Vorige week mijn A-klasse voor een beurt weggebracht (50k), een nieuwe (2021) C-klasse meegekregen.
Dat viel echt _behoorlijk_ tegen. Ik had er echt zin in, en dacht zelfs 's middags even een extra rondje te gaan rijden onder werktijd, maar toen ik er mee naar huis gereden ben, dacht ik, laat maar...
Wat viel er tegen:
- Motorisering, Ik had een C180, die heeft 170PK en 250Nm koppel. Dat was niet te merken. De Swift van mijn vrouw voelt nog sneller aan. Het is een ook erg lawaaierige motor, die vervelend hoog in de toeren moet zitten voordat er iets gebeurt.
- Interieur, Het is een kakofonie van onrust. Mijn A-klasse is al druk, maar deze C-klasse was nog drukker. De middenconsole heeft een vreemde hoge flow, een nep carbon look, en vreemde bollingen.
De deurstijlen zijn zacht, maar vreemd gevormd, bij het dichtrekken van de deur, schoot mijn hand van de greep af, omdat deze op een rare manier ophoudt, en uitstulpt.
- Stuurbediening, de touch knoppen zijn rampzalig en reageren nog slechter dan de vierkante swipe knopjes in mijn A-klasse (die ook al niet best zijn). Bij een kleine swipe van volume, ging de radio *veel* te hard, bij een kleine swipe terug, ging hij vrijwel uit.
- Middenconsole, het gemis aan fysieke knoppen voor climate control blijft een gedrocht.
- Algeheel lawaai, De auto voelde echt niet stil aan, voor een auto die een klasse hoger zou moeten liggen dan mijn auto, viel het algehele lawaai tegen.
- Opties. Even op kenteken opgezocht, maar voor de 53000 euro die de bak kostte heb je dus nog steeds geen Adaptive Cruise Control standaard. Dat is wel echt tranentrekkend.
Wat viel er mee:
- De 9-traps automaat is lekker soepel, beter dan mijn A-klasse, helaas nog wel wat langzaam, maar in sport-stand was het te doen.
- Stoelen en zitpositie waren best ok, maar ik ben smal van postuur, en dan zijn de kuipstoelen van mijn A-Klasse AMG toch fijner. Ik kan me goed voorstellen dat mensen met een iets groter postuur, best fijn zitten in de C-Klasse.
- Stuurgedrag. De auto stuurt lekker, iets minder gevoel dan mijn A-Klasse, maar zeker niet slecht, hij stuurt licht, maar is niet gevoelloos of zwabberig, gewoon lekker strak.
Ik was blij toen ik mijn eigen autotje weer terug had
Even niets...