Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:42
Nogmaals, ik ben het eens met de strekking van het verhaal van ZML. De politiek moet een flinke schop onder de kont (vraag is natuurlijk: hoe?). En ja, we mogen blij zijn met programma's die getallen ophoesten en met de onafhankelijkheid van de NPO. Allemaal waar. Ik geef enkel aan dat ik me in dit soort discussie liever baseer op de cijfers achter de cijfers (wetenschappelijk onderzoek, statistieken e.d.) i.p.v. op een satirisch programma. Noem me maar gek.

Ik noem nog maar eens de biomassa. Volgens Arjan zeker niet duurzaam. Samen even lachen om Kamp en we weten het allemaal zeker: biomassa kunnen we wegstrepen. Terwijl dat blijkbaar genuanceerder ligt. Gezien het grote aandeel van biomassa lijkt me dat meer dan een discussie in de marge. Lijkt me dan toch wel relevant waar we onze informatie vandaan halen. Wat ik (voorzichtig) constateer is dat het item in ZML voor velen een eye-opener was. Dat is mooi. Maar er zit (door de eenzijdigheid) ook een gevaar in. Want hoe staan we b.v. tegenover initiatieven om lokale biomassa-centrales te bouwen? Zien we dat als een daadwerkelijke (hoewel niet optimale) verbetering of hebben we het beeld dat we dan net zo goed gas kunnen verstoken? Dat soort lokale thema’s zijn nou net de thema’s waar we wel concreet iets aan kunnen doen en waar we mogelijkerwijs binnenkort over mogen stemmen.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 08:32
Leuke topic, komt goed van pas 😊

Eind april gaan we verhuizen naar ons nieuwe woning (bestaand, bj 2000) In deze woning hangt een CV (HR) ketel van 2000 en is bijna 18 jaar niet onderhouden geweest, in ieder geval niet regulier onderhouden. Kans is daardoor aanwezig dat deze vervangen moet worden.

Nu ben ik toch even aan het rondneuzen naar ketels, maar ook naar alternatieven van de ketel. Er is geen vloerverwarming, dus alles wordt op basis van traditionele radiatoren verwarmd.
Daarnaast zullen we nog steeds blijven koken op gas en er is in de keuken een cooker.

Door de nieuwsberichten van de laatste tijd begin ik te twijfelen om de ketel te vervangen of toch even mee wachten tot dat alles een beetje duidelijker is. Ik bedoel; het forceerbeleid vanuit de overheid en de kosten per m3.

Een hybride ketel is leuke oplossing, maar door de warmtepomp een behoorlijke investering. :(

Het is gas of ik moet mij helemaal upgraden/uitbreiden met PVs, warmtepomp en WTW of iets dergelijke.
HR ketel gaat mij ongeveer tussen de 1500 – 2000 euro kosten en zou zonde zijn als ze jne na paar jaar verplichten om van het gas af te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 12:42
Ik meld mij ook maar even in dit topic, afgelopen december een huis gekocht. Twee-onder-1-kap woning uit 1996 met energielabel C. Nu kwamen we uit een huurwoning uit 2011, hartstikke goed geïsoleerd, 's avonds de verwarming uit, was de volgende morgen 1 of 2 graden koeler, maar nog steeds behagelijk. Het huidige huis is andere koek o<:)
Ik vind het allemaal niet zo'n probleem, maar de vriendin is zo'n koukleum die het het liefst 21 graden stookt de hele dag door :-(

Sterker nog, volgens mij hebben we een CV ketel die zo oud is als het huis :+ ergens tussen de 21 en 22 jaar oud dus. Dit zal ik komend weekend eens uitzoeken, want misschien is hij wel vervangen ergens halverwege. Alleen gezien de hele discussie die gaande is om langzaamaan van gas af te stappen, sta ik er wel huiverig tegenover om een nieuwe gasgestookte ketel te laten installeren. Maar elektrisch blijkt dus al gauw 4x zo duur te zijn in het gebruik. Zonnepanelen zouden dan noodzakelijk zijn, maar om eerlijk te zijn hebben we daarvoor de komende jaren eigenlijk helemaal het geld niet voor om zoveel panelen te plaatsen dat het we richting neutraal gaan met een elektrische cv, plus het dak ligt echt op het zuid-oosten, ook niet heel ideaal dus. Dit topic is voor mij dus erg nuttig om me te oriënteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
@Ossi Weet je al jaarverbruik cijfers van die huis? En welke gemeente?
Alles met radiatoren of vloer verwarming of convector put?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
!null schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 17:55:
@Ossi Weet je al jaarverbruik cijfers van die huis? En welke gemeente?
Alles met radiatoren of vloer verwarming of convector put?
Nee ik heb geen idee. We hebben het huis van een investeringsmaatschappij gekocht, die het op een veiling heeft gekocht. Dus de oude bewoners zijn out-of-the-picture.
Ik weet niet hoe de gemeente relevant is voor het plaatje, maar het is gemeente Westerveld.
Hele huis is verwarmd met radiatoren, lopen her en der wel wat verwarmingsbuizen door de vloer, wat erg prettig is, maar dat reken ik maar niet als vloerverwarming :+

We willen wel graag een houtkachel, dus die investering gaat nog wel komen, maar ook dat is niet goedkoop stoken, tenzij je al je hout gaat sprokkelen. Wat volgens mij ook niet echt legaal is.

Ik zal nog wel contact hebben met de buren en eens vragen hoeveel zij verstoken. Maar ook zij hebben een houtkachel, dus wordt het lastig vergelijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Ossi op 13-02-2018 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:15

vhal

ಠ_ಠ

Toch bijzonder dat onze nieuwbouwwoning van nu 1 jaar oud gewoon een CV ketel en gas heeft...

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
jazzozo schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:38:
Ik zou willen dat ik gas had in mijn woning, ik heb dus enkel kookgas.

Stadsverwarming en een elektrische boiler voor warm water. Leuk man. Na het eten afwassen, kan je met geluk daarna nog 2 minuten douchen voordat dat rot ding weer 8 uur lang moet opwarmen. Maar wel een stroomverbruik van 4500kwh door dat rot apparaat.
Je hebt dus wél gas; kookgas betekend alleen dat je minder dan 500m3/jaar gebruikt.

Afwassen onder een door stromende warme kraan? Dat moet je ook niet doen.
Koud voorspoelen, en dan afwaszeep in de bak, onder een klein straaltje afwassen en meteen naspoelen, voor de bak vol is ben je klaar met de afwas.

Bij een vriendin in een all-electric huis zonder warmtepomp een totaal verbruik van minder dan 4000kWh/jaar. Volledig via de zonnepanelen opgewekt.

En de 50L boiler moet inderdaad meer dan 8 uur opwarmen, maar gebruikt dan ook maar 170W.
Boilers die als electrischeboiler zijn verkocht ken ik alleen als 1 / 1,5 / 2kW. Dus ècht geen 8 uur opwarmen.
DutchKel schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:17:
[...] Ik ben me ook aan het verdiepen in een vervanger van de CV ketel. Maar ik had begrepen dat een CV ketel vervangen door een elektrische boiler alleen maar meer geld kost omdat het verwarmen met electriciteit 3 keer zo duur is dan op gas.

Tenzij je dusdanig veel zonnepanelen hebt dat je het met het overschot aan energie daarvan kunt opvangen.

Dus voor zover ik weet is er een terugverdientijd die ruim in de min staat.
Je moet ook niet electrisch gaan verwarmen, met een verwarmingselement, maar met een warmtepomp.
Die hebben een effectief rendement tot 700%; dus tot ongeveer de halve energie kosten als je aanneemt dat electra ongeveer 3x zo duur is per energie eenheeid. Er is dus wel financieel te besparen.
MdO82 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:09:
Wellicht niet zo heel relevant, maar stel dat je een boiler gaat plaatsen in de keuken.
Dat is voor mij namelijk de eerste stap waar ik mee zal beginnen, hoeveel t.v.t. (terugverdientijd) zou je dan moeten rekenen.

Ik dacht even heel simpel de aanschafprijs delen door de kosten per kuub gas, maar ik krijg dan zulke vreemde bedragen dat ik twijfel of ik juist reken :)
vectormatic schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:19:
[...] Per Joule energie/warmte is elektra pakweg een factor 4 duurder dan gas, dus tenzij je een gigantisch warmteverlies tussen je CV Ketel en keukenkraan hebt, kan je met huidige prijzen geen cent aan investering ooit terugverdienen.
Zeker als je zonnestroom over hebt kan je met een keuken boiler leuk besparen.
Nooit meer al die meters leiding en de ketel opwarmen om je handen niet met koud water te hoeven wassen, of om een kopje warm water te hebben. Zelfs voor een teiltje afwaswater gooi je zeker de helft aan warmte weg voordat het in de keuken is. Dus zeker als je steeds kleine beetjes warmwater gebruikt is er weldegelijk wat te besparen.
Frieda schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:23:
[...] mja, wat de rest verstookt weet ik niet maar ik betaal:

300 kuub (ruim genomen) a € 0,67585 Per m3 = €197,55 per jaar
vastrecht = 12*€ 3,96 Per maand = €47,52 per jaar
-> maakt een totaal van een whopping €245,07 aan gaskosten per jaar. [...]
Je vergeet de netbeheerkosten van €200 - €300 per jaar...
bert pit schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 22:36:
Kan iemand mij vertellen wat de beste optie is om van het gas af te komen in de volgende situatie:

- Jaren 30 huis 2/1 kap, met redelijke isolatie (dubbel glas, spouwmuurisolatie, dak geïsoleerd)
- Houten vloer met parket
- Hoge temperatuur verwarming met radiatoren
- stook nu ca 1.100 m3 /jaar en (regelmatig de houtkachel)
- Orienteer je op vloerisolatie
- Ga over naar lage temperatuur verwarming (Jaga Strada oid)
- Vergelijk ELGA (oid) met airco die ook kan verwarmen.

Als je onder de 500m3 komt krijg je de eerste bonus: lagere netbeheerkosten.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:28
Bij de aanschaf van de nieuwe keuken stappen we over van koken op gas naar koken op inductie.

Vorig jaar een HR++ ketel laten hangen. Volgend jaar kunststof kozijnen. Dus we verwachten wel een daling in gasverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

onetime schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 19:56:
[...]
Koud voorspoelen, en dan afwaszeep in de bak, onder een klein straaltje afwassen en meteen naspoelen, voor de bak vol is ben je klaar met de afwas.

[...]

Zeker als je zonnestroom over hebt kan je met een keuken boiler leuk besparen.
Nooit meer al die meters leiding en de ketel opwarmen om je handen niet met koud water te hoeven wassen, of om een kopje warm water te hebben. Zelfs voor een teiltje afwaswater gooi je zeker de helft aan warmte weg voordat het in de keuken is. Dus zeker als je steeds kleine beetjes warmwater gebruikt is er weldegelijk wat te besparen.
Een keuken boiler heeft nog een voordeel: je verbruikt minder water. Want die helft aan warmte betekend ook dat je dat water langer laat lopen voordat het heet genoeg is in de keuken. En je leert wel af om onder een stromende kraan af te wassen... En als je het gelijk goed doet, heb je ook gelijk kokend water uit de kraan.

(en dankzij een keukenboiler hebben wij nu ook warm water in de bijkeuken, daar loopt alleen een koudwater leiding heen, voor de wasmachine)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 18:33
onetime schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 19:56:
[...]

Je hebt dus wél gas; kookgas betekend alleen dat je minder dan 500m3/jaar gebruikt.

Bij een vriendin in een all-electric huis zonder warmtepomp een totaal verbruik van minder dan 4000kWh/jaar. Volledig via de zonnepanelen opgewekt.

En de 50L boiler moet inderdaad meer dan 8 uur opwarmen, maar gebruikt dan ook maar 170W.
Boilers die als electrischeboiler zijn verkocht ken ik alleen als 1 / 1,5 / 2kW. Dus ècht geen 8 uur opwarmen.
Helaas voor mij is die boiler 1000W, dus dat tikt nogal aan op mijn energierekening. En dat ding doet er dus echt 8 uur over om op temperatuur te komen. Bedrijf wat die dingen heeft opgehangen heb ik al contact mee opgenomen gezien mijn buren een nieuwer model hebben wat minder stroom verbruikt, maar die geven geen gehoor aan mijn klacht. Leuk man, huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

WhySoSerious schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:14:

Lithium is er nog zat, en wordt op steeds meer plekken gevonden (vraag en aanbod). Momenteel is het helaas te goedkoop om te recyclen, maar dat punt komt natuurlijk op een gegeven moment vanzelf.
En de Li batterijenindustrie gebruikt 42% van de kobaltproductie, een berucht conflictmineraal afhankelijk van semi-dwangarbeid.

Niet de eerste keer dat voor "groene" energietechnologie een externaliteit wordt genegeerd.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
jazzozo schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 08:41:
[...] Helaas voor mij is die boiler 1000W, dus dat tikt nogal aan op mijn energierekening. En dat ding doet er dus echt 8 uur over om op temperatuur te komen. Bedrijf wat die dingen heeft opgehangen heb ik al contact mee opgenomen gezien mijn buren een nieuwer model hebben wat minder stroom verbruikt, maar die geven geen gehoor aan mijn klacht. Leuk man, huren.
Het is niet die 1kW die het 'duur' maakt, maar het vermogen vermenigvuldigd met de tijd.

Als je je niet wilt aanpassen helpt niets natuurlijk, maar ik zou nog eens bekijken hoe ik dingen doe.
5 minuten douchen wordt vaak als genoeg gezien, maar ben je bewust van de gevolgen als je 15min douched.

Waar je wel iets aan zou kunnen doen is de isolatie van de boiler; ik heb een warmte foto van een boiler die er ook voor zorgt dat de hele hoek waar hij hangt duidelijk warmer is dan zijn omgeving, vooral erboven ...

Je zou hem kunnen inpakken in bubbeltjes folie oid, zie maar of je er nog afwerking omheen maakt.

edit: die 8 uur; warmt je boiler alleen op tijdens laag stroomtarief? ("nachtstroom")
8 uur * 1kW * 365 dagen = 2920kWh

[ Voor 5% gewijzigd door onetime op 14-02-2018 12:55 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@jazzozo Huh, zoveel kWh voor een 50 liter elektrische boiler?
Toen wij nog woonden in ons huur appartementje hing daar een 80 liter elektrische boiler. Geen idee wat hij precies verbruikte, maar ons totaal verbruik was iets van 2500 tot 3000kWh. Ik vind het een absurd verbruik voor de elektrische boiler, dus ik vraag me af of er niet iets goed mis is.

Als je alleen afwast en doucht op die boiler dan is dat verbruik veeel te hoog. Dat kan normaliter niet eens. Heb je echt die boiler wel gemeten over een langere tijd?'

Ik denk dat er misschien een inlaat combinatie of thermostaat kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@!null vergeet niet dat hij met de afwas zijn boiler al leeg zegt te hebben... (dat zou mij niet lukken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@jazzozo Heb je ook een bovengemiddelde waterrekening? Of loopt de watermeter in ieder geval door in tijden (bijvoorbeeld uurtje of meer aan kijken) waarin je weet dat je geen water verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:53
nextware schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 22:14:
Bij de aanschaf van de nieuwe keuken stappen we over van koken op gas naar koken op inductie.

Vorig jaar een HR++ ketel laten hangen. Volgend jaar kunststof kozijnen. Dus we verwachten wel een daling in gasverbruik.
Koken op gas is maar circa 5% van je verbruik, verwacht dus niet veel te sparen hiermee. Hou er wel rekening mee dat je stroomverbruik enorm omhoog gaat. Inductie verbruik is niet bepaald laag.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
@!null Water zit bij mijn huurprijs inbegrepen, dus daar heb ik geen benul van. Voor de rest heb ik allemaal zuinig spul staan. A+++ enzo. Ik snap ook niks van dit verbruik, maarja... Probleem is ook dat onze meterkast geen nacht schakeling heeft zitten op de boiler, dus hij draait ook gewoon overdag volle toeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@jazzozo Volgens mij begrijp je niet helemaal hoe het werkt.

Een elektrische boiler wordt verwarmd door een elektrisch element, en als ie warm genoeg is, stopt ie (thermostaat functie).
Een elektrische boiler is niet het zuinigste wat er is, maar 50 liter is niet zo heel veel, en kan per definitie geen 4000kwh verbruiken zoals jij noemt. Nou ja, tenzij er dus iets goed mis mee is, of de warm water kraan de hele dag open staat.

Wij hadden een 80 liter elektrische boiler en die "stond ook altijd aan" maar dat zegt helemaal niks.

Hoe ben je tot die verbruikscijfers gekomen? Hoe heb je het gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Ossi schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 14:39:
Sterker nog, volgens mij hebben we een CV ketel die zo oud is als het huis :+ ergens tussen de 21 en 22 jaar oud dus. Dit zal ik komend weekend eens uitzoeken, want misschien is hij wel vervangen ergens halverwege. Alleen gezien de hele discussie die gaande is om langzaamaan van gas af te stappen, sta ik er wel huiverig tegenover om een nieuwe gasgestookte ketel te laten installeren. Maar elektrisch blijkt dus al gauw 4x zo duur te zijn in het gebruik. Zonnepanelen zouden dan noodzakelijk zijn, maar om eerlijk te zijn hebben we daarvoor de komende jaren eigenlijk helemaal het geld niet voor om zoveel panelen te plaatsen dat het we richting neutraal gaan met een elektrische cv, plus het dak ligt echt op het zuid-oosten, ook niet heel ideaal dus. Dit topic is voor mij dus erg nuttig om me te oriënteren :)
Waar komt dit verhaal toch vandaan?
Een warmtepomp is net 40% efficiënter (dus ook goedkoper) in het gebruik dan gas.

Of ga je je huis stoken met elektrische kacheltjes :)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
@!null Ik had mijn energieverbruik opgevraagd bij mijn energieleverancier en daar kwam uit dat ik ruim 4000kwh verbruik op jaarbasis. Gezien de rest van mijn apparatuur allemaal zuinig is en ik heel erg goed oplet met het uitzetten van mijn PC, TV etc. ging ik al gauw van de boiler uit. De firma die de boiler bij mij onderhoudt vermelde dat het ding 1000w gebruikt. Op het moment dat ik mijn warm water heb gebruikt (Ik douche 's ochtends 5 minuten, daarna mijn vriendin nog 5 minuten als zij richting haar werk moet) is de boiler zo goed als leeg. Deze gaat dan wederom opwarmen, dit duurt dan een paar uur. Laten we zeggen dat de boiler alleen goed is voor zo'n 8KWH per dag. 8 x 365 = 2920kwh. De rest van het verbruik is dan mijn overige apparatuur, maar net boven de 1000kwh, dat is niet zo gek naar mijn idee.

Of ik moet hier ergens een fout in mijn berekening maken. De man vermelde mij dat het zo'n 8 uur duurt voordat mijn boiler is opgewarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
psy schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 15:16:
[...]

Waar komt dit verhaal toch vandaan?
Een warmtepomp is net 40% efficiënter (dus ook goedkoper) in het gebruik dan gas.

Of ga je je huis stoken met elektrische kacheltjes :)
Je hebt verschillende manieren van verwarmen, waar ik nu op doel is een electrische CV-ketel. Geen Warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
jazzozo schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 15:47:
@!null Ik had mijn energieverbruik opgevraagd bij mijn energieleverancier en daar kwam uit dat ik ruim 4000kwh verbruik op jaarbasis. Gezien de rest van mijn apparatuur allemaal zuinig is en ik heel erg goed oplet met het uitzetten van mijn PC, TV etc. ging ik al gauw van de boiler uit. De firma die de boiler bij mij onderhoudt vermelde dat het ding 1000w gebruikt. Op het moment dat ik mijn warm water heb gebruikt (Ik douche 's ochtends 5 minuten, daarna mijn vriendin nog 5 minuten als zij richting haar werk moet) is de boiler zo goed als leeg. Deze gaat dan wederom opwarmen, dit duurt dan een paar uur. Laten we zeggen dat de boiler alleen goed is voor zo'n 8KWH per dag. 8 x 365 = 2920kwh. De rest van het verbruik is dan mijn overige apparatuur, maar net boven de 1000kwh, dat is niet zo gek naar mijn idee.

Of ik moet hier ergens een fout in mijn berekening maken. De man vermelde mij dat het zo'n 8 uur duurt voordat mijn boiler is opgewarmd.
8 uur? :')
Volgens mij kun je beter een waterkoker gaan gebruiken dan dat apparaat 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@jazzozo Ik denk dat er iets mis gaat ergens.

Met 1 kWh kun je 50 liter water 17 graden opwarmen. In de praktijk zal je dus 2 kWh a 3 kWh spenderen om zo'n boiler van helemaal koud naar helemaal warm op te warmen. 3 * 365 = 1095 kWh.

Met 3000 kWh zou je dus grofweg 3 keer je boiler per dag leeg kunnen trekken en weer op kunnen warmen, maar dat doe je niet.

Dus ik denk dat die claim van 8 uur onzin is (tenzij er maar een 500W elementje in zit ofzo).
Maar dan nog, je trekt die boiler niet zo vaak leeg.

Hoe weet je dat de rest van je apparatuur maar op 1000kWh zit? Geen wasmachine?
Volgens mij doe je aannames op basis van wat jou vertelt wordt maar heb jij niks gemeten.

Wat voor stekker heeft die boiler? Een gewone stekker?
Ga naar de bouwmarkt, koop voor 10 euro zo'n energiemeter en monitor hem even een doorsnee dag of een week. En dan de rest van je apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
@!null Probleem is dat de boiler direct op de meterkast zit, dus ik kan daar geen meter tussen plaatsen.

De wasmachine en koelkast zijn beiden in 2017 aangeschaft met een A+++ kenmerk, dus ik denk niet dat die erg veel vreten... Voor mijn woonomstandigheid zou ik op zo'n 1500kwh moeten zitten, maar dat is dus flink meer. Ik kan de boiler niet uitmeten, noch wil de firma die dat ding er heeft opgehangen er iets aan doen. Ik sta dus een beetje machteloos wat dat betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@jazzozo Ok, dat kan allemaal zijn. Maar je gegevens kloppen echt niet. Dat kan gewoon niet, tenzij de boiler kapot is of ergens een warm water leiding lekt.
En gezien je het ook niet daadwerkelijk meet, geloof ik het ook niet echt.

Hoeveelheden als 1000kWh en 1500kWh voor een twee persoonshuishouden is wel laag hoor.
Ik ken iemand die alleen woont, geen wasmachine heeft, oude gaskachels en geiser (dus ook geen stroomverbruik voor verwarming) en die zit alsnog op 800kWh. Wat al behoorlijk laag is.

Ik denk dat je je eigen verbruik erg onderschat, en dat maar eens per apparaat een weekje in de gaten moet houden. Je gegevens zijn gebaseerd op aanname.

Bovendien helpt het de discussie niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
vhal schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 19:03:
Toch bijzonder dat onze nieuwbouwwoning van nu 1 jaar oud gewoon een CV ketel en gas heeft...
Het lijkt misschien raar, maar zolang je met een CV-ketel en wat maatregelen kunt voldoen aan de regelgeving zullen er woningen gebouwd worden met CV-ketels. Simpelweg omdat dat goedkoper te realiseren is dan de alternatieven. Ook al wordt het verschil kleiner, er zijn zat scenario’s waarin een aannemer dat verschil echt niet bij gaat leggen. Er zal wat dat betreft echt op het gebied van regelgeving of betaalbaarheid van alternatieven wat moeten veranderen.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:02
jazzozo schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 16:23:
@!null Probleem is dat de boiler direct op de meterkast zit, dus ik kan daar geen meter tussen plaatsen.

De wasmachine en koelkast zijn beiden in 2017 aangeschaft met een A+++ kenmerk, dus ik denk niet dat die erg veel vreten... Voor mijn woonomstandigheid zou ik op zo'n 1500kwh moeten zitten, maar dat is dus flink meer. Ik kan de boiler niet uitmeten, noch wil de firma die dat ding er heeft opgehangen er iets aan doen. Ik sta dus een beetje machteloos wat dat betreft.
Koop maar alsnog zo'n kWh metertje en ga alle apparatuur die je wel kan meten maar eens testen.
Neem bijvoorbeeld een Ziggo Horizon box. Die gebruikt terwijl hij stand-by staat 60W. Dat is meer dan 500kWh per jaar.

Verder kost 1L water 30 graden verwarmen (voor douchen) 125,4 kJ = 35Wh.
1 min douchen is gemiddeld 8L water = 279Wh
10 min douchen (of ander warm water) per dag = 1017 kWh
Plus nog wat warmteverliezen van de boiler tijdens het warmhouden van het water.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
@!null Ik denk ook dat het in mijn boiler zit, alleen ik kan dat ding dus niet uitmeten, hij zit direct op mijn meterkast. Dus zo'n metertje van de bouwmarkt gaat niet.

Overige feitjes (Ik haal deze gegevens uit de Pricewatch noteringen van spullen die ik bezit, dus ik ga er van uit dat ik accuraat ben)

pricewatch: AEG L6FB84IW
156,2kwh verbruik dus op jaarbasis

pricewatch: Whirlpool BSNF 8152 OX
241kwh op jaarbasis

Mijn TV is het oudste zo'n beetje wat ik heb staan (Ok, die boiler niet meegerekend, maar die is dan ook niet van "mij") en die verbruikt maar 50w!

pricewatch: Sony KDL-50W705B Zwart

En nog zeggen die rotzakken van die boiler maatschappij: Oh nee, ligt echt niet aan onze boiler hoor! Dat ding is tiptop! Dat hoort zo, stroomverbruik voor een gezinswoning met een royale hoeveelheid aan slaapkamers.

@RocketKoen Horizon ben ik me bewust van, daarom heb ik een CI+ module :P Dat ding komt er nooit in bij mij haha.

[ Voor 5% gewijzigd door jazzozo op 14-02-2018 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:02
jazzozo schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 16:45:
@!null Ik denk ook dat het in mijn boiler zit, alleen ik kan dat ding dus niet uitmeten, hij zit direct op mijn meterkast. Dus zo'n metertje van de bouwmarkt gaat niet.

Overige feitjes (Ik haal deze gegevens uit de Pricewatch noteringen van spullen die ik bezit, dus ik ga er van uit dat ik accuraat ben)

pricewatch: AEG L6FB84IW
156,2kwh verbruik dus op jaarbasis

pricewatch: Whirlpool BSNF 8152 OX
241kwh op jaarbasis

Mijn TV is het oudste zo'n beetje wat ik heb staan (Ok, die boiler niet meegerekend, maar die is dan ook niet van "mij") en die verbruikt maar 50w!

pricewatch: Sony KDL-50W705B Zwart

En nog zeggen die rotzakken van die boiler maatschappij: Oh nee, ligt echt niet aan onze boiler hoor! Dat ding is tiptop! Dat hoort zo, stroomverbruik voor een gezinswoning met een royale hoeveelheid aan slaapkamers.

@RocketKoen Horizon ben ik me bewust van, daarom heb ik een CI+ module :P Dat ding komt er nooit in bij mij haha.
Maar zet je douche eens aan en meet hoeveel liter water je per minuut gebruikt. Als je dan ook invult hoeveel minuten je gemiddeld per dag doucht kun je mijn schatting een stuk preciezer maken.

Het enige wat er stuk kan zijn dat je verbruik verhoogt is een lekkage. Maar als jij ergens 50L water van 63 graden per dag lekt, dan had je dat wel gemerkt denk ik.
Qua energierekening is een boiler gewoon 3x zo duur als een combiketel.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@jazzozo Maar je zult ook verlichting hebben. En de wasmachine hangt af van het aantal wassen en hoe heet e.d.

Maar goed, je kunt het ook eens anders aanpakken. Gooi gewoon als je van huis gaat sochtends, letterlijk alle groepen eruit behalve de groep van de boiler, en kijk dan als je terug komt wat het verbruik is en zet de groepen weer aan.
Dit geeft je een grof idee van wat het verbruik is tijdens je werkdag, het opwarmen van het boilervat na het douchen. Hier valt dan wat beter mee te rekenen.

Eventueel kun je ook groep voor groep wat proberen, om te kijken hoe groot je standby last is in je huis.
Je bent waarschijnlijk heel zuinig bezig, maar misschien is er iets mis met de installatie in het huis. Of is er inefficiente verlichting in de hal wat allemaal door jou meterkast gevoed wordt.

Een elektrische boiler is niet zuinig nee, maar zoveel zal hij nooit verbruiken met het gebruik dat jij omschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Je kunt ook geen stroomdraad vinden van de boiler? Knip het doormidden, stekker aan de ene kant, "stopcontact" aan de andere kant. Meter er tussen en gaan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

(*reactie gescheven na 1e pagina gelezen te hebben)

We hebben eind vorig jaar (oktober) een nieuwe huis uit 1980 gekocht. Deze had een ketel uit 2004, de originele radiatoren (dressoirformaat) en was 7 jaar niet bewoond.
Ik heb flink veel geld en tijd geïnvesteerd om vloerverwarming aan te laten leggen en een warmtepomp te installeren.

Nu zijn we gasloos. Echt, de hele meter is (Gratis) weggehaald.
Eind volgende maand komt de vloerisolatieboer.
Vandaag was er net iemand geweest voor een zonneboilerofferte (die de WP moet ondersteunen)
De offerte voor zonnepanelen zijn goedgekeurd en zal spoedig uitgevoerd worden. (maart?)

Nou draait alles en wonen we al een paar weken hier. Hoewel we nu ontzettend blij zijn met ons volledig gemoderniseerde woning in een mooie lokatie, weet ik niet of ik dat hele avontuur nog een keer zou willen meemaken.

Nederland is er eigenlijk niet klaar voor. En dan bedoel ik dat er te veel moeite gedaan moet worden om een goed draaiend systeem te krijgen. De simpele huiseigenaar zal zelf alles moeten uitzoeken om een (theoretisch?) goed werkend systeem te krijgen. Ik bedoel, van de 15 WP-bedrijven/installateurs die ik had benaderd, was er geen 1 die me zekerheid kon geven welke capaciteit ik nodig zal moeten hebben.
Mijn woning moest zeer veel aanpassingen doorstaan om geschikt te worden.

Elke niet-nederlands sprekende medelander kan binnen een uur een CV-installateur vinden die een nieuwe CV-ketel plaatst die zuinig en goed werkt.

Ik denk dat het nog wel een paar jaar zal duren voordat WP's net zulke goede logistiek krijgen.

**ik ben niet gasloos geworden vanwege idealisme. Het is een factor dat mee had geteld. Maar in beperkte mate. geld, tvt, comfort, mogelijkheid tot "0-op-de-meter-woning", dat waren net zo belangrijke redenen.

*** ±7100 euro netto voor warmtepomp+doorstroomverwarmer+hygieneboiler+installatie
±7000 euro voor vloerverwarming op alle etages
±3000 euro voor aanpassing leidingwerk.
±1000 euro voor aanpassing elektra.

Al met al toch ook weer 17.000 inderdaad uitgegeven om gasloos te worden.

Aankomend:
2500 euro vloerisolatie
±2000 euro netto voor zonneboiler
± 6000 euro netto voor 5000Wp pv panelen.

[ Voor 10% gewijzigd door kmf op 18-02-2018 20:28 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:09
@jazzozo
Hoe oud is die boiler die je verdenkt van het energiegebruik?
Oude boilers hebben flinke kalkvorming en dat kan het energieverbruik flink opschroeven.

Verder heb je wellicht nog wat verborgen energieslurpers in huis.
Routers zijn daar een voorbeeld van. Mijn ziggo modem, router en NAS verbruiken samen meer dan mijn wasmachine (290 kwh tov 220khw).

Ik weet verder niet hoe stadsverwarming werkt, maar als je nog een pomp in huis hebt, is dat ook een energieverspiller. Ik heb een kleine pomp voor vloerverwarming in de keuken en die verbruikt al snel 45-60w. Op jaarbasis is dat dan al 400-500kwh.

Om je probleem met warm water op te lossen, kun je wellicht beter voor een kleinere boiler in de keuken of een vaatwasser gaan. Mijn vaatwasser gaat 1x per week aan en kost dan 90kwh per jaar aan energie (en het is een oudje van zeker 15 jaar). Dat scheelt iig een bijwarm moment van die grote boiler bij jou.

Het is al eerder gesuggereerd, probeer eens alle onnodige groepen uit te schakelen in de meterkast om te zien of die boiler echt zoveel gebruikt. Eenvoudiger is nog om de groep van de boiler uit te schakelen overdag, dan kan je 's avonds zien hoeveel minder het verbruik is dan normaal en heb je een idee wat die boiler nou daadwerkelijk verbruikt.

Een boiler is zeker niet zuinig, maar 8 uur opwarmen voor 50 liter klinkt niet normaal bij een vermoedelijk stroomverbruik van 3000kwh op jaarbasis.

Controleer ook even of de deuren van de koelkast en vriezer wel goed aansluiten. Een niet goed sluitende deur zorgt ook voor een flinke toename in energieverbruik.

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 18-02-2018 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
kmf schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 23:44:
Mijn woning moest zeer veel aanpassingen doorstaan om geschikt te worden.
Interessant verhaal. Zijn die zeer vele aanpassingen de zaken die je hier noemt of heb je daarnaast ook nog geïsoleerd, glas vervangen e.d.?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:02
Een wamtepomp voor de verwarming en een (zonne)boiler voor bad en douchewater, dat zijn volgens mij straks de 'energiezuinige' opties.
Omdat wij een gezin zijn van 5 personen heb ik toch zeker wel een 200 liter boiler nodig, een totaal gewicht van een kleine 300 kilo die onze houtenvloer op de zolderverdieping niet kan dragen...
Zijn er voor douchen en baden ook nog andere opties?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

klaaas schreef op zondag 18 februari 2018 @ 18:42:
[...]

Interessant verhaal. Zijn die zeer vele aanpassingen de zaken die je hier noemt of heb je daarnaast ook nog geïsoleerd, glas vervangen e.d.?
Ik heb het vervangen van de keukenraampartij en voordeur met een moderne variant niet meegerekend. Hoofdreden daarvoor was luxe.

Maar het minimale wat gedaan moest worden voor een behaaglijke temperatuur in combinatie met warmtepomp was toch echt: vloerverwarming+hoofdleidingen vervangen+warmtepomp installatie.
Oh ja. Vergeten: elektra aanpassingen: 1000 euro (elektra aanpassingen in huis was heel wat meer, maar puur op kosten is dat bedrag het gedeelte om een 5-aderige kabels op de plek waar de warmtepomp zal komen te krijgen+extra groepen+kWh-meter)

Glas is helaas het "net niet waard om nu te vervangen"-punt. De vorige eigenaar had net de ramen vervangen met dubbel glas en kozijnen laten schilderen.. Helaas normaal dubbel glas. Nou is het dus niet gelijk rendabel om dit te vervangen met HR++

Isolatie wordt dus vloerisolatie. Spouwisolatie niet nodig/rendabel volgens isolatiebedrijven.

Let wel: warmtepomp had ik dus genomen zonder te weten wat gasverbruik zal zijn. Het vermogen hiervan is dus ruim bemeten en houdt het verder niet nageisoleerde woning goed op temperatuur (ik zit nu in een korte broek+tshirt te tikken. Voor WAF moet woning op 20,5C staan...). En ik zit al te tweaken naar het "minste vermogen, stabiele temperatuur"-punt.

Dit kan dus alleen beter gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door kmf op 18-02-2018 20:28 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Punkrocker schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:49:
[...]

Maar die investering kun je (deels) bovenop de prijs van je woning zetten....
!null schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:07:
Inderdaad, wij veranderen onze woning nu naar energieneutraal en ik verwacht dat daardoor de woning wel stijgt in waarde. Hoeveel is lastig te zeggen.
Maar waar je altijd pessimistisch moet zijn over waardevermeerdering door een nieuwe keuken of badkamer, lijkt me dit wel beter.
Dat valt reuze mee. Het zal wellicht de keuze makkelijker maken als je met je gasvretende buren concurreert. Maar voor een huizenkoper wellicht minder interessant. Ik was bv juist niet gecharmeerd als een huis al zonnepanelen heeft of zo. Resterende levensduur, oude minder efficiënte apparatuur, misschien nog maar paar jaar te gaan of niet lekker onderhouden.
Het was voor mij zelfs een nadeel van een woning. (zeker als die installaties in de lijst van zaken komen als "over te nemen". Zelfs als je niet overneemt, en de verkoper neemt het weer mee, zit je dan met de gaten in het dak.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
Precies, een slimme koper is beter af met een 'goedkoper' huis en zal zelf aanpassingen gaan doen. Toch verwacht ik wel een kleine waardestijging ivm het niet meer mogen lenen dan de 'woningwaarde'.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Cobb schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:16:
Precies, een slimme koper is beter af met een 'goedkoper' huis en zal zelf aanpassingen gaan doen. Toch verwacht ik wel een kleine waardestijging ivm het niet meer mogen lenen dan de 'woningwaarde'.
Het probleem is dat er moeilijk een waardeoordeel over verduurzaming gegeven kan worden. Van een gloednieuwe keuken wordt vaak gezegd dat 30% van de aankoopwaarde op de vraagprijs gezet kan worden. Maar een warmtepompinstallatie met zonnepanelen... Dat is hoogstens een extra vermelding waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 20:26
Je kunt bij zo'n installatie toch gewoon de besparing op de energierekening adverteren. Voor honderd euro (bruto) per maand krijg je bij 3% rente 25k annuitaire hypotheek. Dat is juist een stuk makkelijker te kwantificeren dan gloednieuwe keuken of een parketvloer van ebbenhout. Een keuken of vloer zijn immers grotendeels smaakafhankelijk, terwijl de eisen voor verwarming toch vrij universeel zijn. Het moet warm zijn wanneer je wil, je moet er zo min mogelijk van zien en tegen zo laag mogelijke kosten.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
kmf schreef op zondag 18 februari 2018 @ 20:23:
[...]

Ik heb het vervangen van de keukenraampartij en voordeur met een moderne variant niet meegerekend. Hoofdreden daarvoor was luxe.

Maar het minimale wat gedaan moest worden voor een behaaglijke temperatuur in combinatie met warmtepomp was toch echt: vloerverwarming+hoofdleidingen vervangen+warmtepomp installatie.
Oh ja. Vergeten: elektra aanpassingen: 1000 euro (elektra aanpassingen in huis was heel wat meer, maar puur op kosten is dat bedrag het gedeelte om een 5-aderige kabels op de plek waar de warmtepomp zal komen te krijgen+extra groepen+kWh-meter)

Glas is helaas het "net niet waard om nu te vervangen"-punt. De vorige eigenaar had net de ramen vervangen met dubbel glas en kozijnen laten schilderen.. Helaas normaal dubbel glas. Nou is het dus niet gelijk rendabel om dit te vervangen met HR++

Isolatie wordt dus vloerisolatie. Spouwisolatie niet nodig/rendabel volgens isolatiebedrijven.

Let wel: warmtepomp had ik dus genomen zonder te weten wat gasverbruik zal zijn. Het vermogen hiervan is dus ruim bemeten en houdt het verder niet nageisoleerde woning goed op temperatuur (ik zit nu in een korte broek+tshirt te tikken. Voor WAF moet woning op 20,5C staan...). En ik zit al te tweaken naar het "minste vermogen, stabiele temperatuur"-punt.

Dit kan dus alleen beter gaan.
Mooi praktijkvoorbeeld. Ik snap enerzijds dat gezegd wordt dat de spouwisolatie en het glas niet rendabel zijn, maar ik zou op zich wel benieuwd zijn in hoeverre het uitvoeren van deze werkzaamheden hadden kunnen leiden tot een kleinere warmtepomp en/of lagere stookkosten. Overigens meende ik op je blog te zien dat je het dak wel geïsoleerd hebt?

Resumerend heb je dus €18.000 geïnvesteerd om van het gas te komen. Maar dan heb je een situatie die waarschijnlijk relatief veel stroom vraagt en dus zou je nog de aanvullende maatregelen moeten nemen die je noemde (vloerisolatie, zonneboiler en PV-cellen) voor in totaal €10.500,- Je gaat dan al hard richting de €30.000,- Dat zijn toch bedragen die wel verklaren waarom er niet echt grootschalig gewerkt wordt aan dat van het gas af komen. Zeker niet als je gewoon in een bestaande woning zit en wilt blijven zitten. Want dan komen er ook nog eens kosten bij als nieuwe vloerafwerking (na aanbrengen van de vloerverwarming) en stucadoren. Voor dat geld kan ik bijna 30 jaar stoken incl. 2 nieuwe cv-ketels...

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

klaaas schreef op maandag 19 februari 2018 @ 16:46:
[...]

Resumerend heb je dus €18.000 geïnvesteerd om van het gas te komen.
Incorrect. Ik heb 18.000 geïnvesteerd in comfort.
Als ik geen warmtepomp had genomen had ik ook wel overal vloerverwarming gedaan. Zo ook isoleren, zonneboiler, zonnepanelen. Etc

Een warmtepomp beidt met de andere verbeteringen echter wel de kans om lage maandlasten te hebben.

Zonder alle aanpassingen zal ik waarschijnlijk net zoals de buren 2750m3 aan gas verstoken.

Als ik minder dan 5500kWh aan elektriciteit verstookt, dan ben ik al beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
kmf schreef op maandag 19 februari 2018 @ 18:41:
[...]

Incorrect. Ik heb 18.000 geïnvesteerd in comfort.
Als ik geen warmtepomp had genomen had ik ook wel overal vloerverwarming gedaan. Zo ook isoleren, zonneboiler, zonnepanelen. Etc

Een warmtepomp beidt met de andere verbeteringen echter wel de kans om lage maandlasten te hebben.

Zonder alle aanpassingen zal ik waarschijnlijk net zoals de buren 2750m3 aan gas verstoken.

Als ik minder dan 5500kWh aan elektriciteit verstookt, dan ben ik al beter uit.
Ik begrijp dat 'van het gas af' niet je doel was, dat je voor dat geld ook een hele hoop comfort gekocht hebt en dat het terugverdienmodel waarschijnlijk wel klopt. Maar als het wel je doel geweest was (wat het onderwerp van dit topic is) dan was je ook ongeveer zo'n bedrag kwijt geweest. Ik denk dat dat voor mijn huis ook zomaar die kant op zou gaan. En dat houdt me wel tegen om er concreet werk van te maken. Nou ja, eigenlijk gaat dat financieel gewoon niet lukken. En ik denk dat dat voor veel meer mensen geldt.

Ik vind het daarom ook een interessante praktijkcase. Laat zien dat het wel even wat anders is dan even een warmtepomp van €4.000,- kopen.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

klaaas schreef op maandag 19 februari 2018 @ 19:09:
[...]

Ik begrijp dat 'van het gas af' niet je doel was, dat je voor dat geld ook een hele hoop comfort gekocht hebt en dat het terugverdienmodel waarschijnlijk wel klopt. Maar als het wel je doel geweest was (wat het onderwerp van dit topic is) dan was je ook ongeveer zo'n bedrag kwijt geweest. Ik denk dat dat voor mijn huis ook zomaar die kant op zou gaan. En dat houdt me wel tegen om er concreet werk van te maken. Nou ja, eigenlijk gaat dat financieel gewoon niet lukken. En ik denk dat dat voor veel meer mensen geldt.

Ik vind het daarom ook een interessante praktijkcase. Laat zien dat het wel even wat anders is dan even een warmtepomp van €4.000,- kopen.
Ook niet mee eens. Want kijk maar even naar Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5
Er zijn veel mensen die gewoon met radiatoren de overstap hebben gedaan.

Dat zal ik ook gedaan kunnen hebben. Minder efficiënt, maar het zal wel lukken. En dan ben ik met 7k netto klaar. Er zijn ook veel die simpelweg op marktplaats LTV-radiatoren hebben overgenomen.

Het is mijn keuze om alles goed te doen.
Maar "geen radiatoren meer", was een belangrijkere reden dan "dan kan ik een warmtepomp nemen".

Het grootste nadeel van een warmtepomp is dat het niet makkelijk is om een goede installateur te vinden. En schaarsheid maakt duur.

Kijk, ik wil je zeker niet overtuigen dat je naar een warmtepomp moet gaan. Maar er zijn mogelijkheden. En je hebt helemaal gelijk als je het risico niet wilt nemen. Want je weet nooit zeker of het allemaal gaat lukken.

Ik zei al eerder, ik weet niet zeker of ik dit avontuur opnieuw zal gaan doen. Het was een constant gestrest geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door kmf op 19-02-2018 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
kmf schreef op maandag 19 februari 2018 @ 22:23:
[...]

Ook niet mee eens. Want kijk maar even naar Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5
Er zijn veel mensen die gewoon met radiatoren de overstap hebben gedaan.

Dat zal ik ook gedaan kunnen hebben. Minder efficiënt, maar het zal wel lukken. En dan ben ik met 7k netto klaar. Er zijn ook veel die simpelweg op marktplaats LTV-radiatoren hebben overgenomen.

Het is mijn keuze om alles goed te doen.
Maar "geen radiatoren meer", was een belangrijkere reden dan "dan kan ik een warmtepomp nemen".

Het grootste nadeel van een warmtepomp is dat het niet makkelijk is om een goede installateur te vinden. En schaarsheid maakt duur.

Kijk, ik wil je zeker niet overtuigen dat je naar een warmtepomp moet gaan. Maar er zijn mogelijkheden. En je hebt helemaal gelijk als je het risico niet wilt nemen. Want je weet nooit zeker of het allemaal gaat lukken.

Ik zei al eerder, ik weet niet zeker of ik dit avontuur opnieuw zal gaan doen. Het was een constant gestrest geweest.
Voor de duidelijkheid: het gaat me niet zozeer om mijn situatie (die is met luchtverwarming sowieso een verhaal apart). Ik bekeek het vanuit het standpunt van de leek. Die lezen enerzijds over 'even een warmtepomp kopen' en anderzijds verhalen zoals dat van jou. Een conclusie dat de waarheid in het midden zal liggen vind ik dan niet heel gek. En voor velen zal dat (financieel) al een brug te ver zijn. Voor zover een leek al die dingen al uitzoekt. Op de meeste sites lees je dat een warmtepomp alleen zin heeft in combinatie met een erg goed geïsoleerd huis en een vorm van LTV. Velen haken dan denk ik al af en dat is op zich jammer. Wat dat betreft is er denk ik veel te winnen als er duidelijker en eenduidiger up-to-date info beschikbaar zou zijn. Zoals je zelf ook aangeeft is het ook niet zo dat je een installateur belt en dan gegarandeerd goede informatie krijgt.

Ik denk dus dat we het potentieel van welwillende mensen lang niet benutten. Ik zie de overheid ook nog niet echt inzetten op het promoten van warmtepompen. Al kan dat ook te maken hebben met het feit dat ik amper TV kijk ;)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik heb de laatste tijd juist veel items op tv en internet gezien over "van gas los" en warmtepompen. Niet raar, Groningen en zo.

Maar als ik de items zie (bv editienl) dan de k ik dat ze eerder afschrikken dan dat ze mensen kunnen overhalen...

https://www.rtlnieuws.nl/...rming-is-schreeuwend-duur

[ Voor 16% gewijzigd door kmf op 20-02-2018 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie K
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 01-09 23:22

Arie K

Iets boven Grunn

klaaas schreef op maandag 19 februari 2018 @ 23:46:
[...]

Ik denk dus dat we het potentieel van welwillende mensen lang niet benutten. Ik zie de overheid ook nog niet echt inzetten op het promoten van warmtepompen. Al kan dat ook te maken hebben met het feit dat ik amper TV kijk ;)
"Heel Nederland moet van het aardgas af en daar zou ik het liefst in Groningen mee beginnen", aldus minister Ollongren, toevallig vandaag op werkbezoek in de geplaagde provincie:

https://www.rtvnoord.nl/n...-vier-Groningse-gemeenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
@kmf : inderdaad wordt er veel over gesproken, maar je geeft zelf ook aan wat ik bedoel: veel van die verhalen schrikken eerder af dan dat ze enthousiasme oproepen. Ik zie geen grote beweging vanuit de overheid om iedereen aan de warmtepomp te krijgen. En dan bedoel ik niet wijkjes in Groningen die opgeknapt worden, maar een beweging richting de bewoner die dit jaar z’n ketel moet / wil vervangen. Of dat nou een campagne is of informatievoorziening, ik zie geen ‘officiële’ bronnen stellen dat je voor relatief beperkte bedragen van het gas af kunt. Nou vooruit, op de site van Milieucentraal (redelijk neutraal lijkt me) kun je, als je je niet laat afschrikken door allerlei obstakels als een goede isolatie en LTV verwarming, lezen dat je voor €6.500 - €1.300 (laagste bedrag warmtepomp en laagste bedrag subsidie) = €5.200,- een warmtepomp zou kunnen hebben. Vervolgens wordt voorgerekend dat je dan zo’n €160,- per jaar verdient. Een terugverdientijd van 28 jaar dus. En als je dan aan isolatiemaatregelen gaat denken (wordt steeds benadrukt) en een LTV systeem (€2.500,- volgens milieucentraal) en een zwaardere electriciteitsaansluiting (€600,- per jaar volgens milieucentraal) dan kun je niet anders dan concluderen dat het geen zin heeft.

Dat staat in tamelijk schril contrast met de succesverhalen die je b.v. hier leest. Voor een leek (en daar schaar ik me grotendeels zelf ook onder), is het dan ook lastig om conclusies te trekken, maar het lijkt er op dat warmtepompen momenteel nog vooral voor pioniers zijn. Wat dat betreft vind ik een campagne als die van Urgenda helderder: ze stellen dat je voor ca. €35.000,- je woning energieneutraal kunt maken en hebben een pagina / brochure met succesverhalen inclusief financiële onderbouwing. https://www.thuisbaas.nl/ervaringen/ Nou is dat een ander verhaal omdat energieneutraal natuurlijk nog een stap verder is maar als je zoiets zou kunnen optuigen voor warmtepompen dan kun je denk ik een heel potentieel aan ketelvervangers aanboren. Op het verhaal van Urgenda is wel van alles aan te merken: saldering, houtkachels e.d. maar het gaat om het idee: laten zien dat iets wat voor onmogelijk gehouden wordt toch mogelijk is.

@Arie K : het zou ook wel van de zotte zijn als de overheid in Groningen nou nog weer met halve maatregelen zou komen. Maar waar het mij om ging zijn niet zozeer verhalen dat de overheid de boel aanpakt, maar het stimuleren van huiseigenaren zoals ik hierboven heb uitgelegd.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@klaaas milieucentraal schrikt inderdaad ook af met hun getallen. Maar dat komt omdat zij (en alle andere informatieve sites) niet een makkelijke berekening kunnen of durven te geven om te kijken welke warmtepomp bij je past.

Gebruik je de @koevlaas2 -formule, dan heb je al een leidraad.
De formule is:
Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven.

En dan zal je al veel meer duidelijkheid hebben over de te maken kosten.

Voor mijn huidige woning van 1980 had ik geen historisch verbruik, dus moest ik het gemiddelde van de buren nemen. Dat is dus 2750*8/1650 =13.3kW warmtepomp.
Ik ging uit dat met vloerverwarming en extra isolatie (hebben de buren niet) het verbruik wel 20% lager zal zijn. Dus 2200*8/1650=10,6 = 12kW warmtepomp nodig (nou is dat door omstandigheden gratis geupgrade naar 16kW)

Daarmee ging ik even rondwinkelen en komt inderdaad op rond de 7000 euro.

Maar neem ik mijn oude woning uit 2004 als voorbeeld, welke een gasverbruik heeft van 1000m3, dan zal een 5kW warmtepomp al voldoende moeten zijn. En dan kom ik op een warmtepomp van 2600 euro. Waarvan 1700 euro subsidie op zit.

Voor 1000 euro heb je dat wel geinstalleerd.

Als we naar het gemiddeld gasverbruik in NL kijkt, dan is het zoiets
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fUt7V9J.png
1650*8/1650=8kW warmtepomp. = 5000 euro.

Urgenda vind ik weer een overtreffende trap. Hun doel is energieneutraal. Daar moet je natuurlijk veel meer in investeren dan bij het doel "van gas los".

edit: je moet mijn huis ook niet als praktijkvoorbeeld nemen denk ik. 200m2 oppervlakte en hoekwoning uit 1980. Zulke woningen zijn niet overwegend standaard...

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 20-02-2018 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Ik trek de vraag wat breder dan enkel de praktische vraag. Ik signaleer dat er best veel mensen zijn die potentieel geïnteresseerd zijn, maar dat de informatie die hen over de streep zou kunnen trekken niet echt beschikbaar is. Want waarom zou je als leek meer waarde hechten aan de formule van @koevlaas2 (niets ten nadele van) dan aan de gegevens van Milieucentraal? Vandaar mijn verwijzing naar Urgenda. Als je lovende verhalen zou hebben over mensen die op basis van de formule van koevlaas2 (of andere input) voor relatief weinig geld de overstap gemaakt hebben zou dat wel helpen, denk ik. Maar goed, ik denk dat we het er wel over eens zijn dat het jammer is dat dat soort info niet makkelijk voorhanden is en dat de kennis bij installateurs ook niet overhoudt.

Zoals gezegd is mijn persoonlijke situatie dermate anders dat het sowieso lastig wordt om er op basis van gemiddelden iets over te zeggen. Ik heb luchtverwarming en dan is het al de vraag of je de formule van koevlaas2 zomaar kunt toepassen. Ik gebruik een kleine 1.200m3 per jaar dus dan zou ik op een vermogen van 6kW uitkomen. Als ik echter op basis van https://warmtepomp-weetje...pomp/warmtepomp-vermogen/ en de m2 van mijn woning de berekening maak kom ik op 10kW. Nou is dat wellicht te verklaren doordat ik eigenlijk alleen de begane grond echt verwarm. Doordat de roosters niet 100% dicht zijn zijn de slaapkamers in ieder geval zo warm dat de kids niet klagen terwijl ze er gewoon hangen en huiswerk maken.

Het volgende probleem is dat een volledig gasloos systeem bij luchtverwarming nogal prijzig is: richting de €15k voor de vervanging van de huidige ketel (even voor het beeld: enkel de ketel vervangen zou ca. €4.500 kosten). Een andere optie is een hybride systeem dat ca. €5.500 extra zou kosten t.o.v. alleen de ketel. Daarmee zou je dan ca. 50% minder gas gebruiken. Maar dat is een beetje vlees nog vis. Dat is een beetje de info die ik van installateurs krijg die ervaring hebben met mijn luchtverwarmer. Er schijnen ook constructies te zijn met kanaalverwarmers, maar daar waagden de benaderde installateurs zich niet aan dus dan heb ik het idee dat ik aan het experimenteren moet. En daar heb ik geen zin in. Temeer omdat ik eigenlijk wel van die luchtverwarming af zou willen. Maar goed, dan wordt het helemaal een kostbaar verhaal...

Maar goed, mijn ketel moet nog een jaar of 8 mee kunnen, dus ik kijk tegen die tijd wel wat dan de opties zijn. Tot die tijd steek ik wel geld in isoleren e.d. Dat kan vast geen kwaad ;)

[ Voor 4% gewijzigd door klaaas op 20-02-2018 11:32 ]

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@klaaas Als ik kijk op basis van die website, kan ik niet eens rekenen... (huis uit 1900). Bij de berekening van @koevlaas2 kom ik uit op op 9kWh.

Maar hoe zit het dan met isolatie? En de warmteafgifte punten? En wat voor een watervat zou ik dan krijgen? Hoe zwaar is dat ding? Waar moet/mag ik dat ding plaatsen? (dat laatste is toch een heel groot struikelblok, want om nou de logeerkamer op te offeren voor zo'n ding zie ik niet zitten).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@Wailing_Banshee als je op basis van je huidig gasverbruik berekend, dan heb je dus op basis van de huidige situatie gewerkt. Isoleren zal alleen beter resultaat zijn.
Vandaar dat er dan ook altijd geadviseerd wordt om eerst volledig te isoleren. Dat voordeel heb je altijd. Of je nou gas stookt of stroom.
En daarna weet je wat voor capaciteit je nodig hebt. (*zoals het er naar uit ziet heb ik een overcapaciteit. De 16kW kan op minder dan de helft van z'n power de woning op temperatuur houden tijdens -7. Echt erg vind ik het niet. Ik heb die extra capaciteit immers voor niks gekregen. Sterker nog, heb er 400 euro op verdiend.)

En dan ook nog de vraag of je afgiftesysteem voldoende is: daar is de truuk voor om eerst je CV op de minimale waarde te zetten. Als je je huis met 35-40C kan verwarmen, dan lukt het ook met een warmtepomp.

Watervat is wat je zelf nodig acht. Je kan prima zonder water/buffervat werken. Moet je wel wat anders regelen voor je warm water. Een doorstroomverwarmer bv.
Er zijn ook buffervaten van 50 liter of zo.

Als gasloos niet het doel is, maar "minder gas" ook een optie is: dan kan je nog altijd overgaan tot hybride-warmtepompen.

Je kiest een oplossing die bij jouw situatie past.

[ Voor 12% gewijzigd door kmf op 20-02-2018 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

kmf schreef op maandag 19 februari 2018 @ 22:23:
[...]
Bij mij was het traject/uitzoeken/installatie van de warmtepomp juist tamelijk geruisloos.Eigenlijk nauwelijks omkijken naar gehad. We kenden wel een goede installateur van ons oude huis (airco's).
Tja het kost veel geld, maar ik heb nu geen stadsverwarming meer, woon in een nog veel minder geïsoleerd huis en betaal nu al minder aan energie dan in ons oude huis. Wordt alleen maar gunstiger als we de spouw hebben geisoleerd.

Ik ben er blij mee.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

psy schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 13:23:
[...]

Bij mij was het traject/uitzoeken/installatie van de warmtepomp juist tamelijk geruisloos.Eigenlijk nauwelijks omkijken naar gehad. We kenden wel een goede installateur van ons oude huis (airco's).
Tja het kost veel geld, maar ik heb nu geen stadsverwarming meer, woon in een nog veel minder geïsoleerd huis en betaal nu al minder aan energie dan in ons oude huis. Wordt alleen maar gunstiger als we de spouw hebben geisoleerd.

Ik ben er blij mee.
Ja, als je je mannetje hebt is het altijd wel makkelijk ;)
Maar voor de leek (wat ik ook ben/was) is het niet makkelijk om iets te vinden via de reguliere kanalan (google).

Als ik echter een nieuwe CV-ketel wou, dan heb ik met 1 google search dezelfde avond nog een nieuwe ketel gemonteerd gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

kmf schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 13:28:
[...]
Ja, als je je mannetje hebt is het altijd wel makkelijk ;)
Maar voor de leek (wat ik ook ben/was) is het niet makkelijk om iets te vinden via de reguliere kanalan (google).

Als ik echter een nieuwe CV-ketel wou, dan heb ik met 1 google search dezelfde avond nog een nieuwe ketel gemonteerd gekregen.
Klopt, die nieuwe ketel een paar jaar geleden hing er binnen een week... Het lastigste was om te bepalen of we nou voor CW3 of CW4 zouden moeten gaan :P
kmf schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 13:20:
@Wailing_Banshee als je op basis van je huidig gasverbruik berekend, dan heb je dus op basis van de huidige situatie gewerkt. Isoleren zal alleen beter resultaat zijn.
De huidige situatie is al de max isolatie waarde ons huis zal hebben, zonder het karakter van het huis aan te tasten. Het enige wat we nog eens moeten doen zijn de vier ramen in de woonkamer vervangen voor modern dubbelglas.

Maar het water van de CV wordt niet alleen gebruikt voor verwarming, ook voor warm douche/bad water. Geen idee wat de verdeling is. Mogelijk gebruiken wij relatief veel meer voor verwarming dan voor warm tapwater dan gemiddeld. Of juist andersom.
Als gasloos niet het doel is, maar "minder gas" ook een optie is: dan kan je nog altijd overgaan tot hybride-warmtepompen.
En daar ben ik het met mensen hierboven eens, dat is een net-niet oplossing. Of we stoken op gas, of we stoken op electriciteit. Niet beide.
En dan ook nog de vraag of je afgiftesysteem voldoende is: daar is de truuk voor om eerst je CV op de minimale waarde te zetten. Als je je huis met 35-40C kan verwarmen, dan lukt het ook met een warmtepomp.
Waarschijnlijk niet. Een deel van het huis wel, maar een ander deel van het huis niet.

En daar zit het probleem. Je moet gewoon altijd een specifieke implementatie hebben. Ons huis is deels één-steens, deels spouw. De vloer in het één-steense deel is goed geisoleerd, het deel wat een spouwmuur heeft is niet geisoleerd. We hebben een aantal nieuwe ramen (2006/2007), en een aantal nog antiek dubbelglas (geen idee wanneer die geplaatst zijn). De vloer van de zolder is op 3 verschillende manieren geisoleerd. En waar moet ik dan langs gaan om vrijblijvend advies op maat te krijgen? Als dat hetzelfde gaat als bij m'n zonnepanelen, krijg je een generieke offerte, zonder dat ze ook maar langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 14:03:
[...]

