Ik heb zelf de Sigma 18-50mm f2.8 gekocht als eerste lens. Ik wil eigenlijk nog wel graag een zoomlens voor erbij. Is de 55-210mm F/4.5-6.3 niet goed genoeg? Misschien niet voor donkere omstandigheden, maar wel in daglicht icm de OSS?
Ik denk zelf dat het zwakke punt van de 55-210 de scherpstelling is.
En ik heb het idee dat ie het op kortere afstanden beter doet dan op oneindig.
Het is mijn minst gebruikte lens, maar dat komt ook doordat ik meer van een wat groothoek perspectief houd.
En ik heb het idee dat ie het op kortere afstanden beter doet dan op oneindig.
Het is mijn minst gebruikte lens, maar dat komt ook doordat ik meer van een wat groothoek perspectief houd.
Ligt aan je verwachting; Die sigma is een van de scherpste standaardzoomlenzen die je kunt krijgen. De 55-210 is een budget zoom lens. Dus qua scherpte zal hij wat te wensen overlaten misschien. Als je het wilt proberen als tweede lens ga vooral je gang, koop er een op marktplaats van tussen de 150 en de 200 euro en test een eind weg. Vind je het niks zet je hem gewoon weer op marktplaats.bsmpower schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:13:
Ik heb zelf de Sigma 18-50mm f2.8 gekocht als eerste lens. Ik wil eigenlijk nog wel graag een zoomlens voor erbij. Is de 55-210mm F/4.5-6.3 niet goed genoeg? Misschien niet voor donkere omstandigheden, maar wel in daglicht icm de OSS?
Ja je kunt de Sony 70-350 of de Tamron 18-300 kopen maar dan ben je 650-850 euro verder voor iets wat je niet zeker weet of je het gaat gebruiken.
Nickname KasPlantje.
Ik denk dat je eerst moet afvragen waarvoor je hem precies wilt gaan gebruiken.bsmpower schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:13:
Met name om mijn kinderen op een afstandje te fotograferen. Heb nu een paar keer gehad dat ik een spontane foto wilde maken, dichterbij moest komen voor een goede foto en dat de kinderen mij dan zien en het spontane er alweer af is. Denk ook aan een prime lens in bv 85mm. Beperkter qua bereik, maar mogelijk voldoende en daarbij ook keuze voor een lichtsterke lens.Hielko schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:57:
[...]
Ik denk dat je eerst moet afvragen waarvoor je hem precies wilt gaan gebruiken.
Denk zelf dat je daar op zich niet zoveel bereik voor nodig hebt. Je hoeft je kinderen ook weer niet vanuit de bosjes aan de andere kant van de tuin te fotograferen om leuke shots te maken, want dit is een aps-c lens, toch?
Op welke camera gebruik je het?bsmpower schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:28:
[...]
Met name om mijn kinderen op een afstandje te fotograferen. Heb nu een paar keer gehad dat ik een spontane foto wilde maken, dichterbij moest komen voor een goede foto en dat de kinderen mij dan zien en het spontane er alweer af is. Denk ook aan een prime lens in bv 85mm. Beperkter qua bereik, maar mogelijk voldoende en daarbij ook keuze voor een lichtsterke lens.
Ik heb zelf de 18-135 en voor een zoom lens erg scherp (zonder dat je diep in je buidel moet tasten) en ook vrij compact.
Op een apsc is het 27 - 202.5mm
Op een APS-C camera inderdaad. Ik heb die 18-135mm lang overwogen, maar de F3.5/5.6 zat me toch een beetje tegen. Nadeel is dat ik nu wel een extra lens moet kopen voor de langere brandpuntsafstanden. Voor de komende vakantie ga ik alleen op pad met de Sigma 18-50mm, benieuwd hoe vaak ik een telelens mis. Op basis van mijn ervaringen koop ik na de vakantie (eventueel) de lens die ik heb gemist.Knamix schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:10:
[...]
Op welke camera gebruik je het?
Ik heb zelf de 18-135 en voor een zoom lens erg scherp (zonder dat je diep in je buidel moet tasten) en ook vrij compact.
Ah, dat komt best goed overeen met de Tamron 28-200mm die ik op mijn A7 gebruik. Wat mij betreft een ideale lens bij het fotograferen op vakantie met kids. Ook vind ik het erg fijn niet lenzen te hoeven wisselen. In de praktijk deed ik dat eigenlijk vrijwel nooit als ik op pad was, waardoor ik regelmatig shots miste.Knamix schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:10:
[...]
Op welke camera gebruik je het?
Merk wel dat de A7 soms erg traag is met scherpstellen. Naar ik begrijp zou de A7M3 een stuk sneller moeten zijn. Iemand ervaring heeft met deze body in combinatie met de Tamron lens?
Ook valt de scherpte op 200mm me niet tegen:
:strip_exif()/f/image/ueUu1QW2xmpqEknPFAPsALnp.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja. Het klopt wat je zegt, maar ik durf wel te stellen dat de III ongeacht welke lens sneller is dan de I. Dat heeft weinig met de lens te maken.Heronimo schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:03:
[...]
Naar ik begrijp zou de A7M3 een stuk sneller moeten zijn. Iemand ervaring heeft met deze body in combinatie met de Tamron lens?
[ Voor 7% gewijzigd door br00ky op 19-07-2023 16:04 ]
Kijk het gewoon aan, als je een telelens wilt proberen is de 55-210 een goedkopen optie. Die ik zou kiezen voordat je verder gaat kijken.bsmpower schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:27:
[...]
Op een APS-C camera inderdaad. Ik heb die 18-135mm lang overwogen, maar de F3.5/5.6 zat me toch een beetje tegen. Nadeel is dat ik nu wel een extra lens moet kopen voor de langere brandpuntsafstanden. Voor de komende vakantie ga ik alleen op pad met de Sigma 18-50mm, benieuwd hoe vaak ik een telelens mis. Op basis van mijn ervaringen koop ik na de vakantie (eventueel) de lens die ik heb gemist.
Nickname KasPlantje.
Dat is echt wel de goedkoopste die je kan vinden.GerGio schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:50:
[...]
Kijk het gewoon aan, als je een telelens wilt proberen is de 55-210 een goedkopen optie. Die ik zou kiezen voordat je verder gaat kijken.
Nooit nieuw kopen, want je geraakt die lens nooit meer kwijt op MP vermits ze door velen als kitlens is gekocht.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Hele discussies hier over de A6700 vs FF cameras. Ik koos voor de A6700 omdat ik al Lensen heb en vind het compacte formaat fijn. Ik ben blij met de 10bit videos en de usb C poort hah.
Ik kwam van een A6300 dus best een upgrade.
Ik wil nog wel een tele lens. Ik heb de 50-210 als kitlens ooit gehad maar die lens is best slecht (of in slechte staat). Ik gebruik eigenlijk altijd mijn 10-18 lens en heel soms een 35mm prime.
1e video met mijn nieuwe A6700 (met HDR!). Ik heb geen fatsoenlijke microfoon, dit is gewoon geluid direct uit de camera.
[YouTube: De Dijk]
Ik wil nog wel een tele lens. Ik heb de 50-210 als kitlens ooit gehad maar die lens is best slecht (of in slechte staat). Ik gebruik eigenlijk altijd mijn 10-18 lens en heel soms een 35mm prime.
1e video met mijn nieuwe A6700 (met HDR!). Ik heb geen fatsoenlijke microfoon, dit is gewoon geluid direct uit de camera.
[YouTube: De Dijk]
[ Voor 48% gewijzigd door Gamebuster op 25-07-2023 09:34 ]
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Aanvullende info… Ik heb de a7IV met de Tamron 70-180 en de 150-500 en ik merk eigenlijk geen verschil met mijn g-master lenzen qua focus snelheid. Mogelijks zijn de sony lenzen nog net iets sneller maar ik zie dit zeker niet als een reden om de Tamron lenzen links te laten liggen.br00ky schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:03:
[...]
Ja. Het klopt wat je zegt, maar ik durf wel te stellen dat de III ongeacht welke lens sneller is dan de I. Dat heeft weinig met de lens te maken.
Ik heb zelf ook de A7IV, maar met een sigma 24-70. Nu merk ik dat ik tekort kom als ik de kinderen van een klein afstandje wil fotograferen zonder dat ze het doorhebben, of als ik net aan de andere kant van het zwembad op vakantie ben. Nu vind ik de Sony GM van 2999 een beetje overdreven om de 70-200 te hebben, maar ik zag ook de Tamron 70-180. Is dat een aan te raden lens voor vooral het fotograferen van mijn kinderen (dus minder landschap, dat red ik met de 24-70 prima)? Of zijn er andere aan te raden lenzen?nokie schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:18:
[...]
Aanvullende info… Ik heb de a7IV met de Tamron 70-180 en de 150-500 en ik merk eigenlijk geen verschil met mijn g-master lenzen qua focus snelheid. Mogelijks zijn de sony lenzen nog net iets sneller maar ik zie dit zeker niet als een reden om de Tamron lenzen links te laten liggen.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Ik ben heel tevreden over de 70-180. Ik gebruik de lens inderdaad vooral voor het fotograferen van mijn kinderen, met name bij hun sportactiviteiten (basketbal, paardrijden) maar ook meer algemeen.carpebios schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:25:
[...]
Ik heb zelf ook de A7IV, maar met een sigma 24-70. Nu merk ik dat ik tekort kom als ik de kinderen van een klein afstandje wil fotograferen zonder dat ze het doorhebben, of als ik net aan de andere kant van het zwembad op vakantie ben. Nu vind ik de Sony GM van 2999 een beetje overdreven om de 70-200 te hebben, maar ik zag ook de Tamron 70-180. Is dat een aan te raden lens voor vooral het fotograferen van mijn kinderen (dus minder landschap, dat red ik met de 24-70 prima)? Of zijn er andere aan te raden lenzen?
Nu heb ik niets tussen 35 en 70mm en niet dat ik het mis (zou eerder voor een heel lichtsterke prime gaan dan), maar ik twijfelde tussen deze en de 35-150, die volgens mij ook heel goed is. Ik wou iets meer lengte voor de sportfotografie dus ben voor de 70-180 gegaan, die andere lijkt me wel een iets betere allrounder.
Ik ben geen topfotograaf, misschien dat iemand met betere skills of nog scherpere ogen me zal tegenspreken, maar voor mij was er geen reden om de Sony GM te verkiezen boven deze qua kwaliteit. Het klinkt ook niet alsof je de lens voor magazine-fotografie of zo wil gaan gebruiken, dus ik gok dat ze voor jou ook zeker zal volstaan.
Enige “vervelende” aan Tamron lenzen voor mij is dat ze omgekeerd zoomen (draairichting) wat in combinatie met lenzen van andere merken wel eens fout gaat qua muscle memory
Heeft Sigma zelf niets in dit bereik (heb er even geen zicht op)?
Dank! Het merk maakt mij niet zo uit (Sony, Sigma of Tamron, als de kwaliteit maar goed is.
Ik ga denk ik dan voor de Tamron dan
Ik ben vooral geen professional, maar echt een hobby man die gewoon zijn kinderen en familie goed op de foto wenst
Ik ben vooral geen professional, maar echt een hobby man die gewoon zijn kinderen en familie goed op de foto wenst
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
De 85 1.8 is wel een hele fijne lens.bsmpower schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:28:
[...]
Met name om mijn kinderen op een afstandje te fotograferen. Heb nu een paar keer gehad dat ik een spontane foto wilde maken, dichterbij moest komen voor een goede foto en dat de kinderen mij dan zien en het spontane er alweer af is. Denk ook aan een prime lens in bv 85mm. Beperkter qua bereik, maar mogelijk voldoende en daarbij ook keuze voor een lichtsterke lens.
Afstand is prima om mensen redelijk ongestoord op de foto te zetten. En de scherpte, lichtsterkte en bokeh is super. De lens is niet extreem duur, en geen zoom die tegen die kwaliteit op kan boksen.
Ik heb hem als enige non G-master lens in mn collectie zitten omdat hij gewoon zo goed is. De 85 1.4 G-master heeft nog mooiere bokeh maar voor de rest scheelt het niet veel. Terwijl die 2,5x zoveel kost.
Als pro gebruik ik 85mm ook veel om portretten te schieten zonder dat mensen er erg in hebben. Zoals op trouwerijen en feesten. Veel langer val je ook weer meer op door de lompe lens.
Succes met je keuze
[ Voor 9% gewijzigd door Mud.Starrr op 25-07-2023 22:13 ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Dat ziet er wel erg mooi uit.Gamebuster schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 00:45:
Hele discussies hier over de A6700 vs FF cameras. Ik koos voor de A6700 omdat ik al Lensen heb en vind het compacte formaat fijn. Ik ben blij met de 10bit videos en de usb C poort hah.
Tja, als ik toe ben aan een telelens dan gaat dat waarschijnlijk een 70-350 worden. Die zou je kunnen overwegen maar je zou ook naar kortere afstanden kunnen kijken zoals de 18-135 of de 18-105 met powerzoom. Er is ook nog een Tamron 18-300
Nickname KasPlantje.
Is er nog een significant kwaliteit-verschil tussen al die lensen? De 70-350 spreekt me het meeste aan omdat het tenminste een echte tele-lens is maar de grootste brandpuntafstand die ik nu gebruik is 50, dus 70-350 is vast een enorm verschil voor meGerGio schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 23:01:
[...]
Dat ziet er wel erg mooi uit.
Tja, als ik toe ben aan een telelens dan gaat dat waarschijnlijk een 70-350 worden. Die zou je kunnen overwegen maar je zou ook naar kortere afstanden kunnen kijken zoals de 18-135 of de 18-105 met powerzoom. Er is ook nog een Tamron 18-300
[ Voor 9% gewijzigd door Gamebuster op 25-07-2023 23:05 ]
Als hobbyist zal je met Tamron wel tevreden zijn. De tijd dat Tamron alleen goedkope minderwaardige lenzen maakte is al heel lang voorbij. Ook Samyang heeft goed spul in de range.carpebios schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:01:
Dank! Het merk maakt mij niet zo uit (Sony, Sigma of Tamron, als de kwaliteit maar goed is.
Als amateur kan ik de meerprijs voor Sony lenzen (G en GM) niet echt verantwoorden, tenzij er een goede tweedehands lens mijn pad kruist.
Ik heb van Tamron de 17-18 2.8, de 28-75 2.8, de Samyang 45 mm 1.8 en de Sony G 70-400 in A mount met adapter. Die laatste kocht ik ooit voor 600€. Ik gebruik ze weinig, maar het blijft leuk speelgoed.
Vrijwel alles 2dehands gekocht.
De laatste paar jaren gaan er al geruchten over een onaangekondigde Sigma FE 70-200 f/2.8, die steeds uitgesteld zou worden wegens problemen met de AF. Het chiptekort rond Corona heeft daar ook niet bij geholpen.nokie schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:31:
[...]
Heeft Sigma zelf niets in dit bereik (heb er even geen zicht op)?
En deze is vrij recent:
https://www.sonyalpharumo...-lenses-for-sony-e-mount/
Ik wacht ook op deze lens; de Sony's vind ik te duur en de Tamron net te kort.
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
Hi,
Ik heb het gemist maar bij toeval zag ik dat Sony eerder dit jaar een firmware update heeft uitgegeven die naar eigen zeggen de AF schijnt te verbeteren.
In dit forum zag ik er ook nog geen bericht over staan. en omdat deze lens voor een groot deel standaard bij de a6000 serie geleverd wordt zag ik wel meerwaarde om dit met jullie te delen.
https://www.sony.com/elec...elp1650/software/00286630
Ik heb het gemist maar bij toeval zag ik dat Sony eerder dit jaar een firmware update heeft uitgegeven die naar eigen zeggen de AF schijnt te verbeteren.
In dit forum zag ik er ook nog geen bericht over staan. en omdat deze lens voor een groot deel standaard bij de a6000 serie geleverd wordt zag ik wel meerwaarde om dit met jullie te delen.
https://www.sony.com/elec...elp1650/software/00286630
Dat was het dus, ik meende mij te herinneren dat er geruchten over waren maar kon de lens zelf niet vinden.Veneficus schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:39:
[...]
De laatste paar jaren gaan er al geruchten over een onaangekondigde Sigma FE 70-200 f/2.8, die steeds uitgesteld zou worden wegens problemen met de AF. Het chiptekort rond Corona heeft daar ook niet bij geholpen.
En deze is vrij recent:
https://www.sonyalpharumo...-lenses-for-sony-e-mount/
Ik wacht ook op deze lens; de Sony's vind ik te duur en de Tamron net te kort.
En ik kan me behelpen met die 20mm minder (zoomen met de voeten of een beetje croppen), al snap ik het wel. Ik heb als het echt moet natuurlijk ook die150-500 (al is die en pak minder lichtsterk, en gebruik ik die dus ook niet voor dezelfde zaken).
Die 70-350 schijnt wel een hele goede lens te zijn. Het een beetje het broertje van mijn 16-55 F2.8. Dus eigenlijk wil ik daar mijn reis-kit mee bouwen.Gamebuster schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 23:04:
[...]
Is er nog een significant kwaliteit-verschil tussen al die lensen? De 70-350 spreekt me het meeste aan omdat het tenminste een echte tele-lens is maar de grootste brandpuntafstand die ik nu gebruik is 50, dus 70-350 is vast een enorm verschil voor meIk heb een handje vol niet-tele lensen dus ik zie geen reden om een 18-105 of 18-135 te nemen. Als ik 18 wil, pak ik mijn 10-18.
Nickname KasPlantje.
Ik heb de lens gekocht en het is inderdaad een bizar goede lens. Ik heb met 1 uitje fotos gemaakt met een combinatie van lenzen en als je de fotos 1:1 bekijkt kan je o.b.v. de scherpte van de foto direct eruit pikken welke lens er gebruikt is.GerGio schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:20:
[...]
Die 70-350 schijnt wel een hele goede lens te zijn. Het een beetje het broertje van mijn 16-55 F2.8. Dus eigenlijk wil ik daar mijn reis-kit mee bouwen.
Mijn 1e indruk is dat het echt een ander klasse lens is dan de andere lenzen die ik heb. Hier een setje onbewerkte fotos omgezet naar JPEG (en vast nog een keer gecomprimeerd door tweakers foto upload)
Foto's van de A6700 + 70-350mm lens in belevenisbos lelystad. Eend was op 266mm F6.3, hek op 70mm F4.5
![]() | ![]() |
[ Voor 6% gewijzigd door Gamebuster op 27-07-2023 10:32 ]
Dat is wel snel. Welke collectie lenzen heb je nu dan als ik vragen mag?Gamebuster schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:28:
[...]
Ik heb de lens gekocht en het is inderdaad een bizar goede lens. Ik heb met 1 uitje fotos gemaakt met een combinatie van lenzen en als je de fotos 1:1 bekijkt kan je o.b.v. de scherpte van de foto direct eruit pikken welke lens er gebruikt is.
Mijn 1e indruk is dat het echt een ander klasse lens is dan de andere lenzen die ik heb. Hier een setje onbewerkte fotos omgezet naar JPEG (en vast nog een keer gecomprimeerd door tweakers foto upload)
Foto's van de A6700 + 70-350mm lens in belevenisbos lelystad. Eend was op 266mm F6.3, hek op 70mm F4.5
[Afbeelding] [Afbeelding]
Nickname KasPlantje.
70-350mm - nieuwGerGio schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:36:
[...]
Dat is wel snel. Welke collectie lenzen heb je nu dan als ik vragen mag?
10-18mm - mijn favoriet, gebruik ik vooral voor videos en landschap fotootjes
35mm 1.8 - mijn 2e favoriet, vooral voor fotos van personen, dieren, dingen, en als webcam
50mm 1.8 - prima lens, gebruik ik weinig, 50mm prime doet het 'm gewoon niet voor mij
Overige:
55-210 - deze is okay, maar lijkt stuk te zijn. Focus duurt heel lang en faalt vrijwel altijd
16-50mm kitlens (de lens der teleurstellingen)
18-55mm kitlens (beter dan die pancake 16-50mm, maar die lat ligt niet zo hoog)
Verder heb ik:
- Sony NEX-5, zelf IRUV filter eruit gehaald (dus ik kan daarmee UV/IR fotos maken)
- Sony A5100 (webcam, speeltje voor mijn dochter, backup camera)
- Sony A6300 (lang gebruikt, deze verkoop ik waarschijnlijk)
- Sony A6700 (nieuw)
[ Voor 18% gewijzigd door Gamebuster op 27-07-2023 11:51 ]
Dat is wel een leuke collectie, dan is het niet gek dat je een andere APS-C camera koopt. Ik ga eerst kijken naar een A6700 en dan later misschien naar die lens 70-350. Ik heb nog een 18-135 die is wel redelijk ideaal voor reizen. Maar ik moet wel zeggen dat ik met zaken zoals skiën ik afgelopen jaar wel een zoom heb gemist omdat je gewoon weg minder tijd hebt om een degelijke foto te maken. Al zijn sommige uitsnede van de GOPRO die op 4K 120 filmde ook niet slecht.Gamebuster schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:45:
[...]
70-350mm - nieuw![]()
10-18mm - mijn favoriet, gebruik ik vooral voor videos en landschap fotootjes
35mm 1.8 - mijn 2e favoriet, vooral voor fotos van personen, dieren, dingen, en als webcam
50mm 1.8 - prima lens, gebruik ik weinig, 50mm prime doet het 'm gewoon niet voor mij
Overige:
55-210 - deze is okay, maar lijkt stuk te zijn. Focus duurt heel lang en faalt vrijwel altijd
16-50mm kitlens (de lens der teleurstellingen)
18-55mm kitlens (beter dan die pancake 16-50mm, maar die lat ligt niet zo hoog)
Verder heb ik:
- Sony NEX-5, zelf IRUV filter eruit gehaald (dus ik kan daarmee UV/IR fotos maken)
- Sony A5100 (webcam, speeltje voor mijn dochter, backup camera)
- Sony A6300 (lang gebruikt, deze verkoop ik waarschijnlijk)
- Sony A6700 (nieuw)
Nickname KasPlantje.
Ik denk dat ik het gewoon (nog) niet waard vind om een full-frame camera te halen. Mijn 10-18mm lens was veruit het meeste geld dat ik ooit aan camera-spul heb uitgegeven, en die was toen zo'n 700 euro. Dat was meer dan wat ik betaald heb voor die A6300.is het niet gek dat je een andere APS-C camera koopt.
Natuurlijk veranderde dat toen ik een A6700 en een 70-350mm lens kocht, wat een flinke hap uit mijn bankrekening heeft genomen. Had ik misschien toch een A7C moeten halen? Geen idee
[ Voor 7% gewijzigd door Gamebuster op 27-07-2023 15:00 ]
Ik ben oprecht benieuwd waarom je voor de A6700 bent gegaan ipv de A7C (voor dat budget). Ik heb zelf onlangs een ZV-E10 crop camera gekocht, maar met name om de veel lagere kosten. Voor rond de 1800,- was ik denk ik voor de fullframe A7C gegaan.Gamebuster schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:59:
[...]
Ik denk dat ik het gewoon (nog) niet waard vind om een full-frame camera te halen. Mijn 10-18mm lens was veruit het meeste geld dat ik ooit aan camera-spul heb uitgegeven, en die was toen zo'n 700 euro. Dat was meer dan wat ik betaald heb voor die A6300.
Natuurlijk veranderde dat toen ik een A6700 en een 70-350mm lens kocht, wat een flinke hap uit mijn bankrekening heeft genomen. Had ik misschien toch een A7C moeten halen? Geen ideeMisschien ooit.
- Ik had geen intentie om nieuwe lenzen te kopen, dus een A7C is meteen significant duurder en al mijn bestaande lenzen zijn dan "waardeloos". De keuze was dus 1700 voor een nieuwe camera voor al mijn bestaande lenzen, of 2100 euro voor een nieuwe camera met kitlensbsmpower schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:21:
[...]
Ik ben oprecht benieuwd waarom je voor de A6700 bent gegaan ipv de A7C (voor dat budget). Ik heb zelf onlangs een ZV-E10 crop camera gekocht, maar met name om de veel lagere kosten. Voor rond de 1800,- was ik denk ik voor de fullframe A7C gegaan.
- De A6700 heeft een nieuwere auto-focus, ik hoopte dat die "beter" was dan de oudere A7C of mijn huidige A6300. Autofocus is meestal 1 van mijn grootste pijnpunten
- De A6700 kan videos opnemen in 10bit, 4K 120p en 4K 60p; De A7C kan max 8bit 4k30Hz. De rolling shutter van video schijnt ook heel erg te zijn bij de meeste bestaande Sony cameras, iets waar ik ook last van had met de A6300. Dit schijnt beter te zijn met de A6700, maar ik heb dit nog niet goed kunnen vergelijken.
- De A6700 kan HEIF / HLG fotos maken (alleen het resultaat kan ik nergens op openen dus schiet ik alsnog RAW en kan ik er HDR fotos van maken in photoshop, maar dat kan met iedere degelijke camera)
Ik denk dat de video-mogelijkheden van de A6700 voor mij de bepalende factor waren. Als de A7C ook 10bit 4K60p kon doen, was de keuze een heel stuk moeilijker. Maar als ik voor full-frame ga, spaar ik liever door voor een A7-variant, zoals de A7 IV. Dan heb je tenminste ook dingen als een full-size HDMI poort, dubbele kaart-slot, etc. Maar dat doe ik wel als ik dat financieel gezien kan verantwoorden, want dan zit ik al opeens op 2500 euro met de kitlens. Zo gaat het opeens heel hard, hah!
[ Voor 27% gewijzigd door Gamebuster op 27-07-2023 18:48 ]
Allemaal valide punten hoor, de A6700 lijkt toch wat meer pluspunten te hebben dan ik dacht.Gamebuster schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:37:
[...]
- Ik had geen intentie om nieuwe lenzen te kopen, dus een A7C is meteen significant duurder en al mijn bestaande lenzen zijn dan "waardeloos". De keuze was dus 1700 voor een nieuwe camera voor al mijn bestaande lenzen, of 2100 euro voor een nieuwe camera met kitlens
- De A6700 heeft een nieuwere auto-focus, ik hoopte dat die "beter" was dan de oudere A7C of mijn huidige A6300. Autofocus is meestal 1 van mijn grootste pijnpunten
- De A6700 kan videos opnemen in 10bit, 4K 120p en 4K 60p; De A7C kan max 8bit 4k30Hz. De rolling shutter van video schijnt ook heel erg te zijn bij de meeste bestaande Sony cameras, iets waar ik ook last van had met de A6300. Dit schijnt beter te zijn met de A6700, maar ik heb dit nog niet goed kunnen vergelijken.
- De A6700 kan HEIF / HLG fotos maken (alleen het resultaat kan ik nergens op openen dus schiet ik alsnog RAW en kan ik er HDR fotos van maken in photoshop, maar dat kan met iedere degelijke camera)
Ik denk dat de video-mogelijkheden van de A6700 voor mij de bepalende factor waren. Als de A7C ook 10bit 4K60p kon doen, was de keuze een heel stuk moeilijker. Maar als ik voor full-frame ga, spaar ik liever door voor een A7-variant, zoals de A7 IV. Dan heb je tenminste ook dingen als een full-size HDMI poort, dubbele kaart-slot, etc. Maar dat doe ik wel als ik dat financieel gezien kan verantwoorden
Fijn ding inderdaad. Ooit gekocht voor een APS-C, nu nog steeds in gebruik in APS-C mode op mijn FF camera. Heel veel range in een klein doosjeGamebuster schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:28:
[...]
Ik heb de lens gekocht en het is inderdaad een bizar goede lens. Ik heb met 1 uitje fotos gemaakt met een combinatie van lenzen en als je de fotos 1:1 bekijkt kan je o.b.v. de scherpte van de foto direct eruit pikken welke lens er gebruikt is.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400
Klinkt als een goede keuze in dit geval.Gamebuster schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:37:
[...]
- Ik had geen intentie om nieuwe lenzen te kopen, dus een A7C is meteen significant duurder en al mijn bestaande lenzen zijn dan "waardeloos". De keuze was dus 1700 voor een nieuwe camera voor al mijn bestaande lenzen, of 2100 euro voor een nieuwe camera met kitlens
Ik denk dat de video-mogelijkheden van de A6700 voor mij de bepalende factor waren. Als de A7C ook 10bit 4K60p kon doen, was de keuze een heel stuk moeilijker. Maar als ik voor full-frame ga, spaar ik liever door voor een A7-variant, zoals de A7 IV. Dan heb je tenminste ook dingen als een full-size HDMI poort, dubbele kaart-slot, etc. Maar dat doe ik wel als ik dat financieel gezien kan verantwoorden, want dan zit ik al opeens op 2500 euro met de kitlens. Zo gaat het opeens heel hard, hah!
Je zou er bij toekomstige lenzen op kunnen letten dat ze ook op FF passen, en dan een volgende iteratie de overstap maken. Als je die stap zou willen maken, maar dan heb je in elk geval de optie.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Ja ik denk dat mijn volgende lens een FE wordtMud.Starrr schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 22:31:
[...]
Klinkt als een goede keuze in dit geval.
Je zou er bij toekomstige lenzen op kunnen letten dat ze ook op FF passen, en dan een volgende iteratie de overstap maken. Als je die stap zou willen maken, maar dan heb je in elk geval de optie.
Ik wilde mij graag nog eens mengen in het ASP-C A6700 vs FF discussie.
Zoals ik heel vaak zie in deze discussies komt het vaak neer FF is Top APS-C is de goedkopere mindere optie.
Maar er zit meer in deze discussies vooral als het gaat om lenzen.
Ik bezit een A9-II een A1 en overweeg zeer zeker de a6700.
Voorheen eens de a6500 gehad maar die heb ik heel snel verkocht omdat ik droevig werd van de snelheid en de AF.
Maar een belangrijke reden voor de interesse in een a6700 zijn de lenzen. de a9 en de a1 zijn niet heel groot maar met een 24mm 1.4 (1 van de kleinste lenzen die ik heb) toch een behoorlijk ding. Het lijkt mij fijn om ook eens op pad te gaan met een veel kleinere camera. Iets wat ik in mijn zak kan steken. of makkelijk in een tasje kan gooien en mee kan nemen.
De aps-c specifieke lenzen zijn significant kleiner, lichter dan de FF variant. Voor mij is dus formaat echt een ding en merk gewoon dat ik zelfs op vakantie me camera's thuis laat omdat ik gewoon geen zin heb om te zeulen en klooien met die zware dingen.
Nou moet ik zeggen het is al even geleden dat ik met een APS-C rondliep. benieuwd hoe verder de beeld kwaliteit is qua dynamisch bereik en wat hoger in de iso's 1600/3200.
Zoals ik heel vaak zie in deze discussies komt het vaak neer FF is Top APS-C is de goedkopere mindere optie.
Voorheen eens de a6500 gehad maar die heb ik heel snel verkocht omdat ik droevig werd van de snelheid en de AF.
Maar een belangrijke reden voor de interesse in een a6700 zijn de lenzen. de a9 en de a1 zijn niet heel groot maar met een 24mm 1.4 (1 van de kleinste lenzen die ik heb) toch een behoorlijk ding. Het lijkt mij fijn om ook eens op pad te gaan met een veel kleinere camera. Iets wat ik in mijn zak kan steken. of makkelijk in een tasje kan gooien en mee kan nemen.
De aps-c specifieke lenzen zijn significant kleiner, lichter dan de FF variant. Voor mij is dus formaat echt een ding en merk gewoon dat ik zelfs op vakantie me camera's thuis laat omdat ik gewoon geen zin heb om te zeulen en klooien met die zware dingen.
Nou moet ik zeggen het is al even geleden dat ik met een APS-C rondliep. benieuwd hoe verder de beeld kwaliteit is qua dynamisch bereik en wat hoger in de iso's 1600/3200.
Sensorformaat heeft geen directe invloed op de beeldkwaliteit.
Het is alleen dat er voor Fullframe objectieven met een grotere diafragmaopening beschikbaar zijn dan voor APS-C.
Als je iets lichters en kleiners wil voor de 24 F/1,4 kun je ook gewoon gaan voor een 24 F/2,0.
Dat is hetzelfde formaat en gewicht als een uitvoering: Sony E 15 mm F1.4 G
Op APS-C geeft deze lens vrijwel hetzelfde resultaat in beeldhoek, minimale dof, ruis en dyn. bereik (iso kan namelijk een stopje lager) als een 24 F/2,0 op Fullframe.
Het is alleen dat er voor Fullframe objectieven met een grotere diafragmaopening beschikbaar zijn dan voor APS-C.
Als je iets lichters en kleiners wil voor de 24 F/1,4 kun je ook gewoon gaan voor een 24 F/2,0.
Dat is hetzelfde formaat en gewicht als een uitvoering: Sony E 15 mm F1.4 G
Op APS-C geeft deze lens vrijwel hetzelfde resultaat in beeldhoek, minimale dof, ruis en dyn. bereik (iso kan namelijk een stopje lager) als een 24 F/2,0 op Fullframe.
[ Voor 57% gewijzigd door wappiewappie op 01-08-2023 13:08 ]
Je maakt een bizarre vergelijking.mr3000 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:32:
Ik wilde mij graag nog eens mengen in het ASP-C A6700 vs FF discussie.
Je A9 en A1 zijn topcamera's uit het hoogste segment van Sony, en dan zet jij daar ook toplenzen met enorm grote diaphragma's op om het maximum er uit te halen.
Ja, dan heb je niks compact in je zakken.
Maar is een APS met een 18-135 lens dan zo veel kleiner dat je die wel in je tas zou steken?
Je kan op je A1 ook een standaard zoomlensje zetten, en dan zit je niet veel kleiner.
Persoonlijk... ofwel gebruik ik mijn A7 III met midclass lenzen, en dan weet ik dat ik plaats nodig heb om die mee te nemen, ofwel is het mijn telefoon (iPhone 12 pro). En eerlijk, als ik na een vakantie mijn foto's door elkaar in een album bekijk, dan kan ik niet direct zeggen wat met welke camera gemaakt is.
Daarom hou ik mijn telefoon ook een beetje bij de tijd zonder elk jaar te wisselen.
Ik weet niet of hij een bizarre vergelijking maakt alles is relatief:Tommie12 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:11:
[...]
Je maakt een bizarre vergelijking.
Je A9 en A1 zijn topcamera's uit het hoogste segment van Sony, en dan zet jij daar ook toplenzen met enorm grote diaphragma's op om het maximum er uit te halen.
Maar is een APS met een 18-135 lens dan zo veel kleiner dat je die wel in je tas zou steken?
Je kan op je A1 ook een standaard zoomlensje zetten, en dan zit je niet veel kleiner.
Als hij zijn huidige "Lichte en Compacte" setup: A9 + 24mm F1.4 dan weegt die 1.12kg
Als hij die zou vervangen door een A6700 + 15mm F1.4 dan weegt die 0.72 kg
Qua grote zal de APS-C set-up 2cm korter en 3cm lager zijn.
De verschillen in gewichten blijven ongeveer hetzelfde als je een standaard F2.8 zoom op de A9 of A1 zet met een Sigma 18-50 F2.8 op de A6700.
Als je een lichte en kleine veelzijdige set wilt hebben en je neemt een A6700 met een Sigma 18-50 F2.8 dan is de vraag of je het die 2250 euro waard vind. Een van mijn voordelen vind ik dat ik mijn A6300 nog steeds vrij makkelijk mee kan nemen in mijn tas als ik ga skien of ga MTBen. Maar dat is voor iedereen anders.
Nickname KasPlantje.
Dit dus: je sleurt nog altijd een extra toestel mee dat een paar cm kleiner is en amper 400g lichter.GerGio schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:07:
[...]
Ik weet niet of hij een bizarre vergelijking maakt alles is relatief:
Als hij zijn huidige "Lichte en Compacte" setup: A9 + 24mm F1.4 dan weegt die 1.12kg
Als hij die zou vervangen door een A6700 + 15mm F1.4 dan weegt die 0.72 kg
Of dat nu het verschil gaat uitmaken tussen "camera thuis laten" en "camera mee" is nog de vraag.
Het blijft een stevig apparaat dat je niet in je broekzak steekt.
En dan 2000€+ uitgeven voor iets wat je af en toe gebruikt vind ik nogal heftig.
Dan liever een compactere minder lichtsterke lens zoals de 24mm 2.8 van 162g ipv de 24mm 1.4 van 445g.
Die 24 F2.8 kost dan ook maar 599€ en je hoeft geen nieuwe camera te kopen.
Uit eigen ervaring; 500 gram meer of minder mee de bergen in is erg significant. Ik denk dat er zeker situaties zijn waar dat het verschil maakt tussen wel of niet mee nemen.
Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400
Ik heb meerdere keren een camera gekocht om uiteindelijk weer te verkopen omdat ik vond (dacht) dat mobiele telefoons ook goed genoeg waren (top-end modellen in mijn geval met goede cameras). Heb voor de vakantie toch weer een "echte" camera gekocht en het verschil is echt aanzienlijk hoor. Voor Insta-only is het de moeite mss niet waard.. Maar de mogelijkheden in nabewerking, de hogere megapixels en een echte DoF (ipv berekend door de telefoon) was voor mij voldoende om toch weer een camera te kopen. Ben zelf gegaan voor een redelijke budget en compact/lichte oplossing met een Sony ZV-E10, Sigma 18-50mm f2.8 met Smallrig case, SanDisk Pro 128GB kaartje en camera rugzak. Alles bij elkaar iets meer dan 1000,-.Tommie12 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:11:
[...]
Je maakt een bizarre vergelijking.
Persoonlijk... ofwel gebruik ik mijn A7 III met midclass lenzen, en dan weet ik dat ik plaats nodig heb om die mee te nemen, ofwel is het mijn telefoon (iPhone 12 pro). En eerlijk, als ik na een vakantie mijn foto's door elkaar in een album bekijk, dan kan ik niet direct zeggen wat met welke camera gemaakt is.
Daarom hou ik mijn telefoon ook een beetje bij de tijd zonder elk jaar te wisselen.
Ik schiet niet hoog in de ISO, de max ligt bij mij nu op ong ISO800, maar moet nog wat meer experimenteren. Zag ook ergens dat Lightroom tegenwoordig een hele goeie ruisonderdrukking optie heeft. Dat biedt mss ook mogelijkheden.
Qua dynamisch bereik ben ik wel tevreden al weet ik niet wat een fullframe kan. Hier een voorbeeld van de raw en de bewerkte versie (met Lightroom Mobile - 2MP exports).

[ Voor 3% gewijzigd door bsmpower op 01-08-2023 18:33 ]
Ik zie op YouTube enthousiaste reviews voorbij komen over de a6700, maar Capture One en Lighroom ondersteunen de RAW-files van deze camera toch nog niet eens? Dan mis je wel een deel van de workflow als reviewer.
De a6700 zou voor mij wel meerwaarde hebben op het gebied van video, maar om foto’s te kunnen bewerken moet ik dus nog wachten op een update van Capture One. En omdat ik een Capture One 22 perpetual license heb, krijg ik deze niet als update, maar zal ik Capture One 23 moeten aanschaffen, terwijl ik daar verder geen enkele feature van nodig heb. Prijzige bijkomstigheid.
De laatste tijd ben ik er trouwens wel achter gekomen dat mijn workflow via Capture One naar Apple Photos niet snel genoeg is voor de bulk aan vakantie- en gezinsfoto’s, waardoor ze veel te lang in mijn Capture One catalog zijn blijven staan voordat ik ze exporteer. Ik zou dan haast overwegen om de foto’s in HEIF formaat (10-bit) te maken en ze gelijk in Apple Photos te importeren voor het uitzoeken en eventueel nabewerken. Of is dat vloeken in de kerk?
De a6700 zou voor mij wel meerwaarde hebben op het gebied van video, maar om foto’s te kunnen bewerken moet ik dus nog wachten op een update van Capture One. En omdat ik een Capture One 22 perpetual license heb, krijg ik deze niet als update, maar zal ik Capture One 23 moeten aanschaffen, terwijl ik daar verder geen enkele feature van nodig heb. Prijzige bijkomstigheid.
De laatste tijd ben ik er trouwens wel achter gekomen dat mijn workflow via Capture One naar Apple Photos niet snel genoeg is voor de bulk aan vakantie- en gezinsfoto’s, waardoor ze veel te lang in mijn Capture One catalog zijn blijven staan voordat ik ze exporteer. Ik zou dan haast overwegen om de foto’s in HEIF formaat (10-bit) te maken en ze gelijk in Apple Photos te importeren voor het uitzoeken en eventueel nabewerken. Of is dat vloeken in de kerk?
Je moet vooral niks. Je kan gerust deze camera in de winkel laten liggen, en ook je software behouden.M-ThijZ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:26:
Ik zie op YouTube enthousiaste reviews voorbij komen over de a6700, maar Capture One en Lighroom ondersteunen de RAW-files van deze camera toch nog niet eens? Dan mis je wel een deel van de workflow als reviewer.
Wat je workflow betreft, je mag in je eigen kerk toch vloeken zo hard je wil.
Maar wat de software betreft toon je wel aan waarom een "levenslange licentie zonder updates" toch maar een kort leven beschoren is, zeker als je af en toe eens een nieuwe camera (of zelfs lens) koopt.
Ik verwacht ook geen veranderingen in de beeldkwaliteit t.o.v. bijvoorbeeld de A6600, dus een reviewer baseert zijn uitspraken doorgaans op andere onderdelen dan de beeldkwaliteit.M-ThijZ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:26:
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Er lijkt ook nog een bug the zitten in Apple Photos macOS voor het synchroniseren van bewerkte Sony HEIF bestanden (https://discussions.apple.com/thread/254530386).
Dat gaat over de Sony A1, maar de Sony a6700 bestanden zullen waarschijnlijk in hetzelfde formaat zijn. Dus to zover een eventuele snelle workflow met HEIF bestanden.
Update: Oké, dit is heel knullig, maar als je de extensie van de foto aanpast van ‘.HIF’ naar ‘.HEIC’, dan zal Apple Photos bewerkingen ook synchroniseren naar iCloud. Welkom in 2023.
Dat gaat over de Sony A1, maar de Sony a6700 bestanden zullen waarschijnlijk in hetzelfde formaat zijn. Dus to zover een eventuele snelle workflow met HEIF bestanden.
Update: Oké, dit is heel knullig, maar als je de extensie van de foto aanpast van ‘.HIF’ naar ‘.HEIC’, dan zal Apple Photos bewerkingen ook synchroniseren naar iCloud. Welkom in 2023.
Zeker. Al had ik het wel netjes gevonden als ze ondersteuning voor nieuwe camera’s en lenzen los zouden koppelen van nieuwe features in het product.Tommie12 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:32:
Maar wat de software betreft toon je wel aan waarom een "levenslange licentie zonder updates" toch maar een kort leven beschoren is, zeker als je af en toe eens een nieuwe camera (of zelfs lens) koopt.
[ Voor 11% gewijzigd door M-ThijZ op 03-08-2023 16:11 ]
Dan moet je wel heel vaak een nieuwe camera kopen. Bij C1 is (op dit moment) een levenslange licentie even duur als 19 maanden subscription.Tommie12 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:32:
[...]
Je moet vooral niks. Je kan gerust deze camera in de winkel laten liggen, en ook je software behouden.
Wat je workflow betreft, je mag in je eigen kerk toch vloeken zo hard je wil.
Ik heb een A7IV en ik ben op zoek naar 1/2 mooie extra lenzen om mee te nemen op reis. Zowel video als foto. Ik heb nu enkel de Tamron 28-75 en wat vintage glas. Ik wil het liever onder de 300 euro blijven per lens (mag tweedehands zijn!).
1. Een goede wide-angle. Ik vind de primes van Sony best prijzig. Ook de Tamron 17-28 is volgens mij een goede lens, maar redelijk aan de prijs. Doel: primair landschappen/reis. Ik heb de Samyang 12/14/18 op het oog. AF is fijn, maar geen keiharde must.
2. Een toffe lichtsterke prime. Ik heb de Sony 35 1.8 op het oog. Ook over de Samyang 35 1.8 gelezen. Andere alternatieven zijn (rond) de 50mm. AF is een must. Lichtsterk is ook fijn. Doel: straat/reis fotografie/film.
Door de bomen zie ik het bos niet meer. Wat adviseren jullie?
1. Een goede wide-angle. Ik vind de primes van Sony best prijzig. Ook de Tamron 17-28 is volgens mij een goede lens, maar redelijk aan de prijs. Doel: primair landschappen/reis. Ik heb de Samyang 12/14/18 op het oog. AF is fijn, maar geen keiharde must.
2. Een toffe lichtsterke prime. Ik heb de Sony 35 1.8 op het oog. Ook over de Samyang 35 1.8 gelezen. Andere alternatieven zijn (rond) de 50mm. AF is een must. Lichtsterk is ook fijn. Doel: straat/reis fotografie/film.
Door de bomen zie ik het bos niet meer. Wat adviseren jullie?
[ Voor 4% gewijzigd door Fuujii op 06-08-2023 13:20 ]
De Samyang 12mm is een apc lens, verder ligt het eraan wat jij een fijn brandpunt vindt. Daarnaast is de vraag waar je lenzen het meest voor wilt gebruiken? (landschap, straat etc). Zelf heb ik de Sony 35mm 1.8 gehad maar ik merkte dat ik voor op straat de 55mm 1.8 fijner vind. Wat de wide-angle betreft, het zelfde verhaal. Mijn vetste foto's maak ik met de Voigtländer 12mm. Het is een Ultra-wide maar als je er goed mee om weet te gaan kan zoiets een optie zijn. Iets rond de 16-18mm is wat gangbaarder en zou je de Samyang 18mm kunnen overwegen. Prima lensje, niet te duur aangezien je onder de €300,- wilt blijven. Je kan ook het idee van de prime overboord gooien. Je hebt al een 28-75 2.8 en daar kan je met je huidige camera prima foto's meemaken met wat minder licht. Dan hou je meer over over om een goede wide-angle aan te schaffen, in jou geval de 17-28mm 2.8.
@Fuujii
Voor geen geld heb je ook de Samyang 45mm 1.8.
Ik heb ze 2dehands gescoord voor minder dan 200€.
De Samyang 12mm is een apc lens, verder ligt het eraan wat jij een fijn brandpunt vindt. Daarnaast is de vraag waar je lenzen het meest voor wilt gebruiken? (landschap, straat etc). Zelf heb ik de Sony 35mm 1.8 gehad maar ik merkte dat ik voor op straat de 55mm 1.8 fijner vind. Wat de wide-angle betreft, het zelfde verhaal. Mijn vetste foto's maak ik met de Voigtländer 12mm. Het is een Ultra-wide maar als je er goed mee om weet te gaan kan zoiets een optie zijn. Iets rond de 16-18mm is wat gangbaarder en zou je de Samyang 18mm kunnen overwegen. Prima lensje, niet te duur aangezien je onder de €300,- wilt blijven. Je kan ook het idee van de prime overboord gooien. Je hebt al een 28-75 2.8 en daar kan je met je huidige camera prima foto's meemaken met wat minder licht. Dan hou je meer over over om een goede wide-angle aan te schaffen, in jou geval de 17-28mm 2.8.
Goede punten, ik heb de post geüpdatet. Een mooie prime wil ik die lichtsterk is voor op straat. De wide-angle meer voor shots tijdens hikes. Hoeft geen lijpe lens te zijn of zo.
Goede punten, ik heb de post geüpdatet. Een mooie prime wil ik die lichtsterk is voor op straat. De wide-angle meer voor shots tijdens hikes. Hoeft geen lijpe lens te zijn of zo.
Goeie! Staan weinig te koop. Ga ik in de gaten houden.Tommie12 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:23:
@Fuujii
Ik ga a.s. donderdag langs bij iemand om een 2e hands Loxia 35mm op te pikken.
Heb lang zitten wikken en wegen want dit gaat puur een lens voor de fun zijn. Eigenlijk staat een 35mm al langer op mijn lijst, meer als always-on lens. En heb deze Loxia al langer op het oog, beetje meer manueel schieten en ben wel gecharmeerd van die "typische" Zeiss look & feel.
Nu eentje gevonden, bijna nieuw voor 400 euro. Ben benieuwd!
Heb lang zitten wikken en wegen want dit gaat puur een lens voor de fun zijn. Eigenlijk staat een 35mm al langer op mijn lijst, meer als always-on lens. En heb deze Loxia al langer op het oog, beetje meer manueel schieten en ben wel gecharmeerd van die "typische" Zeiss look & feel.
Nice!! Laat je maar een foto zien als je em hebt gekochtMalfoi schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:45:
Ik ga a.s. donderdag langs bij iemand om een 2e hands Loxia 35mm op te pikken.
Overigens, manueel focus is vaak wat mensen iets meer afschrikt, maar de Loxia lenzen maken het zo gemakkelijk, de focus is echt mooi en precies.
Als het na deze Loxia naar meer smaakt, kun je ook eens kijken naar Voigtlander. Prachtige look vaak ook. Ik heb zelf de 65/2 Apo Lanthar mogen proberen en dat is echt een dijk van een lens!!
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Niet alleen Loxia maakt het makkelijk, de camera zelf natuurlijk ook met focus zoom en focus peaking
Even kijken of ik er snel aan kan wennen.Deathchant schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:55:
[...]
Nice!! Laat je maar een foto zien als je em hebt gekocht
Overigens, manueel focus is vaak wat mensen iets meer afschrikt, maar de Loxia lenzen maken het zo gemakkelijk, de focus is echt mooi en precies.
Als het na deze Loxia naar meer smaakt, kun je ook eens kijken naar Voigtlander. Prachtige look vaak ook. Ik heb zelf de 65/2 Apo Lanthar mogen proberen en dat is echt een dijk van een lens!!
Heb best wel vaak dat mijn a7m3 het verkeerde onderwerp focust. Daarmee bedoel ik niet dat de camera kapot is, maar juist dat ik een ander onderwerp beoog om op te focusen.
Vandaar dat ik mezelf er de afgelopen paar maanden op heb betrapt vaker manueel te focussen. Dat gaat echter niet zo heeeel lekker met de lenzen die ik heb (o.a. de Zeiss 24-70 en de Sony 50 f/1.8), waarschijnlijk omdat dit primair autofocus lenzen zijn.
En idd, zoals @KL643 al zegt, maakt de Sony software het wel een stuk makkelijk om "raak" te schieten.
Ik zal komend weekend eens kijken of het lukt om mijn eerste ervaring te delen.
[ Voor 3% gewijzigd door Malfoi op 08-08-2023 14:11 ]
Welke focusmodus gebruik je dan?Malfoi schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:10:
[...]
Even kijken of ik er snel aan kan wennen.
Heb best wel vaak dat mijn a7m3 het verkeerde onderwerp focust.
Verschillend, zowel Auto Single Shot als Continuous (met gezichtsherkenning aan)
Maar als ik bijv. in de stad rondloop (urban/street-fotografie) en er lopen meerdere mensen, dan wil het wel eens gebeuren dat ie mensen op de voorgrond pakt terwijl ik juist wil dat ie de mensen in de voorgrond onscherp pakt.
Ik weet wel dat ik dit kan tegensturen door op het touchscreen de tikken of juist door een center focus te gebruiken. Maar hoe ik wil focussen verschilt per motief en heb geen zin om steeds de focusmodus te wisselen.
Vandaar dat ik ook denk dat manueel focussen hier uitkomst kan bieden.
Maar als ik bijv. in de stad rondloop (urban/street-fotografie) en er lopen meerdere mensen, dan wil het wel eens gebeuren dat ie mensen op de voorgrond pakt terwijl ik juist wil dat ie de mensen in de voorgrond onscherp pakt.
Ik weet wel dat ik dit kan tegensturen door op het touchscreen de tikken of juist door een center focus te gebruiken. Maar hoe ik wil focussen verschilt per motief en heb geen zin om steeds de focusmodus te wisselen.
Vandaar dat ik ook denk dat manueel focussen hier uitkomst kan bieden.
Ik bedoelde eigenlijk focus area maar goed, je uitleg is duidelijk.
Zelf gebruik ik eigenlijk altijd flexible spot, dat werkt voor mij het beste. (in combinatie single af / continue, afhankelijk van de situatie)
Maar goed, manueel zal misschien even wennen zijn maar werkt ook prima 😊
Zelf gebruik ik eigenlijk altijd flexible spot, dat werkt voor mij het beste. (in combinatie single af / continue, afhankelijk van de situatie)
Zelfde ervaring hier met de A7 iii. Als de focus er op zit, dan zit die goed, maar soms is het onderwerp fout.Malfoi schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:10:
[...]
Even kijken of ik er snel aan kan wennen.
Heb best wel vaak dat mijn a7m3 het verkeerde onderwerp focust. Daarmee bedoel ik niet dat de camera kapot is, maar juist dat ik een ander onderwerp beoog om op te focusen.
Vandaar dat ik mezelf er de afgelopen paar maanden op heb betrapt vaker manueel te focussen. Dat gaat echter niet zo heeeel lekker met de lenzen die ik heb (o.a. de Zeiss 24-70 en de Sony 50 f/1.8), waarschijnlijk omdat dit primair autofocus lenzen zijn.
En idd, zoals @KL643 al zegt, maakt de Sony software het wel een stuk makkelijk om "raak" te schieten.
Ik zal komend weekend eens kijken of het lukt om mijn eerste ervaring te delen.
Manueel zal ik alleen doen voor een macro shot van een onbeweeglijk onderwerp.
Ah, ja meestal gewoon wide alhoewel ik dit sinds een tijdje ook de nuttigheid van die flexible spot heb ontdekt. Dat werkt wel vrij goed.KL643 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:06:
Ik bedoelde eigenlijk focus area maar goed, je uitleg is duidelijk.
Enige "maar" is dat ik graag met de zoeker werk en niet met het schermpje. En dan vind ik het gebruik van dat joystickje weer niet zo handig, zeker als het snel moet gaan. En dat laatste is bij straatfotografie met mensen erop regelmatig het geval.
Ik heb vorig jaar van mijn vader zijn twee oude cameras gekregen, een Minox 35 GL en een Edixa Reflex, beiden compleet manueel en sindsdien heb ik dus een beetje kunnen oefenen met manueel focussen.
Moet zeggen dat het me ook wel charmeert, vandaar dus ook die wens voor een Loxia (of algemeen manuele lens). Niet voor altijd maar wel gaaf voor erbij en beetje dat "back to the roots" gevoel.
https://viltroxstore.com/products/viltrox-af-16mm-f1-8-fe, heb ik nog niet langs zien komen hier. Dustin Abbott is erg enthousiast. Ik loop nu nog af en toe rond met een viltrox adapter voor mijn oude 17-40L f/4, maar wellicht is dit een leuke vervanger.
En dat is nu het leuke aan Sony. Ze geven behoorlijk wat fabrikanten van lenzen licenties voor de E-mount, en dan wordt het aanbod meteen heel rijk en divers.
Dat Canon dit verhindert vind ik dus een no-go om ooit nog naar Canon te kijken.
Dat Canon dit verhindert vind ik dus een no-go om ooit nog naar Canon te kijken.
Is ook een van de redenen buiten de AF waarom ik naar Sony ben overgestapt van Nikon.Tommie12 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:40:
En dat is nu het leuke aan Sony. Ze geven behoorlijk wat fabrikanten van lenzen licenties voor de E-mount, en dan wordt het aanbod meteen heel rijk en divers.
Anders had ik nu niet de geweldige Tamron 35-150 F2.0-F2.8 kunnen gebruiken
http://www.avfoto.nl
Die lens komt nu ook naar NikonArrien schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:15:
Anders had ik nu niet de geweldige Tamron 35-150 F2.0-F2.8 kunnen gebruiken
Maar verder heb je een veel grotere keuze bij Sony dan bij enig ander merk.
Zijn er mensen die ervaring hebben met de la-ea5 adapter op een a6400 in combinatie met Sigma HSM lenzen?
Wat ik op het internet kan vinden gaat eigenlijk alleen maar over de sony sam en ssm lenzen, maar ik heb ook nog 2 sigma lenzen met hsm focusmotor.
Wat ik op het internet kan vinden gaat eigenlijk alleen maar over de sony sam en ssm lenzen, maar ik heb ook nog 2 sigma lenzen met hsm focusmotor.
Hier kan je al wat nakijken. https://support.d-imaging...&lang=en&mdl=LA-EA5&cat=3rosje77 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:30:
Zijn er mensen die ervaring hebben met de la-ea5 adapter op een a6400 in combinatie met Sigma HSM lenzen?
Ik gebruik die om een Sony G70-400 SSM lens te gebruiken om mijn A7 iii
Een oude Minolta 70-210 F4 (beercan) kon ik foto’s mee nemen, maar de AF werkte niet.
Die beercan heb ik ook. En ook nog de 50mm macro uit die serie. Bij macro gebruik ik nooit AF, dus dat maakt me niets uit. Ik heb nog een 16-50 SSM liggen die prima zal werken met die adapter.Tommie12 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:36:
[...]
Hier kan je al wat nakijken. https://support.d-imaging...&lang=en&mdl=LA-EA5&cat=3
Ik gebruik die om een Sony G70-400 SSM lens te gebruiken om mijn A7 iii
Een oude Minolta 70-210 F4 (beercan) kon ik foto’s mee nemen, maar de AF werkte niet.
Maar op de site van Sony staan alleen de Sony en Minolta lenzen. Ik heb ook nog 2 Sigma lenzen die een interne focus motor hebben. (waaronder de 50-500) Als die ook werken met die adapter, wordt het toch interessant om die aan te schaffen.
Ik heb mijn adapter 2dehands gekocht bij Kamera Express. Dan kon ik testen, en wist ik vooraf wat werkte en wat niet.rosje77 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:54:
[...]
Die beercan heb ik ook. En ook nog de 50mm macro uit die serie. Bij macro gebruik ik nooit AF, dus dat maakt me niets uit. Ik heb nog een 16-50 SSM liggen die prima zal werken met die adapter.
Maar op de site van Sony staan alleen de Sony en Minolta lenzen. Ik heb ook nog 2 Sigma lenzen die een interne focus motor hebben. (waaronder de 50-500) Als die ook werken met die adapter, wordt het toch interessant om die aan te schaffen.
[YouTube: C0113]
4KHDR download: https://drive.google.com/...BB0urSnM/view?usp=sharing
35mm 1.8 lens met een 16mm extension tube (Sony A6700). Naast inladen van LUTs en omzetten naar HDR, niets bewerkt. AF-C was ingeschakeld, maar focus-bereik is erg klein en ik moet er erg aan wennen
4KHDR download: https://drive.google.com/...BB0urSnM/view?usp=sharing
35mm 1.8 lens met een 16mm extension tube (Sony A6700). Naast inladen van LUTs en omzetten naar HDR, niets bewerkt. AF-C was ingeschakeld, maar focus-bereik is erg klein en ik moet er erg aan wennen
[ Voor 19% gewijzigd door Gamebuster op 13-08-2023 00:11 ]
Ik fotografeer nu met een A6000 en wil graag overstappen op fullframe.
Vanwege het budget moet dat wel tweedehands.
Ik heb nu genoeg gespaard voor een A7ii (met een goede lens). Is dit een slimme overstap of kan ik beter nog even doorsparen en voor een A7iii gaan?
Ik heb nu genoeg gespaard voor een A7ii (met een goede lens). Is dit een slimme overstap of kan ik beter nog even doorsparen en voor een A7iii gaan?
Ik ben een beetje biased, maar het verschil tussen de ii en de iii is nogal groot.Koekhuisje schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:24:
Batterij gaat veel langer mee, nieuwere UI, en (veel) betere prestaties op hoge ISO.
Ik betaalde voor mijn A7 iii zo'n 1100€ tweedehands. Geen idee hoe ver dat buiten je bereik ligt.
Ook lenzen heb ik tweedehands gekocht, en als eerste lens zou ik je zeker de 28-75 2.6 van Tamron willen aanraden. Echt veel bang for buck. Ik scoorde ze voor 550€.
https://www.2dehands.be/v...7-iii-tamron-28-75mm-f2-8
Ik heb een A7ii. Zou graag de overstap naar de iii maken, vanwege de voordelen die je noemt, echter het is toch wel weer een hoop geld extra, en de ii is ook gewoon een goede camera natuurlijk.Tommie12 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:34:
[...]
Ik ben een beetje biased, maar het verschil tussen de ii en de iii is nogal groot.
Batterij gaat veel langer mee, nieuwere UI, en (veel) betere prestaties op hoge ISO.
Ik betaalde voor mijn A7 iii zo'n 1100€ tweedehands. Geen idee hoe ver dat buiten je bereik ligt.
Ook lenzen heb ik tweedehands gekocht, en als eerste lens zou ik je zeker de 28-75 2.6 van Tamron willen aanraden. Echt veel bang for buck. Ik scoorde ze voor 550€.
https://www.2dehands.be/v...7-iii-tamron-28-75mm-f2-8
Maar zou ik de ii nu nog niet hebben -> ik zou hem lekker overslaan, vanwege de genoemde voordelen een iii halen. Tweedehands zijn ze wel goed beschikbaar ondertussen ook.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Het is wat de fotograaf Hans Aarsman adviseerde: "Kies een camera en gebruik deze de komende tien jaar".Garyu schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:54:
[...]
Ik heb een A7ii. Zou graag de overstap naar de iii maken, vanwege de voordelen die je noemt, echter het is toch wel weer een hoop geld extra, en de ii is ook gewoon een goede camera natuurlijk.
Maar zou ik de ii nu nog niet hebben -> ik zou hem lekker overslaan, vanwege de genoemde voordelen een iii halen. Tweedehands zijn ze wel goed beschikbaar ondertussen ook.
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Wat is je budget?Koekhuisje schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:24:
Zoals hierboven aangehaald heeft de iii toch wel wat voordelen tov de ii.
Toevallig een halfjaar geleden ook dezelfde overstap gemaakt als jouw, daarvoor had ik al besloten om door te sparen voor de iii ivm de voordelen. Alleen die batterij al

@Koekhuisje Waarom wil je overstappen op full frame?
[ Voor 12% gewijzigd door timovd op 21-08-2023 10:11 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Hey Timovd, ik denk dat je het verkeerd hebt gelezen. Ik ben al overgestapt op de A7iii. Mijn reactie is op iemand anders die aan het twijfelen is.
Zelf ben ik destijds overgestapt voor de batterij, lichtgevoeligheid, extra knoppen, vernieuwd menu, betere AF, betere grip en ja, toch het gevoel dat het iets 'professioneler' is.
Ik ben er zeker gelukkig mee, maar mis soms wel de compactheid van APS-C. Zit zelfs te denken om voor dagdagelijks gebruik een compactcamera te kopen en dan voor opdrachten mijn full frame te gebruiken.
@Margu excuses, post aangepast.
Ik ben destijds overgestapt van Canon APS-C naar Sony FF. De reden om af te stappen van Canon is het tegenhouden van 3rd party glas. De bediening van Canon vind ik nog steeds beter dan van Sony, maar ik heb nu een compacte A7C met lichtsterke UWA-zoom, zoom en prime. Met Sony (en ook veel andere merken) is er voor APS-C een stuk minder goed glas beschikbaar. Fuji is uiteraard een uitzondering.
Ik ben destijds overgestapt van Canon APS-C naar Sony FF. De reden om af te stappen van Canon is het tegenhouden van 3rd party glas. De bediening van Canon vind ik nog steeds beter dan van Sony, maar ik heb nu een compacte A7C met lichtsterke UWA-zoom, zoom en prime. Met Sony (en ook veel andere merken) is er voor APS-C een stuk minder goed glas beschikbaar. Fuji is uiteraard een uitzondering.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Advies gevraagd!
Momenteel gebruik ik een Canon EOS 450D met een 50mm 1.8 en een 55-250mm 1:4-5.6. Mijn fotografie is vooral van mijn dochter/familie (binnenshuis, in de tuin, met uitjes) en verder vind ik sport- en dierenfotografie leuk om te doen, maar dat is vooral secundair werk. Ik wil graag updaten naar een systeemcamera. Bij een bezoek aan Kamera Express werd mij de Sony A6400 aangeraden. Met name het Sony systeem wegens de compatibiliteit met Tamron en Sigma lenzen vind ik interessant. Ik heb me tot nu toe alleen ingelezen in de Sony line-up en geen andere merken bekeken omdat ik merkte dat bij de Sony line-up al genoeg keuze is.
Mijn toekomstig gebruik is gericht op het volgende:
- primair gebruik is nog steeds fotografie van mijn dochter en familie. Ook zal ik hier videos van maken (daarom ook overstap naar een systeemcamera), maar dat is er echt extra bij.
- daarnaast wil ik meer sportfotografie gaan vastleggen. Denk aan (kite)surfen, skateboarden, voetbal en basketbal.
- dierenfotografie is met name als we uitstapjes naar de dierentuin doen. Voorlopig zal er geen reis naar bijvoorbeeld Zuid-Afrika inzitten om wildlife te fotograferen.
- in de toekomst zou het mijn 'droom' zijn om te freelancen naast mijn dagelijkse werk. Dit is zeker niet iets waar ik vanuit ga dat ik geld zal verdienen met fotografie, maar als ik opdrachten zou doen dan zou dit gericht zijn op newbornshoots/familiebijeenkomsten. Een andere niche waar ik ideeën voor heb is fotograferen van feesten/festivals. De komende twaalf maanden wil ik zoveel mogelijk gebruik maken van mijn netwerk om gratis opdrachten te doen en hiermee een portfolio op te bouwen.
Tot nu toe heb ik gekeken voor de APS C modellen en komt de A6400 uit bij wat ik het waard vind voor een APS C sensor. De A6600 en A6700 vind ik het geld niet waar voor met name de beeldstabilisatie omdat video ondergeschikt is. Zeker het geld voor de A6700 zou ik dan liever uitgeven voor een a7III.
Ik zou hierom graag jullie advies willen voor de volgende opties:
- Sony A6400 (849 EUR) en een Tamron 17-70mm f/2.8 (749 EUR). Totaalprijs 1.598 EUR. De keuze voor deze lens komt door de versatiliteit met zoom maar alsnog wel met een vast diafragma. Voor sportfotografie waarbij flink inzoomen voor nodig kan zijn (zoals kitesurfen) kan ik voorlopig nog wel leven om met de oude Canon setup te fotograferen en op een later moment te upgraden naar een telelens waarmee ik echt goed kan inzoomen. En een prime lens met een f/1.4 zou ik pas willen aanschaffen als ik bijvoorbeeld veel fotografie van newborns zou doen.
- Sony A7III + Tamron 28-75mm f/2.8 (2.619 EUR). Reden voor een FF zit hem met name in de grotere sensor die van pas komt bij low light situaties zoals shoots binnenshuis en op feesten.
Prijsverschil zit dus op zo'n 1.000 euro. Natuurlijk een fors bedrag, maar als ik echt meerwaarde ervoor krijg ben ik bereid om dit uit te geven. Graag hierom jullie advies:
- zouden jullie gaan voor de A6400 met de genoemde lens (of eventueel een andere lens) en indien ik geld zou gaan verdienen met fotograferen upgraden naar een full frame; of
- gelijk kiezen voor de A7III met genoemde lens (of eventueel een andere lens)?
Advies voor een ander merk inclusief lens sta ik natuurlijk ook voor open.
Mocht je een idee willen hebben van mijn stijl kan ik je via een DM wel mijn instagram account doorsturen. Mogelijk dat je dan wat aanvullend beeld hebt voor advies
Momenteel gebruik ik een Canon EOS 450D met een 50mm 1.8 en een 55-250mm 1:4-5.6. Mijn fotografie is vooral van mijn dochter/familie (binnenshuis, in de tuin, met uitjes) en verder vind ik sport- en dierenfotografie leuk om te doen, maar dat is vooral secundair werk. Ik wil graag updaten naar een systeemcamera. Bij een bezoek aan Kamera Express werd mij de Sony A6400 aangeraden. Met name het Sony systeem wegens de compatibiliteit met Tamron en Sigma lenzen vind ik interessant. Ik heb me tot nu toe alleen ingelezen in de Sony line-up en geen andere merken bekeken omdat ik merkte dat bij de Sony line-up al genoeg keuze is.
- primair gebruik is nog steeds fotografie van mijn dochter en familie. Ook zal ik hier videos van maken (daarom ook overstap naar een systeemcamera), maar dat is er echt extra bij.
- daarnaast wil ik meer sportfotografie gaan vastleggen. Denk aan (kite)surfen, skateboarden, voetbal en basketbal.
- dierenfotografie is met name als we uitstapjes naar de dierentuin doen. Voorlopig zal er geen reis naar bijvoorbeeld Zuid-Afrika inzitten om wildlife te fotograferen.
- in de toekomst zou het mijn 'droom' zijn om te freelancen naast mijn dagelijkse werk. Dit is zeker niet iets waar ik vanuit ga dat ik geld zal verdienen met fotografie, maar als ik opdrachten zou doen dan zou dit gericht zijn op newbornshoots/familiebijeenkomsten. Een andere niche waar ik ideeën voor heb is fotograferen van feesten/festivals. De komende twaalf maanden wil ik zoveel mogelijk gebruik maken van mijn netwerk om gratis opdrachten te doen en hiermee een portfolio op te bouwen.
Tot nu toe heb ik gekeken voor de APS C modellen en komt de A6400 uit bij wat ik het waard vind voor een APS C sensor. De A6600 en A6700 vind ik het geld niet waar voor met name de beeldstabilisatie omdat video ondergeschikt is. Zeker het geld voor de A6700 zou ik dan liever uitgeven voor een a7III.
- Sony A6400 (849 EUR) en een Tamron 17-70mm f/2.8 (749 EUR). Totaalprijs 1.598 EUR. De keuze voor deze lens komt door de versatiliteit met zoom maar alsnog wel met een vast diafragma. Voor sportfotografie waarbij flink inzoomen voor nodig kan zijn (zoals kitesurfen) kan ik voorlopig nog wel leven om met de oude Canon setup te fotograferen en op een later moment te upgraden naar een telelens waarmee ik echt goed kan inzoomen. En een prime lens met een f/1.4 zou ik pas willen aanschaffen als ik bijvoorbeeld veel fotografie van newborns zou doen.
- Sony A7III + Tamron 28-75mm f/2.8 (2.619 EUR). Reden voor een FF zit hem met name in de grotere sensor die van pas komt bij low light situaties zoals shoots binnenshuis en op feesten.
Prijsverschil zit dus op zo'n 1.000 euro. Natuurlijk een fors bedrag, maar als ik echt meerwaarde ervoor krijg ben ik bereid om dit uit te geven. Graag hierom jullie advies:
- zouden jullie gaan voor de A6400 met de genoemde lens (of eventueel een andere lens) en indien ik geld zou gaan verdienen met fotograferen upgraden naar een full frame; of
Mocht je een idee willen hebben van mijn stijl kan ik je via een DM wel mijn instagram account doorsturen. Mogelijk dat je dan wat aanvullend beeld hebt voor advies
[ Voor 6% gewijzigd door MJ23 op 22-08-2023 18:03 ]
IG: @festenfotografie | Sony a7III + Tamron 28-75mm F/2.8
Met een beetje zoeken vind je de A7iii met Tamron 28-75 tweedehands onder de 2000€ in een zeer goede toestand. https://www.2dehands.be/v...7-iii-tamron-28-75mm-f2-8 (niet mijn advertentie)MJ23 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:56:
Advies gevraagd!
Newborn fotografie schreeuwt om kleine dieptescherpte, en dan is FF altijd beter.
Je zal voor FF ook makkelijker echt goed glas vinden.
Die 28-75mm op FF geeft dezelfde scherptediepte (en beeldhoek) als de 50mm f/1.8 op een 450DTommie12 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:51:
[...]
Met een beetje zoeken vind je de A7iii met Tamron 28-75 tweedehands onder de 2000€ in een zeer goede toestand. https://www.2dehands.be/v...7-iii-tamron-28-75mm-f2-8 (niet mijn advertentie)
Newborn fotografie schreeuwt om kleine dieptescherpte, en dan is FF altijd beter.
Ja, en een 50mm 1.8 op de FF doet het ca 1.6 keer beter.Universal Creations schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:23:
[...]
Die 28-75mm op FF geeft dezelfde scherptediepte (en beeldhoek) als de 50mm f/1.8 op een 450D
De Samyang 45mm 1.8 koop je voor een prikje (150€) en is ideaal voor baby's en portretten.
Als a6300 gebruiker zit ik een beetje in het kamp van APS-C, maar ik twijfel of je daar goed aan doet.
De A6400 is een prima camera. Als je geen Ibis nodig hebt is dit prima. APS-C kan echt een hele hoop en laat je niet van de wijs brengen dat er alleen goede lenzen te koop zijn voor FF. Ondertussen zijn er ook genoeg leuke lenzen te koop voor APS-C. Over lenzen gesproken de Tamron 17-70 F2.8 is een prima lens. Hij heeft als enige van de 3 F2.8 lenzen stabilisatie, dus als je dat wilt, prima. Je zou nog kunnen kijken naar de Sigma 18-50 F2.8 die is goedkopen en compacter. Op dit moment staat er op tweakers een tweedehands set te koop voor €1100 euro. (Niet mijn set)
Maar om eerlijk te zijn zou het jammer zijn als je er na een jaar achter komt dat je beter een A7 had kunnen kopen omdat je het gevoel krijgt dat de a6400 je beperkt. Dan kun je beter nu overstappen naar een A7 en daarmee ervaring opdoen voor je portfolio. Want die ervaring. Gewoon weten wat werkt op je camera is mega belangrijk. APS-C is leuk en voor mij ideaal maar het is niet zonder nadelen. Om er maar eens een te noemen waar niemand het over heeft. Een A7 is groter, dus meer ruimte voor knoppen. Zo heb je op een A7 een joystick waarmee je het onderwerp kunt selecteren. Je hebt meer mogelijkheden om de zaken van je belichtingsdriehoek ook vaste knoppen te geven.
Persoonlijk als ik zou gaan shoppen kocht ik een A7iv maar goed ik ben geen FF expert. Ik kan alleen zeggen dat ik met mijn A6300 gewoon erg blij ben als ik kijk wat voor foto's eruit komen.
De A6400 is een prima camera. Als je geen Ibis nodig hebt is dit prima. APS-C kan echt een hele hoop en laat je niet van de wijs brengen dat er alleen goede lenzen te koop zijn voor FF. Ondertussen zijn er ook genoeg leuke lenzen te koop voor APS-C. Over lenzen gesproken de Tamron 17-70 F2.8 is een prima lens. Hij heeft als enige van de 3 F2.8 lenzen stabilisatie, dus als je dat wilt, prima. Je zou nog kunnen kijken naar de Sigma 18-50 F2.8 die is goedkopen en compacter. Op dit moment staat er op tweakers een tweedehands set te koop voor €1100 euro. (Niet mijn set)
Maar om eerlijk te zijn zou het jammer zijn als je er na een jaar achter komt dat je beter een A7 had kunnen kopen omdat je het gevoel krijgt dat de a6400 je beperkt. Dan kun je beter nu overstappen naar een A7 en daarmee ervaring opdoen voor je portfolio. Want die ervaring. Gewoon weten wat werkt op je camera is mega belangrijk. APS-C is leuk en voor mij ideaal maar het is niet zonder nadelen. Om er maar eens een te noemen waar niemand het over heeft. Een A7 is groter, dus meer ruimte voor knoppen. Zo heb je op een A7 een joystick waarmee je het onderwerp kunt selecteren. Je hebt meer mogelijkheden om de zaken van je belichtingsdriehoek ook vaste knoppen te geven.
Persoonlijk als ik zou gaan shoppen kocht ik een A7iv maar goed ik ben geen FF expert. Ik kan alleen zeggen dat ik met mijn A6300 gewoon erg blij ben als ik kijk wat voor foto's eruit komen.
Nickname KasPlantje.
@timovd Wat @Margu Hierboven zegt geldt ook voor mij. Op een gegeven moment voelt het als een logische stap om over te stappen op fullframe, vooral als je ook af en toe opdrachten begint te krijgen.Margu schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:10:
[...]
Hey Timovd, ik denk dat je het verkeerd hebt gelezen. Ik ben al overgestapt op de A7iii. Mijn reactie is op iemand anders die aan het twijfelen is.
Zelf ben ik destijds overgestapt voor de batterij, lichtgevoeligheid, extra knoppen, vernieuwd menu, betere AF, betere grip en ja, toch het gevoel dat het iets 'professioneler' is.
Ik ben er zeker gelukkig mee, maar mis soms wel de compactheid van APS-C. Zit zelfs te denken om voor dagdagelijks gebruik een compactcamera te kopen en dan voor opdrachten mijn full frame te gebruiken.
Bedankt voor alle reacties over het verschil tussen de a7ii en a7iii. Het wordt dus nog even doorsparen en marktplaats in de gaten houden.
Ik ben uiteindelijk toch voor de A7 III tweedehands gegaan. Heel even mee gespeeld en al zo blij mee. Happy camper 🙌Tommie12 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:51:
[...]
Met een beetje zoeken vind je de A7iii met Tamron 28-75 tweedehands onder de 2000€ in een zeer goede toestand. https://www.2dehands.be/v...7-iii-tamron-28-75mm-f2-8 (niet mijn advertentie)
Proficiat!MJ23 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 04:14:
[...]
Ik ben uiteindelijk toch voor de A7 III tweedehands gegaan. Heel even mee gespeeld en al zo blij mee. Happy camper 🙌
En nu de glasbak uitbreiden, paar filters, statief…
Je bent er nooit klaar mee.
Haha nou voorlopig alleen nog een goede fotobackpack nodig en dan is het wel even welletjes de komende tijd 😬 in september ga ik starten met een tien weekse fotocursus dus dan ga ik lekker ervaring opdoen met m’n nieuwe gear.Tommie12 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:47:
[...]
Proficiat!
En nu de glasbak uitbreiden, paar filters, statief…
Je bent er nooit klaar mee.
En daar ga je ontdekken wat je nog allemaal mist.MJ23 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:47:
[...]
Haha nou voorlopig alleen nog een goede fotobackpack nodig en dan is het wel even welletjes de komende tijd 😬 in september ga ik starten met een tien weekse fotocursus dus dan ga ik lekker ervaring opdoen met m’n nieuwe gear.
Goede beslissing, veel plezier. Je belangrijkste lens heb je.
Koop je rugzak niet te klein, en zorg dat je er een statief kan aan hangen.
Nou ik weet al dat een telelens op m'n verlanglijstje staat maar dat is toekomstmuziek.
Hebben jullie positieve ervaringen met third party accu's en acculaders? Of doe ik er verstandig aan om te kiezen voor de originele Sony producten?
Hebben jullie positieve ervaringen met third party accu's en acculaders? Of doe ik er verstandig aan om te kiezen voor de originele Sony producten?
Met een 3rd party batterij krijg ik elke keer een kleine melding. Batterij en lader van Ali werken overigens perfect.MJ23 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:37:
Nou ik weet al dat een telelens op m'n verlanglijstje staat maar dat is toekomstmuziek.
Maar… ik heb nog maar 1 keer een tweede batterij nodig gehad op 1 dag.
Batterij gaat echt lang mee.
Ik heb één keer zelf Jupio gekocht, en dat was bagger. Midden in de vakantie in the-middle-of-nowhere in Alaska raakte die oververhit. Wonder boven wonder hadden ze lokaal een zaakje die Sony-origineel verkocht. Sindsdien nooit meer iets anders gekocht.MJ23 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:37:
Aan de andere kant heb ik ooit bij een tweedehands grip wel twee Jupio's gekregen, en daar geen problemen mee gehad. Maar goed, die accu's heb ik ook enigszins vermeden om te gebruiken.
Ik heb wel een Jupio dual-charger lader die het prima doet. Hij geeft wel heel andere percentages dan de camera, maar 100% is in beide wel gewoon 100%.
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
Een uitgebreide test is op YouTube te zien YouTube: ULTIMATE TEST: I BOUGHT EVERY Sony NP- FZ100 battery from AMAZON!!! ...MJ23 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:37:
[ Voor 7% gewijzigd door Xfile op 26-08-2023 15:58 ]
Op basis van die test en wat beschikbaar was in Nederland heb ik twee Baxxtar accu's gekocht, die werken prima en geen merkbaar verschil met de originele accu's.
Hier ook. Twee van die mooie rode units.Hielko schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:31:
Op basis van die test en wat beschikbaar was in Nederland heb ik twee Baxxtar accu's gekocht, die werken prima en geen merkbaar verschil met de originele accu's.
Goede keus! Die heb ik ook.
Feli met je combo! Ik heb al hele een poos geleden op amazon voor €13,90 een dubbele lader met twee no name NP-FZ100's gekocht en die gedragen zich prima. Daarvoor had ik een pakket nep-NP-FZ50's (tientjesspul), die gingen hele tijd mee en als er eentje te dik werd mocht'ie weg. Voor velen is origineel een soort verzekering tegen panne. Zelf vind ik de premie te hoog.MJ23 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:37:
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Heb hier ook een Jupio voor mijn A7iv (zat in een bundel waarvan ik het meeste toch wou kopen) en ben er ook niet tevreden over. Steekt in mijn rugzak als reserve, maar is echt onbetrouwbaar. Nochtans heel tevreden over de Jupio batterij voor mijn oude Canon, maar deze gaat echt veel te snel leeg in vergelijking met de officiële Sony batterij.Veneficus schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:03:
[...]
Ik heb één keer zelf Jupio gekocht, en dat was bagger. Midden in de vakantie in the-middle-of-nowhere in Alaska raakte die oververhit. Wonder boven wonder hadden ze lokaal een zaakje die Sony-origineel verkocht. Sindsdien nooit meer iets anders gekocht.
Aan de andere kant heb ik ooit bij een tweedehands grip wel twee Jupio's gekregen, en daar geen problemen mee gehad. Maar goed, die accu's heb ik ook enigszins vermeden om te gebruiken.
Ik heb wel een Jupio dual-charger lader die het prima doet. Hij geeft wel heel andere percentages dan de camera, maar 100% is in beide wel gewoon 100%.
Voor de mensen die het hebben gemist, hier de twee nieuwe A7C camera's en de nieuwe FE 16-35mm F2.8 GMII
A7CII:
A7R
FE 16-35mm F2.8 GMII
A7CII:
A7R
FE 16-35mm F2.8 GMII
Nickname KasPlantje.
2700€ voor die lens vind ik toch een fors bedrag.
Gelukkig is er nog Tamron :-) voor de amateurs.
Gelukkig is er nog Tamron :-) voor de amateurs.