Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
eswa schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:16:
Is er iets bekend over dat Sony/Zeiss ooit hun mooie 16-35 F4 zullen updaten naar zeg F2.8? Zit een beetje te kijken naar een (ultra)wide-zoom. Ik heb een Tamron 28-200 die ik qua resultaten prima goed vind, maar desondanks toch erg plastic aanvoelt, en dat staat me voor de prijs (voor een hobbyist) toch wat tegen aan de Tamron 17-28mm. Zit ook een beetje naar de Sigma 14-24 (2ehands) te kijken, maar dat zoombereik is mij misschien te wijd aan beide kanten (de 16-28/35 range lijkt mij fijner). GM is geen optie ;)
Ben ik ook wel benieuwd naar. In het begin werd er flink ingezet op de samenwerking met Zeiss en ben ook best tevreden met de sony zeiss lenzen die ik toen kocht. Maar de lijn lijkt geen leven meer in te zitten. Benieuwd wat de toekomst brengt.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
eswa schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:16:
Is er iets bekend over dat Sony/Zeiss ooit hun mooie 16-35 F4 zullen updaten naar zeg F2.8?
Dit gaat per definitie niet gebeuren. Een 16-35/2.8 is een GM-klasse spec; en kost je dus gewoon $2k+.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 23:22

Royz

Kleurenblind!!

Ik zou graag een Sony 16-35 F4 G-lens zien :)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 08:50
Sigma kan wel een fantastische 14-24 f2.8 maken voor een soortement van schappelijke prijs, dus zou ik zeggen dat Sony ook wel iets tussen een GM en de F4 Zeiss zou moeten kunnen knutselen.
Anyway, ik kon de Zeiss voor een zacht prijsje krijgen, dus ben tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• li2003
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 07:17
De Sony-Zeiss 16-35 f4 is een uitstekende lens, met als enige minpuntje dat 35mm f4 niet fantastisch is (maar ook niet beroerd, al probeerde ik het zelf wel te vermijden). De f2.8 GM is qua scherpte nauwelijks beter (alleen in de hoeken) en er zijn veel exemplaren in omloop die niet goed zijn op 35mm f2.8 - zie de test op opticallimits. Ik heb beide en mijn GM is wel haarscherp op 35mm f2.8, maar ik heb er 3 moeten terugsturen.
De Sony-Zeiss 16-35 f4 heeft geen upgrade nodig en gaat die waarschijnlijk ook niet krijgen. De 24-70 f4 is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vortexmerc
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-09 13:26
Ik overweeg mijn allround 24-105 F4 te vervangen door 2 primes in de ranges dat ik het meeste gebruik:

- de 55 f1.8 voor op 55mm wat meer focus op onderwerpen en met super35 van de a7iii komt die op 82mm voor meer portret gerichte fotos (iets minder megapixels dan maar goed)

- de 20 f1.8 voor algemeen landscape en vakantie fotografie die ook met de super35 functie op ongeveer 31mm kan komen.

Hierdoor heb ik met 2 super scherpe lenzen de focal lengtes van 20 - 31 - 55 - 82 wat meer dan genoeg is voor mij.

Nu 2 advies vragen, zit ik hier toch met een denk fout :) en ik vind weinig terug over de sony 20 f1.8 G
het weinige wat ik terug vind lijkt het toch een goede lens maar wat denken jullie ervan en om zo te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30
De 20/1.8 is een hele goed lens. De 55/1.8 zou ik ruilen naar de Sigma 65mm f/2. Die is toch echt wat beter en kost iets minder.
Hoeveel resolutie heb je? Want super35 mode haalt bijna 60% van je resolutie weg. Je hebt gewoon 2 lenzen die je eventueel kunt croppen, niet 4 ;)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vortexmerc
Universal Creations schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:42:
De 20/1.8 is een hele goed lens. De 55/1.8 zou ik ruilen naar de Sigma 65mm f/2. Die is toch echt wat beter en kost iets minder.
Hoeveel resolutie heb je? Want super35 mode haalt bijna 60% van je resolutie weg. Je hebt gewoon 2 lenzen die je eventueel kunt croppen, niet 4 ;)
Ik heb een A7III dus 24mp en met super35 denk ik naar iets van 17mp.

Maar ik gebruik het niet voor professionele doeleinden of grote afdrukken dus ik denk zeker genoeg over.

Ik heb toch al voor de 55 1.8 gekozen omdat portret niet mijn hoofd doel is en daardoor vind ik de 85 1.8 en 65 F2 al direct te veel ingezoomed (persoonlijke keuze hier)

Maar de 55 1.8 laat mij nog steeds toe mooie portret fotos te maken met iets meer background ofwel met dus de super35 naar toch ook 82mm wat in het meer ideale bereik komt voor portret.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Vortexmerc schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:31:
Ik heb een A7III dus 24mp en met super35 denk ik naar iets van 17mp.
Met de super35 mode op de A7III snij je naar 10-11 MP, niet 17. Je houdt echt maar weinig over. Dat geeft niet, maar dat is echt wel even iets waar je rekening mee moet houden.

De lenzen dan; de 20/1.8 is gewoon echt een toplens. Doet optisch gezien niet heel veel onder voor de 24/1.4GM en is gewoon een top-product. De beeldhoek is natuurlijk niet alledaags, maar ik neem aan dat je je voorkeur duidelijk hebt.
De 55/1.8 is een wat oudere lens is is daardoor misschien niet direct heel erg meer aan te raden. Er zijn binnen het Sony eco-systeem heel veel lenzen in de 40-60mm range die allemaal mooi en goed zijn. Wat wil je precies met die lens doen is de vraag. Als het echt jouw bread-and-butter lens word dan moet je echt zeker weten dat je er alles mee kan wat je wil.
Ik zou eens rustig in de 'FE lens list' rondkijken: https://docs.google.com/s...6z1Sx2qJhhwO3A/edit#gid=0

[ Voor 7% gewijzigd door zzzzz op 19-11-2021 10:07 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vortexmerc
zzzzz schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:58:
[...]

Met de super35 mode op de A7III snij je naar 10-11 MP, niet 17. Je houdt echt maar weinig over. Dat geeft niet, maar dat is echt wel even iets waar je rekening mee moet houden.

De lenzen dan; de 20/1.8 is gewoon echt een toplens. Doet optisch gezien niet heel veel onder voor de 24/1.4GM en is gewoon een top-product. De beeldhoek is natuurlijk niet alledaags, maar ik neem aan dat je je voorkeur duidelijk hebt.
De 55/1.8 is een wat oudere lens is is daardoor misschien niet direct heel erg meer aan te raden. Er zijn binnen het Sony eco-systeem heel veel lenzen in de 40-60mm range die allemaal mooi en goed zijn. Wat wil je precies met die lens doen is de vraag. Als het echt jouw bread-and-butter lens word dan moet je echt zeker weten dat je er alles mee kan wat je wil.
mijn doel is vooral landscape / city photography en ik gebruik meestal gewoon mijn 24mm omdat ik niet groter kan :) dus die 20 is zeker te gebruiken hierin volgens mij.

Maar wat ik ook wil kunnen is meer specifiek een onderwerp eruit halen en daar lijkt mij dan de 55mm 1.8 ideaal voor zonder te veel ingezoomd te zijn.