Klopt, die nieuwe ketel een paar jaar geleden hing er binnen een week... Het lastigste was om te bepalen of we nou voor CW3 of CW4 zouden moeten gaan :P

[...]

De huidige situatie is al de max isolatie waarde ons huis zal hebben, zonder het karakter van het huis aan te tasten. Het enige wat we nog eens moeten doen zijn de vier ramen in de woonkamer vervangen voor modern dubbelglas.

Maar het water van de CV wordt niet alleen gebruikt voor verwarming, ook voor warm douche/bad water. Geen idee wat de verdeling is. Mogelijk gebruiken wij relatief veel meer voor verwarming dan voor warm tapwater dan gemiddeld. Of juist andersom.
En daar ben ik het met mensen hierboven eens, dat is een net-niet oplossing. Of we stoken op gas, of we stoken op electriciteit. Niet beide.
Dat vind ik vreemd. Als full-electric absoluut geen optie is, waarom zal hybride dat niet zijn? Besparing is besparing :?
[...]

Waarschijnlijk niet. Een deel van het huis wel, maar een ander deel van het huis niet.

En daar zit het probleem. Je moet gewoon altijd een specifieke implementatie hebben. Ons huis is deels één-steens, deels spouw. De vloer in het één-steense deel is goed geisoleerd, het deel wat een spouwmuur heeft is niet geisoleerd. We hebben een aantal nieuwe ramen (2006/2007), en een aantal nog antiek dubbelglas (geen idee wanneer die geplaatst zijn). De vloer van de zolder is op 3 verschillende manieren geisoleerd.
Maar je praat nu over meerdere ambachten. Isoleren staat los van warmtepompen of andere verwarmingsmogelijkheden. Net zoals vloerverwarming.
Er is volgens mij geen enkele bedrijf die zowel isolatie, als vloerverwarming, als warmtepompen realiseerd.

Je zal dan gewoon isolatieboeren moeten afbellen voor jouw mogelijkheden.
En waar moet ik dan langs gaan om vrijblijvend advies op maat te krijgen? Als dat hetzelfde gaat als bij m'n zonnepanelen, krijg je een generieke offerte, zonder dat ze ook maar langskomen.
Net als bij de aankoop van een TV: je betaald uiteindelijk toch wel voor het advies. En uiteindelijk zal het advies toch niet de beste uitkomst bieden.
Dus zelf huiswerk doen is altijd verstandig en vraag je om advies bij de TV-hobbyclub. In geval van warmtepompen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

kmf schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 14:32:
[...]
Dat vind ik vreemd. Als full-electric absoluut geen optie is, waarom zal hybride dat niet zijn? Besparing is besparing :?
Waar zeg ik dat full-electric geen optie is? Ik wil juist of full-electric, of de boel laten zoals het nu is.
Maar je praat nu over meerdere ambachten. Isoleren staat los van warmtepompen of andere verwarmingsmogelijkheden. Net zoals vloerverwarming.
Er is volgens mij geen enkele bedrijf die zowel isolatie, als vloerverwarming, als warmtepompen realiseerd.

Je zal dan gewoon isolatieboeren moeten afbellen voor jouw mogelijkheden.
Isolatieboeren hoef ik niet te bellen, wij gaan niet meer isoleren. Daar begon ik geloof ik ook mee:
De huidige situatie is al de max isolatie waarde ons huis zal hebben, zonder het karakter van het huis aan te tasten.
Net als bij de aankoop van een TV: je betaald uiteindelijk toch wel voor het advies. En uiteindelijk zal het advies toch niet de beste uitkomst bieden.
Dus zelf huiswerk doen is altijd verstandig en vraag je om advies bij de TV-hobbyclub. In geval van warmtepompen... ;)
Ik ga niet naar een TV-hobbyclub, ik heb een TV die ik mooi vind, geen idee wat anderen daar van denken (met uitzondering van m'n partner natuurlijk!). En er zit nogal een verschil in, een apparaat van max 1000 euro waar ik een paar keer week een uurtje of 2 naar kijk of een apparaat waar ik minimaal toch wel zo'n 5 a 6000 aan kwijt zal zijn (gunstig geval) en waar ook mijn comfort van af hangt voor de komende 20 a 30 jaar, 365 dagen per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriebeltrui
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-04-2022
Als je om advies verlegen zit (en dat kan ik me voorstellen gezien de complexiteit en nieuwheid van de materie, in combinatie met de forse bedragen), kun je toch een adviseur op dit gebied inschakelen? Die zijn er gewoon, zoals de eerdergenoemde Lars Boelen: http://larsboelen.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 14:41:
[...]

Waar zeg ik dat full-electric geen optie is? Ik wil juist of full-electric, of de boel laten zoals het nu is.
Als je geen ruimte hebt, de afgiftesysteem onvoldoende is en/of geen afdoende isolatie, dan is full elecrich geen optie?

In dat geval zal ik dan voor een tussenoplossing kiezen als mijn CV ketel versleten is.
Isolatieboeren hoef ik niet te bellen, wij gaan niet meer isoleren. Daar begon ik geloof ik ook mee:
Ik richte dat op jouw uitspraak "Je moet gewoon altijd een specifieke implementatie hebben."
Ik ga niet naar een TV-hobbyclub, ik heb een TV die ik mooi vind, geen idee wat anderen daar van denken (met uitzondering van m'n partner natuurlijk!). En er zit nogal een verschil in, een apparaat van max 1000 euro waar ik een paar keer week een uurtje of 2 naar kijk of een apparaat waar ik minimaal toch wel zo'n 5 a 6000 aan kwijt zal zijn (gunstig geval) en waar ook mijn comfort van af hangt voor de komende 20 a 30 jaar, 365 dagen per jaar.
Je begrijpt ook dat het ook een voorbeeld is? Dat je zelf huiswerk moet gaan doen om de beste keuze te maken?
Als de "looks" jouw enige criteria is, dan is dat prima. Dat doen mensen ook voor auto's.
Ik zal toch graag willen weten hoe het beeldkwaliteit, uitbreidbaarheid en toekomstbestendigheid is van een tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

kmf schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:14:
[...]

Als je geen ruimte hebt, de afgiftesysteem onvoldoende is en/of geen afdoende isolatie, dan is full elecrich geen optie?

In dat geval zal ik dan voor een tussenoplossing kiezen als mijn CV ketel versleten is.
Een tussenoplossing is geen oplossing. Onze CV ketel is gelukkig nog lang niet versleten, dus we hebben nog even tijd voordat we "moeten", maar als hij nu vervangen zou moeten worden, zou ik nooit voor een hybride gaan. Dan zou ik gewoon bij gas blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:23:
[...]

Een tussenoplossing is geen oplossing. Onze CV ketel is gelukkig nog lang niet versleten, dus we hebben nog even tijd voordat we "moeten", maar als hij nu vervangen zou moeten worden, zou ik nooit voor een hybride gaan. Dan zou ik gewoon bij gas blijven.
puur uit interesse hoor. Maar waarom is dat geen oplossing?

Ik heb zelf ook serieus overwogen om gewoon hybride te gaan. Heb je toch wat meer zekerheid dat alles zal werken.
Besparing is besparing lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

kmf schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:26:
[...]
puur uit interesse hoor. Maar waarom is dat geen oplossing?

Ik heb zelf ook serieus overwogen om gewoon hybride te gaan. Heb je toch wat meer zekerheid dat alles zal werken.
Besparing is besparing lijkt me?
Je geeft geld uit aan iets wat je eigenlijk niet wilt. Je hebt dan twee evils. En je gebruikt gas en je hebt de nadelen van een warmepomp (geluid, ruimte). Dan zou ik denk ik eerder de gaskachel in de woonkamer laten staan en een WP voor de rest van het huis (inclusief warm water voor de badkamer).

(die gaskachel is lastig te vervangen door een andere kachel, vanwege het asbest rookkanaal, denk dat de hele schoorsteen er dan ongeveer af moet en de slaapkamer zal ook niet ongeschonden blijven ben ik bang...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:42

Yucon

*broem*

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:37:
[...]

Je geeft geld uit aan iets wat je eigenlijk niet wilt. Je hebt dan twee evils. En je gebruikt gas en je hebt de nadelen van een warmepomp (geluid, ruimte). Dan zou ik denk ik eerder de gaskachel in de woonkamer laten staan en een WP voor de rest van het huis (inclusief warm water voor de badkamer).

(die gaskachel is lastig te vervangen door een andere kachel, vanwege het asbest rookkanaal, denk dat de hele schoorsteen er dan ongeveer af moet en de slaapkamer zal ook niet ongeschonden blijven ben ik bang...)
Een pelletkachel heeft een kleinere diameter buis dan een gewone houtkachel. Mogelijk past die flexibel door het asbestkanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Yucon schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:41:
[...]

Een pelletkachel heeft een kleinere diameter buis dan een gewone houtkachel. Mogelijk past die flexibel door het asbestkanaal.
Gezien de staat van het huis toen we het kochten: ik zou het niet aandurven :p Ik vermoed dat die pijp erin gedaan is toen de gaskachel geplaatst werd. Maar ook daar geldt: als we er iets aan laten doen, gebeurt het gelijk goed: asbest eruit, nieuwe pijp erin. Als we in 2006/2007 iets hadden geweten van dingen als warmtepompen en LTV, hadden we dat zeker gebruikt, in ieder geval in voorbereiding. Helaas was dat dus niet het geval en hebben we een mooie kans voorbij laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Iedereen heeft het over de aanschafkosten, maar wat doet het onderhoud van een warmtepomp en onderdelen?
Die dingen hangen ook buiten, meer kans op storingen door weersinvloeden en elektrisch bij verwarmen is een must in de winter, zeker met slaapkamers die je voor de kinderen warm wil houden.
Wat een lawaai ook als iedereen zo'n ding heeft blazen...

Stadsverwarming zie ik als een betere optie, maar dan zonder die wurgcontracten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Cobb schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 20:36:
Iedereen heeft het over de aanschafkosten, maar wat doet het onderhoud van een warmtepomp en onderdelen?
Die dingen hangen ook buiten, meer kans op storingen door weersinvloeden en elektrisch bij verwarmen is een must in de winter, zeker met slaapkamers die je voor de kinderen warm wil houden.

Stadsverwarming zie ik als een betere optie, maar dan zonder die wurgcontracten...
Qua onderhoud heb je net zoveel onderhoud als bij je koelkast en/of airconditioner. Een monobloc heeft geen onderhoudskosten zolang het koelmiddel <2,5kg is. (Mijn16kW heeft dat niet eens... en dat is al zo’n beetje het max voor een particulier)

Qua lawaai.. er zijn tweakers hier komen kijken. Op max vermogen heb je wat lawaai(enkel bij defrost). Bij normaal gebruik, zelfs bij -8 heb je geen overlast binnen.
Wil je bij -8 nog in de tuin/balkon zitten. Dan is het geluid nog steeds enkel “harde wind”.

Maar ik heb dan ook een Panasonic welke bekend staat om het goede geluidsniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Je zal maar een slecht horende buurman hebben met een Medion pomp.
Of een Vinex postzegeltuin.

Moet je zo'n ding eigenlijk plaatsen op het zuiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Cobb schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 06:27:

En hoe ver mag het van het huis af zijn? Ik zou wel een plek weten voor zo'n ding, maar dan ligt hij toch wel een behoorlijk end van het huis af... Aan de rand van de tuin en zo mogelijk weg van elke bebouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Wailing_Banshee schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 07:33:
[...]

En hoe ver mag het van het huis af zijn? Ik zou wel een plek weten voor zo'n ding, maar dan ligt hij toch wel een behoorlijk end van het huis af... Aan de rand van de tuin en zo mogelijk weg van elke bebouwing.
Er zijn mensen die het monobloc 10 meter van het huis hebben gezet. Afstand van een gemiddeld perceel is niet echt een probleem. Als je bereid bent je tuin open te graven en de leidingen goed te isoleren.

Nee, je kan het niet aan de overkant van de straat zetten... maar dat is meer vanwege gemeentelijke belangen.
Cobb schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 06:27:

En je zal maar een buurman hebben die een hennepkwekerij als verwarming hebben. Beetje relativeren is moeilijk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

kmf schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 08:10:
[...]

Er zijn mensen die het monobloc 10 meter van het huis hebben gezet. Afstand van een gemiddeld perceel is niet echt een probleem. Als je bereid bent je tuin open te graven en de leidingen goed te isoleren.

Nee, je kan het niet aan de overkant van de straat zetten... maar dat is meer vanwege gemeentelijke belangen.
Overkant van de straat is dichterbijer dan de achterkant van de achtertuin :p Wij wonen niet in een gemiddeld huis op een gemiddeld perceel :D De afstand zou een kleine 20m zijn, tot aan het huis en dan nog een meter of 10 in het huis (afhankelijk van waar we alles kunnen plaatsen, waarschijnlijk zou boven het mooist, makkelijkst en verstandigst zijn).

Hmm, of zou de kelder niet een goede oplossing zijn.... Possibilities...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
Ik zou het liefst de buffervat in de garage willen zetten... Maar ja.. Zie daar maar eens een leiding naar toe te brengen. Al mijn hudige CV leidingen zitten in de grond en zijn volgens mij geen 22mm... Op zolder is er veel minder ruimte helaas :(

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Wailing_Banshee schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 08:30:
[...]

Overkant van de straat is dichterbijer dan de achterkant van de achtertuin :p Wij wonen niet in een gemiddeld huis op een gemiddeld perceel :D De afstand zou een kleine 20m zijn, tot aan het huis en dan nog een meter of 10 in het huis (afhankelijk van waar we alles kunnen plaatsen, waarschijnlijk zou boven het mooist, makkelijkst en verstandigst zijn).

Hmm, of zou de kelder niet een goede oplossing zijn.... Possibilities...
Maximale lengte weet ik niet, zal je bij de warmtepomp experts moeten vragen.

Als je geen vloerkoeling wilt en/of een koelcel, dan is de kelder geen oplossing. In het kleine ruimte van een kelder heb je binnen een paar uur een mooie koelcel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Possible schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 08:39:
Ik zou het liefst de buffervat in de garage willen zetten... Maar ja.. Zie daar maar eens een leiding naar toe te brengen. Al mijn hudige CV leidingen zitten in de grond en zijn volgens mij geen 22mm... Op zolder is er veel minder ruimte helaas :(
Dat probleem hebben wij ook. Op zolder zouden we wel plek kunnen maken, maar dan moet het buffervat liggen (staand kan alleen in het midden van de zolder en is dus geen optie, liggend zou tegen de knieschotten kunnen) Nieuwe leidingen trekken van zo'n ding buiten naar zolder zou niet zo'n groot probleem moeten zijn, via de muur van de voorraadkast of kelder naar binnen en dan naar boven. Het enige zonde is dan de aanvoer van warm water naar de badkamer... Want hij zou dan boven de badkamer komen te liggen, maar de leiding zal zo'n 20m moeten zijn, tenzij we de hele badkamer zouden slopen om de leidingen van boven naar beneden te laten lopen ipv dwars door het huis heen.

Buffervat in de garage zou nog wel kunnen, maar die staat los van het huis en is van hout. En helemaal al aan de verkeerde kant van het huis (die leiding naar de badkamer komt dan eerder bij de 40m uit :P)
kmf schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:04:
[...]
Als je geen vloerkoeling wilt en/of een koelcel, dan is de kelder geen oplossing. In het kleine ruimte van een kelder heb je binnen een paar uur een mooie koelcel.
Koelcel, scheelt stroom, kunnen we de vriestkist weg doen! En vloerkoeling in de voorraadkast is ook niet erg (kelder ligt alleen onder de voorraadkast :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Wailing_Banshee schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:15:
[...]
Koelcel, scheelt stroom, kunnen we de vriestkist weg doen! En vloerkoeling in de voorraadkast is ook niet erg (kelder ligt alleen onder de voorraadkast :p)
Jammer genoeg onttrekt je ook warmte van de rest van het huis. Het lucht moet immers aangezogen worden. Als je het luchtdicht maakt, dan heb je ook weer een probleempje. Je hebt dan een gesloten circuit.

Het zal wel een leuk experiment zijn als je buitenlucht kan aanzuigen via een raam en een luchtschachtconstructie. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

kmf schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:39:
[...]

Jammer genoeg onttrekt je ook warmte van de rest van het huis. Het lucht moet immers aangezogen worden. Als je het luchtdicht maakt, dan heb je ook weer een probleempje. Je hebt dan een gesloten circuit.

Het zal wel een leuk experiment zijn als je buitenlucht kan aanzuigen via een raam en een luchtschachtconstructie. :P
Onze kelder heeft een raampje! En dat ding moet hoognodig eens vervangen worden, luchtdicht is hij zeker niet, zelfs water komt er doorheen :p (bij een flinke hoosbui uit westelijke richting druppelt het naar binnen :p)

Edit:
Oh ja, ik het het niet over het monoblock in de kelder trouwens, maar het watervat :D Dat monoblock zou ik het liefst zo ver mogelijk van m'n huis af willen hebben, ivm geluid.

[ Voor 12% gewijzigd door Wailing_Banshee op 21-02-2018 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
kmf schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 08:10:
[...]

En je zal maar een buurman hebben die een hennepkwekerij als verwarming hebben. Beetje relativeren is moeilijk :X
Die kun je door de politie laten aanpakken.

Ik zou wel graag verplichte geluidsnormen voor die dingen willen zien om dit te voorkomen. Ik ben niet zo van regeltjes maar ik houd wel van stilte. Helaas kan zo'n snachts ook niet uit en de ideale plek bij mij zou noordelijk zijn op het dak van de schuur onder mijn slaapkamer raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Wailing_Banshee schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:41:
[...]

Onze kelder heeft een raampje! En dat ding moet hoognodig eens vervangen worden, luchtdicht is hij zeker niet, zelfs water komt er doorheen :p (bij een flinke hoosbui uit westelijke richting druppelt het naar binnen :p)

Edit:
Oh ja, ik het het niet over het monoblock in de kelder trouwens, maar het watervat :D Dat monoblock zou ik het liefst zo ver mogelijk van m'n huis af willen hebben, ivm geluid.
Oh. Buffervat is geen probleem natuurlijk. In een kelder kan je een lekker grote buffervat kwijt ook nog (of meerdere). Je wilt deze natuurlijk wel extra isoleren in een koude kelder. Even een rolletje glaswol er omheen.

Als je een kelder hebt, is een pellet-cvkachel niet een optie? Eventueel in combinatie met een kleinere warmtepomp? De warmtepomp kan huis warm houden, en bij extreem koud weer springt pelletcvkachel bij.

Zonneboilertje erbij en je bent helemaal het mannetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Tja de houtkachel zal ook geen alternatief worden (ook niet om bij te springen als de lucht warmte pomp niet kan leveren..)

https://www.volkskrant.nl...n-houtkachel-nu~a4580437/

Blijft eigenlijk alleen dure elektra nog over...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Ik denk dat ik als woningeigenaar pas van het gas afstap als de overheid nu eens duidelijk beleid kiest hoe straks onze bestaande woningen worden verwarmd. En daarmee bedoel ik voor welk stimuleringsbeleid wordt gekozen. De huidige aanbevolen duurzaamheidinvesteringen vind ik dan ook vrij risicovol(warmtepomp/vloerverwarming/zonnedak). Dit staat natuurlijk leuk in het plan tot 2050 maar de gewone Nederlander kijkt nog steeds naar het rendement op zijn investering.

De makkelijkste investeringen voor mij zouden zijn elektrische radiatoren en een boiler voor warm tapwater. Maar dat wordt momenteel verreweg niet als milieuvriendelijk beschouwd. Tenzij het ons lukt om al die elektriciteit duurzaam op te wekken en op te slaan.

Kies ik voor de meest energiebesparende oplossing van het moment, de warmtepomp/vloerverwarming/zonnedak, dan moet ik dit natuurlijk wel op termijn terugverdienen. Ik loop dan ook een behoorlijk investeringsrisico want wie weet wat de elektriciteitsprijzen en belasting straks gaan doen. En is energiebelasting eigenlijk nog wel van toepassing als al die enorme hoeveelheden energie toch al duurzaam wordt opgewekt en opgeslagen.

Mijn huidige energierekening is door relatief simpele besparingsmaatregelen 72 euro per maand dus de noodzaak ervan is bij mij nog niet doorgedrongen. Maar ik denk er natuurlijk wel over na en leg voldoende geld opzij. Ik droom zelfs 's nachts al over een heerlijk comfortabel huis met overal heerlijke LTV vloerverwarming, douchen met door de zon opgewarmd tapwater en stroom van 50m2 PVT panelen.

Het zou mooi staan en misschien moet ik het maar gewoon doen... of misschien toch eerst die verbouwde zolder met een dakkapel? Ach..doe ik dat eerst wel: 'ik heb toch tot 2050 de tijd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Gecko123 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 16:24:
Ik denk dat ik als woningeigenaar pas van het gas afstap als de overheid nu eens duidelijk beleid kiest hoe straks onze bestaande woningen worden verwarmd. En daarmee bedoel ik voor welk stimuleringsbeleid wordt gekozen. De huidige aanbevolen duurzaamheidinvesteringen vind ik dan ook vrij risicovol(warmtepomp/vloerverwarming/zonnedak). Dit staat natuurlijk leuk in het plan tot 2050 maar de gewone Nederlander kijkt nog steeds naar het rendement op zijn investering.
En natuurlijk de resterende tijd in dat huis. Als ik nu een flinke investering doe, die ik zeg maar 10 jaar kan terugverdienen, kan dat voor mij de moeite waard zijn. Voor jou zou die investering absoluut niet de moeite waard kunnen zijn, omdat je van plan bent tussen nu en 10 jaar een nieuw huis te kopen. En daar mogelijk weer overnieuw kunt beginnen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
Ik zit met mijn woning ook in een lastig parket. Redelijk geïsoleerde hoekwoning uit de jaren 70 met grondwater in de kruipruimte. Dak is pal op het zuiden maar heeft 2 schoorstenen en een pijp. Dan ook een behoorlijke dakkapel waardoor ik maar 4 panelen kwijt kan waar ook schaduw op zal vallen...
300liter zonneboiler is geen optie omdat de zolderverdieping een houten vloer heeft.
Ik zou graag een flinke overkapping achterin mijn tuin willen plaatsen en die bol gooien met zonnepanelen. Maar mijn achterburen hebben een enorme boom van 12 meter met een flink bladerdak...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
Cobb schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 19:14:
Ik zit met mijn woning ook in een lastig parket. Redelijk geïsoleerde hoekwoning uit de jaren 70 met grondwater in de kruipruimte. Dak is pal op het zuiden maar heeft 2 schoorstenen en een pijp. Dan ook een behoorlijke dakkapel waardoor ik maar 4 panelen kwijt kan waar ook schaduw op zal vallen...
300liter zonneboiler is geen optie omdat de zolderverdieping een houten vloer heeft.
Ik zou graag een flinke overkapping achterin mijn tuin willen plaatsen en die bol gooien met zonnepanelen. Maar mijn achterburen hebben een enorme boom van 12 meter met een flink bladerdak...
Plat branden en opnieuw beginnen maar dan beter? :P
Warmtepomp kan natuurlijk nog wel, en misschien kun je met een paar zonnepanelen je kelder droog krijgen middels een dompelpomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
De mooiste plaats voor een luchtwarmtepomp zou op het noorden zijn in onze voortuin. Ik ben nogal gevallen op rust en stilte in mijn achtertuin. De kruipruimte gaan we 'aansluiten' op de regenafvoer dmv een drainage, dat scheelt al een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Cobb schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:46:
De mooiste plaats voor een luchtwarmtepomp zou op het noorden zijn in onze voortuin. Ik ben nogal gevallen op rust en stilte in mijn achtertuin. De kruipruimte gaan we 'aansluiten' op de regenafvoer dmv een drainage, dat scheelt al een hoop.
Ja, bij ons ook, behalve dat dan de lijn naar waar eventueel een vat zou kunnen staan weer veel te lang gaat worden. En onze slaapkamer aan de voorkant van het huis is :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
maakt dit serieus uit? Als het weer is om lekker in je tuin te zitten, hoef je je huis niet te verwarmen lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Volgens mij moet dat ding ALTIJD aan staan. S'nachts moet je die dus ook niet onder je slaapkamer raam hebben hangen/staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
In de zomer staat hij niet aan, tenzij je ook aan koeling doet.
Verder kan hij ook tapwater boiler verwarmen, dat is een keuze.
Ik heb hem zelf zo ingesteld dat hij snachts niet draait, maar dat kan omdat ik een huis van een paar jaar oud heb.

Ik heb een nieuw model warmtepomp die over het algemeen vrij stil is. Deze draait bij ons meestal in laagste stand of een na laagste stand. Dat is van het kaliber, kijken of hij uberhaupt wel draait, want zo stil is hij dan.
Maar hij kan wel wat luidruchtiger zijn, bijvoorbeeld als hij z'n ijs aan het afschudden is, of als hij dus tapwater aan het verwarmen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
mcDavid schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 15:31:
maakt dit serieus uit? Als het weer is om lekker in je tuin te zitten, hoef je je huis niet te verwarmen lijkt me...
Dit is echt wel een probleem aangezien hij in de zomer ook zal aanspringen voor tapwater. Zo'n compressorgeluid lijkt me echt enorm vervelend laat staan het aanblik van zo'n ding. Hoeveel fratsen moet je wel niet uithalen om zon ding weg te werken.

Het meest creatief vind ik in de vorm van een schoorsteen op het dak te zetten met zo´n kast er omheen. Als in ´in plaats van je CV schoorsteen´. De dakdoorvoer is ten slotte beschikbaar bij een op een vervangen met de CV ketel. Hij neemt geen plek van je tuin in, staat niet in het zicht en je hoort hem hoop ik ook niet. In ieder geval niet in de tuin voor jezelf niet en voor je buren. Zo min mogelijk luchtweerstand geeft hoop ik het minst geluid. Eventueel geluid kaatst bovendien weg van het dak.

Bijvoorbeeld:
https://www.google.nl/sea...670#imgrc=UgFqmHcBT0YB3M:

Zou ook erg mooi staan bij rijtjeshuizen bijvoorbeeld in een wijkaanpak. De welstandscommissie zal dat in ieder geval wel waarderen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gecko123 op 16-03-2018 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Gecko123 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:10:
[...]

Dit is echt wel een probleem aangezien hij in de zomer ook zal aanspringen voor tapwater. Zo'n compressorgeluid lijkt me echt enorm vervelend laat staan het aanblik van zo'n ding. Hoeveel fratsen moet je wel niet uithalen om zon ding weg te werken.

Het meest creatief vind ik in de vorm van een schoorsteen op het dak te zetten met zo´n kast er omheen. Als in ´in plaats van je CV schoorsteen´. De dakdoorvoer is ten slotte beschikbaar bij een op een vervangen met de CV ketel. Hij neemt geen plek van je tuin in, staat niet in het zicht en je hoort hem hoop ik ook niet. In ieder geval niet in de tuin voor jezelf niet en voor je buren. Zo min mogelijk luchtweerstand geeft hoop ik het minst geluid. Eventueel geluid kaatst bovendien weg van het dak.

Bijvoorbeeld:
https://www.google.nl/sea...670#imgrc=UgFqmHcBT0YB3M:
Op zich een leuk idee, behalve dat die schoorsteen bij ons precies boven de slaapkamer zit :D (en wij slapen op zolder)

Het uit het zicht weg werken zie ik niet zoveel problemen mee (achter de bessenstruiken is genoeg ruimte!), het grootste probleem voor ons is afstand. Daar waar hij het minste geluikdsoverlast zou geven, is ook daar waar hij het verst van het huis af staat :p
!null schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:08:
In de zomer staat hij niet aan, tenzij je ook aan koeling doet.
Verder kan hij ook tapwater boiler verwarmen, dat is een keuze.
Ik heb hem zelf zo ingesteld dat hij snachts niet draait, maar dat kan omdat ik een huis van een paar jaar oud heb.
In de winter zou hij bij ons waarschijnlijk 24/7 aan staan, puur voor verwarming. In de zomer alleen voor tapwater (alleen badkamer, dat wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja nou ja, als je heel weinig verbruikt dan is het niet zo interessant om hem voor tapwater te gebruiken.
Mijn ouders kijken er nu ook naar en wilden een 300 liter vat neerzetten voor de warmtepomp, ook met zonnecollector. Leuk idee, maar ze douchen letterlijk maar een paar minuten.
Dus maar gesuggereerd om een klein elektrisch boilertje op te hangen en van het bespaarde geld meer zonnepanelen te leggen.

Voor verwarming draait een warmtepomp idealiter inderdaad veel waarbij hij dus niet hard hoeft te werken. Dit houdt het zuinig en minder lawaaierig.
Die van ons kan de hele dag in de laagste stand draaien, dat ik echt moet kijken of de fan wel draait, niet te horen. Maar als hij dan door een defrost gaat is hij aan het brommen. Gelukkig is dat niet de norm.

Maar je moet dus wel over de plaatsing nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Gecko123 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:10:
[...]
Hoeft niet per se, tapwater kan ook wel met een doorstroomverwarmer.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:42

Yucon

*broem*

Cobb schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 19:14:
Met een jaren 30 coorporatiekrot is het tenminste vrij duidelijk; vrijwel hopeloos. Maar met zo'n jaren 70 huis zit je er behoorlijk tussen in. Moeilijk, moeilijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ja inderdaad lastig. Nieuwbouw is ook geen optie (ook niet in een flinke straal) want allemaal 3ton tegen de 4 aan voor gelijkwaardige woning en postzegeltuintje.

Ik ga denk ik de woonruimte (de koude zijmuur hoekwoning) van binnenuit nog eens isoleren en over x jaar opbouw vloerverwarming (voor zwevende vloer) met wat isolatie eronder. Dan rest nog een oplossing te vinden voor de slaapkamers en de koude lucht boven de spouw en daardoor tussen het plafond van 2e verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

!null schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 17:00:
Ja nou ja, als je heel weinig verbruikt dan is het niet zo interessant om hem voor tapwater te gebruiken.
Mijn ouders kijken er nu ook naar en wilden een 300 liter vat neerzetten voor de warmtepomp, ook met zonnecollector. Leuk idee, maar ze douchen letterlijk maar een paar minuten.
Dus maar gesuggereerd om een klein elektrisch boilertje op te hangen en van het bespaarde geld meer zonnepanelen te leggen.
Met een klein electrisch boilertje krijg ik m'n bad niet vol, denk ik :D

Geld even buiten beschouwing latend (want ja, het is duurder, zowel in aanschaf als in gebruik), was is het effect als je een grotere warmtepomp koopt dan die je eigenlijk nodig hebt? Zijn daar ook nadelige effecten van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Volgens mij heeft een grotere warmtepomp weinig zin. Die dingen leveren maar een max temperatuur onafhankelijk van capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Wailing_Banshee schreef op maandag 19 maart 2018 @ 08:32:
[...]

Met een klein electrisch boilertje krijg ik m'n bad niet vol, denk ik :D

Geld even buiten beschouwing latend (want ja, het is duurder, zowel in aanschaf als in gebruik), was is het effect als je een grotere warmtepomp koopt dan die je eigenlijk nodig hebt? Zijn daar ook nadelige effecten van?
Ja. Ik heb een sterkere warmtepomp (16kW) gekregen omdat mijn 12kW bij transport beschadigt was en deze niet meer op voorraad is.

Een sterkere (niet grotere, want een 16kW is even groot als een 9kW) kan uiteraard niet zoveel terug moduleren. 40% van het max vermogen kanje stellen.
Laagst opgenomen vermogen dat ik gemeten heb is 1,3kW @ 19Hz compressor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 22:57

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Cobb schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 20:36:

Ik haak even op jou in, aangezien ik een huis uit '64 heb (komt toch redelijk in de buurt van '70, hoewel bouwtechnisch al een wereld van verschil):

Ik heb het huis sinds 6 jaar geleden gekocht flink aangepakt ( HR++ glazen, kunstof kozijnen, muren opmetselen en na-isoleren met rockwool platen, dak geïsoleerd etc.) waardoor het jaarlijkse gasverbruik voor mijn 110m² woning van 1600m³ naar 500m³ gezakt was.
Echter; ik vind het verstoken van gas een bijzonder slecht idee. Zodoende ben ik ook op elektrisch verwarmen uitgekomen. L/W warmtepomp past niet in de (kleine) tuin die ik heb, en het huis werd erg warm in de zomer (ondaks zonnenschermen. Een doorzonwoning vol op het zuiden heeft zo zijn nadelen in de zomer) dus ben ik gaan kijken naar een L/L warmtepomp. Die is er dan ook gekomen 1.5 jaar terug (Daikin FXTM) om de huiskamer/keuken en de MB (die aan de voorkant ligt) te verkoelen en te verwarmen. Het resultaat in verbruik mag er best wezen! Voor een gezin van 5 (2 volwassene (altijd thuis) en 3 kinderen onder de 8 jaar oud )die om de dag in bad gaan / douchen is mijn verbruik nu voor enkel WW ~150m³ per jaar.

Het verbruik in elektra voor verwarmen was afgelopen jaar ~980 kWh. De buitenunit hang aan de voorkant van het huis (in een door mijzelf gemaakte houten kooi) onder het slaapkamer raam en ik heb echt 0.0 last van het geluid (zelfs als hij op vol vermogen aan het verwarmen is). Buren horen het ook compleet niet (en die hebben enkel glas) dus het is ook niet da tk asociaal ben voor de buurt. In de zomer maakt de compresser een stuk minder geluid tijdens koelen. Nog beter dus!

Bovenstaande en het overstappen naar de (albeit wasse neus) groene stroom van Greenchoice en ik doe wat ik kan om mijn gasconsumptie naar beneden te werken.

Wat betreft het water in de kruipruimte: hier ook last van (tot wel 50cm op een regenachtige dag). Fout van de gemeente bij het oipnieuw aanleggen van de riolering an het afwateringssysteem. Maar dat is al ruim 5 jaar gaande; over 2 jaar gaan ze er wat aan doen. Zodeonde een dompelpomp direct op de hoofdriolering aangesloten. Werkt prima. Ja; dan pomp ik ook een deel van de buren weg, maar ik heb iig een vochtige kruipruimte en niet een natte kruipruimte :+
Ik ga over een jaar bodemisolatie laten aanleggen overigens. Vloerisolatie kan niet vanwege de beperkte ruimte en door het water probleem heb ik er meer aan om bodemisolatie te laten toepassen zodat de Rv in huis daalt.

Verder wil de gemeente Purmerend iedereen over hebben op stadsverwarming. Ik moet de regels nog even doorlezen, maar 'over mijn lijk'. Als het aan mij ligt ga ik full electric. Gelukkig bieden ze wel subsidie voor de transitie om gasloos te gaan.

Lang verhaal kort:

-L/L warmtepomp is lang niet zo ingrijpend als je wellicht denkt (lawaai etc.)
-Je kruipruimte leegpompen met een dompelpomp is nog niet zo een slecht idee
- Stadsverwarming is een hel :+

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Wat bedoel je met muren opmetselen en na-isoleren? Had je enkelsteens muren? Bij ons zitten er parels in de muur gespoten maar ik heb niet het idee dat het nog helpt.
Verwarm je dmv vloerverwarming? Ook op de bovenverdieping?

[ Voor 15% gewijzigd door Cobb op 19-03-2018 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 22:57

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Cobb schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:20:
Wat bedoel je met muren opmetselen en na-isoleren? Had je enkelsteens muren? Bij ons zitten er parels in de muur gespoten maar ik heb niet het idee dat het nog helpt.
Voorheen waren er onder de ramen allemaal houten platen met asbest ( :X ) . Die zijn nu opgemetseld met een laag rockwool erachter. Aan de binnenkant heb ik daar een raamwerk gemaakt met houten platen er tegen aan.

De overige muren die er al stonden hebben wel een spouw, maar geen isolatie erin (was not niet verplicht in '64 ). Bedrijf laten langskomen, maar die gaven aan dat het dermate weinig oppervlakte is, dat het geen zoden aan de ijk zou zetten én nogal kostbaar is aangezien het starttarief 750 euro (terwijl het technisch gezien veel minder zou kosten omdat het maar een paar m² is)

En nee; ik verwarm enkel met de L/L warmtepomp; de huiskamer/keuken en de MB. Op de kamers waar dit niet zit, heb ik gewoon een straalkacheltje voor als het nodig is. Half uurtje aan en het is er warm en blijft er best warm.
Voor écht koude periodes heb ik gewoon de CV en in elke kamer een muurradiator. Maar die heb ik de afgelopen 2 winters niet nodig gehad :)

[ Voor 16% gewijzigd door Notna op 19-03-2018 14:25 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ah bedankt. Er is nog hoop dus. Wist niet dat je ook kon douchen of een bad kon vullen met L/L wp.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste