blinchik schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 00:22:
[...]
Hey, leuk! Ik ben wel geinteresseerd in jouw rijbereik.
Hoe ver kan je volledig, enkel elektrisch rijden ? (dus met 1 oplaadbeurt). Haal je de geadverteerde afstand?
Hoe ver rij je, als je volledig opgeladen en volledig volgetankt bent, vooraleer je terug actie moet ondernemen? (dus: max range, voor als je echt eens ver zou moeten rijden zonder dat je moet tanken of herladen).
Bedankt!
Dat is een zinloze vraag, in de reviews zeggen ze 40km en dan denk ik, dat haal ik in de winter ook met een C300DE die zwaarder is en 5 kWh minder heeft.
Probleem is dat elektrisch je verbruik totaal anders is, verwarming kost gigantisch veel energie dus je wilt voorverwarmen terwijl je nog aan de stekker hangt. Denk aan hoe lang het duurt tegen dat een ICE zijn interieur warm heeft in de winter en bedenk nu dat een ICE 75% van zijn brandstof naar warmte omzet.
Hoe sneller je rijd hoe meer je verbruikt, stadsverkeer is dus zuiniger dan autostrade. Remtechniek aanpassen naar zo lang mogelijk een beetje remmen zodat je zuiver op de recuperatie remt ipv de gewone remmen.
Als je dat naast een ICE zet, alle regels zijn omgekeerd, de remtechniek van een EV is zelfs dodelijk.
Dus als iemand dan zegt hoeveel km men haalt lees ik eerder hoe goed ze met de nieuwe techniek kunnen omgaan.
Gecombineerd gaat tegenvallen, een 1.3 liter benzine is ideaal om stad te rijden maar daar heb je de elektromotor voor. Maar bij snelweg kilometers moet die benzine motor continu kracht leveren waarbij die gaat kreunen onder het gewicht. Dan loopt het verbruik op waarbij de brandstof tank sowiezo kleiner is om ruimte te geven voor de batterij.
Ik snap totaal niet waarom die constructeurs kleine ICE motoren in hybrides steken. Ik doe ergens de helft van mijn KM's elektrisch maar 75% van de tijd rijd ik elektrisch.
In een gewone ICE zou ik dus 75% van de tijd met een grote motor zitten die veel verlies geeft maar nauwelijks gebruikt word, maar nu heb ik die maar 25% van de tijd nodig maar wel enkel als ik continu arbeid nodig heb waarbij je net zoveel mogelijk koppel laag in de toeren wilt, ideaal voor grotere motoren.