Dus dat is zo een beetje mijn insteek maar heb met beide lenzen geen praktijk ervaring. mss moet ik de 24-105 nog niet wegdoen en gewoon een tijdje spelen met 2 primes de 20 en 55 1.8 en zien of het goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Vortexmerc schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:11:
Dus dat is zo een beetje mijn insteek maar heb met beide lenzen geen praktijk ervaring. mss moet ik de 24-105 nog niet wegdoen en gewoon een tijdje spelen met 2 primes de 20 en 55 1.8 en zien of het goed komt.
Je kunt een van de lenzen ook natuurlijk voor een weekendje huren en kijken of het bevalt. Anders zit je aan een lens van ca. 700 euro waar je dan niet blij mee bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-09 16:43
Ik had zelf de Tamron 28-75mm f2.8 en de Sony 55mm f1.8 en zocht ook iets wijder. Heb zelf gekozen voor de Tamron 17-28mm f2.8 en heb toen de Tamron 28-75mm f2.8 thuis gelaten op vakantie. De Tamron 17-28mm f2.8 en de Sony 55mm f1.8 is voor mij een perfecte combi. Ik vond het snel kunnen switchen naar 28mm toch wel fijn. De Tamron 28-75mm f2.8 ligt sindsdien alleen maar op de plank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:09

KL643

beeldaandemuur

Vortexmerc schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:21:
Ik overweeg mijn allround 24-105 F4 te vervangen door 2 primes in de ranges dat ik het meeste gebruik:

- de 55 f1.8 voor op 55mm wat meer focus op onderwerpen en met super35 van de a7iii komt die op 82mm voor meer portret gerichte fotos (iets minder megapixels dan maar goed)

- de 20 f1.8 voor algemeen landscape en vakantie fotografie die ook met de super35 functie op ongeveer 31mm kan komen.

Hierdoor heb ik met 2 super scherpe lenzen de focal lengtes van 20 - 31 - 55 - 82 wat meer dan genoeg is voor mij.

Nu 2 advies vragen, zit ik hier toch met een denk fout :) en ik vind weinig terug over de sony 20 f1.8 G
het weinige wat ik terug vind lijkt het toch een goede lens maar wat denken jullie ervan en om zo te werken?
Voor mijn werk reis ik veel en heb toch wel heel vaak de 24-105 op mijn camera zitten. Dat ding is rete scherp, fantastisch bereik en maak daar hele vette foto's mee. Af en toe een portretje van een collega.. kortom een top lens! Voor de vakanties ga je daar meer plezier van beleven dan een een 20mm 1.8 denk ik. De 55mm 1.8 heb ik ook (ook een topper). Die gebruik ik voor mijn straatfotografie ('s nachts uit de hand). Als ik jou was, dan zou ik ik hem lekker houden en daarnaast eventueel de Sony 85mm 1.8 erbij nemen. Prima lens en niet te duur.. Voor landschappen zou je eventueel een Samyang 18mm 2.8 erbij kunnen nemen maar ook daar volstaat de 24-105

Just my 2ct

beeldaandemuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vortexmerc
KL643 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:54:
[...]

Voor mijn werk reis ik veel en heb toch wel heel vaak de 24-105 op mijn camera zitten. Dat ding is rete scherp, fantastisch bereik en maak daar hele vette foto's mee. Af en toe een portretje van een collega.. kortom een top lens! Voor de vakanties ga je daar meer plezier van beleven dan een een 20mm 1.8 denk ik. De 55mm 1.8 heb ik ook (ook een topper). Die gebruik ik voor mijn straatfotografie ('s nachts uit de hand). Als ik jou was, dan zou ik ik hem lekker houden en daarnaast eventueel de Sony 85mm 1.8 erbij nemen. Prima lens en niet te duur.. Voor landschappen zou je eventueel een Samyang 18mm 2.8 erbij kunnen nemen maar ook daar volstaat de 24-105

Just my 2ct
Ik ben juist ook meer tot dat inzicht gekomen, ik hou de 55 1.8 voor portret en onderwerp fotografie maar blijf de 24-105 gebruiken voor landschap en algemeen.
De 20mm zal mogelijks toch te beperkt zijn, eerst eens wat ervaring opdoen met de 55 prime.

Bedankt voor de perspectieven en input allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
En anders is een leuke 24-70/2.8 nog een mooie tussenweg?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vortexmerc
vraagje nog voor de sony zeis 55 1.8 eigenaren, als ik de lens op f1.8 zet en autfocus is die heel stil maar afgestopt op F11 ofzo maakt die toch wat geluid door de apenture blades die even opengaan en sluiten.

Is dit normaal bij deze lens?

Update, ik denk het wel als ik dit hier bekijk is gelijk bij mij:
https://www.youtube.com/w...PsC1Os&ab_channel=Userbot

voor de 24-70 F2.8 denk ik toch dat ik voorlopig bij de 24-105 F4 blijf en de 55 F1.8 gebruik in situaties waar ik dit nodig heb. (low light of shallow dof)

[ Voor 16% gewijzigd door Vortexmerc op 19-11-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Vortexmerc schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:48:
vraagje nog voor de sony zeis 55 1.8 eigenaren, als ik de lens op f1.8 zet en autfocus is die heel stil maar afgestopt op F11 ofzo maakt die toch wat geluid door de apenture blades die even opengaan en sluiten.

voor de 24-70 F2.8 denk ik toch dat ik voorlopig bij de 24-105 F4 blijf en de 55 F1.8 gebruik in situaties waar ik dit nodig heb. (low light of shallow dof)
Doet die van mij ook. Maakt bijna geen geluid.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Vortexmerc schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:48:

Als je je er echt aan stoort, kan je op sommige camera's ervoor zorgen dat je het niet meer hoort -> AF2 pagina 6/15 Aperture Drive in AF. Daar kan je kiezen voor silent. Handig als je bijv alleen maar landschappen doet.

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vortexmerc
Royz schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:51:
[...]

Als je je er echt aan stoort, kan je op sommige camera's ervoor zorgen dat je het niet meer hoort -> AF2 pagina 6/15 Aperture Drive in AF. Daar kan je kiezen voor silent. Handig als je bijv alleen maar landschappen doet.
Nee storen is niet zo probleem, was meer wat ongerust dat er iets mis is met de lens omdat het wel erg opviel.

Ik heb deze lens nog maar net.

Maar als het normale werking is is het geen probleem, vandaar even de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 05:46
Vandaag maar eens V03 van de update voor mijn 24mm f1.4 GM geinstalleerd. Ik ben benieuwd of ik het verschil ga merken. Hopelijk helpt het ook wat met het rumoer dat deze lens maakt in mijn video-opnames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 04:14
Ik heb net in een soort van opwelling de Samyang AF 50mm F1.4 FE II gekocht. Ben al langer happy gebruiker van de Samyang AF 85mm F1.4, maar vooral binnen is dat toch meestal wel wat teveel zoom. Maar wist nooit echt goed welke 50mm ik wilde. De standaard 50mm van Sony is goedkoop, maar schijnt crap te zijn. De eerste 50mm van Samyang leek wel prima voor 2016 ofzo, maar toch niet echt fantastisch. GM lenzen te duur etc. Deze is o.a. betaalbaar, compact, lichtgewicht en aangezien het 2021 verwacht ik dat de beeldkwaliteit ook wel in orde is (nog weinig reviews online). Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
Even een vraagje tussendoor. Sinds ik de Sigma 35mm F2.0 heb, ben ik een groot fan van diafragma-ringen op de lens geworden. Die wieltjes op de camera vindt ik toch een stuk minder fijn werken dan een ring op de lens, zeker nu met koudere temperaturen ik handschoenen aan heb hier in Stockholm (we zitten al een paar weken onder de minus 5 overdag).
Ik kwam net langs een youtube review over de Tamron 28-75 F2.8 mark II waar de reviewer zei dat Tamron nu een USB-C poort heeft toegevoegd waarmee je je lens kunt tweaken, waarbij hetgeen mij vooral opviel was dat je de manual focus ring kunt veranderen zodat ie het diafragma doet. Briljant! Gezien al deze nieuwe lenzen grotendeels toch elektronisch opereren vroeg ik me af of dit altijd via een usb-c firmware pc tool en dus een computer zou moeten lopen? Zou je theoretisch niet gewoon in de camera moeten kunnen aangeven wat de focusring doet? Mijn vermoeden is dat het gros van de mensen die manual focus ringen toch amper gebruikt op een AF lens, en voor degene die in A-mode schieten zou het wel tof zijn als je dat zou kunnen omzetten. Ik snap dat Sony dat zou moeten implementeren in de camera's firmware, maar vroeg me gewoon af of dat theoretisch mogelijk zou moeten zijn, of dat ik iets over het hoofd zie.

