Voor de nieuwe E klasse is er ook nog geen geupdate aandrijflijn waarbij wel gezegd was dat de nieuwe C klasse voor de diesel PHEV exact dezelfde aandrijflijn krijgt als het vorige model. De verwachting is wel dat zowel de E als de C later een update krijgen, ik vermoed dat men het elektrisch bereik richting 100KM gaat willen brengen.
Waarom zou men een C of E klasse een kleinere motor steken bij de PHEV en met een 250e of 250de komen?
Er is plaats zat om de motor te leggen, fiscaal maakt het niet uit en het werkelijk verbruik is lager terwijl men een selling point heeft door meer vermogen alsook om de C/E een stap hoger te zetten.
Heb nooit begrepen waarom men graag een kleine motor in een PHEV stopt behalve als er plaatsgebrek is. Grotere motoren verbruiken veel als er geen vermogen gevraagd word ofwel stationair & stedelijk maar op een autostrade wil je net een krachtige motor die laag in de toeren kan werken.
Maar bij een PHEV, die motor word niet gebruikt als er geen grote vermogensvraag is, zelfs niet als de batterij leeg is en je rijd in de stad. Als je dan van de lichten vertrekt schiet de ICE in gang tot je 50 rijd en dan valt die meteen terug uit. Met de remrecuperatie en desnoods tijdens het optrekken de elektromotor als generator gebruiken kan die dat trucje herhaaldelijk uithalen ook al is de batterij leeg. Beschouw het als een geavanceerde start stop waarbij je niet stil moet staan om de motor uit te zetten. En de motor aanzetten koppelt hij gewoon de electromotor aan de ICE waardoor de ICE stationair draait, brandstof inspuiten en klaar, de A klasse PHEV heeft zelfs geen startmotor meer, de C klasse wel maar waarom is mij een vraag want heb hem nog nooit kunnen betrappen dat hij de starter gebruikt.
Het enigste scenario wat de wagen niet leuk vind, een uur gaan aanschuiven in de file rond Antwerpen met een lege batterij, dan krijgt hij het lastig met te beslissen wanneer de ICE aan te zetten waarbij de auto vrij hard trilt als hij beslist stationair zijn 400V batterij te laden.
*je kan de batterij niet echt leeg rijden, hij houd altijd reserve aan alleen al omdat pakweg de rembekrachtiging of stuurbekrachtiging afhankelijk is van je 400V batterij ipv de verbrandingsmotor
Maar als je lange afstanden rijd dan wil je niet met een kleine motor zitten die continu een zware wagen moet trekken, de Mini PHEV ben ik gaan testen, ik kreeg dat ding niet onder 10l/100km op de autostrade op benzine naast nog andere problemen zoals de elektromotoren die op de wielen zaten ipv de versnellingsbak waardoor boven de 120 de elektromotoren niets meer deden en het dus een trage lompe auto werd.
De C300DE met een 2L diesel, ideaal om een zware hybride te trekken op een autostrade, 3.5L/100km gemengd inclusief vakantie tripjes sinds aankoop & 250 aantikken in Duitsland, autostrade 4,5-5L/100km op lange afstanden. Verbruik op camping zonder optie om te laden, 6.5L/100km, dat heeft hij niet graag want dan moet hij intensief de 400V batterij opladen door de elektromotor als generator in te zetten.
Alleen spijtig dat Mercedes er geen slip differentieel heeft ingestoken (enkel bij de echte AMG modellen), dat instant koppel vanuit stilstand, heb de banden op maximale aangegeven druk moeten zetten of de banden slippen volledig door als het nog maar wat vochtig ligt. De C estate heeft hier minder last van door meer gewicht op de achteras, de E klasse weet ik niet maar ik vermoed dat die met zijn extra gewicht er ook minder last van gaat hebben.