Dennis schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:56:
Als je moet/kunt kiezen tussen een Canon RF 35mm f1.8 en een Sigma EF 35mm f1.4 Art, wat zouden jullie kiezen? Ik heb al een Sigma 50mm f.4 Art en ik heb ook (uiteraard) de EF-RF mount.
In het voordeel van de Sigma lijkt mij de optische kwaliteit en grotere snelheid, in het voordeel van de Canon vind ik de native RF mount en het fors lagere gewicht. Voor mij is video van belang, dus ook de autofocussnelheid.
Hier de eigenaar van een R6 en de Sigma 35mm 1.4 met de Canon EF-RF-adapter. Nooit de RF 35mm 1.8 gehad, wel vaak over getwijfeld. Recent de RF 45mm f/1.2 gekocht, die is qua handling wel vergelijkbaar met de 35mm volgens mij. Dus met die korrel zout hierbij mijn ervaringen
R6 + Sigma EF 35mm ART:
- Voordelen: prachtige beeldkwaliteit, f/1.4 scheelt toch weer 2/3 stop tov de RF (en is ook echt bruikbaar op f/1.4), snelle en accurate AF (in mijn geval sneller dan de 45mm) en dat merk je vooral bij continue scherpstelling, hit rate ongeveer 100%. Daarbij: ook te gebruiken op EF-bodies (ik schiet nog wel eens met een 5D3)
- Nadelen: zwaar en groot, wat front-heavy (omdat de adapter er nog tussen zit), AF-geluid bij video (wat je echt niet helemaal weg kan nemen door een externe microfoon, maar wel serieus kan verminderen).
R6 + Canon RF 45mm:
- Voordelen: veel lichtere en compactere combinatie, STM-motor stiller tijdens video, control ring
- Nadelen: AF trager (bij continue AF duidelijk langere tijd nodig voordat het onderwerp scherp is; AF-kader bij face tracking schuift op een of andere manier vaker van het gezicht af, maar dat kan uiteraard anders zijn bij de RF 35mm), beeldkwaliteit wat minder dan de Sigma.
En niet per se een nadeel of voordeel, maar wel om rekening mee te houden: als je meerdere EF-lenzen gebruikt, dan is het onhandig om er ook een RF-variant bij te hebben. Ik had eerst alleen maar EF-lenzen, dus dat was simpel: adapter altijd op de body, en alleen lenzen wisselen. Met 2 EF en 1 RF-lens moet je daarnaast ook de adapter regelmatig wisselen. In mijn geval (EF 24-70, EF 35mm, RF 45mm) leidt dat ertoe dat ik de 24-70 nu nagenoeg niet meer gebruik.
Als ik zelf nieuw moest kiezen, dan zou de RF-variant voor privégebruik waarschijnlijk wel voldoen. De EF 35mm houdt echter toch iets speciaals, de look van 35mm en f/1.4 blijft bijzonder, dus ik blijf voorlopig bij de Sigma, ondanks dat ik wel merk wat de voordelen van een compactere setup zijn. En aangezien je de magie van de Art-serie al hebt kunnen ervaren, kan ik me helemaal voorstellen dat je lekker daarvoor gaat

Scheelt ook nog eens een paar honderd euro als je een beetje een deal kan maken op Marktplaats.
Tip voor als je voor de Art gaat: check goed of de bokeh helemaal egaal is. In die van mij is op de een of andere manier een streepje gekomen; dacht aanvankelijk dat het stof is, maar lijkt bij nader inzien toch t.g.v. een scheurtje in een lenselement te zijn oid. Zijn meer voorbeelden op internet van te vinden.
Als je nog specifieke vragen hebt, laat vooral weten!
[
Voor 9% gewijzigd door
tobiasvs op 06-02-2026 21:06
]