Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Roy23
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 15-10 12:32
Wij hebben afgelopen vrijdag een nieuwe CV ketel laten plaatsen. De oude ketel uit 2000 was wel aan vervanging toe en volgens mensen die er verstand van zouden moeten hebben ga je de investering uiteindelijk terug verdienen omdat hij vele malen zuiniger moet zijn.

Toen ik de afspraak maakte om de ketel te laten vervangen stond ik voor 100% achter mijn keuze. Nu, zo'n 1,5 maand later en vele nieuwsberichten over gas winning in Groningen en het afstappen van gas ben ik toch gaan twijfelen.
De ketel hangt er, en we zullen voorlopig nog niet van het gas af kunnen en hoeven stappen, dus de eerste jaren verwacht ik geen problemen. Maar ik verwacht over een jaar of 5 dat de gasprijs langzaam opgebouwd zal gaan worden om iedereen "aan te moedigen" van het gas af te stappen.

Vandaag stond er een artikel in het AD: https://www.ad.nl/binnenl...el-in-problemen~a2684172/

Een doorsnee rijtjeshuis verwarmen zou een investering vergen van +- €18.000. En zoals ik het artikel lees komt deze investering voor rekening van de eigenaar van de woning.
Uiteraard zie ik, en ik denk met mij velen anderen, het totaal niet zitten om €18.000 in mijn huis te investeren zonder daar iets mee op te schieten; ik kan mijn huis immers al verwarmen. Mijn huis wordt hierdoor niet minder waard en ik ervaar niet meer of minder woonplezier door deze investering. Ik geef wel om het milieu. Wat het milieu mij waard is is moeilijk in geld uit te drukken, maar ik weet wel dat deze investering het mij niet waard is.

Hoe denken jullie hier over? Verwacht je ook dat de gasprijs over enkele jaren flink zal gaan stijgen omdat het kabinet mensen wilt "aanmoedigen" om van het gas af te stappen?
Denk je dat mensen in de rij staan om zelf de kosten te dragen om hun huis van het gas af te helpen? Of verwacht je dat er een subsidie regeling zal komen?

• cactusman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16-10 21:17

cactusman

nu met extra naalden

Voorlopig niet... dan gaat de houtkachel nog vaker aan.

Denk niet dat de overheid zoiets kan maken om dit erdoor te drukken.

Er zijn nog alternatieven zoals groen gas en waterstof gas...door de bestaande leidingen.

euhmmmm

• Gri77ie
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 13:11

Gri77ie

Ja en ? Dus ?

Ik heb ook gekeken naar een elektrische CV. Maar ook dat is behoorlijk aan de prijs, zeker de maandelijkse kosten aan elektriciteit. Dat kun je wel gedeeltelijk ondervangen door zonnepanelen maar dit is bijna niet te doen.

Dus voor mij gaat het nog zeker niet lukken om volledig op elektra over te stappen en dan energie-neutraal te doen. Ik heb nu offertes lopen voor extra zonnepanelen en een WTW voor mijn mechanische ventilatie en daarmee het CV water voor te verwarmen waardoor je gasverbruik daalt.

Als men dit rendabel voor de modale gebruiker wil maken dan zal er een subsidie regeling moeten komen. Niet alleen op de aanschaf maar ook op bijv. verbruik elektra.

Asus Rog B350-F, Ryzen 2700X, 16 Gb, Asus ROG 1070 Ti

• Jaaap
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
De alternatieven voor een gasketel hebben zo hun nadelen.
Warmtepomen (icm vloerverwarming / LTV) zijn vaak erg langzaam dus je kunt niet even een uurtje of 2 in een warme kamer zitten en hem dan weer uitzetten.

Zure regen: vnl. zwaveldioxide (en stikstofoxiden en ammoniak), 89% minder sinds 1980: FIXED
Gat in ozonlaag: vnl. drijfgassen (CFK's), gat dicht in 2060: FIXED
Broeikasefffect: vnl. CO₂ (en methaan en lachgas), afbouw uitstoot begonnen

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 12:18
Het zal idd nog wel even duren voordat bestaande installaties actief omgebouwd gaan worden. Voor nieuwbouw is het waanzin om nog een gasgestookte CV aan te leggen, maar bestaande installaties vervangen kost een hoop geld en vergt vaak ook aanvullende investeringen zoals betere isolatie, ventilatie etc. wat al snel grote ingrepen zijn in een bestaand huis.

Er zijn wel opties, zoals lucht-lucht warmtepompen of je CV vervangen door een micro-WKK. Maar als je net een nieuwe HR-ketel hebt gaat die investering zich niet terugverdienen idd.

zcflevo.nl

• ajhaverkamp
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 13:16

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik vraag me ook af wat het lichtnet doet als iedereen om 18:00 zijn elektrische fornuis aanslingert (terwijl de auto's ook al aan de laders hangen etc).

This footer is intentionally left blank

• Suicyder
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 13:28
Ja de gasprijs zal stijgen komende jaren doordat het kabinet het zwaarder zal gaan belasten.
Echter een overstap maken is door de prijs (nog) niet aan de orde.

Als de regering echt wil dat we in Nederland op dit vlak gaan vernieuwen, zal er ook gesteund moeten worden in overstappen.

En de alternatieven zijn voor mij nog niet allemaal even overtuigend, hout (blokken, pellets en snippers) hebben allemaal als nadeel dat je alsnog uitstoot hebt (bij optimale ontbranding valt het mee, maar er is zeker wel uitstoot, hoe groen ze het ook voor willen doen komen). Bij water/water warmtepompen voorzie ik nog wel issues komen mbt grondwater/bronnen die de grondwatertemperatuur verhogen en daarmee ook weer effect gaan hebben.

Daarbij wil de regering dus veel naar elektrisch, zowel woningen als auto's. Ons net is daar helemaal niet op berekend.

• nare man
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 16-10 22:54
Mijn woning, die ik medio 2017 heb gekocht, beschikt over een cv-ketel uit 2006. Onlangs waren er wat problemen met de ketel en stond ik voor de vraag: repareren of vervangen.

Normaliter zou ik bij een ketel van 11 jaar oud waarschijnlijk hebben besloten om te vervangen. Met de aanstaande transitie naar andere verwarmingsmethoden in het achterhoofd heb ik echter besloten om deze ketel te repareren. Daarmee kan ik wel weer een jaar of 3-4 vooruit en het kostte mij ongeveer EUR 175,-- terwijl een nieuwe ketel een veelvoud daarvan zou hebben gekost.

Tegen de tijd dat deze ketel echt aan het eind van zijn levensduur is, is er ook wel meer duidelijkheid over de kosten van (en eventuele subsidies op) een overstap naar andere energie dan gas. Ik kijk de kat dus gewoon even uit de boom.

Tot die tijd ga ik al wel zoveel mogelijk isolatievoorzieningen treffen, maar die zou ik ook wel hebben getroffen als ik met gas zou zijn blijven stoken.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• TD-er
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 10-09 18:11
Ik ben heel erg benieuwd naar hoe de rest van Nederland hier tegenaan kijkt.
En mogelijk zou die visie nog wel eens sneller kunnen veranderen dan je denkt. (hoop ik dan)

Even een korte uitleg van mijn situatie.
Ikzelf woon in het aardbevingsgebied en we zijn met onze straat al 3 jaar bezig om duidelijkheid te krijgen over de staat van onze woningen.
De tussenstand is nu dat onze hele straat plat gaat (sloop/nieuwbouw dus) en dat ik nog in dubio sta over het opnieuw melden van de scheuren sinds de laatste beving. (omdat 'ie toch plat gaat over een jaar ongeveer)

Om en indicatie te geven van de omvang. Alleen al hier in Ten Boer was eerst sprake van 60 wisselwoningen en we hoorden afgelopen vrijdag dat het er "aanzienlijk meer" gaan worden. 60 wisselwoningen met 9 maanden huisvesting per gezin (voor versterking is het korter), maal 3 bewoners per gezin maal 10 jaar = ongeveer 60% van Ten Boer. Met "aanzienlijk meer" wisselwoningen gaat het dus om ofwel meer gezinnen, ofwel meer haast, of beiden.
Voor een nabijgelegen kleiner dorp (Ten Post) gaat het ook om 60 wisselwoningen, dus daar heb je ruwweg 100% van de bevolking die in die woningen komt.
En zo voor elk dorp in de omgeving.

Ook alle scholen in de provincie gaan plat.

Dan moeten alle bedrijfspanden, winkels, etc. nog.
Dus ongeveer 10-15 jaar een grote bouwput in de provincie.

Dat even als introductie.
Voor deze sloop/nieuwbouw hebben wij dus ook de keus voor gasloos of niet.
Toen ik dat een maand geleden hier voorstelde was niet eens iedereen van onze straat blij met dat idee.
Maar inmiddels is iedereen wel voorstander van het uitzoeken van de mogelijkheden en wellicht ook van het idee van gasloos wonen.

Ik denk dat een heleboel van deze perceptie af hangt van hoe het gebracht zal worden en peilen wat mensen belangrijk vinden.
Een warmtepomp + vloerverwarming is een mooi stukje techniek, maar ik kan me heel goed voorstellen dat het niet voor iedereen de ideale oplossing is.
* TD-er zal dit topic met heel veel interesse volgen, mede ook omdat het voor mij een heel actuele vraag is. Niet het wanneer, maar het hoe.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Dooxed
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 13:35
Wij hebben zelf een jonge HR-combiketel in een rijtjeshuis van 1998. Ons verbruik is ca 1000 m3 per jaar (gezin met twee kleine kinderen). Die ketel gaan we zeker niet vervangen, want hij werkt goed en is nog zo goed als nieuw. Maarr we vinden het wel belangrijk om ons gasverbruik (nog verder) terug te dringen, vanwege het milieu, onze landgenoten in Groningen en geopolitieke afhankelijk van Rusland. Dus wij gaan binnenkort een hybride lucht/water warmtepomp aanschaffen [1]. Hierbij verwacht ik het gas naar 250 m3 pj te brengen met toegenomen electrisch verbruik van ca 1700 kWh pj. Dit laatste wordt voor 30% direct middels PV-panelen opgewerkt.

De kosten voor de WP zijn ongeveer 5000 euro, inclusief installatie en geluidsdempende kast. Er is subsidie van ca 1600 euro. Verder kan je hiervoor een Energiebespaarlening nemen, waardoor je dit geld niet direct beschikbaar hoeft te hebben. Je kan kostenneutraal enorm veel gas kan besparen.

Edit: Wanneer gaan we van het gas af? In deze woning inderdaad helemaal niet, want de kosten van de aanpassingen zijn te hoog. Dat wordt dan in de volgende woning. Maar de WP is een goede tussenstap, en is haalbaar voor veel mensen.
[1] Techneco ELGA (5 kW hybride split WP, alleen verwarming)

Dooxed wijzigde deze reactie 30-01-2018 15:44 (18%)
Reden: WP erbij gezet

• Flimovic
  • Registratie: mei 2007
  • Nu online

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

quote:
cactusman schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:24:
Voorlopig niet... dan gaat de houtkachel nog vaker aan.

Denk niet dat de overheid zoiets kan maken om dit erdoor te drukken.

Er zijn nog alternatieven zoals groen gas en waterstof gas...door de bestaande leidingen.
Waterstofgas is absoluut geen alternatief. Een mengesl van waterstof en lucht is explosief tussen de 3 en 97. Kortom, in bijna elke verhouding met lucht is waterstof explosief. Je moet er niet aan denken wat er gebeurd als men net iets te lang wacht met het aansteken van hun gasfornuis.....

Gamertag: Flimovic / Overwatch ID Flimovic#2129

• FabianGTI
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 12:49
Probleem verplaatsen

Iedereen moet van het gas af om vervolgens meer van die vervuilende kolencentrales elders in het land te bouwen om de vraag naar elektriciteit aan te kunnen :')
Net als de meeste 'milieukwesties' is dit ook gewoon weer geldklopperij, ze hebben immers weer een nieuwe melkkoe nodig en die schade aan Groningen zal iemand moeten betalen...

Voorlopig zal ik nog niet van het gas gaan, ketel is van 2015 dus moet nog een tijdje meekunnen
Aangezien ik een erg oud huis heb kan ik ook niet zomaar zonnepanelen op het dak, dat moet eerst heel goed berekend worden

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 16-10 12:50
Waterstof gas is zoals @Flimovic al aangeeft vrij gevaarlijk, ook zijn hier natuurlijk wel weer bepaalde voorzorgs en beschermingsmaatregelen voor van toepassing.

En niet om de Groninger's te "pesten" maar volgens mij is gas toch nog een v/d schoonste fossiele brandstoffen die er is, natuurlijk is electriciteit evt. schoner op te wekken, maar dat gebeurt nu vooralsnog nog niet.
Tevens is het elekta-net in NL hier niet op voorbereid om alles elektrisch te gaan doen.

Pelletkachels zijn een leuk initiatief, maar als ik onderstaande lees krap ik toch nog wel even een x extra achter m'n oren.
http://www.dvhn.nl/gronin...bij-branden-22861220.html

• Roy23
quote:
TD-er schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:42:
En mogelijk zou die visie nog wel eens sneller kunnen veranderen dan je denkt. (hoop ik dan)

Ikzelf woon in het aardbevingsgebied en we zijn met onze straat al 3 jaar bezig om duidelijkheid te krijgen over de staat van onze woningen.
De tussenstand is nu dat onze hele straat plat gaat (sloop/nieuwbouw dus) en dat ik nog in dubio sta over het opnieuw melden van de scheuren sinds de laatste beving. (omdat 'ie toch plat gaat over een jaar ongeveer)

Om en indicatie te geven van de omvang. Alleen al hier in Ten Boer was eerst sprake van 60 wisselwoningen en we hoorden afgelopen vrijdag dat het er "aanzienlijk meer" gaan worden. 60 wisselwoningen met 9 maanden huisvesting per gezin (voor versterking is het korter), maal 3 bewoners per gezin maal 10 jaar = ongeveer 60% van Ten Boer. Met "aanzienlijk meer" wisselwoningen gaat het dus om ofwel meer gezinnen, ofwel meer haast, of beiden.
Voor een nabijgelegen kleiner dorp (Ten Post) gaat het ook om 60 wisselwoningen, dus daar heb je ruwweg 100% van de bevolking die in die woningen komt.
En zo voor elk dorp in de omgeving.

Ook alle scholen in de provincie gaan plat.

Dan moeten alle bedrijfspanden, winkels, etc. nog.
Dus ongeveer 10-15 jaar een grote bouwput in de provincie.

Dat even als introductie.
Voor deze sloop/nieuwbouw hebben wij dus ook de keus voor gasloos of niet.
Toen ik dat een maand geleden hier voorstelde was niet eens iedereen van onze straat blij met dat idee.
Maar inmiddels is iedereen wel voorstander van het uitzoeken van de mogelijkheden en wellicht ook van het idee van gasloos wonen.

Ik denk dat een heleboel van deze perceptie af hangt van hoe het gebracht zal worden en peilen wat mensen belangrijk vinden.
Een warmtepomp + vloerverwarming is een mooi stukje techniek, maar ik kan me heel goed voorstellen dat het niet voor iedereen de ideale oplossing is.
* TD-er zal dit topic met heel veel interesse volgen, mede ook omdat het voor mij een heel actuele vraag is. Niet het wanneer, maar het hoe.
Mag ik aannemen dat jullie huizen worden gesloopt en opnieuw worden gebouwd vanwege schade aan de huize door toedoen de aardbevingen? Dat beschrijf je niet expliciet maar lijkt me wel voor de hand liggend.

Het voorstel is dus om de nieuwe huizen gasloos te maken, maar niet alle huidige bewoners zijn hier voorstander van? Als dat klopt; interessant dat mensen die het meest (of eigenlijk, als enige) te lijden hebben onder de gaswinning dus niet perse tegen het gebruik van gas zijn.

• Flimovic
  • Registratie: mei 2007
  • Nu online

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

quote:
Annuk schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:49:
Waterstof gas is zoals @Flimovic al aangeeft vrij gevaarlijk, ook zijn hier natuurlijk wel weer bepaalde voorzorgs en beschermingsmaatregelen voor van toepassing.

En niet om de Groninger's te "pesten" maar volgens mij is gas toch nog een v/d schoonste fossiele brandstoffen die er is, natuurlijk is electriciteit evt. schoner op te wekken, maar dat gebeurt nu vooralsnog nog niet.
Tevens is het elekta-net in NL hier niet op voorbereid om alles elektrisch te gaan doen.

Pelletkachels zijn een leuk initiatief, maar als ik onderstaande lees krap ik toch nog wel even een x extra achter m'n oren.
Tevens zijn Pellet- en houtkachels niet heel fijn voor het milieu. Stoten dacht ik nogal wat fijnstof en CO2 uit.

Gamertag: Flimovic / Overwatch ID Flimovic#2129

• Suicyder
quote:
Verbaasd mij niet, ontbranding in veel van deze kachels is zeer matig, met als gevolg veel afzetting aan de binnenzijde van de afvoerpijp. Tevens is het verstandig vaak wat hoger kwaliteit rookgaskanaal te gebruiken (niet perse duurder, maar kwalitatief beter).

En ja net als bij een houthaard moet men bij pellet/snipperketels ook de rookgaskanalen schoon laten vegen. Bij slechte ontbranding vaker zelfs voor alle varianten.

@Roy23
Ik voeg het hier even toe, maar schoorsteen vegen is de kans verkleinen, niet weghalen. Wel verstandig dat het gebeurd :)

Suicyder wijzigde deze reactie 30-01-2018 11:59 (8%)

• Harmsen
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 13:33
quote:
Flimovic schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:46:
[...]

Waterstofgas is absoluut geen alternatief. Een mengesl van waterstof en lucht is explosief tussen de 3 en 97. Kortom, in bijna elke verhouding met lucht is waterstof explosief. Je moet er niet aan denken wat er gebeurd als men net iets te lang wacht met het aansteken van hun gasfornuis.....
Op waterstof koken gaat sowieso niet gebeuren 8)7 Met GroenGas kan dit natuurlijk wel.

Als de huidige gasleiding gebruikt gaat worden voor waterstof dan zal er een brandstofcel aan gekoppeld worden. Die levert weer elektra zodat je huis elektrisch gevoed kan worden doormiddel van waterstof. Omgekeerd zou je dan ook dmv elektrolyse je overschot aan elektra van de zonnepanelen als waterstof in een tank op kunnen slaan en zo een opslag.

Wij hebben net een nieuwe woning neer laten zetten en daar zit nu een Hybride warmtepomp in. Als het goed is moet de warmtepomp met elektra de warmte zoveel mogelijk moeten kunnen doen, maar voor het geval dat dat niet werkt zit er een gasgestookte ketel bij om toch warmte te regelen.

In de toekomst wil ik toch wel naar een all-electric oplossing in huis.

What a fine day for Science! | Specs

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Aangezien dit met name een maatschappelijke discussie betreft een tikje naar AWM. Over de technische uitwerking kan je discussiëren in Duurzame Energie & Domotica
Over Groningen hebben we al een apart topic: Aardbevingen door gaswinning in Groningen

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Roy23
quote:
Suicyder schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:54:
[...]

Verbaasd mij niet, ontbranding in veel van deze kachels is zeer matig, met als gevolg veel afzetting aan de binnenzijde van de afvoerpijp. Tevens is het verstandig vaak wat hoger kwaliteit rookgaskanaal te gebruiken (niet perse duurder, maar kwalitatief beter).

En ja net als bij een houthaard moet men bij pellet/snipperketels ook de rookgaskanalen schoon laten vegen. Bij slechte ontbranding vaker zelfs voor alle varianten.
Compleet off-topic natuurlijk, maar wel leuk om te melden: Mijn ouders hebben een gewone houtkachel (geen pellet). Die laten ze ieder jaar vegen, dit is volgens mij ook verplicht. De kachel staat bijna dagelijks aan, wat normaal gesproken de kans op een schoorsteenbrand moet verminderen, en toch hadden ze laatst een kleine schoorsteenbrand.

• Roy23
quote:
Señor Sjon schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:56:
[mbr]Aangezien dit met name een maatschappelijke discussie betreft een tikje naar AWM. Over de technische uitwerking kan je discussiëren in Duurzame Energie & Domotica
Over Groningen hebben we al een apart topic: Aardbevingen door gaswinning in Groningen[/]
Oh sorry, het was mij ook meer te doen om de investering in je woning dan de gas-discussie an sich.

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 12:07

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

quote:
Flimovic schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:46:
[...]

Waterstofgas wordt al een tijdje bijgemengt in ons aardgas. Ze laten het waterstof reageren met CO2 waardoor er methaan ontstaan: het hoofdbestanddeel van aardgas.

Prachtige oplossing en alternatief want daarmee kunnen we dus ook overschotten van elektriciteit opslaan.

Appeltaart is lekker!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Grappig dat de mensen pas wakker worden na het lezen van een nieuwsbericht.

De ISDE subsidie op warmtepompen loopt toch al 2 jaar.

Hier een huis uit 1986
In 2013 voorzien van zonnepanelen
in 2015 gas eruit en vloerverwarming op alle verdiepingen en WP erin (5 kW mitsubsidie uit spanje, 2016)

Douchen (bad) op voorverwarmd buffervat van 450 ltr met hygienespiraal en 3-fase doorstroomverwarmer
In de keuken een Grohe Red.

Mijn huis wordt nu direkt verwarmd op zonnestroom en geen uitstoot.

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• P_Tingen
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 12:47

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb nu een maand of drie een nieuwe ketel, maar ik heb me toen wel afgevraagd of ik dat wel moest doen of dat ik mijn huis gasvrij zou maken. Mijn ketel was nog niet kapot, dus op zich had ik nog wel wat tijd gehad, maar toch heb ik het niet gedaan. De investeringen zijn nu domweg te hoog voor bestaande bouw. Heck, mijn huis is gekocht in 2007 en staat met een beetje geluk nét niet meer onder water, dus even 10-20 ruggen investeren klinkt niet aantrekkelijk.

Mijn gok is dat over x jaar, als deze ketel ook weer af is, er meer duidelijkheid is wanneer en hoe we van het gas af moeten en wellicht is de techniek dan ook zover dat het minder investering kost om mijn huis aan te passen.

@AUijtdehaag wat waren de kosten ongeveer van deze ingreep?

... en gaat over tot de orde van de dag

• TD-er
quote:
Roy23 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:50:
[...]

Mag ik aannemen dat jullie huizen worden gesloopt en opnieuw worden gebouwd vanwege schade aan de huize door toedoen de aardbevingen? Dat beschrijf je niet expliciet maar lijkt me wel voor de hand liggend.

Het voorstel is dus om de nieuwe huizen gasloos te maken, maar niet alle huidige bewoners zijn hier voorstander van? Als dat klopt; interessant dat mensen die het meest (of eigenlijk, als enige) te lijden hebben onder de gaswinning dus niet perse tegen het gebruik van gas zijn.
Yep, versterking van onze woningen kost simpelweg meer dan sloop/nieuwbouw, dus zal het dat laatste worden.
Stel je trouwens niet te veel voor van "versterken", want dat levert vaak een gedrocht van een constructie op.
En het versterken is ook alleen maar bedoeld om ervoor te zorgen dat je genoeg tijd hebt om je huis uit te komen bij "de grote klap".

Over het niet voorstander zijn van gasloos, stond ik dus ook even van te kijken.
Het lijkt mij meer een psychologisch effect van "Als ik er niet over nagedacht heb, is het dus 'nee', want verandering"
En zo zal het met een hoop mensen zijn. De eerste vraag die mensen stellen is "moet ik al mijn pannen gaan vervangen, wie gaat dat betalen?"
Maar als het even op de mensen kan inwerken en er worden concrete zaken genoemd als voor- en nadelen, dan is het allemaal niet meer zo zwart/wit.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

quote:
Roy23 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:59:
[...]

Oh sorry, het was mij ook meer te doen om de investering in je woning dan de gas-discussie an sich.
Het kan op meerdere plekken. :+ Gezien de berichtgeving de laatste tijd lijkt het me meer een maatschappelijke discussie. In principe hebben we in DED al diverse topics over het ombouwen van een bestaande woning naar gasloos.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Left part of the Evil twins

Is het niet meer de vraag wanneer de overheid dit voor ons beslist? Ik bedoel, ergens in Den Haag staat de knop om de kraan te sluiten toch?

Gunner wijzigde deze reactie 30-01-2018 12:07 (35%)

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• AUijtdehaag
  • Niet online
@P_Tingen
Ik heb het nooit exact bijgehouden.
Maar 18.000 euro komt in de buurt.

Verspreid over een jaar of 3 (ik ben een langzame klusser, maar geeft ook tijd om weer ff te sparen)

- Isolatie zolder (2e keus pir) + afwerking gipsvezelplaat + houten frames
- Twee nieuwe dakramen op noord. Versleten dakraam op zuid, weg ermee.
- Zonnepanelen noord en zuid 5980 Wp
- Materiaal vloerverwarming, verdelers, matten, egaline
- RVS buffervat DJG met 3-spiralen
- Koperen buizen 28 mm en shitload aan koppelingen Viega profipress
- perstang rems
- 5 kW mitsubsidie incl toebehoren (koelleidingen, stekkoppelingen, etc)
- douchewtw
- inductiekookplaat
- grohe red
- doorstroomverwarmer.

Dus eigenlijk alles tesamen.
En ik doe alles zelf (kan het ook zelf doen)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 30-01-2018 12:39 (24%)

• Roy23
quote:
AUijtdehaag schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:01:

Hier een huis uit 1986
in 2015 gas eruit en vloerverwarming op alle verdiepingen en WP erin (5 kW mitsubsidie uit spanje, 2016)

Douchen (bad) op voorverwarmd buffervat van 450 ltr met hygienespiraal en 3-fase doorstroomverwarmer

Ik weet niet of het met wakker worden te maken heeft.. Als ik jouw post en handtekening zie lijkt het alsof je er een hobby project van hebt gemaakt.
Weet jij nog hoeveel de investering was?

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 12:48

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
TD-er schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:42:

<snip>
Van ons huis blijven ze af!

Ik zou best van het gas af willen. Maar zoals de OT al aangaf, voor een gemiddeld rijtjeshuis zal de investering rond de 18K zijn. Maar:
quote:
"Maar als je een ouder huis hebt, uit de jaren 50 of 60, dan kunnen de kosten zelfs nog veel hoger uitvallen.''
Neem in ons geval dus niet een gemiddeld rijtjeshuis van de jaren '80 of nieuwer, maar een vrijstaand huis uit 1900. Nu hebben wij al een aantal energie besparende maatregelen genomen, maar omdat je een ouder huis hebt, zijn een aantal maatregelen gewoon niet uit te voeren zonder het huis tegen de vlakte te gooien of het huis visueel te verkrachten.

Dus wat zouden de kosten zijn voor ons huis?

Eigenlijk het enige wat ik echt zonde zou vinden, als we gasloos moeten worden, is ons fornuis... We zijn toen expres voor gas gegaan, omdat ik al die electrische varianten van Falcon niet mooi vond :p
quote:

Hier een huis uit 1986
in 2015 gas eruit en vloerverwarming op alle verdiepingen en WP erin (5 kW mitsubsidie uit spanje)

Mijn huis wordt nu verwarmd op zonnestroom en geen uitstoot.
En wat was je uiteindelijk kwijt (zonder die zonnepanelen, dat is heeft niet direct met de afschaffing van gas te maken, en is zeker niet voor iedereen de moeite waard)?
quote:
AUijtdehaag schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:08:
En ik doe alles zelf (kan het ook zelf doen)
En wat zou je extra kwijt zijn geweest als je het had laten doen?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• AUijtdehaag
  • Niet online
quote:
Roy23 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:09:
[...]

Ik weet niet of het met wakker worden te maken heeft.. Als ik jouw post en handtekening zie lijkt het alsof je er een hobby project van hebt gemaakt.
Weet jij nog hoeveel de investering was?
Moet eerlijk toegeven....
Begonnen met een douchewtw. De rest volgde vanzelf... (uit de hand gelopen hobby dus)
Maar levert toch een hele leuke besparing op iedere maand. (<0 euro energierekening)
Totaal zou het toch in 10 jaar terugverdiend moeten zijn... (maar geen glazen bol)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 30-01-2018 12:15 (16%)

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Wel typisch dat er meteen paniekerig naar een kostenpost van 18.000 euro gekeken wordt terwijl we nog ~30 jaar verwijderd zijn van 2050. Techniek zal enkel verbeteren waardoor de kosten de komende jaren nog flink zullen dalen. Zonnepanelen in combinatie met een warmtepomp zullen over 10 jaar een stuk goedkoper zijn dan nu of voor dezelfde prijs een veel hogere efficiëntie leveren.

Daarnaast kunnen hier voldoende financieringsmethoden voor bedacht worden waarbij het over een flinke periode uitgesmeerd kan worden en mensen dus geen kapitaal achter de hand hoeven hebben. Daarnaast zullen huurders, over het algemeen de mensen met het minst te besteden, hier zelf niet voor hoeven investeren.

Laatst ook een stukje op tv waarbij koken op inductie vergeleken werd met koken op gas. En wat een onzin kwam daar voorbij van tegenstanders van inductie, totaal niet gebaseerd op enige praktijkervaring. Het is direct paniekvoetbal als het geld lijkt te kosten terwijl vrijwel niemand er echt goed over na wilt denken.

En in sommige gevallen zal het erg prijzig worden zoals bij oude huizen. Dat is dan helaas jammer voor die eigenaren, als je het huis niet plat wilt gooien zal je extra moeten gaan betalen.

• MrBarBarian
  • Laatst online: 13:03
Om direct de vraag van de TS te beantwoorden: Bij mij gaat het gas er zo snel mogelijk uit. Alleen zo snel mogelijk betekend niet morgen. Ik woon in een jaren '30 woning waar ik al 4 jaar flink in heb lopen verbouwen en isoleren. Dat heeft als resultaat dat mijn gasrekening meer dan gehalveerd is. En dat gaat nog verder..

Ik zie het al natuurlijke richting die ik al jaren geleden heb ik ingezet. Beetje bij beetje bouw ik mijn huis om naar een duurzaam huis. Het gas gaat daarbij sneuvelen.. een termijn? Binnen 10 jaar.

iRacing Profiel

• GH45T
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 12:14
Gasloos zou ik wel willen, maar het kost een berg geld om een woning gasloos te maken. Ik heb zelf een huis uit 1986. Isolatie is er wel, maar niet optimaal. Beter isoleren is sowieso een goed idee.

Maar na die isolatie komt een warmtepomp. Het scheelt dat ik al overal vloerverwarming heb maar de stroomaansluiting is 1x35A. Die zal, om ook warm tapwater te kunnen krijgen, verhoogd moeten worden. Goed, meterkast upgrade er dan bij. Om de stroomrekening niet te laten exploderen zijn zonnepanelen dan ook wel weer handig. Leuk, maar wat gaat daarmee gebeuren als salderen wordt afgeschaft? Ook kook ik nog op gas, al wil ik wel een inductieplaat aanschaffen. Echter ook daarvoor is elektrawerk nodig.

Alles bij elkaar te veel kosten en onzekerheden. Dan houd ik liever wat spaargeld achter de hand en blijf ik gewoon op de ouderwetse manier energie verbruiken. Verwarming een paar graden lager (staat zelden boven de 18 graden bij mij thuis) en kijken wat de toekomst brengt.

Mij lijkt het interessanter om over enkele jaren een veel jongere woning te kopen welke al is voorzien van een warmtepomp en/of zonnepanelen. Laat een ander maar pionier spelen op die gebieden.

Tussenweg voor mij zou betere isolatie, enkele lucht/lucht warmtepompen en een inductiekookplaat kunnen zijn. Dat is met relatief weinig aanpassingen en investeringen te regelen waarna de hoeveelheid gasverbruik drastisch omlaag kan, al zal het niet gasloos zijn. Gasverbruik drastisch verminderen lijkt mij momenteel beter haalbaar dan compleet gasloos.

• Morax
  • Laatst online: 16-10 22:12
quote:
FabianGTI schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:49:
Probleem verplaatsen

Iedereen moet van het gas af om vervolgens meer van die vervuilende kolencentrales elders in het land te bouwen om de vraag naar elektriciteit aan te kunnen :')
Net als de meeste 'milieukwesties' is dit ook gewoon weer geldklopperij, ze hebben immers weer een nieuwe melkkoe nodig en die schade aan Groningen zal iemand moeten betalen...

Voorlopig zal ik nog niet van het gas gaan, ketel is van 2015 dus moet nog een tijdje meekunnen
Aangezien ik een erg oud huis heb kan ik ook niet zomaar zonnepanelen op het dak, dat moet eerst heel goed berekend worden
Datzelfde zegt men van auto's. Waarom allemaal elektrisch gaan rijden als de stroomvraag daardoor toeneemt?

Antwoord is simpel: Het is veel makkelijke verduurzamen als de stroom op een tiental sleutelplaatsen wordt opgewekt dan de miljoenen vervuilende motoren en ketels die we nu gebruiken.

Als de huizen nu al langzaam van gasverbruik verhuizen naar energieverbruik, dan kunnen we langzaamaan ook de energieopwekking verduurzamen. Als we de energieopwekking verduurzamen maar iedereen blijft gewoon gas verbruiken schieten we helemaal nergens mee op!

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• kamstra
  • Registratie: april 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Ik koop een nieuwbouw appartement in Groningen stad, en 1 van de speerpunten is dat er gasloos gebouwd wordt, dus zodra mijn nieuwe huis staat (over anderhalf jaar pas :/ ), ben ik volledig gasloos (en aardbevingstbestendig, allegedly...).

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Suicyder
quote:
Tsurany schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:11:
Wel typisch dat er meteen paniekerig naar een kostenpost van 18.000 euro gekeken wordt terwijl we nog ~30 jaar verwijderd zijn van 2050. Techniek zal enkel verbeteren waardoor de kosten de komende jaren nog flink zullen dalen. Zonnepanelen in combinatie met een warmtepomp zullen over 10 jaar een stuk goedkoper zijn dan nu of voor dezelfde prijs een veel hogere efficiëntie leveren.
Ja en nee, ja 2050 is nog 30 jaar weg. Echter wil de regering sinds de laatste beving in Groningen alles ineens versnellen, te beginnen met nieuwbouw vanaf later dit jaar verplicht gasloos te maken (of start 2019 anders).
Daarbij zullen ze wellicht de gasprijs/belasting ook versneld op gaan voeren, om meer omzetting te realiseren (want zo werkt de politiek eenmaal).

Dus het omslagpunt waarbij het interessant zou kunnen worden kan wellicht een stuk sneller daar zijn dan verwacht.
Mijn issue is meer, waar gaan we naar toe en hoe zijn al die alternatieven voor het milieu (ook over de lange termijn).

En behoorlijk veel woningen moeten volledig omgebouwd worden om nut te hebben van warmtepompen en dergelijke technieken, deze behalen hun rendement vrijwel allemaal bij Laag Temperatuur verwarming (LT), waar meeste woningen alleen Hoog Temperatuur (HT) hebben.
Je kan niet maarzo het water in alle radiatoren met 30 graden laten stromen ipv 55-65 graden. Dan krijgt men de woningen helemaal niet warm.

Zo zijn er tal van punten en factoren die het onwenselijk maken alles te versnellen. Want wat gebeurd er met grondwater of lucht temperaturen als we allemaal lucht/water of water/water warmtepompen neer gaan poten. Laat staan de locatie/ruimtes vinden waar bronnen kunnen en mogen (heel kustgebied van duinen etc mag het niet eens)

Suicyder wijzigde deze reactie 30-01-2018 12:20 (9%)

• P_Tingen
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 12:47

P_Tingen

omdat het KAN

quote:
kamstra schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:13:
(en aardbevingstbestendig, allegedly...).
Dat mag je wel hopen ja, maar een paar weken geleden, na de flinke aardbeving bij Zeerijp, hoorde ik een vrouw op de radio. Deze vrouw woonde in een nieuw huis van nog geen jaar oud en ook zij had schade aan haar huis. Wat ik dan niet snap is waarom dat huis niet aardbevingsproof gebouwd is 8)7

... en gaat over tot de orde van de dag

• Tsurany
  • Niet online
quote:
Suicyder schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:18:
[...]

Ja en nee, ja 2050 is nog 30 jaar weg. Echter wil de regering sinds de laatste beving in Groningen alles ineens versnellen, te beginnen met nieuwbouw vanaf later dit jaar verplicht gasloos te maken (of start 2019 anders).
Daarbij zullen ze wellicht de gasprijs/belasting ook versneld op gaan voeren, om meer omzetting te realiseren (want zo werkt de politiek eenmaal).

Dus het omslagpunt waarbij het interessant zou kunnen worden kan wellicht een stuk sneller daar zijn dan verwacht.
Mijn issue is meer, waar gaan we naar toe en hoe zijn al die alternatieven voor het milieu (ook over de lange termijn).

En behoorlijk veel woningen moeten volledig omgebouwd worden om nut te hebben van warmtepompen en dergelijke technieken, deze behalen hun rendement vrijwel allemaal bij Laag Temperatuur verwarming (LT), waar meeste woningen alleen Hoog Temperatuur (HT) hebben.
Je kan niet maarzo het water in alle radiatoren met 30 graden laten stromen ipv 55-65 graden. Dan krijgt men de woningen helemaal niet warm.
Dus ze hebben nog 30 jaar de tijd en stijgende gasprijzen zullen een incentive zijn om dit versnelt te doen. Ik zie het probleem niet zo. Als dit te financieren is kan iedereen over jaar of 10, als de gasprijzen zijn gestegen, beginnen met de overstap.

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 12:13

PcDealer

HP ftw \o/

Gasverbruik hier gedaald van 1500 naar 850 kuub. Inregelen cv en radiatoren. De keuken is aan vervanging toe als dat gebeurt ga ik meteen op inductie over. Dat scheelt volgens mij 3 kuub per maand. Maar meer wordt het niet in dit huurhuis met zonneboiler.
quote:

Heb je het wel gelezen? Verkeerd gebruik door de eigenaren veroorzaakt de problemen.

PcDealer wijzigde deze reactie 12-02-2018 16:58 (45%)

LinkedIn WoT Cash Converter

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 16-10 22:09
Als koken op gas voor iemand belangrijk argument is dan kan je toch relatief makkelijk je fornuis ombouwen en een propaan tank onder je aanrecht zetten? Of mag dat niet zomaar?

Ik woon zelf nog in een huurappartement uit 2014 waar ze om onbegrijpelijke redenen nog een gas aansluiting in hebben gebouwd. Helaas, ik wil er wel vanaf, de Groningse situatie is gewoon niet houdbaar. Die hele fuck you got mine houding van sommige huiseigenaren hierboven is denk ik ook niet lang houdbaar. Als de gasprijs stijgt en de kosten voor gasloos dalen dan verandert dat vanzelf de komende paar jaar.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• Videopac
  • Laatst online: 09:37
quote:
Harmsen schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:56:
[...]

Als de huidige gasleiding gebruikt gaat worden voor waterstof [..]
Huidige aardgasleidingen kunnen niet voor waterstof gebruikt worden.
quote:
In de toekomst wil ik toch wel naar een all-electric oplossing in huis.
Dit zie ik ook als het meest kansrijk, inclusief een accu(auto) om de pieken af te vlakken.

Opnsense (Odroid H2) DS918+ 4x8TB WD RED, SB Touch, Odroid C2, Netgear R7800

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Ik zou graag ervanaf willen, maar ik kan niet. Ik woon namelijk in een appartementencomplex, op de 3e verdieping. Aangezien de rest van de bewoners zoiets heeft van "who cares?" en een gezamenlijke installatie er dus niet in zit, zie ik voor mezelf geen realistisch alternatief eerlijk gezegd.

Ja, theoretisch zou ik elektrisch kunnen gaan verwarmen, maar dat is praktisch onbetaalbaar.

Koken doe ik allang niet meer op gas, inductie rulez :)

Virussen? Scan ze hier!

• Drumatiko
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 11:46
Bij tegenlicht (NPO) was er een aardige aflevering waarin het gebruik van zeewier t.b.v. productie biogas ter sprake kwam. Het betreft de volgende aflevering (vanaf 17:00): https://www.vpro.nl/progr...018/op-energiemissie.html. Als ze waar kunnen maken wat er gemeld wordt, dan is dit een ontwikkeling die we zeker in de gaten moeten houden.

Persoonlijk denk ik dat de oplossing bestaat uit;
1. Nieuwbouw uitvoeren zonder gas (energiezuinig i.c.m. zonnepanelen met in de toekomst lokale stroomopslag), en aangesloten op centrale warmtepomp (per wijk/straat?).
2. Het bestaande gasnet in stand houden voor de bulk van de woningen welke niet met een beperkte investering geüpgraded kunnen worden.
3. Een mix van energiebronnen; windmolens, zonnepark, biomassa (zolang het niet conflicteert met bijvoorbeeld voedselproductie), kerncentrales, en hopelijk ooit in een verre toekomst kernfusie.
4. Kritisch kijken naar energieverbruik;
  • Moet iedereen een grote/zware auto hebben als we deze 90% van de tijd gebruiken om slechts met 1 persoon van punt A naar B te gaan?
  • Moet je echt elk jaar een vliegvakantie nemen?
  • Voorkom dat er wegwerpproducten gemaakt worden; zorg dat spullen lang meegaan
  • Beperk transport waar mogelijk; stimuleer thuiswerken en lokale productie
5. Er moet een manier komen om elektriciteit langere tijd op te slaan (buffer).

| "Never memorize something that you can look up" | ED: cmdr Drumatiko |

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

quote:
P_Tingen schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:20:
[...]

Dat mag je wel hopen ja, maar een paar weken geleden, na de flinke aardbeving bij Zeerijp, hoorde ik een vrouw op de radio. Deze vrouw woonde in een nieuw huis van nog geen jaar oud en ook zij had schade aan haar huis. Wat ik dan niet snap is waarom dat huis niet aardbevingsproof gebouwd is 8)7
Och, het is aan de zuidkant van de stad, ik maak me er geen zorgen om.

Daarbij, aardbevingsproof zegt ook niet alles, want dat is gebaseerd om een aantal aannames omtrent, kracht, epicentrum, diepte etc. Je weet t gewoon niet.

Ik ga er in ieder geval niet wakker van liggen :)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Suicyder
quote:
kamstra schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:30:
[...]

Och, het is aan de zuidkant van de stad, ik maak me er geen zorgen om.

Daarbij, aardbevingsproof zegt ook niet alles, want dat is gebaseerd om een aantal aannames omtrent, kracht, epicentrum, diepte etc. Je weet t gewoon niet.
Qua watermanagement kan de wereld veel van ons leren, als het aankomt op aardbevingsbestendig bouwen zou het wellicht slim zijn om de kennis uit Japan te halen, die hebben hier veel meer ervaring mee.

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online
Huidige woning is appartement met stadsverwarming. Niet veel in te kiezen dus. Koken al wel op inductie. We zijn bezig met een nieuw te bouwen huis. Dat wordt wat mij betreft gasloos (ik heb nog niet eens nagevraagd of er wel een gasleiding in de straat ligt/komt), maar daar hangt inderdaad wel 'n pittig prijskaartje aan (gaat makkelijk om 10-15% van de totale bouwsom)

Overigens hoop ik wel dat mensen zich realiseren dat die aardbevingen in Groningen absoluut niet spontaan voorbij zijn als de gaskraan dichtgaat. De aarde is zich daar nu begonnen aan te passen aan de nieuwe realiteit van lege gasbellen, dat gaat nog wel enkele tientallen jaren door, gok ik.

• Roy23
quote:
MrAngry schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:23:
Als koken op gas voor iemand belangrijk argument is dan kan je toch relatief makkelijk je fornuis ombouwen en een propaan tank onder je aanrecht zetten? Of mag dat niet zomaar?

Ik woon zelf nog in een huurappartement uit 2014 waar ze om onbegrijpelijke redenen nog een gas aansluiting in hebben gebouwd. Helaas, ik wil er wel vanaf, de Groningse situatie is gewoon niet houdbaar. Die hele fuck you got mine houding van sommige huiseigenaren hierboven is denk ik ook niet lang houdbaar. Als de gasprijs stijgt en de kosten voor gasloos dalen dan verandert dat vanzelf de komende paar jaar.
"fuck you got mine houding van sommige huiseigenaren" :| verklaar je nader

Ik geef aan: zeer recent mijn CV ketel laten vervangen door een nieuwe gas CV ketel. Alles laten aansluiten, totale kosten €1400.
Ik heb ook een offerte aangevraagd voor een HRe ketel. Geschatte kosten waren in ieder geval €16000. Dat is meer dan 11x duurder.

Zouden ze beiden een levensduur hebben van 15 jaar (wat de vergelijking gewoon even simpel houdt) dan gaat toch iedereen hier voor de gas CV ketel van €1400.
Los van idealen, medelijden met de Groningers en geven om het milieu gaat het toch voor een heel groot deel over de kosten?

Natuurlijk zijn er genoeg mensen, en zeker hier op Tweakers heb ik het idee, die graag investeren in zonnepanelen of HRe ketels, maar je kunt absoluut niet van iedereen verwachten dat ze zo veel geld investeren in hun huis. Je hebt het niet over €1000.
Je kunt iemand toch niet een verkeerde houding

• Abom
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 13:14
De prijs van het gas moet gewoon omhoog, dat moet worden gebruikt om de mensen in Groningen schadeloos te stellen en vooral NIET naar de NAM gaan. Dan wordt het steeds aantrekkelijker om van gas af te stappen. Win/win.

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 13:24
Ik heb hetzelfde standpunt als met een elektrische auto vs. brandstofauto. Wanneer er betaalbaar aan mijn wensen voldaan kan worden, dan doe ik het. En ik denk zelf nog steeds dat full EV's niet de toekomst zijn, maar dat deze zit in een EV met range extender welke niet wordt gestookt op olie/gas (bijvoorbeeld waterstof of misschien een geheel nieuwe techniek).

Kwa huis ligt het dak oost/west, dan is een installatie zonnepanelen al een stuk prijziger dan met een dak op het zuiden. Koken doe ik al op elektriciteit dus eigenlijk is gas alleen warm voor het warme water en de CV. Mijn dak heb ik 4 jaar geleden zo goed mogelijk geïsoleerd en de muren zijn 2 jaar geleden volgespoten. Verder douche ik 's morgens voor ik naar het werk ga, dan kan ik al niet lang douchen ivm tijd. Ook de verwarming staat van maandagavond tot woensdagavond en van woensdagavond tot vrijdagavond al niet aan. Ik ben dinsdag en donderdag toch niet thuis. Als ik wel thuis ben zet ik de verwarming op 16 of 17 graden, dat is voor mij voldoende.

Dus zo verbruik ik al minder gas, maar een compleet gasloze toekomst zie ik in het huis waar ik nu woon somber is.

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 07:40
quote:

Hier een huis uit 1986

@AUijtdehaag Je zegt dat je de WP uit Spanje hebt.
Wat is de reden dat deze daar vandaan komt ?

Lagere kosten?
Je was er toevallig op vakantie en had nog plek over voor onderweg ? ;)
Of een andere reden ?

2250 WP Zuid PVoutput

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
quote:
Gunner schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:06:
Is het niet meer de vraag wanneer de overheid dit voor ons beslist? Ik bedoel, ergens in Den Haag staat de knop om de kraan te sluiten toch?
Dat denk ik wel.

Ik heb een CV ketel uit 2016, en een laatste berekening liet mij zien dat elektrisch koken nog steeds stukken duurder is dan op gas. Combineer dat met een dak op het oosten (wat zonnepaneel technisch toch net niet handig is), en ik ga voorlopig nergens serieuze winst kunnen boeken met van gas afstappen. Isolatie en energiezuinige apparatuur is dan wel weer zinnig.

Uiteindelijk zal de overstap gebeuren door interventie door de overheid, met prijsverhoging aan de ene kant, en subsidies aan de andere.

As idle as a painted ship upon a painted ocean

• IJzerlijm
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

quote:
Abom schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:04:
De prijs van het gas moet gewoon omhoog, dat moet worden gebruikt om de mensen in Groningen schadeloos te stellen en vooral NIET naar de NAM gaan. Dan wordt het steeds aantrekkelijker om van gas af te stappen. Win/win.
Tot de eerste doodgevroren bejaarde wordt gevonden die het nu duurdere gas niet meer kon betalen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• AUijtdehaag
  • Niet online
quote:
MdO82 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:09:
[...]

@AUijtdehaag Je zegt dat je de WP uit Spanje hebt.
Wat is de reden dat deze daar vandaan komt ?

Lagere kosten?
Je was er toevallig op vakantie en had nog plek over voor onderweg ? ;)
Of een andere reden ?
De kosten uiteraard.
Nou was ik er redelijk vroeg bij, en nog 540 euro verzendkosten betaald.
Die kosten zijn nu lager.

Maar helaas. Vanaf overmorgen moet een WP door een erkende installateur geinstalleerd worden volgens RVO
En die nederlandse installateur zal geen WP uit spanje accepteren, dus wordt alles weer onbetaalbaar...
De "gouden" tijd is weer voorbij, voor de hobbyist ;)
Subsidies worden lager, eisen worden strenger.
Het subsidiegeld komt weer bij de bedrijven terecht ipv de burger.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 30-01-2018 13:21 (11%)

• TD-er
quote:
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:09:
[...]

Van ons huis blijven ze af!

Ik zou best van het gas af willen. Maar zoals de OT al aangaf, voor een gemiddeld rijtjeshuis zal de investering rond de 18K zijn. Maar:
[...]
Ik snap heel goed dat het voor bestaande woningen heel veel duurder uit zou kunnen vallen en hoe je het ook wendt of keert, de financiële situatie is en blijft een hele belangrijke factor.

Hierdoor zal er waarschijnlijk ook een flinke druk komen op de mensen met lagere inkomens, die veel meer last zullen krijgen van de ongetwijfeld stijgende gasprijzen in de toekomst.
Voor hen is het een nog grotere stap die ze eigenlijk niet kunnen nemen en dus de lasten nog meer zullen voelen.
quote:
GH45T schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:13:
Gasloos zou ik wel willen, maar het kost een berg geld om een woning gasloos te maken. Ik heb zelf een huis uit 1986. Isolatie is er wel, maar niet optimaal. Beter isoleren is sowieso een goed idee.
[...]
Mij lijkt het interessanter om over enkele jaren een veel jongere woning te kopen welke al is voorzien van een warmtepomp en/of zonnepanelen. Laat een ander maar pionier spelen op die gebieden.

Tussenweg voor mij zou betere isolatie, enkele lucht/lucht warmtepompen en een inductiekookplaat kunnen zijn. Dat is met relatief weinig aanpassingen en investeringen te regelen waarna de hoeveelheid gasverbruik drastisch omlaag kan, al zal het niet gasloos zijn. Gasverbruik drastisch verminderen lijkt mij momenteel beter haalbaar dan compleet gasloos.
Volgens mij is dat een hele gezonde benadering. Eerst verbruik verminderen en dan kijken hoe je het duurzamer kunt opwekken/omzetten.
En inderdaad, het is vaak nog wat nieuwe techniek en het is de vraag of je daarin voorop wilt lopen. Vaak is dat niet de meest voordelige methode.
quote:
P_Tingen schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:20:
[...]

Zelfs versterkte en "aardbevingsbestendige" nieuwbouw is niet zo bestendig als je zou denken.
"aardbevingsbestendig" wil zeggen dat je voldoende tijd hebt om je huis uit te komen bij "de grote klap".
Het zegt niets over de scheuren in de muren bij lichtere bevingen. Sterker nog, de schades van 10x een lichte klap worden in de berekeningen niet eens meegenomen. Ze kijken echt alleen maar naar de kans op overlijden bij een grote klap, dat die niet groter is dan 1-op-100'000 per jaar.
En zoals @kamstra al aangeeft, zijn die berekeningen ook alleen maar gebaseerd op heel veel aannames.

Grootste schadeveroorzaker van de bevingen is de PGA (peak ground acceleration) en die noemen ze vaak niet.
De beving van 2012 had een kracht van 3.6 op de schaal van Richter en een pga van 0.08g De beving van laatst bij Zeerijp had een kracht van 3.4 op de schaal van Richter, maar een pga van 0.12g.
Uit de berichtgeving zou je dus kunnen afleiden dat die van 2012 bij Huizinge sterker was. Maar die van laatst was schadelijker. Waarschijnlijk in totaal minder schademeldingen, omdat het gebied minder dicht bevolkt is, maar ik verwacht dat de totale schadepost wel eens een stuk groter kan zijn.

• Snow_King
  • Laatst online: 08:38

Snow_King

Konijn is stoer!

Wat een conservatieven mensen allemaal in dit topic zeg, sorry dat ik het zo direct stel.

We willen allemaal wel, maar zolang het onze eigen portemonnee maar geen cent kost.

Skeptisch richting nieuwe technieken en het liefste vast houden aan wat oud en vertrouwd is.

Maar ondertussen blijven we vrolijk gas oppompen in Groningen, de huizen daar instorten, maar durf vooral niet aan de prijs van ons gas te komen.

We zijn verwend in Nederland met ons gasnetwerk en dat begint nu aan zijn einde te komen.

Op heel veel plekken in de wereld is elektrisch verwarmen (warmtepomp e.d.) al de normaalste zaak van de wereld.

We hoeven niet allemaal morgen om te zijn, maar we moeten vooral gaan plannen en na gaan denken. Denk positief, in oplossingen, niet in problemen :)

Mijn woning uit 2011 (nieuwbouw) heeft nog enkel een CV-ketel op gas voor de verwarming, koken gaat al op inductie en het warme tapwater in de keuken op een elektrische boiler.

Zodra deze ketel er mee stopt gaat er direct een Warmtepomp in. PV ligt al op het dak.

Ik ben mij zeker bewust dat het geld kost, maar ik kan het (gelukkig!) financieel dragen en wil dan ook zo snel mogelijk van het gas af.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 12:48

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
MrAngry schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:23:
Niet zomaar. Je fornuis moet er wel geschikt voor zijn. Hetzelfde als met H(oog calorisch)-gas of G(roninger gas = laag calorisch)-gas. H-gas brandt veel feller (zal wel iets met dat hoog calorisch te maken hebben :p), dus je sproeiers moeten daar tegen kunnen.

@Roy23 daar noem je eigenlijk het grootste probleem. Het is niet zozeer het probleem dat het veel geld kost, het probleem is dat het ineens veel geld kost. Of je zou een renteloze lening moeten kunnen afsluiten hiervoor, terug te betalen in 10 jaar.
quote:
Snow_King schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:16:
We willen allemaal wel, maar zolang het onze eigen portemonnee maar geen cent kost.

<snip>

Mijn woning uit 2011 (nieuwbouw) heeft nog enkel een CV-ketel op gas voor de verwarming, koken gaat al op inductie en het warme tapwater in de keuken op een elektrische boiler.

Zodra deze ketel er mee stopt gaat er direct een Warmtepomp in. PV ligt al op het dak.

Ik ben mij zeker bewust dat het geld kost, maar ik kan het (gelukkig!) financieel dragen en wil dan ook zo snel mogelijk van het gas af.
Waarom stop je er nu dan niet al een warmtepomp in? Omdat het je geld kost.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Abom
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 13:14
quote:
IJzerlijm schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:10:
[...]

Tot de eerste doodgevroren bejaarde wordt gevonden die het nu duurdere gas niet meer kon betalen.
En hoe zit het met de mensen in Groningen?

Niet betalen is een keuze, het door de NAM oppompen niet.

Abom wijzigde deze reactie 30-01-2018 13:25 (10%)

• eborn
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 16-10 14:16
Ik ben ook heel benieuwd hoe dit de komende jaren vorm gaat krijgen. Ik woon sinds een paar maanden in een woning uit 2011 waar een collectieve warmtepomp installatie in aangelegd is, met een koude-warmteopslag. Persoonlijk maakt de toekomst van gas me dus niet zoveel meer uit. Zowel vloervervarming als het warme tapwater komt uit de centrale verdeler verderop in de straat. Maar uiteindelijk wordt daar ook gewoon weer op gas bijgestookt, want niet alle warmte kan uit de opslag onttrokken worden. Indirect neem ik dus nog gewoon gas af.

Op zich werkt dat perfect, op een sporadische storing na, maar ik ben wel benieuwd hoe het over 15-20 jaar gaat als deze installatie aan het einde van zijn levensduur zit. Het is daarbij nog erg onduidelijk welke kosten er precies door de bewoners moeten worden gedragen en welke investering de nieuwe uitbater moet doen om het systeem weer een flinke tijd te laten werken.

• GH45T
quote:
Wat een conservatieven mensen allemaal in dit topic zeg, sorry dat ik het zo direct stel.

Skeptisch richting nieuwe technieken en het liefste vast houden aan wat oud en vertrouwd is.

Maar ondertussen blijven we vrolijk gas oppompen in Groningen, de huizen daar instorten, maar durf vooral niet aan de prijs van ons gas te komen.

We zijn verwend in Nederland met ons gasnetwerk en dat begint nu aan zijn einde te komen.

Op heel veel plekken in de wereld is elektrisch verwarmen (warmtepomp e.d.) al de normaalste zaak van de wereld.

We hoeven niet allemaal morgen om te zijn, maar we moeten vooral gaan plannen en na gaan denken. Denk positief, in oplossingen, niet in problemen :)

Het mag best een paar cent kosten, maar als ik in mijn situatie binnen enkele maanden van het gas af moet kost dat zeker 10k en dan tel ik geen zonnepanelen om het stroomverbruik weer te drukken mee. Dat zijn toch significante kosten om op exact dezelfde functionaliteit uit te komen welke ik nu al heb met gas.

Verder is de overheid gewoon een constant onbetrouwbare partij om je op aan te passen. Als we allemaal massaal minder gas gaan verbruiken en meer electriciteit mist men geld en zal de energiebelasting op electriciteit waarschijnlijk weer omhoog gaan.

• Roy23
quote:

Jij hebt wel makkelijk praten. Jouw situatie geldt niet voor iedereen in Nederland.
Niet iedereen heeft een woning uit 2011, dat kan ook niet want er is al jaren een woning tekort.
Niet iedereen kan de investering van zonnepanelen betalen.
Niet iedereen kan de investering van een warmtepomp betalen.
quote:
Op heel veel plekken in de wereld worden heel veel dingen anders gedaan. Wat zegt dat over de situatie in Nederland? Helemaal niets toch?

Natuurlijk is de situatie zoals die nu is niet eeuwig vol te houden. Iedereen weet dat er iets moet gebeuren, vandaar ook dit topic.
De Groningers aan hun lot over laten? Nee natuurlijk kan dat niet.
Alle woning bezitters €18000 laten investeren zonder dat daar meer woonplezier tegenover staat? Nee dat kan je uiteraard ook niet maken.

• TD-er
Het is nu wel zo dat nieuwe woningen een EPC van 0.4 moeten hebben.
Dat zou je wel kunnen halen met een gas-ketel voor de verwarming, maar dan moet je zoveel andere maatregelen nemen dat de meerprijs van een gasloze oplossing ineens niet zo heel veel duurder meer is.

Dus in die zin zie ik nog wel gebeuren dat nieuwbouw de komende jaren voor een steeds groter deel gasloos zal worden.

En iemand noemde dat er een verbod gaat komen op een gasaansluiting?
Voor zover ik het had begrepen is de verandering alleen dat het niet meer verplicht is om een gasaansluiting te hebben.

• eborn
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 16-10 14:16
quote:
GH45T schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:25:
[...]
Verder is de overheid gewoon een constant onbetrouwbare partij om je op aan te passen. Als we allemaal massaal minder gas gaan verbruiken en meer electriciteit mist men geld en zal de energiebelasting op electriciteit waarschijnlijk weer omhoog gaan.
De overheid heeft over het algemeen ook geen baat bij het ver vooruit regeren. Er zullen op zich best een aantal overheidsmedewerkers zijn die het grote plaatje snappen en dat ook graag over 10-15 jaar willen uitvoeren. Maar in de meeste campagnes telt enkel het moment en het nu. Wat er over 4 jaar gebeurd is het probleem van je opvolger.

Kijk naar alle regels rondom hypotheken. Je hypotheek leg je vast voor 30 jaar. De regels van die hypotheek liggen ook vast voor 30 jaar. Maar in de tussentijd zijn alle andere factoren rondom je kosten en baten over dat bedrag variabel.
quote:
TD-er schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:29:
En iemand noemde dat er een verbod gaat komen op een gasaansluiting?
Voor zover ik het had begrepen is de verandering alleen dat het niet meer verplicht is om een gasaansluiting te hebben.
Er wordt over gesproken. Bepaalde partijen willen dat er voor nieuwbouw zo'n verbod komt. Waarschijnlijk omdat het de enige manier is om iedereen te overtuigen dat er iets moet gebeuren. En alles wat je nu hebt gedaan hoeft over 20 jaar niet alsnog te gebeuren natuurlijk.

eborn wijzigde deze reactie 30-01-2018 13:32 (23%)

• CFC-Mathijs
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 16-10 14:49
quote:
Abom schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:24:
[...]

En hoe zit het met de mensen in Groningen?

Niet betalen is een keuze, het door de NAM oppompen niet.
In Groningen gaan wonen is ook een keuze he ;-)

http://specs.tweak.to/18507

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

quote:
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:23:

[...]

Waarom stop je er nu dan niet al een warmtepomp in? Omdat het je geld kost.
Omdat ik ook de aanpassingen aan mijn huis moet maken om het mogelijk te maken. Buiten unit moet ook ergens hangen :)

Ben er wel degelijk mee bezig met onderzoeken, maar dat zegt niet dat ik het morgen al gedaan heb.

Maar de stelling die ik hier lees van veel mensen: Als het mij maar geen cent kost.
quote:
GH45T schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:25:
[...]

Dus omdat het om geld gaat moeten de woningen in Groningen maar instorten zodat wij allemaal gas blijven krijgen?

En het milieu moet er ook maar aan geloven omdat wij zo goedkoop mogelijk onze woningen willen verwarmen?

Laten we vooral niet in problemen denken, maar in oplossingen waar we kijken hoe we het beste van twee werelden kunnen krijgen.

Op korte termijn is veel minder gas gebruiken een goed idee bijvoorbeeld.
quote:
Roy23 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:25:
[...]

Jij hebt wel makkelijk praten. Jouw situatie geldt niet voor iedereen in Nederland.
Niet iedereen heeft een woning uit 2011, dat kan ook niet want er is al jaren een woning tekort.
Niet iedereen kan de investering van zonnepanelen betalen.
Niet iedereen kan de investering van een warmtepomp betalen.
Uiteraard heb ik een positie die makkelijker is, dat zal ik ook niet ontkennen.

Maar wat ik hier boven ook lees is dat veel mensen het alleen maar willen als het hen geen cent kost, dat vind ik nogal apart.

Ook moet het koken perśe op gas (was ook bij RTL van de week) omdat "het zo lekker kookt".

De bereidheid bij veel mensen lijkt zo ontzettend laag en dat verbaasd mij.
quote:
Roy23 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:25:
[...]

Op heel veel plekken in de wereld worden heel veel dingen anders gedaan. Wat zegt dat over de situatie in Nederland? Helemaal niets toch?
Waar ik op doel is dat je niet perse gas nodig hebt om een huis te verwarmen. Een WP kan dat werk prima doen.
quote:
CFC-Mathijs schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:32:
[...]

Durf je dat echt serieus te stellen!? 8)7

Ik woon in Zeeland overigens, maar om iemand maar te zeggen dat het een keuze is ergens te wonen of geboren te worden is nogal apart en vind ik persoonlijk niet door de beugel kunnen.

Snow_King wijzigde deze reactie 30-01-2018 13:34 (7%)

• FabianGTI
  • Registratie: juli 2014
quote:
Morax schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:13:
[...]

Datzelfde zegt men van auto's. Waarom allemaal elektrisch gaan rijden als de stroomvraag daardoor toeneemt?

Antwoord is simpel: Het is veel makkelijke verduurzamen als de stroom op een tiental sleutelplaatsen wordt opgewekt dan de miljoenen vervuilende motoren en ketels die we nu gebruiken.

Als de huizen nu al langzaam van gasverbruik verhuizen naar energieverbruik, dan kunnen we langzaamaan ook de energieopwekking verduurzamen. Als we de energieopwekking verduurzamen maar iedereen blijft gewoon gas verbruiken schieten we helemaal nergens mee op!
Maar onder aan de streep blijft het een geld kwestie, net als die milieuzones
Als mooi voorbeeld kan je Rotterdam nemen, oudere auto's mogen de stad niet in want vies en bah, maar komt dat ene cruiseschip dat voor een heel jaar uitstoot dan mag het wel weer, want geld komt in het laatje

Nee, dan willen ze iedereen in een elektrische auto, je weet wel, zo'n auto die je al snel 25k kost of meer
Nou, dat geld heb ik niet op mijn rekening staan hoor, leuk idee, maar inderdaad, geld kwestie!
En geld lenen voor een auto lijkt me ook geen verstandige keuze

En nu gaan meteen mensen denken dat ik helemaal niet met het milieu heb, nou dat valt wel mee, maar ik trap er misschien niet zo snel in
Onder aan de streep zijn de simpele loonslaven weer de dupe van hersenspinsels (goh, zo gaat het in het bedrijfsleven ook)

• Tsurany
  • Niet online
quote:
IJzerlijm schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:10:
[...]

Dan heb je het of over huizenbezitters of over huurders. Indien het huizenbezitters zijn kunnen ze kiezen tussen overstappen of tijdelijk meer betalen. Wellicht is een compensatie mogelijk die in vijf jaar afgebouwd wordt? Indien het huurders zijn kan de woningeigenaar verplicht worden X euro te korten op de huur. Die korting mag er pas afgehaald worden wanneer het huis aangepast is. Dan merken huurders zelf niets in hun maandelijks verbruik maar eigenaren hebben direct een reden om er wat aan te doen.
quote:
FabianGTI schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:33:
[...]

Maar onder aan de streep blijft het een geld kwestie, net als die milieuzones
Als mooi voorbeeld kan je Rotterdam nemen, oudere auto's mogen de stad niet in want vies en bah, maar komt dat ene cruiseschip dat voor een heel jaar uitstoot dan mag het wel weer, want geld komt in het laatje

Nee, dan willen ze iedereen in een elektrische auto, je weet wel, zo'n auto die je al snel 25k kost of meer
Nou, dat geld heb ik niet op mijn rekening staan hoor, leuk idee, maar inderdaad, geld kwestie!
En geld lenen voor een auto lijkt me ook geen verstandige keuze

En nu gaan meteen mensen denken dat ik helemaal niet met het milieu heb, nou dat valt wel mee, maar ik trap er misschien niet zo snel in
Onder aan de streep zijn de simpele loonslaven weer de dupe van hersenspinsels (goh, zo gaat het in het bedrijfsleven ook)
Wat een onzin. Ze willen dat nieuwe auto's zo veel mogelijk elektrisch zijn, niemand wilt mensen met een tweedehands auto dwingen om die direct in te ruilen voor een elektrische auto. Dat gaat via natuurlijk verloop, zolang de nieuwe auto's elektrisch zijn zullen tweedehands auto's na verloop van tijd ook elektrisch worden.

Tsurany wijzigde deze reactie 30-01-2018 13:38 (46%)

• TD-er
quote:
CFC-Mathijs schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:32:
[...]

Zullen we dat ook zeggen over mensen die klagen over Lelystad-airport en binnen zo'n 50km ervan wonen?
En ik zal je het nog sterker vertellen.
Als je nu een koophuis hebt in de provincie, kun je niet eens weg.
Banken beschouwen de waarde van je woning als 0 euro waard (buurman heeft de afwijzing van een lening met zijn vrijwel afbetaalde huis als onderpand liggen) en de enigen die hier een huis kopen, zijn mensen die al in Groningen wonen.
De waarde van de woningen is aanzienlijk gedaald en velen kunnen dat verschil niet opbrengen als ze nu zouden moeten verkopen.

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 14-10 20:07
quote:
M.a.w.: een emmer warm water tappen kost in jouw keuken twee keer zoveel aardgas als in mijn keuken...

Het is ook voornamelijk symboolpolitiek: huishoudens gebruiken slechts een klein deel van de energie, en betalen nu al het overgrote deel van de energiebelastingen. Huishoudens nog zwaarder belasten gaat hooguit leiden tot nog veel meer zwaarvervuilende houtstook.
De politiek kijkt ook niet verder dan de waan van de dag, want die aardbevinkjes in Groningen waren allang voorspeld. Je kon er dus op wachten dat het zou gebeuren, en als het dan (volgens verwachting) daadwerkelijk zo ver is, heeft de politiek opeens aandacht? 't Is net zoals ze opeens dijken gaan verzwaren als de voorspelde overstroming heeft plaatsgevonden!

Even anders bekeken: 18000 euro is een fractie van wat je per kaveltje moet betalen aan de gemeente. Maak gemeenten wat minder hebberig, en alle nieuwbouw kan tegen dezelfde prijs allang energieneutraal worden opgeleverd. Maak dan de kaveltjes ook iets groter, zet alle daken standaard in een ideale richting voor de zon, en wellicht krijg je meer voor elkaar dan alleen gerommel in de marge.

RemcoDelft wijzigde deze reactie 30-01-2018 13:44 (6%)

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• Gunner
  • Niet online

Gunner

quote:
TD-er schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:36:
[...]

Zullen we dat ook zeggen over mensen die klagen over Lelystad-airport en binnen zo'n 50km ervan wonen onder de aanvliegroute wonen?
offtopic:
Fixed. Mensen in Lelystad zelf hebben er niet eens last van en is alleen maar gunstig voor de stad.

Gunner wijzigde deze reactie 30-01-2018 13:44 (5%)

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 13:30
quote:
Snow_King schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:33:
[...]

Omdat ik ook de aanpassingen aan mijn huis moet maken om het mogelijk te maken. Buiten unit moet ook ergens hangen :)
Dus? Jij zit te klagen op iedereen hier die nog gas gebruikt vanwege de kosten, en zelf zit je ook gewoon lekker gas te stoken. Lijkt mij toch een beetje hypocriet.
Als je serieus bent dan heb je binnen een paar weken een aannemer op visite die je een offerte geeft om de handel te regelen. En niet lafjes nog 10-15 jaar wachten tot je huidige CV ketel EOL is.
quote:
[...]

Ik woon in Zeeland overigens, maar om iemand maar te zeggen dat het een keuze is ergens te wonen of geboren te worden is nogal apart en vind ik persoonlijk niet door de beugel kunnen.
Natuurlijk is het een keuze waar je woont. Ik woon ook niet meer in mijn geboorteplaats. Dat betekend overigens natuurlijk niet dat ik vind dat heel Groningen maar mag instorten, wel dat ze schadeloos gesteld moeten worden en nieuwe gebouwen aardbevingsbestendig gebouwd moeten worden (want laten we wel wezen, internationaal gezien zijn die aardbevingen niet heel indrukwekkend, dus het kan wel). Maar nu in één keer gaskraan dicht stopt en de aardbevingen niet, en het is compleet onrealistisch, en we hebben een hoop contracten qua levering van gas die dan verbroken worden, en we moeten dan nog meer geld naar Putin overmaken. Oftewel een realistischere afbouw lijkt mij een beter idee.

En dan kom je ook op bijvoorbeeld de vraag: Ga je €20k subsidie geven zodat één persoon een warmtepomp neerzet, of geef je twee personen €10k subsidie zodat ze allebei hun gasverbruik kunnen halveren door isolatie. Dat laatste lijkt mij toch een beter idee (met uiteraard getallen gepakt die geen relatie tot de werkelijkheid hebben, maar het gaat om het idee, isoleren is altijd de eerste stap).
quote:
RemcoDelft schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:43:
[...]

Even anders bekeken: 18000 euro is een fractie van wat je per kaveltje moet betalen aan de gemeente. Maak gemeenten wat minder hebberig, en alle nieuwbouw kan tegen dezelfde prijs allang energieneutraal worden opgeleverd. Maak dan de kaveltjes ook iets groter, zet alle daken standaard in een ideale richting voor de zon, en wellicht krijg je meer voor elkaar dan alleen gerommel in de marge.
En dus moeten gemeentelijke belastingen worden gecompenseerd dus betaal je het alsnog. Zelfde verhaal overigens als iedereen subsidie zou moeten krijgen voor een warmtepomp, het is niet dat omdat de overheid subsidie geeft het geld er zomaar is, dat komt nog steeds van de bevolking af, alleen nu zie je het niet zo erg.

Sissors wijzigde deze reactie 30-01-2018 13:48 (17%)

• hackerhater
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 12:37
Ik heb pas geleden de oude VR-ketel in mijn huis laten vervangen door een zuinige HR-ketel.
Tevens komt er over een paar jaar een zonneboiler op het dak (ketel is er al geschikt voor) + mechanische ventilatie wordt er een met warmte-terugwinning.
Allemaal om het verbruik te drukken.

Het huis is goed geisoleerd voor een huis van 1980, maar er is maar zoveel dat je in een bestaande woning kan doen zonder het tegen de vlakte te gooien.

• GH45T
quote:
Snow_King schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:33:
[...]

Ben er wel degelijk mee bezig met onderzoeken, maar dat zegt niet dat ik het morgen al gedaan heb.

Maar de stelling die ik hier lees van veel mensen: Als het mij maar geen cent kost.
Veel mensen mag het best wat kosten, maar tegelijkertijd "moeten" we met zijn allen zoveel. We moeten van het gas af, we moeten elektrisch rijden, we moeten de derde wereld landen helpen, we moeten sparen en o ja, we moeten ook gewoon netjes elk jaar de belastingen betalen. Het kan niet allemaal. Dat heeft niets te maken met het mag geen cent kosten, maar alles met je keuzes maken. Ik begrijp dat die keuze eenvoudig is als je in/bij het aardbevingsgebied woont, maar voor de rest van Nederland ligt die keuze, helaas voor Groningen, iets anders.
quote:
[...]

Dus omdat het om geld gaat moeten de woningen in Groningen maar instorten zodat wij allemaal gas blijven krijgen?

En het milieu moet er ook maar aan geloven omdat wij zo goedkoop mogelijk onze woningen willen verwarmen?

Laten we vooral niet in problemen denken, maar in oplossingen waar we kijken hoe we het beste van twee werelden kunnen krijgen.

Op korte termijn is veel minder gas gebruiken een goed idee bijvoorbeeld.

[...]

Uiteraard heb ik een positie die makkelijker is, dat zal ik ook niet ontkennen.

Maar wat ik hier boven ook lees is dat veel mensen het alleen maar willen als het hen geen cent kost, dat vind ik nogal apart.

Ook moet het koken perśe op gas (was ook bij RTL van de week) omdat "het zo lekker kookt".

De bereidheid bij veel mensen lijkt zo ontzettend laag en dat verbaasd mij.

[...]

Waar ik op doel is dat je niet perse gas nodig hebt om een huis te verwarmen. Een WP kan dat werk prima doen.

[...]

Zie hierboven. Ik wil best helpen om minder gas te verbruiken en ben daar ok wel degelijk mee bezig. Ik heb mijn huis al gedeeltelijk extra geïsoleerd en zet de verwarming nooit hoog. Tegenover de vorige bewoners gebruik ik slechts ongeveer 1/3e van het gas. Maar grote investeringen om helemaal gasloos te worden zijn voor vele Nederlanders gewoon onhaalbaar. Dan kun je mij en anderen wel aanpraten dat het ons niet interesseert en we in problemen denken maar de waarheid ligt toch een stuk genuanceerder.

Ook een lening om een warmtepomp te financieren zie ik niet als de oplossing, evenals subsidie om dit te doen overigens. Dit zorgt weer voor stijgende prijzen van die systemen en nog meer particuliere schulden. De normale Nederlander moet weer zelf geld hebben om dit soort vernieuwingen door te voeren en vervolgens gemotiveerd worden met een duidelijk en vast meerjarenplan.

• Tsurany
  • Niet online
@RemcoDelft dan neem je aan dat het enkel gaat om de gasproductie in Groningen. Ik denk dat afhankelijkheid van buitenlandse gasproductie een net zo'n grote rol speelt. Het aardgasveld in Groningen blijft ook niet eeuwig produceren en de verdere reserves in Nederland raken ook op. Tenzij we nieuwe velden gaan aanspreken kunnen we niet nog 50 jaar lang onze eigen gas blijven consumeren.

• _JGC_
Doel is om hier tegen 2025 van het gas af te stappen. Ketel is in 2010 opgehangen, ben van 3300 kuub verbruik van vorige eigenaar naar 1100 kuub zelf gegaan, gaan nog wel een paar honderd kuub af voordat ik helemaal klaar ben met isoleren.
Ketel kan tegen die tijd vervangen worden door een warmtepomp, voor tapwater moet ik dan nog wel een fatsoenlijke oplossing vinden. Zonnepanelen heb ik nog niet, maar komt met de tijd ook vast nog wel. Eerst maar isoleren en besparen: wat je niet verbruikt hoeft ook niet opgewekt of gewonnen te worden.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

quote:
Sissors schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:46:
[...]

Dus? Jij zit te klagen op iedereen hier die nog gas gebruikt vanwege de kosten, en zelf zit je ook gewoon lekker gas te stoken. Lijkt mij toch een beetje hypocriet.
Als je serieus bent dan heb je binnen een paar weken een aannemer op visite die je een offerte geeft om de handel te regelen. En niet lafjes nog 10-15 jaar wachten tot je huidige CV ketel EOL is.
Klagen vind ik een groot woord. De tendens die ik vooral merk is dat het puur om geld gaat en niet om een groter plaatje. De "ander" moet maar wat doen, maar een beter milieu begint bij jezelf.

PV ligt nét op het dak, WP gaat er daarna aan komen.

10 ~ 15 jaar was ik zeker niet van plan, binnen 5 jaar is wel mijn doelstelling. In de tussentijd zo min mogelijk gas verbruiken.
quote:
[...]

M.a.w.: een emmer warm water tappen kost in jouw keuken twee keer zoveel aardgas als in mijn keuken...
Hoezo? Ik gebruik geen aardgas maar elektrische energie. Mijn dak ligt vol met PV en ik koop enkel groene energie in bij mijn leverancier.

Gas wordt er dus niet vebruikt voor warm water in de keuken of om te koken.

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

quote:
Nieuwbouw zijn ze al heel lang bezig, maar net als met nieuwe auto's, nieuwbouw is een fractie van totaal wonend Nederland. Natuurlijk leuk dat je die nieuwe huizen energieneutraal neerzet, maar voor elke woning die je neerzet staan er rustig 10.000 tegenover (even ruwweg 60k vs 6mil huizen, cijfers zullen nu wel wat hoger liggen, maar verhouding redelijk gelijk).

Er zijn gigantisch veel huizen met matige of slechte isolatie, die zouden dus al een 3stap moeten maken om 'gasloos' te worden.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

quote:
_JGC_ schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:51:
wat je niet verbruikt hoeft ook niet opgewekt of gewonnen te worden.
Precies. Er kan beter focus komen om mensen te laten besparen op (gas)verbruik. Zo voel ik mij met 500m3 verbruik per jaar niet echt schuldig over de oprakende voorraad.

• TD-er
quote:
Sissors schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:46:
[...] want laten we wel wezen, internationaal gezien zijn die aardbevingen niet heel indrukwekkend, dus het kan wel [...]
Dat idee/gevoel komt omdat we met z'n allen nog steeds naar de schaal van Richter kijken.
Kijk je naar de PGA (peak ground acceleration), dan is het een heel ander verhaal.
De beving van Huizinge uit 2012 was 3.6 op de schaal van Richter en een pga van 0.08g
De beving van laatst bij Zeerijp was een 3.4 op de schaal van Richter en een pga van 0.12g.

Welke is dan erger?
Voor de schade aan de woningen is de pga in elk geval een veel betere indicatie.
Zie ook: Wikipedia: Peak ground acceleration
En daarin staat ook een mooi tabelletje van stevige bevingen met hun max. pga.
De onderste in de lijst is er een van 9.2 op de Richter schaal (1964 Alaska earthquake) die een pga had van 0.18g.

Kortom, de Richterschaal zegt hierin helemaal niets en zou ook eigenlijk niet meer gebruikt moeten worden voor de bevingen hier.

• sbruynis
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 16-10 13:23
Ik heb zomer vorig jaar een andere woning aangekocht (van jaren 30 woning naar 2001).
Hierbij hing de oorspronkelijke gasgestookte HR ketel nog uit de bouw. Onderhoud was helaas een paar jaar achterwege gebleven.
Wegens de financiële balans ervoor gekozen om gelijk de ketel te vervangen voor de ketel uit zou vallen als het niet uitkomt.
Ik heb dit bewust gedaan omdat de ruimte (in €) er niet was om WP+panelen te doen.
Nu 'koop' ik ruimte om de investering op te sparen.

Dakligging is niet noord-west en zuid-oost. Wel vrije ligging van bomen dus dat is positief

Edit: wel een WTW ventilatie en inductie koken.
Zoals hier al gesteld is inductie m.i. de ideale manier om te koken

sbruynis wijzigde deze reactie 30-01-2018 14:20 (9%)

• Frieda
  • Niet online
ik woon in een appartementencomplex op de 3e verdieping en ik heb werkelijk geen flauw idee hoe ik gasloos zou kunnen. er is geen mogelijkheid op het dak om zonnepanelen of zonneboilers te plaatsen en ik kan nu al niet eens met de oven aan de waterkoker aanzetten, dan knalt de stop eruit. een fornuis op inductie is voor mij dus geen optie, want een extra groep voor elk huis laten aanleggen kan niet ivm de constructie van de woningen. dus dan wordt het koken met een gasfles en een elektrische doucheboiler, warm water tappen moet dan in de badkamer. gewoon, net als in de jaren '50 bij mijn oma!

• dr.lowtune
  • Nu online

dr.lowtune

(o\ | /o)

Ik stap pas over als het echt moet, hopelijk is het tegen die tijd ook beter betaalbaar. We hebben een nagenoeg ideale ligging op het dak (het zuiden, en geen last van iets wat het licht blokkeert) voor PV, maar ik vind panelen op een jaren 30 woning echt niet mooi.

We hebben de boel al wel behoorlijk geïsoleerd en daar blijven we ook mee doorgaan, het verhoogt het wooncomfort en verlaagt de energierekening, dus dat doen we vooral voor onszelf.

Mocht onze ketel (2011) het begeven, dan zal ik zeker kijken wat er mogelijk is, maar als er geen (financieel) interessante optie is dan blijf ik zolang het kan gewoon op gas stoken. Ik zou er hardgrondig de pest in hebben als onze overheid gas erg duur zou maken, maar eerlijk gezegd is het voor mij wel de enige motivator om gasloos te wonen. (het jammere zou ook hier weer zijn dat ze in Den Haag dan het ene wel duurder maken, maar het andere niet voordeliger)

• satya
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 11-10 22:30
Waarom moeten de kleinverbruikers van het gas af en hoor je niets over grootverbruikers die tegen een veel lagere prijs inkopen. Zo zijn tuinders met hun kassen tegenwoordig veredelde electriciteits producenten die meer verdienden aan de opwekking van elektriciteit dan aan de groenten en fruit wat in de kassen wordt verbouwt. EN dan prat je al gauw over een factor 6 meer!.

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

quote:
satya schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:13:
Waarom moeten de kleinverbruikers van het gas af en hoor je niets over grootverbruikers die tegen een veel lagere prijs inkopen. Zo zijn tuinders met hun kassen tegenwoordig veredelde electriciteits producenten die meer verdienden aan de opwekking van elektriciteit dan aan de groenten en fruit wat in de kassen wordt verbouwt. EN dan prat je al gauw over een factor 6 meer!.
De grootverbruikers is gevraagd voor 2022 te stoppen met het gebruik van Groninger gas.

emnich wijzigde deze reactie 30-01-2018 14:15 (9%)

• GH45T
quote:
satya schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:13:
Die warmtekrachtkoppeling inderdaad ook nog eens ja. Een jaar of 5 geleden kwam ik regelmatig vanuit mijn toenmalige baan bij een bedrijf waar kleine WKK systemen worden gebouwd. Dat zou toen helemaal de toekomst zijn, iedereen een WKK in huis. Je kunt je het inmiddels niet meer voorstellen zo idioot klinkt het om voor thuisgebruik elektriciteit uit gas op te wekken.

Die kassen is daarbij ook een verhaal appart. Het is eigenlijk te bizar voor woorden dat we hier in Nederland in de winter tropische planten zitten te verbouwen. Niet dat die van ver weg moeten komen, maar waarom moeten er uberhaubt, ik noem maar wat, aardbijen te koop zijn in januari?

• Standeman
  • Laatst online: 10:24

Standeman

Moderator Witgoed

Prutser 1e klasse

quote:
GH45T schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:16:
[...]

Die warmtekrachtkoppeling inderdaad ook nog eens ja. Een jaar of 5 geleden kwam ik regelmatig vanuit mijn toenmalige baan bij een bedrijf waar kleine WKK systemen worden gebouwd. Dat zou toen helemaal de toekomst zijn, iedereen een WKK in huis. Je kunt je het inmiddels niet meer voorstellen zo idioot klinkt het om voor thuisgebruik elektriciteit uit gas op te wekken.

Die kassen is daarbij ook een verhaal appart. Het is eigenlijk te bizar voor woorden dat we hier in Nederland in de winter tropische planten zitten te verbouwen. Niet dat die van ver weg moeten komen, maar waarom moeten er uberhaubt, ik noem maar wat, aardbijen te koop zijn in januari?
Dat die kassen van het gas af gaan zie ik ook niet zo snel gebeuren. Nederland is de 2 na grootste exporteur van landbouwproducten in de wereld en dat komt echt niet door onze spruitjes en boerenkool die de kou wel overleven. Er zit enorm veel omzet en winst achter.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12:58
quote:
Standeman schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:19:
[...]

Dat die kassen van het gas af gaan zie ik ook niet zo snel gebeuren. Nederland is de 2 na grootste exporteur van landbouwproducten in de wereld en dat komt echt niet door onze spruitjes en boerenkool die de kou wel overleven. Er zit enorm veel omzet en winst achter.
En de Nederlandse land- en tuinbouw maar mopperen dat de Franse boertjes zoveel subsidie krijgen :X Die kaspaprika's zijn goedkoop omdat je 90% al betaald hebt.

Op zich prima om gas hier in de bodem te gebruiken voor gezond eten, maar we exporteren abnormaal veel en dat is a) niet nodig, b) zwaar gesubsidieerd/onbelast en c) lage marge meuk ook nog eens.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 16-10 22:09
quote:
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:23:
[...]

Niet zomaar. Je fornuis moet er wel geschikt voor zijn. Hetzelfde als met H(oog calorisch)-gas of G(roninger gas = laag calorisch)-gas. H-gas brandt veel feller (zal wel iets met dat hoog calorisch te maken hebben :p), dus je sproeiers moeten daar tegen kunnen.
Ja, maar dat bedoel ik met eenvoudig. Gewoon de sproeiers vervangen en dan kan je lekker op gas blijven koken als je dat echt belangrijk vindt. Kan je gelijk echt heet wokken :+

Wat de discussie betreft: Het lijkt me een goede zaak als er in ieder geval voor nieuwbouw een verbod komt op gasaansluitingen. Zoals ik al eerder schreef, ik heb een gas aansluiting in een appartement uit 2014, maar daar hadden ze natuurlijk prima stadswarmte kunnen gebruiken. Dan moet de gemeente of wie dan ook echter wel een pijp een kilometer doortrekken en daar kiest men dan niet voor. Als je het verbied dan moeten dat soort besluiten gewoon.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• Tsurany
  • Niet online
quote:
Frieda schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:07:
ik woon in een appartementencomplex op de 3e verdieping en ik heb werkelijk geen flauw idee hoe ik gasloos zou kunnen. er is geen mogelijkheid op het dak om zonnepanelen of zonneboilers te plaatsen en ik kan nu al niet eens met de oven aan de waterkoker aanzetten, dan knalt de stop eruit. een fornuis op inductie is voor mij dus geen optie, want een extra groep voor elk huis laten aanleggen kan niet ivm de constructie van de woningen. dus dan wordt het koken met een gasfles en een elektrische doucheboiler, warm water tappen moet dan in de badkamer. gewoon, net als in de jaren '50 bij mijn oma!
Dus het enige wat ze moeten regelen is een centrale voorziening voor verwarming en warm water en het vernieuwen van het elektriciteitsnet in het gebouw? Dat lijkt me wel te doen in een tijdsbestel van 30 jaar...

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 10:58
Ik stap pas over . Als het niet anders kan of het mij geen geld kost..

Electrisch koken is echt ruk. Je wilt tenslote een vlam zien . Ook beter te temperen dan inductie.
Beroepsmatig gebruiken ook nog gas (fritpan oven en pitten ) die overstap zie ik nog lang niet gebeuren

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• jazzozo
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 14-10 20:51
Ik zou willen dat ik gas had in mijn woning, ik heb dus enkel kookgas.

Stadsverwarming en een elektrische boiler voor warm water. Leuk man. Na het eten afwassen, kan je met geluk daarna nog 2 minuten douchen voordat dat rot ding weer 8 uur lang moet opwarmen. Maar wel een stroomverbruik van 4500kwh door dat rot apparaat.

• nare man
  • Laatst online: 16-10 22:54
Ik vermoed overigens dat er nog wel de nodige procedures gevoerd zullen gaan worden als de kraan daadwerkelijk dicht dreigt te gaan. Iets met betrouwbare overheid enzo.

Ik neem verder aan dat er toch ook wel een subsidieregeling komt voor bewoners van rijksmonumenten. Je kunt niet enerzijds als overheid allerlei beperkingen opleggen aan het verbouwen van een pand maar anderzijds wel verwachten dat de eigenaar torenhoge kosten maakt om zo'n woning toch energieneutraal of 'alternatief verwarmd' te maken.

Verder is er inderdaad nog de kwestie kookgas. Ik sta niet afwijzend tegenover een overschakeling op andere bronnen dan gas als het gaat om de verwarming van de woning, maar koken op gas is voor mij (en vele anderen) gewoon onvervangbaar. Elektrisch, inductie, het is gewoon niet vergelijkbaar. Ik ben dan ook best bereid om t.z.t. een veel hoger tarief te betalen voor het kookgas dat ik verbruik. Dan wordt het gewoon een nicheproduct voor hen die dat belangrijk vinden.

nare man wijzigde deze reactie 30-01-2018 14:41 (84%)

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 16-10 15:25
Er zal nog heel wat water door de Maas stromen voordat Nederland van het gas af is - hoe vervelend dat voor Groningen (of de begroting) ook zal zijn. De alternatieven zijn simpelweg nog niet in staat om op grote schaal geimplementeerd te worden.

Tuurlijk, de alternatieven zijn er wel: warmtepompen en stadswarmte zouden beide (of in combinatie) een prima oplossing kunnen zijn. Maar ik zie het niet gebeuren dat voor 2030 dat op grote schaal de grond in gaat. Warmtepompen 'doen' het prima tot ongeveer het vriespunt. Daaronder moet er warmte bij. Stadsverwarming dus, of een electrische kachel. Die laatste heeft een matig rendement, dus stadsverwarming zal het backup plan moeten worden. Hoe leg je in hemelsnaam voor 4 miljoen huishoudens stadsverwarming aan? Alle straten open, centrales bijbouwen (niet overal is restwarmte) - dat gaat 'm niet worden.

Tot die tijd zou ik persoonlijk gewoon mijn CV ketel vervangen als ik voor de keuze sta. En isoleren: elke Watt minder door het dak naar buiten is een Watt minder die ik hoef te verstoken. Ik kook overigens al tijden op electra (eerst keramisch, nu indictie), maar mij hoor je er niet over klagen. Zeker inductie heeft veel voordelen wat mij betreft boven elke andere vorm van koken.

Tukkertje-RaH wijzigde deze reactie 30-01-2018 14:46 (8%)

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

anandus

анандус

De ironie van het probleem is dat mensen pas overstappen naar nieuwe (dure) installaties als er een behoorlijke subsidie op komt. Wat de TS denkt, denken een hoop mensen: "Van hejt gas af, prima, maar niet zonder extra kosten".
En dat geld -veel geld- moet ergens vandaan komen.

Dus misschien moet er gekeken worden om op korte termijn juist méér gas op te pompen en te verkopen om met de winst daarvan de energietransitie te kunnen bekostigen.
Dus wel meer gas oppompen, mits de opbrengsten direct naar een energietransitiefonds gaan.

Als die afhankelijkheid, na de subsidieerde energietransitie, dan eenmaal weg is kan de gaskraan een stuk makkelijker dicht.

anandus wijzigde deze reactie 30-01-2018 14:48 (16%)

'); DROP TABLE users;--

• Frieda
  • Niet online
quote:
Tsurany schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:27:
[...]

Dus het enige wat ze moeten regelen is een centrale voorziening voor verwarming en warm water en het vernieuwen van het elektriciteitsnet in het gebouw? Dat lijkt me wel te doen in een tijdsbestel van 30 jaar...
Als jij dit aan de VvE kan uitleggen dan heel graag. Het probleem is dat de bewoners hier niet willen betalen voor andermans verbruik en gezien de perikelen met stadsverwarming durven ze het niet aan. Nu hielp het ook niet dat de kosten werden geraamd op een eenmalige uitgave van 9000 euro per appartement, nog los van de installatiekosten a 6000 euro in de eigen woning. 15.000,- heeft niemand zomaar ergens liggen en is ook behoorlijk buitensporig voor 2-kamer appartementen van rond de 150.000,- en dus wordt het afgeschoten. Volgens mij moet dat veel goedkoper kunnen maar goed. Ze snappen niet dat als je dit nu niet doet, straks iedereen gaat wonen in nieuwbouw waar het wel allemaal gewoon geregeld is en dat de huizen minder waard worden.

• Roy23
quote:
anandus schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:46:
De ironie van het probleem is dat mensen pas overstappen naar nieuwe (dure) installaties als er een behoorlijke subsidie op komt. Wat de TS denkt, denken een hoop mensen: "Van hejt gas af, prima, maar niet zonder extra kosten".
En dat geld -veel geld- moet ergens vandaan komen.

Dus misschien moet er gekeken worden om op korte termijn juist méér gas op te pompen en te verkopen om met de winst daarvan de energietransitie te kunnen bekostigen.
Dus wel meer gas oppompen, mits de opbrengsten direct naar een energietransitiefonds gaan.

Als die afhankelijkheid, na de subsidieerde energietransitie, dan eenmaal weg is kan de gaskraan een stuk makkelijker dicht.
Dat denk ik inderdaad. Als ik de kosten buiten beschouwing laat maakt het voor mij niet uit of ik wel of geen gas aansluiting heb. De gebruikte technieken laten mij eigenlijk gewoon koud. En als het één dan beter is voor het milieu dan het ander heeft dat wat mij betreft de voorkeur.
Enig probleem is; je kunt de kosten niet buiten beschouwing laten :)
Dat is wat mij betreft dan ook dé vraag:
Hoe gaan we het hele plaatje bekostigen?

• Twam
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 08:49
quote:
Frieda schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:07:
Dit, inderdaad. Hier ook appartement, jaren 80-bouw, vrij weinig kans op zonnepanelen (of in ieder geval nooit genoeg om al die huishoudens te voorzien), plus fraaie stoppenkast met smeltpatronen en beperkte hoeveelheid groepen. Persoonlijk zit ik dan alleen voor m'n kookstel op gas (heb al elektrische boiler (120 liter), joekel van een ding neemt 1 groep volledig in beslag, verwarming loopt centraal), heb jaarlijks voor 2-3 euro aan gasverbruik, maar om dat gasfornuis over te zetten zou me gewoon investering van minimaal 2000 euro kosten, plus 600,- aan Liander om m'n aansluiting af te sluiten, om daarna fors meer aan verbruik te gaan betalen. Das een heel duur kookplaatje :+

Verder gok ik zomaar dat de VvE niet voldoende PV-panelen op dak kwijt kan om de verwarmingsketels beneden te vervangen door een elektrisch systeem met behoud van huidige verbruikskosten, nog even los van de initiële investering. Vervolgens zitten in dit gebouw voor groot deel jonge mensen, die hier niet meer dan 2-4 jaar blijven wonen, dus die investeringen worden consequent doorgeschoven. Pas als er idd subsidie vrijkomt zal er echt wat gaan gebeuren, want tot die tijd is het in dit woningsegment op het gebied van persoonlijke financiën gewoon niet aantrekkelijk. Je energieverbruik schiet omhoog, maar je kan het zelf niet compenseren zoals dat in een zelfstaand of rijtjeshuis kan.

Ik zie het zelf dan ook niet zitten hier te investeren, want ik spaar dat geld liever op om in m'n volgende, 'echte' woning te investeren. En ik heb het dan nog over koopappartementen; huurders doen het natuurlijk zelf nooit en voor verhuurders is het ook eigenlijk totaal niet interessant te investeren voordat het écht niet anders kan.

Edit: oh, zie nu de kostenraming van @Frieda, hierboven, dan gaat dat 'm idd al helemaal niet worden.

• LED-Maniak
  • Laatst online: 12:07

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Wow, als ik dit topic lees moet ik mij volgens sommige hier blijkbaar kapot schamen dat ik in een gasgestookt huis uit 1917 woon met D-rating isolatie. Hier verstook ik 1200 tot 1400 kuub per jaar mee, maar elke investering die ik doe is alleen te verantwoorden als ik nog 10 jaar in dit huis blijf wonen. Dat gaat dus niet gebeuren. Kortzichtigheid werkt twee kanten op.

Het zou betekenen dat ik mijn complete huis moet strippen tot de kale muren en zonnepanelen moet plaatsen op een dak dat geen zon krijgt. Zelfs met torenhoge gasprijzen en de beste wil van de wereld gaat dat gewoon niet. Waar moet ik dat geld vandaan toveren? Of moet ik daar maar een extra lening van ~30k voor afsluiten? Een elektrische auto voor de deur gaat ook niet, daar zijn geen parkeerplekken voor.

We kunnen prima geschikt gas maken van waterstof en biogasinstallaties, want ik heb wel te doen met groningers. Eerst de aardbevingen en nu moeten ze ook nog tegen windmolens in windmolenparken aankijken(want owee als kilometers voor de kust van scheveningen er windmolens op zee staan, dat is horizonvervuiling..)

LED-Maniak wijzigde deze reactie 30-01-2018 15:04 (29%)

Appeltaart is lekker!

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 13:33
Ik verbruik maar zo'n 900m3 gas per jaar en verwarm, kook en douche ermee.

Dat is in zekere zin dus vervelend: elke investering in warmtepomp of electrisch koken verdien ik never terug. Dat loopt zo snel in de papieren. Qua koken is verwarmen met stroom momenteel nog duurder dan met gas, dus ga ik er feitelijk op achteruit - financieel gezien.

Al met al, financieel gezien, totaal niet interessant. Toch, milieutechnisch, wel.. dus begin gewoon met zoveel mogelijk dakdelen vol te parkeren met PV en ga dan nog 's goed kijken naar de warmtepomp opties.

Zoekt met regelmaat developers voor BigDataHub en IT consultants voor InTellegus. DM even voor meer info of check de site(s).

• Frieda
  • Niet online
quote:
NiGeLaToR schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:59:
Ik verbruik maar zo'n 900m3 gas per jaar en verwarm, kook en douche ermee.

Dat is in zekere zin dus vervelend: elke investering in warmtepomp of electrisch koken verdien ik never terug. Dat loopt zo snel in de papieren. Qua koken is verwarmen met stroom momenteel nog duurder dan met gas, dus ga ik er feitelijk op achteruit - financieel gezien.

Al met al, financieel gezien, totaal niet interessant. Toch, milieutechnisch, wel.. dus begin gewoon met zoveel mogelijk dakdelen vol te parkeren met PV en ga dan nog 's goed kijken naar de warmtepomp opties.
Hier nog erger, ik gebruik 280-300 kuub aan gas per jaar. Wellicht kan ik ook een propaantank op mijn CV-ketel aansluiten :+

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12:58
Ik weet niet hoe jullie koken, maar bij mij (kook 1x/dag voor ~3pers) is dat een insignificante fractie van het gasverbruik (paar kuub/maand). Overschakelen op inductie is dus prima (en inductie vind ik superieur, kwestie van hoog vermogen panelen, wat bij inbouw ivm warmte-ontwikkeling soms gethrottled wordt), en gaat kwa verbruikskosten weinig verschil maken (en kwa milieuwinst dus ook niet).

Indien je gas wil besparen, moet je naar de verwarming kijken. Voor warm water kun je beginnen met zo'n boiler/cumulus.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True