nieuwbouwhuis van gas naar electrisch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knoxorr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-01 16:42
Zoals jullie waarschijnlijk weten gaat gas in de loop der tijd eruit en wil de politiek eigenlijk al vanaf 2019 van gas af.

Nu heb ik recent een nieuwbouwhuis gekocht met verwarming en warm water op gas (keuken wel volledig elektrisch). Ik had wel de optie voor vloerverwarming maar deze was ook op gas, heb ik trouwens niet gedaan want het financieel plaatje.Het huis wordt naar verwachting na de zomer/eind 2018 opgeleverd, het moet gek lopen als dit 2019 wordt.

Nu zit ik er een beetje mee dat ik dadelijk met gas moet werken en waarschijnlijk in de komende jaren over moet naar elektra. het lijkt mij veel handiger dit nu te doen(eind feb start de bouw). De einddatum voor wijzigingen is voorbij, tevens is dit een project van meerdere huizen en als ik eerlijk ben kan ik de extra kosten voor "opties" er niet bij hebben.

Hoe kan ik dit aanvliegen? Ik acht de kans klein dat als ik bij de aannemer aanklop om te veranderen naar 100% elektrisch dat zij daarmee akkoord gaan omdat je met extra kosten zit en een project van meerdere huizen. Zijn er misschien anderen die ook in deze situatie zitten/zaten en hier meer over weten?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:52

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik ken de wetgeving in NL niet, maar volgens mij kunnen ze dat gewoon niet maken. Wat met de overige 80% van de huizen die nu op gas verwarmen?

Wat ze wel kunnen doen is om bijvoorbeeld vanaf 2019 nieuwbouw/renovatie verplichten op electriciteit te zetten.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Neem radiatoren die voor lage temperaturen geschikt zijn. Pas je energie infrastructuur aan op de toekomst.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Zou er op zijn minst op voorbereiden door te kiezen voor lage temperatuur verwarming zoals bijvoorbeeld vloerverwarming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Paar dingen,

Neem wel vloerverwarming echt als je naar een warmtepomp wilt gaan is dit eigenlijk nodig of speciale radiatoren. Kijk of je dit nog kan regelen want nu is het goedkoper.

Alle verwarming gaat op gas werken via 1 centrale ketel dat is in de meeste ( alle ) huizen zo.
Vraag de projectontwikkelaar of hij ermee akkoord gaat dat je geen CV ketel neemt, dit scheelt je toch weer 1000 euro. En vraag na wat het meerwerk is om bepaalde leidingen iets te verleggen, dit kan je ook
later doen boeit niet heel veel maar goed als ze bezig zijn.

En zorg dat je snel met een installateur van warmtepompen om tafel gaat, kies er verschillende uit de prijzen voor dezelfde unit scheelde bij mij tussen de 14000 en 8000 euro ( inclusief installatie enzo, hier gaat nog 2000 subsidie vanaf ongeveer )

Als je weet wat mag kan zou je met de ontwikkelaar kunnen overleggen over eventueel meer/minder werk wat nodig is. Weet niet hoeveel je te laat bent nu maar eigenlijk wil je vloerverwarming en verder geen extra aanpassingen. Heb je op zolder betonvloer en komt de ketel daar is het meerwerk voor de aannemer het niet plaatsen van de ketel. Moet je alleen de warmtepomp daar zien te krijgen ( bouwlift ) en dan kan je van het gas af.
Aangezien je dit zelf kan doen en per huis kan doen hoeft de aannemer eigenlijk alleen wat kleine aanpassingen te doen ( geen gasleiding, geen ketel, wel extra stroom naar boven )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

De prijzen van warmtepompen zijn nog veel te hoog. Nog een technische generatie gas blijven stoken is voordeliger. Daarna kun je dan rustig kijken naar alternatieven die dan ook een stuk goedkoper zijn.

Wil je op wat kortere termijn goedkoper uit zijn neem dan een houtkachel of vergasser met een boiler erbij dat bespaart pas echt. Dat kost je een 200 euro aan hout per jaar. Ben je voor 2000 euro 10 jaar verder.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:37

Osxy

Holy crap on a cracker

knoxorr schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 15:32:
Zoals jullie waarschijnlijk weten gaat gas in de loop der tijd eruit en wil de politiek eigenlijk al vanaf 2019 van gas af.

Nu heb ik recent een nieuwbouwhuis gekocht met verwarming en warm water op gas (keuken wel volledig elektrisch). Ik had wel de optie voor vloerverwarming maar deze was ook op gas, heb ik trouwens niet gedaan want het financieel plaatje.Het huis wordt naar verwachting na de zomer/eind 2018 opgeleverd, het moet gek lopen als dit 2019 wordt.

Nu zit ik er een beetje mee dat ik dadelijk met gas moet werken en waarschijnlijk in de komende jaren over moet naar elektra. het lijkt mij veel handiger dit nu te doen(eind feb start de bouw). De einddatum voor wijzigingen is voorbij, tevens is dit een project van meerdere huizen en als ik eerlijk ben kan ik de extra kosten voor "opties" er niet bij hebben.

Hoe kan ik dit aanvliegen? Ik acht de kans klein dat als ik bij de aannemer aanklop om te veranderen naar 100% elektrisch dat zij daarmee akkoord gaan omdat je met extra kosten zit en een project van meerdere huizen. Zijn er misschien anderen die ook in deze situatie zitten/zaten en hier meer over weten?
Ook als je woning pas in 2019 word opgeleverd mag dit met gas. Het gaat alleen om nieuw afgegeven vergunningen vanaf 2019.

Ja NL moet van gas af, maar die deadline is pas 2030. En die is al redelijk hoopvol.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:17

TheBorg

Resistance is futile.

digifun schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:51:
De prijzen van warmtepompen zijn nog veel te hoog. Nog een technische generatie gas blijven stoken is voordeliger. Daarna kun je dan rustig kijken naar alternatieven die dan ook een stuk goedkoper zijn.

Wil je op wat kortere termijn goedkoper uit zijn neem dan een houtkachel of vergasser met een boiler erbij dat bespaart pas echt. Dat kost je een 200 euro aan hout per jaar. Ben je voor 2000 euro 10 jaar verder.
Ik sluit me hier wel bij aan. Niet te overhaast beslissingen nemen.

Ben nu een oud huis aan het verbouwen en op de begane grond wel al vloerverwarming gelegd maar nog wel een normale CV ketel omdat een geschikte warmtepomp voor zo'n groot huis nog een paar generaties weg is.

Ook de gashaarden vervangen voor hout en er ligt krachtstroom naar het dak zodat daar een warmtepomp kan komen over een jaar of 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zag vandaag dit artikel op het AD voorbij komen;
De boodschap van kabinet-Rutte III is duidelijk: de gaskraan moet dicht. Ook alle huizen moeten voor 2050 gasvrij zijn. Maar wie dat nu al wil, moet flink in de buidel tasten, ontdekte Bert Niemann uit Velp toen hij het uitzocht.

Dat de 62-jarige Velpenaar thuis van het gas af wil, heeft vooral een financiële reden. ,,Ik gebruik gas alleen om te koken, de warmte in onze flat wordt centraal geregeld. Uit de meterstanden blijkt dat ik 3 kubieke meter gas per maand verbruik. Á 60 cent per kuub, maakt 1,80 euro per maand.’’

Het probleem, zo zegt Niemann, zit 'm in de leveringskosten. ,,Nuon brengt mij voor de levering van gas, of je nou verbruikt of niet, 182 euro per jaar in rekening. Als ik dat terugreken naar mijn afname, dan kost elke kuub mij 7,50 euro. Dat is duur koken!’’

Vooruitlopend op een gedwongen overstap naar een andere energiebron, wilde de Velpenaar uitzoeken wat het hem zou kosten om op inductie te gaan koken. ,,Uiteindelijk kom je bij netbeheerder Liander uit. Dan blijkt er extra stroom aangelegd te moeten worden, om zo'n elektrische kookplaat te kunnen gebruiken. Er moet een aparte fornuisgroep in de meterkast komen, voor 100 euro, en dan moet-ie nog gemonteerd worden. Alleen al de gasmeter afsluiten en weghalen zou me ruim 600 euro kosten. Voor minder dan 1500 euro krijg ik het allemaal niet voor elkaar.’’

Een alternatief voor het afsluiten van de gasmeter is het verzegelen ervan, zo kreeg de Velpenaar te horen. Dat kost 120 euro per jaar. ,,Dus ik moet óf 10 euro per maand betalen om geen gas af te nemen, of ik moet betalen om definitief van het gas af te komen.’’

Het schrikt de 62-jarige in ieder geval flink af. ,,Dagelijks hoor je dat we van het gas af moeten. Er worden woningen gebouwd zonder gasaansluiting. Maar de bestaande woningen met gas moeten er dik voor betalen om er vanaf te komen. Typisch dat je voor het niet meer willen gebruiken, moet betalen.’’

Rechtvaardig
Particulieren die nu al van het gas af willen, moeten dit zelf betalen, erkent een woordvoerder van Liander. ,,Wij verwijderen op verzoek de complete aansluiting; de aansluitleiding, de meter en de netkoppeling, en brengen daarvoor een standaardtarief van 605 euro in rekening. Als we dit niet zouden doen, dan moeten deze kosten worden opgebracht door alle andere klanten van Liander. Dan betalen de mensen met een gasmeter voor het verwijderen van de gasmeter bij andere klanten. Dat is in onze ogen niet rechtvaardig en niet wenselijk.’’

Wel zegt de woordvoerder dat het onderwerp gezien de energietransitie veel aandacht krijgt binnen het bedrijf en in de Tweede Kamer. ,,We zijn ook in gesprek met gemeenten in ons verzorgingsgebied over de vraag hoe we dit soort aanpassingen op een slimme manier kunnen doen, bijvoorbeeld door wijken in één keer aardgasloos te maken in plaats van een individuele klant af te sluiten.’’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:21
digifun schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:51:

Ik heb er in m'n nieuwbouwwoning één staan, en had dus geen keuze maar heb wel begrepen dat het inderdaad een erg duur apparaat is. Volgens mij is het wel zo dat achteraf een warmtepomp met bron maar zelden rendabel gaat zijn omdat het later aanleggen van de bron nogal prijzig is; terugverdien tijd loopt dan veel te hoog op.

Voordeel is wel dat alles elektrisch gaat, en dus met zonnepanelen de 0 op de meter echt dichtbij komt.

Nu geeft de topicstarter aan niet te veel te willen/kunnen investeren; dan valt een warmtepomp sowieso af. Misschien is het wel handig om te kijken of je nog vloerverwarming kunt doen mits dat niet te duur is, ben je van die smerige radiatoren af en is ook goed geschikt voor continue stoken op lage temperatuur.

Verwarmen met lage temperatuur heeft meestal geen nachtverlaging nodig, als je dat niet gewend bent mis je het niet. Maar zodra je huis 's nachts en 's ochtends ook op temperatuur is dan wil je niet anders meer.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Sorry, even wat "onzin" de wereld uit helpen. Ik heb hier ook een nieuwbouw rijtjeshuis, staat alweer een paar jaar, maar ben nu aan het ombouwen.
Een warmtepomp geplaatst krijgen bij een aannamer die gewoon het zoveelste projectmatige rijtjeshuis bouwt, gaat waarschijnlijk een erg lastig verhaal worden. Of ze zeggen nee, of ze geven een gigantische prijs. Wat dan weer zou bevestigen dat warmtepompen zou duur zouden zijn.

Maar voor iedereens beeldvorming, een goed geisoleerd (triple glas enzo) nieuwbouwhuis van beperkt formaat en in een rijtje, kan al af met een lucht water warmtepomp die je voor 2500 euro kan kopen. Dus wat is duur? Uiteraard is ie dan nog niet geinstalleerd en zul je er waarschijnlijk een boiler nodig hebben.
Ik ga nog even verder, het is technisch gezien vrij kansloos om een CV installatie te plaatsen. Waarom? Omdat die fantastisch makkelijke CV ketel de hele tijd aan/uit gaat, hij levert veel te veel vermogen. Zijn minimale vermogen is al te veel.
Lucht/water betekent dus dat hij ontrekt uit de lucht en geen dure grondboring nodig heeft.

