Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ja maar meestal niet kort achter elkaar. De meeste keuze zit in hun eigen mount, moet je een adaptertje regelen al bestaat die volgens mij niet. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Morgen weer nieuwe RF objectieven?

Een witte maar geen L RF 200-800mm f/6.3-9 IS (nano)USM:
www.canonrumors.com/updat...200-800mm-f-6-3-9-is-usm/

De Canon RF 24-105mm f/2.8L IS USM (Z)
www.canonrumors.com/canon...o-be-announced-this-week/

en een RF-S 10-18mm f/4.5-6.3 IS STM
www.canonrumors.com/here-...s-10-18-f-4-5-6-3-is-stm/

De eerste 200-800 zal waarschijnlijk rond de 2500 euro gaan kosten
De 24-105 zal waarschijnlijk wel ergens rond de 3500 euro uit komen

De 10-18 gok ik ergens rond de 400 euro :P

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

2500 voor een goed presterende 200-800 klinkt als helemaal niet duur (dat ik dat m'n bek uit krijg), ben wel benieuwd naar die lens.

De 24-105 vind ik ook wel interessant als wandellens. Zeker als die goed presteert qua scherpte en niet weer een opeenstapeling van digitale trucs is die je toch wat kost.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-05 15:59

mennovanw

Canon? You can!

mennovanw schreef op maandag 18 september 2023 @ 22:23:
[...]

Mooi, die is voor Bassie!

Kan mooi samen met mijn andere f1.0 lens >:)
En zo geschiedde ;)

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
Voigt: 20, 40, 50 F1, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-04 17:50
Heb je em al?? Nou, wat een magere post dan zeg :P :P Vertel! Wat vind je van de rendering?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Deathchant schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:09:
[...]

Heb je em al?? Nou, wat een magere post dan zeg :P :P Vertel! Wat vind je van de rendering?
Ja had het ding net binnen :)

Paar foto'tjes mee gemaakt binnen en buiten - nog niet heel uitgebreid. Voorlopige bevindingen:
  • Typische moderne Voigtländer rendering qua kleuren en contrast - erg vergelijkbaar met de SLII serie lensjes die ik al 15 jaar ofzo heb: erg verzadigd en véél contrast.
  • Qua scherpte (op R5): anders geoptimaliseerd dan de Canon 50 f1.0 die het eigenlijk alleen goed wide open doet op portret afstanden. Deze doet het op oneindig ook heel behoorlijk, ook aan randen.
  • Weegt een stuk minder dan de Canon (726 gram versus 1276 gram inclusief EF-RF adapter).
  • Zichtbare LoCa én goed corrigeerbare purple fringing wide open, duidelijk geen apochromaat.
  • Flare control lijkt heel behoorlijk, al moet ik dat nog testen op een zonniger dag. Dit is waar de Canon 50 f1.0 echt een eigen categorie (ten negatieve) verdient.
  • Bokeh is best wel 'asferisch' (lees: druk) met bijvoorbeeld blaadjes in de achtergrond, ook hier weer heeft de Canon 50 f1.0 een heel eigen categorie (als in: compleet waus - wat ik wel tof vind).
  • Aanzienlijk goedkoper dan de (flink collectible) Canon, maar alsnog geen keaupje :X
  • Communiceert volledig met de camera maar dus met een mechanisch diafragma. Focus hulp enzo werkt volledig op de R5.
  • Leuke (maar voor mij nutteloze) functie voor de videolui: je kan het diafragma op een 'declick' modus zetten (en weer terug).
  • Bouwkwaliteit lijkt uitmuntend.
  • Focus throw is voor mij exact goed (dat vond ik wel even een punt van aandacht, de Canon 50 f0.95 bijvoorbeeld draai je je een reuma aanval aan |:( )
Genoeg zo? :>

Snel foto'tje wide open kortste scherpstelafstand. RAW in LR, geen aanpassingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBWk5HW6WoeklP-eDwhW1Q9N228=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JboqVjFKCckSTpYAmXThzKW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door mennovanw op 01-11-2023 18:34 ]

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-04 00:24
GiLeX schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:17:
Morgen weer nieuwe RF objectieven?

Een witte maar geen L RF 200-800mm f/6.3-9 IS (nano)USM:
www.canonrumors.com/updat...200-800mm-f-6-3-9-is-usm/
Ik heb toch een beetje mixed feelings bij objectieven met zulke lichtsterktes. Aan de ene kant vind ik het slim van Canon dat op deze manier extreme tele lenzen een soort van 'betaalbaar' worden voor amateurs. Aan de andere kant kom je op deze manier wel op MFT-terrein qua hoeveelheid licht dat voor de foto wordt opgevangen. En dat heeft toch behoorlijke impact op de beeldkwaliteit. Maar goed, eerst maar eens zien hoe die het optisch doet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
mennovanw schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:20:
  • Typische moderne Voigtländer rendering qua kleuren en contrast - erg vergelijkbaar met de SLII serie lensjes die ik al 15 jaar ofzo heb: erg verzadigd en véél contrast.
  • Qua scherpte (op R5): anders geoptimaliseerd dan de Canon 50 f1.0 die het eigenlijk alleen goed wide open doet op portret afstanden. Deze doet het op oneindig ook heel behoorlijk, ook aan randen.
  • Weegt een stuk minder dan de Canon (726 gram versus 1276 gram inclusief EF-RF adapter).
  • Zichtbare LoCa én goed corrigeerbare purple fringing wide open, duidelijk geen apochromaat.
  • Flare control lijkt heel behoorlijk, al moet ik dat nog testen op een zonniger dag. Dit is waar de Canon 50 f1.0 echt een eigen categorie (ten negatieve) verdient.
  • Bokeh is best wel 'asferisch' (lees: druk) met bijvoorbeeld blaadjes in de achtergrond, ook hier weer heeft de Canon 50 f1.0 een heel eigen categorie (als in: compleet waus - wat ik wel tof vind).
  • Aanzienlijk goedkoper dan de (flink collectible) Canon, maar alsnog geen keaupje :X
  • Communiceert volledig met de camera maar dus met een mechanisch diafragma. Focus hulp enzo werkt volledig op de R5.
  • Leuke (maar voor mij nutteloze) functie voor de videolui: je kan het diafragma op een 'declick' modus zetten (en weer terug).
  • Bouwkwaliteit lijkt uitmuntend.
  • Focus throw is voor mij exact goed (dat vond ik wel even een punt van aandacht, de Canon 50 f0.95 bijvoorbeeld draai je je een reuma aanval aan |:( )
Geen apochromaat nee, maar wel het zgn GA element wat loca minder zou moeten maken....Kun je wat zeggen hoe "ernstig" het is in vergelijking met de 100MP of 85/1.4 Planar? Dat zijn echt CA-koningen in ieder geval, en daar is purple fringing niet altijd goed te corrigeren, tenzij je dikke grijze halo's wilt...

Geen last van focusshift?

Plaatje ziet er "van veraf" goed uit. Mooi defined en idd die voigtlander/zeiss look. Als ik je fotootje bekijk 1 op 1 is ie toch wel erg soft (ik ga er even vanuit dat je precies goed gefocust het).
Hmmm, misschien moet ik em zelf eens gaan proberen, maar ik ben bang dat ie mijn 50MP niet kan vervangen...

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Deathchant schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:16:
[...]
Geen apochromaat nee, maar wel het zgn GA element wat loca minder zou moeten maken....Kun je wat zeggen hoe "ernstig" het is in vergelijking met de 100MP of 85/1.4 Planar? Dat zijn echt CA-koningen in ieder geval, en daar is purple fringing niet altijd goed te corrigeren, tenzij je dikke grijze halo's wilt...
Ken de 100 MP en 85 Planar niet goed genoeg om dat vergelijk te maken. LoCa is in ieder geval zichtbaar als je ernaar zoekt. Fringing is er ook maar prima te corrigeren (zonder halo’s).
Geen last van focusshift?
Nee, kan ook niet want het diafragma wordt gelijk mechanisch geknepen. Met andere woorden ‘what you see is always what you get’.
Plaatje ziet er "van veraf" goed uit. Mooi defined en idd die voigtlander/zeiss look. Als ik je fotootje bekijk 1 op 1 is ie toch wel erg soft (ik ga er even vanuit dat je precies goed gefocust het).
Hmmm, misschien moet ik em zelf eens gaan proberen, maar ik ben bang dat ie mijn 50MP niet kan vervangen...
Is ook geen (halve) macro. Ik vind het in ieder geval verdomde strak op f1 (!!!) op mfd en 45mpix. Geen lens met vergelijkbare specs die dit nadoet.

50 f2 macro is ook niet dezelfde usercase als een 50 f1 (4 keer meer licht op de sensor en 4 keer kortere DoF). Maar in situaties met weinig licht of waar een korte DoF kritiek is weet ik wel wat ik zou kiezen 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Kwintessens schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:50:
Ik heb toch een beetje mixed feelings bij objectieven met zulke lichtsterktes. Aan de ene kant vind ik het slim van Canon dat op deze manier extreme tele lenzen een soort van 'betaalbaar' worden voor amateurs. Aan de andere kant kom je op deze manier wel op MFT-terrein qua hoeveelheid licht dat voor de foto wordt opgevangen. En dat heeft toch behoorlijke impact op de beeldkwaliteit.
Ik vind het ook maar een beetje "noch vleesch, noch visch" maar goed...

Er zal vast wel een markt voor zijn denk ik dan maar :?
Maar goed, eerst maar eens zien hoe die het optisch doet...
Daar ben ik dan weer wel stiekem naar benieuwd :)

* nero355 blijft maar gewoon doorsparen voor die mooie EF 800L die ooit vast wel op de tweedehandsmarkt komt als EOL zijnde :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Kwintessens schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:50:
Ik heb toch een beetje mixed feelings bij objectieven met zulke lichtsterktes. Aan de ene kant vind ik het slim van Canon dat op deze manier extreme tele lenzen een soort van 'betaalbaar' worden voor amateurs. Aan de andere kant kom je op deze manier wel op MFT-terrein qua hoeveelheid licht dat voor de foto wordt opgevangen. En dat heeft toch behoorlijke impact op de beeldkwaliteit. Maar goed, eerst maar eens zien hoe die het optisch doet...
De digitale mogelijkheden om de beeldkwaliteit te redden zijn ook veel meer van vroeger. Wat ik nu aan ISO's aandurf en nog bruikbaar kan worden is veel hoger dan jaren geleden.

Neemt niet weg dat dit soort objectieven het inderdaad niet halen bij de grote witte primes, maar die zijn dan ook over het algemeen alleen voor profs weggelegd qua aanschafprijs. Ga je met TC's op een zoom aan de gang dan zit je ook niet meer op het niveau van die witte primes.
Persoonlijk vind ik dit soort alternatieven juist wel interessant. Ik ben namelijk erg blij met fullframe en lichtsterke primes, maar houd ook van vogeltjes schieten. Die twee zijn niet altijd even handig te combineren want die vogeltjes zijn juist iets wat MFT ook heel goed kan.
Sommigen hebben daarom twee bodies maar dit soort lenzen zorgen ervoor dat ik in feite beide werelden kan combineren in één systeem.

Ik ga eens reviews bekijken, Gordon en Bryan waren al bezig geweest zag ik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

200-800 is iig goedkoper dan de 100-500+ 1.4x extender. En dan alsnog iets lichtsterker zo uit mijn hoofd. Dus wat dat betreft een win. En ook wat praktischer in gebruik omdat die extender er voor zorgt dat de lens niet meer helemaal in kan schuiven.
Die RF-S UWA is wel schattig klein. Maar ik moet bekennen dat ik voor groothoek meestal naar de telefoon grijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

De 100-500 is een L met dual nano USM. Ik ga er vanuit dat die qua prestaties niet geëvenaard wordt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Goed punt, ik ging er even gemakshalve van uit door de witte kleur, maar het is inderdaad geen L.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEu2snWs-S64yF7n0tZ01-rGIdI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Mkljyfq4uFHZdSSABK6J73zb.png?f=user_large

Een MTF vergelijking tussen de 100-500 met TC en de 200-800. Valt me alles mee.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maar dat zijn theoretische MTF-grafieken die geen rekening houden met diffractie. Iets wat met f/9 en helemaal met f/13 op een R5 echt wel een probleem is.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Dat klopt, maar dat neemt niet weg dat de MTF-grafieken me nog steeds alles mee vallen. Aangezien je qua vergelijking spreekt van f/9 vs. f/10 verwacht ik geen levensgrote verschillen qua diffractie.

Welk scenario doel jij op met de f/13? Extra afstoppen? Of wilde je er een TC opzetten, dat zou ik niet zo snel doen inderdaad. :D

Overigens geen aparte focusring (is combinatie met control) en geen focuslimiter, dat is dan wel weer karig.