In dezelfde categorie vroeg ik me af of je de wieltjes op een A7Riii zou kunnen tweaken zodat in A-mode, de ene Apterture doet en de andere ISO? Snap niet helemaal wat het nut er van is dat ze nu allebei Aperture doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
eswa schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:06:
Gezien al deze nieuwe lenzen grotendeels toch elektronisch opereren vroeg ik me af of dit altijd via een usb-c firmware pc tool en dus een computer zou moeten lopen? Zou je theoretisch niet gewoon in de camera moeten kunnen aangeven wat de focusring doet?
In dezelfde categorie vroeg ik me af of je de wieltjes op een A7Riii zou kunnen tweaken zodat in A-mode, de ene Apterture doet en de andere ISO? Snap niet helemaal wat het nut er van is dat ze nu allebei Aperture doen.
In principe kun je alles zo afstellen als je zelf wil in de menu's van Sony, maar je kunt niet altijd bepalen wat de ringen op de lens doen. Daar is dan vaak inderdaad een aftermarket app/programma voor nodig, zoals Tamron dat nu voor de 28-75G2 heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
eswa schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:06:
Even een vraagje tussendoor. Sinds ik de Sigma 35mm F2.0 heb, ben ik een groot fan van diafragma-ringen op de lens geworden. Die wieltjes op de camera vindt ik toch een stuk minder fijn werken dan een ring op de lens, zeker nu met koudere temperaturen ik handschoenen aan heb hier in Stockholm (we zitten al een paar weken onder de minus 5 overdag).
Ik kwam net langs een youtube review over de Tamron 28-75 F2.8 mark II waar de reviewer zei dat Tamron nu een USB-C poort heeft toegevoegd waarmee je je lens kunt tweaken, waarbij hetgeen mij vooral opviel was dat je de manual focus ring kunt veranderen zodat ie het diafragma doet. Briljant! Gezien al deze nieuwe lenzen grotendeels toch elektronisch opereren vroeg ik me af of dit altijd via een usb-c firmware pc tool en dus een computer zou moeten lopen? Zou je theoretisch niet gewoon in de camera moeten kunnen aangeven wat de focusring doet? Mijn vermoeden is dat het gros van de mensen die manual focus ringen toch amper gebruikt op een AF lens, en voor degene die in A-mode schieten zou het wel tof zijn als je dat zou kunnen omzetten. Ik snap dat Sony dat zou moeten implementeren in de camera's firmware, maar vroeg me gewoon af of dat theoretisch mogelijk zou moeten zijn, of dat ik iets over het hoofd zie.

Klinkt wel grappig maar ik zou zelf kunnen focussen niet willen missen. Daarnaast zijn er geen kliks wat voor video hand is, maar voor fotografie lijkt het me niet fijn.
Direct een vraag, hoe bevalt de sigma 35mm?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Het probleem voor fotografie vind ik het gemis van kliks bij de stops. Zonder kliks is leuk voor video, maar ik heb liever het gevoel van klikjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eswa
Ja precies, zou ook het liefst overal een aperture-ring op willen, maar dat zie je niet overal helaas. Dan is de toevoeging van de manual focus ring wel aardig dacht ik. Maar dan zou Sony dat in zn menus moeten toevoegen en dat zal niet snel gebeuren vermoed ik.

Over de Sigma 35F2.0: Heel fijne lens! Heb geen vergelijkingsmateriaal als de Sony 35F1.8, maar overall ben ik erg blij met de Sigma. Bouwkwaliteit kan niet beter, helemaal metaal met heel fijne weerstand op beide ringen. Hij is fijn klein en voor zover ik getest heb super scherp, en autofocus zal wel niet zo snel als de Sony 1.8 zijn, maar voor mij meer dan rap genoeg en stil. Magnetische lenskap is meer een gimmick dan handig imo. Vandaag ook als compagnon Sigma's 85mm F1.4 tweedehands opgepikt. Fijne combo dacht ik zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

eswa schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:51:
Ja precies, zou ook het liefst overal een aperture-ring op willen, maar dat zie je niet overal helaas. Dan is de toevoeging van de manual focus ring wel aardig dacht ik. Maar dan zou Sony dat in zn menus moeten toevoegen en dat zal niet snel gebeuren vermoed ik.

Over de Sigma 35F2.0: Heel fijne lens! Heb geen vergelijkingsmateriaal als de Sony 35F1.8, maar overall ben ik erg blij met de Sigma. Bouwkwaliteit kan niet beter, helemaal metaal met heel fijne weerstand op beide ringen. Hij is fijn klein en voor zover ik getest heb super scherp, en autofocus zal wel niet zo snel als de Sony 1.8 zijn, maar voor mij meer dan rap genoeg en stil. Magnetische lenskap is meer een gimmick dan handig imo. Vandaag ook als compagnon Sigma's 85mm F1.4 tweedehands opgepikt. Fijne combo dacht ik zo :)
Mooie aankoop! Heb je de DG Dn versie of de oudere grotere 85 1.4 Art?
Ik heb ze beiden gehad en hoewel de oudere optisch ook al een monster was, is de kleinere vormfactor van de nieuwere toch ook wel erg fijn. Hoe dan ook, super solide lenzen die je niet gaan teleurstellen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
De nieuwe DG DN. Voelt erg goed aan! Ga de komende tijd er wat mee schieten. Als mensen vragen hebben hoor ik het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
eswa schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:51:

Klinkt goed de 35mm. Spreekt me erg aan. Ben benieuwd hoe die sigma's zich verhouden qua bouw en bediening tot leica of bijvoorbeeld de loxia's.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
RobertJRB schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:41:
Klinkt goed de 35mm. Spreekt me erg aan. Ben benieuwd hoe die sigma's zich verhouden qua bouw en bediening tot leica of bijvoorbeeld de loxia's.
Sigma's lenzen in de DG DN lijn zijn heel mooi en prachtig qua bouwkwaliteit, maar nog niet van het niveau Leica/Loxia/Voigtlander. De vraag is ook of je dat mag verwachten in dat prijs segment. AF lenzen met die kwaliteit zijn meer GM niveau, met bijbehorend prijsniveau.

Ik was zelf ook op zoek naar een kleinere AF lens in de 35/40mm range en dat is toen een Batis 40/2 geworden omdat de 35 DG DN toch wat compromises heeft. De 35/2 van Sigma is namelijk een Contemporary lens, en geen Art lens.

[ Voor 18% gewijzigd door zzzzz op 10-12-2021 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
zzzzz schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:18:
[...]
De 35/2 van Sigma is namelijk een Contemporary lens, en geen Art lens.
Wat zijn de compromises volgens jou als ik vragen mag? Als ik kijk naar Sigma's 35mm opties, zie ik dat het vooral op de F2 vs. F1.2/4 zit, met bijbehorend formaat en prijsverschil. Weet niet goed of mijn C lens een A lens op F2.0 heel veel ontloopt. Dus zit er intern ook nog iets anders? Mocht Sigma een kleine 35mm F2.0 Art maken, wat zou het verschil met de Contemporary zijn, zegmaar? Of anders gezegd: waarom won de Batis 40mm je over? :) (gezien ie niet sneller is, en die 5mm minder wijd maakt ook niet zo heel veel uit lijkt me)
Vind overigens bouwkwaliteit wel een grappig iets mbt lenzen. Ik heb liever een metalen lens in mijn handen, dan een kunststoffen. En ik weet, je hebt kunststoffen en kunststoffen, maar voor mij wint de metalen Contemporary Sigma het wel van de veel meer plasticen 85mm Art. En heb in de winkel ook wel es een GM in mijn handen gehad, en daar die natuurlijk goed aanvoelen, wint een stuk metaal het wel ;) Is compleet een ervaring natuurlijk, kan me voorstellen dat een kunststoffen lens duurzamer is. Anyway :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
https://www.lenstip.com/5..._DN_Image_resolution.html
Afbeeldingslocatie: https://www.lenstip.com/upload2/253562_rozpor.png

En de conclusie:
Let's start with the flaws. Fortunately, they are not many of them and they are, more or less, to be expected from a Sigma C line lens. After all the producers have to compromise in order to maintain an appropriate balance between weight, physical dimensions, price, and optical properties. Such aberrations as distortion and vignetting are the easiest to correct by software of a camera – small wonder optics specialists often give them up. It's the lowest price to pay.

Of course if our assessment is to remain positive that kind of compromise must pay off - how does the situation look in the case of the Sigma C 2/35? We are pleased to say it looks well enough. The Sigma is not worse than the significantly more expensive Zeiss Batis 2/40 CF and when it comes to image sharpness it manages to defeat the Sony FE 1.8/35.

Some might complain about the starting price of the Sigma which, at $640, seems a tad too high for a C line instrument. On the one hand they are right because, after all, for $700 you can buy the Sigma A 35 mm f/1.4 DG HSM, a faster lens belonging to the higher line of products. On the other hand, though, the Sigma tested here can compete on equal terms with the Batis, a lens twice as expensive, and its performance is better than the performance of the Sony FE 35 mm f/1.8 which costs around $750. We think Sigma did their homework and they set the price in such a way that they are able to earn a nice profit without overexerting their producing capacities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11
Binnen een paar dagen heb ik een A7 iii, en ik heb er meteen de Tamron 28-75 2.8 bij gekocht (beide tweedehands).

Nu zou ik in het voorjaar naar Lapland willen om de Aurora te fotograferen, dus ik ben op zoek naar een goedkope lichtsterke lens, waarbij ik zeker ook manuele focus en diaphragme wil aanvaarden.

Ideaal denk ik aan een prime lens met brandpunt van iets tussen 18 en 24mm, f1.4 - 1.8, en dan met een el-cheapo vaste adapter te gebruiken.
Ik denk ook aan Canon FD, Samyang of zo. Doe is onder de 100€ te blijven.

Iemand ervaringen mee, of tips?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 20:35

Sméagol

Master of Mayhem

Tommie12 schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:20:
Ik denk ook aan Canon FD, Samyang of zo. Doe is onder de 100€ te blijven.

Iemand ervaringen mee, of tips?
Wat Canon FD lenzen betreft, de goeie (en gewilde) gaan voor meer dan 100 euro. De winkel die ik in de gaten hou heeft een Canon FD 24mm F2.8 voor 200, en een 17mm F4 voor 300.
Op Marktplaats zag ik een 24mm F2.0 voorbij komen gisteren, bod was op dat moment 200.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Sméagol schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:28:
Wat Canon FD lenzen betreft, de goeie (en gewilde) gaan voor meer dan 100 euro. De winkel die ik in de gaten hou heeft een Canon FD 24mm F2.8 voor 200, en een 17mm F4 voor 300.
Op Marktplaats zag ik een 24mm F2.0 voorbij komen gisteren, bod was op dat moment 200.
Ja dat is wat dat betreft inderdaad wat lastig. De Canon FD lenzen zijn over het algemeen heel scherp, en daardoor vaak ook iets prijziger. Ik heb zelf de 50/1.8, 35-70/4 (voor mijn vriendin) en de 300/2.8 en die doen het allemaal heel goed. Ik merk dat de eerste twee alleen op 61MP minder presteren.
Vooral de groothoeklenzen in de FD serie kosten nu eenmaal een 200-300 euro, maar doorgaans is het dat ook wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
200€ is nog doenbaar hoor. Maar ik dacht dat je bv van de oude M42 lenzen nog zou kunnen vinden, en dat is altijd leuk om eens te experimenteren.

Maar ik hoop nog iets te vinden met F1.8, en breder dan 25mm.
Ik zag al iets van TTArtisan, maar moet nog eens nalezen of de kwaliteit redelijk is.

Doel is eigenlijk de aurora, en dan wil je geen 4.0 lens, en dan mag het breed zijn, heel breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

@Tommie12 Heb je er aan gedacht om een prime te huren bijvoorbeeld? Of wil je hem echt kopen?

[ Voor 7% gewijzigd door Royz op 13-12-2021 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Tommie12 schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:31:
Ik zag al iets van TTArtisan, maar moet nog eens nalezen of de kwaliteit redelijk is.
Met die lenzen is eigenlijk helemaal niks mis.
https://ttartisan.myshopi...as?variant=40264387657890
Deze komt bijvoorbeeld uitstekend uit de review. Daar moet wel een M-to-E adapter tussen maar die kosten ook maar 1 a 2 tientjes.

[ Voor 8% gewijzigd door zzzzz op 13-12-2021 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
Ik ben ergens ook wel geïnteresseerd in de tips hiervoor. Heb ooit de Tokina Firin AF 20mm F2.0 gekocht. Heel fijne en mooi gebouwde lens. Maar gebruik hem amper, en dan is een €600 lens lastig te rechtvaardigen. Heb hem verkocht en een native E-mount Viltrox 20mm F1.8 manual gekocht voor €180. Maar dat is best een zwaar bakbeest. Lijkt wel vrij scherp. Maar als iemand tips heeft voor een significant kleinere luister ik mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
zzzzz schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:18:
[...]

Met die lenzen is eigenlijk helemaal niks mis.
https://ttartisan.myshopi...as?variant=40264387657890
Deze komt bijvoorbeeld uitstekend uit de review. Daar moet wel een M-to-E adapter tussen maar die kosten ook maar 1 a 2 tientjes.
Kun je dan niet beter deze nemen; Die is standaard Sony E
https://ttartisan.myshopify.com/collections/full-frame-lenses/products/ttartisan-21mm-f1-5-full-fame-lens-for-sony-e-nikon-z-canon-r-lumix-l-mount-cameras

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
https://www.kamera-expres...n-17mm-f-1-4-sony-e-mount

Deze kan ik budgetgewijs dan nog beter verantwoorden...
Maar geen idee of die beelkwaliteit iets waard is als je bv een nightshot doet op F1.4.
Als die lens dan alleen scherp is in het midden schiet je ook niet op.

Punt is: dit zijn voor mij speel lenzen. Je experimenteert daar wat mee, en dan gaan die weer lang de kast in.

