!null schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:26:
@
Wailing_Banshee Snap ik hoor. Maar ik heb het zelfs met onze camper. Hier ben ik uit gemak maar voor een gasfles gegaan die je bij het tankstation kan vullen.
Maar zelfs van mijn camper heb ik nu alweer "spijt". In de zin van dat ik daar li-ion accu's in had moeten gooien, dan had ik daarin ook een inductie plaatje in kunnen doen en een elektrische oven. En waarschijnlijk voldoende had gehad om er ook nog mee te verwarmen of te koelen (want zonnepanelen en je gebruikt het meestal niet in de winter)
Geen gerommel meer met gas wat ook nog eens gevaarlijk kan zijn in campers (van die gare geisertjes enzo, ik moet er niet aan denken)
Mijn moeder heeft beide. De gasfles is voor noodgevallen.
Maar mijn moeder woont in Hongarije, en heeft geen gas aansluiting. Zij kookt op gasflessen. En gebruikt een paar flessen per jaar. Want zoveel gas gebruiken we niet om te koken. Kokend water komt uit de kraan: electrisch verwarmd. We hebben sous vide apparaat, wat we ook veel gebruiken: electrisch. De magnetron wordt ook gebruikt. En de ovens en gril zijn ook electrisch. En ik wil nog een slow cooker hebben. Maar electrisch wokken lijkt me helemaal niets. En je kunt ook niet even snel je paprika's blakeren op een electrisch (in welke vorm dan ook) fornuis!
Snow_King schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 20:49:
[...]
Wat een egoïsme! Dus de mensen moeten maar weg uit Groningen zodat JIJ je gas nog kan krijgen?
Ik vind het absurd dan mensen op deze manier tegen de transitie aan kijken en het maar andermans probleem maken. Ik vind het beschamend.
Ook jij zal van het gas af moeten, of je het nu leuk vind of niet.
Het is zelfs gezegd door een groep in de tweede kamer... Even kijken of ik het nog kan vinden...
https://www.bewegingdenk....aan-groningen-verder-openDaarom pleit DENK voor een structurele oplossing: bewoners uit het risicogebied volledig uitkopen, van het risicogebied een natuurgebied maken en daarna de gaskraan verder opendraaien
Ik heb me altijd afgevraagd hoe ze dat voor zich zagen. Aangezien zelfs in die tijd de prijzen in de provincie Groningen zo laag waren, dat je voor de prijs die je voor je mooie, ruime huis, met tuin, in de rest van Nederland misschien een piepklein flatje op 6 hoog achter kon krijgen in de rest van Nederland...
Eigenlijk gisteren al.
President schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 21:21:
[...]
Zelf zit ik nu ook op de bank met 18,3 graden en dat is prima! Ons gasverbruik (gezin met 1 kind, elektrisch koken) is minder dan 300 kuub op jaarbasis. De meesten gebruiken minimaal het dubbele. Prijs van gas verhogen is prima, vooral stapsgewijs
Voor de eerste 100 kuub betaal je XX
Voor 100 tot 200 kuub gas betaal je XX+X
Voor 200 tot 300 kuub... etc
Op die manier belasten we het gas naar verbruik, vooral de mensen die erg veel gebruiken zullen zich op deze manier bewuster worden.
Dan mag je de rest van de gegevens ook wel even melden. Er zal nogal een verschil zijn tussen een gezin met 1 kind op 6 hoog, aan de zuidkant van een flatgebouw, goed geisoleerd, met buren aan 4 kanten, en een gezin met 1 kind in een vrijstaand huis uit 1960. Ik kan je zeggen: dat tweede gezin zal behoorlijk wat meer moeten verstoken om het huis in de winter warm te krijgen dan dat eerste gezin.
Wij hebben in een rijtjeshuis (begin jaren '80) gewoond, waarbij allebei de buren op een gegeven moment weg waren (lag echt niet aan ons!). We hebben een maand een enorme hoeveelheid extra moeten stoken, omdat we veel warmte verloren door de muren: beide huizen stonden in de winter leeg en natuurlijk wat het toen net een hele koude maand... Je verliest in een rijtjeshuis (mits beide zijdes zijn bewoond natuurlijk) behoorlijk wat minder warmte, omdat je maar twee muren open hebt, ipv 4.
Die dingen moeten ook gebouwd worden. En er is dan natuurlijk nog een extra probleem: afhankelijkheid. Je wilt die afhankelijkheid zo klein mogelijk houden, dus dat betekend: gas minderen. En ik ben het met iemand hierboven eens, die zei: het is een evolutie, niet een revolutie. Begin maar eerst eens met isoleren: minder gas nodig voor verwarmen, dan iets als een warmtepomp: nog minder gas nodig voor verwarmen. En de industrie natuurlijk. Want die gebruiken het gros van het gas.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.