Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:23

MsG

Forumzwerver

Ik dacht ik sluit alvast even de experiabox van KPN aan, ipv die van Budget, want modem was ineens remote gereset gister, en geen zin in 2 keer alle settings moeten doen.

Maar volgens mij heb ik hier mee gesloopt dat ik nog een link krijg. Link status van beide pairs is nu "Geen link", ook als ik weer het modem van Budget :-P. Nou ja, dat wordt even zonder internet t/m maandag.
grun93 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:41:
[...]

Budget biedt geen hogere snelheid dan 100Mb aan, ook niet als ik m'n eigen adres intoets op hun postcode checker. Voor hogere snelheden moet je een KPN abonnement hebben. Zoals gezegd, ik heb een v12 die geen pairbonding aan kan, en haal toch een snelheid van 200Mb over een enkele lijn. Heb je die v10 van KPN al geprobeerd? Misschien hoeft die monteur helemaal niks fysieks te doen en is het een kwestie van ergens een vinkje in een softwareprogramma bij KPN.
De monteur moet hier sowieso de 2e aderpaderen even fixen, dat is de enige reden dat ik de monteur heb ingeschakeld. Een modempje installeren kan ik zelf ook wel.

Alleen door die truuk met het modem alvast aansluiten heb ik volgens mij mijn internet voor het weekend gesloopt :-P. Nu maar op de WiFi van de buren.

[ Voor 54% gewijzigd door MsG op 08-10-2022 12:30 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heineken
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

Afgelopen vrijdag is mijn telefoonlijst kapot getrokken bij werkzaamheden in de buurt. Eerst heb ik een dag later een nieuwe modem ontvangen, wat uiteraard geen oplossing was. Gisterenavond heeft de KPN monteur ter plaatste geconstateerd dat de lijn niet meer werkt. Hij gaf aan dat ik dan maar moet overstappen naar Glasvezel, wat ook in mijn huis aanwezig is. Dat hoeft van mij niet direct omdat mijn snelheid over DSL ruim voldoende is voor thuiswerken, én omdat glasvezel flink duurder is. Zijn er meer mensen met zo'n ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:27
Heineken schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:08:
Afgelopen vrijdag is mijn telefoonlijst kapot getrokken bij werkzaamheden in de buurt. Eerst heb ik een dag later een nieuwe modem ontvangen, wat uiteraard geen oplossing was. Gisterenavond heeft de KPN monteur ter plaatste geconstateerd dat de lijn niet meer werkt. Hij gaf aan dat ik dan maar moet overstappen naar Glasvezel, wat ook in mijn huis aanwezig is. Dat hoeft van mij niet direct omdat mijn snelheid over DSL ruim voldoende is voor thuiswerken, én omdat glasvezel flink duurder is. Zijn er meer mensen met zo'n ervaring?
Glasvezel van KPN is toch even duur als xDSL van KPN?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:32
Andrehj schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:41:
[...]

Glasvezel van KPN is toch even duur als xDSL van KPN?
Ja tenzij hij Budget Thuis afneemt en dat als KPN benoemd. Dan is de DSL prijs lager dan glas, voor native KPN zijn de prijzen voor DSL of Glas gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Zodra er glas in je huis ligt, gaat na 3 jaar de DSL verbinding opgeheven worden. Je zit op een eindig medium en zult een keer over moeten stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-06 11:06
@Heineken Is KPN je provider? Dan kan je gerust over op glasvezel en behoud je de zelfde contractsnelheid als je nu hebt op DSL. Pas als je zelf een upgrade wil naar hogere snelheden of synchrone snelheid, dan betaal je iets meer.
Verder is een glasvezelabonnement bij KPN net zo duur als een DSL abonnement.Al een aantal jaar.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heineken
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

Dank voor de antwoorden. Ik ben inderdaad KPN-klant, maar wel ooit overgezet vanuit Oxxio. Die prijs wordt ook nog betaald (€34,09). Op het moment dat de prijs gelijk blijft dan is het inderdaad prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
Heineken schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:59:
Dank voor de antwoorden. Ik ben inderdaad KPN-klant, maar wel ooit overgezet vanuit Oxxio. Die prijs wordt ook nog betaald (€34,09). Op het moment dat de prijs gelijk blijft dan is het inderdaad prima.
Dat is een ietwat lastige vraag om te beantwoorden. Ik zou die vraag op het KPN forum stellen als ik jou was.

De vraag zou dan moeten zijn: Is het wijzigen van alleen de drager (koper naar glas) mogelijk op een gemigreerd Oxxio abonnement zonder wijziging van prijs en diensten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heineken
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

Dat is inderdaad de vervolgvraag.

De initiële vraag was of het gebruikelijk is dat bij een kabelbreuk in de telefoonlijst een omzetting naar glas verplicht is. Dat lijkt een 'ja' te zijn. Na een telefoontje of 10 met 0800-0402 sprak ik eindelijk een medewerker die me kon vertellen dat een noodmodem geen optie was en dat ik moest wachten op een telefoontje voor deze omzetting. Uiteindelijk heb ik net zelf met verkoop gebeld en dat ging wel vlot. De omzetting naar glasvezel moet volgende week geregeld worden met een doe-het-zelf pakket. Modem is al aanwezig, glasvezel punt is al geinstalleerd in huis. Dit is ook netjes bevestigd per email.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-06 10:20
Heineken schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:14:
Dat is inderdaad de vervolgvraag.

De initiële vraag was of het gebruikelijk is dat bij een kabelbreuk in de telefoonlijst een omzetting naar glas verplicht is. Dat lijkt een 'ja' te zijn. Na een telefoontje of 10 met 0800-0402 sprak ik eindelijk een medewerker die me kon vertellen dat een noodmodem geen optie was en dat ik moest wachten op een telefoontje voor deze omzetting. Uiteindelijk heb ik net zelf met verkoop gebeld en dat ging wel vlot. De omzetting naar glasvezel moet volgende week geregeld worden met een doe-het-zelf pakket. Modem is al aanwezig, glasvezel punt is al geinstalleerd in huis. Dit is ook netjes bevestigd per email.
Ik kan je bevestigen zodra er kabelbreuk is of de kabel voldoet niet meer aan de eisen,
en er is glasvezel aanwezig waar kpn overheen levert wordt het koper niet meer gemaakt wegens de kosten enz.
de betreffende monteur had toen die bij u was wel gelijk kunnen bellen en order in te schieten na glasvezel toe. zodat gelijk geregeld was alleen zijn er monteurs die dit overlaten aan de klant en de klant weer moet gaan bellen.
maar zo te horen is nu geregeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• palter27
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-02-2023
@Heineken
En hoe is het afgelopen met de prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heineken
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

Zelfde prijs, meer mogelijkheden
Uw abonnement en de maandelijkse kosten blijven hetzelfde. En u hebt met glasvezel meer mogelijkheden. Zo is uw internetverbinding via glasvezel altijd superstabiel, waardoor het niet uitmaakt met hoeveel apparaten u tegelijkertijd online bent. Wilt u écht alles uit uw snelheid halen? Verhoog dan uw abonnement tot wel 1 Gbit/s nadat u uw modem hebt aangesloten op glasvezel.
Dit staat in de bevestigingsmail. Nu nog wachten hoe het uit komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:19
Weet iemand dit toevallig?

Ik bestelde voor tweede locatie op mijn werk (opslagruimte) KPN klein zakelijk internet. (Nu aanbieding eerste 12 maanden € 30,- ex btw). Telefonisch werd mij gemeld dat daarbij geen vast ip adres geleverd wordt (dan moet je weer een duurder abo). Maar tussen neus en lippen door meldde medewerkster me dat als ik een fritzbox zou huren dit wel zou kunnen? Zet je dan je externe ip vast en wijzigt die op wonderbaarlijke wijze niet meer? Kwam via Amazon al een aanbieding voor een FRITZ!Box 7590 AX International tegen dus die voor de zekerheid aangeschaft (geen zin om van KPN te huren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:33
@monsieurpinot Lijkt mij sterk dat het uitmaakt welk modem je gebruikt.
Maar waarom heeft je opslagruimte een vast IP-adres nodig?
Als dat echt niet anders kan zet je een vpn op naar je hoofdlocatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsieurpinot
jongetje schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:30:
@monsieurpinot Lijkt mij sterk dat het uitmaakt welk modem je gebruikt.
Maar waarom heeft je opslagruimte een vast IP-adres nodig?
Als dat echt niet anders kan zet je een vpn op naar je hoofdlocatie.
Thanks! ja lijkt mij dus ook sterk. Enige wat ik kon bedenken was dat je je externe ip die je de eerste keer krijgt vastzet in die fritzbox. Maar de dhcp van KPN zal wel ip adressen blijven toewijzen?

Onderzoek naar vast ip loopt vanwege upgrade alarminstallatie (waar monteur van zegt dat we daarvoor vast ip nodig hebben), maar daar twijfel ik ook aan want doormelding naar alarmcentrale werkt nu via GPRS via een sim en daar hebben we vast ook geen vast ip. Maar bij nieuw aan te leggen installatie gebruiken we wel https://www.mysmartcontrol.nl/helpdesk/ maar ik vermoed sterk dat die ook geen vast ip nodig hebben. Ik zal kpn morgen nog eens bellen (en antwoord hier posten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
monsieurpinot schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:25:
Weet iemand dit toevallig?

Ik bestelde voor tweede locatie op mijn werk (opslagruimte) KPN klein zakelijk internet. (Nu aanbieding eerste 12 maanden € 30,- ex btw). Telefonisch werd mij gemeld dat daarbij geen vast ip adres geleverd wordt (dan moet je weer een duurder abo). Maar tussen neus en lippen door meldde medewerkster me dat als ik een fritzbox zou huren dit wel zou kunnen? Zet je dan je externe ip vast en wijzigt die op wonderbaarlijke wijze niet meer? Kwam via Amazon al een aanbieding voor een FRITZ!Box 7590 AX International tegen dus die voor de zekerheid aangeschaft (geen zin om van KPN te huren).
Onzin verhaal, kleinzakelijk is gewoon Consumenten product met een zakelijk contract er op zodat je wat voordelen hebt.
zowel bij consumentlijn als kleinzakelijk heb je semi vast ip, je krijgt van kpn ip toegewezen daar doe je eigenlijk mee of er moet grote storing zijn geweest binnen kpn zou nog kunnen, enige wanneer je ip gaat veranderen als je na compleet andere diensten gaat binnen kpn of je van koper na glasvezel wordt gezet dan wijzigt ook je ip (heb al 4jaar zelfde ip)
dat heeft niks met een frizz of experiabox te maken.
wil je echt vast ip dan kom je bij kpn aan kpn EEN bevoorbeeld, overbodig voor een alarmsysteem lijkt mij zo

[ Voor 7% gewijzigd door jopoh op 14-10-2022 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsieurpinot
jopoh schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:46:
[...]

Onzin verhaal, kleinzakelijk is gewoon Consumenten product met een zakelijk contract er op zodat je wat voordelen hebt.
zowel bij consumentlijn als kleinzakelijk heb je semi vast ip, je krijgt van kpn ip toegewezen daar doe je eigenlijk mee of er moet grote storing zijn geweest binnen kpn zou nog kunnen, enige wanneer je ip gaat veranderen als je na compleet andere diensten gaat binnen kpn of je van koper na glasvezel wordt gezet dan wijzigt ook je ip (heb al 4jaar zelfde ip)
dat heeft niks met een frizz of experiabox te maken.
wil je echt vast ip dan kom je bij kpn aan kpn EEN bevoorbeeld, overbodig voor een alarmsysteem lijkt mij zo
_/-\o_ precies dit is wat ik ook vermoedde. Ga dit eerst maar eens een jaartje proberen (daarna toch weer eens verderkijken omdat de prijs dan weer hoger wordt) (alleen DSL beschikbaar daar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:07
Misschien een noob-vraag, maar wij verhuizen volgende week van glas naar vdsl. Ik moet de v12 box meenemen, maar in het installatiepakket zat destijds alleen de spullen voor glas en niet voor vdsl. Het modem heeft op de achterkant een DSL-poort. In de muur hebben we een lekker ouderwetse 4-punts stekker (jaren '70 woning). Als ik mijn eigen kabel ga maken, moet ik dan een RJ11 hebben, met de middelste pennetjes verbonden aan het rood-blauwe aderpaar? Met andere woorden, zit in de v12 box, het eerste DSL-paar in de middelste twee aansluitingen van de RJ11?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
Polyphemus schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:31:
Misschien een noob-vraag, maar wij verhuizen volgende week van glas naar vdsl. Ik moet de v12 box meenemen, maar in het installatiepakket zat destijds alleen de spullen voor glas en niet voor vdsl. Het modem heeft op de achterkant een DSL-poort. In de muur hebben we een lekker ouderwetse 4-punts stekker (jaren '70 woning). Als ik mijn eigen kabel ga maken, moet ik dan een RJ11 hebben, met de middelste pennetjes verbonden aan het rood-blauwe aderpaar? Met andere woorden, zit in de v12 box, het eerste DSL-paar in de middelste twee aansluitingen van de RJ11?
of je hebt bij je verhuizing een monteur kwa installatie, anders even kpn bellen en aangeven je van glasvezel af komt en kabelsetje voor dsl willen afsturen/monteur willen aansturen om isra te vervangen voor het nieuwe type :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruudx
  • Laatst online: 19:38
Misschien is iemand die mij duidelijkheid kan geven over de volgende situatie:

Op een adres staat een woonhuis dat is opgedeeld in 3 appartementen. Aan het woonhuis vast aan de achterkant is een verenigingsgebouw (zelfde huisnummer). Het woonhuis heeft een Isra punt met 3 aderparen (ik heb dit zelf nog niet kunnen controleren, maar dit is de informatie die ik heb gekregen). Alle 3 de aderparen zijn in gebruik voor de bewoners van de 3 appartementen.

De vereniging wilt ook graag een eigen internet verbinding hebben. In hoeverre is het mogelijk het Isra punt uit te breiden? Er is geen kabel/ziggo beschikbaar. Glasvezel zijn geen plannen voor omdat het een soort buitengebied betreft. Er is wel vdsl beschikbaar, waardoor 4g voor thuis niet leverbaar is. Een order inschieten lijkt mogelijk te zijn, maar ik verwacht dat deze vervolgens niet geleverd kan worden ivm geen aderparen beschikbaar.

Ik heb al aardig wat rond gezocht op Google maar geen antwoord kunnen vinden op bovenstaande case.

Iemand hier die hier duidelijkheid over kan geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-06 22:12
bruudx schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:55:

Op een adres staat een woonhuis dat is opgedeeld in 3 appartementen. Aan het woonhuis vast aan de achterkant is een verenigingsgebouw (zelfde huisnummer). Het woonhuis heeft een Isra punt met 3 aderparen (ik heb dit zelf nog niet kunnen controleren, maar dit is de informatie die ik heb gekregen). Alle 3 de aderparen zijn in gebruik voor de bewoners van de 3 appartementen.

De vereniging wilt ook graag een eigen internet verbinding hebben. In hoeverre is het mogelijk het Isra punt uit te breiden? Er is geen kabel/ziggo beschikbaar. Glasvezel zijn geen plannen voor omdat het een soort buitengebied betreft. Er is wel vdsl beschikbaar, waardoor 4g voor thuis niet leverbaar is. Een order inschieten lijkt mogelijk te zijn, maar ik verwacht dat deze vervolgens niet geleverd kan worden ivm geen aderparen beschikbaar.

Ik heb al aardig wat rond gezocht op Google maar geen antwoord kunnen vinden op bovenstaande case.

Een aanvraag kan maar wordt vervolgens inderdaad geannuleerd als alle aders in gebruik zijn. Waarschijnlijk moet er dan een nieuwe kabel vanaf de straat gegraven worden, die kosten zijn dan voor de aanvrager, zit je al snel op 500/600 euro afhankelijk van afstand.
T-Mobile heeft ook 4g voor thuis als stand alone dienst, dus zonder koppeling met een xDSL verbinding. Is dat misschien wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh

via mijnaansluiting.nl nieuwe invoerkabel aanvragen mits ze het toestaan aangezien het zelfde adres is.
hoop kosten die er mee gepaard gaan meer als 300euro iniedergeval

of pak een losstaande 4g router met simkaart er in, er zijn partijen die dit aanbieden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73

Je provider dient dan een NLS2 order in te schieten. Als er nog aderparen beschikbaar zijn in de invoerkabel, dan worden deze afgelast en ook in de kast afgemonteerd. Daarmee wordt een nieuwe lijn gecreëerd. Dat is tegenwoordig niet meer gratis en kost enkele honderden euros. Of je provider dat doorrekent is dan de vraag.
Kan ook dat niet dan is het een NLS3. Volledig nieuw ingraven vanaf het punt waar nog wel aders in een kabel vrij zijn. Die kosten zijn vooraf vanaf hier niet in te schatten zoals je kan bedenken.

In beide gevallen kan je het ook zelf via www.kpnnetwerk.nl/haalbaarheidsonderzoek
Dan betaal je alle aanlegkosten zelf maar ben je wel vrij in de keuze van je provider.
En uiteraard krijg je eerst een offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruudx
  • Laatst online: 19:38
Bedankt voor de antwoorden! Genoeg inspiratie om mee verder te gaan! Ik ga eerst proberen de situatie zelf nog te bekijken op locatie. Afhankelijk daarvan wil ik een haalbaarheidsonderzoek aanvragen bij KPN. Intussen zal ik de 4g oplossing onderzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:40

Wildfire

Joy to the world!

[..]

Het woonhuis heeft een Isra punt met 3 aderparen (ik heb dit zelf nog niet kunnen controleren, maar dit is de informatie die ik heb gekregen).
Normale invoerkabels (voor woonhuizen) hebben over het algemeen twee of vier aderparen, niet drie. Tenzij je het gaat hebben over de grotere aansluitingen (ISRA10 of ISRA20 bijvoorbeeld) maar die zie je over het algemeen in kantoor- en bedrijfspanden.

[ Voor 6% gewijzigd door Wildfire op 29-01-2023 15:06 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Wildfire schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:05:
[...]

Normale invoerkabels (voor woonhuizen) hebben over het algemeen twee of vier aderparen, niet drie. Tenzij je het gaat hebben over de grotere aansluitingen (ISRA10 of ISRA20 bijvoorbeeld) maar die zie je over het algemeen in kantoor- en bedrijfspanden.
Precies. 2 of 4 paren, niet 3. Dus mijn vermoeden is dat er een aderpaar over is is in een invoerkabel... En dan is een NLS2 al wat waarschijnlijker qua optie als er nog aders vrij zijn in de AK.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
Barre73 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:13:
[...]

Precies. 2 of 4 paren, niet 3. Dus mijn vermoeden is dat er een aderpaar over is is in een invoerkabel... En dan is een NLS2 al wat waarschijnlijker qua optie als er nog aders vrij zijn in de AK.
komt voor dat er 2x4kabel ligt maar 3 aders ingelast zitten zal niet de eerste keer zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
ISRA 2 verplaatsen?

Om ruimte te maken in mijn meterkast (er wordt komend jaar glasvezel van Delta aangelegd) wil ik mijn ISRA 2 een stukje opzij verplaatsen. De aansluitkabel hoeft dus niet los.
Echter, als ik dit plaatje bekijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWGeX6ejATfGsTZSH06F6Lc7Vjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CD3VH8PyyldrJW9YKsm59gxA.jpg?f=fotoalbum_large
(gejat van https://www.flickr.com/ph.../in/photostream/lightbox/)
dan zit het middelste, gekartelde, dopje erin geklikt, en blijft daarmee het deksel aan de bodemplaat vast zitten.
Is er een truc om toch de deksel te verwijderen, zodat ik bij de schroefjes kan waarmee de basisplaat vast zit?

[ Voor 26% gewijzigd door Andrehj op 05-02-2023 16:37 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Andrehj schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:35:
ISRA 2 verplaatsen?

Om ruimte te maken in mijn meterkast (er wordt komend jaar glasvezel van Delta aangelegd) wil ik mijn ISRA 2 een stukje opzij verplaatsen. De aansluitkabel hoeft dus niet los.
Echter, als ik dit plaatje bekijk
[Afbeelding]
(gejat van https://www.flickr.com/ph.../in/photostream/lightbox/)
dan zit het middelste, gekartelde, dopje erin geklikt, en blijft daarmee het deksel aan de bodemplaat vast zitten.
Is er een truc om toch de deksel te verwijderen, zodat ik bij de schroefjes kan waarmee de basisplaat vast zit?
als die verzegeld is met de sluitpen mag je er als klant er gewoon niet aan komen. moet die openen dan gaat de sluitpen altijd kapot Delta/efiber.glaspoort,kpnnetwerk.odf enz, werken eigenlijk altijd om de bestaande aansluitingen heen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
jopoh schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:52:
als die verzegeld is met de sluitpen mag je er als klant er gewoon niet aan komen. moet die openen dan gaat de sluitpen altijd kapot Delta/efiber.glaspoort,kpnnetwerk.odf enz, werken eigenlijk altijd om de bestaande aansluitingen heen
Maar ik wil zelf van tevoren bepalen hoe die leiding komt te lopen. En zie nu al dat daarvoor mijn KPN-kastje wat verzet moet worden. Dat KPN dat liever niet heeft snap ik ook wel, maar de inhoud ervan is nu niet bepaald rocket-science.
Dus ik denk dat ik die sluitpen maar kapot trek, dan draai ik er daarna wel gewoon een schroef in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Iemand ervaring met eventuele verlengingsaanbod bij hen en hoe zij hiermee omgaan? Ik zit nu t/m oktober voor 35 p/m ongeacht het abonnement. Wat mij betreft zetten we dit door, anders ben ik weg.

Ik lees wel dit (https://www.totaaltv.nl/n...en-internet-voor-35-euro/) maar daar heb ik zelf nog niks van gehad.

Zonder korting is KPN mij veel te duur, maar als ze kunnen prijs matchen met bijv. een Budget Thuis of YouFone blijf ik net zo lief bij KPN.

De klantenservice is een lange wachtrij. Via Facebook Messenger al even een bericht geplaatst, maar was wel even benieuwd naar ervaringen vanuit de abonnees zelf.

[ Voor 14% gewijzigd door MsG op 04-08-2023 10:58 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Waar zou het eigenlijk redelijkerwijs aan kunnen liggen als je weinig FEC-errors hebt, amper tot geen CRC-errors, maar wel een router/modem die over een looptijd van een dag wel enkele keren de verbinding dropt. Soms gaat het 24 uur goed, soms is het binnen 2 a 3 uur weer raak. Niet handig als je eens gamed waarbij je niet altijd lekker kan saven, of als je net in een vergadering oid zit.

Voorheen had ik een doorlus naar de woonkamer, waardoor KPN aldoor wees naar die verbinding als ik weer issues had. Om dat gezeik voor eens en voor altijd te voorkomen, onlangs de router maar net achter het ISRA-punt in de meterkast gezet. Maar helaas... Nog steeds het periodieke uitval-symptoom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HlbWVeM1yY5eHwOHs3saZTl6hM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SmkbRCiLpphe5QSygiVWR1ea.png?f=fotoalbum_large

Ook gewoon een korte RJ11-kabel van ISRA naar de router. Ik probeer te voorkomen dat KPN bij bezoek weer de hele tijd het probeert af te schuiven op klant-dingen ipv van henzelf, maar momenteel kan ik niet echt meer uitpluizen waar het nog mee te maken zou kunnen hebben. Tot vorige week woensdag was het na een eerdere fix vanaf de monteur (met zelfs nog de oude doorlus naar de woonkamer) al 1500 uur stabiel. Helaas is er nog geen glas en Ziggo is me veul te duur, maar die brakke koperkabeltjes beginnen wel te frustreren. Kan niemand bij KPN zien waarom uiteindelijk een verbinding is gedropped?

@Wildfire jij werkt ook als KPN-monteur toch? Kan jij er nog wat zinnigs over zeggen? :)

[ Voor 5% gewijzigd door MsG op 15-09-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
MsG schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:10:
Waar zou het eigenlijk redelijkerwijs aan kunnen liggen als je weinig FEC-errors hebt, amper tot geen CRC-errors, maar wel een router/modem die over een looptijd van een dag wel enkele keren de verbinding dropt. Soms gaat het 24 uur goed, soms is het binnen 2 a 3 uur weer raak. Niet handig als je eens gamed waarbij je niet altijd lekker kan saven, of als je net in een vergadering oid zit.

Voorheen had ik een doorlus naar de woonkamer, waardoor KPN aldoor wees naar die verbinding als ik weer issues had. Om dat gezeik voor eens en voor altijd te voorkomen, onlangs de router maar net achter het ISRA-punt in de meterkast gezet. Maar helaas... Nog steeds het periodieke uitval-symptoom.

[Afbeelding]

Ook gewoon een korte RJ11-kabel van ISRA naar de router. Ik probeer te voorkomen dat KPN bij bezoek weer de hele tijd het probeert af te schuiven op klant-dingen ipv van henzelf, maar momenteel kan ik niet echt meer uitpluizen waar het nog mee te maken zou kunnen hebben. Tot vorige week woensdag was het na een eerdere fix vanaf de monteur (met zelfs nog de oude doorlus naar de woonkamer) al 1500 uur stabiel. Helaas is er nog geen glas en Ziggo is me veul te duur, maar die brakke koperkabeltjes beginnen wel te frustreren. Kan niemand bij KPN zien waarom uiteindelijk een verbinding is gedropped?

@Wildfire jij werkt ook als KPN-monteur toch? Kan jij er nog wat zinnigs over zeggen? :)
Jawel hoor er kunnen lijnmetingen op de lijn worden gezet, normaal gesproken vraagt de monteur dit aan dan doen ze meting van 24/48/72uur afhankelijk wat nodig is en kunnen ze vaak wel iets zinnigs zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

MsG schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:10:

[Afbeelding]

Je kunt per DM je postcode/huisnummer doorgeven, dan kan ik wel een meting doen. Maar uitgebreidere metingen/monitoring kan ik helaas niet opstarten zonder dat ik daadwerkelijk een werkbon heb, dus hopelijk toont een live meting alvast iets om houvast aan te hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-06 22:16
Flinke schop van het topic, maar het is wel een vraag die hier thuis hoort :9
Onlangs ben ik verhuisd (/samen gaan wonen met mijn vriendin) en daar hebben we KPN aangevraagd. Er is weliswaar glasvezel in onze woning, maar alleen Caiway en Delta bieden daar een verbinding aan. Mijn vriendin woonde al in het betreffende dorp en heeft van heel veel mensen in het dorp die wel voor de glasvezel zijn gegaan gehoord dat het veel storingen heeft en de service van deze partijen gewoon ruk is. Uiteindelijk hebben wij daarom gekozen voor een DSL-verbinding bij KPN (die nog geen glasvezel aanbieden op ons adres). We konden kiezen tussen 100/10 of 200/20 aan snelheid en wij hebben voor de snelle variant gekozen, want dat is ook gewoon haalbaar op ons adres.

Dat betekende echter dat we wel de Experia Box 10 hebben gekregen en niet de KPN Box 12. Die Experia Box kan die hogere snelheid (die ook blijkbaar via 2 lijnen binnen komt ipv 1 bij de lagere) veel beter trekken dan de KPN Box die daar niet zo goed mee om kan gaan. We hebben ook een tv-abonnement afgesloten en daarvoor hebben we dan weer de KPN TV+ box gekregen, met ingebouwde Chromecast en Google TV.
Er is een monteur gekomen om alles aan te sluiten (de aansluiting in onze woning was te oud en het signaal kwam niet goed binnen, dus hij moest ook in de wijkcentrale het e.e.a ombouwen) en alles werkt nu.

Echter, die monteur zei dat de Experia Box die wij hebben nog Wifi5 heeft, maar de TV+ box heeft al Wifi6. Volgens hem kan dat elkaar gaan bijten en ervoor zorgen dat de TV Box gaat laggen, vaak gaat bufferen en dat soort dingen. Hij heeft ook allerlei dingen in de instellingen van de TV Box aangepast om de kans daarop zo klein mogelijk te houden.
Nou ben ik zelf geen IT'er, ik denk dat ik wel meer basiskennis van hard- en software heb dan de gemiddelde Nederland die niet in de IT zit, maar ook weer niet heel veel meer dan dat. Met de kennis die ik heb kan ik me niet voorstellen dat het zo'n groot probleem zal zijn, zeker niet toen die monteur nog toevoegde dat die Box het enige device is dat problemen kan geven en een losse chromecast, laptop, pc etc het probleemloos zullen doen.

Lange aanloop, maar dan nu de vraag :P Heeft er iemand anders ervaringen met de Experia Box 10 in combinatie met de TV+ box?
Ik ben aan de ene kant heel erg geneigd om zelf dan maar een Wifi6 modem aan te schaffen en die Experia Box lekker op zolder te laten verstoffen, maar aan de andere kant heb ik zoiets van "hoe erg kan het nou zijn?".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:20
Vld1989 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:14:
Flinke schop van het topic, maar het is wel een vraag die hier thuis hoort :9
Onlangs ben ik verhuisd (/samen gaan wonen met mijn vriendin) en daar hebben we KPN aangevraagd. Er is weliswaar glasvezel in onze woning, maar alleen Caiway en Delta bieden daar een verbinding aan. Mijn vriendin woonde al in het betreffende dorp en heeft van heel veel mensen in het dorp die wel voor de glasvezel zijn gegaan gehoord dat het veel storingen heeft en de service van deze partijen gewoon ruk is. Uiteindelijk hebben wij daarom gekozen voor een DSL-verbinding bij KPN (die nog geen glasvezel aanbieden op ons adres). We konden kiezen tussen 100/10 of 200/20 aan snelheid en wij hebben voor de snelle variant gekozen, want dat is ook gewoon haalbaar op ons adres.

Dat betekende echter dat we wel de Experia Box 10 hebben gekregen en niet de KPN Box 12. Die Experia Box kan die hogere snelheid (die ook blijkbaar via 2 lijnen binnen komt ipv 1 bij de lagere) veel beter trekken dan de KPN Box die daar niet zo goed mee om kan gaan. We hebben ook een tv-abonnement afgesloten en daarvoor hebben we dan weer de KPN TV+ box gekregen, met ingebouwde Chromecast en Google TV.
Er is een monteur gekomen om alles aan te sluiten (de aansluiting in onze woning was te oud en het signaal kwam niet goed binnen, dus hij moest ook in de wijkcentrale het e.e.a ombouwen) en alles werkt nu.

Echter, die monteur zei dat de Experia Box die wij hebben nog Wifi5 heeft, maar de TV+ box heeft al Wifi6. Volgens hem kan dat elkaar gaan bijten en ervoor zorgen dat de TV Box gaat laggen, vaak gaat bufferen en dat soort dingen. Hij heeft ook allerlei dingen in de instellingen van de TV Box aangepast om de kans daarop zo klein mogelijk te houden.
Nou ben ik zelf geen IT'er, ik denk dat ik wel meer basiskennis van hard- en software heb dan de gemiddelde Nederland die niet in de IT zit, maar ook weer niet heel veel meer dan dat. Met de kennis die ik heb kan ik me niet voorstellen dat het zo'n groot probleem zal zijn, zeker niet toen die monteur nog toevoegde dat die Box het enige device is dat problemen kan geven en een losse chromecast, laptop, pc etc het probleemloos zullen doen.

Lange aanloop, maar dan nu de vraag :P Heeft er iemand anders ervaringen met de Experia Box 10 in combinatie met de TV+ box?
Ik ben aan de ene kant heel erg geneigd om zelf dan maar een Wifi6 modem aan te schaffen en die Experia Box lekker op zolder te laten verstoffen, maar aan de andere kant heb ik zoiets van "hoe erg kan het nou zijn?".
De Experia V10 is het enige model die pairbonding aan kan, met een Box12 zou je max 100 halen..
Multicast TV(livetv) wordt best een probleem. Je kunt via Instellingen - Beeld Unicast kiezen ipv multicast. Dit heeft wel gevolgen voor de beeldkwaliteit plus dat er een vertraging is tov echt live tv(ca 10-30 sec)

Beste oplossing: sluit em aan met een utp-kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:55

nelizmastr

Goed wies kapot

Op het gebied van DSL heb je inderdaad veel minder keuze, en dan heb je ook nog eens een abonnement met pairbonding waarbij twee DSL lijnen worden samengevoegd.

Ook hoop ik dat je geen grote woning met veel beton hebt, dan gaat alleen de Experiabox sowieso niet volstaan voor goede WiFi.

Je zou kunnen proberen de tv box via utp aan te sluiten. Dat is nog altijd de beste oplossing.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-06 22:16
mad-dog schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:38:
[...]

De Experia V10 is het enige model die pairbonding aan kan, met een Box12 zou je max 100 halen..
Multicast TV(livetv) wordt best een probleem. Je kunt via Instellingen - Beeld Unicast kiezen ipv multicast. Dit heeft wel gevolgen voor de beeldkwaliteit plus dat er een vertraging is tov echt live tv(ca 10-30 sec)

Beste oplossing: sluit em aan met een utp-kabel
Die instellingen heeft de monteur idd allemaal aangepast en voor nu ziet het er allemaal prima uit, zonder lag of iets dergelijks. Een vertraging tov "echt" live kan ik alleen niet beoordelen natuurlijk.

Monteur raadde inderdaad ook bekabeld aan, maar dat wil ik nou juist net niet. Wil eigenlijk graag een beetje van de kabels af zodat het er allemaal wat cleaner uit ziet. Daarbij ligt er ook nog helemaal geen kabel en ik ben verre van handig dus die ga ik ook niet kunnen trekken.
Dan wordt het toch op zoek naar een modem met Wifi6 die pair bonding aankan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:20
Vld1989 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:20:
[...]

Die instellingen heeft de monteur idd allemaal aangepast en voor nu ziet het er allemaal prima uit, zonder lag of iets dergelijks. Een vertraging tov "echt" live kan ik alleen niet beoordelen natuurlijk.

Monteur raadde inderdaad ook bekabeld aan, maar dat wil ik nou juist net niet. Wil eigenlijk graag een beetje van de kabels af zodat het er allemaal wat cleaner uit ziet. Daarbij ligt er ook nog helemaal geen kabel en ik ben verre van handig dus die ga ik ook niet kunnen trekken.
Dan wordt het toch op zoek naar een modem met Wifi6 die pair bonding aankan denk ik.
Die is er echt niet. Beste oplossing is dan ook om WiFi6 AP aan te schaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Leuk zie ik in de app vandaag staan 9 maanden 10 euro korting bij verlengen thuis.
Als ik daar heen ga staat er dat alles hetzelfde blijft en inderdaad oude en nieuwe hetzelfde.
Alleen kom je onderaan dan heb je de eerste 9 maanden 5 euro korting dus 45 euro.
Maar daarna betaal ik dus 15 maanden 5 euro meer dan nu dus 75.
Dus ik zou dan 30 euro meer betalen voor hetzelfde.
Zo kan ik ook een aanbieding doen

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABCstabiel
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 19-06 11:45
Zojuist 35 minuten met een regiomanager van KPN zitten bellen voor een aanbieding van KPN. Momenteel zitten wij tevreden bij Ziggo met 500Mbit/s download en 50Mbit/s upload voor 71€/mnd inclusief TV. Nu achten wij de TV niet meer nodig, dus zou dit tot een maandbedrag van 58€ bij de Ziggo zijn.
Nu heeft de beste meneer van KPN de volgende aanbieding gedaan:
- Internet only 200mbit/s upload en download voor 54€/maand --> korting: 36€/mnd voor het internet gedurende eerste 12mnd.
- Netflix standaard 5€ korting/mnd
- Overname van telefoonabonnement met nummerbehoud van 15gb-->24gb voor +0,50cent/maand
- 2 wifi KPN-punten (momenteel bij Ziggo ook 3 wifipunten)
- De PTT aansluiting in de meterkast lijkt kapot, dus een kleinzakelijk abonnement zodat er gratis installatiegarantie bij zit (anders was dit niet mogelijk aldus verkoper)
- 100€ vanuit KPN om de laatste twee maanden van Ziggo te overbruggen (volgens de verkoper rekent Ziggo 50% van maandbedrag)

Als met al klinkt dit financieel aantrekkelijk. Klopt dit volgens jullie ook? Daarnaast ben ik momenteel content met het internet van Ziggo. Van 500mbit naar 200mbit lijkt toch een achteruitgang. Echter geeft de verkoper aan dat mijn huidige internet veel te veel is (gebruik: Xbox online FPS, streaming en thuiswerken).

Wat denken jullie? Redelijke aanbieding voor een overstap of val ik toch voor zijn marketingtrucjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
ABCstabiel schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:51:
Zojuist 35 minuten met een regiomanager van KPN zitten bellen voor een aanbieding van KPN. Momenteel zitten wij tevreden bij Ziggo met 500Mbit/s download en 50Mbit/s upload voor 71€/mnd inclusief TV. Nu achten wij de TV niet meer nodig, dus zou dit tot een maandbedrag van 58€ bij de Ziggo zijn.
Nu heeft de beste meneer van KPN de volgende aanbieding gedaan:
- Internet only 200mbit/s upload en download voor 54€/maand --> korting: 36€/mnd voor het internet gedurende eerste 12mnd.
- Netflix standaard 5€ korting/mnd
- Overname van telefoonabonnement met nummerbehoud van 15gb-->24gb voor +0,50cent/maand
- 2 wifi KPN-punten (momenteel bij Ziggo ook 3 wifipunten)
- De PTT aansluiting in de meterkast lijkt kapot, dus een kleinzakelijk abonnement zodat er gratis installatiegarantie bij zit (anders was dit niet mogelijk aldus verkoper)
- 100€ vanuit KPN om de laatste twee maanden van Ziggo te overbruggen (volgens de verkoper rekent Ziggo 50% van maandbedrag)

Als met al klinkt dit financieel aantrekkelijk. Klopt dit volgens jullie ook? Daarnaast ben ik momenteel content met het internet van Ziggo. Van 500mbit naar 200mbit lijkt toch een achteruitgang. Echter geeft de verkoper aan dat mijn huidige internet veel te veel is (gebruik: Xbox online FPS, streaming en thuiswerken).

Wat denken jullie? Redelijke aanbieding voor een overstap of val ik toch voor zijn marketingtrucjes?
Goed dat je navraag doet, heb je glasvezel of VDSL thuis? Bij VDSL is de max upload 30Mbit, 60Mbit bij "bonding"van de twee lijnen.

Als je al onder je contract uit kunt bij Ziggo zullen ze volledige maanden rekenen, je hebt vaak een 12maanden contract geaccepteerd bij Ziggo voor wat korting. Pas na de 12 maand ben je contractvrij. Daarvoor moet je gewoon je hele maandprijs ophoesten als je het contract vroegtijdig beëindigd.

Wat ik zou doen, Ziggo bellen en dan kiezen voor de afdeling opzeggingen (niet de normale technische klantenservice). Dan hou je een droog verhaal dat je wilt overstappen want bla bla bla nieuwe klantenkorting KPN. Dan kan je misschien nog wel een leuker aanbod krijgen dan nu van KPN.

Een normaal gezin kan op 50-100Mbit echt prima doen wat jij beschrijft, met 200Mbit heb je daar geen uitdagingen mee. Hooguit dat je langer op je FPS update moet wachten als de aanbieder een nieuwe update lanceert van vele GigaBytes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABCstabiel
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 19-06 11:45
stormfly schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:04:
[...]

Goed dat je navraag doet, heb je glasvezel of VDSL thuis? Bij VDSL is de max upload 30Mbit, 60Mbit bij "bonding"van de twee lijnen.

Als je al onder je contract uit kunt bij Ziggo zullen ze volledige maanden rekenen, je hebt vaak een 12maanden contract geaccepteerd bij Ziggo voor wat korting. Pas na de 12 maand ben je contractvrij. Daarvoor moet je gewoon je hele maandprijs ophoesten als je het contract vroegtijdig beëindigd.

Wat ik zou doen, Ziggo bellen en dan kiezen voor de afdeling opzeggingen (niet de normale technische klantenservice). Dan hou je een droog verhaal dat je wilt overstappen want bla bla bla nieuwe klantenkorting KPN. Dan kan je misschien nog wel een leuker aanbod krijgen dan nu van KPN.

Een normaal gezin kan op 50-100Mbit echt prima doen wat jij beschrijft, met 200Mbit heb je daar geen uitdagingen mee. Hooguit dat je langer op je FPS update moet wachten als de aanbieder een nieuwe update lanceert van vele GigaBytes.
We hebben VDSL (VVE had tegen de aansluiting van glasvezel gestemd...). Ik denk er inderdaad aan om morgen voor mijn gesprek met KPN (hij wou maximaal 1 dag wachten met zijn aanbieding. Natuurlijk druk op de ketel :) ) Ziggo te bellen. Ik heb dit alleen 6 maanden geleden ook al gedaan. Toen kreeg ik 10€ korten voor 6mnd. Vanaf volgende maand ga ik weer naar normale kosten. Ik vraag mij af of ze dan nog een nieuwe aanbieding doen, maar niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Weet iemand waar ik kan zien hoeveel koperaansluitingen er beschikbaar zijn op een specifiek adres? Gaat om een bedrijfspand waar zeker meer dan 1 aansluiting beschikbaar is, maar hoeveel exact zou ik graag willen weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
mrdemc schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:39:
Weet iemand waar ik kan zien hoeveel koperaansluitingen er beschikbaar zijn op een specifiek adres? Gaat om een bedrijfspand waar zeker meer dan 1 aansluiting beschikbaar is, maar hoeveel exact zou ik graag willen weten.
@mrdemc

DM mij maar even, dat gaat sneller denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StugIII
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-06 13:04
Meer mensen last van steeds wegvallende internet verbinding. Elke paar minuten valt het internet uit en maakt daarna weer contact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

StugIII schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:52:
Meer mensen last van steeds wegvallende internet verbinding. Elke paar minuten valt het internet uit en maakt daarna weer contact
Modem herstarten en als dat niet werkt je provider even bellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04:46
ABCstabiel schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:51:
[...]
De aanbieding lijkt me niet verkeerd. Maar vraag wel nadrukkelijk of het aanbod met of zonder BTW is, omdat het een zakelijke aansluiting wordt. In de normale zakenwereld is het gebruikelijk om prijzen exclusief BTW te hanteren.

Voor de rest is er niks mis met koper. Ik heb daar ruime ervaring mee, eerst jarenlang via Telfort en dit jaar 200Mb/sec van KPN via iets wat dacht ik vplus heet, het is geen pair bonding maar over een enkel koperpaar. Snelheid is ongeveer 22-23 MB/sec en stabiel als een rots. Hiervoor had ik 1000Mb/sec over coax van de concurrent maar die snelheid bleef meestal ergens steken op 60-80MB/sec, alles over utp.
Binnenkort krijg ik glasvezel van KPN maar tot het zover is ben ik zeer tevreden met koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1mm13
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-03 17:27
Ik ontving een mail met je krijgt een nieuw ip-adres, iemand die weet waarom ze dat doen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Laatst online: 09:07
w1mm13 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:28:
Ik ontving een mail met je krijgt een nieuw ip-adres, iemand die weet waarom ze dat doen ?
Economics in "[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3"

Hier staat de reden (ook) opgenoemd, dit zal voor DSL niet anders zijn gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1mm13
krakendmodem schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:39:
[...]

Economics in "[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3"

Hier staat de reden (ook) opgenoemd, dit zal voor DSL niet anders zijn gok ik.
Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-06 18:02

Sebazzz

3dp

Ik krijg binnenkort KPN, voor nu nog even xDSL totdat glasvezel hier gereed is. Ik heb in de woonkamer een “varkensneus” zitten, maar volgens mij komt de kabel daarvan uiteindelijk uit in de meterkast want daar zit een lasdop met een dikke blauwe kabel die erin gaat, en een dunne grijze kabel die eruit gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kf_JUTB9USR-Lh5IILHE1cGC_ig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2NAmsjld3Yw8KIsq5sso7POa.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand of de monteur de varkensneus uit de woonkamer gaat gebruiken of bij de lasdop de aansluiting gaat maken? Ik hoop bij de lasdop, want anders moet er een behoorlijk aquarium eerst verplaatst worden :/

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Sebazzz schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:30:
Ik krijg binnenkort KPN, voor nu nog even xDSL totdat glasvezel hier gereed is. Ik heb in de woonkamer een “varkensneus” zitten, maar volgens mij komt de kabel daarvan uiteindelijk uit in de meterkast want daar zit een lasdop met een dikke blauwe kabel die erin gaat, en een dunne grijze kabel die eruit gaat.

Weet iemand of de monteur de varkensneus uit de woonkamer gaat gebruiken of bij de lasdop de aansluiting gaat maken? Ik hoop bij de lasdop, want anders moet er een behoorlijk aquarium eerst verplaatst worden :/
Bel KPN op en bespreek het voorstel om een nieuwe ISRA op de blauwe kabel in de meterkast te maken i.p.v. bij de telefoonaansluiting in de woonkamer. Dan kan die lasdop eraf. Zou geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
w1mm13 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:28:
Ik denk omdat je een ander ipadres toegewezen gaat krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
@Sebazzz Gewoon aan de monteur vragen om in de meterkast de aansluiting te maken. Kwestie de kabel doorknippen en in een opbouw doosje in de meterkast monteren. Kun je eventueel zelf ook al doen, maar zou het aan de monteur overlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
@Sebazzz Voorkeur gaat sowieso meestal uit naar de lasdop, i.v.m. kabel lengte en evt. verstoringen. Ik zou gewoon vragen of hij een nieuw ISRA wilt plaatsen zodat je rechtsreeks de RJ11 erin kunt duwen. En meterkast v.t.v. leegmaken. Dan zijn ze sneller bereid je te helpen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1mm13
De Kwakel / Uithoorn ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:20
Staat voor overmorgen gepland, dus donderdag als je wakker wordt heb je een nieuw ip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1mm13
Economics schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:26:
[...]

Staat voor overmorgen gepland, dus donderdag als je wakker wordt heb je een nieuw ip :)
Bah, moet ik mijn ip6 prefixes aanpassen en helaas is de default lifetime (erg) lang :-( dus moet eea gereboot worden .... wanneer hoor ik de nieuwe prefixes ? (ps: heb ik al binnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

nelizmastr schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:33:
[...]

Bel KPN op en bespreek het voorstel om een nieuwe ISRA op de blauwe kabel in de meterkast te maken i.p.v. bij de telefoonaansluiting in de woonkamer. Dan kan die lasdop eraf. Zou geen probleem moeten zijn.
Uiteindelijk aangesloten via de lasdop inderdaad. En het is maar voor zes maanden totdat glasvezel actief wordt.

Ik neem aan dat tegen die tijd de gehele kabel uit de lasdop wordt verwijderd en glasvezel via dezelfde installatiebuis omhoog komt :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Stinger_Ventura schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 18:45:
Levert KPN weer de V10 uit?? Dacht dat ze de V12 uitgaven? Kreeg 1,5 jaar geleden nog de V12 en toen ik overstapte naar BAi1.

Kan die V10 wel een beetje fatsoenlijk pairbonding en IPv6 aan?
Late reactie, maar in 2024 nog steeds een V10 gekregen, maar ik zit met pair bonding op 200 meter van de wijkkast, en haal 100% van de beloofte 200Mbit/60Mbit. IPv6 werkt zoals verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Sebazzz schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:28:
[...]

Uiteindelijk aangesloten via de lasdop inderdaad. En het is maar voor zes maanden totdat glasvezel actief wordt.

Ik neem aan dat tegen die tijd de gehele kabel uit de lasdop wordt verwijderd en glasvezel via dezelfde installatiebuis omhoog komt :)
Nee, DSL wordt niet verwijderd als ze glas aan komen sluiten of binnenbrengen, dus in principe zullen ze hem ernaast leggen of een ander gat gebruiken c.q. boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Stinger_Ventura schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 18:45:
Levert KPN weer de V10 uit?? Dacht dat ze de V12 uitgaven? Kreeg 1,5 jaar geleden nog de V12 en toen ik overstapte naar BAi1.

Heb bij breedbankwinkel KPN Pair-Bonding plus TV besteld, en zie nu in mijn KPN bestel omgeving dat ze gaan verzenden:
1x Experia Box V10 H369A

Kan die V10 wel een beetje fatsoenlijk pairbonding en IPv6 aan?
Hier hangt de V10 ook nog steeds. Werkt echt vlekkeloos. Jaren met DSL gebruikt en nu met glas ook al jaren weer in gebruik. Ook met Ipv6 een prima apparaat.

Daarnaast is de V10 eigenlijk het veelzijdigste modem wat KPN tot nu toe heeft gehad. In gebruik voor classic VDSL, Vectoring, pairbonding, en geschikt voor internet buitengebied met 4G en DSL.

Ook kun je op die Box nog de SSID aanpassen voor 2,4/5Ghz, andere IP-adressen kiezen, etc.

Heb de V10A op een andere DSL-aansluiting hangen, maar als het aan mij lag kwam daar ook een V10 te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:50

The Zep Man

🏴‍☠️

nelizmastr schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:33:
In het ergste geval kan je het ook zelf doen (op eigen risico, uiteraard).

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
nelizmastr schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:13:
[...]

Nee, DSL wordt niet verwijderd als ze glas aan komen sluiten of binnenbrengen, dus in principe zullen ze hem ernaast leggen of een ander gat gebruiken c.q. boren.
@Sebazzz Dit klopt. Pas na de oplevering van glasvezel kan de koper lijn voor End Of Life worden aangekondigd. Dus helaas kan meestal niet dezelfde buis worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Mijn VDSL bonding lijn, lijkt sinds werkzaamheden gecapped te zijn op 120Mbit down (up is nog steeds 40Mbit), waar dit voorheen altijd uncapped was. Waardes in het modem:

code:
1
2
Actual rate (Up/Down) 21804/102963 kbps 22567/99965 kbps
Bonding totaal bereik (Up/Down)  44371/202928 kbps

Ik dacht dat bonding lijnen altijd uncapped waren, of klopt dit niet? Iemand die hier meer van weet? Eerste wat in mij opkomt is dat er wellicht een capaciteitsprobleem was/is en ze de lijnen nu cappen? Ik kan KPN zelf bellen, maar acht de kans klein dat de eerste lijn hier een antwoord op heeft...

Voor context, de werkzaamheden komen waarschijnlijk voort uit het volgende:

Wij hadden een aantal weken problemen met KPN TV, random haperend beeld / foutmelding stb-nmc-400. Hier in huis had ik zelf alles al nagelopen / uitgesloten (ontvanger direct op het modem etc.). Vervolgens is er twee keer een monteur langs geweest. De eerste monteur is na een meting naar de straatkast geweest en constateerde daar een aderpaar welke niet helemaal goed gemonteerd (vast) zat. Dit verhielp echter niet het TV probleem, waardoor een tweede monteur langskwam. Deze heeft alle apparatuur vervangen, modem / tv-ontvangers, maar dit hielp dus ook niet.
Er zou nu een derde monteur (met meer expertise) worden ingepland, maar aangezien ik op vakantie ging, zou dit daarna plaatsvinden. Tijdens mijn vakantie echter, kreeg ik een smsje van KPN omtrent werkzaamheden aan het vaste netwerk.

Nu ik terug ben van vakantie constateer ik dat het TV probleem is opgelost maar de lijn lijkt nu dus capped te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
HammerNL schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:46:
Mijn VDSL bonding lijn, lijkt sinds werkzaamheden gecapped te zijn op 120Mbit down (up is nog steeds 40Mbit), waar dit voorheen altijd uncapped was. Waardes in het modem:

code:
1
2
Actual rate (Up/Down) 21804/102963 kbps 22567/99965 kbps
Bonding totaal bereik (Up/Down)  44371/202928 kbps

Ik dacht dat bonding lijnen altijd uncapped waren, of klopt dit niet? Iemand die hier meer van weet? Eerste wat in mij opkomt is dat er wellicht een capaciteitsprobleem was/is en ze de lijnen nu cappen? Ik kan KPN zelf bellen, maar acht de kans klein dat de eerste lijn hier een antwoord op heeft...

Voor context, de werkzaamheden komen waarschijnlijk voort uit het volgende:

Wij hadden een aantal weken problemen met KPN TV, random haperend beeld / foutmelding stb-nmc-400. Hier in huis had ik zelf alles al nagelopen / uitgesloten (ontvanger direct op het modem etc.). Vervolgens is er twee keer een monteur langs geweest. De eerste monteur is na een meting naar de straatkast geweest en constateerde daar een aderpaar welke niet helemaal goed gemonteerd (vast) zat. Dit verhielp echter niet het TV probleem, waardoor een tweede monteur langskwam. Deze heeft alle apparatuur vervangen, modem / tv-ontvangers, maar dit hielp dus ook niet.
Er zou nu een derde monteur (met meer expertise) worden ingepland, maar aangezien ik op vakantie ging, zou dit daarna plaatsvinden. Tijdens mijn vakantie echter, kreeg ik een smsje van KPN omtrent werkzaamheden aan het vaste netwerk.

Nu ik terug ben van vakantie constateer ik dat het TV probleem is opgelost maar de lijn lijkt nu dus capped te zijn.
Wat voor abonnement heb je (snelheid van dat abonnement)? Zoals ik het lees komt dit overeen met een 100Mb abonnement. (100Mb op papier is ongeveer 120 in de praktijk). Of je hebt een 100Mb profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
krakendmodem schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:06:
[...]

Wat voor abonnement heb je (snelheid van dat abonnement)? Zoals ik het lees komt dit overeen met een 100Mb abonnement. (100Mb op papier is ongeveer 120 in de praktijk). Of je hebt een 100Mb profiel.
Ik heb inderdaad een 100Mbit abonnement, maar zolang ik deze (bonding) lijn heb (+6 jaar), was de snelheid nooit capped, dus geen rede gehad om het abonnement te upgraden :+ Er stond me iets van bij, dat ze dit soort lijnen niet capte, of vergis ik me / was het alleen upload?

Anyway iets tijdens die werkzaamheden lijkt er voor gezorgd te hebben dat ik nu echt op een 100Mbit profiel zit en zal ik voortaan netjes gaan moeten betalen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
HammerNL schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:38:
[...]

Ik heb inderdaad een 100Mbit abonnement, maar zolang ik deze (bonding) lijn heb (+6 jaar), was de snelheid nooit capped, dus geen rede gehad om het abonnement te upgraden :+ Er stond me iets van bij, dat ze dit soort lijnen niet capte, of vergis ik me / was het alleen upload?

Anyway iets tijdens die werkzaamheden lijkt er voor gezorgd te hebben dat ik nu echt op een 100Mbit profiel zit en zal ik voortaan netjes gaan moeten betalen :)
Dat is enkel de upload. Ik zit hier op een 50/5 DSL, maar krijg 70/30. :+
Klinkt dus eerder als een foutje waar je dus zelf wel voordeel van had.

[ Voor 5% gewijzigd door krakendmodem op 17-09-2024 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Ook wel een beetje jammer dat je wel pairbonding hebt maar de snelheid maar hebt van een enkele lijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-06 20:19
Is kpn dsl net zo stabiel/vergelijkbaar als Ziggo 100mbit internet, of wellicht nog beter? We hebben nu Ziggo lite 100mbit + tv al sinds jaar en dag en overwegen de overstap naar Kpn. Nu ligt hier nog geen glasvezel en een snellere verbinding hebben we niet nodig. Op ons adres is de maximale te behalen snelheid nu 200mbit.
Wie heeft de ervaring van de overstap van Ziggo naar Kpn dsl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

petertje30 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:37:
Is kpn dsl net zo stabiel/vergelijkbaar als Ziggo 100mbit internet, of wellicht nog beter? We hebben nu Ziggo lite 100mbit al sinds jaar en dag en overwegen de overstap naar Kpn. Nu ligt hier nog geen glasvezel en een snellere verbinding hebben we niet nodig. Op ons adres is de maximale te behalen snelheid nu 200mbit.
Dsl is significant andere techniek. Hoe ver je van de wijkkast bent, bepaalt grotendeels je ervaring.
Ik zou het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Is kpn dsl net zo stabiel/vergelijkbaar als Ziggo 100mbit internet, of wellicht nog beter? We hebben nu Ziggo lite 100mbit + tv al sinds jaar en dag en overwegen de overstap naar Kpn. Nu ligt hier nog geen glasvezel en een snellere verbinding hebben we niet nodig. Op ons adres is de maximale te behalen snelheid nu 200mbit.
Als je 200mbit kan halen zit je dicht op een wijkkast. Het is mij toen heel goed bevallen van Ziggo naar KPN. Ook met 200mbit snelheid.

Lagere latency bij VDSL sites staan sneller op je scherm is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04:46
Ik haal maximaal 23 MB over een enkel koperpaar, dus geen pair bonding. Vplus heet dat geloof ik. Nog nooit storing gehad, zonder meer tevreden.

[ Voor 3% gewijzigd door grun93 op 27-10-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Gaat KPN glasvezel aanleggen in Uithoorn? Ik dacht dat daar Deltafiber al zit met de glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
Als ik een postcodecheck doe krijg ik dit te zien:

Op jouw adres is standaard KPN Internet beschikbaar. 88 Mbit/s - 25 Mbit/s

Is dat voldoende voor een fijne ervaring of zit ik al te ver van een centrale af?

Ik heb nu Solcon op de glasvezel van DFN, maar ik mis nu de entertainment korting op Netflix omdat Solcon nog steeds geen apps aanbiedt op zijn televisie ontvangers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
dolopfriet schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:37:

Is dat voldoende voor een fijne ervaring of zit ik al te ver van een centrale af?

Ik heb nu Solcon op de glasvezel van DFN, maar ik mis nu de entertainment korting op Netflix omdat Solcon nog steeds geen apps aanbiedt op zijn televisie ontvangers.
Dat zou een VDSL pairbonding vanaf de centrale kunnen zijn of een VVDSL uit de wijkkast op een afstand van >500 meter. Staat er niet bij welke techniek er gebruikt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Racer89 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:48:
[...]

Dat zou een VDSL pairbonding vanaf de centrale kunnen zijn of een VVDSL uit de wijkkast op een afstand van >500 meter. Staat er niet bij welke techniek er gebruikt wordt?
Als @dolopfriet of @petertje30 via een DM hun postcode/huisnummer even laten weten dan kan ik kijken wat er op hun adres precies mogelijk is. :)

Voor die twee tweakers, mochten jullie het nog niet weten ik ben KPN monteur en af en toe bied ik hier dus een helpende hand. :)

grun93 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 15:40:
[...]

Ik haal maximaal 23 MB over een enkel koperpaar, dus geen pair bonding. Vplus heet dat geloof ik. Nog nooit storing gehad, zonder meer tevreden.
Vplus wordt alleen toegepast op zeer korte afstanden en dan gaat het ook om hoge snelheden. Jij zal gewoon normaal VDSL of VVDSL (vectoring) hebben. Kan misschien ook wel LR-VDSL zijn (long reach VDSL).

[ Voor 28% gewijzigd door Wildfire op 27-10-2024 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dolopfriet
Bedankt voor je aanbod hoor maar ik heb liever dat KPN eens glasvezel gaat aanleggen hier.
Dat getreuzel allemaal.. 🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

dolopfriet schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:00:
Bedankt voor je aanbod hoor maar ik heb liever dat KPN eens glasvezel gaat aanleggen hier.
Ik heb zelf helaas geen inzage in de glasvezelaanleg. Wat ik wel kan zeggen dat het uiteindelijk wel zal komen, ook al zit er al een concurrent. Ben al bij veel klanten geweest waar ik ook Caiway of Delta in de meterkast aantrof naast onze eigen glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
dolopfriet schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:00:
Vergeet niet dat het niet altijd aan KPN ligt, er zit ook nog een Gemeente tussen die tegenwoordig niks beters te doen heeft dan moeilijk lopen te doen over vergunningen. Dan nog niet gesproken over personeel die het moet uitvoeren, die ook nogal onderbetaald moeten werken en schaars zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
dolopfriet schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:37:

Als je niet of weinig grote bestanden wil downloaden kan je met 88 Mbit prima uit de voeten hoor. Snel genoeg voor thuiswerken, streamingdiensten, etc. En qua gaming op zich ook wel, behalve als je een grote game moet downloaden uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert.v.w.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20-06 08:31
In 2020 ben ik overgestapt van Ziggo naar vDSL van KPN (100/30). Ziggo kreeg de verbinding niet stabiel, ondanks dat hun wijkkast letterlijk op onze oprit stond en volgens de vier (!) monteur alle doormetingen geen problemen lieten zien. De telefoonlijn kwam binnen via een 60-er jaren lasdop-achtige constructie en had afwijkende kleuren. Maar een werkend paar was snel gevonden en via een kroonsteentje :) heb ik toen een RJ11-kastje gemaakt waarop de Experiabox aangesloten kon worden. De wijkkast lag op ongeveer 100 meter en ik heb 3 jaar lang probleemloos internet en TV gehad. Ik werk(te) vrijwel helemaal thuis en de vrouw en zoon zijn ook vaak thuis, dus veel TV en streaming. Toch heb ik nooit de 100 Mb/s vol weten te trekken bij "normaal" gebruik (tenzij je bv. een dikke Steam download start). Maar de QoS heeft altijd gezorgd voor hapervrije video.
Sinds vorig jaar zijn we verhuisd en hebben we KPN glas en TV+. De verbinding is uitstekend, maar TV+ vind ik een uiterst gebruiksonvriendelijk product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:28
[verkeerde topic]

[ Voor 95% gewijzigd door DBreda op 30-10-2024 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-06 20:19
robert.v.w. schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:42:
[...]

In 2020 ben ik overgestapt van Ziggo naar vDSL van KPN (100/30). Ziggo kreeg de verbinding niet stabiel, ondanks dat hun wijkkast letterlijk op onze oprit stond en volgens de vier (!) monteur alle doormetingen geen problemen lieten zien. De telefoonlijn kwam binnen via een 60-er jaren lasdop-achtige constructie en had afwijkende kleuren. Maar een werkend paar was snel gevonden en via een kroonsteentje :) heb ik toen een RJ11-kastje gemaakt waarop de Experiabox aangesloten kon worden. De wijkkast lag op ongeveer 100 meter en ik heb 3 jaar lang probleemloos internet en TV gehad. Ik werk(te) vrijwel helemaal thuis en de vrouw en zoon zijn ook vaak thuis, dus veel TV en streaming. Toch heb ik nooit de 100 Mb/s vol weten te trekken bij "normaal" gebruik (tenzij je bv. een dikke Steam download start). Maar de QoS heeft altijd gezorgd voor hapervrije video.
Sinds vorig jaar zijn we verhuisd en hebben we KPN glas en TV+. De verbinding is uitstekend, maar TV+ vind ik een uiterst gebruiksonvriendelijk product.
Kun je de verschillen uitleggen met bijvoorbeeld de next mini van Ziggo? Hoe ik het lees kun je bij tv van Kpn spotify gebruiken via deze ontvanger. Ziggo ondersteund dit niet op de next mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert.v.w.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20-06 08:31
petertje30 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:06:
[...]
Kun je de verschillen uitleggen met bijvoorbeeld de next mini van Ziggo? Hoe ik het lees kun je bij tv van Kpn spotify gebruiken via deze ontvanger. Ziggo ondersteund dit niet op de next mini.
Ik ken de Next mini niet, ik had eigen Humax HDD kastjes.
Maar op de KPN TV+ kastjes kun je gewoon Android apps installeren zoals bv. op een Shield of Chromecast with Google TV. Persoonlijk vind ik dat helemaal niks omdat de KPN kastjes te langzaam zijn en apps veel beter draaien op Chromecast with Google TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:11
Sinds enkele dagen ben ik overgestapt van Budget-Alles-in-1 naar KPN (koper, ↓ 86.8 Mbit/s ↑ 26.2 Mbit/s).
Bij de levering zat de KPN Box 12 en 2 TV+ boxen (Sagemcom).
Ik heb eventjes de KPN Box 12 aangesloten gehad maar heb nu een Fritz!Box 7490 aangesloten.

Nu vertelde iemand mij dat ik beter een Fritz!Box 7590 aan kan schaffen/aansluiten.
Waarom dat beter zou zijn werd niet gezegd.

Nou wil ik dat best wel aannemen maar niet op z'n blauwe ogen.

Heeft iemand enig idee of een FB 7590 meer toegevoegde waarde heeft dan een FB 7490.
Als ik de 2 vergelijk zie ik niet veel wezenlijke verschillen. Ik gebruik alleen internet en TV geen telefonie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekiepoes12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-06 23:22
Goedeavond,

Vraagje.

Vorig jaar een heel jaar KPN gehad op naam van mijn vriendin.
Dit jaar opnieuw een KPN abbo afgesloten maar ditmaal op mijn eigen naam, zodat wij een nieuwe welkomstbonus ontvangen. Je moet creatief boekhouden in deze tijden. Maar wel de deksel op de neus gekregen...

Afgelopen maandag oude router uitgeplugt en nieuwe ingeplugt, evenals tv kastje. Adapters ook verwisseld. Verdere bekabeling laten zitten. Klusje van 10 minuten en daarna ook snel tv en internet werkend. Internet heeft hiervoor NOOIT problemen gegeven.

Een dag later begon de wifi verbinding/ ethernet verbinding weg te vallen. Soms 1x per kwartier, soms 1x per 2 uur. Het gekke van het verhaal; na enkele minuten leek de boel te herstarten en ging alles automatisch weer aan (televisie + internet).
Wanneer je op dat moment naar de router liep zag je dat alle brandende groene lampjes uit waren gegaan. Alleen de power knop is dan rood, daarna gaat alles weer aan. Het lijkt alsof de router zichzelf continue herstart.

Normale KPN stappenplan doorlopen om problemen op te lossen, helpdesk gebeld, geen resultaat. Monteur ingepland die vandaag langskwam.

Die is vandaag 2 uur beziggeweest met van alles en nog wat, maar luisterde weinig naar instructies/ verhaal van mijn vriendin. Zijn vermoeden is een kabelbreuk. Volgende week maandag komen ze terug. Ze hebben géén andere router geplaatst om te kijken of het aan de apparatuur ligt aldus mijn vriendin.

Wat ik nu wil voorkomen is dat we maandag hier alles gaan lostrekken (kabel loopt door plafond, achter gipsplaten weet ik veel hoe) omdat die monteur denkt dat het een kabelbreuk is wat ik me gewoon niet kan voorstellen. Waarom doet de verbinding het 95% van de tijd wel? Er staat geen 'spanning' op die kabels. Bij een kabelbreuk moet je ook nog eens zelf monteurskosten betalen dus ik zie de bui al hangen. Het is gewoon te toevallig dat het na het verwisselen van de router misgaat. Dat is wel wat de monteur zegt: "Toeval".

Hebben jullie tips? Kan ik nog dingen uitproberen voordat de monteur er maandag is?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
poekiepoes12 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:08:
Goedeavond,

Vraagje.

Dit jaar opnieuw een KPN abbo afgesloten maar ditmaal op mijn eigen naam, zodat wij een nieuwe welkomstbonus ontvangen. Je moet creatief boekhouden in deze tijden. Maar wel de deksel op de neus gekregen...

Afgelopen maandag oude router uitgeplugt en nieuwe ingeplugt, evenals tv kastje. Adapters ook verwisseld. Verdere bekabeling laten zitten. Klusje van 10 minuten en daarna ook snel tv en internet werkend. Internet heeft hiervoor NOOIT problemen gegeven.

Een dag later begon de wifi verbinding/ ethernet verbinding weg te vallen. Soms 1x per kwartier, soms 1x per 2 uur. Het gekke van het verhaal; na enkele minuten leek de boel te herstarten en ging alles automatisch weer aan (televisie + internet).
Wanneer je op dat moment naar de router liep zag je dat alle brandende groene lampjes uit waren gegaan. Alleen de power knop is dan rood, daarna gaat alles weer aan. Het lijkt alsof de router zichzelf continue herstart.

Normale KPN stappenplan doorlopen om problemen op te lossen, helpdesk gebeld, geen resultaat. Monteur ingepland die vandaag langskwam.

Die is vandaag 2 uur beziggeweest met van alles en nog wat, maar luisterde weinig naar instructies/ verhaal van mijn vriendin. Zijn vermoeden is een kabelbreuk. Volgende week maandag komen ze terug. Ze hebben géén andere router geplaatst om te kijken of het aan de apparatuur ligt aldus mijn vriendin.

Wat ik nu wil voorkomen is dat we maandag hier alles gaan lostrekken (kabel loopt door plafond, achter gipsplaten weet ik veel hoe) omdat die monteur denkt dat het een kabelbreuk is wat ik me gewoon niet kan voorstellen. Waarom doet de verbinding het 95% van de tijd wel? Er staat geen 'spanning' op die kabels. Bij een kabelbreuk moet je ook nog eens zelf monteurskosten betalen dus ik zie de bui al hangen. Het is gewoon te toevallig dat het na het verwisselen van de router misgaat. Dat is wel wat de monteur zegt: "Toeval".

Hebben jullie tips? Kan ik nog dingen uitproberen voordat de monteur er maandag is?

Alvast bedankt.
Is het een ander model modem? Je kan de logs van het KPN modem nog bekijken, wat je dan voorbij ziet komen? Groene lampjes van de ethernet poort of groenlampjes van de indicatoren op het modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-06 22:12
Goedeavond,

Vraagje.

Alvast bedankt.
Ik neem aan dat de monteur in die 2 uur tijd meer heeft gedaan dan enkel je vriendin negeren en dus zelf wat metingen met z'n eigen apparatuur heeft verricht om tot die conclusie te komen?
Verschillende modems reageren ook afwijkend bij problemen met de inkomende lijn. Zo kan een v10 prima blijven functioneren met een defecte ader (op halve snelheid uiteraard) zonder dat je dat direct door hebt, terwijl een KPN box 12 dan constant zal wegvallen of helemaal weigert up te komen.
Dus benieuwd of je hetzelfde modem nu hebt staan als hiervoor.
En uiteraard kun je het modem direct aan het ISRA punt aansluiten als je zelf van te voren wilt uitsluiten dat het aan de binnenbekabeling ligt. Maar ik zou verwachten dat de monteur dat dus al gedaan heeft en daarom met iemand anders terugkomt om een 'defecte' binnenkabel te vervangen. Uit je verhaal begrijp ik dat het modem op de binnenbekabeling is aangesloten waarvan je zelf de route ook niet helemaal inzichtelijk hebt dus helemaal uitsluiten dat er niks mis is met die kabel kun je ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hoe nauwkeurig is de postcode tool op de KPN website nou tegenwoordig...?

want eigenlijk wil ik van Ziggo af (en glasvezel is in "onderzoek") maar heb toch nog wel wat vraagstukjes..

.1a nauwkeurigheid postcode tool > verwachting: 200 / 61mbit..
.1b dat is toch meteen pairbonding ? bij een aanbieder zonder pairbonding doet 100/30
.2a modem, welk model is er te verwachten? en wat zijn eventuele "quirks" van dat model?
.2b Bridge modes is nog steeds geen optie bij de standaard geleverde modems?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
SMSfreakie schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:50:
Hoe nauwkeurig is de postcode tool op de KPN website nou tegenwoordig...?

want eigenlijk wil ik van Ziggo af (en glasvezel is in "onderzoek") maar heb toch nog wel wat vraagstukjes..

.1a nauwkeurigheid postcode tool > verwachting: 200 / 61mbit..
.1b dat is toch meteen pairbonding ? bij een aanbieder zonder pairbonding doet 100/30
.2a modem, welk model is er te verwachten? en wat zijn eventuele "quirks" van dat model?
.2b Bridge modes is nog steeds geen optie bij de standaard geleverde modems?
Tegenwoordig best wel ok. KPN gaf hier een schatting van 88Mb aan, maar dat was omdat er te weinig DSL lijnen in de buurt zijn en daardoor lastiger in te schatten (volgens de monteur die een lijn meeting deed). Toen de DSL opgeleverd werd alsnog keurig 100/30. Nu geeft de tool op dit adres en andere adressen naast het pand ook hogere snelheden.

60Mb upload is pairbonding. Anders 100/30 met een enkele pair.

Je zal de Experiabox V12 krijgen als je bij KPN zelf afneemt. Over het algemeen een prima modem, maar wel beperkt qua opties. (Separate wifi namen voor 2,4 en 5Ghz bijvoorbeeld. Of aanpassen van IP reeksen. Om o.a die reden hangt hier nog een oude V10 Experiabox, die kan net iets meer.

Bridge is geen optie. Dan moet je een eigen DSL modem aansluiten die vectoring kan babbelen. Een fritzbox bijvoorbeeld. Dan heb je alle vrijheid.

Voordeel van DSL is wel dat er nog wat providers zijn die relatief goedkoop kunnen zijn. Zoals budget thuis of youfone. Max 100/30, dat wel, maar wel goedkoop internet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Goedeavond,

Vraagje.

Alvast bedankt.
Je hebt hier een afzonderlijk topic over geopend waar ik ook al gereageerd heb, maar even voor iedereen hier:

Heb je een Box 12 modem die erg vaak spontaan herstart? Check even het modelnummer van de bijgeleverde stroomadapter. Begint het modelnummer met MSG, dan betreft dit een bekend probleem. Modem en stroomadapter moeten dan omgeruild worden, stroomadapter van de omruil is dan ook een ander modelnummer.

Alle KPN monteurs zouden op de hoogte moeten zijn van dit probleem, maar blijkbaar de monteur die bij jou is geweest niet. Deze informatie is wel met alle monteurs gedeeld namelijk. Monteur die dan maandag langs komt is hopelijk wel op de hoogte anders kun je hem op dit issue wijzen.

[ Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 08-11-2024 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Wildfire Blijkbaar werk je bij KPN? Waarom zou je dit al niet aan te telefoon laten checken ipv een monteur langs laten sturen? Dat is toch vele malen goedkoper en efficiënter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

jongetje schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:01:
@Wildfire Blijkbaar werk je bij KPN? Waarom zou je dit al niet aan te telefoon laten checken ipv een monteur langs laten sturen? Dat is toch vele malen goedkoper en efficiënter?
Dat zou inderdaad beter zijn, maar je bent hierbij afhankelijk van de helpdesk medewerker. Die zouden hiervan op de hoogte moeten zijn maar je merkt dus dat dat in de praktijk niet altijd zo is helaas...

Ik ben trouwens KPN monteur ja. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Wildfire op 09-11-2024 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Vandaag toch maar PB VVDSL afgesloten voor nog iets meer snelheid. Ben benieuwd of het hele proces goed gaat lopen. Werd al automatisch een monteur ingepland zonder overleg. Niet echt handig, kon de afspraak al direct omzetten omdat er niemand thuis kan zijn die dag.

Ik zou ook 2 nieuwe tv kastjes krijgen en een nieuw modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:19

kujinshi

seven heroes

Hallo,

Ik heb KPN ADSL over 2 lijnen (voor beetje extra snelheid) en een Experiabox V10.

Helaas heb ik vooral Youtube filmpjes die haperen en hangen met laden (jaar geleden geen last, laatste maanden erg veel last van). Gewoon internetten van pagina's overal geen problemen.

Vandaag heb ik mijn computers (vaste computer en laptop) op de hotspot gezet van mijn werk telefoon (apart zakelijk netwerk 4G) maar dan werken de Youtube flims wel zonder haperen. Dus aan mijn computers ligt het niet zou je zeggen.

Kan iemand zeggen waar in de KPN aansluiting dit wel kan liggen? Is het een instelling in het modem specifiek of moet ik toch KPN bellen voor een nieuw modem?

Hulp graag, bedankt alvast.

[ Voor 4% gewijzigd door kujinshi op 24-11-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Vannacht een Firmware update gehad op de V10 met VVDSL pair bonding. Hele webinterface is op de schop gegaan. Helaas kun je nu ook niet meer zien wat de lijnen los van elke aan snelheid en fouten hebben ( FEC & CRC) of ik heb het nog niet gevonden. Hopelijk blijven deze wel stabiel als voor de update.

Edit: Inmiddels al gevonden onder WAN data, hier staan fouten en verloren pakket. Dit zullen de FEC en CRC fouten zijn.

@kujinshi Zie je bericht nu pas, heb je eens in het modem ingelogd en gekeken naar de snelheid van de lijnen? En of er fouten binnen komen zoals FEC en CRC? Verder geen apparaat die je netwerk extra belast?

[ Voor 36% gewijzigd door Racer89 op 11-12-2024 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Racer89 ah, jij wel. Ik had wel een SMS en mail als aankondiging maar helaas niets gebeurd... Misschien komende nacht?
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN xDSL, andere onderwerpen horen in:
- KPN Glasvezel: [KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie