Deathchant schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:35:
Niet geheel Canon-only, maar de laatste tijd (zeker sinds 2018) is er volgens mij niks nieuws meer van de band gerold uit de Zeiss fabriek, althans niet voor Canon mount. Wat is er aan de hand? Ik kan er niet zoveel van vinden, maar wilt/kan Zeiss niet meer investeren in EF of RF mount lenzen?
Als ik zie hoe Canon zich opstelt naar Viltrox toe, kan ik me niks anders voorstellen dat ze dit ook naar Zeiss doen.
Erg jammer, want ik was toch wel erg aan het uitkijken naar nieuwtjes van Zeiss. Maar goed, voor Nikon (zowel FF als APSC) lijkt Zeiss ook niks uit te brengen en Nikon heeft niet zo'n close-to-the-chest mechanisme voor hun mounts/AF....
EF is dood. En aangezien Zeiss al lang bezig is met (AF) mirrorless lenzen en Canon hun RF systeem beschermd, verwacht ik op dat vlak eigenlijk heel weinig. Misschien dat ze een paar Loxia lenzen naar RF kunnen aanpassen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:33

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
En wat Zeiss heeft op EF is toch meer dan zat nu? Ik snap wel dat ze daar niet meer gaan investeren.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:09:
Zijn er daadwerkelijk bewijzen of nieuwe details naar buiten gekomen of gaat het nog om het nieuws zoals hier besproken: Dancing_Animal in "Het algemene Canon topic (geen adviestopic)"? :)

Wat je vraag betreft, ik heb er wel vaker over nagedacht maar ik zie persoonlijk niet een specifiek voordeel wat ik daarmee zou pakken. Ik beschouw EF net zo goed als native lensaanbod voor de RF-bodies en daarmee heb je een ruim aanbod aan prima glas.
Zoals @Universal Creations zegt, EF is dood. F-mount is ook dood. Nieuwe lenzen van Sigma, Tamron, of Zeiss gaan niet ontwikkeld worden voor EF of F mounts, maar voor mirrorless camera's. Bestaande lenzen blijven waarschijnlijk nog wel even in produktie, maar dat zal ook wel eerder vroeger dan later een keer ophouden.

Vier jaar na introductie van de RF mount is er nog geen Sigma of Tamron lens op die mount, ik zou er niet vanuit durven gaan dat dat in de toekomst anders gaat worden.

Ik hou wel van keuze vrijheid (dat is toch hét grote voordeel van een camera met verwisselbare lenzen), en zou daarom ook niet gauw naar Canon kijken voor een nieuwe camera / mount.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:12
Gonadan schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:17:
En wat Zeiss heeft op EF is toch meer dan zat nu? Ik snap wel dat ze daar niet meer gaan investeren.
Wat Sigma heeft op EF-spul is toch ook meer dan zat toch? Zij gaan ook gewoon door met spiegelloze ontwikkelingen.
Je zou verwachten dat, wanneer ook steeds meer profs overstappen naar spiegelloos, Zeiss toch ook mee "moet"...
Dat ze nog niet weten hoe ze oncompromisloze Otus lenzen voor een spiegelloze mount kunnen maken (omdat ze anders moeten krimpen in dimensies want anders worden ze wel heul lomp) snap ik. Kan best dat ze zo redeneren dat ze teveel compromissen moeten maken qua gewicht en dimensies wanneer ze voor spiegelloos zouden moeten ontwerpen.
Ik roep maar wat: Milvus lenzen converteren naar de RF-mount zou kunnen en dan daarbij wat optische pijnpuntjes aanpakken (CA voor de Milvus 35/50/100 bijvoorbeeld).
Of, you know, eens beginnen met AF in te bouwen zoals ze ook voor de Batis lijn (Sony).
Maar het is nu al zeker 4 jaar radiostilte....Had ik gewoon niet verwacht.
Voigtlander hetzelfde overigens....investeren wel in Sony E-mount (en ik dacht ook Fuji) maar geen Nikon of Canon spiegelloos.

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP | 135 APO

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:06
Tsja, ik denk dat ze ook gewoon het nut er niet van in zien als je ook gewoon een RF->EF adapter kan gebruiken.

Komt vanzelf wel weer joh ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

henkie196 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:52:
Zoals @Universal Creations zegt, EF is dood. F-mount is ook dood. Nieuwe lenzen van Sigma, Tamron, of Zeiss gaan niet ontwikkeld worden voor EF of F mounts, maar voor mirrorless camera's. Bestaande lenzen blijven waarschijnlijk nog wel even in produktie, maar dat zal ook wel eerder vroeger dan later een keer ophouden.

Vier jaar na introductie van de RF mount is er nog geen Sigma of Tamron lens op die mount, ik zou er niet vanuit durven gaan dat dat in de toekomst anders gaat worden.

Ik hou wel van keuze vrijheid (dat is toch hét grote voordeel van een camera met verwisselbare lenzen), en zou daarom ook niet gauw naar Canon kijken voor een nieuwe camera / mount.
Er is natuurlijk een verschil tussen instappen of overstappen. Wanneer je nu met EF schiet en een bruikbare set hebt is er helemaal niets 'dood', je glas werkt identiek en de AF mogelijk beter wanneer je een RF-body zou gaan gebruiken. Dan zie ik niet per se een reden om weg te moeten van Canon.
Moet je nu nog kiezen in welk systeem je in gaat stappen snap ik het heel goed wanneer je niet voor Canon gaat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Deathchant schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:39:
Wat Sigma heeft op EF-spul is toch ook meer dan zat toch? Zij gaan ook gewoon door met spiegelloze ontwikkelingen.
Je zou verwachten dat, wanneer ook steeds meer profs overstappen naar spiegelloos, Zeiss toch ook mee "moet"...
Dat ze nog niet weten hoe ze oncompromisloze Otus lenzen voor een spiegelloze mount kunnen maken (omdat ze anders moeten krimpen in dimensies want anders worden ze wel heul lomp) snap ik. Kan best dat ze zo redeneren dat ze teveel compromissen moeten maken qua gewicht en dimensies wanneer ze voor spiegelloos zouden moeten ontwerpen.
Ik roep maar wat: Milvus lenzen converteren naar de RF-mount zou kunnen en dan daarbij wat optische pijnpuntjes aanpakken (CA voor de Milvus 35/50/100 bijvoorbeeld).
Of, you know, eens beginnen met AF in te bouwen zoals ze ook voor de Batis lijn (Sony).
Maar het is nu al zeker 4 jaar radiostilte....Had ik gewoon niet verwacht.
Voigtlander hetzelfde overigens....investeren wel in Sony E-mount (en ik dacht ook Fuji) maar geen Nikon of Canon spiegelloos.
De Zeiss AF-dingen was ook maar een samenwerking met Sony waar ze beiden beter van werden, dat is al in afbouw en het lijkt weer wat meer naar het 'oude Zeiss' te gaan schuiven. Ergens vind ik de charme juist ook weer dat het MF is. :P Neemt niet weg dat daar natuurlijk leuke dingen gemaakt zijn die je niet bij een andere moutn vindt

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:27

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Deathchant schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:39:
Dat gaat dus echt niet gebeuren, want een Sony+Carl Zeiss achtige samenwerking zie ik echt niet gebeuren in de vorm van Canon+Carl Zeiss of zelfs Nikon+Carl Zeiss ;)

De Sony+Carl Zeiss samenwerking was namelijk echt OVERAL te vinden : Van compact camera's tot Xperia telefoons en allerlei actioncamera's en weet ik het wat wel niet allemaal nog meer! :D

Dus ehh...

