• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-03 13:18
Gonadan schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:43:
[...]

Zeker. Bij die lens is het zelfs zo dat je niet zonder kunt. Zie het niet gecorrigeerde testresultaat op 24mm:
[Afbeelding]
Hij lijkt eigenlijk wijder te zijn dan 24mm maar die ruimte wordt gebruikt om nog enigszins te kunnen corrigeren.
Duidelijk. Het fenomeen is me bekend. Ik begreep alleen niet wat je bedoeld met "beeldcirkel redden".

Mijn sony 24-70 heeft ook wat correctie nodig. Was daar eerst nooit zo blij mee, liever een goed gecorrigeerde lens maar tegenwoordig is het eigenlijk geen issue meer met de uitstekende correcties. In de praktijk merk ik er niets van.

Neemt niet weg dat ik een zeiss Biogon 38mm nog altijd heel aantrekkelijk vind juist omdat die zo goed gecorrigeerd is van zichzelf.

Leica MM + Sony A9

• RobertJRB
zzzzz schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:36:
[...]

Ja, dit zie je bij de meeste lenzen tegenwoordig. Sony, Sigma, Nikon en Canon zijn hier allemaal 'schuldig aan', zeker bij zooms. Je kunt beter de lens met correcties fixen op het gebied van distortion & vignetting of barrel/pin-cushion/wave. Als consument zie je dat niet, tenzij je RAWs zelf behandeld. Lens correction profielen in Lightroom doen dat doorgaans voor je. Kortom; een shortcut van de fabrikant.
Er valt natuurlijk altijd iets voor te zeggen. Die correctie in de software geeft ook wel weer mogelijkheden in andere vlakken zoals het formaat, of in de lichtsterkte ect.
Die canon 16mm is wel een mooi voorbeeld van hoe klein en goedkoop zo'n groothoek objectief dan wel niet kan worden.

Leica MM + Sony A9

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:30

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
RobertJRB schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:09:
[...]

Duidelijk. Het fenomeen is me bekend. Ik begreep alleen niet wat je bedoeld met "beeldcirkel redden".

Mijn sony 24-70 heeft ook wat correctie nodig. Was daar eerst nooit zo blij mee, liever een goed gecorrigeerde lens maar tegenwoordig is het eigenlijk geen issue meer met de uitstekende correcties. In de praktijk merk ik er niets van.

Neemt niet weg dat ik een zeiss Biogon 38mm nog altijd heel aantrekkelijk vind juist omdat die zo goed gecorrigeerd is van zichzelf.
Bij mijn Zeiss zet ik zelden de correctie aan, dan noem ik het ineens karakter. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• RobertJRB
Gonadan schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:18:
[...]

Bij mijn Zeiss zet ik zelden de correctie aan, dan noem ik het ineens karakter. :+
Heel stom maar wel herkenbaar, bij mijn leica's doe ik dat ook zelden. Voelt op de een of andere manier niet goed om zulke objectieven te gaan corrigeren en het haalt best wat "flair" uit de foto.

Leica MM + Sony A9

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:28

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Volgens mij is wel het probleem van al die profielen dat ze op vaste waarden werken en je dus niks eraan hebt als je tussen die waardes zit :?

Dus :
- Profiel voor 24/28/35/50/70/85/105 mm.
- Vervolgens maak je een foto op 26/30/40/60/76/90 mm.

Wat gebeurt er dan effectief ?!

Daarnaast vind ik de profielen die er al waren voor lenzen zoals de 15-85 en 24-105L heel vaak de foto verpesten i.p.v. verbeteren @ 15 of 24 mm. en vaak ook ergens tot aan de 35 of 50 mm. wat betreft de vervorming! :/

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

De randen van 16mm zijn ongecorrigeerd al onscherp (zie de beelden op The Digital Picture).

Bij mijn Zeiss 21 zet ik het meestal, omdat het echt wel nodig is.
Bij mijn Sigma 50 en 135 corrigeer ik soms wat CA, als het mij stoort in een bepaalde situatie. De 50mm heeft praktisch 0 vervorming en vignettering voeg ik vaak toe.
nero355 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:42:
Volgens mij is wel het probleem van al die profielen dat ze op vaste waarden werken en je dus niks eraan hebt als je tussen die waardes zit :?

Dus :
- Profiel voor 24/28/35/50/70/85/105 mm.
- Vervolgens maak je een foto op 26/30/40/60/76/90 mm.
Ik vermoed dat er wel gebruik gemaakt wordt van interpolatie. Zou anders wel hele vreemde situaties opleveren. Ik zie dit ook met kalibratie van Sigma en Tamron zoomlenzen.

[Voor 101% gewijzigd door Universal Creations op 27-10-2021 23:26]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:34
@woutertje6 hoe bevalt jouw RF 100-500?

Hoewel ik nog een 6D heb en verwacht pas volgend jaar naar mirrorless over te stappen kijk ik ook al een beetje stiekem naar een supertelezoom voor vogels (voornamelijk in eigen tuin overigens). Mijn 70-200 schiet daarvoor net tekort.

Ik had zelf de Tamron 150-600 G2 in gedachten, maar twijfel toch ook een beetje met die 100-500L. Zoals ik het zie:

Voordelen Tamron:
• Stuk goedkoper dan de Canon
• Iets groter bereik
• Lijkt iets lichtsterker, maar ik heb nog geen goede vergelijking gezien op dezelfde brandpuntsafstanden

Voordelen Canon:
• Flink stuk lichter
• Goedkopere filtermaat
• Kortere minimale focusafstand (hoewel je je kunt afvragen of dat van belang is bij dit soort lezen)

Ben benieuwd of iemand hier iets moois over kan zeggen.

• Gonadan

Gonadan

Een korte minimale focusafstand geeft je de mogelijkheid tot mooie shots van vlinders of bloemen en dergelijke, dat kan een mogelijke meerwaarde zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dennis
Gonadan schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:49:
Een korte minimale focusafstand geeft je de mogelijkheid tot mooie shots van vlinders of bloemen en dergelijke, dat kan een mogelijke meerwaarde zijn.
True that, maar levert dat significant mooiere foto's op dan met mijn 100mm macro L? Ik snap dat je misschien met 500mm een andere compositie krijgt maar vraag me af of ik dat veel zal gebruiken. Nadeel met zo'n afstand is dat je bijna niet zonder statief kan denk ik.

• Gonadan

Gonadan

Dennis schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:20:
True that, maar levert dat significant mooiere foto's op dan met mijn 100mm macro L? Ik snap dat je misschien met 500mm een andere compositie krijgt maar vraag me af of ik dat veel zal gebruiken. Nadeel met zo'n afstand is dat je bijna niet zonder statief kan denk ik.
Of het mooier is hangt er van af of het onderwerp blijft zitten als je met een macrolens aan komt zetten. Juist bij iets als een vlinder is de afstand een voordeel. Daarnaast doe je geen macro dus je hoeft ook niet heel erg te knijpen met het diafragma, dus dat kan prima uit de hand.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• woutertje6
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-03 13:37
Dennis schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:16:
@woutertje6 hoe bevalt jouw RF 100-500?

Hoewel ik nog een 6D heb en verwacht pas volgend jaar naar mirrorless over te stappen kijk ik ook al een beetje stiekem naar een supertelezoom voor vogels (voornamelijk in eigen tuin overigens). Mijn 70-200 schiet daarvoor net tekort.

Ik had zelf de Tamron 150-600 G2 in gedachten, maar twijfel toch ook een beetje met die 100-500L. Zoals ik het zie:

Voordelen Tamron:
• Iets groter bereik
• Lijkt iets lichtsterker, maar ik heb nog geen goede vergelijking gezien op dezelfde brandpuntsafstanden

Voordelen Canon:
• Flink stuk lichter
• Goedkopere filtermaat
• Kortere minimale focusafstand (hoewel je je kunt afvragen of dat van belang is bij dit soort lezen)

Hi, ik ben heel tevreden met de lens! Hebben deze de laatste 7 maanden gebruikt tijdens onze reis en was voornamelijk heel blij met het gewicht. Ik kon de lens prima heel de dag meenemen/ op me camera houden.

Foto's zijn erg scherp en werkt super samen met mijn R5. Ik heb geen vergelijkings materiaal, maar ik weet wel dat ik met de 100-500 heel erg blij ben en geen seconde spijt heb gehad van mijn aankoop (ondanks de hoge prijs)

• nero355

nero355

Dennis schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:16:

Voordelen Tamron:
• Iets groter bereik

Voordelen Canon:
• Flink stuk lichter
• Goedkopere filtermaat
Kortere minimale focusafstand (hoewel je je kunt afvragen of dat van belang is bij dit soort lezen)

@Universal Creations zegt altijd dat je i.c.m. zo'n voorzetlens zoals de pricewatch: Raynox DCR250 hele leuke dingen daarmee kan doen, maar dat kan hij je beter vertellen dan ik! :)

/EDIT :
Universal Creations schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:30:
Close up lenzen kunnen zeker een hele mooie aanvulling zijn, maar de Raynox zie je mij niet aanraden. Imho zijn dat prulletjes. Die van Canon (250D) en Nisi zijn een stuk beter. Ik verkoop tegenwoordig heel vaak de Nisi +4 dpt voorzetlenzen.
Ik wist wel dat ik iets verkeerd deed! Thnx! :)

[Voor 19% gewijzigd door nero355 op 06-11-2021 14:41]

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Gonadan

Gonadan

Het was lange tijd onzeker over überhaupt ging gebeuren, maar het lijkt er toch op dat het toch echt in de pijplijn zit: Sigma gaat RF lenzen maken.

Persoonlijk zou ik daar wel blij van worden. Wat Sigma doet op de E-mount is namelijk een erg mooie toevoeging op de spullen van Sony. De RF-lenzen van Canon zijn goed spul, maar ook zo'n beetje met een standaardprijs van 3K. Als Sigma voor RF net zo goed weet te maken als voor E* dan geeft dat weer wat gezonde concurrentie in die markt. Nu Tamron nog.

* het blijft natuurlijk lastiger bij Canon omdat je geen licentie kunt krijgen zoals bij Sony.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

nero355 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:52:
[...]

@Universal Creations zegt altijd dat je i.c.m. zo'n voorzetlens zoals de pricewatch: Raynox DCR250 hele leuke dingen daarmee kan doen, maar dat kan hij je beter vertellen dan ik! :)
Close up lenzen kunnen zeker een hele mooie aanvulling zijn, maar de Raynox zie je mij niet aanraden. Imho zijn dat prulletjes. Die van Canon (250D) en Nisi zijn een stuk beter. Ik verkoop tegenwoordig heel vaak de Nisi +4 dpt voorzetlenzen.
Gonadan schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:46:
Het was lange tijd onzeker over überhaupt ging gebeuren, maar het lijkt er toch op dat het toch echt in de pijplijn zit: Sigma gaat RF lenzen maken.

Persoonlijk zou ik daar wel blij van worden. Wat Sigma doet op de E-mount is namelijk een erg mooie toevoeging op de spullen van Sony. De RF-lenzen van Canon zijn goed spul, maar ook zo'n beetje met een standaardprijs van 3K. Als Sigma voor RF net zo goed weet te maken als voor E* dan geeft dat weer wat gezonde concurrentie in die markt. Nu Tamron nog.

* het blijft natuurlijk lastiger bij Canon omdat je geen licentie kunt krijgen zoals bij Sony.
Ik heb van Sigma begrepen dat ze geen reverse engineering gaan toepassen, dus ik ben benieuwd hoe ze dat dan gaan doen.

• Samueldw
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-03 15:55

Samueldw

ISO 516

Dennis schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:20:
[...]

Ik heb zelf een 100-400mm L II, maar ik ben wel erg blij met die minimale scherpstelafstand van nog geen meter. Vaak in de natuur kun je dan met 1 lens zowel vogels fotograferen, als insecten/vlinders/bloemen/paddenstoelen etc. Daarnaast heb je met 400mm op 1 meter afstand hele mooie bokeh.
En de IS is erg goed, zo goed dat ik prima uit de hand kan fotograferen. Ik heb de RF 100 500mm nog niet vast gehad, maar ik verwacht dat die in combinatie met de EIS ook zonder statief te gebruiken is.
Ik zou niet naar een lens willen met een langere scherpstelafstand. Het is natuurlijk maar net wat en hoe je fotografeert.

Ik merk wel dat ik hierdoor veel minder vaak mijn 24-70mm L F4 "macro" erbij pak.

Canon R5 | 24-70 f/4 L | 100-500 f/4.5-7.1 L | 50mm f/1.8| 100-400 f/4.5-5.6L II | 50mm f/1.8

• Dennis
Gonadan schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:46:

Eens met jou. Ik overwoog zelf af en toe wel eens over te stappen naar Sony, omdat het aanbod veel breder is en zoals jij ook zegt is dat goed voor de prijzen.

• Gonadan

Gonadan

Universal Creations schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:30:
Ik heb van Sigma begrepen dat ze geen reverse engineering gaan toepassen, dus ik ben benieuwd hoe ze dat dan gaan doen.
Klopt, dat schijnt vaak geuit te zijn door vertegenwoordigers, maar dat kan natuurlijk veranderen of gewoon maar een tijdelijke strategie geweest zijn. Ik heb ook geruchten gelezen over een deal waarin Sigma de eerste drie jaar geen RF zou maken en dan wel een licentie of in ieder geval informatie zou krijgen, maar dat schaar ik maar onder de wishful borrelpraat. ;)

EF doen ze natuurlijk al en ook de EF-M welke qua communicatie voor een deel schijnt te lijken op RF. Ik kan mij ook voorstellen dat er gekozen wordt om niet de volledige RF-mogelijkheden in te zetten maar slechts een deel, en bijvoorbeeld te focussen op goed werkende AF en control ring.

Hoe dan ook, CanonRumours geeft het een CR3, dan mag je normaal gesproken ook wel verwachten dat het gaat gebeuren. De vraag is alleen hoe precies.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• XElDiablo690
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-03 12:30
Ben ook benieuwd wat Sigma en evt. ook Tamron gaan doen. Als ik vandaag de review zag van DPReview van de nieuwe Tamron 35-150mm f/2-f/2.8 dan steekt 't idd. toch wat dat zo'n fraaie lens alleen maar voor E-mount te krijgen is.

Voorlopig is mijn lensen collectie trouwens wel compleet voor m'n R6.

- RF 24-105 L f/4: als kit bij de camera gekocht met dus korting, fijne allround lens.
- RF 35mm f/1.8: ook bij camera, korting op één lens bij camera actie. Mijn favoriete prime: goede optische kwaliteit, compact. En bonus semi-macro functionaliteit (0,5x).
- RF 85mm f/2: m'n portretlens, goed optisch, wel iets wat traag in de focus. En ook semi-macro :-).
- RF 50mm f/1.8: fijn een 50mm prime te hebben, en was goedkoop, maar ook luidruchtig en bakken focus breathing. Als Canon nog eens een 'tussenmaatje' 50mm f/1.4 met USM focusmotor uitbrengt mag deze waarschijnlijk weg
- RF 16mm f/2.8. Lijdt aan dezelfde euvels als de 50mm f/2.8 (ook dezelfde buitenkant). Maar hey, klap het schermpje van de camera om en je hebt een fantastische vlog camera dankzij het zeer compacte formaat (meer cm's vanaf de voorkant van de lens tot je gezicht door de kleine afmetingen is daarbij ook een voordeel) en het lage gewicht.
- RF 100-400 f/5.6-f/8: lang getwijfeld tussen deze, of wat minder zoom met de RF 70-200 L f/4... of stiekem de RF 100-500 L f/4.5-5.6. Maar we willen volgend jaar nog verhuizen dus ik moest me wat inhouden wat betreft uitgaven. Toen de eerste serieuze review verscheen (Christopher Frost op YT) bleek dat dit eigenlijk een prima lens is behalve dat hij donker is. Maar als gevolg daarvan dus ook weer lichtgewicht voor het bereik. Mijn ervaringen tot nu toe zijn goed.

Mocht iemand over die lensen vragen hebben laat 't maar weten :-).

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-03 22:22

mennovanw

Canon? You can!

Universal Creations schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:58:
De randen van 16mm zijn ongecorrigeerd al onscherp (zie de beelden op The Digital Picture).
Ik vermoed dat er wat variatie is tussen de objectieven, zoals dat met de wat goedkopere lenzen wel vaker is. Mijne is vrij scherp, zeker ongecorrigeerd..

Misschien nog iets anders leuks voor de R5 / R6 bezitters: 2 december komt nieuwe firmware uit waarmee onze camera’s dezelfde AF-geintjes kunnen als de R3 (oa detectie auto’s) >:) Tevens betere oog detectie met half bedekte gezichten - in het tijdperk van mondkapjes inderdaad wel eens een issue..

https://www.photographybl...vr.it&utm_medium=facebook

EF: 17-TSE, 35LII, 50L F1.0, 50 Planar, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 16, 24-70L, 100L, 100-500L
Voigt: 15, 20, 28, 35, 40, 50, 75, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
XElDiablo690 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 23:15:
Ben ook benieuwd wat Sigma en evt. ook Tamron gaan doen. Als ik vandaag de review zag van DPReview van de nieuwe Tamron 35-150mm f/2-f/2.8 dan steekt 't idd. toch wat dat zo'n fraaie lens alleen maar voor E-mount te krijgen is.

Voorlopig is mijn lensen collectie trouwens wel compleet voor m'n R6.

- RF 24-105 L f/4: als kit bij de camera gekocht met dus korting, fijne allround lens.
- RF 35mm f/1.8: ook bij camera, korting op één lens bij camera actie. Mijn favoriete prime: goede optische kwaliteit, compact. En bonus semi-macro functionaliteit (0,5x).
- RF 85mm f/2: m'n portretlens, goed optisch, wel iets wat traag in de focus. En ook semi-macro :-).
- RF 50mm f/1.8: fijn een 50mm prime te hebben, en was goedkoop, maar ook luidruchtig en bakken focus breathing. Als Canon nog eens een 'tussenmaatje' 50mm f/1.4 met USM focusmotor uitbrengt mag deze waarschijnlijk weg
- RF 16mm f/2.8. Lijdt aan dezelfde euvels als de 50mm f/2.8 (ook dezelfde buitenkant). Maar hey, klap het schermpje van de camera om en je hebt een fantastische vlog camera dankzij het zeer compacte formaat (meer cm's vanaf de voorkant van de lens tot je gezicht door de kleine afmetingen is daarbij ook een voordeel) en het lage gewicht.
- RF 100-400 f/5.6-f/8: lang getwijfeld tussen deze, of wat minder zoom met de RF 70-200 L f/4... of stiekem de RF 100-500 L f/4.5-5.6. Maar we willen volgend jaar nog verhuizen dus ik moest me wat inhouden wat betreft uitgaven. Toen de eerste serieuze review verscheen (Christopher Frost op YT) bleek dat dit eigenlijk een prima lens is behalve dat hij donker is. Maar als gevolg daarvan dus ook weer lichtgewicht voor het bereik. Mijn ervaringen tot nu toe zijn goed.

Mocht iemand over die lensen vragen hebben laat 't maar weten :-).
Veel meer RF lenzen zijn er ook niet momenteel 😜

Mooie set! Veel plezier ermee 😄

Canon EOS R | Olympus OM-1

• XElDiablo690
FeareX schreef op donderdag 18 november 2021 @ 02:28:
[...]

Veel meer RF lenzen zijn er ook niet momenteel 😜

Mooie set! Veel plezier ermee 😄
Haha, tja, m'n familie plaagt me er al mee hoeveel lenzen heb je nodig? Maar heb maar één 'L' ;) Thx iig.! :)

• Ivorijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-03 10:38
mennovanw schreef op woensdag 17 november 2021 @ 23:40:
[...]
Misschien nog iets anders leuks voor de R5 / R6 bezitters: 2 december komt nieuwe firmware uit waarmee onze camera’s dezelfde AF-geintjes kunnen als de R3 (oa detectie auto’s) >:) Tevens betere oog detectie met half bedekte gezichten - in het tijdperk van mondkapjes inderdaad wel eens een issue..
Ik ben heel benieuwd naar de verbeteringen op het gebied van oog detectie. Ik heb nu toch best regelmatig dat de camera het oog niet kan vinden (bijvoorbeeld persoon wat verder weg in een laan met bomen). Dus ik hoop daar wel wat verbetering te gaan zien.

Verder ook heel benieuwd naar de "auto-detectie" :)

Canon R6/16-35/24-70/70-200/35/85/100/135

• Gonadan

Gonadan

XElDiablo690 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 07:51:
Haha, tja, m'n familie plaagt me er al mee hoeveel lenzen heb je nodig? Maar heb maar één 'L' ;) Thx iig.! :)
Ik moet eerlijk bekennen dat ik in die zin de verhouding camera/lens wat scheef vind bij jouw arsenaal, maar gezien de prijzen van de RF-spullen kan ik dat ook weer heel goed begrijpen. Niet voor niets schiet ik zelf nog veel met EF-spul. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Ivorijn schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:40:
Ik ben heel benieuwd naar de verbeteringen op het gebied van oog detectie. Ik heb nu toch best regelmatig dat de camera het oog niet kan vinden (bijvoorbeeld persoon wat verder weg in een laan met bomen). Dus ik hoop daar wel wat verbetering te gaan zien.
Als een persoon wat verder weg staat is het ook minder relevant om oogdetectie te gebruiken, vanwege de ruimere scherptediepte zal gezichtsdetectie dan ook gewoon goed genoeg zijn. De camera lijkt daar ook wel iets rekening mee te houden.

Ik ben erg benieuwd of hij ook beter om kan gaan met tegenlicht. Daarin merk ik vaak nog wel dat een onderwerp wat qua positie en afstand makkelijk moet kunnen toch niet goed herkend wordt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:23
Ivorijn schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:40:
[...]

Verder ook heel benieuwd naar de "auto-detectie" :)
Ik eigenlijk ook. Ik heb verschillende keren met de EF 70-200/2.8L IS II en de EF 16-35/4L IS de eye-AF trakcing + burst geprobeerd bij mijn katten en bij mijn vriendin, en ik haalde bij lange na niet de resultaten in al die youtubefilmpjes, die dan 29 van de 30 foto's tack-sharp halen. Van een burstrate, waarbij ze ook nog niet eens veel bewogen had ik er maar 14 van de 30 echt goed scherp op het oog; vaak was het nét effe ernaast. Ook inderdaad het opnieuw terugvinden van het oog nadat het even uit beeld is geweest, is zeker niet zo snappy als in de youtube filmpjes.
Ik denk dat de "kracht" ook zit in de burstrate: er zit altijd wel wat scherps tussen, maar goed, ik kan ernaast zitten natuurlijk (pun intended :P)
1 ding is zeker: het is zoveel meer beter dan dat de 6D me ooit kon bieden. Dus kudos.

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP | 135 APO

• XElDiablo690
Gonadan schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:16:
[...]

Ik moet eerlijk bekennen dat ik in die zin de verhouding camera/lens wat scheef vind bij jouw arsenaal, maar gezien de prijzen van de RF-spullen kan ik dat ook weer heel goed begrijpen. Niet voor niets schiet ik zelf nog veel met EF-spul. :P
Ha, ja, ik was zelf eerder ook van plan een exta L te kopen ipv. de 100-400. Maarja, iets met ook nog een huis willen kopen op een op hol geslagen woningmarkt en idd. RF prijzen :P

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-03 22:22

mennovanw

Canon? You can!

Deathchant schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:06:
[...]
Ik eigenlijk ook. Ik heb verschillende keren met de EF 70-200/2.8L IS II en de EF 16-35/4L IS de eye-AF trakcing + burst geprobeerd bij mijn katten en bij mijn vriendin, en ik haalde bij lange na niet de resultaten in al die youtubefilmpjes, die dan 29 van de 30 foto's tack-sharp halen. Van een burstrate, waarbij ze ook nog niet eens veel bewogen had ik er maar 14 van de 30 echt goed scherp op het oog; vaak was het nét effe ernaast. Ook inderdaad het opnieuw terugvinden van het oog nadat het even uit beeld is geweest, is zeker niet zo snappy als in de youtube filmpjes.
Ik denk dat de "kracht" ook zit in de burstrate: er zit altijd wel wat scherps tussen, maar goed, ik kan ernaast zitten natuurlijk (pun intended :P)
1 ding is zeker: het is zoveel meer beter dan dat de 6D me ooit kon bieden. Dus kudos.
Mijn ervaring is dat bij de RF mount lenzen de AF tracking beter / preciezer is. De RF24-70 is griezelig accuraat qua eye-AF. Ik deel de eerder genoemde ervaringen met de geconverteerde EF-lenzen, al werkt het inderdaad mijlen beter dan op bijvoorbeeld een 1Dx2.

Overigens werkt de optie ‘automatisch’ qua voorkeur bij mij voor geen meter. Dan pakt ie niks, noch mensen noch dieren. Dat mogen ze absoluut verbeteren. Nu maar de keus onder het snelmenu gezet..

EF: 17-TSE, 35LII, 50L F1.0, 50 Planar, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 16, 24-70L, 100L, 100-500L
Voigt: 15, 20, 28, 35, 40, 50, 75, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts

• Gonadan

Gonadan

mennovanw schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:52:
Mijn ervaring is dat bij de RF mount lenzen de AF tracking beter / preciezer is. De RF24-70 is griezelig accuraat qua eye-AF. Ik deel de eerder genoemde ervaringen met de geconverteerde EF-lenzen, al werkt het inderdaad mijlen beter dan op bijvoorbeeld een 1Dx2.
Ik wilde nog vragen welke 24-70 je hebt maar op RF is er natuurlijk nog maar één. :+

Overigens ervaar ik niet zozeer dat je heel veel mis schiet. Uiteraard zijn die filmpjes wel erg positief, maar m'n 85 staat toch aardig z'n mannetje. Toegegeven, veel onderwerpen schiet ik vanzelf al in burst omdat ik dat nodig acht, en dan tel ik niet zozeer hoeveel er raak zijn maar ben ik gewoon tevreden als er goede foto's tussen zitten.
Wat je wel merkt is dat f/1.4 op een beweeglijk onderwerp sowieso erg lastig is. Dan kan ik me ook voorstellen dat de snelheid van de AF-motor ook een belangrijke rol speelt.
Overigens werkt de optie ‘automatisch’ qua voorkeur bij mij voor geen meter. Dan pakt ie niks, noch mensen noch dieren. Dat mogen ze absoluut verbeteren. Nu maar de keus onder het snelmenu gezet..
Zelf heb ik hem meestal op automatisch staan, in veel gevallen gaat dat goed maar soms heeft hij inderdaad wat moeite. Of pakt het minder overtuigend waardoor je iets meer zelf moet aangeven wat je wil hebben. Een soort focus en recompose met servo AF. Toch vind ik dat ook wel weer erg lekker werken omdat ik dan toch nog zelf kan bepalen wat het onderwerp is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Rimshaker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:35
Ik heb vrijdag een RF 16mm 2.8 gekocht. Niet tegen de verkoper gezegd dat het ging om gebruik op een RP. Nu zet ik de lens er zojuist voor het eerst op en krijg ik een melding: "Lens may not work properly.... blabla". Als ik naar de firmware van de RP ga kijken is de laatste update van november 2020.

Ik word er niet vrolijk van zo'n melding te krijgen bij een nieuwe lens + daarbij geen update om die melding te laten verdwijnen. Hij doet het verder wel, maar voor m'n gevoel door die meldingen dan niet optimaal. Verder nog niet in daglicht kunnen testen.
Never mind, ik zat blijkbaar toch nog op firmware 1.4, terwijl 1.6 uit is gekomen in november 2020 |:( . Na deze update is de melding weg.

[Voor 12% gewijzigd door Rimshaker op 21-11-2021 21:40]

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:21

Pixeltje

Woo-woohoo!

Goedemiddag,

ik heb van de week een Canon Eos R opgehaald (tweedehands). Een mooie camera en sinds ik 'm heb ben ik weer wat actiever met fotografie bezig. Ik heb momenteel een Canon 24-70 F2.8L USM en een Sigma 50mm f1.4 maar ben op zoek naar uitbreiding in het groothoeksegment.

Wat mij betreft zijn er twee opties die nog redelijk betaalbaar zijn en toch goed presteren:
de Sigma 12-24mm f/4 DG HSM (pricewatch: Sigma 12-24mm f/4.0 DG HSM Art (Canon EF)) en de Canon 16-35 F/4 L IS USM (pricewatch: Canon EF 16-35mm f/4L IS USM). Er zit tweedehands een prijsverschil van zo'n 150 euro tussen beide lenzen en afgaande op wat reviews ontlopen ze elkaar niet erg veel.

Mijn vragen aan jullie; klopt het dat beide lenzen redelijk aan elkaar gewaagd zijn qua prestaties? Ik realiseer me dat de Canon een ander bereik heeft dan de Sigma, en de optie om tot 12mm beeldhoek te gaan lijkt me leuk, maar niet perse een must-have.

Is er een reden om voor de één of de ander te kiezen anders dan het bereik? De beschrijving in de topicstart ( _/-\o_ ) van dit topic is vrij lovend over beide lenzen, maar zijn hier ervaringsdeskundigen?

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:53
Als je 12mm niet zo interessant vind, waarom overwweeg je dan de Sigma?
2x zo zwaar, geen IS en er passen geen filters op.
Allebei hebben overigens een EF mount. Wil je dat?
Ook al gekeken naar RF prime lenzen van Samyang en Laowa?

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:21

Pixeltje

Woo-woohoo!

Voor filters ben ik van plan om een rf-ef adapter de scoren met drop ins. Dat zou een probleem oplossen en de adapter heb ik voorlopig toch nodig voor de lenzen die ik al heb.

De overweging voor de sigma was vooral omdat die, samen met de canon 16-35 f4 nog enigszins betaalbaar zijn en 12mm best leuke plaatjes kan opleveren. Primes zijn mooi maar ik probeer mijn cameratas zo licht mogelijk te houden met het oog op komende vakanties en meerdaagse wandeltochten. (Als dat ooit weer gaat lukken ;) ). Meerdere primes lijken me dan zwaarder en onhandiger dan twee slimgekozen zoomlenzen..

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

De Sigma 12-24mm f/4 is minder goed dan de 14-24mm f/2.8. Die laatste zou ik aanraden als je niet met filters wil werken.

Edit: met frontfilters dus...

[Voor 12% gewijzigd door Universal Creations op 31-12-2021 11:26]

• wappiewappie
Van dit dingetje wordt de cameratas niet zo gek veel zwaarder: pricewatch: Laowa 14mm f/4 FF RL Zero-D (Canon RF)
Aan andere kant snap ik ook wel het voordeel van een zoomlens.

• nero355

nero355

Universal Creations schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:25:
De Sigma 12-24mm f/4 is minder goed dan de 14-24mm f/2.8. Die laatste zou ik aanraden als je niet met filters wil werken.

Edit: met frontfilters dus...
https://tweakers.net/pric...Z7P6S6Mb6a1qFZGca_yb0cNh2 :>

Ik dacht effe dat er een Canon 14-24 erbij was gekomen, maar het is dus een Sigma 14-24 f/2.8 die erbij is gekomen! :o :D _O-

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-03 12:42
Ik ben al de hele ochtend aan het zoeken maar helaas zonder resultaat, wellicht weten mensen hier waarom Samyang ineens geen RF AF lenzen meer levert voor de mirroless body's van Canon. ik lees alleen maar dat ze niet meer leverbaar zijn, daar zal vast een reden voor zijn?
* gaat dan om de 14 en 85mm versies

[Voor 6% gewijzigd door bakkie1985 op 04-01-2022 10:54]

Canon EOS RP - Canon EOS R6 MarkII - RF 24-105 F4L - RF 70-200 F4L - RF 50mm F1.8 - RF 600mm F11 - Samyang 14MM F2.8 - Samyang 85mm F1.4

• Gonadan

Gonadan

Bij mijn weten doen ze dat nu alleen nog onder de naam Rokinon. De exacte reden erachter zou ik zelf ook moeten opzoeken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-03 15:51
Het is misschien iets voor een apart topic; maar ik heb een gloednieuwe 70-200 F2.8 IS III :9~ Probleem is alleen dat ie op geen enkele manier wil (auto-) focussen. Het AF motortje doet simpelweg niks.

Ik denk dat ik alles al heb uitgesloten:
- MF/AF schakelaar... De camera zelf detecteert overigens wel correct wat de stand van de schakelaar is.
- Verschillende scenes, verschillende belichtingen geprobeerd. Maakt niets uit.
- De camera zelf (90D) heeft met geen enkele van mijn andere lenzen issues
- Op een oude 70D doet de nieuwe lens het ook niet.

Is dit een kwestie van 'terug naar de winkel', of zie ik nog iets over het hoofd?

• bakkie1985
Gonadan schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:56:
Bij mijn weten doen ze dat nu alleen nog onder de naam Rokinon. De exacte reden erachter zou ik zelf ook moeten opzoeken.
Dank voor je antwoord, dit kwam ik her en der ook tegen. Echter zijn deze in NL niet te krijgen of zie ik iets over het hoofd?
BartS12 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:14:

Het is misschien iets voor een apart topic; maar ik heb een gloednieuwe 70-200 F2.8 IS III :9~ Probleem is alleen dat ie op geen enkele manier wil (auto-) focussen. Het AF motortje doet simpelweg niks.

- MF/AF schakelaar... De camera zelf detecteert overigens wel correct wat de stand van de schakelaar is.

Is dit een kwestie van 'terug naar de winkel', of zie ik nog iets over het hoofd?
Terug naar de winkel

[Voor 51% gewijzigd door bakkie1985 op 04-01-2022 11:20]

Canon EOS RP - Canon EOS R6 MarkII - RF 24-105 F4L - RF 70-200 F4L - RF 50mm F1.8 - RF 600mm F11 - Samyang 14MM F2.8 - Samyang 85mm F1.4

• Gonadan

Gonadan

Nee die worden meestal overzees verkocht. Maar heb je geen EF-RF adapter? Genoeg mooie 85 te vinden met EF.

@BartS12 ik zou inderdaad terug naar de winkel, zekere voor het onzekere.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bakkie1985
Gonadan schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:01:
Nee die worden meestal overzees verkocht. Maar heb je geen EF-RF adapter? Genoeg mooie 85 te vinden met EF.

@BartS12 ik zou inderdaad terug naar de winkel, zekere voor het onzekere.
Nog niet, wel naar aan het kijken.
Werkt de Samyang 14 of 85 ef dan wel? Of support de adapter alleen Canon glas?

• Gonadan

Gonadan

In principe werkt al het EF glas. Al is het altijd verstandig om even naar specifieke ervaringen te zoeken.
Zelf schiet ik met een Sigma 85 via de adapter, dat bevalt prima.

In het geval van de Samyang was de RF versie wel daadwerkelijk een upgrade van de EF, dus dan moet je even kijken wat je precies zou willen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bakkie1985
Gonadan schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:29:
In principe werkt al het EF glas. Al is het altijd verstandig om even naar specifieke ervaringen te zoeken.
Zelf schiet ik met een Sigma 85 via de adapter, dat bevalt prima.

In het geval van de Samyang was de RF versie wel daadwerkelijk een upgrade van de EF, dus dan moet je even kijken wat je precies zou willen.
Hmm dat maakt het weer lastiger te kiezen :D

• Gonadan

Gonadan

Wij van WC-eend vonden de Sigma 85 Art de beste keuze. Nog liever had ik de nieuwe variant van Sigma gehad (DN) maar die is er alleen nog voor FE mount.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Ventieldopje
  • Laatst online: 21:14

Zet je autofocus punten eens op het middelste punt (en ook alleen die, geen zone), ga buiten staan (veel licht) en probeer het dan eens.

Als dat niet werkt, dan zou ik echt meteen terug gaan.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• nero355

nero355

- Update eens de firmwares van die camera's als ze niet helemaal up-to-date zijn.
- Als dat ook niet helpt : Snel weer terug naar de winkel! :)
Ventieldopje schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:20:
Zet je autofocus punten eens op het middelste punt (en ook alleen die, geen zone), ga buiten staan (veel licht) en probeer het dan eens.

Als dat niet werkt, dan zou ik echt meteen terug gaan.
Laten we wel effe eerlijk wezen : Het is een lens die je waarschijnlijk ook in donkere omgevingen gaat gebruiken dus die moet het gewoon altijd doen! :)

Desnoods i.c.m. een flinke dosis hunting in een hele donkere kamer, maar de AF moet gewoon werken! :Y)

Als ik zelfs met een relatief simpele 60D + 70-300L @ f/5.6 nog foto's voor elkaar kreeg op een donkere beurs destijds dan moeten die nieuwere camera's en een veel betere lens dat ook gewoon kunnen...

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Er zit geen beschermings stickertje over de contacten op de lens?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-03 15:51
Desnoods i.c.m. een flinke dosis hunting in een hele donkere kamer, maar de AF moet gewoon werken! :Y)
De belangrijkste reden dat ik denk dat ie stuk is, is dat er uberhaupt niet eens 'gehunt' wordt. De scherpstelling van de camera beweegt/verandert simpelweg niet.
Er zit geen beschermings stickertje over de contacten op de lens?
Nee. Nog maar eens goed gekeken naar de contactjes, maar ik zie niks bijzonders. Overigens, de IS doet het wel - zodra ik de sluiter half indruk, hoor je 'm aanspringen. En daarnaast, als ik de AF/MF schakelaar op MF zet, 'ziet' de camera dat ook correct.

Wat me tenslotte nog op viel - als ik handmatig scherp stel (terwijl de lens op 'AF' staat), en *dan* de sluiter half indruk, dan vindt de camera het wel 'ok'; en kan ik daadwerkelijk afdrukken.

Het beeld is me duidelijk, de lens gaat terug. Had ik niet verwacht van zo'n high end product. Of het nou de quality control bij productie is geweest, of dat ie gesneuveld is ergens onderweg van fabriek naar mij.. tsja.

• Ventieldopje
nero355 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:53:
[...]

- Update eens de firmwares van die camera's als ze niet helemaal up-to-date zijn.
- Als dat ook niet helpt : Snel weer terug naar de winkel! :)

[...]

Laten we wel effe eerlijk wezen : Het is een lens die je waarschijnlijk ook in donkere omgevingen gaat gebruiken dus die moet het gewoon altijd doen! :)

Als ik zelfs met een relatief simpele 60D + 70-300L @ f/5.6 nog foto's voor elkaar kreeg op een donkere beurs destijds dan moeten die nieuwere camera's en een veel betere lens dat ook gewoon kunnen...
Geloof me, het zal niet de eerste keer hier zijn dat iemand in een pikdonkere kamer staat dit te proberen. Je wil gewoon dingen uitsluiten.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• nero355

nero355

BartS12 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:54:
Het beeld is me duidelijk, de lens gaat terug. Had ik niet verwacht van zo'n high end product. Of het nou de quality control bij productie is geweest, of dat ie gesneuveld is ergens onderweg van fabriek naar mij.. tsja.
OK L lenzen kunnen stuk : De IS unit van mijn 100-400L ging na een jaar of 2 a 3 ineens raar doen en moest dus RMA toen! ;)

Daarna gelukkig nooit meer last van gehad! :Y)
Ventieldopje schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:27:
Geloof me, het zal niet de eerste keer hier zijn dat iemand in een pikdonkere kamer staat dit te proberen. Je wil gewoon dingen uitsluiten.
Dan nog : Er moet wel wat beweging in de lens komen en dat gebeurt bij hem overduidelijk niet :)

Daarnaast kan de Live View nog helpen in de Contrast AF stand!

• Ventieldopje
Maar dat wisten we nog niet :Y)

www.maartendeboer.net

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:32:
OK L lenzen kunnen stuk : De IS unit van mijn 100-400L ging na een jaar of 2 a 3 ineens raar doen en moest dus RMA toen! ;)

Daarna gelukkig nooit meer last van gehad! :Y)
M'n 70-200/4 IS had ook een keer een losse focus unit. Door de complexe lens ontwerpen krijg je mooie, contrastrijke en scherpe beelden, maar je zou ook kunnen zeggen dat dit soort lenzen juist gevoelig zijn voor dingen die kapot gaan, door die complexiteit. Hoe meer onderdelen, hoe meer kans dat er iets mis gaat, immers.

• nero355

nero355

henkie196 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 07:45:
Hoe meer onderdelen, hoe meer kans dat er iets mis gaat, immers.
Dat geldt voor alles zo'n beetje! :)

bakkie1985 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:51:
Ik ben al de hele ochtend aan het zoeken maar helaas zonder resultaat, wellicht weten mensen hier waarom Samyang ineens geen RF AF lenzen meer levert voor de mirroless body's van Canon. ik lees alleen maar dat ze niet meer leverbaar zijn, daar zal vast een reden voor zijn?
* gaat dan om de 14 en 85mm versies
Omdat ze het niet mogen van Canon. Dat hoorde ik een hele tijd terug van een vertegenwoordiger van Samyang. Hij kon niet vertellen of het kwam door een patent dat Samyang had misbruikt, of dat Canon het gewoon in het algemeen verbiedt. Dat laatste betwijfel ik wel een beetje, want kan dat wel?? Sigma gaf aan dat er wel reverse-engineered mocht worden, maar dat ze daar weinig voor voelden.

• bakkie1985
Universal Creations schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:33:
[...]

Omdat ze het niet mogen van Canon. Dat hoorde ik een hele tijd terug van een vertegenwoordiger van Samyang. Hij kon niet vertellen of het kwam door een patent dat Samyang had misbruikt, of dat Canon het gewoon in het algemeen verbiedt. Dat laatste betwijfel ik wel een beetje, want kan dat wel?? Sigma gaf aan dat er wel reverse-engineered mocht worden, maar dat ze daar weinig voor voelden.
Thnx voor je antwoord. Ik ben er na mijn vraag hier nog dieper ingedoken en hetgeen je benoemd is de enige info die ik ook kan vinden. In een podcast hebben ze zelfs op diverse kanalen contact gezocht met beide partijen en gevraagd om info. Beiden zijn ze er extreem zwijgzaam en vaag over. Het gaat vooral om: ''nee sorry nu niet leverbaar''. Iets zegt me dat Samyang het misschien wel té goed gedaan heeft en dat Canon wellicht e.e.a. heeft afgekocht bij ze omdat de concurrentie nou eenmaal te groot was. Voor het geld maakt Samyang absurd goede lensen namelijk.

Al met al heb ik gisteren een Ef-RF adapterhgekocht omdat ik na het lezen en kijken van inmiddels heel veel reviews en ervaringen overtuigd ben dat dit geen noemenswaardig kwaliteitsverlies oplevert. Ik was nogal sceptisch.
Tevens de Samyang 14mm F/2.8 EF AF meebesteld. Ik ben benieuwd :9

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-03 17:06

qless

...vraag maar...

Waarom zou een EF-RF adapter kwaliteitsverlies opleveren? Er zit geen glas in, het is enkel een extensie voor de afstand plus doorgeven contacten.

Website|Mini 3 Pro|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:55
Ik heb ook een vraag voor dit topic; ik ben van plan om dit weekend een tweedehands Canon EF 135/2L aan te schaffen en ga deze gebruiken met een MC-11 adapter. Heeft er iemand nog tips of tricks met betrekking tot de lens? Aandachtspunten of do/don't?

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• bakkie1985
qless schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:35:
Waarom zou een EF-RF adapter kwaliteitsverlies opleveren? Er zit geen glas in, het is enkel een extensie voor de afstand plus doorgeven contacten.
Ik had die aanname gedaan op basis van niks om eerlijk te zijn.

Spullen zijn binnen en helaas doet de AF helemaal niks op de RP met EF-RF adapter. Ook in de camera kan ik alleen MF selecteren. Ik heb e.e.a. gelezen over firmware updaten met een lens-station maar in beginsel moet de lens toch wel iets doen op de RP? help!

• Gonadan

Gonadan

qless schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:35:
Omdat kwaliteit niet per se optiek hoeft te betekenen en je maar moet afwachten hoe de combinatie met een nieuwe body reageert. Het is dan niet zozeer de adapter zelf die voor andere prestaties zorgt, maar gewoon de combinatie van spullen. Canon zorgt met name dat hun eigen spullen wel blijven werken, maar hoe lenzen van andere fabrikanten erop presteren moet je maar afwachten en dat ligt met name bij die fabrikant om te fixen als er wat mis is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

bakkie1985 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:58:
Ik had die aanname gedaan op basis van niks om eerlijk te zijn.

Spullen zijn binnen en helaas doet de AF helemaal niks op de RP met EF-RF adapter. Ook in de camera kan ik alleen MF selecteren. Ik heb e.e.a. gelezen over firmware updaten met een lens-station maar in beginsel moet de lens toch wel iets doen op de RP? help!
Dat is wel zuur. Misschien is er een tweaker in je omgeving die zo'n usb dock heeft voor Samyang en je even kan helpen, maar die kans schat ik niet heel hoog in.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bakkie1985
Gonadan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:18:
[...]

Dat is wel zuur. Misschien is er een tweaker in je omgeving die zo'n usb dock heeft voor Samyang en je even kan helpen, maar die kans schat ik niet heel hoog in.
Heel erg zuur! ik hoop op een firmware probleem en iemand in de buurt die zo een lens station heeft staan. Als dat vanavond niet lukt rijdt ik wellicht maar naar de winkel om 1 andere te testen, zelfde probleem lijkt mij dan wel aannemelijk dat het firmware is. Als ik op de Samyang website kijk is er in de laatste update specifiek verbetering doorgevoerd in de Eos EF-R functies. Alleen 2019 is al ff geleden, zou deze lens al zo lang op de plank liggen vraag je je dan af.

Version 2
Date 2019-02-12
Details - Improved compatibility with adapter for 'EF_EOS R' mount
- Improved the operational performance for switching from AF to MF mode

*edit, zie net dat dit de 2e versie is en er al een 4e versie is, lijkt me toch dat deze er wel al op had kunnen staan |:(

ik baal, bahbah

[Voor 7% gewijzigd door bakkie1985 op 06-01-2022 15:49]

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:01

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

bakkie1985 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:43:
[...]

Heel erg zuur! ik hoop op een firmware probleem en iemand in de buurt die zo een lens station heeft staan. Als dat vanavond niet lukt rijdt ik wellicht maar naar de winkel om 1 andere te testen, zelfde probleem lijkt mij dan wel aannemelijk dat het firmware is. Als ik op de Samyang website kijk is er in de laatste update specifiek verbetering doorgevoerd in de Eos EF-R functies. Alleen 2019 is al ff geleden, zou deze lens al zo lang op de plank liggen vraag je je dan af.

Version 2
Date 2019-02-12
Details - Improved compatibility with adapter for 'EF_EOS R' mount
- Improved the operational performance for switching from AF to MF mode

*edit, zie net dat dit de 2e versie is en er al een 4e versie is, lijkt me toch dat deze er wel al op had kunnen staan |:(

ik baal, bahbah
En in de menu's van de camera zelf? Een maat van me vertelde dat hij bij de R5 op 2 plekken in de menu's gebruik van 3rd party lenses moest toestaan (aanzetten) voordat dat goed werkte.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• bakkie1985
SnoeiKoei schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:12:
[...]

En in de menu's van de camera zelf? Een maat van me vertelde dat hij bij de R5 op 2 plekken in de menu's gebruik van 3rd party lenses moest toestaan (aanzetten) voordat dat goed werkte.
Ik heb alle menu's doorgespit maar kan het maar op 1 plek vinden voor zover mijn kennis en kunde reikt. wellicht kun je aan je maat vragen waar hij dit heeft gevonden? ik wil dit checken voordat ik onderstaande ga doen en onsterfelijk voor lul sta 8)7

Ondertussen kwam ik tegen dat de distributeur van Samyang in mijn woonplaats zit, hen even gebeld en snapten het verhaal, kan zowel firmware zijn (voor de hand liggend) als een kapotte AF. Ze verwezen mij naar het vaste garantie/reparatiebedrijf welke hier 20 min vandaan ligt.
Deze vertelde exact hetzelfde en gaf ook aan dat de firmware het meest voor de hand ligt. Ik mag morgenochtend langsrijden en dan checken ze het voor me. Als de AF kaduuk is gas ik gelijk door naar de winkel om hem te retourneren, fingers crossed dus.

[Voor 39% gewijzigd door bakkie1985 op 06-01-2022 17:59]

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

bakkie1985 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:25:
[...]

Ik heb alle menu's doorgespit maar kan het maar op 1 plek vinden voorzover mijn kennis en kunde rijkt. wellicht kun je aan je maar vragen waar hij dit heeft gevonden? ik wil dit checken voordat ik onderstaande ga doen en onsterfelijk voor lul sta 8)7

Ondertussen kwam ik tegen dat de distributeur van Samyang in mijn woonplaats zit, hen even gebeld en snapten het verhaal, kan zowel firmware zijn (voor de hand liggend) als een kapotte AF. Ze verwezen mij naar het vaste garantie/reparatiebedrijf welke hier 20 min vandaan ligt.
Deze vertelde exact hetzelfde en gaf ook aan dat de firmware het meest voor de hand lit. Ik mag morgenochtend langsrijden en dan checken ze het voor me. Als de AF kaduuk is gas ik gelijk door naar de winkel om hem te retourneren, fingers crossed dus.
Onsterfelijk voor lul sta je heus niet maar ik heb het gevraagd, als ik een bruikbare reactie krijg meld ik me weer :P

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

@bakkie1985 Reactie gekregen: die tweede setting in de R5 heeft blijkbaar met IBIS te maken (heeft de RP niet?). AF zou met 3rd party lenzen gewoon moeten werken als het schakelaartje op de lens goed staat.
R5 drukt ook niet af met standaard settings als er geen objectief op de body zit, of 1 die niet met de body communiceert. Dat kun je omzeilen in de settings.

[Voor 27% gewijzigd door SnoeiKoei op 06-01-2022 21:12]

• Gonadan

Gonadan

@SnoeiKoei dat klopt inderdaad, daar kan je tegenaan lopen met echte MF lenzen. Maar dat is juist wat @bakkie1985 probeerde te omzeilen door een AF lens te kopen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Gonadan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:13:
@SnoeiKoei dat klopt inderdaad, daar kan je tegenaan lopen met echte MF lenzen. Maar dat is juist wat @bakkie1985 probeerde te omzeilen door een AF lens te kopen. :P
~
Ja zover was ik ook :P sorry voor de verwarring, klok/klepelverhaal mijnerzijds.

• bakkie1985
bakkie1985 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:25:
[...]

Ik heb alle menu's doorgespit maar kan het maar op 1 plek vinden voor zover mijn kennis en kunde reikt. wellicht kun je aan je maat vragen waar hij dit heeft gevonden? ik wil dit checken voordat ik onderstaande ga doen en onsterfelijk voor lul sta 8)7

Deze vertelde exact hetzelfde en gaf ook aan dat de firmware het meest voor de hand ligt. Ik mag morgenochtend langsrijden en dan checken ze het voor me. Als de AF kaduuk is gas ik gelijk door naar de winkel om hem te retourneren, fingers crossed dus.
Zojuist terug vanuit Camtech, doorverwezen vanuit de importeur van Samyang. De firmware was niet up to date maar na update werkte de AF nog niet. Aangezien Camtech de aangewezen service-reperateur is de lens opengemaakt. Wat bleek: contact van de AF motor was niet aangesloten, een assemblagefout 8)7. Dit is direct verholpen, de lens volledig nagekeken en het was in orde.
AF werkt _/-\o_ :D

Dikke aanrader trouwens, 2 telefoontjes van max 5 min en kon langsrijden zonder afspraak én wachten op de fix.

[Voor 5% gewijzigd door bakkie1985 op 07-01-2022 11:03]

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

bakkie1985 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:51:
[...]

Zojuist terug vanuit Camtech, doorverwezen vanuit de importeur van Samyang. De firmware was niet up to date maar na update werkte de AF nog niet. Aangezien Camtech de aangewezen service-reperateur is de lens opengemaakt. Wat bleek: contact van de AF motor was niet aangesloten, een assemblagefout 8)7 . Lens volledig nagekeken en was in orde.
AF werkt _/-\o_ :D
Super! :)

• Gonadan

Gonadan

Nu de belangrijkste vraag, hoe bevalt de lens zo met adapter? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bakkie1985
Gonadan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:11:
Nu de belangrijkste vraag, hoe bevalt de lens zo met adapter? :P
Als ik op mn gemak heb kunnen testen informeer ik je O+ .
De AF is in elk geval bloedsnel alsof het een RF objectief is, eyetracking servo noem maar op er lijkt geen vertraging in te zitten.
Groot gevaar is nu dat er zoveel lensen te krijgen zijn *houdt hand op knip (lukt toch niet)* :D

Acties:
  • +6Henk 'm!

• zzzzz
Hier werkt inmiddels alles :z

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• zzzzz
Ik zal ook nog maar eens mijn vreugde uitspreken met de 135/2. Echt een toplens. Voor 500 euro eigenlijk ver boven verwachting!

• wappiewappie
Top. d:)b

• zzzzz
Ik was zelfs zo blij met de 135/2 dat ik er inmiddels een 17-40/4 bij heb gekocht :)
De EF range is gewoon heel erg goed als je kijkt naar de onverwoestbare plastic-fantastic behuizing van de lenzen, het gewicht, de tweedehands prijs en de IQ!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:30
Even een vraagje voor de experts hier. Ik ben druk bezig met product fotografie en maak nu foto's met een 90D met EF-S 17-55MM F/2.8 IS USM. Nu merk ik dat de foto's wel scherp zijn, maar niet super scherp. Camera staat op een statief dus daar kan het niet aan liggen.

Nu zat ik eraan te denken om een 50 mm 1.8 te kopen voor de foto's. Ik vraag mij echter wel af of dit echt een verschil gaat maken. Voor de prijs hoef ik het niet te laten in ieder geval.

Wordt het echt scherper met een 50 mm?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennis
Ik denk het niet echt eerlijk gezegd. De lens die je nu hebt is ook al prima. De 1.8 is wel leuk, maar niet per se enorm scherp. Een en ander hangt wel af op welke F-stop je fotografeert. Een lens is in principe nooit op zijn best op het grootst mogelijke diafragma. Dus als jij altijd op 2.8 fotografeert heb je kans dat de 50mm misschien iets beter is, omdat die op 2.8 al een paar stappen is afgestopt (van 1.8).

Is een macro lens niet een betere keuze als je met productfotografie aan de slag wil? Ik begrijp wel dat daar vaak een ander prijskaartje aan hangt natuurlijk.

• Gonadan

Gonadan

Highfive95 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:32:
Even een vraagje voor de experts hier. Ik ben druk bezig met product fotografie en maak nu foto's met een 90D met EF-S 17-55MM F/2.8 IS USM. Nu merk ik dat de foto's wel scherp zijn, maar niet super scherp. Camera staat op een statief dus daar kan het niet aan liggen.
De vraag is dan eerst waar het dan wel aan ligt, zolang je dat niet weet is het niet te zeggen of een ander objectief gaat helpen. Gebruik je misschien geen mirror-lockup, of is het diffractie, werk je wel met afstandsbedieningof timer, zit je qua diafragma wel in het gebied waar de lens het sterkst is? Kan een hoop zijn buiten het glas op zich.

Kan het misschien zijn dat je een zeer grote scherptediepte probeert te halen en daarmee het diafragma te ver knijpt, dus voor diffractie zorgt? Zo ja dan moet je misschien gaan denken aan focus stacken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2Henk 'm!

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:53
Zet ook je IS uit als je vanaf een statief schiet. IS werkt namelijk averechts als je camera op statief staat.

Uit ervaring kan kan ik zeggen dat de 50mm 1.8 niet heel veel scherper is dan de 17-55 2.8. Als je een echt goed scherpe 50mm zoekt kan ik de Sigma 1.4 Art van harte aanbevelen. 2e hands regelmatig te vinden voor onder de 500 euro.

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:30
@Gonadan
Ik maak gebruik van remote shooting. Camera hangt aan laptop zodat ik makkelijk totaalbeeld kan zien. Heb inderdaad last van diffractie. Ben nog niet echt thuis in welke instellingen ik moet gebruiken. Dacht dat een klein diafragma beter zou zijn, maar dan krijg je dus diffractie. Eerste foto's waren op F16 en nu op F8 en dat is al een stuk scherper.

Weet niet waar de sweetspot van de lens zich bevindt? Is dat nog lager dan F8?

@equationunequal
Heb IS uitgezet en lijkt inderdaad scherper te zijn. De Sigma vind ik een beetje te duur. En is denk ik ook niet nodig aangezien ik met instellingen meeste problemen kan verhelpen denk ik.

Is toch best lastig allemaal :'(

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:53
De sweetspot is meestal tussen F4 en F8. Volgens deze test is de 17-55 het scherpst bij F4: http://www.photozone.de/c...non_1755_28is_50d?start=1. Bij hogere F stops begin je last te krijgen van diffractie, wat er ook weer voor zorgt dat je foto's minder scherp worden.

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

• Gonadan

Gonadan

Of je diffractie ziet hangt ook weer af van de resolutie van de sensor. De 90D heeft best wel kleine pixels dus valt het relatief snel op. Een beetje experimenteren welk diafragma je het beste vindt en als je dan niet genoeg scherptediepte hebt moet je toch aan stacken gaan denken waarschijnlijk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355

nero355

Highfive95 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:32:
Ik maak gebruik van remote shooting.
Camera hangt aan laptop zodat ik makkelijk totaalbeeld kan zien.
Dat is in ieder geval een goed begin! :)
Heb inderdaad last van diffractie. Ben nog niet echt thuis in welke instellingen ik moet gebruiken. Dacht dat een klein diafragma beter zou zijn, maar dan krijg je dus diffractie. Eerste foto's waren op F16 en nu op F8 en dat is al een stuk scherper.
In principe moet je niet verder willen dan f/11 a f/13 want dan begint de diffractie echt keihard in te slaan! :/
Weet niet waar de sweetspot van de lens zich bevindt? Is dat nog lager dan F8?
Volgens mij was die lens al helemaal prima op f/5.6 en zou je met andere lenzen die net zo oud en goed zijn ongeveer hetzelfde resultaat krijgen! :)

Mijn favoriete website voor dat soort dingen is LensTip : https://www.lenstip.com/i...test=obiektywu&test_ob=10
En zo te zien heb ik het goed onthouden : https://www.lenstip.com/1...USM_Image_resolution.html
Is toch best lastig allemaal :'(
Als je straks het trucje eenmaal door hebt dan is alles ineens heel simpel! ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
@Highfive95 paar dingen die ik hier nog niet voorbij heb zien komen:

Afstand. Schiet de foto's niet van te dichtbij. Ik schoot vaak vanaf een meter of 2,5. Dan kom je ook beter uit qua brandpuntsafstand, want voor productfotografie geldt eigenlijk zelfde als voor portretfotografie: 80-120 mm FF equivalent geeft vaak mooiste en neutraalste resultaat. Scherptediepte is relatief t.o.v. de focuslengte, dus als focuslengte stuk langer is kan product ook stuk meer diepte hebben en nog steeds scherp zijn.

Handmatige focus i.c.m. live view. Daar gebruikte ik dan vaak zelfs nog de x10 optie van live view, zodat ik focus echt perfect scherp kon leggen. Denk ook na over waar je de focus wilt leggen. Op sommige delen valt het meer op als de focus niet helemaal perfect is dan op andere delen. Denk aan logo's, tekst, delen met veel contrast of geometrie, etc.

Lichtbronnen. Liefst twee studiolampen met flitsfunctie, zo'n 20-30° uit elkaar gemeten vanaf onderwerp. Met één lichtbron heb je altijd last van eigenschaduw en met teveel lichtbronnen kunnen de schaduwen zo complex worden dat het ook erg onrustig oogt en soms illusie geeft van onscherp zijn.

Ging bij mij overigens vooral om beeldschermen en andere hardware voor reviews, zoals je in onderdeel Vormgeving van m'n Eizo ColorEdge CG277 review kunt zien.

Acties:
  • +2Henk 'm!
Kid Jansen schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:53:
@Highfive95 paar dingen die ik hier nog niet voorbij heb zien komen:

Afstand. Schiet de foto's niet van te dichtbij. Ik schoot vaak vanaf een meter of 2,5. Dan kom je ook beter uit qua brandpuntsafstand, want voor productfotografie geldt eigenlijk zelfde als voor portretfotografie: 80-120 mm FF equivalent geeft vaak mooiste en neutraalste resultaat. Scherptediepte is relatief t.o.v. de focuslengte, dus als focuslengte stuk langer is kan product ook stuk meer diepte hebben en nog steeds scherp zijn.
Langere brandpuntsafstand geeft inderdaad een neutraler resultaat, omdat de afstand tot het onderwerp groter wordt en je dus minder perspectief vertekening krijgt.
Maar de scherptediepte blijft bij een gelijk diafragma en gelijk kader ook even groot ongeacht de brandpuntsafstand van de lens. M.a.w. 24mm f/4 geeft evenveel scherptediepte als 240mm f/4 bij hetzelfde kader.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ventieldopje
Het lijkt alleen altijd van niet omdat de hoeveelheid blur wel verschilt. Ligt natuurlijk deels aan het glas maar bij een 24 en 240 durf ik te wedden dat je met de 240 een veel wazigere achtergrond krijgt.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1Henk 'm!
Uiteraard, maar DoF en achtergrondblur worden helaas heel vaak door elkaar gehaald. Meestal willen mensen veel achtergrondblur en zeggen dat ze een kleine dof willen. In deze situatie, gaat het echter puur om dof en niet om achtergrondblur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XElDiablo690
V&A op het forum is niet de bedoeling

[Voor 92% gewijzigd door Wormaap op 29-05-2022 22:03]

• Tr4il
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:33
Ik heb een tijdje terug een EF-S 15-85mm op de kop getikt, tweedehands. Lens functioneert in principe prima en er lijkt mij niks mis met de foto's die ik met de lens maak, maar de zoombarrel (?) heeft een beetje speling. Al Googelend stuit ik op Lens Creep en Zoom Wobble, daar lijkt ie allebei last van te hebben. Zijn er meer mensen die daar last van hebben met deze lens/vergelijkbare lenzen? Is dat iets wat ik zelf kan verhelpen of moet ik 'm in gaan sturen voor service ergens?

Tadaaa

• nero355

nero355

Tr4il schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:41:
Ik heb een tijdje terug een EF-S 15-85mm op de kop getikt, tweedehands. Lens functioneert in principe prima en er lijkt mij niks mis met de foto's die ik met de lens maak, maar de zoombarrel (?) heeft een beetje speling. Al Googelend stuit ik op Lens Creep en Zoom Wobble, daar lijkt ie allebei last van te hebben.
Lens/Zoom Creep heeft die van mij wel als ik de lens naar beneden richt, maar Zoom Wobble niet voor zover ik weet en ik heb de lens sinds deze samen met de eerste 7D als kitlens werd verkocht :)

/EDIT :
@Tr4il
Onlangs hier wat meer naar gekeken en het is zelfs minder erg dan ik dacht : Pas als ik voorbij een bepaald gedeelte kom dan schuift de lens vanzelf omlaag en helemaal uitgezoomd @ 15 mm. is er zelfs eigenlijk niks aan de hand! :o :)

[Voor 17% gewijzigd door nero355 op 08-07-2022 14:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wappiewappie
Laowa heeft een 12-24mm F5.6 uitgebracht:
YouTube: Laowa 12-24mm F5.6 C-Dreamer Review
Lijkt mij wel een interessante lens om in de gaten te houden.
redelijk compact voor een ultrawide, 77mm filterdraad, geen vervorming.
Blijkbaar niet zo scherp op 24mm. Wel op 12mm.

[Voor 7% gewijzigd door wappiewappie op 08-07-2022 13:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tr4il
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:33
nero355 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:03:
[...]

Lens/Zoom Creep heeft die van mij wel als ik de lens naar beneden richt, maar Zoom Wobble niet voor zover ik weet en ik heb de lens sinds deze samen met de eerste 7D als kitlens werd verkocht :)

/EDIT :
@Tr4il
Onlangs hier wat meer naar gekeken en het is zelfs minder erg dan ik dacht : Pas als ik voorbij een bepaald gedeelte kom dan schuift de lens vanzelf omlaag en helemaal uitgezoomd @ 15 mm. is er zelfs eigenlijk niks aan de hand! :o :)
Ik heb er een filmpje van gemaakt en naar de verkopende partij gestuurd. Die had er nog een en ik heb 'm tegen verzendkosten mogen omruilen en die ik nu heb is veeeeel beter. Dus ik ben blij, bedankt voor je reactie!

Tadaaa

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:52
Toen ik laatst in Portugal was en daar een RF 85/2 in de aanbieding lag, heb ik me niet kunnen inhouden, dus die is aan de collectie toegevoegd. Onderhand twee camera's en 11 lenzen thuis staan :X:
EOS M6 met EF-M 22mm F2, 7artisans 7.5mm F2.8 en EF adapter
EOS R met EF 24-105mm F4L, 70-200mm F4L IS, EF 50mm F1.8, EF 100mm F2.8 macro, Sigma 14-24mm F2.8, 150-600mm F5-6.3, RF 35mm F1.8 en RF 85mm F2, met de control ring en polarisatiefilter adapter (handig voor zeker de groothoek Sigma, met z'n enorme ronde front).
Daarnaast staat er ook nog een EF-S 10-18 F4.5-5.6, waarvan de IS niet meer werkt en die eigenlijk ook niet meer gebruikt wordt. Mooi spul blijft het :9~

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:28

iichel

Gazoooo

Ja die 85mm F2 is een prachtig objectief, niet te groot *kuch 85mm F1.2* en de macro functie schijnt ook heel leuk te zijn. Ik ben benieuwd of Canon de 180mm EF F3.5 macro een RF versie gaat geven. M'n Sigma 180mm F2.8 was een van m'n meer favoriete primes.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

De RF 85mm F2.0 is wel een leuk "lensje" alleen niet super snel met scherpstellen. Dat is wel even wennen als je sneller USM lenzen gewend bent.
Maar in een combi met de RF 16, RF35 (of 50) een leuk licht setje op onze R en RP

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms en https://vero.co/gilex

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:52
iichel schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:24:
Ja die 85mm F2 is een prachtig objectief, niet te groot *kuch 85mm F1.2* en de macro functie schijnt ook heel leuk te zijn. Ik ben benieuwd of Canon de 180mm EF F3.5 macro een RF versie gaat geven. M'n Sigma 180mm F2.8 was een van m'n meer favoriete primes.
Inderdaad, het is een vrij compacte, lichte lens, die al vanaf F2.0 haarscherp is. Het langzame scherpstellen neem ik dan voor lief. Verder is de effectieve IS erg prettig.

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:34
In de aflopen weken de lens collectie uitgebreid met de RF 50 1.8 en de RF 100 2.8 Macro L.
Was even vergeten hoe lastig het macro gebeuren ook alweer was maar heel erg leuk om weer te doen.
Ga proberen om zo langzaam aan mijn EF glas om te zetten naar de RF versies al zal nog wel een paar jaartjes duren gezien de prijzen van die lenzen. En ook omdat het nu puur een hobby is geworden, ipv mijn werk, en het dan wat moeilijker te verantwoorden is om voor 10K aan glas te kopen.
En tot die tijd werken ze eigenlijk allemaal prima met EF-RF adapter...

[Voor 23% gewijzigd door oldsmelly op 13-08-2022 09:33]

MuziekLiefhebbert

• Dennis
De afgelopen week is duidelijk geworden dat Canon Viltrox heeft gedwongen om te stoppen met het verkopen van RF lenzen. Tamron heeft haar eerste lens voor Nikon Z aangekondigd maar ik ben wel echt benieuwd of we in de toekomst ook thirdpartylenzen voor RF kunnen verwachten.

Ik twijfel zo nu en dan toch over te stappen naar Sony, gewoon omdat er een veel beter aanbod qua lenzen is. De Tamron 35-150 bijvoorbeeld is een lens die ik echt heel graag zou willen hebben.

Ben benieuwd of anderen dezelfde twijfels hebben.

• Gonadan

Gonadan

Dennis schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:49:
De afgelopen week is duidelijk geworden dat Canon Viltrox heeft gedwongen om te stoppen met het verkopen van RF lenzen. Tamron heeft haar eerste lens voor Nikon Z aangekondigd maar ik ben wel echt benieuwd of we in de toekomst ook thirdpartylenzen voor RF kunnen verwachten.

Ik twijfel zo nu en dan toch over te stappen naar Sony, gewoon omdat er een veel beter aanbod qua lenzen is. De Tamron 35-150 bijvoorbeeld is een lens die ik echt heel graag zou willen hebben.

Ben benieuwd of anderen dezelfde twijfels hebben.
Zijn er daadwerkelijk bewijzen of nieuwe details naar buiten gekomen of gaat het nog om het nieuws zoals hier besproken: Dancing_Animal in "Het algemene Canon topic (geen adviestopic)"? :)

Wat je vraag betreft, ik heb er wel vaker over nagedacht maar ik zie persoonlijk niet een specifiek voordeel wat ik daarmee zou pakken. Ik beschouw EF net zo goed als native lensaanbod voor de RF-bodies en daarmee heb je een ruim aanbod aan prima glas.

[Voor 13% gewijzigd door Gonadan op 06-09-2022 12:12]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:23
Niet geheel Canon-only, maar de laatste tijd (zeker sinds 2018) is er volgens mij niks nieuws meer van de band gerold uit de Zeiss fabriek, althans niet voor Canon mount. Wat is er aan de hand? Ik kan er niet zoveel van vinden, maar wilt/kan Zeiss niet meer investeren in EF of RF mount lenzen?
Als ik zie hoe Canon zich opstelt naar Viltrox toe, kan ik me niks anders voorstellen dat ze dit ook naar Zeiss doen.
Erg jammer, want ik was toch wel erg aan het uitkijken naar nieuwtjes van Zeiss. Maar goed, voor Nikon (zowel FF als APSC) lijkt Zeiss ook niks uit te brengen en Nikon heeft niet zo'n close-to-the-chest mechanisme voor hun mounts/AF....

[Voor 7% gewijzigd door Deathchant op 06-09-2022 12:36]

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP | 135 APO

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee