12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Die gok durf ik ook te nemen 😎MK_ schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 23:20:
[...]
Onzeker, maar zaken die ik zou vermoeden:
• Instellingen radiofavorieten
• Indeling infotainment
• Spiegelverstelling
• Bij elektrische stoelverstelling: positie stoelen
• Instellingen assistentie systemen (afstelling/gevoeligheid)
• Instellingen waarschuwingen (bijv geluid flitspalen o.i.d
Maar goed, da's een gok
Wat betreft het accupakket. Volgens ik kan terugvinden zou dit een 12,4 kWh accu zijn.
Gisteren was hij leeg (0% op het dashboard).
Toen heb ik hem helemaal laten opladen en komt de energiemeter die ik ertussen heb gestoken op 19kWh uit!
Dat is 50% extra dat hij moet opladen om vol te kunnen zijn?
Lijkt mij toch bijzonder straf dat dit allemaal verlies zou zijn?
De gs-line! Mooie kleur, dat mostergeel. Valt zeker op in de menigte..jabberwock schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:16:
En nu nog even wachten tot januari. Dan moet ik mijn huidige auto weer inleveren en staat er een vergelijkbare zoals op de foto voor mij klaar.
[Afbeelding]
De velgenrand zijn niet meegespoten in de carroseriekleur?
Dit is niet de GS maar de Ultimate. Ik heb overigens wel de GS besteld maar die ziet er (los van de velgen) optisch hetzelfde uit. Ik heb straks geheel zwarte velgen.Asterion schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:04:
[...]
De gs-line! Mooie kleur, dat mostergeel. Valt zeker op in de menigte..
De velgenrand zijn niet meegespoten in de carroseriekleur?
Ik geloof dat je bij de GS wel velgen kon bestellen met zo'n randje in de carrosseriekleur, maar dat is niet gespoten, maar zijn kunstof inzetstukken.
Ultimate standaard 18" met grijze accenten. En met Black Pakket is de Ultimate verder gelijk uitgevoerd als de GS-Line.
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Er zit wrs ook nog enig verschil tussen België en Nederland.
Welke motorisatie is het?
Grote kans, maar m.b.t velgen en Black Pakket zijn ze gelijkAsterion schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:45:
Hmm ja, ik dacht dat ze standaard waren..
Er zit wrs ook nog enig verschil tussen België en Nederland.
Welke motorisatie is het?
Wel een kleine misinformatie m.b.t het infotainmentsysteem, waarbij hij aangeeft dat de glass versie bij de elektrische komt.
Oh, en wit is standaard in de UK blijkbaar, niet het geel zoals op de Opel's
[ Voor 10% gewijzigd door MK_ op 03-08-2022 10:53 ]
Zijn er gekende nadelen aan dit type auto/motor die typisch zijn voor dit model Insignia? Ik heb al even gekeken maar er is niet zo veel te vinden hier/op het internet precies.
Als ik kon kiezen tussen een grandland en een insignia dan wist ik het wel dat werd zonder twijfel de insignia.benoben1988 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:56:
Wij zijn momenteel aan het zien naar een vervangen van onze Hyundai Ioniq. We kwamen hier bij de dealer een mooie 2de hands insignia tegen met 21000 km van anderhalf jaar oud (model 2021). Het gaat om de 2.0 benzine automaat met eigenlijk alles op en aan (kan niet echt iets bedenken dat er niet op zit). Op zich valt deze binnen het budget, al is mijn vrouw ook lang blijven staan bij de nieuwe grandland (1.6 automaat benzine). Zij zit graag net wat hoger in het verkeer. Beiden vallen mooi binnen het budget gelukkig, al is de Insignia wel veel beter uitgerust. Ook de koffer is veel groter, wat handig is met momenteel 1 kind (maar daar gaat op korte termijn nog wel verandering in komen denk ik.)
Zijn er gekende nadelen aan dit type auto/motor die typisch zijn voor dit model Insignia? Ik heb al even gekeken maar er is niet zo veel te vinden hier/op het internet precies.
Die laatste is dus nog een “echte” Opel, niet dat een grandland slecht is maar toch wel minder door de PSA invloed.

Ritten worden netjes bijgehouden maar dat gebeurd via Bluetooth.
Het batterijniveau opvragen of andere statussen die men kan opvragen kan al een paar dagen sagen niet meer.
In een Corsa-E connect de android auto daar draadloos? of moet ik een stekkertje induwen?
Ik vermoed van wel.Tom- schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:00:
Gek genoeg kan ik het niet eenduidig vinden, dus waag ik de vraag hier.
In een Corsa-E connect de android auto daar draadloos? of moet ik een stekkertje induwen?
Apple carplay is in ieder geval draadloos in de Astra 2022.
De dealer kan je daar toch wel meer informatie over geven?
De grote auto gaat er uit omdat ik een lease auto krijg. Zij heeft nu een Micra.
Geen idee wat financial lease doet, maar dat kan ze uit gaan zoeken.
Voor zover ik weet is het bij de Corsa F nog bekabeld, pas bij het nieuwe systeem zoals in de Astra L is het draadloos.Tom- schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:00:
Gek genoeg kan ik het niet eenduidig vinden, dus waag ik de vraag hier.
Auto's zijn inderdaad erg prijzig gewordenArunia schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:38:
Mijn vrouw is helemaal wild van de looks van de nieuwe Opel Astra, maar damn 42k.
De grote auto gaat er uit omdat ik een lease auto krijg. Zij heeft nu een Micra.
Geen idee wat financial lease doet, maar dat kan ze uit gaan zoeken.
Zag zaterdag voor het eerst een Astra L rijden in basisuitvoering zwart, waar voorheen degene die ik gespot had geel of rood waren als GS-Line of Ultimate. Moet zeggen, voor een basisuitvoering zag het er niet verkeerd uit
Opel Astra 1.6 turbo Plug-in 133kW GS Line Diamond Black
- Drive Assist 1.0
- Carrosserie in één kleur
- Elektrisch bedienbaar schuif/kantel panoramadak
- Multimedia Navi Pro met Pure Panel Pro, IntelliHUD en HiFi Audio
- Afneembare affabriek trekhaak
- Lederen "Club Nappa" bekleding sportstoelen, AGRgecertificeerde bestuurders en passagiersstoel
- IntelliLux Pixel LED verlichting
Al iets gehoord of je Pure Panel Pro of het reguliere Pure Panel krijgt? Pure Panel Pro is een tijdje omgezet naar Pure Panel i.v.m productieproblemen, geen idee of dat al verholpen is. In de prijslijst wordt Pure Panel Pro nog altijd niet vermeld.kuilen schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:08:
Ik heb de Astra in de volgende config besteld in Maart:
Opel Astra 1.6 turbo Plug-in 133kW GS Line Diamond BlackVerwachte levering in oktober, ik ben benieuwd!
- Drive Assist 1.0
- Carrosserie in één kleur
- Elektrisch bedienbaar schuif/kantel panoramadak
- Multimedia Navi Pro met Pure Panel Pro, IntelliHUD en HiFi Audio
- Afneembare affabriek trekhaak
- Lederen "Club Nappa" bekleding sportstoelen, AGRgecertificeerde bestuurders en passagiersstoel
- IntelliLux Pixel LED verlichting
Also, IntelliLux Pixel LED op een GS-Line? Ik dacht dat dat enkel op de Ultimate leverbaar was?
Dat is dus mijn zorg, ik heb het idee dat mijn auto ergens zonder panel staatMK_ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:24:
[...]
Al iets gehoord of je Pure Panel Pro of het reguliere Pure Panel krijgt? Pure Panel Pro is een tijdje omgezet naar Pure Panel i.v.m productieproblemen, geen idee of dat al verholpen is. In de prijslijst wordt Pure Panel Pro nog altijd niet vermeld.
Also, IntelliLux Pixel LED op een GS-Line? Ik dacht dat dat enkel op de Ultimate leverbaar was?
Dan ben ik héél benieuwd! Wel al een chassisnummer gekregen? Of misschien hebben ze de productie van zij die Pure Panel Pro willen on hold gezet, en eerst de Astra's geproduceerd zonder. Krijgen we straks een lading back-orders met Pure Panel Pro, want een geproduceerde, maar niet afgeleverde auto levert natuurlijk niks opkuilen schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:54:
[...]
Dat is dus mijn zorg, ik heb het idee dat mijn auto ergens zonder panel staat. Hij zou ook oorspronkelijk Augustus geleverd worden.
Tot nu toe nog geen enkele met Pure Panel Pro gespot, en zoals ik al zei, in de prijslijst wordt hij momenteel nog altijd niet vermeld.
Hele fraaie auto, zeker een goede keus. Hier een Grandland staan en kom van de vorige Insignia af. Insignia is echt een andere slag auto, was ik zeer tevreden over, maar kende wel de typische Opel GM elektrische storingen. Foutmeldingen die echt nergens op sloegen (DIENST, ESC) en die plots weer weg waren. Maar wat een heerlijke wagen met die 2.0 CDTi. Nadeel aan de Insignia is voor mij het infotainment, welke behoorlijk gedateerd is inmiddels en niet echt updates krijgt. Maar als je Carplay gebruikt merk je daar natuurlijk weinig van.benoben1988 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:31:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is hem geworden. Na de testrit was het ook duidelijk dat de Insignia veel beter reed. Nu een dikke week wachten tot we ermee weg kunnen rijden!!
Grappig genoeg heb ik die bij de Grandland nog totaal geen elektrische storingen gehad (ondanks Frans PSA
Een van de redenen om niet meer voor Opel te gaan (waaronder ook geen fatsoenlijk groter EV aanbod hebben. Kom op PSA, jullie hebben een 77kWh pakket liggen, lepel die eindelijk eens in de Astra Station). Maar ook de steeds matiger wordende afwerking in het interieur (hard plastic binnen handbereik) ondanks stijgende prijzen. Jammer, want de lokale dealer zelf was altijd wel heel meewerkend.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Vandaag weer thuis gekomen en wilde de auto verplaatsen.
Corsa bleek helemaal dood..... Reageerde nergens meer op. Met de fysieke sleutel de deur opengemaakt, maar startknop werkte ook niet.
Ik had al direct een vermoeden dat de 12V accu leeg was dus even snel een optimate eraan gehangen. Die constateerde inderdaad een lege accu.
Via de app Opel assistentie gebeld die er na lang wachten achterkwamen dat het een lease auto betrof. Dus moest het maar via de leasemaatschappij regelen. Die gebeld en een uurtje later stond de ANWB op de stoep. Via de leasemaatschappij door Opel assistentie ingehuurd om mij te helpen...

Accu aan de booster gehangen en na een minuut of 5 kwam er weer wat leven in de auto.
Kerstboom op het dashboard en keiharde piep waarschuwingen.
Na opnieuw de parkeerrem erop gezet te hebben verdwenen de piepjes.
Storingen in vrijwel alle systemen konden met OBD helaas niet door de ANWB gewist worden.
Wel half uurtje gereden om de acuu weer wat bij te laden, maar moet komende week nog langs de dealer om de kerstboom uit te zetten...
Wat een achterlijk gedoe zeg. Hoe moeilijk kan het nou zijn om de 12V accu op spanning te houden als je 50 kW aan hoogspannings accu hebt...
2,5 weken stil staan is ook weer niet heel bijzonder lijkt me...
Hopelijk verschuift de levertijd van April 2023 niet te veel.

Ook geen accu lampje meer. De 12V accu wordt blijkbaar met laden van de hoogspannings accu ook opgeladen.
Nog even aankijken, maar het ziet ernaar uit dat ik niet langs de dealer hoef.
Er was een hoop comotie over bijvoorbeeldTesla's die "laadpaalkleven" tijdens vakanties.Paling1 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:04:
Vandaag, na een nachtje aan de laadpaal zijn alle waarschuwingen weg ...![]()
Ook geen accu lampje meer. De 12V accu wordt blijkbaar met laden van de hoogspannings accu ook opgeladen.
Nog even aankijken, maar het ziet ernaar uit dat ik niet langs de dealer hoef.
Als je de toeters en bellen van een tesla gebruikt met bijv 360graden filmpjes als er iets dichtbij gebeurt en de status updates op afstand (+ alles wat ik nog vergeet) kan dat kennelijk 3 tot 7 procent per dag stilstaan kosten.
Als je dan na 14 dagen terug komt is de kans enorm dat je auto zo leeg als je lokale rivier is
Los van dat het onhandig is is het ook niet bevordelijk voor je accupakket om leeg te staan.
Nu was ik nieuwsgierig of jij nog weet hoeveel accu je verbruikt hebt toen je weg was/ erop stond toen je weg ging?
Ik ging er van uit dat een opeltje nog geen 10% van die tesla gimmicks heeft en daarom minder verbruikt op een dag stilstaan.
[ Voor 4% gewijzigd door Wackoz op 28-08-2022 20:18 ]
één is geen, twee is één
Ik weet dat ik de auto heb weggezet met 43% lading in de hoogspannings accu.Wackoz schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:17:
[...]
Er was een hoop comotie over bijvoorbeeldTesla's die "laadpaalkleven" tijdens vakanties.
Als je de toeters en bellen van een tesla gebruikt met bijv 360graden filmpjes als er iets dichtbij gebeurt en de status updates op afstand (+ alles wat ik nog vergeet) kan dat kennelijk 3 tot 7 procent per dag stilstaan kosten.
Als je dan na 14 dagen terug komt is de kans enorm dat je auto zo leeg als je lokale rivier is
Los van dat het onhandig is is het ook niet bevordelijk voor je accupakket om leeg te staan.
Nu was ik nieuwsgierig of jij nog weet hoeveel accu je verbruikt hebt toen je weg was/ erop stond toen je weg ging?
Ik ging er van uit dat een opeltje nog geen 10% van die tesla gimmicks heeft en daarom minder verbruikt op een dag stilstaan.
Gisteren wilde de app geen verbinding maken met de auto dus weet geen percentage.
Bereik was nog iets van 120km dacht ik toen de auto weer aan ging. Na een kleine 3 kwartier rijden nog 32 km bereik.
Na een nachtje laden is er 38,6 kW geladen.
Volgens de meneer van de ANWB kon hij bij het uitlezen zien dat de 12V accu ook wordt bijgeladen zodra de auto aan staat. Ik kan me dus eigenlijk geen scenario voorstellen waarbij de accu leeg raakt bij regelmatig gebruik.
Er stonden geen (lees)lampen of iets dergelijks aan, dus geen idee wat het sluipverbruik veroorzaakt...
Vreemd. Misschien ging het 12v systeem vroeg na je vertrek in storing waardoor er verder geen stroom gebruikt kon worden.
Is er enkel de 12v geboost of ook het accupakket zelf? Zou nog 11kw in gezeten moeten hebben dus.
Ik zou ook aangenomen hebben dat er brugjes tussen de 12v en hoogspanningsaccu gelegd moeten zijn
één is geen, twee is één
Alleen de 12V accu is geboost.
De hoogspannings accu is nooit leeg geweest.
Ik denk dat er nog een procent of 25 in de hoogspannings accu zat na 2 weken stil staan.
Die resterende km's zijn vrij waardeloos als indicatie van accu percentage. Is erg afhankelijk van recent gereden snelheden.
Is het onrealistisch om te verwachten dat ik voor 500 euro of minder een set bi-color velgen kan scoren? En indien ik voor aftermarket ga, en wel met TPM, is dit dan een gekke richtprijs voor enigzins leuke 18" velgen? Ik wil hier nog wel naar gaan kijken, maar mijn hoofd duizelt even een beetje met de steekmaat enzo
Als alternatief kan ik met de 16" velgen verder rijden tot die op zijn, maar vraag me af of dit verzekeringtechnisch in orde is..
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Op 16” rijden hoeft niet zozeer een probleem te zijn.LankHoar schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:32:
Ik kwam er achter dat ik al 2 winters op de verkeerde maat wielen heb gereden: 16" ipv 18" en volgens de sticker in mijn bestuurdersportier moet er echt 18" op deze auto (ook wel logisch, nu draait de teller sneller op enzo). Dus ik heb mijn huidig setje stalen velgen met banden te koop gezet, en probeer nu de 18" bi-color Astra K velgen te scoren. En ik schrik een beetje van de prijs: zelfs tweedehands zie ik ze niet echt voor minder dan 800 euro voor een set. Nieuw is het zo'n 1200 euro, dus vind dan de prijs best hoog nog.
Is het onrealistisch om te verwachten dat ik voor 500 euro of minder een set bi-color velgen kan scoren? En indien ik voor aftermarket ga, en wel met TPM, is dit dan een gekke richtprijs voor enigzins leuke 18" velgen? Ik wil hier nog wel naar gaan kijken, maar mijn hoofd duizelt even een beetje met de steekmaat enzo
Als alternatief kan ik met de 16" velgen verder rijden tot die op zijn, maar vraag me af of dit verzekeringtechnisch in orde is..
De omtrek van de band moet in beide gevallen hetzelfde blijven voor je snelheid.
Wanneer je van 18” naar 16” gaat moet je wandhoogte dus ook vergroten.
Er bestaan daar verschillende tools voor om dat te berekenen.
Hmm dat is ook wel interessant, geen idee of mijn huidige winterset daar aan voldoet. Mocht die dat niet doen, dan ga ik sowieso voor 18" als ik dan toch moet aanschaffen.Asterion schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:45:
[...]
Op 16” rijden hoeft niet zozeer een probleem te zijn.
De omtrek van de band moet in beide gevallen hetzelfde blijven voor je snelheid.
Wanneer je van 18” naar 16” gaat moet je wandhoogte dus ook vergroten.
Er bestaan daar verschillende tools voor om dat te berekenen.
Je hoeft zeker niet enkel de maat te rijden die in de deuropening staat: die gaan puur over de velgen waarop jouw specifieke auto af-fabriek afgeleverd. Hier mag je gewoon van afwijken, zolang ze maar niet aanlopen, en het liefst circa dezelfde omtrek (anders klopt je snelheidsmeter ook niet meer)LankHoar schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:32:
Ik kwam er achter dat ik al 2 winters op de verkeerde maat wielen heb gereden: 16" ipv 18" en volgens de sticker in mijn bestuurdersportier moet er echt 18" op deze auto (ook wel logisch, nu draait de teller sneller op enzo). Dus ik heb mijn huidig setje stalen velgen met banden te koop gezet, en probeer nu de 18" bi-color Astra K velgen te scoren. En ik schrik een beetje van de prijs: zelfs tweedehands zie ik ze niet echt voor minder dan 800 euro voor een set. Nieuw is het zo'n 1200 euro, dus vind dan de prijs best hoog nog.
Of fabriek is geleverd, afhankelijk van de motorisatie/uitvoering:
- 195/65 R 15
- 205/55 R 16
- 215/50 R 17
- 225/45 R 17
- 225/40 R 18
Winterbanden zijn meestal kleiner/smaller dan zomerbanden, want brede winterbanden wil je niet. De originele winterset bij Opel had ook 195/65 R 15 of 205/55 R 16
Aha, dit is goed om te lezen!. Ik heb momenteel 205/55 R 16 winter banden. Als ik jou zo hoor, dan is dit gewoon in orde, want anders zou Opel dat fabrieksaf ook niet geleverd hebben? Maar loopt mijn snelheidsmeter/tachometer niet sneller op dan?MK_ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:17:
[...]
Je hoeft zeker niet enkel de maat te rijden die in de deuropening staat: die gaan puur over de velgen waarop jouw specifieke auto af-fabriek afgeleverd. Hier mag je gewoon van afwijken, zolang ze maar niet aanlopen, en het liefst circa dezelfde omtrek (anders klopt je snelheidsmeter ook niet meer)
Of fabriek is geleverd, afhankelijk van de motorisatie/uitvoering:Met een van die maten zit je dus sowieso goed.
- 195/65 R 15
- 205/55 R 16
- 215/50 R 17
- 225/45 R 17
- 225/40 R 18
Winterbanden zijn meestal kleiner/smaller dan zomerbanden, want brede winterbanden wil je niet. De originele winterset bij Opel had ook 195/65 R 15 of 205/55 R 16
Perfect in ordeLankHoar schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 23:26:
[...]
Aha, dit is goed om te lezen!. Ik heb momenteel 205/55 R 16 winter banden. Als ik jou zo hoor, dan is dit gewoon in orde, want anders zou Opel dat fabrieksaf ook niet geleverd hebben? Maar loopt mijn snelheidsmeter/tachometer niet sneller op dan?
Omtrek 205/55 R 16: 1984mm
Omtrek 225/40 R 18: 2002mm
0.9% afwijking, da's geen probleem en houd je toch
Edit: je 18" banden van 8mm profiel naar 4mm profiel afschrijven heeft meer afwijking (1975mm) dan de winterbanden
[ Voor 8% gewijzigd door MK_ op 01-09-2022 08:30 ]
Perfect! Dank voor de uitleg en berekening. Nu is het me duidelijk, en dus is het nu onnodig voor me om dure velgen erbij te kopen. Vond het al zonde om mijn weinig gebruikte winterbanden weg te moeten doenMK_ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:20:
[...]
Perfect in orde
Omtrek 205/55 R 16: 1984mm
Omtrek 225/40 R 18: 2002mm
0.9% afwijking, da's geen probleem en houd je tochMaar ja met winterbanden leg je 0.9% minder afstand af, en als je in de winter 100km/h rijdt, rijdt je daadwerkelijk maar 99.1km/h
Edit: je 18" banden van 8mm profiel naar 4mm profiel afschrijven heeft meer afwijking (1975mm) dan de winterbanden
Voor een ieder ander met een vergelijkbare vraag, hier kun je dit uitrekenen: https://www.mvwautotechni...frolomtrek_calculator.htm
Vanmiddag nog bij familie aan de laadpaal gehad en vond het al raar dat bij vertrek de accu niet vol was (ruim 7 uur geladen dus had vol moeten zijn). Bij thuiskomst aan de lader gehangen en noppes.
Je hoort alleen de vergrendeling van de kabel vergrendelen en direct erna weer vrijgeven. Geen lampje of niks bij de laadpoort (zelfs niet als de auto op slot gaat met kabel erin die dan wel ook vergrendeld, noppes). Op het scherm staat totaal nutteloos 'opladen voltooid', niks van een storing.
Morgen maar bellen met opel
Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012
@India Sierra Het is helaas erop wachten. Ze gaan allemaal een keer, jammer dat ze er niet gewoon terugroepactie van maken. Hier onlangs ook gehad. Boordlader vervangen, stond wel paar weken bij de dealer.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Nee joh dat meen je nietbenoben1988 schreef op zondag 4 september 2022 @ 22:38:
En dan week een vrouw (die op haar gsm zat volgens de eerste info) uit van haar baanvak.![]()
Mijn nieuwe wagen van 2 weken oud voor de vuilbak. Gelukkig heb ik, mijn vrouw en vooral mijn zoontje van 15 maanden niets. Stevige wagen, de peugeot van mevrouw zag er minder uit... [Afbeelding]
[Afbeelding]
R.I.P Insignia

Paar weken? Jeetje. We gaan zien.Ophidian schreef op zondag 4 september 2022 @ 22:43:
...
@India Sierra Het is helaas erop wachten. Ze gaan allemaal een keer, jammer dat ze er niet gewoon terugroepactie van maken. Hier onlangs ook gehad. Boordlader vervangen, stond wel paar weken bij de dealer.
@benoben1988 Gelukkig geen lichamelijke schade. Hopelijk komt de rest goed met reparatie (als dat uberhaupt nog kan) of een nieuwe auto..
Inderdaad, het gevoel direct na de klap als je uw zoontje vanachter zit te wenen, horror! Gelukkig was het kinderstoeltje stevig vast.Ophidian schreef op zondag 4 september 2022 @ 22:43:
@benoben1988 Dat is een lelijke klapper. Gelukkig is je gezin heel!
Volgens de politie total loss ja...MK_ schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:56:
[...]
Nee joh dat meen je nietWat een ***-zooi
Telefoon gebruik zou direct rijontzegging moeten zijn imho... Gelukkig gaat het met je gezin goed, dat is het belangrijkste!
R.I.P InsigniaTotal loss denk ik?
Nu de verzekering maar afwachten en zien wat er mogelijk is. Want godverdekke, ik heb deze week genoten van het rijden met de auto.
Gelukkig is iedereen OK!
Wat de politie zegt over total loss, daar kan je natuurlijk weinig mee. Dat moet een schadebedrijf/verzekering bepalen. Maar helaas ziet het er wel slecht uit.
Hopelijk kom je hier niet slechter uit.
Als ik het goed begrijp kwam de Peugeot dus (over de betonnen rand) op de verkeerde baan terecht? Dan hoef je je ook niet heel druk te maken over de schuldvraag denk ik. Oorzaak daarvan maakt dan ook niet echt uit denk ik. Verzekering tegenpartij zal gewoon uit gaan keren.
Vorige week op de terugweg van vakantie ook zoiets gezien. Nog geen minuut voor ons op de snelweg bij Luik. BMW zwaar gecrasht tegen de betonnen wegafscheiding. Toen wij langs kwamen lagen er overal stukken auto op de weg en de bestuurder was met grote haast zijn kinderen van de achterbank aan het trekken.
Daar waren wij ook wel aardig van geschrokken. Ongeluk kan in een klein hoekje zitten. Met kinderen achterin is dat extra schrikken.
@India Sierra
Hopelijk heeft de dealer snel een oplossing.
Geen signalen vooraf gehad dat er iets kapot aan het gaan was?
[ Voor 7% gewijzigd door Paling1 op 05-09-2022 09:43 ]
0 signalen. Enige wat ik door had was dat de auto dus niet vol was nadat ie een middag aan de publieke 11kW laadpaal hing. Verder geen melding via de waardeloze app ofzo en het dashboard gaf ook 0 foutmeldingenPaling1 schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:37:
...
@India Sierra

Zelfde verhaal als toen ik er een marter in had dat allerlei sensors doorgebeten waren, ook 0 meldingen.
Nee inderdaad, de verzekering zal zijn werk moeten doen inderdaad. Maar ik vrees er ook voor.Paling1 schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:37:
@benoben1988
Gelukkig is iedereen OK!
Wat de politie zegt over total loss, daar kan je natuurlijk weinig mee. Dat moet een schadebedrijf/verzekering bepalen. Maar helaas ziet het er wel slecht uit.
Hopelijk kom je hier niet slechter uit.
Als ik het goed begrijp kwam de Peugeot dus (over de betonnen rand) op de verkeerde baan terecht? Dan hoef je je ook niet heel druk te maken over de schuldvraag denk ik. Oorzaak daarvan maakt dan ook niet echt uit denk ik. Verzekering tegenpartij zal gewoon uit gaan keren.
@India Sierra
nee de betonnen "muur" was langs mijn kant van de baan, waardoor ik dus ook niets kon uitwijken toen de auto (grijze peugeot) recht op mijn baanvak plots afkwam. Over de schuldvraag is inderdaad weinig discussie gelukkig, dus hopelijk loopt alles vlot met de verzekering. Toch straks met de vrouw maar even terug naar de dokter, aangezien zij aardig last heeft van haar ribben/buik (ziet aardig blauw na vannacht).
Je ongeval staat btw ook in de gazet 🙃benoben1988 schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:32:
[...]
Nee inderdaad, de verzekering zal zijn werk moeten doen inderdaad. Maar ik vrees er ook voor.
nee de betonnen "muur" was langs mijn kant van de baan, waardoor ik dus ook niets kon uitwijken toen de auto (grijze peugeot) recht op mijn baanvak plots afkwam. Over de schuldvraag is inderdaad weinig discussie gelukkig, dus hopelijk loopt alles vlot met de verzekering. Toch straks met de vrouw maar even terug naar de dokter, aangezien zij aardig last heeft van haar ribben/buik (ziet aardig blauw na vannacht).
Als jij de 3e partij bent hoef je je het minst zorgen te maken, in theorie.
De wagen die op jou gereden is zal de schade vergoeden en die zal dan weer de geleden schade verhalen op de veroorzaker van het ongeval.
In de praktijk draait dit soms anders uit maar zo zijn de regels van de verzekering.
Ik zou zo spoedig mogelijk bij de verzekering melden dat er sprake is van letsel!
Alle daaruit voortvloeiende schade wil je namelijk ook vergoed hebben.
En misschien lijkt het nu nog mee te vallen, maar de fysieke schade kan erger zijn dan je denkt. Kijk daar goed mee uit.
@India Sierra
Doet DC laden het nog wel? Kan misschien nog handig zijn om een keer een snellader op te zoeken om in ieder geval nog wat lading in je accu te hebben.
[ Voor 22% gewijzigd door Paling1 op 05-09-2022 12:20 ]
https://www.gva.be/cnt/dmf20220904_96830741
Zeker direct de pijn/last doorgeven, kan je vrouw nog lang last van hebben, en dat wil je verhalen op de tegenpartij. Lijkt me ook geen twijfel over mogelijk dat jullie onschuldig zijn. Dat bandje langs de weg ziet er heel raar uit ja!
Eigenlijk hoop ik ergens dat deze mooie Insignia nog gemaakt wordt... Een vervanger vinden zal nog moeilijk worden

Dealer vroeg mij hetzelfde zonet, ga het straks proberen.Paling1 schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:53:
...
@India Sierra
Doet DC laden het nog wel? Kan misschien nog handig zijn om een keer een snellader op te zoeken om in ieder geval nog wat lading in je accu te hebben.
Als ik de dealer moet geloven kan dat ook zomaar eens stuk zijn, wss omdat er geen enkele communicatie meer gebeurt via de type2 connector..
Ik hou jullie op de hoogte van het verdere beloop. Momenteel aan het wachten op bericht van de verzekering. Bedankt voor jullie hulp en vriendelijke woorden
[ Voor 3% gewijzigd door Barns op 07-09-2022 20:33 ]
Dat hoop ik niet zeg, de status is bij mij momenteel nog altijd levering week 40. Wat ik ook wel hoop, want mijn huidige Astra moet eind oktober ingeleverd worden.leducw schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 07:14:
Gisteren eens geïnformeerd wanneer er een nieuwe Astra Sporrs Tourer 2022 beschikbaar ging zijn voor bezichtiging. De verkoper had eerder verteld dat deze wagen Juli-augustus verwacht werd. Nu is de demowagen pas voorzien voor 2023. Ook de productie van de Sports Tourer start pas Q2 2023.
Hopelijk verschuift de levertijd van April 2023 niet te veel.
Voor de zekerheid ga ik het toch maar even navragen bij de dealer.
Zoek ook eens uit of je verzekering kan helpen bemiddelen bij letselschade. Het klinkt nu alsof je vrouw er goed vanaf is gekomen, maar ook nu al kan er schade zijn (doktersrekening, eventueel fysiotherapie bij nekklachten, etc.)benoben1988 schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:56:
Ik hou jullie op de hoogte van het verdere beloop. Momenteel aan het wachten op bericht van de verzekering. Bedankt voor jullie hulp en vriendelijke woorden
Mijn vrouw was enige jaren geleden betrokken bij een ongeval waarbij een vrachtwagen (met niet heel veel snelheid) achterop hun stilstaande auto reed. Ogenschijnlijk weinig letsel, maar er werd eigenlijk zonder morren zo'n 10K aan letselschade uitgekeerd. "Oh, u heeft een weekje niet kunnen werken vanwege spierpijn? Dan gaan we ervan uit dat u ook een week geen huishoudelijk werk thuis heeft kunnen doen en vergoeden we dus een week aan huishoudelijke hulp."
Die 10K was het voorstel van de van de verzekering van de tegenpartij, daar hadden we ongetwijfeld nog verder over kunnen onderhandelen maar dat vonden we eigenlijk niet nodig.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Gister ochtend dit getest, DC laden werkt nog. Echter geen enkel lampje op de laadpoort gaat aan. Scherm geeft wel gewoon het laden weer.Paling1 schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:53:
...
@India Sierra
Ben benieuwd hoe lang dit gaat duren. Opel zegt steeds "ja de werkplaatsreceptie is erg druk, we maken een terugbelverzoek aan" om me vervolgens niet meer te bellen, 2x op rij al

Fijn dat DC laden nog wel werkt. Is de auto in ieder geval niet helemaal onbruikbaar.
Jammer dat de garage niet snel reageert.
Bij de garage waar ik mijn auto in onderhoud heb, zijn ze heel communicatief. Meestal kan ik ook heel snel terecht.
Tijdje geleden met mijn vorige auto (Citroen) een probleempje met de airco midden in de zomer. Dealer gebeld, geen tijd, moest bijna 2 maanden wachten voor een afspraak.
Via de leasemaatschappij toen toevallig terecht gekomen bij de Opel dealer. Die hadden de volgende dag al tijd.
Laatst met een raar geluid bij het achterwiel ook binnen een paar dagen een afspraak. Zelfs inclusief een vervangende auto.
Vorig jaar na de grote software update nog een klein probleempje tegen gekomen. Op een vrijdagmiddag laat, zonder afspraak, bij de dealer langs gereden. Gelijk een monteur beschikbaar voor een proefritje om probleem te lokaliseren en op de maandag na het weekend kon ik al terecht voor een fix.
Is overigens OPC in Oosterhout, Welke regio zit jij?
Vorige keer dat ik afspraak hier had duurde het 7! weken. Was weliswaar een normale onderhoudsbeurt maar toch., zat ruim 4k km over de interval heen daardoor.
Ga ze straks bellen, ben benieuwd. Alhoewel de auto nog bruikbaar is is het geen pretje om alleen DC te kunnen laden, los van de gigantische kosten.
7 weken voor een beurtje is inderdaad wel vrij veel. Dat had ik destijds bij de Citroen dealer ook regelmatig.
Snap niet dat dealers hier niet boven op zitten. Dit is toch een groot deel van je ervaring met een merk.
Als dat niet lekker loopt dan ga je voor een volgende auto toch verder kijken.
Hopelijk bestellen straks ze al wel vast de spullen voor je. Anders kan je daar ook nog eens op gaan wachten.
Scheelt dat ik private lease heb, in theorie heb ik nu niet de auto waar ik voor betaal (betaal immers voor een auto met 11kW AC lader) dus er zou theoretisch iets van vervangend vervoer geregeld moeten worden. Of dat zo gaat zijn gaan we zien.Paling1 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:35:
@India Sierra
7 weken voor een beurtje is inderdaad wel vrij veel. Dat had ik destijds bij de Citroen dealer ook regelmatig.
Snap niet dat dealers hier niet boven op zitten. Dit is toch een groot deel van je ervaring met een merk.
Als dat niet lekker loopt dan ga je voor een volgende auto toch verder kijken.
Hopelijk bestellen straks ze al wel vast de spullen voor je. Anders kan je daar ook nog eens op gaan wachten.
Boordlader is bekend probleem van eerste batch. Ze gaan allemaal kapot. DC laden werkt dan nog wel inderdaad. De nieuwe boordlader laadt ook sneller. De oude deed max 10,0kW. De nieuwe makkelijk 10,5+.
Levertijd is lang. Dus ze moeten er spoedbestelling van maken.
Overigens als je hem meerdere keren achter elkaar koppelt en ontkoppelt gaat hij vaak uiteindelijk toch weer wat laden AC.
Ah interessant, was me idd al opgevallen dat ik nog nooit de 11kW had aangetikt. Verder is er echt 0.0 leven in te krijgen qua AC laden, apart dat dat bij sommigen soms toch werkt dan.Ophidian schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:26:
@India Sierra Hier stond de auto op maandag direct bij de dealer en vervangend vervoer mee. Euvel ontstond op zondag, dus is dealer specifiek.
Boordlader is bekend probleem van eerste batch. Ze gaan allemaal kapot. DC laden werkt dan nog wel inderdaad. De nieuwe boordlader laadt ook sneller. De oude deed max 10,0kW. De nieuwe makkelijk 10,5+.
Levertijd is lang. Dus ze moeten er spoedbestelling van maken.
Overigens als je hem meerdere keren achter elkaar koppelt en ontkoppelt gaat hij vaak uiteindelijk toch weer wat laden AC.
Ik ben benieuwd hoe hoog de strip op de zijkant is ter hoogte van de 'deurklink'

Om hoeveel centimeter gaat het?
Volgens mij zijn er weinig tot geen Mokka B rijders in dit topicPLAE schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 13:59:
Ik heb een beetje een gekke vraag, wellicht is er iemand met een Opel Mokka die mij kan helpen.
Ik ben benieuwd hoe hoog de strip op de zijkant is ter hoogte van de 'deurklink'
[Afbeelding]
Om hoeveel centimeter gaat het?

Zoals ik al had verwacht: een benzine leenauto (corsa E serie uit 2019 ..). Na wat gekibbel kon ik de benzine bonnetjes declareren, we gaan het zien.. "gelijkwaarde leenauto" is het niet echt te noemen.
Reden voor de benzine auto was omdat er geen elektrische meer beschikbaar was werd mij met een stalen gezicht verteld terwijl de beste man uitzicht had op een 15tal ID3, polestars, Ioniq 5
Echter kreeg ik vanmiddag een interessante email. Toen ik vorige week met de garage belde om een afspraak te maken hadden ze het "extreem druk" en de eerste mogelijkheid was over 3.5 week (29 sept). Afspraak uiteindelijk niet gemaakt wegens het gekibbel over de leenauto. Maar nu kreeg ik zojuist een email dat er een afspraak is gemaakt voor donderdag ochtend. Dus zodra een ander bedrijf gaat klagen kan het opeens wel.
Ben benieuwd hoe lang dit allemaal gaat duren, onderdeel zal vast ook wel weer lang duren.
je hebt privet lease dus geen auto geen kosten toch? Niet betalen van je privedlease contractIndia Sierra schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:33:
Vanochtend mijn corsa afgegeven bij het leasebedrijf en een leenauto gekregen totdat de lader is gerepareerd.
Zoals ik al had verwacht: een benzine leenauto (corsa E serie uit 2019 ..). Na wat gekibbel kon ik de benzine bonnetjes declareren, we gaan het zien.. "gelijkwaarde leenauto" is het niet echt te noemen.
Reden voor de benzine auto was omdat er geen elektrische meer beschikbaar was werd mij met een stalen gezicht verteld terwijl de beste man uitzicht had op een 15tal ID3, polestars, Ioniq 5clowns
Echter kreeg ik vanmiddag een interessante email. Toen ik vorige week met de garage belde om een afspraak te maken hadden ze het "extreem druk" en de eerste mogelijkheid was over 3.5 week (29 sept). Afspraak uiteindelijk niet gemaakt wegens het gekibbel over de leenauto. Maar nu kreeg ik zojuist een email dat er een afspraak is gemaakt voor donderdag ochtend. Dus zodra een ander bedrijf gaat klagen kan het opeens wel.
Ben benieuwd hoe lang dit allemaal gaat duren, onderdeel zal vast ook wel weer lang duren.
En benzine is toch niet zo erg als leenwagen?
Die beste man had misschien wel uitzicht op 15/20 auto volledig elektrisch maar ja dat zijn showroom modelen.
Goeie vraag, geen idee hoe dat precies zit. Weet alleen dat vervangend vervoer geregeld is in het contract, zal het eens nalezenibothead schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:40:
[...]
je hebt privet lease dus geen auto geen kosten toch? Niet betalen van je privedlease contract
En benzine is toch niet zo erg als leenwagen?
Die beste man had misschien wel uitzicht op 15/20 auto volledig elektrisch maar ja dat zijn showroom modelen.
Nja, ik lease een elektrische auto, verwacht iets vergelijkbaars als leenauto en een afgetrapte benzine auto valt daar bij mij niet onder. Bovendien zonde van laadpas abbos.
Betwijfel of het verkoop autos waren, was namelijk een verhuurbedrijf
Een benzine auto is toch vervangend vervoer?India Sierra schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:11:
[...]
Goeie vraag, geen idee hoe dat precies zit. Weet alleen dat vervangend vervoer geregeld is in het contract, zal het eens nalezen![]()
Nja, ik lease een elektrische auto, verwacht iets vergelijkbaars als leenauto en een afgetrapte benzine auto valt daar bij mij niet onder. Bovendien zonde van laadpas abbos.
Betwijfel of het verkoop autos waren, was namelijk een verhuurbedrijf
Nog nooit om een leenauto gevraagd, maar de verschillende leenauto's die we wel eens hebben gehad vanuit garages (andere auto & schadeherstel) over de laatste paar jaren (Aygo 2x, i10, 2004 Golf...) waren allemaal niet vergelijkbaar met de auto's die we rijden, maar dat is prima, je komt van A naar B en dat is het belangrijkste
Een 3 jaar oude benzine B-segmenter lijkt me geen afgetrapte auto...
Specs van de e-308 zijn officieel, dus verwacht dezelfde specs voor de Astra-e
https://www.autoweek.nl/a...lektrische-peugeot-e-308/
156pk / 115kW
54kWh bruto, 51kWh netto
AC 11kW, DC 100kW
WLTP 400km - 12.75kWh/100km
Als die 12.75kWh echt lukt is het een efficiënte EV

Die 12,75kWh/100km geloof ik echt niks van. Vind het sowieso een gemiste kans. Ze hadden er lekker dat 77 kWh pakket in moet hangen. DC 100kW is nu ook gewoon laag, als het net zoals bij de Corsa is, kan je het niet eens 100 noemen... Mi zijn specs slecht, komt hij te laat en lopen ze achter de concurrentie aan.
Om dan nog maar niet te spreken over de beroerde software en updates. Beloofde opties zijn er nog steeds niet. Laadinstellingen zouden in 2021 komen, waar dan? Een mooi 10 inch scherm is alleen als 8 inch te gebruiken. Software updates? Waar? Hoe lang is het wel niet mogelijk geweest om een uitgestelde betaling (delayed charge) in de app te doen.

[ Voor 26% gewijzigd door Ophidian op 13-09-2022 11:28 ]
Tsja dat mag je natuurlijk vinden. De hoeveelheid leenauto's die er zijn zijn beperkt, dus de garage zal ook moeten roeien met de riemen die ze hebben. Als het dan zo lang duurt omdat ze lang moeten wachten, dan mag een "upgrade" wel zodra er een meer vergelijkbare leenauto weer terug binnen komt.Ophidian schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:25:
@MK_ Ik heb hetzelfde gehad en kreeg een Corsa F zonder turbo en het meest basale model. Sorry, maar daar was ik ook niet blij mee. Als ik een auto van bijna 40K koop, verwacht ik een vergelijkbare vervangende auto. Zeker als de klant er niks aan kan doen (zoals in dit geval is het een bekend euvel, wat gewoon een terugroepactie zou moeten zijn).
Die 12,75kWh/100km geloof ik echt niks van. Vind het sowieso een gemiste kans. Ze hadden er lekker dat 77 kWh pakket in moet hangen. DC 100kW is nu ook gewoon laag, als het net zoals bij de Corsa is, kan je het niet eens 100 noemen... Mi zijn specs slecht, komt hij te laat en lopen ze achter de concurrentie aan.
Om dan nog maar niet te spreken over de beroerde software en updates. Beloofde opties zijn er nog steeds niet. Laadinstellingen zouden in 2021 komen, waar dan? Een mooi 10 inch scherm is alleen als 8 inch te gebruiken. Software updates? Waar? Hoe lang is het wel niet mogelijk geweest om een uitgestelde betaling (delayed charge) in de app te doen.Nee hij rijdt fijn, maar voor mij geen Opel meer nu het PSA is. Wat mij betreft is de kwaliteit er niet op vooruit gegaan.
M.b.t de Astra-e: eerst zien, dan geloven. Als ze het enigszins kunnen waar maken vind ik het een goede ontwikkeling. Liever een kleinere accu en efficiënter dan een grotere accu maar minder efficiënt. De hoeveelheid grondstoffen die je bespaart... en uiteraard een pak lichter. Met 300+km praktijk range kunnen de meeste wel uit de voeten. Maar uiteraard, dit blijft nog een model wat naast BEV ook als ICE/PHEV is, dan moeten er concessies gedaan worden. Specs zijn niet grensverleggend maar in pas met de rest. De Kia Niro EV kan ook "maar" 80kW DC laden, ID.3 bij de 58kWh variant ook "maar" 100kW. En zeker de ID.3 is daarbij op een dedicated platform... Ik wil niet zeggen dat het qua specs vooruitstrevend is, maar prima in pas met de concurrentie, en als ze de efficiency kunnen waar maken is dat zeker een stap in de goede richting.
M.b.t de Corsa F: uiteraard ook snel ontwikkeld en badge engineerd t.o.v de 208: niet al te veel mocht/kon veranderen. GM had al een nieuwe Corsa F staan, praktisch productieklaar, maar daar is de stekker uit getrokken met de verkoop aan PSA. Een gedeelte daarvan is in de Buick Excelle terecht gekomen, zij het als sedan:

Ook het interieur is daar te zien:

Dat had als infotainment gewoon Intellilink 4.0 gehad zoals in de Corsa E.
Of dat nu beter was geweest...
Verder moet de Astra-e nog komen. Op zijn vroegst volgend jaar en voldoet dan aan de concurrentie die, zeker in geval van VW, al geruime tijd op de markt is. Kleine accu prima, maar dan moet het snelladen toch echt een stuk rapper. Zeker als je er een Station van maakt.
Ik vraag mij af of het huidige infotainment in de corsa zoveel beter is dan intellilink.
Dat er voor de defecte boordladers een betere oplossing gezocht moet worden, daar ga ik mee akkoordOphidian schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:20:
@MK_ voor kortdurende reperaties maak ik er geen probleem van. Maar zoals dit geval moet Opel zijn zaakjes op orde brengen. De boordladers gaan met bosjes tegelijk kapot. Maak er een terugroepactie van, informeer je klanten en regel wat. Nu wachten ze totdat je in de shit zit en dan gebeurt er eindelijk eens wat.
Verder moet de Astra-e nog komen. Op zijn vroegst volgend jaar en voldoet dan aan de concurrentie die, zeker in geval van VW, al geruime tijd op de markt is. Kleine accu prima, maar dan moet het snelladen toch echt een stuk rapper. Zeker als je er een Station van maakt.
Ik vraag mij af of het huidige infotainment in de corsa zoveel beter is dan intellilink.

