Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: oktober 2014
  • Nu online
quote:
sluipschutter schreef op maandag 2 juli 2018 @ 20:02:
[...]
Dan stappen veel mensen over op de allesbrander, dat zal de luchtkwaliteit niet veels goeds doen. Voor mij is het onbegrijpelijk dat we af moeten van een van de "schoonste" energiebronnen (gas), en aan de andere kant bv pallet-kachels subsidiëren. Gas wordt compleet onterecht afgeschreven door de problemen in Groningen.. terwijl we het gewoon kunnen importeren.

Voor nieuwbouw is gasloos i.c.m. een warmtepomp zeker goed, maar investeer voor de rest eerst in goede isolatie, en praat daarna verder.
Dit dus. Ik vind het prima als gasloze huizen en het gebruik van een waterpomp worden aangemoedigd maar vindt het compleet onrealistisch om binnen een paar jaar iedereen van het gas af te halen. Zeker als je bedenkt dat het alternatief pas na grote tijd/geld/gedoe investeringen bijna zo goed functioneert als gas (maar niet helemaal).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 12:56
quote:
sluipschutter schreef op maandag 2 juli 2018 @ 20:02:
Gas wordt compleet onterecht afgeschreven door de problemen in Groningen.. terwijl we het gewoon kunnen importeren.
Dat importeren is juist een probleem. Je maakt je afhankelijk van andere landen en er stromen miljarden Euro's ons land uit die je ook in je eigen land kan investeren. Er gaan jaarlijks letterlijk miljarden Euro's in rook op als we zo denken.

Het argument is driedelig:
- Afstappen van fossiele energie is goed voor het milieu (niet alleen CO2, alles wat wij hier verbranden ademen wij zelf ook weer in)
- Het is een goede investering in onze economie met veel potentie die zichzelf altijd terugverdiend.
- Het maakt Nederland onafhankelijk en we subsidiëren niet langer allerlei dubieuze regimes en problemen in de rest van de wereld.

Een echt nadeel afgezien van dat het even lastig is om het te regelen en je zo te zien een zeer sterke lobby tegen het hoofd stoot zie ik verder niet.

ph4ge wijzigde deze reactie 03-07-2018 08:27 (6%)

SW-0040-8191-9064

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
quote:
ph4ge schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 08:18:
[...]

Dat importeren is juist een probleem. Je maakt je afhankelijk van andere landen en er stromen miljarden Euro's ons land uit die je ook in je eigen land kan investeren. Er gaan jaarlijks letterlijk miljarden Euro's in rook op als we zo denken.
Het ironische is... LW en LL warmtepompen worden ook massaal geimporteerd uit europese landen >:)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ph4ge
quote:
kmf schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 08:21:
Het ironische is... LW en LL warmtepompen worden ook massaal geimporteerd uit europese landen >:)
Een groot gedeelte van de kosten om van gas af te gaan zit in arbeid, en dat wordt in Nederland uitgevoerd. Daarnaast is handel met Europese landen altijd nog beter dan met het M-O en kunnen we productie misschien ook wel naar Nederland halen als we het slim aanpakken en deze flinke investeringen doorzetten. Als de warmtepompen er eenmaal zijn ben je alsnog onafhankelijker dan als je nog aan de gaskraan had gehangen.

SW-0040-8191-9064

Acties:
  • +1Henk 'm!

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 12:45

psy

Kennis is macht

quote:
T-MOB schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:42:
[...]

In je lijstje van complicerende factoren vergeet je verder nog warm tapwater. Dat is wel serieus een issue. Er is niet echt een elektische oplossing met hetzelfde comfort als een geiser op gas (ongelimiteerd veel warm water).
Gewoon een voldoende grote boiler nemen. Echt geen serieus issue. Waar heb je continue warm water voor nodig?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18-01 14:53

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
psy schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:06:
[...]

Gewoon een voldoende grote boiler nemen. Echt geen serieus issue. Waar heb je continue warm water voor nodig?
Sommige mensen staan graag een half uur onder de douche. Of als je een groot huishouden hebt (meerdere opgroeiende kinderen) kan het ook volgens mij best hard gaan. En als je nu gewend bent aan de luxe dat iedereen achter elkaar (of misschien zelfs tegelijkertijd) onder de douche kan staan, zul je je mogelijk moeten aanpassen.

In ons geval, wij zouden een boiler nodig hebben waarmee we ons bad kunnen vullen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Voor die warmwatergarantie kan je (net als ik) natuurlijk een doorstromerverwarmer nemen die voorverwarmd water kan opwarmen tot de gewensde temperatuur.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 12:30

CodeIT

Code IT

quote:
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:27:
[...]

Sommige mensen staan graag een half uur onder de douche. Of als je een groot huishouden hebt (meerdere opgroeiende kinderen) kan het ook volgens mij best hard gaan. En als je nu gewend bent aan de luxe dat iedereen achter elkaar (of misschien zelfs tegelijkertijd) onder de douche kan staan, zul je je mogelijk moeten aanpassen.

In ons geval, wij zouden een boiler nodig hebben waarmee we ons bad kunnen vullen.
Ik heb een maandje geleden een wpb boiler geïnstalleerd. Deze heeft een capaciteit van 270 liter. Dat is ongeveer genoeg voor een uur aan warm water op douche/bad temperatuur (bij 9,5 liter per minuut). Er zit nog een elektrisch spiraal in waardoor dit zelfs nog omhoog kan. Zelf heb ik er een douche WTW pijp voor gezet, nog nooit last gehad van een 'lege' boiler (3 personen douchen per dag + 4 keer in de week een bad).
Voor het gros van de mensen genoeg. Als je plaats hebt kun je er zelfs meerdere in serie zetten. Ze kosten (met subsidie) maar rond de 400 euro.

Yahr - Android app om je Harmony Hub te bedienen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12:40
quote:
ErikT738 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 08:12:
[...]

Dit dus. Ik vind het prima als gasloze huizen en het gebruik van een waterpomp worden aangemoedigd maar vindt het compleet onrealistisch om binnen een paar jaar iedereen van het gas af te halen. Zeker als je bedenkt dat het alternatief pas na grote tijd/geld/gedoe investeringen bijna zo goed functioneert als gas (maar niet helemaal).
Ik mis de oplossing voor appartementen complexen. Warmtepomp per appartement is geen optie (denk alleen al aan de herrie). Vloerverwarming is een no-go. Ja, misschien een all electric ketel.

Er loopt hier wel een warmtenet, maar serieus warmtenet in een bestaand appartementen complex aanleggen ? Succes om die zooi door de inmiddels ingemetselde service koker te krijgen.

Ik blijf het politieke hype vinden, waar we nog een hoop gezeik over krijgen.

Ook, dicht geisoleerde huizen met ventilatie en WTW... niet ideaal als we steeds warmere zomers krijgen. In mijn appartement krijg je de warmte er zomers slecht uit. In de winter natuurlijk ideaal.

loekf2 wijzigde deze reactie 04-07-2018 00:07 (9%)

5k iMac (i5, R9 M290X) | Win 10 HTPC (i5 7400, GTX 1050 TI) | iPhone XS 256GB | iPad Pro 10.5" 256GB LTE | Apple TV 4K | Fire TV Stick Basic Edition | Shield TV | PS4 Pro + PS VR | Xbox One S | Echo (WeMO, Netatmo, Canary) | Harmony Elite | FRITZ!Box 7581

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 13:40

Yucon

*broem*

quote:
loekf2 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 00:05:
[...]

Vloerverwarming is een no-go.
Die mis ik even, waarom zou dat niet kunnen?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12:40
quote:
Yucon schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 06:54:
[...]

Die mis ik even, waarom zou dat niet kunnen?
VVE regelement verbiedt harde vloerbedekking als plavuizen. Parket mag wil mits er demping onder ligt. Dat ga je met plavuizen niet redden. Stenen vloer is veel te gehorig.

Parket en vloerverwarming is een no-go volgens mij.

Verder ik zit er niet op te wachten dat ik "plafond" verwarming krijg.

5k iMac (i5, R9 M290X) | Win 10 HTPC (i5 7400, GTX 1050 TI) | iPhone XS 256GB | iPad Pro 10.5" 256GB LTE | Apple TV 4K | Fire TV Stick Basic Edition | Shield TV | PS4 Pro + PS VR | Xbox One S | Echo (WeMO, Netatmo, Canary) | Harmony Elite | FRITZ!Box 7581

• kmf
  • Niet online
quote:
loekf2 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 08:31:
[...]

VVE regelement verbiedt harde vloerbedekking als plavuizen. Parket mag wil mits er demping onder ligt. Dat ga je met plavuizen niet redden. Stenen vloer is veel te gehorig.

PVC? Gietvloer? Linoleum? En laminaat kan ook prima.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
[...]

Wij hebben gewoon laminaat op onze vloerverwarming. Is niet het meest efficiente, maar kan wel gewoon (as usual, we waren net een jaar te vroeg, we hadden net de vloer erin toen PVC in begon te komen :p)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 11:49
Het meest efficiënt is steen op de vloer, de rest heeft geeft een vrij redelijk isolatie aan de bovenkant van de vloer en dat wil je daar net niet.
In het geval dat je een uitstekend geïsoleerde woning hebt, is dat geen punt. Als dat niet het geval is zul je eerst de isolatie moeten verbeteren. De opmerking van loekF2 dat het een politieke hype is waar we nog een hoop gezeik mee gaan krijgen, vind ik terecht.

Vraag maar eens om je heen op een feestje, wie er al mee bezig is. Er zijn nog een hoop slapenden.

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 08:44
Iedereen nieuwe vloerverwarming en dus een nieuwe dekvloer.

Iemand weleens gehoord dat we afstevenen op een wereldwijd zandtekort?
https://www.nrc.nl/nieuws...dhonger-13129453-a1574457

En helaas, woestijnzand is te rond om gebruikt te kunnen worden in cement.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20-01 23:28
quote:
[...]

Je hebt speciale ondervloeren voor vloerverwarming. Geven wel vocht en geluidsisolatie, maar weinig warmte isolatie.

TheS4ndm4n#1919

• loewie1984
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 09:32

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Kwam via de search in dit topic terecht, net weer een mail van Feenstra gehad die kopt "7 manieren om van het gas af te komen", elke website zo'n beetje die me van het gas af wilt helpen begint over een warmtepomp.

Ik verbaas me dat de palletkachel in combinatie met een boiler niet wordt genoemd. Er lopen aanschafsubsidies voor palletkachels die wel op kunnen lopen tot +2500 eu. Ik heb uitgerekend als ik van het gas af wil en een palletkachel voor 450m3 en een boiler van 400 liter aanschaf ik voor 5 a 6k klaar ben. Veel goedkoper dan een warmtepomp. Misschien iets minder milleuvriendelijker, maar daar ben ik minder mee bezig.

Is dat nu een gekke gedachte over onverstandige keuze of worden we hier massaal aan de warmtepomp gehyped. Ik ben iig vergeten aandelen te kopen in al die bedrijven toen zij warmtepompjes begonnen te maken.

discogs | MTB te koop

Acties:
  • +3Henk 'm!

• bert pit
Uiteindelijk is het doel van minder gas om de CO2 en fijnstof uitstoot te verminderen. Als een pelletkachel een CV vervangt, gaan beide omhoog. Dus het is niet verwonderlijk dat de warmtepomp gepromoot wordt.

Iets anders ligt het als een pelletkachel een houtkachel vervangt, dan boek je milieu voordeel. Daarnaast is het zo dat niet elk huis geschikt is voor verwarming op lage temperatuur (warmtepomp). Nu kun je natuurlijk stellen dat je je huis "dan maar geschikt moet maken", maar zo eenvoudig ligt dat niet altijd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sluipschutter
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 11:21
quote:
loewie1984 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:33:
Kwam via de search in dit topic terecht, net weer een mail van Feenstra gehad die kopt "7 manieren om van het gas af te komen", elke website zo'n beetje die me van het gas af wilt helpen begint over een warmtepomp.

Ik verbaas me dat de palletkachel in combinatie met een boiler niet wordt genoemd. Er lopen aanschafsubsidies voor palletkachels die wel op kunnen lopen tot +2500 eu. Ik heb uitgerekend als ik van het gas af wil en een palletkachel voor 450m3 en een boiler van 400 liter aanschaf ik voor 5 a 6k klaar ben. Veel goedkoper dan een warmtepomp. Misschien iets minder milleuvriendelijker, maar daar ben ik minder mee bezig.

Is dat nu een gekke gedachte over onverstandige keuze of worden we hier massaal aan de warmtepomp gehyped. Ik ben iig vergeten aandelen te kopen in al die bedrijven toen zij warmtepompjes begonnen te maken.
Dat is zeker een goedkoper alternatief.. niet zo goed voor de luchtkwaliteit van je buurt, maar omdat het alleen om vervanging van een ketel gaat redelijk makkelijk aan te passen. (Let wel dat het iets meer ongemak is doordat je zelf hout moet aanvullen).

En de overheid is er heel erg blij mee (subsidie!!), Want hout= niet fossiel en dus groen 7(8)7 _O-

• Trichoglossus
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 10:10
En tegen de tijd dat half Nederland aan een pelletkachel gaat, gaat de overheid daar ongetwijfeld een rem opzetten vanwege de milieueffecten. En de vraag is wat de prijs van pellets gaat doen als er zeer veel meer vraag naar komt.

• sluipschutter
De overheid zal er weinig tegen kunnen doen, subsidie zal wel weggaan. Maar hebben het eerst gestimuleerd, dus uitbannen zal heel lastig zijn. Ze missen alleen inkomsten van de energiebelasting. Prijs zal weinig aan gebeuren, hout genoeg in de wereld en de totaalhoeveelheid is niet afhankelijk van een paar kachels in Nederland.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 12:10
quote:
ph4ge schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 08:18:
[...]
- Het maakt Nederland onafhankelijk en we subsidiëren niet langer allerlei dubieuze regimes en problemen in de rest van de wereld.
Right, want we produceren warmtepompen allemaal zelf en de grondstoffen komen ook nooit uit probleemregio's. Zonnepanelen komen niet uit een land met mensenrechtenissues en de produktie van panelen zorgt niet voor vervuiling.
Zeldzame aardmetalen, lithium, neodymium en kobaltwinning zorgt nooit voor problemen en vervuiling.

Voor de zoveelste (en zeker niet laatste )keer, "duurzame" energie heeft forse externaliteiten die gewoon worden gebagatelliseerd.

Zelfs mijn stokpaardje kernenergie heeft gewoon nadelige aspecten. Vele m^3's aan beton en staal, milieuimpact door winning van uranium en/of thorium, duur personeel, afvalmanagement etc.

We moeten af van romantische ideeën over energieopwekking. Perfecte energiebronnen zijn er niet.

Weblog | Straling! | Randstad repeaters stream

• Matis
  • Laatst online: 09:26

Matis

Rubber Rocket

Zonnepanelen wordt het asbest van de 21e eeuw.

Niemand weet wat er met afgedankte panelen moet gebeuren. Ze zijn feitelijk chemisch afval, maar er is nog geen manier om ze fatsoenlijk te verwerken.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ph4ge
quote:
TNW schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 21:54:
Right, want we produceren warmtepompen allemaal zelf en de grondstoffen komen ook nooit uit probleemregio's. Zonnepanelen komen niet uit een land met mensenrechtenissues en de produktie van panelen zorgt niet voor vervuiling.
Zeldzame aardmetalen, lithium, neodymium en kobaltwinning zorgt nooit voor problemen en vervuiling.

Voor de zoveelste (en zeker niet laatste )keer, "duurzame" energie heeft forse externaliteiten die gewoon worden gebagatelliseerd.

Zelfs mijn stokpaardje kernenergie heeft gewoon nadelige aspecten. Vele m^3's aan beton en staal, milieuimpact door winning van uranium en/of thorium, duur personeel, afvalmanagement etc.

We moeten af van romantische ideeën over energieopwekking. Perfecte energiebronnen zijn er niet.
Op het moment dat we ze hebben, zijn we minder afhankelijk. Als we geld blijven verbranden blijven we afhankelijk, als we investeren wordt dat minder. :) Dit jaar 1000 euro aan gas uitgeven en we komen volgend jaar weer voor 1000 euro, dit jaar 1000 euro aan een warmtepomp uitgeven en volgens jaar komen we niet meer terug.
quote:
Matis schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 22:30:
Zonnepanelen wordt het asbest van de 21e eeuw.

Niemand weet wat er met afgedankte panelen moet gebeuren. Ze zijn feitelijk chemisch afval, maar er is nog geen manier om ze fatsoenlijk te verwerken.
Zonnepanelen kunnen overigens prima gerecycled worden. Zonnepaneel nu voor 96 procent recyclebaar Ik weet niet waar die angst vandaan komt (kan wel raden welke hoek), maar vergelijkingen met asbest slaan nergens op.

ph4ge wijzigde deze reactie 14-07-2018 23:18 (18%)

SW-0040-8191-9064

• sluipschutter
Lijkt me niet zo'n punt toch. Gewoon in de oven omsmelten/opbranden. Silica en metalen zijn wel her te gebruiken. Het valt en staat natuurlijk of dit rendabel is, en of de overheid dit en beetje in de gaten houdt, mogelijk hebben we iets geleerd om dit niet in een 3e wereld land te laten doen omdat het zo goedkoop is ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bert pit
Wat zie ik over het hoofd?

Ik vraag me meer en meer af of we wel goed bezig zijn en of het niet beter kan. Zonnepanelen zijn goed voor een paar procent van de NL elektriciteitsproductie. Nu wij als particulier van het gas af moeten, zullen we meer elektriciteit gaan gebruiken voor warmtepompen. Maar we hebben die energie precies nodig op het moment dat we het minst zon hebben: in de winter.

Aangezien we in NL de energie voornamelijk opwekken met gascentrales, gaan we dus electriciteit uit de gascentrales verstoken (slechts een % of 13 is renewable). Dit gebeurt met het nodige verlies. De efficiëntie van een gascentrale is maximaal 50%, en de verliezen van transport van elektriciteit zijn ook behoorlijk. Ik denk dus dat wanneer je huis warm is, er in de energieketen circa 70% van de energie verloren is gegaan.

Nu weet ik dat een warmtepomp zelf efficiënt is, maar onder aan de streep moet er toch meer te halen zijn lijkt me.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Een warmtepomp haalt door het stookseizoen een gemiddelde COP van ongeveer 4. Dat wil zeggem dat voor elke kWh elektra in er 4 kWh aan warmte je huis in gaat. Gas opstoken in een centrale om elektra van te maken en daar een warmtepomp mee voeden is dus efficienter (dan een CV_ketel) als je een ketenefficientie van 25% haalt op je elektriciteitsproductie. Met als bijkomende voordelen:
- dat je CO2-uitstoot van 1 centrale makkelijker afvangt dan van 100.000 CV-ketels;
- dat je restwarmte van een centrale kunt inzetten voor stadsverwarming; en
- dat je makkelijker duurzame bronnen aan je elektriciteitsnet toevoegt dan aan het gasnet.

Met name dat laatste is een ding dat in een transitie voordelen biedt. Je ziet nu dat we vast zitten aan (Gronings) gas omdat iedereen CV-ketels heeft. En zolang dat gas er is blijft het de goedkoopste optie (voor de gebruiker in elk geval, de daadwerkelijke kosten/schade worden op toekomstige generaties afgewenteld). Daar zit een lock-in die wat vervelende bijwerkingen heeft. Zo moeten we "verplicht" gas blijven oppompen ook al weten we dat dit risco's voor de Groningers oplevert. En om daar mee te stoppen moeten we fors investeren in installaties die we eigenlijk liever helemaal niet nodig hebben: een gasfabriek van een half miljard om buitenlands gas af te waarderen bijvoorbeeld.

Voor het zomer-winterprobleem heb ik vooralsnog het meeste vertrouwen in ammoniak als energiedrager. Ammoniak kan aan 60% tot 70% efficientie worden gemaakt. Het is (met enige aanpassing) mogelijk om er gascentrales op te laten draaien. En in tegenstelling tot bijvoorbeeld waterstof is het bij behapbare druk (of temperatuur) vloeibaar en daarmee te transporteren.

The current moment has been described as “post-truth,” which is a misnomer. The problem is that everyone has their truth and nobody admits doubt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
T-MOB schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 11:28:
Voor het zomer-winterprobleem heb ik vooralsnog het meeste vertrouwen in ammoniak als energiedrager. Ammoniak kan aan 60% tot 70% efficientie worden gemaakt. Het is (met enige aanpassing) mogelijk om er gascentrales op te laten draaien. En in tegenstelling tot bijvoorbeeld waterstof is het bij behapbare druk (of temperatuur) vloeibaar en daarmee te transporteren.
Waarom niet beide? Er is onderzoek gedaan en het huidige aardgasnetwerk van de gasunie kan met aanpassingen geschikt gemaakt worden voor het transport van H2.

https://www.netbeheernede...maken-voor-waterstof-1240

Dus het leidingwerk voor gas ligt er al. Het leidingnetwerk van ammoniak ligt in twee parallele stroken metaal op een bed van grind en is aan zeer veel strenge regels gebonden. Dus transporteren van ammoniak is niet zo makkelijk.

Heb even gezocht, maar voor de ammoniak route heb je ook waterstof nodig blijkbaark:
quote:
Ammoniak
De megabatterij in de Groningse centrale gaat dus overtollige stroom uit windenergie opslaan. Het proces bestaat uit drie stappen:
1.Allereerst zet je elektriciteit uit wind om in vloeibare ammoniak
daar komt een chemisch proces bij kijken, waarbij je waterstof aan stikstof bindt om ammoniak te maken
2.Dan sla je de ammoniak op in grote tanks
dat kan zo lang als het nodig is en zorgt dus voor een voorraad brandstof voor die momenten dat er weinig wind of zon is
3.In stap drie gebruik je de synthetische vloeistof als brandstof in de energiecentrale
hierbij komen alleen stikstof en waterdamp vrij, geen CO2
https://energiekaart.net/nuon-megabatterij-met-ammoniak/

• T-MOB
  • Nu online

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Ja, ammoniak is waterstof gebonden aan stikstof (NH3). Het voordeel van ammoniak (boven waterstof) is dat het vloeibaar is bij -30 (bij atmosferische druk) in plaats van rond het absolute nulpunt (onder hoge druk). Daarnaast is de energiedichtheid per volume-eenheid hoger. Dat maakt (langdurige) opslag eenvoudiger en je kunt het gemakkelijker per schip transporteren. Je kunt het dus in de zomer (of in de Sahara) maken en dan in de winter gebruiken om terug stroom op te wekken.

Maar het is inderdaad geen brandstof die je naar alle huishoudens zou transporteren. Ik zie voor huishoudens eerlijk gezegd geen andere toekomst dan full-electric. Ook voor waterstof geldt dat omzetten in elektriciteit (in een centrale) en er een warmtepomp mee aandrijven efficienter is dan het thuis in de fik steken voor verwarming.

The current moment has been described as “post-truth,” which is a misnomer. The problem is that everyone has their truth and nobody admits doubt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 13:50

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

De komende 10 tot 20 jaar zie ik toch meer in elektrische overschotten om te zetten in waterstof, dit te laten reageren met CO2 en de methaan die hieruit ontstaat door het bestaande gasnetwerk te pompen. Dan hoeven we ook niet bang te zijn voor stroompieken op zonnige of windereige dagen want dat kunnen we mooi afvangen en opslaan.

Het gaat veel teveel kosten en geeft een hoop gedoe om een gemiddeld jaren 60~70 woning te isoleren voor een warmtepomp en de elektrische infrastructuur van complete wijken om te zetten, terwijl wat er ligt nog prima is en de CV ketel ook nog maar een paar jaar oud is. Pure kapitaalvernietiging.

Dan kunnen ze de netwerken geleidelijk omzetten zodra er onderhoud gepleegd moet worden en in zo'n tijd is de kans groot dat iemand weer verhuist uit zo'n woning en kan je de nieuwe bewoners de boel laten isoleren. Dat zal een stuk minder ophef veroorzaken dan iedereen verplichten een huis te isoleren terwijl die er mogelijk nog maar een jaar of 2~5 woont.

LED-Maniak wijzigde deze reactie 17-07-2018 13:42 (5%)

Appeltaart is lekker!

• T-MOB
  • Nu online

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Is er al een efficiente manier om op die manier methaan te produceren dan? Ik vind twee onderzoeken naar de productie, de beste geeft een energie-efficientie van 21%. Een bio-elektrische methode komt niet verder dan 3%.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
T-MOB schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 12:48:
Ja, ammoniak is waterstof gebonden aan stikstof (NH3). Het voordeel van ammoniak (boven waterstof) is dat het vloeibaar is bij -30 (bij atmosferische druk) in plaats van rond het absolute nulpunt (onder hoge druk). Daarnaast is de energiedichtheid per volume-eenheid hoger. Dat maakt (langdurige) opslag eenvoudiger en je kunt het gemakkelijker per schip transporteren. Je kunt het dus in de zomer (of in de Sahara) maken en dan in de winter gebruiken om terug stroom op te wekken.

Maar het is inderdaad geen brandstof die je naar alle huishoudens zou transporteren. Ik zie voor huishoudens eerlijk gezegd geen andere toekomst dan full-electric. Ook voor waterstof geldt dat omzetten in elektriciteit (in een centrale) en er een warmtepomp mee aandrijven efficienter is dan het thuis in de fik steken voor verwarming.
Daarom beide. Ammoniak voor opslag (transport is echt wel een probleem hoor!), en H2 voor de verspreiding. Dus windmolens op zee produceren H2, wat aan land omgezet wordt in energie en wat overblijft wordt omgezet in ammoniak voor opslag.

Dit heeft heeft voordeel dat je H2 makkelijker kunt transporteren naar locaties waar grote hoeveelheden energie nodig zijn (zoals de industrie) zonder dat je daar extreme maatregelen voor hoeft te treffen (ammoniak treinen mogen niet zomaar rijden en de capaciteit van het electriciteitsnet is ook niet oneindig).

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 13:50

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

quote:
T-MOB schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 14:17:
Is er al een efficiente manier om op die manier methaan te produceren dan? Ik vind twee onderzoeken naar de productie, de beste geeft een energie-efficientie van 21%. Een bio-elektrische methode komt niet verder dan 3%.
http://pubs.rsc.org/en/Co...E/C5EE01485A#!divAbstract

Als we wikipedia mogen geloven zitten ze op 65% en in de theorie zouden ze tot >85% kunnen gaan:
Wikipedia: Power-to-gas

Je eigen bron geeft al aan dat efficientie van 21% eenvoudig verhoogd kan worden naar 51%.

Het is mijn inziens een prima tussenoplossing. Bijvoorbeeld om bestaande auto's op CNG te laten rijden tot elektrische auto's betaalbaar zijn geworden voor de massa. Gek genoeg is de schoonste fossiele brandstof het zwaarst belast, want economische belangen.

LED-Maniak wijzigde deze reactie 17-07-2018 14:49 (17%)

Appeltaart is lekker!

• copywizard
  • Registratie: december 2004
  • Niet online
quote:
loekf2 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 00:05:
[...]

Ik mis de oplossing voor appartementen complexen. Warmtepomp per appartement is geen optie (denk alleen al aan de herrie). Vloerverwarming is een no-go. Ja, misschien een all electric ketel.

Er loopt hier wel een warmtenet, maar serieus warmtenet in een bestaand appartementen complex aanleggen ? Succes om die zooi door de inmiddels ingemetselde service koker te krijgen.

Ik blijf het politieke hype vinden, waar we nog een hoop gezeik over krijgen.

Ook, dicht geisoleerde huizen met ventilatie en WTW... niet ideaal als we steeds warmere zomers krijgen. In mijn appartement krijg je de warmte er zomers slecht uit. In de winter natuurlijk ideaal.
ik ben het geheel met je eens ik woon zelf in een appartementen complex en onze vve verbied externe airco units welke vaak nodig zijn voor warmte pomp systemen.

ook isolatie is hier een enorm hekel punt gezien de constructie en leeftijd van de appartementen.

ik denk dat ik ook nog gewoon een nieuwe CV ketel wil gaan nemen ipv vele tienduizenden euro,s voor iets wat de overheid wil.

Intel I5-6600K, Asrock Z170 Extreme4, 2 x MSI GTX960 2G SLI, 16GB HyperX DDR4

Acties:
  • +1Henk 'm!

• consolefreak
  • Laatst online: 12:00
Juist in een appartementencomplex mag je verwachten dat het vanuit de VVE geregeld gaat worden ipv per huishouden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• feca
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 10-12-2018
Een VvE kan bovendien ook lenen en dus een lening afsluiten voor verduurzaming, zodat niet iedereen ineens een hoop geld in de pot hoeft te storten.

• YakuzA
  • Laatst online: 13:30

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

quote:
consolefreak schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 16:49:
Juist in een appartementencomplex mag je verwachten dat het vanuit de VVE geregeld gaat worden ipv per huishouden.
quote:
feca schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 13:13:
Een VvE kan bovendien ook lenen en dus een lening afsluiten voor verduurzaming, zodat niet iedereen ineens een hoop geld in de pot hoeft te storten.
Er zaten vroeger nog wel wat haken en ogen aan.
Als een VvE zonnepanelen aanschafte, mocht de stroom alleen voor algemeen gebruik bestemd zijn (lift en gang verlichting bijv.), deze mocht (vroeger iig) niet direct naar de individuele bewoners toe.

Ik weet niet hoe de huidige situatie is? of dat zulke barrieres nu zijn verdwenen, verder is het ook wel moeilijk om dan onderling binnen de VvE elke KWh intern te gaan verrekenen.

YakuzA wijzigde deze reactie 18-07-2018 13:25 (14%)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• ehoutgast
  • Registratie: september 2003
  • Niet online
quote:
YakuzA schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 13:23:
[...]

[...]

Er zaten vroeger nog wel wat haken en ogen aan.
Als een VvE zonnepanelen aanschafte, mocht de stroom alleen voor algemeen gebruik bestemd zijn (lift en gang verlichting bijv.), deze mocht (vroeger iig) niet direct naar de individuele bewoners toe.

Ik weet niet hoe de huidige situatie is? of dat zulke barrieres nu zijn verdwenen, verder is het ook wel moeilijk om dan onderling binnen de VvE elke KWh intern te gaan verrekenen.
Daarnaast is er het probleem dat een VvE onder een veel goedkoper elektriciteitstarief valt, wat de terugverdientijd navenant langer maakt.

• consolefreak
  • Laatst online: 12:00
Wat een VVE kan doen omtrent zonnepanelen is een postcoderoos achtig project opstarten, via dat systeem kunnen mensen zonnepanelen op het dak (of gevel) van 't complex aan laten brengen en dan de energieheffing compenseren. De tip is om hierbij samen te werken met duurzame energie coorporaties, die kunnen een VVE daarbij helpen.

consolefreak wijzigde deze reactie 18-07-2018 14:56 (3%)

• Gecko123
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 19-01 20:37
Het is mij toch weer gelukt om afgelopen jaar fors te besparen op energie waardoor ik voorlopig nog geen voordeel zie om over te stappen naar all-electric.

Met onze tussenwoning uit 1986 (2 volw + kind van 1,5 jaar) heb ik een jaarverbruik van 730 kuub gas en 2170 kWh gerealiseerd met slechts kleine aanpassingen. Ons vorige jaarverbruik lag op 850 kuub gas en 2650 kWh elektriciteit. Een besparing van respectievelijk 14% en 18% in 12 maanden tijd met relatief laag hangend fruit (cv buisisolatie, slimme thermostaat, cv-tuning, ledverlichting, tijdschakelaars).

Mijn huidige energierekening bedraagt een tuttele 65 euro maar stelt in verhouding nog steeds weinig voor om de aanschaf van een warmtepomp er uit te halen. Ik mis een overheid met een duidelijk beleid dat het besparingsrendement kloppend maakt.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Onze energie rekening is deze maand weer helemaal afgerond, dus we zitten weer in een nieuwe rekening periode. En ik kan zeggen, vooral zo'n eerste maand (in augustus) een hele goede incentive kan zijn om gas de deur uit te knikkeren :p

Electra: -16 euro
Gas: +20 euro.

En dan heb je het alleen maar over douchen en koken! (totaal 10m3)...

Als je dan denkt dat de winter er weer overheen gaat komen, zou ik het liefst vandaag die verwarming vervangen door iets electrisch :p

• SjoerdV nl
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 08:18
quote:
Gecko123 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 10:57:
Het is mij toch weer gelukt om afgelopen jaar fors te besparen op energie waardoor ik voorlopig nog geen voordeel zie om over te stappen naar all-electric.

Met onze tussenwoning uit 1986 (2 volw + kind van 1,5 jaar) heb ik een jaarverbruik van 730 kuub gas en 2170 kWh gerealiseerd met slechts kleine aanpassingen. Ons vorige jaarverbruik lag op 850 kuub gas en 2650 kWh elektriciteit. Een besparing van respectievelijk 14% en 18% in 12 maanden tijd met relatief laag hangend fruit (cv buisisolatie, slimme thermostaat, cv-tuning, ledverlichting, tijdschakelaars).

Mijn huidige energierekening bedraagt een tuttele 65 euro maar stelt in verhouding nog steeds weinig voor om de aanschaf van een warmtepomp er uit te halen. Ik mis een overheid met een duidelijk beleid dat het besparingsrendement kloppend maakt.
Waarvan 4% komt door de mindere graaddagen.
Voor de rest erg netjes :)

Hier nog steeds op 26 euro per maand :9

PVOutput:12x JASolar 270 Full Black 3240 Wp ZZO op SolarEdge SE4000 omvormer

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

quote:
Wailing_Banshee schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 15:38:
Onze energie rekening is deze maand weer helemaal afgerond, dus we zitten weer in een nieuwe rekening periode. En ik kan zeggen, vooral zo'n eerste maand (in augustus) een hele goede incentive kan zijn om gas de deur uit te knikkeren :p

Electra: -16 euro
Gas: +20 euro.

En dan heb je het alleen maar over douchen en koken! (totaal 10m3)...

Als je dan denkt dat de winter er weer overheen gaat komen, zou ik het liefst vandaag die verwarming vervangen door iets electrisch :p
Je kan ook korter gaan douchen O-)

Ik verbruik overigens ook ~10m³ per maand aan koken + douchen c.q bad. Maar dan met 5 personen (2 volw. 3 kinderen van onder de 9), maar stook wél elektrisch.

Over niet al te lange tijd gaat de badkamer op de schop; dan ga ik meteen voor een verzwaring van de meterkast (3 fase) en een doorstroomverwarmer + inductie voor de keuken. Dan is het compleet gasloos :Y

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
Notna schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 08:50:
[...]

Nog korter? Dan moet ik de douche uit zetten als ik m'n haren inzeep! (net als op de camping met muntjes :D)

We gebruiken in de zomer totaal zo'n 0,3 tot 0,4m3 gas per dag, de cv ketel schiet eens in de zoveel keer heel even aan en gebruikt dan zo'n 0,01m3 en koken kost normaal zo'n 0,02m3. We hebben geen boiler, en een behoorlijke afstand tussen CV keten en badkamer.

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

quote:
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 08:59:
[...]

Nog korter? Dan moet ik de douche uit zetten als ik m'n haren inzeep! (net als op de camping met muntjes :D)

We gebruiken in de zomer totaal zo'n 0,3 tot 0,4m3 gas per dag, de cv ketel schiet eens in de zoveel keer heel even aan en gebruikt dan zo'n 0,01m3 en koken kost normaal zo'n 0,02m3. We hebben geen boiler, en een behoorlijke afstand tussen CV keten en badkamer.
Dat heet de Comfort functie en kan je best uitzetten. Je wacht dan iets langer (lees; 10 seconden ongeveer) op warm water, maar iig stookt de ketel niet onnodig. Die functie houdt namelijk het SWW op temperatuur zodat je 'instant' warm water hebt als je de kraan openzet.

Je zou het iig kunnen testen of het je waard is om dat uit te zetten :) Dat blijft persoonlijk uiteraard.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
Notna schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:05:
[...]
Dat heet de Comfort functie en kan je best uitzetten. Je wacht dan iets langer (lees; 10 seconden ongeveer) op warm water, maar iig stookt de ketel niet onnodig. Die functie houdt namelijk het SWW op temperatuur zodat je 'instant' warm water hebt als je de kraan openzet.

Je zou het iig kunnen testen of het je waard is om dat uit te zetten :) Dat blijft persoonlijk uiteraard.
Als dat het is, kan dat gelijk uit natuurlijk, want de enige plek waar wij warm water gebruiken uit de CV ketel is in de badkamer... Maar ik zal thuis eens kijken... (want instant warm water hebben we sowieso niet in de badkamer...)

• sluipschutter
quote:
Notna schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 08:50:
[...]

Ik verbruik overigens ook ~10m³ per maand aan koken + douchen c.q bad. Maar dan met 5 personen (2 volw. 3 kinderen van onder de 9), maar stook wél elektrisch.

Over niet al te lange tijd gaat de badkamer op de schop; dan ga ik meteen voor een verzwaring van de meterkast (3 fase) en een doorstroomverwarmer + inductie voor de keuken. Dan is het compleet gasloos :Y
allen mijn waakvlammetje verbruikt al meer 8)7

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

quote:
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:22:
[...]

Als dat het is, kan dat gelijk uit natuurlijk, want de enige plek waar wij warm water gebruiken uit de CV ketel is in de badkamer... Maar ik zal thuis eens kijken... (want instant warm water hebben we sowieso niet in de badkamer...)
Als je weet welke ketel je hebt, kan ik met me meekijken in de handleiding (mocht je het niet zelf al weten te vinden; je zit immers op Tweakers hé :9 :+ )

Maar het kort aanslaan van de ketel klinkt als een 'comfort' functie iig. Hij zou, zeker in dit jaargetijde, niet af en toe moeten aanslaan uit zichzelf (tenzij je een boiler hebt, wat je al aangaf niet te hebben)
quote:
sluipschutter schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:25:
[...]

Pittige waakvlam :+

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
sluipschutter schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:25:
[...]

Zo'n waakvlam hadden wij ook... Toen hebben we maar een nieuwe ketel gekocht :D

Onze oude ketel sloeg niet meer volledig aan, hij probeerde dus het water te verwarmen [zowel douche als verwarming] met het "opstart vlammetje". We hebben die winter veel koud water over ons heengekregen met douchen [er zat een 25l boiler bij, dus je kreeg niet gelijk koud water, pas als je je haar net vol zeep had] en dan was het huis ook nog eens niet warm...
quote:
Notna schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:28:
[...]

Als je weet welke ketel je hebt, kan ik met me meekijken in de handleiding (mocht je het niet zelf al weten te vinden; je zit immers op Tweakers hé :9 :+ )
Ik weet alleen dat het een Nefit is (CW3 geloof ik), maar de handleiding ligt naast de ketel :D Een gewoonte die we met onze vorige ketel hebben gekregen (zucht, welke storing is dit nu weer....)

• sluipschutter
quote:
Verbruik is ongeveer 0.3 m3 per dag voor het waakvlammetje.. Dacht eerst dat dit heel erg hoog was, maar schijnt redelijk normaal te zijn (op internet klagen mensen over +1.5 m3). Het is ook verreweg mijn grootste gasverbruiker :+.. Kost op jaarbasis wel een paar tientjes, maar een nieuwe ketel met (eletrische ontsteking) nog veel meer.

• Gecko123
quote:
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:22:
[...]

Onze ketel intergas hre verbruikt 8 liter gas per uur in comfort functie. Dat is bijna 0,2 kuub per dag of 70 kuub per jaar.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
Gecko123 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 22:51:
[...]

Onze ketel intergas hre verbruikt 8 liter gas per uur in comfort functie. Dat is bijna 0,2 kuub per dag of 70 kuub per jaar.
Even gecontroleerd. het is geen comfort functie, maar een keeping alive functie, zodat hij niet te koud wordt, kan ook niets vinden over uitzetten....

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

quote:
Wailing_Banshee schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:25:
[...]

Even gecontroleerd. het is geen comfort functie, maar een keeping alive functie, zodat hij niet te koud wordt, kan ook niets vinden over uitzetten....
Welk merk c.q type ketel heb je; kunnen we altijd even meekijken met je voor de zekerheid?

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
Notna schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:35:
[...]

Welk merk c.q type ketel heb je; kunnen we altijd even meekijken met je voor de zekerheid?
Het is een Nefit Proline

Heb gelijk even de temperaturen gecontroleerd: 75 graden verwarming, 65 graden douche water en 46 graden standby temperatuur.

Even in m'n database gekeken (3 cijfers achter de komma, ipv 2)

Hij gebruikt (bijna) elk uur 0,004 of 0,005m3 gas, dus zeg maar 0,12m3 per dag, is bijna 44m3 per jaar, als we geen verwarming aan zouden doen en nooit warm water zouden vragen. Is natuurlijk maar een mist druppel op een gloeiende plaat met ons huidige verbruik (van 1850m3 afgelopen jaar) :p

• satya
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 18-01 22:06
Deze week voor een nieuwe woning wezen kijken, maar er wordt ook een project opgestart voor gasloze woningen met een cw waarde van 0, ipv de huidige 0,4. De woningen zouden zo'n 15k duurder zijn. Toch maar even wachten misschien?

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

satya schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 21:17:
Deze week voor een nieuwe woning wezen kijken, maar er wordt ook een project opgestart voor gasloze woningen met een cw waarde van 0, ipv de huidige 0,4. De woningen zouden zo'n 15k duurder zijn. Toch maar even wachten misschien?
Tja, dat zijn altijd lastige keuzes: nu een huis wat iets minder geisoleerd is, voor 15K minder, of een iets meer geisoleerd huis voor 15K extra. En dan nog de vraag, had je hem nu wel kunnen kopen en val je misschien over een paar jaar af (omdat er meer inschrijvingen zijn). Er is tenslotte een woningnood in Nederland...

• Gecko123
satya schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 21:17:
Je bedoeld EPC waarde?

Een EPC waarde van 0 suggereert een zuinige woning mede door toevoeging van bijvoorbeeld zonnepanelen. Let op dat een beter geïsoleerde woning met een lage EPC waarde op de lange termijn rendabeler is dan een minder geïsoleerde woning van dezelfde EPC waarde met zonnepanelen. De meerwaarde 15K zou ik zeker nader bekijken.

Als de lage EPC waarde bereikt is door zonnepanelen dan kun je voor die 15K makkelijk zelf ook zonnepanelen plaatsen. Ik vermoed ook dat 15k is zonder rentekosten van een eventuele hypotheek.

• satya
Wailing_Banshee schreef op maandag 17 september 2018 @ 07:39:
[...]

Tja, dat zijn altijd lastige keuzes: nu een huis wat iets minder geisoleerd is, voor 15K minder, of een iets meer geisoleerd huis voor 15K extra. En dan nog de vraag, had je hem nu wel kunnen kopen en val je misschien over een paar jaar af (omdat er meer inschrijvingen zijn). Er is tenslotte een woningnood in Nederland...
Woningnood hebben we in Zeeuws Vlaanderen niet erg veel last van :-)

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

satya schreef op maandag 17 september 2018 @ 13:07:
[...]

Woningnood hebben we in Zeeuws Vlaanderen niet erg veel last van :-)
Als er zelfs een woningnood in Delfzijl is, zal Zeeuws Vlaanderen ook niet lang meer op zich laten wachten :D

Maar persoonlijk: er is altijd wel weer iets beters aan de horizon. Waar ik nu naar zou kijken is: hoeveel moeite zou het mij kosten bij dit nieuwe huis om gasloos te worden (indien het dag nog niet is).

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 00:02
Wij verwachten aanstaande woensdag onze Daikin WP-Boiler, daarna gaat er in december een slot op het gas.

Woning: 1972, tussenwoning
Verwarming: multisplit L/L WP en Een nog te plaatsen IR paneel in de badkamer.

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Adlermann
  • Laatst online: 13:43
Ik wil eigenlijk nog niet van het gas af. Ik heb ook bewust een nieuwbouwappartement gekocht met nog gas.

Het is trouwens wel een van de laatste bouwvergunning voor gas hier.

Ik heb wel voor 1500kwh aan “eigen”panelen op het dak. Iedere bewoner heeft dat. Dit is in de splitsingsakte ook opgenomen. Iedereen met eigen omvormer weer.

De reden waarom ik nog gas wil is dat het warmtenet nog gewoon zoveel duurder is. Ook geeft het meer comfort met koken, aangezien ik zeker een 5kw wokbrander wil.

Aangezien het huis wel goede isolatie krijgt (hr++ glas etc) is het verwachte verbruik wel relatief laag. Vloerverwarming zit er ook bij.

Warmtepompen lijkt me met een appartement ook wel onhandig.

Adlermann wijzigde deze reactie 20-09-2018 16:33 (7%)

• Gecko123
Stef87 schreef op maandag 17 september 2018 @ 13:13:
Wij verwachten aanstaande woensdag onze Daikin WP-Boiler, daarna gaat er in december een slot op het gas.

Woning: 1972, tussenwoning
Verwarming: multisplit L/L WP en Een nog te plaatsen IR paneel in de badkamer.
Kun je enige achtergrond verschaffen van gemaakte afwegingen? Ik ben vooral benieuwd naar je verwachte investeringsrendement en hoe het afgifte systeem er uit zien. Is dit nog origineel? Is de woning na de bouw bijvoorbeeld nog extra geïsoleerd?

• Stef87
Gecko123 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:14:
[...]

Kun je enige achtergrond verschaffen van gemaakte afwegingen? Ik ben vooral benieuwd naar je verwachte investeringsrendement en hoe het afgifte systeem er uit zien. Is dit nog origineel? Is de woning na de bouw bijvoorbeeld nog extra geïsoleerd?
Woning is 3.5j geleden gekocht.

Voor+achtergevel waren origineel van (rot/slecht) hout, rest allemaaal van beton.

Achtergevel: was al vervangen voor hoger segment HR++ glas met kozijnen door vorige bejaarde bewoner die net na oplevering was overleden.

Voorgevel: Hout in slechte staat (rot!) met verbouwingshypotheek laten vervangen voor kunstof Keralit beplating met zelfde soort kozijnen+glas. Voor en achtergevel zit 10cm (of net iets meer) steenwol tussen buiten/binnen.

Verdere maatregelen:

Zonnepanelen, gedeeltelijk ook in hypotheek. 3640wp nu naar 4700wattpiek.

Vloerisolatie: nog niet uitgevoerd maar er komt een 21cm dikke laag vloerisolatie (Rc 5 +\-)

Verwarming: Beneden+boven L/L wp. In badkamer en berging een Nog te plaarsen IR paneel voor incidentele bijverwarming, mogelijk ook in logeerkamer (indien nodig blijkt).

Warm water: Warmtepomp-boiler (800kWh p/j schatting, in plaats van 300m3 gas, maar vastrecht gas kan je ook wegstrepen) wpb, moet ook nog worden geinstalleerd.

Ventilatie: decentrale ventilatie met WTW systeem, nog te plaatsen, wel al in huis. Zo hoef je geen koude ventilatielucht in de winter aan te zuigen. (Heb tevens geen mechanische centrale ventilatie, was in 1972 niet aan gedacht)

Apparatuur: slimme stekkerdozen, zuinigere koelkast+wasmachine etc. Verder alles in stapjes gedaan en ik ben vast een hoop vergeten.

Afgelopen winter kon ik al prima huis stoken (24/7 wp aan) zonder de aanwezige vloerisolatie.

Opmerkingspuntje: Onze hal bij voordeur en WC, zijn altijd in winter nog vrij koud (ook met CV!) komt mede door originele structuur en bouw. Komt ooit nog een oplossing voor.

Zo alles bij elkaar opgeteld houden wij netto echt honderden euros p/maand over door deze stapjes. (Inclusief elektrisch vervoer, Renault Zoe en een DIY E-scooter)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• satya
Gecko123 schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:27:
[...]

Je bedoeld EPC waarde?

Een EPC waarde van 0 suggereert een zuinige woning mede door toevoeging van bijvoorbeeld zonnepanelen. Let op dat een beter geïsoleerde woning met een lage EPC waarde op de lange termijn rendabeler is dan een minder geïsoleerde woning van dezelfde EPC waarde met zonnepanelen. De meerwaarde 15K zou ik zeker nader bekijken.

Als de lage EPC waarde bereikt is door zonnepanelen dan kun je voor die 15K makkelijk zelf ook zonnepanelen plaatsen. Ik vermoed ook dat 15k is zonder rentekosten van een eventuele hypotheek.
Inderdaad, de EPC waarde, maar het blijkt 0,3 te zijn hoewel de architect het hoger inschat omdat elke verdieping kennelijk apart berekend moet worden. De woningen vallen minder duur uit dan verwacht. Iets smaller dan de niet gasloze woning.
Er wordt gebruik gemaakt van een warmte luchtpomp heb ik begrepen. De warmte in het huis wordt gebruikt om de installatie te "voeden". Voerverwarming op de begane groen, en electiche verwarming op de verdiepingen. De installatie heeft zelf een vat voor warm water en daarnaast is er een electriche boiler voor warm water. Het dak ligt aan een kant vol men geintegreerde zonnepanelen, een stuk of 16 meen ik.

https://www.othene.nl/aan...9A-4AD0-A540-A52E003B68B6

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 12:49
Stef87 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 19:53:

Warm water: Warmtepomp-boiler (800kWh p/j schatting, in plaats van 300m3 gas, maar vastrecht gas kan je ook wegstrepen) wpb, moet ook nog worden geinstalleerd.

Zo alles bij elkaar opgeteld houden wij netto echt honderden euros p/maand over door deze stapjes.
Ben toch benieuwd naar je terugverdientijd... Als we het hebben over 300 kuub gas (en dat is erg weinig, dat verbruiken wij ook met CV + douchen en dan stoken we weinig en hebben we een woning uit 2008, dus met goede isolatie) dan hebben we:

300 kuub gas x 65 cent = 200 euro ongeveer

800 kWh x 20 cent = 160 euro ongeveer

Dan gaat het om 40 euro verschil tussen de ene en de andere optie. Als we daarin vervangingswaarde installatie en onderhoudskosten in mee nemen dan scheelt het nog veel minder, waarschijnlijk dat je met een (gas) CV dan zelfs goedkoper uit bent.

Misschien dat het wel 150 euro per jaar scheelt aan vastrecht/leveringskosten/etc... Maar dan nog, hoe heb je dit voor jezelf financieel besloten als ik mag vragen? Of gaat het puur om het idee van minder gas verbruik?

Al is de combinatie met zonnepanelen natuurlijk wel leuk, maar zonder die warmtepomp had je de stroom van de zonnepanelen natuurlijk gewoon in euro's gekregen.

Ben dus benieuwd of het echt honderden euro's scheelt zoals je zegt! Al kan het met energie onzuinige apparaten natuurlijk wel snel gaan als je een koelkast van 30 jaar oud vervangt door een nieuw apparaat

• Stef87
President schreef op zondag 30 september 2018 @ 16:25:
[...]

Ben toch benieuwd naar je terugverdientijd... Als we het hebben over 300 kuub gas (en dat is erg weinig, dat verbruiken wij ook met CV + douchen en dan stoken we weinig en hebben we een woning uit 2008, dus met goede isolatie) dan hebben we:

300 kuub gas x 65 cent = 200 euro ongeveer

800 kWh x 20 cent = 160 euro ongeveer

Dan gaat het om 40 euro verschil tussen de ene en de andere optie. Als we daarin vervangingswaarde installatie en onderhoudskosten in mee nemen dan scheelt het nog veel minder, waarschijnlijk dat je met een (gas) CV dan zelfs goedkoper uit bent.

Misschien dat het wel 150 euro per jaar scheelt aan vastrecht/leveringskosten/etc... Maar dan nog, hoe heb je dit voor jezelf financieel besloten als ik mag vragen? Of gaat het puur om het idee van minder gas verbruik?

Al is de combinatie met zonnepanelen natuurlijk wel leuk, maar zonder die warmtepomp had je de stroom van de zonnepanelen natuurlijk gewoon in euro's gekregen.

Ben dus benieuwd of het echt honderden euro's scheelt zoals je zegt! Al kan het met energie onzuinige apparaten natuurlijk wel snel gaan als je een koelkast van 30 jaar oud vervangt door een nieuw apparaat
Ik stookte al met L/L warmtepomp, kwam van 1000m3 incl. warm water af. Met de L/L unit besparen wij het meest en de wpb kan ook als een soort batterij werken: overschot stroom = vat extra opwarmen op eigen stroom.

Na plaatsen van de L/L wp waren de overgebleven kuubjes gas (250/300 +\-) dan wel erg duur. Ik verwacht dat de WP-B slechts een beetje voordeliger is dan de CV ketel, financieel gezien, op basis van huidige tarieven.

Huidige subsidie op de wpb is ook 1250,- en na het plaatsen kan ik ook alle lelijke radiatoren eindelijk van de muur trekken.

Na plaatsen wpb, mag er een slot op het gas. Naast dat ik dat ook al zou doen als er geen terugverdien tijd was, vind ik het milieu ook oprecht belangrijk..

(CV ketel kijkt niemand trouwens naar de TVT)

Gezien ik zelf ook als zelfstandig adviseur werk (duurzame sector) lijkt het mij ook nog een extra reden om zelf al van het gas af te zijn, zodat je in de praktijk ook zelf ervaring hebt met deze systemen.

“Practice what you preach”

** edit **

300m3 x 0.68€ = 204,- p/j
Vastrecht gas obv sjv: 2xx € p/j
Onderhoud CV ketel halfverwege levensduur: xxx p/j

In ieder geval al 400+ euro per jaar voor 300m3 gas...
Netto kan je al voor 250 zelfs een goedkopere wp-b kopen (atlantic explorer), met eigen zonnepanelen in gebruik kan warm water dan bijna gratis.

Alleen al de besparing op vastrecht gas, is ongeveer 1000kWh per jaar waard

Stef87 wijzigde deze reactie 30-09-2018 18:24 (8%)

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 12:49
Hoe zit het met het onderhoud van je huidige installatie? Moet die ook jaarlijks gecontroleerd worden net zoals een CV ketel? En wat is de gemiddelde levensduur van de installatie?

Ik ben oprecht geinteresseerd naar hoe 'winstgevend' een dergelijke installatie is. Zelf gebruiken we maar 300 kuub gas per jaar (120 voor bad/douche, 180 voor de verwarming) en volgens mij ga ik een dergelijke installatie nooit terug verdienen... Zeker omdat ik toch wel verwacht hier maximaal 10 jaar nog te wonen. Net zoals zonnepanelen het waarschijnlijk niet waard zijn voor die 10 jaar i.v.m. mogelijk veranderen salderingsregel en mogelijk verplichte accu in de toekomst

In het kader van milieu natuurlijk top en aangezien je zelf ook in die sector werkt vind ik het helemaal verstandig, dan weet je idd beter waar je het over hebt en hoe het in de praktijk is

President wijzigde deze reactie 30-09-2018 18:39 (12%)

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11:16
Stef87 schreef op zondag 30 september 2018 @ 18:19:
(CV ketel kijkt niemand trouwens naar de TVT)
Je hebt ook geen terugverdientijd bij een cv-ketel omdat deze alleen maar geld kost.

"Vroeger" was er in principe weinig keuze. Je had een cv-ketel en naarmate de tijd vorderde kwamen er efficiëntere ketels op de markt. De installateur gaf je dan ook maar twee opties: A. Een duurdere energiezuinig exemplaar, of B. Een goedkope die niet zuinig was. Meestal werd voor A gekozen omdat de isolatie vroeger veel minder was dan nu.

Iemand die nu een cv-ketel wil en zeker geen alternatieve energiebron wil hebben zal ook niet kijken naar de langere terugverdientijd. Misschien alleen naar de kosten van de komende 3 jaar, maar zeker niet verder.

Voor de alternatieve energiebronnen die we hier bespreken is de terugverdientijd tussen de 7 en 15 jaar, en dat is een hele andere orde van grootte. Je hebt te maken met nieuwe (terugkerende) onderhoudskosten, en vervangen van defecte onderdelen wat buiten een garantie of verzekering valt.

Als bij mij nu de cv-ketel kapot gaat, laat ik gewoon een nieuwe cv-ketel plaatsen. Over 12 jaar bekeken zijn bij mij de kosten van een cv-ketel + gas goedkoper dan het laten plaatsen van een warmtepomp (met periodiek onderhoud) + kosten voor elektra. Vandaar ook mijn eerste zin: Omdat een cv-ketel nooit geld oplevert spreek je daarom ook niet van een terugverdientijd, maar van onkosten.

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

• Stef87
President schreef op zondag 30 september 2018 @ 18:38:
Hoe zit het met het onderhoud van je huidige installatie? Moet die ook jaarlijks gecontroleerd worden net zoals een CV ketel? En wat is de gemiddelde levensduur van de installatie?

Ik ben oprecht geinteresseerd naar hoe 'winstgevend' een dergelijke installatie is. Zelf gebruiken we maar 300 kuub gas per jaar (120 voor bad/douche, 180 voor de verwarming) en volgens mij ga ik een dergelijke installatie nooit terug verdienen... Zeker omdat ik toch wel verwacht hier maximaal 10 jaar nog te wonen. Net zoals zonnepanelen het waarschijnlijk niet waard zijn voor die 10 jaar i.v.m. mogelijk veranderen salderingsregel en mogelijk verplichte accu in de toekomst

In het kader van milieu natuurlijk top en aangezien je zelf ook in die sector werkt vind ik het helemaal verstandig, dan weet je idd beter waar je het over hebt en hoe het in de praktijk is
Ik zie het vooral als een stukje “financiele onafhankelijkheid” af-kopen..

Na investeren:

Isoleren (mix) = 35-65€ p/m
Zonnepanelen = 900€ extra per jaar,
Elektrisch rijden auto = 200x12€ extra per jaar
Elektrisch rijden met DIY scooter ipv kleine 2e auto die maar 1000km p/j deed = 30-50 p/m extra
Verwarmen met L/L wp = 350€ extra per jaar
Wp-boiler = 200-220 € minder vastrecht per jaar en gas mag daarom weg, met dat geld kan je 1000kWh stroom kopen, maar verwacht dat boiler maar 700kWh gaat vragen. Wp-boiler werkt ook als opslagbatterij, via aansturing zonnepanelen en extra opwarmen watervoorraad.

Onderhoud CV/gas etc: mogelijk veel pech gehad met CV in verleden, maar verwacht 2/3x minder kosten aan onderhoud WP-en vs CV ketel (net als elektrisch rijden). Er zitten geen slijtagedelen in, behalve de anode in de WP-boiler (2/3 jaar inspecteren, als nodig vervangen, soms filter afkloppen van inlaat)

Je stopt een x bedrag in zonnepanelen en je hebt een “zo goed als” gegarandeerd rendement van 13-16% op bijvoorbeeld zonnepanelen.
Je kan ook aannemen dat je huis ook meer waard is mét zonnepanelen.

Zelfs met de nieuwe regeling van Wiebes (na salderen) moet je aan een tvt denken van 7 jaar (niet verkeerd!).
Dat is zelfs gunstiger dan huidige regeling, als je heel je dak vol wilt hebben, dat is momenteel minder gunstig door de saldeer regeling.

@Onbekend
Ik zou het toch eens narekenen... Een multisplit L/L wp kan soms al voldoende zijn, dat kost je incl. montage vanaf zo’n 3K. Daarna heb je enkel nog een gesubsideerde WP-boiler nodig en je bent (afhankelijk van huis) mogelijk al van het gas af.

Niemand verplicht je een WP te kopen :) ik spreek alleen voor mijzelf als ik zeg dat wij samen meer geld over houden en dat is tevens de reden dat ik als zelfstandige kon beginnen zonder mij druk te maken over rekeningen. (Zou ik zelfs een keer 0€ per maand verdienen, komen we nog steeds rond op salaris van vriendin, die werkt als leerkracht op de basisschool)

Lagere maandlasten = vrijheid 8)

Stef87 wijzigde deze reactie 30-09-2018 22:13 (13%)

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Binnenkort gaan we verhuizen naar een woning met gas, we hebben nu stadsverwarming. Nu moeten we dus een stappenplan maken met betrekking tot het overstappen naar alternatieve verwarmingsmethoden.
Ik wilde sowieso zonnepanelen plaatsen, wellicht interessant deze alvast op de groei te nemen en dus ~1,5K kWh extra capaciteit te nemen. Dan kan daar in de toekomst een warmtepomp van gevoed worden. Wellicht zou ik ook direct een warmtepomp kunnen laten plaatsen als de overwaarde op het huidige huis mee valt.
Als ik voor L/W ga dan zou ik de bestaande radiatoren kunnen vervangen voor LT radiatoren, ga ik voor L/L dan moet ik dus in elke slaapkamer en de woonkamer units gaan ophangen en met een buitenunit verbinden. Dat gaat vrij lelijk worden en veel kabels opleveren.

Het is een huis uit 2006 dus niet slecht geïsoleerd maar ook niet volgens de huidige standaarden waardoor het net wat lastiger is een mooi plan te maken.

• Indoubt
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 08:38
De gascentrale Maasbracht gaat weer open na 4 jaar.

Nu is elektriciteit opwekken met gas wel een heel stuk schoner dan met kolen maar een beetje vreemd komt het wel over.

Ik probeer flink minder gas te gebruiken (in mijn huis nog niet eenvoudig)

Indoubt wijzigde deze reactie 10-10-2018 19:02 (18%)

• bert pit
Indoubt schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 19:01:

Nu is elektriciteit opwekken met gas wel een heel stuk schoner dan met kolen maar een beetje vreemd komt het wel over.

Shell investeert 27.000.000.000 dollar in liquid gas omdat hier grote groei in wordt verwacht wegens de schone verbranding. Gas is zo slecht nog niet.

• kmf
  • Niet online
Indoubt schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 19:01:

Het is waarschijnlijk efficiënter om centraal gas te verbranden dan heel veel gasketeltjes. Naast opwekken van elektriciteit kan de restwarmte ook voor warmtenetten gebruikt worden.

• Trichoglossus
Zoals ze in nieuwbouwwijken die op het warmtenet zijn aangesloten, voor de zekerheid ook een gebouwtje neerzetten met een HD gasleiding er naar toe. Mocht de capaciteit in de beginperiode onvoldoende zijn, dan kunnen ze nog even wat bijstoken d.m.v. gas.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

https://nos.nl/artikel/22...e-cv-ketel-van-start.html

Ben benieuwd wat daar uit gaat komen.

• Tsurany
  • Niet online
Ik vraag me vooral af waarom je dit zou willen. Waarom waterstof gebruiken als warmtepompen met duurzame energie al bewezen werken?

• kmf
  • Niet online
Tsurany schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:37:
[...]

Ik vraag me vooral af waarom je dit zou willen. Waarom waterstof gebruiken als warmtepompen met duurzame energie al bewezen werken?
Heel veel huizen kunnen gewoon geen warmtepompen gebruiken. Appartementen bv. Als warmtenet ook geen mogelijkheid is..

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Wat is er eigenlijk zo duurzaam aan die warmtenetten?
Hier is er een die op de afvalcentrale zit, maar die zal ook flink extra moeten gaan verbranden voor uitbreiding.
En daarnaast ga je ook nog terug naar een monopolist qua prijzen.

Zit hier voor een appartement, geen warmtepomp mogelijk, te denken aan een ventilatiewarmtepomp om met de restwarmte van de mechanische ventilatie de CV te ondersteunen en minder gas te verbruiken. Maar ja, zolang de gemeente enkel dreigt met hele wijken van het gas af te halen zonder hoe, wanneer en op wiens kosten ga ik niet investeren in iets waarbij gas nog steeds gebruikt Wii alleen flinke minder.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

kmf schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:39:
[...]
Heel veel huizen kunnen gewoon geen warmtepompen gebruiken. Appartementen bv. Als warmtenet ook geen mogelijkheid is..
Op individuele schaal is een WP misschien handig. Maar op grote schaal? Zoals inderdaad appartementen of landgoederen. Heel veel van die WP units neerzetten? Soms kun je de warmte van industriele processen weghalen, maar niet overhal heb je grote industriegebieden waar dat kan.

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 13:44
kmf schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:39:
Ik woon sinds kort in een appartement met een lucht-lucht warmtepomp :) . Waarom zou dat niet kunnen? Lucht-water moet ook wel kunnen.

• Delerium
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

[...]
Het gasnet ligt er wel, ook in woonwijken. Als je het aardgas vervangt door waterstof (of een leuke blend) hoeven een hoop huizen niet te investeren.

Op zichzelf vind ik de experimenten wel leuk om te zien.

• kmf
  • Niet online
gold_dust schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:53:
[...]

Ik woon sinds kort in een appartement met een lucht-lucht warmtepomp :) . Waarom zou dat niet kunnen? Lucht-water moet ook wel kunnen.
Om dezelfde reden dat ik geen airco kon plaatsen bij mijn oude woning. Mag niks aan de buitengevel hangen. En volgens VVE ook geen buitenunit op het dak.

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
Waarom elektrische auto's als benzine auto's zich al bewezen hebben? Omdat we zonder innovation nog steeds in het stenen tijdperk leven. Het kan geen kwaad om steeds verder te blijven ontwikkelen. Vele ideeën zullen stranden en sommige ideeën zullen superieur zijn aan de mogelijkheden die we al hebben.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Tsurany
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:47:

Op individuele schaal is een WP misschien handig. Maar op grote schaal? Zoals inderdaad appartementen of landgoederen. Heel veel van die WP units neerzetten? Soms kun je de warmte van industriele processen weghalen, maar niet overhal heb je grote industriegebieden waar dat kan.
Waarom zou dat niet werken? Grote warmtepompen kunnen een prima optie zijn voor blokverwarming dus voor appartementen geen probleem.

Het lastige zijn de landgoederen en historische panden maar dat vind ik persoonlijk slechte argumenten. We kiezen dan maar voor waterstof omdat we die panden niet willen isoleren en liever massaal blijven stoken. Dan moeten we misschien toch een keer het verleden los laten en juist kijken hoe we die historische panden wel fatsoenlijk kunnen isoleren.
Delerium schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:55:
[...]

Het gasnet ligt er wel, ook in woonwijken. Als je het aardgas vervangt door waterstof (of een leuke blend) hoeven een hoop huizen niet te investeren.

Op zichzelf vind ik de experimenten wel leuk om te zien.
Je kan aardgas niet direct vervangen voor waterstof zonder dat in alle huizen de CV ketel vervangen wordt. Dat is dus alsnog een kostbare investering die bovendien gesynchroniseerd moet verlopen. Dan vraag ik me af of dat echt een aantrekkelijke optie gaat zijn en of dat er niet voor zorgt dat we verduurzaming te lang uitstellen.
LordSinclair schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:06:
[...]

Waarom elektrische auto's als benzine auto's zich al bewezen hebben? Omdat we zonder innovation nog steeds in het stenen tijdperk leven. Het kan geen kwaad om steeds verder te blijven ontwikkelen. Vele ideeën zullen stranden en sommige ideeën zullen superieur zijn aan de mogelijkheden die we al hebben.
Dat is niet bepaald een inhoudelijk argument.

• Trichoglossus
In het centrum van grote steden wordt het enorme klus om een warmtenet aan te leggen.Warmtenet aanleggen in de grachtengordel in Amsterdam? Leuke uitdaging. Gasleidingnetwerk ligt er al, waterstof al dan niet mengen met aardgas is dan een logischer en vooral goedkopere oplossing

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 12:59
sambalbaj schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:47:
Wat is er eigenlijk zo duurzaam aan die warmtenetten?
Hier is er een die op de afvalcentrale zit, maar die zal ook flink extra moeten gaan verbranden voor uitbreiding.
En daarnaast ga je ook nog terug naar een monopolist qua prijzen.
Gemeentes willen graag warmtenetten omdat dit geld oplevert. Dit is dan weer in eigen beheer, net als vroeger, en dat levert de gemeente gewoon geld op.
Heel erg duurzaam is het niet. Afval blijven verbranden voor warmte. Soms importeren de verbranders dan ook afval. Soms staat er ook een gas wkk het energienet te voeden, maar dan op een percentage biogas, als "klimaatneutraal".

• cactusman
  • Registratie: januari 2002

cactusman

nu met extra naalden

jeroen3 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:17:
[...]

Gemeentes willen graag warmtenetten omdat dit geld oplevert. Dit is dan weer in eigen beheer, net als vroeger, en dat levert de gemeente gewoon geld op.
Heel erg duurzaam is het niet. Afval blijven verbranden voor warmte. Soms importeren de verbranders dan ook afval. Soms staat er ook een gas wkk het energienet te voeden, maar dan op een percentage biogas, als "klimaatneutraal".
in Nijmegen gebruikte ze restwarmte van de kolencentrale... echter die is dicht nu staat er een gasketel te stampen.... met enorme transmissieverliezen.. :X

Niet helemaal waar een deel komt van ARN (vuilverbranding af) maar niet alles.

cactusman wijzigde deze reactie 11-10-2018 10:22 (5%)

euhmmmm

• sambalbaj
  • Niet online
cactusman schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:21:
[...]

in Nijmegen gebruikte ze restwarmte van de kolencentrale... echter die is dicht nu staat er een gasketel te stampen.... met enorme transmissieverliezen.. :X

Niet helemaal waar een deel komt van ARN (vuilverbranding af) maar niet alles.
https://www.gelderlander....uw-op-warmtenet~a259815f/
(Incognito modus voor premium)

Daar heb je het al. De gemeente zit gewoon vast aan de monopolist Nuon en daarom wordt de hele Vinexwijk die beter af is met een warmtepomp op het warmtenet gezet. Dat dat warmtenet niet zo duurzaam is geven ze ondertussen wel toe.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

jeroen3 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:17:
[...]

Het is nu niet duurzaam. Maar het idee van een warmtenet is zeker wel duurzaam te maken. Een H2 CV ketel in elk huis zie ik ook niet gebeuren. Maar dat hoeft ook niet. Een hele bak met WP units bij appartementen zie ik ook niet gebeuren. Maar dat hoeft ook al niet.

Een warmtenet systeem, die de warmte uit eventuele industrie haalt, en anders bijstookt met H2 lijkt me juist heel duurzaam.

• Tsurany
  • Niet online
Trichoglossus schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:16:
In het centrum van grote steden wordt het enorme klus om een warmtenet aan te leggen.Warmtenet aanleggen in de grachtengordel in Amsterdam? Leuke uitdaging. Gasleidingnetwerk ligt er al, waterstof al dan niet mengen met aardgas is dan een logischer en vooral goedkopere oplossing
De grachtengordel is juist een locatie waar individuele warmtepompen prima mogelijk zijn. Dan ben je direct af van de afhankelijkheid van gasleidingen.

Het grootste probleem met waterstof is dat je gehele wijken en wellicht zelfs hele steden ineens moet overschakelen en dat betekend dat alle CV ketels vervangen moeten worden en alle fornuizen vervangen moeten worden. Met warmtepomp kan je dat per huis inplannen.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 11:17

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

https://www.ad.nl/rotterd...d-met-waterstof~a54ed081/

ik vind de overstap van gas naar ??? (waterstof/elektra) te duur, 1:1 gezien

Gas produceert ongeveer 8.8kwh ? en om 1 kwh veranderen met een apparaat met een SCOP van 8.8 (en dus weer 8.8kwh) heb je niet voor de prijs van een CV (laat staan de installatie.

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• Galactic
  • Laatst online: 11-01 19:01
Wij hebben vooral ingezet op de basis energiezuinigheid van onze woning. Doorgedreven isolatie en ventilatie.

Energieverbruik warm water: 48 m3 per jaar.
Energieverbruik verwarming: 270 m3 per jaar.

Wij hebben in de zomer geen airco nodig (hoogste temp in huis dit jaar 26.1°c dit was 1 uur tijdens de hittegolf). Medio hierdoor is ons verbruik zeer laag en hebben wij gekozen voor een gasinstallatie.

Reden was prijs. Ik maak mij geen zorgen over gas en bevoorrading binnen nu en 15 jaar. Daarna zien we wel weer. Warmtepomp was/is totaal economisch onrendabel in onze situatie.

Maar het zal nog wel veranderen. Ik verwacht erg veel van de thuisbatterij. Binnen 10 jaar is een thuisbatterij van 80 kW verkrijgbaar voor 5.000 euro. Dit opent enorm veel mogelijkheden.

• Cobb
Ik woon in een blokje/rijtje van 4 gezinswoningen uit de jaren 70. Laten we stellen dat ze redelijk geïsoleerd zijn. Maar geen mogelijkheid tot het leggen van zonnepanelen. De hoekwoningen gebruiken 1600kuub gas en de tussenwoningen 5 tot 600kuub.
Zou het een idee zijn om met de 4 bewoners voor één warmtepomp te kiezen met grondwarmte? Waar zouden we kunnen aankloppen voor advies?

Cobb wijzigde deze reactie 11-10-2018 17:02 (18%)

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Adlermann
Galactic schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 16:30:
Wij hebben vooral ingezet op de basis energiezuinigheid van onze woning. Doorgedreven isolatie en ventilatie.

Energieverbruik warm water: 48 m3 per jaar.
Energieverbruik verwarming: 270 m3 per jaar.

Wij hebben in de zomer geen airco nodig (hoogste temp in huis dit jaar 26.1°c dit was 1 uur tijdens de hittegolf). Medio hierdoor is ons verbruik zeer laag en hebben wij gekozen voor een gasinstallatie.

Reden was prijs. Ik maak mij geen zorgen over gas en bevoorrading binnen nu en 15 jaar. Daarna zien we wel weer. Warmtepomp was/is totaal economisch onrendabel in onze situatie.

Maar het zal nog wel veranderen. Ik verwacht erg veel van de thuisbatterij. Binnen 10 jaar is een thuisbatterij van 80 kW verkrijgbaar voor 5.000 euro. Dit opent enorm veel mogelijkheden.
Hoe krijg je 270m3 per jaar voor verwarming voor elkaar? op elke temperatuur verwarm je dan?

Ik stook mijn 60m2 (huidig appartement) op ongeveer 22-23 graden in de winter. 19-20 graden per nacht.
Ik douche ongeveer 2x30 min per dag.
Mijn verbruik zit op 900-1100m3 afhankelijk van het jaar.

Ik wil niet bezuinigen op temperatuur en douchen.

Mijn nieuwe woning (80m2 appartement) met moderne isolatie en vloerverwaring hoop ik wel iets minder te gaan verbruiken, maar ik weiger in tel everen op leeftcomfort.

• Cobb
@Adlermann je gebruik is echt hoog. Ik heb een matig geïsoleerde gezinswoning. Wij stoken naar de 19 en 20 graden. Om 22.00 gaat de thermostaat naar 15 om vervolgens om 06.00 weer op 19 te springen. Ons verbruik is dan 15 tot 1600 kuub.

Je doucht ook erg lang. Gezien de huidige klimaat problematiek vind ik persoonlijk dat je asociaal bezig bent en een volgende generatie in de kou laat staan.

Cobb wijzigde deze reactie 11-10-2018 17:54 (25%)

• Adlermann
Cobb schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 17:31:
@Adlermann je gebruik is echt hoog. Ik heb een matig geïsoleerde gezinswoning. Wij stoken naar de 19 en 20 graden. Om 22.00 gaat de thermostaat naar 15 om vervolgens om 06.00 weer op 19 te springen. Ons verbruik is dan 15 tot 1600 kuub.

Je doucht ook erg lang. Gezien de huidige klimaat problematiek vindt ik persoonlijk dat je asociaal bezig bent en een volgende generatie in de kou laat staan.
Sorry hoor, ik woon al bewust wat kleiner om wat luxer leefcomfort te hebben. En ik heb een kortere levensverwachting, dus dat scheelt ook weer genoeg :)

Mijn nieuwe appartement heeft ongeveer per huis aan 1500 kwh aan zonnepanelen. Dus dan is mijn strtoomverbruik ook nog ongeveer 1500.

wel bewust weer voor een cvketel gekozen. Dat levert zoveel meer comfort op. De oplevering is volgend jaar pas. Bouw moet nog beginnen, maar vergunningen waren precies op tijd rond voor een gasaansluiting.

Ik weet niet de precieze waarden. Maar de nieuwe woning heeft de isolatiewaarden van 2015, met hr++ glas. Dat moet echt maar genoeg zijn.

Dit zijn genoeg offers.

Ik ben de maatschappij helemaal niets verschuldigd verder. En de landen buiten europa al helemaal niet.

Adlermann wijzigde deze reactie 11-10-2018 17:51 (21%)

• SjoerdV nl
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 08:18
Adlermann schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 17:11:
[...]

Hoe krijg je 270m3 per jaar voor verwarming voor elkaar? op elke temperatuur verwarm je dan?

Ik stook mijn 60m2 (huidig appartement) op ongeveer 22-23 graden in de winter. 19-20 graden per nacht.

Mijn nieuwe woning (80m2 appartement) met moderne isolatie en vloerverwaring hoop ik wel iets minder te gaan verbruiken, maar ik weiger in tel everen op leeftcomfort.
1100 m3 verbruik in een appartement :X jij gaat nog wat voelen met toekomstige belastingen op gas...

Als het echt zo van levensbelang is voor je zou ik een zonneboiler gaan overwegen...

PVOutput:12x JASolar 270 Full Black 3240 Wp ZZO op SolarEdge SE4000 omvormer

• Cobb
@Adlermann waarom stook je in de nacht nog door? Ik neem aan dat je onder een wollen deken ligt te slapen? Dan kan de thermostaat gewoon naar nul zonder enig comfort in te leveren.

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 09:16
Adlermann schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 17:11:
Mijn appartement, uit de jaren '80, is ongeveer 70 m2, verdeeld over twee verdiepingen.

Vooropgesteld - ik woon alleen. Maar vorig jaar lag mijn gebruik op 230 m3 en net geen 1000 kwh.
Okee, "we leven in een vrij land", en zo. Maar goed. Dit problem, zeg maar dat van uitputting van fossiele brandstoffen, en dat van de gevolgen van de CO2 uitstoot en zo. Dat zullen we wel samen moeten oplossen. Ik proef wat onwil. Er heel veel luxen en verworvenheden waar eenieder zijn vraagtekens bij zal moeten zetten. En de vraag of onwil dan wel houdbaar is - in ieder geval zolang je geen duurzame alternatieven hebt gevonden.

Maar goed, ik kan me ook heel goed voorstellen dat je in die behoefte in luxe te leven juist wel een aansporing vind te investeren in die alternatieven. Ieder op zijn manier, natuurlijk.
Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True