Dat had ik wel destijds begrepen vanuit verschillende berichten, maar...
en met zo'n dock kon je het echt perfect krijgen
Daar wil ik niet eens mee te maken hebben! Het moet gewoon standaard goed werken!
plus nog veel meer instellen wat je bij een Canon lens kan vergeten.
Daar hoeft het dan ook 99,99% van de tijd/keren niet, want die werken gewoon meteen zoals het bedoeld is vanuit de fabriek!

Het heeft zijn voor en zijn nadelen zullen we maar zeggen.
Leuk dat het kan, maar eigenlijk wel jammer dat het überhaupt nodig kan zijn en stiekem ook een verplichte accessoire is voor Sigma lenzen...
Het is net hoe je de voorbeelden wilt cherrypicken maar de verschillen kunnen oplopen tot duizenden euro's of tientallen tot honderden procenten van de prijs.
Ik cherrypick niks, het is maar een voorbeeld waarvan er nog veel meer waren in het verleden en het echt niet meteen om hele grote bedragen ging!
We weten bijvoorbeeld allemaal wel dat het qua 50 f/1.4 lenzen een nek aan nek wedstrijd was, waarbij beiden soms AF problemen hadden en de Canon variant zowel veel te oud als minder betrouwbaar was wat de USM betreft!
Daarom heb ik ook nog steeds de "Sigmalux" in mijn bezit en niet de Canon

Dan kan je zeggen dat originele AF inderdaad het meest betrouwbaar is, maar dat is de ene keer een groot verschil en de andere keer niet, en de ene keer een groot prijsverschil en de andere keer niet.
Een onbetrouwbare AF zou geen keuze mogen zijn...
Maar hoe je het ook wendt of keert, het is allang geen wetmatigheid meer dat je blind voor Canon moet kiezen voor betrouwbare AF.
Daar zie ik graag voorbeelden van!

En om eerlijk te zijn vind ik dat je wel daadwerkelijk serieus dingen geprobeerd moet hebben om het te kunnen veroordelen.
Genoeg geprobeerd en erover gelezen om mijn de juiste conclusies erover te kunnen trekken qua dSLR compatibiliteit en betrouwbaarheid in ieder geval!

De kans is aanzienlijk dat de 100-300 optisch erg goed is, met snellere AF. Hij heeft wél IS in tegenstelling tot een 200/2.8 welke niet eens kan zoomen. De 200/2 komt dan meer in de buurt en die kostte net zoiets als de 300/2.8.
Als je hem zo gaat insteken komt het op mij meer over als trollen dan een serieuze discussie.

Je moet dat trollen echt een keer loslaten... Ik typ dit niet voor mijn lol of zo...
Stuk voor stuk feiten die de meesten helaas vergeten lijken te zijn ?!
Zeiss is helemaal tof inderdaad, mooi spul, maar heeft nog veel brakkere AF dan die Sigma's waar je op afgeeft.
Het gaat erom waarbij je het meeste waar voor je geld krijgt en niks anders dan dat!
Zie ook de prachtige reactie die zojuist is gepost door @
Deathchant

zzzzz schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:54:
Precies als je echt graag een 300/2.8 of iets dergelijks kun je altijd nog de originele Canon EF 300/2.8L USM (zonder IS) kopen voor ca. 1000-1500 euro tweedehands. Het hoeft allemaal niet duur te zijn; maar we hebben tegenwoordig allemaal zulke hoge verwachtingen dat dat soort prijsstellingen gewoon niet meer waar te maken zijn voor dit type lenzen. De Sigma 120-300/2.8 is overigens tweedehands ook nog wel betaalbaar ergens rond de 2200-2500 euro.
Nieuw vs. Tweedehands is altijd lastig vergelijken, maar wel leuk om te lezen dat het allemaal voor die bedragen kan!