Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 08:07:
[...]
Van dit soort opmerkingen krijg ik uitslag. Toen wij in 2006 ons huis kochten was het zeker niet algemeem bekend dat er 6 jaar later ineens sterkere bevingen zouden gaan plaats vinden.
Vind je dat zelf niet naief? De hele grond wordt leeggehaald maar er zal niets gebeuren?
Wat trillingen hooguit, maar als je huis dat al 50+ jaar heeft overleefd, houdt hij het nog wel 50+ jaar uit.
Kijk als dat je instelling is, dan is er toch geen probleem. Dan kan heel NL toch gewoon op oude vaart doorpompen. Dat is juist de naieve instelling die ik bedoel.
Zoals je kunt zien, was het allemaal niet zo ernstig tot die grote beving in 2012.
Ok dus we kunnen naar gasboren weer terug naar het niveau van 2012? Of zou het toch een opstapelend effect zijn?
[...]
Dit is weer zo'n westerse opmerking, totaal geen gevoel voor cultuur historisch besef.
Ik weet het niet hoor, maar ik heb op tv een aantal versterkte huizen betaald door de NAM gezien. Daar bleef niet echt veel over van enig cultuur historisch besef hoor. Ik kan er zo snel geen plaatjes van vinden, maar dat waren gewoon stalen balken die half voor ramen geplaatst waren om muren te verstevigen etc.

En je kan het altijd van geval tot geval bekijken.
Rijksmonumenten zou het rijk een uitspraak over kunnen doen.
Cultureel erfgoed van de provincie kan de provincie kijken of ze er extra geld voor willen neerleggen.
En kerken, tja dat mogen de kerken zelf bepalen of ze er geld in willen steken of niet.

Ik snap dat het als individu niet leuk is, maar de realiteit is dat net zoals het een opbouw van 30+ jaar is qua aardbevingen, het zeer waarschijnlijk ook een afbouw van xx+ tot xxx+ jaar (de aarde herstelt niet zo supersnel) gaat worden qua aardbevingen.
Oftewel alles wat jij niet afgebroken/verplaatst wilt hebben dat gaat of ontiegelijk veel geld kosten om door alle aardbevingen heen te helpen (en dat geld gaat snel stoppen als de gaskraan dicht gaat voorspel ik en wie betaalt het dan?) of het gaat gewoon alsnog plat. En dat is als we morgen stoppen met boren.

Er is geen serieuze versie van het verhaaltje dat als we morgen stoppen dat overmorgen iedereen in Groningen weer perfect leeft zonder aardbevingen hoor. Het stoppen met boren voorkomt enkel maar dat het erger wordt, het verandert niets aan de huidige situatie.
En het NAM gaat ook niet blijven betalen tot in de eeuwigheid, al zou de politiek dit willen dan voorspel ik dat er over een jaar of 10 een sterfhuis constructie komt voor het NAM en dat failliet gaat.
En wat moet er dan gebeuren?

Zelfde soort vraag als ik aan TD'er al heb gesteld : Wat gebeurt er in jouw gedachten als we morgen stoppen met boren en over 10 jaar vernielt een aardbeving een draagmuur in jouw huis, ga jij dat dan betalen? Of wie gaat het betalen als het in je kerkje gebeurt?

Nogmaals, de grond is nu eenmaal verzwakt / rot en daar valt technisch niets aan te doen zolang er huizen opstaan. Dus tja, daarom vraag ik me af of de keus niet is xxx jaar aankwakkelen of gewoon goed aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 22:15
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 08:07:
[...]

Ik heb expres voor een huis met een fatsoenlijke tuin op het platteland gekozen, omdat ik gek zou worden in de stad, in een rijtjeshuis met postzegel tuin. En daarvoor moet ik een aantal dingen opgeven. Ik heb bijv. geen winkel op 5 minuten lopen van m'n huis, voor openbaar vervoer mag ik ik 15 minuten met de auto, etc. Als je in een dichtbevolkt gebied woont, krijg je een kleiner woon oppervlak voor hetzelfde geld, maar wel die extra dingen, zoals winkels, horeca, en andere voorzieningen. Het is een keuze die je maakt, wanneer je niet heel veel geld op de bank hebt staan (want dan kun je beide in één huis krijgen).
UIteraard maakt iedereen een keuze. Ik woon ook maar in een klein dorp in Limburg. Maar wat ik voor mijn geschakelde woning heb betaald zou ik ook een boerderij in het aardbevingsgebied hebben kunnen kopen. Dat heb ik niet gedaan, maar nu komt 2,5 jaar na aankoop het bericht dat we met zijn allen van het gas af moeten. Leuk, maar als dat ook weer een berg geld gaat kosten ga ik de afweging maken, doorstoken op gas of een alternatief (laten) plaatsen. Aangezien ik een hekel heb aan schulden en probeer mijn hypotheek zo snel mogelijk weg te werken zal wel duidelijk zijn wat de keuze wordt, al vind ik het besparen van gas wel een goed idee.
Van dit soort opmerkingen krijg ik uitslag. Toen wij in 2006 ons huis kochten was het zeker niet algemeem bekend dat er 6 jaar later ineens sterkere bevingen zouden gaan plaats vinden. En dan heb ik het nog maar over 2006. Ik kom ook absoluut niet uit Groningen (heb mijn jeugd zelfs doorgebracht in Noord Brabant) en niemand die maar iets zei over mogelijke aardbevingen vanwege de aardgas winning. Wat trillingen hooguit, maar als je huis dat al 50+ jaar heeft overleefd, houdt hij het nog wel 50+ jaar uit.

Er stond vanmorgen een mooi grafiekje in de krant.
2005: 10 meldingen
2006: 416 meldingen,
2007: 11 meldingen
2008: 208 meldingen
2009: 165 meldingen
2010: 3 meldingen
2011: 187 meldingen
2012: 2.485 meldingen
2013: 9.705 meldingen
2014: 17.899 meldingen
2015: 28.680 meldingen
2016: 17.925 meldingen
2017: 3.078 meldingen.

Zoals je kunt zien, was het allemaal niet zo ernstig tot die grote beving in 2012.

Ik had er nog nooit van gehoord toen wij er in 2006 kwamen wonen, dus dat is minder dan 17 jaar.
Tja, eerlijk gezegd zou ik blij zijn dat het gebeurd nu er nog gas wordt gewonnen. Als men nu zou stoppen met gas oppompen en over 30 jaar stort de boel in dan doet er niemand meer iets voor je. Zie de situatie in de mijnstreek van Zuid Limburg. Andere schaal, uiteraard. Maar dat winkelcentrum wat in 2011 is ingestort, daar liep ik 2 jaar voordat het instorte dagelijks doorheen. De schade welke daar ontstaat wordt dus werkelijk door niemand meer vergoed. Het is verjaard. Sta je dan te kijken met je verzakte huis/gebouw.
Dit is weer zo'n westerse opmerking, totaal geen gevoel voor cultuur historisch besef. Tuurlijk, er zijn hier huizen in de provincie die best tegen de vlakte kunnen, dit zijn met name de goedkope woningen die eind jaren '40 en de jaren '50 gebouwd zijn. Maar dat is niet vanwege die aardbevingen, die zouden in het hele land plat moeten, gewoon omdat die huizen in haast gebouwd zijn en absoluut niet de moeite waard zijn om ze een beetje naar de 21e eeuw te tillen. Maar er zijn ook hier genoeg huizen die een rijksmonument zijn. Of een cultureel erfgoed van de provincie. Wat wil je daar dan mee doen? Ook maar platgooien? En wat denk je van al de kerken? We hebben hier in de provincie een kerk met het een-na-oudste nog speelbare kerkorgel (uit 1531, de oudste nog speelbare is in Alkmaar en komt uit 1511). Ook maar weggooien?
Ook ik ben verre van westerling en zou ook niet graag gedwongen moeten verhuizen, maar ik heb niet het idee dat de huidige maatregelen afdoende werken (gebouwen aardbevingsbestendig maken, hoe lang blijft dat voldoen? Of nieuwe huizen bouwen in het gebied, hoe lang houden die het uit?). Daarbij, er zijn bij mij in de omgeving wijken/gehuchten gesloopt voor minder noodzakelijke dingen. Lees, er moest en zou een enorm warehouse komen, weg compleet gehucht met onder andere kasteelachtig boerderij. Voor een nieuwe snelweg moest een heel gehucht afgebroken worden. Die mensen zijn toen stuk voor stuk allemaal uitgekocht en hebben elders een nieuwe woning gebouwd.

Die kerken en historische monumenten eventueel proberen te verplaatsen. Ik zie niet hoe die over, zeg 15 jaar, nog bestaan op de huidige locatie. Dan kun je blijven vestevigen tot er een soort bunker staat. Of dat zo'n mooi vooruitzicht is betwijfel ik.

Met alle respect, maar de mensen welke emotioneel betrokken zijn maken zelden de beste beslissingen. Niet dat ik jullie stem wil ontnemen en ik wil jullie al helemaal geen domme boeren noemen (mijn ouders zijn boeren, ik stoor me al redelijk aan de term domme boeren). Punt is alleen dat ik van mening ben dat er een oplossing moet komen waarmee de huidige bewoners van die regio van het gezeik af zijn. Liever rigoreus en dan klaar dan jaren aan blijven modderen met alle psychische schade van dien.

Verder hebben we in Nederland geprofiteerd van de aardgasbaten, maar we hebben er niet allemaal voor gekozen. Ik ben geboren in een land waar we aardgas oppompen en daarmee onze huizen verwarmen. Met de inkomsten kan een gedeelte van de rijksbegroting worden gevuld. Als buitenstaander ben ik van mening dat we de mensen in het aargasgebied volledig moeten compenseren voor de gelede schade, maar daarna ook 100% zeker moeten zijn dat die mensen geen last meer gaan ondervinden van de aardbevingen door het gas oppompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

GH45T schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 09:04:
[...]
Met alle respect, maar de mensen welke emotioneel betrokken zijn maken zelden de beste beslissingen. Niet dat ik jullie stem wil ontnemen en ik wil jullie al helemaal geen domme boeren noemen (mijn ouders zijn boeren, ik stoor me al redelijk aan de term domme boeren). Punt is alleen dat ik van mening ben dat er een oplossing moet komen waarmee de huidige bewoners van die regio van het gezeik af zijn. Liever rigoreus en dan klaar dan jaren aan blijven modderen met alle psychische schade van dien.
Groningers emotioneel noemen... Ik denk zelf (als buitenstaander, ben zelf geen Groninger, maar een Achterhoekse) dat dat juist het grootste probleem is. Groningers zijn juist heel langzaam warm te maken voor iets. Het feit dat er nu zo emotioneel gereageerd wordt, is een proces van jaren geweest. Opstapeling van onzekerheid op stress op onbegrepen voelen. Ik woon al heel wat jaren in het noorden van het land, en heb van het begin af aan gevoeld dat noordelingen nooit serieus genomen worden. In Drenthe wonen rijke pensionados in veel te grote boerderijen, in Groningen wonen alleen maar boeren en Friezen zijn geen Nederlanders (net als Limburgers natuurlijk geen Nederlanders zijn :D).

We zijn ondertussen 6 jaar verder na Huizen, toen de bom barstte (so to speak), waarom heeft het zo lang moeten duren voordat er werkelijk eens iets gedaan gaat worden? Want eigenlijk is er nog niets veranderd. Waarom is er in 2013 niet al een grootschalig project opgestart om huishoudens en bedrijven zo veel mogelijk van het gas af te helpen? Er liggen zelfs nog niet eens plannen!
Gomez12 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 08:51:
[...]
Ik weet het niet hoor, maar ik heb op tv een aantal versterkte huizen betaald door de NAM gezien. Daar bleef niet echt veel over van enig cultuur historisch besef hoor. Ik kan er zo snel geen plaatjes van vinden, maar dat waren gewoon stalen balken die half voor ramen geplaatst waren om muren te verstevigen etc.
Je leest de lokale kranten hier niet, de NAM gaat voor het geld, de rest kan ze niets schelen. Een monumentaal pand? Hebben wij schijt aan. De gemeente zegt dat het zo niet mag, maar dat we het anders moeten doen? Hebben wij schijt aan. Kost ons alleen maar geld. Maar dat is voor een ander topic...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
GH45T schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 09:04:
[...]
Als buitenstaander ben ik van mening dat we de mensen in het aargasgebied volledig moeten compenseren voor de gelede schade
Volledig compenseren naar wiens idee?

Want ik voorzie nog wel wat Groningers die gaan zeggen dat hun huizenwaarde al daalt sinds 2012 (en eigenlijk kan ik ze daar geen ongelijk in geven).
Alleen praktisch gaat het heel erg moeilijk worden om die waardedaling na 5 jaar nog te bepalen en daarnaast kan een versterking ook weer bijdragen als het uberhaupt een slecht huis was. En de staat zal ze hier geen winst uit gunnen.

Oftewel ik voorspel dat er een paar keuzes komen die volgens Den Haag het volledig compenseren terwijl een gedeelte van de Groningers vindt van niet (hoe groot dat gedeelte is is uiteraard afhankelijk van wat Den Haag biedt)
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 09:28:
[...]
We zijn ondertussen 6 jaar verder na Huizen, toen de bom barstte (so to speak), waarom heeft het zo lang moeten duren voordat er werkelijk eens iets gedaan gaat worden? Want eigenlijk is er nog niets veranderd. Waarom is er in 2013 niet al een grootschalig project opgestart om huishoudens en bedrijven zo veel mogelijk van het gas af te helpen? Er liggen zelfs nog niet eens plannen!
Omdat nu nog steeds niemand iets wil doen, ook de Groningers niet. Van het gas afhelpen verhelpt niets van het huidige probleem, het verergert het alleen niet meer.
[...]
Je leest de lokale kranten hier niet, de NAM gaat voor het geld, de rest kan ze niets schelen. Een monumentaal pand? Hebben wij schijt aan. De gemeente zegt dat het zo niet mag, maar dat we het anders moeten doen? Hebben wij schijt aan. Kost ons alleen maar geld. Maar dat is voor een ander topic...
Ehm, dat zeg ik toch gezien te hebben? Dat is juist waarom ik vraag hoe hij het anders ziet gebeuren met die historische panden etc. Want van wat ik op tv zag kreeg ik het idee dat als het aan de NAM ligt er rustig een stalen balk dwars door dat historische orgel gezet wordt als dan de kerktoren maar in stand blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 09:28:
[...]

Groningers emotioneel noemen... Ik denk zelf (als buitenstaander, ben zelf geen Groninger, maar een Achterhoekse) dat dat juist het grootste probleem is. Groningers zijn juist heel langzaam warm te maken voor iets. Het feit dat er nu zo emotioneel gereageerd wordt, is een proces van jaren geweest. Opstapeling van onzekerheid op stress op onbegrepen voelen. Ik woon al heel wat jaren in het noorden van het land, en heb van het begin af aan gevoeld dat noordelingen nooit serieus genomen worden. In Drenthe wonen rijke pensionados in veel te grote boerderijen, in Groningen wonen alleen maar boeren en Friezen zijn geen Nederlanders (net als Limburgers natuurlijk geen Nederlanders zijn :D).

[...]
Ik schrijf de emotioneel betrokkenen, niet dat Groningers emotioneel zijn. Als het je eigen veiligheid en woonomgeving aangaat ben je emotioneel betrokken, al ben je de meest kille en zakelijke persoon. Voor dit soort ingrijpende zaken is het maar de vraag of de bewoners de beste beslissing kunnen maken. Ik haal hem nog eens aan: zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Wat betreft het niet serieus nemen van noorderlingen: vanuit de randstad worden de randprovincies niet serieus genomen. Zo voelt dat in Limburg ook. Ik vind het oprecht verschrikkelijk wat er gebeurd met de aardbevingen in Groningen en ik heb wat dingen met eigen ogen gezien, maar dat maakt niet dat we een magische oplossing kunnen bedenken. Die aardbevingen stoppen voorlopig niet, al stop je vandaag nog compleet met gas oppompen. Wat gebeurd is is gebeurd, er is al veel gas opgepompt. Hoe kijken de Groningers dan tegen die toekomst aan? Wat moet er gebeuren, buiten de gaskraan dichtdraaien, om het probleem op te lossen?

En als de Groningers vinden dat Nederland massaal van het gas af moet dan neem ik aan dat in het aardbevingsgebied al massaal CV-ketels zijn vervangen door warmtepompen of andere alternatieven? De huizen zijn er immers goedkoper en dat zou wat mogelijkheden moeten geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

GH45T schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 09:51:
[...]
En als de Groningers vinden dat Nederland massaal van het gas af moet dan neem ik aan dat in het aardbevingsgebied al massaal CV-ketels zijn vervangen door warmtepompen of andere alternatieven? De huizen zijn er immers goedkoper en dat zou wat mogelijkheden moeten geven.
Tuurlijk niet. Want weer: wie gaat dat betalen? De meeste Groningers zijn niet zo rijk dat ze dat geld even op de rekening hebben staan. Dat de huizen goedkoper zijn zegt niets, is zelfs eigenlijk erger, want ze zullen minder goed geïsoleerd zijn dan duurdere huizen. En zou jij een lening aan gaan om alles van het gas te halen terwijl je weet dat er mensen zijn die praten over het slopen van jouw huis?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
roy77 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 06:05:
Wij wonen sinds een half jaar in een nieuwbouwwoning en de aannemer had er totaal geen zin in om ipv de cv-ketel een warmtepomp te plaatsen.
Zo kennen we meer mensen met hetzelfde probleem.
De mensen willen dus wel maar worden tot op heden hierin tegengewerkt....maar dat zal nu wel weer veranderen.
Daarom verplichten die handel (het gasloos bouwen). Aannemers en bouwers gaan alleen maar het noodzakelijke doen (uiteraard zijn er uitzonderingen)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GH45T
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:07:
[...]

Tuurlijk niet. Want weer: wie gaat dat betalen? De meeste Groningers zijn niet zo rijk dat ze dat geld even op de rekening hebben staan. Dat de huizen goedkoper zijn zegt niets, is zelfs eigenlijk erger, want ze zullen minder goed geïsoleerd zijn dan duurdere huizen. En zou jij een lening aan gaan om alles van het gas te halen terwijl je weet dat er mensen zijn die praten over het slopen van jouw huis?
Dat had ik wel verwacht, maar van de andere kant wordt het wel van de rest van Nederland verwacht. Daarbij wordt de vraag compleet genegeerd hoe de mensen in het gebied nu de echte oplossing voor zich zien. Wat moet Nederland nu doen volgens deze mensen om deze problematiek once and for all op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

GH45T schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:14:
[...]

Dat had ik wel verwacht, maar van de andere kant wordt het wel van de rest van Nederland verwacht. Daarbij wordt de vraag compleet genegeerd hoe de mensen in het gebied nu de echte oplossing voor zich zien. Wat moet Nederland nu doen volgens deze mensen om deze problematiek once and for all op te lossen?
Ik kan niet in de hoofden van mensen kijken, ik weet alleen wat ikzelf denk en wat een aantal dorpsgenoten denken. En natuurlijk wat ik in in de krant lees. En dat is: neem ons probleem eens serieus en waarom zijn er nog steeds geen echte plannen (en alleen nog maar beloftes) over hoe we het gebruik van gas gaan laten afnemen? We hebben het tegenwoordig al jaren over CO2 neutraal en dat mensen maar minder moeten uitstoten, maar uiteindelijk gebeurt er niets.

Wij zijn wel begonnen, maar als het uit eigen middelen moet komen, gaat het gewoon traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 18:14
Gomez12 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 08:51:
[...]
Vind je dat zelf niet naief? De hele grond wordt leeggehaald maar er zal niets gebeuren?
Wat ik niet begrijp is dat je dit de Groningers verwijt. Als er één partij is die hier van te voren over na had moeten denken is het de NAM. Maar volgens mij is dit niet het topic om te gaan zwartepieten over de schadegevallen in Groningen. De realiteit is dat we er nu mee zitten dat er een enorme afhankelijkheid is van Gronings gas (en in mindere mate gasbaten), terwijl tegelijkertijd het besef groeit dat de gaskraan dicht moet. Omwille van klimaat, rendement en goed fatsoen richting de bewoners daar. Volgens mij gaat het topic toch vooral om de praktische kant van die verhaal, hoe kan deze patstelling doorbroken worden?

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 19:22
Mijn antwoord op de vraag is redelijk simpel:

Mijn gezin stapt van het gas af wanneer:
1. Er een politiek besluit wordt genomen om dit wettelijke verplicht te stellen voor bestaande industrie en woningen. Inclusief richtlijnen en doelen in hoe de overheid dit wil verwezenlijken en handhaven.
2. Het financieel aantrekkelijker wordt gemaakt. Dus wanneer kosten gas>kosten electriciteit. Hierbij rekening houdende dat ons gezin net een nieuwe keuken heeft met gas op glas en wokbrander (wij wokken veel). Koken op inductie is nu steeds duurder dan koken op gas. Misschien dat ze de aansluitkosten wat kunnen aanpassen om de transitie te versnellen? Ik heb vloerverwarming dus overschakelen zou niet al te veel problemen moeten geven.

Andere zaken waarvoor ik het niet doe:
- Omdat Groningers nu aardbevingen ervaren welke worden veroorzaakt door de gaswinning van de afgelopen decennia.

Ik denk dat veel Nederlanders er eigenlijk net zo in zitten ondanks dat we begrip hebben voor onze landgenoten in het Noorden.

[ Voor 8% gewijzigd door righthand op 02-02-2018 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
righthand schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:56:
Dus wanneer kosten gas>kosten electriciteit.
Dit is al in gang gezet. Sterker nog een warmtepomp draait vaak al goedkoper dan een CV ketel. Maar dan moet de investering nog worden terugverdient. Gas de deur uit scheelt wel in aansluitingkosten dus dat helpt.
Hierbij rekening houdende dat onze gezin net een nieuwe keuken heeft met gas op glas en wokbrander (wij wokken veel) en koken op inductie nu nog flink duurder is dan koken op gas. Misschien dat ze de aansluitkosten wat kunnen aanpassen om de transitie te versnellen?
Er zijn gas op glas kookplaten die net zo duur zijn als inductieplaten. Dus dat gaat niet helemaal op.
Wij waren 600 euro voor onze inductie kookplaat kwijt. Het gebruik ervan is in ieder geval zeker niet duurder dan gas. Het is ook een stuk efficienter.
Als je veel wokt dan zal je wel een goede wokpan willen kopen maar dan voor inductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
!null schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 11:01:
[...]

Dit is al in gang gezet. Sterker nog een warmtepomp draait vaak al goedkoper dan een CV ketel. Maar dan moet de investering nog worden terugverdient. Gas de deur uit scheelt wel in aansluitingkosten dus dat helpt.

[...]

Er zijn gas op glas kookplaten die net zo duur zijn als inductieplaten. Dus dat gaat niet helemaal op.
Wij waren 600 euro voor onze inductie kookplaat kwijt. Het gebruik ervan is in ieder geval zeker niet duurder dan gas. Het is ook een stuk efficienter.
Als je veel wokt dan zal je wel een goede wokpan willen kopen maar dan voor inductie.
Oh helemaal mee eens dat bepaalde glas op gas kookplaten flink in de papieren kan lopen O-) . Maar wanneer vergelijkbare specs een inductieplaat wil hebben, ben je wel meer kwijt dan 600 euro helaas.

Bij ons ging het erom dat een goede inductiewok ding (ook al boven de 1000 euro voor alleen de wokinductieplaat) dermate veel vermogen vraagt dat je er een aparte 35A groep in de meterkast moest gaan zetten. En dat tikt behoorlijk aan in de maandelijkse energiekosten. We hebben zelfs nog gekeken of een aparte wokbrander (op gasfles) mogelijk was, maar we hebben geen schuur in de tuin :).

En dan hebben we nog de persoonlijke voorkeur voor gas, maar dat is secundair geweest in onze keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:29

vectormatic

Warlock of the doorlock

!null schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 11:01:

Wij waren 600 euro voor onze inductie kookplaat kwijt. Het gebruik ervan is in ieder geval zeker niet duurder dan gas.
Dat is pertinent niet waar, tenzij je zware overproductie hebt uit zonnepanelen. Een GJ energie uit gas is nog steeds 3-4x goedkoper dan uit het stopcontact, en hoewel een gaspit niet alle warmte overdracht je pan in, verlies je daar echt geen 60-75% van de energie. (en sterker nog, in de winter verwarmt die "verloren" warmte gewoon je huis mee)

Inductie kan efficientier zijn dan keramisch etc.. maar uiteindelijk gaat het gewoon om hoeveel een Joule kost, en daar is gas nog steeds koning.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@vectormatic Oh waarom is een waterkoker dan goedkoper om te gebruiken dan een pannetje opwarmen met gas?
Gas is goedkoop qua GJ ja. Maar het is zoooo in efficient om op te koken.

Hoe dan ook, wij hebben er nu een in gebruik en ik hou het verbruik wat in de gaten (na iedere kookbeurt laat hij kWh zien).
Als ik dat naar een jaar extrapoleer zal dat op jaarbasis tussen de 100 a 150kWh zijn. Uitgaande van 150kWh. Dat is dus 30 euro op jaarbasis. Maarja het zal minder zijn, want 0.5kWh zie ik alleen staan op een dag dat we uitgebreid koken dus zeker geen gemiddelde.
Maar goed, 30 euro is ook 50m3 gas. De schattingen voor hoeveel gas je verbruikt tijdens het koken lopen uit een tussen 30 en 100m3.

Dus ik ben met je eens dat het lastig hard te maken is, verschilt ook nog eens per geval hoe je kookt.
Maar dat inductie koken duurder zou zijn is echt onzinnig.
En daarbij komt dat het echt peanuts is op het grote plaatje, als je je huis van het gas af krijgt.

Of ik het nou bij het juiste eind hebt of ik, je hebt het misschien over een tientje per jaar. Dat is niet echt een showstopper als je je huis van het gas af zou moeten krijgen. Verwarming is de grootste kostenpost.

@righthand 35kw groep? Haha dan is je pan aan het smelten!
Je bedoelt 35A denk ik. Ik heb nu een kookgroep, gewoon twee groepen samen voor 32A. Maar dat is piek verbruik met alles aan.

Als jij een goede inductiewok hebt gaat alle warmte mooi in de pan zitten, mooi verdeeld.
Zet je dan een 4KW gas wokbrander (typisch vermogen) tegenover een 4KW inductiepit (4kw is bij booster aan) dan gaat er bij inductie meer hitte in je pan zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door !null op 02-02-2018 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

!null schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 11:22:
@vectormatic Oh waarom is een waterkoker dan goedkoper om te gebruiken dan een pannetje opwarmen met gas?
Gas is goedkoop qua GJ ja. Maar het is zoooo in efficient om op te koken.
Dat is het niet, de waterkoker is vaak sneller/makkelijker als je een kopje thee wil zetten, niet goedkoper

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand

@righthand 35kw groep? Haha dan is je pan aan het smelten!
Je bedoelt 35A denk ik. Ik heb nu een kookgroep, gewoon twee groepen samen voor 32A. Maar dat is piek verbruik met alles aan.

Als jij een goede inductiewok hebt gaat alle warmte mooi in de pan zitten, mooi verdeeld.
Zet je dan een 4KW gas wokbrander (typisch vermogen) tegenover een 4KW inductiepit (4kw is bij booster aan) dan gaat er bij inductie meer hitte in je pan zitten.
Aangepast naar Ampere inderdaad LOL.

Trouwens met 4KW heb je nog geen wokbrander, denk eerder aan 6KW minimaal. Trouwens een Wokbrander heeft een typisch gecentreerde vlam (recht naar boven). Je wilt namelijk in je wok de bodem loeiheet hebben en de zijkanten steeds minder warm.

Met inductie is dat niet zo makkelijk na te bootsen, al komen ze met de huidige pannen en wokplaten behoorlijk in de buurt. Maar je bent dan wel fink wat centen kwijt in de aanschaf (1200 euro en meer)
Wil je dan echt voldoende vermogen hebben, dan zit je serieus te kloten met je groepen in de meterkast.

Maar goed we dwalen af; misschien een leuke topic in Algemeen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:33:
[...]
Ik kan niet in de hoofden van mensen kijken, ik weet alleen wat ikzelf denk en wat een aantal dorpsgenoten denken. En natuurlijk wat ik in in de krant lees. En dat is: neem ons probleem eens serieus en waarom zijn er nog steeds geen echte plannen (en alleen nog maar beloftes) over hoe we het gebruik van gas gaan laten afnemen?
Als je het zo stelt, wat is dan exact jullie probleem? Is dat echt het gebruik van gas? Of zijn dat de aardbevingen?

Want ik zie telkens maar terugkomen dat het probleem serieus genomen moet worden door het gas terug te draaien. Terwijl volgens mij helemaal het gas niet het probleem is. Maar de aardbevingen.

En de aardbevingen stop je niet door geen gas meer te gaan gebruiken, je verergert ze alleen niet.

Of laat ik het eens direct vragen : Is jullie probleem echt opgelost als de gaskraan dichtgaat? Want dan zou ik idd zeggen morgen gaskraan en overmorgen geldstroom richting Groningen dicht want hun probleem is blijkbaar opgelost.
Als dat niet zo is, concentreer je als Groningers dan op het probleem en niet op het gas.
T-MOB schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:55:
[...]
Wat ik niet begrijp is dat je dit de Groningers verwijt. Als er één partij is die hier van te voren over na had moeten denken is het de NAM.
NAM heeft hier zeer waarschijnlijk ook over nagedacht en gewoon zoiets gehad van : Schijt aan, dat is van later zorg nu gaan we geld verdienen. En NAM bloed daar nu ook voor.
Alleen ik vind het wel heel gemakkelijk om de Groningers van alle blaam te zuiveren, een gedeelte heeft ook wel heel makkelijk het voordelige huisje gekocht zonder na te denken waarom het zo voordelig was.
terwijl tegelijkertijd het besef groeit dat de gaskraan dicht moet. Omwille van klimaat, rendement en goed fatsoen richting de bewoners daar. Volgens mij gaat het topic toch vooral om de praktische kant van die verhaal, hoe kan deze patstelling doorbroken worden?
Wederom een groninger die zegt dat we van het gas afmoeten, ik herhaal mijn vraag dan nog maar eens : Is het gas echt jullie probleem? Of kan je je niet beter gaan focussen op het echte probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:17
ZO! Dat is best een herrie!

maar dank voor het filmpje.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 20:45

Onbekend

...

vectormatic schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 11:25:
[...]

Dat is het niet, de waterkoker is vaak sneller/makkelijker als je een kopje thee wil zetten, niet goedkoper
Soms wel. Sommige (recente) huizen hebben hun cv-combiketel aan de andere kant van het huis hangen. Om warm water te krijgen moet je soms de warmwaterkraan in de keuken een minuut aan hebben staan voordat je warm water krijgt, ook al heb je maar een beetje nodig. Even wat water opwarmen in de waterkoker is dan goedkoper omdat je dan niet een hele toevoerleiding vol warm water hebt.

Zelf heb ik ook zitten te denken hoeveel het gaat kosten (en in de toekomst gaat opleveren) om van het gas af te stappen. Het is dan juist de bedoeling om zelf niets te verbranden, dus een houtkachel o.i.d. is geen optie.

Er zijn 2 opties:
1. Aardwarmte. Aanleg kost veel, en er moet heel wat aangepast worden om mijn huis te kunnen verwarmen op een lage temperatuur. (Misschien dan toch vloerverwarming laten leggen.)
2. Elektrische verwarming die wordt gevoed uit een accupack die door zonnepanelen overdag worden opgeladen. Ik heb nog geen zonnepanelen en accupacks zijn ook duur, maar de prijzen zullen in de komende jaren nog wel lager worden.

Beide opties zijn kostbaar, en beide opties zijn ook nog eens veel duurder dan wanneer de gasprijs zelfs is verdubbeld. Dus voorlopig gebruik ik nog gas. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Gomez12 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:12:
[...]Wederom een groninger die zegt dat we van het gas afmoeten, ik herhaal mijn vraag dan nog maar eens : Is het gas echt jullie probleem? Of kan je je niet beter gaan focussen op het echte probleem?
Hoe kom je erbij dat ik een Groninger ben? Verder is het niet mijn mening ofzo. Nederland is verplichtingen aangegaan om CO2-neutraal te worden. Daar is op zich wel wat tijd voor (horizon is 2050 geloof ik). Maar er ligt ook een acuut probleem. De gaswinning moet van de minister terug naar 12mld kuub. Maar dat kan dus helemaal niet omdat mensen dan letterlijk in de kou komen te zitten. Dat is zegmaar het "echte probleem" wat onderwerp is van dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Wijnands schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:17:
[...]

ZO! Dat is best een herrie!

maar dank voor het filmpje.
Herrie? We kijken naar hetzelfde hoop ik. Nee het is niet stil, maar een gemiddelde airco maakt beduidend meer herrie, en laat dat nou net vervelend zijn als je zelf ook buiten bent.

Dit hoor je in feite alleen als het buiten zo koud is dat jij nooit in de tuin zal zijn.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Onbekend schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:27:
[...]

Soms wel. Sommige (recente) huizen hebben hun cv-combiketel aan de andere kant van het huis hangen. Om warm water te krijgen moet je soms de warmwaterkraan in de keuken een minuut aan hebben staan voordat je warm water krijgt, ook al heb je maar een beetje nodig. Even wat water opwarmen in de waterkoker is dan goedkoper omdat je dan niet een hele toevoerleiding vol warm water hebt.
Die snap ik, maar dan heb je het over twee verschillende use-cases, om een kopje thee te zetten draai ik de warm waterkraan niet open, en voor de afwas gaat de waterkoker ook niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:52

orf

Mijn gezin stapt van het gas af wanneer:
1. Er een politiek besluit wordt genomen om dit wettelijke verplicht te stellen voor bestaande industrie en woningen. Inclusief richtlijnen en doelen in hoe de overheid dit wil verwezenlijken en handhaven.
2. Het financieel aantrekkelijker wordt gemaakt. Dus wanneer kosten gas>kosten electriciteit. Hierbij rekening houdende dat ons gezin net een nieuwe keuken heeft met gas op glas en wokbrander (wij wokken veel). Koken op inductie is nu steeds duurder dan koken op gas. Misschien dat ze de aansluitkosten wat kunnen aanpassen om de transitie te versnellen? Ik heb vloerverwarming dus overschakelen zou niet al te veel problemen moeten geven.

- Omdat Groningers nu aardbevingen ervaren welke worden veroorzaakt door de gaswinning van de afgelopen decennia.

Ik denk dat veel Nederlanders er eigenlijk net zo in zitten ondanks dat we begrip hebben voor onze landgenoten in het Noorden.
Dus als ik het goed begrijp:

Jij stapt van het gas af, als een alternatief voor jou goedkoper wordt én het wettelijk verplicht wordt om over te stappen. Daarnaast moet de overheid ook nog laten zien hoe ze dat gaan handhaven om jou te overtuigen.

Vind je niet dat we iets moeten doen aan het gebruik van fossiele brandstoffen? Heb je daar geen eigen verantwoordelijkheid in? Kan alleen geld en een wettelijk verbod je motiveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
vectormatic schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:47:
[...]
Die snap ik, maar dan heb je het over twee verschillende use-cases, om een kopje thee te zetten draai ik de warm waterkraan niet open, en voor de afwas gaat de waterkoker ook niet aan.
Het is natuurlijk regelmatig onderzocht. in Belgie bleek inductie ruim 2 keer zo duur als gas: Test Aankoop heeft telkens 4 liter water laten koken. Op gas kostte dat 0,032 euro. Voor inductie kom je uit op 0,071 euro.. Maar op de totale energierekening is koken amper een factor. Verwarmen kan elektrisch wel goedkoper dan op gas. En als je alleen voor je kooktoestel een gasaansluiting moet houden is het voordeel gauw verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
vectormatic schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 11:25:
[...]

Met de rest van de post ben je het eens?

Hoe dan ook, een pannetje water op het gas of in de waterkoker, het is allemaal super langzaam als je eenmaal inductie koken gewend bent. Zelfs al zou inductiekoken duurder zijn (wat het niet is) dan nog zou ik het er graag voor betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Tenenkrommend die bekrompenheid van sommigen hier. "Overheid beperkt ons in alles, dit was vroeger beter, dat hoefde niet" en wanneer er concrete richtingen aangegeven worden door de overheid is het "Ik wacht de subsidie wel af/ik ga gewoon door met gas zodat m'n wokpannetje kan blijven gebruiken". Wat ga ik medelijden hebben met jullie wanneer de maatregelen doorgevoerd zijn en jullie levenskwaliteit in een keer slechter geworden is dan een gemiddeld tweedewereldland...

Misschien eens tijd om in te zien dat wij als rijke westerlingen de afgelopen decennia te veel op de grote voet geleefd hebben, en dat dat niet houdbaar is.

/rant-modus uit

Ik zie persoonlijk weinig nadelen in het afstappen van gas. Er valt een te onderhouden infrastructuur af (gasleidingen) en er hoeft geen (compleet) nieuwe infrastructuur aangelegd te worden (elektriciteit). Daarbij verwarmt een beetje warmtepomp je woning efficiënter dan een HR-ketel. Een veelvoud van de laatsgenomenden zal echt niet zijn 107% efficiency halen omdat deze niet (goed) ingeregeld zijn. Tenminste, ik schrik altijd redelijk als ik zie hoeveel rookpluimen er hier in de wijk te zien zijn op koude dagen (bouwjaar huizen >2005, oftewel allemaal HR). Zelf hier in 2014 komen wonen, en tov vorige bewoners van 1800 m3 gas naar 500-600m3 gegaan, door niet de hele dag op 23 graden te stoken en ketel in te regelen. Door vloerverwarming en LTV is een warmtepomp gelukkig een geringe meerstap in de toekomst. In combinatie met de zonnepanelen is het zelfs te zien als een investering, ipv een sunk cost.

Hoe we dit gaan bereiken? Op dit moment voel ik het meeste voor een gestaffelde gasprijs (toenemend dus), al dan niet omgerekend naar woon-oppervlakte. Met de meer-opbrengsten hiervan kunnen arme huishoudens tegemoet gekomen worden, want uiteindelijk zal ieder huishouden omgebouwd moeten worden. Daarbij zal ook een deel voor Groningers gereserveerd moeten worden, welke willen verhuizen.

[ Voor 9% gewijzigd door WhySoSerious op 02-02-2018 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voor de mensen die per se op gas willen blijven koken is er gewoon een oplossing: gasfles. Op propaan of butaan is prima te koken. Zelfs je CV ketel kan met enige aanpassing op propaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:47

Punkrocker

Mostly harmless

T-MOB schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:56:
[...]

Het is natuurlijk regelmatig onderzocht. in Belgie bleek inductie ruim 2 keer zo duur als gas: Test Aankoop heeft telkens 4 liter water laten koken. Op gas kostte dat 0,032 euro. Voor inductie kom je uit op 0,071 euro.. Maar op de totale energierekening is koken amper een factor. Verwarmen kan elektrisch wel goedkoper dan op gas. En als je alleen voor je kooktoestel een gasaansluiting moet houden is het voordeel gauw verdwenen.
Andere test beweert juist dat water koken elektrisch voordeliger is...

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• righthand
orf schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:49:
[...]

Jij stapt van het gas af, als een alternatief voor jou goedkoper wordt én het wettelijk verplicht wordt om over te stappen. Daarnaast moet de overheid ook nog laten zien hoe ze dat gaan handhaven om jou te overtuigen.

Vind je niet dat we iets moeten doen aan het gebruik van fossiele brandstoffen? Heb je daar geen eigen verantwoordelijkheid in? Kan alleen geld en een wettelijk verbod je motiveren?
Yep, helaas wel en met mij vele anderen.

Het tegengaan van CO2 uitstoot en fijnstof is niet een probleem die je, wat mij betreft, zo maar even bij de individuele burger neer kan gaan leggen. Fijn dat je je principieel geroepen voelt als individuele burger om zelf duizenden euro's aan installaties te investeren voor het goede doel, maar daar sla je nog geen deuk in een pak boter mee.

Kijk, het gaat er niet om of ik nog overtuigd moet worden dat we met zijn allen wat duurzamer om moeten gaan met eindigende middelen. Natuurlijk moet dat.

Alleen hoe we dat moeten doen, daar kun je nog wel even een discussie over voeren.
Wat mij betreft moet dit op een zeer grote nationale collectieve schaal worden opgepakt (en dan hebben we het nog niet eens over internationale schaal). Maar laten we stap voor stap doen en dit eerst in NL voor elkaar boksen. Het collectief kun je op verschillende manieren sturen, maar wetgeving is een goede eerste en een tweede manier is stimulering middels economische prikkels. Collectiviteit ga je volgens mij niet bereiken door een moreel appel op burgers en privaatrechtelijke organisaties. Als je dat gelooft dan vind ik je nog steeds een toffe gozer, maar ook erg naief.

Dus wetgeving en economische prikkels.
Dus goede transparante wetgeving en een rechtvaardig systeem van subsidie en sanctionering die geldt voor alle onderdelen van de maatschappij, dus ook privaatrechtelijke ondernemingen. En ja daar moet de politiek heel transparant in zijn. Ik wil dat de overheid mij niet zo maar gaat belasten terwijl de daadwerkelijke zware gebruikers worden ontzien (zie huidige energiebelasting). Dat soort regelingen gaat een snelle 'wende' ons niet helpen.

Kortom we hebben beleid nodig die we het liefst op Europees niveau hebben afgestemd. Anders gaan bedrijven weer zoeken naar het afvoerputje met de laagste economische sancties...

[ Voor 10% gewijzigd door righthand op 02-02-2018 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
WhySoSerious schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:03:
Tenenkrommend die bekrompenheid van sommigen hier. "Overheid beperkt ons in alles, dit was vroeger beter, dat hoefde niet" en wanneer er concrete richtingen aangegeven worden door de overheid is het "Ik wacht de subsidie wel af/ik ga gewoon door met gas zodat m'n wokpannetje kan blijven gebruiken". Wat ga ik medelijden hebben met jullie wanneer de maatregelen doorgevoerd zijn en jullie levenskwaliteit in een keer slechter geworden is dan een gemiddeld tweedewereldland...

Misschien eens tijd om in te zien dat wij als rijke westerlingen de afgelopen decennia te veel op de grote voet geleefd hebben, en dat dat niet houdbaar is.

/rant-modus uit

Ik zie persoonlijk weinig nadelen in het afstappen van gas. Er valt een te onderhouden infrastructuur af (gasleidingen) en er hoeft geen (compleet) nieuwe infrastructuur aangelegd te worden (elektriciteit). Daarbij verwarmt een beetje warmtepomp je woning efficiënter dan een HR-ketel. Een veelvoud van de laatsgenomenden zal echt niet zijn 107% efficiency halen omdat deze niet (goed) ingeregeld zijn. Tenminste, ik schrik altijd redelijk als ik zie hoeveel rookpluimen er hier in de wijk te zien zijn op koude dagen (bouwjaar huizen >2005, oftewel allemaal HR). Zelf hier in 2014 komen wonen, en tov vorige bewoners van 1800 m3 gas naar 500-600m3 gegaan, door niet de hele dag op 23 graden te stoken en ketel in te regelen. Door vloerverwarming en LTV is een warmtepomp gelukkig een geringe meerstap in de toekomst. In combinatie met de zonnepanelen is het zelfs te zien als een investering, ipv een sunk cost.

Hoe we dit gaan bereiken? Op dit moment voel ik het meeste voor een gestaffelde gasprijs (toenemend dus), al dan niet omgerekend naar woon-oppervlakte. Met de meer-opbrengsten hiervan kunnen arme huishoudens tegemoet gekomen worden, want uiteindelijk zal ieder huishouden omgebouwd moeten worden. Daarbij zal ook een deel voor Groningers gereserveerd moeten worden, welke willen verhuizen.
Misschien gewoon niet starten met Ranten. Siert je namelijk niet en je licht hypocriete overtuigingveroordelingen vanuit je semi idealistische onderbuik heb ik al helemaal niets mee.

Die zonnepanelen en die warmtepomp van je; die subsidies die heb je toch ook uiteindelijk naar een goed doel overgemaakt? Of heb je weloverwogen een beslissing gemaakt op basis van TCO en TVT en heeft die subsidie het uiteindelijk aantrekkelijker gemaakt en je de stap sneller laten maken?

Goed, dat was mijn rant back@ya..

De één heeft als hobby koken en wil graag een goede keuken, de ander heeft een shitload aan electronica in huis staan en nog een ander heeft 5 kinderen en 2 honden.

Laten we elkaar niet op die manier de maat nemen maar kijken hoe we elkaar kunnen overtuigen/helpen om als maatschappij de transitie te maken. Polarisatie gaat ons niets helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Oh, wil mezelf niet als naief omschrijven, eerder hoopvol. Het is echter een feit dat mensen niet van verandering houden, en ik denk dat dat ze ook bij dit onderwerp in de weg staat. Misschien dat een spiegel voorhouden helpt. Zo niet, worth the try wat mij betreft. De gevolgen zijn groot.

Mijn zonnepanelen bieden mij (over een aantal jaar) zeker een economisch voordeel. Het feit dat jij dit ontvangt als idealistische overtuiging vanuit mijn onderbuik ipv dat ik gewoon wil laten zien dat je woning verduurzamen geld oplevert zegt mijnesinziens genoeg over jou. Wellicht sta je ook onwelwillend tegen verandering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@righthand Tegelijkertijd heeft hij wel een punt.

Jij schrijft zelf eigenlijk ook over dat het beleid zus en zo moet zijn. Misschien heb je wel gelijk.
Maar zo zijn er legio mensen die naar de overheid wijzen. Die zou maar alles moeten doen. Maar dan wel onder hun voorwaarden (een lening voor energie mag dan weer niet, of subsidies zijn niet hoog genoeg). En niet iedereen is dan altijd even goed geinformeerd.

Wat is dan het resultaat, iedereen die maar gaat zitten af te wachten?
Ja dan gaat de overheid wel drukken, en dan gaat het misschien niet op de manier zoals je wil (gasprijs omhoog gooien)

Edit: En die hele kookdiscussie gaat eigenlijk nergens over. Het is maar een heel klein component. En als je echt zo diehard wil wokken en niet in een inductiepan gelooft zet je een gasfles neer.
Verwarming en tapwater kost meer geld/moeite om te realiseren. Het is ook nuttiger om daar dan een discussie over te houden.

Mijn view is dat als de overheid de huidige landelijke subsidies op warmtepompen en zonneboilers juist wat gaat verhogen (bijvoorbeeld zo overal 1000 euro bovenop) terwijl ze tegelijkertijd de gasprijzen verhogen, dat het dan al lonend is om over te stappen.

[ Voor 32% gewijzigd door !null op 02-02-2018 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

psy schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:43:
Herrie? We kijken naar hetzelfde hoop ik. Nee het is niet stil, maar een gemiddelde airco maakt beduidend meer herrie, en laat dat nou net vervelend zijn als je zelf ook buiten bent.

Dit hoor je in feite alleen als het buiten zo koud is dat jij nooit in de tuin zal zijn.
Zonder referentie is het lastig oordelen of iets herrie is, of niet. Ik vond het ook best veel geluid. Maar als dit op 10cm gemeten is, dan is het wel te doen. Misschien moet je eens met een DB meter appje meten wat de geluidsdruk is op een meter afstand. Of je filmt jezelf wanneer je iets voorleest op dezelfde afstand als de warmtepomp.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
@WhySoSerious . Spiegel dan ook objectief en niet veroordelend. Wanneer je mensen wilt overtuigen van een goed punt, dan moet je niet starten met het veroordelen van hun misschien ongeinformeerde mening. Dus ga het gesprek aan, luister waarom ze zeggen wat ze zeggen. Empathie kan helpen om mensen te overtuigen. Moet je wel even je eigen ego aan de kant gooien.

Voorbeeld:
Je veroordeelde mij omdat ik graag een wokpit wilde hebben maar aan de andere kant lees je over het feit heen dat ik ook vloerverwarming door het hele huis heb. En als je met mij in gesprek was gegaan, dan had je ook kunnen gaan weten dat wij 12 zonnepanelen op het dak hebben liggen. Dat ik in de keuken al een extra groep heb laten aanleggen die ik nu nog niet gebruik, maar er wel zorgt dat ik in de toekomst een inductieplaat kan plaatsen. Zelfde geldt voor groepen voor eventuele installaties in de technische ruimte.

Goed, maar ik laat me niet in een hoek lullen. En al helemaal niet omdat iemand, die toevallig een huis bezit, drie jaar geleden is verhuist en toen de slag kon maken naar verduurzaming, andere mensen de les gaat lezen en bekrompen noemt. Dat bedoelde ik met licht hypocriete overtuigingsveroordeling.

Klaar nu. Zullen we nu inhoudelijk verder gaan?

@!null Natuurlijk heeft de beste man een punt. Uiteindelijk moet de burger het wel gaan doen. De overheid gaat het niet voor je doen. Maar het helpt wel als de overheid hiervoor een betrouwbare incentive geeft. Zie het succes van zonnepanelen of zelfs windmolens. De kostprijs van deze middelen zijn uiteindelijk dermate aantrekkelijk geworden doordat veel overheden deze middelen flink heeft zitten subsidieren.

Dus het afwachten is eigenlijk al gebeurd. We zijn nu op het punt beland dat mensen met een leuk spaarpotje investeren in duurzame middelen omdat dit beter rendeert dan de rente op de bankrekening. Klinkt goedkoop en misschien wel jammer dat de mens zo is, maar als dit bijdraagt aan wat we met zijn allen willen, wat maakt het dan uit?

Alleen nu moet je ook de mensen in een sociale huurwoning activeren. En dat is moeilijk, daar heb je toch echt wel wat beleid voor nodig om cooperaties en vastgoedbedrijven zo ver te krijgen om hierin te investeren.

Ik ben eigenlijk meer bang voor het gebruik van aardgas in de industrie en tuinbouw. Dat zijn de echt grote verbruikers en hoe je die in de transitie gaat krijgen, dat wordt nog wel een uitdaging.

Kortom; in alle punten is beleid nodig om beweging te forceren. En beleid begint bij politieke keuzes door politieke partijen. En die politieke partijen, die kiezen wij weer.

[ Voor 6% gewijzigd door righthand op 02-02-2018 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Van al het gas uit groningen gaat grofweg 50% naar buitenland, 30% naar industrie (en dus ook tuinbouw) en 20% naar huizen. Die 50% veranderen we niet zo maar vanwege contracten, al is men daar wel mee bezig.
De overheid heeft is ook met het bedrijfsleven bezig. Vooral omdat er enkele grote bedrijven zijn die echt megaveel gebruiken. Maar daar heb ik geen cijfers van. Tuinbouw is inderdaad een goed voorbeeld, is eigenlijk heel vreemd (of juist heel typisch) geëvolueerd naar onzuiniger en onzuiniger.

Dus wat betreft de huizen, tja uiteraard moet men ook met woningbouw corporaties om tafel. Daar zie je overigens al initiatieven van in het afgelopen jaar. Woning corporaties die huizen aan het verduurzamen zijn, maarja, nog een lange weg te gaan.
Blijft toch nog de particuliere huizenbezitter over die echt nog wel een aandeel heeft.

Ik ben met je eens dat afwachten grotendeels is gebeurt en dat de techniek al goed genoeg is. En eigenlijk dus ook goedkoop genoeg om rendabel te zijn. Maar wat ik hier proef is nog steeds die afwachtendheid. En dat laat zich (naar mijn mening) zien door het kijken/wijzen naar anderen.

Hier wat betreft de lokale subsidie om gasloos te worden vanuit de gemeente, die is voor iedereen. Particulier maar ook verhuurders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

@righthand Ho ho niet zo makkelijk doen he... Laatste woord nemen en dan "heilig" on-topic willen gaan.
In gesprek gaan met je prima, maar ik lees in je eerdere post dat "de burger" geen deuk in een pak boter slaat en het op "zeer grote nationale collectieve schaal" aangepakt dient te worden. Om vervolgens tot het punt te komen dat je het toch weer prima vindt wanneer jij, "de burger", belast gaat worden. Ik lees hier weinig concreets in eigenlijk...

Dat je zelf ook die zonnepanelen hebt prima (chapeau zelfs!), maar in hoeverre is dit een argument? Vooral omdat je eerder dit al postte;

Krijg ik niet echt de indruk dat er een zinnige discussie met jou gevoerd kan worden. Zo'n halstarrige houding gaat niemand wat brengen, behalve jou zelf. Als je het dan over de benodigde empathie hebt om een inhoudelijke discussie te voeren, kijk dan eerst maar eens naar jezelf in die spiegel ;)

Nu klaar wat mij betreft, want deze thread dient een groter geheel dan een van ons tweeen die gelijk tracht te halen.
@!null Natuurlijk heeft de beste man een punt. Uiteindelijk moet de burger het wel gaan doen. De overheid gaat het niet voor je doen. Maar het helpt wel als de overheid hiervoor een betrouwbare incentive geeft. Zie het succes van zonnepanelen of zelfs windmolens. De kostprijs van deze middelen zijn uiteindelijk dermate aantrekkelijk geworden doordat veel overheden deze middelen flink heeft zitten subsidieren.

Dus het afwachten is eigenlijk al gebeurd. We zijn nu op het punt beland dat mensen met een leuk spaarpotje investeren in duurzame middelen omdat dit beter rendeert dan de rente op de bankrekening. Klinkt goedkoop en misschien wel jammer dat de mens zo is, maar als dit bijdraagt aan wat we met zijn allen willen, wat maakt het dan uit?

Alleen nu moet je ook de mensen in een sociale huurwoning activeren. En dat is moeilijk, daar heb je toch echt wel wat beleid voor nodig om cooperaties en vastgoedbedrijven zo ver te krijgen om hierin te investeren.

Ik ben eigenlijk meer bang voor het gebruik van aardgas in de industrie en tuinbouw. Dat zijn de echt grote verbruikers en hoe je die in de transitie gaat krijgen, dat wordt nog wel een uitdaging.

Kortom; in alle punten is beleid nodig om beweging te forceren. En beleid begint bij politieke keuzes door politieke partijen. En die politieke partijen, die kiezen wij weer.
Ben bang dat veel mensen meer in hun huis gaan investeren omdat de woningmarkt aardig op slot begint te zitten. Vraag is in hoeverre mensen blijven investeren wanneer er toch were wat meer beweging in die markt komt. Het lijkt erop dat mensen minder snel investeren in zonnepanelen (akkoord, zeker door vage plannen omtrent salderen (welke op zijn beurt ook weer innovaties mbt particuliere energie-opslag in de weg zit)) en warmtepompen, omdat ze misschien toch gaan verhuizen voordat de terugverdientijd bereikt is, zich niet realiserend dat deze de waarde van een huis verhogen, vooral met hogere kosten/belastingen op energie in het vooruitzicht.

Uiteindelijk zal dit toch vanuit de overheid moeten komen. Echter blijven we stemmen op die partijen die al langere tijd in het zadel zitten, en in zekere zin de situatie zo ver hebben laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
WhySoSerious schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:49:
@righthand

Ben bang dat veel mensen meer in hun huis gaan investeren omdat de woningmarkt aardig op slot begint te zitten. Vraag is in hoeverre mensen blijven investeren wanneer er toch were wat meer beweging in die markt komt. Het lijkt erop dat mensen minder snel investeren in zonnepanelen (akkoord, zeker door vage plannen omtrent salderen (welke op zijn beurt ook weer innovaties mbt particuliere energie-opslag in de weg zit)) en warmtepompen, omdat ze misschien toch gaan verhuizen voordat de terugverdientijd bereikt is, zich niet realiserend dat deze de waarde van een huis verhogen, vooral met hogere kosten/belastingen op energie in het vooruitzicht.

Uiteindelijk zal dit toch vanuit de overheid moeten komen. Echter blijven we stemmen op die partijen die al langere tijd in het zadel zitten, en in zekere zin de situatie zo ver hebben laten komen.
In de randstad (en met name de grote steden) zit de woningmarkt op slot, daarbuiten draait het toch nog goed?

Saldering is wel een dingetje inderdaad. Aan de andere kant zie je partijen ook al opstaan om energieopslag aan te bieden. Kan me zo maar indenken dat het voor een Eneco best wel een leuke business case is te maken om klanten dergelijke opslagoplossingen als een service aan te bieden.

En warmteinstallaties; ik denk dat een geval van gewenning is. Zodra mensen steeds meer de voordelen ervaren en deze ervaringen delen in hun netwerk, uiteindelijk huizen met dergelijke installaties als aantrekkelijker worden beschouwd. Kortom het moet hip worden en niet in de technische hoek blijven hangen...

Wat betreft de partijen, het zijn ook dezelfde partijen die de huidige verduurzaming ook weer mogelijk hebben gemaakt. De afgelopen 10 jaar heeft de overheid zowel van de groene kant (niet goed en snel genoeg) als de rechts liberale kant(te duur en ongunstig voor economisch klimaat) flink wat kritiek te verduren gekregen. Meestal betekent dit dat ze een goede middenweg hebben kunnen vinden :) .
Met de kennis van 'nu', zou iedereen 'toen' de meest vooruitziende belissingen kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

Ik zie persoonlijk weinig nadelen in het afstappen van gas. Er valt een te onderhouden infrastructuur af (gasleidingen) en er hoeft geen (compleet) nieuwe infrastructuur aangelegd te worden (elektriciteit).
De onderhoud aan gasinfrastructuur is niet zo relevant, de gasreserves en aardbeving wel.
De elektriciteitsinfra is vaak niet berekend op grootschalig stroomgebruik door warmtepompen en inductiefornuizen.
Tenminste, ik schrik altijd redelijk als ik zie hoeveel rookpluimen er hier in de wijk te zien zijn op koude dagen (bouwjaar huizen >2005, oftewel allemaal HR).
Zelfs met HR kan je pluimen damp krijgen. Een horizontale rookgasafvoer moet ook onder een flauwe hoek naar de ketel lopen om het restcondens het riool in te laten lopen. Bovendien: denk je dat met een paar procenten extra rendement het probleem met gas wordt opgelost?
Zelf hier in 2014 komen wonen, en tov vorige bewoners van 1800 m3 gas naar 500-600m3 gegaan, door niet de hele dag op 23 graden te stoken en ketel in te regelen.
23 graden is excessief maar ook afhankelijk van levensstijl en leeftijd. Ik vind 19,5 al genoeg en bij veel rondlopen is 17-18 al voldoende. Ouderen zullen door mindere stofwisseling en beweging de verwarming hoger zetten.
Door vloerverwarming en LTV is een warmtepomp gelukkig een geringe meerstap in de toekomst. In combinatie met de zonnepanelen is het zelfs te zien als een investering, ipv een sunk cost.
Je lijkt nogal te denken in one size fits all en nieuwbouw. Voor mij persoonlijk (en velen met mij) is het geen "geringe meerstap" maar een zeer grote en ingrijpende investering. Isolatie buitenmuren en kozijnen (flat, dus VVE gebakkelei), vloeren opentrekken, LTV radiatoren, inductiefornuis en upgrade stroomaansluiting.

Weblog | Straling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
righthand schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:13:
[...]
Wat betreft de partijen, het zijn ook dezelfde partijen die de huidige verduurzaming ook weer mogelijk hebben gemaakt. De afgelopen 10 jaar heeft de overheid zowel van de groene kant (niet goed en snel genoeg) als de rechts liberale kant(te duur en ongunstig voor economisch klimaat) flink wat kritiek te verduren gekregen. Meestal betekent dit dat ze een goede middenweg hebben kunnen vinden :) .
Met de kennis van 'nu', zou iedereen 'toen' de meest vooruitziende belissingen kunnen nemen.
Ik denk dat je daar een wat te positieve kijk op de politieke kant van het verhaal hebt. De kwestie rond aardgas draait nauwelijks om overtuiging / identiteit. In de poltieke keuzes rond het gas zijn voornamelijk belangen en lobbies bediend. Het huidige - zelfbenoemd duurzaamste kabinet ooit - zet bijvoorbeeld vol in op CO2 afvang en opslag (CCS) om klimaatdoelen te halen. Dat is niet omdat het de beste of kosteneffectiefste manier is (het is namelijk volstrekt onduidelijk of CCS op deze schaal ueberhaupt wel mogelijk is). Die inzet is vooral ingegeven omdat het de enige manier is waarop er een toekomst is voor aardgas.

Dat er wat aan CO2-uitstoot moet gebeuren is verder al minstens 30 jaar bekend. Daar is echt veel te weinig mee gedaan. Politiek loont het ook nauwelijks, want maatregelen kosten allemaal geld en de baten zijn allemaal vaag en ver in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

TNW schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:28:
[...]

De onderhoud aan gasinfrastructuur is niet zo relevant, de gasreserves en aardbeving wel.
De elektriciteitsinfra is vaak niet berekend op grootschalig stroomgebruik door warmtepompen en inductiefornuizen.
Zullen verbetering in aangebracht moeten worden,akkoord. Maar die sowieso komen met elektrificatie van auto's.
Zelfs met HR kan je pluimen damp krijgen. Een horizontale rookgasafvoer moet ook onder een flauwe hoek naar de ketel lopen om het restcondens het riool in te laten lopen. Bovendien: denk je dat met een paar procenten extra rendement het probleem met gas wordt opgelost?
Dan valt het me op dat mensen in de winter urenlang douchen ;) Mijn betoog is bedoeld als; HR-ketel is 107% efficient, maar daarvoor moet 'ie ingeregeld zijn. De hoeveelheid pluimen bewijzen mij juist dat bijster veel ketels niet in hun HR-gebied komen.
Je lijkt nogal te denken in one size fits all en nieuwbouw. Voor mij persoonlijk (en velen met mij) is het geen "geringe meerstap" maar een zeer grote en ingrijpende investering. Isolatie buitenmuren en kozijnen (flat, dus VVE gebakkelei), vloeren opentrekken, LTV radiatoren, inductiefornuis en upgrade stroomaansluiting.
Het heeft toch geen zin om tegen mij te zeggen "Jouw situatie is anders dan die van anderen." Tuurlijk is dat zo, dat is stating the obvious, maar wat wilde zeggen is dat met gedragswijziging al een hele grote winst gemaakt kan worden (kijk naar het stukje over temperatuursverlaging). Die geringe meerstap was dan ook op mijn eigen, persoonlijke situatie gericht. Ik snap heus wel dat er een kern van waarheid zit in dat bedrag van ~18k euro wat laatst genoemd werd.

Maar toch, het is nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
T-MOB schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:41:
[...]

Ik denk dat je daar een wat te positieve kijk op de politieke kant van het verhaal hebt. De kwestie rond aardgas draait nauwelijks om overtuiging / identiteit. In de poltieke keuzes rond het gas zijn voornamelijk belangen en lobbies bediend. Het huidige - zelfbenoemd duurzaamste kabinet ooit - zet bijvoorbeeld vol in op CO2 afvang en opslag (CCS) om klimaatdoelen te halen. Dat is niet omdat het de beste of kosteneffectiefste manier is (het is namelijk volstrekt onduidelijk of CCS op deze schaal ueberhaupt wel mogelijk is). Die inzet is vooral ingegeven omdat het de enige manier is waarop er een toekomst is voor aardgas.

Dat er wat aan CO2-uitstoot moet gebeuren is verder al minstens 30 jaar bekend. Daar is echt veel te weinig mee gedaan. Politiek loont het ook nauwelijks, want maatregelen kosten allemaal geld en de baten zijn allemaal vaag en ver in de toekomst.
Wat betreft de gas en haar opbrengsten; ik denk dat iedereen daar baat van heeft gehad en niet alleen de Shells van deze wereld. Heeft toch flink wat centjes in de schatkist gebracht en werd uitgegeven aan sociale voorzieningen maar ook deltawerken. En ja natuurlijk zijn er ook bedrijven die hier uitstekend aan hebben verdiend; het komt ook niet vanzelf uit de grond...

Dus nogmaals; met de kennis van nu had de politiek toen waarschijnlijk ook andere keuzes gemaakt. Soms moet eerst het kalf verdrinken...Wat betreft Groningen moet er nu gewoon worden geluisterd naar de Groningers en zij moeten worden gecompenseerd waar dit nodig is. Dat is wat een beschaafd land doet voor haar burgers. Fouten maken kan, en is jammer, maar dan zorgen we er wel voor dat we het zo goed mogelijk proberen te herstellen.

Wat betreft de CO2 opvang middels CCS, ik weet dat Milieudefensie er tegen is omdat industrie hiermee een opt out krijgt om duurzame oplossingen te zoeken en gebruik gaat maken van een oplossing welk door de maatschappij wordt bekostigd. En dat is best wel een valide punt. Vooral wanneer je de huidige maatschappelijke discussie rondom belastingontwijking en de dividendbelasting volgt.

Aan de andere kant is CCS niet helemaal onzin, zie bijvoorbeeld
https://www.trouw.nl/home...-kan-echt-veilig~a7b7f81e
Dus het is, mijns inzien, een idee die je niet bij voorbaat moet afschieten. Ook al wordt het gepushed vanuit een bepaalde lobby.

We zouden toch alle opties voor CO2 vermindering moeten overwegen? Ook wanneer het en/en kan zijn? Doel is toch minder CO2 in onze atmosfeer? Wat is nu het probleem als we dat kunnen bereiken door opslag? Ja het is niet helemaal duurzaam, maat kan op korte termijn misschien wel een flink positief effect geven waardoor we wat tijd winnen om de duurzame energietransitie op een globaal niveau te kunnen voltooien.

Of mogen wij alleen de oplossingen gebruiken waarvoor wij als mensheid moeten lijden voor onze zonden? Dus geen auto, lauw douchen en dan maximaal 4 minuten, verwarming op minimaal, geen vlees eten, niet op vakantie en al helemaal niet vliegen; kortom minder geneugden des levens, want wij zijn zondaars....

[ Voor 4% gewijzigd door righthand op 02-02-2018 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

CO2 is niet het enige wat uit de uitlaat van een auto komt...

Edit:
http://www.iflscience.com...within-one-month-of-2018/

[ Voor 48% gewijzigd door WhySoSerious op 02-02-2018 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
righthand schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 16:12:
[...]
Wat betreft de gas en haar opbrengsten; ik denk dat iedereen daar baat van heeft gehad en niet alleen de Shells van deze wereld. Heeft toch flink wat centjes in de schatkist gebracht en werd uitgegeven aan sociale voorzieningen maar ook deltawerken. En ja natuurlijk zijn er ook bedrijven die hier uitstekend aan hebben verdiend; het komt ook niet vanzelf uit de grond...
Dat klopt, de maatschappij heeft als geheel goed profijt gehad van gasbaten. Met de kennis van nu hadden we die vooral beter besteedt. Maar dat is een andere discussie. Maar waarom ik de belangen en lobby aanhaal is omdat deze ervoor hebben gezorgd dat we een heilloze weg in zijn geslagen toen allang duidelijk was dat gas geen toekomst had. Neem bijvoorbeeld het plan om gasrotonde van Europa te worden. En vergelijk dat met de Duitse Energiewende die een jaar of 3 later werd ingezet. Ons land heeft oogkleppen als het op gas aankomt.
Dus nogmaals; met de kennis van nu had de politiek toen waarschijnlijk ook andere keuzes gemaakt.
Dat is dus mijn punt. Met de kennis van toen hadden ook betere keuzes gemaakt kunnen worden. En: met de kennis van nu worden nog steeds domme keuzes gemaakt.
Wat betreft de CO2 opvang middels CCS, ik weet dat Milieudefensie er tegen is omdat industrie hiermee een opt out krijgt, welk is betaald door de maatschappij. En dat is best wel een valide punt. Vooral wanneer je de huidige maatschappelijke discussie rondom belastingontwijking en de dividendbelasting volgt.
Dat is een aspect. En wat het geheel verergert is dat er geld dat bestemd was voor duurzaamheidsprojecten hiervoor wordt ingezet. Het gaat dus ten koste van duurzame oplossingen (in de basis is CCS vooral symptoombestrijding).
Aan de andere kant is CCS niet helemaal onzin, zie bijvoorbeeld
https://www.trouw.nl/home...-kan-echt-veilig~a7b7f81e
Dus het is, mijns inzien, een idee die je niet bij voorbaat moet afschieten. Ook al wordt het gepushed vanuit een bepaalde lobby.
Er is zeker een plek voor CCS. Maar het is een techniek die zich eerst moet bewijzen. En als het werkt en haalbaar is dan kun je kijken hoe dit in je strategie past. Je volledige strategie baseren op toekomstige mogelijke technische oplossingen en daarom werkende, bewezen oplossingen links laten liggen is een beetje dom.
We zouden toch alle opties voor CO2 vermindering moeten overwegen? Ook wanneer het en/en kan zijn? Doel is toch minder CO2 in onze atmosfeer? Wat is nu het probleem als we dat kunnen bereiken door opslag? Ja het is niet helemaal duurzaam, maat kan op korte termijn misschien wel een flink positief effect geven waardoor we wat tijd winnen om de duurzame energietransitie op een globaal niveau te kunnen voltooien.
[
Hoor je wat je zegt: het kan misschien wel een flink positief effect geven. En daar zouden we dan daadwerkelijke oplossingen voor moeten laten schieten.
Of mogen wij alleen de oplossingen gebruiken waarvoor wij als mensheid moeten lijden voor onze zonden? Dus geen auto, lauw douchen en dan maximaal 4 minuten, geen vlees eten, minder op vakantie en al helemaal niet vliegen; kortom minder geneugden des levens, want wij zijn zondaars....
Nee, integendeel. Ik snap deze uitweiding ook niet helemaal. Het doel is volgens mij om minstens hetzelfde comfort te hebben, maar dan zonder uitstoot. Voor een hele hoop zaken kan dat al lang (verwarming, warm water), maar is het vooral een financiele kwestie. Zegmaar de vraag of de overheid 10k euro moet steken in CCS of dat dit geld moet worden gestoken in een warmetepomp in huize Righthand.
Zaken als autorijden en vliegen zijn verder ook een goede reden om zuinig te zijn op fossiele brandstof. Daar hebben we nog betrekkelijk weinig alternatieven. Elke kuub gas die door een CV-ketel gaat had je ook in een auto kunnen verstookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:37

iMars

Full time prutser

[...]

Sorry, maar investeringen zijn niet voor iedereen weggelegd hoor. Ik ben van mening dat ik wel graag wil, ben wel voorstander om een steentje bij te dragen aan het milieu. Maar niet ieders portemonnee is even goed gevuld.

Ik heb bijvoorbeeld alle gloei- en halogeenlampen vervangen door led. Of ik dat terug verdien interesseert me niet zo. De aanschaf is klein. Maar om gelijk 6000 voor zonnepanelen en 10.000~15.000 uit te trekken voor een warmte pomp (incl alle verbouwingen en aanpassingen aan verwarmingen e.d.) heb ik niet in mijn buffer zitten. Om daar een lening voor aan te schaffen vind ik eigenlijk te zot.

Feit is wel, als het overstappen makkelijk terug verdiend wordt, dan is het nog goed te praten. Immers of ik het geld nou aan energie uitgeef, of aan investeringen zodat ik veel minder aan energie hoef uit te geven. Onder de eindstreep moet het wel ongeveer quite zijn.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:13
[...]

Denk je nou echt dat het veel effect heeft als een landje als Nederland tientallen miljarden gaat investeren in een andere manier van energie? Andere landen gaan gewoon door met het gebruik van gas, kolen etc. 17 miljoen mensen die gedwongen worden tot grote investeringen, terwijl de andere 7 miljard aardbewoners dat (nog) niet doen.

Nederland moet en zal het braafste jongetje van Europa/de wereld spelen, terwijl we een vlekje zijn op de wereldkaart.
Ik zie geen enkele reden om de komende 20 jaar van het gas af te stappen. Als de ketel/fornuis op is dan zie ik wel wat er mogelijk is. Om nu zware investeringen te doen is pure kapitaalvernietiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Om maar de vraag te beantwoorden: ergens in april hoop ik. Dan moet mijn nieuwbouwhuis klaar zijn en krijg ik stadsverwarming waar de warmte komt van de afvalverbranding. Zal even wennen zijn, maar ik ben dan tenminste klaar voor de toekomst wat gas betreft. :P

Het blijft raar dat de overheid nog steeds niet heeft ingezet op 100% verplicht gasloos bij alles wat er nu gebouwd wordt (wat mij betreft dus woningen, kantoren, industrie etc.). Sterker nog, dat had 5 jaar geleden al moeten gebeuren want het geneuzel van nu is bepaald niet nieuw. Maar liever de lobby op de plaats waar de zon niet schijnt dan het verstand in de hersenpan, zoals gewoonlijk bij de overheid (landelijk maar zeker ook lokaal).

Al moet de overheid dan ook zelf aan de bak om nieuwe infra aan te (laten) leggen bijvoorbeeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Bastien op 02-02-2018 18:14 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Bastien schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 17:56:
Om maar de vraag te beantwoorden: ergens in april hoop ik. Dan moet mijn nieuwbouwhuis klaar zijn en krijg ik stadsverwarming waar de warmte komt van de afvalverbranding. Zal even wennen zijn, maar ik ben dan tenminste klaar voor de toekomst wat gas betreft. :P

Het blijft raar dat de overheid nog steeds niet heeft ingezet op 100% verplicht gasloos bij alles wat er nu gebouwd wordt (wat mij betreft dus woningen, kantoren, industrie etc.). Sterker nog, dat had 5 jaar geleden al moeten gebeuren want het geneuzel van nu is bepaald niet nieuw. Maar liever de lobby op de plaats waar de zon niet schijnt dan het verstand in de hersenpan, zoals gewoonlijk bij de overheid (landelijk maar zeker ook lokaal).

Al moet de overheid dan ook zelf aan de bak om nieuwe infra aan te (laten) leggen bijvoorbeeld.
Er moeten wel alternatieven voorhanden zijn. Op veel bedrijventerreinen loopt een hogedrukleiding gas naar binnen. Dat is niet zo maar te veranderen. Die 30mbar die wij gebruiken valt in het niet bij de 1, 4 of 8 bar wat grotere bedrijven nodig hebben.

Trouwens: aan de rand van een nieuwbouwwijk staan ook nog regelmatig gebouwtjes waar een hogedrukleiding naar binnen gaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 03-09 09:15
Gomez12 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 09:37:
[...]

Volledig compenseren naar wiens idee?

Want ik voorzie nog wel wat Groningers die gaan zeggen dat hun huizenwaarde al daalt sinds 2012 (en eigenlijk kan ik ze daar geen ongelijk in geven).
Alleen praktisch gaat het heel erg moeilijk worden om die waardedaling na 5 jaar nog te bepalen en daarnaast kan een versterking ook weer bijdragen als het uberhaupt een slecht huis was. En de staat zal ze hier geen winst uit gunnen.

Oftewel ik voorspel dat er een paar keuzes komen die volgens Den Haag het volledig compenseren terwijl een gedeelte van de Groningers vindt van niet (hoe groot dat gedeelte is is uiteraard afhankelijk van wat Den Haag biedt)

[...]

Omdat nu nog steeds niemand iets wil doen, ook de Groningers niet. Van het gas afhelpen verhelpt niets van het huidige probleem, het verergert het alleen niet meer.

[...]

Ehm, dat zeg ik toch gezien te hebben? Dat is juist waarom ik vraag hoe hij het anders ziet gebeuren met die historische panden etc. Want van wat ik op tv zag kreeg ik het idee dat als het aan de NAM ligt er rustig een stalen balk dwars door dat historische orgel gezet wordt als dan de kerktoren maar in stand blijft.
Met het vetgedrukte stuk sla je de spijker ongemerkt heel erg op de kop.
Dat onderwerp is mede ook waar ik gisteren zo opgefokt door was dat ik wellicht iets te direct gereageerd had. Daarnaast zijn wij hier al 3 jaar in de weer om onze woning versterkt te krijgen en gaat nog zeker 2 jaar duren en dan moet de rest ook nog. Al met al zal het voor ons dus een traject van 5 jaar zijn en dan nog zeker wel een jaar of 10 in een grote bouwput die Groningen heet.

Maar het vetgedrukte stuk is dus iets waarover ik met diverse partijen over in de weer ben en het is nog vele malen schunniger dan je je nu zou durven voorstellen.

Ik persoonlijk denk niet dat de bevingen zullen stoppen. Sterker nog ik denk dat terugdringen van de gasproductie zelfs nadelig zouden kunnen uitpakken voor de Groningers, omdat het in de praktijk nooit "en/en" zal zijn (en vermindering en fatsoenlijke aanpak)

Een van de oplossingen die je zou kunnen toepassen is het gebruik van base-isolation. Echter dat is voor sloop/nieuwbouw al een kostenpost van zo'n 15 - 20k per woning extra. Voor bestaande woningen is het eigenlijk onbetaalbaar.
Het zou wel schelen in schades en gevaren bij lichtere bevingen.
Wat mij nog wel dwars zit is dat wanneer "de klap" echt zou komen, dat alle versterkte huizen nog steeds "near collapse" zijn, oftewel onbewoonbaar.
Dan zit je dus met heel veel mensen die achteraan kunnen sluiten met geen uitzicht op een spoedige oplossing omdat het probleem te groot zal zijn.

En er werd ook al genoemd dat je in de wisselwoningen zou kunnen trekken.
Bij ons in het dorp zouden er eerst 60 wisselwoningen komen, maar vorige week vertelde men vanuit de gemeente ons dat dit "aanzienlijk meer" zal worden.
Een dorp verder komen er sowieso ook 60 en mogelijk ook daar meer.
Die wisselwoningen zijn bedoeld voor een periode van 10 jaar.
In 10 jaar kan er een hoop gebeuren.
Met 60 woningen heb je het al over ruim 60% van het dorp wat erin komt te wonen, dus verzin maar wat de reden is voor die "aanzienlijk meer". Ofwel "aanzienlijk meer huizen onder handen" of "aanzienlijk sneller is noodzakelijk" of beide.
En die schaalvergroting is er dus al voordat er ook maar bekend is waar de eerste wisselwoningen precies moeten verschijnen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Trichoglossus schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 18:33:
[...]

Er moeten wel alternatieven voorhanden zijn. Op veel bedrijventerreinen loopt een hogedrukleiding gas naar binnen. Dat is niet zo maar te veranderen. Die 30mbar die wij gebruiken valt in het niet bij de 1, 4 of 8 bar wat grotere bedrijven nodig hebben.

Trouwens: aan de rand van een nieuwbouwwijk staan ook nog regelmatig gebouwtjes waar een hogedrukleiding naar binnen gaat...
Alles kan veranderen, niet alles hoeft direct. Maar op dit moment ontbreekt nagenoeg overal de wil om te veranderen, een plan te maken voor de nabije toekomst, ook al gooien ze 'Groningen' nu half dicht en kunnen we onze eigen vraag niet eens meer omhoog pompen.

Alles wordt tot in den treuren afgefikt op kosten. Zielige industrie, zielige inwoners, zielige buurlanden, zielige schatkist. Dat 'we' 65 jaar voor een schijntje gas hebben kunnen verbranden is over. En alle baten van diezelfde 65 jaar zijn ook verbrand. Want immers was de gasbel oneindig.

Het is gewoon een nieuwe crisis, alleen dit keer zijn niet de banken (mede)veroorzaker maar de overheid zelf.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Trichoglossus schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 17:39:
[...]

Denk je nou echt dat het veel effect heeft als een landje als Nederland tientallen miljarden gaat investeren in een andere manier van energie? Andere landen gaan gewoon door met het gebruik van gas, kolen etc. 17 miljoen mensen die gedwongen worden tot grote investeringen, terwijl de andere 7 miljard aardbewoners dat (nog) niet doen.

Nederland moet en zal het braafste jongetje van Europa/de wereld spelen, terwijl we een vlekje zijn op de wereldkaart.
Ik zie geen enkele reden om de komende 20 jaar van het gas af te stappen. Als de ketel/fornuis op is dan zie ik wel wat er mogelijk is. Om nu zware investeringen te doen is pure kapitaalvernietiging.
ons gas komt uit eigen land uit de grond die onder onze kont verzakt. Nu zijn de groningers aan de beurt, over 30 jaar blijkt Friesland en alle andere putten ook aan de beurt te zijn.

Dat je niet direct van het gas wilt is begrijpbaar, maar zorg iig wel dat je werkt naar gasloze situatie: in de tussentijd isoleren en zorgen dat je zo weinig mogelijk verbruikt, om tegen de tijd dat je ketel sterft deze gewoon te kunnen vervangen door een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Roy23 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:21:
Wij hebben afgelopen vrijdag een nieuwe CV ketel laten plaatsen. De oude ketel uit 2000 was wel aan vervanging toe en volgens mensen die er verstand van zouden moeten hebben ga je de investering uiteindelijk terug verdienen omdat hij vele malen zuiniger moet zijn.
Is dat eigenlijk wel zo dat laatste? Want rond die tijd en ook al een paar jaren daarvoor had je al zowel verbeterd rendement en de wat duurdere hoog rendement ketels. De verbetering van de laatste was toen opzienbarend ten opzichte van 20 jaar eerder. Zijn er inmiddels echt zoveel verbeteringen bijgekomen dat het zich in redelijk korte tijd terug verdient? Die vraag zal nog meer gelden voor dat geval van die ketel van 11 jaar oud.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• twerk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:08
Trichoglossus schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 17:39:
[...]

Het op één na stoutste jongetje van de klas dat zijn we met betrekking tot duurzame energie, los van of we dit wenselijk of niet vinden, is het belangrijk dat de feiten op tafel liggen.

Afbeeldingslocatie: https://eeas.europa.eu/sites/eeas/files/styles/manual_crop/public/20180126energy-deljp.jpg?itok=ZvH4RGi_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

twerk schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 21:37:
[...]

Het op één na stoutste jongetje van de klas dat zijn we met betrekking tot duurzame energie, los van of we dit wenselijk of niet vinden, is het belangrijk dat de feiten op tafel liggen.

[afbeelding]
En naast de eervolle op een na laatste plaats ook nog eens het meest verwijderd van het halfslachtige doel. Bravo. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
twerk schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 21:37:
[...]

Wat doen ze in Zweden en Finland dat wij niet kunnen? Zal in ieder geval geen zonne-energie zijn. Waterkracht?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:08

Yucon

*broem*

-edit, verkeerde topic-

[ Voor 92% gewijzigd door Yucon op 02-02-2018 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17:54
Wat ik niet begrijp is dat er niet al veel eerder met injectie van N2, C02 of gewoon stookgas van nabijgelegen fabrieken is begonnen om de druk te stabiliseren. Het kost eerst veel tijd en geld omdat de infrastructuur er nog niet is en de winning van bruikbaar gas zal dalen. Op de lange termijn had dit waarschijnlijk de zwaardere aardbevingen die er nu zijn geweest doen voorkomen. Ik vind dat de overheid hier ook nalatig in is geweest en dat best een beter plan op tafel had mogen liggen. Inmiddels is het dweilen met de kraan open.... De druk in het veld is enorm gedaald, van 380 naar minder dan 100 bar en is bovendien niet in balans. Omdat de bodemdaling door de als maar lager wordende poriedruk, welke ook niet uniform daalt, al lange tijd bezig is bestaan er nu kritieke schuif spanningen op sommige breuken. Ook heb je de drukverschillen door het hele veld (noord / zuid) door ongelijke productiesnelheden. Verdere compactie leidt weer tot aardbevingen, als gevolg van afschuivingen van deze breuken. Productiebeperkingen zullen denk ik maar weinig invloed hebben op de korte termijn. Ook al zou de productie gestopt worden, misschien duurt het dan nog decennia voordat de druk balans terug is in het veld en ondertussen zit iedereen met allemaal scheuren in zijn of haar huis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
_JGC_ schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 21:16:
[...]

ons gas komt uit eigen land uit de grond die onder onze kont verzakt. Nu zijn de groningers aan de beurt, over 30 jaar blijkt Friesland en alle andere putten ook aan de beurt te zijn.

Dat je niet direct van het gas wilt is begrijpbaar, maar zorg iig wel dat je werkt naar gasloze situatie: in de tussentijd isoleren en zorgen dat je zo weinig mogelijk verbruikt, om tegen de tijd dat je ketel sterft deze gewoon te kunnen vervangen door een warmtepomp.
Ik heb vloerisolatie, dakisolatie, muurisolatie en zonnepanelen. En een gasfornuis en cv-ketel.

Alle tijd om eens rustig te bekijken hoe en wat de ontwikkelingen gaan de komende 10+ jaren. Ik heb geen haast met overstappen. Zeker niet als een bak geld gaat kosten. Ik betaal nu 40 euro/maand max aan energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Voor wie nog nieuwsgierig was naar wat ons hier "vasthoud", of eigenlijk wie.
Dit staat vandaag in de lokale versie van DvhN, kan het op de site niet vinden.
"Laat verkoopboete na versterking weg"

Alders weet het toch weer mooi te draaien en het DvhN heeft dus boter op z'n hoofd want journalistiek geen enkele kritische noot.
Het echte verhaal is dat in de contracten een clausule staat die stelt dat wanneer je binnen 5 jaar je huis verkoopt (na versterken/sloop-nieuwbouw) dat je een deel van de waardestijging moet afdragen.
Het eerste jaar 75% en het 5e jaar 25%.
En dan nu wat zij verstaan onder waardestijging:
Taxatie voor de operatie en taxatie erna. Het verschil ertussen is de "waardesprong".
Dus zelfs als je eigen geld investeert tijdens die grote operatie, dan nog mag je daarover gaan afdragen.
En ze zijn heel coulant hoor, als de waardesprong minder dan 10% is, hoef je niets af te dragen.
Maar als je huis eerst 2 ton waard zou zijn, en na de operatie 225k, dan zit je dus op meer dan 10% stijging en ben je dus het bokje. Zelfs als je 'm dan voor 219k verkoopt mag je 75% van 25k "waardesprong" afdragen.
Ter compensatie van de ellende krijg je ook een bepaald bedrag te gebruiken voor "koppelkansen". Als je het terugrekent naar uurloon is het nog een fooi, maar goed het draagt in principe wel bij aan de waardestijging, waardoor die grens van 10% heel makkelijk te halen is.
Ook de waardedaling die de gaswinning veroorzaakt heeft, zit in die 10%.

Dus mocht iemand zich nog afvragen waarom de Groningers het nu echt zat zijn? Dit is een van de heel vele voorbeelden van hoe men met de mensen hier om gaat.
En ik geloof nooit dat de bewoners uit Ten Post zo genuanceerd gereageerd hebben als in het artikel staat. Die waren namelijk minstens net zo "not amused" als wij hier in Ten Boer.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

TD-er schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:44:

Alders weet het toch weer mooi te draaien en het DvhN heeft dus boter op z'n hoofd want journalistiek geen enkele kritische noot.
Het echte verhaal is dat in de contracten een clausule staat die stelt dat wanneer je binnen 5 jaar je huis verkoopt (na versterken/sloop-nieuwbouw) dat je een deel van de waardestijging moet afdragen.
Taxatie voor de operatie en taxatie erna. Het verschil ertussen is de "waardesprong".
Dus zelfs als je eigen geld investeert tijdens die grote operatie, dan nog mag je daarover gaan afdragen.
En ze zijn heel coulant hoor, als de waardesprong minder dan 10% is, hoef je niets af te dragen.
Maar als je huis eerst 2 ton waard zou zijn, en na de operatie 225k, dan zit je dus op meer dan 10% stijging en ben je dus het bokje. Zelfs als je 'm dan voor 219k verkoopt mag je 75% van 25k "waardesprong" afdragen.
Ter compensatie van de ellende krijg je ook een bepaald bedrag te gebruiken voor "koppelkansen". Als je het terugrekent naar uurloon is het nog een fooi, maar goed het draagt in principe wel bij aan de waardestijging, waardoor die grens van 10% heel makkelijk te halen is.

Dus mocht iemand zich nog afvragen waarom de Groningers het nu echt zat zijn? Dit is een van de heel vele voorbeelden van hoe men met de mensen hier om gaat.
En ik geloof nooit dat de bewoners uit Ten Post zo genuanceerd gereageerd hebben als in het artikel staat. Die waren namelijk minstens net zo "not amused" als wij hier in Ten Boer.
Ze noemen het anti-speculatiebeding, volgens mij is dat gebruikelijk bij ex-huurwoningen, in dit geval proberen ze een slaatje te slaan uit de waardestijging van jouw bezit. Ik zou daar nooit mee akkoord gaan.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Dit zo een beetje doorgelezende hebbende verbaast het me dat de nadruk geregeld wordt gelegd op al of niet koken op gas/inductie/elektra. Koken is qua activiteit een dubbeltjeskwestie qua energiegebruik. De hele discussie is wat "micro". Dat is begrijpelijk omdat de particulier slechts kan kijken naar wat hij zelf kan doen. Maar "macro" maakt koken werkelijk helemaal niets uit. Wel een interessant topic wat heel hard gaat.
!null schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:54:
Nu denk ik echt, waarom heb ik 3 jaar geleden niet meteen al voor inductie gekozen?
Dit soort post's bedoel ik (en het zijn er veel, veel teveel van die strekking). Het boeit werkelijk niets hoe wij koken in het grote plaatje. Het kan zijn dat men een gevoel erbij heeft dat men "goed bezig" is maar dat is dus niet zo perse. Omdat het dus niet uitmaakt.

[ Voor 35% gewijzigd door Bart2005 op 03-02-2018 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
TD-er schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:44:

Geven echt alle Groningers enkel maar om geld en/of gas? En boeit het hele aardbevingsgevaar ze echt helemaal niets?

Want elke discussie die ik zie gaat over gaskraan dicht (lost niets op) of over geld of over dat ze niet zo aardig behandeld worden. Maar ik zie nergens een vraag voor een oplossing voor de grond/aardbevingen.
Het gaat alleen maar om nu of het verleden. Niemand die zich lijkt af te vragen hoe Groningen er over 10 jaar moet uitzien.
Sport_Life schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 17:08:
[...]

Ze noemen het anti-speculatiebeding, volgens mij is dat gebruikelijk bij ex-huurwoningen, in dit geval proberen ze een slaatje te slaan uit de waardestijging van jouw bezit. Ik zou daar nooit mee akkoord gaan.
Het probleem is simpelweg dat die verstevigingen / verbouwingen een waardestijging zijn en dan zou het ook niet terecht zijn om die compleet aan de burger te geven.
Het probleem is alleen hoe maak je wel een eerlijke verdeling in deze waardestijging en wie gaat het uitrekenen van die verdeling betalen?

Want als je 50 jaar niets aan je muren hebt gedaan en nu gaat het NAM er een paar nieuwe buitenmuren inzetten dan heb je een gigantische waardestijging vanwege simpelweg achterstallig eigen onderhoud.
Heb je net 2 jaar geleden nieuwe buitenmuren laten plaatsen (als voorbeeld, praktisch zie ik dit niet voor me) dan heb je netto een minieme waardestijging.
Oftewel de waardestijging verschilt van woning tot woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
@Gomez12 Op deze foto staat mijn buurvrouw en de slogan is van haar
Wij zijn al 3 jaar bezig met de erkenning van de gevaren van onze woningen.
Als je 1 ding de Groningers niet kunt verwijten is het de angst voor de gevolgen.
Alleen is dat iets wat mensen deels ook wegdrukken, want anders kun je niet meer leven.

En over het afvragen hoe het er over 10 jaar uit gaat zien is iets wat eigenlijk bij velen nu pas begint door te dringen.
Vergeet niet dat heel veel mensen eigenlijk in een "overleven" mode staan, al jaren. En een kenmerk van een dergelijke mode is dat je heel erg gefocust bent op het nu en over enkele uren/dagen.

En heb je wel gelezen wat ik erbij geschreven heb over de regeling? Je eigen investering mag je ook een verhuisboete over gaan betalen. En de eventuele compensatie van waardedaling mag je ook ineens gaan afdragen.
Daarnaast is het verdomd lastig om de waarde te gaan bepalen, omdat er simpelweg te weinig huizen verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:44

bert pit

asdasd

!null schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:29:
@bert pit Hoe kom je erbij dat het 3 tot 5 keer duurder zou zijn?

Als je een warmtepomp neemt dan doet deze het wat efficienter dan gas. Ook qua kosten gezien. In het ergste geval (bij verkeerde toepassing) zou hij duurder kunnen lopen dan gas. Maar nooit 3 tot 5 keer duurder. Geen idee waar je dat vandaan hebt gehaald.

Maar bij oude huizen wil je vaak wat isoleren inderdaad, dan LTV radiatoren toepassing (of vloerverwarming, zodat je ook meteen een comfortstap maakt) en dan een warmtepomp neerzetten.
Wederom gisteren een stukje in de lokale krant van iemand die van het gas af is: 5000 Euro geïnvesteerd in een nieuwe elektrische CV een kookplaat en wat installatiekosten. Maandprijs energie blijft hetzelfde.

Kan iemand mij dat verklaren? Dat kan toch niet kloppen. (fake news :)

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@bert pit Een elektrische CV? Haha wat verwachten mensen dan ook? Natuurlijk is het dan 3 tot 5 keer zo duur.

Maar dat mag nooit het uitgangspunt zijn! Wie koopt die dingen dan ook?
Het gaat hier over warmtepompen als je je cv wil vervangen en die stoken in heel veel gevallen je huis goedkoper dan gas.

Edit: Dus ja het is geen fake news, maar het is wel gewoon pure onzinnigheid om dit in een normaal huis te installeren. En het is het zoveelste rampverhaal dat mensen bang maakt voor verandering.
Kijk maar naar jezelf, jij denkt dus dat het 3 tot 5 keer zo duur is en verdiept je er niet verder in.

[ Voor 32% gewijzigd door !null op 03-02-2018 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:44

bert pit

asdasd

!null schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 21:59:
@bert pit Een elektrische CV? Haha wat verwachten mensen dan ook? Natuurlijk is het dan 3 tot 5 keer zo duur.

Maar dat mag nooit het uitgangspunt zijn! Wie koopt die dingen dan ook?
Het gaat hier over warmtepompen als je je cv wil vervangen en die stoken in heel veel gevallen je huis goedkoper dan gas.

Edit: Dus ja het is geen fake news, maar het is wel gewoon pure onzinnigheid om dit in een normaal huis te installeren. En het is het zoveelste rampverhaal dat mensen bang maakt voor verandering.
Kijk maar naar jezelf, jij denkt dus dat het 3 tot 5 keer zo duur is en verdiept je er niet verder in.
Lezen is ook een vak, blijkt maar weer. Mijn verhaal gaat over het volgende:
- ik zie tot twee keer toe een bericht in de krant waarin iemand een elektrische CV installeert zonder warmtepomp en beweert dat hij er in totale energie kosten niet bij inschiet. Hij streept de vermindering in gasverbruik weg tegen de vermeerdering van elektriciteit.
- Ik trek dat verhaal in twijfel en vraag hier of mijn twijfel gerechtvaardigd is.

Hoe je erbij komt dat ik me er niet in verdiep is mij een raadsel.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@bert pit Je hebt het nergens over een elektrische cv gehad in die post. Jij zegt dat het 3 tot 5 keer zo duur is en in dezelfde post heb je het over lage temperatuur verwarming en warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Wij hebben een Quooker. Al het water wat bij ons uit de keukenkraan komt is electrisch verwarmd. Is vele malen duurder dan gas. Die aanschaf kosten krijgen wij er gewoon nooit uit. Waarom hebben we het dan wel gedaan? Gemak. Puur gemak. Kokend water uit de kraan, ideaal! Zo'n aanschaf waar ik nog nooit spijt van heb gehad en als hij nu stuk zou gaan, zou er gisteren een nieuwe komen.
Gomez12 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:12:
[...]
Alleen ik vind het wel heel gemakkelijk om de Groningers van alle blaam te zuiveren, een gedeelte heeft ook wel heel makkelijk het voordelige huisje gekocht zonder na te denken waarom het zo voordelig was.
Ik weet wel waarom het zo voordelig was hoor. Had niets met de aardbevingen en gaswinning te maken. Maar gewoon met het feit dat wij geen OV verbinding hebben, alleen snel internet via Ziggo (ADSL is max 1Mbs down, volgens die site van KPN), alle voorzieningen minimaal 10km verderop zitten, en iedereen denkt dat Nederland boven de stad Groningen op houdt, alles daarboven is "ver". Want niet alleen in het noorden van de provincie Groningen is alles goedkoop, ga maar eens naar het noorden van de provincie Noord Holland, of Friesland.
T-MOB schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:56:
[...]
Maar op de totale energierekening is koken amper een factor. Verwarmen kan elektrisch wel goedkoper dan op gas.
Het grootste probleem blijft gewoon het huis aanpassen zodat electriciteit goedkoper wordt dan gas. Want als je huis niet goed geïsoleerd is, betwijfel ik of gas echt zo heel veel duurder is. En aanschaffen van een electrisch verwarm apparaat mag dan wel niet zo heel veel duurder zijn dan een gas verwarm apparaat, maar aanpassingen kunnen behoorlijk in de papieren gaan lopen...

Ik zie persoonlijk weinig nadelen in het afstappen van gas. Er valt een te onderhouden infrastructuur af (gasleidingen) en er hoeft geen (compleet) nieuwe infrastructuur aangelegd te worden (elektriciteit).
Die gasleidingen zullen gewoon blijven liggen hoor. En zullen in de toekomst net zo belangrijk blijven als dat ze nu zijn. De Gasunie pompt gas rond. En gas is meer dan alleen aardgas. En ons huidige electriciteitsnet is overvol. Daarom willen ze een nieuwe hoogspanningsleiding bouwen (of eigenlijk moet een bestaande lijn opgehoogd worden, van 220kV naar 380kV)

https://www.eemshaven-vierverlaten380kv.nl/nut-en-noodzaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:17
psy schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:43:
[...]

We kijken naar hetzelfde. En da's mijn punt dus ook, geluid is subjectief.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-09 22:20
ik zie gas op dit moment nog als beste optie om je huis te verwarmen. ook degene met het meeste comfort.
Maar toch is het al lastiger aan het worden, zeker als de gasprijs stijgt.

Met een lucht-water warmtepomp (in feite een grote omgedraaide koelkast) komt het moment dat elektra gebruiken wordt om te verwarmen economisch gezien al steeds dichterbij.

Het rendement van die dingen is redelijk goed (afhankelijk van de temperatuur van de buitenlucht, maar zelfs onder 0 verwarmt het nog) en ze zijn goed in te bouwen in bestaande woningen. Hier zal dat dan ook de meest logische keuze zijn.

op een groep van 3,5 Kw (16A) kan je minimaal 15 Kw aan warmte opwekken (cop van 4.7)

Nog beter is een water naar water warmtepomp. die hebben een COP van 5.4 voor 15 Kw heb je dan maar 2,8 Kw nodig.

Het issue wat over blijft is dus niet verwarming maar heet tapwater, en het liefst zoveel dat de regendouche het blijft doen. de WAF factor, want qua hitte ben ik al overtuigd. tis even een investering maar dan heb je ook wat. 15 Kw is voor mijn huis zat.

Ik heb nu nog een 28 Kw hangen, een oude Remeha
en die loopt om te verwarmen op zijn tenen. alleen het hete water... dan hoor je hem loeien wanneer mijn vriendin onder de regendouche staat.

Met de warmtepompen hebben we max 60 graden water bij een buitentemperatuur van 30 graden. In de winter is het nog leuker, je watertemperatuur kan tot 60, maar bij 7 graden heb je nog maar 35 graden max over. Oftewel gemiddeld zal je 40-45 graden water hebben.

leuk voor CV maar als je met een kleine warmtepomp dat vat van de boiler moet opwarmen kom je nooit hoger. En onder dee 60 graden is vanwege legionella simpelweg niet veilig.

bij tapwater wil je eigenlijk boven de 66 graden blijven. Zeker omdat veel huizen Pex en pvc leiding hebben ipv koper.

Voor de veiligheid zal je de boiler bij moeten verwarmen met een element, en dat is qua kosten erg prijzig. Ook krijg je weer net als vroeger een behoorlijk flinke technische ruimte, een 50 of 80 liter boiler is groter als een CV ketel....

Met andere woorden: Je kan tapwater hebben, wel met een boiler die je electrisch, of op gas bijverwarmt. Ja je zou je overschot aan zonne energe er in kunnen dumpen, maar dat zal je waarschijnlijk niet hebben.

Ook is electrisch verwarmen niet hoog qua rendement. het kost zeker 4x zo veel als een warmtepomp.

Diesel is duur, Ook zie ik mezelf de trap niet op slepen met jerrcans...

prijstechnisch zal een installatie zeker rond de 10.000 euro komen, immers - zonnepanelen - netinjectors en/of opslag in eigen accu's - warmtepomp - flinke boiler en dan nog de bijverwarming voor het tapwater.

Eens per 15-20 jaar 1200 euro voor een CV ketel en zeg een euro of 800 aan onderhoud/onderdelen maakt 8000 euro maximaal op 60 jaar. dan ben ik 91... oftewel 133 euro per jaar voor de hardware plus 350 kuub gas per jaar en een beetje electra (ja ik stook nu ook zuinig, huis is erg goed geisoleerd)

of 10.000 investeren, waardoor die jaarlijkse kosten op 15 jaar naar 670 euro gaan waarbij er niets stuk mag gaan... dan kan die gasprijs rustig verdriedubbelen voor het een optie wordt. en dan is het inmiddels wel 2030 en is de ontwikkeling ook weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
fvdberg schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:41:
en die loopt om te verwarmen op zijn tenen. alleen het hete water... dan hoor je hem loeien wanneer mijn vriendin onder de regendouche staat

Met de warmtepompen hebben we max 60 graden water bij een buitentemperatuur van 30 graden. In de winter is het nog leuker, je watertemperatuur kan tot 60, maar bij 7 graden heb je nog maar 35 graden max over. Oftewel gemiddeld zal je 40-45 graden water hebben.
Met een doorstroomverwarmer kun je dat wel opkrikken naar 60 graden. Met een COP van 1 niet heel efficient. Maar over het geheel genomen waarschijnlijk wel efficienter dan een extra boilervat op temperatuur houden. Overigens moet je dit soort oplossingen volgens mij in een groter plaatje zien. Warm water is ook een hele handige manier om energie te bufferen. Als je zonnepanelen hebt dan kun je het binnen je huis zo regelen dat de boiler voornamelijk opwarmt op het moment dat je stroom over hebt. Gaan we naar een slimmer grid (en kun je je over privacykwesties heenzetten) dan kun je er zelfs denken om het uit handen te geven aan je netbeheerder. Die kan jouw boiler dan inzetten om het net stabiliseren.
Eens per 15-20 jaar 1200 euro voor een CV ketel en zeg een euro of 800 aan onderhoud/onderdelen maakt 8000 euro maximaal op 60 jaar. dan ben ik 91... oftewel 133 euro per jaar voor de hardware plus 350 kuub gas per jaar en een beetje electra (ja ik stook nu ook zuinig, huis is erg goed geisoleerd)
Als je maar 350 kuub gas gebruikt kun je haast al beter een domme COP1-elekrische CV ophangen. Voor de vastrechtkosten van gas koop je 1000kWh aan elektra en voor de kosten van het gas nog eens 1400.

[ Voor 17% gewijzigd door T-MOB op 05-02-2018 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Klopt, dan krijg je voor een CW waarde van 3 (6 liter per minuut) bijvoorbeeld een itho daalderop LB90 (90 liter) dan heb je 151 liter water van 60 graden. andere opties halen die 60 graden niet, of kan je nooit meer op een gewone aansluiting plaatsen, en ja de daalderop is gewoon een normale boiler die op moet warmen en op temperatuur moet blijven.

Dat betekend bij CW3 23,5 minuut lang 60 graden...

oftewel effectief 45 minuten douchen met een gewone waterbesparende doucekop of 2x de badkuip vullen.

Je zal er dan dus 2 effectief nodig hebben als je echt geen comfort wil inleveren.. 2400 euro dus. kaching.. daar is die 10.000 euro

qua rendement blijft er echter geen reden voor over aangezien die dingen elke keer naar de 60 graden opgewarmd moeten worden.

Goedkoper is dan om een gewone 200 liter boiler van het type wat ook bij zonneboilers gebruikt wordt. Die kan je dan tussen de warmtepomp en de CV te plaatsen.
En die vanaf een bepaalde temperatuur afkoppelen van je CV installatie en boosten met een warmte element er in. dat kost minder als de helft van 1 daalderop doorstroomboiler.

En op zonnige dagen kan je natuurlijk je overschot aan energie er in dumpen. en dat benutten voor je CV door het water uit je spiraal bij te mengen met een regelbare klep binnen een bepaald bereik op koudere dagen.

In de zomer geloof ik inderdaad in een slimmer grid, maar dan draait je warmtepomp toch niet omdat je rendement uit je zonnepanelen hoog is en waarschijnlijk enkel het overschot in je boiler dumpen voldoende is voor je normale verbruik.

Oktober tot Maart echter is het issue. en dat zijn toch 5 maanden.. en waar gaan we zo veel warm water bufferen? want dat zijn wel de maanden waar we het gewoon het hardst nodig hebben. en ja ik zou dan bijvoorbeeld ook nog windenergie kunnen benutten, maar ik denk niet dat de gemeente daar mee akkoord gaat.

Het lijkt bijna interessanter om weer met een ouderwetse moederhaard te werken, en het hele jaar hout te verzamelen. in elk geval voor de echt koude dagen.

Dan kan je met een heel klein warmtepompje van 4 of 5 Kw af die alleen je boiler en woonkamer bijverwarmt. dat kost je 1 Kw aan stroom en kost 1200 euro met nog zo'n budget voor een 200 liter boiler..

Dat is bij te houden met +/- 3.5 Kw aan panelen op je dak en dan ben je in elk geval van het gas af, en kan je altijd nog een zwaardere warmtepomp bijplaatsen.

Wel krijg je snel weerr een verzwaring van je hoofdaansluiting... oftewel direct hoger vastrecht, want 3x25A lijkt veel Maar is zo op.

Boiler + kleine warmtepomp is al 25A., verdelen over 2 groepen op 1 fase
--------------------------------------------------------
over: 2x 25A

kookplaat 2x 16A, 2 groepen op 2 fases
over: 2x9 A

over:

Wasmachine
Wasdroger
Vaatwasser

en dan hebben we de (combi)magnetron/oven nog niet gehad.

Je gebruikt dat niet continu, maar alles aan = poef van minimaal 1 hoofdzekering.
Met 3x 35 A heb je exact dezelfde situatie als je een 15 KW warmtepomp plaatst.

Ja daar is mee te leven maar je levert comfort in want nu kan je zonder na te denken gebruiken op 3x 25A met minimaal 6 groepen en een kook/krachtgroep of 3x 35A met 9 groepen, een kook/krachtgroep en een goede verdeling van de grootverbruikers daar over.

met 3x 35A kan dat uiteraard ook weer icm die 5 Kw warmtepomp maar met die 15 KW warmtepomp zit je weer in hetzelfde schuitje.

Ik denk dus dat de woonkamer bijverwarmen met een moederhaard waar je hout of andere (bio) brandstoffen in stookt een hele realistische optie is als je geen gas meer gebruikt.

en dat vind ik persoonlijk een heel erge oostblok optie, dan gaat het weer lekker stinken op straat... vieze aanslag op gevels... echt goed voor het milieu ook.
T-MOB schreef op maandag 5 februari 2018 @ 12:01:
Als je maar 350 kuub gas gebruikt kun je haast al beter een domme COP1-elekrische CV ophangen. Voor de vastrechtkosten van gas koop je 1000kWh aan elektra en voor de kosten van het gas nog eens 1400.
Niet helemaal

dat ding is 3x 3 Kw qua belasting op je fases en geeft geen warm water. en voor de prijs koop je ook een warmtepomp met 1 Kw belasting.

Verder kost ook het verwijderen van een gasmeter geld. 750 euro.. kut liander
verzegelen doen ze niet meer blijkbaar.

met andere woorden: dat vastrecht kom je moeilijk van af. plus je moet ook dan naar 3x 35A. wat het vastrecht voor die aansluiting weer hoger maakt.

Ik heb dan liever de 5 Kw warmtepomp oplossing met de boiler. die kan op de 3x 25A en dan in de winter bijstoken met een losse moederhaard

Terug naar de jaren 60!

[ Voor 18% gewijzigd door fvdberg op 05-02-2018 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@fvdberg In principe verwacht ik straks met de warmtepomp eigenlijk meer douche comfort te hebben. Omdat ik hierbij een boilervat heb met warm water klaar staan. Mn 24KW cv heeft soms in het begin nog een beejte moeite.
Maar legionella beveiliging even naar 60 graden is het laatste stukje inderdaad met elektrisch element.

Echter, je kunt het douche probleem ook heel anders aanpakken. Door zo'n recycle douche te nemen, die het water (met z'n temperatuur) hergebruikt. Hierdoor heb je aan een elektrissch keukenboilertje al voldoende.

Wij gaan een verbruik van 400m3 naar 0 middels een warmtepomp. Ik zie niet echt een reden om de CV ketel er nog bij te houden met de (aansluitings)kosten van dien?
Waarom zou ik hem nog nodig hebben, de warmtepomp kan echt wel de boiler verwarmen. En het is een zonneboiler, dus die helpt (ook in de winter) mee met het vat te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
meer douchecomfort als een CV ketel heb je idd met een boiler. Alleen hoe meer water je gebruikt hoe korter.

Met 200 liter heb je meer als voldoende. En alleen wat je verbruikt warm je bij.

300 of 400 liter kan dus ook probleemloos. echter die 60 graden vanaf 40 graden is best wel een issue, aangezien dat precies de range is van wat je normaal verbruikt. Hoe meer liters hoe meer je electrisch oftewel met 4 tot 5 x lager rendement aan het bij verwarmen bent,

een recycledouche is inderdaad een goede optie, maar wederom een oplossing die het beste in nieuwbouw of totale renovatie te plaatsen is.

In een bestaande inloopdouche moet je je afvoer uithakken, de bak met de warmtewisselaar in je vloer inhakken en de boiler zal je op je leidingwerk die als het goed is ingehakt zijn in je muren aan moeten sluiten.

Dat staat gelijk aan minimaal opnieuw tegelen, oftewel qua kosten zit je gewoon niet ver van gewoon een hele nieuwe badkamer af. wederom dus een kostenpost die je anders niet had hoeven maken. wel een energiezuinige..

en de cv ketel... zolang die gasaansluiting niet weg kan...dan kan hij als backup gewoon blijven hangen. met de stekker er uit, en dan verbruikt ie ook niks.

Die kosten voor de gasaansluiting moeten gewoon nav verbruik, en niet nav aanwezigheid. bij 0 verbruik kost het ook 0.

Weghalen/afdoppen of verzegelen komen ze maar gratis doen.

[ Voor 14% gewijzigd door fvdberg op 05-02-2018 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

fvdberg schreef op maandag 5 februari 2018 @ 12:58:
Klopt, dan krijg je voor een CW waarde van 3 (6 liter per minuut) bijvoorbeeld een itho daalderop LB90 (90 liter) dan heb je 151 liter water van 60 graden. andere opties halen die 60 graden niet, of kan je nooit meer op een gewone aansluiting plaatsen, en ja de daalderop is gewoon een normale boiler die op moet warmen en op temperatuur moet blijven.

Dat betekend bij CW3 23,5 minuut lang 60 graden...

oftewel effectief 45 minuten douchen met een gewone waterbesparende doucekop of 2x de badkuip vullen.

Je zal er dan dus 2 effectief nodig hebben als je echt geen comfort wil inleveren.. 2400 euro dus. kaching.. daar is die 10.000 euro

qua rendement blijft er echter geen reden voor over aangezien die dingen elke keer naar de 60 graden opgewarmd moeten worden.

Goedkoper is dan om een gewone 200 liter boiler van het type wat ook bij zonneboilers gebruikt wordt. Die kan je dan tussen de warmtepomp en de CV te plaatsen.
En die vanaf een bepaalde temperatuur afkoppelen van je CV installatie en boosten met een warmte element er in. dat kost minder als de helft van 1 daalderop doorstroomboiler.

En op zonnige dagen kan je natuurlijk je overschot aan energie er in dumpen. en dat benutten voor je CV door het water uit je spiraal bij te mengen met een regelbare klep binnen een bepaald bereik op koudere dagen.

In de zomer geloof ik inderdaad in een slimmer grid, maar dan draait je warmtepomp toch niet omdat je rendement uit je zonnepanelen hoog is en waarschijnlijk enkel het overschot in je boiler dumpen voldoende is voor je normale verbruik.

Oktober tot Maart echter is het issue. en dat zijn toch 5 maanden.. en waar gaan we zo veel warm water bufferen? want dat zijn wel de maanden waar we het gewoon het hardst nodig hebben. en ja ik zou dan bijvoorbeeld ook nog windenergie kunnen benutten, maar ik denk niet dat de gemeente daar mee akkoord gaat.

Het lijkt bijna interessanter om weer met een ouderwetse moederhaard te werken, en het hele jaar hout te verzamelen. in elk geval voor de echt koude dagen.

Dan kan je met een heel klein warmtepompje van 4 of 5 Kw af die alleen je boiler en woonkamer bijverwarmt. dat kost je 1 Kw aan stroom en kost 1200 euro met nog zo'n budget voor een 200 liter boiler..

Dat is bij te houden met +/- 3.5 Kw aan panelen op je dak en dan ben je in elk geval van het gas af, en kan je altijd nog een zwaardere warmtepomp bijplaatsen.

Wel krijg je snel weerr een verzwaring van je hoofdaansluiting... oftewel direct hoger vastrecht, want 3x25A lijkt veel Maar is zo op.

over: 2x 25A

kookplaat 2x 16A, 2 groepen op 2 fases
over: 2x9 A

over:

Wasmachine
Wasdroger
Vaatwasser

en dan hebben we de (combi)magnetron/oven nog niet gehad.

Je gebruikt dat niet continu, maar alles aan = poef van minimaal 1 hoofdzekering.
Met 3x 35 A heb je exact dezelfde situatie als je een 15 KW warmtepomp plaatst.

Ja daar is mee te leven maar je levert comfort in want nu kan je zonder na te denken gebruiken op 3x 25A met minimaal 6 groepen en een kook/krachtgroep of 3x 35A met 9 groepen, een kook/krachtgroep en een goede verdeling van de grootverbruikers daar over.

met 3x 35A kan dat uiteraard ook weer icm die 5 Kw warmtepomp maar met die 15 KW warmtepomp zit je weer in hetzelfde schuitje.

Ik denk dus dat de woonkamer bijverwarmen met een moederhaard waar je hout of andere (bio) brandstoffen in stookt een hele realistische optie is als je geen gas meer gebruikt.

en dat vind ik persoonlijk een heel erge oostblok optie, dan gaat het weer lekker stinken op straat... vieze aanslag op gevels... echt goed voor het milieu ook.

[...]
Niet helemaal

dat ding is 3x 3 Kw qua belasting op je fases en geeft geen warm water. en voor de prijs koop je ook een warmtepomp met 1 Kw belasting.

Verder kost ook het verwijderen van een gasmeter geld. 750 euro.. kut liander
verzegelen doen ze niet meer blijkbaar.

met andere woorden: dat vastrecht kom je moeilijk van af. plus je moet ook dan naar 3x 35A. wat het vastrecht voor die aansluiting weer hoger maakt.

Ik heb dan liever de 5 Kw warmtepomp oplossing met de boiler. die kan op de 3x 25A en dan in de winter bijstoken met een losse moederhaard

Terug naar de jaren 60!
Je hele 3x25A / 3x35A berekening is overdreven. Als je echt 3 x 35A nodig zou moeten hebben heb je echt een enorm huis met dito stroomverbruikers zoals jacuzzi's in de tuin en een sauna in de kelder. No way dat je daar met normaal gebruik aan komt. Je rekent te nadelig. Bv mijn 16KW warmtepomp trekt maximaal iets van 4000 Watt maar dat is dan wel weer verdeeld over 3 fases. Ik heb ook o.a. een 7,2 kW fornuis plus een afwasmachine van 3 kW en een combimagnetron van 1,2 kW en een warmtepompdroger van 700 Watt. Nooit problemen dat er een groep uitgaat ofzo. Het zal wellicht wat krap worden als de heater van de warmtepomp aangaat, maar dan nog, wanneer staat al die apparaten nou gelijktijdig aan?

En wat is dat voor beperking op groepen?
ik heb met 3x25A gewoon iets van 12 groepen? Dat kan gewoon hoor.
Ook zoiets....mijn warmtepomp met ingebouwde 260 liter boiler zit verdeeld over 2 groepen van 400V van ieder 20A, niet 25A

En ALS een "hoofdzekering" klapt, wie heeft er nog een hoofdzekering? Gewoon een moderne installatie erin bij verzwaren naar 3 fases. Ik heb gewoon automaten, ook voor de hoofdzekering.

En "een aparte technische ruime" is ook overdreven. De hele binnenunit met de boiler erin neemt niet meer plaats in als een vriezer. Als je daarnaast aan beide kanten een halve meter overhoudt heb je genoeg ruimte. Een ouderwetse cv installaties zal nauwelijks minder ruimte innemen.

[ Voor 5% gewijzigd door psy op 05-02-2018 14:38 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
ne een 15 kw warmtepomp heeft een 3500 watt belasting van het net. 3x 12 groepen kan, je mag max 4 groepen per fase per aardlek automaat, oftewel 3 groepen + 1 krachtgroep. maar dat is samen al 4x 16a max op 25 a basis. een jacuzzi en sauna trek je zelfs op 3x 35a niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

Er is helemaal geen maximum aan groepen hoe kom je daarbij?

Alleen dat je per aardlek maximaal 4 groepen mag hebben, maar als jij 30 groepen wil mag dat gewoon zolang je maar genoeg aardlek's plaatst.

Ik blijf bij mijn standpunt, 3x25A is meer dan genoeg voor een normale woning. Je zit in theoretische maxima te denken die in werkelijkheid niet voor zullen komen.

Op deze manier gaan lezers nog denken, oei met een zware warmtepomp moet ik ook gaan verzwaren naar 3 x 35A terwijl dit niet nodig is (en de netbeheerkosten onnodig opjaagt).

[ Voor 91% gewijzigd door psy op 05-02-2018 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@fvdberg Hoezo schrijf je "zolang die gasaansluiting niet weg kan" ?

Ik begrijp het allemaal niet echt. Ik heb dezelfde situatie als jij met laag gasverbruik en ga nu over op volledig elektrisch met warmtepomp en tapwater (zonne)boiler. En inductiekoken. Op 3x25A, zou ook niet weten waarom dat een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Ja idd meer als 4 groepen per fase kan met meerdere aardlek automaten. Maar dan vergroot je het risico alleen maar en heeft het geen nut. Met goed balanceren op 4 groepen ben je er ook.

Wanneer je een boiler met een 2 kw verwarmingselement en een warmtepomp van 15 kw (3.5 kw aansluitwaarde) op 1 fase aan sluit pak je qua gezamelijke aansluitwaarde 5.5 kw. Das erg dicht op die 25a. Verder kook je elelectrisch Aansluitwaarde 3.6 kw maal 2. De oven, De vaatwasser de wasmachine de droger...

Wanneer die warmtepomp aan slaat trekt hij wel even 6 tot 10 x zijn aansluitwaarde als startstroom. Op een zwaar belaste groepen maakt dat dat gewoon je zekering weg klapt. Maar dat ga je wel merken.

En oudere huizen hebben geen automaten als hoofdzekeringen. Hier (1988) zitten gewoon 3 ouderwetse stoppen. Is 3 jaar geleden omgebouwd.

[ Voor 11% gewijzigd door fvdberg op 06-02-2018 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:52

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik zit met het probleem dat ik 4 jaar geleden voor een hybride L/W warmtepomp heb gekozen. ik heb nog zo'n 150m3 gas per jaar nodig voor koken en voor warm water in de winter. In de zomer doet de zonneboiler het meeste voor onze WW voorziening.

Als ik nu gasloos wil worden dan moet ik een aanzienlijke desinvestering doen en dan is nog maar de vraag of met een L/W of W/W warmtepomp ik mijn zonneboiler kan blijven behouden.

Het plan is nu hier om nog te wachten totdat de hybride warmtepomp 10 jaar oud is. Op dat moment is de techniek weer een stuk verder voor wat betreft warmtepompen, is mijn warmtepomp afgeschreven ( en terugverdiend ) en is mijn CV ketel ook oud.

Over een jaar of 10 is de digitale meter ook verplicht geworden bij wet denk ik en kan ik mijn aansluiting van 1x35A ook opwaarderen naar 3x25A. Dat maakt de keuze voor een warmtepomp ook meteen eenvoudiger.

Ik had, nu achteraf, beter een andere keuze kunnen en moeten maken toen wij onze ELGA lieten installeren.

Maar goedkoop gaat de transitie naar gasloos hier in elk geval in huis niet worden.

[ Voor 15% gewijzigd door mkleinman op 06-02-2018 10:51 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

mkleinman schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 10:50:
Ik had, nu achteraf, beter een andere keuze kunnen en moeten maken toen wij onze ELGA lieten installeren.

Maar goedkoop gaat de transitie naar gasloos hier in elk geval in huis niet worden.
Ik denk dat dat geldt voor de meeste mensen die tussen 2000 en 2010 behoorlijke investeringen hebben gedaan aan hun verwarmingssysteem. Achteraf gezien hadden wij ook overal vloerverwarming in moeten leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 19:37

iMars

Full time prutser

Zag vandaag dit artikel op AD. Dat zou volgens mij nog wel interessant kunnen zijn... toch?

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 10:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

iMars schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:15:
Zag vandaag dit artikel op AD. Dat zou volgens mij nog wel interessant kunnen zijn... toch?
Het werkt op "strato-elementen op basis van lichtimpulsen". Lekker vaag.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:01
zonoskar schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:56:
[...]

Haha, lijkt wel een telsel reclame. Heel artikel en dan wordt de technologie minimaal of eerder niet toegelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
40 tot 45% besparing claimen de makers... In combinatie met zonnepanelen. Dat is dus gewoon een COP1-apparaat met marketingblabla. Maakt niet uit hoeveel Vermeendlingo je er in knalt, aan het einde van het liedje gelden gewoon de natuurwetten. Alle energie die het apparaat je huis in krijgt moet *ergens* vandaan komen. Dat kan de omgeving van je huis zijn (lucht danwel grondwater), en anders het stopcontact.

In de bewezen technologie: Met een beetje warmtepomp haal je een COP van 4 en dus een energiebesparing van 75%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

zonoskar schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:56:
[...]

Niet vaag maar gewoon pseudowetenschap. Als het niet kan worden uitgelegd hoe het werkt middels natuurwetten is het of heel erg revolutionair of gewoon bedrog. Meestal het laatste.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hoorde ik nou goed dat je een 63 ampere aansluiting nodig hebt? :+
Of was dat 3x16 ampere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:59
mkleinman schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 10:50:

Welke keuze had je willen maken?

Ik snap het hele 'van het gas af' gedeelte... Maar gas is iets van 3x goedkoper dan elektriciteit om op te warmen... Dus zodra ze de gas prijs flink verhogen begint het financieel gezien interessant te worden om gasloos te gaan. Dat zie ik niet zomaar binnen een paar jaar gebeuren.

Andere dingen vergen een mega investering, niemand heeft zin in deze tijd om die investering te doen. Kijk eens op hoe weinig huizen er zonnepanelen liggen... En hoe veel benzine auto's er rondrijden

Zelf is onze ketel ook al weer 12 jaar oud. We hebben geen vloerverwarming, wel een convectorput. Met 300kuub gas op jaarbasis zal ik straks weer voor een gas CV gaan. Ik zou prima voor het milieu/Groningen over willen gaan naar gasloos, maar als ik 2k aanschafkosten tegenover 10k moet zetten is de keuze snel gemaakt.... Pas over een jaar of tien verwacht ik dat er daadwerkelijk goede alternatieven zijn tegen een financieel gunstig tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
tja... als het waar is voor die prijs is er geen enkele reden om de cv ketel er niet uit te gooien, maar het is inderdaad een als. ervaringen uit het verleden...

en onzin verkopen... daar zijn wij Nederlanders goed in. frank collaris/niburu free energy... je kan geen energie uit niets halen.

en 3x 16A is 3600*3 oftewel 10.8 Kw.

oftewel als het ding 2x zo efficient is als een traditionele niet HR ketel dan is het complete onzin.

65 % is geen Hoog Rendement en zelfs geen Verbeterd Rendement. een standaard gs gevelkachen heeft al een beter rendement.

Het is dus geen vergelijking aangezien vrijwel alles momenteel minimaal HR is.

waar die 40% verbetering die hij claimed vandaan komt...

en dan idd de gas prijs die gunstiger is als de electra prijs. dat maakt dat dit apparaat nooit een alternatief kan zijn voor de warmtepomp die zich al lang bewezen heeft, want voor de prijs die hij noemt heb ik ook 10 Kw aan warmte voor de CV en kan ik makkelijk met een enkel 16A groepje af.

hebben we alleen het warme water nog....

[ Voor 16% gewijzigd door fvdberg op 06-02-2018 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

President schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:22:
[...]

Ik snap het hele 'van het gas af' gedeelte... Maar gas is iets van 3x goedkoper dan elektriciteit om op te warmen... Dus zodra ze de gas prijs flink verhogen begint het financieel gezien interessant te worden om gasloos te gaan. Dat zie ik niet zomaar binnen een paar jaar gebeuren.
Verdiep je eens in een warmtepomp zou ik zeggen.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:59
psy schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:57:
[...]

Verdiep je eens in een warmtepomp zou ik zeggen.... :X
Warmtepomp heeft hoge aanschafkosten, is verder wel zuinig inderdaad. Maar de niet-warmtepomp oplossingen zijn niet veel goedkoper in het verbruik, als we zonnepanelen buiten beschouwing laten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
@President Huh wat? Je hebt al een warmtepomp vanaf 2500 euro en die stookt goedkoper dan gas. Zeggen dat elektrisch stoken duurder is dan gas helpt niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
!null schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:15:
@President Huh wat? Je hebt al een warmtepomp vanaf 2500 euro en die stookt goedkoper dan gas. Zeggen dat elektrisch stoken duurder is dan gas helpt niet echt.
Dat is gebaseerd op het idee dat je elke kWh uit de elektriciteit haalt, niet dat je een rendement van meer dan 100% krijgt doordat je warmte oppompt. Want per kWh zijn electronen nog altijd goedkoper dan CH4, je kunt het alleen dus makkelijker anders gebruiken dan enkel direct in warmte omzetten.

Overigens mist dat nog even: ik snap wel dat gas wegens Groningen en Russen in principe een minpunt krijgt, maar zolang er een groot deel van onze elektriciteit met datzelfde gas wordt opgewerkt lossen we dat niet echt op. Ook vanuit milieu oogpunt is dat lood om oud ijzer. Zolang die elektriciteit niet uit iets beters komt, zie ik het nut er niet van in anders te stoken dan gas, enkel inderdaad de warmtepomp is dan beter.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:08

Yucon

*broem*

!null schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:15:
Ik ben die uitspraak de afgelopen dagen nog een aantal keer in ongeveer dezelfde vorm tegengekomen, maar waarom? Met een warmtepomp met een COP van 4 en een stroomprijs per watt van ongeveer 4x die van gas kom je toch grofweg op hetzelfde bedrag uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
Yucon schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:22:
[...]

Ik ben die uitspraak de afgelopen dagen nog een aantal keer in ongeveer dezelfde vorm tegengekomen, maar waarom? Met een warmtepomp met een COP van 4 en een stroomprijs per watt van ongeveer 4x die van gas kom je toch grofweg op hetzelfde bedrag uit?
De COP kan 5 zijn (kan zelfs hoger) en gas is niet 4 keer zo goedkoop per watt, maar 3x, als je al alle energie eruit haalt.
Dus ja, dan kun je wel goedkoper elektrisch stoken.

Maar belangrijker is denk ik dat je met elektriciteit wat meer keuze hebt over de opwek ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
!null schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:28:
[...]

Maar belangrijker is denk ik dat je met elektriciteit wat meer keuze hebt over de opwek ervan.
Zeker, maar zoals ZML aantoonde, dit is vooralsnog een papieren tijger. Je eigen panelen plaatsen is eigenlijk de enige garantie op groene stroom.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Brent schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:34:
[...]

Zeker, maar zoals ZML aantoonde, dit is vooralsnog een papieren tijger. Je eigen panelen plaatsen is eigenlijk de enige garantie op groene stroom.
Dat doe ik dan ook.

Maar goed, er is wel meer aandacht voor, en er zal zeker meer aandacht voor komen met Groningen, om ook in Nederland veel meer aan groene opwek te doen.
Als je van die zonneparken (zoals in Duitsland) en windmolenparken blijft bouwen dan weet je waar het vandaan komt en weet je dat je vooruitgang boekt.

Als heel Nederland elektrisch verwarmt dan is er al heel veel verandert in energieland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Brent schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:20:
[...]
Overigens mist dat nog even: ik snap wel dat gas wegens Groningen en Russen in principe een minpunt krijgt, maar zolang er een groot deel van onze elektriciteit met datzelfde gas wordt opgewerkt lossen we dat niet echt op. Ook vanuit milieu oogpunt is dat lood om oud ijzer. Zolang die elektriciteit niet uit iets beters komt, zie ik het nut er niet van in anders te stoken dan gas, enkel inderdaad de warmtepomp is dan beter.
Het nut is dat je met elektra flexibeler kunt switchen van opwek. Met gas zit je nogal vast aan de status quo. Dan krijg je de situatie zoals nu, dat we politiek/maatschappelijk de gaskraan wel dicht(er) zouden willem draaien, maar dat dit praktisch gezien niet kan omdat Nederland dan in de kou komt te zitten.

Overigens kost gas opstoken in een centrale en dan van de elektra een warmtepomp voeden over de hele keten minder gas voor dezelfde hoeveelheid warmte. Daar is in het kader van het zuinig omgaan met je hulpbronnen dus alvast wat te winnen. En aangezien die overheid het merendeel van onze energieprijs bepaalt kan (en zal ;)) de overheid prima sturen om die overgang te stimuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Gisteren zag ik nieuwbouwhuis van gas naar electrisch hier op het forum langskomen. Lijkt mij een leuke case om duidelijk te krijgen of gasloos bij nieuwbouw kostenneutraal kan. Wellicht kunnen ervaringsdeskundigen in dit topic wat tips geven?
Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste