Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18-04 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

Cobb schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 08:34:
@Wailing_Banshee over die kleine keukenboiler of close in boiler. Ik heb er zelf ook eentje in de keuken en had deze altijd op een timer. Tijdje terug vond ik ergens op internet een berekening dat het zuiniger zou zijn om hem gewoon aan te laten staan ivm het opwarmen na stilstand. Wat zijn jouw ervaringen daarmee? Ik heb overigens alle leidingen ban de boiler geïsoleerd, dat moet ook aardig wat schelen in zijn verbruik.

http://www.olino.org/blog...verbruik-close-in-boiler/
Het maakt uit wat voor een kwaliteit boiler je hebt :p De boiler van de bijkeuken is een compleet onbekend merk (zou hem ook niet niet zo weten) van 5l. Hij gebruikt zo'n 30Wh per uur, dus dat zou 720Wh per dag zijn. Met stekker (hij staat dan 8 uur per dag aan) is dat 500Wh per dag. Onze Quooker in de keuken (7 liter, kokend water) gebruikt 300Wh per dag als we hem niet gebruiken. En dan staat die niet eens op een timer...

Verlies over de leidingen is minimaal, aangezien ze rechtstreeks aan de kraan zitten.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 09:49
Ha Milieu centraal....

https://www.milieucentraa...rm-water/close-in-boiler/

Dat komt doordat zulke boilers werken op elektriciteit. Dat brengt een veel hogere milieubelasting met zich mee dan water verwarmen met een combiketel op gas.

Volgens een tabeltje zelfs ruim een verdubbeling van de CO2

Wat is het nou...

Cobb wijzigde deze reactie 15-01-2019 13:20 (8%)

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Nu online
Doorstroomverwarmer is zo slecht nog niet. Zeker in een keuken verweg bij een cv ketel vandaan (of als je geen gas aansluiting hebt)
Warmtepompboiler is het beste, maar natuurlijk niet handig in een vakantiehuisje waar je meestal niet bent.

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

!null schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:28:
Doorstroomverwarmer is zo slecht nog niet. Zeker in een keuken verweg bij een cv ketel vandaan (of als je geen gas aansluiting hebt)
Warmtepompboiler is het beste, maar natuurlijk niet handig in een vakantiehuisje waar je meestal niet bent.
Of als je gewoon geen warmwater leiding hebt liggen... en een WP boiler bij onze bijkeuken lijkt me ook een beetje over the top :p

Maar klopt, onze Quooker hebben we puur gekocht vanwege het gemak. De rest was ondergeschikt.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Nu online
@Wailing_Banshee Uiteraard zet je de warmtepompboiler in om ook op te douchen dan. Ze komen ook niet kleiner dan 80 liter.

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

!null schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:48:
@Wailing_Banshee Uiteraard zet je de warmtepompboiler in om ook op te douchen dan. Ze komen ook niet kleiner dan 80 liter.
Dat zou in ons geval betekenen dat we een extra leiding naar de bijkeuken hadden moeten leggen (en ook nog ergens een plek voor een boiler hadden moeten zoeken... zo'n close-in boiler past in het keukenkastje)

• Notna
  • Laatst online: 11:00

Notna

Where are you?®

Cobb schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:18:
Ha Milieu centraal....

https://www.milieucentraa...rm-water/close-in-boiler/

Dat komt doordat zulke boilers werken op elektriciteit. Dat brengt een veel hogere milieubelasting met zich mee dan water verwarmen met een combiketel op gas.

Volgens een tabeltje zelfs ruim een verdubbeling van de CO2

Wat is het nou...
Dan gaan ze er wél vanuit dat je 'grijs gestookte' stroom afneemt. Nogal een aanname tegenwoordig

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Joepla
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 08:36

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 07:36:
[...]

We hebben nu een merk z keukenboilertje, dat ding gebruikt 500Wh per dag, ook al gebruiken we hem niet. En hij staat op een tijdsklok, dus heb je alsnog kans dat je alleen lauw water hebt, omdat je hem gebruikt vlak voordat hij weer zou gaan opwarmen. Daarbij, terugverdienen heeft alleen betekenis als je iets anders vervangt wat hetzelfde effect zo hebben. Aangezien wij zonder boiler geen warm water in de bijkeuken zouden hebben (er loopt alleen een koudwater leiding naar de bijkeuken)...

In de winter is dat verlies bij ons wel degelijk verlies, want die ruimte wordt helemaal niet eens verwarmd... (in de zomermaanden gebruikt dat ding 13kWh, in de wintermaanden 18kwh)
Elke kWh is er een, dat is niet te ontkennen. Maar EUR 7 per jaar aan (totale!) kosten, dan duurt terugverdienen best lang...

Die tijdklok zou ik er tussenuit halen, de besparing is waarschijnlijjk minimaal en nu zit je je te ergeren om een halve euro te besparen.

Live solarinfo op PVoutput [6,625 kWp]

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
Notna schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:53:
[...]

Dan gaan ze er wél vanuit dat je 'grijs gestookte' stroom afneemt. Nogal een aanname tegenwoordig
Zolang het percentage opgewekte groene stroom nog geen 20% is, heeft 4 op de 5 dus gewoon grijze stroom.

• Notna
  • Laatst online: 11:00

Notna

Where are you?®

Fly-guy schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 18:59:
[...]

Zolang het percentage opgewekte groene stroom nog geen 20% is, heeft 4 op de 5 dus gewoon grijze stroom.
En dus is de stelling van Milieucentraal niet correct. Of in ieder geval niet genuanceerd genoeg.

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Joepla schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 18:02:
[...]

Elke kWh is er een, dat is niet te ontkennen. Maar EUR 7 per jaar aan (totale!) kosten, dan duurt terugverdienen best lang...
de TVT van onze Quooker is oneindig en toch hebben we die gekocht. Soms is het niet belangrijk hoe snel je iets terug verdient hebt, maar is het gemak veel belangrijker.
Die tijdklok zou ik er tussenuit halen, de besparing is waarschijnlijjk minimaal en nu zit je je te ergeren om een halve euro te besparen.
Ik erger me nooit. Ik zit er zelfs aan te denken om de tijdklok nog strakker te zetten. Het enige is dat ik er geen twee-weken rooster in kan zetten (om de week is mijn partner een woensdag vrij, en dat zijn de momenten dat hij soms lauw water heeft)

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11:09
Wailing_Banshee schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 07:35:
[...]

de TVT van onze Quooker is oneindig en toch hebben we die gekocht. Soms is het niet belangrijk hoe snel je iets terug verdient hebt, maar is het gemak veel belangrijker.
Ik denk ik wel een terugverdientijd heb. 's Avonds elke 3 kwartier 200ml kokend heet water nodig hebben, daarvoor hoef ik dan niet steeds een waterkoker voor aan te zetten met minimaal 500ml water.

Daarnaast hoef ik steeds voor een beetje warm tapwater (400ml) niet eerst een minuut de warme kraan open te zetten waarna de cv-ketel een minuut lang voluit staat te stoken, maar heb ik direct warm water uit de boiler in het keukenkastje.
Ik denk dat vanwege die vele keren per dag dat ik warm water nodig heb, het boilertje uiteindelijk goedkoper is. :)

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

• DonJunior
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 18-04 17:51
Eigenlijk tot nu toe de gehele 'van het gas af' discussie een beetje langs me af kunnen laten gaan daar ik al sinds heugenis op stadsverwarming zit (Breda, NB). Echter gisteren en vandaag op BNR een minder leuk bericht vernomen en lees het nu ook terug op vereniging eigen huis: Stadsverwarming wordt in 2019 flink duurder:
Bron: https://www.eigenhuis.nl/...ing-in-2019-flink-duurder

Dit vanwege de koppeling van de prijzen aan de gas prijzen.
Wat een vreemd iets is dat dan? Stadsverwarming heeft helemaal niets met gas te maken dus vanwaar überhaupt die koppeling met de gasprijzen? Overigens heb ik ook niet echt een alternatief, of ik zou me moeten laten afsluiten van de stadsverwarming maar ook dat gaat niet 'zomaar' en brengt flink wat kosten met zich mee (aangezien wij dus überhaupt geen gas in de wijk hebben)

https://weblog.independer...verwarming-kun-afsluiten/
https://huis-en-tuin.info...-afsluiten-de-kosten.html

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Onbekend schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 07:48:
[...]

Ik denk ik wel een terugverdientijd heb. 's Avonds elke 3 kwartier 200ml kokend heet water nodig hebben, daarvoor hoef ik dan niet steeds een waterkoker voor aan te zetten met minimaal 500ml water.

Daarnaast hoef ik steeds voor een beetje warm tapwater (400ml) niet eerst een minuut de warme kraan open te zetten waarna de cv-ketel een minuut lang voluit staat te stoken, maar heb ik direct warm water uit de boiler in het keukenkastje.
Ik denk dat vanwege die vele keren per dag dat ik warm water nodig heb, het boilertje uiteindelijk goedkoper is. :)
Toen wij dat ding kochten (2010), was het economisch alleen logisch als je een gezin met minimaal 5 man had. Wij zijn met z'n tweetjes, drinken 's morgens een kop thee, 's avonds ook, en met het koken wordt hij soms ook even gebruikt. En warm water uit de CV ketel was bijna instant (staat er praktisch naast :D).

Maar puur het feit dat we direct kokend water hebben, als we een kop thee willen drinken (wij drinken beide geen koffie, alleen thee) was voor ons de reden om zo'n ding aan te schaffen. De rest kon ons niet veel schelen.

Het zou het theoretisch ook makkelijker maken om de CV ketel te verplaatsen, ware het niet dat de leiding naar de badkamer door de vloer zit. Nog zo'n voorbeeld dat het achteraf altijd makkelijk praten is. In 2006/2007 hadden we nog nooit van een Quooker gehoord en toen zijn de leidingen vernieuwd (en in de vloer gelegd).

• Trichoglossus
  • Registratie: december 2008
  • Nu online
DonJunior schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 07:58:
Eigenlijk tot nu toe de gehele 'van het gas af' discussie een beetje langs me af kunnen laten gaan daar ik al sinds heugenis op stadsverwarming zit (Breda, NB). Echter gisteren en vandaag op BNR een minder leuk bericht vernomen en lees het nu ook terug op vereniging eigen huis: Stadsverwarming wordt in 2019 flink duurder:

Wat een vreemd iets is dat dan? Stadsverwarming heeft helemaal niets met gas te maken dus vanwaar überhaupt die koppeling met de gasprijzen? Overigens heb ik ook niet echt een alternatief, of ik zou me moeten laten afsluiten van de stadsverwarming maar ook dat gaat niet 'zomaar' en brengt flink wat kosten met zich mee (aangezien wij dus überhaupt geen gas in de wijk hebben)

Mooi hé, iedereen met stadsverwarming is ook de klos met de hogere gasprijzen. Je wordt aardig genaaid zo, met zo'n 180 euro per jaar aan hogere kosten.

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 09:49
Doorstroomverwarmers kosten maar een paar tientjes.
https://nl.aliexpress.com...-49a0-b732-ec60fbeddb9a-5

Moet je wel aansluiten op Gouden water...

Dit is ook nog een oplossing:
https://www.ebay.com/itm/...F82ERI9RM2TY-vQ:rk:3:pf:0

Kan de pensioenleeftijd misschien ook eens omlaag.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 19-04 06:09
DonJunior schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 07:58:

Het klopt dat dit zo werkt, is al jaren zo maar nu in het nieuws vanwege de sterke stijging.

De koppeling met gasprijs zit erin vanwege o.a.:
- wettelijk afgesproken Niet Meer Dan Anders principe, hierin worden kosten voor aardgas als benchmark gebruikt.
- veel warmtenetten worden gevoed uit gascentrales die dus aardgas verbranden voor stroom. Voor veel warmtenetten is er dus wel de koppeling met gasprijzen.

Het is wel zo dat dit een hele vervelende situatie is en mensen zich genaaid voelen hierdoor helaas.
Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True