T-MOB schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 22:50:
[...]
Wat daar staat is toch gewoon logisch gezien de berichten die wel gewoon de krant gehaald hebben. De gaskraan moet dicht omwille van de veiligheid, maar het kan (nog) niet omdat Nederland afhankelijk is van Gronings gas (en omdat Nederland een leveringsverplichting heeft aan het buitenland). Van de huidige wet mag de NAM niet oppompen als het bewezen onveilig is, maar de staat wil dat het toch gebeurt. Dan moet daar een juridische mouw aan gepast worden. Je kunt moeilijk een wet maken die "iemand" dwingt de wet te overtreden. Nou ja dat kan wel, maar het is lastig handhaven...
Verder heb je al mijn medeleven. Het lijkt me verschikkelijk om letterlijk jaren in onzekerheid (en een onveilige situatie) te moeten leven. Als het aan mij ligt worden jullie allemaal fatsoenlijk royaal gecompenseerd. Ik zie in deze wettekst geen aanleiding om te denken dat er op de compensatie beknibbeld gaat worden. Maar ik kan me goed voorstellen dat het vertrouwen in Groningen ongeveer op -11 staat.
Er staat nog wel meer in die wettekst, maar deze alinea is wel een wezenlijk probleem voor de Groningers.
Men schrijft namelijk dat de overheid kan verplichten om meer gas te winnen dan veilig is, oftewel de veiligheid staat achter de leveringszekerheid.
Koppel dat aan het gegeven dat men de versterkingsoperatie wil afzwakken/opschorten/afschaffen omdat er nu besloten is om de gaswinning naar 0 te brengen. Iedereen weet natuurlijk dat bevingen ineens stoppen als er een intentieverklaring ligt om over 12 jaar geen gas meer te winnen, zelfs al ga je sowieso nog 4 jaar door met het huidige tempo.
Combineer die 2 en je kunt dus concluderen dat je geen versterkingen meer hoeft te doen en toch meer gas kunt gaan winnen.
Vergeet niet dat er meer valt onder de zorgplicht dan alleen de versterkingsoperatie. Reparatie van scheuren valt bijvoorbeeld ook onder de zorgplicht.
Oftewel als de NAM besluit dat er geen geld meer betaald hoeft te worden voor scheuren, heb je als Groninger het nakijken, want de NAM is niet strafbaar.
En in Nederland kun je niet de rechter vragen de wet zelf te toetsen.
Als Groninger kun je het dus 'shaken'.
Tevens is de versterkingsoperatie inmiddels opgeschort en dus ook voor ons, terwijl wij zwart-op-wit hebben dat onze huizen gesloopt zouden worden + nieuwbouw. En dat na 3 zeer slopende en moeizame jaren om zover te komen als we nu zijn gekomen.
Maar goed, ik kan dagen door blijven schrijven over alles wat niet klopt in deze zaak, zoals toezeggingen die niet in de notulen staan, beloftes die niet worden nagekomen, afspraken die niet nagekomen worden of eenzijdig opgezegd, toezeggingen die aantoonbaar onjuist zijn, beïnvloeding van experts ("als je jouw mensen terugtrekt uit deze reparatie omdat het onveilig is, krijg je geen opdrachten meer"), contra expertises die door dezelfde persoon uitgevoerd worden, etc.
Wiebes + Rutte zeggen heel mooi dat ze bezig zijn het vertrouwen van de Groningers te herstellen, maar dan gaan ze er zeker vanuit dat het vertrouwen cyclisch is, want het gaat met de dag verder omlaag.
En de media is nog steeds niet klaar met het geven van schouderklopjes aan Wiebes, terwijl ze achter de schermen eigenlijk de Groningers wegzetten als minderwaardig klootjesvolk waarbij rechten op veiligheid en herstel van woningen gewoon met een pennenstreek ontnomen kunnen worden.
En het allerergste is nog wel dat het in de rest van NL totaal niet duidelijk is wat hier speelt. De oppositie is oorverdovend stil, de media is zo mogelijk nog stiller, instanties geven niet thuis en als Groninger kun je bijvoorbeeld niet eens een rechtsbijstandsverzekering afsluiten. Ook is een 2e hypotheek op een vrijwel afgelost huis onmogelijk (laatst afgewezen bij een buurman die een kortlopende lening voor zijn bedrijf wilde), omdat het huis volgens de bank 0 euro waard is.
Mijn achtergevel staat ongeveer 1.5 cm bol, de kozijnen staan onder een hoek, het kozijn is ruim een cm verplaatst tov. de stenen, de vensterbank sluit totaal niet meer aan op de kozijnen en de lateien boven de ramen dragen geen buitenmuur meer, want daar zit een halve cm ruimte tussen. Dit alles na de laatste beving waarbij mijn dochter van 4 eigenlijk veel meer heeft meegekregen dan je zou willen dat zo'n kleine meid meekrijgt.
En sinds maart 2017 is er geen enkele schademelding afgehandeld, helemaal niets in Groningen.
In plaats van bouwvakkers mag je inmiddels wel een heel leger psychologen/psychiaters deze kant op sturen, want de sloop van de Groningers is al in volle gang en Nederland is nog steeds bezig Wiebes schouderklopjes te geven.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)