In de totale energiemix is het het inderdaad te verwaarlozen. Maar hoe je het wendt of keert is CO2-neutraal de richting. Decentraal opgestelde gastoestellen zijn daarbij een technische horde.
Als je de warmtepomp weghaalt, is een HR+ ketel denk ik niet minder rendabel dan elektrisch verwarmen met stroom uit een gascentrale.
Dat klopt. Met een HR-ketel haal je richting de 100%. Een gascentrale kan max 65% omzetten in eletriciteit. Als je de restwarmte gebruikt voor stadsverwarming kan dat richting 85% effectief benutte energie. Maar goed, elektriciteit is nu eenmaal een hoogwaardigere energievorm. Je kunt er bijvoorbeeld warmtepompen mee voeden...
Oftewel, warmtepomp met panelen is de enige groene, niet-gas optie.
Als je genoeg duurzame opwek hebt hoef je niet eens een warmtepomp te hebben. Verder is stroom van windmolens ook duurzaam (en waterkracht, getijden, etc...)
Als dat om bepaalde redenen niet kan (huur bijv.), kun je net zogoed bij gas stoken blijven.
Waarom zou bij huur een warmtepomp niet kunnen? Het is toch ook niet dat huurders bij intrekken moeten investeren in een CV met gasketel. Bij de huurhuizen waar ik in gewoond heb was de verwarmingsinstallatie ofwel van de huurder, of de woning kwam met een huurketel waarbij je verplicht het contract over moest nemen. In appartementen is er dan vaak een blokverwarmingssysteem. Het lijkt me juist de ideale plek om te beginnen met ombouwen. Verhuurders / ketelleasemaatschappijen hebben kapitaal, een lange investeringshorizon en schaalvoordeel bij het zoeken naar de beste technische oplossingen.
De reden dat gas prijstechnisch (nog) gunstiger uitvalt is trouwens ook de overheid. Op elektra zit ongeveer 200% belasting, op gas "maar" 100% (
tarieven greenchoice). Zou de overheid die verhouding omdraaien dan is COP-1 elektrisch verwarmen net zo duur als gasverwarmen.
De ongelijke belasting van elektra en gas is er trouwens al jaren. Zo zijn we met zijn allen "gasverslaafd" gemaakt. En dan bedoel ik niet eens zozeer mensen die weerstand hebben bij het alleen al nadenken over een gasloos huis. Maar ook de bouw, het installatiewezen. Daar zijn echt oogkleppen (nog steeds) als het aankomt op duurzaam (en gasloos) bouwen. Het is allemaal gewoon dom doen wat we al kennen, gasketel er in, en oh ja lastige EPC-regeltjes dus we leggen wat panelen op het dak.
Dat lijkt me eerlijk gezegd nog een grotere hobbel dan de vraag of het financieel wel uitkan: waar haal je voldoende techneuten vandaan om een ombouw te realiseren. Als je over 10 jaar klaar wil zijn moet je vanaf nu ongever 15000 woningen per week gasvrij maken.