[ Voor 26% gewijzigd door Gonadan op 03-11-2023 12:15 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gonadan schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:58:
De digitale mogelijkheden om de beeldkwaliteit te redden zijn ook veel meer van vroeger. Wat ik nu aan ISO's aandurf en nog bruikbaar kan worden is veel hoger dan jaren geleden.
Noem eens wat voorbeelden ?? :)
Sommigen hebben daarom twee bodies maar dit soort lenzen zorgen ervoor dat ik in feite beide werelden kan combineren in één systeem.
Ik kan niet echt helemaal bepalen of je gewoon 2 x Canon of 1 x Canon en 1 x Panasonic/Olympus bedoelt, maar als er iemand hier toevallig twijfelt over het aanschaffen van een tweede body dan kan ik dat echt 100% aanraden! d:)b

Rondlopen met iets van een 24-105 of 15-85 op Camera #1 en 70-200/100-400 op Camera #2 is echt zoo relax !!! :Y) _O_

Ik heb zelfs af en toe zitten denken aan een derde body waar eigenlijk zo'n beetje de hele tijd de 100L op zou zitten in de vorm van een 70D achtig iets, maar ik doe daar te weinig mee om dat te rechtvaardigen dus toch maar niet gedaan :+
Universal Creations schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:56:
Maar dat zijn theoretische MTF-grafieken die geen rekening houden met diffractie. Iets wat met f/9 en helemaal met f/13 op een R5 echt wel een probleem is.
Dat is dus ook één van mijn problemen met al die laten we zeggen f/8+ lenzen die nu allemaal erbij (zijn ge)komen! -O-

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Wanneer je het geselecteerde citaat binnen zijn context laat zie je dat ik doel op een fullframe body en een MFT body naast elkaar. Sommigen vinden dat heel prettig werken, voor verschillende doeleinden een ander systeem. Ik heb daar minder behoefte aan, ik heb liever één systeem. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

@nero355 3 is soms best onhandig hoor, twee gaat prima maar met drie heb ik soms ruzie :+
Eos 1V en Eos R via capture clips aan de schouderbanden en een Eos 5D IV met lange tele(zoom) via een losse schouderband

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying
  • Laatst online: 04:54
Dit is dacht ik de MSRP voor Duitsland. Het is goedkoper om een retour VS te boeken en daar te kopen. Heb je meteen ook een leuk reisje erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
Flying schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:14:
[...]

Dit is dacht ik de MSRP voor Duitsland. Het is goedkoper om een retour VS te boeken en daar te kopen. Heb je meteen ook een leuk reisje erbij.
Ik denk dat je het verschil al aardig mag bijbetalen aan de Douane bij terugkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying
Het lijkt me sterk dat de douane weet met welk materiaal jij bent vertrokken. Dit zal enkel van toepassing zijn wanneer je aangeeft dit daar te hebben aangekocht of ze een reden geeft om dit te vermoeden. Laat ons deze discussie niet hier voeren verder, kan aangemerkt worden als fraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Flying schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:38:
Het lijkt me sterk dat de douane weet met welk materiaal jij bent vertrokken. Dit zal enkel van toepassing zijn wanneer je aangeeft dit daar te hebben aangekocht of ze een reden geeft om dit te vermoeden. Laat ons deze discussie niet hier voeren verder, kan aangemerkt worden als fraude.
Hahaha, je doet zelf suggesties waarmee je fraude pleegt. Niet doen dus. Gewoon netjes aangeven. En als je vindt dat we te veel belasting betalen, dan kun je daar op 22 november je mening over geven. :-P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:42
Flying schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:14:
[...]

Prijzen in de VS zijn excl. belasting. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying
wappiewappie schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:25:
[...]

Dat weet volgens mij iedereen inmiddels wel, toch? Geen idee waarom steeds weer ditzelfde gedoe vernoemd moet worden vanaf prijzen vergeleken worden.

Citytrip NYC, sales tax 8,875%
24-105 f2.8 aan 2999 USD
Sales tax 266,16 USD
Totaal 3265,16 USD
Aan huidige wisselkoers 3044,37 euro, een besparing van 554,63 euro.

Ging je toch al op vakantie naar daar, dan doe je een goede deal. Wou je op vakantie naar daar? Nog steeds een goede deal. Ga je speciaal hiervoor, dan ga je het met 554 euro niet redden, maar dan kan je er alsnog een leuke vakantie van maken.

Waar zit het prijsverschil precies dan? Alaska is een staat waar overigens enkel local taxes gelden, de state tax is 0% en er zijn steden die geen local tax heffen. Dan is die 2999 USD de flat fee, dan betaal je maar 2795 euro.

Dat hele riedeltje met "het is voor belastingen" mag er uit wat mij betreft. De price premium die bedrijven heffen in Europa is torenhoog. Dat is niet enkel zo bij Canon, maar ook bij Apple. Dat heeft niets te maken met de afkomst van het bedrijf en ook niet met de wisselkoers van Japan, want de euro wordt hoger gewaardeerd t.o.v. de yen dan de dollar.

Laat ons deze discussie hierbij afsluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

wappiewappie schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:25:
Veel belangrijker :

Reizen naar de U.S.A. betekent ook een heel eng papiertje tekenen bij aankomst waarmee je akkoord gaat dat je naar Guantanamo afgevoerd kan worden als er ook maar een klein (verkeerd!) vermoeden bestaat dat je een verdacht persoon bent om wat voor reden dan ook! :X :| :/

Dat dit vind ik geen enkel prijsverschil waard eerlijk gezegd, maar anderen zullen daar ongetwijfeld anders over denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

En dat was het laatste over import en heffingen. Daar zijn al hele topics over vol geschreven, deze is voor objectieven.

Vanaf hier dus weer on-topic. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Mooie nieuwe lenzen van Canon. Maar ze zijn wel duur en groot. De 24-105mm moet je wel een specifiek doel voor hebben met die f2.8. Ik hou het lekker bij de compactere f4 versie. Al ben ik wel benieuwd hoe ze zich qua beeldkwaliteit verhouden. Waarschijnlijk zal de f2.8 versie ook een stuk scherper zijn.

En qua telebereik heeft Canon nu wel een mooi aanbod voor RF. Maar zoals hierboven al genoemd: het is duur. Ik heb me een paar jaar terug flink ingekocht in het RF systeem en 200mm blijft wel mijn maximale zoom :P Geen zin om nog meer geld te investeren. Ik wil nu gewoon lekker plaatjes schieten!

... Alhoewel... En f1.4 of snellere 24mm lens zou ik nog wel willen 😇

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Persoonlijk vind ik die 24-105/2.8 best wel interessant, maar ook weer niet. Ik schiet graag met lichtsterke primes maar soms is een wat flexibele lens voor gezinsuitjes of dergelijke dingen wel handig. Dat kan je echter ook oplossen door gewoon te wisselen of creatief met de beperking in brandpuntsafstand om te gaan.

Voorheen had ik een 18-135 en die gebruikte ik toch ergens ook weer relatief weinig, ik vond het beeld van de primes vaak mooier. Misschien heb ik dan wel meer aan een 70-200/2.8. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gonadan schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:39:
Voorheen had ik een 18-135 en die gebruikte ik toch ergens ook weer relatief weinig, ik vond het beeld van de primes vaak mooier.
Ik vond en blijf het jammer vinden dat ze de Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM opeens hebben vervangen door al die 18-zoveel STM lensjes eerlijk gezegd... ;w

Ik ben nu dus NOG voorzichtiger met die lens dan ik altijd al was! _O-
Moet er niet aan denken om een alternatief of vervangend exemplaar te moeten kopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
@Gonadan ja maar hij is ook gelijk weer zo groot. Ik deel jouw mening overigens. Ik ben aan de ene kant heel blij met m’n 24-105mm want hij is zo praktisch … maar ook wel saai 🙃

Ik heb ook een 50mm f1.2, die is minder praktisch, maar man wat een beelden komen daaruit.

@nero355 die 15-85mm is een pareltje inderdaad. Als je en eentje hebt die geen alignment issues heeft dan is dat de beste general purpose lens voor EF-S naar mijn mening. Qua scherpte onderscheid ‘ie zich vooral van de rest.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@FeareX ik loop het meest met mijn 85/1.4 Art, da's ook geen kleintje. Maar het blijft wel wat om nóg groter te gaan inderdaad.

Ik twijfel al best lang over een 24-105, heb zelf een tijdje een 24-70/2.8 overwogen als standaardzoom.

[ Voor 29% gewijzigd door Gonadan op 08-11-2023 22:29 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Volgens de geruchten komt er een native RF 400/4 DO aan met nieuw ontwerp. Benieuwd wat ze er van gaan maken maar het zal hoe dan ook weer prijzig gaan zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Gonadan op 15-11-2023 14:30 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gonadan schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:29:
Volgens de geruchten komt er een native RF 400/4 DO aan met nieuw ontwerp.
Ik dacht dat DO lenzen in het algemeen al jaren geleden EOL waren verklaard :?

Opzich vond ik de Canon EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM altijd wel leuk omdat die qua formaat en waarschijnlijk ook feel op de Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM leek en van die lens weet ik 100% zeker dat die echt heel fijn is om te gebruiken! :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

nero355 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 23:46:
[...]

Ik dacht dat DO lenzen in het algemeen al jaren geleden EOL waren verklaard :?
De RF 800mm f11 (en de 600mm ook) is toch ook een DO lens? Die is alleen niet zo gebrand.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!
zonoskar schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:27:
[...]

De RF 800mm f11 (en de 600mm ook) is toch ook een DO lens? Die is alleen niet zo gebrand.
Inderdaad en Nikon gebruikt iets soortgelijks ook nog steeds, al heet het dan PF.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-08-2024

Clay

cookie erbij?

Gonadan schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:29:
Volgens de geruchten komt er een native RF 400/4 DO aan met nieuw ontwerp. Benieuwd wat ze er van gaan maken maar het zal hoe dan ook weer prijzig gaan zijn.
De EF 400mm f/4 DO II is nieuw 6K, dus dat zal wsl in die richting zoniet meer zijn ja :P

Wbt leuke walk-around lenzen zit ik met m'n R7 nog steeds "vast" aan de EF-S 17-55 f/2.8, die het geheel inc de EF-RF adapter toch vrij forst en zwaar maakt. De goedkoopste enigszins lichtsterke RF alternatieven zijn de 24-105 f/4 L en de 14-35 f/4 L, maar die leveren beide ook een stuk practisch bereik in. Alles in RF met f/2.8 of sneller is idioot duur :'(

Ik had me voorgenomen om voor de RF mount geen -S lenzen meer te kopen ivm de toekomst, maar mocht Canon nu toch iets vergelijkbaars als de 17-55 maken zou ik eigenlijk wel gaan twijfelen. Dat, of ze moeten de RF mount eindelijk eens opengooien en dat er third-party alternatieven komen zoals Sigma en Tamron ook lichtsterke walk-around zooms hebben.

Zie net op canonrumors trouwens net een bericht over 4 snelle primes :9

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Clay schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:22:
[...]

De EF 400mm f/4 DO II is nieuw 6K, dus dat zal wsl in die richting zoniet meer zijn ja :P

Wbt leuke walk-around lenzen zit ik met m'n R7 nog steeds "vast" aan de EF-S 17-55 f/2.8, die het geheel inc de EF-RF adapter toch vrij forst en zwaar maakt. De goedkoopste enigszins lichtsterke RF alternatieven zijn de 24-105 f/4 L en de 14-35 f/4 L, maar die leveren beide ook een stuk practisch bereik in. Alles in RF met f/2.8 of sneller is idioot duur :'(

Ik had me voorgenomen om voor de RF mount geen -S lenzen meer te kopen ivm de toekomst, maar mocht Canon nu toch iets vergelijkbaars als de 17-55 maken zou ik eigenlijk wel gaan twijfelen. Dat, of ze moeten de RF mount eindelijk eens opengooien en dat er third-party alternatieven komen zoals Sigma en Tamron ook lichtsterke walk-around zooms hebben.

Tsja, hier waarschuw ik alle potentiele RF-S gebruikers voor: zeer beperkt native lenzenaanbod (of enorm duur).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
Die gaan ook gewoon idioot duur zijn hoor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

zonoskar schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:27:
Universal Creations schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:02:
Inderdaad en Nikon gebruikt iets soortgelijks ook nog steeds, al heet het dan PF.
Hmm... interessant! :)

Of ik heb dat nooit geweten of ik ben dat echt totaal vergeten! :$ O-)

Dat, of ze moeten de RF mount eindelijk eens opengooien en dat er third-party alternatieven komen zoals Sigma en Tamron ook lichtsterke walk-around zooms hebben.
Ik wil best 1:1 met je ruilen voor mijn Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Canon) want dat zou weleens precies het super kleine speelgoedlensje kunnen zijn waar je naar op zoek bent! ;) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[...]

Ik had ook de 17-55, tot hij stuk ging. En met de adapter was het behoorlijk uit balans op de R10 :+

Maar met de 18-150 en de 35mm f/1.8 prime kom ik aardig uit de voeten. Al is het zeker geen 1 op 1 vervanging. De eerste als handige en lichte walkaround, maar geen sexy plaatjes. De prime om leuke portretten met mooie scherptediepte te maken en hij pakt natuurlijk meer licht.

Zag ook dat er nu best wat aanbiedingen zijn van rond de 10-15%. Ik heb niet gecheckt of er nog cashback op zit, anders is het allemaal een beetje broekzak vestzak verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

_ferry_ schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:28:
Ik had ook de 17-55, tot hij stuk ging.
Wat ging er precies stuk ??

Ik ken namelijk een bevriende Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM die heel raar doet en niet goed wil focussen op mijn camera om de een of andere reden... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

nero355 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:50:
[...]

Wat ging er precies stuk ??

Ik ken namelijk een bevriende Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM die heel raar doet en niet goed wil focussen op mijn camera om de een of andere reden... :/
De flatcable van het diafragma. En toen ik die ging vervangen (onderdeeltje van een paar euro) scheurde de flatcable van de IS unit ook (onderdeel van 180€). De folie was blijkbaar een soort bros geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

_ferry_ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:55:
De flatcable van het diafragma. En toen ik die ging vervangen (onderdeeltje van een paar euro) scheurde de flatcable van de IS unit ook (onderdeel van 180€). De folie was blijkbaar een soort bros geworden.
Dat is echt serieus minder... ;(

Bizar ook dat een kabel zo duur kan zijn! Pure uitmelkerij... -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying
Na het lezen van zeer veel reviews en posts op verschillende fora, heb ik besloten om de Sigma 40mm 1.4 Art aan te schaffen. Zou extreem scherp zijn met snelle autofocus. De focal length is ook erg prettig, hoewel ik niet heel erg vaak met primes schiet (24-70 + 70-300). Lens is deze week binnengekomen. Wat een joekel van een ding. Niet erg in balans op een R6, maar boeit mij weinig.

Heel vlug wat plaatjes geschoten binnenshuis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4QJHW2YySurjjDWOZEdJPqrsIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u5Ncf8IGFKqgnPzkJgTDKwtG.jpg?f=fotoalbum_large
ISO 100, f/1,4, 1/200 (mijn vrouw haar koekjes, vond die ene een vreemde vorm hebben)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CYwnpmKZdVQO9qzKXgbjz6xuzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/09IuuAahLHcQ2KpVbWK8vmP3.jpg?f=fotoalbum_large
ISO 640, f/1.4, 1/80

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCKinlNLMfu4UcWAJHC8SbpS6XI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hs7xObzNApEgLSOaHbo6xhGd.jpg?f=fotoalbum_large
ISO 640, f/1.4, 1/125

Geïmporteerd met Lightroom met toepassing van correctieprofiel van de lens. Geen verdere wijzigingen toegebracht. Ik vind 'm heel scherp. Een stuk scherper wide-open dan bijv. mijn EF 85 1.8 of EF 50 1.8.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Die laatste is wijd open dan ook ronduit soft, dus dat is niet zo gek. :P

Leuk om mee te spelen hè zo'n 1.4. Heb zelf de 85 van Sigma en ben daar toch wel een beetje verliefd op.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Flying schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:20:
[Afbeelding]
ISO 100, f/1,4, 1/200 (mijn vrouw haar koekjes, vond die ene een vreemde vorm hebben)
Misschien wil ze daarmee wat zeggen :? :+

/Flauw O-)

Maar effe zonder gekkigheid :
Die kan je mooi posten in Post hier je pareidolia ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flying
Daar heb ik helaas geen toegang toe.

Vandaag is ook de R6II aangekomen. Dit weekend mooi samen testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying
Zo gezegd zo gedaan. Hier enkele voorbeelden van Sigma 40mm f1.4 Art buitenshuis i.c.m. R6II. Ik ben verliefd op dit pareltje. Allemaal wide-open gemaakt op f1.4 ISO 100 en onbewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdlOEu7UwBBZZ5RkpRnE1NvpnSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DDhEaWRbciha6lCYhGPvOR1H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1BfoYoD1F017o_zr8auyvJw7e8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QaBT91celusPFhhGj8yfyAb6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EI00L28pCaSVHj5jsFqY3oyZaeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZlLaUQQTS1QzCWFpIynT0k4c.jpg?f=fotoalbum_large

Deze wel bewerkt, want was te donker vanwege de achtergrond. ISO 500, 1/80. Moest er nog even bij vanwege bokeh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krhQHdH0twFfoMEITy98oE2LAoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWLgrd6MiOjfKGH7xufME9qT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Flying op 03-12-2023 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:49
Flying schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:18:
Zo gezegd zo gedaan. Hier enkele voorbeelden van Sigma 40mm f1.4 Art buitenshuis i.c.m. R6II. Ik ben verliefd op dit pareltje. Allemaal wide-open gemaakt op f1.4 ISO 100 en onbewerkt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze wel bewerkt, want was te donker vanwege de achtergrond. ISO 500, 1/80. Moest er nog even bij vanwege bokeh.

[Afbeelding]
Die R6II is een pareltje wat mij betreft!
Ik vind eigenlijk alleen de kerstman en het oog(wit) scherpe foto's. De andere zijn onscherp en soft. waar lag het scherpstelpunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
Ogen zijn focuspunten. Ik ga helemaal niet akkoord met soft, maar goed. Er is geen enkele andere lens die ik heb die even scherp is wide open. Niet de 100mm 2.8L en niet de 70-300mm L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
Flying schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:49:
Ogen zijn focuspunten. Ik ga helemaal niet akkoord met soft, maar goed. Er is geen enkele andere lens die ik heb die even scherp is wide open. Niet de 100mm 2.8L en niet de 70-300mm L.
Kijk eens goed naar de witte chocolaatjes, waar ligt hier een scherp punt? daarom noem ik het soft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
bakkie1985 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 08:02:
[...]

Die R6II is een pareltje wat mij betreft!
Ik vind eigenlijk alleen de kerstman en het oog(wit) scherpe foto's. De andere zijn onscherp en soft. waar lag het scherpstelpunt?
Ik vind alle foto's scherp op het scherpstelpunt, dus ik zie niet wat jij ziet. Kijk je wel naar het scherpste deel van de foto's? De scherptediepte is zo beperkt dat op 100% bijna alles onscherp is, behalve waarop is scherpgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
Kwintessens schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:03:
[...]

Ik vind alle foto's scherp op het scherpstelpunt, dus ik zie niet wat jij ziet. Kijk je wel naar het scherpste deel van de foto's? De scherptediepte is zo beperkt dat op 100% bijna alles onscherp is, behalve waarop is scherpgesteld.
Enige scherpe witte chocolaatje is de eerste witte rij 5e van boven...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flying
Dat was wel een de insteek van een schuine foto op f1.4 natuurlijk. Het belangrijkste is in ieder geval dat ik tevreden ben en dat is zo. Ik heb dat weekend bijna alles op f1.4 gefotografeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
Ik heb, zonder het perfect te doen, even snel wat plaatjes geschoten zoals je in reviews ziet. Ik heb niet gezoomd om de focus perfect op de 0 te zetten, maar niets bewogen tussen de kliks door.

Sigma 40mm f1.4 ART
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7FOLtAEKqhMol0yukB_xg9ZmmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QmYHcJUqcWr2ngtpO5TTmMUW.jpg?f=fotoalbum_large
ISO 400, f1.4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kpZV8sMH69JSa-Ui54_bIJZ1rmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S2e2K1SQp9hbrWuwls8jt7CS.jpg?f=fotoalbum_large
ISO 400, f1.8

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sK5aHE1pOAVR9pJ2pf1l8Big6qk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mKid7faBq7GT4u7gnzWJoSR.jpg?f=fotoalbum_large
ISO 400, f2.8

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbmtTVmuId-OBLG_cFhUnS7x0sE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gnuCt65i9mHLa9eaEAZ8O6K7.jpg?f=fotoalbum_large
ISO 400, f4.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
bakkie1985 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:20:
[...]

Enige scherpe witte chocolaatje is de eerste witte rij 5e van boven...
Als je goed kijkt, zie je dat het scherptevlak een horizontale lijn is in het midden van de afbeelding. Scherptediepte is zeer beperkt.

@Flying Ziet er goed uit. Ik zie geen afwijkingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Ik zie bij elke foto gewoon een punt wat echt goed scherp is. Dan kan je hooguit discussiëren of wijd open de juiste keuze is bij het geschoten onderwerp, maar dat is aan de fotograaf. Mooie lens hoor. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Flying schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:09:
Ik heb, zonder het perfect te doen, even snel wat plaatjes geschoten zoals je in reviews ziet. Ik heb niet gezoomd om de focus perfect op de 0 te zetten, maar niets bewogen tussen de kliks door.

Sigma 40mm f1.4 ART
[Afbeelding]
ISO 400, f1.4

[Afbeelding]
ISO 400, f1.8

[Afbeelding]
ISO 400, f2.8

[Afbeelding]
ISO 400, f4.0
NOFI, maar dit is toch gewoon Backfocus of begrijp ik de werking van dat ding verkeerd :? :$

Ik zou verwachten dat de scherpte die je rond de 0 ziet ergens rond de 4 zou moeten zien, want je focust op die QR Code en SLRKIT tekst/merk plaat, toch ?!

Zo werkt dit ding in ieder geval voor zover ik het me nog kan herinneren : https://www.pentaxforums..../files/1/148/IMG_2267.JPG
Of zo'n model : https://www.bhphotovideo....ibration_tool_1439588.jpg

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying
De QR zit op het niveau van de 0, niet van de 4. Je ziet dat niet heel duidelijk op de foto.

Edit: hier een top down foto van het kaartje:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9dcbPTz.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Flying op 30-12-2023 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Flying schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:48:
De QR zit op het niveau van de 0, niet van de 4. Je ziet dat niet heel duidelijk op de foto.

Edit: hier een top down foto van het kaartje:
[Afbeelding]
Wat een vaag ding joh... :+

Ik vind die andere twee die ik heb gepost echt veel logischer en waarschijnlijk ook betrouwbaarder qua werking! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 03-05 14:32
nero355 schreef op zondag 31 december 2023 @ 00:23:
[...]

Wat een vaag ding joh... :+

Ik vind die andere twee die ik heb gepost echt veel logischer en waarschijnlijk ook betrouwbaarder qua werking! :)
Zo moeilijk is dit toch niet? :X Op f/2.8 lijkt hij iets backfocus te hebben maar dit kan ook gewoon variatie zijn in het scherpstellen. Al met al heel netjes afgesteld als ik dat zo zie.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
Vorig jaar in Februari werd de Voigtlander 50/1.0 Nokton aangekondigd. Er zijn nog steeds bijna niks van reviews te vinden, op die van Gordon Laing na dan.
Nu is dan de 40//1.2 Nokton aangekondigd: https://www.fredmiranda.c...ton-40mm-f1-2-aspherical/

Ligt het aan mij, of gaat het uitbrengen van 3rd party lenzen voor RF-mount erg traag? (niet alleen voigtlander overigens)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Deathchant schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:53:
Ligt het aan mij, of gaat het uitbrengen van 3rd party lenzen voor RF-mount erg traag? (niet alleen voigtlander overigens)
Allereerst is Canon niet bepaald 3rd-party vriendelijk. Alles met AF is verboden. Dan blijven dus de Voigtlanders en ander MF-materiaal over.
Ten tweede is Nikon voor alles met groothoek en symmetrisch (niet retrofocus) ontwerp een stuk interessanter, omdat hier (net als bij Leica) een hele dunne glasplaat voor de sensor zit. Bij Sony zit er ook een dikke glasplaat voor, maar ja, Sony heeft een veel grotere afzetmarkt.
Ten derde is Canon niet direct het eerste merk waarbij ik denk aan MF-glas. Fuji en Nikon maken al jaren meer retro gerichte camera's en lenzen. Uiteraard werken MF lenzen heel prima op een Canon R (of M) camera, maar men associeert het merk daar niet zo snel mee.
Als laatste is Canon nog maar recent met zijn R-systeem bezig vergeleken met veel andere merken met hun spiegelloze camera's (Nikon tel ik dan even niet mee).

[ Voor 7% gewijzigd door Universal Creations op 06-01-2024 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Deathchant schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:53:
Vorig jaar in Februari werd de Voigtlander 50/1.0 Nokton aangekondigd. Er zijn nog steeds bijna niks van reviews te vinden, op die van Gordon Laing na dan.
Er zijn best wat reviews te vinden voor de 50 f1 in andere mounts. Optisch hetzelfde ontwerp. Als ervaringsdeskundige: fantastische lens!
Nu is dan de 40//1.2 Nokton aangekondigd: https://www.fredmiranda.c...ton-40mm-f1-2-aspherical/
Die had ik gemist, ook al een lens die in andere mounts al is uitgerold. 999 pietermannen. Ik hou het bij de Voigtländer 40 f2 pancake in EF mount die ik al 15 jaar heb. Liev lensje <3
Vind Paul z’n uitleg hierboven wel juist. Vergeet ook niet de EF stuff die beter op R werkt dan op de oorspronkelijke EF mount..

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:00
Canon lijkt de RF-mount deels open te gooien, maar vooralsnog alleen voor APS-C. Sigma en Tamron hebben de volgende lenzen aangekondigd:Geen van de lenzen is een nieuw ontwerp, ze bestaan allemaal al voor E-, L- en/of X-mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:13
Goede ontwikkeling. Ik heb de 56mm 1.4 voor de M mount en dat is een zeer fijne lens. Kwaliteit van een Art lens in een veel compacter jasje.

Hopelijk is dit een stap in de goede richting en duurt het dan niet lang meer voordat de mount open gaat voor alle third party fabrikanten.

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:00
De Tamron 17-70mm f/2.8 zou ook een hele interessante lens zijn als die naar de RF-mount komt. Ongeveer equivalent aan een fullframe 24-105mm f/4 is dat een erg leuk bereik voor een betaalbare prijs.

Ik snap de strategie van Canon ook wel. Het instapsegment aantrekkelijk houden en hopen dat gebruikers op hun RF-mount beginnen, en dan later upgraden naar de duurdere full-frame modellen - waarvoor je toch echt Canon lenzen zal moeten kopen. Ik verwacht niet dat ze third-party full-frame lenzen toestaan, in ieder geval niet op de korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:37
Balance schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:55:
De Tamron 17-70mm f/2.8 zou ook een hele interessante lens zijn als die naar de RF-mount komt. Ongeveer equivalent aan een fullframe 24-105mm f/4 is dat een erg leuk bereik voor een betaalbare prijs.

Ik snap de strategie van Canon ook wel. Het instapsegment aantrekkelijk houden en hopen dat gebruikers op hun RF-mount beginnen, en dan later upgraden naar de duurdere full-frame modellen - waarvoor je toch echt Canon lenzen zal moeten kopen. Ik verwacht niet dat ze third-party full-frame lenzen toestaan, in ieder geval niet op de korte termijn.
Ik heb de sigma variant daarvan 17-70 2.8-4.5 een erg fijne lens die ik het meest gebruik.
Ik kan ook geen lens vinden die daar in de buurt komt.
Ik heb nu de standaard 18-45, ook prima, maar ik had graag iets meer lichtsterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-05 14:33
Balance schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:55:

Maar we hopen natuurlijk van wel! Ik vind het aanbod maar schaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandijk
  • Laatst online: 02-05 14:37
Ik kan een nette Canon EF 400mm DO IS (eerste versie) overnemen. Helaas zijn er weinig reviews te vinden icm recente cameras (EOS R, 7D mark II) Vaak wordt er melding gemaakt van slechte bokeh, maar voorbeelden hiervan kan ik niet vinden.

Wat ik vind is vooral informatie/reviews van de mark II versie. De oude versie is inmiddels 22 jaar oud, en een behoorlijke niche lens. Wat het gebrek aan plaatjes verklaart.

Heeft er iemand ervaring/voorbeeld foto's met deze lens?

[ Voor 22% gewijzigd door vandijk op 29-05-2024 09:54 ]

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-02 10:26
vandijk schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:51:
Ik kan een nette Canon EF 400mm DO IS (eerste versie) overnemen. Helaas zijn er weinig reviews te vinden icm recente cameras (EOS R, 7D mark II) Vaak wordt er melding gemaakt van slechte bokeh, maar voorbeelden hiervan kan ik niet vinden.

Wat ik vind is vooral informatie/reviews van de mark II versie. De oude versie is inmiddels 22 jaar oud, en een behoorlijke niche lens. Wat het gebrek aan plaatjes verklaart.

Sorry geen voorbeeld foto's. Ik heb een tijdje met het idee gelopen om de 400mm DO II te kopen, en heb me er toen ook in verdiept.

Wat ik mij vooral als verschil tussen beide lenzen kan herinneren is dat versie 1 veel minder contrast geeft. Deze was echt een stuk minder dan de "gewone" niet DO primes van toen. Waar de versie 2 al veel dichterbij kwam qua beeldkwaliteit.
Qua scherpte was het verschil ook best aanwezig. Zeker buiten het centrum.
https://petapixel.com/201...00mm-lenses-mark-mark-ii/

Versie 2 ging ook veel beter om met extenders. En dat is wel een erg groot voordeel.

Qua Bokeh was het voor wat ik kan herinneren niet zo dramatisch. Het drukke viel alleen op in bepaalde gevallen. Versie 2 is net zo goed een DO lens en heeft er dus ook kans op.

Als laatste is het natuurlijk een erg groot nadeel dat de lens niet te repareren is door Canon. Maar dat zal ook uiteindelijk gebeuren met versie 2.

Neemt allemaal niet weg dat als je versie 1 voor een heel leuke prijs kunt overnemen, het wel een grappig ding is.
Op het Fred Miranda forum heb je trouwens veel kans om gebruikers met ervaringen te vinden.
Bijvoorbeeld hier:
https://www.fredmiranda.com/forum/topic/1580577/

[ Voor 5% gewijzigd door RobertJRB op 30-05-2024 10:31 ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +2 Henk 'm!
vandijk schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:51:

Het moet wel een heel goede prijs zijn, want ik denk dat een tweedehands 100-400mm II een betere optie is. Die is 1 stop minder lichtsterk, maar hoeft niet afgestopt te worden voor goede scherpte. En de 100-399mm krijg je er ook nog eens gratis bij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandijk
Universal Creations schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:51:
[...]

Het moet wel een heel goede prijs zijn, want ik denk dat een tweedehands 100-400mm II een betere optie is. Die is 1 stop minder lichtsterk, maar hoeft niet afgestopt te worden voor goede scherpte. En de 100-399mm krijg je er ook nog eens gratis bij ;)
De 100-400 II heb ik al ;) En de prijs voor de 400mm DO is niet veel meer dan wat er soms voor 400/5.6 lenzen gevraagd wordt.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Universal Creations schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:51:
Dat zou ook mijn keuze zijn, maar @vandijk is ondertussen een Canon fotomeuk verzamelaar geworden volgens mij dus dan wordt het een heel ander verhaal :)

Maar dat wist je zelf denk ik ook wel...

Mijn favoriete DO lens is deze : Canon EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM
Die zou namelijk grofweg dezelfde "feel" moeten hebben als deze : Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM
En dat is een serieus fijne lens als je de brakke beeldkwaliteit negeert! O+

Wat trouwens weer gelijk hetgene is wat beide lenzen gemeen hebben... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-05 21:03
Beste , ik zie bij de index van de Canon lenzen de volgende lens er niet bij staan :

Canon Zoom Lens EF 28-90mm 1:4-5.6 III 58mm

De 28 - 105 staat er wel

Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Hansw1 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:17:
Beste , ik zie bij de index van de Canon lenzen de volgende lens er niet bij staan :

De 28 - 105 staat er wel

Mvg Hans
En alle RF lenzen missen ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hansw1 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:17:
Ik zie bij de index van de Canon lenzen de volgende lens er niet bij staan :

GiLeX schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:25:
En alle RF lenzen missen ook ;)
Werk aan de winkel voor @Universal Creations >:) :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Achter de schermen hebben we al een update staan. Die is nog niet geplaatst omdat hij nog niet compleet was maar gezien het tempo waarin er nieuwe lenzen komen zal ik hem wel plaatsen. Aanvullen kan altijd nog. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandijk
nero355 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:04:
[...]

Dat zou ook mijn keuze zijn, maar @vandijk is ondertussen een Canon fotomeuk verzamelaar geworden volgens mij dus dan wordt het een heel ander verhaal :)
De lens is inmiddels binnen. De eerste test foto's met de EF 400mm f/4 DO IS USM zijn veelbelovend. Eventuele onscherpte in deze foto's zijn user error, en een calibratie foutje 8)7 .

Exif: 1D IV iso 200 f/4 1/250s (micro adjustment stond op -20, had -6 moeten zijn, dus beetje front focus)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ele7Fl1fsAerLGGAK-O3udwsiFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i3FbMUmhPSXDNBcyaW2fTqng.jpg?f=fotoalbum_large

Exif: 7D II iso 250 f/4 1/1000s
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ZenEypQXmjGeIM6pVbWp8y9rkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MANob3FtNwVCUYKawhEzvOVY.jpg?f=fotoalbum_large

Exif: 1D IV iso 160 f/4 1/320s (micro adjustment stond op -20, had -6 moeten zijn, dus beetje front focus)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stc8xefNl7OH7Ux9s-ivKRu-41k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WedCItfAWHeHzqBkcvCyjtXE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door vandijk op 08-06-2024 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

vandijk schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:00:
De lens is inmiddels binnen. De eerste test foto's met de EF 400mm f/4 DO IS USM zijn veelbelovend. Eventuele onscherpte in deze foto's zijn user error, en een calibratie foutje 8)7
Opzich niet slecht, maar ik heb inderdaad het idee dat ze een klein beetje bewogen zijn of simpelweg met een te lage sluitertijd zijn gemaakt dus zet effe de EXIF meuk erbij als je tijd en zin hebt, want ik ben wel benieuwd wat die zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandijk
nero355 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:44:
[...]

Opzich niet slecht, maar ik heb inderdaad het idee dat ze een klein beetje bewogen zijn of simpelweg met een te lage sluitertijd zijn gemaakt dus zet effe de EXIF meuk erbij als je tijd en zin hebt, want ik ben wel benieuwd wat die zegt :)
Ik heb de exif toegevoegd. Ik kwam er later achter, dat de AF micro adjustment op -20 stond. De foto's gemaakt met de 1D IV hadden last van wat front focus. Morgen roofvogels fotograferen. Eens kijken wat daar uit gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

d:)b
Ik kwam er later achter, dat de AF micro adjustment op -20 stond.
Hmm... dat helpt inderdaad ook niet echt :)
Eens kijken wat daar uit gaat komen.
Hou je sluitertijd boven de 1/1000 of 1/1250 voor de zekerheid om zodoende hopelijk onscherpte door bewegingen van het onderwerp of de lens/jouw handen uit te sluiten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Als het echt om vogels in vlucht gaat kan je die sluitertijd nog wel halveren als je écht zeker wilt zijn. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 11-06-2024 09:12 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gonadan schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:21:
Als het echt om vogels in vlucht gaat kan je die sluitertijd nog wel verdubbelen als je écht zeker wilt zijn. ;)
Des te hoger, des te beter uiteraard! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Sluitertijd "boven", "hoger" en "verdubbelen"???
Ik weet dat ik een mierenneuker ben, maar in het Nederlands spreken we nog altijd van sluitertijd en niet van sluitersnelheid. Dus "onder", "lager" en "halveren" lijken mij beter op zijn plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Je hebt gelijk. Ook al werd het blijkbaar wel gesnapt, ik bedoelde uiteraard halveren. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Universal Creations schreef op maandag 10 juni 2024 @ 22:52:
Ik weet dat ik een mierenneuker ben, maar in het Nederlands spreken we nog altijd van sluitertijd en niet van sluitersnelheid. Dus "onder", "lager" en "halveren" lijken mij beter op zijn plek.
Ik zou zeggen wees blij dat het er niet in het Engels staat, want heel veel termen ken ik veel beter in het Engels dan in het Nederlands als het om een willekeurige hobby van mij gaat :P :+

De reden daarvan is voor een heel groot deel dat heel veel termen in het Nederlands totaal niet lekker bekken en ik echt serieuze ** CRINGE ** momenten van krijg als ik ze hoor/lees... :X :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:45:
[...]

Ik zou zeggen wees blij dat het er niet in het Engels staat, want heel veel termen ken ik veel beter in het Engels dan in het Nederlands als het om een willekeurige hobby van mij gaat :P :+

De reden daarvan is voor een heel groot deel dat heel veel termen in het Nederlands totaal niet lekker bekken en ik echt serieuze ** CRINGE ** momenten van krijg als ik ze hoor/lees... :X :F
Ik vind dat bij fotografie wel meevallen met Nederlandse termen die cringe klinken. In de computerbranche is dat een ander verhaal. Maar dat komt ook, vermoed ik, omdat fotografie meer dan 100 jaar langer bestaat dan computers (de elektronische variant) en dus al veel langer ingeburgerd zijn. De computerontwikkeling is zo snel gegaan, dat de taal het niet echt heeft kunnen bijbenen.

Maar goed, de uitleg over de sluitertijden is overgekomen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 03-05 14:32
Universal Creations schreef op maandag 10 juni 2024 @ 22:52:
Als we dan toch aan het mierenneuken zijn, waarom spreken we dan van de "snelheid" van een lens als we het hebben over de grootte van het diafragma. Letterlijk niks gaat hier sneller door. Tuurlijk kun je de sluitertijd verlagen maar ditzelfde geldt voor de ISO.

:X

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandijk
Ik heb nog wat foto'smet de 400DO toegevoegd aan mijn flickr. https://www.flickr.com/ph...albums/72177720317541474/

Op f/4 is de scherpte er niet echt, op een 30mp fullframe sensor. Vanaf f/5 ziet het er bruikbaar uit. De bokeh kan echt romig zijn, maar ook erg onrustig, afhankelijk van de achtergrond en de relatieve afstanden.

Het lichte gewicht is echt een zegen, als je een halve dag uit de hand aan het fotograferen bent, of als je hem aan de schouder of in een rugtas hebt zitten. En hij past goed in bijvoorbeeld een Lowepro protactic 450. (inclusief 2 fullsize bodies, een 24-70 en een 100-400.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

vandijk schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:21:
Ik heb nog wat foto'smet de 400DO toegevoegd aan mijn flickr. https://www.flickr.com/ph...albums/72177720317541474/

Op f/4 is de scherpte er niet echt, op een 30mp fullframe sensor. Vanaf f/5 ziet het er bruikbaar uit. De bokeh kan echt romig zijn, maar ook erg onrustig, afhankelijk van de achtergrond en de relatieve afstanden.
Ik vind deze drie best wel goed eerlijk gezegd :
- https://www.flickr.com/ph...mk1/53786477885/sizes/3k/
- https://www.flickr.com/ph...mk1/53780297136/sizes/3k/
- https://www.flickr.com/ph...mk1/53786061181/sizes/3k/

Geen originelen qua formaat zo tezien, maar desondanks voor zo'n oude experimentele lens best wel goed !!! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ventieldopje schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:44:
Als we dan toch aan het mierenneuken zijn, waarom spreken we dan van de "snelheid" van een lens als we het hebben over de grootte van het diafragma. Letterlijk niks gaat hier sneller door. Tuurlijk kun je de sluitertijd verlagen maar ditzelfde geldt voor de ISO.

:X
Daarom spreek ik ook nooit van snelheid van een lens, enkel van lichtsterkte of diafragma, bv: deze lens is lichtsterker dan de kitlens, of deze lens heeft een groot diafragma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Gaat de snelheid van de lens niet over het diafragma, of die wel een beetje opschiet met openen en sluiten zodat je lekker snel foto's kunt maken? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:21

DirtyBird

Praktiserend denker

Zou t niet gewoon ouderwets zijn, uit de tijd dat je fotorol je iso bepaalde en je dus niet 'even' de iso kon wisselen?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-05 14:33
Gonadan schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:18:
Gaat de snelheid van de lens niet over het diafragma, of die wel een beetje opschiet met openen en sluiten zodat je lekker snel foto's kunt maken? :P
Als mensen het hebben over een "snel" objectief, bedoelen ze meestal een objectief met een groot maximaal diafragma (oftewel een laag f-getal). Zoals we weten, laat dat grotere diafragma meer licht door, waardoor je met een kortere (snellere?) sluitertijd dezelfde belichting kunt krijgen.

Random voorbeelden ervan uitgaande dat beide foto's dezelfde belichting hebben:
Foto 1 met een minder "snel" objectief:
f/2.8
1/500
iso 100

Foto 2 met een "sneller" objectief:
f/1.8
1/1000
iso 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@LostInNight ga je het nog serieus uitleggen? Ik denk dat je de grap gemist hebt. :D

offtopic:
Enneh, je hebt nu 1 1/3e stop verschil in diafragma en 1 stop verschil in sluitertijd, dus dat is niet helemaal dezelfde belichting. Maak foto 2 met f/2 en hij klopt. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 24-04-2025 13:02 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste