Zo moeilijk is dit toch niet?nero355 schreef op zondag 31 december 2023 @ 00:23:
[...]
Wat een vaag ding joh...
Ik vind die andere twee die ik heb gepost echt veel logischer en waarschijnlijk ook betrouwbaarder qua werking!
Vorig jaar in Februari werd de Voigtlander 50/1.0 Nokton aangekondigd. Er zijn nog steeds bijna niks van reviews te vinden, op die van Gordon Laing na dan.
Nu is dan de 40//1.2 Nokton aangekondigd: https://www.fredmiranda.c...ton-40mm-f1-2-aspherical/
Ligt het aan mij, of gaat het uitbrengen van 3rd party lenzen voor RF-mount erg traag? (niet alleen voigtlander overigens)
Nu is dan de 40//1.2 Nokton aangekondigd: https://www.fredmiranda.c...ton-40mm-f1-2-aspherical/
Ligt het aan mij, of gaat het uitbrengen van 3rd party lenzen voor RF-mount erg traag? (niet alleen voigtlander overigens)
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Allereerst is Canon niet bepaald 3rd-party vriendelijk. Alles met AF is verboden. Dan blijven dus de Voigtlanders en ander MF-materiaal over.Deathchant schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:53:
Ten tweede is Nikon voor alles met groothoek en symmetrisch (niet retrofocus) ontwerp een stuk interessanter, omdat hier (net als bij Leica) een hele dunne glasplaat voor de sensor zit. Bij Sony zit er ook een dikke glasplaat voor, maar ja, Sony heeft een veel grotere afzetmarkt.
Ten derde is Canon niet direct het eerste merk waarbij ik denk aan MF-glas. Fuji en Nikon maken al jaren meer retro gerichte camera's en lenzen. Uiteraard werken MF lenzen heel prima op een Canon R (of M) camera, maar men associeert het merk daar niet zo snel mee.
Als laatste is Canon nog maar recent met zijn R-systeem bezig vergeleken met veel andere merken met hun spiegelloze camera's (Nikon tel ik dan even niet mee).
[ Voor 7% gewijzigd door Universal Creations op 06-01-2024 20:31 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Er zijn best wat reviews te vinden voor de 50 f1 in andere mounts. Optisch hetzelfde ontwerp. Als ervaringsdeskundige: fantastische lens!Deathchant schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:53:
Vorig jaar in Februari werd de Voigtlander 50/1.0 Nokton aangekondigd. Er zijn nog steeds bijna niks van reviews te vinden, op die van Gordon Laing na dan.
Die had ik gemist, ook al een lens die in andere mounts al is uitgerold. 999 pietermannen. Ik hou het bij de Voigtländer 40 f2 pancake in EF mount die ik al 15 jaar heb. Liev lensjeNu is dan de 40//1.2 Nokton aangekondigd: https://www.fredmiranda.c...ton-40mm-f1-2-aspherical/
Vind Paul z’n uitleg hierboven wel juist. Vergeet ook niet de EF stuff die beter op R werkt dan op de oorspronkelijke EF mount..Ligt het aan mij, of gaat het uitbrengen van 3rd party lenzen voor RF-mount erg traag? (niet alleen voigtlander overigens)
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
Canon lijkt de RF-mount deels open te gooien, maar vooralsnog alleen voor APS-C. Sigma en Tamron hebben de volgende lenzen aangekondigd:
- Sigma 18-50mm F2.8 DC DN (July 2024) Pricewatch
- Sigma 10-18mm F2.8 DC DN (Fall 2024 or later) Pricewatch
- Sigma 16mm F1.4 DC DN (Fall 2024 or later) Pricewatch
- Sigma 23mm F1.4 DC DN (Fall 2024 or later) Pricewatch
- Sigma 30mm F1.4 DC DN (Fall 2024 or later) Pricewatch
- Sigma 56mm F1.4 DC DN (Fall 2024 or later) Pricewatch
- Tamron 11-20mm F/2.8 Di III-A RXD (Model B060) (end of 2024) Pricewatch
Goede ontwikkeling. Ik heb de 56mm 1.4 voor de M mount en dat is een zeer fijne lens. Kwaliteit van een Art lens in een veel compacter jasje.
Hopelijk is dit een stap in de goede richting en duurt het dan niet lang meer voordat de mount open gaat voor alle third party fabrikanten.
Hopelijk is dit een stap in de goede richting en duurt het dan niet lang meer voordat de mount open gaat voor alle third party fabrikanten.
[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]
De Tamron 17-70mm f/2.8 zou ook een hele interessante lens zijn als die naar de RF-mount komt. Ongeveer equivalent aan een fullframe 24-105mm f/4 is dat een erg leuk bereik voor een betaalbare prijs.
Ik snap de strategie van Canon ook wel. Het instapsegment aantrekkelijk houden en hopen dat gebruikers op hun RF-mount beginnen, en dan later upgraden naar de duurdere full-frame modellen - waarvoor je toch echt Canon lenzen zal moeten kopen. Ik verwacht niet dat ze third-party full-frame lenzen toestaan, in ieder geval niet op de korte termijn.
Ik snap de strategie van Canon ook wel. Het instapsegment aantrekkelijk houden en hopen dat gebruikers op hun RF-mount beginnen, en dan later upgraden naar de duurdere full-frame modellen - waarvoor je toch echt Canon lenzen zal moeten kopen. Ik verwacht niet dat ze third-party full-frame lenzen toestaan, in ieder geval niet op de korte termijn.
Ik heb de sigma variant daarvan 17-70 2.8-4.5 een erg fijne lens die ik het meest gebruik.Balance schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:55:
De Tamron 17-70mm f/2.8 zou ook een hele interessante lens zijn als die naar de RF-mount komt. Ongeveer equivalent aan een fullframe 24-105mm f/4 is dat een erg leuk bereik voor een betaalbare prijs.
Ik kan ook geen lens vinden die daar in de buurt komt.
Ik heb nu de standaard 18-45, ook prima, maar ik had graag iets meer lichtsterkte.
Maar we hopen natuurlijk van wel! Ik vind het aanbod maar schaars.Balance schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:55:
Ik kan een nette Canon EF 400mm DO IS (eerste versie) overnemen. Helaas zijn er weinig reviews te vinden icm recente cameras (EOS R, 7D mark II) Vaak wordt er melding gemaakt van slechte bokeh, maar voorbeelden hiervan kan ik niet vinden.
Wat ik vind is vooral informatie/reviews van de mark II versie. De oude versie is inmiddels 22 jaar oud, en een behoorlijke niche lens. Wat het gebrek aan plaatjes verklaart.
Heeft er iemand ervaring/voorbeeld foto's met deze lens?
Wat ik vind is vooral informatie/reviews van de mark II versie. De oude versie is inmiddels 22 jaar oud, en een behoorlijke niche lens. Wat het gebrek aan plaatjes verklaart.
[ Voor 22% gewijzigd door vandijk op 29-05-2024 09:54 ]
Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2
Sorry geen voorbeeld foto's. Ik heb een tijdje met het idee gelopen om de 400mm DO II te kopen, en heb me er toen ook in verdiept.vandijk schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:51:
Ik kan een nette Canon EF 400mm DO IS (eerste versie) overnemen. Helaas zijn er weinig reviews te vinden icm recente cameras (EOS R, 7D mark II) Vaak wordt er melding gemaakt van slechte bokeh, maar voorbeelden hiervan kan ik niet vinden.
Wat ik mij vooral als verschil tussen beide lenzen kan herinneren is dat versie 1 veel minder contrast geeft. Deze was echt een stuk minder dan de "gewone" niet DO primes van toen. Waar de versie 2 al veel dichterbij kwam qua beeldkwaliteit.
Qua scherpte was het verschil ook best aanwezig. Zeker buiten het centrum.
https://petapixel.com/201...00mm-lenses-mark-mark-ii/
Versie 2 ging ook veel beter om met extenders. En dat is wel een erg groot voordeel.
Qua Bokeh was het voor wat ik kan herinneren niet zo dramatisch. Het drukke viel alleen op in bepaalde gevallen. Versie 2 is net zo goed een DO lens en heeft er dus ook kans op.
Als laatste is het natuurlijk een erg groot nadeel dat de lens niet te repareren is door Canon. Maar dat zal ook uiteindelijk gebeuren met versie 2.
Neemt allemaal niet weg dat als je versie 1 voor een heel leuke prijs kunt overnemen, het wel een grappig ding is.
Op het Fred Miranda forum heb je trouwens veel kans om gebruikers met ervaringen te vinden.
Bijvoorbeeld hier:
https://www.fredmiranda.com/forum/topic/1580577/
[ Voor 5% gewijzigd door RobertJRB op 30-05-2024 10:31 ]
Leica MM + Sony A9
Het moet wel een heel goede prijs zijn, want ik denk dat een tweedehands 100-400mm II een betere optie is. Die is 1 stop minder lichtsterk, maar hoeft niet afgestopt te worden voor goede scherpte. En de 100-399mm krijg je er ook nog eens gratis bijvandijk schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:51:
De 100-400 II heb ik alUniversal Creations schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:51:
[...]
Het moet wel een heel goede prijs zijn, want ik denk dat een tweedehands 100-400mm II een betere optie is. Die is 1 stop minder lichtsterk, maar hoeft niet afgestopt te worden voor goede scherpte. En de 100-399mm krijg je er ook nog eens gratis bij
Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2
Dat zou ook mijn keuze zijn, maar @vandijk is ondertussen een Canon fotomeuk verzamelaar geworden volgens mij dus dan wordt het een heel ander verhaalUniversal Creations schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:51:
Het moet wel een heel goede prijs zijn, want ik denk dat een tweedehands 100-400mm II een betere optie is. Die is 1 stop minder lichtsterk, maar hoeft niet afgestopt te worden voor goede scherpte. En de 100-399mm krijg je er ook nog eens gratis bij
Maar dat wist je zelf denk ik ook wel...
Mijn favoriete DO lens is deze : Canon EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM
Die zou namelijk grofweg dezelfde "feel" moeten hebben als deze : Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM
En dat is een serieus fijne lens als je de brakke beeldkwaliteit negeert!
Wat trouwens weer gelijk hetgene is wat beide lenzen gemeen hebben...
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Beste , ik zie bij de index van de Canon lenzen de volgende lens er niet bij staan :
Canon Zoom Lens EF 28-90mm 1:4-5.6 III 58mm
De 28 - 105 staat er wel
Mvg Hans
De 28 - 105 staat er wel
Mvg Hans
En alle RF lenzen missen ookHansw1 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:17:
Beste , ik zie bij de index van de Canon lenzen de volgende lens er niet bij staan :
De 28 - 105 staat er wel
Mvg Hans
Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms
Hansw1 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:17:
Ik zie bij de index van de Canon lenzen de volgende lens er niet bij staan :
Werk aan de winkel voor @Universal Creations
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Achter de schermen hebben we al een update staan. Die is nog niet geplaatst omdat hij nog niet compleet was maar gezien het tempo waarin er nieuwe lenzen komen zal ik hem wel plaatsen. Aanvullen kan altijd nog.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De lens is inmiddels binnen. De eerste test foto's met de EF 400mm f/4 DO IS USM zijn veelbelovend. Eventuele onscherpte in deze foto's zijn user error, en een calibratie foutjenero355 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:04:
[...]
Dat zou ook mijn keuze zijn, maar @vandijk is ondertussen een Canon fotomeuk verzamelaar geworden volgens mij dus dan wordt het een heel ander verhaal
Exif: 1D IV iso 200 f/4 1/250s (micro adjustment stond op -20, had -6 moeten zijn, dus beetje front focus)
:strip_exif()/f/image/i3FbMUmhPSXDNBcyaW2fTqng.jpg?f=fotoalbum_large)
Exif: 7D II iso 250 f/4 1/1000s
:strip_exif()/f/image/MANob3FtNwVCUYKawhEzvOVY.jpg?f=fotoalbum_large)
Exif: 1D IV iso 160 f/4 1/320s (micro adjustment stond op -20, had -6 moeten zijn, dus beetje front focus)
[ Voor 10% gewijzigd door vandijk op 08-06-2024 18:31 ]
Opzich niet slecht, maar ik heb inderdaad het idee dat ze een klein beetje bewogen zijn of simpelweg met een te lage sluitertijd zijn gemaakt dus zet effe de EXIF meuk erbij als je tijd en zin hebt, want ik ben wel benieuwd wat die zegtvandijk schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:00:
De lens is inmiddels binnen. De eerste test foto's met de EF 400mm f/4 DO IS USM zijn veelbelovend. Eventuele onscherpte in deze foto's zijn user error, en een calibratie foutje
Ik heb de exif toegevoegd. Ik kwam er later achter, dat de AF micro adjustment op -20 stond. De foto's gemaakt met de 1D IV hadden last van wat front focus. Morgen roofvogels fotograferen. Eens kijken wat daar uit gaat komen.nero355 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:44:
[...]
Opzich niet slecht, maar ik heb inderdaad het idee dat ze een klein beetje bewogen zijn of simpelweg met een te lage sluitertijd zijn gemaakt dus zet effe de EXIF meuk erbij als je tijd en zin hebt, want ik ben wel benieuwd wat die zegt
vandijk schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:33:
Ik heb de exif toegevoegd.
Hmm... dat helpt inderdaad ook niet echtIk kwam er later achter, dat de AF micro adjustment op -20 stond.
Hou je sluitertijd boven de 1/1000 of 1/1250 voor de zekerheid om zodoende hopelijk onscherpte door bewegingen van het onderwerp of de lens/jouw handen uit te sluitenEens kijken wat daar uit gaat komen.
Als het echt om vogels in vlucht gaat kan je die sluitertijd nog wel halveren als je écht zeker wilt zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 11-06-2024 09:12 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Des te hoger, des te beter uiteraard!Gonadan schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:21:
Als het echt om vogels in vlucht gaat kan je die sluitertijd nog wel verdubbelen als je écht zeker wilt zijn.
Sluitertijd "boven", "hoger" en "verdubbelen"???
Ik weet dat ik een mierenneuker ben, maar in het Nederlands spreken we nog altijd van sluitertijd en niet van sluitersnelheid. Dus "onder", "lager" en "halveren" lijken mij beter op zijn plek.
Ik weet dat ik een mierenneuker ben, maar in het Nederlands spreken we nog altijd van sluitertijd en niet van sluitersnelheid. Dus "onder", "lager" en "halveren" lijken mij beter op zijn plek.
Je hebt gelijk. Ook al werd het blijkbaar wel gesnapt, ik bedoelde uiteraard halveren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zou zeggen wees blij dat het er niet in het Engels staat, want heel veel termen ken ik veel beter in het Engels dan in het Nederlands als het om een willekeurige hobby van mij gaatUniversal Creations schreef op maandag 10 juni 2024 @ 22:52:
De reden daarvan is voor een heel groot deel dat heel veel termen in het Nederlands totaal niet lekker bekken en ik echt serieuze ** CRINGE ** momenten van krijg als ik ze hoor/lees...
Ik vind dat bij fotografie wel meevallen met Nederlandse termen die cringe klinken. In de computerbranche is dat een ander verhaal. Maar dat komt ook, vermoed ik, omdat fotografie meer dan 100 jaar langer bestaat dan computers (de elektronische variant) en dus al veel langer ingeburgerd zijn. De computerontwikkeling is zo snel gegaan, dat de taal het niet echt heeft kunnen bijbenen.nero355 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:45:
[...]
Ik zou zeggen wees blij dat het er niet in het Engels staat, want heel veel termen ken ik veel beter in het Engels dan in het Nederlands als het om een willekeurige hobby van mij gaat![]()
De reden daarvan is voor een heel groot deel dat heel veel termen in het Nederlands totaal niet lekker bekken en ik echt serieuze ** CRINGE ** momenten van krijg als ik ze hoor/lees...![]()
Maar goed, de uitleg over de sluitertijden is overgekomen
Als we dan toch aan het mierenneuken zijn, waarom spreken we dan van de "snelheid" van een lens als we het hebben over de grootte van het diafragma. Letterlijk niks gaat hier sneller door. Tuurlijk kun je de sluitertijd verlagen maar ditzelfde geldt voor de ISO.Universal Creations schreef op maandag 10 juni 2024 @ 22:52:
Ik heb nog wat foto'smet de 400DO toegevoegd aan mijn flickr. https://www.flickr.com/ph...albums/72177720317541474/
Op f/4 is de scherpte er niet echt, op een 30mp fullframe sensor. Vanaf f/5 ziet het er bruikbaar uit. De bokeh kan echt romig zijn, maar ook erg onrustig, afhankelijk van de achtergrond en de relatieve afstanden.
Het lichte gewicht is echt een zegen, als je een halve dag uit de hand aan het fotograferen bent, of als je hem aan de schouder of in een rugtas hebt zitten. En hij past goed in bijvoorbeeld een Lowepro protactic 450. (inclusief 2 fullsize bodies, een 24-70 en een 100-400.
Ik vind deze drie best wel goed eerlijk gezegd :vandijk schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:21:
Ik heb nog wat foto'smet de 400DO toegevoegd aan mijn flickr. https://www.flickr.com/ph...albums/72177720317541474/
Op f/4 is de scherpte er niet echt, op een 30mp fullframe sensor. Vanaf f/5 ziet het er bruikbaar uit. De bokeh kan echt romig zijn, maar ook erg onrustig, afhankelijk van de achtergrond en de relatieve afstanden.
- https://www.flickr.com/ph...mk1/53786477885/sizes/3k/
- https://www.flickr.com/ph...mk1/53780297136/sizes/3k/
- https://www.flickr.com/ph...mk1/53786061181/sizes/3k/
Geen originelen qua formaat zo tezien, maar desondanks voor zo'n oude experimentele lens best wel goed !!!
Daarom spreek ik ook nooit van snelheid van een lens, enkel van lichtsterkte of diafragma, bv: deze lens is lichtsterker dan de kitlens, of deze lens heeft een groot diafragma.Ventieldopje schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:44:
Als we dan toch aan het mierenneuken zijn, waarom spreken we dan van de "snelheid" van een lens als we het hebben over de grootte van het diafragma. Letterlijk niks gaat hier sneller door. Tuurlijk kun je de sluitertijd verlagen maar ditzelfde geldt voor de ISO.
Gaat de snelheid van de lens niet over het diafragma, of die wel een beetje opschiet met openen en sluiten zodat je lekker snel foto's kunt maken?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zou t niet gewoon ouderwets zijn, uit de tijd dat je fotorol je iso bepaalde en je dus niet 'even' de iso kon wisselen?
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Als mensen het hebben over een "snel" objectief, bedoelen ze meestal een objectief met een groot maximaal diafragma (oftewel een laag f-getal). Zoals we weten, laat dat grotere diafragma meer licht door, waardoor je met een kortere (snellere?) sluitertijd dezelfde belichting kunt krijgen.Gonadan schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:18:
Gaat de snelheid van de lens niet over het diafragma, of die wel een beetje opschiet met openen en sluiten zodat je lekker snel foto's kunt maken?
Random voorbeelden ervan uitgaande dat beide foto's dezelfde belichting hebben:
Foto 1 met een minder "snel" objectief:
f/2.8
1/500
iso 100
Foto 2 met een "sneller" objectief:
f/1.8
1/1000
iso 100
@LostInNight ga je het nog serieus uitleggen? Ik denk dat je de grap gemist hebt. 
offtopic:
Enneh, je hebt nu 1 1/3e stop verschil in diafragma en 1 stop verschil in sluitertijd, dus dat is niet helemaal dezelfde belichting. Maak foto 2 met f/2 en hij klopt.
Enneh, je hebt nu 1 1/3e stop verschil in diafragma en 1 stop verschil in sluitertijd, dus dat is niet helemaal dezelfde belichting. Maak foto 2 met f/2 en hij klopt.
[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 24-04-2025 13:02 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Rustig hier.. Maar ik heb een vraag;
Heeft iemand de RF 45mm f/1.2 al toevallig of is die nog niet te koop? Zag bij Kamera Express alleen dat je hem kon pre-orderen. Zit eraan te denken om die te kopen, als die beschikbaar is, en dan mijn 50/1.8 te verkopen en ik heb ook nog de rf 24/1.8 die ik eigenlijk nooit gebruik dus die gaat dan waarschijnlijk ook in de verkoop.
Bovendien vind ik de RF 50/1.8 geen hele fijne lens. Ik weet niet waarom maar krijg er nooit hele mooie foto's uit, terwijl ik de EF 50/1.8 die ik had echt geweldig vond op mijn 80D. Misschien komt dat door het verschil in megapixels op mijn R7 t.o.v. de 80D? Of ben ik gewoon verwend met de 24-105 F4/L, want de plaatjes die daaruit komen zijn echt prachtig. Is dat dan toch het verschil tussen een L/niet L lenzen en gaat de 45/1.2 dan misschien ook tegenvallen omdat het geen L lens is? Het liefst zou ik de 50/1.2L kopen maar die is 5x duurder dan de 45/1.2.
Heeft iemand de RF 45mm f/1.2 al toevallig of is die nog niet te koop? Zag bij Kamera Express alleen dat je hem kon pre-orderen. Zit eraan te denken om die te kopen, als die beschikbaar is, en dan mijn 50/1.8 te verkopen en ik heb ook nog de rf 24/1.8 die ik eigenlijk nooit gebruik dus die gaat dan waarschijnlijk ook in de verkoop.
Bovendien vind ik de RF 50/1.8 geen hele fijne lens. Ik weet niet waarom maar krijg er nooit hele mooie foto's uit, terwijl ik de EF 50/1.8 die ik had echt geweldig vond op mijn 80D. Misschien komt dat door het verschil in megapixels op mijn R7 t.o.v. de 80D? Of ben ik gewoon verwend met de 24-105 F4/L, want de plaatjes die daaruit komen zijn echt prachtig. Is dat dan toch het verschil tussen een L/niet L lenzen en gaat de 45/1.2 dan misschien ook tegenvallen omdat het geen L lens is? Het liefst zou ik de 50/1.2L kopen maar die is 5x duurder dan de 45/1.2.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Is de optiek van de 50/1.8 EF anders dan van de RF? Bij mijn weten is het ding in hoofdlijnen niet veranderd sinds pakweg 1987 ofzo. Wat vind je niet mooi aan de plaatjes die je uit de RF vs. de EF krijgt; welk verschil zie je? Kan me niet indenken dat het veel met resolutie te maken heeft; effectief maakt het niet uit tenzij je naar een wandvullende uitvergroting zit te turen, maar dat lijkt me geen heel praktische use-case.[b]Ozzie in "Het grote Canon EF(-S) & RF mount objectieven-topic"Bovendien vind ik de RF 50/1.8 geen hele fijne lens. Ik weet niet waarom maar krijg er nooit hele mooie foto's uit, terwijl ik de EF 50/1.8 die ik had echt geweldig vond op mijn 80D. Misschien komt dat door het verschil in megapixels op mijn R7 t.o.v. de 80D?
Dat was ook mijn gedachte. Er zou tussen EF en RF niet heel veel anders moeten zijn. Wat ik gehoord heb is dat de RF45/1.2 net zo traag en lawaaiig focust als de RF50/1.8.koraks schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:53:
[...]
Is de optiek van de 50/1.8 EF anders dan van de RF? Bij mijn weten is het ding in hoofdlijnen niet veranderd sinds pakweg 1987 ofzo. Wat vind je niet mooi aan de plaatjes die je uit de RF vs. de EF krijgt; welk verschil zie je? Kan me niet indenken dat het veel met resolutie te maken heeft; effectief maakt het niet uit tenzij je naar een wandvullende uitvergroting zit te turen, maar dat lijkt me geen heel praktische use-case.
Een verschil tussen de 50/1.8 en een L-lens is het gebruikte glas. Dus dat heeft voornamelijk impact op de kleuren van de foto's. Naast de RF50/1.2 heb je ook nog de RF50/1.4, die ook heel goed zou moeten zijn. Dan is het verschil nog maar 3x t.o.v. de RF45/1.2
Volgens mij is die nagenoeg hetzelfde. Ik heb ook geen foto's naast elkaar gehouden maar ben gewoon minder tevreden over de RF50/1.8. Ze lijken wat minder scherp te zijn ofzo, maar ik weet dus niet goed of dat voorheen hetzelfde was op de 80D en dat het me nu pas opvalt vanwege de foto's gemaakt met de 24-105.koraks schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:53:
[...]
Is de optiek van de 50/1.8 EF anders dan van de RF? Bij mijn weten is het ding in hoofdlijnen niet veranderd sinds pakweg 1987 ofzo. Wat vind je niet mooi aan de plaatjes die je uit de RF vs. de EF krijgt; welk verschil zie je? Kan me niet indenken dat het veel met resolutie te maken heeft; effectief maakt het niet uit tenzij je naar een wandvullende uitvergroting zit te turen, maar dat lijkt me geen heel praktische use-case.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
@Ozzie de 24-105 is f/4, dat is hoe dan ook een stevig verschil qua scherpte. Stop de 50/1.8 maar eens af naar f/4 en het verschil is vrij klein.
De 50/1.8 heb ik zelf ook en ik vind hem wijd open niet heel scherp, maar wel leuk bruikbaar. Een R7 heeft een significant hogere pixeldichtheid dus het zo best kunnen dat je daardoor duidelijker verschil ziet.
Dat is één van de redenen dat ik een R6 heb en niet een R5, hoge resolutie camera stelt ook meer eisen aan je glas. En dat is huilen.
De 50/1.8 heb ik zelf ook en ik vind hem wijd open niet heel scherp, maar wel leuk bruikbaar. Een R7 heeft een significant hogere pixeldichtheid dus het zo best kunnen dat je daardoor duidelijker verschil ziet.
Dat is één van de redenen dat ik een R6 heb en niet een R5, hoge resolutie camera stelt ook meer eisen aan je glas. En dat is huilen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
We hebben de 45mm nu een kleine 3 week geleden besteld en ontvangen via Art&CraftOzzie schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:08:
Rustig hier.. Maar ik heb een vraag;
Grappig ding(lens) is het wel, heeft wel wat karakter
Kwa zonnekappen voor de 45mm, diegene die Canon er voor bedacht heeft is nog slechter verkrijgbaar dan de lens. Heb er nu een EW-73F maar in gebruik (RF 35mm F 1.4 L VCM) past zonder problemen en is bijna gelijk kwa maat
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms
Nouja, ook, maar het is ook gewoon een fundamenteel ander optisch ontwerp.bloksnor schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:57:
[...]
Een verschil tussen de 50/1.8 en een L-lens is het gebruikte glas.
Overigens had ik het fout m.b.t. het optisch ontwerp van de 50/1.8; het RF ontwerp is/was juist wel anders dan dat van de diverse EF (en daarvoor FD) versies. Kan dus best zijn dat daar wat verschil in zit.
Scherpte...tsja. "It's a bourgeois concept". Soms doet het ertoe, maar vrijwel nooit in de mate waarin er nadruk op wordt gelegd. "Sharp picture of a fuzzy concept" vs. "Fuzzy picture of a sharp concept". De tweede wint altijd.
Mogelijk het foute topic maar werkt een Canon extended (EF of RF) enkel met lenzen van Canon zelf? Of bv ook met een Sigma-lens met EF Mount, aangezien die er ook op zou moeten passen...
If not, werkt zo'n extended op alle Canon lenzen of enkel de L-serie?
If not, werkt zo'n extended op alle Canon lenzen of enkel de L-serie?
@Dave99 Kan het niet voor je uitproberen maar had destijds (toen ik nog alles in EF mount had) een Sigma TC-1401 1.4x voor de 150-600C en later de 60-600S
Deze werkte ook prima met de Canon EF 70-200mm F/2.8L IS III USM, de 200mm F2.8L USM II en de EF 135mm F2 L USM.
De Canon Extender EF 2x III werkte ook op de Sigma's maar echt bruikbaar was het niet meer.
Scherpstellen werd lastig en ook de kwaliteit met de 2x TC op de Sigma's was een heel stuk minder.
Of het dan ook werkt op een R serie body heb ik geen idee, heb nu geen EF lenzen en extenders meer.
En niet alle "L" lenzen zijn geschikt voor een extender
De eerste RF 70-200 F2.8L is niet geschikt bijvoorbeeld en de RF100-500L kan alleen overweg met een extender vanaf 300mm.
Deze werkte ook prima met de Canon EF 70-200mm F/2.8L IS III USM, de 200mm F2.8L USM II en de EF 135mm F2 L USM.
De Canon Extender EF 2x III werkte ook op de Sigma's maar echt bruikbaar was het niet meer.
Scherpstellen werd lastig en ook de kwaliteit met de 2x TC op de Sigma's was een heel stuk minder.
Of het dan ook werkt op een R serie body heb ik geen idee, heb nu geen EF lenzen en extenders meer.
En niet alle "L" lenzen zijn geschikt voor een extender
De eerste RF 70-200 F2.8L is niet geschikt bijvoorbeeld en de RF100-500L kan alleen overweg met een extender vanaf 300mm.
Optisch is de RF 50/1.8 niet echt beter dan dan EF 50/1.8. Op f/1.8 is de RF iets minder onscherp (in het centrum met name): https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=0&APIComp=0koraks schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:47:
[...]
Nouja, ook, maar het is ook gewoon een fundamenteel ander optisch ontwerp.
Overigens had ik het fout m.b.t. het optisch ontwerp van de 50/1.8; het RF ontwerp is/was juist wel anders dan dat van de diverse EF (en daarvoor FD) versies. Kan dus best zijn dat daar wat verschil in zit.
Scherpte...tsja. "It's a bourgeois concept". Soms doet het ertoe, maar vrijwel nooit in de mate waarin er nadruk op wordt gelegd. "Sharp picture of a fuzzy concept" vs. "Fuzzy picture of a sharp concept". De tweede wint altijd.
De 45mm f/1.2 is eigenlijk een EF 50/1.2L in een modern en goedkoop jasje. Ideaal voor iedereen die graag de EF 50L ooit wilde kopen, maar te duur vond en nu een R-camera heeft.
Net de 24-105 f4L gekocht die nu bij één winkel in de pricewatch erg voordelig is, ben benieuwd hoe dat gaat bevallen dit weekend
. Mijn eerste RF lens, behalve de 24-105 kitlens die bij de camera zat.
Interessante vergelijking; wat ik eruit opmaak is de het RF ontwerp op max diafragma een beduidend betere contrastoverdracht heeft, maar een iets lager oplossend vermogen op f/2.8. Het verschil kan relevant zijn als het doel is om beelden op 100% te bekijken.Universal Creations schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:28:
[...]
Optisch is de RF 50/1.8 niet echt beter dan dan EF 50/1.8. Op f/1.8 is de RF iets minder onscherp (in het centrum met name): https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=0&APIComp=0
Als je moet/kunt kiezen tussen een Canon RF 35mm f1.8 en een Sigma EF 35mm f1.4 Art, wat zouden jullie kiezen? Ik heb al een Sigma 50mm f.4 Art en ik heb ook (uiteraard) de EF-RF mount.
In het voordeel van de Sigma lijkt mij de optische kwaliteit en grotere snelheid, in het voordeel van de Canon vind ik de native RF mount en het fors lagere gewicht. Voor mij is video van belang, dus ook de autofocussnelheid.
In het voordeel van de Sigma lijkt mij de optische kwaliteit en grotere snelheid, in het voordeel van de Canon vind ik de native RF mount en het fors lagere gewicht. Voor mij is video van belang, dus ook de autofocussnelheid.
Ik zou sowieso iets anders kiezen dan jij omdat mijn criteria totaal anders zijn. Wat jij zegt over jouw eigen keuze vind ik heel logisch leiden tot die Canon - met name het lagere gewicht en de compactheid van het ontwerp. Komt bij dat die Sigma een fors stuk duurder is.
Ik weet zo 123 niet of je bij 35mm al een retrofocus design nodig hebt op een 35mm SLR camera; ik denk dat het een grensgeval is. Als het retrofocus is, dan is de Canon in het voordeel omdat die met z'n native RF mount dat compromis kan ontwijken. Dat scheelt weer een stuk in bv. vervorming en ook scherpte m.n. in de hoeken. In hoeverre dat allemaal relevant is...ik betwijfel het. Maar het kan een overweging zijn.
Overigens kan ik me niet indenken dat de AF snelheid van de Sigma een probleem is. In een 35mm ontwerp is er sowieso weinig beweging nodig voor een focus-travel. Gecombineerd met het feit dat het allemaal snelle ringmotoren zijn en deze lens ook lichtsterk is, zal AF min of meer instant zijn, op beide objectieven. Maakt het nog uit of je AF lockt in 0.2 vs. 0.3 seconden?
Kortom, persoonlijke keuze, zoals altijd, maar ik zou het vereenvoudigen tot de vraag in welke zin die Sigma mogelijk z'n meerprijs voor jou waard is. Ik zou zelf niet zoveel kunnen bedenken.
Ik weet zo 123 niet of je bij 35mm al een retrofocus design nodig hebt op een 35mm SLR camera; ik denk dat het een grensgeval is. Als het retrofocus is, dan is de Canon in het voordeel omdat die met z'n native RF mount dat compromis kan ontwijken. Dat scheelt weer een stuk in bv. vervorming en ook scherpte m.n. in de hoeken. In hoeverre dat allemaal relevant is...ik betwijfel het. Maar het kan een overweging zijn.
Overigens kan ik me niet indenken dat de AF snelheid van de Sigma een probleem is. In een 35mm ontwerp is er sowieso weinig beweging nodig voor een focus-travel. Gecombineerd met het feit dat het allemaal snelle ringmotoren zijn en deze lens ook lichtsterk is, zal AF min of meer instant zijn, op beide objectieven. Maakt het nog uit of je AF lockt in 0.2 vs. 0.3 seconden?
Kortom, persoonlijke keuze, zoals altijd, maar ik zou het vereenvoudigen tot de vraag in welke zin die Sigma mogelijk z'n meerprijs voor jou waard is. Ik zou zelf niet zoveel kunnen bedenken.
Dank voor je overweging @koraks, maar goed om te weten is dat de Sigma goedkoper zal zijn omdat dat een tweedehands aankoop zou betreffen (nieuw is hij niet meer te koop). Je kunt hem nu kopen voor zo'n € 400,- wat het mijns inziens wel interessant maakt.
Vergeten te vermelden trouwens in mijn vorige bericht, maar ik heb een Canon R6.
Vergeten te vermelden trouwens in mijn vorige bericht, maar ik heb een Canon R6.
Snelheid van de AF is het probleem niet, de manier waarop wel. STM is in die zin weer met video in gedachten ontworpen.
Gebruik je een externe microfoon? Anders is het geluid van de focus motor nog iets om mee te nemen in de overweging.
Gebruik je een externe microfoon? Anders is het geluid van de focus motor nog iets om mee te nemen in de overweging.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hier de eigenaar van een R6 en de Sigma 35mm 1.4 met de Canon EF-RF-adapter. Nooit de RF 35mm 1.8 gehad, wel vaak over getwijfeld. Recent de RF 45mm f/1.2 gekocht, die is qua handling wel vergelijkbaar met de 35mm volgens mij. Dus met die korrel zout hierbij mijn ervaringenDennis schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:56:
Als je moet/kunt kiezen tussen een Canon RF 35mm f1.8 en een Sigma EF 35mm f1.4 Art, wat zouden jullie kiezen? Ik heb al een Sigma 50mm f.4 Art en ik heb ook (uiteraard) de EF-RF mount.
R6 + Sigma EF 35mm ART:
- Voordelen: prachtige beeldkwaliteit, f/1.4 scheelt toch weer 2/3 stop tov de RF (en is ook echt bruikbaar op f/1.4), snelle en accurate AF (in mijn geval sneller dan de 45mm) en dat merk je vooral bij continue scherpstelling, hit rate ongeveer 100%. Daarbij: ook te gebruiken op EF-bodies (ik schiet nog wel eens met een 5D3)
- Nadelen: zwaar en groot, wat front-heavy (omdat de adapter er nog tussen zit), AF-geluid bij video (wat je echt niet helemaal weg kan nemen door een externe microfoon, maar wel serieus kan verminderen).
R6 + Canon RF 45mm:
- Voordelen: veel lichtere en compactere combinatie, STM-motor stiller tijdens video, control ring
- Nadelen: AF trager (bij continue AF duidelijk langere tijd nodig voordat het onderwerp scherp is; AF-kader bij face tracking schuift op een of andere manier vaker van het gezicht af, maar dat kan uiteraard anders zijn bij de RF 35mm), beeldkwaliteit wat minder dan de Sigma.
En niet per se een nadeel of voordeel, maar wel om rekening mee te houden: als je meerdere EF-lenzen gebruikt, dan is het onhandig om er ook een RF-variant bij te hebben. Ik had eerst alleen maar EF-lenzen, dus dat was simpel: adapter altijd op de body, en alleen lenzen wisselen. Met 2 EF en 1 RF-lens moet je daarnaast ook de adapter regelmatig wisselen. In mijn geval (EF 24-70, EF 35mm, RF 45mm) leidt dat ertoe dat ik de 24-70 nu nagenoeg niet meer gebruik.
Als ik zelf nieuw moest kiezen, dan zou de RF-variant voor privégebruik waarschijnlijk wel voldoen. De EF 35mm houdt echter toch iets speciaals, de look van 35mm en f/1.4 blijft bijzonder, dus ik blijf voorlopig bij de Sigma, ondanks dat ik wel merk wat de voordelen van een compactere setup zijn. En aangezien je de magie van de Art-serie al hebt kunnen ervaren, kan ik me helemaal voorstellen dat je lekker daarvoor gaat
Tip voor als je voor de Art gaat: check goed of de bokeh helemaal egaal is. In die van mij is op de een of andere manier een streepje gekomen; dacht aanvankelijk dat het stof is, maar lijkt bij nader inzien toch t.g.v. een scheurtje in een lenselement te zijn oid. Zijn meer voorbeelden op internet van te vinden.
Als je nog specifieke vragen hebt, laat vooral weten!
[ Voor 9% gewijzigd door tobiasvs op 06-02-2026 21:06 ]
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Ha @tobiasvs, dank voor je uitgebreide post met vergelijking! Heel fijn! Wat je schrijft over de EF/RF adapter als je beide lenzen hebt ervaar ik inderdaad ook en is wel een reden om het nog eens goed te overwegen. Tegelijkertijd verwacht ik nog wel een paar jaar EF lenzen te hebben omdat ik de afgelopen jaren mooi glas gekocht heb waarvan ik de RF equivalenten (nog) te duur vindt (100mm 2.8L, 70-200mm 2.8L II).
Misschien moet ik maar eens langs de winkel waar ze beide lenzen hebben (als occasion) om het te ervaren in de praktijk.
Misschien moet ik maar eens langs de winkel waar ze beide lenzen hebben (als occasion) om het te ervaren in de praktijk.
Ja, mijn bestaande betaalbare lenzenverzameling was voor mij ook de reden om bij EF te blijven. Tot de 45mm 1.2 kwam, dat ding klonk zo mooi en er was geen echte EF-equivalent van, waarop ik de stap maar een keer gewaagd heb. Geen spijt van, maar het is wel gewoon onhandig als er net één RF in de mix zit!
Succes met de overwegingen in ieder geval
een verkeerde keuze kan je hierin niet echt maken, denk ik.
Succes met de overwegingen in ieder geval
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
@tobiasvs dat kan ik wel beamen. Ik had eerst ook alleen EF maar nu ook RF in de mix en dat maakt het logistiek qua adapter niet makkelijker.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja! Het wordt weer makkelijker als je maar één of twee EF lenzen over hebt. Mijn meest gebruikte lenzen zijn nu allemaal RF, en ik heb wat speciale lenzen die nog EF zijn, zoals een tilt-shift. Dat is wel makkelijk, want zodra je dus wat speciaals in gedachten hebt weet je dat je de adapter mee moet nemen. Maar goed, ik ben m ook wel eens vergeten mee te nemen hahaGonadan schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:23:
@tobiasvs dat kan ik wel beamen. Ik had eerst ook alleen EF maar nu ook RF in de mix en dat maakt het logistiek qua adapter niet makkelijker.
RF 50mm f1.2 levert betere resultaten dan de RF 50mm 1.8 STM , de grote verschillen switch voor ring functie en 2 ringen voor de f1.2 en mooie bokeh bij de 1.2 , maar of dat het grote prijsverschil rechtvaardigd.Universal Creations schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:28:
[...]
Optisch is de RF 50/1.8 niet echt beter dan dan EF 50/1.8. Op f/1.8 is de RF iets minder onscherp (in het centrum met name): https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=0&APIComp=0
De 45mm f/1.2 is eigenlijk een EF 50/1.2L in een modern en goedkoop jasje. Ideaal voor iedereen die graag de EF 50L ooit wilde kopen, maar te duur vond en nu een R-camera heeft.
iets met lenzen
Het ging om de RF 45/1.2 vs de 50/1.8. Dat de 50/1.2L de betere lens is spreekt voor zich. Maar die is ook 10x zo duur als de 50/1.8 en 4x de prijs van de 45/1.2.Morpheus_at_work schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:58:
[...]
RF 50mm f1.2 levert betere resultaten dan de RF 50mm 1.8 STM , de grote verschillen switch voor ring functie en 2 ringen voor de f1.2 en mooie bokeh bij de 1.2 , maar of dat het grote prijsverschil rechtvaardigd.
Misschien niet het juiste topic maar heeft er iemand ervaring met lenzen kopen op https://www.cotswoldcameras.com
oa de RF 100-500 is daar ruim 1000 euro goedkoper dan elders!
Als het te mooi klinkt om waar te zijn...
Had je niet met een snelle zoekactie op internet gevonden dat dit gewoon grijze import is?Dave99 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:08:
Misschien niet het juiste topic maar heeft er iemand ervaring met lenzen kopen op https://www.cotswoldcameras.com
Hoe dan ook is dit niet de plek voor winkelervaringen, daar hebben we andere delen van de site voor. Dus nee, dit is niet het juiste topic.
[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 04-03-2026 11:26 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
En out of stock ook nog eens....Dave99 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:08:
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Ik zit een beetje in discussie met mezelf.
Heb nu de Canon r7. Gebruikte nog mijn oude EF lenzen en nu kijk in naar RF lenzen, waarvan ik er een paar op het oog heb.
De 18-300 Tamron f/3.5-6.3, de 16-300 Sigma f/3.5-6.7, Sigma 17-40 f/1.8.
Waar ik mee zit, voor buiten wil ik een allrounder hebben. Daar zit mijn twijfel tussen de 18-300 en 16-300. Ik begrijp dat de Tamron dan net iets beter uit de verf komt dan de Sigma. Hier iemand ervaringen mee? of zie ik nog een lens over het hoofd?
En daarnaast binnen, fotografeer ik ook vaak en zoek ik een lens die hiervoor geschikt is, enigste minpunt aan de 17-40, mijn foto's zijn vaak nog net wat meer ingezoomd. Nu zou ik kunnen croppen, maar is het niet slimmer om voor een Sigma 18-50mm f/2.8 bijv. te gaan? Binnen is bijvoorbeeld een school musical.
Heb nu de Canon r7. Gebruikte nog mijn oude EF lenzen en nu kijk in naar RF lenzen, waarvan ik er een paar op het oog heb.
De 18-300 Tamron f/3.5-6.3, de 16-300 Sigma f/3.5-6.7, Sigma 17-40 f/1.8.
Waar ik mee zit, voor buiten wil ik een allrounder hebben. Daar zit mijn twijfel tussen de 18-300 en 16-300. Ik begrijp dat de Tamron dan net iets beter uit de verf komt dan de Sigma. Hier iemand ervaringen mee? of zie ik nog een lens over het hoofd?
En daarnaast binnen, fotografeer ik ook vaak en zoek ik een lens die hiervoor geschikt is, enigste minpunt aan de 17-40, mijn foto's zijn vaak nog net wat meer ingezoomd. Nu zou ik kunnen croppen, maar is het niet slimmer om voor een Sigma 18-50mm f/2.8 bijv. te gaan? Binnen is bijvoorbeeld een school musical.
Nee, de Sigma 16-300mm is beter dan de Tamron 18-300mm
Wat betreft de lichtsterke lens: helaas is er geen Tamron 17-70mm f/2.8 voor Canon, dus de Sigma 18-50mm sluit het beste aan.
Wat betreft de lichtsterke lens: helaas is er geen Tamron 17-70mm f/2.8 voor Canon, dus de Sigma 18-50mm sluit het beste aan.
Oké ik lees juist dat de Tamron 18-300 beter wordt bevonden dan de Sigma 16-300, wat maakt jouw bevinding dat het andersom is?Universal Creations schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:48:
Nee, de Sigma 16-300mm is beter dan de Tamron 18-300mm
Binnenkort kijken of ik een goede deal kan krijgen voor volgende setup
Canon R6 Mark III
Prime lenzen
Canon RF 85mm F/1.2L USM
Canon RF 50mm F/1.2L USM
Canon RF 35mm F1.4L VCM-lens
Zoom Lenzen
Canon RF 15-35mm F/2.8L IS USM
Canon RF 24-105mm f/2.8 L IS USM
Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM
Canon RF 70-200mm F/2.8L IS USM Z, black
Canon R6 Mark III
Prime lenzen
Canon RF 85mm F/1.2L USM
Canon RF 50mm F/1.2L USM
Zoom Lenzen
Canon RF 15-35mm F/2.8L IS USM
Canon RF 70-200mm F/2.8L IS USM Z, black
iets met lenzen
Die combinatie snap ik niet.Morpheus_at_work schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:35:
This footer is intentionally left blank
En in het vervolg op @ajhaverkampMorpheus_at_work schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:35:
Canon RF 85mm F/1.2L USM
Canon RF 50mm F/1.2L USM
Waarom de F/1.2 versies en niet alles gelijk met de F/1.4 VCM versies.
Heb zelf de F/1.2 50mm gebruikt en vond het ondanks alles maar een lompe lens
Poosje terug de 50 F1.2 ingeruild voor een F1.4 VCM
Nu met de VCM versies (20,50) hier alles gelijk in maatvoering en toch een zeer goede kwaliteit.
Valt nog te overwegen als er toch veel geld wordt uitgegevenGiLeX schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 07:33:
[...]
En in het vervolg op @ajhaverkamp
Waarom de F/1.2 versies en niet alles gelijk met de F/1.4 VCM versies.
Heb zelf de F/1.2 50mm gebruikt en vond het ondanks alles maar een lompe lens(groot en best zwaar)
Poosje terug de 50 F1.2 ingeruild voor een F1.4 VCM
Nu met de VCM versies (20,50) hier alles gelijk in maatvoering en toch een zeer goede kwaliteit.
iets met lenzen
1. De afstand tot onderwerp maakt uit tussen 24-70 , zoom je uit moet je zelf ook achteruit , dit hoeft niet bij de 24-105. 24-70 is voor meeste goed genoeg tot even de extra stap in zoom nodig hebt.
2. Bokeh is net ietsje anders
3. Je wilt niet altijd de lengte en gewicht van 24-105 bij je hebben
iets met lenzen
1. Om soms die ene stap minder te hoeven doen kost je €2.800...Morpheus_at_work schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:16:
[...]
1. De afstand tot onderwerp maakt uit tussen 24-70 , zoom je uit moet je zelf ook achteruit , dit hoeft niet bij de 24-105. 24-70 is voor meeste goed genoeg tot even de extra stap in zoom nodig hebt.
2. Bokeh is net ietsje anders
2. De 2 mensen die het verschil tussen 9 en 1 bladen in je diafragma zouden kunnen zien, kost je € 2.800
3. Voor € 2.800 kun je heel wat harnassen kopen die het gewicht perfect verdelen en de enige die wat van 7cm extra merkt is je vrouw ;-)
MikeVanD schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:52:
[...]
1. Om soms die ene stap minder te hoeven doen kost je €2.800...
2. De 2 mensen die het verschil tussen 9 en 1 bladen in je diafragma zouden kunnen zien, kost je € 2.800
3. Voor € 2.800 kun je heel wat harnassen kopen die het gewicht perfect verdelen en de enige die wat van 7cm extra merkt is je vrouw ;-)
Laten we ook meenemen dat dit een beetje tegenstrijdig overkomt. Als het gewicht van de 24-105 een probleem is, kom je uit bij een 24-70 die zo’n 500 gram lichter is, die nog steeds een flinke jongen is. Maar daarmee moet je wellicht vaker een stap naar voren zetten, en daarom overweegt hij weer een extra objectief. Snap je de redenering nog? Zeker niet dat prijskaartje waard. Uiteindelijk gaat een flinke investering in dure gear op zichzelf niet zorgen voor betere foto’sMorpheus_at_work schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:16:
[...]
Zeker niet!LostInNight schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:07:
Uiteindelijk gaat een flinke investering in dure gear op zichzelf niet zorgen voor betere foto’s
Als je er je geld mee moet verdienen, laat je het wel uit je hoofd; dat ga je never nooit niet terugverdienen. Als je niet weet wat je met je geld moet doen (of graag indruk maakt op een forum ;-) ) zou ik niet in dat soort lenzen mijn geld steken, maar dan gelijk een Canon RF 1200mm f/8 L IS USM kopen. Heb je gelijk iets om te compenseren
Heb hele lange tijd met 10D en serie L Lenzen gewerkt , is zeker waar wat je zegt over investing van hoogte niet betere fotos maakt , maar werkt wel door naar jaren ervaring. Gaat mij ook niet om terug te verdienen. Heb 70-200 L USM en 35-350 L en die zijn ook aardig in het gewichtLostInNight schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:07:
[...]
[...]
Laten we ook meenemen dat dit een beetje tegenstrijdig overkomt. Als het gewicht van de 24-105 een probleem is, kom je uit bij een 24-70 die zo’n 500 gram lichter is, die nog steeds een flinke jongen is. Maar daarmee moet je wellicht vaker een stap naar voren zetten, en daarom overweegt hij weer een extra objectief. Snap je de redenering nog? Zeker niet dat prijskaartje waard. Uiteindelijk gaat een flinke investering in dure gear op zichzelf niet zorgen voor betere foto’s
iets met lenzen
Het voordeel van ervaring is, dat je weet welke lenzen je veel gebruikt en welke minder. Ook kun je het uit je foto's halen om te zien wat je als vervanging zou kunnen aanschaffen.Morpheus_at_work schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:38:
Heb hele lange tijd met 10D en serie L Lenzen gewerkt , is zeker waar wat je zegt over investing van hoogte niet betere fotos maakt , maar werkt wel door naar jaren ervaring. Gaat mij ook niet om terug te verdienen. Heb 70-200 L USM en 35-350 L en die zijn ook aardig in het gewicht
Goed glas is belangrijk, hoewel in het geval van Canon het glas er niet beter op is geworden met de RF lenzen. In RAW (met alle hulpmiddelen uit) schrik je je rot wat die krengen "presteren". De software in de camera maakt er nog wat presenteerbaars van, maar zonder dat is het niet om aan te zien.
Voorlopig zijn de L-lenzen met EF beter op een R-camera dan R-lenzen. Oudere lenzen moet je misschien iets na-scherpen, maar alles vanaf 2000-2005 is prima!
Sigma ART lenzen zijn in sommige gevallen nóg beter en hebben op R-camera's geen last van front- of back-focussing. Helaas zijn die niet goedkoper dan L-glas.
Voor mij is gewicht soms wel een issue, omdat ik soms meerdere dagen hele dagen met 2 camera's om mijn nek loop. 700 gram verschil merk ik echt wel aan het einde van de eerste dag en dan moet ik nog een paar dagen.
Zo heb ik laatst "maar" de Canon EF 14mm f/2.8 II gekocht, terwijl de Sigma EF f/1.8 ART op alle gebieden beter is, maar ook ~2x zo zwaar en ~2x zo duur is is. De RF 14mm 1.4 is vervolgens nog weer 2x de prijs van de Sigma... € 2.599 voor een lens!
Canon is echt gek geworden met die prijzen. Zeker omdat de kwaliteit niet zozeer in het glas zit, maar in de software.
met de RF lijken ze ook concurrentie van oa Sigma buiten te sluiten. Ben het niet volledig met je eens de EF en RF lenzen slechter zijn , binnen het top segment totaal niet, meer gelijkwaardig maar RF is beter afgestemd op RF Camera's. Bij het middensegment moet ik je gelijk geven dat daar soms verschillen merkbaar zijn. Hoge segment zijn er goede reviews tussen oud en nieuw. Ik word wel blij van de RF lenzen.MikeVanD schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:09:
[...]
Het voordeel van ervaring is, dat je weet welke lenzen je veel gebruikt en welke minder. Ook kun je het uit je foto's halen om te zien wat je als vervanging zou kunnen aanschaffen.
Goed glas is belangrijk, hoewel in het geval van Canon het glas er niet beter op is geworden met de RF lenzen. In RAW (met alle hulpmiddelen uit) schrik je je rot wat die krengen "presteren". De software in de camera maakt er nog wat presenteerbaars van, maar zonder dat is het niet om aan te zien.
Voorlopig zijn de L-lenzen met EF beter op een R-camera dan R-lenzen. Oudere lenzen moet je misschien iets na-scherpen, maar alles vanaf 2000-2005 is prima!
Sigma ART lenzen zijn in sommige gevallen nóg beter en hebben op R-camera's geen last van front- of back-focussing. Helaas zijn die niet goedkoper dan L-glas.
Voor mij is gewicht soms wel een issue, omdat ik soms meerdere dagen hele dagen met 2 camera's om mijn nek loop. 700 gram verschil merk ik echt wel aan het einde van de eerste dag en dan moet ik nog een paar dagen.
Zo heb ik laatst "maar" de Canon EF 14mm f/2.8 II gekocht, terwijl de Sigma EF f/1.8 ART op alle gebieden beter is, maar ook ~2x zo zwaar en ~2x zo duur is is. De RF 14mm 1.4 is vervolgens nog weer 2x de prijs van de Sigma... € 2.599 voor een lens!
Canon is echt gek geworden met die prijzen. Zeker omdat de kwaliteit niet zozeer in het glas zit, maar in de software.
iets met lenzen
Sigma maakt inmiddels wel crop-sensor lenzen op RF en die zijn wel erg goed (maar zinloos voor FF).
Denk dat Canon daar wel van geschrokken is.
Wat ik bedoelde was, dat de laatste EF L-lenzen qua glas beter zijn dan het glas van de RF L-lenzen. Ze kunnen nu met kwalitatief minder glas, betere resultaten krijgen door softwarematige correcties.
Met het resultaat van de RF-lenzen ben ik ook dik tevreden, maar dat is niet dankzij de superieure kwaliteit van het glas. Dat hoeft niet erg te zijn, als de prijs er naar is, maar die neemt alleen maar toe.
Zal wel een ouwe zak zijn die graag mooi glas heeft
Straks komen ze weer met plastic lenzen die betere resultaten geven dan glazen lenzen... Dan houd ik er mee op!
Wat ik bedoelde was, dat de laatste EF L-lenzen qua glas beter zijn dan het glas van de RF L-lenzen. Ze kunnen nu met kwalitatief minder glas, betere resultaten krijgen door softwarematige correcties.
Met het resultaat van de RF-lenzen ben ik ook dik tevreden, maar dat is niet dankzij de superieure kwaliteit van het glas. Dat hoeft niet erg te zijn, als de prijs er naar is, maar die neemt alleen maar toe.
Straks komen ze weer met plastic lenzen die betere resultaten geven dan glazen lenzen... Dan houd ik er mee op!
Niets mis met kritisch zijn als je veel geld uitgeeft , de nikon wereld is helaas niet anders met de Nikon Z serie en lensen. Ben vanuit huis uit Canon man en blijf dat ook.MikeVanD schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:44:
Sigma maakt inmiddels wel crop-sensor lenzen op RF en die zijn wel erg goed (maar zinloos voor FF).
iets met lenzen
Sorry, maar ik kan het niet helpen om de uitspraken die je doet over de inferieure kwaliteit RF-glas (t.o.v. EF glas) gewoon te laten gaanMikeVanD schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:44:
Heb je daar enige backup voor?
Dat alle spullen sinds EF-glas een behoorlijke prijsverhoging hebben ben ik met je eens. Ook ben ik met je eens dat het steeds meer twijfelachtig wordt of het dure RF glas zijn geld waard is. Ik bedoel, zelfs de EF versies van de Zeiss Otus lenzen zijn nog niet zo duur. Maar ik val een beetje over de stelligheid waarmee je lijkt te zeggen dat de kwaliteit van RF-glas minder goed is dan EF-glas.
Overigens, ik heb ook niet alle wijsheid en kennis in pacht; zo weet ik idd van de RF 14-35 dat de kwaliteit te wensen overlaat en idd leunt op een softwarematige correctie, maar ik ken geen andere voorbeelden waarbij dit "zo hoort" volgens Canon.
Sterker nog sommige van de RF lenzen worden juist geroemd als de beste ooit gemaakt. Zoals de RF 85 f/1.2 of de RF 28-70 f/2. Maar dat zijn wel beide lenzen van over de 3K.Deathchant schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:03:
[...]
Sorry, maar ik kan het niet helpen om de uitspraken die je doet over de inferieure kwaliteit RF-glas (t.o.v. EF glas) gewoon te laten gaan![]()
Dat alle spullen sinds EF-glas een behoorlijke prijsverhoging hebben ben ik met je eens. Ook ben ik met je eens dat het steeds meer twijfelachtig wordt of het dure RF glas zijn geld waard is. Ik bedoel, zelfs de EF versies van de Zeiss Otus lenzen zijn nog niet zo duur. Maar ik val een beetje over de stelligheid waarmee je lijkt te zeggen dat de kwaliteit van RF-glas minder goed is dan EF-glas.
Overigens, ik heb ook niet alle wijsheid en kennis in pacht; zo weet ik idd van de RF 14-35 dat de kwaliteit te wensen overlaat en idd leunt op een softwarematige correctie, maar ik ken geen andere voorbeelden waarbij dit "zo hoort" volgens Canon.
Maar ook van bijvoorbeeld de RF 24-105 f/4L, mijn favoriete lens, zijn de meeste het er wel over eens dat die beter is dan de EF voorganger.
Er zijn een hoop mensen die op het internet klagen over de RF lenzen omdat er bij een redelijk aantal lenzen digitale correcties nodig zijn. En dit is totaal uit zijn verband gerukt vind ik. Zou ik willen dat er minder correcties nodig waren? Jawel. Maar uiteindelijk boeit het voor het eindresultaat in vrijwel alle gevallen helemaal niets. Het enige nadeel wat je zou kunnen ondervinden is dat je meer ruis in de hoeken hebt als je de beelden stevig moet oplichten. Maar ook dan zal er werkelijk geen enkele opdrachtgever zijn die zal zeggen: Oh die hoeken vind ik wat minder lekker ogen. En dat zeg ik als dagelijkse RF14-35 gebruiker (die verder in alle opzichten beter is dan de al goede EF16-35/4.0)
En over de prijzen wordt ook aardig geklaagd. Maar ook daar ben ik het niet echt mee eens. De inflatie heeft impact op werkelijk alles. Waarom zouden we dan na tig jaar verwachten dat camera's en lenzen dezelfde prijs als vroeger blijven houden? De grap is dat de camera's ook vrijwel hetzelfde zijn gebleven in prijs. Logischerwijs zouden die veel duurder moeten zijn dan dat ze nu zijn als ook daar de inflatie in mee was genomen.
En ik snap wel dat hobbyisten niet zomaar 3k willen betalen voor een pro lens, maar er zijn naar mijn idee voor bijna alles lengtes inmiddels ook (prima) budget opties. Er is voor ieder wat wils.
En buiten dat zijn de dure 'pro' lenzen ook echt gewoon zeer goed.
Ik ben zelf full time fotograaf en ik heb nooit moeite gehad met de prijzen van de lenzen. En als je de pricewatch bij houdt kun je soms ook lekkere deals scoren. Zo heb ik de R8 voor €999,- kunnen kopen en de RF70-200F4.0 voor nog geen €1300,- En als je ziet wat voor kwaliteit er uit komt is het echt een koopje. En mocht je de apparatuur willen verkopen dan zal er ook echt weinig verlies op geleden worden.
Als je je geld verdient aan fotografie of video heb je het geld er als het goed is ook snel genoeg uit. Dus ook de 'dure' RF85/1.2 is het geld zo ontzettend waard als je voldoende shoots hebt die 'm terug betalen. De kwaliteit is gewoon echt vrijwel perfect. En dit is echt zo'n lens waar mensen toch echt sneller verliefd worden op de beelden door die kwaliteit. Dit is wat je wilt als prof. Dat de hobbyisten het duur vinden, ja dat mag, maar ga dan voor de iets minder lichtsterke varianten. Kwaliteit kost geld, en dat is terecht.
En over de prijzen wordt ook aardig geklaagd. Maar ook daar ben ik het niet echt mee eens. De inflatie heeft impact op werkelijk alles. Waarom zouden we dan na tig jaar verwachten dat camera's en lenzen dezelfde prijs als vroeger blijven houden? De grap is dat de camera's ook vrijwel hetzelfde zijn gebleven in prijs. Logischerwijs zouden die veel duurder moeten zijn dan dat ze nu zijn als ook daar de inflatie in mee was genomen.
En ik snap wel dat hobbyisten niet zomaar 3k willen betalen voor een pro lens, maar er zijn naar mijn idee voor bijna alles lengtes inmiddels ook (prima) budget opties. Er is voor ieder wat wils.
En buiten dat zijn de dure 'pro' lenzen ook echt gewoon zeer goed.
Ik ben zelf full time fotograaf en ik heb nooit moeite gehad met de prijzen van de lenzen. En als je de pricewatch bij houdt kun je soms ook lekkere deals scoren. Zo heb ik de R8 voor €999,- kunnen kopen en de RF70-200F4.0 voor nog geen €1300,- En als je ziet wat voor kwaliteit er uit komt is het echt een koopje. En mocht je de apparatuur willen verkopen dan zal er ook echt weinig verlies op geleden worden.
Als je je geld verdient aan fotografie of video heb je het geld er als het goed is ook snel genoeg uit. Dus ook de 'dure' RF85/1.2 is het geld zo ontzettend waard als je voldoende shoots hebt die 'm terug betalen. De kwaliteit is gewoon echt vrijwel perfect. En dit is echt zo'n lens waar mensen toch echt sneller verliefd worden op de beelden door die kwaliteit. Dit is wat je wilt als prof. Dat de hobbyisten het duur vinden, ja dat mag, maar ga dan voor de iets minder lichtsterke varianten. Kwaliteit kost geld, en dat is terecht.
R6+R8 | RF14-35/4.0L | RF24-105/4.0L | RF70-200/4.0L | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |
Zeker, maar geloof mij vooral niet, maar je eigen ogen.Je kunt het zelf je een R-camera hebt en dezelfde lens in EF en RF lens. Desnoods ga je er voor naar de winkel voor een paar proeffoto's zoals ik ook gedaan heb.Deathchant schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:03:
- zet alle hulpmiddelen op je camera voor lenscorrecties uit
- stel je camera in op M
- maak de exact dezelfde foto met beide lenzen waarbij je de foto in RAW opslaat
- open de RAWs zonder enige correctie te (laten) toepassen
- zet beide foto's naast elkaar.
Bonbridge schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:47:
Er zijn een hoop mensen die op het internet klagen over de RF lenzen omdat er bij een redelijk aantal lenzen digitale correcties nodig zijn. En dit is totaal uit zijn verband gerukt vind ik. Zou ik willen dat er minder correcties nodig waren? Jawel. Maar uiteindelijk boeit het voor het eindresultaat in vrijwel alle gevallen helemaal niets.
Als je goed gelezen had, ben ik best tevreden met het resultaat van mijn RF lenzen. Zeker als het aankomt op de eenvoudige huis-tuin-en-keuken-foto's of foto's vanaf statief, waarbij er tijd is om om de problemen van de lens heen te fotograferen.Het enige nadeel wat je zou kunnen ondervinden is dat je meer ruis in de hoeken hebt als je de beelden stevig moet oplichten.
En ik ben dus een fotograaf die veel op 14mm fotografeert en daarbij de beelden behoorlijk moet oplichten en zeker in de hoeken. Als er dus al 'gerommeld' is in de hoeken om het op orde te krijgen, is er voor mij minder marge om te 'rommelen'.
Zakelijk gezien is het (voor mij) onzinnig om RF glas te kopen, omdat ik in 20+ jaar fotograferen met Canon, de meeste lenzen die ik nodig heb wel heb. Soms vervang ik een lens, omdat er een nieuwe versie is die beter en lichter is. In de 20+ jaar dat ik met Canon L-enzen fotografeer heb ik nog nooit 1 lens gehad die kuren had of mankementen vertoonde, ondanks dat ze behoorlijk op hun lazer hebben gekregen (bier, frisdrank, rook, vuur, hoosbuien, zandstormen, zeewater, laten vallen, mee gevallen, etc.). Alleen die klote zonnekappen breken met regelmaat, maar daar heb ik al een aantal jaar een 3D printer voor en die is pas écht zijn geld waard!
Verslijten doe je ze dus niet.
Het voordeel is, dat op een professionele R-body, EF lenzen ook gecorrigeerd worden, dus mijn 'oude' lenzen krijgen ook nog een tweede en soms derde leven en houd ik meer geld over om mijzelf als loon uit te betalen.
Daar komt bij, dat het verschil tussen EF en RF lenzen bij online publicaties volstrekt niet te zien is en bij drukwerk tot A3 zie je alleen met een loupe verschil als er chromatische aberratie is achtergebleven en anders ook niet. Boven A# zie je amper verschil tussen welke lens en camera dan ook vanwege de lagere dpi.
Wat mij vooral trekt in een RF-lens is het lagere gewicht, maar dat rechtvaardigt een uitgaven van € 2.200+ niet. Daar kan ik ook 2 jaar voor naar de sportschool om mijn nekspieren te trainen.
Oh mijn post was geen reactie op jou hoor. Meer een algemeen bericht van 2 punten die ik online veel zie.MikeVanD schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:05:
[...]
[...]
Als je goed gelezen had, ben ik best tevreden met het resultaat van mijn RF lenzen. Zeker als het aankomt op de eenvoudige huis-tuin-en-keuken-foto's of foto's vanaf statief, waarbij er tijd is om om de problemen van de lens heen te fotograferen.
En ik ben dus een fotograaf die veel op 14mm fotografeert en daarbij de beelden behoorlijk moet oplichten en zeker in de hoeken. Als er dus al 'gerommeld' is in de hoeken om het op orde te krijgen, is er voor mij minder marge om te 'rommelen'.
Zakelijk gezien is het (voor mij) onzinnig om RF glas te kopen, omdat ik in 20+ jaar fotograferen met Canon, de meeste lenzen die ik nodig heb wel heb. Soms vervang ik een lens, omdat er een nieuwe versie is die beter en lichter is. In de 20+ jaar dat ik met Canon L-enzen fotografeer heb ik nog nooit 1 lens gehad die kuren had of mankementen vertoonde, ondanks dat ze behoorlijk op hun lazer hebben gekregen (bier, frisdrank, rook, vuur, hoosbuien, zandstormen, zeewater, laten vallen, mee gevallen, etc.). Alleen die klote zonnekappen breken met regelmaat, maar daar heb ik al een aantal jaar een 3D printer voor en die is pas écht zijn geld waard!
Verslijten doe je ze dus niet.
Het voordeel is, dat op een professionele R-body, EF lenzen ook gecorrigeerd worden, dus mijn 'oude' lenzen krijgen ook nog een tweede en soms derde leven en houd ik meer geld over om mijzelf als loon uit te betalen.
Daar komt bij, dat het verschil tussen EF en RF lenzen bij online publicaties volstrekt niet te zien is en bij drukwerk tot A3 zie je alleen met een loupe verschil als er chromatische aberratie is achtergebleven en anders ook niet. Boven A# zie je amper verschil tussen welke lens en camera dan ook vanwege de lagere dpi.
Wat mij vooral trekt in een RF-lens is het lagere gewicht, maar dat rechtvaardigt een uitgaven van € 2.200+ niet. Daar kan ik ook 2 jaar voor naar de sportschool om mijn nekspieren te trainen.
En ik ben het er mee eens dat de klanten vrijwel geen verschil gaan zien tussen EF en RF lenzen (op een paar uitzonderingen na misschien). Maar dat geldt voor alles. Je kunt met een 5D1 net zo'n mooie platen maken als met een R5II. Gear is een tool, en voor vrijwel niemand is het écht nodig om te upgraden naar al het moderne mooie spul. Maar het maakt het werk wel makkelijker en soms ook ietsje beter.
Maar online zie ik dat er veel geklaagd wordt, maar dat snap ik verder niet zo. Vrijwel alles wat ze releasen is behoorlijk goed, en voor ieder wat wils. En anders blijven EF lenzen een prima optie.
[ Voor 3% gewijzigd door Bonbridge op 03-05-2026 18:36 ]
R6+R8 | RF14-35/4.0L | RF24-105/4.0L | RF70-200/4.0L | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |
Is het ook niet zo dat ze nu met digitale correcties andere afwegingen kunnen maken? Bijvoorbeeld minder LoCA (moeilijk te corrigeren) en dan maar meer distortion dat wel makkelijk te corrigeren is?
De RF14-35 is met correcties 14 millimeter, dus die krijg je ondanks de correcties wel echt. Bij het nabewerken van de RAW kan je correcties uitzetten en zo een nog wijdere hoek eruit krijgen, met wat vertekening maar dat kan je ook creatief gebruiken.
De RF14-35 is met correcties 14 millimeter, dus die krijg je ondanks de correcties wel echt. Bij het nabewerken van de RAW kan je correcties uitzetten en zo een nog wijdere hoek eruit krijgen, met wat vertekening maar dat kan je ook creatief gebruiken.
Ok dank voor de toelichtingen...Maar ja, een groot deel blijft ook een kwestie van smaak/looks en je eigen kritischheid.
Zelf stam ik nog uit de EF(S) tijd, en ondanks ik wel al wat jaren een R6 heb, heb ik geen RF lenzen, omdat ik ze gewoon te duur vind. Ik zit nog steeds in de "wennen aan de nieuwe prijzen"-fase zeg maar (die duurt bij mij gewoon lang
), want goedkoper wordt het toch niet.
Ik ben zelf geen beroepsfotograaf en doe dit al jaren met passie als wel-iets-verder-dan-amateur zeg maar
Ik hou alles wel gewoon bij qua technologie en wat er allemaal qua lenzen uitkomt.
Ik zit zelf meer in de landschapsfotografie, waarbij ik scherpte natuurlijk belangrijk vind, maar meer nog de look die de lens aan een foto geeft, en dan het liefste die 3D achtige rendering.
Ik heb al mijn lenzen op de 16-35 en 70-200 na 2e hands gekocht, omdat ik het allemaal wel erg prijzig vond.
Ook heb ik nooit redenen gevonden om mijn huidige 2 EF lenzen om te ruilen voor de RF variant. Vandaar dat RF lenzen nog niet echt op mijn vizier stonden, zeker als ik de prijzen bekijk
Voor mij persoonlijk is nog niks voorbij gekomen waarvan ik het écht waard vind.
Ik ben wel geinteresseerd in een wat langere telelens, en ik was aan het kijken naar een 2e hands EF 100-400 II, maar ik was ook met een schuin oog ook naar de RF 100-500 aan het kijken....de prijs van die laatst genoemde is ronduit absurd (in mijn belevingswereld), dus grijze import wordt dan een optie omdat ze niet 2e hands te krijgen zijn (althans niet voor écht gunstigere prijzen).
Dus ik was gewoon benieuwd naar de redenaties achter de statements dat RF glas inferieur is aan EF glas (ik kan me dat namelijk nog steeds niet goed voorstellen, en ik hoor deze geluiden namelijk niet in de review wereld).
Zelf stam ik nog uit de EF(S) tijd, en ondanks ik wel al wat jaren een R6 heb, heb ik geen RF lenzen, omdat ik ze gewoon te duur vind. Ik zit nog steeds in de "wennen aan de nieuwe prijzen"-fase zeg maar (die duurt bij mij gewoon lang
Ik ben zelf geen beroepsfotograaf en doe dit al jaren met passie als wel-iets-verder-dan-amateur zeg maar
Ik zit zelf meer in de landschapsfotografie, waarbij ik scherpte natuurlijk belangrijk vind, maar meer nog de look die de lens aan een foto geeft, en dan het liefste die 3D achtige rendering.
Ik heb al mijn lenzen op de 16-35 en 70-200 na 2e hands gekocht, omdat ik het allemaal wel erg prijzig vond.
Ook heb ik nooit redenen gevonden om mijn huidige 2 EF lenzen om te ruilen voor de RF variant. Vandaar dat RF lenzen nog niet echt op mijn vizier stonden, zeker als ik de prijzen bekijk
Ik ben wel geinteresseerd in een wat langere telelens, en ik was aan het kijken naar een 2e hands EF 100-400 II, maar ik was ook met een schuin oog ook naar de RF 100-500 aan het kijken....de prijs van die laatst genoemde is ronduit absurd (in mijn belevingswereld), dus grijze import wordt dan een optie omdat ze niet 2e hands te krijgen zijn (althans niet voor écht gunstigere prijzen).
Dus ik was gewoon benieuwd naar de redenaties achter de statements dat RF glas inferieur is aan EF glas (ik kan me dat namelijk nog steeds niet goed voorstellen, en ik hoor deze geluiden namelijk niet in de review wereld).
Leuk om aan te tonen dat het glas meer vervormt, maar verder niet echt relevant toch? Het is alsof je een auto test op slipgevaar met uitgeschakelde ABS...MikeVanD schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:50:
- zet alle hulpmiddelen op je camera voor lenscorrecties uit
De enige zinvolle vergelijking die je kan doen is de foto na lenscorrectie te vergelijken. Denk dat veel R objectieven dan wel eens meer scherpte en contrast leveren.
Of je vergelijkt de lenzen op The Digital Picture met elkaar, dat is zonder lenscorrecties. Einde discussie.
Wat betekent dat concreet / objectief?[b]Deathchant in "Het grote Canon EF(-S) & RF mount objectieven-topic" de look die de lens aan een foto geeft, en dan het liefste die 3D achtige rendering.
Nee, dat is een kromme vergelijking en ook je vergelijking is onzinnig.bzzzt schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:37:
Leuk om aan te tonen dat het glas meer vervormt, maar verder niet echt relevant toch? Het is alsof je een auto test op slipgevaar met uitgeschakelde ABS...
De enige zinvolle vergelijking die je kan doen is de foto na lenscorrectie te vergelijken. Denk dat veel R objectieven dan wel eens meer scherpte en contrast leveren.
Waarom kan Sigma wel lenzen maken die beter zijn dan de Canon equivalenten? Als de correctie software zo superieur is, zou dat niet kunnen.
Wat is de praktische relevantie van de optische kwaliteit zonder correcties van een moderne lens die specifiek is ontwikkeld voor een digitaal systeem waarin deze correcties 'on the fly' en in alle gevallen zondermeer beschikbaar zijn?
Daarbij: is het niet zo dat de integrale prestaties, dus incl. software-correcties, al sinds vrij vroeg in het digitale tijdperk, leidend zijn geweest? We gebruiken toch al sinds jaar en dag lensprofielen voor optische correcties? Is er in de tussenliggende jaren iets wezenlijks veranderd op dit punt waardoor het antwoord op de eerste vraag substantieel wordt beïnvloed?
Daarbij: is het niet zo dat de integrale prestaties, dus incl. software-correcties, al sinds vrij vroeg in het digitale tijdperk, leidend zijn geweest? We gebruiken toch al sinds jaar en dag lensprofielen voor optische correcties? Is er in de tussenliggende jaren iets wezenlijks veranderd op dit punt waardoor het antwoord op de eerste vraag substantieel wordt beïnvloed?
Hoe 'beter'? Minder vervorming bedoel je?MikeVanD schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:00:
[...]
Waarom kan Sigma wel lenzen maken die beter zijn dan de Canon equivalenten? Als de correctie software zo superieur is, zou dat niet kunnen.
Het hele idee achter de R mount is dat lenzen lichter, compacter en goedkoper gemaakt kunnen worden. Daarvoor is een heel systeem voor digitale correctie toegevoegd zodat het niet meer nodig is voor alle correcties glas toe te voegen.
Het eindresultaat na correctie kan best scherper zijn dan dat van de competitie en door de correctie ook kaarsrecht.
Het enige wat RF glas minder doet is vignetting. Waar slechte EF lenzen zo rond de 2.5EV zitten, zitten veel RF lenzen al voorbij de 4EV. Dit moet dan digitaal gecorrigeerd worden anders ziet het er echt niet uit. Geen idee of dit RF lenzen dat slechter maakt den de EF reeks, ik heb net als @Deathchant een R6 met uitsluitend EF glas (100mm f2.8 macro en 17-40mm L).
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Yep. Zoals ik al eerder schreef is de 14mm f/1.8 EF van Sigma op een R6 mkII heel heel veel beter dan een Canon RF 14mm f/1.4 op alle denkbare gebieden. Zowel met correctie en zonder correctie (dan nog veel meer)bzzzt schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:29:
[...]Hoe 'beter'? Minder vervorming bedoel je?
en dat geloof ik ook meteen. Alleen zie je dat niet terug in de prijs in de winkel. De stap van EF naar RF heeft geen enorme stap in vernieuwend glas gebracht,zoals bij de introductie van bijv. fluorietglas. Wel in coatings, maar dat maakt niet de prijs van een lens. Ook het uniforme platform voor de lenzen zal geld schelen, maar ook dat zie je niet terug. De software die corrigeert zit in de camera dus dat is ook geen factor die verklaart waarom de lenzen juist duurder zijn ipv goedkoper.Het hele idee achter de R mount is dat lenzen lichter, compacter en goedkoper gemaakt kunnen worden.
Ze kunnen immers 'goedkoper' glas gebruiken (en dat doen ze ook) voor prima foto's als eindresultaat voor de meeste fotografen en toch zijn de lenzen forst duurder.
rara politiepet.
Exact! en dus zou je verwachten dat lenzen goedkoper zouden worden, maar het omgekeerde is een feit.Daarvoor is een heel systeem voor digitale correctie toegevoegd zodat het niet meer nodig is voor alle correcties glas toe te voegen.
Klopt, maar ook EF lenzen van bijv. Sigma worden gecorrigeerd door de software. Wel in mindere mate, maar toch!Het eindresultaat na correctie kan best scherper zijn dan dat van de competitie en door de correctie ook kaarsrecht.
En het beruchte back- en frontfocus waar Sigma en anderen mee te maken hadden, is door de manier van scherpstellen op de R-camera's verdwenen.
[ Voor 4% gewijzigd door MikeVanD op 04-05-2026 19:10 ]
Dat is mijn punt dus, alleen is het niet de vignetting alleen, maar ook de vertekening is groter dan bij L spul in EF vatting.zonoskar schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:22:
Het enige wat RF glas minder doet is vignetting. Waar slechte EF lenzen zo rond de 2.5EV zitten, zitten veel RF lenzen al voorbij de 4EV. Dit moet dan digitaal gecorrigeerd worden anders ziet het er echt niet uit. Geen idee of dit RF lenzen dat slechter maakt den de EF reeks, ik heb net als @Deathchant een R6 met uitsluitend EF glas (100mm f2.8 macro en 17-40mm L).
Scherpte wordt niet gecorrigeerd. Alle glas is op een bepaald moment op z'n limiet qua detailniveau, je kan wat sharpening toevoegen maar dat voegt geen details toe.MikeVanD schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:08:
[...]
Klopt, maar ook EF lenzen van bijv. Sigma worden gecorrigeerd door de software. Wel in mindere mate, maar toch!
Ik heb geen meetgegevens bij de hand, maar het is goed mogelijk dat er objectieven zijn die na correctie voor barrel distortion alsnog scherper zijn dan objectieven die geen correctie nodig hebben.
Ja toch wel hoor, alleen noemen ze het niet "verscherpen" en hebben ze een nieuwe vorm van benaderen, maar het effect is hetzelfde.bzzzt schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:49:
Scherpte wordt niet gecorrigeerd.
https://snapshot.asia.can...uality-to-greater-heights
Mijn 16-35 f/2.8 III heeft de gevreesde Err 01, diafragma kan niet meer aangestuurd worden. Niet direct een heel groot probleem, hij schiet nog prima op f/2.8 maar toch eens kijken of ie nog gerepareerd kan worden. Heeft iemand dus een goed adres in West-Brabant om dit te laten fixen? Kort over de grens in Belgie in die streek is ook geen probleem
My name is Karl. Ich bin expert.
@KarlHungus
Techrepair https://www.techrepair.nl/canon/lens-reparatie.html
of bijvoorbeeld:
Rofa Repair: https://www.rofarepair.nl/
en https://camera-service.nl/
zijn wel redelijk bekende opties
Techrepair https://www.techrepair.nl/canon/lens-reparatie.html
of bijvoorbeeld:
Rofa Repair: https://www.rofarepair.nl/
en https://camera-service.nl/
zijn wel redelijk bekende opties
[ Voor 9% gewijzigd door GiLeX op 05-05-2026 09:51 ]