@
Wailing_Banshee
Uiteraard is het makkelijker om iets te vervangen met iets van hetzelfde formaat en aansluitingen.
En je haalt er weer allemaal omstandigheden bij.
Maar de opmerking op zichzelf is nog steeds waar. Dus als jij vanaf scratch een verwarmingsapparaat moet aansluiten, dan is gas lastiger. Je moet gas aanvoer netjes doen, en vooral ook de afvoer goed regelen. Dat besteed je meestal uit of is al gedaan.
Maar een monobloc warmtepomp, daar gaat alleen maar een elektra leiding en cv aanvoer en retour naar toe. Het is dus juist simpel, en iets waar vele tweakers zich makkelijk op in zouden kunnen lezen en zelf doen.
Een warmtepomp kun je al hebben vanaf 2500 euro. Goed, die zal te zwak zijn voor veel huizen dus heb je misschien wat duurders nodig. Neem daar dan een tapwaterboiler bij, voor de warmtepomp of een goedkope elektrische boiler (minder efficient). En dan zie je dat puur gasloos gaan geen fortuin hoeft te kosten. Als je al vloerverwarming hebt maar nog wat radiatoren kun je die vervangen door LTV radiatoren. Dat is ook geen rocket science.
Of iemand dat kan betalen, en of dat economisch zinnig is voor diegene, dat is natuurlijk een ander verhaal. En dat zullen ook redenen zijn waarom men het niet snel zal doen.
Maar vaak hoor ik juist een heel ander verhaal. Dat het allemaal moeilijk is, dat het mega duur is, dat je grondboringen moet hebben, of dat het zelfs niet mogelijk zou zijn.
Ik ken iemand op een woonboot. Die heeft een oude installatie, maar denkt tevens ook in problemen. Ik heb uitgelegd dat met koken op inductie, twee airco's of split airco systeem (dus lucht lucht warmtepomp) en een elektrisch water boilertje je al gasloos kunt gaan. Kosten ~ 3000 euro.
@
Trichoglossus Huh wat, een overschot in gas? We gaan ons aardgas winning halveren. En dat kan niet meteen want anders staan mensen in de kou. En we hebben nog allemaal contracten met het buitenland om te leveren.
Definieer overschot?
Gas gaat alleen maar duurder worden, dat is 1 ding dat zeker is. Of het nou kunstmatig is door belastingen of gewoon door schaarste. En als we al niet stoppen vanwege de aardbevingen, over de nodige jaren is het ook gewoon op.
Wat elektra prijzen gaan doen is minder goed te voorspellen. Maar duurzame energie maakt het steeds goedkoper vooralsnog, dus een trend naar beneden. Maar dat is niet te voorspellen. En natuurlijk zaken zoals opslag van die duurzame energie. Er is hier wel veel ontwikkeling in, maarja, hoe snel gaat het.
@
Wijnands Met iedere nieuwe generatie van warmtepompen worden ze steeds stiller.
Toch zou ik hem niet daar neer zetten waar je lekker in de tuin een boekje gaat lezen.
Ik zet hem daarom ook in de voortuin waar we nooit zitten, en toch al wat auto's rijden e.d. Ik verwacht met de onze niet dat mijn buren er last van hebben.
Je kunt altijd nog een geluidsdempende kast erom heen zetten maar dat is wellicht wat overdreven.
In principe werkt zo'n ding in de zomer bijna niet, tenzij je hem voor koeling gebruikt natuurlijk.