Ik ben net 2 weken begonnen met handelen op Binance. In deze tijd al veel geleerd. Vooral wat je niet moet doen. :-) Mijn bevindingen en eigen opgelegde regels voor andere beginners:
Ik ben ongeveer 60 euro kwijtgeraakt aan "leergeld". In eerste instantie op coinexchange.io begonnen en totaal niet naar transactiekosten gekeken. In het begin werkelijk waar alleen maar pumps gevolgd en steeds van coin gewisseld met het idee er wat winst uit te halen. 9 van de 10 keer met verlies verkocht omdat het een terugval kreeg en andere coin ging pumpen waar ik weer heen ging. Dit moet je dus nooit doen. Als je zo nodig met een pump mee wilt liften, dan doe ik dat nu alleen maar als de pump nog niet boven 50% van de ATH ziet. Bij een mislukte pump komt de coin uiteindelijk wel weer in de buurt van die 50% ATH en kun je zonder verlies verkopen als je dat wilt.
"Je huiswerk maken". Die lees ik hier vaker, maar ik wil er wel een kanttekening bij maken. Er wordt veel (goedbedoeld) advies gegeven door iedereen, maar het is een feit dat niemand voorspellende powers bezit. Je hebt geen garanties. Daarom kijk ik liever naar de grafieken en trek ik mijn eigen conclusies. Uiteraard zit achter elk munt een verhaal en een business plan waar je je in kunt lezen. Maar ook dit staat vaak niet 1 op 1 met wat de munt doet. Zelf laat ik me hierdoor niet meer zoveel leiden.
Ik ben geen HODLer, maar echt een daytrader. Ik heb het geduld niet om zo lang te gaan zitten wachten, dat weet ik van mezelf. Ook heb ik geen grote investering en vind ik het leuk om iets te doen in plaats van te wachten. Ik bekijk de korte en lange termijn grafieken en probeer de golven te voorspellen. Zoals iedereen zegt: buy low, sell high. Als je net als ik niet veel geduld hebt, dan is mijn ervaring om een coin te vinden die een up&down beweging maakt van minimaal 100% in een relatief korte periode. Het is voor de snelheid dan goed om te kijken naar de 24 uur trading volume. Die moet wel voldoende hoog zijn om op kortere termijnen winst te pakken. Wanneer je dit doet en je hebt geluk, dan heb je ook kans op de extreme verhogingen van 2 tot 10 keer de waardestijging. De truuk is wel om niet te gierig te worden en goed te volgen wanneer de pump afzwakt. Eenmaal verkocht niet meer opnieuw inkopen in dezelfde pump.
De meeste munten met een lage waarde hebben een enorme hoeveelheid circulerende munten. Hoewel het leuk lijkt dat je 0,06 muntje ooit misschien wel 100 waard wordt is dat met die grote hoeveelheden een hele kleine kans. Probeer je dus niet dood te staren op die lage munten, maar kijk naar de golfbewegingen met schommelingen van soms wel 300% naar boven en naar beneden. Dat zijn de interessante munten en dan maakt het niet uit of je 10 munten van 100 euro koopt, of 1000 munten van 0,10. Het gaat om de procentuele stijgingen.
Als je gaat investeren in een munt, check dan de sell en buy walls. Als er sell walls instaan van 10 bitcoins, dan weet je dat het lang gaat duren voordat de munt weer gaat stijgen. aan de andere kant zijn veel buy walls een indicatie dat er misschien een verschuiving aan staat te komen naar boven toe.
Voor zover mijn n00b ervaring.
Voel je vrij om me te corrigeren als ik het mis heb.
Beauty is in the eye of the beerholder