|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik beëindig m'n foto hobby -edit- Toch zit ik in m'n achterhoofd met het idee om misschien een systeemcamera te nemen. Klein, licht, makkelijk. Om dan al mijn dure, veel te weinig gebruikte, lenzen voor cheap te verkopen wil ik misschien een kleiner cameratje en hopelijk 1 of 2 lenzen behouden.
Ik vraag mij dus eigenlijk af of ik mijn EF lenzen op een systeemcamera kan gebruiken. Ik geloof dat die werken met RF. Bijvoorbeeld mijn 100-400 lens gebruiken met deze camera. Er zit een ef adapter bij.
Is zo'n 100-400 niet veels te groot daarvoor?
Ik heb ook een EF 100mm f/2.8L Macro die ik graag zou willen houden dan.
[ Voor 7% gewijzigd door Nomad op 29-09-2020 10:20 ]
Ik heb zelf voor <300 euro voor het gemak een systeemcamera M100 erbij, met EFM mount en adapter. De balans met een groter objectief is compleet anders dan met een DSLR. Je complete setup is meer een grote lens met een klein apparaatje achterop. Je houdt ook je camera niet meer vast, maar je lens. Je statief zet je vast op je statiefgondel van je objectief, of, bij kleinere objectieven op de statiefgondel van de adapter (meest standaard meegeleverd). En zoals in het canon-topic besproken: de R5/6 met focusstacking maakt de 100/2.8 macro extra leuk.
OK top. Het zal vast flink wennen zijn, maar fijn dat het kan. Dan denk ik eigenlijk dat ik alles verkoop behalve de 2 "kleinere" lenzen.Get!em schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:12:
Werkt allemaal prima, mbv de adapters. Bij filmen even opletten of je autofocus motor van je objectief stil genoeg is, en niet gaat hunten.
Ik heb zelf voor <300 euro voor het gemak een systeemcamera M100 erbij, met EFM mount en adapter. De balans met een groter objectief is compleet anders dan met een DSLR. Je complete setup is meer een grote lens met een klein apparaatje achterop. Je houdt ook je camera niet meer vast, maar je lens. Je statief zet je vast op je statiefgondel van je objectief, of, bij kleinere objectieven op de statiefgondel van de adapter (meest standaard meegeleverd). En zoals in het canon-topic besproken: de R5/6 met focusstacking maakt de 100/2.8 macro extra leuk.
Ik ga even kijken naar die R5/6.
De R6 daarentegen "valt mee" en als ik daarbij 1 of 2 lenzen en 5d body uit m'n vorige collectie kan verkopen valt de schade mee.
Het blijft wel twijfel aangezien ik stop met fotografie omdat in bizar weinig tijd en zin heb, en dan vervolgens opnieuw zoveel geld weer wil neerleggen voor die paar insecten die ik op macro wil schieten puur omdat het nu eventjes ineens kriebelt.
#luxe problemen.
Ik ben benieuwd in hoeverre ze het formaat en gewicht van de lange lenzen hebben kunnen beperken ten opzichte van hun EF equivalenten. Jammer dat het (in het geval van de lange lenzen) waarschijnlijk zal gaan om lenzen die qua prijs ver buiten het bereik van de gemiddelde enthousiasteling liggen. Gelukkig hebben we nog even om de juiste koper voor onze nieren te vinden.These lenses are likely next in the pipeline:
Canon RF 70-200mm f/4L IS USM
External zoom, extremely small size. I’m told it’s about the size of a coke can.
Canon RF 50mm f/1.8 STM
This lens will be better optically and in build quality than the EF version.
These lenses are likely being announced in 2021:
The TS-R lenses are “groundbreaking” autofocus tilt-shift lenses for the RF mount.
Canon TS-R 14mm f/4L
Canon TS-R 24mm f/3.5L
Canon RF 10-24mm f/4L USM
Canon RF 14-35mm f/4L IS USM
Canon RF 24mm f/1.8 IS STM Macro
Canon RF 35mm f/1.2L USM
Canon RF 100mm f/2.8L Macro IS USM
Canon RF 135mm f/1.4L USM
Canon RF 100-400mm f/5.6-7.1 IS USM
Canon RF 400mm f/2.8L IS USM
Canon RF 500mm f/4L IS USM
Canon RF 600mm f/4L IS USM
Canon RF 800mm f/5.6L IS USM
Canon RF 1200mm f/8L IS USM.
Dat is niet niks nee, gewoon een groot deel van de professionele EF lineup. Wel apart dat ze de 200/2 en 300/2.8 dan niet meteen meepakken. Zullen in de praktijk wel minder gebruikt worden (al kan je hetzelfde zeggen van de 1200).Haaspaas schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:50:
Canonrumors, welke over het algemeen accuraat zijn qua rumors, heeft een heel bijzondere line-up voor de RF mount voorspeld voor 2021:
[...]
Ik ben benieuwd in hoeverre ze het formaat en gewicht van de lange lenzen hebben kunnen beperken ten opzichte van hun EF equivalenten. Jammer dat het (in het geval van de lange lenzen) waarschijnlijk zal gaan om lenzen die qua prijs ver buiten het bereik van de gemiddelde enthousiasteling liggen. Gelukkig hebben we nog even om de juiste koper voor onze nieren te vinden.
Let wel dat het hier gaat om de RF 1200mm f/8 en dus niet de legendarische f/5.6
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Uiteraard volg ik al het mirrorless ook al jaren op de voet en ik was niet echt enthousiast over de eerste EOS-R die canon uitbracht, maar ik werd door de tijd heen steeds enthousiaster door de line up van veelbelovende RF-lenzen, die kwalitatief erg goed moesten zijn. Ik heb zelf nog (steeds) geen mirrorless, maar wat ik zo lees in reviews en wat ik opvang van gebruikers maakt het wel de belofte waar; ze komen inderdaad snel met veel lenzen en lijken kwalitatief retegoed.Haaspaas schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:50:
Canonrumors, welke over het algemeen accuraat zijn qua rumors, heeft een heel bijzondere line-up voor de RF mount voorspeld voor 2021:
[...]
Ik ben benieuwd in hoeverre ze het formaat en gewicht van de lange lenzen hebben kunnen beperken ten opzichte van hun EF equivalenten. Jammer dat het (in het geval van de lange lenzen) waarschijnlijk zal gaan om lenzen die qua prijs ver buiten het bereik van de gemiddelde enthousiasteling liggen. Gelukkig hebben we nog even om de juiste koper voor onze nieren te vinden.
Nu er IBIS in de nieuwste bodies zit, is OIS in de lens dan een extra stapje stabilisatie wat dan goed samenwerkt met de IBIS.
Ik zou dan verwachten dat het juist bij (mid)telelenzen, zoals een 135/1.4, juist effectief zou werken; ze kiezen het bijvoorbeeld wel bij een 14-35 of een 15-35, maar niet voor een 135/1.4. Maar ik snap de keuze wel. Uiteraard ga je voor een 1.4 als je dat kunt maken, dan voor een 1.8 mét OIS, want er zit al stabilisatie in de body, dus keuze snel gemaakt.
Toch vraag ik me af wat de algemene gedachtegang is achter het besluit om wel/geen OIS in te bouwen; het is hoe dan ook een extra glaselement+motortje o.i.d. die het geheel duurder maakt.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
RF 50/1.8 STM
RF 70-200/4.0L IS
/f/image/06UicZc4DTItBGgpe4dpoAZj.png?f=fotoalbum_large)

De 70-200 is kleiner dan de 24-105 en 24-70.
[ Voor 41% gewijzigd door Bonbridge op 31-10-2020 14:36 ]
R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Er staat Canon op, dus verkopen doet het sowieso wel.guillaumemay schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:57:
Die RF 70-200 is echt heel compact zo te zien. Die RF lenzen zijn tot nu toe echt heel goed. Ben benieuwd naar de prijs van de 50mm, maar aangezien er een nieuw element in zit verwacht ik een scherpe lens, misschien zelfs al op f/1.8. Dit worden weer bestsellers.
Ben benieuwd naar de scherpte van de 50. Heb zelf de STM en kan nu niet echt zeggen dat het optisch zo'n topper is. Aangezien de nieuwe ook een STM is lijkt hij mij gericht op de wat meer prijsbewuste koper, dus verwacht ik niet dat hij ineens enorme sprongen gaat maken.
Zeker niet omdat er ook nog een aardig gat met de RF 50/1.2, zowel optisch als qua prijs. Ik zie Canon er wel voor aan om ruimte te willen houden voor een net wat scherpere RF 50/1.4 USM voor een paar honderdjes extra. Feitelijk net als ze bij de EF-versies hebben gedaan. Als de nieuwe 1.8 dan optisch al niets over te klagen is, waarom zou men dan nog voor een 1.4 willen gaan?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
f/1.4 is geen f/1.8, wat ook de reden is dat veel mensen f/1.4 lenzen kopen terwijl er ook f/1.8 en f/2 alternatieven zijn bij verschillende merken en lenzen. Maar ik verwacht dat deze 50/1.8, met eindelijk na 50 jaar ofzo een nieuw ontwerp, minimaal €300 kost. Een 1.4 zal met gemak €1200 kosten. En de 70-200 f/4? €1500 denk ik.Gonadan schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:38:
[...]
Er staat Canon op, dus verkopen doet het sowieso wel.
Ben benieuwd naar de scherpte van de 50. Heb zelf de STM en kan nu niet echt zeggen dat het optisch zo'n topper is. Aangezien de nieuwe ook een STM is lijkt hij mij gericht op de wat meer prijsbewuste koper, dus verwacht ik niet dat hij ineens enorme sprongen gaat maken.
Zeker niet omdat er ook nog een aardig gat met de RF 50/1.2, zowel optisch als qua prijs. Ik zie Canon er wel voor aan om ruimte te willen houden voor een net wat scherpere RF 50/1.4 USM voor een paar honderdjes extra. Feitelijk net als ze bij de EF-versies hebben gedaan. Als de nieuwe 1.8 dan optisch al niets over te klagen is, waarom zou men dan nog voor een 1.4 willen gaan?
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Niemand koopt een f/1.4 van rond de €1000 als het enige verschil de maximale diafragmaopening is, dat is weggooien van je geld. Over het algemeen zijn de f/1.4's gewoon scherper en hebben minder optische fouten. (en dus vaak veel zwaarder en duurder)Universal Creations schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:46:
f/1.4 is geen f/1.8, wat ook de reden is dat veel mensen f/1.4 lenzen kopen terwijl er ook f/1.8 en f/2 alternatieven zijn bij verschillende merken en lenzen. Maar ik verwacht dat deze 50/1.8, met eindelijk na 50 jaar ofzo een nieuw ontwerp, minimaal €300 kost. Een 1.4 zal met gemak €1200 kosten. En de 70-200 f/4? €1500 denk ik.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Vertel dat Leica M Summicron 50mm f/2 APO eigenaren maar eens...Gonadan schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:59:
[...]
Niemand koopt een f/1.4 van rond de €1000 als het enige verschil de maximale diafragmaopening is, dat is weggooien van je geld. Over het algemeen zijn de f/1.4's gewoon scherper en hebben minder optische fouten. (en dus vaak veel zwaarder en duurder)
Er zijn trouwens meer uitzonderingen hierop dan je denkt (een aantal Nikon f/1.8 primes zijn optisch beter dan hun f/1.4 tegenhangers). Een f/1.4 is moeilijker te maken dan een f/1.8, maar halen vaak een hogere piekscherpte bij afstoppen. Verder zijn ze echt niet altijd beter over de hele linie.
Aangezien we het nu over Canon 50mm lenzen hebben:
https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=0&APIComp=2
En vergelijk ook eens voor de grap de EF 50/1.2L met deze lenzen.
Die vergelijking is ook wel de reden dat ik verwacht dat die nieuwe wat scherper wordt. Wijd open waren ze allemaal niet geweldig en dat was wel één van de grote redenen dat die van Sigma zo populair waren,.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het draait natuurlijk niet om het diafragma maar om het exotische glas wat veelal in snellere primes zit. Zonder dat exotische glas heb je wide open met een snelle prime gewoon een jampot waar je doorheen kijkt en blijft er weinig over naar moderne standaarden.Universal Creations schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:08:
[...]
Vertel dat Leica M Summicron 50mm f/2 APO eigenaren maar eens...
Er zijn trouwens meer uitzonderingen hierop dan je denkt (een aantal Nikon f/1.8 primes zijn optisch beter dan hun f/1.4 tegenhangers). Een f/1.4 is moeilijker te maken dan een f/1.8, maar halen vaak een hogere piekscherpte bij afstoppen. Verder zijn ze echt niet altijd beter over de hele linie.
Aangezien we het nu over Canon 50mm lenzen hebben:
https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=0&APIComp=2
En vergelijk ook eens voor de grap de EF 50/1.2L met deze lenzen.
Bij DSLRs worden f/1.8 en f/2 primes vaak gewoon als "budget" primes ingezet bij bepaalde brandpuntafstanden omdat je dan nog redelijk weg kan komen zonder exotisch glas. Dat is goed voor de prijs maar ook het gewicht.
Als je een prime ontwerpt met exotisch glas kun je net zo goed ook meteen gaan voor het grotere diafragma. Geld uitgeven doe je dan toch al en zo haal je mooi het onderste uit de kan
Wanneer koop je nou echt een lens omdat hij 1/3e stop sneller is (en puur alleen dat)? Dat is gewoon echt geld weggooien; mits de optische kwaliteiten net zo goed zijn als de f/1.8 versie en de T-stop ook daadwerkelijk 1/3e stop of meer groter is. Dan moet je dat wel erg nodig hebben en daar bereid voor zijn om geld tegenaan te gooien. Ik heb wel situaties meegemaakt waar ik toch wel echt blij was met een f/1.2 of f/1.4 lens.Gonadan schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:20:
Dan zie jij f/1.4 als een maatstaf dat het per definitie een heel ander lens is. Als je hem zo uitlegt kan ik het wel volgen, qua diafragma blijf ik erbij dat je gek bent als die eenderde stop je 800 piek waard is.
Die vergelijking is ook wel de reden dat ik verwacht dat die nieuwe wat scherper wordt. Wijd open waren ze allemaal niet geweldig en dat was wel één van de grote redenen dat die van Sigma zo populair waren,.
Gelukkig bieden de duurdere primes (en dus ook de duurdere f/2 primes etc.) wel voordelen ten opzichte van de goedkopere primes. Niet zozeer in diafragma maar wel in scherpte, CA en bokeh. Een f/2 lens kan nog steeds een betere bokeh geven dan een f/1.0 lens.
* Ventieldopje Ik realiseer mij dat ik mij hoogstwaarschijnlijk nu in mijn voet schiet
[ Voor 34% gewijzigd door Ventieldopje op 01-11-2020 16:33 ]
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De nieuwe 50/1.8 schijnt 199 USD te gaan kosten volgens de geruchten, dat zou ruim onder de €300 worden. Dat geeft mij wel twijfel over de stap in optische kwaliteiten. Canon is meestal niet zo van het weggeven.Universal Creations schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:46:
Maar ik verwacht dat deze 50/1.8, met eindelijk na 50 jaar ofzo een nieuw ontwerp, minimaal €300 kost. Een 1.4 zal met gemak €1200 kosten. En de 70-200 f/4? €1500 denk ik.
De 70-200/4 schijnt 1599 USD te worden, wel weer aardig aan de prijs. Ben erg benieuwd hoe de lenzen in de praktijk gaan uitvallen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Voor 1600 dollar kan over een jaar Sigma ook wel een 70-200 2.8 Art aanbieden op RF mount vermoed ik.Gonadan schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:26:
[...]
De nieuwe 50/1.8 schijnt 199 USD te gaan kosten volgens de geruchten, dat zou ruim onder de €300 worden. Dat geeft mij wel twijfel over de stap in optische kwaliteiten. Canon is meestal niet zo van het weggeven.
De 70-200/4 schijnt 1599 USD te worden, wel weer aardig aan de prijs. Ben erg benieuwd hoe de lenzen in de praktijk gaan uitvallen.
Iets te kiezen zal er straks sowieso wel zijn verwacht ik.
Aan de ene kant denk ik "waarom maak je alles zo verrekte duur Canon".....aan de andere kant is soms de markt uit elkaar trekken alleen maar beter voor de gebruiker/consument. Laat Canon maar goed en duur zijn, dan is er ook meer verschil met de andere aanbieders, zoals Sigma/Tamron etc. Want die laatsten zijn ook binnen de markt aan het schuiven gegaan en maken nu optisch erg goede lenzen en zijn niet langer de prijsvechters (maar gelukkig nog wel altijd goedkoper). Die prijsvechtersmarkt, daar zit Samyang etc nu in, ook optisch in orde, maar wel duidelijk grotere compromissen waardoor je weet waar je (niet) voor betaald.
Voor de Canon gebruiker is het mooi dat de markt ook naar boven opschuift, ben je bereid grof geld te betalen, dan is er in die markt ook erg mooi spul te vinden. Maar voorgaande is allemaal op de assumptie dat reverse engineeren van Sigma/Tamron etc op korte termijn ook realiseerbaar is....en dat is een big IF. Tot die tijd heb je een platform waar het vooral duur en duurder is.
- Diafragma, aantal diafragmabladen, lenselementen en groepen zijn hetzelfde
- Minimum focus afstand van 30 cm (vs 35 cm)
- Dezelfde diameter (69 mm) en 2 mm langer (41 vs 39 mm)
- Praktisch even zwaar (160 vs 159 gram)
- Kleinere filter thread (43 vs 49 mm)
De RF 70-200mm F4L lijken ze flink versimpeld te hebben, van 20 lenselementen in 15 groepen naar 16 elementen in 11 groepen. Wat lichter, flink korter, maar wel dikker. Schuift uit bij het zoomen en stelt een stuk dichterbij scherp. Echt een nieuw ontwerp dus.
Als je het hebben van een control ring meerekent dan is hij eigenlijk zelfs een héél stuk compacter dan de control-ring adapter combinatie (en totaal nog een stuk goedkoper ook).[b]Balance schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:02:Ongeveer hetzelfde formaat dus, maar gecombineerd met een body dus een stuk compacter.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Een double gauss ontwerp kan op zich best goed presteren, mits je er veel research tegen aan gooit. Zie ook wat Leica al jaren doet met hun M lenzen, maar bij een lens van $200 ligt mijn verwachting niet al te hoog.
Als je bij zo'n 70-200 de eis laat varen dat het voorste element op dezelfde plaats moet blijven staan (zoals met alle 70-200s was hiervoor), dan geeft dat veel meer vrijheid voor het lens ontwerp, en kan het waarschijnlijk ook een stuk simpeler gemaakt worden.Balance schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:02:De befaamde 50mm F1.8 STM nu ook voor RF-mount! Hier een vergelijking van de specs. Wat mij opvalt:Ongeveer hetzelfde formaat dus, maar gecombineerd met een body dus een stuk compacter. Erg benieuwd naar de optische prestaties!
- Diafragma, aantal diafragmabladen, lenselementen en groepen zijn hetzelfde
- Minimum focus afstand van 30 cm (vs 35 cm)
- Dezelfde diameter (69 mm) en 2 mm langer (41 vs 39 mm)
- Praktisch even zwaar (160 vs 159 gram)
- Kleinere filter thread (43 vs 49 mm)
De RF 70-200mm F4L lijken ze flink versimpeld te hebben, van 20 lenselementen in 15 groepen naar 16 elementen in 11 groepen. Wat lichter, flink korter, maar wel dikker. Schuift uit bij het zoomen en stelt een stuk dichterbij scherp. Echt een nieuw ontwerp dus.
Ik weet eigenlijk niet waarom die 70-200 lenzen zo vaak een vaste grootte hebben, zal vast een voordeel zijn voor iemand, maar kan voor mezelf niet veel voordeel daaraan ontdekken.
Een tweede is dat zo'n uitschuivend deel altijd een beetje speling zal hebben, dat is een stuk lastiger te stabiliseren dan een intern deel. Daarmee is het makkelijker de lens te 'bouwen als een tank' als hij intern zoomt.
Als derde is het gewoon mooier natuurlijk.
Persoonlijk ben ik het met alle bovenstaande punten eens, maar het voordeel van externe zoom is dat ze in de tas vaak kleiner zijn. Dat vind ik dan weer een groot voordeel.
Overigens denk ik dat het niet puur het niet meer vast zetten van het voorste element is wat nu het verschil maakt, dat kon vroeger ook al maar loonde te weinig. Juist nu de registerafstand korter kan krijgen ze meer mogelijkheden. Als je dan ook nog eens het voorste element vrij laat bewegen is dat waarschijnlijk net het kantelpunt geweest waarop Canon écht voordelen zag in het nieuwe ontwerp ten opzichte van de oudere.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Goeie punten, is al weer een tijd geleden dat ik me veel met lenzen bezig hield. Water- en stofdichtheid is inderdaad een groot voordeel van die lenzen. Niet dat het ooit echt waterdicht is, maar is inderdaad makkelijker met een vaste 'box'. Ze zijn inderdaad wel erg groot om mee te nemen in de tas, dat is weer een nadeel.Gonadan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 08:37:
@henkie196 het voordeel van interne zoom is dat hij gemakkelijker water- en stofdicht te maken is. Een uitschuivend deel betekent ook luchtverplaatsing, zo staan er al bepaalde lenzen die daar minder goed in waren bekend als stofzuiger.
Een tweede is dat zo'n uitschuivend deel altijd een beetje speling zal hebben, dat is een stuk lastiger te stabiliseren dan een intern deel. Daarmee is het makkelijker de lens te 'bouwen als een tank' als hij intern zoomt.
Als derde is het gewoon mooier natuurlijk.
Persoonlijk ben ik het met alle bovenstaande punten eens, maar het voordeel van externe zoom is dat ze in de tas vaak kleiner zijn. Dat vind ik dan weer een groot voordeel.
Overigens denk ik dat het niet puur het niet meer vast zetten van het voorste element is wat nu het verschil maakt, dat kon vroeger ook al maar loonde te weinig. Juist nu de registerafstand korter kan krijgen ze meer mogelijkheden. Als je dan ook nog eens het voorste element vrij laat bewegen is dat waarschijnlijk net het kantelpunt geweest waarop Canon écht voordelen zag in het nieuwe ontwerp ten opzichte van de oudere.
Ik denk niet dat de kortere registerafstand veel verschil zal maken voor een telelens, normaalgesproken heb je daar vooral voordeel van bij kortere brandpuntsafstanden, maar bij telelenzen hoeven die achterste elementen niet zo dicht op de sensor te zitten. Het is al een tijdje geleden, dus misschien dat ik nu termen door elkaar ga halen, maar je zou met een kortere registerafstand langer bij een simpel ontwerp als een dubbel-gauss ontwerp kunnen blijven zonder dat je trucjes uit moet halen om de lens toch nog op de sensor te laten focusen.
In theorie zouden kortere brandpuntsafstanden dus met een simpeler ontwerp gemaakt kunnen worden, en zou bv. een 35mm lens gemaakt kunnen worden die net zoveel kost als een 50/1.8 ofzo. In theorie, denk ik
[ Voor 46% gewijzigd door Gonadan op 26-11-2020 09:25 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik kan je vertellen dat een pricewatch: Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM echt wel tegen een shitload aan water kan samen met één van de twee 7D modellenhenkie196 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 08:56:
Water- en stofdichtheid is inderdaad een groot voordeel van die lenzen. Niet dat het ooit echt waterdicht is, maar is inderdaad makkelijker met een vaste 'box'. Ze zijn inderdaad wel erg groot om mee te nemen in de tas, dat is weer een nadeel.
Dat leverde leuke foto's op :
:strip_exif()/f/image/v0X3OlXp639HahYTbLLBYxpF.jpg?f=fotoalbum_medium)
Om je een idee te geven van de omstandigheden :
- Circuit Zandvoort
- Een shitload aan regen.
- En nog meer hele harde koude wind.
- Mijn spijkerbroek was aan het eind van de dag bevroren en ik kwam daardoor bijna niet meer in mijn auto!

Als Canon een pricewatch: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM in de behuizing van de pricewatch: Canon EF 17-40mm f/4L USM zou proppen en bij 15 mm. laten beginnen dan koop ik die meteen!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ja, het kan in de praktijk goed tegen water. Alleen zal Canon nooit meer dan 'weather resistant' aangeven, dus blijft het hoe dan ook eigen risico.nero355 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 00:27:
Ik kan je vertellen dat een pricewatch: Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM echt wel tegen een shitload aan water kan samen met één van de twee 7D modellen
Dat leverde leuke foto's op : [Afbeelding: Canon 7D + EF 70-200 L f/2.8 IS USM II fun in de regen O+]
Om je een idee te geven van de omstandigheden :
- Circuit Zandvoort
- Een shitload aan regen.
- En nog meer hele harde koude wind.
- Mijn spijkerbroek was aan het eind van de dag bevroren en ik kwam daardoor bijna niet meer in mijn auto!![]()
Maar liever jij dan ik zo lang in de koude regen
Ik denk dat het redelijk veilig is om te stellen dat EF-S dood is voor Canon. Wanneer is de laatste keer dat er en EF-S lens is uitgekomen die niet een kitlens was?Als Canon een pricewatch: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM in de behuizing van de pricewatch: Canon EF 17-40mm f/4L USM zou proppen en bij 15 mm. laten beginnen dan koop ik die meteen!
In 2021 schijnt een RF-mount APS-C body te komen gericht op sportfotografen. Deze ligt dan alvast voor je klaar: pricewatch: Canon RF 15-35mm F2.8 L IS USMnero355 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 00:27:
Als Canon een pricewatch: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM in de behuizing van de pricewatch: Canon EF 17-40mm f/4L USM zou proppen en bij 15 mm. laten beginnen dan koop ik die meteen!
Wellicht alvast beginnen met sparen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Leuk, maar dan heb je hetzelfde probleem als dat je nu een 16-35/2.8 op je APS-C camera zet. Duur, groot, zwaar, korter bereik. Een echte APS-C lens zou fijn zijn, maar historisch gezien meer kans dat je die krijgt van Sigma dan van Canon.Gonadan schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 08:38:
In 2021 schijnt een RF-mount APS-C body te komen gericht op sportfotografen. Deze ligt dan alvast voor je klaar: pricewatch: Canon RF 15-35mm F2.8 L IS USM
Wellicht alvast beginnen met sparen?
En dan alsnog duur, groot, zwaar en korter bereik (oké, iets minder duur).henkie196 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 08:43:
[...]
Leuk, maar dan heb je hetzelfde probleem als dat je nu een 16-35/2.8 op je APS-C camera zet. Duur, groot, zwaar, korter bereik. Een echte APS-C lens zou fijn zijn, maar historisch gezien meer kans dat je die krijgt van Sigma dan van Canon.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik kan je vertellen, dat je met dat soort uitspraken heel voorzichtig moet zijn. Ik heb meerdere keren een 70-200mm f/2.8 IS II of zelfs III met vocht schade gezien terwijl ze op een 1DX of 5DIV zaten. En Canon zegt dan heel simpel "pech".nero355 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 00:27:
[...]
Ik kan je vertellen dat een pricewatch: Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM echt wel tegen een shitload aan water kan samen met één van de twee 7D modellen
Vraag me af wat je dan doet, een plens water er overheen krijgen is natuurlijk wat anders dan regen. Je kan altijd pech hebben natuurlijk, ook met je body. Voor sommige lenzen (en ik meen dus de 70-200) moet je een filter gebruiken voor volledige weather sealing.Universal Creations schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:22:
[...]
Ik kan je vertellen, dat je met dat soort uitspraken heel voorzichtig moet zijn. Ik heb meerdere keren een 70-200mm f/2.8 IS II of zelfs III met vocht schade gezien terwijl ze op een 1DX of 5DIV zaten. En Canon zegt dan heel simpel "pech".
www.maartendeboer.net
Die zit er dan ook altijd op!Ventieldopje schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 21:48:
Voor sommige lenzen (en ik meen dus de 70-200) moet je een filter gebruiken voor volledige weather sealing.
Rain is a kind of weather too!Universal Creations schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:22:
Ik kan je vertellen, dat je met dat soort uitspraken heel voorzichtig moet zijn. Ik heb meerdere keren een 70-200mm f/2.8 IS II of zelfs III met vocht schade gezien terwijl ze op een 1DX of 5DIV zaten. En Canon zegt dan heel simpel "pech".
Dan koop ik nog liever een leuke 5DMKzoveel + 24-70 met IS erbijGonadan schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 08:38:
In 2021 schijnt een RF-mount APS-C body te komen gericht op sportfotografen. Deze ligt dan alvast voor je klaar: pricewatch: Canon RF 15-35mm F2.8 L IS USM
MediaMarkt BTW Dagen jongûh!Wellicht alvast beginnen met sparen?
Een 17-50/2.8 voor APS-C is toch een stuk minder groot en zwaar dan een 16-36/2.8 voor full frame. En die van Sigma is zeker niet duur. En Sigma heeft een stuk meer APS-C specifieke lenzen uitgebracht de laatste 10-15 jaar dan Canon (of Nikon). Als we kitlenzen buiten beschouwing laten.Gonadan schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 08:44:
En dan alsnog duur, groot, zwaar en korter bereik (oké, iets minder duur).
Dat is het nadeel van de 'weather resistant' opmerking bij een lens. Het is leuk als het in de praktijk goed uit pakt, maar als het een keer niet zo goed uitpakt, heb je gewoon vette pech.Universal Creations schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:22:
[ Voor 36% gewijzigd door henkie196 op 28-11-2020 06:00 ]
Alleen één probleem :henkie196 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 05:57:
Een 17-50/2.8 voor APS-C is toch een stuk minder groot en zwaar dan een 16-36/2.8 voor full frame. En die van Sigma is zeker niet duur. En Sigma heeft een stuk meer APS-C specifieke lenzen uitgebracht de laatste 10-15 jaar dan Canon (of Nikon). Als we kitlenzen buiten beschouwing laten.
De ergonomie van de pricewatch: Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Canon) is wat mij betreft gewoon R-U-K i.c.m. een beetje APS-C body zoals mijn 7D's en ik denk ook alle 80D achtige bodies!
Het is net of je een lens vasthoudt die van LEGO is gemaakt of zo...

En dan heb ik het nog niet eens over de gebruikelijke problemen met de AF precisie
Ja, ik heb er één... die ik gelukkig niet al te vaak gebruik...

Dat is waar, maar elke keer met zo'n hoes eromheen klooien is ook weer zoietsDat is het nadeel van de 'weather resistant' opmerking bij een lens. Het is leuk als het in de praktijk goed uit pakt, maar als het een keer niet zo goed uitpakt, heb je gewoon vette pech.

Qua ergonomie volg ik je niet echt? Wat is voor jou een goede ergonomie dan? Ik heb hem ook, maar voor mij is het een goede combinatie met mijn 60D. Houdt goed vast, lens is ook scherp, AF is op mijn 60D ook prima.nero355 schreef op zondag 29 november 2020 @ 00:54:
Alleen één probleem :
De ergonomie van de pricewatch: Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Canon) is wat mij betreft gewoon R-U-K i.c.m. een beetje APS-C body zoals mijn 7D's en ik denk ook alle 80D achtige bodies!
Het is net of je een lens vasthoudt die van LEGO is gemaakt of zo...
En dan heb ik het nog niet eens over de gebruikelijke problemen met de AF precisie
Ja, ik heb er één... die ik gelukkig niet al te vaak gebruik...![]()
Minder problemen gehad met de 17-50 dan met de 70-200/4, die ik al een keer heb moeten laten repareren. Die 70-200/4 IS is heel goed qua scherpte en focus, maar al die lensgroepen maken hem wel wat fragiel, naar mijn idee. Bij die van mij was de focusgroep wat los geraakt, bv.
Ja, maar punt was meer dat je ook met regenhoes geen garantie hebt van Canon. Zelfs al is het ontwerp er min of meer op uitgelegd om tegen een spatje water te kunnen, het is altijd op eigen risico.Dat is waar, maar elke keer met zo'n hoes eromheen klooien is ook weer zoiets
Sinds de global vision lijn heeft Sigma ingezet op meer optische prestaties en prima autofocus (zeker met AF dock). Daarmee zijn ze een nóg serieuzere concurrent geworden voor de native lenzen, maar ze zijn wel groter en zwaarder geworden.
Zo is de nieuwere variant een 18-35/1.8 geworden, die feitelijk gewoon een equivalent is van de 24-70/2.8 op fullframe.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wel of geen grip eronderhenkie196 schreef op zondag 29 november 2020 @ 09:07:
Qua ergonomie volg ik je niet echt? Wat is voor jou een goede ergonomie dan? Ik heb hem ook, maar voor mij is het een goede combinatie met mijn 60D. Houdt goed vast, lens is ook scherp, AF is op mijn 60D ook prima.
Dat was ik namelijk nog vergeten : Met een grip eronder is het gewoon een veel te kleine priegelige lens
Gonadan schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:25:
Zo is de nieuwere variant een 18-35/1.8 geworden, die feitelijk gewoon een equivalent is van de 2428,8-7056/2.8 op fullframe.
Maar inderdaad : Dat is een veel grotere lens en daarom waarschijnlijk veel fijner om vast te houden!
Heb hem wel eens een weekendje gehuurd en was inderdaad best een fijne lens, maar het bereik is wel erg kort hoor. Als je dat formaat lekker vindt en graag die lichtsterkte wilt kan je net zo goed al fullframe gaan overwegen, dan heb je nog veel meer van die dingen tot je beschikking.nero355 schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:39:
![]()
Maar inderdaad : Dat is een veel grotere lens en daarom waarschijnlijk veel fijner om vast te houden!
Tenzij je maar één dergelijke lens wilt en verder wel gewoon compact natuurlijk.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee, ik heb geen grip, dat is voor mij gewoon nooit nodig geweest en vooral extra gewicht en volume in de tas. Qua grip zou een grip misschien wel voordelen bieden, maar dat weegt voor mij niet op tegen de nadelen. Hangt er ook vanaf waarvoor je de camera gebruikt.nero355 schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:39:
Wel of geen grip eronder
Dat was ik namelijk nog vergeten : Met een grip eronder is het gewoon een veel te kleine priegelige lens
Die 18-35/1.8 is 78x114 en de 17-50/2.8 is 84x92. Filtermaat is 72 vs 77, respectievelijk. Een 24-70/4 is 83.5x107, en een 17-40/4 is 84x97. Ik vind persoonlijk niet dat het elkaar bijzonder veel ontloopt qua maten, enige dat je zou kunnen zeggen is dat de 17-50/2.8 wat korter is dan andere opties.![]()
Maar als je van lenzen van formaat houdt, Sigma heeft nog een 150-600 Sports voor je in de aanbieding
Bij de 7D was het discutabel, maar bij de 7DMKII kan ik eigenlijk niet zonder, want dat joystickje zat ineens eindelijk ook op de grip!henkie196 schreef op maandag 30 november 2020 @ 07:40:
Nee, ik heb geen grip, dat is voor mij gewoon nooit nodig geweest en vooral extra gewicht en volume in de tas. Qua grip zou een grip misschien wel voordelen bieden, maar dat weegt voor mij niet op tegen de nadelen. Hangt er ook vanaf waarvoor je de camera gebruikt.
Qua dat soort lenzen wil ik alleen nog een keer van de 100-400 naar de 100-400 II upgraden en mocht ik ooit de lotto of zo winnen dan misschien nog een 600L/800L erbij!Maar als je van lenzen van formaat houdt, Sigma heeft nog een 150-600 Sports voor je in de aanbieding
Zodra ik het uitzet is het weer lekker stilletjes. Is dat normaal?
De standaard lens (RF 24-105mm /4.0-7.1 IS STM) maakt dat geluid weer niet.
Als het niet anders is moet ik eventueel in de toekomst maar een RF macro lens halen.
Yes, dat heb ik ookcliors schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:53:
Ik gebruik nu m'n EF 100MM F/2.8 L USM IS op de EOS RP met een RF-EF adaptertje ertussen en dat gaat in principe prima, maar wat een geluid komt eruit zeg als de beeldstabilisatie van de lens aanstaat.
Zodra ik het uitzet is het weer lekker stilletjes. Is dat normaal?
De standaard lens (RF 24-105mm /4.0-7.1 IS STM) maakt dat geluid weer niet.
Als het niet anders is moet ik eventueel in de toekomst maar een RF macro lens halen.
www.maartendeboer.net
Op een RF camera met die EF > RF adapter erbij of op je dSLR's
Ik kan me niet herinneren dat de 100L herrie maakt eerlijk gezegd...
Morgen eens testen!
www.maartendeboer.net
Mijn oude 5D III maakte die herrie ook niet volgens mij. Ben benieuwd.nero355 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 00:47:
[...]
Ik kan me niet herinneren dat de 100L herrie maakt eerlijk gezegd...
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Klinkt vooralsnog een beetje hetzelfde idee als de EF STM variant. Leuk voor de prijs, maar optisch verre van bijzonder.
https://www.the-digital-p...F-50mm-F1.8-STM-Lens.aspx
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mijn Tokina 100mm Macro maakt op de M50 van een vriend veel lawaai. In mijn geval bleek dat te komen doordat het diafragma stiekem best luid is. Op mijn 80D staat dat wide-open zolang je door de zoeker kijkt, en valt het geluid weg tegen het wegklappen van de spiegel en de sluiter. Op die M50 verandert de diafragmaopening vaak in live-view, en valt dat ineens op. Klinkt niet helemaal als hetzelfde dat bij jou gebeurt (die Tokina is nieteens gestabiliseerd), maar wellicht kun je live-view eens proberen op je 5D. Dat bleek op mijn 80D het zelfde te doen als op die M50, dus mysterie opgelostcliors schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:25:
[...]
Mijn oude 5D III maakte die herrie ook niet volgens mij. Ben benieuwd.
Ticking away, the moments that make up a dull day
Uiteindelijk heb ik wel vanmiddag de 50mm variant op eBay gekocht voor inclusief verzendkosten een paar euro boven de € 400,-. Met mijn APS-C sensor is 50mm denk ik toch leuker om mee te spelen. Ik ben benieuwd... de Sigma 50mm art schijnt de beste lens te zijn als je de duurdere alternatieven van Zeiss niet meeweegt.
[ Voor 17% gewijzigd door Gonadan op 16-12-2020 17:17 ]
Ik ben heel benieuwd naar je AF ervaringen anno 2020/2021 met een Sigma lens en ik neem aan gewoon een EF body of toch RFDennis schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:39:
Uiteindelijk heb ik wel vanmiddag de 50mm variant op eBay gekocht voor inclusief verzendkosten een paar euro boven de € 400,-. Met mijn APS-C sensor is 50mm denk ik toch leuker om mee te spelen. Ik ben benieuwd... de Sigma 50mm art schijnt de beste lens te zijn als je de duurdere alternatieven van Zeiss niet meeweegt.
Ik heb de 700D inderdaadnero355 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:39:
Ik ben heel benieuwd naar je AF ervaringen anno 2020/2021 met een Sigma lens en ik neem aan gewoon een EF body of toch RF
Ik hoop vooral dat je geen front/back focus hebt straks en de snelheid is inderdaad ook wel een goeie!Dennis schreef op woensdag 16 december 2020 @ 23:15:
Gaat het jou om de AF snelheid of om de AF juistheid?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee, maar dat wilde ik net gaan antwoorden. Misschien kan ik die eventueel aanschaffen
Je kunt afwachten of het nodig is, soms kan je zonder. Maar het is wel handig voor firmware updates en je kunt specifieker afstellen dan met AFMA. Zeker omdat de 700D geen AFMA kan bij mijn weten.Dennis schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:19:
Nee, maar dat wilde ik net gaan antwoorden. Misschien kan ik die eventueel aanschaffen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zijn er meer mensen die wachten op de RF 100 - 500 of deze ergens in pre order hebben en als iets hebben gehoord over de verwachte levertijd?
Ik zou er graag op wachten, maar m'n portemonnee vindt van niet.woutertje6 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:53:
Hi allemaal,
Zijn er meer mensen die wachten op de RF 100 - 500 of deze ergens in pre order hebben en als iets hebben gehoord over de verwachte levertijd?
Jij hebt hem in bestelling staan begrijp ik? Specifieke plannen in gedachten als je hem hebt?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Haha, ga hem bestellen. We gaan op reis richting Costa Rica en willen deze heel graag voor de wild life fotografieGonadan schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:44:
[...]
Ik zou er graag op wachten, maar m'n portemonnee vindt van niet.
Jij hebt hem in bestelling staan begrijp ik? Specifieke plannen in gedachten als je hem hebt?
Heb je toevallig ook gekeken naar de Sigma 60-600 en 150-600? Ben zelf ook op zoek naar een telezoom, in dit geval voor vogels. Die bieden net iets meer bereik en zijn iets lichtsterker (op 600) t.o.v. de 100-500 en kosten in de sport versie ongeveer de helft van wat de Canon kost.woutertje6 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:17:
[...]
Haha, ga hem bestellen. We gaan op reis richting Costa Rica en willen deze heel graag voor de wild life fotografie
Hi, nee voornamelijk focus op RF lens ivm de mogelijkheden op de R5 (ibis) en bouwkwaliteit van Canon (L lens). Gewicht van RF 100-500 (1,365 kg) vs Sigma (1,9) vond ik ook aanzienlijk verschil. Mijn backpack zit al aardig vol.s_schimmel schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:27:
[...]
Heb je toevallig ook gekeken naar de Sigma 60-600 en 150-600? Ben zelf ook op zoek naar een telezoom, in dit geval voor vogels. Die bieden net iets meer bereik en zijn iets lichtsterker (op 600) t.o.v. de 100-500 en kosten in de sport versie ongeveer de helft van wat de Canon kost.
De lens heb ik gister binnen gekregen en enorm blij met de mogelijkheden!
[ Voor 3% gewijzigd door woutertje6 op 13-01-2021 17:53 ]
Al zou net natuurlijk nóg mooier zijn als Sigma eindelijk met de RF-varianten van hun DN spul gaat komen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hoe staat het eigenlijk tegenwoordig daarmee qua AF misfocusGonadan schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:48:
Al zou net natuurlijk nóg mooier zijn als Sigma eindelijk met de RF-varianten van hun DN spul gaat komen.
Als ik heel eerlijk ben dan zal je mij niet zo gauw meer met Sigma lenzen rond zien lopen, tenzij MF gebruik voor video doeleinden
Dat was met de global vision lenzen eigenlijk al niet echt een probleem meer, mits je een dock kocht een tijd nam voor afstellen.nero355 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:21:
[...]
Hoe staat het eigenlijk tegenwoordig daarmee qua AF misfocus
Als ik heel eerlijk ben dan zal je mij niet zo gauw meer met Sigma lenzen rond zien lopen, tenzij MF gebruik voor video doeleinden
Nu ik een R6 heb gekocht heb ik alle instellingen weer terug gezet op standaard en schieten m'n Sigma lenzen vanzelf gewoon raak.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
You lost me at "Dock"Gonadan schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:36:
Dat was met de global vision lenzen eigenlijk al niet echt een probleem meer, mits je een dock kocht een tijd nam voor afstellen.
Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms
Ik kan niet kletsen hoe het op Canon momenteel werkt of gaat werken...maar Ik heb 35/50/85 1.4's Sigma's DG DN (behalve 50) en die knallen elk shot raak, net als een Sony eigen lens. Op Canon was ik mij wel bewust van Sigma of Canon qua lens, maar nu met mirrorless echt niet meernero355 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:21:
[...]
Hoe staat het eigenlijk tegenwoordig daarmee qua AF misfocus
Grapjas!
NOFI, maar ik moet er niet aan denken om iets van mirrorless te kopen en al helemaal niet van Sony sinds hun PlayStation stunt!Nomad schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:46:
Ik kan niet kletsen hoe het op Canon momenteel werkt of gaat werken...maar Ik heb 35/50/85 1.4's Sigma's DG DN (behalve 50) en die knallen elk shot raak, net als een Sony eigen lens. Op Canon was ik mij wel bewust van Sigma of Canon qua lens, maar nu met mirrorless echt niet meer

Dat is helemaal aan jounero355 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 00:13:
[...]
NOFI, maar ik moet er niet aan denken om iets van mirrorless te kopen en al helemaal niet van Sony sinds hun PlayStation stunt!![]()
Spiegelloos ben ik persoonlijk juist erg blij mee, maar ik kan me voorstellen dat je graag nog even de kat uit de boom kijkt. Uiteindelijk is het wel de toekomst, want de spiegel gaat op termijn gewoon verdwijnen vermoed ik.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Sorry, maar : nieuws: Sony dreigt PS3-hacker met dwangsom van 1 miljoen euroNomad schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 09:40:
Dat is helemaal aan jou. Maar jezelf beperkingen opleggen zonder, wat mij betreft, valide argumenten heb je vooral jezelf mee. Sony is giga-groot, je hebt hun er niet mee of je het wel/niet koopt, dus daar hoef je het niet voor te doen of laten. Maar Sony op de mirrorless markt is volgens velen markt leidend, dus je snijd vooral jezelf in de vingers.
Dan ben je als bedrijf gewoon raar bezig!"De politie heeft vorige week nog een huiszoeking uitgevoerd in de woning van de hacker."

Wel balen trouwens, want alle makkelijk te gebruiken/flashen Jolla Sailfish toestellen zijn Sony modellen en dat OS wil ik graag een keer proberen...
Gelukkig zijn ze veel te lelijk/outdated om echt leuk te zijn!
Daarnaast is het altijd al een overpriced merk geweest qua TV's en dergelijken met weinig meerwaarde...
Wel/niet mirrorless is zoiets als ik ga nooit over naar een elektrische auto, mijn aderen stroomt benzine door, ik heb die V6 brul nodig...de toekomst haalt je vanzelf in dino
Mirrorless als mirrorless vind ik niet erg, hoewel ik wel wat achteruitgang zie net als bij de CRT naar TFT overstap destijds, maar elk toestel dat ik tot nu toe heb gezien is ergonomisch gezien gewoon een achteruitgang : Zelfs die van Canon zelf!Spiegelloos ben ik persoonlijk juist erg blij mee, maar ik kan me voorstellen dat je graag nog even de kat uit de boom kijkt. Uiteindelijk is het wel de toekomst, want de spiegel gaat op termijn gewoon verdwijnen vermoed ik.

En elektrisch rijden... tja... de Tesla Roadster was leuk... alles erna hoef ik niet eens te overwegen!
Het klinkt alsof je nog niet erg overtuigd bent van de kracht van spiegelloos, of andere aspecten meer waardeert in een camera. Dat mag uiteraard, maar een achteruitgang zoals de eerste generaties TFT is het allang niet meer. Als je dat nog denkt heb je simpelweg te weinig daadwerkelijke praktijkervaring met recente spiegelloos gehad.
Qua ergonomie kan ik het mij wel voorstellen. Neem bijvoorbeeld de R5/R6, die zijn minder groot dan de 5D-serie dus als je dat graag hebt kan ik mij voorstellen dat het minder prettig is. Qua knopjes klopt het tegenwoordig weer, na die waanzin over veegbalkjes en zo, maar ze zijn wel minder flink om vast te pakken. Ben ook benieuwd of de R3 daadwerkelijk flink is of gewoon een stuk kleiner dan de 1D.
Zelf kwam ik van een cropbody dus is het ergonomisch zelfs een vooruitgang.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zou je dan kunnen zeggen dat de EVF geen lag toevoegt t.o.v. een OVF en je bijvoorbeeld tijdens het pannen van auto's of vogels daar geen last van hebtGonadan schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:16:
Dat mag uiteraard, maar een achteruitgang zoals de eerste generaties TFT is het allang niet meer. Als je dat nog denkt heb je simpelweg te weinig daadwerkelijke praktijkervaring met recente spiegelloos gehad.
Gezien de Sample & Hold techniek die een LCD of OLED scherm gebruikt heb ik daar zo mijn twijfels over...
Ik heb ook een crop body, maar die body is wel een 7D Mark II en als je eenmaal de 7D of 5D serie gewend bent dan wil je eigenlijk niks anders meer!Qua ergonomie kan ik het mij wel voorstellen. Neem bijvoorbeeld de R5/R6, die zijn minder groot dan de 5D-serie dus als je dat graag hebt kan ik mij voorstellen dat het minder prettig is. Qua knopjes klopt het tegenwoordig weer, na die waanzin over veegbalkjes en zo, maar ze zijn wel minder flink om vast te pakken. Ben ook benieuwd of de R3 daadwerkelijk flink is of gewoon een stuk kleiner dan de 1D.
Zelf kwam ik van een cropbody dus is het ergonomisch zelfs een vooruitgang.
De 60D en 6D achtigen kunnen ook nog net wel ermee door, maar ik ben al verpest sinds de dag dat ik een vreselijke oude maar heerlijk comfortabele Canon D30 vasthield heel lang geleden...
Ik kwam persoonlijk van een 5DII met grip af en ben naar Sony gegaan (met grip uiteraard). Ja, de ergonomie is slechter, maar dat is meer Sony eigen, al voelt de A1 wel een stuk beter aan.
De R5/6 voelt echt wel heel goed aan, bijna zoals een 5D-serie.
Een Panasonic S1 voelt ook super solide aan. Maar dat ding is ook gebouwd als een tank.
Dus om nu te zeggen dat het aan mirrorless ligt, is onzin. Het ligt aan de keuzes van de fabrikant wat je ermee doet.
Een Hasselblad X1D is imho de camera die het lekkerste in de hand ligt van alle camera's en dat is een mirrorless...
Dat het geen lag toevoegt zou ik wel kunnen zeggen maar dat is liegen.nero355 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:14:
Zou je dan kunnen zeggen dat de EVF geen lag toevoegt t.o.v. een OVF en je bijvoorbeeld tijdens het pannen van auto's of vogels daar geen last van hebt
Maar dat ik er geen last van heb kan ik wel zeggen. Ik doe regelmatig vogels in vlucht en dat gaat heel goed. Uiteraard merk ik wel eens de lag en heeft het ook wel eens tegen gewerkt, maar dat zijn echt incidenten geweest.
Zet ik daar de AF voordelen tegenover en de voordelen die spiegelloos daarnaast nog biedt dan kom ik tot de conclusie dat het netto gewoon een dikke vooruitgang is.
Mijn oom is vogelaar, schiet met een 7DII en met zo sceptisch als jij. Tot hij een dagje mee ging een er achter kwam wat alleen al het verschil is qua AF in combinatie met teleconverters. Tel daar de rest bij op en hij denkt nu toch ook aan over stappen. Behalve qua ergonomie, daarin zou hij jou 100% gelijk geven.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Is het, vooral voor de snellere beelden, de moeite nog waard voor deze camera goede, snelle lenzen te kopen of loop ik op een gegeven moment toch tegen de grenzen van de camera aan omdat die niet zo snel focust of de beelden kan wegschrijven?
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
IMHO is dat nog steeds een hele leuke camera dus ik zou zeggen koop wat leuke lenzen erbij en de camera zelf vervangen (of nog beter : Een tweede erbij kopen!) kan altijd nog!Dancing_Animal schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 11:29:
Ik heb een 60D met nog steeds de 18-55 en 55-250 kitlenzen. Ook een 50mm 1.8. Vooral het hunten voordat de autofocus klaar is en de algemene beeldkwaliteit vergeleken met de 50mm zorgen ervoor dat ik mijn zoomlenzen wil vervangen. Eigenlijk wil ik 'alles' wel fotograferen, dus ook portretten buiten, gebouwen, maar ook wat sneller bewegende beelden, of dat nu een lopend persoon is of een voetbalwedstrijd.
Is het, vooral voor de snellere beelden, de moeite nog waard voor deze camera goede, snelle lenzen te kopen of loop ik op een gegeven moment toch tegen de grenzen van de camera aan omdat die niet zo snel focust of de beelden kan wegschrijven?
De pricewatch: Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM is blijkbaar niet meer nieuw tekoop dus je zou dan een tweedehands exemplaar kunnen overwegen of iets beters/nieuwers dat nog steeds in de winkels wordt verkocht.
Ik heb op m'n 60D een Sigma 17-50/2.8 (niet meer te koop, zo lijkt, zou je tweedehands of alternatief van Tamron kunnen bekijken) en een 70-200/4 IS, en daar kun je denk ik het meeste van wat je wilt wel mee doen.Dancing_Animal schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 11:29:
Ik heb een 60D met nog steeds de 18-55 en 55-250 kitlenzen. Ook een 50mm 1.8. Vooral het hunten voordat de autofocus klaar is en de algemene beeldkwaliteit vergeleken met de 50mm zorgen ervoor dat ik mijn zoomlenzen wil vervangen. Eigenlijk wil ik 'alles' wel fotograferen, dus ook portretten buiten, gebouwen, maar ook wat sneller bewegende beelden, of dat nu een lopend persoon is of een voetbalwedstrijd.
Vraag is alleen of je zo'n investering wel nog wilt doen, voor wat in feite een mount is die geen nieuwe ontwikkelingen meer zal zien, en zelfs nieuwe camera's op deze mount zijn een aflopende zaak. Als je ooit de 60D wilt (of moet) vervangen, is er een redelijke kans dat je weer opnieuw in nieuwe lenzen moet investeren, simpelweg omdat er niks meer is voor de EF-S mount.
De RF-camera's kunnen volgens mij ook allemaal EF-S glas gebruiken (met een adapter uiteraard). Dan lever je natuurlijk wel wat pixels in omdat ze naar crop mode wisselen, maar dan kun je nog wat levensduur uit je glas halenhenkie196 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:54:
[...]
Ik heb op m'n 60D een Sigma 17-50/2.8 (niet meer te koop, zo lijkt, zou je tweedehands of alternatief van Tamron kunnen bekijken) en een 70-200/4 IS, en daar kun je denk ik het meeste van wat je wilt wel mee doen.
Vraag is alleen of je zo'n investering wel nog wilt doen, voor wat in feite een mount is die geen nieuwe ontwikkelingen meer zal zien, en zelfs nieuwe camera's op deze mount zijn een aflopende zaak. Als je ooit de 60D wilt (of moet) vervangen, is er een redelijke kans dat je weer opnieuw in nieuwe lenzen moet investeren, simpelweg omdat er niks meer is voor de EF-S mount.
Ticking away, the moments that make up a dull day
[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]
Ik denk dat het allemaal reuze meevalt als ik de hoeveel CaNikOn dSLR's en lenzen zie bij de F1 race van afgelopen weekend of bijvoorbeeld de EK wedstrijden van de afgelopen tijd!henkie196 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:54:
Vraag is alleen of je zo'n investering wel nog wilt doen, voor wat in feite een mount is die geen nieuwe ontwikkelingen meer zal zien, en zelfs nieuwe camera's op deze mount zijn een aflopende zaak.
www.maartendeboer.net
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7xvPp5jwHoQCBS2QzpNW0YGj.jpg?f=user_large)
Vooral het 16mm lensje is een echte aanwinst lijkt me. De tele-zoom valt naar mijn idee toch een beetje tussen wal en schip. Ja het is een betaalbare telelens, maar je schiet door de hoge fstop natuurlijk al snel in de hoge ISOs of lage sluitertijden. Dezelfde discussie als met de RF600/11 en RF800/11. Zeker als je er ook nog TCs op wil plakken. (lijkt mij dat dat mogelijk word gemaakt)
[ Voor 43% gewijzigd door zzzzz op 08-09-2021 12:46 ]
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
De prijzen vallen me ook mee! Ben benieuwd hoe de kwaliteit is.
Canon EOS R | Olympus OM-1
Valt wel mee. Dit is gewoon de fullframe equivalent van de pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS STMzzzzz schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:22:
De tele-zoom valt naar mijn idee toch een beetje tussen wal en schip. Ja het is een betaalbare telelens, maar je schiet door de hoge fstop natuurlijk al snel in de hoge ISOs of lage sluitertijden. Dezelfde discussie als met de RF600/11 en RF800/11. Zeker als je er ook nog TCs op wil plakken. (lijkt mij dat dat mogelijk word gemaakt)
En een maximale vergroting van 0.41x is ook niet verkeerd. https://www.canonrumors.c...100-400mm-f-5-6-8-is-usm/
[ Voor 9% gewijzigd door wappiewappie op 08-09-2021 22:09 ]
Die zou ik eigenlijk eens willen vergelijken met de oude 'plastic fantastic' 50/1.8. De EF lens is een prima bruikbaar apparaat, maar je merkt wel dat je krijgt waar je voor betaalt, de bouwkwaliteit blijft een beetje achter.guillaumemay schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:57:
Die RF 70-200 is echt heel compact zo te zien. Die RF lenzen zijn tot nu toe echt heel goed. Ben benieuwd naar de prijs van de 50mm, maar aangezien er een nieuw element in zit verwacht ik een scherpe lens, misschien zelfs al op f/1.8. Dit worden weer bestsellers.
De RF variant komt qua prijs een stukje duurder uit, dus ik ben benieuwd of die kwalitatief dan ook wat beter is.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Dat valt tegen. Wijd open is hij nog steeds wat soft en dat is zeker in het centrum niet echt verbeterd, ik zou hem vergelijkbaar noemen.Stoney3K schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:16:
Die zou ik eigenlijk eens willen vergelijken met de oude 'plastic fantastic' 50/1.8. De EF lens is een prima bruikbaar apparaat, maar je merkt wel dat je krijgt waar je voor betaalt, de bouwkwaliteit blijft een beetje achter.
De RF variant komt qua prijs een stukje duurder uit, dus ik ben benieuwd of die kwalitatief dan ook wat beter is.
Wat ik op zich jammer vind want mijn EF-variant gebruik ik toch met terughoudendheid op f/1.8.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=4&APIComp=0
Ook tegenover de EF 70-300mm II valt ie tegen. Eigenlijk presteert de lens heel gelijkwaardig aan de EF-S 55-250mm STM, alsof ze daar een teleconverter achter hebben gezet...
Wel jammer, want echt mooie instaplenzen zijn er dan niet echt, of je moet even veel willen betalen als voor je body en gelijk voor een L lens willen gaan.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hoe bedoel je de beeldcirkel gered? Dat hij de vertekening softwarematig corrigeert?Gonadan schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:31:
Een 24-240 is dan ook natuurkundig een flinke uitdaging, zeker als je hem ook nog eens betaalbaar en compact wilt houden. Niet voor iets wordt daar de beeldcirkel 'gered' door softwaretrucjes, anders had die lens überhaupt niet bestaan.
Leica MM + Sony A9
Ja, dit zie je bij de meeste lenzen tegenwoordig. Sony, Sigma, Nikon en Canon zijn hier allemaal 'schuldig aan', zeker bij zooms. Je kunt beter de lens met correcties fixen op het gebied van distortion & vignetting of barrel/pin-cushion/wave. Als consument zie je dat niet, tenzij je RAWs zelf behandeld. Lens correction profielen in Lightroom doen dat doorgaans voor je. Kortom; een shortcut van de fabrikant.[b]RobertJRB schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:56:Hoe bedoel je de beeldcirkel gered? Dat hij de vertekening softwarematig corrigeert?
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Zeker. Bij die lens is het zelfs zo dat je niet zonder kunt. Zie het niet gecorrigeerde testresultaat op 24mm:RobertJRB schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:56:
Hoe bedoel je de beeldcirkel gered? Dat hij de vertekening softwarematig corrigeert?
:fill(white):strip_exif()/f/image/TPSJx32pdZnZVJzVhTosTtJX.png?f=user_large)
Hij lijkt eigenlijk wijder te zijn dan 24mm maar die ruimte wordt gebruikt om nog enigszins te kunnen corrigeren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat zie je bij de 24-105 STM dus ook, die heeft een vrij stevige barrel distortion bij groothoek, maar zelfs de 24-105L ontkomt er niet aan.Gonadan schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:31:
Een 24-240 is dan ook natuurkundig een flinke uitdaging, zeker als je hem ook nog eens betaalbaar en compact wilt houden. Niet voor iets wordt daar de beeldcirkel 'gered' door softwaretrucjes, anders had die lens überhaupt niet bestaan.
Maar die tweede heb je dus op de tweedehands markt (in EF vatting) voor dezelfde prijs als de eerste nieuw. Tenzij de RF variant van de 24-105L echt enorm anders is dan de EF uitvoering, maar ergens verwacht ik dat niet.
@Gonadan jij hebt de 24-200 dus ook op de R6? Hoe bevalt het ding? Ik zit nog een beetje te twijfelen welk glas ik bij een RP wil hebben, maar die superzoom maakt hem toch vrij lomp. Misschien is voor dat geld een 'standaard' 24-105 kitlens en een EF adapter een betere optie.
Voordeel, als je niet met zo'n gigantische lens rond loopt, dan ben je ook geen uithangbord dat roept "JAT MIJ!" als je ermee op vakantie bent.
[ Voor 23% gewijzigd door Stoney3K op 27-10-2021 09:47 ]
Edit:
@Stoney3K nee ik heb de 24-240 niet zelf, ik ben niet echt een fan van superzoom. Daar heb ik een compact voor.
Wel ben ik nog zoekende naar óf ik een wandellens wil en zo ja welke. Ik heb een tijdje een 24-105/4 geleend en dat werkte op zich best aardig, maar ik mis dan toch soms nog de lichtsterkte. Een f/2.8 zoom heb ik ook aan zitten denken, maar ik loop ook regelmatig gewoon met primes rond en dat werkt over het algemeen ook heel goed. Toch is de mogelijkheid tot zoomen voor bepaalde gelegenheden ook wel weer heel erg fijn, ik ben er nog niet over uit.
De reden dat ik wat weet van de 24-240 is dat ik reviews heb zitten schrijven voor de RF lenzen ten behoeve van het lenzentopic, plus natuurlijk gewoon een eeuwige drang om te lezen over nieuwe ontwikkelingen en producten in de camerawereld.
[ Voor 58% gewijzigd door Gonadan op 27-10-2021 10:07 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
YouTube: Canon RF 16mm f/2.8 STM lens review with samples
Lijkt bijna een fisheye zonder correctie. Vandaar dat de randen ook bijzonder onscherp lijken te zijn in het eind resultaat.
[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]