Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:40

Snow_King

Konijn is stoer!

LED-Maniak schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:57:
Wow, als ik dit topic lees moet ik mij volgens sommige hier blijkbaar kapot schamen dat ik in een gasgestookt huis uit 1917 woon met D-rating isolatie. Hier verstook ik 1200 tot 1400 kuub per jaar mee, maar elke investering die ik doe is alleen te verantwoorden als ik nog 10 jaar in dit huis blijf wonen. Dat gaat dus niet gebeuren. Kortzichtigheid werkt twee kanten op.

Het zou betekenen dat ik mijn complete huis moet strippen tot de kale muren en zonnepanelen moet plaatsen op een dak dat geen zon krijgt. Zelfs met torenhoge gasprijzen en de beste wil van de wereld gaat dat gewoon niet. Waar moet ik dat geld vandaan toveren? Of moet ik daar maar een extra lening van ~30k voor afsluiten? Een elektrische auto voor de deur gaat ook niet, daar zijn geen parkeerplekken voor.

We kunnen prima geschikt gas maken van waterstof en biogasinstallaties, want ik heb wel te doen met groningers. Eerst de aardbevingen en nu moeten ze ook nog tegen windmolens in windmolenparken aankijken(want owee als kilometers voor de kust van scheveningen er windmolens op zee staan, dat is horizonvervuiling..)
Schamen, nee. Maar je lijkt wel welwillend.

We hoeven ook niet morgen alles om te hebben en sommige situaties zijn uniek of net wat anders.

Maar in het gros van de Nederlandse woningen is er prima gasloos te gaan met de juiste wil en optimisme :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 15:57
Roy23 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:25:
[...]
Niet iedereen kan de investering van zonnepanelen betalen.
Niet iedereen kan de investering van een warmtepomp betalen.
https://www.energiebespaarlening.nl/
Moet je wel huiseigenaar voor zijn, dat wel. Maar de investering kan wel met goedkoop lenen. De kosten van het lenen verlengen de terugverdientijd met minder dan een jaar. De afbetaling per maand is vergelijkbaar met de vermindering van de maandelijkse energiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 06:23
Wellicht niet zo heel relevant, maar stel dat je een boiler gaat plaatsen in de keuken.
Dat is voor mij namelijk de eerste stap waar ik mee zal beginnen, hoeveel t.v.t. (terugverdientijd) zou je dan moeten rekenen.

Ik dacht even heel simpel de aanschafprijs delen door de kosten per kuub gas, maar ik krijg dan zulke vreemde bedragen dat ik twijfel of ik juist reken :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:52
NiGeLaToR schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:59:
Ik verbruik maar zo'n 900m3 gas per jaar en verwarm, kook en douche ermee.

Dat is in zekere zin dus vervelend: elke investering in warmtepomp of electrisch koken verdien ik never terug. Dat loopt zo snel in de papieren. Qua koken is verwarmen met stroom momenteel nog duurder dan met gas, dus ga ik er feitelijk op achteruit - financieel gezien.

Al met al, financieel gezien, totaal niet interessant. Toch, milieutechnisch, wel.. dus begin gewoon met zoveel mogelijk dakdelen vol te parkeren met PV en ga dan nog 's goed kijken naar de warmtepomp opties.
Frieda schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:03:
[...]

Hier nog erger, ik gebruik 280-300 kuub aan gas per jaar. Wellicht kan ik ook een propaantank op mijn CV-ketel aansluiten :+
Als ik in 1 van jullie gevallen zou zitten dan zou ik ook zeker niet per direct een aanpassing doen. Maar als de CV ketel tegen het eind van zijn leven zou ik wel kijken wat er qua alternatieven mogelijk is, al dan niet met subsidie.

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
MdO82 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:09:
Wellicht niet zo heel relevant, maar stel dat je een boiler gaat plaatsen in de keuken.
Dat is voor mij namelijk de eerste stap waar ik mee zal beginnen, hoeveel t.v.t. (terugverdientijd) zou je dan moeten rekenen.

Ik dacht even heel simpel de aanschafprijs delen door de kosten per kuub gas, maar ik krijg dan zulke vreemde bedragen dat ik twijfel of ik juist reken :)
Ik ben me ook aan het verdiepen in een vervanger van de CV ketel. Maar ik had begrepen dat een CV ketel vervangen door een elektrische boiler alleen maar meer geld kost omdat het verwarmen met electriciteit 3 keer zo duur is dan op gas.

Tenzij je dusdanig veel zonnepanelen hebt dat je het met het overschot aan energie daarvan kunt opvangen.

Dus voor zover ik weet is er een terugverdientijd die ruim in de min staat.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Frieda schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:50:
[...]

Als jij dit aan de VvE kan uitleggen dan heel graag. Het probleem is dat de bewoners hier niet willen betalen voor andermans verbruik en gezien de perikelen met stadsverwarming durven ze het niet aan. Nu hielp het ook niet dat de kosten werden geraamd op een eenmalige uitgave van 9000 euro per appartement, nog los van de installatiekosten a 6000 euro in de eigen woning. 15.000,- heeft niemand zomaar ergens liggen en is ook behoorlijk buitensporig voor 2-kamer appartementen van rond de 150.000,- en dus wordt het afgeschoten. Volgens mij moet dat veel goedkoper kunnen maar goed. Ze snappen niet dat als je dit nu niet doet, straks iedereen gaat wonen in nieuwbouw waar het wel allemaal gewoon geregeld is en dat de huizen minder waard worden.
Het kan dus prima maar kost wat geld. Gaan we de gasprijs verhogen, kijken hoe snel ze willen overstappen ;)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:55

vectormatic

Warlock of the doorlock

MdO82 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:09:

Per Joule energie/warmte is elektra pakweg een factor 4 duurder dan gas, dus tenzij je een gigantisch warmteverlies tussen je CV Ketel en keukenkraan hebt, kan je met huidige prijzen geen cent aan investering ooit terugverdienen.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
vectormatic schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:19:
[...]

Per Joule energie/warmte is elektra pakweg een factor 4 duurder dan gas, dus tenzij je een gigantisch warmteverlies tussen je CV Ketel en keukenkraan hebt, kan je met huidige prijzen geen cent aan investering ooit terugverdienen.
Dus eigenlijk is het gewoon het geld aangeven voor de luxe dat je snel warm water hebt en de tvt gewoon vergeten ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Tsurany schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:17:
[...]

Het kan dus prima maar kost wat geld. Gaan we de gasprijs verhogen, kijken hoe snel ze willen overstappen ;)
mja, wat de rest verstookt weet ik niet maar ik betaal:

300 kuub (ruim genomen) a € 0,67585 Per m3 = €197,55 per jaar
vastrecht = 12*€ 3,96 Per maand = €47,52 per jaar
-> maakt een totaal van een whopping €245,07 aan gaskosten per jaar.

Dan moet gas wel verdraaid duur worden wil ik een investering van €15.000,- kunnen rechtvaardigen!

Overigens is mijn CV-ketel al ruim over de geadviseerde levensduur met bouwjaar 2001, maar goed.. er kan geen HR-ketel in ivm de rookafvoerkanalen en VR-ketels worden niet meer verkocht. Dus ik wacht nog even op het gat in de markt 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Frieda op 30-01-2018 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

MdO82 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:23:
[...]

Dus eigenlijk is het gewoon het geld aangeven voor de luxe dat je snel warm water hebt en de tvt gewoon vergeten ;)
Klopt, en als je inderdaad op het punt komt dat je meer elektra produceert dan consumeert (met bijv zonnepanelen), of gegarandeerd groene stroom afneemt, verwarm je je water ineens CO2 neutraal, wat weer wat smug-points oplevert.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:49
Frieda schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:23:
[...]

Dan moet gas wel verdraaid duur worden wil ik een investering van €15.000,- kunnen rechtvaardigen!
Er komen ook nog netbeheerkosten bij van 192 euro.
https://www.liander.nl/co...n/tarieven2018/?ref=15791
En straks wordt de gasprijs langzaam verhoogt naar 1 euro per m3

[ Voor 5% gewijzigd door wmeester op 30-01-2018 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Combinatie van prijsverhogingen op gas en subsidies op alternatieven kan dat toch wel interessant maken. En als gas uiteindelijk echt verdwijnt zal je sowieso geen keuze hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
vectormatic schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:26:
[...]

Klopt, en als je inderdaad op het punt komt dat je meer elektra produceert dan consumeert (met bijv zonnepanelen), of gegarandeerd groene stroom afneemt, verwarm je je water ineens CO2 neutraal, wat weer wat smug-points oplevert.
Nee die luxe heb ik dan weer niet.
Ik verbruik nu 1000kwh (daar is de opwekking al vanaf) en 525m3 gas.
Helaas passen er geen panelen meer bij.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:56

iMars

Full time prutser

wmeester schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:26:
[...]

Er komen ook nog netbeheerkosten bij van 192 euro.
https://www.liander.nl/co...n/tarieven2018/?ref=15791
En straks wordt de gasprijs langzaam verhoogt naar 1 euro per m3
Dan wordt:
300 kuub (ruim genomen) a € 1 Per m3 = €300 per jaar
netbeheerkosten €192 per jaar
-> maakt een totaal van een whopping €539,52 aan gaskosten per jaar.

€15.000 heb je dan gelijk gespeeld na 27,8 jaar...

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Tsurany schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:28:
[...]

Combinatie van prijsverhogingen op gas en subsidies op alternatieven kan dat toch wel interessant maken. En als gas uiteindelijk echt verdwijnt zal je sowieso geen keuze hebben.
ben idd al druk bezig met het kijken naar een nieuwe woning :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
LED-Maniak schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:57:
Wow, als ik dit topic lees moet ik mij volgens sommige hier blijkbaar kapot schamen dat ik in een gasgestookt huis uit 1917 woon met D-rating isolatie. Hier verstook ik 1200 tot 1400 kuub per jaar mee, maar elke investering die ik doe is alleen te verantwoorden als ik nog 10 jaar in dit huis blijf wonen. Dat gaat dus niet gebeuren. Kortzichtigheid werkt twee kanten op.
Een eenvoudige oplossing zou zijn een exponentieel stijgende belasting op aardgas. Nu werkt het precies andersom: grootverbruikers betalen veel minder dan kleinverbruikers.
Het is redelijk zinloos dat mensen die nu 400 kuub per jaar verbruiken met een gloednieuwe HR-ketel die 400 kuub willen besparen, terwijl er genoeg mensen zijn die zonder problemen 10 keer zoveel wegstoken in een ongeisoleerd oud huis met gaskachels, geisers en waakvlammen.

Eenvoudige oplossing: eerste 300 kuub belastingvrij, bij 500 kuub betaal je hetzelfde als nu, bij 1000 kuub het dubbele, bij 2000 kuub het viervoudige. Hierna is isoleren opeens rendabel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy23
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 09:18
iMars schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:30:
[...]

Dan wordt:

[...]

300 kuub (ruim genomen) a € 1 Per m3 = €300 per jaar
netbeheerkosten €192 per jaar
-> maakt een totaal van een whopping €539,52 aan gaskosten per jaar.

€15.000 heb je dan gelijk gespeeld na 27,8 jaar...
En dan kijk je alleen nog naar €15000 investering, niet naar onderhoud en andere kosten die je ongetwijfeld ook aan die installatie gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Roy23 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:34:
[...]

En dan kijk je alleen nog naar €15000 investering, niet naar onderhoud en andere kosten die je ongetwijfeld ook aan die installatie gaat hebben.
Op zich kun je die redelijk eenvoudig wegstrepen tegen het onderhoud en andere kosten van de huidige installatie. Een gas gestookte cv ketel heeft ook een levensduur van ongeveer 15 jaar, moet ook regelmatig onderhouden worden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Ik zit hier via Stedin, die is een stuk goedkoper qua netbeheer, kostte vorig jaar 117,- maar zal nu wel ietsje hoger liggen.

[ Voor 12% gewijzigd door Frieda op 30-01-2018 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:54
Roy23 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:34:
[...]

Nou zou je kunnen zeggen dat die op een nieuw systeem de eerste tijd lager zullen zijn dan op een oudere installatie. Wat wel jammer is, is dat je dus idd voor dezelfde warmteproductie meer betaalt, per verbruik, waardoor je voorlopig helemaal niet kan spreken van 'terugverdienen' van je investering. Je kan hooguit je verlies beperken :P

(Edit: of naja, bij gasprijs die 3-4x hoger wordt, zou je qua verbruik quite draaien, dan. Maar dan nog.)

[ Voor 8% gewijzigd door Twam op 30-01-2018 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
Harmsen schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:16:
[...]

[...]

Als ik in 1 van jullie gevallen zou zitten dan zou ik ook zeker niet per direct een aanpassing doen. Maar als de CV ketel tegen het eind van zijn leven zou ik wel kijken wat er qua alternatieven mogelijk is, al dan niet met subsidie.
Ja, m'n geiser wel, maar m'n hetelucht verwarming is nog niet eens op de helft.
Maarja, warm water op stroom is ook zo inefficient als wat. Dus tis nog even puzzelen :-)
Denk wel dat de geiser zeker 30% van het gasverbruik is.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
Voor mijzelf ben ik overigens al een poos aan het kijken naar een L/W warmtepomp. Mijn gasverbruik is doordat ik een houtkachel stook (daar vinden ook heel veel mensen wat van) zo'n 250m3 per jaar. Sinds kort een inductieplaat (1800 euro investering) dus dat zal nog iets lager worden.

Mijn CV ketel is een VR ketel van 15 jaar oud dus moet ook binnen 5 jaar vervangen. Ik krijg alleen de BC niet rond door het lage verbruik.

Al denk ik wel dat we nu in NL een uitzondelijk luxe positie hebben van goedkoop gas. Niets werkt zo snel en goed als een gasgestookte cv ketel (in een oogwenk grote vermogens tot je beschikking) en met goedkoop gas kun je je woning ook nog eens goedkoop verwarmen.
We leven nu in 'reserve' tijd van het gas.

Dat er nog steeds mensen zijn die oude huizen kopen voor de hoofdprijs en zich een ongeluk stoken is ihkv energieverbruik niet te verantwoorden. Dat deze huizen nog verkocht worden is onder de gratie van goedkoop gas.
Dan heb je als eigenaar enkele opties: stevig investeren in isolatie, isolatie en isolatie. Of een modern huis kopen.
Hoeveel mensen plaatsen er wel een nieuwe badkamer/keuken/dakkapel/bankstel maar vinden geld uitgeven voor duurzamere verwarming een taak van de overheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:06

Punkrocker

Mostly harmless

wmeester schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:46:
.... Sinds kort een inductieplaat (1800 euro investering) dus dat zal nog iets lager worden.
Professionele keuken?

Ik heb pas een inductieplaat vervangen voor 400 euro...

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Punkrocker schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:49:
[...]

Professionele keuken?

offtopic:
De plaat kostte maar 900, alleen de groepenkast moet veranderd, nieuwe leiding etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

wmeester schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:46:
Mijn CV ketel is een VR ketel van 15 jaar oud dus moet ook binnen 5 jaar vervangen. Ik krijg alleen de BC niet rond door het lage verbruik.
Misschien heb je de BC niet voor de meest efficiente (lees, duur in aanschaf) ketel, maar je hebt als het goed is gewoon op het oude apparaat netjes afgeschreven voor vervanging?

Ik ga ook niet pas mijn oude auto vervangen als ik door minder l/km de aanschafprijs kan terugverdienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

SinergyX schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:59:
[...]

Er zijn gigantisch veel huizen met matige of slechte isolatie, die zouden dus al een 3stap moeten maken om 'gasloos' te worden.
En vergeet niet dat er ook huizen zijn die je niet zomaar perfect kunt isoleren. Tuurlijk, wij zouden best een spouwmuur om onze eensteense muur (in kruisverband) kunnen zetten. Maar dan zou je dus net zo goed kunnen zeggen dat alle huizen van voor 1970 gewoon plat moeten en opnieuw opgebouwd moeten worden. En krijg je alleen maar eenheidsworst in Nederland.

En toch gaat er bij ons wel degelijk ooit een warmtepomp komen. Ja, nu niet, want dat geld hebben we gewoon niet liggen. Simple as that.
Brent schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:03:
Ik weet niet hoe jullie koken, maar bij mij (kook 1x/dag voor ~3pers) is dat een insignificante fractie van het gasverbruik (paar kuub/maand). Overschakelen op inductie is dus prima (en inductie vind ik superieur, kwestie van hoog vermogen panelen, wat bij inbouw ivm warmte-ontwikkeling soms gethrottled wordt), en gaat kwa verbruikskosten weinig verschil maken (en kwa milieuwinst dus ook niet).

Indien je gas wil besparen, moet je naar de verwarming kijken. Voor warm water kun je beginnen met zo'n boiler/cumulus.
Helemaal mee eens. Je zou eens in de zomer moeten kijken wat je aan gas verbruikt per dag. Dat is ongeveer het minimum wat je gebruikt aan warm water en koken. Dan komen wij op zo'n 170m3 per jaar uit. Van de 1800m3 per jaar wat we totaal verbruiken...
Snow_King schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:06:
[...]
Maar in het gros van de Nederlandse woningen is er prima gasloos te gaan met de juiste wil en optimisme :)
En bijbehorende spaarrekening.
MdO82 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:23:
[...]
Klopt. Maar ik zou niet meer zonder mijn Quooker kunnen!
Punkrocker schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:49:
[...]
Professionele keuken?

Als ik ons gasfornuis zou willen vervangen, zit ik rond de 4000 euro :P

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Hier gaan we binnen komende twee maanden van het gas af. Inductie kookplaats was 600 euro plus nog 100 euro aan meterkast en bedrading wat ik zelf heb gedaan. En ik vind dat hele inductie koken zo'n kleinschalig maar treffend voorbeeld van hoe het efficienter kan.

Dus voorheen verbrande ik gas waarbij:
- De helft (zo niet meer) van de energie verloren
- Verder vrij inefficient omdat de hele pan incl handvatten warm worden
- Je eigen verse binnenlucht verbrandt wordt en vervangen wordt door CO2
- Het was ook nog eens langzamer dan inductie koken

Nu denk ik echt, waarom heb ik 3 jaar geleden niet meteen al voor inductie gekozen?

Zelfde met de warmtepomp, deze zal veel efficienter gaan draaien dan de gasketel. Het is dan ook een no-brainer om nieuwbouw zonder gas te gaan doen. Nieuwbouw is dusdanig goed geisoleerd dat de ketel steeds aan z'n minimum vermogen zit met inefficientie die erbij hoort.

En er wordt toch wel aardig wat subsidie verstrekt.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 16:08 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:06

Punkrocker

Mostly harmless

wmeester schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:50:
[...]

offtopic:
De plaat kostte maar 900, alleen de groepenkast moet veranderd, nieuwe leiding etc.
Vandaar. Dat kan oplopen ja.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• !null
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:55:
Ik ben net van inductie af. Blij dat ik weer op gas mag koken. Ik ga het uitstellen zo lang als mogelijk.
Ja. Er zijn ook mensen die zo lang mogelijk met diesel door willen rijden.

Die gaan hetzelfde lot treffen. Namelijk, steeds hogere kosten door belastingen.

Ik zie het probleem niet met inductie koken maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

!null schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:54:
Nieuwbouw is dusdanig goed geisoleerd dat de ketel steeds aan z'n minimum vermogen zit met inefficientie die erbij hoort.
Nieuwbouw, inderdaad. Het is nog van de zotte dat nieuwbouw nog steeds! verplicht aan het gas aangesloten moet worden. Oh, ze gaan daar nu mogelijk toch wat sneller verandering in brengen...
En er wordt toch wel aardig wat subsidie verstrekt.
Ik heb even gekeken: tussen de 1000 en 2500 euro. Op een totaal prijs van (volgens die onderzoekers) 18000 euro is dat natuurlijk een schijntje.
!null schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:01:
[...]