Doe mij maar gewoon nog steeds een Canon dSLR met die heeeeerlijke ergonomie! >:) :P :+

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• henkie196
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:50:
Er is natuurlijk een verschil tussen instappen of overstappen. Wanneer je nu met EF schiet en een bruikbare set hebt is er helemaal niets 'dood', je glas werkt identiek en de AF mogelijk beter wanneer je een RF-body zou gaan gebruiken. Dan zie ik niet per se een reden om weg te moeten van Canon.
Moet je nu nog kiezen in welk systeem je in gaat stappen snap ik het heel goed wanneer je niet voor Canon gaat.
Ik kom van EF-S af, is zo goed als niks overstappen aan voor mij. En zeker met het oog op de toekomst lijkt instappen op de RF mount me momenteel niet bijzonder aantrekkelijk.
Ventieldopje schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:00:
Tsja, ik denk dat ze ook gewoon het nut er niet van in zien als je ook gewoon een RF->EF adapter kan gebruiken.

Komt vanzelf wel weer joh ;)
Er zijn wel MF lenzen op RF, dus als Zeiss weer die kant opgaat, dan kan het wel weer in de toekomst, ja.

Qua AF lenzen, de EF-M mount is er al veel langer (maar mogelijk maar marginaal minder dood dan de EF-S mount), maar hoeveel 3rd party lenzen zijn daar voor uitgebracht? Het is niet zo dat Sigma niet een paar mooie lensjes van de E-mount had liggen voor mirrorless APS-C formaat. Al voordat de EF-M mount uitgekomen was, zelfs.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:21

Pixeltje

Woo-woohoo!

EF-S lenzen werken met de adapter ook op een r camera. Blew my mind maar ergens is het logisch omdat je geen spiegel meer hebt die kan clashen. Je zit dan wel aan wat hevigere vignetting maar afhankelijk van de lens is zelfs dat niet eens een issue.

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

• henkie196
  • Niet online
Pixeltje schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:59:
EF-S lenzen werken met de adapter ook op een r camera. Blew my mind maar ergens is het logisch omdat je geen spiegel meer hebt die kan clashen. Je zit dan wel aan wat hevigere vignetting maar afhankelijk van de lens is zelfs dat niet eens een issue.
Ik geloof dat m'n 17-50/2.8 het nog wel redelijk zou moeten doen op full frame, alhoewel de hoeken (uiteraard) niet geweldig zullen zijn, en ik geloof dat je op het wijde eind ook aardig wat vignetting mag verwachten. Ik betwijfel of m'n 10-18 het bijzonder goed doet op FF. Maar goed, dan krijg je een UWA zoom terug voor een standaard zoom, voor de standaardbereiken moet je dan toch wat anders.

/edit
Oh wacht, ik zie nu dat ze ook APS-C RF mount camera's hebben, dacht dat ze alleen FF camera's hadden op die mount.

[Voor 7% gewijzigd door henkie196 op 07-09-2022 07:44]

• Gonadan

Gonadan

henkie196 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 07:41:
Ik geloof dat m'n 17-50/2.8 het nog wel redelijk zou moeten doen op full frame, alhoewel de hoeken (uiteraard) niet geweldig zullen zijn, en ik geloof dat je op het wijde eind ook aardig wat vignetting mag verwachten. Ik betwijfel of m'n 10-18 het bijzonder goed doet op FF. Maar goed, dan krijg je een UWA zoom terug voor een standaard zoom, voor de standaardbereiken moet je dan toch wat anders.
Wanneer je een EF-S objectief op een full frame R-body zet dan schakelt de camera automatisch over naar cropmodus. Al je lenzen werken dus identiek aan op een APS-C DSLR, alleen gebruik je gewoon niet de hele sensor.
Oh wacht, ik zie nu dat ze ook APS-C RF mount camera's hebben, dacht dat ze alleen FF camera's hadden op die mount.
Klopt die zijn er recent bijgekomen, net als de RF-S objectieven.

Edti:
Canon Rumors heeft ondertussen wat rondgevraagd en het lijkt er inderdaad op dat Canon sowieso eerst zoveel mogelijk van z'n lineup op orde wil hebben, en EF gewoon als zinnig optie ziet voor betaalbaar glas.
Vanuit hun oogpunt een logische redenatie, maar slecht nieuws voor wie op een echt nieuwe third party RF objectief zat te wachten.

[Voor 16% gewijzigd door Gonadan op 07-09-2022 11:31]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Johan1995
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
Gonadan schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:50:
[...]
je glas werkt identiek en de AF mogelijk beter wanneer je een RF-body zou gaan gebruiken.
Mijn zwart-wit TV uit 1970 doet het ook nog net zo goed als wanneer ik hem kocht (mogelijk zelfs beter met "kabel"). :*)

• Gonadan

Gonadan

Wil je daarmee suggereren dat professioneel EF-glas gelijk staat aan een tv uit 1970?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• nero355

nero355

Johan1995 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:30:
Mijn zwart-wit TV uit 1970 doet het ook nog net zo goed als wanneer ik hem kocht (mogelijk zelfs beter met "kabel"). :*)
Voor het kijken naar bewegend beeld geloof ik je meteen! :P

De LCD en OLED TV's die op "Sample & Hold" zijn gebaseerd kunnen dat gewoon niet goed genoeg al gooi je er 100 verschillende "beeldverbetaars" tegenaan... :/

/Flauwe reactie op een nog flauwere reactie, maar wel 100% de keiharde waarheid! ;)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Johan1995 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:30:
[...]

Sure? Slijtage doet een hoop met een CRT. De fosforlaag wordt slechter en slechter als deze aan staat (of zelfs als er daglicht opvalt). Ook het cathode kanon slijt.

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-02 08:26
Mijn vermoeden, nergens met feiten te onderbouwen, is dat zodra Canon zijn eigen lenzen Setup op orde heeft ze wel licenties gaan geven aan de grote 3th party makers als Sigma en Tamron.
Ik denk dat ze niet willen dat je compatibiliteit problemen gaat krijgen.
Maar goed ik kan er naast zitten en het kunnen ook grote cash grabbers zijn.

Ik zit al 30 jaar jaar in het Canon eco systeem en heb eigenlijk maar 1 lens van een andere fabrikant (de sigma 150-600C) . Ooit wel eens de Sigma 70-200 gehad maar de L versie van Canon bleek toen echt een heel stuk beter te zijn . Ja ze zijn een stuk duurder maar dat had ik er wel voor over.

Deze lens heeft samen de 24-70L zowat vergroeid gezeten aan mijn camera en na 20 jaar nog steeds super goed ook op mijn 'R'

Het zou wel jammer zijn mochten ze echt alleen maar eigen lenzen dulden op de RF mount dat je wellicht niet een goedkopere variant van een lens (of ontbrekende in de canon line up) kan kopen. Maar ik zie nu toch ook al wat goedkopere versie van lenzen verschijnen van canon.

Verder mocht je lenzen willen van andere partijen , dan koop je de EF(s) versie en met de adapter zullen de meeste denk ik wel prefect werken.

[Voor 42% gewijzigd door oldsmelly op 10-09-2022 11:00]

MuziekLiefhebbert

oldsmelly schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:52:
Mijn vermoeden, nergens met feiten te onderbouwen, is dat zodra Canon zijn eigen lenzen Setup op orde heeft ze wel licenties gaan geven aan de grote 3th party makers als Sigma en Tamron.
Ik denk dat ze niet willen dat je compatibiliteit problemen gaat krijgen.
Maar goed ik kan er naast zitten en het kunnen ook grote cash grabbers zijn.
Ze hebben nog nooit een licentie afgegeven. 3rd parties hebben alles met reverse engineering moeten doen.
Hoe dat nu zit met RF vatting, weet ik niet, maar het lijkt erop dat ze zelfs reverse engineering niet toestaan.
Een Sigma vertegenwoordiger heeft mij verteld, dat ze niet meer aan reverse engineering willen doen.

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-02 08:26
@Universal Creations Daarom dat ik denk dat ze licenties gaan geven . Maar goed de tijd zal het leren

MuziekLiefhebbert

• Gonadan

Gonadan

Geven gaat het sowieso niet worden, zoiets kost dik geld. :P

Maar het lijkt er nog aardig op dat Canon de route kiest waarin ze zuiver inzetten op hun eigen glas. Blijkbaar hebben ze de patenten voor de RF-mount zo vormgegeven dat het lastig is daar lenzen voor te ontwikkelen zonder patenten te schenden. Ze geven ook aan eerst de RF-lijn compleet te willen hebben voordat er überhaupt wat verandert.

Maar waarom denk je dat ze daarna dan wel licenties gaan verkopen en dat er dan nog partijen zijn die daarin geïnteresseerd zijn?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• nero355

nero355

Universal Creations schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:53:
Een Sigma vertegenwoordiger heeft mij verteld, dat ze niet meer aan reverse engineering willen doen.
Daar komt die Sigma MILC :o :D ;) O-)

• nero355

nero355

@Universal Creations

:o NICE! :*)

Blijkbaar had ik die nog niet eerder langs zien komen de afgelopen jaren... :$

Maar waarom een Leica L mount :?

nieuws: 'Panasonic, Leica, Sigma werken samen aan fullframecamerasysteem met ... ;)

Wat volstrekt logisch is. Panasonic werkt al jaren met Leica (veel "Leica" camera's zijn eigenlijk Panasonics) en achter de schermen ontwerpt Sigma voor Panasonic lenzen en helpt Panasonic Sigma met de electronica (zoals bijvoorbeeld met de MC-11).

• nero355

nero355

Ik vermijd al jarenlang de Tweakers Frontpage sinds dat verschrikkelijke ontwerp de standaard is geworden :+
Wat volstrekt logisch is. Panasonic werkt al jaren met Leica (veel "Leica" camera's zijn eigenlijk Panasonics) en achter de schermen ontwerpt Sigma voor Panasonic lenzen en helpt Panasonic Sigma met de electronica (zoals bijvoorbeeld met de MC-11).
Van mijn ondertussen vreselijk oude Panasonic LX-3 was er inderdaad ook een Leica variant die niks anders dan een 1:1 kopie was en daar heb ik zelfs het hoesje van gekocht, want de Panasonic versie was overal uitverkocht! :)

Wel vaag dat inderdaad Olympus niet wordt genoemd, want dat was toch wel DE PARTNER van Panasonic wat betreft m4/3 zoals het in dat nieuwsartikel staat...!!

M4/3 ja, FF is een ander verhaal. Maar goed, heeft allemaal niets meer met Canon te maken (sorry modjes... dit ex-modje is stout).

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lang geleden dat ik hier heb gepost ghehe ;) Vraagje, ik heb een Sigma 35mm art overgenomen, maar de firmware is wat ouder denk ik. Woont er iemand in de buurt van Arnhem die voor een aardigheid de firmware van m'n Sigma 35mm en 50mm zou willen updaten? :)

Op zoek naar software/integratie-architect?

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:06
neographikal schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:52:
Lang geleden dat ik hier heb gepost ghehe ;) Vraagje, ik heb een Sigma 35mm art overgenomen, maar de firmware is wat ouder denk ik. Woont er iemand in de buurt van Arnhem die voor een aardigheid de firmware van m'n Sigma 35mm en 50mm zou willen updaten? :)
Ik kan donderdag of vrijdag wel ;) Doe maar even een DM als je wil.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ventieldopje schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:17:
[...]

Ik kan donderdag of vrijdag wel ;) Doe maar even een DM als je wil.
@Ventieldopje dankje, iemand anders was al zo vriendelijk, het is gelukt. Maar bedankt voor het aanbod! :) Probleem is wel direct opgelost, hij zat er 3 stops naast en de lenscorrecties gaven vage resultaten. Nu werkt het vlekkeloos gelukkig :)

[Voor 18% gewijzigd door neographikal op 10-01-2023 09:29]

Op zoek naar software/integratie-architect?

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee