Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deathchant schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:35:
Niet geheel Canon-only, maar de laatste tijd (zeker sinds 2018) is er volgens mij niks nieuws meer van de band gerold uit de Zeiss fabriek, althans niet voor Canon mount. Wat is er aan de hand? Ik kan er niet zoveel van vinden, maar wilt/kan Zeiss niet meer investeren in EF of RF mount lenzen?
Als ik zie hoe Canon zich opstelt naar Viltrox toe, kan ik me niks anders voorstellen dat ze dit ook naar Zeiss doen.
Erg jammer, want ik was toch wel erg aan het uitkijken naar nieuwtjes van Zeiss. Maar goed, voor Nikon (zowel FF als APSC) lijkt Zeiss ook niks uit te brengen en Nikon heeft niet zo'n close-to-the-chest mechanisme voor hun mounts/AF....
EF is dood. En aangezien Zeiss al lang bezig is met (AF) mirrorless lenzen en Canon hun RF systeem beschermd, verwacht ik op dat vlak eigenlijk heel weinig. Misschien dat ze een paar Loxia lenzen naar RF kunnen aanpassen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:12

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
En wat Zeiss heeft op EF is toch meer dan zat nu? Ik snap wel dat ze daar niet meer gaan investeren.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:09:
Zijn er daadwerkelijk bewijzen of nieuwe details naar buiten gekomen of gaat het nog om het nieuws zoals hier besproken: Dancing_Animal in "Het algemene Canon topic (geen adviestopic)"? :)

Wat je vraag betreft, ik heb er wel vaker over nagedacht maar ik zie persoonlijk niet een specifiek voordeel wat ik daarmee zou pakken. Ik beschouw EF net zo goed als native lensaanbod voor de RF-bodies en daarmee heb je een ruim aanbod aan prima glas.
Zoals @Universal Creations zegt, EF is dood. F-mount is ook dood. Nieuwe lenzen van Sigma, Tamron, of Zeiss gaan niet ontwikkeld worden voor EF of F mounts, maar voor mirrorless camera's. Bestaande lenzen blijven waarschijnlijk nog wel even in produktie, maar dat zal ook wel eerder vroeger dan later een keer ophouden.

Vier jaar na introductie van de RF mount is er nog geen Sigma of Tamron lens op die mount, ik zou er niet vanuit durven gaan dat dat in de toekomst anders gaat worden.

Ik hou wel van keuze vrijheid (dat is toch hét grote voordeel van een camera met verwisselbare lenzen), en zou daarom ook niet gauw naar Canon kijken voor een nieuwe camera / mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-04 17:50
Gonadan schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:17:
En wat Zeiss heeft op EF is toch meer dan zat nu? Ik snap wel dat ze daar niet meer gaan investeren.
Wat Sigma heeft op EF-spul is toch ook meer dan zat toch? Zij gaan ook gewoon door met spiegelloze ontwikkelingen.
Je zou verwachten dat, wanneer ook steeds meer profs overstappen naar spiegelloos, Zeiss toch ook mee "moet"...
Dat ze nog niet weten hoe ze oncompromisloze Otus lenzen voor een spiegelloze mount kunnen maken (omdat ze anders moeten krimpen in dimensies want anders worden ze wel heul lomp) snap ik. Kan best dat ze zo redeneren dat ze teveel compromissen moeten maken qua gewicht en dimensies wanneer ze voor spiegelloos zouden moeten ontwerpen.
Ik roep maar wat: Milvus lenzen converteren naar de RF-mount zou kunnen en dan daarbij wat optische pijnpuntjes aanpakken (CA voor de Milvus 35/50/100 bijvoorbeeld).
Of, you know, eens beginnen met AF in te bouwen zoals ze ook voor de Batis lijn (Sony).
Maar het is nu al zeker 4 jaar radiostilte....Had ik gewoon niet verwacht.
Voigtlander hetzelfde overigens....investeren wel in Sony E-mount (en ik dacht ook Fuji) maar geen Nikon of Canon spiegelloos.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-05 19:32
Tsja, ik denk dat ze ook gewoon het nut er niet van in zien als je ook gewoon een RF->EF adapter kan gebruiken.

Komt vanzelf wel weer joh ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

henkie196 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:52:
Zoals @Universal Creations zegt, EF is dood. F-mount is ook dood. Nieuwe lenzen van Sigma, Tamron, of Zeiss gaan niet ontwikkeld worden voor EF of F mounts, maar voor mirrorless camera's. Bestaande lenzen blijven waarschijnlijk nog wel even in produktie, maar dat zal ook wel eerder vroeger dan later een keer ophouden.

Vier jaar na introductie van de RF mount is er nog geen Sigma of Tamron lens op die mount, ik zou er niet vanuit durven gaan dat dat in de toekomst anders gaat worden.

Ik hou wel van keuze vrijheid (dat is toch hét grote voordeel van een camera met verwisselbare lenzen), en zou daarom ook niet gauw naar Canon kijken voor een nieuwe camera / mount.
Er is natuurlijk een verschil tussen instappen of overstappen. Wanneer je nu met EF schiet en een bruikbare set hebt is er helemaal niets 'dood', je glas werkt identiek en de AF mogelijk beter wanneer je een RF-body zou gaan gebruiken. Dan zie ik niet per se een reden om weg te moeten van Canon.
Moet je nu nog kiezen in welk systeem je in gaat stappen snap ik het heel goed wanneer je niet voor Canon gaat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Deathchant schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:39:
Wat Sigma heeft op EF-spul is toch ook meer dan zat toch? Zij gaan ook gewoon door met spiegelloze ontwikkelingen.
Je zou verwachten dat, wanneer ook steeds meer profs overstappen naar spiegelloos, Zeiss toch ook mee "moet"...
Dat ze nog niet weten hoe ze oncompromisloze Otus lenzen voor een spiegelloze mount kunnen maken (omdat ze anders moeten krimpen in dimensies want anders worden ze wel heul lomp) snap ik. Kan best dat ze zo redeneren dat ze teveel compromissen moeten maken qua gewicht en dimensies wanneer ze voor spiegelloos zouden moeten ontwerpen.
Ik roep maar wat: Milvus lenzen converteren naar de RF-mount zou kunnen en dan daarbij wat optische pijnpuntjes aanpakken (CA voor de Milvus 35/50/100 bijvoorbeeld).
Of, you know, eens beginnen met AF in te bouwen zoals ze ook voor de Batis lijn (Sony).
Maar het is nu al zeker 4 jaar radiostilte....Had ik gewoon niet verwacht.
Voigtlander hetzelfde overigens....investeren wel in Sony E-mount (en ik dacht ook Fuji) maar geen Nikon of Canon spiegelloos.
De Zeiss AF-dingen was ook maar een samenwerking met Sony waar ze beiden beter van werden, dat is al in afbouw en het lijkt weer wat meer naar het 'oude Zeiss' te gaan schuiven. Ergens vind ik de charme juist ook weer dat het MF is. :P Neemt niet weg dat daar natuurlijk leuke dingen gemaakt zijn die je niet bij een andere moutn vindt

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Deathchant schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:39:
Dat gaat dus echt niet gebeuren, want een Sony+Carl Zeiss achtige samenwerking zie ik echt niet gebeuren in de vorm van Canon+Carl Zeiss of zelfs Nikon+Carl Zeiss ;)

De Sony+Carl Zeiss samenwerking was namelijk echt OVERAL te vinden : Van compact camera's tot Xperia telefoons en allerlei actioncamera's en weet ik het wat wel niet allemaal nog meer! :D

Dus ehh...

Doe mij maar gewoon nog steeds een Canon dSLR met die heeeeerlijke ergonomie! >:) :P :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:50:
Er is natuurlijk een verschil tussen instappen of overstappen. Wanneer je nu met EF schiet en een bruikbare set hebt is er helemaal niets 'dood', je glas werkt identiek en de AF mogelijk beter wanneer je een RF-body zou gaan gebruiken. Dan zie ik niet per se een reden om weg te moeten van Canon.
Moet je nu nog kiezen in welk systeem je in gaat stappen snap ik het heel goed wanneer je niet voor Canon gaat.
Ik kom van EF-S af, is zo goed als niks overstappen aan voor mij. En zeker met het oog op de toekomst lijkt instappen op de RF mount me momenteel niet bijzonder aantrekkelijk.
Ventieldopje schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:00:
Tsja, ik denk dat ze ook gewoon het nut er niet van in zien als je ook gewoon een RF->EF adapter kan gebruiken.

Komt vanzelf wel weer joh ;)
Er zijn wel MF lenzen op RF, dus als Zeiss weer die kant opgaat, dan kan het wel weer in de toekomst, ja.

Qua AF lenzen, de EF-M mount is er al veel langer (maar mogelijk maar marginaal minder dood dan de EF-S mount), maar hoeveel 3rd party lenzen zijn daar voor uitgebracht? Het is niet zo dat Sigma niet een paar mooie lensjes van de E-mount had liggen voor mirrorless APS-C formaat. Al voordat de EF-M mount uitgekomen was, zelfs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:01

Pixeltje

Woo-woohoo!

EF-S lenzen werken met de adapter ook op een r camera. Blew my mind maar ergens is het logisch omdat je geen spiegel meer hebt die kan clashen. Je zit dan wel aan wat hevigere vignetting maar afhankelijk van de lens is zelfs dat niet eens een issue.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Pixeltje schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:59:
EF-S lenzen werken met de adapter ook op een r camera. Blew my mind maar ergens is het logisch omdat je geen spiegel meer hebt die kan clashen. Je zit dan wel aan wat hevigere vignetting maar afhankelijk van de lens is zelfs dat niet eens een issue.
Ik geloof dat m'n 17-50/2.8 het nog wel redelijk zou moeten doen op full frame, alhoewel de hoeken (uiteraard) niet geweldig zullen zijn, en ik geloof dat je op het wijde eind ook aardig wat vignetting mag verwachten. Ik betwijfel of m'n 10-18 het bijzonder goed doet op FF. Maar goed, dan krijg je een UWA zoom terug voor een standaard zoom, voor de standaardbereiken moet je dan toch wat anders.

/edit
Oh wacht, ik zie nu dat ze ook APS-C RF mount camera's hebben, dacht dat ze alleen FF camera's hadden op die mount.

[ Voor 7% gewijzigd door henkie196 op 07-09-2022 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

henkie196 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 07:41:
Ik geloof dat m'n 17-50/2.8 het nog wel redelijk zou moeten doen op full frame, alhoewel de hoeken (uiteraard) niet geweldig zullen zijn, en ik geloof dat je op het wijde eind ook aardig wat vignetting mag verwachten. Ik betwijfel of m'n 10-18 het bijzonder goed doet op FF. Maar goed, dan krijg je een UWA zoom terug voor een standaard zoom, voor de standaardbereiken moet je dan toch wat anders.
Wanneer je een EF-S objectief op een full frame R-body zet dan schakelt de camera automatisch over naar cropmodus. Al je lenzen werken dus identiek aan op een APS-C DSLR, alleen gebruik je gewoon niet de hele sensor.
Oh wacht, ik zie nu dat ze ook APS-C RF mount camera's hebben, dacht dat ze alleen FF camera's hadden op die mount.
Klopt die zijn er recent bijgekomen, net als de RF-S objectieven.

Edti:
Canon Rumors heeft ondertussen wat rondgevraagd en het lijkt er inderdaad op dat Canon sowieso eerst zoveel mogelijk van z'n lineup op orde wil hebben, en EF gewoon als zinnig optie ziet voor betaalbaar glas.
Vanuit hun oogpunt een logische redenatie, maar slecht nieuws voor wie op een echt nieuwe third party RF objectief zat te wachten.

[ Voor 16% gewijzigd door Gonadan op 07-09-2022 11:31 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
Gonadan schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:50:
[...]
je glas werkt identiek en de AF mogelijk beter wanneer je een RF-body zou gaan gebruiken.
Mijn zwart-wit TV uit 1970 doet het ook nog net zo goed als wanneer ik hem kocht (mogelijk zelfs beter met "kabel"). :*)

• Gonadan

Gonadan

Wil je daarmee suggereren dat professioneel EF-glas gelijk staat aan een tv uit 1970?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• nero355

nero355

Johan1995 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:30:
Mijn zwart-wit TV uit 1970 doet het ook nog net zo goed als wanneer ik hem kocht (mogelijk zelfs beter met "kabel"). :*)
Voor het kijken naar bewegend beeld geloof ik je meteen! :P

De LCD en OLED TV's die op "Sample & Hold" zijn gebaseerd kunnen dat gewoon niet goed genoeg al gooi je er 100 verschillende "beeldverbetaars" tegenaan... :/

/Flauwe reactie op een nog flauwere reactie, maar wel 100% de keiharde waarheid! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Johan1995 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:30:
[...]

Sure? Slijtage doet een hoop met een CRT. De fosforlaag wordt slechter en slechter als deze aan staat (of zelfs als er daglicht opvalt). Ook het cathode kanon slijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:23
Mijn vermoeden, nergens met feiten te onderbouwen, is dat zodra Canon zijn eigen lenzen Setup op orde heeft ze wel licenties gaan geven aan de grote 3th party makers als Sigma en Tamron.
Ik denk dat ze niet willen dat je compatibiliteit problemen gaat krijgen.
Maar goed ik kan er naast zitten en het kunnen ook grote cash grabbers zijn.

Ik zit al 30 jaar jaar in het Canon eco systeem en heb eigenlijk maar 1 lens van een andere fabrikant (de sigma 150-600C) . Ooit wel eens de Sigma 70-200 gehad maar de L versie van Canon bleek toen echt een heel stuk beter te zijn . Ja ze zijn een stuk duurder maar dat had ik er wel voor over.

Deze lens heeft samen de 24-70L zowat vergroeid gezeten aan mijn camera en na 20 jaar nog steeds super goed ook op mijn 'R'

Het zou wel jammer zijn mochten ze echt alleen maar eigen lenzen dulden op de RF mount dat je wellicht niet een goedkopere variant van een lens (of ontbrekende in de canon line up) kan kopen. Maar ik zie nu toch ook al wat goedkopere versie van lenzen verschijnen van canon.

Verder mocht je lenzen willen van andere partijen , dan koop je de EF(s) versie en met de adapter zullen de meeste denk ik wel prefect werken.

[ Voor 42% gewijzigd door oldsmelly op 10-09-2022 11:00 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!
oldsmelly schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:52:
Mijn vermoeden, nergens met feiten te onderbouwen, is dat zodra Canon zijn eigen lenzen Setup op orde heeft ze wel licenties gaan geven aan de grote 3th party makers als Sigma en Tamron.
Ik denk dat ze niet willen dat je compatibiliteit problemen gaat krijgen.
Maar goed ik kan er naast zitten en het kunnen ook grote cash grabbers zijn.
Ze hebben nog nooit een licentie afgegeven. 3rd parties hebben alles met reverse engineering moeten doen.
Hoe dat nu zit met RF vatting, weet ik niet, maar het lijkt erop dat ze zelfs reverse engineering niet toestaan.
Een Sigma vertegenwoordiger heeft mij verteld, dat ze niet meer aan reverse engineering willen doen.

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:23
@Universal Creations Daarom dat ik denk dat ze licenties gaan geven . Maar goed de tijd zal het leren

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Geven gaat het sowieso niet worden, zoiets kost dik geld. :P

Maar het lijkt er nog aardig op dat Canon de route kiest waarin ze zuiver inzetten op hun eigen glas. Blijkbaar hebben ze de patenten voor de RF-mount zo vormgegeven dat het lastig is daar lenzen voor te ontwikkelen zonder patenten te schenden. Ze geven ook aan eerst de RF-lijn compleet te willen hebben voordat er überhaupt wat verandert.

Maar waarom denk je dat ze daarna dan wel licenties gaan verkopen en dat er dan nog partijen zijn die daarin geïnteresseerd zijn?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• nero355

nero355

Universal Creations schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:53:
Een Sigma vertegenwoordiger heeft mij verteld, dat ze niet meer aan reverse engineering willen doen.
Daar komt die Sigma MILC :o :D ;) O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

@Universal Creations

:o NICE! :*)

Blijkbaar had ik die nog niet eerder langs zien komen de afgelopen jaren... :$

Maar waarom een Leica L mount :?

nieuws: 'Panasonic, Leica, Sigma werken samen aan fullframecamerasysteem met ... ;)

Wat volstrekt logisch is. Panasonic werkt al jaren met Leica (veel "Leica" camera's zijn eigenlijk Panasonics) en achter de schermen ontwerpt Sigma voor Panasonic lenzen en helpt Panasonic Sigma met de electronica (zoals bijvoorbeeld met de MC-11).

• nero355

nero355

Ik vermijd al jarenlang de Tweakers Frontpage sinds dat verschrikkelijke ontwerp de standaard is geworden :+
Wat volstrekt logisch is. Panasonic werkt al jaren met Leica (veel "Leica" camera's zijn eigenlijk Panasonics) en achter de schermen ontwerpt Sigma voor Panasonic lenzen en helpt Panasonic Sigma met de electronica (zoals bijvoorbeeld met de MC-11).
Van mijn ondertussen vreselijk oude Panasonic LX-3 was er inderdaad ook een Leica variant die niks anders dan een 1:1 kopie was en daar heb ik zelfs het hoesje van gekocht, want de Panasonic versie was overal uitverkocht! :)

Wel vaag dat inderdaad Olympus niet wordt genoemd, want dat was toch wel DE PARTNER van Panasonic wat betreft m4/3 zoals het in dat nieuwsartikel staat...!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
M4/3 ja, FF is een ander verhaal. Maar goed, heeft allemaal niets meer met Canon te maken (sorry modjes... dit ex-modje is stout).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lang geleden dat ik hier heb gepost ghehe ;) Vraagje, ik heb een Sigma 35mm art overgenomen, maar de firmware is wat ouder denk ik. Woont er iemand in de buurt van Arnhem die voor een aardigheid de firmware van m'n Sigma 35mm en 50mm zou willen updaten? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-05 19:32
neographikal schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:52:
Lang geleden dat ik hier heb gepost ghehe ;) Vraagje, ik heb een Sigma 35mm art overgenomen, maar de firmware is wat ouder denk ik. Woont er iemand in de buurt van Arnhem die voor een aardigheid de firmware van m'n Sigma 35mm en 50mm zou willen updaten? :)
Ik kan donderdag of vrijdag wel ;) Doe maar even een DM als je wil.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ventieldopje schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:17:
[...]

Ik kan donderdag of vrijdag wel ;) Doe maar even een DM als je wil.
@Ventieldopje dankje, iemand anders was al zo vriendelijk, het is gelukt. Maar bedankt voor het aanbod! :) Probleem is wel direct opgelost, hij zat er 3 stops naast en de lenscorrecties gaven vage resultaten. Nu werkt het vlekkeloos gelukkig :)

[ Voor 18% gewijzigd door neographikal op 10-01-2023 09:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
Nou, het is compleet langs mijn aandacht doorgegaan, maar op 23 Februari gaat Cosina een RF-mount lens aankondigen!
https://www.canonrumors.c...heir-first-rf-mount-lens/
https://www.fredmiranda.com/forum/topic/1796775/0#16173936

Nou nou, zijn mijn gebeden dan eindelijk verhoord!

Zeiss heeft al jaren niks meer voor Canon mount geproduceerd, alsmede Voigtlander, dus het werd (in ieder geval voor mij ;) ) de hoogste tijd dat ze weer eens wat gingen doen met Canon. Nu er blijkbaar een licentiedeal tussen Cosina en Canon gesloten is voor ManualFocus (alhoewel ik niks kan vinden of dit ook over AutoFocus gaat) gaat het dan toch echt gebeuren.
Ik hoop dat dit lensje qua dimensies in ieder geval Loxia-achtig gaat worden, en ik hoop stiekem op een bestaande APO LANTHAR or NOKTON lens die nu bij E-mount al aanwezig is. Een 21/1.4 NOKTON of een 35/2 Apo Lanthar of 35 distagon.

Ik hoop echt dat ze uiteindelijk de bestaande pareltjes voor de Sony E-Mount naar de RF-mount gaan brengen, zoals de 35/50/65/110 Apo Lanthar, en wellicht een revamp van de Zeiss classic/milvus lijn voor de RF-mount, en dan met name de 35/2 distagon, 85/1.4 planar en 100MP (hopelijk dit keer met niet zoveel chromatic aberration).
Verder mogen ze wat mij betreft met een 21/35/58 NOKTON komen en een lichtsterke UWA prime (een 17/2 ofzo).
Zou kersje op de taart zijn als ze nu eindelijk eens die lensmake goed invullen in de EXIF tags.

In ieder geval geldt voor mij #excited :9~

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-04 17:28
Deathchant schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:05:
Nou, het is compleet onder mijn aandacht langsgegaan, maar op 23 Februari gaat Cosina een RF-mount lens aankondigen!
Ik vind dit zelf ook heel mooi nieuws! Zo komt er toch nog iets extra's naar RF mount.
Ik verwacht dat het om de 35/1.2, 35/2 en 50/2 zal gaan. Eigenlijk de ports die ook naar Nikon Z mount kwamen nadat daar de eerste objectieven voor kwamen.
Apart genoeg zijn er dus recentelijk een aantal objecten weer niet voor E mount zijn gekomen. De strategie van Cosina is best wel verwarrend wat dat betreft.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
zzzzz schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:21:
[...]

Ik vind dit zelf ook heel mooi nieuws! Zo komt er toch nog iets extra's naar RF mount.
Ik verwacht dat het om de 35/1.2, 35/2 en 50/2 zal gaan. Eigenlijk de ports die ook naar Nikon Z mount kwamen nadat daar de eerste objectieven voor kwamen.
Apart genoeg zijn er dus recentelijk een aantal objecten weer niet voor E mount zijn gekomen. De strategie van Cosina is best wel verwarrend wat dat betreft.
Ik vermoed zelf geen 1.2 versie van een 35mm; dit zou canon de wind uit de zeilen nemen aangezien er volgens alle geruchten een Canon 35/1.2 op de planning staat...

Als het gaat om een 35/2 Apo Lanthar, dan hoop ik dat deze de optische perfectie van de E-mount 50 Apo Lanthar krijgt (of beter nog, die van de 65/2 apo lanthar).

[ Voor 10% gewijzigd door Deathchant op 20-02-2023 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Deathchant ga je vast sparen? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
Who said I didn't already :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
Ik dacht zelf dat het een 35 of 50 f/2 zou worden, maar het wordt dus een 50/1.0 NOKTON (ik neem aan Voigtlander, aangezien er geen andere is die de naam NOKTON hanteert):
https://www.canonrumors.c...herical-for-the-rf-mount/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
Deathchant schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:56:
Ik dacht zelf dat het een 35 of 50 f/2 zou worden, maar het wordt dus een 50/1.0 NOKTON (ik neem aan Voigtlander, aangezien er geen andere is die de naam NOKTON hanteert):
https://www.canonrumors.c...herical-for-the-rf-mount/
Je bent me net voor! Dat is echt wel een hele mooie! De foto's die ik daar mee zie zijn echt van de bovenste plank.
Wel apart dat de Nokton 50mm f/1 dus eerder voor RF dan E mount komt.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
Ja maf he? Ik dacht net hetzelfde.
Maar als ik dan de originele foto zie, dan gaan ze wel afwijken qua hoe de focusring eruit ziet:
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/asobinet.com/wp-content/uploads/2023/02/NOKTON-50mm-F1-Aspherical-RF-mount.jpg
Dit ziet er bijna uit als een canon RF focusring.....
Bron: https://asobinet.com/info...m-f1-aspherical-rf-mount/

De originele Voigtlander focusringen met die duidelijke inkepingen vond ik anders toch bijzonder prettig (i'm just gonna say it: beter dan de Zeiss focusringen)!

Ik vraag me af of dit één van de afspraken is die Cosina met Canon gemaakt heeft, of dat de keuze hiervoor volledig bij Cosina ligt...

[ Voor 19% gewijzigd door Deathchant op 21-02-2023 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
Deathchant schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:02:
Ik vraag me af of dit één van de afspraken is die Cosina met Canon gemaakt heeft, of dat de keuze hiervoor volledig bij Cosina ligt...
Ik denk dat daar wel contact over geweest zal zijn, maar de stijl van de lens ligt hier inderdaad wat anders als een groot deel van het portfolio van Cosina.
Deze nieuwe lens is in het verlengde de 'SE' design language van Cosina wel te volgen. Ik zie dat ook als een logisch gevolg. Wel vreemd dat er tussen de M mount versie en de RF mount versie met dezelfde optische formule zo'n enorm verschil in zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
zzzzz schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:12:
[...]

Ik denk dat daar wel contact over geweest zal zijn, maar de stijl van de lens ligt hier inderdaad wat anders als een groot deel van het portfolio van Cosina.
Deze nieuwe lens is in het verlengde de 'SE' design language van Cosina wel te volgen. Ik zie dat ook als een logisch gevolg. Wel vreemd dat er tussen de M mount versie en de RF mount versie met dezelfde optische formule zo'n enorm verschil in zit.
Ik vind de klassieke focusring van de Voigtlanders gewoon echt veel fijner. Call it a sensory thing ;)
Maar heeft deze exact dezelfde optische formule? In één van de comments van canonrumors zie ik dat er gespeculeerd wordt dat de MFD waarschijnlijk rond de 45cm zou kunnen liggen wat ik natuurlijk toejuich (mijn 50MP gaat tot 30cm geloof ik, maar dat is dan ook een Makro-Planar), en daarbij dus niet dezelfe optische formule hanteert dan de Leica-M versie (rangefinder)...
"And by being a native RF-mount lens it will not have the 0.9m close focus limit of the rangefinder version, it will focus down to 0.45m with floating elements, so close-up performance should be respectable."
Nog even wachten tot donderdag ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
Deathchant schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:25:
[...]
Nog even wachten tot donderdag ;)
Precies! Ik vind het wel echt leuk nieuws voor Canon users, zeker omdat je daar heel lang qua third-party in de hoek zat waar de klappen vielen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
zzzzz schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:27:
[...]

Precies! Ik vind het wel echt leuk nieuws voor Canon users, zeker omdat je daar heel lang qua third-party in de hoek zat waar de klappen vielen.
Nou ja, even afwachten tot donderdag en de eerste reviews van Fredmiranda....Ik zeg niet dat scherpte alles is, maar de 40/1.2 NOKTON (Sony mount) is zelfs met afstoppen niet echt scherp (en ook niet zo'n aanwezige 3d rendering).

To be honest: ik heb 1.0 ook niet écht nodig, ik zou tevreden zijn geweest met een f/1.4, maar consider me impressed als deze 50/1.0 Nokton zo presteert als de 50/1.2 Nokton van Sony-mount. Ik ben vooral benieuwd naar de 3D rendering.
De oude Voigtlander 58/1.4 Nokton die ik vorig jaar geprobeerd heb was van 1.4-2.0 ook niet echt scherp, maar dromerig zacht, bijna alsof er een orton effect over de foto lag. Met verder afstoppen werd ie erg scherp en contrastrijk; als deze nieuwe 50/1.0 Nokton diezelfde lijn zou volgen, zou het ook een veelzijdige lens zijn. Hij moet wat mij betreft wel genoeg 3D rendering hebben.

Maar goed, de IQ van een 50/2 apo lanthar (of de scherpte bij wijd open) zal ie dus niet gaan hebben....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
Nou, hier dan meer specs over de optische formule:

Focal : 50mm
Maximum aperture: 1:1
Minimum aperture: f/16
Lens configuration: 9 elements in 7 groups
Angle of view: 48.0°
Number of diaphragm blades: 12
MFD: 0.45m
Maximum shooting magnification: 1:6.9
Maximum diameter x total length: 79.3×64.0mm
Filter size: 67mm
Weight: 650g
Lens hood: Dedicated screw-in hood included
Aperture ring: Equipped (manual aperture)
Electronic contacts: Available
Exif information: Correspondence
Other: Selective Aperture Control System

Bron: https://www.cosina.co.jp/news/cp2023-reference-exhibit/

Het volgt dus dezelfde optische formule als de Z-mount versie en de VM-mount versie.

[ Voor 18% gewijzigd door Deathchant op 21-02-2023 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ben dan wel benieuwd hoe het optisch uit gaat pakken. Zo lichtsterk en een eigen karakter kan natuurlijk zijn charmes hebben en hij is relatief compact en licht, maar als het optisch matig is en erg duur dan is de RF 50/1.2 van Canon zelf misschien nog een betere optie. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Gonadan schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:25:
Ben dan wel benieuwd hoe het optisch uit gaat pakken. Zo lichtsterk en een eigen karakter kan natuurlijk zijn charmes hebben en hij is relatief compact en licht, maar als het optisch matig is en erg duur dan is de RF 50/1.2 van Canon zelf misschien nog een betere optie. ;)
Precies dit. Als deze rond dezelfde prijs gaat zijn als de Z-mount en VM-mount versie (1800 euro) en optisch net zoals die 2 (dus idd flink matig), dan is dat wel een gemiste kans ja. Beter hadden ze eerst in kunnen zetten op de "veiligere" Apo Lanthar formule die zich echt al bewezen heeft in de E-mount en Z-Mount....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zzzzz
Gonadan schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:25:
Zo lichtsterk en een eigen karakter kan natuurlijk zijn charmes hebben en hij is relatief compact en licht, maar als het optisch matig is en erg duur dan is de RF 50/1.2 van Canon zelf misschien nog een betere optie. ;)
Je koopt geen 50/1 van Voigtlander met de hoop dat je vanaf f/1 perfecte image quality hebt. Het is geen Nikon NIKKOR Z 58mm f/0.95 S Noct. Er zit simpelweg niet genoeg glaswerk in een Nokton f/1.
Ik heb zelf de 40/1.2. Op 61MP is dat inderdaad niet super scherp <f/2.8 maar dat geeft niet. Je koopt zo'n lens echt voor het karakter en het Japanse vakmanschap wat er in zit. Het is gewoon een hele andere categorie als een Canon 50/1.2. Value for money is een discussie die eigenlijk niet meer geld bij dit soort lenzen.

[ Voor 5% gewijzigd door zzzzz op 21-02-2023 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

:> NICE!!! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

zzzzz schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:54:
Je koopt geen 50/1 van Voigtlander met de hoop dat je vanaf f/1 perfecte image quality hebt. Het is geen Nikon NIKKOR Z 58mm f/0.95 S Noct. Er zit simpelweg niet genoeg glaswerk in een Nokton f/1.
Ik heb zelf de 40/1.2. Op 61MP is dat inderdaad niet super scherp <f/2.8 maar dat geeft niet. Je koopt zo'n lens echt voor het karakter en het Japanse vakmanschap wat er in zit. Het is gewoon een hele andere categorie als een Canon 50/1.2. Value for money is een discussie die eigenlijk niet meer geld bij dit soort lenzen.
Uiteraard, maar ook die insteek heeft grenzen toch? Ik heb het niet per se over scherpte (die MP race kan me gestolen worden) maar gewoon over wat hij optisch brengt. Vaak heb je bij dat soort type lenzen toch een bijzonder iets in het karakter waardoor je wat mindere optische perfectie voor lief neemt. Maar wanneer het bijzondere wel mee valt en hij verder optisch matig is dan ga je er ook geen duizenden euro's aan uitgeven lijkt mij.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gonadan schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:06:
Maar wanneer het bijzondere wel mee valt en hij verder optisch matig is dan ga je er ook geen duizenden euro's aan uitgeven lijkt mij.
Dat zal denk ik flink verschillen per persoon : Ik vond de EF 50L f/1.2 altijd maar een overpriced onding, terwijl anderen zowel de 50L als de 85L hadden!

En toen er ineens naast het Zeiss aanbod ook modellen zoals de Sigma Art 50 en 85 f/1.4 uitkwamen werden de Canon L tegenhangers wat mij betreft al helemaal waardeloos, want dan zie je opeens hoe het ook had gekund! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

nero355 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:17:
[...]

Dat zal denk ik flink verschillen per persoon : Ik vond de EF 50L f/1.2 altijd maar een overpriced onding, terwijl anderen zowel de 50L als de 85L hadden!

En toen er ineens naast het Zeiss aanbod ook modellen zoals de Sigma Art 50 en 85 f/1.4 uitkwamen werden de Canon L tegenhangers wat mij betreft al helemaal waardeloos, want dan zie je opeens hoe het ook had gekund! :)
Ja het is sowieso heel persoonlijk. Wanneer je AF wilt zit je al gauw vast aan Canon zelf, ook vroeger tot Sigma echt mee ging doen. En sowieso zijn er veel mensen die gewoon graag 1st party spul kopen.
Ik bedoel meer dat als je wel into de 3rd party MF lenzen bent ze optisch wel iets bijzonders moeten bieden (op wat voor vlak dan ook) om een hoge prijs acceptabel te maken. Dus in die zin ben ik benieuwd wat deze gaan brengen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
We moeten morgen maar even afwachten, maar aangezien deze nieuw aan te kondigen lens praktisch dezelfde optische formule heeft als de VM en Z mount varianten, kunnen we natuurlijk al iets speculeren over de performance, zoals chromatic aberration tot aan f/2.8, focus shift, en als we fredmiranda's Leica-mount-versie review moeten geloven zou ie qua scherpte best goed moeten zijn al vanaf 1.0...Maar ja, ik weet niet goed of je die Leica Mount nou 1 op 1 kunt vergelijken, aangezien deze weliswaar exact hetzelfde optische design heeft, maar wel een MFD van slechts 0,9m heeft....
Ik verwacht dat het de lijnen van de 50/1.2 Nokton en 40/1.2 Nokton volgen, which is not a bad thing at all.
Een mooie orton-effect-look op wijde diafragma's en scherp/contrastrijk bij afstoppen. Klinkt als een mooie creatieve landschapslens....echter inderdaad niet voor 1800 euro (mocht het deze prijs worden).
Dan koop ik wel een 58/1.4 Nokton met een adapter, dan krijg ik hetzelfde voor 649 euro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deathchant
Nou hier het filmpje (japans):
YouTube: 【CP+2023参考出品】 NOKTON 50mm F1 Aspherical RF-montのご紹介

In ieder geval kun je de diafragmaring declicken. Laten we hopen dat alles ook gewoon elektronisch aan te sturen is....
Vermoedelijk 1795 dollar (dus ook euro), maar dat gaat dus een NOPE worden helaas. Is me echt te duur.

[ Voor 15% gewijzigd door Deathchant op 23-02-2023 16:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
Een Canon RF 100-300/2.8L IS USM...Mooi zeg, alwéér een lens die niemand kan kopen...
Ik hoop echt snel meer te horen van die 3rd party entree, want dit gaat alweer nergens over (of ik ben wederom weer niet de doelgroep).
Je zou verwachten dat uiteindelijk het compacter maken goedkoper zou worden (qua materialen), maar mirrorless lijkt steeds minder bereikbaar te worden voor de mensen die net zoals ik semi-prof bezig zijn. Ik las laatst dat bij K-E een actie was dat je de RF 85/1.2L voor "slechts" 3299 kon kopen (nu gewoon 3699 euro).
Met de huidige "tijdelijke prijsverlagingen" is een RF 70-200/2.8 "slechts" 2939 euro.
Zou het ooit nog gaan gebeuren dat de prijzen van RF L lenzen op zijn minst een BEETJE op het niveau komen van de EF L lenzen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nee, want dat zijn prijzen van lang geleden. Ook al zou nu EF nieuw uit komen dan zou het niet voor die bedragen zijn. Ik denk ook niet dat je een Sigma 100-300/2.8 wel betaalbaar zou vinden overigens.

Ik ben het wel met je eens dat er nog te weinig in het middensegment te krijgen is. Maar voor mijn gevoel was die groep ook bij EF als laatste aan de beurt vanuit Canon zelf.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:40:
Nee, want dat zijn prijzen van lang geleden. Ook al zou nu EF nieuw uit komen dan zou het niet voor die bedragen zijn. Ik denk ook niet dat je een Sigma 100-300/2.8 wel betaalbaar zou vinden overigens.

Ik ben het wel met je eens dat er nog te weinig in het middensegment te krijgen is. Maar voor mijn gevoel was die groep ook bij EF als laatste aan de beurt vanuit Canon zelf.
Maar de prijzen voor het hoge segment lagen wel lager toen.

Aan de andere kant, ik zou niet verwachten dat de prijzen van Canon veel omlaag gaan in de toekomst. De camera markt krimpt nog steeds, dus ze moeten dezelfde R&D kosten op een kleinere afzetmarkt verhalen. Dat de hoge prijzen de markt nog kleiner maakt... maar wellicht nemen ze dat ook mee in hun prijsoverwegingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

henkie196 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:48:
Maar de prijzen voor het hoge segment lagen wel lager toen.
Alle prijzen lagen lager toen, niet alleen die van fotogear. Natuurlijk kan je niet alles in de markt zo één op één vergelijken maar de verwachting dat de grote witte toppers een stuk goedkoper gaan worden vind ik niet zo realistisch.
Aan de andere kant, ik zou niet verwachten dat de prijzen van Canon veel omlaag gaan in de toekomst. De camera markt krimpt nog steeds, dus ze moeten dezelfde R&D kosten op een kleinere afzetmarkt verhalen. Dat de hoge prijzen de markt nog kleiner maakt... maar wellicht nemen ze dat ook mee in hun prijsoverwegingen.
Waarom zou het überhaupt omlaag gaan? Dergelijke lenzen zijn zuiver bedoeld voor een markt die niet zonder kan. In de consumentenmarkt heb je nog concurrentie van telefoons en dergelijke, daar zie je wel wat veranderingen maar nog eerder dat dingen dan gewoon verdwijnen dan echt goedkoper worden (denk aan de compactcamera).
Als professioneel teleschieter zit je toch vast aan zo'n lichtsterk kanon, en omdat ze bij de concurrenten ook gewoon hartstikke duur zijn zal dat bij Canon ook wel zo blijven. Waarschijnlijk zijn dat dan ook gewoon realistische prijzen.

Qua R&D heeft Canon het niet zo lastig volgens mij, aangezien ze vaak alleen maar de mount veranderd hebben. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:08:
Alle prijzen lagen lager toen, niet alleen die van fotogear. Natuurlijk kan je niet alles in de markt zo één op één vergelijken maar de verwachting dat de grote witte toppers een stuk goedkoper gaan worden vind ik niet zo realistisch.
Ik zou (tot kort geleden) een 50% verhoging van alle prijzen zomaar ook niet zo realistisch vinden, maar inderdaad, inflatie enzo, alles wordt altijd alleen maar duurder.
Waarom zou het überhaupt omlaag gaan? Dergelijke lenzen zijn zuiver bedoeld voor een markt die niet zonder kan. In de consumentenmarkt heb je nog concurrentie van telefoons en dergelijke, daar zie je wel wat veranderingen maar nog eerder dat dingen dan gewoon verdwijnen dan echt goedkoper worden (denk aan de compactcamera).
Als professioneel teleschieter zit je toch vast aan zo'n lichtsterk kanon, en omdat ze bij de concurrenten ook gewoon hartstikke duur zijn zal dat bij Canon ook wel zo blijven. Waarschijnlijk zijn dat dan ook gewoon realistische prijzen.

Qua R&D heeft Canon het niet zo lastig volgens mij, aangezien ze vaak alleen maar de mount veranderd hebben. :P
Voor de 100-300/2.8 heb je gelijk, maar een 70-200/2.8 was zeker niet alleen voor profs. En de prof markt zal inderdad niet zoveel veranderd zijn. Maar Canon's marktaandeel was altijd rond de 50%, geloof ik, en ik weet niet of dat gehandhaafd is nu de markt voor dSLRs een stuk kleiner is dan voor de mirrorless. Kan dus goed zijn dat verkoop aantallen voor Canon specifek wat meer gedaald zijn dan voor andere fabrikanten

Maar goed, is vooral guess work van mij.

Maar als je een Canon camera hebt, en Canon staat geen 3rd party toe, en alle Canon lenzen zijn superduur... kan me voorstellen dat je niet happy bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Deathchant schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:55:
Een Canon RF 100-300/2.8L IS USM...Mooi zeg, alwéér een lens die niemand kan kopen...
Ik hoop echt snel meer te horen van die 3rd party entree, want dit gaat alweer nergens over (of ik ben wederom weer niet de doelgroep).
Ik vind dat Canon wel een goed gevoel voor humor heeft als dit waar is :
The rumored price of the Canon RF 100-300mm f/2.8L IS USM will be $9499 USD.
LOL! :') _O- :D

Als je dan bedenkt dat mijn Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM destijds redelijk gloednieuw € 1799 heeft gekost en ik die voor € 1550 of zo heb gekocht dankzij zo'n MediaMarkt "BTW korting" actie dan vraag ik me toch echt af welke kabouters deze lens maken bij maanlicht en zo (Die de 70-200 niet eens kan vastleggen trouwens! :+ ) om maar de Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 toer op te gaan... 7(8)7
Je zou verwachten dat uiteindelijk het compacter maken goedkoper zou worden (qua materialen), maar mirrorless lijkt steeds minder bereikbaar te worden voor de mensen die net zoals ik semi-prof bezig zijn.
Tja, ik heb het al een keer eerder geroepen : De enige die aan al die zogenaamde voordelen verdient zijn de fabrikanten! Niet wij! ;)
Maar toen ging iedereen zowat over de zeik en verklaarde me voor gek en zo... Dan niet! :P
Ik las laatst dat bij K-E een actie was dat je de RF 85/1.2L voor "slechts" 3299 kon kopen (nu gewoon 3699 euro).
Dat was een € 1899 kostende EF lens geloof ik :?
Mooie winstmarge dan! LOL! _O- :+
Met de huidige "tijdelijke prijsverlagingen" is een RF 70-200/2.8 "slechts" 2939 euro.
Dat is grofweg € 1000 extra! :o
Zou het ooit nog gaan gebeuren dat de prijzen van RF L lenzen op zijn minst een BEETJE op het niveau komen van de EF L lenzen?
Ik denk dat ik het in de toekomst vooral van de tweedehands EF markt moet hebben als ik nog wat leuks erbij wil kopen, want "there ain' no way in hell" dat ik dit idiote gedoe zal accepteren! :r

Een eventuele laatste aankoop zal een upgrade voor mijn 100-400 zijn : Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM
Want dat is zo'n beetje de laatste lens die ik echt elke cent waard vind! :*) <3

En daarna is het feest voorbij denk ik...
henkie196 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:42:
Inflatie enzo, alles wordt altijd alleen maar duurder.
Dat gezeik begin ik zo onderhand ook wel zat te worden, want inderdaad echt ALLES is belachelijk duur aan het worden! :| :F
Maar als je een Canon camera hebt, en Canon staat geen 3rd party toe, en alle Canon lenzen zijn superduur... kan me voorstellen dat je niet happy bent.
Dan wordt het gewoon tijd voor een andere hobby! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zzzzz
nero355 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:18:
[...]
Dan wordt het gewoon tijd voor een andere hobby! :)
Of als kritische consument gewoon een ander merk proberen. Je hobby is plaatjes maken, niet Canon's kas spekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

zzzzz schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:20:
Of als kritische consument gewoon een ander merk proberen.
Zijn er nog relatief goedkope merken dan :?
Je hobby is plaatjes maken, niet Canon's kas spekken.
True! :)

Maar ik vond Canon's dSLR modellen toch wel ruim boven de rest uitsteken...

En qua mirrorless heb ik nog niet echt iets gezien wat daaraan kan tippen eigenlijk dus dan maar voorlopig de boel gewoon negeren! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

henkie196 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:42:
Voor de 100-300/2.8 heb je gelijk, maar een 70-200/2.8 was zeker niet alleen voor profs. En de prof markt zal inderdad niet zoveel veranderd zijn. Maar Canon's marktaandeel was altijd rond de 50%, geloof ik, en ik weet niet of dat gehandhaafd is nu de markt voor dSLRs een stuk kleiner is dan voor de mirrorless. Kan dus goed zijn dat verkoop aantallen voor Canon specifek wat meer gedaald zijn dan voor andere fabrikanten

Maar goed, is vooral guess work van mij.
Helemaal eens hoor, een 70-200/2.8 is iets waar een fanatieke hobbyist ook zomaar mee zou kunnen lopen (heb er zelf ook wel eens over nagedacht), maar een lichtsterke witte langere tele is wel een ander niveau.

De vorige 70-200 van Canon was rond de 2K, de RF heeft een tijd rond de 2,5K gehangen tot de crisis insloeg. In feite niet eens zo'n gek verschil gezien het leeftijdsverschil toch?

Wat meer opvallend is is dat zo'n 70-200/2.8 IS II gewoon tien jaar op hetzelfde prijsniveau blijft hangen, ook al is er een Sigma voor half geld of een Tamron voor iets meer dan de helft te krijgen. Marktwerking zit daar blijkbaar gewoon amper in.
Dat had je kunnen weten toen je Canon ging kopen. Ik ben zelf naar een R6 overgestapt met de gedachte om gewoon EF te blijven gebruiken als glas en dan zit je prima. Dat was in feite ook het idee van de R-series.
Had ik echt een hele collectie aan native willen gaan aanleggen had ik nog wel wat langer nagedacht, dan was Sony een logische kanshebber geweest.

Toch moet ik wel toegeven dat ik het onderhand irritant vind dat er niet wat meer los komt. Ik had wel verwacht dat het lang zou duren of moeizaam zou gaan om met glas van andere fabrikanten te komen, maar dat ze het daadwerkelijk juridisch zouden afdwingen heeft ook mij verrast.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gonadan schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:36:
Wat meer opvallend is is dat zo'n 70-200/2.8 IS II gewoon tien jaar op hetzelfde prijsniveau blijft hangen, ook al is er een Sigma voor half geld of een Tamron voor iets meer dan de helft te krijgen.
Marktwerking zit daar blijkbaar gewoon amper in.
Ik zie daar eerder een ander probleem : De betrouwbaarheid van de AF i.c.m. die lenzen!

Als ik ergens geen zin in heb dan is het wel thuiskomen na een lange dag en me bij OOF foto's afvragen of het door mij of door de lens kwam...
Daar is het prijsverschil niet groot genoeg voor! ;)

Ik heb destijds dan ook twee Sigma lenzen gekocht met eigenlijk vooral MF video opnames in donkere omstandigheden als doel en als ze het af en toe ook correct doen i.c.m. foto's dan is dat mooi meegenomen, maar verder reken ik er niet echt op eerlijk gezegd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Destijds als in het pre global vision tijdperk bedoel je dan waarschijnlijk? Ja toen was het wel behelpen. De latere series waren prima in orde, mits je bereid bent het te optimaliseren met een dock.
Nu met de R6 werken de Sigma lenzen feilloos qua accuratesse, dat was één van dé redenen waarom ik spiegelloos wilde.

Toch herken ik wel wat je zegt hoor. Als je gewoon het van Canon zelf koopt en even vergeet dat het takkeduur is dan kan je jezelf aanpraten dat je wel moet omdat je anders mogelijk onscherpte hebt door de lensprestaties en dat je bij Canon de meeste zekerheid hebt.
Een vrij dure vorm van gemoedsrust kweken maar ik snap oprecht wel waar hij vandaan komt, dat wordt niet voor niets ook gevoed door marketingafdelingen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:49

Bonbridge

35-85

Deathchant schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:55:
Je zou verwachten dat uiteindelijk het compacter maken goedkoper zou worden (qua materialen), maar mirrorless lijkt steeds minder bereikbaar te worden voor de mensen die net zoals ik semi-prof bezig zijn. Ik las laatst dat bij K-E een actie was dat je de RF 85/1.2L voor "slechts" 3299 kon kopen (nu gewoon 3699 euro).
Zo gek is die prijs van de 100-300 niet. Een 300/2.8 prime is nu ook 6k. Dus 3k meer voor het zoombereik en complexiteit vind ik serieus niet zo gek. Ik hoorde dat de lenshood wel 640 euro zou kosten, dat vind ik dan wel te leip haha. En Nikon's variant is even duur.

Ik heb de RF85/1.2 een paar weken geleden gekocht voor €2650,- (nieuw) dus met het juiste geduld komt het wel goed.

@nero355 Een 70-200 lijkt in de verste verte ook niet op een 100-300 natuurlijk. Wat ik hierboven al zei is de EF prime al 6k dus zo bizar is het niet. Dit zijn lenzen waar de pro's straks mee langs de velden staan. Als hobbiest zijnde zijn er zat andere en betaalbare opties. Ik vind dat Canon het best netjes doet. Is het goedkoop? Nee. Maar de kwaliteit is top, en een prijsverhoging t.o.v. jaren geleden is ook normaal i.v.m. de inflatie. Dus in the end vind ik de prijs/kwaliteit bij de meeste lenzen echt wel te verantwoorden.

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Die RF85/1.2 is een mooi ding, maar ik loop nu met de Sigma 85/1.4 voor EF voor héél veel minder. En dat is wel een beetje het segment waar ze op doelen, ook al is de 100-300 inderdaad een slecht voorbeeld.
De Sigma voor EF was zo'n 1000 euro en de versie die ze nu voor Sony vatting aanbieden is compacter en zo'n 1100. Dat zijn toch leuke dingen die je als hobbyist misschien ook graag bij RF zou zien onderhand.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
Bonbridge schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:04:
[...]
@nero355 Een 70-200 lijkt in de verste verte ook niet op een 100-300 natuurlijk. Als hobbiest zijnde zijn er zat andere en betaalbare opties. Is het goedkoop? Nee. Maar de kwaliteit is top, en een prijsverhoging t.o.v. jaren geleden is ook normaal i.v.m. de inflatie.
Je grote probleem wat je momenteel ziet is dat de camera-merken zich echt in tweeën splitsen qua vermarkting: 1) 'zakelijk' segment voor hardcore professionals en pro-shootbedrijven als AP of Getty. Voor hun maakt het echt weinig uit of een lens 10k is. 2) serieuze amateurs die vooral f/4 zooms willen en hier en daar misschien een mooie prime of f/2.8 zoom kopen.

Voor markt 1) maakt het dus echt niets uit dat een 100-300/2.8 10k is. Niemand ligt daar in de 'target audience' wakker van. Het zorgt er echter wel voor dat amateurs minder 'unicorn' lenzen kunnen kopen nu als in het EF tijdperk. Ik vind dat zelf althans heel jammer.
Dat soort ontwikkelingen maken voor mij althans dat ik eerder een Canon 135L koop als een Sony 135GM, om maar een voorbeeld te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gonadan schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:00:
Destijds als in het pre global vision tijdperk bedoel je dan waarschijnlijk? Ja toen was het wel behelpen.
Geen idee wat je bedoelt eerlijk gezegd...

Het was in ieder geval voordat de Art reeks erbij kwam kijken :)
De latere series waren prima in orde, mits je bereid bent het te optimaliseren met een dock.
Daar heb je het al : Daar heb ik echt geen zin in! Het moet gewoon werken! KLAAR!
Nu met de R6 werken de Sigma lenzen feilloos qua accuratesse, dat was één van dé redenen waarom ik spiegelloos wilde.
Tja, mosterd na de maaltijd allemaal wat mij betreft...
Toch herken ik wel wat je zegt hoor.
Ik denk het niet, want :
Als je gewoon het van Canon zelf koopt en even vergeet dat het takkeduur is dan kan je jezelf aanpraten dat je wel moet omdat je anders mogelijk onscherpte hebt door de lensprestaties en dat je bij Canon de meeste zekerheid hebt.
Een vrij dure vorm van gemoedsrust kweken maar ik snap oprecht wel waar hij vandaan komt, dat wordt niet voor niets ook gevoed door marketingafdelingen. ;)
Dat slaat nergens op als je keuze is gebaseerd op :
- Zowel eigen ervaring als die van vele anderen!
- Het feit dat er heel veel lenzen waren waarbij je amper voor een duurder produkt betaalt!
Een mooi voorbeeld zijn de 100 mm. Macro modellen : Dan maar die ietsje duurdere 100L kopen :)
Hoe mooi die Tamron ook was optisch gezien...
Bonbridge schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:04:
Zo gek is die prijs van de 100-300 niet. Een 300/2.8 prime is nu ook 6k. Dus 3k meer voor het zoombereik en complexiteit vind ik serieus niet zo gek.
Maar dat betekende ook dus dat je € 5500 voor 100 mm. extra betaalde als je beseft dat een 200L f/2.8 maar € 500 a € 600 was! ;)
Een 70-200 lijkt in de verste verte ook niet op een 100-300 natuurlijk.
De laatste is inderdaad waarschijnlijk simpeler om te maken! ;)
Wat ik hierboven al zei is de EF prime al 6k dus zo bizar is het niet.
Ik twijfel dus daaraan...
Dit zijn lenzen waar de pro's straks mee langs de velden staan.
Deed ik ook alleen dan langs het Circuit of een Rally Stage ;)
Als hobbiest zijnde zijn er zat andere en betaalbare opties.
Welke dan :?
Ik vind dat Canon het best netjes doet. Is het goedkoop? Nee. Maar de kwaliteit is top, en een prijsverhoging t.o.v. jaren geleden is ook normaal i.v.m. de inflatie.
Dus in the end vind ik de prijs/kwaliteit bij de meeste lenzen echt wel te verantwoorden.
Canon melkt ons uit en lang niet alle lenzen zijn echt goed te noemen of hun geld waard! ;)

Ik zou dan eerder de @Deathchant en @Ventieldopje kant op gaan en lekker Zeiss lenzen aanschaffen voor dat geld! :Y) 8) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

nero355 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:24:
Geen idee wat je bedoelt eerlijk gezegd...

Het was in ieder geval voordat de Art reeks erbij kwam kijken :)
Met de global vision lijn werden inderdaad de termen Art, Spors en Contemporary geïntroduceerd, alsmede dat dock voor het extra kunnen afstellen.
De AF werd toen al een heel stuk beter en met zo'n dock kon je het echt perfect krijgen, plus nog veel meer instellen wat je bij een Canon lens kan vergeten. Het heeft zijn voor en zijn nadelen zullen we maar zeggen.
Dat slaat nergens op als je keuze is gebaseerd op :
- Zowel eigen ervaring als die van vele anderen!
- Het feit dat er heel veel lenzen waren waarbij je amper voor een duurder produkt betaalt!
Een mooi voorbeeld zijn de 100 mm. Macro modellen : Dan maar die ietsje duurdere 100L kopen :)
Hoe mooi die Tamron ook was optisch gezien...
Het is net hoe je de voorbeelden wilt cherrypicken maar de verschillen kunnen oplopen tot duizenden euro's of tientallen tot honderden procenten van de prijs. Dan kan je zeggen dat originele AF inderdaad het meest betrouwbaar is, maar dat is de ene keer een groot verschil en de andere keer niet, en de ene keer een groot prijsverschil en de andere keer niet.

Maar hoe je het ook wendt of keert, het is allang geen wetmatigheid meer dat je blind voor Canon moet kiezen voor betrouwbare AF.
En om eerlijk te zijn vind ik dat je wel daadwerkelijk serieus dingen geprobeerd moet hebben om het te kunnen veroordelen.
Maar dat betekende ook dus dat je € 5500 voor 100 mm. extra betaalde als je beseft dat een 200L f/2.8 maar € 500 a € 600 was! ;)
De kans is aanzienlijk dat de 100-300 optisch erg goed is, met snellere AF. Hij heeft wél IS in tegenstelling tot een 200/2.8 welke niet eens kan zoomen. De 200/2 komt dan meer in de buurt en die kostte net zoiets als de 300/2.8.
Als je hem zo gaat insteken komt het op mij meer over als trollen dan een serieuze discussie. :)
Canon melkt ons uit en lang niet alle lenzen zijn echt goed te noemen of hun geld waard! ;)

Ik zou dan eerder de @Deathchant en @Ventieldopje kant op gaan en lekker Zeiss lenzen aanschaffen voor dat geld! :Y) 8) :*)
Zeiss is helemaal tof inderdaad, mooi spul, maar heeft nog veel brakkere AF dan die Sigma's waar je op afgeeft.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
Gonadan schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:44:
[...]
De kans is aanzienlijk dat de 100-300 optisch erg goed is, met snellere AF. Hij heeft wél IS in tegenstelling tot een 200/2.8 welke niet eens kan zoomen. De 200/2 komt dan meer in de buurt en die kostte net zoiets als de 300/2.8.
Als je hem zo gaat insteken komt het op mij meer over als trollen dan een serieuze discussie. :)
Precies als je echt graag een 300/2.8 of iets dergelijks kun je altijd nog de originele Canon EF 300/2.8L USM (zonder IS) kopen voor ca. 1000-1500 euro tweedehands. Het hoeft allemaal niet duur te zijn; maar we hebben tegenwoordig allemaal zulke hoge verwachtingen dat dat soort prijsstellingen gewoon niet meer waar te maken zijn voor dit type lenzen. De Sigma 120-300/2.8 is overigens tweedehands ook nog wel betaalbaar ergens rond de 2200-2500 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Voor minder nog, als je hem kunt vinden. Ik zag occasionprijzen voor onder de 2K.

Wat wel jammer is is bijvoorbeeld zo'n RF 100-400 waar ze mee komen. Dat is feitelijk een directe concurrent van de Sigma C 100-400 qua prijsstelling. Maar als je dan ziet dat de Sigma eigenlijk qua optische prestaties meer op het niveau zit van de EF 100-400 L II of de RF 100-500 L waar de RF 100-400 heel ver achter blijft dan krabt een normaal mens zich wel even achter de oren wat hier nu de bedoeling van is. Nog los van de f/8 waar hij op eindigt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deathchant
Dat het allemaal "niet zoals vroegah" kan, dat begrijp ik wel. Technologische vernieuwingen en inflatie e.d. doen hun werk nou eenmaal. Alles wordt gewoon duurder, maar ik heb het dan eigenlijk specifiek over de grootte van het verschil tussen EF en RF equivalenten.
Zo'n RF 85/1.2L voor 3699 euro....
De EF II was 1889 op het hoogtepunt geloof ik. Het verschil is gewoon x 2. Zelfs als je em voor 2600 euro kon kopen zou ik me afvragen of het dat waard was.
Je kunt ook de non-L of de RF-S versie (als die er zou zijn) pakken, maar daar is niet het prijsverschil enorm groot, maar het kwaliteitsverschil.
Een Sigma 85/1.4 (die waarschijnlijk ook wel ooit in RF mount komt, en idem voor Samyang) en een Zeiss ZE 85/1.4 planar (die ook nog eens die zeer beruchte rendering heeft) zijn een STUK goedkoper.

De RF versie van de 70-200 is ook gewoon 1000 euro duurder. Waarom zou je een RF 100-500 voor zoveel geld kopen als je een EF 100-400 II voor 1000 euro minder kunt krijgen?
De RF 100-400 is dan gelijk een enorme stap terug in kwaliteit (daar is de prijs dan ook naar), maar het zijn wat mij betreft dan echt 2 uitersten.
Dus we moeten ook niet net doen alsof de "EF semi prof generatie" nu ineens enorm wat te kiezen heeft. If any, gaat ie erop achteruit bij een overstap naar mirrorless tenzij ze zoals Gonadan al voornemens hadden om EF glas te blijven gebruiken, of de enorme hoofdprijs wilt betalen. Daarbovenop komt dan nog eens die starre houding jegens 3rd party manufacturers...

Hoe je het ook wendt of keert, we zitten gewoon langzaam naar Zeiss Otus prijzen te gaan, maar dan niet voor slechts één of twee niche lenzen, nee, voor bijna de hele L-lineup.

Ik heb in 2018 willen overstappen naar Sony (was ik ook voor aan het sparen), totdat ineens de R6 aangekondigd werd, zodat ik niet al mijn shit hoefde te verkopen en gewoon voorlopig verder kon schieten...maar in de tussentijd zijn er weliswaar nieuwe lenzen gekomen, maar zoals ik al zei, niche lenzen met dito prijzen. Ik had het misschien kunnen weten, maar ergens zag ik em niet helemáál aankomen dat het zo exorbitant zou worden. Tis altijd achteraf lullen natuurlijk, maar ik als ik dit geweten had, had ik toen doorgezet en overgestapt.

Tis overigens niet zo dat Canon slecht spul heeft, ik heb het puur over de strategie, de prijsstelling en het zeer grote verschil tussen EF L en RF L glas. Ik kan mijn toevlucht (nog) niet zoeken in 3rd party alternatieven, dus ik kan niks anders dan concluderen dat Canon mirrorless i.c.m. native RF-mount L lenzen een niche zijn geworden en dat vind ik gewoon jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gonadan schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:44:
De AF werd toen al een heel stuk beter
Dat had ik wel destijds begrepen vanuit verschillende berichten, maar...
en met zo'n dock kon je het echt perfect krijgen
Daar wil ik niet eens mee te maken hebben! Het moet gewoon standaard goed werken!
plus nog veel meer instellen wat je bij een Canon lens kan vergeten.
Daar hoeft het dan ook 99,99% van de tijd/keren niet, want die werken gewoon meteen zoals het bedoeld is vanuit de fabriek! :)
Het heeft zijn voor en zijn nadelen zullen we maar zeggen.
Leuk dat het kan, maar eigenlijk wel jammer dat het überhaupt nodig kan zijn en stiekem ook een verplichte accessoire is voor Sigma lenzen...
Het is net hoe je de voorbeelden wilt cherrypicken maar de verschillen kunnen oplopen tot duizenden euro's of tientallen tot honderden procenten van de prijs.
Ik cherrypick niks, het is maar een voorbeeld waarvan er nog veel meer waren in het verleden en het echt niet meteen om hele grote bedragen ging!

We weten bijvoorbeeld allemaal wel dat het qua 50 f/1.4 lenzen een nek aan nek wedstrijd was, waarbij beiden soms AF problemen hadden en de Canon variant zowel veel te oud als minder betrouwbaar was wat de USM betreft!
Daarom heb ik ook nog steeds de "Sigmalux" in mijn bezit en niet de Canon :)
Dan kan je zeggen dat originele AF inderdaad het meest betrouwbaar is, maar dat is de ene keer een groot verschil en de andere keer niet, en de ene keer een groot prijsverschil en de andere keer niet.
Een onbetrouwbare AF zou geen keuze mogen zijn...
Maar hoe je het ook wendt of keert, het is allang geen wetmatigheid meer dat je blind voor Canon moet kiezen voor betrouwbare AF.
Daar zie ik graag voorbeelden van! :)
En om eerlijk te zijn vind ik dat je wel daadwerkelijk serieus dingen geprobeerd moet hebben om het te kunnen veroordelen.
Genoeg geprobeerd en erover gelezen om mijn de juiste conclusies erover te kunnen trekken qua dSLR compatibiliteit en betrouwbaarheid in ieder geval! ;)
Je moet dat trollen echt een keer loslaten... Ik typ dit niet voor mijn lol of zo...
Stuk voor stuk feiten die de meesten helaas vergeten lijken te zijn ?!
Zeiss is helemaal tof inderdaad, mooi spul, maar heeft nog veel brakkere AF dan die Sigma's waar je op afgeeft.
Het gaat erom waarbij je het meeste waar voor je geld krijgt en niks anders dan dat!

Zie ook de prachtige reactie die zojuist is gepost door @Deathchant _O_ d:)b
zzzzz schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:54:
Precies als je echt graag een 300/2.8 of iets dergelijks kun je altijd nog de originele Canon EF 300/2.8L USM (zonder IS) kopen voor ca. 1000-1500 euro tweedehands. Het hoeft allemaal niet duur te zijn; maar we hebben tegenwoordig allemaal zulke hoge verwachtingen dat dat soort prijsstellingen gewoon niet meer waar te maken zijn voor dit type lenzen. De Sigma 120-300/2.8 is overigens tweedehands ook nog wel betaalbaar ergens rond de 2200-2500 euro.
Nieuw vs. Tweedehands is altijd lastig vergelijken, maar wel leuk om te lezen dat het allemaal voor die bedragen kan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Deathchant schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:11:
Dat het allemaal "niet zoals vroegah" kan, dat begrijp ik wel. Technologische vernieuwingen en inflatie e.d. doen hun werk nou eenmaal. Alles wordt gewoon duurder, maar ik heb het dan eigenlijk specifiek over de grootte van het verschil tussen EF en RF equivalenten.
Zo'n RF 85/1.2L voor 3699 euro....
De EF II was 1889 op het hoogtepunt geloof ik. Het verschil is gewoon x 2. Zelfs als je em voor 2600 euro kon kopen zou ik me afvragen of het dat waard was.
Je kunt ook de non-L of de RF-S versie (als die er zou zijn) pakken, maar daar is niet het prijsverschil enorm groot, maar het kwaliteitsverschil.
Maar dan vergelijk je een lens die bijna twintig jaar ouder is, optisch een stuk minder, met een lens die ontzettend scherp en enorm snel is qua AF. De oude zat qua prijs rond de 2K, de nieuwe net onder de 3K ( die 3.7K was een piek).
Of dat het bedrag waard is kan ik niet voor een ander bepalen maar ik vind het nog wel enigszins uitlegbaar dat hij nu een stuk duurder is.
De RF versie van de 70-200 is ook gewoon 1000 euro duurder. Waarom zou je een RF 100-500 voor zoveel geld kopen als je een EF 100-400 II voor 1000 euro minder kunt krijgen?
Tja keuzes. Die RF 70-200 is veel compacter, de 100-500 heeft twee AF motoren. Wederom: of het het waard is weet ik niet, maar er is echt wel een verschil.

Verder ben ik het gevoelsmatig wel met je eens hoor, het wordt wel een erg dure hobby zo.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

nero355 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:56:
Daar wil ik niet eens mee te maken hebben! Het moet gewoon standaard goed werken!
Dan had je ook geen DSLR moeten nemen want om het optimaal te krijgen moest je ook gewoon MFA instellen.
Daar hoeft het dan ook 99,99% van de tijd/keren niet, want die werken gewoon meteen zoals het bedoeld is vanuit de fabriek! :)
Daarmee doelde ik op extra functionaliteiten zoals eigen presets voor stabilisatie of een zelf bepaald bereik voor de focus limiter. Dat soort dingen kunnen erg handig zijn.
Een onbetrouwbare AF zou geen keuze mogen zijn...
Dat ben ik in de basis wel met je eens. Het is ook vrij kinderachtig van Canon dat ze altijd al zo tegen werken. Als derde partij moet je dus wel van dat soort kunstgrepen doen, of maar gewoon niet voor Canon maken zoals nu.
Je moet dat trollen echt een keer loslaten... Ik typ dit niet voor mijn lol of zo...
Stuk voor stuk feiten die de meesten helaas vergeten lijken te zijn ?!
Het is nogal onsamenhangend en ik ontkracht het juist met feiten. Als je een punt wilt maken gaat dat op deze manier niet echt over komen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Daar lijkt dan toch de eerste echte RF-lens met AF te komen van een derde partij. Volgens Canon Rumors komt Meike met een 85/1.4 voor RF en 'mag' dus AF hebben van Canon.

Zou dit dan eindelijk betekenen dat een AF licentie wél mogelijk is en nu ook Sigma kan gaan volgen als ze zouden willen? Die schijnen ook onderweg te zijn maar het is alweer een aardige tijd stil.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
Gonadan schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:22:
Zou dit dan eindelijk betekenen dat een AF licentie wél mogelijk is en nu ook Sigma kan gaan volgen als ze zouden willen? Die schijnen ook onderweg te zijn maar het is alweer een aardige tijd stil.
Kans is ook aanwezig dat Meike het gewoon ge-reverse-engineered heeft en het onofficieel gaat verkopen zonder de approval van Canon :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

zzzzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:42:
Kans is ook aanwezig dat Meike het gewoon ge-reverse-engineered heeft en het onofficieel gaat verkopen zonder de approval van Canon :z
Dan heb je niet doorgeklikt, er staat juist dat het wel approved is. Alleen is de vraag of dat is omdat ze nu geen inbreuk maken op de patenten, of dat het is omdat ze echt een licentie o.i.d. hebben.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
Gonadan schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:44:
[...]
Dan heb je niet doorgeklikt, er staat juist dat het wel approved is. Alleen is de vraag of dat is omdat ze nu geen inbreuk maken op de patenten, of dat het is omdat ze echt een licentie o.i.d. hebben.
Ik bekijk het misschien te negatief; maar ik ben inderdaad benieuwd of dit allemaal kosher gaat.
Het is ook de vraag waarom Meike dan de eerste is en niet een Sigma of Tamron bv. Dat roept bij de consument alleen maar vragen op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

zzzzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:51:
[...]

Ik bekijk het misschien te negatief; maar ik ben inderdaad benieuwd of dit allemaal kosher gaat.
Het is ook de vraag waarom Meike dan de eerste is en niet een Sigma of Tamron bv. Dat roept bij de consument alleen maar vragen op.
Omdat Sigma of Tamron veel beter in staat zijn te concurreren met het aanbod van Canon zelf. Daarbij zou het mij niets verbazen als het in het geval van betaling om percentages gaat, en dat kan bij een Tamron en Sigma ook hard gaan qua absolute bedragen.

Het lijkt mij sterk dat nadat Samyang zo hard afgeschoten is een Meike nu eenzelfde soort gok zou nemen. Ik moet er vanuit gaan dat die hun zaakjes wel iets beter geregeld hebben.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• zzzzz
Daar is ie dan!

https://www.usa.canon.com...-usm?color=White&type=New

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glSFh9Fv66G-T5ca0jERM0w8IhI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Jz7McnFFhbyhrr8PhZ34ZGDX.webp?f=user_large

[ Voor 51% gewijzigd door zzzzz op 20-04-2023 08:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:21

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Zijn er op RF mount al teleconverters? Want dit is op zich een mooie lens om te combineren met een 1.4 of 2 TC ...hij is al veelzijdig, maar er een 600 5.6 van kunnen maken is wel een mooie bonus.

Edit:
https://www.kamera-express.nl/canon-extender-rf-2-0x
Ja dus. Nice. Hij is met 10K + 700 euro voor TC wel aan de prijzige kant als combi, maar dat deert @Gonadan niet zoveel :+

[ Voor 12% gewijzigd door Nomad op 20-04-2023 09:54 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
Nomad schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:51:
[...]
Zijn er op RF mount al teleconverters? Want dit is op zich een mooie lens om te combineren met een 1.4 of 2 TC ...hij is al veelzijdig, maar er een 600 5.6 van kunnen maken is wel een mooie bonus.
De reviews zijn tot nu toe redelijk informatie-arm... dus ik durf niet te zeggen of je de teleconverters ook over de hele range toe kan passen. Bij andere RF lenzen kun je namelijk niet alle mm's extenden. Wat ik wel hoor is dat de performance (optisch en qua AF) met extenders niet anders is als zonder. Wat ik ook met mijn Sony 70-200GMII heb.
Ik vind het zelf ook een heel mooi ding, maar de prijs is achterlijk natuurlijk. Qua vooruitgang t.o.v. de EF 300/2.8 en 200-400 is het wel een mooie stap voorwaarts. Ik vind ergens wel dat Canon daar pluimen verdient. Ik verwacht ook nog wel dat er later een 300/4 DO komt voor mensen die kleiner/lichter willen.

YouTube: Review | Canon RF 100-300mm f2.8 L IS USM Lens

[ Voor 13% gewijzigd door zzzzz op 20-04-2023 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ja dus. Nice. Hij is met 10K + 700 euro voor TC wel aan de prijzige kant als combi, maar dat deert @Gonadan niet zoveel :+
Zeker prijzig, en ook groot en zwaar evengoed. Voor mij persoonlijk zijn dit soort lenzen toch meer theoretisch interessant omdat ik heel graag mobiel ben met mijn glas. Ik houd ervan om te wandelen en dan onderweg foto's te maken. Veel van dat écht mooie telespul is toch meer bedoeld om wat meer vanuit één of meerdere vaste posities te werken waar je dan met monopod of statief o.i.d. gaat schieten. Maar goed, misschien moet ik mijn hobby eens uitbreiden. :+
zzzzz schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:02:
De reviews zijn tot nu toe redelijk informatie-arm... dus ik durf niet te zeggen of je de teleconverters ook over de hele range toe kan passen. Bij andere RF lenzen kun je namelijk niet alle mm's extenden. Wat ik wel hoor is dat de performance (optisch en qua AF) met extenders niet anders is als zonder. Wat ik ook met mijn Sony 70-200GMII heb.
Ik vind het zelf ook een heel mooi ding, maar de prijs is achterlijk natuurlijk. Qua vooruitgang t.o.v. de EF 300/2.8 en 200-400 is het wel een mooie stap voorwaarts. Ik vind ergens wel dat Canon daar pluimen verdient. Ik verwacht ook nog wel dat er later een 300/4 DO komt voor mensen die kleiner/lichter willen.
De prijs vind ik niet zo gek, probeer maar eens een 200-400 te kopen. ;)

Qua TC is het idee natuurlijk met name dat je het bereik verhoogt, dus met name de prestaties op het lange eind zijn daarmee interessant. Een TC gaan gebruiken om met de 100-300 op 200mm te gaan schieten is onzinnig, tenzij je het probleem hebt dat de TC er al op zit en die vogel ineens vlakbij gaat zitten.

Geen verschil in prestaties met of zonder TC? Dat geloof ik niet. Wellicht is het verschil niet erg genoeg om je aan te storen of ziet men het niet bij de gebruikte onderwerpen en camera, maar er is altijd een verschil.
Ben erg benieuwd hoe deze gaat presteren, ook met TC. De oude 300/2.8 of 400/4 DO zijn ook leuk spul (als in nog enigszins draagbaar), maar je ziet ze wel een stapje terug doen met TC.

[ Voor 10% gewijzigd door Gonadan op 20-04-2023 11:22 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
KE wil er 12.199,- voor :X

[ Voor 14% gewijzigd door zzzzz op 20-04-2023 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gonadan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:16:
Geen verschil in prestaties met of zonder TC? Dat geloof ik niet.
Wellicht is het verschil niet erg genoeg om je aan te storen of ziet men het niet bij de gebruikte onderwerpen en camera, maar er is altijd een verschil.
De Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM met een Canon Extender EF 1.4x III erop is scherper dan mijn Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM dus ik verwacht heel wat van een lens die grofweg het vijfvoudige van een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM kost en dan zelfs met een Canon Extender RF 2x erop! >:)
Typisch! Wat een leeches! :r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Logisch. Elke mafklapper met 'fomo' kan dan vast preorderen voor een achterlijk bedrag en wanneer er daadwerkelijk voorraad is voor concurrerende handel kan je altijd nog zakken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:33:
[...]

De Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM met een Canon Extender EF 1.4x III erop is scherper dan mijn Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM dus ik verwacht heel wat van een lens die grofweg het vijfvoudige van een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM kost en dan zelfs met een Canon Extender RF 2x erop! >:)
Oude lenzen met nieuwe vergelijken is niet echt hetzelfde als een tc maakt geen verschil.
https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=5&APIComp=0
Met 1.4 tc al een duidelijk verschil, met 2x tc op 1000mm is het verschil echt groot.

Zelfs de 200-400mm f/4 is niet immuun: https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=5&APIComp=0
En dat is dan allemaal niet op gelijk diafragma, maar gewoon wide-open.
Ook de eerder genoemde 70-200mm f/2.8 GM II is met 1.4 tc slechter (vooral meer CA) dan zonder: https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=4&APIComp=0

Supertele primes zijn een ander verhaal en kunnen wat beter overweg met tc:
https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=1&APIComp=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Universal Creations schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:55:
Oude lenzen met nieuwe vergelijken is niet echt hetzelfde als een tc maakt geen verschil.
Bedoelde meer van : "Als een € 2000 kostende lens zo'n stap vooruit heeft gemaakt dan verwacht ik van een € 9700 kostende lens nog veel meer!" ;)
https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=5&APIComp=0
Met 1.4 tc al een duidelijk verschil, met 2x tc op 1000mm is het verschil echt groot.
Dat zijn niet de lenzen waar ik het over had :?
Zelfs de 200-400mm f/4 is niet immuun: https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=5&APIComp=0
Gelukkig kan je die snel aan/uitzetten, maar dat hoef ik jou natuurlijk niet te vertellen ;)
Supertele primes zijn een ander verhaal en kunnen wat beter overweg met tc:
https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=1&APIComp=0
Dat soort prestaties verwacht ik bij deze dus ook van die nieuwe RF 100-300 f/2.8L IS USM lens :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:56:
Logisch. Elke mafklapper met 'fomo' kan dan vast preorderen voor een achterlijk bedrag en wanneer er daadwerkelijk voorraad is voor concurrerende handel kan je altijd nog zakken. :P
Of 10.000 euro plus BTW? Aangezien de $9500 zonder BTW is (tenminste, dat is meestal zo in de VS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Even een hele andere vraag m.b.t. beeldbellen...

Op mijn thuiswerkplek gebruik ik mijn oude Canon EOS 80D als webcam. De lens die ik daarvoor op dit moment gebruik is de oude vertrouwde Canon EF 50mm f/1.8 STM. Ook wel bekend als de 'nifty fifty'. Deze lens had ik nog in de kast liggen en de beeldkwaliteit is voor beeldbellen prima. Daarnaast is hij lekker klein, lichtgevoelig en redelijk stil. Er is echter één nadeel: 50 mm op een 1,6x crop-camera is voor beeldbellen niet ideaal. De camera moet te ver van het bureau vandaan worden geplaatst om niet te krap te kaderen.

Daarom overweeg ik om een ander lensje te kopen. Specifiek voor het beeldbellen. Deze lens moet in elk geval aan de volgende criteria voldoen:
- EF of EF-S mount
- 24 of 35 mm
- Groot diafragma (f2.8 of groter)
- Korte scherpstelafstand (0,35 meter of dichterbij)
- Automatische scherpstelling
- Maximale verkoopprijs van 150 euro

Op dit moment neig ik naar de Canon EF-S 24mm f/2.8 STM, maar er zijn vast meer Tweakers die hun cropcamera als webcam gebruiken. :)

Welke lens gebruiken jullie - in combinatie met een cropcamera - voor beeldbellen én welke lenzen moet ik volgens jou nog meer op mijn shortlist zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
@Squawk Ik heb onlangs mijn M50 met 22mm f2 als webcam geïnstalleerd. Dit is een 35mm full frame equivalent.

Nog niet gebruikt met videobellen, maar het ziet er goed uit en is niet te krap. Het is wel ietsje krapper dan een standaard webcam, maar dat is voor mij oké. Het gaat toch om je gezicht en niet om de omgeving. En met een redelijk bureau kun je m wel goed positioneren. En die scherptediepte is natuurlijk om te smullen :)

Volgens mij is die EF-S 24mm dus helemaal prima. De prijs en kwaliteit is ook uitstekend.

[ Voor 4% gewijzigd door Tk55 op 25-04-2023 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Tk55 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:15:
@Squawk Ik heb onlangs mijn M50 met 22mm f2 als webcam geïnstalleerd. Dit is een 35mm full frame equivalent.

Nog niet gebruikt met videobellen, maar het ziet er goed uit en is niet te krap. Het is wel ietsje krapper dan een standaard webcam, maar dat is voor mij oké. Het gaat toch om je gezicht en niet om de omgeving. En met een redelijk bureau kun je m wel goed positioneren. En die scherptediepte is natuurlijk om te smullen :)

Volgens mij is die EF-S 24mm dus helemaal prima. De prijs en kwaliteit is ook uitstekend.
De lens wordt aankomend weekend bezorgd. Ik ben benieuwd, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het voor 135 euro een prima lensje is om mee te beeldbellen. Met een lengte van slechts 22,8 mm en een korte scherpstelafstand tot 0,16 m, kan ik de camera ook een stuk dichter bij het bureau plaatsen.

(Toen ik de 50mm lens op mijn EOS 80D gebruikte tijdens het beeldbellen, kreeg ik zelden complimenten over de beeldkwaliteit. Totdat ik weer eens de matige laptopcamera gebruikte. Toen kwamen er direct 'klachten' dat ik eerst altijd zo'n professioneel scherp beeld had en vroeg men zich af wat er was gebeurd. :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Squawk schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:15:
Op mijn thuiswerkplek gebruik ik mijn oude Canon EOS 80D als webcam.
IMHO erg slecht voor je sensor, maar goed... ieder zijn ding... :)

Wat betreft een andere lens zou ik zoiets overwegen :
- Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM
- Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Canon)
De laatste was € 229 of zo toen die nog tekoop was dus die moet je voor weinig tweedehands kunnen vinden!

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOTiVe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-10-2024
Momenteel cashback op RF objectieven.. scheelt weer:

https://www.kamera-express.nl/canon-rf-50mm-f-1.2l-usm

(pricewatch is nog niet bijgewerkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik zit ook wat te dubben, van de week de EF85/1.2 verkocht en twijfel nu wat. Ik heb een 28-70/2 (bijzonder ding) en zoek nog een lens voor portretten. Binnenkort ook weer een bruiloft staan :)

Ik heb de oude vertrouwde EF70-200/2.8IS nog altijd, 16 jaar oud maar een dijk van een lens. Lekker veelzijdig maar je moet wel ver weg staan om echt isolatie tov de achtergrond te krijgen. De RF70-200 is supercompact naar verhouding, makkelijker mee te nemen dan de EF+converter en dus veelzijdig. Of toch weer de magie van de 85/1.2... Binnen nog best bruikbaar, je kunt met kaarslicht nog door zonder flash en full body isolatie lukt zonder te moeten schreeuwen omdat je zo ver weg staat.

Ik heb de 85DS inmiddels afgestreept (kleinere DOF, effect valt vaak wat tegen, verschil met de 28-70 wordt klein) en de 50/1.2 bevalt me minder qua perspectief (plus dat ik al een 50/2.0 heb door de zoom), dus valt ook af. De 135/1.8 is me te lang, zeker voor binnen, dan pak ik de 70-200 wel. Dus RF85/1.2 of RF70-200 die makkelijker mee te nemen is.

#1st world problems, iemand met ervaring die me wat tips kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@neographikal ervaring niet per se, maar kan wel helpen spiegelen. Zelf heb ik ook vaker een 70-200 overwogen, of een 24-70, maar ik blijf toch altijd weer aan hikken tegen het verschil in diafragma. f/1.4 of f/2.8 is toch echt wel een verschil.
Qua gemak is een zoom niet te verslaan, maar de mooiste beelden vind ik toch altijd weer uit m'n primes komen.

Je zegt dat de nieuwe 70-200 lekker compact is, dat klopt zeker, maar is dat nu een beperkende factor voor je? Laat je hem nu soms thuis vanwege het formaat?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
True, hoewel veelzijdigheid ook echt een ding is. Ik heb een 35/1.4, 50/1.4 en 24-70/4 de deur uit gedaan en nu een 24-70/2. Iets minder DOF, misschien een compromis op dat punt, maar je pakt hem wel mee i.p.v. drie lenzen ondanks het formaat.

Die veelzijdigheid komt nu alleen met een prijs, met de zonnekap erop is die 70-200 bekant een halve meter :P Gisteren heb ik hem mee, locatie voor bruiloft bekeken, maar je gaat met de 70-200 ook buiten soms gewoon ruimte tekort komen. Denk dat ik de EF70-200 maar hou voor nu en dan de 85 er weer bij (non-DS).

Tip voor de prijzen, kijk eens in Frankrijk. De prijzen zijn op het dure spul echt significant lager. Duitsland idem, maar minder extreem.

[ Voor 11% gewijzigd door neographikal op 07-05-2023 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

neographikal schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:48:
Tip voor de prijzen, kijk eens in Frankrijk. De prijzen zijn op het dure spul echt significant lager. Duitsland idem, maar minder extreem.
Dat klinkt leuk, totdat je een probleem met je lens hebt en je € 50 extra moet betalen, want niet in Nederland gekocht... :|

Nou was dat met een Sigma het geval en weet ik niet hoe Canon daar op het moment mee omgaat, maar het is iets om effe goed uit te zoeken VOORDAT je wat gaat kopen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-05 17:31
Een goedemiddag!

Ik heb van mijn vader een lens gekregen die hij in de kast had liggen.
( canon zoom lens EF 100-300mm 1:4.5-5.6 )
Bij aansluiten op mijn Canon 2000D krijg ik een communicatiefout helaas.
Waar mijn andere officiele canon lenzen wel altijd vlekkeloos werken.

Fotos maken ermee kan hierdoor niet en automatisch scherpstellen werkt dan ook niet.

Uiteraard heb ik de connectors op zowel de lens als de camera grondig schoongemaakt met alcohol en een microvezel doek maar dat mocht niet baten.

het is een vrij dure lens en ik zou het daarom erg leuk vinden als deze weer te gebruiken is, heeft iemand tips of connecties hoe ik deze lens weer kan gebruiken?

Wat ik allemaal geprobeerd heb:
* firmware update op de Canon 2000D
* gezocht of er firmware updates bestaan voor deze lens (helaas niet)
* schoonmaken contacten lens
* schoonmaken contacten camera
* schuiven met de lens zonder de beveiliging

Fotos van de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vun-WyozD1fwMbWVucYlyHkV-Pk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h1AaGFXF23HRhFIK6PH5vgiM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDT_rJZ6ukRK12aq2KTbii6QvMo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s1xa0Frcs7lNEg7jvcfweOtl.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iltDbhIuTwVqQCGzwEE70Ic3Gw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j3wVraE2jrhrha6KfKmVdisX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3lDkTOQrBbypmLEuVpvvKBfC8Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f9dR4zTItjjJq5aYFfawgNde.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:34
luke22 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:19:
Een goedemiddag!

Ik heb van mijn vader een lens gekregen die hij in de kast had liggen.
( canon zoom lens EF 100-300mm 1:4.5-5.6 )
Bij aansluiten op mijn Canon 2000D krijg ik een communicatiefout helaas.
Waar mijn andere officiele canon lenzen wel altijd vlekkeloos werken.

Fotos maken ermee kan hierdoor niet en automatisch scherpstellen werkt dan ook niet.

Uiteraard heb ik de connectors op zowel de lens als de camera grondig schoongemaakt met alcohol en een microvezel doek maar dat mocht niet baten.

het is een vrij dure lens en ik zou het daarom erg leuk vinden als deze weer te gebruiken is, heeft iemand tips of connecties hoe ik deze lens weer kan gebruiken?

Wat ik allemaal geprobeerd heb:
* firmware update op de Canon 2000D
* gezocht of er firmware updates bestaan voor deze lens (helaas niet)
* schoonmaken contacten lens
* schoonmaken contacten camera
* schuiven met de lens zonder de beveiliging

Fotos van de situatie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heeft je vader geen bijpassende camera meer waar je hem op kunt proberen?

Los daarvan, het is niet een geweldige lens en hij is ook niet heel veel meer waard. Denk dat je voor een werkende op Marktplaats niet meer dan circa 70 euro betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:54

The Executer

Lekker belangrijk!

Ik wil mij wat meer gaan richten op vogels. Nu heb ik een Canon 800D (APS-C) en een 70-200 f/4, en hiermee kom ik (uiteraard :+ ) millimeters te kort. Nu kan ik via via een Canon extender (X2 III) kopen voor +- 300. Hiermee kom ik op 224-640mm (cropfactor meegerekend) uit. Aan de krappe kant vrees ik waardoor ik mij afvraag of het handig is deze aan te schaffen. Eenmaal uitgegeven is uitgegeven en dan is het de vraag wat je er nog voor terug kan krijgen op marktplaats. Een zoomlens tot 600mm levert mij inclusief cropfactor 960mm op, een flink stuk meer alleen zijn deze objectieven qua prijs ook keer 3 en zit je gauw tegen € 1000 aan te kijken...

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Pagina: 1 ... 6 ... 8 Laatste