Voor mijn vorige camera had ik voor 25€ een Minolta 50mm 2.8 Macro lens. Dat is wel eens leuk om te spelen, maar ik durf niet zeggen dat ik daar meer dan 200 foto's mee gemaakt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Tommie12 schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:59:
[...]

https://www.kamera-expres...n-17mm-f-1-4-sony-e-mount

Deze kan ik budgetgewijs dan nog beter verantwoorden...
Maar geen idee of die beelkwaliteit iets waard is als je bv een nightshot doet op F1.4.
Als die lens dan alleen scherp is in het midden schiet je ook niet op.

Punt is: dit zijn voor mij speel lenzen. Je experimenteert daar wat mee, en dan gaan die weer lang de kast in.

Voor mijn vorige camera had ik voor 25€ een Minolta 50mm 2.8 Macro lens. Dat is wel eens leuk om te spelen, maar ik durf niet zeggen dat ik daar meer dan 200 foto's mee gemaakt heb.
Het punt is dat je moet uitkijken met de beschrijving; Dit is een APS-C lens. Dus dat betekend dat het een 34mm van een full frame.

Dit is toch geen speellens als je hem wilt gebruiken in Lapland. Of zie ik dat dan verkeerd

[ Voor 5% gewijzigd door GerGio op 13-12-2021 15:09 ]

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
GerGio schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:06:
[...]

Het punt is dat je moet uitkijken met de beschrijving; Dit is een APS-C lens. Dus dat betekend dat het een 34mm van een full frame.

Dit is toch geen speellens als je hem wilt gebruiken in Lapland. Of zie ik dat dan verkeerd
Je hebt gelijk.... we zullen verder moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
https://www.benl.ebay.be/...56d0d5:g:kFIAAOSwewVhl5PA

Zou deze beter zijn?
21mm f 1.4 Manual focus.

Met wat geluk blijft deze onder de 200€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Royz schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:01:
@Tommie12 Heb je er aan gedacht om een prime te huren bijvoorbeeld? Of wil je hem echt kopen?
Voor een week betaal je zo 100€ voor een lens. Dat vind ik nogal veel...
Dan geef ik liever 150€-200€ uit en kan ik in de zomer eens proberen de sterren te fotograferen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Tommie12 schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:18:
https://www.benl.ebay.be/...56d0d5:g:kFIAAOSwewVhl5PA

Zou deze beter zijn?
21mm f 1.4 Manual focus.

Met wat geluk blijft deze onder de 200€.
Dit klinkt heel vervelend maar dat is eigenlijk hetzelfde verhaal; Het is ook een APS-C lens. Dat is te zien aan de 1:1.4 aan de voorkant van de lens. Tip van onderstaande reactie

Ik vind het een lastig verhaal simpel weg omdat ik slecht een combinatie kan vinden tussen de driehoek;
Niet duur, <24MM en F1.4 tot F1.8. Ik kan wel full frame lenzen vinden van 24mm met F2.8 voor 250 euro. Maar dat is echt het dichtste wat ik bij de wensen kom.

Dat doet me toch afvragen of je huidige Tamron al niet gewoon goed genoeg is om dit goed dit te doen, lijkt me een redelijk solide lens met een best wel goede kwaliteit. Er is nog een Tamron F2.8 24mm die je zou overwegen maar voor de rest kan ik niks snellers vinden.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

1:1.4 is gewoon het diafragma, dat zegt niets over of het een APS-C lens is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
GerGio schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:25:
[...]

Dit klinkt heel vervelend maar dat is eigenlijk hetzelfde verhaal; Het is ook een APS-C lens. Dat is te zien aan de 1:1.4 aan de voorkant van de lens. Tip van onderstaande reactie

Ik vind het een lastig verhaal simpel weg omdat ik slecht een combinatie kan vinden tussen de driehoek;
Niet duur, <24MM en F1.4 tot F1.8. Ik kan wel full frame lenzen vinden van 24mm met F2.8 voor 250 euro. Maar dat is echt het dichtste wat ik bij de wensen kom.

Dat doet me toch afvragen of je huidige Tamron al niet gewoon goed genoeg is om dit goed dit te doen, lijkt me een redelijk solide lens met een best wel goede kwaliteit. Er is nog een Tamron F2.8 24mm die je zou overwegen maar voor de rest kan ik niks snellers vinden.
Ik had gehoopt een M42 lens te vinden, maar ik denk dat ze toen amper die heel lichtsterke lenzen bouwden.

24mm 2.8 is zeker geen slechte lens, maar het enige wat ik dan win is 4mm focal lenght...
Weinig meerwaarde tov de 28-75.

Met die brede lenzen is AF ook weinig nodig, maar het blijft lastig zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 10:47

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Tsja maar met een budget van max €200 kom je ook niet ver, buiten een lichtsterke plastic fantastic 50mm 1.8 bijvoorbeeld. Met een fullframe camera en lenzen schieten de prijzen daar makkelijk overheen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melensuup
  • Registratie: April 2008
Je zou de lens tweedehands kunnen kopen, gebruiken op je trip en vervolgens weer verkopen. Dan kost het je nagenoeg niets.

Misschien de 28 mm F2 met ultra wide converter. Dan heb je twee wijde lenzen met autofocus. De lens is nog wel goedkoop te krijgen, de converter maakt het wel prijzig, denk ik.

Edit: beide samen wordt het inderdaad prijzig en op 21 mm wordt het f2.8. Dus dat is niet wat je zoekt.

[ Voor 23% gewijzigd door melensuup op 13-12-2021 20:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Euhh.. Je kan prima het noorderlicht fotograferen met een 2.8 of hoger.. Zelfs met mijn Voigtländer 12mm 5.6 heb ik het Noorderlicht er mooi opgekregen.

beeldaandemuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:59

bobcom

Dedicated dabbler

De Samyang AF 18mm 2.8 is echt niet slecht, en mijn Tamronnnetje AF 20mm 2.8 ook niet, en beide zijn te vinden voor €200. Zelfde geldt voor manual focus-lenzen als de Viltrox en TTArtisans. Komt omdat ze gewoon nog gemaakt, gekocht en gebruikt worden.
Oude lenzen waren niet gauw lichtsterk, zeker in het groothoekbereik (de FD 24 2.0 is al een "Lichtriese") en worden niet meer gemaakt, hoogop nog doorverkocht en zelden gebruikt. Er wordt des te meer over gepraat, en dat jaagt de prijs op tot ver boven de intrinsieke waarde. Als je de a.b. in Lapland wil fotograferen kun je in het actuele aanbod binnen budget best iets bruikbaars vinden. Als je mee wilt liften op de "oude groothoekhype" kun je nu een Flektogon 20mm 3.5 kopen voor €250,-, een Mir 20mm 3.5 (zelfde ontwerp, made in CCCP) voor €150 of een FD 20mm 2.8 voor €1500. Keuzes, keuzes...
@melensuup Met de Tamron 28-75 in de tas is de 28mm een beetje overtollig. De dedicated 0,75x converter kom je zelden gebruikt tegen, nieuw is'ie €250,- Doe dan maar een Samyang...

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@bobcom
Waar vind jij die Samyang 18 f 2.8 of de Tamron 20 f2.8 voor 200€?
Ik zie ze een pak duurder op ebay of MP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Tommie12 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:56:
@bobcom
Hier op tweakers..

V&A aangeboden: Samyang Optics AF 18mm F2.8 FE (Sony E mount)

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
8)7
thanks, ga eens een berichtje sturen of die bereid is naar België te verzenden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:59

bobcom

Dedicated dabbler

Tommie12 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:56:
@bobcom
@KL643 Gaf al antwoord vwb de Samyang.
Ik heb mijn eigen Tamron 20mm 2.8 ergens in september of zo voor €210 gekocht. Liep er tegenaan, ze komen niet van de heuvel af rollen, zeker niet voor die prijs. Maar het kan wel. Hier staan er 9, van €234-284.
En hier heb je helemaal een koopje: de 14mm Samyang 2.8 voor Canon mount, manual focus. Adaptertje erop en klaar. Had 'm zelf, maar 14 was te wijd gegrepen voor mij.

[ Voor 27% gewijzigd door bobcom op 14-12-2021 16:40 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertJRB
zzzzz schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:18:
[...]

Sigma's lenzen in de DG DN lijn zijn heel mooi en prachtig qua bouwkwaliteit, maar nog niet van het niveau Leica/Loxia/Voigtlander. De vraag is ook of je dat mag verwachten in dat prijs segment. AF lenzen met die kwaliteit zijn meer GM niveau, met bijbehorend prijsniveau.

Ik was zelf ook op zoek naar een kleinere AF lens in de 35/40mm range en dat is toen een Batis 40/2 geworden omdat de 35 DG DN toch wat compromises heeft. De 35/2 van Sigma is namelijk een Contemporary lens, en geen Art lens.
Denk dat ik niet heel duidelijk ben, of voor mezelf niet heel duidelijk heb met wat ik bedoel als vergelijkbaar met leica. De GM's of sigma Art is juist niet wat ik zoek. Veel te groot, te saai gericht op perfecte beeldkwaliteit.
Vind ze wel interessant maar ik krijg er geen gevoel bij.

Ik heb bijvoorbeeld de leica 28mm f/2 summicron. Die heeft best wel wat vignetting wide open en redelijk drukke bokeh. Maar de foto's die eruit komen ben ik helemaal weg van. Zelfde met mijn 50mm summicron die ook niet perfect is maar wel geweldige foto's geeft.

Daarbij komt dan de metalen compacte bouw met een heel fijne diafragma ring en demping.

Dat dan met AF en de mogelijkheid dichterbij te focussen :)

De Sigma's I serie en de nieuwe sony compacts lijken in die zin qua formaat en bouw wel precies wat ik zoek. Twijfel over de lichtsterkte van de sony's hoewel die wel fijn compact zijn.
Wat ik vaak doe is fotos kijken op flickr in de groep van een specefieke lens. Maar helaas staat er niet zoveel in de groep van de sigma 35mm.

Misschien verwacht ik er ook te veel van.. :)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPar
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 00:28
Die Tamron 20mm f2.8 heb in hier ook liggen (nieuw trouwens net geen 300 bij Kamera Express). Zalige lens, ook voor Macro, als het ok is om lekker dicht bij je onderwerp te gaan staan.

@Tommie12 Waar ergens in Belgie woon je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@TPar Rond Mechelen, tussen Brussel en Antwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik heb net mijn Tamron 28-75 2.8 Di III RXD ontvangen.
Nu zit er wel wat stof net achter de voorste lens.

YouTube: How to repair Tamron lens SP 28 - 75 E mount - Dust under the 1G len...
Volgens dit filmpje zou het doenbaar zijn om deze te reinigen mits ik die tool koop op ebay.

Heeft iemand dat al gedaan? Is het te riskeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Lekker laten zitten, heb je verder geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-09 10:11

Steef

GoT's Most Eaten

Tommie12 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:18:
Ik heb net mijn Tamron 28-75 2.8 Di III RXD ontvangen.
Nu zit er wel wat stof net achter de voorste lens.

YouTube: How to repair Tamron lens SP 28 - 75 E mount - Dust under the 1G len...
Volgens dit filmpje zou het doenbaar zijn om deze te reinigen mits ik die tool koop op ebay.

Heeft iemand dat al gedaan? Is het te riskeren?
https://petapixel.com/201...ct-the-quality-of-a-lens/

https://www.dpreview.com/...affect-lens-image-quality

YouTube: How does lens damage affect image quality? (Dust, water, fingerprint...

Je kunt verassend veel schade hebben zonder het in je foto terug te zien. Ik snap de drive om er wat aan te doen, maar die zit in dit geval vooral tussen je oren. Heb ik ook last van, gewoon af blijven :)

[ Voor 3% gewijzigd door Steef op 22-12-2021 14:55 ]

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@Steef @Universal Creations

Ja en nee...

Ik heb toch wel wat foto's (met mijn oude camera) waar je de stofdeeltjes goed ziet in de lucht.
In de zomer zit je al wat sneller met f11 te spelen, en dan zie je dat.

Ik heb een korting gevraagd en gekregen, en die tool besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dan zit het stof op de sensor. Wat was het voor oude camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Tommie12 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:56:

Ja en nee...

Ik heb toch wel wat foto's (met mijn oude camera) waar je de stofdeeltjes goed ziet in de lucht.

Zelf weten, je gaat het echt niet zien itt vlekken. Weet je zeker dat je sensor helemaal schoon is?

Maar goed, wat weten wij :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Tommie12 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:56:

Ja en nee...

Als je echt stipjes ziet zit het waarschijnlijk op de sensor, wat grotere vlekken kan op het rear element zitten. Stof op je front element moet je wel je best voor doen, met een bepaalde scherptediepte ofzo.

Corrigeer me als ik het verkeerd zie, @Universal Creations, maar hoe scherper de vlekjes op de foto, hoe dichter de vervuiling bij je sensor zit? (of hoe kleiner je diafragma)

Maar we kunnen leren! @Tommie12 Heb je al wat foto's gemaakt om te kijken of je hem daadwerkelijk ziet? Liefst met wat verschillende scherptedieptes en lichtinvallen. Ben wel benieuwd natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ja, ik zie iets, maar niet veel.

Foto gemaakt op f22 naar de blauwe lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Tommie12 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:33:
Ja, ik zie iets, maar niet veel.

Foto gemaakt op f22 naar de blauwe lucht.
Enorme scheptediepte op F22 natuurlijk, ik kan me voorstellen dat dat tot een zichtbare registratie op een sensor resulteert.

Zal wel een "vage vlek" op de foto zijn dan? Of plaatselijk een wat andere kleur / contrast?

Dit principe gaat natuurlijk ook op voor stof op het voorste element, behalve dan dat je voorste element veeeeel verder van je sensor af zit (en dus vrijwel onmogelijk in een harde schaduw kan resulteren).

Heb je een voorbeeld van wat je ziet?

---

Inmiddels zijn we een beetje off-topic gegaan, tijd voor een splitje?

[ Voor 5% gewijzigd door Steef op 22-12-2021 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Steef schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:32:
[...]

Als je echt stipjes ziet zit het waarschijnlijk op de sensor, wat grotere vlekken kan op het rear element zitten. Stof op je front element moet je wel je best voor doen, met een bepaalde scherptediepte ofzo.

Corrigeer me als ik het verkeerd zie, @Universal Creations, maar hoe scherper de vlekjes op de foto, hoe dichter de vervuiling bij je sensor zit? (of hoe kleiner je diafragma)

Maar we kunnen leren! @Tommie12 Heb je al wat foto's gemaakt om te kijken of je hem daadwerkelijk ziet? Liefst met wat verschillende scherptedieptes en lichtinvallen. Ben wel benieuwd natuurlijk.
Inderdaad, hoe scherper de vlekken hoe dichterbij de sensor het stof zit. Achterop de lens kan vuil een vage vlek veroorzaken op klein diafragma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Dit is hem. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAPvFZpdPxNYBs8JzEZJbIuyhPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WrP5JltY54hBaGlWHzsi8t1C.jpg?f=fotoalbum_large

Rechts boven zit ik wat.
Let niet op reflecties, is door het raam genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Tommie12 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:43:
Dit is hem. [Afbeelding]

Rechts boven zit ik wat.
Lijkt mij sensor dust..

Heb je nog een andere lens? Zo ja, doe dezelfde test en vergelijk het dan. Waarschijnlijk zie je dan dezelfde spots. Heb je geen andere lens, maak dan de sensor even schoon (blaasbalg doet wonderen)

[ Voor 6% gewijzigd door KL643 op 22-12-2021 17:13 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Tommie12 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:43:
Dit is hem. [Afbeelding]

Rechts boven zit ik wat.
Ik zie wel iets meer dan alleen rechts boven.

Ik heb het contrast even verkloot om e.a. beter zichtbaar te maken. De groep rechtsboven zouden vogels kunnen zijn, de rest lijkt inderdaad op stof op de sensor.

Deze link beschrijft een methode om alles goed zichtbaar te maken en hoe je e.a. kunt herkennen.

https://photographylife.c...-dust-on-your-dslr-sensor

Dit is positief, want een sensor schoonmaken is veeeeeeel minder gevaarlijk werk. Zijn ook setjes voor, kosten niet veel. Ik zou dat eerst eens proberen voor je je dure lens open gaat schroeven, met kans op erger.

Overigens kun je je sensor ook laten schoonmaken bij een fotozaak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUbFcIV_zs_VNEVbwNWKpKBF3t4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z747E4YHqamOdaj0FY9m6VaS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Steef op 22-12-2021 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Er zit wel degelijk stof in de lens, en ik moet alleen het voorste deel er af halen.

Momenteel heb ik nog geen andere lens.

De sensor ga ik zeker eens poetsen. Ik heb allen geen sensorswabs, die waren uitverkocht.
Wel heb ik isopropyl en ik kan een papieren zakdoekje gebruiken of een proper brillendoekje.

En hier staat nog een spuitbus met lucht, is dat een aanrader?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Tommie12 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:07:
Er zit wel degelijk stof in de lens, en ik moet alleen het voorste deel er af halen.

Momenteel heb ik nog geen andere lens.

De sensor ga ik zeker eens poetsen. Ik heb allen geen sensorswabs, die waren uitverkocht.
Wel heb ik isopropyl en ik kan een papieren zakdoekje gebruiken of een proper brillendoekje.

En hier staat nog een spuitbus met lucht, is dat een aanrader?
Niet nodig, gewoon even de accu er uit en onder de kraan houden.

Nee even serieus, loop je te trollen of?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Ventieldopje schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:17:
[...]

_O-

beeldaandemuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
Dit is duidelijk stof op de sensor. En NEE!! Je gaat niet klooien met een doekje, papieren doekjes zijn helemaal niet slim (ook niet voor je objectieven btw). Voorlopig (en nooit eigenlijk) boven f/11 schieten en zodra het kan even je sensor laten reinigen.
Vraag dan ook voor een goed setje met swaps en de juiste vloeistof en wat tips om te reinigen (je kunt me ook altijd een dm hiervoor sturen, ik maak dagelijks sensoren schoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ventieldopje schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:17:
[...]

Ik heb me ondertussen nog wat ingelezen en gekeken, en heb wat swabs en een bus isopropyl besteld en een blaaspeer. Dat is waarschijnlijk beter….

Alleen snap ik het probleem niet met die bus perslucht als je ze recht houdt en niet te dicht komt.
Als er geen druppels vloeibare lucht uit komen zie ik niet hoe dat een probleem kan veroorzaken… maar zal het niet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
Perslucht kan te sterk zijn, waardoor het sluitergordijn (zelfs als het verstopt is) beschadigd raakt. Daarnaast kan de lucht heel koud zijn door de adiabatisch expansie en dat wil je liever ook niet op een sensor.
Gewoon een blaasbalgje en een swap met de juiste vloeistof (ik gebruik het liefste Eclipse vloeistof).

• Tommie12
Die eclipse is eigenlijk gewoon dure isopropanol met water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Aankodiging van Sony; productiepauze (?) op de A7C en de a6600, A7II en de a6100 gaan volledig uit productie.

Volgens mij betekent dit dat Sony op dit moment helemaal geen nieuwe APS-C modellen meer aanmaakt?

https://www.sonyalpharumo...e-a7ii-and-a6100-cameras/

Vertaalde pagina van Sony Japan:
https://www-sony-jp.trans...o&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0w_tl7e1XY4w4BCuzNfQV9afR14=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eZsVQUhgAYWQ7XzFGzK21Pmp.png?f=fotoalbum_large

• zzzzz
Steef schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:13:
Volgens mij betekent dit dat Sony op dit moment helemaal geen nieuwe APS-C modellen meer aanmaakt?
Dat blijft speculeren natuurlijk. Ik heb ook verhalen gelezen over eventuele medium format camera's van Sony.
Het zou wat mij betreft zonde zijn om APS-C te laten gaan. Dat is voor veel mensen juist een fijne tweede body.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
zzzzz schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:09:
[...]

Dat blijft speculeren natuurlijk. Ik heb ook verhalen gelezen over eventuele medium format camera's van Sony.
Het zou wat mij betreft zonde zijn om APS-C te laten gaan. Dat is voor veel mensen juist een fijne tweede body.
Een tweede body, het is voor veel mensen een hele fijne eerste body om een kit mee te bouwen.

Bedoel mijn huidige kit bestaande uit een Sony A6300, Sony 16-50 F3.5-5.6, Sony 18-135 F3.5-5.6 en Sigma 16 F1.4 heb ik voor ongeveer 1000 euro bij elkaar gespaard. Dan komen er nog zaken zoals extra baterijen en tassen bij, maar goed dan heb je wel echt leuke beginners kit. Bedoel die 16-50 heb ik nog voor het Mountainbiken en dan heb je echt een veel leukere camera bij dan je telefoon.

Het zou bijzonder jammer zijn als Sony zou stoppen met de APS-C lijn want het is voor een hoop mensen een goede lijn om te beginnen. Van de 8 mensen die een beginnerscursus fotografie volgden begin dit jaar hadden er 3 een Sony APS-C camera. Daarnaast superleuk om mee te nemen met fietsen of wandelen.

Als ik een andere camera zou willen zou het puur een A6600 of een A7C worden vanwege het formaat

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Ter verduidelijking, het gaat voor de a6600 en a6400 om een productie pauze, vooralsnog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Is dat dan niet ook gewoon omdat de voorraden nu voldoende zijn en ze vanwege chip tekorten liever op andere producten focussen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:59

Freakie1NL

Grote Baas

Ik heb van de week een Sony Alpha camera gekocht. Hierdoor zal ik mij aanmelden voor de cashback en zal dus cashback codes ontvangen voor lenzen. Als ik echter zie vanaf welke range dit bedoelt is, is dit voor mijn gebruik te high end. Heb dus binnenkort wat codes te vergeven.

Neem maar contact op als je er iets aan hebt.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
De 24-105mm G is toch niet echt high end? Ik heb hem zelf niet maar schijnt erg goed te zijn tenzij je echt veel in low light doet. Er zijn best wat leuke acties waarbij je deze cashback kan stapelen op andere cashbacks en kassakortingen. Het is dat ik al voorzien ben van de tamron 28-200mm, het bracht me wel aan het twijfelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 12:10
PHiXioN schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:58:
De 24-105mm G is toch niet echt high end? Ik heb hem zelf niet maar schijnt erg goed te zijn tenzij je echt veel in low light doet. Er zijn best wat leuke acties waarbij je deze cashback kan stapelen op andere cashbacks en kassakortingen. Het is dat ik al voorzien ben van de tamron 28-200mm, het bracht me wel aan het twijfelen.
24-105 f4 is een hele fijne lens (heb deze lens), stelt heel snel scherp, ragscherp over alle hoeken (zie reviews), weerbestendig en een mooi bereik en constant f4.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
De 24-105mm G is toch niet echt high end?
Het inderdaad geen G Master lens, maar dat maakt de lens niet minder goed. Landschapsfotografen zweren bij de 24-105. Het is zelf niet echt mijn kop thee, maar ik denk dat voor veel mensen die bij daglicht fotograferen en regelmatig een statief mee hebben bijna de 'do-it-all' lens. En voor een tweedehandsprijs van zo'n 700-800 euro heb je dan veel lens in handen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 11:44
Alleen beetje lomp is die :) Voor de rest heeft die bijna een vaste plek gevonden in mijn tas!

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
zzzzz schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:43:
[...]

Het inderdaad geen G Master lens, maar dat maakt de lens niet minder goed. Landschapsfotografen zweren bij de 24-105. Het is zelf niet echt mijn kop thee, maar ik denk dat voor veel mensen die bij daglicht fotograferen en regelmatig een statief mee hebben bijna de 'do-it-all' lens. En voor een tweedehandsprijs van zo'n 700-800 euro heb je dan veel lens in handen.
Met de code die hij weg wil geven kan je die lens voor 750 euro kopen. Bij de bekende camera zaken is hij nu 850 Euro na kassa korting en cashback. Met deze extra code bij je camera gaat er nog eens 100 vanaf want je kan ze stapelen. Daarom even nadenken voordat je ze weg geeft.

Zelf heb ik op die manier de 24mm F1.4 GM voor 1250 gekocht. Ben er eerlijk gezegd niet super blij mee en had toen beter die F4 24-105 kunnen kopen ipv de 24 en de 28-200. Ik heb de uitgave nu echter al gedaan, dus doe het er nog maar even mee. :-) Luxeproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

PHiXioN schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:10:
[...]
Zelf heb ik op die manier de 24mm F1.4 GM voor 1250 gekocht. Ben er eerlijk gezegd niet super blij mee en had toen beter die F4 24-105 kunnen kopen ipv de 24 en de 28-200.
Ben benieuwd waarom je er niet blij mee bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PHiXioN
Royz schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:13:
[...]

Ben benieuwd waarom je er niet blij mee bent?
Ik gebruik mijn camera even veel voor video als foto en de lens veroorzaakt een irritant bijgeluid. Van anderen begrijp ik dat ze dat niet hebben, dus wellicht mankeert hij iets. Ik heb hem echter terug gestuurd en kreeg het bericht dat hij naar behoren functioneert, met het advies een externe mic aan te schaffen. Slecht voor een lens die als stil wordt geadverteerd

Daarnaast is de focus breathing erg aanwezig. Als mensen wegkijken en je de eye focus kwijt raakt beweegt je hele achtergrond. Ik heb ook de 35mm F1.8 en die is wat dat betreft veel beter, maar die focal range is niet altijd geschikt.

Verder heb ik ook nog de 17-28mm van Tamron. Die overlapt de 24mm en ik had verwacht dat de GM veel beter zou zijn, maar dat vind ik wel meevallen. Dit zegt wel veel over de kwaliteit van de Tamron. Heeft ook minder focus breathing.

Last but not least, ligt ook aan mij, ik heb F1.4 niet nodig. F1.8 laat meer dan genoeg licht binnen en ik heb meestal toch liever meer in focus dan alleen de neus scherp. Ik had liever een 24mm equivalent gehad van de F1.8 35mm voor ditto prijs, maar goed die is er niet.

Los van bovenstaande zijn de foto’s wel prachtig en doe ik hem ook niet weg. Ik wil hem nog de kans geven om er aan te wennen. Ik merk echter dat ik hem vaak niet op mijn camera zet, omdat als ik ga filmen dat geluid wel storend vind als het optreed. Met externe mics werken zie ik niet zitten omdat ik veel switch tussen foto en video en bij familie filmpjes hoeft het geen studio kwaliteit te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Is er nog iemand die de LA-EA5 adapter heeft?

Ik heb die eind vorig jaar gekocht om mijn 70-400 G 4.0-5.6 SSM Sony lens te kunnen gebruiken op mijn A7 iii.
Dat werkt prima, autofocus werkt voor fotografie probleemloos en snel genoeg.

Nu zou ik willen weten of die adapter ook werkt met Sigma of Tamron lenzen met SSM/HSM motor.
De schroefaangedreven lenzen werken alvast niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Tommie12 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:00:
Nu zou ik willen weten of die adapter ook werkt met Sigma of Tamron lenzen met SSM/HSM motor.
Voor zover mij bekend (van ervaringen van anderen) is de LA-EA5 adapter vooral afgestemd op Sony en Minolta lenzen en niet op lenzen met A mount van andere fabrikanten. Dit is een beetje het effect wat je met andere adapters ook hebt; first party support vaak wel, maar daarna word het snel minder en riskanter voor de consument.
Heb je nog veel Sony A mount lenzen van 3rd parties die je wil gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
zzzzz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:28:
[...]

Voor zover mij bekend (van ervaringen van anderen) is de LA-EA5 adapter vooral afgestemd op Sony en Minolta lenzen en niet op lenzen met A mount van andere fabrikanten. Dit is een beetje het effect wat je met andere adapters ook hebt; first party support vaak wel, maar daarna word het snel minder en riskanter voor de consument.
Heb je nog veel Sony A mount lenzen van 3rd parties die je wil gebruiken?
Nee, maar als er een mooie Sigma 12-24 A-Mount mijn pad kruist, dan zou ik wel eens willen toehappen.
Ik zoek nog iets goed breed in de trant van 16-35, 17-28, 15-30 of zo.

In E-mount zijn die pokkeduur, en tweedehands allemaal nogal nieuw. Maar A-Mount komt wel eens voorbij aan redelijkere prijzen... en gezien ik die adapter nu toch heb...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
De oude oude Sigma EX 12-24? Als kwaliteit van het glas van ondergeschikt belang is, dan is het prima. Anders is een 14-24 DN lichtjaren vooruit...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Tommie12 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:06:
[...]

Nee, maar als er een mooie Sigma 12-24 A-Mount mijn pad kruist, dan zou ik wel eens willen toehappen.
Ik zoek nog iets goed breed in de trant van 16-35, 17-28, 15-30 of zo.

In E-mount zijn die pokkeduur, en tweedehands allemaal nogal nieuw. Maar A-Mount komt wel eens voorbij aan redelijkere prijzen... en gezien ik die adapter nu toch heb...
En dit is dus waarom je zonder voldoende budget niet veel opschiet met een fullframe camera. Alles er voor is stukken duurder dan voor APS-C bijvoorbeeld.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:23
Op Sony APS-C is er geen alternatief voor de 14-24.
Dat is inderdaad stukken goedkoper. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

wappiewappie schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:38:
Op Sony APS-C is er geen alternatief voor de 14-24.
Dat is inderdaad stukken goedkoper. :+
Je snapt best wat ik bedoel, Sony is ook niet de enige die camera's maakt.

Doe gerust wat je wil maar ik vind het erg maf dat er perse een fullframe camera moet komen na meerdere keren al aangegeven te hebben door velen wat dat voor nadelen heeft (prijs bijv). En dan nu maar met matig glas gaan werken omdat het anders zo duur wordt. Prima maar dit was van tevoren al duidelijk :Y)

www.maartendeboer.net

Pagina: 1 ... 12 ... 21 Laatste