Die gaan hetzelfde lot treffen. Namelijk, steeds hogere kosten door belastingen.

De prijzen zullen een heel eind omhoog moeten voordat het voor ons voordeliger wordt om ons fornuis te vervangen. We hebben nu een losstaand fornuis van zo'n 4000 euro. Een vervangende inductie zal hetzelfde zijn. We gebruiken ongeveer 200m3 voor koken en douchen per jaar. Zeg dat gas nu 0,60 per mu3 kost. Dus 120 euro per jaar. Ben je bijna 30 jaar verder voordat je dat fornuis terug hebt verdiend (en dan die 4000 euro die we 7 jaar geleden betaald hebben maar even vergeten...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De truc is om zo veel mogelijk het gasenergieverbruik te reduceren, en de rest zo duurzaam als mogelijk te produceren. Hetgeen wat redelijkerwijs niet mogelijk is, moet je vervolgens in de komende decennia mogelijk maken (door technische ontwikkelingen, vrijmaken financiële middelen, vernieuwing bouwwerken, alternatieve gasproductie, etc.).

Eerder vandaag heb ik een link naar een rapportage gepost waar de productie van gas uit zeewier werd behandeld. In dit artikel komt het ook beknopt terug: https://www.eoswetenschap...milieu/biogas-uit-zeewier
De oogst wordt vergist in sterk verbeterde bioreactoren en omgezet in biogas. Doordat de verschillende stadia van vergisting afzonderlijk beïnvloed kunnen worden, haalt INRADA veel meer gas uit de biomassa. “Traditionele vergisters halen hooguit 60 procent methaan, wij bereiken tot 80 procent, dezelfde kwaliteit als aardgas uit Slochteren”, zegt Wouters.

Pluspunt is dat het zeewiergas vrij is van waterstofsulfide, de kwalijke stof die zorgt voor corrosie en slijtage in pijpen en gasleidingen. Het groene gas kan worden geleid door bestaande gasleidingen. Ander voordeel is dat de doorlooptijd van biomassa naar gas is teruggebracht naar de helft ten opzichte van bestaande vergisters. Hierdoor kan in kortere tijd meer gas worden geproduceerd.
Het lijkt dus mogelijk te zijn om gas te produceren welke geschikt is voor ons leidingnet, én voor zover ik kan zien op een duurzame manier. Het idee van het bedrijf welke dit ontwikkeld is om de ruimte waar de windmolens in zee staan hiervoor te gebruiken. Voor bestaande woningen welke redelijkerwijs niet volledig gasloos gemaakt kunnen worden is de productie van dergelijk gas natuurlijk een mooie oplossing om de vernieuwing (verbouwing of herbouw na einde levensduur) van de bestaande woningvoorraad te overbruggen.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GenomDalar1983
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-04 11:04
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:55:
Ik ben net van inductie af. Blij dat ik weer op gas mag koken. Ik ga het uitstellen zo lang als mogelijk.
Ieder zijn ding, 4 jaar geleden bij verhuizing inductie gekregen (en gas is nog steeds een optie), wil nooit meer naar dat "trage" gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Wailing_Banshee Maar een los groot fornuis is op zich niet de norm.

Het is een beetje hetzelfde als zeggen dat je geen nieuwe elektrische auto wil kopen omdat je net een dure grote SUV hebt gekocht met V8 . Ok niet helemaal waar, want met koken gebruik je nog dezelfde hoeveelheid gas, niet exceptioneel veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

!null schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:12:
@Wailing_Banshee Maar een los groot fornuis is op zich niet de norm.

Het is een beetje hetzelfde als zeggen dat je geen nieuwe elektrische auto wil kopen omdat je net een dure grote SUV hebt gekocht met V8 . Ok niet helemaal waar, want met koken gebruik je nog dezelfde hoeveelheid gas, niet exceptioneel veel.
Het was alleen maar onze redenatie om voorlopig nog niet 100% van het gas af te gaan. Daarbij, het is zo weinig wat je daarmee verstookt, in vergelijking met verwarming... En als ze echt besluiten de gaskraan dicht te draaien (en er dus geen gas meer uit je leidingen komt), komt er wel een gasfles aan... (hij is er voor geschikt :p)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@Drumatiko Allemaal tussen oplossingen. Kan alleen nuttig zijn als de particulier niks aan zijn installatie hoeft te doen.

Maar al met al ben ik totaal geen voorstander. Om het simpele feit dat er al een betere oplossing is, wat voorlopig als eindstation gezien kan worden. Namelijk een warmtepomp.

En zo gaat het wel vaker. Tijd terug is er ook een project van der overheid gefaald waarbij men CO2 groots wilde gaan opslaan. Ik vind het niet erg dat zo'n project eens faalt, dat gebeurt nou eenmaal als je wat nieuws probeert. Net als dat solar fietspad o.i.d.

Maar wat betekent het? Het is eigenlijk een project geweest om CO2 op te slaan, zodat je nog langer door kon met je gascentrale of kolencentrale. Dus daarmee verleng je het gebruik daarvan alleen maar.
En ondertussen had je die miljoenen voor iets anders in kunnen zetten.

@Wailing_Banshee Snap ik hoor. Maar ik heb het zelfs met onze camper. Hier ben ik uit gemak maar voor een gasfles gegaan die je bij het tankstation kan vullen.
Maar zelfs van mijn camper heb ik nu alweer "spijt". In de zin van dat ik daar li-ion accu's in had moeten gooien, dan had ik daarin ook een inductie plaatje in kunnen doen en een elektrische oven. En waarschijnlijk voldoende had gehad om er ook nog mee te verwarmen of te koelen (want zonnepanelen en je gebruikt het meestal niet in de winter)
Geen gerommel meer met gas wat ook nog eens gevaarlijk kan zijn in campers (van die gare geisertjes enzo, ik moet er niet aan denken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:58

bert pit

asdasd

Mijns inziens kun je in veel gevallen bestaande bouw niet economisch stoken met electriciteit. Het is ongeveer 3 tot 5 keer duurder dan gas op dit moment. Veel huizen zijn niet goed genoeg geisoleerd om LT verwarming te installeren.

Zonnepanelen zijn natuurlijk prima maar geven niet voldoende zekerheid op voldoende capaciteit vooral wanneer je de warmte nodig hebt. Daarnaast is het erg lastig als je geen of geen geschikt dak hebt.

Dan speelt nog eens "the haves and have nots". De overheid wil niet dat alleen "de rijken" goede voorzieningen kunnen treffen om het op te lossen.

Wat dan overblijft mijns inziens zijn grootschalige warmte voorzieningen voor bestaande wijken. Dat is ook economischer dan alle maal zelf een warmtepomp. In Den Haag is er een jaar of 8 geleden zo'n initiatief geweest, alleen dat is failliet gegaan in de crisis. Ik heb begrepen dat daar weer nieuw leven in wordt geblazen.

[ Voor 3% gewijzigd door bert pit op 30-01-2018 16:28 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
@bert pit Hoe kom je erbij dat het 3 tot 5 keer duurder zou zijn?

Als je een warmtepomp neemt dan doet deze het wat efficienter dan gas. Ook qua kosten gezien. In het ergste geval (bij verkeerde toepassing) zou hij duurder kunnen lopen dan gas. Maar nooit 3 tot 5 keer duurder. Geen idee waar je dat vandaan hebt gehaald.

Maar bij oude huizen wil je vaak wat isoleren inderdaad, dan LTV radiatoren toepassing (of vloerverwarming, zodat je ook meteen een comfortstap maakt) en dan een warmtepomp neerzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeSluis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-05 12:41
[...]

Durf je dat echt serieus te stellen!? 8)7

Ik woon in Zeeland overigens, maar om iemand maar te zeggen dat het een keuze is ergens te wonen of geboren te worden is nogal apart en vind ik persoonlijk niet door de beugel kunnen.
Helemaal met je eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:29:

Als je een warmtepomp neemt dan doet deze het wat efficienter dan gas. Ook qua kosten gezien. In het ergste geval (bij verkeerde toepassing) zou hij duurder kunnen lopen dan gas. Maar nooit 3 tot 5 keer duurder. Geen idee waar je dat vandaan hebt gehaald.

Maar bij oude huizen wil je vaak wat isoleren inderdaad, dan LTV radiatoren toepassing (of vloerverwarming, zodat je ook meteen een comfortstap maakt) en dan een warmtepomp neerzetten.
En als je gaat isoleren dien je weer je ventilatie te fixen. Dat is waar ik in ieder geval mee zit nu terwijl ik bezig
ben om uit te zoeken hoe ik m'n comfort duurzaam(er) ga oplossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:11
Ik woon ondertussen al meer dan 20 jaar in een woning zonder gas, net als de rest van de wijk. Dus elektrisch koken, en verwarming/warm water via de via het warmte-net van de stadsverwarming.
Qua comfort (en kosten) valt het allemaal reuze mee en doet het niet onder voor een huis met gas aansluiting.

Het enige nadeel van stadsverwarming via een warmtenet is momenteel dat je aan één leverancier vast zit. Je kunt niet net als bij elektra en gas overstappen naar een andere (goedkopere / betere / groenere) leverancier.

Op dat punt lopen ze in Den Haag dus nog achter en moet er nog wat geregeld worden. Zeker omdat er voor nieuwe wijken steeds vaker voor een warmte net gekozen wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeSluis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-05 12:41
[...]

Overigens is mijn CV-ketel al ruim over de geadviseerde levensduur met bouwjaar 2001, maar goed.. er kan geen HR-ketel in ivm de rookafvoerkanalen en VR-ketels worden niet meer verkocht. Dus ik wacht nog even op het gat in de markt 8)7
Zoek bij Google maar eens op VR ketel kopen, die kan je nog gewoon kopen hoor. O.a. vanwege de situatie die jij beschrijft, je bent de enige niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

!null schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:01:
[...]

Als ik kijk naar gemiddeld gebruik van gaskoken tegen elektrisch koken, dan zou de prijs van gas nog aardig wat omhoog moeten gaan wil dat duurder dan elektrisch koken, al helemaal als je dit wil terugverdienen.

ok, verbruik per jaar lijkt uiteenlopend, maar verhoudingen lijken er wel te zijn, wat random cijfers die ik vond:

Bij koken op gas verbruik je gemiddeld 60 kubieke meter gas per jaar. Kook je op elektriciteit? Dan ligt dit verbruik op ongeveer 450 kilowattuur

'Koken op gas: ongeveer 65 kuub per jaar (65 x € 0,63 = € 41,- per jaar)
Koken op elektriciteit: ongeveer 530 kWh per jaar (530 x € 0,21 = € 111,- per jaar)

Gemiddeld verbruikt een gaskookplaat jaarlijks 37 m3 gas per jaar. Een inductiekookplaat gebruikt 175 kWh per jaar

En dat is enkel koken, als ik kijk naar het verbruik van een warmtepomp, ik denk dat je daar ook niet zomaar een voordelig breekpunt zal vinden. Boiler/Geiser/cooker zal nog wel een stuk verder gaan. Makkelijk te zeggen dat dit simpel te counteren is met zonnepanelen, maar dat is dus wel een flinke plus op het kostenplaatje.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Punkrocker schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:57:
[...]

Vandaar. Dat kan oplopen ja.
En allemaal nieuwe pannen want als ze niet recht meer zijn . Werkt het niet 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 13:44
ajhaverkamp schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:36:
Ik vraag me ook af wat het lichtnet doet als iedereen om 18:00 zijn elektrische fornuis aanslingert (terwijl de auto's ook al aan de laders hangen etc).
So how big is this surge? Well, when the popular soap Eastenders comes to an end five times a week, the grid has to deal with around 1.75 million kettles requiring power at the same time. That’s an additional 3 gigawatts of power for the roughly 3-5 minutes it takes each kettle to boil. So big is the surge that backup power stations have to go on standby across the country, and there’s even additional power made available in France just in case the UK grid can’t cope.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
huurwoning.. dus heb niet mega veel keuze..
kook gewoon op gas, CV en warmwater op gas..

gelukkig wel behoorlijk goede isolatie. verbruik 2016/2017 nog geen 300m³ aan gas,
geen mogelijkheid tot zonnepanelen etc..dan was er winterdag nog wat te schuiven van gas -> elektra ( 2300kwh)

maar als ik kijk dat er nog bergen overheids gebouwen en bedrijfspanden welke kwa ligging van het dak etc uitstekend geschikt zijn voor zonnepanelen..
eigenlijk vind ik dat de overheid daar eens mee aan de slag moet...

maar dat vind ik van het complex waar ik in woon eigenlijk ook.. flink wat dak.. kwa ligging goed genoeg..
leg dat lekker vol, meter er tussen.. zodat elke KWH vergoed kan worden aan de woning cooperatie...
wat die met die centen doen is aan hun.....

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wmeester
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 19:22:
[...]

En allemaal nieuwe pannen want als ze niet recht meer zijn . Werkt het niet 😎
En dat is dus een broodje aap. Het enige nadeel van een kromme pan is dat ie draait als je erin roert. Zie ook het Keukentopic waarin iemand water kookt in een pan op suikerklontjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wmeester schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 19:41:
[...]

En dat is dus een broodje aap. Het enige nadeel van een kromme pan is dat ie draait als je erin roert. Zie ook het Keukentopic waarin iemand water kookt in een pan op suikerklontjes.
Ok dat wist ik niet. Maar toch koken op gas is gewoon veel fijner :)
En ik denk dat ik wel weet waar ik over praat.
Heb ook beroeps matig op inductie gekookt dat vond ik dus echt ********
Blij dat we nu weer gas hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

!null schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:29:

Ik heb onlangs op zijn Jbfl uitgerekend, omdat ik het nergens kon vinden. Er stond een artikel in de krant waarbij een appartementen complex alle CV installaties had vervangen door Electrische CV installaties. Er stond niets over warmtepompen. Ook waren de appartementen niet geschikt voor LT verwarming.

Toen ben ik gaan rekenen hoeveel KWh een M3 gas produceert. Ik heb geen rekening gehouden met verliezen en dergelijke.

gas tov electriciteit
1 m3(n) komt overeen met 35,17 MJ/3,6 MJ= 9,769 kWh
gemiddeld huishouden gebruikt 1500M3 = 14.654 kWh
betekent bij een prijs van 20 Eurocent een totaal van 2913 Euro, ofwel 244 Euro per mnd

1500m3 gas a 70 eurocent is 1050 Euro per jaar ofwel 88 Euro per mnd

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
tuurlijk, daarom blijft mn gas tot ze t met dwangbevel komen afsluiten. Kan niks tippen aan gas. Enige fout die ze hebben gemaakt is er mensen laten wonen waar het gas wordt gewonnen. Dat hadden ze al moeten ruimen toen ze de gasbel vonden. Oh ja en ten tweede, niet alles aan onze buren verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 19:47:
[...]

Het is een kwestie van veranderen en wennen. Veranderen is voor een heleboel mensen lastig. Als beroepskok kan ik me voorstellen dat er nog wel wat uitdagingen liggen, maar ik ben twee jaar geleden overgeschakeld op inductie en zie voornamelijk voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 19:47:
[...]

Beroepsmatig op inductie, wow. Heb in de keuken gestaan in mn studententijd, zou niet weten hoe ik alle truucjes zoals de vlam in de pan zonder gas zou kunnen. ja op een hout gestoken oven. Maar dat is niet heel praktisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
!null schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:26:
@Drumatiko Allemaal tussen oplossingen. Kan alleen nuttig zijn als de particulier niks aan zijn installatie hoeft te doen.

Maar al met al ben ik totaal geen voorstander. Om het simpele feit dat er al een betere oplossing is, wat voorlopig als eindstation gezien kan worden. Namelijk een warmtepomp.

En zo gaat het wel vaker. Tijd terug is er ook een project van der overheid gefaald waarbij men CO2 groots wilde gaan opslaan. Ik vind het niet erg dat zo'n project eens faalt, dat gebeurt nou eenmaal als je wat nieuws probeert. Net als dat solar fietspad o.i.d.

Maar wat betekent het? Het is eigenlijk een project geweest om CO2 op te slaan, zodat je nog langer door kon met je gascentrale of kolencentrale. Dus daarmee verleng je het gebruik daarvan alleen maar.
En ondertussen had je die miljoenen voor iets anders in kunnen zetten.
Het mooie van dat gas is dat je het bestaande net kunt blijven gebruiken omdat het gas geschikt zou zijn voor de huidige installaties/leidingen. Dat een warmtepomp een betere optie is voor de verwarming van een woning bij nieuwbouw, en recente bouw waarbij een redelijke EPC te behalen valt, ben ik absoluut met je eens (ik vermoed dat de meeste leden van deze discussie het daar mee eens zijn).
Een groot deel van de discussie gaat echter over hoe we om moeten gaan met de "probleemgevallen" (woningen waarbij een overstap op korte termijn redelijkerwijs niet te realiseren valt). Met name voor deze laatste groep kan duurzaam geproduceerd gas een geweldige uitkomst zijn; ten minste voor de overgangsfase, maar wellicht kan er in bijzondere gevallen gewoon door gestookt worden met het hernieuwbare gas tot het einde van de levensduur van het pand.

Daarnaast zie ik zelf geen reden om niet hernieuwbaar gas te ontwikkelen/gebruiken, desnoods passen we het op den duur enkel toe in de industrie, voor transport of simpelweg als middel om extra stroom op te wekken ten tijde van pieken.

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

sugarlee89 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 20:05:
tuurlijk, daarom blijft mn gas tot ze t met dwangbevel komen afsluiten. Kan niks tippen aan gas. Enige fout die ze hebben gemaakt is er mensen laten wonen waar het gas wordt gewonnen. Dat hadden ze al moeten ruimen toen ze de gasbel vonden. Oh ja en ten tweede, niet alles aan onze buren verkopen.
Wat een egoïsme! Dus de mensen moeten maar weg uit Groningen zodat JIJ je gas nog kan krijgen?

Ik vind het absurd dan mensen op deze manier tegen de transitie aan kijken en het maar andermans probleem maken. Ik vind het beschamend.

Ook jij zal van het gas af moeten, of je het nu leuk vind of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Snow_King schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 20:49:
[...]

Wat een egoïsme! Dus de mensen moeten maar weg uit Groningen zodat JIJ je gas nog kan krijgen?

Ik vind het absurd dan mensen op deze manier tegen de transitie aan kijken en het maar andermans probleem maken. Ik vind het beschamend.

En wie betaald dat ??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Linksom of rechtsom jij zelf, wij als samenleving samen. Of je een subsidie krijgt (die je zelf via belastingen betaald) of het helemaal uit eigen zak, het maakt niet uit.

Uiteindelijk moeten wij als Nederland samen van het gas af en naar oplossingen zoeken.

Als iedereen egoïstisch gaat zeggen: "Stik er maar in, ik doe er niet aan mee!", dan komen we geen stap verder.

Maar het gaat toch wel gebeuren, je kan je lang blijven verzetten of nu al de eerste stapjes zetten om zo geleidelijk van het gas af te gaan.

Begin met besparen, want gas zal duurder worden. Isoleer nog eens wat om verder te besparen en over een aantal jaar aan de Warmtepomp die dan ook een stuk kleiner kan zijn vanwege alle isolatie die je al hebt aan gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
[...]

Groningen is niet de enige plek waar op deze aarde aardgas vandaan komt. Het verminderen van aardgas ( =fossiele brandstof) gebruik dient een groter belang dan dat van de Groningers alleen.
Snow_King schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 21:01:
[...]

Linksom of rechtsom jij zelf, wij als samenleving samen. Of je een subsidie krijgt (die je zelf via belastingen betaald) of het helemaal uit eigen zak, het maakt niet uit.
Dat ligt er maar net aan hoeveel belasting je betaald :)
Als iedereen egoïstisch gaat zeggen: "Stik er maar in, ik doe er niet aan mee!", dan komen we geen stap verder.
Zeker, maar daarnaast is er naar mijn mening best een redelijke discussie mogelijk over hoe je het wil doen. Ga je, met alle bijkomende kosten, bestaande situaties aanpassen of alleen de nieuwe situaties.

[ Voor 46% gewijzigd door noguru op 30-01-2018 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snow_King schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 21:01:
[...]

Uiteindelijk moeten wij als Nederland samen van het gas af en naar oplossingen zoeken.

Maar het gaat toch wel gebeuren, je kan je lang blijven verzetten of nu al de eerste stapjes zetten om zo geleidelijk van het gas af te gaan.

Begin met besparen, want gas zal duurder worden. Isoleer nog eens wat om verder te besparen en over een aantal jaar aan de Warmtepomp die dan ook een stuk kleiner kan zijn vanwege alle isolatie die je al hebt aan gebracht.
Ik ga er in elk geval niet zomaar aan mee werken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

noguru schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 21:02:
[...]

Groningen is niet de enige plek waar op deze aarde aardgas vandaan komt. Het verminderen van aardgas ( =fossiele brandstof) gebruik dient een groter belang dan dat van de Groningers alleen.
Eens! Dat doet het zeker. Maar solidariteit aan onze mede Nederlanders voor de acute problemen die ze hebben is wel op zijn plaats vind ik.
[...]
Dat ligt er maar net aan hoeveel belasting je betaald :)
Dat is vaak zo, maar geld krijg je nooit gratis, dat komt ergens vandaan.
[...]
Zeker, maar daarnaast is er naar mijn mening best een redelijke discussie mogelijk over hoe je het wil doen. Ga je, met alle bijkomende kosten, bestaande situaties aanpassen of alleen de nieuwe situaties.
Het zal een combinatie van zijn. Alleen kan ik slecht tegen de starre en negatieve blik van veel mensen op het probleem.

De hele wereld om hen heen moet het probleem maar oplossen en willen niet bekennen dat ze juist onderdeel ván het probleem zijn.

Fossiele brandstoffen raken op, we moeten van de verslaving af en niet pas morgen naar een oplossing zoeken, vandaag al.
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 21:03:
[...]

Ik ga er in elk geval niet zomaar aan mee werken....
En dat vind ik dus ontzettend egoïstisch en kortzichtig.

Als de dijken breken en je huis loopt onder (geen idee waar je woont), moeten we dat dan ook maar aan zien en zeggen dat het ons probleem niet ons omdat ons huis nog droog is?

Dan hoop je neem ik aan ook dat er iemand bij springt en het probleem voor je op lost en ook de dijk repareert en verbeterd zodat het niet nóg een keer gebeurd.

Ook daar hebben we in Nederland hard aan samen gewerkt en allemaal voor betaald. Dat kunnen we met deze uitdaging ook.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Papa Roach
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het valt me in de gasdiscussie vaak op dat 100% gasloos als een soort van nirvana wordt beschouwd.

Als je kijkt naar de CO2-eq impact een gasloze samenleving zul je enorm schrikken. Houd in je achterhoofd dat de fractie van de jaarlijkse zonnepaneelproductie in Januari ongeveer 1% bestrijkt, terwijl de warmtevraag in die maand enorm is. Waar gaan we die stroom opeens vandaan halen? 100% wind en waterkracht is voorlopig echt nog niet aan de orde.

De keten-efficientie van kolen (transport kolen -> verbranding met groot verlies -> verlies van turbines -> verlies in het net om de stroom in je huis te krijgen etc.) is heel erg laag, en zoals bekend is gas een veel schonere brandstof dan kolen.

We hebben in Nederland een geweldig gasnet, en met bijmenging waterstof, biogas en import-LNG kunnen we nog een lange tijd vooruit en relatief snel CO2 uitstoot beperken. Gas is de ultieme en broodnodige transitiebrandstof voor een schonere energiemix. Daarnaast biedt micro-WKK op basis van gas een serieuze voor de steeds grilliger wordende energievraag (zoek maar eens op de California duck curve).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:06
Snow_King schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 21:13:
Fossiele brandstoffen raken op, we moeten van de verslaving af en niet pas morgen naar een oplossing zoeken, vandaag al.
Daar ben ik het mee eens, maar je slaat wat stappen over.

1: wat is het gas verbruik van huishoudens in vergelijking met bedrijven?
2. wat kunnen de bedrijven doen om het gasverbruik te verminderen?
3. wat kunnen huishoudens doen om het gasverbruik te verminderen (isolatie!)
4. gaan we in oude huizen alles ombouwen?
5. of moeten we gewoon vanaf 2019 geen nieuwe huizen meer bouwen die op gas aangesloten zijn?

Als iedereen alleen al dubbelglas zou hebben, het huis geïsoleerd zou hebben en gaat leren om minder gas te verbruiken dan zou dat al veel schelen.

Zelf zit ik nu ook op de bank met 18,3 graden en dat is prima! Ons gasverbruik (gezin met 1 kind, elektrisch koken) is minder dan 300 kuub op jaarbasis. De meesten gebruiken minimaal het dubbele. Prijs van gas verhogen is prima, vooral stapsgewijs
Voor de eerste 100 kuub betaal je XX
Voor 100 tot 200 kuub gas betaal je XX+X
Voor 200 tot 300 kuub... etc

Op die manier belasten we het gas naar verbruik, vooral de mensen die erg veel gebruiken zullen zich op deze manier bewuster worden.

Tegelijkertijd zou er ook voor woonstichtingen en privé verhuur een bepaalde 'eis' moeten worden gesteld qua isolatie/glas waar een huis/appartement aan zou moeten voldoen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 13:50
Eventjes mijn situatie: Jaren 50-woning. Vloer en spouwmuren geisoleerd, dubbele beglazing. Vorige maand heb ik een nieuwe CV-ketel laten plaatsen, gewoon een model op gas. Daar is een hele, hele simpele reden voor: ik heb domweg het geld er niet voor om 'de overstap' naar volledig elektrisch te maken. Daarnaast is het prijsverschil is zo krankzinnig groot, dat ik zo'n investering echt nooit, maar dan ook nooit zou kunnen verantwoorden. Zonnepanelen zitten voorlopig niet in de pijplijn, want we zijn aan het sparen voor een opbouw op de woning. De realiteit is gewoon dat het bij nieuwbouw wellicht kan lonen, maar bij heel veel bestaande bouw is het domweg niet rendabel te krijgen, dan moet je zulke enorme investeringen doen, dat is gewoon niet op te brengen.

Ik vermoed dat de overgrote meerderheid van de Nederlandse bevolking feitelijk in hetzelfde schuitje zit. Wel willen, maar domweg niet kúnnen, simpelweg omdat het gewoon te duur is. Dan kun je een heel verhaal af gaan steken over morele keuzes, maar ik weiger me diep in de schulden te steken.

Overigens spreekt onze regering wel van het overstappen op alternatieven, maar iedere vorm van handreikingen om die overstap te faciliteren worden stuk voor stuk de nek om gedraaid. Laat eerst maar eens een gedegen plan komen om het een heel stuk interessanter te maken, dan ga ik het misschien nog eens in overweging nemen.

Zoek overigens eens op hoeveel van de prijs van kuub aardgas nu al uit belasting bestaat, ik denk dat je er van schrikt... :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
[...]

En dat vind ik dus ontzettend egoïstisch en kortzichtig.
Dat weet ik nog zo net niet. Als je een nieuwbouw huis koopt dat aardgasvrij is kost het je geen extra geld. Zit je in de sociale woningbouw dan wordt het ook voor je geregeld. Makkelijk om dan te roepen dat mensen in een ouder huis wonen, die mogelijk ook al die belastingen moeten opbrengen, dan maar een groot bedrag moeten ophoesten en asociaal zijn als ze dat niet willen.

Ik denk dat het prima is om nieuwe huizen/wijken aardgasvrij op te leveren, maar ik vraag mij af of het weggooien van bestaande situaties rendabel is. Dit soort zaken verandert langzaam, het is evolutie geen revolutie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:36
michaelvink schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 21:24:
Daarnaast is het prijsverschil is zo krankzinnig groot, dat ik zo'n investering echt nooit, maar dan ook nooit zou kunnen verantwoorden.
Dat wordt wel opgelost door duurder gas.
we zijn aan het sparen voor een opbouw op de woning.
dan moet je zulke enorme investeringen doen, dat is gewoon niet op te brengen.
Wel geld voor meer woonruimte, maar geen geld voor verwarming. Bijzondere prioriteiten danwel logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
In Amsterdam wordt nieuwbouw volgens mij vrijwel alleen nog met stadsverwarming geleverd. Dat helpt natuurlijk wel met het overstappen.

--edit--
Hm, kennelijk heb je hoge en lage temeperatuur stadsverwarming? Dat eerste willen we in Amsterdam blijkbaar niet meer.

[ Voor 47% gewijzigd door pingkiller op 30-01-2018 21:42 ]

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Lekker warme deken en gepaste kleding.

Overdreven om zomer te simuleren vind ik zelf.
Zal nooit zonder kosten zijn dus wat mij betreft de hele illusie nu al opgegeven en eigen verwachtingen aangepast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:12
Zolang stadsverwarming nog stadsverarming betekent zal ik never de nooit niet zo'n woning kopen. Je bent overgeleverd aan een monopolist en die berekent "niet meer dan anders", waarbij "anders" een 20 jaar oude ketel op 90/70 is met een all in servicecontract. Als over 10 jaar een kuub gas 1 euro kost zal de prijs van een GJ ook meegeklommen zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 13:50
Rukapul schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 21:38:
[...]

Dat wordt wel opgelost door duurder gas.

[...]

[...]

Wel geld voor meer woonruimte, maar geen geld voor verwarming. Bijzondere prioriteiten danwel logica.
Daar is een hele simpele reden voor: gezinsuitbreiding. Overigens, dat geld heb ik nu ook nog niet, vandaar het sparen. Mijn prioriteiten liggen anders dan die van jou, dat is wel duidelijk.

Daarbij: extra ruimte maakt een woning meer waard, energiebesparende maateregelen nauwelijks.

Overigens, met ons huidige gasverbruik zal het gas nog wel HEEL veel duurder moeten worden, voor het die investering waard gaat zijn, hoor.

Ik heb wel een beetje moeite met dat morele superioriteitsgevoel en totaal gebrek aan begrip dat veel mensen blijkbaar hebben als je aangeeft dat je prioriteiten anders liggen, maar dat zal wel aan mij liggen.
Je ondertoon vertelt mij in ieder geval al genoeg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

sugarlee89 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 20:06:
[...]

Beroepsmatig op inductie, wow. Heb in de keuken gestaan in mn studententijd, zou niet weten hoe ik alle truucjes zoals de vlam in de pan zonder gas zou kunnen. ja op een hout gestoken oven. Maar dat is niet heel praktisch.
Er zijn heel wat streken in de wereld waar helemaal geen gas beschikbaar is, ook daar wordt gewoon gekookt. Ook Sergio Herman kookte op inductie. Dus dat moet thuis ook lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bert pit schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 22:13:
[...]

Er zijn heel wat streken in de wereld waar helemaal geen gas beschikbaar is, ook daar wordt gewoon gekookt. Ook Sergio Herman kookte op inductie. Dus dat moet thuis ook lukken.
Of dat lukt of niet wat dan nog .
Betaal die extra kosten voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 22:15
michaelvink schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 21:44:
[...]

Daar is een hele simpele reden voor: gezinsuitbreiding. Overigens, dat geld heb ik nu ook nog niet, vandaar het sparen. Mijn prioriteiten liggen anders dan die van jou, dat is wel duidelijk.

Daarbij: extra ruimte maakt een woning meer waard, energiebesparende maateregelen nauwelijks.

Overigens, met ons huidige gasverbruik zal het gas nog wel HEEL veel duurder moeten worden, voor het die investering waard gaat zijn, hoor.

Ik heb wel een beetje moeite met dat morele superioriteitsgevoel en totaal gebrek aan begrip dat veel mensen blijkbaar hebben als je aangeeft dat je prioriteiten anders liggen, maar dat zal wel aan mij liggen.
Je ondertoon vertelt mij in ieder geval al genoeg :)
Hoewel ik het met je eens ben dat iedereen andere prioriteiten heeft en ieder voor zich moet bepalen waar het geld aan uit moet worden gegeven is het wel te verwachten dat energiebesparende maatregelen meer mee gaan tellen in de waarde van een woning. Als de huidige lijn doorzet en de energierekeningen stijgen gaan ze zwaarder op de gezinsbegroting drukken en uiteindelijk zelfs wellicht meetellen in de financiering van een woning.

Dat gezegd hebbende, het is altijd makkelijk om te zeggen wat een ander met zijn geld moet doen en dat "we met zijn allen" allerlei problemen op moeten lossen. Als ieder bij zichzelf begint en doet wat hij redelijkerwijs kan doen komen we al een heel eind. Uiteindelijk zullen warmtepompen of een andere manier van verwarmen gewoon een concurrerend alternatief moeten vormen voor verwarmen met aardgas. Dat daar dan een terugverdientijd bij komt kijken is prima, maar het plaatje moet wel kloppen. Zie ook wat er met zonnepanelen is gebeurd de afgelopen jaren. Eerst was het iets voor de milieufanaten en inmiddels liggen er ook vele systemen vanuit het financiele oogpunt. Goed voor het milieu en goed voor de portomonee. Dan heb je een win-win situatie. En nee, ook hier liggen nog geen zonnepanelen. Wel regelmatig naar gekeken en heb ook wat offertes laten maken anderhalf jaar geleden maar momenteel heb ik geen idee hoe lang ik nog in mijn woning blijf wonen vanwege plannen om te gaan samenwonen. Daarbij vind ik een ruime financiele buffer op het moment ook belangrijker dan enkele tientjes per maand besparen. Met ongeveer 100 Euro per maand aan energiekosten waarvan 2/3e gas moet je toch behoorlijk in lange termijn gaan denken om je investeringen terug te verdienen. Komt nog wat onzekerheid bovenop rondom bijvoorbeeld salderingsregelingen en het is nog maar de vraag of zonnepanelen, warmtepomp etc. uberhaubt wel uit kan.

Als je het mij vraagt zullen de alternatieven voor bestaande woningen eerst financieel interessanter moeten worden en ook universeel toepasbaar moeten zijn. Tot die tijd proberen om energieverbruik terug te dringen maar mij lijkt dat gasloos op dit moment voor het meerendeel van de huishoudens domweg onhaalbaar is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
sugarlee89 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 20:05:
[...] Enige fout die ze hebben gemaakt is er mensen laten wonen waar het gas wordt gewonnen. Dat hadden ze al moeten ruimen toen ze de gasbel vonden. [...]
Is dat nou die VOC-mentaliteit waar men het af en toe over heeft?
Denk toch na voordat je wat schrijft.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 22:23:
[...]

Over een paar jaar schreeuw je erom ;) Gas wordt onbetaalbaar, let maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Kan iemand mij vertellen wat de beste optie is om van het gas af te komen in de volgende situatie:

- Jaren 30 huis 2/1 kap, met redelijke isolatie (dubbel glas, spouwmuurisolatie, dak geïsoleerd)
- Houten vloer met parket
- Hoge temperatuur verwarming met radiatoren
- stook nu ca 1.100 m3 /jaar en (regelmatig de houtkachel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Vanaf 1 januari 2017 worden alleen nog cv-ketels en gasfornuizen verkocht die zowel laagcalorisch als hoogcalorisch gas, niet-Gronings gas aankunnen.
Is dit eigenlijk nog doorgegaan?

Zou de oplossing dan niet zitten in meer mengstations?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een nieuwe bouw huis met een warmtepomp terug win systeem waardoor ik nog maar 250m3 gas verstookt om in de winter bij te verwarmen en voor het warmwater.

Gas af, geen probleem. Behalve dat het afsluiten van de gaskraan mij geld kost en ik geen gekke henkie ben.
Ik wacht hier wel tot dat je geld toe krijgt wanneer je van gas laat afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heb zelf een nieuwbouwwoning gekocht (nog wel op gas), de aannemer heeft al veel gedaan aan isolatie ed maar zelf ook bewust voor inductie ipv gas gekozen ivm toekomst proof.
Nu ik me een beetje heb ingelezen vind ik het jammer dat er geen warmtepomp standaard wordt geïnstalleerd. Maar de afgelopen maanden is mij ook wel 1 ding duidelijk geworden en dat is dat de aannemer alleen maar naar de centen kijkt. Wettelijke eisen worden minimaal nageleefd om te voldoen aan de epc norm en we worden continu bestookt met meerwerk kosten.

Zodra een warmtepomp financieel aantrekkelijker en efficiënter wordt gaan we die aanschaffen :).

One huidige appartement stookt zo'n 1200m3 per jaar gemiddeld de afgelopen jaren (2 personen, fulltime baan, 80m2), ben heel benieuwd hoe dat in de toekomst warm wordt gehouden.

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 30-01-2018 23:27 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

!null schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:26:
@Wailing_Banshee Snap ik hoor. Maar ik heb het zelfs met onze camper. Hier ben ik uit gemak maar voor een gasfles gegaan die je bij het tankstation kan vullen.
Maar zelfs van mijn camper heb ik nu alweer "spijt". In de zin van dat ik daar li-ion accu's in had moeten gooien, dan had ik daarin ook een inductie plaatje in kunnen doen en een elektrische oven. En waarschijnlijk voldoende had gehad om er ook nog mee te verwarmen of te koelen (want zonnepanelen en je gebruikt het meestal niet in de winter)
Geen gerommel meer met gas wat ook nog eens gevaarlijk kan zijn in campers (van die gare geisertjes enzo, ik moet er niet aan denken)
Mijn moeder heeft beide. De gasfles is voor noodgevallen.

Maar mijn moeder woont in Hongarije, en heeft geen gas aansluiting. Zij kookt op gasflessen. En gebruikt een paar flessen per jaar. Want zoveel gas gebruiken we niet om te koken. Kokend water komt uit de kraan: electrisch verwarmd. We hebben sous vide apparaat, wat we ook veel gebruiken: electrisch. De magnetron wordt ook gebruikt. En de ovens en gril zijn ook electrisch. En ik wil nog een slow cooker hebben. Maar electrisch wokken lijkt me helemaal niets. En je kunt ook niet even snel je paprika's blakeren op een electrisch (in welke vorm dan ook) fornuis!
[...]

Het is zelfs gezegd door een groep in de tweede kamer... Even kijken of ik het nog kan vinden...

https://www.bewegingdenk....aan-groningen-verder-open
Daarom pleit DENK voor een structurele oplossing: bewoners uit het risicogebied volledig uitkopen, van het risicogebied een natuurgebied maken en daarna de gaskraan verder opendraaien
Ik heb me altijd afgevraagd hoe ze dat voor zich zagen. Aangezien zelfs in die tijd de prijzen in de provincie Groningen zo laag waren, dat je voor de prijs die je voor je mooie, ruime huis, met tuin, in de rest van Nederland misschien een piepklein flatje op 6 hoog achter kon krijgen in de rest van Nederland...
[...]
Eigenlijk gisteren al.
President schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 21:21:
[...]
Zelf zit ik nu ook op de bank met 18,3 graden en dat is prima! Ons gasverbruik (gezin met 1 kind, elektrisch koken) is minder dan 300 kuub op jaarbasis. De meesten gebruiken minimaal het dubbele. Prijs van gas verhogen is prima, vooral stapsgewijs

Op die manier belasten we het gas naar verbruik, vooral de mensen die erg veel gebruiken zullen zich op deze manier bewuster worden.
Dan mag je de rest van de gegevens ook wel even melden. Er zal nogal een verschil zijn tussen een gezin met 1 kind op 6 hoog, aan de zuidkant van een flatgebouw, goed geisoleerd, met buren aan 4 kanten, en een gezin met 1 kind in een vrijstaand huis uit 1960. Ik kan je zeggen: dat tweede gezin zal behoorlijk wat meer moeten verstoken om het huis in de winter warm te krijgen dan dat eerste gezin.
Wij hebben in een rijtjeshuis (begin jaren '80) gewoond, waarbij allebei de buren op een gegeven moment weg waren (lag echt niet aan ons!). We hebben een maand een enorme hoeveelheid extra moeten stoken, omdat we veel warmte verloren door de muren: beide huizen stonden in de winter leeg en natuurlijk wat het toen net een hele koude maand... Je verliest in een rijtjeshuis (mits beide zijdes zijn bewoond natuurlijk) behoorlijk wat minder warmte, omdat je maar twee muren open hebt, ipv 4.
sambalbaj schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 22:42:
[...]
Is dit eigenlijk nog doorgegaan?

Zou de oplossing dan niet zitten in meer mengstations?
Die dingen moeten ook gebouwd worden. En er is dan natuurlijk nog een extra probleem: afhankelijkheid. Je wilt die afhankelijkheid zo klein mogelijk houden, dus dat betekend: gas minderen. En ik ben het met iemand hierboven eens, die zei: het is een evolutie, niet een revolutie. Begin maar eerst eens met isoleren: minder gas nodig voor verwarmen, dan iets als een warmtepomp: nog minder gas nodig voor verwarmen. En de industrie natuurlijk. Want die gebruiken het gros van het gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 22:23:
[...]

Jij gaat dat zelf betalen, wij als samenleving, wij allemaal. Niemand gaat het je gratis geven, maar het zal er wel van komen.
[...]

5. of moeten we gewoon vanaf 2019 geen nieuwe huizen meer bouwen die op gas aangesloten zijn?

Als iedereen alleen al dubbelglas zou hebben, het huis geïsoleerd zou hebben en gaat leren om minder gas te verbruiken dan zou dat al veel schelen.

Tegelijkertijd zou er ook voor woonstichtingen en privé verhuur een bepaalde 'eis' moeten worden gesteld qua isolatie/glas waar een huis/appartement aan zou moeten voldoen
Bedrijven moeten óók, maar parallel daar aan kunnen we ook al met woningen bezig zijn.

Zo kunnen we rustig aan aan alle kanten aan de slag gaan om steeds minder gas te gebruiken.

En verder met je eens dat het belastingstel op gas anders kan. Minder gebruiken is ook veel minder betalen.

Nu lijken we juist grootverbruik aan te moedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik zelf ben in mijn appartement begonnen met gasloos gaan door het vervangen van een geiser door een elektrische doorstroomverwarmer. Volgende stap is waarschijnlijk het vervangen van de gaskachel in de woonkamer door infraroodverwarmingspanelen door het hele appt. Maar ik lees hier erg weinig over, is er niemand die dat van plan is/al gebruikt?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:41
[...]

Ik denk dat iedereen hier wel mee wil helpen voor een beter leefomstandigheid voor de Groningers, die zitten lang genoeg in de shit

Maar ook de Groningers hebben geen zin dat iedereen krom moet liggen om ineens over te stappen op volledig elektrisch, de gemiddelde huishouden heeft niet zomaar 18.000 euro liggen
Dat geld is bij mij al in het isoleren van de woning gegaan (dak, muren, HR++ etc etc)

Willen ze echt groen en met iedereen meedenken, dan zorgen ze ervoor dat die debiele belasting van de zonnepanelen wanneer je stroom terug levert aan het net, eraf gaat
Pleur de bedrijventerreinen met grote loodsen helemaal vol met zonnepanelen, dan kan je al grote delen van een stad voorzien van stroom

Dat was in het dorp waar ik woon ook een idee dat geoppert werd, de eigenaren van de loodsen en bedrijven stonden er allemaal positief tegen in
Totdat ze doodleuk kregen te horen dat je geen stroom mag leveren aan je 'buren'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Ik heb eind 2017 een huis gekocht en daarin zit een ketel van medio 2000 (2004~2006, weet niet exact). Zolang deze het doet (en dat doet ie nog prima). Persoonlijk vind ik wel dat we allemaal een klein steentje kunnen bijdragen aan het milieu. Ik zou graag zonnepanelen willen, maar voor mij is die investering nu nog te duur qua kosten.

Als mijn ketel binnen enkele jaren dood zou gaan, vraag ik me toch af waar ik goed aan zal doen. Ik vind het niet erg om me aan te passen, maar de kosten moeten wel redelijk zijn. Om een simpel voorbeeld te noemen: Een nieuwe ketel kost €1500 en gaat 10~15 jaar mee. Dan kost de ketel 100~150 euro per jaar, zo'n 10 euro per maand. Een warmte pomp gaat makkelijk 20 jaar mee (lees ik online). Stel een warmte pomp kost €15.000~20.000, op 20 jaar is dat zo'n €62,50 per maand. Een verschil van ruim €50 per maand, alleen qua aanschaf. Als m'n verbruikskosten daarmee lager worden (en dus de effectieve kosten ongeveer gelijk blijven) vind ik het prima om over te stappen.

De overheid zou het kunnen stimuleren door de energieprijs van elektriciteit voordeliger te kunnen maken.

Ook weet ik niet wat mijn gemeente gaat doen. Waar ik woon, hebben een aantal gedeeltes bijvoorbeeld al stadsverwarming. Als mijn gemeente ervoor zorgt dat heel de stad dat krijgt, is dat natuurlijk ook een mooie oplossing.
Ramon schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 08:13:
Ik zelf ben in mijn appartement begonnen met gasloos gaan door het vervangen van een geiser door een elektrische doorstroomverwarmer. Volgende stap is waarschijnlijk het vervangen van de gaskachel in de woonkamer door infraroodverwarmingspanelen door het hele appt. Maar ik lees hier erg weinig over, is er niemand die dat van plan is/al gebruikt?
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar. In mijn woonkamer heb ik een serre/uitbouw van aluminium en dubbelglas. Toch heb ik het gevoel dat er veel kou daardoor in mijn woonkamer komt. Iemand gaf een tip om aan één muur, waar de bank tegenaan staat, om daar een infraroodpaneel te plaatsen, zodat je niet continu hoeft te stoken.

[ Voor 22% gewijzigd door iMars op 31-01-2018 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy23
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 09:18
[...]

Behalve dat die 18,3 graden prima zou zijn (vind ik echt ijskoud) ben ik het met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:06
Roy23 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 08:55:
[...]

Behalve dat die 18,3 graden prima zou zijn (vind ik echt ijskoud) ben ik het met je eens.
18,3 graden is niet koud, maar omdat je thuis al vanaf de herfst af aan thuis (en eventueel kantoor) op 21 graden hebt geleefd heeft jouw lichaam geen stoffen aangemaakt om je te 'beschermen' tegen de kou. Daardoor zal het voor jou inderdaad snel koud aanvoelen.

Als ik in de supermarkt of andere winkel loop doe ik echt mijn jas open omdat het er zo warm is. Loop eens in de winter een aantal kledingwinkels in: zelfs in een T-shirt zou je het er nog vaak warm hebben. We zouden met elkaar (huizen, winkels) zoveel kunnen besparen op ons gasverbruik door isolatie of gewoon wat minder warm stoken... Dat zou uiteindelijk ook een grote invloed hebben!

Ergens vrees ik namelijk dat als iedereen morgen over zou gaan op warmtepomp de temperatuur 'in de aarde' ook zak afnemen, wat oftewel gevolgen heeft voor de natuur oftewel de installaties steeds minder effectief zal maken

[ Voor 11% gewijzigd door President op 31-01-2018 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@iMars Waarom zijn zonnepanelen te duur? Omdat je het geld nu even niet hebt? Kijk dan even voor een energielening, erg gunstige manier, vanuit de overheid.
Of vind je het te duur? Die zonnepanelen verdienen hun geld gewoon prima terug.

Maar warmtepompen zijn echt geen 15.000 tot 20.000 euro. Nee, ze zijn er al vanaf 2500 euro!

Wij nemen er nu een van circa 3500 euro en dan krijg je de helft terug aan subsidie!

@Wailing_Banshee Oh maar er zijn gewoon wokpannen speciaal voor inductie. Of helemaal luxe, van die geintegreerde dingen. Hoewel ik met een standaard wokpan op inductie wel verschil merk, missen wij het nog niet echt.
Overigens komt het ook bij de vraag waarom het een wokpan moet zijn. Ga je echt Aziatisch wokken met de vlam erin, okee. Maar als jij snel je paprika wil "aanbranden" dan gaat dat natuurlijk ook goed in een normale pan, en inductie is dan echt veel sneller. Een wokbrander pit kan vaak ook 4KW net als een inductie pit, maar bij een inductie pit gaat alle energie in de pan zitten, bij gas niet.

@President Niet iedere warmtepomp haalt het uit de grond. Voor veel particulieren is een lucht/water pomp interessant.
Dan nog is het bij een goede installatie zo dat je zomers weer warmte in je 'grondbuffer' stopt (door koeling van je huis). En er zijn allemaal berekeningen en experts voor om dat goed te dimensioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

!null schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:54:
@iMars Waarom zijn zonnepanelen te duur? Omdat je het geld nu even niet hebt? Kijk dan even voor een energielening, erg gunstige manier, vanuit de overheid.
Of vind je het te duur? Die zonnepanelen verdienen hun geld gewoon prima terug.

Maar warmtepompen zijn echt geen 15.000 tot 20.000 euro. Nee, ze zijn er al vanaf 2500 euro!

Wij nemen er nu een van circa 3500 euro en dan krijg je de helft terug aan subsidie!

[...]
Ah ok, ik zat hier naar de kosten te kijken: https://www.warmtepomp-info.nl/#kosten
Daarnaast weet ik niet was de gemeente gaat doen. Als er plannen komen voor stadsverwarming, hoef ik geen grote veranderingen te doen lijkt me...

Zonnepanelen vind ik niet duur, heb er momenteel de buffer niet voor. Heb nog een kleine lening privé lopen die ik dit jaar als eerste ga aflossen bij m'n pa ;) Daarna moet ik serieus ff gaan kijken naar de mogelijkheden in zonnepanelen. Is daar nog subsidie voor? Of is dat al helemaal op/gestopt?

[ Voor 7% gewijzigd door iMars op 31-01-2018 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@iMars Nee geen subsidie. Wel BTW teruggaaf.
En je kunt de energielening doen, die heel gunstig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

!null schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:54:

Ja, dan heb je een apparaat in huis. Maar je huis moet ook aangepast worden. Ik durf te wedden dat als ik naar een bedrijf stap en zeg: ik wil een warmtepomp, ik meer kwijt ben dan 3500 euro. CV moet eruit, er moet ergens plek gemaakt worden voor een watervat, er moeten warmte afgifte punten komen, eventueel radiatoren vervangen worden. Nu hebben wij persoonlijk al een 3-fase meterkast, dus dat scheelt weer, maar bij een heleboel mensen zou de meterkast waarschijnlijk ook nog aangepast moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 22:46:
Hier een nieuwe bouw huis met een warmtepomp terug win systeem waardoor ik nog maar 250m3 gas verstookt om in de winter bij te verwarmen en voor het warmwater.

Gas af, geen probleem. Behalve dat het afsluiten van de gaskraan mij geld kost en ik geen gekke henkie ben.
Ik wacht hier wel tot dat je geld toe krijgt wanneer je van gas laat afsluiten.
En dan willen ze van het gas af . En dan moet je daar dus ook nog voor betalen.....

Absurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wailing_Banshee schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:13:
[...]

Ja, dan heb je een apparaat in huis. Maar je huis moet ook aangepast worden. Ik durf te wedden dat als ik naar een bedrijf stap en zeg: ik wil een warmtepomp, ik meer kwijt ben dan 3500 euro. CV moet eruit, er moet ergens plek gemaakt worden voor een watervat, er moeten warmte afgifte punten komen, eventueel radiatoren vervangen worden. Nu hebben wij persoonlijk al een 3-fase meterkast, dus dat scheelt weer, maar bij een heleboel mensen zou de meterkast waarschijnlijk ook nog aangepast moeten worden.
Dat kan inderdaad allemaal waar zijn. Wij hebben echter alles al op een rijtje (en zo zijn er wel meer huizen met bijvoorbeeld alleen maar vloerverwarming al geschikt) en dan is het toepassen virj simpel.

Echter, bij bedragen zoals 15.000 tot 20.000 euro zijn er al heel veel (rijtjes)huizen in Nederland die je voor dat soort bedragen energie neutraal kunt maken.
Mensen denken echt dat warmtepompen veel duurder zijn dan ze in werkelijkheid zijn. Zo denken veel mensen dat je altijd een dure grondboring moet laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Verwijderd @JC Ken Daar is een ander topic voor. Dat gaat over het stoppen met afnemen van gas (dat is heel goedkoop) maar dat de netbeheerder dan eist dat de gasaansluiting verwijderd wordt op jouw kosten. En dat mensen daar dus nee op zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:32:
@Verwijderd @JC Ken Daar is een ander topic voor. Dat gaat over het stoppen met afnemen van gas (dat is heel goedkoop) maar dat de netbeheerder dan eist dat de gasaansluiting verwijderd wordt op jouw kosten. En dat mensen daar dus nee op zeggen.
Ok maar dan nog dan moet de gemeente die kosten op zich nemen zij willen toch van het gas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:34:
[...]

Ok maar dan nog dan moet de gemeente die kosten op zich nemen zij willen toch van het gas
Nee de overheid wil van het gas af, en eigenlijk zouden we het allemaal moeten willen. Het wordt er echt niet beter op als ons eigen gas straks op is.

Maar goed, ik ken een gemeente die het nu flink subsidieert om van het gas af te stappen. Dat zijn forse bedragen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
!null schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:29:
[...]
Mensen denken echt dat warmtepompen veel duurder zijn dan ze in werkelijkheid zijn. Zo denken veel mensen dat je altijd een dure grondboring moet laten doen.
Precies.

En bij een WP komt ineens een TVT (terugverdientijd) kijken, die er bij een Plofketel blijkbaar niet was.

//offtopic.
Willen we echt een slag slaan in CO2 reductie, moeten de vliegreizen > 200% duurder worden en iedereen vegetarisch worden. (of beperk je in vleesconsumptie)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

!null schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:29:
[...]

Dat kan inderdaad allemaal waar zijn. Wij hebben echter alles al op een rijtje (en zo zijn er wel meer huizen met bijvoorbeeld alleen maar vloerverwarming al geschikt) en dan is het toepassen virj simpel.

Echter, bij bedragen zoals 15.000 tot 20.000 euro zijn er al heel veel (rijtjes)huizen in Nederland die je voor dat soort bedragen energie neutraal kunt maken.
Volgens mij is het grootste probleem dat de wat duurdere sector de minste aanpassingen nodig heeft en de goedkopere sector het meest. En de niet-projectbouw objecten natuurlijk helemaal (tenzij ze nieuw zijn). Ik moet in ons geval nog onderzoeken of wij af kunnen met meerdere (en/of grotere) radiatoren of dat we toch in de rest van het huis (in de woonkamer hebben we het al) vloerverwarming moeten aanleggen. Zit natuurlijk een behoorlijk verschil in, in kosten.

Hadden we dit allemaal 12 jaar geleden al geweten, dan hadden we door het hele huis vloerverwarming aan laten leggen (de helft van de vloer is nieuw dus het huis lag toch helemaal op de schop). Misschien niet gelijk overal een pomp, maar wel de leidingen. En dan was die oude ketel natuurlijk niet vervangen door een nieuwe CV, maar door een warmtepomp. Achteraf is het altijd zo makkelijk praten...
AUijtdehaag schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:42:
[...]

Precies.

En bij een WP komt ineens een TVT (terugverdientijd) kijken, die er bij een Plofketel blijkbaar niet was.
Er zit nogal een verschil in. Een WP aanschaffen, waarbij er behoorlijk wat dingen moeten veranderen, of een nieuwe CV ketel die binnen 2 uur hing (en waardoor we zelfs extra ruimte kregen in de kast waar dat ding hangt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Sport_Life schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 22:59:
Heb zelf een nieuwbouwwoning gekocht (nog wel op gas), de aannemer heeft al veel gedaan aan isolatie ed maar zelf ook bewust voor inductie ipv gas gekozen ivm toekomst proof.
Nu ik me een beetje heb ingelezen vind ik het jammer dat er geen warmtepomp standaard wordt geïnstalleerd. Maar de afgelopen maanden is mij ook wel 1 ding duidelijk geworden en dat is dat de aannemer alleen maar naar de centen kijkt. Wettelijke eisen worden minimaal nageleefd om te voldoen aan de epc norm en we worden continu bestookt met meerwerk kosten.

Zodra een warmtepomp financieel aantrekkelijker en efficiënter wordt gaan we die aanschaffen :).

One huidige appartement stookt zo'n 1200m3 per jaar gemiddeld de afgelopen jaren (2 personen, fulltime baan, 80m2), ben heel benieuwd hoe dat in de toekomst warm wordt gehouden.
Met 1200m3 op die oppervlakte en in een nieuwe woning, zou ik je adviseren om de openingspost van "Gas besparen door middel van CV tuning deel II" door te nemen. Erg goed verhaal om meer rendement uit je CV ketel te halen.
Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

bert pit schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 22:36:
Kan iemand mij vertellen wat de beste optie is om van het gas af te komen in de volgende situatie:

- Jaren 30 huis 2/1 kap, met redelijke isolatie (dubbel glas, spouwmuurisolatie, dak geïsoleerd)
- Houten vloer met parket
- Hoge temperatuur verwarming met radiatoren
- stook nu ca 1.100 m3 /jaar en (regelmatig de houtkachel)
Iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:07

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik vraag me af hoeveel herrie al die warmtepompen gaan maken als iedereen een L-W warmtepomp buiten heeft staan.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:23

CodeIT

Code IT

Ik zou zeggen:
- pelletkachel met aansluiting voor centrale verwarming
- warmtepompboiler voor warm water, mogelijk icm zonneboiler
- zonnepanelen om bovenstaande zelf op te wekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wailing_Banshee schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:49:
[...]

Volgens mij is het grootste probleem dat de wat duurdere sector de minste aanpassingen nodig heeft en de goedkopere sector het meest. En de niet-projectbouw objecten natuurlijk helemaal (tenzij ze nieuw zijn). Ik moet in ons geval nog onderzoeken of wij af kunnen met meerdere (en/of grotere) radiatoren of dat we toch in de rest van het huis (in de woonkamer hebben we het al) vloerverwarming moeten aanleggen. Zit natuurlijk een behoorlijk verschil in, in kosten.

Hadden we dit allemaal 12 jaar geleden al geweten, dan hadden we door het hele huis vloerverwarming aan laten leggen (de helft van de vloer is nieuw dus het huis lag toch helemaal op de schop). Misschien niet gelijk overal een pomp, maar wel de leidingen. En dan was die oude ketel natuurlijk niet vervangen door een nieuwe CV, maar door een warmtepomp. Achteraf is het altijd zo makkelijk praten...
Ja dat klopt.

Maar je kan het ook omdraaien. Vaak gaan dit soort wijzigingen aan het huis gepaard met een upgrade in comfort. Vloerverwarming is ook zoiets.
Op zich zijn radiatoren vaak wel te vervangen door de Jaga Strada of anderen, dat maakt het werk relatief makkelijk. Maar vloerverwarming is 1 grote operatie, misschien wat duurder in aanschaf, maar toch ook wel erg prettig. Meer comfort en interieurruimte.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste