600kwh per jaar, lucht/lucht wp, Er is gekozen voor kwaliteit (is dus een nieuw afgifte systeem).
gas CV was rond 800-900m3, ex warmwater 150 m3 per jaar.
Lang verhaal, ga ik hier niet neerzetten, ik weet dat 1m3 gas ongeveer gelijk staat aan 8 kwh stroom.
De vorige eigen(aren) hebben huidige afgifte / verwarming systeem "krenterig" aangelegd.
Behalve HR++ glas beneden (in bestaande kozijnen) verder niks aan isolatie gedaan, woning van 1986 voor die tijd al super geïsoleerd, muren zat al steen/glaswol met een spouw, dak/vloer isolatie aanwezig, wel ventilatie type C, wtw zat erin maar de vorige eigenaar eruit gesloopt omdat deze stuk ging(buizen zitten er nog).
Maar zo vaak, de klant heeft er niks voor over en installateur kan de kosten niet verantwoorden, dus wordt het "berekend" aangelegd.
@ iedereen
- doorstromer > meterkast niet geschikt, uitbouwen naar 3 fases + forse verhoging vastrecht, hoofdzekering hier 25A (volgens netbeheerder).
- elektrische boiler > lage investering, verbruik COP1 en stilstand verliezen.
- zonneboiler > mogelijk.
- WP boiler > mogelijk, alhoewel het rendement van mij iets beter mag.
- Ventilatie WP > mogelijk, nadeel je "over ventileert" de woning, hoe efficiënt blijft het daadwerkelijk?
Een zonneboiler ga ik in de gaten houden, ondanks ik hoor dat je beter een WP boiler + zonnepanelen kan nemen, dat ligt ook helemaal aan in hoeverre ze "salderen" de nek om gaan draaien(ik heb hier nog geen zonnepanelen, zit er aan te denken).
Een gasketel geeft op moment veel luxe bij WW, dat weegt mee, gewoon aan jengelen en een bak water.
CV is ook voor "standby" verwarming, maar nooit meer aan geweest.
Vastrecht van gas is gelijk aan 572kwh stroom, en is "maar" 126 euro per jaar.
https://www.enexis.nl/con...iefbladen-netwerktarieven