Vind je dat zelf niet naief? De hele grond wordt leeggehaald maar er zal niets gebeuren?Wailing_Banshee schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 08:07:
[...]
Van dit soort opmerkingen krijg ik uitslag. Toen wij in 2006 ons huis kochten was het zeker niet algemeem bekend dat er 6 jaar later ineens sterkere bevingen zouden gaan plaats vinden.
Kijk als dat je instelling is, dan is er toch geen probleem. Dan kan heel NL toch gewoon op oude vaart doorpompen. Dat is juist de naieve instelling die ik bedoel.Wat trillingen hooguit, maar als je huis dat al 50+ jaar heeft overleefd, houdt hij het nog wel 50+ jaar uit.
Ok dus we kunnen naar gasboren weer terug naar het niveau van 2012? Of zou het toch een opstapelend effect zijn?Zoals je kunt zien, was het allemaal niet zo ernstig tot die grote beving in 2012.
Ik weet het niet hoor, maar ik heb op tv een aantal versterkte huizen betaald door de NAM gezien. Daar bleef niet echt veel over van enig cultuur historisch besef hoor. Ik kan er zo snel geen plaatjes van vinden, maar dat waren gewoon stalen balken die half voor ramen geplaatst waren om muren te verstevigen etc.[...]
Dit is weer zo'n westerse opmerking, totaal geen gevoel voor cultuur historisch besef.
En je kan het altijd van geval tot geval bekijken.
Rijksmonumenten zou het rijk een uitspraak over kunnen doen.
Cultureel erfgoed van de provincie kan de provincie kijken of ze er extra geld voor willen neerleggen.
En kerken, tja dat mogen de kerken zelf bepalen of ze er geld in willen steken of niet.
Ik snap dat het als individu niet leuk is, maar de realiteit is dat net zoals het een opbouw van 30+ jaar is qua aardbevingen, het zeer waarschijnlijk ook een afbouw van xx+ tot xxx+ jaar (de aarde herstelt niet zo supersnel) gaat worden qua aardbevingen.
Oftewel alles wat jij niet afgebroken/verplaatst wilt hebben dat gaat of ontiegelijk veel geld kosten om door alle aardbevingen heen te helpen (en dat geld gaat snel stoppen als de gaskraan dicht gaat voorspel ik en wie betaalt het dan?) of het gaat gewoon alsnog plat. En dat is als we morgen stoppen met boren.
Er is geen serieuze versie van het verhaaltje dat als we morgen stoppen dat overmorgen iedereen in Groningen weer perfect leeft zonder aardbevingen hoor. Het stoppen met boren voorkomt enkel maar dat het erger wordt, het verandert niets aan de huidige situatie.
En het NAM gaat ook niet blijven betalen tot in de eeuwigheid, al zou de politiek dit willen dan voorspel ik dat er over een jaar of 10 een sterfhuis constructie komt voor het NAM en dat failliet gaat.
En wat moet er dan gebeuren?
Zelfde soort vraag als ik aan TD'er al heb gesteld : Wat gebeurt er in jouw gedachten als we morgen stoppen met boren en over 10 jaar vernielt een aardbeving een draagmuur in jouw huis, ga jij dat dan betalen? Of wie gaat het betalen als het in je kerkje gebeurt?
Nogmaals, de grond is nu eenmaal verzwakt / rot en daar valt technisch niets aan te doen zolang er huizen opstaan. Dus tja, daarom vraag ik me af of de keus niet is xxx jaar aankwakkelen of gewoon goed aanpakken.