Doorstroomverwarmer of elektrische boiler?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 703731

Topicstarter
Goedeavond,

Helaas in andere topics het antwoord op mijn vraag niet echt kunnen vinden. De situatie was vaak net wat anders. Mocht ik een topic over het hoofd gezien hebben dan ontvang ik natuurlijk graag het linkje!

De vraag: wat verbruikt minder energie (en is dus de voordeligste oplossing)? Een doorstroomverwarmer of een elektrische boiler?

De situatie:
- Een nieuwbouwhuis met goede isolatiewaarden (RCgevel: 7, RCvloer: 5, RCdak: 10).
- Geen gasaansluiting.
- Een douche-wtw
- Douchetijd: 20 min per dag (kan/zal i.v.m. gezinsuitbreiding komende jaren meer worden)
- Verbruik douchekop: 9 - 10 liter/minuut

Onze adviseur heeft bij de EPC-berekening een 80 liter elektrische boiler gebruikt. Wij hebben zelf het idee dat een doorstroomverwarmer een slimmere keus is. Hierbij lopen we wel tegen een paar zaken aan waar we zelf weinig verstand van hebben:
- Kan je een doorstroomverwarmer uberhaupt wel aansluiten op 3 x 25A? Tot hoeveel vermogen in kW kun je dan gaan?
- Is een boiler van 80 liter groot genoeg om 20 min. per dag (of dus evt. langer) mee te douchen?
- Moeten we voor een doorstroomverwarmer of voor een elek. boiler gaan?

Ervaringen van mensen met één van de 2 apparaten zijn zeer welkom!

Alvast bedankt voor de reacties; mocht ik iets over het hoofd gezien hebben dan hoor ik dat graag!

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Boilers heb je in soorten en maten. Een tijdje heb ik een 80 liter boiler gehad met een dubbele verwarmingsspiraal. Die had binnen een uur weer heet water. Verder maakt het natuurlijk ook uit of je 20 minuten of 2x 10 minuten doucht met één persoon in de ochtend en één op een andere tijd.
Een boiler is nooit opeens leeg, dat voel je aankomen. Is een goede reden om niet te lang onder de douche te staan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Om met 10 liter/minuut te douchen heb je ca. 20 kW nodig. Je douche-wtw levert de helft (als-ie eenmaal warm is) dus dan heb je aan 3x16A (11kW), wat precies kan achter een 3x25A aansluiting, net genoeg.

Je kunt ook allebei doen, zodat je de boiler minder heet hoeft te houden (minder stilstandverlies).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:48
Anoniem: 703731 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 20:04:

De vraag: wat verbruikt minder energie (en is dus de voordeligste oplossing)? Een doorstroomverwarmer of een elektrische boiler?

De situatie:
- Een nieuwbouwhuis met goede isolatiewaarden (RCgevel: 7, RCvloer: 5, RCdak: 10).
- Geen gasaansluiting.
- Een douche-wtw
- Douchetijd: 20 min per dag (kan/zal i.v.m. gezinsuitbreiding komende jaren meer worden)
- Verbruik douchekop: 9 - 10 liter/minuut

- Kan je een doorstroomverwarmer uberhaupt wel aansluiten op 3 x 25A? Tot hoeveel vermogen in kW kun je dan gaan?
- Is een boiler van 80 liter groot genoeg om 20 min. per dag (of dus evt. langer) mee te douchen?
- Moeten we voor een doorstroomverwarmer of voor een elek. boiler gaan?
Ik heb een doorstromer: http://www.wijas.com.pl/en/pow_lcd.php

Hij doet bij ons al het warme water in huis, zit aangesloten op de warme aanvoer van de hygiene boiler, die door zonnecollectoren of de warmtepomp altijd wel een minimale temperatuur van 25 graden heeft. Ik heb hem nu ingesteld staan op 11 kilowatt en wij hebben een douche van maximaal 13 l/m.

Dat gaat prima, de dwtw die wij hebben zit op het oud circuit van de douche. De doorstromer staat op 50 graden en daar is prima mee te douchen. Je raakt wel wat druk kwijt als hij verwarmt, de straal is harder als de boiler opgewarmd is door de zonnecollectoren.

Ik heb hem op een krachtstroomgroep zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:17
Vergelijkbaar, maar ik heb een Clage CEX die je kan instellen op 11 of 13 kW max.

Huis is 3 * 25 A; geen WTW

Doorstromer staat op 11 kW ingesteld, max vermogen gemeten komt daar soms in de buurt maar vaak niet eens. Geen idee hoeveel l/m ik ter beschikking heb maar ik kan er prima onder douchen.

