Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Trichoglossus
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 10:10
Tsurany schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 11:20:
[...]

De grachtengordel is juist een locatie waar individuele warmtepompen prima mogelijk zijn. Dan ben je direct af van de afhankelijkheid van gasleidingen.

Het grootste probleem met waterstof is dat je gehele wijken en wellicht zelfs hele steden ineens moet overschakelen en dat betekend dat alle CV ketels vervangen moeten worden en alle fornuizen vervangen moeten worden. Met warmtepomp kan je dat per huis inplannen.
Je kan prima waterstof bijmengen bij aardgas, zonder dat er iets aangepast hoeft te worden aan de apparaten.

Ik denk dat je geen idee hebt over hoe veel werk het is om gasleidingen te verwijderen in de grachtengordel. Zowel op straat, als in de woningen is het verwijderen een enorme klus. Totaal niet te vergelijken met een vinexwijk in een dorpje die van het gas af gaat

• ph4ge
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 12:56
Cobb schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 17:58:
@Adlermann waarom stook je in de nacht nog door? Ik neem aan dat je onder een wollen deken ligt te slapen? Dan kan de thermostaat gewoon naar nul zonder enig comfort in te leveren.
Het is volgens mij meestal efficiënter om je huis een beetje op temperatuur te houden dan in korte tijd te laten af koelen en weer warm stoken.

SW-0040-8191-9064

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11:16
ph4ge schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 18:35:
[...]

Het is volgens mij meestal efficiënter om je huis een beetje op temperatuur te houden dan in korte tijd te laten af koelen en weer warm stoken.
Dat zeggen ze wel, maar vaak is dat niet zo.

Als je het overdag 20 graden hebt en 's nachts koelt het huis af naar 16 graden (waarbij de cv toch weer aan springt), betekent dat je redelijk warmteverlies ergens hebt. Je stookt dan eigenlijk voor niks, want die warmte verdwijnt ergens en je hebt het niet nodig.
Het is wel efficiënter om niet de cv-ketel uren voluit te laten branden, maar langer en rustiger de gewenste temperatuur te verkrijgen. Als je dus een uurtje of twee weggaat heeft temperatuurverlaging niet zoveel zin, maar als je vele uren geen warmte nodig hebt heeft de temperatuurverlaging echt wel zin. :)

Edit:
In deze maanden is het niet echt koud buiten en is kan het mogelijk efficiënter zijn om jouw huis op temperatuur te houden. Als het flink vriest koelt het huis sneller af en is er meer energie nodig om het huis warm te houden. In dat geval is nachtverlaging wel zeker efficiënter.

Onbekend wijzigde deze reactie 11-10-2018 18:49 (14%)

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Trichoglossus schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 18:31:
[...]

Je kan prima waterstof bijmengen bij aardgas, zonder dat er iets aangepast hoeft te worden aan de apparaten.

Ik denk dat je geen idee hebt over hoe veel werk het is om gasleidingen te verwijderen in de grachtengordel. Zowel op straat, als in de woningen is het verwijderen een enorme klus. Totaal niet te vergelijken met een vinexwijk in een dorpje die van het gas af gaat
Waarom moet je gasleidingen verwijderen?

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Adlermann schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 17:36:
[...]

Sorry hoor, ik woon al bewust wat kleiner om wat luxer leefcomfort te hebben. En ik heb een kortere levensverwachting, dus dat scheelt ook weer genoeg :)

Mijn nieuwe appartement heeft ongeveer per huis aan 1500 kwh aan zonnepanelen. Dus dan is mijn strtoomverbruik ook nog ongeveer 1500.

wel bewust weer voor een cvketel gekozen. Dat levert zoveel meer comfort op. De oplevering is volgend jaar pas. Bouw moet nog beginnen, maar vergunningen waren precies op tijd rond voor een gasaansluiting.

Ik weet niet de precieze waarden. Maar de nieuwe woning heeft de isolatiewaarden van 2015, met hr++ glas. Dat moet echt maar genoeg zijn.

Dit zijn genoeg offers.

Ik ben de maatschappij helemaal niets verschuldigd verder. En de landen buiten europa al helemaal niet.
Waarom ga je dan aan iemand vragen hoe het kan dat hij zo weinig gebruikt. Je stookt je een ongeluk en doucht enorm lang. Dat is prima, moet je helemaal zelf weten maar dan verbruik je ook veel 8)7

• Adlermann
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 13:43
emnich schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 19:56:
[...]

Waarom ga je dan aan iemand vragen hoe het kan dat hij zo weinig gebruikt. Je stookt je een ongeluk en doucht enorm lang. Dat is prima, moet je helemaal zelf weten maar dan verbruik je ook veel 8)7
Omdat ik eigenlijk wilde herleiden hoe hij daarop komt en dan met welke waarden. Ik heb straks ook goede isolatie, dus even inschatten wat mijn dalend verbruik zal zijn.

Minder verbruiken is beter hoor als het kan. Maar in deze sociale huurwoning (flat) uit de jaren 70 kan ik alleen reduceren door minder te verbruiken door lagere temps. Dat ga ik niet doen.

Mijn nieuwe woning gaat dus wel efficienter zijn. Dus zal het verbruik natuurlijk ook omlaag gaan.

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@Adlermann Als je daadwerkelijk 60 minuten per dag doucht dan zal je verbruik niet zo heel veel dalen denk ik (tenzij je heel koud doucht :D)

Ik lees dat 5 minuten douchen 0.2m3 gas zou kosten. Met 60 minuten per dag x 365 kom je dan 876 m3 voor alleen het douchen. Nu zal het misschien wat minder lang zijn maar een heel groot gedeelte lijkt op te gaan aan je SWW en daar helpt isolatie niets tegen.

• Galactic
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11-01 19:01
Adlermann schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 17:11:
[...]

Hoe krijg je 270m3 per jaar voor verwarming voor elkaar? op elke temperatuur verwarm je dan?

Ik stook mijn 60m2 (huidig appartement) op ongeveer 22-23 graden in de winter. 19-20 graden per nacht.
Ik douche ongeveer 2x30 min per dag.
Mijn verbruik zit op 900-1100m3 afhankelijk van het jaar.

Ik wil niet bezuinigen op temperatuur en douchen.

Mijn nieuwe woning (80m2 appartement) met moderne isolatie en vloerverwaring hoop ik wel iets minder te gaan verbruiken, maar ik weiger in tel everen op leeftcomfort.
Wij zijn met 2 in een vrijstaand huis 195m2. Wij douche elke dag en gaan regelmatig in bad. Douche zal om en bij de 15min zijn. Het is bij ons dan 21° de gehele tijd als we thuis zijn. Snachts daalt dit amper. Het is net geen passief omdat dit momenteel niet rendabel is (komt nog wel in toekomst vermoed ik).

• SjoerdV nl
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 08:18
876 m3....

Daar stook ik anderhalf jaar lang op Plus SWW. Op een huis van 150 m2 en 2 personen.

Is het echt nodig/wil je je daar blauw aan betalen?

SjoerdV nl wijzigde deze reactie 11-10-2018 21:11 (14%)

PVOutput:12x JASolar 270 Full Black 3240 Wp ZZO op SolarEdge SE4000 omvormer

• SjoerdV nl
Ging iets mis.

SjoerdV nl wijzigde deze reactie 11-10-2018 21:10 (93%)

• markje1
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 20-01 23:29
Tsurany schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 19:48:
[...]

Oude leidingen moet je tegenwoordig verwijderen. Dit om het een beetje netjes te houden in de grond en om milieuvervuiling tegen te gaan.

Voor wat betreft warmhouden of afkoelen en opstoken is het afhankelijk van je isolatie. Een goed geïsoleerd huis kan je beste warm houden en en slecht geisoleerd huis laten afkoelen (erg versimpeld, meer variabelen spelen mee). Dit met de gedachte dat een 'moderne' ketel moduleert en zuiniger stookt op een laag pitje.

-

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
markje1 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:33:
[...]

Oude leidingen moet je tegenwoordig verwijderen. Dit om het een beetje netjes te houden in de grond en om milieuvervuiling tegen te gaan.
En dat is ook gewoon beleid wat kan veranderen natuurlijk, dat mag geen argument zijn :)

• Trichoglossus
Tsurany schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 19:48:
[...]

Omdat de oude gasleidingen eigenlijk altijd uit de grond worden gehaald als ze niet meer worden gebruikt.
Uit de huizen verwijderen wordt ook nog een klusje, althans tot aan de meter verwijderen. Lollig in al die oude pandjes meerdere woonlagen.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18-01 14:53

Wailing_Banshee

You're Next

Adlermann schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 17:11:
[...]

Hoe krijg je 270m3 per jaar voor verwarming voor elkaar? op elke temperatuur verwarm je dan?

Ik stook mijn 60m2 (huidig appartement) op ongeveer 22-23 graden in de winter. 19-20 graden per nacht.
Ik douche ongeveer 2x30 min per dag.
Mijn verbruik zit op 900-1100m3 afhankelijk van het jaar.

Ik wil niet bezuinigen op temperatuur en douchen.

Mijn nieuwe woning (80m2 appartement) met moderne isolatie en vloerverwaring hoop ik wel iets minder te gaan verbruiken, maar ik weiger in tel everen op leeftcomfort.
22-23 graden! Geen wonder dat je zoveel gas verbruikt... Ik vind dat niet eens prettig.
Wij zitten in een huis wat ongeveer 4x zo groot is, uit 1900, met een gasverbruik van ongeveer 1800m3 en dat vind ik al best veel...
markje1 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:33:
[...]
Voor wat betreft warmhouden of afkoelen en opstoken is het afhankelijk van je isolatie. Een goed geïsoleerd huis kan je beste warm houden en en slecht geisoleerd huis laten afkoelen (erg versimpeld, meer variabelen spelen mee). Dit met de gedachte dat een 'moderne' ketel moduleert en zuiniger stookt op een laag pitje.
Ik zie niet in waarom ik het huis zo'n 15 uur per dag op 20 graden zou moeten houden, als ik toch niet thuis ben of onder een wollen dekbed lig, in een slaapkamer waar de ramen open staan :p Als m'n huis maar 20 graden is als ik thuis ben!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 08:44
Trichoglossus schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 23:30:
[...]

Omdat de oude gasleidingen eigenlijk altijd uit de grond worden gehaald als ze niet meer worden gebruikt.
Uit de huizen verwijderen wordt ook nog een klusje, althans tot aan de meter verwijderen. Lollig in al die oude pandjes meerdere woonlagen.
Pff hier zijn hele wijken 4 jaar geleden voorzien van nieuwe gasleidingen. Bij ons ligt ook een mooie gele nieuwe leiding. Kapitaalvernietiging.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• rik86
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 12:27
Cobb schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 08:43:
[...]

Pff hier zijn hele wijken 4 jaar geleden voorzien van nieuwe gasleidingen. Bij ons ligt ook een mooie gele nieuwe leiding. Kapitaalvernietiging.
maar voordat iedereen van 't gas af is zijn we 30 jaar verder; Als jullie wijken 't laatste zijn valt dat ook wel mee.

Dat ze uit de grond weg moeten snap ik nog wel, maar waarom zou je ze in de huizen zelf verwijderen?

• Cobb
Geen idee waarom dat zou moeten.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

rik86 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 08:57:
[...]

maar voordat iedereen van 't gas af is zijn we 30 jaar verder; Als jullie wijken 't laatste zijn valt dat ook wel mee.

Dat ze uit de grond weg moeten snap ik nog wel, maar waarom zou je ze in de huizen zelf verwijderen?
Dat gaat bij ons sowieso niet gebeuren. Ze liggen (deels) in het beton gestort :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 11:17

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Galactic schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 16:30:
Wij hebben vooral ingezet op de basis energiezuinigheid van onze woning. Doorgedreven isolatie en ventilatie.

Energieverbruik warm water: 48 m3 per jaar.
Energieverbruik verwarming: 270 m3 per jaar.
Dit zegt niks zonder oppervlak huis, gezin samenstelling en hoe je leeft. (vond het een post later)
Als jullie zelden thuis zijn in een energie zuinig (voornamelijk elektrisch) verwarmen en/of op hout dan haal je makkelijk dergelijke getallen.

@Adlermann voor jou geld het zelfde .. nu vind ik wel dat 22/23 graden wel erg extreem. maar ja je verdient blijkbaar genoeg om je niet zorgen erover te hoeven maken.
Maar ik denk dat als je wat geld investeerd in je huis (isolerende maatregelen) je dat binnen no-time terug verdient en onder de vlag "onderhoud" ga je het niet eens merken
maar ja dan kan je het geld toch beter steken in vakantie/vuurwerk oid ? :)
Maar het zal nog wel veranderen. Ik verwacht erg veel van de thuisbatterij. Binnen 10 jaar is een thuisbatterij van 80 kW verkrijgbaar voor 5.000 euro. Dit opent enorm veel mogelijkheden.
momenteel is dit al niet zover meer ..

Het grootste probleem nu is dat je huis installatie eigenlijk niet geschikt is voor "zelf energie centrale spelen" die batterij is eigenlijk het probleem niet.

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• Adlermann
vso schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:54:
[...]

Dit zegt niks zonder oppervlak huis, gezin samenstelling en hoe je leeft. (vond het een post later)
Als jullie zelden thuis zijn in een energie zuinig (voornamelijk elektrisch) verwarmen en/of op hout dan haal je makkelijk dergelijke getallen.

@Adlermann voor jou geld het zelfde .. nu vind ik wel dat 22/23 graden wel erg extreem. maar ja je verdient blijkbaar genoeg om je niet zorgen erover te hoeven maken.
Maar ik denk dat als je wat geld investeerd in je huis (isolerende maatregelen) je dat binnen no-time terug verdient en onder de vlag "onderhoud" ga je het niet eens merken

[...]

Het grootste probleem nu is dat je huis installatie eigenlijk niet geschikt is voor "zelf energie centrale spelen" die batterij is eigenlijk het probleem niet.
dit huis is een sociale huurwoning zonder isolatie. Daar ga ik niets aan doen. het zal misschien 300 euro op jaarbasis schelen als nu minder ga douchen/kouder ga stoken. Dat is niet de moeite waard wmb.

Ik heb nu wel een nieuwbouwwoning gekocht (appartement) die wel goed geisoleerd is. Dus ja ik wil echt wel meters maken hoor.

Als ik meer bespaar, dan gaat het in mijn studieschuld, daar staat nog een kleine 38k van open (maar dat is ook niet zoveel per maand qua aflossing, maar 277)

Adlermann wijzigde deze reactie 12-10-2018 11:08 (5%)

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Adlermann schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:07:
[...]

dit huis is een sociale huurwoning zonder isolatie. Daar ga ik niets aan doen. het zal misschien 300 euro op jaarbasis schelen als nu minder ga douchen/kouder ga stoken. Dat is niet de moeite waard wmb.
zo kende ik ook iemand, heeft er 15 jaar gewoond.

* Pur 2,50 per bus bij action/bouwmarkt
* Kit + spuit nog geen 5 euro zelfde plek
* Elektrisch papierversnipperaar voor 10,- heb je ze al
* gipsplaat + mes of dun hout (zagen op maat 50 cent bij bouwmarkt0
* boormachien en wat gips schroeven (indien nodig)

Nu ga je de sociale huurwoning door en kijkt of je plekken hebt waar je papiersnippers kan proppen, zo niet maak je dat met het hout/gips dan ga je daarna ff met de siliconen (kleine gaatjes) pur = groot gat.. en dicht je alles wat je tegenkomt
Aangezien je toch folders/kranten en ander papieren meuk krijgt jas je dat door je elektronische papier versnipperaar en prop je dat gelijk in de gaten die je niet opgevuld kreeg met siliconen en pur ..

Geloof me dit kost je max een dag werk .. (zeker op 60m2) en het snipperen doe je op je gemak snipperen en/of wegproppen op de locaties die je daarvoor aangewezen hebt.

Als het geld wat jij en die persoon die ik ken had bespaart (zonder minder te stoken) schat ik makkelijk op 1000 euro per persoon per jaar
Ik heb nu wel een nieuwbouwwoning gekocht (appartement) die wel goed geisoleerd is. Dus ja ik wil echt wel meters maken hoor.

Als ik meer bespaar, dan gaat het in mijn studieschuld, daar staat nog een kleine 38k van open (maar dat is ook niet zoveel per maand qua aflossing, maar 277)
38k hmm dat had dus nu 30k kunnen zijn zonder dat je iets van je "comfort' had ingeleverd .. 8)

ps .. F de verhuurder in dit geval . ik huur een pand naar maatstaven if not I patch .. iets met achterstallig onderhoud zeg maar

vso wijzigde deze reactie 12-10-2018 11:37 (3%)

• Adlermann
vso schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:30:
[...]

Nu ga je de sociale huurwoning door en kijkt of je plekken hebt waar je papiersnippers kan proppen, zo niet maak je dat met het hout/gips dan ga je daarna ff met de siliconen (kleine gaatjes) pur = groot gat.. en dicht je alles wat je tegenkomt
Aangezien je toch folders/kranten en ander papieren meuk krijgt jas je dat door je elektronische papier versnipperaar en prop je dat gelijk in de gaten die je niet opgevuld kreeg met siliconen en pur ..

Geloof me dit kost je max een dag werk .. (zeker op 60m2) en het snipperen doe je op je gemak snipperen en/of wegproppen op de locaties die je daarvoor aangewezen hebt.

Als het geld wat jij en die persoon die ik ken had bespaart (zonder minder te stoken) schat ik makkelijk op 1000 euro per persoon per jaar

[...]

38k hmm dat had dus nu 30k kunnen zijn zonder dat je iets van je "comfort' had ingeleverd .. 8)
Sorry hoor, ik ga geen huurwoning isoleren die niet van mij is.
Uit principe. dat doet de verhuurder maar. Ik betaal me scheel aan scheefwoonverhogingen (2x modaal). Maar service van de woningbouw zit er niet echt in. Woningcorporaties zijn grotere boeven dan huisjesmelkers.

Mijn resources voor de huurwoning zitten nu ook oa in een rechtszaak tegen de verhuurder mbt descheefwoonverhogingen tot 2016. Dat heeft een hogere return on investment (paar duizend euro).

De rest van de resources gaan naar dubbele woonlasten voor nog een jaar en nieuwe inboedel aanschaffen en nieuwere apparatuur met a++ labels.

Ik blijf hier nog een jaar wonen. Ik ga geen cent meer investeren in deze aftandse woning >:)

maar voor mijn nieuwe woning zeker wel natuurlijk. Dat is ook de reden waarom ik heb gekozen voor nieuwbouw. Ik kan voor 220k in enschede prima wat kopen bestaande bouw. Maar dan moet er nog 30k aan verduurzaming in.

Nieuwe woning heeft dat dus niet :)

En niet onbelangrijk; ik ben de meest onhandige ingenieur van Nederland; ik moet dus iemand zoeken die dat voor mij netjes kan doen :)

Adlermann wijzigde deze reactie 12-10-2018 11:39 (5%)

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Adlermann schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:37:
[...]

Sorry hoor, ik ga geen huurwoning isoleren die niet van mij is.
Uit principe. dat doet de verhuurder maar. Ik betaal me scheel aan scheefwoonverhogingen (2x modaal). Maar service van de woningbouw zit er niet echt in. Woningcorporaties zijn grotere boeven dan huisjesmelkers.
nee dat is de overheid .. overgens moet je dit aan kunnen vechten ..maar dit is OT hmm de rest van je reactie iets met lezen ;)

Tja het is niet mijn geld wat je letterlijk (dit topic gerelateerd dan) in de hens steek. ik had die 50,- ertegenaan gemikt

let op mijn referentie kader is iemand met een vergelijkbare woning (of erger) die in de zomer 2x een mobiele airco had staan en in de winter zich scheel stookte en nog met weet ik hoeveel lagen naast de gaskachel sliep .. puur wegens gebrekkige isolatie

Dan kies ik ervoor om minimale effort maximaal profijt te halen in dergelijke situatie .. na mij de zondvloed
Mijn resources voor de huurwoning zitten nu ook oa in een rechtszaak tegen de verhuurder mbt descheefwoonverhogingen tot 2016. Dat heeft een hogere return on investment (paar duizend euro).

De rest van de resources gaan naar dubbele woonlasten voor nog een jaar en nieuwe inboedel aanschaffen en nieuwere apparatuur met a++ labels.

Ik blijf hier nog een jaar wonen. Ik ga geen cent meer investeren in deze aftandse woning >:)

maar voor mijn nieuwe woning zeker wel natuurlijk. Dat is ook de reden waarom ik heb gekozen voor nieuwbouw. Ik kan voor 220k in enschede prima wat kopen bestaande bouw. Maar dan moet er nog 30k aan verduurzaming in.

Nieuwe woning heeft dat dus niet :)

En niet onbelangrijk; ik ben de meest onhandige ingenieur van Nederland; ik moet dus iemand zoeken die dat voor mij netjes kan doen :)
iedereen trekt ergens de grens .. als jij je eisen op tafel legt en een zak geld komt alles vanzelf goed.. zo niet moet je ergens water bij de wijn doen.. ik kies ervoor om zoveel mogelijk zelf te doen zonder dat ik teveel risico loop .. dus een raamkozijn doet de aannemer en het dak van binnen isoleren doe ik zelf.

ps de huidige nieuwbouw staat mij gewoon niet aan, bij mijn zoektocht naar een huis is alles kleiner, plafond hoger en het is wel leuk die WP techniek maar dat kost mega veel ruimte voor relatief weinig winst.

• Trichoglossus
rik86 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 08:57:
[...]

Na de gasmeter is het een zaak van de eigenaar van het pand. Tot en met de gasmeter zijn de leidingen van de netwerkbeheerder. In portiekflats kan dat nogal lastig worden, aangezien de gasmeters vaak per verdieping aanwezig zijn, dus alle leidingen verwijderen is nogal omslachtig klusje. Zeker als ze in de loop van de jaren zijn ingebouwd/weggewerkt.

Zolang er ook maar 1 bewoner is in een wijk die niet van het gas af wil, blijven de leidingen buiten gewoon liggen.

Ik geloof er niets van dat ze 130.000km hoofdleiding uit de gemeentegrond gaan trekken, daar vinden ze wel een geschikte oplossing voor.

• Galactic
vso schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:54:
[...]

[...]

Het ging mij meer om het lage verbruik, en dat je beter voor een laag verbruik kan gaan dan gasloos. Wij gebruiken 8de energie van sommige andere gebruikers hier. Niet alleen wat je gebruikt heeft een impact, ook de hoeveelheid.

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Galactic schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 10:00:
[...]

Het ging mij meer om het lage verbruik, en dat je beter voor een laag verbruik kan gaan dan gasloos. Wij gebruiken 8de energie van sommige andere gebruikers hier. Niet alleen wat je gebruikt heeft een impact, ook de hoeveelheid.
je insteek snap ik en is ook op dit moment het meest wijze om te doen want je houd gewoon per maand meer geld in je zak, nadat je isolatie werkzaamheden zijn afgerond.
* vso blijft zicht verbazen hoeveel "effect" het isoleren heeft. (en hoe snel)

Ook hoe mensen rekenen / zich uiten "ik verdien 100 euro met mijn pv / isolatie" , vergeten alleen gemaks halve dat je tijd / moeite en vooral geld investeerd in zoiets en dat 50% tot 90% weggegooid geld is.
let op ik heb het niet over "hobbymatige intresse" zoals bepaalde tweakers hier hebben (de pioneers)

@Galactic (zeer laag verbruik) en @Adlermann (sociale huurwoning) zijn natuurlijk wel 2 extemen, hoewel je lang pleidooi kan houden. denk ik dat je een gulden middenweg moet vinden.

In mijn optiek moet je niet vragen "hoeveel rendement je behaald" maar hoeveel moeite, geld en tijd wil je erin steken ?
Wat het helaas extra lastig maakt is dat europees huis gewoon eigenlijk niet berekend is op extra isoleren en overstappen naar alternatieven (lees kost ruimte voor de huiseigenaar) niemand weet eigenlijk nog goed wat nu wel/niet handig is dus "eenoog is koning in het land der blinden" .

Maar niemand let er blijkbaar op dat je een enorme afhankelijkheid van je lichtnet gaat krijgen, (doomsday/prep gedachte) ik ga ook voor een systeem waarbij ik 3 dagen zonder het net kan overleven. (12 uur is meer dan zat maar ik wil ook nog slapen en werken dus 24 uur is "minimum' de extra 2 dagn is om de last te verdelen .. denk aan 1 dag 'netloos" en 1 dag op het net en 1 dag reserve. (overcapaciteit)
en het liefst dat je je systeem evenredig kan belasten in een cyclus zodat er geen luie componenten zijn die spontaan uitvallen zoals laptop accu's.

• Onbekend
@vso
Met een gewone gasketel ben je ook compleet afhankelijk van het lichtnet. Geen stroom betekent dat de pomp niet draait en er geen cv-water stroomt. Zonnepanelen (de omvormers dan) geven ook niets terug omdat ze geen netfrequentie van 50 hertz kunnen vinden.

En daarnaast kost het inderdaad tijd (manuren) om een energiebesparende maatregel door te voeren. Als je het zelf kunt doen, bespaar je in principe al wat geld door het niet uit te geven aan een vakman. Het kost je wel wat vrije tijd, maar die kreeg je toch al niet betaalt. Later betaalt dat zich uit doordat de energie van alternatieve energiebronnen minder kost.

• Galactic
In verband met de hele discussie van gas/elektriciteit verwacht ik erg veel van de opslag van energie en dan vooral van elektriciteit. Elektriciteit kan erg groen worden opgewerkt, het is dan nog een kwestie van het te kunnen opslaan op momenten wanneer je teveel produceert.

Wat zijn de opties?

Batterijtechnologie..
Opslaan in vloeibaar waterstof..
Gesmolten zout...

Niet elke toepassing is thuis haalbaar helaas.

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Onbekend schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 11:29:
@vso
Met een gewone gasketel ben je ook compleet afhankelijk van het lichtnet. Geen stroom betekent dat de pomp niet draait en er geen cv-water stroomt. Zonnepanelen (de omvormers dan) geven ook niets terug omdat ze geen netfrequentie van 50 hertz kunnen vinden.
je beantwoord mijn punt met de oorzaak van mijn gedachte :X maar wat is jou punt ermee :?

zeker nog nooit met een caravan/camper te maken gehad ? die dingen zijn met een accu,,pv installatie exact wat ik omschrijf. en kunnen dus via de "wal-net-stroom". de accu laden of via PV installatie en zijn compleet "doomsday" prepped alleen dat noemen we gemakshalve camperen. (wel opschalen voor thuis gebruik)
En daarnaast kost het inderdaad tijd (manuren) om een energiebesparende maatregel door te voeren. Als je het zelf kunt doen, bespaar je in principe al wat geld door het niet uit te geven aan een vakman. Het kost je wel wat vrije tijd, maar die kreeg je toch al niet betaalt. Later betaalt dat zich uit doordat de energie van alternatieve energiebronnen minder kost.
[sarcastisch] werkelijk vertel me meer[/sarcastisch] ;) ;) ;)

ps niet om af te branden maar dat is in een notendop wat ik zeg en jip en janneke uitgelegd.

vso wijzigde deze reactie 13-10-2018 12:04 (3%)

• Onbekend
Dat had ik zelf niet uit jouw verhaal gehaald, maar misschien omdat ik die discussie daarvoor niet volledig had gevolgd.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

vso schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 12:22:
[...]
let op mijn referentie kader is iemand met een vergelijkbare woning (of erger) die in de zomer 2x een mobiele airco had staan en in de winter zich scheel stookte en nog met weet ik hoeveel lagen naast de gaskachel sliep .. puur wegens gebrekkige isolatie
Zo'n huurhuis hadden wij ook, als student. Maar daar betaalden wij inclusief :D Met een beetje oostenwind in de winter, was de enige warme plek in bed, onder het dikke winterdekbed :p
Onbekend schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 11:29:
@vso
Ja, daarom ben ik wel blij met onze gaskachel! Zolang het gas blijft stromen, is onze woonkamer warm te krijgen...
Galactic schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 11:42:
In verband met de hele discussie van gas/elektriciteit verwacht ik erg veel van de opslag van energie en dan vooral van elektriciteit. Elektriciteit kan erg groen worden opgewerkt, het is dan nog een kwestie van het te kunnen opslaan op momenten wanneer je teveel produceert.

Wat zijn de opties?

Batterijtechnologie..
Opslaan in vloeibaar waterstof..
Gesmolten zout...

Niet elke toepassing is thuis haalbaar helaas.
Ik denk dat de thuis oplossing altijd klein zal blijven. Een beetje een kleine regenton aan de regenpijp. De eerste regenval zal lokaal opgevangen worden, maar als het doorzet zal het altijd naar de grotere opvangvaten gaan om uiteindelijk weer terug te gaan naar de gebruikers. Dus een kleine huisaccu (batterij), en diverse andere oplossingen op grote schaal, ipv aardgas/kolen centrales.

Edit:
vso schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:30:
[...]

Dit stukje deed me aan ons huis denken... (wel koophuis, maar goed, waar mensen mee willen leven...)

Deze foto hebben we genomen een paar uur nadat we de sleutel van ons huis kregen.

Achtergrond: er heeft een dakkapel gezeten op die plek. Nadat het dak vernieuwd is (we kwamen kranten tegen bij dat raam, uit '91), wilden ze er een groot dakraam terugzetten. Maar dat bleek niet te passen (vanwege de vertikaal lopende draagbalken). Dus is er een klein dakraam in gezet. En aangezien het dak er van buiten afgehaald is, en de hele binnenafwerking niet is verwijderd (dat is in de jaren '50 gedaan, weer krantenbewijs), laat je alles maar gewoon zo zitten en prop je kranten en plastic tassen tussen de kieren :p

die witte plaat aan de muurkant, zat trouwens ook nergens aan vast...

Wailing_Banshee wijzigde deze reactie 15-10-2018 11:24 (26%)

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Wailing_Banshee schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:00:
Ik denk dat de thuis oplossing altijd klein zal blijven. Een beetje een kleine regenton aan de regenpijp. De eerste regenval zal lokaal opgevangen worden, maar als het doorzet zal het altijd naar de grotere opvangvaten gaan om uiteindelijk weer terug te gaan naar de gebruikers. Dus een kleine huisaccu (batterij), en diverse andere oplossingen op grote schaal, ipv aardgas/kolen centrales.
Hoewel ik snap wat je bedoelt is je vergelijking waardeloos en verkeerd.

Het nut van een buffer is weg moment dat de buffer vol is en dus alleen maar afgetopt word, als jij echter de buffervermogen gebruikt in het dagelijkse leven maak je er effectief gebruik van, en zorgt de buffer voor kosten besparing. En dus wellicht voor meesten het belangrijkste is een retour op investering.
Maar voor jou punt, als de buffer gebruikt belast dit minder het net om dat de leveringsvraag naar beneden gaat.

Even een uitleg erbij.
In NL zijn de kosten van watertransport te laag naar je huis te "goedkoop" om water thuis te bufferen. zou dit echter duurder worden (ipv 25 cent per kuub naar zeg 2 euro) dan wordt het intressant om thuis een 50 tot 100kuub waterzak in je kruipruimte te plaatsen. en deze aan je hemelwater opslag te koppelen voor grijswater toepassingen. bijvoorbeeld WC en met wat filtratie word het geschikt voor douche/vaatwasser en wasmachine. Het is best prijzig, aanschaf, montage en onderhoud (slib verwijderen) + pomp(verbruik)

Voor een "thuis accu systeem" wordt het wat complexer, een UPS top je 24x7 af en wanneer je het gebruikt heb je 50/50 kans dat het systeem alsnog faalt wegens de techniek. Gelukkig is de frequentie van de storing en de duur (max 4 uur en 8 uur bij onderhoud) zeer kort en gelukkig want je vriezer/koelkast is na 12 uur pas in gevaar. Hoewel een thuis battery een andere techniek gebruikt en daar minder last van heeft, zijn ze niet berekend op groot verbruik, oftewel je hele huis.
Hoewel je kan laden en van het net gebruik kan maken, wil je eigenlijk een cyclus hebben waarbij je 1 a 2 dagen zonder "net" kan leven en 1 dag backup. De extra tijd heeft te maken met degredatie van de buffer en verminderde opbrengst van bv een PV (winter) hierdoor gebruik je het net als een extra accu of als oplader.
Maar ook hier zijn de kosten/baten van een complexe buffer thuis niet op te wegen wegens de kwaliteit en kosten van de huidige infra.
ps ik denk wel dat het een uitdaging word als iedereen van het gas af is (verdubbeling van verbruik op het net)

* vso denkt wel bij verbouwing dat het handig is om een noodstroom/grijswater voorziening erbij te zetten als je daar de ruimte voor hebt.
Wailing_Banshee schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:00:

Dit stukje deed me aan ons huis denken... (wel koophuis, maar goed, waar mensen mee willen leven...)

[Afbeelding: Het slaapkamer raam, origineel]

Deze foto hebben we genomen een paar uur nadat we de sleutel van ons huis kregen.

Achtergrond: er heeft een dakkapel gezeten op die plek. Nadat het dak vernieuwd is (we kwamen kranten tegen bij dat raam, uit '91), wilden ze er een groot dakraam terugzetten. Maar dat bleek niet te passen (vanwege de vertikaal lopende draagbalken). Dus is er een klein dakraam in gezet. En aangezien het dak er van buiten afgehaald is, en de hele binnenafwerking niet is verwijderd (dat is in de jaren '50 gedaan, weer krantenbewijs), laat je alles maar gewoon zo zitten en prop je kranten en plastic tassen tussen de kieren :p

die witte plaat aan de muurkant, zat trouwens ook nergens aan vast...
Leuke voor het beunhaas topic / klussende tweaker topic. Maar dat gezegd het iets beter dan niets.
Wat zat er achter die witte muurplaat ?

Uit ervaring kan ik je vertellen dat juist de afwerking (lees tochtvrij maken van je isolatie) de meeste winst oplevert. ik zou checken of de hele zolder isolatie zo is afgewerkt is .. zo ja demonteer de boel voorzichtig.
met alutape en https://www.warmteservice...KOLw-uurZ4JzwsaAsz88P8HAQ verbeter je de isolerende werking met 50% tot 75%

Dat beetje werk levert je je snel 15 tot 25 euro per maand op 8)

vso wijzigde deze reactie 15-10-2018 12:03 (24%)

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

vso schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:46:
[...]

Hoewel ik snap wat je bedoelt is je vergelijking waardeloos en verkeerd.

Het nut van een buffer is weg moment dat de buffer vol is en dus alleen maar afgetopt word, als jij echter de buffervermogen gebruikt in het dagelijkse leven maak je er effectief gebruik van, en zorgt de buffer voor kosten besparing. En dus wellicht voor meesten het belangrijkste is een retour op investering.
Maar voor jou punt, als de buffer gebruikt belast dit minder het net om dat de leveringsvraag naar beneden gaat.
Ik zie die buffer dan ook niet als buffer om kosten te verlagen, maar om het gebruik op het net te verbeteren. Ik heb het dan ook niet over de korte termijn, maar de lange termijn. En zoals altijd, zullen bestaande woningen erachter aan hobbelen. Maar je hebt nu een meter in bruikleen van je energie maatschappij. Zoiets zie ik nog wel gebeuren met een batterij. Is dan gewoon een standaard onderdeel van je verbinding naar je energie leverancier. Hoe meer mensen gebruik zullen maken van electra (verwarming, transport, en natuurlijk alle electrische apparaten die er jaarlijks bijkomen en "noodzakelijk" zijn), en hoe meer onplanbare energie opbreng (windmolens, zonnepanelen), hoe lastiger het voor leveranciers wordt om alles te balanceren.

Dus de vergelijk is absoluut niet scheef. Ga maar eens bij een flinke regenbui kijken. Riolen lopen over omdat mensen het water rechtstreeks op het riool lozen (alle tuinen zijn versteend, parken zijn volgebouwd, sloten zijn gedempt) en dat kan het niet meer aan. Hetzelfde zal gaan gebeuren als er veel meer panelen en windmolens bijgebouwd gaan worden (is zelfs al eens bijna gebeurd in Duitsland). Prachtige voorjaarsdag, met strakblauwe lucht en veel wind. En dat in het weekend...

Ja, als ieder huishouden het zelf moet gaan betalen, ga je het gewoon niet redden. Dit zou dus vanuit de leveranciers moeten komen, niet om de kosten te drukken van de huishoudens, maar om hun eigen net in stand te houden.

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Wailing_Banshee schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 12:00:
[...]
Dus de vergelijk is absoluut niet scheef. Ga maar eens bij een flinke regenbui kijken. Riolen lopen over omdat mensen het water rechtstreeks op het riool lozen (alle tuinen zijn versteend, parken zijn volgebouwd, sloten zijn gedempt) en dat kan het niet meer aan. Hetzelfde zal gaan gebeuren als er veel meer panelen en windmolens bijgebouwd gaan worden (is zelfs al eens bijna gebeurd in Duitsland). Prachtige voorjaarsdag, met strakblauwe lucht en veel wind. En dat in het weekend...
Lees me vorige post nog eens, geef ik je werkelijk ongelijk ? of geef ik een oplossing ?
Ik zie die buffer dan ook niet als buffer om kosten te verlagen, maar om het gebruik op het net te verbeteren. Ik heb het dan ook niet over de korte termijn, maar de lange termijn. En zoals altijd, zullen bestaande woningen erachter aan hobbelen. Maar je hebt nu een meter in bruikleen van je energie maatschappij. Zoiets zie ik nog wel gebeuren met een batterij. Is dan gewoon een standaard onderdeel van je verbinding naar je energie leverancier. Hoe meer mensen gebruik zullen maken van electra (verwarming, transport, en natuurlijk alle electrische apparaten die er jaarlijks bijkomen en "noodzakelijk" zijn), en hoe meer onplanbare energie opbreng (windmolens, zonnepanelen), hoe lastiger het voor leveranciers wordt om alles te balanceren.
Als je de vorige post snapt is dat exact mijn punt, alleen ik geef je een mogelijke oplossing in de vorm van een praktische win-win situatie
Ja, als ieder huishouden het zelf moet gaan betalen, ga je het gewoon niet redden. Dit zou dus vanuit de leveranciers moeten komen, niet om de kosten te drukken van de huishoudens, maar om hun eigen net in stand te houden.
erhm nee verschuif niet het probleem naar de leverancier maar naar de overheid/thuisgebruiker en consument.

Bekijk het eens op kleinere schaal, bv een (eco)camping waarbij je in de caravan naar de wc gaat enzv dan heb je een veel kleinere faciliteit nodig want een caravan daar zitten buffers in in de vorm van watertanks(grijs en normaal) en accu + gasfles. (ideaal gezien) en heb je alleen elektra nodig om accu's bij te vullen. en een kleine afvoer van je vuilwater(tank) want niet iedereen kan het zelfde tijd legen (water voor douche/afwas hergebruik je in wc)
En is er voor de camping-eigenaar geen noodzaak om enorm veel infra aan te leggen sterker nog de aanleg kosten zijn lager wegens veel minder verbruik.
Maar helaas onze caravan's & campings zijn niet eco ingericht en dus moet je veel meer faciliteren. en dit is dus exact ook het probleem bij ons thuis

• Gecko123
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 19-01 20:37
Het marktprijsverschil tussen de momenten van energieschaarste en energieoverschot zal de innovatie op het gebied van energieopslag aanwakkeren. Men sorteert voor op de komst van elektrische auto's met lichtgewicht accupakketten met zeer korte laadtijden. Mijn indruk is dat dit voor een zeer groot deel de oplossing gaat zijn voor ons energieopslag vraagstuk voor huishoudens en kleinverbruikers.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 13:40

Yucon

*broem*

Gecko123 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 22:29:
Het marktprijsverschil tussen de momenten van energieschaarste en energieoverschot zal de innovatie op het gebied van energieopslag aanwakkeren. Men sorteert voor op de komst van elektrische auto's met lichtgewicht accupakketten met zeer korte laadtijden. Mijn indruk is dat dit voor een zeer groot deel de oplossing gaat zijn voor ons energieopslag vraagstuk voor huishoudens en kleinverbruikers.
Het punt is natuurlijk dat die auto's overdag net op de verkeerde plek zijn. Daar staat tegenover dat het misschien niet eens zo'n gek idee is om overdag te betalen om het op te slaan. Dus eventueel wel maar 5ct/kwh voor de stroom uit je zonnepanelen maar dan wel 10 ct/kwh retour voor wat je op je werk je auto in laat stromen.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Gecko123 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 22:29:
Mijn indruk is dat dit voor een zeer groot deel niet de oplossing gaat zijn. Zoals al eerder opgemerkt, die auto's zijn grotendeels niet thuis als de zon schijnt. Of je moet een electrische auto hebben met verwisselbaar accu pakket (zoals de meeste electrische fietsen hebben). Dan heb je een pakket thuis liggen die je oplaadt, en een pakket in je auto die je morgen gaat opladen.

• Gecko123
Wailing_Banshee schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 08:54:
[...]

Mijn indruk is dat dit voor een zeer groot deel niet de oplossing gaat zijn. Zoals al eerder opgemerkt, die auto's zijn grotendeels niet thuis als de zon schijnt. Of je moet een electrische auto hebben met verwisselbaar accu pakket (zoals de meeste electrische fietsen hebben). Dan heb je een pakket thuis liggen die je oplaadt, en een pakket in je auto die je morgen gaat opladen.
Zoals je nu een energiecontract afsluit voor je woningaansluiting kun je dit straks ook doen voor je auto. Je staat een deel van je accucapaciteit af in ruil voor een gunstiger tarief (lees: vergoeding). De plek van de auto kan dan een rol spelen. De markt bepaald vervolgens op welke plek de prijs (dus de behoefte) het grootst is. Technisch redelijk eenvoudig te organiseren en kan van grote waarde zijn omdat dure anpassingen aan infrastructuur dan kunnen worden uitgesteld. Bijvoorbeeld grote steden. Op plekken waar veel auto's zijn wordt doorgaans ook veel stroom verbruikt. Een gemiddelde auto staat gemiddeld meer dan 23 uur per dag stil en kan aan een laadpaal hangen.

Het mooie is dat een consument hier geen enkel last van hoeft te ondervinden omdat alles zich vertaald in een variabel of vaste tarief. Het is maar net waar je als consument voor kiest of technisch mogelijk is.

Gecko123 wijzigde deze reactie 18-10-2018 21:18 (12%)

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Gecko123 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:58:
[...]

Zoals je nu een energiecontract afsluit voor je woningaansluiting kun je dit straks ook doen voor je auto. Je staat een deel van je accucapaciteit af in ruil voor een gunstiger tarief (lees: vergoeding). De plek van de auto kan dan een rol spelen. De markt bepaald vervolgens op welke plek de prijs (dus de behoefte) het grootst is. Technisch redelijk eenvoudig te organiseren en kan van grote waarde zijn omdat dure anpassingen aan infrastructuur dan kunnen worden uitgesteld. Bijvoorbeeld grote steden. Op plekken waar veel auto's zijn wordt doorgaans ook veel stroom verbruikt. Een gemiddelde auto staat gemiddeld meer dan 23 uur per dag stil en kan aan een laadpaal hangen.

Het mooie is dat een consument hier geen enkel last van hoeft te ondervinden omdat alles zich vertaald in een variabel of vaste tarief. Het is maar net waar je als consument voor kiest of technisch mogelijk is.
Dat vraag ook zeer grote aanpassingen aan bestaande parkeerplaatsen. Want dan moet je overal laadpalen hebben. Technisch meestal wel te realiseren, maar practisch? Vooral die grote parkeerplaatsen bij kantoren en P&R's (waar je juist dit soort dingen wilt hebben). De betrating moet er overal weer uit, leidingen verzwaren en leggen, bestrating er weer in. Wie gaat dat betalen? De automobilist betaalt dat niet (gratis parkeren). En wat dacht je van alle parkeergarages?

https://www.google.nl/map...133185,374m/data=!3m1!1e3
https://www.google.nl/map...911723,375m/data=!3m1!1e3

of de mooiste parkeerplaats van Groningen:
https://www.google.nl/map...476401,374m/data=!3m1!1e3

• prutser001
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 07:47

prutser001

Origin - Silence81

Niet, leuk dat het in NL allemaal zo snel moet, in andere landen is er totaal geen animo voor om het te doen en wij moeten maar geld uitgeven. En die 2de kamer lui doen net alsof de extra maandelijkse kosten totaal niet uitmaken, die leven al lang niet meer in de normale samenleving, die regeren uit een ivoren toren.

Asus z97 Sabretooth, Intel 4770K, GTX1080, 32GB DDR3 2133, Samsung Evo 850 500GB+1000GB, 4 x 4TB HGST, CM 550 - Uplay - TRS.SilencE

• Adlermann
prutser001 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 07:57:
Niet, leuk dat het in NL allemaal zo snel moet, in andere landen is er totaal geen animo voor om het te doen en wij moeten maar geld uitgeven. En die 2de kamer lui doen net alsof de extra maandelijkse kosten totaal niet uitmaken, die leven al lang niet meer in de normale samenleving, die regeren uit een ivoren toren.
Ik ben er wel mee eens dat wij niet harder hoeven te lopen dan de rest van de wereld, vooral omdat wij iets van 0.5% van de mondiale co2 uitstoot hebben.

Stop dan het geld in het sterk reduceren van de luchtkwaliteit. Een verbod op diesels doet meer voor het milieu dan dat extra co2 geneuzel.

Dan loopt Bangladesh maar eerder onder water, onze welvaart is belangrijker dan die van hun. En als ze goed sparen kunnen ze onze ingenieurs inhuren om ze te helpen tegen de stijgende zeespiegel.

Adlermann wijzigde deze reactie 19-10-2018 08:04 (12%)

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

prutser001 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 07:57:
Daar heb je ook nog een punt. Stel dat je in Nederland op elke parkeerplaats kunt laden (dus elke plek heeft zijn eigen lader). Ga je naar het buitenland, heb je nog een probleem, omdat zij daar niet die stap hebben gezet. Zoiets moet je niet als (klein) land alleen doen, zoiets moet je minimaal EU breed en het liefst zelfs Europa breed doen. Wat als Nederland nu vol voor electra gaat, en Duitsland dat niet ziet zitten (te kleine actieradius) en voor voor H2 gaat? En Frankrijk helemaal niets doet?

• Koos2009
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 14-01 00:48
Zelf denk ik dat we ook heel veel winnen door woningbouwvereginigingen te dwingen beter te isoleren.

Momenteel heb ik een HR+(+?) CV ketel uit 2004 en woon ik (sinds april 2009) in een 49M2 benedenwoning met dubbel glas.
Ondanks dat ik voorheen 2x per dag douchete en nu 1x (max 7 min per keer) verbruik ik best veel.

12-06-2013 - 29-06-2014: 1599 kWh 1368m3 gas

29-06-2014 - 28-06-2015: 1619 kWh 1571m3 gas

28-06-2015 - 05-07-2016: 1699 kWh 1719m3 gas

05-07-2016 - 26-06-2017: 1712 kWh 1500m3 gas

26-06-2017 - 24-06-2018: 1620 kWh 1448m3 gas.

Gemm. dus 1649kWh en 1521m3 gas voor 49m2 met dubbel glas......

Verder heb ik een tuin, loopt de kat buiten indien 20 graden of warmer gedurende de hele dag en anders een uurtje of minder.

Ik probeer dus niet teveel voor niks te stoken. Verder heb ik de termostaat op 19.5-20.5 staan.

Heel soms max 22, maar dit komt weinig voor.

De kozijnen zijn nagekeken en volgens de "aannemer" die ergens eind jaren 80, begin 90 de huizen "renoveerde" waren ze nog goed.

Toch voel ik een "koude muur" bij de ramen aan de voorkant. Misschien eens met een waxinelichtje kijken waar het nou tocht.

Verder is de CV ketel in 2013 zowat geheel vervangen op de buitenkant na vanwege voortdurende uitvalverschijnselen en in 2015 en 2017 is er een nieuw vlambed geplaatst.
Bij de jaarlijkse controle dit jaar is er alleen wat klein materiaal vervangen en verder niks schokkends.

Kan ik inmiddels "eisen" dat ik een nieuwe ketel krijg of mogen ze dat weigeren?
Zelf vind ik ~1600m3 aan gas echt veel.
Zelfs voor een woning uit de jaren 50 die in de jaren 80-90 "opgeknapt is". Zeker als ik het verbruik hier zo lees van anderen met meer woonoppervlak.

Koken doe ik overigens niet heel uitgebreid op een paar keer per jaar na dus dat zou niet zoveel moeten schelen.

PSN: DucttapeGuyXXL

• Trichoglossus
Het hangt natuurlijk ook af van hoeveel je thuis bent, en wanneer je de cv hoger zet.

In de grote steden zie ik nog zat woningen met enkel glas. Ik vraag me af wat die voor een gasverbruik zullen hebben.

• Gecko123
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 07:44:
[...]

Dat vraag ook zeer grote aanpassingen aan bestaande parkeerplaatsen. Want dan moet je overal laadpalen hebben. Technisch meestal wel te realiseren, maar practisch? Vooral die grote parkeerplaatsen bij kantoren en P&R's (waar je juist dit soort dingen wilt hebben). De betrating moet er overal weer uit, leidingen verzwaren en leggen, bestrating er weer in. Wie gaat dat betalen? De automobilist betaalt dat niet (gratis parkeren). En wat dacht je van alle parkeergarages?

https://www.google.nl/map...133185,374m/data=!3m1!1e3
https://www.google.nl/map...911723,375m/data=!3m1!1e3

of de mooiste parkeerplaats van Groningen:
https://www.google.nl/map...476401,374m/data=!3m1!1e3
Het hoeft niet allemaal ineens. Je kunt het aantal laadplekken uitbreiden en beginnen op de plekken waar er het meeste behoefte aan is.

Een verbod op diesel slaat natuurlijk nergens op. Je jaagt mensen op kosten omdat er nu nog geen betaalbare alternatieven zijn.

• Koos2009
Trichoglossus schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 22:43:
Het hangt natuurlijk ook af van hoeveel je thuis bent, en wanneer je de cv hoger zet.

In de grote steden zie ik nog zat woningen met enkel glas. Ik vraag me af wat die voor een gasverbruik zullen hebben.
Ik ben overdag aan het werk en laat mijn thermostaat gewoon staan waarop hij staat.
Dit ivm dat ik huisdieren heb en het naar mijn idee zuiniger is om gewoon 1 temp aan te houden tov wisselen.

Wat ik over je 2e vraag kan zeggen is dat er heel veel woningen, al dan niet door achterstallig onderhoud van huisbazen, nog enkelglas en wellicht nog gaskachels hebben.
Ook kan ik zeggen dat ik €150 pm betaal aan de nuon en ieder jaar een 300-450 terug krijg terwijl mijn ouders (64-66jaar) 165 pm betalen in een dergelijke "oude woning".
Ze kregen iets van 150 terug afgelopen jaar.
Wel hebben ze de thermostaat op 21-23 staan in de winter terwijl het niet warmer aanvoelt dan bij mij thuis.
Ook hebben ze zelf cv aangelegd en sinds vorig jaar oktober een nieuwe ketel dus afwachten of dat scheelt.

Ook hebben ze rolgordijnen naar beneden in de avond en nacht.
Huisbaas doet het absolute minimale.

• Trichoglossus
Rond 21u zet ik hem op 16 graden, en tegen de tijd dat ik thuis ben in de middag, en het is nodig dan draai ik hem naar 19/20. Lijkt mij een stuk zuiniger qua verbruik dan de hele tijd op gemiddeld 20 te houden.

Mijn woning is qua oppervlakte bijna 3x zo groot, en ik verbruik 900m3/jaar aan gas.
Koken is maar een paar procent van je hoeveelheid gas, stoken het meeste uiteraard.

Wel interessant trouwens: https://www.woonbond.nl/n...s-hebben-recht-dubbelglas

• Cobb
@Koos2009 je kunt je verbruik halveren door je thermostaat van 22 tot 6 of 7 op 16 graden te zetten. Als je 5 dagen werkt zou ik ook de thermostaat uit laten gaan vlak voor je van huis vertrekt en een uurtje voor aankomst weer naar 20.

Alleen als je tropische huisdieren hebt misschien niet. Maar alles met een vachtje gaat daar geen last van hebben. Dan zit je zo op een verbruik van 800 IPV 1600.

• Koos2009
Cobb schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:38:
@Koos2009 je kunt je verbruik halveren door je thermostaat van 22 tot 6 of 7 op 16 graden te zetten. Als je 5 dagen werkt zou ik ook de thermostaat uit laten gaan vlak voor je van huis vertrekt en een uurtje voor aankomst weer naar 20.

Alleen als je tropische huisdieren hebt misschien niet. Maar alles met een vachtje gaat daar geen last van hebben. Dan zit je zo op een verbruik van 800 IPV 1600.
Ik heb een tropische Europees korthaar 🤔😂

Helaas is mijn thermostaat nog eentje die ik handmatig moet draaien en "bevestigen" door er op te drukken.
Naar beneden draaien lukt maar automatisch een uur voor thuiskomst warmer lukt niet zonder menselijke handelingen.
Ik zal eens kijken of ik via de woningbouw iets moderners kan krijgen of zelf iets verzinnen.

• Yucon

Yucon

*broem*

Koos2009 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 21:08:
[...]

Helaas is mijn thermostaat nog eentje die ik handmatig moet draaien en "bevestigen" door er op te drukken.
Naar beneden draaien lukt maar automatisch een uur voor thuiskomst warmer lukt niet zonder menselijke handelingen.
Ik zal eens kijken of ik via de woningbouw iets moderners kan krijgen of zelf iets verzinnen.
We zitten hier wel op tweakers 8)

• Koos2009
Yucon schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 21:49:
[...]

We zitten hier wel op tweakers 8)
[Afbeelding]
Wow, heb je hier iets van een uitwerking van?
Ben niet zo heel handig met electronica, maar wat uitproberen is leuk.

• Yucon

Yucon

*broem*

Koos2009 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 22:06:
[...]

Wow, heb je hier iets van een uitwerking van?
Ben niet zo heel handig met electronica, maar wat uitproberen is leuk.
Zal ik morgen of overmorgen even voor je nazoeken. Het valt heel erg mee, als ik het me goed herinner ongeveer een tientje aan materiaal. Het schermpje is identiek aan een nokia 5110.

Yucon wijzigde deze reactie 21-10-2018 22:15 (5%)

• Trichoglossus
[...]

Je wilt per se in een warm huis thuiskomen? Ik kom thuis, doe nog wat dingen, draai ondertussen de cv op en binnen no time is het op temperatuur.

• Koos2009
Trichoglossus schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 22:35:
[...]

Je wilt per se in een warm huis thuiskomen? Ik kom thuis, doe nog wat dingen, draai ondertussen de cv op en binnen no time is het op temperatuur.
Niet per se, maar wat upgraden is altijd wel fijn als het relatief makkelijk kan.

• Cobb
@Koos2009 Ik heb slechts een goedkope Remeha qSense, daarmee kan ik een hele week plannen.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Als je het niet via je woningbouw kunt doen: gewoon naar de bouwmarkt, daar een thermostaat halen (even kijken hoe de huidige vast zit, waarschijnlijk met twee draadjes, en of je modulerend hebt ja of nee). Thermostaat van de muur halen, nieuwe thermostaat erop, gewoon op de huidige schroefgaten, en als je gaat verhuizen, de oude weer terug zetten. Het is zo ongeveer het eerste electrische apparaat wat wij gekocht hebben toen we in 2006 verhuisd zijn. En het scheelt bakken met gas.

Wij hebben ook zo'n tropische Europese korthaar, en als hij het koud heeft overdag (of 's nachts) gaat hij maar in z'n mandje liggen. 's nachts en overdag is bij ons de verwarming gewoon uit (15 graden). Wij hebben een thermostaat waar je een tijd opgeeft wanneer het warm moet zijn (dus niet wanneer hij moet verwarmen). En om 6 uur 's morgens is het 19 graden (warm genoeg voor 's morgens, vooral na het douchen), om 6:30 gaat hij weer uit (wij gaan rond 06:45 weg), en om 16:00 is het dan weer warm om op 20:00 weer uit te gaan.

Wij hebben een huis uit 1900, vrijstaand (inhoud weet ik niet zo direct, en het oppervlakte ook niet, weet wel dat het een stuk meer is dan 49m2 :p), en hebben een jaarverbruik van 1800m3.

Weet je trouwens ook hoeveel je hebt gebruikt in juni, juli en augustus? Dat zijn de maanden dat de verwarming (hopelijk!) niet aan is gegaan en weet je dus hoeveel je verbruikt met douchen/koken/werkend houden van de CV.

• Koos2009
@Wailing_Banshee
Helaas heb ik dat nog steeds niet gedaan, maar gezien de eerdere antwoorden zal dat verwaarloosbaar zijn.

@Cobb
Ik heb deze Honeywell
https://www.ti-84shop.nl/...3mEAb8EAQYASABEgIslvD_BwE

Vandaar dat het misschien interessant is om zelf wat te knutselen of zoals @Yucon gedaan heeft

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Koos2009 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:22:
@Wailing_Banshee
Helaas heb ik dat nog steeds niet gedaan, maar gezien de eerdere antwoorden zal dat verwaarloosbaar zijn.
Dat zou je denken, maar ik had het er vorige week met een collega over. Die heeft in de zomermaanden (in z'n eentje) bijna 3keer zoveel gebruikt dan wij met z'n tweëen. Wij zaten op zo'n 15m3 per maand, hij op ruim 40...
@Cobb
Ik heb deze Honeywell
https://www.ti-84shop.nl/...3mEAb8EAQYASABEgIslvD_BwE

Vandaar dat het misschien interessant is om zelf wat te knutselen of zoals @Yucon gedaan heeft
Dan kun je naar elke bouwmarkt gaan en daar een aan/uit thermostaat kopen, die je minimaal wekelijks kunt programmeren.

• Shadowhawk00
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 07:46
Ik ben vorig jaar van het gas afgestapt. Op zich bevalt het me wel eigenlijk qua comfort ben ik er niet veel op achteruit gegaan. Ja het was even goed instellen in het begin en soms deed ik dat wat te strickt maar dat waren meer problemen met zelf zo zuinig mogelijk willen inregelen.
Moest mijn oude ketel vervangen dus dacht vervangkosten ketel + subsidie dat is al een redelijk bedrag als ik daar wat bijleg heb ik een warmtepomp.

Wat ik wel een voordeel vind ik dat ik alles 100% kan inregelen zoals ik wil, ik weet wanneer ik douche dus ik heb dan warm water de rest van de dag niet ( of ik moet overrulen). Ik kan me nu ook op geen mogelijkheid meer verbranden want max temperatuur is 45 graden. Dat is ruim warmer dan 38 dus kan met een 190liter vat ruim douchen. Had hem ook best hoger kunnen instellen maar lage temperatuur is zuiniger.

Maakt het geluid ja, dat doet mijn koelkast ook :) valt eigenlijk reuze mee als er op straat mensen staan te kletsen hoor ik meer. Kost ook niet veel meer ruimte dan mijn ketel ( maar moet wel op beton staan 300kg op houten balken is niet verstandig). Kosten vielen wel mee 3x zoveel geld kwijt als nieuwe ketel maar geen rasrekening en aansluiting meer nodig.

Toen was het nog een goede investering, je neemt zonnepanelen en een warmtepomp en door de salderingsregeling draai je mooi 0 op de meter dus geen kosten. Dus financieel zou ik het nu niet aanraden.

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Ik heb sinds kort weer contact met iemand uit mijn jeugd, en die woont in een A+ woning zonder gas.

die betaald voor 80 - 100 euro per jaar voor stroom alleen wel even 85,- per maand voor een WP installatie a 30.000 euro .. (huur/koop regeling)

kijk en dan zeg ik op mijn beurt weer van pfff wel leuk van het gas af maar zolang Elektrisch duurder is (inclusief aanschaf) blijf ik op gas zitten en isoleer mijn huis zoveel mogelijk.

Ik lach me nu rot met 140 euro per maand en ik zie elke isolatie ronde/jaar de rekening dalen met 20 euro p.m

• SjoerdV nl
Waarom lach je? Hij heeft 93 euro per maand aan kosten. Jij hebt 140 euro per maand en daarbij nog eens de kosten van het isoleren + in de nabije toekomst de stijgende belasting op gas.

Ik kan het fout begrijpen hoor, maar 93 euro is volgens mij minder dan 140 euro. Tenzij zijn stroomverbruik 80 tot 100 euro per maand zou zijn, wat weer extreem veel is.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

https://www.rtvnoord.nl/n...weg-naar-aardgasloze-stad
De meeste Stadjers hebben het niet in de gaten, maar zomers als de temperatuur boven de 20 graden is, stoken ze geen aardgas meer. Al het gas in de Stad is dan 'groen' en wordt opgewekt door grote vergisters, zoals die van de Suikerunie in Hoogkerk.
Eindelijk eens een stukje wat onderscheid maakt tussen gas en aardgas...

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
@Shadowhawk00 He waarom nu die laatste zin, anders had je een duimpje van me gekregen... Oh, die heb je ook gekregen. Helemaal met je eens, maar die laatste zin he, daar ben ik het dus niet mee eens.

• Cobb
IPV iedereen cold turkey van het gas af, zou het niet veel beter zijn om nog 1x een flinke subsidie te geven op een zeer zuinige HR CV ketel of verplichten dat 10 jaar en ouder vervangen moeten worden? Als zoiets landelijk wordt uitgerold kan wellicht het gasverbruik al binnen een jaar flink afnemen?

• GH45T
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 10:32
Cobb schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:06:
IPV iedereen cold turkey van het gas af, zou het niet veel beter zijn om nog 1x een flinke subsidie te geven op een zeer zuinige HR CV ketel of verplichten dat 10 jaar en ouder vervangen moeten worden? Als zoiets landelijk wordt uitgerold kan wellicht het gasverbruik al binnen een jaar flink afnemen?
Dat zou kunnen, maar mij lijkt het subisidieren van isoleren en lage temperatuur verwarming aanleggen zinniger. Door isolatie direct minder gasverbruik en door lage temperatuur verwarming kunnen mensen vervolgens ook daadwerkelijk overstappen op een warmtepomp.

• Cobb
Ik begrijp je punt. Ik vrees alleen dat heel veel woning niet voldoende geïsoleerd kunnen worden voor ltw. Een oudere vrijstaande woning of boerderij bijvoorbeeld. Een hoekwoning uit de 50 of 60er jaren. Daar moet gewoon 20 tot 30.000 euro tegenaan om geschikt te krijgen voor ltw.
Die woningen kunnen voor het milieu beter worden warmgestookt met gas dan met één warmtepomp die op 100% moet blijven draaien.

Cobb wijzigde deze reactie 08-11-2018 09:20 (18%)

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 08:54

BertV

R-L48

Ik blijf in mijn koop-appartement uit 1957 (3 hoog) de ketel gebruiken tot ik door de overheid gedwongen wordt om 'm te verwijderen.

Ik heb al muur- en dakisolatie, HR++ glas en een volledige vernieuwing van radiatoren, buizen en ketel.
Wat ik nu nog kan doen is de kamertemperatuur (verder) verlagen als het te prijzig wordt.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

GH45T schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:11:
[...]

Dat zou kunnen, maar mij lijkt het subisidieren van isoleren en lage temperatuur verwarming aanleggen zinniger. Door isolatie direct minder gasverbruik en door lage temperatuur verwarming kunnen mensen vervolgens ook daadwerkelijk overstappen op een warmtepomp.
Zo goed mogelijk isoleren, en een zo efficiënt mogelijke gasketel en zo veel mogelijk biogas uit industrieel afval.
Het is gewoon niet mogelijk om alle huizen die er nu staan te slopen en opnieuw op te bouwen. En het is niet mogelijk om alle huizen die er nu staan naar de perfecte omstandigheden voor een WP om te bouwen. Dus moet je een tussenoplossing doen.

• ph4ge
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 12:56
Wailing_Banshee schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:41:
[...]

Zo goed mogelijk isoleren, en een zo efficiënt mogelijke gasketel en zo veel mogelijk biogas uit industrieel afval.
Het is gewoon niet mogelijk om alle huizen die er nu staan te slopen en opnieuw op te bouwen. En het is niet mogelijk om alle huizen die er nu staan naar de perfecte omstandigheden voor een WP om te bouwen. Dus moet je een tussenoplossing doen.
Ik zou beginnen bij het laaghangend fruit en je dan omhoog werken naar mate de technologie en ervaring verbetert. Dus begin eens bij alles wat wel makkelijk te realiseren is, ook financieel gezien.

ph4ge wijzigde deze reactie 08-11-2018 10:33 (6%)

SW-0040-8191-9064

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

ph4ge schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:29:
[...]

Ik zou beginnen bij het laaghangend fruit en je dan omhoog werken naar mate de technologie en ervaring verbetert. Dus begin eens bij alles wat wel makkelijk te realiseren is, ook financieel gezien.
Ja, en dat is die oude ketel vervangen door een nieuwe. Wij hadden een ketel die een jaar of 4 geleden is vervangen door een nieuwe (die oude was 20 jaar oud). Je ziet dat gelijk terug in het gasverbruik. Was ook binnen een paar uur gedaan.

• markje1
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 20-01 23:29
Cobb schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:06:
Maar als je die nieuwe ketels op de zelfde temperaturen instelt als de oude dan stoken ze niet enorm veel zuiniger. Wat nu veel vervangen wordt is veelal al een HR-toestel, die worden uiteraard ook nog ontwikkeld maar die stappen zijn niet zo groot als VR -> HR.

Subsidie op isoleren, duurzame toestellen en advies/inregelen levert waarschijnlijk meer op.

En gebouwen zonder woonfunctie met energielabel wat lager is dan D binnen een 3 jaar afkoppelen.

-

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Nu online
markje1 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 15:17:
[...]

Maar als je die nieuwe ketels op de zelfde temperaturen instelt als de oude dan stoken ze niet enorm veel zuiniger. Wat nu veel vervangen wordt is veelal al een HR-toestel, die worden uiteraard ook nog ontwikkeld maar die stappen zijn niet zo groot als VR -> HR.

Subsidie op isoleren, duurzame toestellen en advies/inregelen levert waarschijnlijk meer op.

En gebouwen zonder woonfunctie met energielabel wat lager is dan D binnen een 3 jaar afkoppelen.
Zelfs de stap van VR naar HR scheelt maar ~10% in verbruik. MITS je installatie goed ingeregeld is, en de retourtemperatuur daadwerkelijk laag genoeg is om de rookgassen goed te condenseren. Anders nog minder. Een HR ketel die niet defect is, vervangen door een andere HR ketel... da's gewoon zonde van het geld en de grondstoffen.

Bedenk dat je met verbeteren van de isolatie zelfs bij relatief recente woningen ('90-'0) al gauw 30% of meer kunt besparen. En die besparing blijft altijd gelden, ook als er ooit helemaal geen gas meer door de leidingen zou stromen.

zcflevo.nl

• mr_evil08
  • Laatst online: 13:41
Wij hebben in de tussentijd gekozen voor een lucht/lucht warmtepomp voor de gehele benedenverdieping, dit zien wij als prima tussenstap, hierdoor zijn de maandlasten enorm gedaald en komen prima uit volgens de voorspelling kwa verbruik (zoals het nu lijkt inmiddels bijna 1 jaar verder).

Het comfort is daardoor verhoogt, altijd thuiskomen in een warm huis (door van te voren aanzetten op afstand, of tijdklok), of simpel aanzetten bij thuiskomt want binnen 1 uur is het vrijwel altijd al wel warm.

Niet alle warmtepompen zijn "traag" of hebben "kinderziektes".

Zou morgen de gaskraan dicht gaan, dan hoeft hier alleen iets bedacht te worden voor warmwater.

Wij zijn nu meer in afwachtende houding, om te kijken wat de overheid gaat doen als straks geen nieuwe gasketels meer verkocht/geplaatst mogen worden, worden warmtepompen fors goedkoper of komt er forse subsidies, want nu een grote installatie aanschaffen vind ik een te groot risico.

natuurlijk doen wij het ook wel voor het milieu maar er zijn zeker grenzen.
Mocht morgen de gaskraan dichtgaan dan hoeft er alleen iets bedacht te worden voor warmwater, koken en verwarmen gebeurt dus al elektrisch.

Voor warm water vind ik het op moment nog niet rendabel genoeg en hoop dat dit nog een stuk verbetert wordt.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 09-01-2019 23:08 (4%)

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• bert pit
  • Laatst online: 11:49
mr_evil08 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 23:02:
Wij hebben in de tussentijd gekozen voor een lucht/lucht warmtepomp voor de gehele benedenverdieping, dit zien wij als prima tussenstap, hierdoor zijn de maandlasten enorm gedaald en komen prima uit volgens de voorspelling kwa verbruik (zoals het nu lijkt inmiddels bijna 1 jaar verder).

Het comfort is daardoor verhoogt, altijd thuiskomen in een warm huis (door van te voren aanzetten op afstand, of tijdklok), of simpel aanzetten bij thuiskomt want binnen 1 uur is het vrijwel altijd al wel warm.

Niet alle warmtepompen zijn "traag" of hebben "kinderziektes".

Zou morgen de gaskraan dicht gaan, dan hoeft hier alleen iets bedacht te worden voor warmwater.

Wij zijn nu meer in afwachtende houding, om te kijken wat de overheid gaat doen als straks geen nieuwe gasketels meer verkocht/geplaatst mogen worden, worden warmtepompen fors goedkoper of komt er forse subsidies, want nu een grote installatie aanschaffen vind ik een te groot risico.

natuurlijk doen wij het ook wel voor het milieu maar er zijn zeker grenzen.
Mocht morgen de gaskraan dichtgaan dan hoeft er alleen iets bedacht te worden voor warmwater, koken en verwarmen gebeurt dus al elektrisch.
Een warmtepompboiler met zonnecollector is een goede manier om warm water op te wekken zonder gas. Zit behoorlijk wat subsidie op momenteel.

• Cobb
@mr_evil08 En valt je elektra verbruik nog mee?
Alleen even een oplossing voor warm water, is dat toch niet best een dingetje?

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Cobb schreef op zondag 13 januari 2019 @ 23:55:
Hangt ervan af of je ruimte hebt voor een boiler. Electrische boilers zijn gewoon overal te koop.

• Cobb
@Wailing_Banshee En of je ruimte hebt voor zonnepanelen, anders blijft het bakken met geld kosten.

Cobb wijzigde deze reactie 14-01-2019 08:07 (10%)

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Je kan altijd voor een doorstroomverwarmer kiezen, als je geen zonnepanelen hebt of geen zonneboiler (door gebrek aan ruimte). Afhankelijk van wat je nodig hebt (en even goed shoppen) valt de prijs enorm mee.

Moet je alleen wél kiezen voor een verzwaring van je installatie als je dat nog niet gedaan hebt. Maar ik denk dat dit tóch wel moet gaan gebeuren, kijkende naar de toekomst.

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Cobb
@Notna wat bedoel je met verzwaring? Grotere radiatoren?

Ik maak mij serieus zorgen over mijn situatie, ik kan namelijk maar 4 zonnepanelen kwijt op mijn eengezinswoning en als ik daar over x jaar mijn elektrische auto mee moet gaan laden...

Cobb wijzigde deze reactie 14-01-2019 08:15 (63%)

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Cobb schreef op maandag 14 januari 2019 @ 08:13:
@Notna wat bedoel je met verzwaring? Grotere radiatoren?
3 x 25A aansluiting in huis ;) Zo een doorstroomverwarmer heeft voor een beetje capaciteit een 3-fase aansluiting nodig.

Verzwaring van radiatoren is hier niet aan de orde, aangezien het enkel ging om het verwarmen van SWW, niet voor CV.
Anders heb je een elektrische CV ketel nodig en dat is nou juist weer hopeloos inefficiënt. Kan je beter voor een WP oplossing gaan ( L/L, L/W, W/W afhankelijk van je situatie)

Ik heb het zelf opgelost door (voorlopig) 2 kamers met een L/L WP te verwarmen en de andere (kleinere) kamers met een convector kacheltje. Die kamers zijn letterlijk binnen 30 minuten warm en blijven dat ook. Om het op 19 graden te krijgen (van bijv. 14) kost mij dat 450 W (totaal)

Toekomst plannen:

- Aansluiten 3-Fase (meterkast is er al op voorbereid)
- Overstappen op inductie
- Overstappen op doorstroomverwarming voor douche (kan mooi tijdens de renovatie)
- Gas de deur uit *
- Zonnepanelen (ik kan er 12 kwijt op een jaarverbruik van dit moment rond de 4900 kWh voor een gezin van 5(waarbij ik altijd thuis ben ivm werk)) ( 170 m³ gas voor SWW)
- L/L WP voor zolder en 2 andere overige kamers

* dat gaat nog een dingetje worden aangezien men hier in Purmerend iedereen van het gas af wilt hebben. Dat is prima, maar dan gaan ze stadverwarming door je strot douwen :F En je hebt er helaas geen keuze in :X

Notna wijzigde deze reactie 14-01-2019 08:25 (7%)

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Notna schreef op maandag 14 januari 2019 @ 08:09:
[...]

Je kan altijd voor een doorstroomverwarmer kiezen, als je geen zonnepanelen hebt of geen zonneboiler (door gebrek aan ruimte). Afhankelijk van wat je nodig hebt (en even goed shoppen) valt de prijs enorm mee.
Is zo'n doorstroomverwarmer zoveel goedkoper dan een electrische boiler? Die van m'n moeder gebruikt maximaal zo'n 6kWh per dag.

• Cobb
Ik ben ook wel benieuwd naar het jaarlijkse verbruik van zo een doorstroomverwarmer.

Ik heb een ruime hoekwoning en zal deze zomer de buitenmuur gaan isoleren aan de binnenkant met pir of steenwol en gips. Voordeel daarvan is dat ik gelijk mooi mijn elektra en andere voorzieningen kan aanleggen zoals ik dat wil. Op de slaapkamers zal ik dat ook gaan doen maar met 5cm piepschuimplaten en gips. Dan w.ik die winter mijn verbruik nog eens even aanzien.

Misschien laat ik binnenkort 4 zonnepanelen leggen.

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Wailing_Banshee schreef op maandag 14 januari 2019 @ 08:34:
[...]

Is zo'n doorstroomverwarmer zoveel goedkoper dan een electrische boiler? Die van m'n moeder gebruikt maximaal zo'n 6kWh per dag.
Je hoeft geen water warm te houden, die je mogelijk ook niet elke dag gebruikt. In die zin verbruik je dus precies wat je nodig hebt op het moment dat je het nodig hebt.

Ik denk dat het op langere termijn voordeliger is dan een elektrische boiler. Hier staan ook wat gebruiksgegevens vermeld:

Doorstroomverwarmer of elektrische boiler?

Kortstondig verbruiken deze dingen een stuk meer dan een elektrische boiler. Maar daarna gaan ze ook gewoon uit en verbruiken ze ad nihil meer (zal wel wat stand-by verbruik zijn neem ik aan).
Ik denk dat het ook aan je douchegedrag ligt. Als je kort doucht zal een DSV (doorstroomverarmer) voordeliger zijn dan wanneer je 15+ minuten doucht.

Edit:

Hier vermelt iemand dat het per doucheberut van 10 minuten ongeveer 1 kWh trekt:

http://www.ecologieforum....hp?t=6265&start=15#p95654

Notna wijzigde deze reactie 14-01-2019 09:20 (7%)

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Notna schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:16:
[...]

Je hoeft geen water warm te houden, die je mogelijk ook niet elke dag gebruikt. In die zin verbruik je dus precies wat je nodig hebt op het moment dat je het nodig hebt.

Ik denk dat het op langere termijn voordeliger is dan een elektrische boiler. Hier staan ook wat gebruiksgegevens vermeld:

Doorstroomverwarmer of elektrische boiler?

Kortstondig verbruiken deze dingen een stuk meer dan een elektrische boiler. Maar daarna gaan ze ook gewoon uit en verbruiken ze ad nihil meer (zal wel wat stand-by verbruik zijn neem ik aan).
Ik denk dat het ook aan je douchegedrag ligt. Als je kort doucht zal een DSV (doorstroomverarmer) voordeliger zijn dan wanneer je 15+ minuten doucht.

Edit:

Hier vermelt iemand dat het per doucheberut van 10 minuten ongeveer 1 kWh trekt:

http://www.ecologieforum....hp?t=6265&start=15#p95654
Ik had vorig jaar al van dit ding moeten afweten, het was perfect geweest voor m'n moeder (heeft een vakantie huisje gekocht, waar niet zo heel veel ruimte in de badkamer is, en die boiler neemt behoorlijk wat ruimte in!).

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Ik heb geen meetapparatuur hangen aan de doorstroomverwarmer. Wel heb ik een ruwe berekening gedaan op basis van het verbruik tijdens een douchebeurt

Dat is inderdaad zo rond de 1kWh per 10 minuten. Maar... dit gaat wel op basis van vooropgewarmd water. Het koude leidingwater gaat namelijk eerst door de hygieneboiler welke door de (warmtepomp)CV installatie op 28-30 graden wordt gehouden.

(omdat ik in de keukenkast/plint te weinig ruimte heb, is daar ook geen close in boiler gekomen. Maar een kleine doorstroomverwarmer. )

kmf wijzigde deze reactie 14-01-2019 09:33 (12%)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• T-MOB
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Cobb schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:00:
Ik ben ook wel benieuwd naar het jaarlijkse verbruik van zo een doorstroomverwarmer.
Tegen een gewone boiler is het altijd voordeliger. Je mist immers het stilstandverlies. Verder verwam je allebei COP=1. Tegenover een warmtepompboiler denk ik dat een doorstromer het aflegt. Als je daarmee een COP van 3 haalt dan compenseert dat ruimschoots het stilstandverlies.

Verder heb ik er wel eens aan gerekend en ik denk dat een doorstromer niet genoeg kan leveren op een normale aansluiting (voor het comfortniveau dat ik wens). Als je 9 liter per minuut van 14 naar 38 graden wil brengen dan heb je 15kW nodig. Dat is 62A bij 240 volt. Theoretisch kan dat op een 3x25A aansluiting, maar qua (selectiviteit van) zekeringen kom je er niet mee weg.

Ik zie een doorstromer vooral nuttig als aanvulling op een zonneboiler of wartmepompsysteem waarbij je water hebt dat niet altijd heet genoeg is, maar wel wat verwarmd. Als je zonneboiler maar tot 28 graden komt op een winterse dag, dan kun je dat met de doorstromer naverwarmen tot comfortabel niveau.

The current moment has been described as “post-truth,” which is a misnomer. The problem is that everyone has their truth and nobody admits doubt.

• Yucon

Yucon

*broem*

Cobb schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:00:

Misschien laat ik binnenkort 4 zonnepanelen leggen.
Ik kan me niet voorstellen dat zich dat ook maar in de verte loont. Als je het laat leggen zullen 4 panelen aan arbeid niet heel veel goedkoper zijn dan bijvoorbeeld 12. Maar die kosten kun je wel maar over 4 panelen uitsmeren. Ik zou het ofwel zelf doen, ofwel overwegen het gewoon helemaal niet te doen. Heb je het al eens doorgerekend?

Yucon wijzigde deze reactie 14-01-2019 09:51 (3%)

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 13:35
@T-MOB Doorstroomverwarmers die meer dan 4KW doen gaan altijd al naar 2 of 3 fase. Zeker 11KW en hoger is gewoon 3 fase. Selectiviteit is niet een issue in deze (want het zijn geen groepen/zekeringen achter elkaar), meer de totaal belasting per fase als er nog iets anders aan gaat.
Maar er al hebben al genoeg mensen zo'n ding op 3 fase aansluitingen en het gaat in de praktijk prima. Ook omdat een 25A niet meteen bij 1 seconde 25A eruit klapt.

@Cobb Zou inderdaad even kijken voor het zelf aansluiten van 4 panelen. Zeker als dit op een schuurtje is o.i.d.
Veel bedrijven zijn al niet eens geinteresseerd om te komen bij kleine aantallen.

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• kmf
  • Niet online
T-MOB schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:42:
[...]

Tegen een gewone boiler is het altijd voordeliger. Je mist immers het stilstandverlies. Verder verwam je allebei COP=1. Tegenover een warmtepompboiler denk ik dat een doorstromer het aflegt. Als je daarmee een COP van 3 haalt dan compenseert dat ruimschoots het stilstandverlies.
Alleen is het warmteverlies ook hoger bij hogere temperatuur. Dus die WPboilervat met 50-60 graden verliest ook meer warmte. Hoeveel dat is...
Ik zie een doorstromer vooral nuttig als aanvulling op een zonneboiler of wartmepompsysteem waarbij je water hebt dat niet altijd heet genoeg is, maar wel wat verwarmd. Als je zonneboiler maar tot 28 graden komt op een winterse dag, dan kun je dat met de doorstromer naverwarmen tot comfortabel niveau.
Precies! De doorstromer bij mij is ook een warmwatergarantie. Ongeacht het weer, altijd warm water.

Afgelopen maanden was de zonneboiler hier 99% van de tijd niet boven de 20 graden gekomen. Dus in de winter speelde ie nauwelijks mee. (dat geld eigenlijk ook voor de zonnepanelen)

• T-MOB
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

T-MOB

Echte chocomel eerst!

!null schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:21:
@T-MOB Doorstroomverwarmers die meer dan 4KW doen gaan altijd al naar 2 of 3 fase. Zeker 11KW en hoger is gewoon 3 fase. Selectiviteit is niet een issue in deze (want het zijn geen groepen/zekeringen achter elkaar), meer de totaal belasting per fase als er nog iets anders aan gaat.
Maar er al hebben al genoeg mensen zo'n ding op 3 fase aansluitingen en het gaat in de praktijk prima. Ook omdat een 25A niet meteen bij 1 seconde 25A eruit klapt.
Ja, en 15kW over 3 fasen is 20.8A per fase. Dat krijg je niet selectief gezekerd achter 3x25A. Het maximum vermogen wat je op een nette manier kwijt kunt is 11kW. Daarmee kun je maximaal 164 graad-liters per minuut opwarmen. Als je met 9 liter per minuut wil douchen kun je dus 18 graden verwarmen. Als je leidingwater 14 graden is moet je dan op 32 graden douchen. Wil je op 38 graden douchen dan kan dat met 6.8 liter per minuut.
Maar goed, dat is bij 14 graden aanvoer. Leidingwater kan 's winters ook 7 of 8 graden zijn. Dan hou je nog 5.5 liter per minuut over...

The current moment has been described as “post-truth,” which is a misnomer. The problem is that everyone has their truth and nobody admits doubt.

• !null
@T-MOB Het is dan ook veel praktischer om zoiets te gebruiken met een 2e bron. Dat kan overigens ook een Douche WTW zijn, die kan na een tijdje tegen de 10KW toevoegen.
Maar je kunt er ook een klein elektrisch boilertje voorhangen, hoeft maar 30 liter te zijn of zelfs een keukenboilertje.

Echter nu zijn warmtepompboilers er met subsidie heel betaalbaar. Dat lijkt me de beste en efficientste optie. Heb je wellicht ook geen doorstroomverwarmer nodig. En dus geen 3 fase, scheelt allemaal weer.

!null wijzigde deze reactie 14-01-2019 11:45 (7%)

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

!null schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:42:
@T-MOB Het is dan ook veel praktischer om zoiets te gebruiken met een 2e bron. Dat kan overigens ook een Douche WTW zijn, die kan na een tijdje tegen de 10KW toevoegen.
Maar je kunt er ook een klein elektrisch boilertje voorhangen, hoeft maar 30 liter te zijn of zelfs een keukenboilertje.

Echter nu zijn warmtepompboilers er met subsidie heel betaalbaar. Dat lijkt me de beste en efficientste optie. Heb je wellicht ook geen doorstroomverwarmer nodig. En dus geen 3 fase, scheelt allemaal weer.
Ik zie ze met name nut hebben in situaties waar je niet vaak douchewater nodig hebt. In het geval van m'n moeder bijvoorbeeld, in een vakantie huisje. Je zult in zo'n huisje vaak in de zomer zitten, en in Hongarije is dan vaak warm, en dus wil je sowieso niet al te warm douchen. En minder water verbruik is in Hongarije ook helemaal niet zo slecht (water is daar best duur, i.t.t. elektra).

Wat betreft een keukenboilertje, die dingen vreten energie. Ik kende deze electrische doorstroomverwarmer nog niet, maar ik denk dat hij voor ons beter geschikt is dan die keukenboiler die we nu gebruiken in de bijkeuken. Dat ding verbruikt nu zo'n 500Wh per dag (zit op een timer), maar we gebruiken die kraan niet dagelijks.

• kmf
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:49:
[...]

Wat betreft een keukenboilertje, die dingen vreten energie. Ik kende deze electrische doorstroomverwarmer nog niet, maar ik denk dat hij voor ons beter geschikt is dan die keukenboiler die we nu gebruiken in de bijkeuken. Dat ding verbruikt nu zo'n 500Wh per dag (zit op een timer), maar we gebruiken die kraan niet dagelijks.
Niet als je een 1-fase doorstromerverwarmer neemt. Heb ik ook. Die levert maar 2liter/minuut aan water. Oftewel pisstraaltje. Maar de doorstroming hiervan heb ik op max gezet zodat er nog mee gewerkt kan worden.

Na een minuut komt het warme water van z'n grote broertje (of zonneboiler) en dan heb ik volledige capaciteit (en schakelt de doorstromer van de keuken uit).

• Cobb
Yucon schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:51:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat zich dat ook maar in de verte loont. Als je het laat leggen zullen 4 panelen aan arbeid niet heel veel goedkoper zijn dan bijvoorbeeld 12. Maar die kosten kun je wel maar over 4 panelen uitsmeren. Ik zou het ofwel zelf doen, ofwel overwegen het gewoon helemaal niet te doen. Heb je het al eens doorgerekend?
Ik vind het bijzonder lastig. Ik kan evt. creatief er 5 kwijt op dak maar 2 op de dakkapel en 3 in landscape er onder. Ik heb dus ook 5 optimizers nodig en ik zie het ook niet zitten om ze zelf neer te leggen.

Ik kan achterin mijn tuin een overkapping maken. Van 6x3 met en flauwe helling op dat dak waar ik hopelijk 10 panelen op kwijt kan op het zuiden. Mijn buren hebben echter op anderhalve meter afstand van dat dak een flinke boom staan die helft in de schaduw zet. De boom laat ook veel rotzooi vallen (geen blad maar zaadlobben oud) ...kortom allemaal niet ideaal maar ik.moet toch wat...

• !null
[...]

Ik zie ze met name nut hebben in situaties waar je niet vaak douchewater nodig hebt. In het geval van m'n moeder bijvoorbeeld, in een vakantie huisje. Je zult in zo'n huisje vaak in de zomer zitten, en in Hongarije is dan vaak warm, en dus wil je sowieso niet al te warm douchen. En minder water verbruik is in Hongarije ook helemaal niet zo slecht (water is daar best duur, i.t.t. elektra).
Gewoon een hele goede douchekop nemen die lekker is terwijl hij nog zuinig is. Kan met extreem weinig liters per minuut.
Dan kan je ook wel af met 1 fase. Heb ik in het buitenland ook wel eens gezien.

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online
Ik hoop in mei van het gas af te gaan. De enige stap die ik nog moet zetten is een inductie kookplaat.
Het huis verwarm ik doormiddel van een L/L warmtepomp en warm water via een warmtepompboiler. Ik ben ook van 1-fase naar 3-fase over gegaan.

• Joepla
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 20-01 19:32

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

[...]
Een doorstromer verwarmt met hetzelfde principe als een boilertje. Het enige verschil is het warmteverlies dat een boiler heeft. Hoewel dat bij een goede boiler best weinig is. En in de winter is dat verlies geen verlies: het komt dan ten goede aan je omgeving (keuken?) die je toch al moest verwarmen.
Wie beweert dat zo'n ding zich terugverdient: ik zie graag de berekening.

Voordeel van een boiler is dat je in korte tijd veel heet water kunt krijgen zonder heftige elektrische aanpassingen (1 naar 3 fase), een doorstromer kan dat alleen als hij een flink vermogen heeft.

Bang voor legionella? Temperatuur voldoende hoog zetten of 1x per week even op max zetten.

Live solarinfo op PVoutput [6,625 kWp]

• mr_evil08
  • Laatst online: 13:41
600kwh per jaar, lucht/lucht wp, Er is gekozen voor kwaliteit (is dus een nieuw afgifte systeem).
gas CV was rond 800-900m3, ex warmwater 150 m3 per jaar.
Lang verhaal, ga ik hier niet neerzetten, ik weet dat 1m3 gas ongeveer gelijk staat aan 8 kwh stroom.

De vorige eigen(aren) hebben huidige afgifte / verwarming systeem "krenterig" aangelegd.

Behalve HR++ glas beneden (in bestaande kozijnen) verder niks aan isolatie gedaan, woning van 1986 voor die tijd al super geïsoleerd, muren zat al steen/glaswol met een spouw, dak/vloer isolatie aanwezig, wel ventilatie type C, wtw zat erin maar de vorige eigenaar eruit gesloopt omdat deze stuk ging(buizen zitten er nog). 8)7

Maar zo vaak, de klant heeft er niks voor over en installateur kan de kosten niet verantwoorden, dus wordt het "berekend" aangelegd.

@ iedereen
- doorstromer > meterkast niet geschikt, uitbouwen naar 3 fases + forse verhoging vastrecht, hoofdzekering hier 25A (volgens netbeheerder).
- elektrische boiler > lage investering, verbruik COP1 en stilstand verliezen.
- zonneboiler > mogelijk.
- WP boiler > mogelijk, alhoewel het rendement van mij iets beter mag.
- Ventilatie WP > mogelijk, nadeel je "over ventileert" de woning, hoe efficiënt blijft het daadwerkelijk?

Een zonneboiler ga ik in de gaten houden, ondanks ik hoor dat je beter een WP boiler + zonnepanelen kan nemen, dat ligt ook helemaal aan in hoeverre ze "salderen" de nek om gaan draaien(ik heb hier nog geen zonnepanelen, zit er aan te denken).

Een gasketel geeft op moment veel luxe bij WW, dat weegt mee, gewoon aan jengelen en een bak water.
CV is ook voor "standby" verwarming, maar nooit meer aan geweest. :+

Vastrecht van gas is gelijk aan 572kwh stroom, en is "maar" 126 euro per jaar.
https://www.enexis.nl/con...iefbladen-netwerktarieven

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Joepla schreef op maandag 14 januari 2019 @ 16:04:
[...]

Een doorstromer verwarmt met hetzelfde principe als een boilertje. Het enige verschil is het warmteverlies dat een boiler heeft. Hoewel dat bij een goede boiler best weinig is. En in de winter is dat verlies geen verlies: het komt dan ten goede aan je omgeving (keuken?) die je toch al moest verwarmen.
Wie beweert dat zo'n ding zich terugverdient: ik zie graag de berekening.
We hebben nu een merk z keukenboilertje, dat ding gebruikt 500Wh per dag, ook al gebruiken we hem niet. En hij staat op een tijdsklok, dus heb je alsnog kans dat je alleen lauw water hebt, omdat je hem gebruikt vlak voordat hij weer zou gaan opwarmen. Daarbij, terugverdienen heeft alleen betekenis als je iets anders vervangt wat hetzelfde effect zo hebben. Aangezien wij zonder boiler geen warm water in de bijkeuken zouden hebben (er loopt alleen een koudwater leiding naar de bijkeuken)...

In de winter is dat verlies bij ons wel degelijk verlies, want die ruimte wordt helemaal niet eens verwarmd... (in de zomermaanden gebruikt dat ding 13kWh, in de wintermaanden 18kwh)

• Cobb
@Wailing_Banshee over die kleine keukenboiler of close in boiler. Ik heb er zelf ook eentje in de keuken en had deze altijd op een timer. Tijdje terug vond ik ergens op internet een berekening dat het zuiniger zou zijn om hem gewoon aan te laten staan ivm het opwarmen na stilstand. Wat zijn jouw ervaringen daarmee? Ik heb overigens alle leidingen ban de boiler geïsoleerd, dat moet ook aardig wat schelen in zijn verbruik.

http://www.olino.org/blog...verbruik-close-in-boiler/

Cobb wijzigde deze reactie 15-01-2019 08:35 (9%)

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True