Nee is niet kort door de bocht. Sommige camera's en lenzen zijn voor marketing bedacht.
Neem nu de EF 70-100 f/2.8 mkII. Dat was een grote stap naar voren ten opzichte van mkI. De mkIII was een minimale stap naar voren.
Het grote verschil was, dat de prijs bij introductie van de mkIII "slechts" €400 hoger lag dan de mkII. Als je daar de geldontwaarding vanaf haalt, is dat marginaal.
Dat een aantal lenzen € 1.000 of (heel veel) meer moeten kosten op RF, terwijl de verbetering niet met het blote oog waarneembaar vind ik bizar. Zeker omdat de RF markt op slot zit en de concurrentie op dit moment betere lenzen (qua glas) maakt.
Dat je zelf de meerwaarde niet nodig hebt en het niet in verhouding tot de prijs vindt staan snap ik goed, dat is ook heel persoonlijk
Ik ken een hoop mensen (amateur en prof) waarvan sommigen echt aantoonbaar meerwaarde halen uit nieuwere generaties en anderen veel minder.
Serieuze vraag: welke meerwaarde haal jij uit een lens die €2.000 duurder is dan het EF equivalent, waarbij je het verschil met het blote oog niet ziet en al nooit aan de overige technische specs van de EF lens komt? Laat staan de RF lens.
Ow... en nog een "leuk weetje": De VCM motor van RF lenzen is marginaal sneller dan USM, maar gaat minder lang mee dan de meest recente USM-motoren. Zeker als je continue-autofocus gebruikt én ze zijn een heel stuk goedkoper te maken.
En of het écht nodig is? Vast niet, maar soms is het ook gewoon leuk.

Oh Absoluut! Een nieuwe lens kopen is altijd een feestje (niet voor je bankrekening), maar als je een beetje serieus fotografeert (amateur of professional) wil je toch de beste lens voor jouw "vakgebied"?
Maar het gaat er nu in deze discussie om, of het, het waard is om van 100% naar 103% te gaan? De eerder genoemde 70-200 lens is in de mkI-versie goed verkocht. De mkII tot op de dag van vandaag wordt deze nog steeds veel gevraagd. De aantallen mkIII ligt ver achter op deze beide lenzen. De reden is dat het prijsverschil het niet waard is.
Verwachten dat objectieven zomaar ineens voor een stuk minder kunnen is niet realistisch.
Goedkoper wellicht nog niet, maar € 2.000 verschil tussen vergelijkbare lenzen is echt bizar en ook niet technisch te verklaren. Alles tot €500 zou te verdedigen zijn (hoewel... zie "weetje")
Meer megapixels geeft gewoon meer marge.[...]Het is in veel vormen van fotografie ook zeker niet ongebruikelijk om vaak te croppen[...]
Marge in wat? Effectief kadreren levert je meer op én is goedkoper.
In welke vormen van fotografie is het croppen niet ongebruikelijk dan? Daar heb ik nog nooit van gehoord namelijk, hooguit als je niet de juiste lens (bij je) hebt.
en dan kan het ook fijn zijn om wat meer speelruimte te hebben.
Waar heb je speelruimte voor nodig?
Hoeveel vogelaars ken jij die met middenformaat rond lopen?
Rare vraag... Hoeveel vogelaars ken jij die met een 50mm macro lens hun vogelfoto's maken?
Je hebt meer aan een goede lens met desnoods een TC, dan aan enorme aantallen pixels op een kleine sensor.
Ik ben het met je eens dat het deels gewoon een MP race is geweest, maar alle hogere resolutie cameras als 'onzinnig' weg zetten vind ik wil erg eenzijdig geredeneerd.

Dat mag :-)
Ik heb niet gezegd dat *ALLE* hoge resolutie camera's onzinnig zijn, alleen de hoge resolutie *kleinbeeld* camera's. De sensor is er gewoon te klein voor om het effectief te laten zijn. Middenformaat is daar veel meer geschikt voor en zeker als je met Hasselblad lenzen gaat werken.
[
Voor 197% gewijzigd door
MikeVanD op 15-05-2026 13:32
]