Aanvoer komt ook uit zonne boiler met hygienespiraal, die is in zomer heet genoeg maar in winter soms maar 20 grd

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Hier is meer informatie over doorstroomverwarmers.

quote:
Aansluiten doorstroomverwarmers

Voor het aansluiten is altijd een 3-fasen groep nodig. (Zie de technische specificaties, Siemens DE modellen of de Clage DSX en de Clage CFX-U. De draden naar de doorstroomverwarmer moeten minimaal 6mm2 zijn voor de grote toestellen en min. 4 mm2 voor de kleine toestellen. Om te voorkomen dat u een zwaardere netaansluiting moet nemen kan een prioriteits-schakeling worden toegepast, zie hieronder. Deze wordt in de meterkast aangebracht en zorgt ervoor dat wanneer u warm water tapt, een aantal andere groepen met zware verbruikers (b.v. met elektrische vloerverwarming) worden uitgeschakeld. Zodra de warm water kraan dicht gaat, komen deze groepen weer in bedrijf. Met de standaard Nederlandse huisaansluiting van 3x25A (België 3x35A) kunt u een doorstroomverwarmer van max. 18 kW (België 24 kW) gebruiken. Als u een zwaarder toestel wilt moet uw huisaansluiting aangepast worden (of al zijn). Houdt u hier rekening mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 703731

Topicstarter
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Het lastige is dat er veel verschillende meningen en antwoorden zijn, waardoor het niet duidelijk is wat het maximale vermogen is dat je kan aansluiten op 3 x 25A. Zoals hierboven staat kun je blijkbaar 18 kW (met een prioriteitsschakeling) aansluiten. Maar dan kun je verder niet veel apparaten gebruiken lijkt me...

Genoeg om over na te denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-04 18:25
jerh schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 21:11:
... die door zonnecollectoren of de warmtepomp altijd wel een minimale temperatuur van 25 graden heeft.
[...]
De doorstromer staat op 50 graden en daar is prima mee te douchen.
Dit is toch een legionellarisico? Hier staat de "naverbrander" van de CV op 70 graden, juist om legionella uit de zonneboiler te doden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:51

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Anoniem: 703731 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 13:13:
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Het lastige is dat er veel verschillende meningen en antwoorden zijn, waardoor het niet duidelijk is wat het maximale vermogen is dat je kan aansluiten op 3 x 25A. Zoals hierboven staat kun je blijkbaar 18 kW (met een prioriteitsschakeling) aansluiten. Maar dan kun je verder niet veel apparaten gebruiken lijkt me...

Genoeg om over na te denken!
Hoe komen ze op 18 kW? Achter een 25A hoofdzekering mag toch maximaal een 20A zekering?
20x230=4600 W. 3x4600=13800 W. Of mis ik nu iets?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Alleen als je om selectiviteit geeft (wat ik in dit geval wel zou aanraden) :)
Anders is het eenvoudig 25x230x3=17 en een beetje kW, marketingtechnisch wordt het dan een 18kW model.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
RemcoDelft schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 13:20:
[...]

Dit is toch een legionellarisico? Hier staat de "naverbrander" van de CV op 70 graden, juist om legionella uit de zonneboiler te doden.
Ik heb een doorstroom (hygiene) boiler. Het is dus een dood vat, water gaat via een spiraal aan de bovenkant er koud in en komt er warmer uit terug. Het water uit het vat zit in een gesloten circuit voor de vv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moi427
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-04 15:11
Interessante zaken komen hier en in soortgelijke onderwerpen aan de orde, heel leerzaam. Toch nog een vraag waar ik niet geheel uitkom, eerst maar wat toelichting.

Ik heb een PV installatie plus een zonnecollector met sww boiler van 300 liter met daarin een elektrisch element van 3kW voor de naverwarming. Aangezien mijn zonnecollectoren ca. op West liggen, is de opbrengst niet ideaal zodat er aardig werd naverwarmd. Na diverse aanpassingen lijkt dat inmiddels behoorlijk verbeterd, maar ik denk toch aan het aanvullen met een doorstroomverwarmer als de Clage CFX op 11kW. Terzijde: mijn woning staat op 3x25A, aansluiten wat dat betreft lukt al wil ik nog een prioriteits/capaciteits schakeling maken: ik heb hier nl ook IR-verwarming ingebouwd en dat kan alles tezamen best oplopen, zeker als er nog eens 11kW bijkomt. Januari dit jaar sloeg er al 1 fase hoofdzekering uit omdat midden in de koude nacht diverse thermostaten besloten aan te slaan terwijl ook de boiler naverwarming dat deed. En toevallig waren diverse zware gebruikers net op die fase gezet... Dat is aangepast, maar die schakeling moet er toch nog komen voor de zekerheid, zeker als deze Clage erbij komt.

Wat ik daarmee hoop te bereiken is dat ik de boilertemperatuur van die 300 liter kan verlagen, dus de naverwarming daarvan omlaag naar bijv. 35 graden. Resultaat moet dan worden dat het rendement van de zonnecollectoren de hoogte in gaat omdat er dan veel meer momenten zijn waarop er genoeg warmte is om aan het vat af te staan. En uiteraard hoop ik dan daarmee minder energie te verbruiken. De regeling van deze ZB installatie is overigens helaas bar primitief: er is geen anti-legionella regeling mogelijk om bijv. slechts eenmaal wekelijks de temperatuur te verhogen indien nodig. Dus ook een betere regeling (dan ook met LAN aansluiting) is aantrekkelijk, maar dat terzijde.

Dan mijn vraag. Waar ik me al wat een slag in de rondte naar heb gezocht, is hoe ik dan met het fenomeen legionella zit: de boilertemp zou dan omlaag gaan, maar in de doorstroomverwarmer zou de temp weer opgeschroefd worden naar bijv. 55 a 60 graden. Gehoord dat het dan prima is en er geen risico meer is aangezien dan het geleverde water een hoger temp heeft, maar of dat ook zo is kan ik nergens vinden.

Hebben jullie hiermee ervaring c.q. hiervan kennis? En hopelijk is dit het juiste onderwerp hiervoor, het leek me hierbij te passen.

SolarEdge E7K, 16xSolarwatt 275Wp(ca. Zuid)+SE-P300's, 12xAEG 325Wp(ca. Oost)+SE-P370's, 2xHLK20(ca. West)+300l buffer, Nibe 1255PC-6 warmtepomp met bron (gasloos). Oh ja, 7 Winddelen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik denk dat je beter een Hellmann FSK vat aan kan schaffen.
Die heeft een koperen doorstroomspiraal (is ook beter legionella resistent dan RVS spiraal)
http://www.hellmann-behaelterbau.de/

En dan de doorstroomverwarmer erna.
(jerh kom er maar in)

Heb je geen vloerverwarming?

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-10-2016 17:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
AUijtdehaag schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 17:27:
Ik denk dat je beter een Hellmann FSK vat aan kan schaffen.
Die heeft een koperen doorstroomspiraal (is ook beter legionella resistent dan RVS spiraal)
http://www.hellmann-behaelterbau.de/

En dan de doorstroomverwarmer erna.
(jerh kom er maar in)

Heb je geen vloerverwarming?
Ik stond al in dit topic....

Heb nu wel meer ervaring. Hier dus een Hellman fsk vat met zonnecollectoren, wp en doorstromer en dwtw.

Douchen:
Haal ik eigenlijk nooit meer dan 7 kw, dit komt door de dwtw en het feit dat de minimale temperatuur in de boiler het afgelopen jaar boven de 23 graden is geweest. De delta t voor opwarmen is dan maximaal 27 graden, ik verwarm na tot 50 graden.

Bad:
Het bad trekt de volledige 11 kw. Dat is dus wel iets om rekening mee te houden.

Zonnecollectoren:
In de winter is er toch niet zo heel veel opbrengst. Ik heb al een aantal grafiekjes gepost. Maar elke winst is welkom. Mijn ervaring is dat de gelaagdheid snel verstoord raakt door de vv die rechtstreeks op het vat zit. Daar zou ik me niet rijk meerekenen. Als ik er aan denk zal ik van de winter van december en januari de grafiekjes online zetten in mijn tweakers fotoalbum. Ik zie de vraag naar de opbrengst regelmatig terugkomen.

Groot voordeel van de doorstromer is overigens qua waf faktor dat er onbeperkt warmwater is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Laatst online: 21-04 11:39

Jack

MHz Matters

moi427, hoe groot is je zonnecollector eigenlijk (aantal heatpipes of GJ vermogen)?
En heb je enig idee hoeveel GJ je zonneboiler daadwerkelijk opwekt per jaar? Kan je dat aflezen in je controller?

Tweaker MKleinman heeft zijn standaard controller vervangen voor een betere SR1168C, waardoor zijn opwek aanzienlijk is gestegen: http://www.familie-kleinm...ie/zonneboiler/opbrengst/

De boiler langdurig op ~35 graden houden lijkt mij niet verstandig. Dat is gegarandeerd vragen om legionella in je boiler. Om er zeker van te zijn dat de legionella gedood wordt door de doorstroomverwarmer zul je dan moeten naverwarmen tot boven de 65 graden. Dat kost wel wat stroom en geld.

Wil je het vat dus op 35 graden houden, dan moet je overstappen op een buffervat met hygiënespiraal, zoals de bijv. de Hellmann FSK die hierboven wordt aangehaald. Dan heb je een fysieke scheiding tussen het stilstaande 35 graden water en het drink/douche water.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
Een doorstromer is wel wat energie zuiniger dan een boiler, je hebt geen stilstaand verliezen. Maar het trekt nogal wat vermogen. En dat is niet in elke huis-situatie gewenst.
Een e-boiler van 80 liter met DWTW is ruim voldoende voor een douchebeurt van 20 minuten. Het vermogen is een stuk lager, zeker als je een laag vermogen boiler neem. Ik heb hier een 50 liter boiler (met nog een 25 liter boiler van de CV) die 1200 watt trekt en dat gaat al ruim twee jaar goed icm een DWTW in een tweepersoonshuishouden. Nog geen koude douche gehad. Meer info hier: E-boiler tussen DWTW en CV-ketel

Het elektra verbruik is hier 1300 kWh per jaar, ik heb geen cijfers van het jaarverbruik van een doorstromer in een tweepersoonshuishouden.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
drielp schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 00:41:
[...]

Het elektra verbruik is hier 1300 kWh per jaar, ik heb geen cijfers van het jaarverbruik van een doorstromer in een tweepersoonshuishouden.
Ik heb wel wat gegevens, maar houd geen jaarverbruik bij, want 3 fase aansluiting. Maar in de winter trekt hij gemiddeld 6 kw, dus per 10 minuten douchen 1 kwh.

Om nog wat inzicht te krijgen in het verbruik, nog twee grafiekjes, gisteren werd er gebadderd, bad gaat ongeveer 280 liter water in.
bad-temp

bad-stroom

Uiteraard rrd grafieken, dus het middelt wel iets uit. Maar geeft wel beeld wat er gebeurd, in ieder geval met een boiler die redelijk op temperatuur was. Vandaag maar weer opladen met zon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Laatst online: 21-04 11:39

Jack

MHz Matters

jerh schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 08:00:
Om nog wat inzicht te krijgen in het verbruik, nog twee grafiekjes, gisteren werd er gebadderd, bad gaat ongeveer 280 liter water in.
[afbeelding]

[afbeelding]

Uiteraard rrd grafieken, dus het middelt wel iets uit. Maar geeft wel beeld wat er gebeurd, in ieder geval met een boiler die redelijk op temperatuur was. Vandaag maar weer opladen met zon :)
De collector temp is best hoog, maar de boiler temp lijkt vervolgens niet echt te stijgen. Komt dat door je grote inhoud?

En wat is de uitgaande stroom?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Jack schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 17:42:
[...]

De collector temp is best hoog, maar de boiler temp lijkt vervolgens niet echt te stijgen. Komt dat door je grote inhoud?

En wat is de uitgaande stroom?
Combinatie van wisselende zonnekracht en grote boiler, de temperatuur stijgt wel, maar er zit niet veel vaart achter.

Vandaag is dat wel anders:

boiler 05-10-2016

Uitgaande stroom = grote piek elektrische doorstromer die na verwarmt. Andere piekje is de inductieplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb ook grafiekjes!
https://www.mupload.nl/img/zxzqbvltpyeic.jpg

Veito V1200 (7,2kW/230V) met douchewtw (zonder buffervat)
1x 35 amp hoofdzekering :P

https://www.mupload.nl/img/avfimdcletw13.jpg O-)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-10-2016 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moi427
@Jack: hier heb ik twee HLK20 (EtaSun) vacuümbuis collectoren van TWL, in totaal 40 buizen.
De echte opwekking heb ik helaas niet (menuoptie bleek net weer gedeactiveerd), er is hier ook een veel te simpele EMZ Smart Sol Nano controller geïnstalleerd. D.w.z. dat ik zeker zal kijken naar een andere controller, vooral ook met LAN aansluiting om beter te kunnen loggen dan het nu "erheen lopen en noteren"... Dus wel een hoop data verzameld in Excel, maar dat is hiervoor niet echt representatief omdat het puur afhangt van wanneer ik weer eens naar de kelder liep en noteerde. Wel was de opbrengst slecht te noemen plus grote afkoeling, aangezien ook vorige zomer vrijwel steeds werd naverwarmd plus nauwelijks 60 graden in boiler. Dat is door de installateur opgelost door (gratis, leereffect) 2e collector te plaatsen. Voorjaar heb ik bomen gerooid voor betere opbrengst panelen en collector, waarna temperaturen afgelopen zomer regelmatig >80 graden en naverwarmen vrijwel niet. Nu zon alweer stuk lager staat weinig opbrengst collector en naverwarmen gaat weer starten. Hoort bij seizoen en ik meet vrolijk verder. Maar die controller is me vanaf installatie (07-2015) een doorn in het oog, daar moet zeker wat anders voor komen want moet veel beter kunnen naast te weinig meetmogelijkheden, LAN etc. (dan hoop ik ook zulke gave informatieve grafieken te kunnen maken als ik hier vaak zie). Gebruiksaanwijzing helpt ook niet om goede instelling te vinden voor mijn niet-ideale circuit (knap lange leidingen etc), ook lastig duidelijke info hierover te vinden (deltaT rtegeling instellen etc.). De fameuze uitdaging.

Over een ander vat met hygiënespiraal heb ik het regelmatig gehad met installateur, dat voor hun leereffect het toch belangrijk is om klanten die gasloos willen en dus enkel een vat voor ww zoeken dat belangrijk is. Voor mij uiteraard ook leren... Maar het huidige vat vervangen staat op deze manier nog niet op de ToDo lijst, al wilde ik graag dat er idd een dergelijk vat stond.
@AUijtdehaag: wel al even plannen aan het bekijken voor een hetzij wp hetzij pelletketel, dus genoeg uit te puzzelen en dan komt daar in elk geval een ander vat met diverse spiralen voor (deze dan wellicht op Marktplaats ofzo). De benedenetage wil ik nog van vloerverwarming gaan voorzien, ondanks dat ik in de woonkamer IR verwarming heb (en gewone houtkachel). Rest beneden nl. nog onverwarmd (CV ketel afgesloten) en ongerenoveerd, dus dan gelijk alles aanpakken. Zit bijv. door vorige bewoner allemaal marmer in gang en achterkamer op ongeïsoleerde vloer geplakt: een mega-koelkast in de winter...

@Rielp: genoemde (hotfill) doorstromer zal idd ook genoeg stroom verbruiken, maar deltaT is niet zo hoog als ik de boilertemp verlaag. En idd moet dan de doorstromer dan wel weer op rond de 60 graden verwarmen tegen legionella. Door vermindering stilstandverliezen in boiler (deltaT dan lager) plus naar verwachting veel minder naverwarmen daarvan en meer efficiënte collectoren door veel lagere starttemp (die 30 a 35 graden) hoop ik dat het resultaat wellicht neutraal is. Genoemde bewaking totale vermogen woning hier wordt dan echter echt van belang.
@Jerh Welke doorstroomverwarmer is dat?
De Veito van AUijtdehaag had ik n.a.v. ander bericht al gecheckt, maar dat kan ik hier niet aansluiten :-)

SolarEdge E7K, 16xSolarwatt 275Wp(ca. Zuid)+SE-P300's, 12xAEG 325Wp(ca. Oost)+SE-P370's, 2xHLK20(ca. West)+300l buffer, Nibe 1255PC-6 warmtepomp met bron (gasloos). Oh ja, 7 Winddelen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moi427
Nog qua andere controller: die zal ook een anti-legionella programmering aan moeten kunnen waarmee je bijv. wekelijks, als de temp. niet boven de 60 graden is geweest, kunt naverwarmen om te voldoen aan anti-legionella. Ook dat kan mijn te simpele controller niet en een dergelijk programma kan al overbodig naverwarmen dus vermogen schelen.
De genoemde SR1168C controller is interessant, zeker als ik lees op de site van MKleinman over de sturing van de pomp en het volgens de eerste indruk binnenhalen van veel meer warmte. Of dat later ook bleek zie ik niet gelijk terug, maar gezien alle activiteiten op dit vlak bij deze Tweaker verwacht ik van wel.

Kortom, dat wordt informatie vergaren omtrent diverse controllers, want zie bij mogelijkheden van meerdere systemen ook dat ik bij evt. aanpassing met andere boiler bij bijv. vloerverwarming en wp of pelletketel mijn huidige boiler nog als extra buffer zou kunnen blijven gebruiken. Als dat met de ruimte kan, scheelt dat tenslotte weer een stuk kapitaal vernietiging en vermindert het gevoel van "zonde dat ik dat niet eerder wist" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moi427
Zitten kijken bij genoemde Hellman vaten: erg mooi spul. Zeker die FSK met FW90CU hygiënespiraal is erg aantrekkelijk, maar kostbaar zijn ze meer dan.
@jerh Welke uitvoering heb jij als ik vragen mag gezien alle aangesloten warmtebronnen en omdat je ook nog een nageschakelde doorstroomverwarmer daarachter hebt, een WH-FSK2-Multi-WP? Mijn vraag overigens hiervoor welke doorstroomverwarmer had je eerder al gegeven en had ik ook al gelezen/opgezocht, maar door de vele info even uit het oog verloren, sorry 8)7

Qua inhoud zal hier vermoedelijk de 650ltr versie volstaan (vloerverwarming en warmtebron nog berekenen), waarbij ik met een goede controller a la SR1168 het bestaande vat van 300 ltr zou kunnen bijschakelen als extra buffer, gesteld dat er met die controller een betere opbrengst uit de collector zou komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
moi427 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 16:08:
Zitten kijken bij genoemde Hellman vaten: erg mooi spul. Zeker die FSK met FW90CU hygiënespiraal is erg aantrekkelijk, maar kostbaar zijn ze meer dan.
@jerh Welke uitvoering heb jij als ik vragen mag gezien alle aangesloten warmtebronnen en omdat je ook nog een nageschakelde doorstroomverwarmer daarachter hebt, een WH-FSK2-Multi-WP? Mijn vraag overigens hiervoor welke doorstroomverwarmer had je eerder al gegeven en had ik ook al gelezen/opgezocht, maar door de vele info even uit het oog verloren, sorry 8)7

Qua inhoud zal hier vermoedelijk de 650ltr versie volstaan (vloerverwarming en warmtebron nog berekenen), waarbij ik met een goede controller a la SR1168 het bestaande vat van 300 ltr zou kunnen bijschakelen als extra buffer, gesteld dat er met die controller een betere opbrengst uit de collector zou komen.
Ik vond de prijs vergelijkbaar met andere (gelaagdheid) boilers. Ik heb idd de WH-FSK2-Multi-WP met fw90cu.

Foto's:
jerh in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"

Ik heb op dit moment aangesloten:
SWW koud water in/ SWW warm uit op de hygiene spiraal, daarachter elektr. doorstromer
Zonnecollectoren 10m2 op het onderste spiraal
WP op bovenste spiraal voor SWW, staat software matig uit in de WP ivm gelaagdheidsproblemen
VV halverwege vat uit, onderste positie vat in

Qua pomp aansturing voor zon heb ik een resol setje. Ik zou daar ook kijken, ze hebben een complete volledige modulerende set inclusief utp aansluiting en opbrengstmeter. Bijna alle oem pompfabrikanten gebruiken de resol spullen. Concurrent is steca.

En uiteraard de sr series uit China, maar daar heb ik nooit echt naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moi427
Super _/-\o_ Bedankt voor je uitgebreide info want er zijn zo ontzettend veel bomen in dit boeiende bos!
En fraaie installatie heb je zeker, gelijk weer een ander merk WP (NRGTEQ) om te onderzoeken naast de Stiebel Eltron waar ik momenteel naar kijk. Ook nog niet uit bron of lucht/water, COP eerste is wel beter en opbrengst constanter, kosten bron weer extra. Evt. koelen ook goedkoper, maar dat is niet mijn eerste belang. Afijn, Stiebel is hier geweest en ik moet nog wat doorkrijgen qua offerte (alleen de benedenetage krijgt vloerverwarming, boven IR aangelegd in plafonds). Dermate imposante installaties als op die link zijn hier minder reëel gezien het renoveren van mijn 1955-huis.

Nog even nieuwsgierig: ik ging ook uit van de WP op een spiraal (en kwam daardoor ook uit op de FSK2), maar bij de uitgebreide info die ik net van Hellmann kreeg zit ook een mooi voorbeeld hydraulisch schema met een FSK1 waar een WP met zelfs 2 verschillende temp. aanvoeren (?apart voor WW en verwarming) rechtstreeks op het vat zit. Daar hebben ze de zonnecollector op onderste spiraal en nog een extra ketel ook rechtstreeks op het vat (4 warmte aanvoeren op het vat, collector op spiraal en VV ook op het vat).
Is er een reden waarom jij de WP op een spiraal gezet hebt en niet op het vat?

Nog @Jack: inmiddels gevonden dat de HLK20 4,19GJ/jaar zou (kunnen) leveren, dus ligt hier dan 8,38GJ op het dak. Maar wel op het Westen, dus lagere opbrengst. En dat is nu alweer goed te merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-04 13:03
drielp schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 00:41:
[...]

Een doorstromer is wel wat energie zuiniger dan een boiler, je hebt geen stilstaand verliezen.
ik heb dit op persoonlijk vlak al eens uitgedokterd met Auijtdehaag en ik vind dit nogal meevallen. als je je boiler(tje) na-isoleert dan vallen die stilstandverliezen reuze mee. ik heb het al eens gepost, maar dat is volgens mij uit mijn hoofd max 300 watt in 24 uur.

ik denk dat dit nou juist een mooi topic is om deze stellingen te onderbouwen. er loopt al een fantastisch topic van jou waarin verschillende mensen hun verbruik van e-boiler maandelijks posten, dit zou er ook moeten komen voor na(doorstroom)verwarmers.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
moi427 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:17:
Super _/-\o_ Bedankt voor je uitgebreide info want er zijn zo ontzettend veel bomen in dit boeiende bos!
En fraaie installatie heb je zeker, gelijk weer een ander merk WP (NRGTEQ) om te onderzoeken naast de Stiebel Eltron waar ik momenteel naar kijk. Ook nog niet uit bron of lucht/water, COP eerste is wel beter en opbrengst constanter, kosten bron weer extra. Evt. koelen ook goedkoper, maar dat is niet mijn eerste belang. Afijn, Stiebel is hier geweest en ik moet nog wat doorkrijgen qua offerte (alleen de benedenetage krijgt vloerverwarming, boven IR aangelegd in plafonds).

Is er een reden waarom jij de WP op een spiraal gezet hebt en niet op het vat?
Bron of lucht/water? Tja, het kan allebei. Mijn bouwadvisieur had de voorkeur voor bron, omdat je dan altijd warmte kan maken als je het hardst nodig hebt. En koeling ook belangrijk was. Koeling klopt in ieder geval en krijg je ongeveer gratis, bronpompje wat draait.

Qua verwarming: het moet echt een stuk kouder zijn in ons huis voordat we de verwarming nodig hebben, hij is tot nu toe niet aangeweest, zal volgende week wel zo zijn, behalve als het weer warmer wordt. Het is hier nog 22 graden in huis.
In ieder geval niks ingewikkelds met schema's, de bron is vorige jaar niet onder de 8 graden geweest, maar zit in tweewatervoerende pakketen waar het heel hard stroomt, dus erg goed rendement. Is wel een duurdere oplossing, maar uiteindelijk kwestie van keuze maken.

Infrarood heb ik in de badkamer hangen. Wat mij daar wel opvalt, dat het best even duurt voordat het warmer wordt. Wij hebben massabouw, dus IR werkt daar wel goed mee, maar snel opwarmen gaat voor een graad of twee wel goed, maar meer duurt een stuk langer. Hangt een 750 watt paneel.
En als je eronder staat zorgt je hoofd ervoor dat de rest van je lichaam niet warm wordt.

• Chris1978
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-11-2024
Ik ben zelf installateur en heb al verschillende doorstroomverwarmers geinstalleerd.
Ik was zelf wat sceptisch in het begin, maar ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was over de capaciteit van deze toestellen.
Het heeft gewoon veel voordelen t.o.v. bijv. een boiler, geiser en zelf warmtepomp(waar ook gebruik word emaakt van een boiler, en dus warmteverlies).
Als ik naar de toekomst kijk waarin het gas geimporteerd moet worden zal de gasprijs duurder worden.
Wel is inderdaad aan te raden om een minimale hoofdaansluiting van 3x25A te hebben.
*Knip*, reclame maken in reacties op GoT is niet de bedoeling. De groeten doen is overigens ook niet nodig.

[ Voor 18% gewijzigd door Zeehond op 16-09-2018 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark184
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-04 22:28
Sinds enkele weken ben ik ook eigenaar van een Wijas POW 15H.
Zoals de naam al doet vermoeden, 15 ampere doorstromertje.
Prima straal water met een eco douchekop van Grohe.
Aangesloten op de 3 fase welke in de meterkast 3x 25 A gezekerd is.

Maar soms staan er op 1 moment wel erg veel apparaten aan.
Dan kriebelt het toch, en gaan de gedachten door je hoofd, hoeveel verbruik ik nu werkelijk.

En toen kwam er een Rasberry Pi met Domoticz.
Heerlijk, die duidelijke cijfers en grafieken.

En ja hoor, een fase kon soms(niet gelogen) de 7267 Watt aantikken.
Samen met de 226Volt op die fase maakt, 32 ampere.

Dan komt de vraag, wanneer klapt de 25 ampere eruit.

Onderstaande foto laat zien dat er veel ruimte en tijd nodig is om de zekering te laten doorsmelten.
Kwartiertje douchen op 32 ampere zou tot 40 ampere kunnen gaan tot smelten.
Maar ga natuurlijk niet tot het gaatje.
Afbeeldingslocatie: https://aardman2.synology.me/25a.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:08
Dat doe je wel. Door regelmatig overbelasten, 'slijten' de stoppen wel degelijk. Ze gaan met dagelijks deze belasting zeker een keer aan.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-04 10:33
Wat ik in de planning heb staan is een kleine warmtepompboiler (Atlantic Calypso VM) van 100 L met daarachter een doorstroomverwarmer. Idee is dan de warmtepompboiler het overgrote deel van de vraag voor zijn rekening neemt, maar er in noodgevallen kan worden teruggevallen op de doorstromer. Zo heb je nooit een koude douche, geen joekel van een 200/300 L boiler, hoef je 's avonds/'s nachts de warmtepomp niet te laten draaien maar pak je over het overgrote deel van het warme water wel een hoge COP.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-04 20:48
Ik heb zelf 3x25 C automaten. Ik zit er aan te denken om 2 close in boilers 10L te vervangen voor een perfect 8000 2 fase 400v doorstromer. Heeft iemand hier al ervaring mee?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:58
Dus 1 doorstromer? Niet voor douche/bad neem ik aan. Dat kan prima.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wodan89 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:53:
Ik heb zelf 3x25 C automaten. Ik zit er aan te denken om 2 close in boilers 10L te vervangen voor een perfect 8000 2 fase 400v doorstromer. Heeft iemand hier al ervaring mee?
En wat gaat je voordeel daarmee worden? Met afschaffen salderen is de doorstromer minder gunstig. Ik heb ook 2x een 30 liter daalderop duo hangen in serie maar weet nog niets beters.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Ondanks de extra 19mm amarflex isolatie trekken die 2 boilers toch nog 27kwh per maand weg.
Dan lijkt me die 9000w doorstromer tussen 2 fases wel wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
https://www.ebay.de/itm/D...m:mBRLZ1Z3ZczQ4bOQ117dtYA

ze zijn er zelfs in 11kw 2 fase.

alleen ik vraag me af hoe de temperatuur regeling gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wodan89 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 17:38:
Ondanks de extra 19mm amarflex isolatie trekken die 2 boilers toch nog 27kwh per maand weg.
Dan lijkt me die 9000w doorstromer tussen 2 fases wel wat
Stand-by bedoel je denk ik.
Ligt er natuurlijk aan hoeveel je ze gebruikt, en als je ze gebruikt hoe ver koud je ze trekt. Mijn daalderops doen 110 kWh in de maand, met 4 personen. (Soms 5) 810 kWh vanaf 1 januari tot nu.

Past binnen mijn opwek budget dus geen last/probleem. Straks groot voordeel.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nana19
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22-07-2020
ben vandaag door de loodgieter aangezegd dat een doorstroomheater zo snel storingen heeft, daar neemt hij geen verantwoordelijkheid voor. Een elektrische boiler is beter. Graag jullie advies, uit alle reacties heb ik nog niet gelezen dat heaters zo veelstoring hebben. Ik heb 3x25A en wilde voor keukenkraan en douche graag in eerste instantie een heater, maar nu weet ik het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@nana19
Ik douche al ruim 4 jaar op een elektrische doorstroomverwarmer (2 jaar 1-fase en 2 jaar Wijas 11 kW 3-fase) en nog nooit een probleem gehad.
Het grootste probleem is je loodgieter (denk ik)

Heb er wel een douchewtw bij (verticale)
Voor keuken heb ik een Grohe red.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-10-2019 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nana19
wat doet een douche wtw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@nana19
Warmte terugwinnen uit het douchewater, zodat de doorstromer minder hoeft te doen.
https://www.warmteservice...%2C2L-min-2100mm/p/L05015
https://www.warmteservice...34?origin=-tl009-202-219-

Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?
Die zit bij mij in de trapkoof.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-10-2019 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nana19
allemaal nieuw voor mij, wat is een trapkoof en hoe vangt de doorstromer dan mijn water weer op, ik heb geen cv o.i.d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@nana19
Een trap "koof" is een lege ruimte naast je trap, waar normaal leidingen zitten en dergelijke.
Dat hoeft niet te betekenen dat jij die ook hebt....

Het afvalwater, van je douche stroomt door de douchewtw
Een soort van koperen buis, in een koperen buis, waar in de "wand" het tapwater stroomt en zo weer wordt opgewarmd naar +/- 25 graden, voor het naar je kraan en de doorstroomverwarmer gaat.

In plaats van 10 graden, krijgt de doorstromer dan 25 graden tapwater aangeboden, dat scheelt enorm in (energie) kosten. (na enkele minuten)
En je hebt een (iets)betere doorstroming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Et3KgA6l0DJcVIumidyTThvR/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/apORfDQrbIsdOYIT5ad9z847/thumb.jpg
(hier nog geen cyclone te zien, zoals in mijn link)

Een doorstroomverwarmer heeft geen nut bij een stortdouche natuurlijk...(te kleine capaciteit en doorstroming)
Wat voor douche heb je? Enig idee van de liters per minuut?

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-10-2019 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuadBIH
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-01-2023
Ik heb me slecht geinformeerd over de doorstroomboilers voordat ik er ene heb besteld.

De doorstroom boiler wat ik heb besteld, werkt op 24kWH wat ongeveer neerkomt op 3x 35A

Mijn hoofdaansluiting is 3x 25A.

Is het alsnog mogelijk om de doorstroom boiler van 24kWh aan te sluiten?

Gaat hij dan vanzelf werken op minder vermogen, omdat er minder binnenkomt? Of zeg ik iets doms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:58
Welke heb je besteld? Het is overigens 24kW geen kWh, dit verbruikt dan 24kWh per uur op vollast.
Misschien kun je hem instellen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuadBIH
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-01-2023
Ik kan hem niet lager zetten dan 24kW.
Maar, ik kan wel de temperatuur kiezen tussen 35 en 60 graden.
Ik ga es spelen hiermee, en kijken hoe hoog ik kan gaan met de temperatuur, totdat de zekering springt.
Bij de temperatuur waar die uitvalt, zet ik hem 5 graden lager vast, en blijf ik verder van af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@SuadBIH
Lijkt me dat je die gewoon terugstuurt en absoluut niet gaat gebruiken op 3x25 amp.
Ik heb deze en ingesteld op 11 kW
https://elektrischeboiler.eu/POW-multi-lcd-11-13-15

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-10-2019 01:40 ]

Pagina: 1