Maar goed, als je al niet te veel prijsverhogingen erbij kan hebben en je eigenlijk al te laat bent met je opties, dan valt er sowieso weinig te doen. En ze willen vaak toch niet echt meewerken.
Daarom de volgende suggesties dat je goed voorbereid bent voor een latere overstap zonder gas:

- Neem toch echt die vloerverwarming, in ieder geval in de woonkamer. Ben je daar te laat voor of is het erg duur? Laat dan een bedrijfje komen die dat komt zodra je de sleutel hebt. Kan wellicht al voor 2000 euro.
De radiatoren kun je achteraf altijd nog makkelijk vervangen door lage temperatuurverwarming LTV radiatoren zoals Jaga Strada's. Wellicht kun je die er nog wel doorheen krijgen omdat dat niet zo'n grote wijziging betreft?

- Check ook even hoe de douche afvoer loopt. Als die vanaf de 1e in zijn eigen 40 of 50mm pijp naar de begane grond loopt kun je daar een douche wtw plaatsen. Dat is goed te zien als de binnenmuren nog niet staan (foto's maken op een kijkdag)
En dat scheelt weer in de grootte van de boiler die je met een warmtepomp moet nemen.

Als je huis goed is voorbereid, dan is het echt alleen maar een kwestie van de warmtepomp (eventueel met boiler) plaatsen, en dan valt het allemaal reuze mee. Vooral ook omdat een nieuwbouw rijtjeshuis met goede isolatie heel weinig nodig heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 07-02-2018 09:47 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoxorr
XyritZz schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:55:
[...]

Ik heb er in m'n nieuwbouwwoning één staan, en had dus geen keuze maar heb wel begrepen dat het inderdaad een erg duur apparaat is. Volgens mij is het wel zo dat achteraf een warmtepomp met bron maar zelden rendabel gaat zijn omdat het later aanleggen van de bron nogal prijzig is; terugverdien tijd loopt dan veel te hoog op.

Voordeel is wel dat alles elektrisch gaat, en dus met zonnepanelen de 0 op de meter echt dichtbij komt.

Nu geeft de topicstarter aan niet te veel te willen/kunnen investeren; dan valt een warmtepomp sowieso af. Misschien is het wel handig om te kijken of je nog vloerverwarming kunt doen mits dat niet te duur is, ben je van die smerige radiatoren af en is ook goed geschikt voor continue stoken op lage temperatuur.

Verwarmen met lage temperatuur heeft meestal geen nachtverlaging nodig, als je dat niet gewend bent mis je het niet. Maar zodra je huis 's nachts en 's ochtends ook op temperatuur is dan wil je niet anders meer.
De vloerverwarming op gas was rond de 4-5k voor de beneden verdieping. Op dit moment(en het moment van beslissen) was dat toch wel veel geld rekening houdend met alle andere kosten. Ik heb geen idee wat het verschil in gebruik is tussen vloerverwarming op gas en normale verwarming maar het lijkt me niet dat je het zo eruit hebt.

Wat ik een beetje opmaak uit de reacties is dat we moeten afwachten op de concrete plannen. Ze(de regering) kan ons straks toch niet zomaar gaan verplichten over te stappen volledig op eigen kosten. Ik hoop op zijn minst op subsidies zoals je die ook bij de zonnepanelen zag.
!null schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:45:
Maar goed, als je al niet te veel prijsverhogingen erbij kan hebben en je eigenlijk al te laat bent met je opties, dan valt er sowieso weinig te doen. En ze willen vaak toch niet echt meewerken.
Daarom de volgende suggesties dat je goed voorbereid bent voor een latere overstap zonder gas:

- Neem toch echt die vloerverwarming, in ieder geval in de woonkamer. Ben je daar te laat voor of is het erg duur? Laat dan een bedrijfje komen die dat komt zodra je de sleutel hebt. Kan wellicht al voor 2000 euro.
De radiatoren kun je achteraf altijd nog makkelijk vervangen door lage temperatuurverwarming LTV radiatoren zoals Jaga Strada's. Wellicht kun je die er nog wel doorheen krijgen omdat dat niet zo'n grote wijziging betreft?

- Check ook even hoe de douche afvoer loopt. Als die vanaf de 1e in zijn eigen 40 of 50mm pijp naar de begane grond loopt kun je daar een douche wtw plaatsen. Dat is goed te zien als de binnenmuren nog niet staan (foto's maken op een kijkdag)
En dat scheelt weer in de grootte van de boiler die je met een warmtepomp moet nemen.

Als je huis goed is voorbereid, dan is het echt alleen maar een kwestie van de warmtepomp (eventueel met boiler) plaatsen, en dan valt het allemaal reuze mee. Vooral ook omdat een nieuwbouw rijtjeshuis met goede isolatie heel weinig nodig heeft.
Bedankt voor de tips. 2k voor een woonkamer klinkt al stukken beter! Ga ik zeker even onthouden. Voordeel bij mij is dat ik zowel de woonkamer,slaapkamer,1ste badkamer en keuken op de begane grond heb. die bovenverdieping is in het begin niet in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@knoxorr subsidie op zonnepanelen is wel heel lang geleden.

Maar, er is gewoon subsidie op warmtepompen en zonneboilers. Al een tijdje.

Hoe groot is de woning ongeveer? De 2K vloerverwarming houdt geen stand als dit op bijvoorbeeld 100m2 moet, dan wordt het een stuk duurder. Heb je wel triple glas?

De overheid gaat het je niet snel verplichten, maar reken maar dat gas kosten omhoog zullen gaan. En er zijn dus al wat subsidies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:42
@knoxorr goed dat je hier nu mee bezig bent. Als de bouw gestart is ben je waarschijnlijk te laat.

@!null verwoordt het goed. Met een goed geisoleerd huis en lage temperatuurverwarming is je huis voorbereid op een warmtepomp. Als je daar nu niet in investeert, dan zijn de kosten en terugverdientijd in de toekomst vele malen hoger cq. langer.

De kans dat in de toekomst gas relatief gezien veel duurder wordt dan electriciteit, is vrij groot.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoxorr
!null schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:22:
@knoxorr subsidie op zonnepanelen is wel heel lang geleden.

Maar, er is gewoon subsidie op warmtepompen en zonneboilers. Al een tijdje.

Hoe groot is de woning ongeveer? De 2K vloerverwarming houdt geen stand als dit op bijvoorbeeld 100m2 moet, dan wordt het een stuk duurder. Heb je wel triple glas?

De overheid gaat het je niet snel verplichten, maar reken maar dat gas kosten omhoog zullen gaan. En er zijn dus al wat subsidies.
begane grond zal toch wel de 80m2 aantikken, en ja er is triple glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:35
Bij mijn huidige woning (jaren 70) heb ik 3 jaar terug €1200 betaald voor de ('gas')vloerverwarming voor de begane grond van 50m2 en dit was dan als hoofdverwarming. Dus voor €2000 moet het goed te doen zijn naar mijn idee.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:42

Nu heb ik recent een nieuwbouwhuis gekocht met verwarming en warm water op gas (keuken wel volledig elektrisch). Ik had wel de optie voor vloerverwarming maar deze was ook op gas,
Remy!!!! schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 16:45:
Bij mijn huidige woning (jaren 70) heb ik 3 jaar terug €1200 betaald voor de ('gas')vloerverwarming voor de begane grond van 50m2 en dit was dan als hoofdverwarming. Dus voor €2000 moet het goed te doen zijn naar mijn idee.
Niet wetende of het helemaal duidelijk is hoor, maar de leidingen (slangen) die in de vloer komen voor vloerverwarming zijn voor een CV-Ketel en een warmtepomp gewoon hetzelfde. Uitzonderingen zijn de vloerverwarming verdelers, die zijn vaak niet LTV uitgevoerd bij gebruik van CV-Ketel. LTV verdeler later plaatsen kan gemakkelijk achteraf. Ik zou het zeker meteen meenemen nu er nog gebouwd wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door PVG555 op 08-02-2018 03:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoxorr
smokem555 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 03:54:

Niet wetende of het helemaal duidelijk is hoor, maar de leidingen (slangen) die in de vloer komen voor vloerverwarming zijn voor een CV-Ketel en een warmtepomp gewoon hetzelfde. Uitzonderingen zijn de vloerverwarming verdelers, die zijn vaak niet LTV uitgevoerd bij gebruik van CV-Ketel. LTV verdeler later plaatsen kan gemakkelijk achteraf. Ik zou het zeker meteen meenemen nu er nog gebouwd wordt.
Ik ben inderdaad niet helemaal thuis in de achterliggende techniek.

Dus als ik het goed begrijp zou ik kunnen aangeven dat de radiatoren weg kunnen blijven, een bedrijf zoeken om vloerverwarming via de CV ketel te laten leggen(op gas) en het daarna de vloer te laten betegelen.

Als ik dan straks over stap op een elektrische CV-ketel hoef ik alleen de ketel en misschien de verdeler te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Vloerverwarming met buizen is voor zowel gas cv ketel als warmtepomp prima.

Waarschijnlijk gaan ze niet opleveren zonder radiatoren, dat mag namelijk niet vanwege het bouwbesluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 15:00

De politiek wilt dat nieuw te bouwen woningen van het gas af gaan. Bestaande woningen zullen niet van het gas gaan, zeker niet verplicht op korte termijn. Net als dat men vanaf 2030 geen benzine- en dieselauto's meer mag verkopen, dat wilt niet zeggen dat alle bestaande auto's opeens naar de sloop moeten.

De doelstelling is om vanaf 2050 klimaatneutraal te zijn. Wat dat precies inhoudt is ook nog niet duidelijk. Misschien valt biogas (of een nieuwe versie ervan) dan ook wel onder een klimaatneutrale maatregel. Dus je hoeft minimaal de komende 32 jaar niet bang te zijn dat de gaskraan opeens dicht gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
@Divak Dat klopt. Waar je wel bang voor moet zijn is dat gas gewoon heel veel duurder gaat worden op lange termijn. Is het niet door marktwerking (schaarste), dan is het wel kunstmatig door de belastingen.
Net als dat het leven van een oude dieselauto er niet makkelijker op wordt, en ook steeds duurder.

Als jij denkt dat de gewone consument nog 32 jaar op dezelfde manier door kan gaan zonder daar op een gegeven moment een forse hogere rekening voor te krijgen dan zul je het waarschijnlijk fout hebben.

Daarnaast is het zinnig om naar alternatieven te kijken, als je lang met je huis wil doen. Want een warmtepomp werkt efficienter. Dat scheelt in de kosten, plus de kosten van een gasaansluiting. Dus ook je portomonnee (op de lange termijn) kan een reden zijn om het te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
knoxorr schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:33:
[...]

Ik ben inderdaad niet helemaal thuis in de achterliggende techniek.

Dus als ik het goed begrijp zou ik kunnen aangeven dat de radiatoren weg kunnen blijven, een bedrijf zoeken om vloerverwarming via de CV ketel te laten leggen(op gas) en het daarna de vloer te laten betegelen.

Als ik dan straks over stap op een elektrische CV-ketel hoef ik alleen de ketel en misschien de verdeler te vervangen?
Yeps dat is het eigenlijk. Heb dat toevallig dit vorig jaar laten doen. Warmtepom, andere verdeler en dat was het wel. Dus vloerverwarming zeker nu laten doen scheelt best wel wat geld omdat ze geen radiatoren moeten aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:39
.

[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Vloerverwarming aanleggen (of lage temperatuur radiatoren) en een 5 aderige kabel al trekken van meterkast naar de plek waar je warmtepomp ooit misschien komt. Trek die of je die kabel 16 of 32 ampère proef maakt tja.. dat hangt van je huis af (formaat en isolatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoxorr
!null schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:04:

Waarschijnlijk gaan ze niet opleveren zonder radiatoren, dat mag namelijk niet vanwege het bouwbesluit.
Ik heb het nagevraagd en helaas klopt dit. Ik kan wel alsnog via hun de vloerverwarming aanschaffen. Dit kost bijna 4k, is dit niet erg veel? Voor 80/90 vierkante meter zag ik in eerdere reacties dat het eerder rond de 2k zou moeten kosten? Nu zal het wel verschil maken dat het een 5tal kamers betreft (hele begane grond) en niet alleen een woonkamer maar dat zou toch geen 2k verschil moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

knoxorr schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 17:22:
[...]

Ik heb het nagevraagd en helaas klopt dit. Ik kan wel alsnog via hun de vloerverwarming aanschaffen. Dit kost bijna 4k, is dit niet erg veel? Voor 80/90 vierkante meter zag ik in eerdere reacties dat het eerder rond de 2k zou moeten kosten? Nu zal het wel verschil maken dat het een 5tal kamers betreft (hele begane grond) en niet alleen een woonkamer maar dat zou toch geen 2k verschil moeten zijn?
Zijn de kamers per ruimte in temperatuur regelbaar bij deze prijs? Zoja dan is het hele scherpe prijs.

Anders is het alsnog een redelijke prijs, ik betaal 3,5k voor 60m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat hij zegt. Het zijn wellicht meer groepen en per ruimte te regelen. Dan is het een prima prijs.
Ik zou het doen als het financieel kan. Ik ken de situatie overigens van beperkte middelen en nieuwbouw huis :)

Nu ik terugdenk betaalde 1900 euro voor 40 a 45 m2,dus niet gek.

Het is comfortabeler en je kunt je huis flexibeler inrichten, geen radiatoren in de weg.

• knoxorr
Er wordt gesproken over 1 centrale temperatuur regeling. Per ruimte is de vloerverwarming wel afsluitbaar op de verdeler. de plaats van de verdeler wordt bepaald door de installateur maar voorkeur zou uitgaan naar plaatsing bij de cv verdeler.

Ik begrijp dat de soort vloerverwarming ook in prijs verschilt. Ik kan de omschrijving niet precies vergelijken met wat ik op internet zie maar er wordt gesproken over "beugelen op de betonnen vloer", de vloer wordt ook verlaagd.

En kosten technisch heb ik zoiets van misschien dit maar doen en de inrichting wat simpeler houden in het begin of wat dingetjes uitstellen. Je wordt nog zo gewaarschuwd vooraf dat alles duurder gaat worden dan je inschat maar op een of andere manier denk je er toch dat gaat mij niet overkomen :P

• !null
@knoxorr Als er per ruimte afsluitbaar is op de verdeler, dan denk ik dat je daar vrij makkelijk later een thermostatische afsluiter in kan plaatsen om alsnog per vertrek de temperatuur te regelen.
Of gewoon, bijvoorbeeld in het geval van een slaapkamer, maar een heel klein beetje open zetten (of zelfs helemaal dicht)

Ik kon ook nog voor 1400 euro vloerverwarming op de 1e (niet al te grote rijtjeshuis) leggen, maar heb dit toen niet gedaan omdat het niet te regelen zou zijn en gewoon mee zou gaan op de thermostaat beneden.
Achteraf heb ik hier spijt van, wat waarschijnlijk kreeg ik dan ook per vertrek een spiraal en had ik bijvoorbeeld alleen die van badkamer open gedraaid. Of er zelf nog wat moois van gemaakt met thermostaten per ruimte. Maar ach, boven verwarmen we toch nooit in de praktijk.

Bij nieuwbouw zijn het vooral zaken als badkamer, keuken en tuin waar meer geld in kan gaan zitten dan je denkt. Maar een tuin kun je al later doen. En met alles is het zo, het is maar zo duur als je het zelf maakt.
Wij hebben de oprit gemaakt met alle simpele tegels die de rest van de buren weg deden, helemaal gratis dus.
En qua inrichting kun je ook gewoon meenemen wat je nu hebt aan meubilair, en later pas nieuwe dingen kopen.

Je zult wellicht veel verf nodig hebben, dat is vaak in de zomer in de aanbieding. Grote flexa emmers e.d. voor 37 euro ofzo. En dan gewoon lekker rollen.

Wel even over de vloer nadenken ivm met vloerverwarming.
Wij hebben een gietvloer, en die hoeft niet zo duur te zijn als je denkt. Goedkoopste is pvc vloertje wat ook geschikt is voor vloerverwarming.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:18
Ik zou je niet te druk maken over de gas of gasprijs. Nu is het even hot-topic maar dat is meer sentiment dan een reëel probleem. Een beetje zoals enkele jaren geleden de olie ineens boven de 100$ kwam en iedereen panisch werd want "de olie is bijna op".

De overheid gaat echt niet op middellange termijn iedereen verplichten tot het afschaffen van gas. Dat is veel te kostbaar. De stroomprijs is gelinkt met de prijs voor gas. Als de gasprijs stijgt, stijgt ook de prijs voor elektra. Simpelweg omdat we ook elektra opwekken met gascentrales. Je moet nu gaan opwarmen met elektra ipv gas. Dus de stroomrekening gaat (aanzienlijk) omhoog. Je gaat waarschijnlijk heel weinig stoken in jouw nieuwe super geïsoleerde woning. De gasrekening zal niet erg hoog worden dus de terugverdientijd van de investeringen zal heel lang zijn. Je kunt de terugverdientijd alleen flink verkorten als je alles kunt opvangen met zonnepanelen. Maar dat is weer een extra investering en heb je dakopp. voor nodig.

Kortom, je moet het doen als je bang bent voor wat de toekomst gaat brengen of uit ideologisch oogpunt. Uit financieel oogpunt is het nu nog niet rendabel naar mijn weten.

Bovendien zijn warmtepompen ook nog relatief nieuw, als het straks gemeengoed is zal de prijs ervan ook dalen. En hopelijk zijn er dan wat meer negatieve eigenschappen weggenomen door betere techniek.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
MrFl0ppY schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 10:18:
Ik zou je niet te druk maken over de gas of gasprijs. Nu is het even hot-topic maar dat is meer sentiment dan een reëel probleem. Een beetje zoals enkele jaren geleden de olie ineens boven de 100$ kwam en iedereen panisch werd want "de olie is bijna op".
Maarja, we gaan toch langzaamaan over naar elektrisch rijden, niet omdat de olie op is.
Over een paar jaar moet je je wel goed afvragen als je een nieuwe auto gaat bestellen, of je er uberhaupt wel goed aan doet om nog een brandstofwagen te kopen omdat die wel eens een veel hogere afschrijving zou kunnen krijgen.
Het is maar een voorbeeld, maar het geeft aan dat het niet erg is om vooruit te kijken.
De overheid gaat echt niet op middellange termijn iedereen verplichten tot het afschaffen van gas. Dat is veel te kostbaar. De stroomprijs is gelinkt met de prijs voor gas. Als de gasprijs stijgt, stijgt ook de prijs voor elektra.
Nope, ze gaan nu de belasting op gas verhogen.
Simpelweg omdat we ook elektra opwekken met gascentrales.
Nope, er zijn veel andere manier om stroom op te wekken, met wisselend marktaandeel uiteraard.
Je moet nu gaan opwarmen met elektra ipv gas. Dus de stroomrekening gaat (aanzienlijk) omhoog.
Uiteindelijk betaal je minder, want je hebt geen gasaansluiting kosten en je stookt efficienter. Terugverdientijd is zonder subsidie wel wat aan de lange kant maar nog wel te doen.
Je gaat waarschijnlijk heel weinig stoken in jouw nieuwe super geïsoleerde woning.
Dat klopt en is ook meteen de reden waarom een cv ketel helemaal niet efficient werkt in een nieuwe woning. (ervaringsdeskundige)
Tuurlijk doet hij wat hij moet doen, maar niet op zijn efficientst.
Kortom, je moet het doen als je bang bent voor wat de toekomst gaat brengen of uit ideologisch oogpunt. Uit financieel oogpunt is het nu nog niet rendabel naar mijn weten.
Hij hoeft nu ook helemaal niet meteen van het gas af, is ook helemaal niet praktisch in projectbouw. Ook is het al te laat.
Maar je kunt alvast wel wat dingetjes zo kiezen dat je huis beter is voorbereid. Vloerverwarming is daar een goed voorbeeld van.
Bovendien zijn warmtepompen ook nog relatief nieuw, als het straks gemeengoed is zal de prijs ervan ook dalen. En hopelijk zijn er dan wat meer negatieve eigenschappen weggenomen door betere techniek.
Mwah de prijs is al behoorlijk gezakt, en het ziet er naar uit dat hij met een modelletje van 2500 euro a 3500 euro al uit kan (net als ik). Daar krijg je dan weer 1700 euro aan subsidie op terug. Wel vraagt de gemiddelde installateur nog behoorlijke prijzen, gelukkig niet allemaal. En er worden ook wel eens fouten gemaakt (te kleine warmtepomp e.d.), de ervaring moet nog verspreid worden..

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:18
Volgens mij zitten we qua beeld niet ver uit elkaar. Wellicht ben ik iets sceptischer over de terugverdientijd en de noodzaak. Maar het vergt wel een forse investering die TS nu niet heeft begrijp ik uit zijn berichten.

Overigens gaat gas wel belangrijker worden in het opwekken van energie vanwege het toenemende aantal onbetrouwbare energiebronnen zoals wind en zon. Vanwege de flexibiliteit die het bied. Dus de gasprijs is wel degelijk van invloed op de stroomprijs.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• !null
@MrFl0ppY Nou ja, daarom het voorstel om alleen vloerverwarming te doen. En eventueel bij het badkamer ontwerp de Douche WTW optie kiezen (is geniaal door simpelheid, en bij warmtepomp betekent het een kleinere boiler kunnen plaatsen)
En vloerverwarming is heerlijk, dus uit comfort oogpunt is het al een goede keuze.

Maar goed, wat jij noemt is het volgende grote hoofdstuk in duurzame energie, energie opslag.
Zoalng men daar niet in slaagt is het inderdaad nog op het flexibele gas.
Maar dat is mooi, we kunnen duurzame energie blijven toevoegen voorlopig, met gas als schoonste alternatief (ten opzichte van kolen en kern energie)

Gas zou goedkoper kunnen worden op de energiemarkt, maar dat is lastig te zeggen. Als consument heb je met de energiebelasting te maken die meer bepalend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook nieuw bouw met gas in de toekomst komt hier wel een elektrische cv ketel die door het dak gevoed gaat worden. Waarom nu nog niet te nieuw dus kans op kinderziektes waar ik niet op zit te wachten. Oplevering is trouwens eind van het jaar begin 2019 en hier kon gewoon nog gas in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
!null schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:04:

@knoxorr Opleveren van een huis wat niet aan het bouwbesluit voldoet mag wel, je mag er dan alleen nog niet wonen. Als je later zelf zorgt dat het wel voldoet aan het bouwbesluit mag je er wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 09:10:
Hier ook nieuw bouw met gas in de toekomst komt hier wel een elektrische cv ketel die door het dak gevoed gaat worden. Waarom nu nog niet te nieuw dus kans op kinderziektes waar ik niet op zit te wachten. Oplevering is trouwens eind van het jaar begin 2019 en hier kon gewoon nog gas in
Waar komt die fabel vandaan dat warmtepomptechniek nog te nieuw is? Het klopt dat het in Nederland nog niet op grote schaal toegepast wordt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Zweden, daar is de warmtepomp in de laatste 20 jaar tot de standaardoptie voor verwarming geworden.

De techniek is volgens mij ondertussen wel volwassen geworden, waar het misschien nog aan schort is de kennis van (een deel) van de installateurs.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joris748 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 09:38:
[...]

Waar komt die fabel vandaan dat warmtepomptechniek nog te nieuw is? Het klopt dat het in Nederland nog niet op grote schaal toegepast wordt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Zweden, daar is de warmtepomp in de laatste 20 jaar tot de standaardoptie voor verwarming geworden.

De techniek is volgens mij ondertussen wel volwassen geworden, waar het misschien nog aan schort is de kennis van (een deel) van de installateurs.
Ik heb het niet over een warmtepomp. Maar een elektrische cv ketel. Deze zal dan gevoed worden door de panelen op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 09:39:
[...]

Ik heb het niet over een warmtepomp. Maar een elektrische cv ketel. Deze zal dan gevoed worden door de panelen op het dak
Sorry, niet goed gelezen.

Maar waarom zou je kiezen voor een electrische CV-ketel met een rendement van ca 99%, terwijl een lucht/water WP een rendement van 200 tot 300% heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat die warmte pomp vele malen duurder is en meer ruimte in neemt ?Ben me nog aan het oriënteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 09:47:
Omdat die warmte pomp vele malen duurder is en meer ruimte in neemt ?Ben me nog aan het oriënteren.
Als vuistregel kun je nemen dat met een COP van 1, een verbruik van 10.000 kWh overeenkomt met een verbruik van 1.000 m3 gas. Daar heb je heel veel zonnepanelen voor nodig. Daarnaast leveren zonnepanelen geen energie op het moment dat de warmtevraag het grootst is (bv winteravonden). Dat wordt een probleem als je niet meer kunt salderen.

De gasprijs zal flink moeten stijgen, wil een electrische CV kunnen concurreren met een gasgestookte CV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 09:47:
Niemand zou iets moeten doen met een elektrische CV.

Pak je energie rekening, en maak hem 3 keer zo duur. Leuk? Nee he? Daarom nooit een elektrische CV.
Verkoop daarvan zou echt verboden moeten worden.
Alleen het tapwater gedeelte van een elektrische CV (dus gewoon een doorstroomverwarmer) kan nog eens praktisch of zinnig zijn. Maar om je verwarming mee te draaien slaat nergens op.

Haal dan je radiatoren van je muur af, en vervang ze door elektrische radiatoren, dat is hetzelfde effect, maar dan directer en dus efficienter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:10:
[...]

Niemand zou iets moeten doen met een elektrische CV.

Pak je energie rekening, en maak hem 3 keer zo duur. Leuk? Nee he? Daarom nooit een elektrische CV.
Verkoop daarvan zou echt verboden moeten worden.
Alleen het tapwater gedeelte van een elektrische CV (dus gewoon een doorstroomverwarmer) kan nog eens praktisch of zinnig zijn. Maar om je verwarming mee te draaien slaat nergens op.

Haal dan je radiatoren van je muur af, en vervang ze door elektrische radiatoren, dat is hetzelfde effect, maar dan directer en dus efficienter.
Wat een onzin weer . Ik krijg genoeg panelen op het dak dus dat heeft geen invloed op de energie rekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:13:
[...]

Wat een onzin weer . Ik krijg genoeg panelen op het dak dus dat heeft geen invloed op de energie rekening
Fijn dat je open staat voor goedbedoelde adviezen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
[...]

Wat ik opschrijf is geen onzin hoor.

Dus wat voor woning is het, en hoe groot?

En hoeveel panelen ga je leggen?

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 16-02-2018 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joris748 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:14:
[...]

Fijn dat je open staat voor goedbedoelde adviezen 8)7
Sorry kan soms wat bot zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:15:
[...]

Wat ik opschrijf is geen onzin hoor.

Dus wat voor woning is het, en hoe groot?

En hoeveel panelen ga je leggen?
Nieuwbouw a++
geen idee eigenlijk lijk onder wordt 11.5 bij 6 en dan 3 woon lagen .

Wat ik begrepen heb 24 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:52:
[...]

Nieuwbouw a++
geen idee eigenlijk lijk onder wordt 11.5 bij 6 en dan 3 woon lagen .

Wat ik begrepen heb 24 stuks.
Balansventilatie (warmteterugwinning) of gewone afzuiging?
Drie dubbel glas? (triple glas)

Worden die panelen vanuit de bouw gedaan?
Dat wordt dan gedaan om de EPC naar beneden te krijgen, en dan heb je waarschijnlijk geen triple glas of geen balansventilatie o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 16:23:
[...]

Balansventilatie (warmteterugwinning) of gewone afzuiging?
Drie dubbel glas? (triple glas)

Worden die panelen vanuit de bouw gedaan?
Dat wordt dan gedaan om de EPC naar beneden te krijgen, en dan heb je waarschijnlijk geen triple glas of geen balansventilatie o.i.d.
Wtw en trippel glass

Wij willen de energie rekening zo dicht mogelijk naar 0 brengen dus deels uit de bouw en deels op eigen verzoek

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2018 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 16:35:
[...]

Wtw en trippel glass

Wij willen de energie rekening zo dicht mogelijk naar 0 brengen dus deels uit de bouw en deels op eigen verzoek
Okee. Ik weet niet hoe die panelen allemaal liggen. Maar misschien dat het iets van 7000kWh opbrengt in gunstigste geval?

Heb je vloerverwarming?
Is het een rijtjeshuis of vrijstaand/hoekwoning?

Met een warmtepomp erbij ruuuuim voldoende om je eigen verbruik van elektriciteit en verwarming te voldoen, uitgaande van gemiddeldes.

Met een elektrische CV zal het niet voldoende zijn. Lijkt me dat je toch al gauw 8000kWh kwijt bent aan je elektrische CV per jaar, en dan nog je eigen elektra verbruik.
Als je dan nog onzuinig leeft, thermostaat altijd op 21 en meerdere ruimtes warmhouden naast de woonkamer, dan gaat het nog erger zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 16-02-2018 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 16:43:
[...]

Okee. Ik weet niet hoe die panelen allemaal liggen. Maar misschien dat het iets van 7000kWh opbrengt in gunstigste geval?

Heb je vloerverwarming?
Is het een rijtjeshuis of vrijstaand/hoekwoning?

Met een warmtepomp erbij ruuuuim voldoende om je eigen verbruik van elektriciteit en verwarming te voldoen, uitgaande van gemiddeldes.

Met een elektrische CV zal het niet voldoende zijn. Lijkt me dat je toch al gauw 8000kWh kwijt bent aan je elektrische CV per jaar, en dan nog je eigen elektra verbruik.
Als je dan nog onzuinig leeft, thermostaat altijd op 21 en meerdere ruimtes warmhouden naast de woonkamer, dan gaat het nog erger zijn.
Hoek woning met onder vloer verwarming . Boven radiatoren.

Ok dus eigenlijk is de warmte pomp de beste keus.. vind allen de ruimte die je kwijd bent niet zo prettig idee.

Want motor buiten en op zolder pomp en boiler vat voor tap water .klopt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Verwijderd Ja en nee. Ik heb zelf een monobloc, dat is alles in 1 en staat in zijn geheel buiten. Uiteraard het boilervat binnen. Maar daar heb je wel wat keuze in. Zo kun je, als je een douche WTW gebruikt en geen bad hebt, een hele kleine boiler ophangen aan de muur bijvoorbeeld.
Of als je echt geen ruimte wil inleveren (maarja je hebt 200 m2) dan zou je nog een elektrische doorstroom verwarmer kunnen plaatsen, niet zuinig als een warmtepomp maar wel lekker makkelijk.

Maar ik zou op de volgende dingen letten aan bouwopties e.d.
- onder of in badkamer kijken voor douche wtw
- radiatoren laten plaatsen die voor lage temperatuur verwarming geschikt zijn, bijvoorbeeld Jaga Strada
- 3 fase kan, maar is waarschijnlijk al voorbereid tot in meterkast? Zo kun je ten alle tijden voor 200 euro 3 fase regelen indien nodig

Ik weet niet in hoeverre de bouwer open staat voor het plaatsen van een warmtepomp, vinden ze vaak maar gedoe of rekenen belachelijke prijzen.
Eventueel zou je wel makkelijk loze leidingen alvast kunnen laten leggen naar waar je de warmtepomp zou willen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 19:44:
@Verwijderd Ja en nee. Ik heb zelf een monobloc, dat is alles in 1 en staat in zijn geheel buiten. Uiteraard het boilervat binnen. Maar daar heb je wel wat keuze in. Zo kun je, als je een douche WTW gebruikt en geen bad hebt, een hele kleine boiler ophangen aan de muur bijvoorbeeld.
Of als je echt geen ruimte wil inleveren (maarja je hebt 200 m2) dan zou je nog een elektrische doorstroom verwarmer kunnen plaatsen, niet zuinig als een warmtepomp maar wel lekker makkelijk.

Maar ik zou op de volgende dingen letten aan bouwopties e.d.
- onder of in badkamer kijken voor douche wtw
- radiatoren laten plaatsen die voor lage temperatuur verwarming geschikt zijn, bijvoorbeeld Jaga Strada
- 3 fase kan, maar is waarschijnlijk al voorbereid tot in meterkast? Zo kun je ten alle tijden voor 200 euro 3 fase regelen indien nodig

Ik weet niet in hoeverre de bouwer open staat voor het plaatsen van een warmtepomp, vinden ze vaak maar gedoe of rekenen belachelijke prijzen.
Eventueel zou je wel makkelijk loze leidingen alvast kunnen laten leggen naar waar je de warmtepomp zou willen plaatsen.
Hier wel en bad en een aan kids die er lekker gebruik van willen maken. Ja liever geen ruimte verliezen omdat er van de zolder 2 slaap kamers gemaakt zouden worden..

Je kan nooit meter genoeg hebben.
Ik ga me.maar eens inlezen en.overleggen.met de bouwer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Haha je hebt echt enorm veel ruimte. Anders maak je ergens een ruimte voor wasmachine en droger en zet je hem daarbij? Uiteindelijk gaat het maar om 60 cm diameter meestal. En dat is echt niks op 200m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus met een warmte pomp en boiler vat en motor buiten is het klaar ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
[...]

Misschien kortzichtig ...
Maar als je moet verwarmen, schijnt de zon niet ( optimaal )

Ik mag aannemen dat de opbrengst in de winter niet voldoende is om de elektrische verwarming te laten draaien.
Of je gaat nog een paar accupacks wegzetten ergens in een hoekje, als buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 20:24:
Dus met een warmte pomp en boiler vat en motor buiten is het klaar ?
Nee boilervat wel binnen.
Ik heb hier een 300 liter vat staan, ruim voldoende voor ieder gezin, en die is 60 cm diameter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knoxorr
Ik heb in ieder geval besloten om de vloerverwarming nu wel al aan te schaffen. Mocht ik in dit huis mee maken dat gas verleden tijd gaat worden dan kan ik hopelijk makkelijker om.

Bedankt voor jullie bijdrage.

Ik zie overigens dat er in de bovenstaande reacties nog losse discussies ontstaan, van mij mag een mod deze topic wijzigen van vraag naar discussie als dat van meerwaarde is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 17:40:
[...]

Nee boilervat wel binnen.
Ik heb hier een 300 liter vat staan, ruim voldoende voor ieder gezin, en die is 60 cm diameter
Ik kreeg als advies mee dat 300 niet genoeg zou zijn.
Gezin van 5 bad en loop douche

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

FreshMaker schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 20:43:
[...]

Misschien kortzichtig ...
Maar als je moet verwarmen, schijnt de zon niet ( optimaal )

Ik mag aannemen dat de opbrengst in de winter niet voldoende is om de elektrische verwarming te laten draaien.
Of je gaat nog een paar accupacks wegzetten ergens in een hoekje, als buffer
Dat word gewoon verrekend hoor.

Zomers 3k KwH produceren en terugleveren, in winter 3k afnemen = netto 0 betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2018 @ 19:26:
[...]

Ik kreeg als advies mee dat 300 niet genoeg zou zijn.
Gezin van 5 bad en loop douche
Zal in de praktijk wel meevallen, maar het zou kunnen. Je kunt altijd nog een elektrische doorstroomverwarmer ophangen als backup.

Kijk bij dat soort dingen wel even naar een douche wtw, want dat gaat dan heel erg veel schelen.

Pagina: 1