Een jaartje na mijn vorige post ben ik hier weer, met de intentie een mogelijk toekomstige uitbreiding te plannen. Ik ben zeer tevreden met de vorige aanschaf (Tamron UWA), inmiddels gebruik ik die lens bijna 50% van de tijd en ik vind dat het veel heeft toegevoegd aan mijn foto's.
Momenteel heb ik dus het volgende aan gear:
- Canon 80D
- Tamron 10-24mm f/3.5-4.5 Di II VC HLD
- Canon 18-135mm IS nano USM
- Canon 50mm f1/8 STM
- Canon 100mm f/2.8L macro
Uit een korte analyse van foto's in LR blijkt dat ik het meest fotografeer in de wide angle range, ~50% van mijn foto's is <35mm (dus ~50mm FF equivalent), dat bevestigt ook ongeveer mijn gevoel. Dat leidt mij tot de overweging om mogelijk een mooie upgrade voor de korte kant van mijn 18-135 uit te gaan zoeken, zoom danwel prime(s). Aan de andere kant kom ik soms wat lengte tekort, ongeveer 10% van mijn foto's is op 135mm (het hoogste wat ik nu haal), maar de usecase daarvoor is wat beperkter.
Wat zou nou een verstandige keuze zijn? Gaan voor een uitbreiding van het telebereik (70-200 of 100-400), of een upgrade aan de korte kant? Hoe significant gaat die upgrade zijn tov mijn 18-135, die aan de korte kant al relatief goed presteert?
Extra overweging is dat ik mezelf at some point nog wel de overstap op fullframe zie maken, dus ik wil ook wel enigszins iets halen dat dan ook nog bruikbaar zou zijn. Dan zou iets in de 18-135mm range ook wel voor de hand liggen, omdat die niet op FF werkt. Iets als een Canon 16-35 L?
Wat zien jullie als een logische volgende stap? Ik vind het vooral lastig om te oordelen over de kwaliteitsverbetering van een goede lens tov mijn 18-135. Hoe significant is die? Heeft iemand daar ervaring mee?
Note: dit is puur ter informatie en om wat beter te oriënteren. Hiervoor was het aankoopadvies maar inmiddels besloten de aankoop voor nu maar uit te stellen naar een later moment.[Voor 41% gewijzigd door F.West98 op 19-07-2019 22:32]
2x Dell UP2716D | i7 6700K | 64GB RAM | Samsung 850 1TB | ASUS ROG Maximus VIII Formula | GTX960
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI