Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:02

bobcom

Dedicated dabbler

Stovirpi schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 18:30:
Ik ben de afgelopen dagen aan het zoeken geweest naar een ND filter voor mijn Tamron 28-75 en zie door de bomen het bos niet meer. Op cameranu is er veel uitverkocht, met uitzondering van de hippe Youtube versie van ene Peter (€300,-). Iemand hier nog slimme alternatieven?
Ik weet niet of je camera oud genoeg is om nog de downloadable apps van Sony te slikken (alles ouder dan A7iii / A7Riii), maar anders kun je hier voor €29,99 softwarematige ND en grad ND filters installeren.

Edit: in hetzelfde Sony winkeltje zit ook de app "smooth reflections" die voor €4,99 een ND filter nadoet.

[ Voor 7% gewijzigd door bobcom op 12-05-2021 00:06 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:25

KL643

beeldaandemuur

Ik ben de afgelopen dagen aan het zoeken geweest naar een ND filter voor mijn Tamron 28-75 en zie door de bomen het bos niet meer. Op cameranu is er veel uitverkocht, met uitzondering van de hippe Youtube versie van ene Peter (€300,-). Iemand hier nog slimme alternatieven?
Schroef of voorzet systeem? Als je een beetje serieus met filters aan de slag wilt dan zou ik wat meer investeren voor een mooi systeem. Is het voor af en toe en lekker makkelijk, dan voor een schroef ND filter. Vaak ook zat 2dehands te vinden op MP. Zelf gebruik ik nu een Kase filter systeem. Ben er zeer tevreden over. Had hem besteld uit Hong Kong (scheelde toch weer wat knaken)

[ Voor 30% gewijzigd door KL643 op 11-05-2021 22:03 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30
Ga je het gebruiken voor fotografie of video? En voor welk effect?
We hebben overigens een filter topic: Het grote filter topic
Wel eerst even het stof ervan voorzichtig met een blaasbalgje en microvezeldoekje verwijderen ;)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Stovirpi Terugkomend op je vraag naar ND filters: hier een voorbeeldje met de "Smooth reflections" app uit de Sony playmemories app store. En een review van Albert Dros erover.

[ Voor 27% gewijzigd door bobcom op 12-05-2021 11:11 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stovirpi
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:42
Universal Creations schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:31:
Ga je het gebruiken voor fotografie of video? En voor welk effect?
We hebben overigens een filter topic: Het grote filter topic
Wel eerst even het stof ervan voorzichtig met een blaasbalgje en microvezeldoekje verwijderen ;)
Dat topic heb ik helemaal gemist. Dank. Om toch even te reageren op jouw vraag. Het is volledig voor het opnemen van video's en heb de filter nodig om overbelichting tegen te gaan.
bobcom schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:51:
@Stovirpi Terugkomend op je vraag naar ND filters: hier een voorbeeldje met de "Smooth reflections" app uit de Sony playmemories app store. En een review van Albert Dros erover.
Ziet er goed uit! Heb zelf (helaas) een a7iii.

Inmiddels wel een kleine update. Als het goed is wordt vrijdag aanstaande een Hoya Variable Density geleverd. Dan kan eens experimenteren en bekijken of ik het een prettig product / toepassing vindt.

Stack Sats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Stovirpi schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:51:

Ziet er goed uit! Heb zelf (helaas) een a7iii.

Inmiddels wel een kleine update. Als het goed is wordt vrijdag aanstaande een Hoya Variable Density geleverd. Dan kan eens experimenteren en bekijken of ik het een prettig product / toepassing vindt.
Dat noemen ze dan de wet van de remmende voorsprong ;) . Kleine troost: je kan de app ook simuleren door een hele serie foto's te maken met intervallen - dat is namelijk wat smooth refelections doet. Alleen 60 foto's met een interval van 1 seconde mergen in fotoshop is wel een aanslag op je computer en je geduld.
Succes met je Hoya!

Edit: had eroverheen gelezen dat het voor video is. Maar wanneer heb je op 1/8000e @ ISO 50 en f2.8 nog te veel licht? (ben een absolute video-noob).

[ Voor 10% gewijzigd door bobcom op 12-05-2021 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stovirpi
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:42
bobcom schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:00:
[...]

Dat noemen ze dan de wet van de remmende voorsprong ;) . Kleine troost: je kan de app ook simuleren door een hele serie foto's te maken met intervallen - dat is namelijk wat smooth refelections doet. Alleen 60 foto's met een interval van 1 seconde mergen in fotoshop is wel een aanslag op je computer en je geduld.
Succes met je Hoya!

Edit: had eroverheen gelezen dat het voor video is. Maar wanneer heb je op 1/8000e @ ISO 50 en f2.8 nog te veel licht? (ben een absolute video-noob).
Er zullen hier ongetwijfeld fanaten zijn die het veel beter kunnen uitleggen, maar het komt op het volgende neer. Je filmt met een aantal frames per seconde. Bijvoorbeeld 23 of 30. Er is een regel dat je de sluitertijd ongeveer wilt verdubbelen. Dus 23 frames per seconde wordt 1/50 sluitertijd en bij 30 1/60. Dit geeft de meest “cinemetic” beelden. Wijk je hier (ver) van af dan ervaar je negatieve effecten van de “motion blur”. Zeker bij het filmen buiten, waar relatief veel licht aanwezig is wil je een filter gebruiken om overbelichting te voorkomen.

Zaterdag eindelijk tijd om beelden te schieten. Zal een update delen in het filter topic. Nogmaals dank allen.

Stack Sats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 05:46
Ik ben momenteel naar exact hetzelfde op zoek voor mijn Tamron 17-28 en heb nu het merk Freewell op het oog. De variable NDs kosten rond de 100 euro en doen schijnbaar niet veel onder voor de Peter McKinnons.

De reden waarom ik nog geen aankoop heb gedaan omdat ik nog twijfel over de magnetische vaste NDs van hetzelfde merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:13
Hebben jullie al vergelijkingen gezien tussen de Samyang 24mm f2.8 en de nieuwe Sony 24mm f2.8 objectieven?

Wanneer ik hier naar zoek krijg ik alleen vergelijkingen tussen de Samyang en de Sony 24mm f1.4 GM. Aan de hand van die reviews was ik er al uit dat het doorsparen voor de GM fijner is. Maar met de nieuwe G-lens ben ik wel benieuwd naar de verschillen tussen de twee.
Het grootste nadeel van de GM vind ik eigenlijk het formaat & gewicht, waardoor de G-lens & Samyang beter passen in de collectie. Een f1.4 heb ik praktisch toch niet nodig, f2.8 zal voor mij in 90% van de gevallen meer dan genoeg zijn.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Philip Reeve is niet bepaald lovend over de Samyang, maar deze review dateert van voor de Sony 24 2.8. En er moet een reden zijn dat je de Samyang tweedehands relatief vaak voor weinig tegenkomt...

[ Voor 3% gewijzigd door bobcom op 20-05-2021 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ^^0nMe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 17:05

^^0nMe

Got Babana's?

Jan_V schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:05:
Hebben jullie al vergelijkingen gezien tussen de Samyang 24mm f2.8 en de nieuwe Sony 24mm f2.8 objectieven?

Wanneer ik hier naar zoek krijg ik alleen vergelijkingen tussen de Samyang en de Sony 24mm f1.4 GM. Aan de hand van die reviews was ik er al uit dat het doorsparen voor de GM fijner is. Maar met de nieuwe G-lens ben ik wel benieuwd naar de verschillen tussen de twee.
Het grootste nadeel van de GM vind ik eigenlijk het formaat & gewicht, waardoor de G-lens & Samyang beter passen in de collectie. Een f1.4 heb ik praktisch toch niet nodig, f2.8 zal voor mij in 90% van de gevallen meer dan genoeg zijn.
Ik heb zelf de Samyang 35mm 2.8 en die is wel ongelofelijk goed voor de prijs en het gewicht (lichter dan mijn metalen contax lensdop! :D). De 24mm is een jaar later uitgekomen en je zou verwachten dat die met hetzelfde idee in de markt was gezet, maar dat viel helaas tegen.

In deze review wordt de Sony 24mm 2.8 G vergelijken met de Samyang en Tamron.

TLDR: Ja de Sony is een stuk scherper dan de concurrentie, maar wel 2x zo duur met ook nog eens allerlei (kleine) gebreken op de koop toe. Eigenlijk zijn alle goedkope(re) opties niet de moeite waard dus. Een UWA bouwen die klein, licht en goedkoop is erg lastig, dus ik ben uiteindelijk zelf gegaan voor de Loxia 21mm 2.8 die helaas alleen klein en licht was. >:)

D3-Monk
What ears hear, what eyes see, the mind believes. | Being with these two messed up people, things could get ugly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
Dank!
De aangehaalde Tamron in die review had ik even niet in m'n vizier.

Het lijkt inderdaad dat al deze 3 lenzen, momenteel, niet zaligmakend zijn. Gelukkig moet ik toch nog even door sparen voor de aanschaf, dus nog voldoende tijd om een keuze te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-09 10:11

Steef

GoT's Most Eaten

Gerucht dat Sony met een 28-75mm F2.8 komt nu zowel Tamron als Sigma een vergelijkbare lens uit hebben gebracht voor Sony-E.

https://www.sonyalpharumo...ew-28-75mm-f-2-8-fe-lens/

Is dit misschien een update van de GM?

[ Voor 8% gewijzigd door Steef op 25-05-2021 22:55 ]

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
Steef schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:54:
Gerucht dat Sony met een 28-75mm F2.8 komt nu zowel Tamron als Sigma een vergelijkbare lens uit hebben gebracht voor Sony-E.

https://www.sonyalpharumo...ew-28-75mm-f-2-8-fe-lens/

Is dit misschien een update van de GM?
Als deze begint bij 28mm gaat het waarschijnlijk om een compacte variant. Hij moet wel significant beter of anders zijn dan de Tamron of Sigma contemporary om echt iets toe te voegen wat mij betreft. Maar goed, je hebt altijd mensen die niet verder kijken dan de objectieven van hetzelfde merk als de body.

Zelf was ik geïnteresseerd in de Tamron van dit kaliber totdat ik er achter kwam dat er ook een is van 28-200. Wellicht niet lichtsterk over het hele bereik, maar binnenshuis schiet ik toch niet op 200mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:44
zzzzz schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:43:
En er is weer een nieuwe lens van Sony uit; dit keer de 14/1.8GM:
Het moet 1600 euro kosten en komt zoals bij iedere release tegenwoordig goed uit de boeken!
https://www.sony.com/electronics/camera-lenses/sel14f18gm

[Afbeelding]
Vandaag opgehaald :) Even een paar dagen goed testen!

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:57
Morgen een tweedehands 24-70 F4 ophalen, heb ff snel een zoom nodig voor mijn wandelvakantie.

Niet mijn eerste keus, alhoewel ik tevreden was met de 16-70 op mijn A6000. Na de vakantie weer verkopen en doorsparen voor de 24-105.

Hoor en lees veel matige verhalen over die Zeiss, hoop dat het nog wat meevalt.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:33

Garyu

WW

Malfoi schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:51:
Morgen een tweedehands 24-70 F4 ophalen, heb ff snel een zoom nodig voor mijn wandelvakantie.

Niet mijn eerste keus, alhoewel ik tevreden was met de 16-70 op mijn A6000. Na de vakantie weer verkopen en doorsparen voor de 24-105.

Hoor en lees veel matige verhalen over die Zeiss, hoop dat het nog wat meevalt.
Ik heb hem ook een tijdje gehad, de lens is prima te gebruiken. Vooral de compatheid, bouwkwaliteit, snelheid en stilte zijn prima. Optisch is de lens OK. Geen hoogvlieger, maar ook zeker niet slecht. Ik heb hem ingeruild voor de Tamron 28-75/2.8, die wat meer plastic fantastic is maar qua beeldkwaliteit net wat beter presteert.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Even iets anders.

Voor een simpele "foto-booth" opstelling wil ik mijn A5100 gaan gebruiken in combinatie met een afstandsbediening. Nu zit ik alleen te twijfelen over een passende lens. Ik heb behalve de kit-lens (18-50mm) niets, maar die is nogal ondermaats. Aan de andere kant wil ik ook niet teveel geld uitgeven, maar zit te denken aan een prime in de range 17-25mm, voor APS-C dus.

Wat is daarvoor een bruikbare lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Garyu schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:09:
[...]

Ik heb hem ook een tijdje gehad, de lens is prima te gebruiken. Vooral de compatheid, bouwkwaliteit, snelheid en stilte zijn prima. Optisch is de lens OK. Geen hoogvlieger, maar ook zeker niet slecht. Ik heb hem ingeruild voor de Tamron 28-75/2.8, die wat meer plastic fantastic is maar qua beeldkwaliteit net wat beter presteert.
Top, klinkt goed. Ik zit voor de langere termijn ook te kijken naar de Tamron (of dus de 24-105) maar weet nog niet of ik ga voor zoombereik of voor lichtsterkte. De Tamron bevalt goed dus? Mis je wel eens wat meer telebereik?

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Garyu schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:13:
Even iets anders.

Voor een simpele "foto-booth" opstelling wil ik mijn A5100 gaan gebruiken in combinatie met een afstandsbediening. Nu zit ik alleen te twijfelen over een passende lens. Ik heb behalve de kit-lens (18-50mm) niets, maar die is nogal ondermaats. Aan de andere kant wil ik ook niet teveel geld uitgeven, maar zit te denken aan een prime in de range 17-25mm, voor APS-C dus.

Wat is daarvoor een bruikbare lens?
Heb op verschillende oud en nieuw feestjes de afgelopen jaren altijd een (weliswaar amateuristische) fotobooth opgebouwd in de woonkamer. A6000 icm een 35mm f1.8 op een statief en met een afstandsbediening. Werkte heel goed. Echter is die 35mm wel rond de 350 euro tweedehands. Je zou kunnen kijken naar de Sigma variant (30mm 1.4 DC DN Art). Die is goedkoper en zonder OSS maar dat hoeft als het goed is ook niet aangezien de camera in een fotobooth vast staat.

[ Voor 15% gewijzigd door Malfoi op 06-07-2021 10:42 ]

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Malfoi schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:36:
[...]

Top, klinkt goed. Ik zit voor de langere termijn ook te kijken naar de Tamron (of dus de 24-105) maar weet nog niet of ik ga voor zoombereik of voor lichtsterkte. De Tamron bevalt goed dus? Mis je wel eens wat meer telebereik?
Die 30mm heb ik nog nooit gemist. Maar goed, ik zoek sowieso de ruimte, en heb geen enkele tele-lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Malfoi schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:38:
[...]

Heb op verschillende oud en nieuw feestjes de afgelopen jaren altijd een (weliswaar amateuristische) fotobooth opgebouwd in de woonkamer. A6000 icm een 35mm f1.8 op een statief en met een afstandsbediening. Werkte heel goed. Echter is die 35mm wel rond de 350 euro tweedehands. Je zou kunnen kijken naar de Sigma variant (30mm 1.4 DC DN Art). Die is goedkoper en zonder OSS maar dat hoeft als het goed is ook niet aangezien de camera in een fotobooth vast staat.
Oh dat is een goed idee, maar 35mm lijkt me veel groot? Dan heb je misschien nog niets eens een groepje mensen helemaal op de foto? Vandaar dat ik naar een wijdere lens aan het kijken was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfoi
Garyu schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:40:
[...]

Oh dat is een goed idee, maar 35mm lijkt me veel groot? Dan heb je misschien nog niets eens een groepje mensen helemaal op de foto? Vandaar dat ik naar een wijdere lens aan het kijken was?
Ik stuur je vanavond even wat foto's per DM, dan krijg je een idee. Hoewel ik nu toch een beetje begin te twijfelen of ik wel de 35mm gebruikt heb. Ik kijk het na en laat het weten. (y)

[ Voor 14% gewijzigd door Malfoi op 06-07-2021 11:47 ]

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
De volgende lens is alweer in aantocht:
https://twitter.com/nokishita_c/status/1413003453094195201
Sigma 150-600mm F5-6.3 DG DN OS | Sports

Een echte DG DN Sports lens van Sigma bied wat mij betreft echt wel weer een mooie oplossing ten opzichte van native Sony glas. Ik hoop dat deze lens echt weer van de bovenste plank is.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

zzzzz schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:28:
De volgende lens is alweer in aantocht:
https://twitter.com/nokishita_c/status/1413003453094195201
Sigma 150-600mm F5-6.3 DG DN OS | Sports

Een echte DG DN Sports lens van Sigma bied wat mij betreft echt wel weer een mooie oplossing ten opzichte van native Sony glas. Ik hoop dat deze lens echt weer van de bovenste plank is.
Zeker benieuwd. Sommige Sony lenzen zijn super prijzig en dan is een Sigma variant heel welkom, zoals bij de 100-400 het geval is. Maar de 200-600 van Sony is regelmatig rond de 1700 euro en dan zou de bouw en interne zoom mij wel overhalen om voor de Sony te gaan ipv een Sigma of Tamron (rond de 1400/1500 euro range)....

En deze lp op repeat vraagt zich nogmaals hardop af waar de beloofd Sigma 70-200 is :p...of een nieuwe versie van Sony zelf.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Nomad schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:41:
[...]
Zeker benieuwd. En deze lp op repeat vraagt zich nogmaals hardop af waar de beloofd Sigma 70-200 is :p...of een nieuwe versie van Sony zelf.
Ik verwacht dat de Sigma iets beter uit gaat komen qua USD -> EUR conversie als de Tamron, maar goedkoper als 1200 zie ik hem zoiezo niet worden. De Sports lineup is immers het hoogste segment voor Sigma; hoger dan de al uitstekende 100-400.
Ik verwacht zelf ook wel dat er een 70-200 Sports gaat komen binnen afzienbare tijd en dat Sony dan ook niet anders kan als een 70-200 GM II uitbrengen. Het RF objectief van Canon is namelijk gewoon zo veel beter als de concurrentie nu dat men wel moet.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HackingDutchman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-09 12:51

HackingDutchman

Scientia potestas est

Hamed schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:04:
[...]

Vandaag opgehaald :) Even een paar dagen goed testen!
Hoe bevalt de lens?
Ben van plan uit te breiden naar groothoek, vanwege het andere perspectief dat het biedt. Zou alleen wel graag nog wat scherptediepte willen overhouden voor close-ups en dergelijke. Daarom dacht ik zelf meer aan een prime groothoek dan aan een zoom groothoek, de zooms gaan maar tot F2.8.

~~~~ From Agfa to Zeiss .... and beyond ~~~~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:44
HackingDutchman schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:39:
[...]

Hoe bevalt de lens?
Ben van plan uit te breiden naar groothoek, vanwege het andere perspectief dat het biedt. Zou alleen wel graag nog wat scherptediepte willen overhouden voor close-ups en dergelijke. Daarom dacht ik zelf meer aan een prime groothoek dan aan een zoom groothoek, de zooms gaan maar tot F2.8.
Heel goed, ik heb er geen spijt van, maar nog geen tijd gehad om veel foto's mee te schieten.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
HackingDutchman schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:39:
[...]

Hoe bevalt de lens?
Je bedoelt dat je een wat kleinere scherptediepte wil? Bedenk goed dat zelfs op f/1.8 de scherptediepte op 14mm al ontzettend groot is.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HackingDutchman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-09 12:51

HackingDutchman

Scientia potestas est

RobertJRB schreef op maandag 12 juli 2021 @ 00:24:
[...]

Je bedoelt dat je een wat kleinere scherptediepte wil? Bedenk goed dat zelfs op f/1.8 de scherptediepte op 14mm al ontzettend groot is.
Ja, ik had het verkeerd verwoord, een kleinere scherptediepte.

Dat is ook precies de reden waarom ik argwanend blijf ten opzichte van groothoek. Echter, toen ik voorbeelden zag van de 14mm, dat je ook van heeeeel dichtbij een foto kon nemen van een object, en er toch wel redelijk wat achtergrondonscherpte te zien was, in combinatie met het perspectief wat een 14mm met zich meebrengt.

Ik twijfel nog erg over de precieze brandpuntsafstand. Misschien is voor mij eerder een 24/1.4 of 20/1.8 geschikt, dan een 14/1.8. Ik zoek in ieder geval een breder perspectief. Als er dan nog wat bokeh overblijft, kan ik de lens ook gebruiken voor wat meer close-up en productfotografie, naast alleen maar landschappen en astro.

~~~~ From Agfa to Zeiss .... and beyond ~~~~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
HackingDutchman schreef op maandag 12 juli 2021 @ 00:35:

Ik twijfel nog erg over de precieze brandpuntsafstand. Misschien is voor mij eerder een 24/1.4 of 20/1.8 geschikt, dan een 14/1.8. Ik zoek in ieder geval een breder perspectief. Als er dan nog wat bokeh overblijft, kan ik de lens ook gebruiken voor wat meer close-up en productfotografie, naast alleen maar landschappen en astro.
Je hoeft niet direct naar een prime meer tegenwoordig. De wide angle zooms van Sony of Sigma zijn uitstekend en draaien gewoon mee op kwaliteitsniveau. Een Sigma 14-24 is echt niet minder dan menig prime en je hebt daarmee een scala aan opties, en met f/2.8 is hij nog redelijk lichtsterk.
Ik heb zelf een klein 15mm f/4.5 primepje wat in de binnenzak past, maar dat is ook niet in iedere situatie ideaal. De keuze voor wide angle primes is gewoon lastig. Op wat meer budget-niveau heb je bijvoorbeeld ook nog de primes van Samyang of TTArtisans. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Heb de 14-24 DG DN van Sigma voor Sony en bevalt hier erg goed. Ben kritisch op mijn apparatuur en deze lens stelt niet teleur :). Goed advies dus ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
Ik ben momenteel heel hard aan het twijfelen over de Sony 24mm f1.4 GM. Dit is veruit mijn favoriete brandpuntsafstand voor dagelijks gebruik. Ik heb echter al de Tamron 17-28mm f2.8, dus heb de 24mm in principe al gecovered. Deze maakt ook erg mooie en scherpe foto's, maar alle reviews en youtube video's doen mij erg laten jeuken. Nooit gedacht dat die influencers zoveel invloed op mij zouden hebben.. ;-)

Wellicht dat het een idee is om te huren en vergelijken, maar aan de andere kant is nieuw aanschaffen en doorverkopen even duur als huren... decisions decisions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:35

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

PHiXioN schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:03:
Ik ben momenteel heel hard aan het twijfelen over de Sony 24mm f1.4 GM. Dit is veruit mijn favoriete brandpuntsafstand voor dagelijks gebruik. Ik heb echter al de Tamron 17-28mm f2.8, dus heb de 24mm in principe al gecovered. Deze maakt ook erg mooie en scherpe foto's, maar alle reviews en youtube video's doen mij erg laten jeuken. Nooit gedacht dat die influencers zoveel invloed op mij zouden hebben.. ;-)

Wellicht dat het een idee is om te huren en vergelijken, maar aan de andere kant is nieuw aanschaffen en doorverkopen even duur als huren... decisions decisions.
Beetje appels en peren als je het mij vraagt. Die Tamron is inderdaad prima lens maar die Sony zal scherper zijn (zeker op F2.8). En natuurlijk 2 stops sneller.

Dus als je Tamron scherp genoeg is en 2.8 goed werkt voor jouw toepassingen, lijkt me het antwoord duidelijk. Maar ja, zo'n shiny mooie nieuwe lens hè :9

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
PHiXioN schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:03:
Ik ben momenteel heel hard aan het twijfelen over de Sony 24mm f1.4 GM. Dit is veruit mijn favoriete brandpuntsafstand voor dagelijks gebruik.
De 24GM was bij release echt een enorme klapper, en is zodoende ook veel gereviewd en heeft logischerwijs veel goede waardering gekregen. Dit betekent echter niet dat jouw Tamron dan een slechte lens is. Ik las vorige week dat veel mensen zelf al weer hun 24GM van de hand doen voor een 35GM.
Wat dat betreft is men altijd op zoek naar de mooiste lens die we kunnen krijgen :X Influencers etc spelen nu eenmaal gewoon heel erg in op GAS. Je kunt de lens inderdaad even huren om hem te proberen. Dat is een veel goedkopere manier om de lens te proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
Wat mij aanspreekt aan de 24mm GM is dat deze zonder softwarematige lenscorrectie schijnbaar weinig vervorming heeft voor een groothoek. De Tamron 17-28 heeft dat wel, wat op zich logisch is aangezien hij tot 17mm gaat. Voor video's op mijn gimbal maakt dat echter weinig uit en gebruik ik hem vooral op 20mm (wat na crop in video-modus weer enigzins minder wijd is).

Ik heb al de 35mm f1.8, maar vind deze eigenlijk al wat te 'narrow'. Het is wel een prima lens en nagenoeg geen focus breathing, dus voldoet goed voor mijn toepassingen, maar heb geen behoefte om op deze focal length te upgraden naar de GM. Met name omdat ik bij 35mm te vaak het gevoel heb dat ik naar achteren moet lopen, ruimte die ik hier in huis niet altijd heb. Los daarvan is de GM voor video géén upgrade want de focus breathing is daarbij wel significant aanwezig. Bij de 24 trouwens ook.

Ik ben niet van de impulsaankopen, dus ik ga er nog even over nadenken. Maar goed, je krijgt maar 1x kinderen in je leven en de beginperiode wil ik wel graag goed vastleggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:10
Sigma komt binnenkort met de Sigma 150-600MM F5-6.3 DG DN OS FE lens;

https://www.sonyalpharumo...-f5-6-3-dg-dn-os-fe-lens/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PHiXioN
Nou, ik heb dan eindelijk de knoop voor mijzelf doorgehakt en de 24mm f1.4 GM aangeschaft.

Helaas heb ik de doos al gemold voor de cashback actie, want vlak daarna ontdekte ik dat de lens een heel onaangenaam suizend geluid in mijn videos veroorzaakt en de winkel wil hem daarom niet meer omruilen.

Dus de enige optie indienen voor reparatie met een verwachte tijdsduur van een maand, zonder vervanging, terwijl de kleine binnen nu en een paar weken wordt verwacht...

Ik had al gelezen dat anderen ook issues hadden, maar dacht bij mezelf je hoort alleen mensen met klachten, dus het zal wel meevallen. Niet dus. GM staat blijkbaar voor Grote Misser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
[b]PHiXioN schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 05:32:
Ik had al gelezen dat anderen ook issues hadden, maar dacht bij mezelf je hoort alleen mensen met klachten, dus het zal wel meevallen. Niet dus. GM staat blijkbaar voor Grote Misser.
Wat jammer! Hopelijk kunnen ze het snel verhelpen. Mijn eerste exemplaar van mijn 100-400GM kwam ook dood uit de doos, maar het tweede exemplaar is heerlijk om mee te werken.
Geduld is een schone zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 23:22

Royz

Kleurenblind!!

PHiXioN schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 05:32:
Nou, ik heb dan eindelijk de knoop voor mijzelf doorgehakt en de 24mm f1.4 GM aangeschaft.

Helaas heb ik de doos al gemold voor de cashback actie, want vlak daarna ontdekte ik dat de lens een heel onaangenaam suizend geluid in mijn videos veroorzaakt en de winkel wil hem daarom niet meer omruilen.

Dus de enige optie indienen voor reparatie met een verwachte tijdsduur van een maand, zonder vervanging, terwijl de kleine binnen nu en een paar weken wordt verwacht...

Ik heb bij mijn 24mm ook een geluidje als ik wil focussen, is dat wat je bedoelt? Op mijn A7RIV kan je instellen welke prio focussen moet hebben. Dat heb ik aangepast nu hoor ik het niet meer.

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PHiXioN
Royz schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:49:
[...]

Ik heb bij mijn 24mm ook een geluidje als ik wil focussen, is dat wat je bedoelt? Op mijn A7RIV kan je instellen welke prio focussen moet hebben. Dat heb ik aangepast nu hoor ik het niet meer.
Ik weet niet of wij het over eenzelfde soort geluid hebben. Hier is een korte snippet van een extreem moment van het geluid dat ik de lens bij mij veroorzaakt. Niet de hele tijd zo prominent aanwezig, maar wel een continue suis op de achtergrond en vaak dit soort pieken.

YouTube: test audio gm

Ik heb nog een aantal testvideo's gemaakt waarbij ik dichtbij en veraf focus, maar dan hoor ik niet persé het geluid. Meer bij het bewegen van de camera.

Echt heel raar. Anyway, ik heb van Sony de tip gekregen om eens met hun service partner te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 23:22

Royz

Kleurenblind!!

PHiXioN schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:00:
[...]

Ik weet niet of wij het over eenzelfde soort geluid hebben. Hier is een korte snippet van een extreem moment van het geluid dat ik de lens bij mij veroorzaakt. Niet de hele tijd zo prominent aanwezig, maar wel een continue suis op de achtergrond en vaak dit soort pieken.

YouTube: test audio gm

Ik heb nog een aantal testvideo's gemaakt waarbij ik dichtbij en veraf focus, maar dan hoor ik niet persé het geluid. Meer bij het bewegen van de camera.

Echt heel raar. Anyway, ik heb van Sony de tip gekregen om eens met hun service partner te bellen.
Bij mij zijn het inderdaad meer diafragma bladen die over elkaar lijken te schuiven. Dit klinkt heel anders.

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zzzzz
Weer een nieuwe lens voor e-mount, wederom vanuit Sigma:
https://www.sigmabenelux....mm-f5-6-3-dg-dn-os-sports

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcZlCfNRFDmiPyaaK1VIROHjpEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHVyKJKlK8WQcgTCjyrP13Ax.jpg?f=fotoalbum_large

Het is nogal een joepert, maar wel weer sneller en met meer bereik als de Tamron. Over het algemeen zal deze lens iets beter zijn als die, en in de EU althans iets goedkoper. Nog steeds niet van het niveau van de Sony 200-600, maar wel optisch goed en beter te vervoeren.

[ Voor 31% gewijzigd door zzzzz op 04-08-2021 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

PHiXioN schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 05:32:Helaas heb ik de doos al gemold voor de cashback actie, want vlak daarna ontdekte ik dat de lens een heel onaangenaam suizend geluid in mijn videos veroorzaakt en de winkel wil hem daarom niet meer omruilen.
Voor de toekomst, het is me gelukt de cashback er doorheen te krijgen met foto's van de codes zonder ze uit de doos te knippen - om precies dit gemier. Het slaat natuurlijk nergens op dat je je inruil garantie gedag moet zeggen omdat de actie vereist dat je de doos kapot knipt.

Kreeg de eerste keer de melding "dat mag zo niet, graag aanpassen". Foto's aangepast (gecropped) en weer doorgestuurd, hop klaar.

Wel ontzettend vervelend van je lens. Neem aan dat je wel gewoon onder garantie e.a. kunt laten herstellen - maar nare bijsmaak zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
Steef schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:18:
[...]

Voor de toekomst, het is me gelukt de cashback er doorheen te krijgen met foto's van de codes zonder ze uit de doos te knippen - om precies dit gemier. Het slaat natuurlijk nergens op dat je je inruil garantie gedag moet zeggen omdat de actie vereist dat je de doos kapot knipt.

Kreeg de eerste keer de melding "dat mag zo niet, graag aanpassen". Foto's aangepast (gecropped) en weer doorgestuurd, hop klaar.

Wel ontzettend vervelend van je lens. Neem aan dat je wel gewoon onder garantie e.a. kunt laten herstellen - maar nare bijsmaak zo.
Dat is wel slim ja, volgende keer maar fotoshoppen, al zou dat als fraude gezien kunnen worden.

Grote kans dat dan in een doos die intact is de winkel hem gewoon doorsluist naar de volgende klant in de hoop dat die het niet opmerkt. Wie weet ben ik wel de 3e die hem heeft meegekregen en de eerste sukkel die zijn doos heeft gemold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
zzzzz schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:41:
Weer een nieuwe lens voor e-mount, wederom vanuit Sigma:
https://www.sigmabenelux....mm-f5-6-3-dg-dn-os-sports

[Afbeelding]

Het is nogal een joepert, maar wel weer sneller en met meer bereik als de Tamron. Over het algemeen zal deze lens iets beter zijn als die, en in de EU althans iets goedkoper. Nog steeds niet van het niveau van de Sony 200-600, maar wel optisch goed en beter te vervoeren.
De focussnelheid schijnt juist langzamer te zijn dan bij de Tamron.
Hoe de prestaties precies zijn, zien we wel als er fatsoenlijke reviews komen (lenstip, the digital picture, cameralabs).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin90
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-08 17:18
Twee nieuwe Tamron lenzen aangekondigd

35-150mm F/2-2.8 Di III VXD
https://www.tamron.eu/mag...-iii-vxd-model-a058-1106/

28-75mm F/2.8 Di III VXD G2
https://www.tamron.eu/mag...i-vxd-g2-model-a063-1105/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Martin90 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:45:
Twee nieuwe Tamron lenzen aangekondigd

35-150mm F/2-2.8 Di III VXD
28-75mm F/2.8 Di III VXD G2
Interessant! Die had ik even niet zien aankomen. Ik ben vooral benieuwd waarom men nu al met de G2 van de 28-75 komt. Zo slecht was die lens namelijk nu ook weer niet. Ik heb hem toen zelf weg gedaan omdat ik graag de Sigma wilde hebben. Het verschil tussen G1 en G2 qua MTF charts is in ieder geval groot.
De 35-150 zal wel een speciaal exemplaar worden, ik zou daar zelf niet direct de behoefte aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
De ontwikkelingen gaan hard!

Waarschijnlijk is de bedoeld om goed te combineren als setje met de 70-180. Die heeft ook een VXD motor en is daardoor net even iets hogen aangeschreven. Zou me niets verbazen als de prijs ook meer die richting op gaat.

Ik ben in ieder geval nog blij dat ik de 28-200 heb gekozen als mijn "standaard" zoom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zzzzz
Dit koppeltje is gister aangekondigd, in de I series van compact primes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7OQpQa5yxHILl_IXpgLIm7LFkEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NpbDCmNrZoSERpxkLCRpXBLX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYCGFUlxXxFIOrN31ZIGPjPks40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W29mN5blpINSzeCtzt6uH9oN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
zzzzz schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:34:
Dit koppeltje is gister aangekondigd, in de I series van compact primes:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaaf!

Ik moet nog een mooie ~24mm prime hebben. Hoewel ik ze er wel lelijk uit vind zien (smaak natuurlijk) zou dit best een kanshebber kunnen zijn. Ik zie dat deze serie ook nette prijzen heeft, dus ben wel benieuwd naar de reviews.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
Jan_V schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:57:
[...]
Ik moet nog een mooie ~24mm prime hebben. Hoewel ik ze er wel lelijk uit vind zien (smaak natuurlijk) zou dit best een kanshebber kunnen zijn. Ik zie dat deze serie ook nette prijzen heeft, dus ben wel benieuwd naar de reviews.
De F/2 serie is inderdaad niet moeders mooiste... maar dat is even niet anders. De reviews zijn redelijk goed, maar niet super lovend. YouTube: Sigma 24mm f2 DG DN review: BEST wide lens for Sony?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
zzzzz schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:06:
[...]

De F/2 serie is inderdaad niet moeders mooiste... maar dat is even niet anders. De reviews zijn redelijk goed, maar niet super lovend. YouTube: Sigma 24mm f2 DG DN review: BEST wide lens for Sony?
Ik heb de sigma 16mm voor aps-c nu mee op vakantie man wat een top lens is dat het is echt zo leuk foto’s maken met dat ding.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Jan_V schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:57:
[...]

Gaaf!

Er zijn nu zoveel 24mm's voor sony FE op de markt dat het lastig kiezen wordt. Wel apart dat ze allemaal voor dat brandpunt gaan en 21 of 28 veel minder aandacht krijgen.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
Zowel de 35-150/2-2.8 en 28-75/2.8 G2 lijken volgende week geïntroduceerd te worden; prijs nog onbekend. Ik hoop van ganser harte dat de bokeh voor de G2 een update heeft gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G44x4tLwlln55uiwhIXGMfSjH4Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b8VoUK62mQKxE34DeWqQXSLn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCXbl9GR-HMjrHdJu-d0Z_HZAn8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n1i6NhCVe98X88GF1Pe6kyQT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door zzzzz op 16-09-2021 10:21 ]

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:25
Wat mij intussen opvalt aan Tamron is dat ze nu al vaker al vrij snel een G2 van een nieuwe lens uitbrengen. Alsof ze eerst gewoon snel een lens op de markt drukken om te kijken wat het animo is, en vervolgens een goede kwaliteit van dezelfde lens uitbrengen. Ik was ook niet heel blij toen ze een G2 van de 150-600 uitbrachten vlak nadat ik de G1 had gekocht. Er komen nu ook meerdere G2's uit van relatief recente lenzen.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

• zzzzz
Veneficus schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:49:
Alsof ze eerst gewoon snel een lens op de markt drukken om te kijken wat het animo is, en vervolgens een goede kwaliteit van dezelfde lens uitbrengen.
Er is verrassend genoeg nog geen nieuws over de nieuwe lenzen van Tamron. Er zijn wel de nodige foto's van de 35-150, maar over de 28-75 G2 heb ik nog niets gezien.
Tamron maakt grote stappen, maar dat kan voor klanten inderdaad wat lastig zijn. Zoiezo is dat lastig zonder roadmaps.

Edit: Nokishita heeft het inmiddels over 28 oktober voor beide lenzen. Preorders starten vanaf vrijdag.

[ Voor 8% gewijzigd door zzzzz op 29-09-2021 11:13 ]

• Veneficus
zzzzz schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:12:
[...]

Er is verrassend genoeg nog geen nieuws over de nieuwe lenzen van Tamron. Er zijn wel de nodige foto's van de 35-150, maar over de 28-75 G2 heb ik nog niets gezien.
Tamron maakt grote stappen, maar dat kan voor klanten inderdaad wat lastig zijn. Zoiezo is dat lastig zonder roadmaps.

Edit: Nokishita heeft het inmiddels over 28 oktober voor beide lenzen. Preorders starten vanaf vrijdag.
Grote stappen, misschien, maar hierdoor heb ik een groter vertrouwen in Sigma dan Tamron. Sigma neemt de tijd (waar blijft de 70-200?) , maar het is dan ook meteen goed spul. Tamron lijkt hiermee toe te geven dat ze middelmatige producten releasen, en dat je nooit een G1 moet kopen.

• zzzzz
Veneficus schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:00:
Grote stappen, misschien, maar hierdoor heb ik een groter vertrouwen in Sigma dan Tamron. Sigma neemt de tijd (waar blijft de 70-200?) , maar het is dan ook meteen goed spul. Tamron lijkt hiermee toe te geven dat ze middelmatige producten releasen, en dat je nooit een G1 moet kopen.
Eens! Ik ben ook veel blijer met mijn Sigma 24-70 dan ik ooit was met mijn Tamron 28-75 G1. Tamron is gewoon niet zo polished als Sigma; dat merk je in de prijs en de visie van het bedrijf. Sigma heeft gewoon een hele goede lange-termijn visie en wil kwalitatief goede producten leveren voor verschillende prijs-punten.
Ik hoop natuurlijk wel dat Sigma ooit nog met een 70-200 komt; maar als daar geen TC op past, dan wacht ik liever op een 70-200GMII.

Edit: de vrienden van SAR noemen 1799 EUR voor de 35-150 :|

[ Voor 3% gewijzigd door zzzzz op 29-09-2021 14:40 ]

• Veneficus
zzzzz schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:05:
[...]

Eens! Ik ben ook veel blijer met mijn Sigma 24-70 dan ik ooit was met mijn Tamron 28-75 G1. Tamron is gewoon niet zo polished als Sigma; dat merk je in de prijs en de visie van het bedrijf. Sigma heeft gewoon een hele goede lange-termijn visie en wil kwalitatief goede producten leveren voor verschillende prijs-punten.
Ik hoop natuurlijk wel dat Sigma ooit nog met een 70-200 komt; maar als daar geen TC op past, dan wacht ik liever op een 70-200GMII.

1799 is wat ik ongeveer verwacht/hoop als prijs voor de Sigma 70-200 (liever 1600). Dan is voor mij de keus vrij simpel...

• Universal Creations
zzzzz schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:05:
[...]

Ik kan je verklappen dat er geen tc op een Sigma 70-200mm (of enige andere Sigma of Tamron voor E-mount) gaat komen: dit is namelijk niet toegestaan volgens de licentie met Sony. Die houd enkel lenzen in (en een mount converter, maar daar zat iets anders achter) en geen teleconverters.
Voor de L-mount zijn er wel teleconverters van Sigma en die passen en werken prima op bijvoorbeeld de 100-400 DN en 150-600 DN.

• Universal Creations
Veneficus schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:45:
[...]

1799 is wat ik ongeveer verwacht/hoop als prijs voor de Sigma 70-200 (liever 1600). Dan is voor mij de keus vrij simpel...
Tot op heden houdt Sigma redelijk dezelfde prijzen voor hun E-mount lenzen aan als hun EF- en F-mount lenzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

APS-C

De Tamron 18-300 lijkt toch redelijk uit de bus te komen, ondanks het enorme bereik en de zachte prijs.

De schepte lijkt ook verassend goed voor een superzoom, die van oudsher een slechte reputatie hebben. De SEL70350G blijft beter, maar is eigenlijk geen goede vergelijking.

YouTube: TAMRON 18-300 F3.5 - F6.3 👉 Objektiv mit viel Zoom für Sony APS-C | ...

YouTube: Ein SUPER-ZOOM mit MAKRO-POTENTIAL? – TAMRON 18-300mm für SONY & FUJ...

Flink wat randonscherpte en CA, maar dat is allicht te verwachten bij een dergelijke lens.

*UPDATE* geschreven review:

https://sonyalpha.blog/20...-3-5-6-3-di-iii-a-vc-vxd/

[ Voor 9% gewijzigd door Steef op 03-10-2021 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Er gaan inmiddels ook geruchten dat op er 21 oktober naar de A7IV ook lenzen zullen worden aangekondigd. De 24-70GM II en 70-200GM II lijken het meest voor de hand liggend. Die laatste lijkt door SAR ook verklapt te zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zzzzz
Het lijkt er op dat Samyang zich ook gaat wagen aan een 24-70/2.8:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S22CbQZw6HXAFEsA4QpxO-vJwkk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5ztI2nZnhlrGosxS628CLgBQ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
zzzzz schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:19:
Het lijkt er op dat Samyang zich ook gaat wagen aan een 24-70/2.8:
[Afbeelding]
Vind dit heel interessant!

Heb zelf een Zeiss 24-70 en heb afgelopen weekend een 24-70 GM gehuurd om een bruiloft te fotograferen (o.a. binnen). Was de eerste keer dat ik een GM in gebruik had.

De beeldkwaliteit is echt top, maar ik vind het maar een bakbeest. Zwaar, zoomring stroef (kan ook het exemplaar zijn geweest natuurlijk). Weet niet of ik het geld ervoor over zou hebben, na deze ervaring.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Malfoi schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:45:
[...]

Vind dit heel interessant!

Heb zelf een Zeiss 24-70 en heb afgelopen weekend een 24-70 GM gehuurd om een bruiloft te fotograferen (o.a. binnen). Was de eerste keer dat ik een GM in gebruik had.

De beeldkwaliteit is echt top, maar ik vind het maar een bakbeest. Zwaar, zoomring stroef (kan ook het exemplaar zijn geweest natuurlijk). Weet niet of ik het geld ervoor over zou hebben, na deze ervaring.
Toen ik van Canon naar Sony overstapte heb ik de opties die er toen waren allemaal geprobeerd. De 24-70GM, de 28-75 Tamron en de 24-70 Sigma. Vond de Sigma fijner en scherper dan de Sony variant en gezien ik echt liever 24mm had dan 28mm op de wijdste stand, was de keuze snel gemaakt.

De 24-70 van Sony is rijp voor vervanging (en er komt ook een vervanger aan). Dus die zou ik ook niet aanraden meer.

Dat Samyang ook meer en meer lenzen bouwt is alleen maar tof. Hun 85 1.4 is een goede lens en zo hebben ze nog enkele "pareltjes" die erg veel waar voor het geld bieden. De 900 euro voor de 24-70 is nog niet de ultieme prijspakker als de concurrent (zoals Tamron) het zelfs voor minder geld aanbied. Het is even afwachten wat de reviews over de lens zeggen, maar ze moeten nu nog flink naam maken en dus zeker prijstechnisch het scherp spelen om aandeel te winnen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Nomad schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:52:
[...]

Toen ik van Canon naar Sony overstapte heb ik de opties die er toen waren allemaal geprobeerd. De 24-70GM, de 28-75 Tamron en de 24-70 Sigma. Vond de Sigma fijner en scherper dan de Sony variant en gezien ik echt liever 24mm had dan 28mm op de wijdste stand, was de keuze snel gemaakt.

De 24-70 van Sony is rijp voor vervanging (en er komt ook een vervanger aan). Dus die zou ik ook niet aanraden meer.

Dat Samyang ook meer en meer lenzen bouwt is alleen maar tof. Hun 85 1.4 is een goede lens en zo hebben ze nog enkele "pareltjes" die erg veel waar voor het geld bieden. De 900 euro voor de 24-70 is nog niet de ultieme prijspakker als de concurrent (zoals Tamron) het zelfs voor minder geld aanbied. Het is even afwachten wat de reviews over de lens zeggen, maar ze moeten nu nog flink naam maken en dus zeker prijstechnisch het scherp spelen om aandeel te winnen denk ik.
Samyang lenzen heb ik nog niet gehad, alleen Sony en Tamron. Maar ik heb ze wel al langer op het oog. Die nieuwe GM zal aardig wat gaan kosten (lees, boven mijn budget). Reden te meer om deze Samyang te gaan volgen.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
Malfoi schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:00:
[...]

Samyang lenzen heb ik nog niet gehad, alleen Sony en Tamron. Maar ik heb ze wel al langer op het oog. Die nieuwe GM zal aardig wat gaan kosten (lees, boven mijn budget). Reden te meer om deze Samyang te gaan volgen.
De Samyang gaat 900 USD kosten (althans, voor dat bedrag is hij te koop in Thailand) :X
https://shopee.co.th/a-i.22037571.10156979169

[ Voor 5% gewijzigd door zzzzz op 11-10-2021 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

zzzzz schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:06:
[...]

De Samyang gaat 900 USD kosten (althans, voor dat bedrag is hij te koop in Thailand) :X
https://shopee.co.th/a-i.22037571.10156979169
Precies, dat zal ook rond de 900 euro worden inclusief btw e.d.
En dan vind ik voor 1060 euro de Sigma een solide alternatief waarvan de bouwkwaliteit bewezen is.
https://www.cameralabs.co...mm-f2-8-dg-dn-art-review/ met erg prima reviews.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
Nomad schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:10:
En dan vind ik voor 1060 euro de Sigma een solide alternatief waarvan de bouwkwaliteit bewezen is.
Zeker, ik heb hem zelf ook ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zzzzz
De eerste afbeeldingen van de 70-200GMII.
Het lijkt een mooie en complexe internal zoom te worden, waar TCs op passen. Ik ben zelf een beetje bang voor de prijs, maar dat zien we morgen :) De lens lijkt ook 1 a 2 cm kleiner te zijn, maar dat is lastig te schatten van plaatjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fK3ILRfvs7JqGezZ-TEPRykYEiQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Cuowhmt7tFMej9dYhVNLIa0P.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rY-cYW_JEK1VF3Fc7vaTPzfl_xE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0rn2EOpGv3IAmUtSo50xGtWE.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Even een stap opzij van het luxe lekkers. Ik doe weinig met groothoek, maar wil niet zonder. Tot dusver een adapted Canon EF 20-35 USM gebruikt. Zit nu te dubben tussen Samyang 18mm 2.8, Tamron 20mm 2.8 en Sel075UWC converter die een 20 mm 2.8 van mijn Sony 28mm 2.0 maakt Rest is boven budget. Adviezen, oordelen, ervaringen? Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:25

KL643

beeldaandemuur

zzzzz schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:19:
De eerste afbeeldingen van de 70-200GMII.
Het lijkt een mooie en complexe internal zoom te worden, waar TCs op passen. Ik ben zelf een beetje bang voor de prijs, maar dat zien we morgen :) De lens lijkt ook 1 a 2 cm kleiner te zijn, maar dat is lastig te schatten van plaatjes.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk rond de €2700 a €2800?

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
bobcom schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:35:
Even een stap opzij van het luxe lekkers. Ik doe weinig met groothoek, maar wil niet zonder. Tot dusver een adapted Canon EF 20-35 USM gebruikt. Zit nu te dubben tussen Samyang 18mm 2.8, Tamron 20mm 2.8 en Sel075UWC converter die een 20 mm 2.8 van mijn Sony 28mm 2.0 maakt Rest is boven budget. Adviezen, oordelen, ervaringen? Bij voorbaat dank.
De Samyang 18 krijgt eigenlijk alleen maar goede reviews. Dat is eigenlijk in die categorie gewoon een no-brainer :)
KL643 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:44:
Ik denk rond de €2700 a €2800?
Minimaal ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zzzzz
Daar is ie dan:
https://www.sony.co.uk/electronics/camera-lenses/sel70200gm2

Ongelofelijke MFTs ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtfei-cyMgDYQ_t3LpQT12bS3vs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RriV58ACd6vc2Y0gpbSdjkxO.webp?f=user_large

Jammer genoeg wel 3000 piek, maar ja... daar krijg je dan ook wel weer wat voor terug.

[ Voor 41% gewijzigd door zzzzz op 13-10-2021 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
En meteen al een betrouwbare review: https://www.lenstip.com/6..._OSS_II_Introduction.html

Dus Nikon had net de beste 70-200 in handen, maar deze is minimaal net zo goed. Wel een stukje lichter. 1 groot nadeel: flare gevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:35

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Hij is te pre-orderen bij KE. Verwachte levering half november, prijs: 2999 (toch nog onder de 3K :o )

https://www.kamera-expres...ss-gm2-sel70200g-12387103

[ Voor 29% gewijzigd door sys64738 op 13-10-2021 22:09 ]

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
In de VS word gesproken over 16 december. Ik hoop dat men hem eerder in handen heeft, maar ik heb mijn twijfels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:14
De Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II staat nu ook in de Pricewatch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Sigma gaat het ook proberen met een APS-C 18 - 50mm F2.8 DC DN | Contemporary

Afbeeldingslocatie: https://www.sonyalpharumors.com/wp-content/uploads/2021/10/Bildschirmfoto-2021-10-18-um-5.04.33-PM.png

Zo hebben APS-C mensen opeens veel keuze in de standaard zoom range.

Sony 16 - 55 mm F 2.58 G (geen stabilisatie) € 1100
Tamron 17 - 70 mm F 2.8 (wel stabilisatie) € 840
Sigma 18 - 50 mm F2.8 (geen stabilisatie) $ 550 naar verwachting

Hoop keuze voor elk budget, ik ben benieuwd wat de kwaliteit is. Geen stabilisatie is wel een gemis maar hij lijkt tot dusver een flink stuk kleiner en lichter te worden.

https://www.sonyalpharumo...s-c-e-lens/#disqus_thread

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De Sony 16-55mm is overigens f/2.8 niet f/2.5 ;)
Maar wel goed dat er straks meer keuze is. De Tamron met het grotere bereik en stabilisatie voor camera's zonder IBIS blijft wel een goede deal. De Sigma is dan voor kopers met een kleiner budget of als hun camera IBIS heeft. De Sony is voor.... tsja, voor wie eigenlijk? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Steef schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 23:03:
Ik ben zelf wel benieuwd welke camera dat moet zijn waar de lens opgeplakt is. Sigma maakt namelijk nog geen Fp in APS-C format. :+ Tijdens de presentatie is Sigma van mening dat de Fp L in crop hun APS-C camera is. Zo kun je dat natuurlijk ook oplossen!

https://www.sigma-global.com/en/lenses/c021_18_50_28/

290 gram is echt een heel mooi gewicht voor een zoomlens. Zeer knap werk van Sigma.

[ Voor 27% gewijzigd door zzzzz op 19-10-2021 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Universal Creations schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:49:
Maar wel goed dat er straks meer keuze is. De Tamron met het grotere bereik en stabilisatie voor camera's zonder IBIS blijft wel een goede deal. De Sigma is dan voor kopers met een kleiner budget of als hun camera IBIS heeft. De Sony is voor.... tsja, voor wie eigenlijk? ;)
Ik heb een A6300 en persoonlijk vind ik de Tamron te groot. Leuk zo'n lens met meer bereik maar hij is best wel aan de forse kant, zeker nu je hem kan vergelijken met de Sigma. Die sigma is wel lekker klein zo te zien. Dat is wel een beetje wat ik zoek. Ik ben nog steeds de sony aan het overwegen omdat hij bij 16mm begint. Ook zonder stabilisatie vind ik dat niet echt een heel groot probleem. Dat heeft mijn 16mm sigma prima ook niet en dat ding maakt ook prima foto's.
Steef schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 23:03:

[Afbeelding]

Zo hebben APS-C mensen opeens veel keuze in de standaard zoom range.

Sony 16 - 55 mm F 2.58 G (geen stabilisatie) € 1100
Tamron 17 - 70 mm F 2.8 (wel stabilisatie) € 840
Sigma 18 - 50 mm F2.8 (geen stabilisatie) $ 550 naar verwachting

Hoop keuze voor elk budget, ik ben benieuwd wat de kwaliteit is. Geen stabilisatie is wel een gemis maar hij lijkt tot dusver een flink stuk kleiner en lichter te worden.
Ja dat is wel fijn maar er zit volgens mij nog een sony APS-C camera in de pijplijn waar zo nu en dan gesproken.

Eerste indrukken;

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

GerGio schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:05:
[...]

Ik heb een A6300 en persoonlijk vind ik de Tamron te groot. Leuk zo'n lens met meer bereik maar hij is best wel aan de forse kant, zeker nu je hem kan vergelijken met de Sigma. Die sigma is wel lekker klein zo te zien. Dat is wel een beetje wat ik zoek. Ik ben nog steeds de sony aan het overwegen omdat hij bij 16mm begint. Ook zonder stabilisatie vind ik dat niet echt een heel groot probleem. Dat heeft mijn 16mm sigma prima ook niet en dat ding maakt ook prima foto's.
For what it's worth; De Sony weegt maar iets van 30 gram minder ten opzichte van de Tamron, ik vind hem daarmee toch nog best wel zwaar en vereist hij een stille hand om zonder OSS een mooi plaatjes te schieten.

Ik zie op mijn a6600 in elk geval duidelijk verschil tussen IBIS aan en uit, afhankelijk van de hoeveelheid licht natuurlijk.
Dat ziet er toch wel heel prima uit. Leuke performance tegen de helft van het gewicht en de prijs. Wat zacht in de hoekjes maar daar is de prijs ook wel naar.

DPreview TV doet ook mee:

En Christopher die veel aandacht besteed aan hoek scherpte en CA / LA.

[ Voor 27% gewijzigd door Steef op 20-10-2021 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Inmiddels staat het bol van de Sigma APS-C 18 - 50mm F2.8 DC DN | Contemporary reviews.

Vooral Sonyalpha.blog is zeer positief over de lens en noemt het de nieuwe referentie voor APS-C.

https://sonyalpha.blog/2021/10/19/sigma-18-50-f2-8-dc-dn/

De AF is snel, tracking werkt goed, optisch in het midden vergelijkbaar met de SEL1655G. Met name op de wide end is de Sony nog wel merkbaar scherper in de hoeken van het frame - maar daar is het ook wel mee gezegd. Wat betreft CA / LA presteert de Sigma ook zichtbaar beter. En dat voor de helft van de prijs en het gewicht! Voor de aardigheid neemt hij ook de Tamron 17-70 mee in de vergelijking.

Christopher Frost is kritischer over de scherpte in de hoeken van het frame, waar de Sony SEL1655G merkbaar beter presteert in vergelijking met de nieuwe Sigma - over de hele zoom range.

YouTube: Sigma 18-50mm f/2.8 DC DN lens review with samples

@Universal Creations De SEL1655G heeft nog winst met 16 mm over de 18 mm van de Sigma, wat visueel een sterk verschil maakt. Daarbij is de Sony scherper over het hele frame (al is de middenschepte effectief gelijk, verschil zit vooral in de hoeken). Of dat het prijs verschil van €600 waard is... Je zou een goede prime kunnen kopen voor de meerprijs van de Sony om je landscape shots mee te maken.

Het is jammer dat de lens geen stabilisatie bevat, verder wel erg knap werk van Sigma - gezien de prijs en het bescheiden formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Hij is wel aardig licht en compact volgens mij. Zelf was ik altijd wel gecharmeerd van de 18-35/1.8 van Sigma, maar zoiets verandert toch de balans met zo'n body.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Gonadan schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:45:
Hij is wel aardig licht en compact volgens mij. Zelf was ik altijd wel gecharmeerd van de 18-35/1.8 van Sigma, maar zoiets verandert toch de balans met zo'n body.
Ik vind mijn 16-55 Sony ook eigenlijk wat te zwaar voor de body om nog lekker compact te noemen, dus zeker mee eens!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fassive
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-06 21:39
Hoi hoi mede Tweakers,

Ik heb vandaag eindelijk toch de knoop doorgehakt en een Sony 35mm GM gekocht, ik ga volgende week naar Assen om een opdracht te schieten. Zijn er mensen geïnteresseerd in een tweakers review? Ik zag er namelijk nog geen een bij staan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrdMbNbTDTY7aShmnndIl8DWbeI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3iJoJF1M2psTaGoXHIIuah5.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dz7RXfpEA8zTqkShWIoiNco75Gc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ht6xvqu6B3KNdB7dPB2DJh5l.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Fassive schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:20:
Hoi hoi mede Tweakers,

Ik heb vandaag eindelijk toch de knoop doorgehakt en een Sony 35mm GM gekocht, ik ga volgende week naar Assen om een opdracht te schieten. Zijn er mensen geïnteresseerd in een tweakers review? Ik zag er namelijk nog geen een bij staan :)
Altijd leuk toch? Mag je foto's van auto's schieten of iets anders? Lijkt me anders best een leuk genre om zelf ook eens te proberen maar ik zou niet weten hoe ik daar tussen kom.
Je hebt er in ieder geval een mooie aanwinst bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Steef schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:35:
Inmiddels staat het bol van de Sigma APS-C 18 - 50mm F2.8 DC DN | Contemporary reviews.

Vooral Sonyalpha.blog is zeer positief over de lens en noemt het de nieuwe referentie voor APS-C.

https://sonyalpha.blog/2021/10/19/sigma-18-50-f2-8-dc-dn/

De AF is snel, tracking werkt goed, optisch in het midden vergelijkbaar met de SEL1655G. Met name op de wide end is de Sony nog wel merkbaar scherper in de hoeken van het frame - maar daar is het ook wel mee gezegd. Wat betreft CA / LA presteert de Sigma ook zichtbaar beter. En dat voor de helft van de prijs en het gewicht! Voor de aardigheid neemt hij ook de Tamron 17-70 mee in de vergelijking.

Christopher Frost is kritischer over de scherpte in de hoeken van het frame, waar de Sony SEL1655G merkbaar beter presteert in vergelijking met de nieuwe Sigma - over de hele zoom range.

YouTube: Sigma 18-50mm f/2.8 DC DN lens review with samples

@Universal Creations De SEL1655G heeft nog winst met 16 mm over de 18 mm van de Sigma, wat visueel een sterk verschil maakt. Daarbij is de Sony scherper over het hele frame (al is de middenschepte effectief gelijk, verschil zit vooral in de hoeken). Of dat het prijs verschil van €600 waard is... Je zou een goede prime kunnen kopen voor de meerprijs van de Sony om je landscape shots mee te maken.

Het is jammer dat de lens geen stabilisatie bevat, verder wel erg knap werk van Sigma - gezien de prijs en het bescheiden formaat.
Ik wacht wel met oordelen tot er een fatsoenlijke review is geplaatst door Lenstip of The Digital Picture. Ik zal morgen ook even testen op mijn a7R III in crop mode, maar dat is niet zo veeleisend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fassive
zzzzz schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:42:
[...]

Altijd leuk toch? Mag je foto's van auto's schieten of iets anders? Lijkt me anders best een leuk genre om zelf ook eens te proberen maar ik zou niet weten hoe ik daar tussen kom.
Yep, ik schiet sinds het begin van het jaar voor een klant, hij raced in een van de VRM racing klasse mee. Ik heb wel echt geluk gehad met connecties, ik had namelijke 0,0 ervaring anders is het inderdaad heel lastig om in het wereldje te komen.

Voor wat foto's kan je de banner bekijken (of wachten op het review :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:53
zzzzz schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:42:
[...]

Dan kan ik je rallysport aanraden.
Daarbij heb je ook zonder pers accreditatie behoorlijk veel vrijheid om te gaan en staan waar je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:10
of ik lees het verkeerd, of..

De 100-400 van sigma voor 400,- op amazon (??) volgens de pricewatch;
pricewatch: Sigma Contemporary 100-400mm f/5.0-6.3 DG DN OS (Sony E)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:35
rudyman85 schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:12:

Volgens mij een too good to be true verhaal.
Ik was aan het zoeken naar een koffiemachine, en kwam bij diezelfde verkoper uit. Ook ca. 50% marktprijs.

Ik zou het niet doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zzzzz

Dat betreft een third-party seller zonder KVK nummer. Kortom, te mooi om waar te zijn.
Amazon heeft regelmatig leuke deals, maar niet zo leuk. Ik heb zelf vorig jaar via Amazon mijn 100-400GM voor 1800 euro gekocht, maar toen heb ik 100% gecheckt dat het wel echt van Amazon zelf kwam. Anders ben je namelijk gewoon de aap.

[ Voor 14% gewijzigd door zzzzz op 01-11-2021 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veneficus

Diezelfde seller heeft een Sigma 24-70 f/2.8 Art voor € 500 te koop staan, en een hele rits andere elektronica. Ruikt naar oplichting/van de vrachtwagen gevallen...

[ Voor 6% gewijzigd door Veneficus op 01-11-2021 16:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ofwel, gewoon even rapporteren bij Amazon en verder niet te veel aandacht aan besteden.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fassive
Fassive schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:26:
[...]

Yep, ik schiet sinds het begin van het jaar voor een klant, hij raced in een van de VRM racing klasse mee. Ik heb wel echt geluk gehad met connecties, ik had namelijke 0,0 ervaring anders is het inderdaad heel lastig om in het wereldje te komen.

Voor wat foto's kan je de banner bekijken (of wachten op het review :D )
Voor de geïnteresseerde. Mijn review staat online :) https://tweakers.net/prod.../sony-fe-35mm-f14-gm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 08:50
Is er iets bekend over dat Sony/Zeiss ooit hun mooie 16-35 F4 zullen updaten naar zeg F2.8? Zit een beetje te kijken naar een (ultra)wide-zoom. Ik heb een Tamron 28-200 die ik qua resultaten prima goed vind, maar desondanks toch erg plastic aanvoelt, en dat staat me voor de prijs (voor een hobbyist) toch wat tegen aan de Tamron 17-28mm. Zit ook een beetje naar de Sigma 14-24 (2ehands) te kijken, maar dat zoombereik is mij misschien te wijd aan beide kanten (de 16-28/35 range lijkt mij fijner). GM is geen optie ;)
Pagina: 1 ... 11 ... 21 Laatste