Klopt, maar zelfs de VW op het specifieke MEB platform maakte geen grote sprong t.o.v de destijds al geruimte tijd leverbare e-Niro. Als een non-dedicated platform dan in de buurt komt voor een dedicated platform, dan doen ze het niet verkeerd. Maar ik begrijp je punt. M.b.t snelladen, blijft afhankelijk van de curve. Hopelijk hebben ze deze weten te optimaliseren, en dat hij 10-80% praktisch continu kan laden aan 95+kW. Dan kan je 10-80% laden binnen 23 minuten, omgerekend naar de imho belachelijke waarde van km/h laden zit je dan op 745km/h uitgaande van de WLTP cyclus. Dat is gewoon snel laden.
Cijfers onder voorbehoud, laadcurve en praktijkverbruik onbekend
Het zal even afwachten zijn totdat hij daadwerkelijk op de markt is, zulke details bekend zijn en de eerste reviews binnen zijn
Ik heb de 10" niet vaak gebruikt, enkel de 8" in de 208/Corsa. Die vind ik niet slechter dan Intellilink R4.0. Intellilink is uiteraard iets meer basic en daardoor misschien iets simpeler te bedienen. Het nieuwe systeem in de Astra L lijkt een sprong voorwaarts
Het omrekenen naar km/h laden is een truukje maar heb je niks aan. De WLTP van mijn corsa is 14,4kWh/100km. Volgens de auto is het de laatste 7000km 15,2kWh/100km. Volgens de API zelfs 16,0kWh/100km over de laatste 5000km vanaf eind juni. In de winter zit hij gemakkelijk op 20kWh/100km als het rond het vriespunt zit. Dus dan moet je ook rekenen dat hij volgens jouw berekening een stuk minder snellaadt. Nog los van de accu die niet warm is op dat moment. Hopelijk heeft hij wel voorberwarmen van de accu als je route plant.
Maar daarom:Ophidian schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:48:
@MK_ geen idee of de 1F hetzelfde probleem heeft.
Het omrekenen naar km/h laden is een truukje maar heb je niks aan. De WLTP van mijn corsa is 14,4kWh/100km. Volgens de auto is het de laatste 7000km 15,2kWh/100km. Volgens de API zelfs 16,0kWh/100km over de laatste 5000km vanaf eind juni. In de winter zit hij gemakkelijk op 20kWh/100km als het rond het vriespunt zit. Dus dan moet je ook rekenen dat hij volgens jouw berekening een stuk minder snellaadt. Nog los van de accu die niet warm is op dat moment. Hopelijk heeft hij wel voorberwarmen van de accu als je route plant.
"Het zal even afwachten zijn totdat hij daadwerkelijk op de markt is, zulke details bekend zijn en de eerste reviews binnen zijn
Daar kunnen we dagenlang over discussiëren, maar tot dan weten we niks
https://www.media.stellan...sions-for-both-308-models
Dat gearbox vetgedrukt staat vind ik wel opvallend... zoals normaliter een enkele reductie-versnelling, of echt een versnellingsbak à la Taycan?
Ik blijf hopen op full screen Apple Carplay, alhoewel dat verloren hoop is. Straks rij ik amper nog in de Corsa, dan zal ik alleen nog maar de Volvo meenemen
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomstOphidian schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:23:
@MK_ True, maar gezien mijn ervaringen met nu 2 PSA Opels, ben ik toch wat sceptischerDie gearbox zal niet zoals de Taycan zijn, hoop het ook niet, kan alleen maar kapot. Wel opvallend dat hij 15pk meer zou hebben, maar wel eveneel koppel als de 100kW elektromotor in de Corsa.
Ik blijf hopen op full screen Apple Carplay, alhoewel dat verloren hoop is. Straks rij ik amper nog in de Corsa, dan zal ik alleen nog maar de Volvo meenemen
Full-screen in de Corsa F zie ik met die generatie infotainment niet gebeuren: dat is bij geen enkel model met dat generatie infotainmentsysteem (NAC, NAvigation Connectée) het geval. Zie ook de developer info:
https://developer.groupe-...view/infotainment-system/

Volledig scherm AA/ACP zal moet dat systeem dus nooit komenGrey Total screen size.
Blue Area of the screen dedicated to the infotainment system.
Green Area of the screen available for your app
Bij het nieuwe systeem IVI (In-Vehicle Infotainment) is dat geen probleem:

https://developer.groupe-...view/infotainment-system/
Ik zit volgens mijn auto op 14,5 kWh/100 km over de laatste 7650km.Ophidian schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:48:
@MK_ geen idee of de 1F hetzelfde probleem heeft.
Wat is volgens jou de eerste batch van die laders? Mijn auto is van Oktober 2020. Tot nu toe geen problemen.
Ik wist overigens niet dat die met iets meer kW konden laden. Wel weer een klein voordeel.
Jouw corsa is ook eerste batch. Mijn is van september 2020. Dus hij zal ergens een keer defect gaan helaas, dat is een vastgegeven.Paling1 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:32:
[...]
Ik zit volgens mijn auto op 14,5 kWh/100 km over de laatste 7650km.Gemiddelde snelheid 51 km/h.
Wat is volgens jou de eerste batch van die laders? Mijn auto is van Oktober 2020. Tot nu toe geen problemen.
Ik wist overigens niet dat die met iets meer kW konden laden. Wel weer een klein voordeel.
Bron, 2 verschillende dealers. Werden gek van alle auto’s die terug kwamen en waarvoor vervangend vervoer geregeld moest worden. Mijn dealer gaf toe dat het eigenlijk terugroepactie zou moeten worden, maar ze hebben de aantallen boordladers niet.
Het is al een paar keer voorgevallen dat carplay/spotify vastloopt.
Het scherm is dan al een keer uitgevallen en het gehele systeem is zelfs al een keer gereboot door het vastlopen. Alsook het dashboard..
Volgende week gaat de dealer kijken voor een update.
Dat heb ik ook een aantal keer gehad. Meestal was dat vlak na een software update... Daarna, tot de volgende update, telkens geen last meer.Asterion schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:11:
Zijn hier nog mensen die problemen ervaren met het infotainment?
Het is al een paar keer voorgevallen dat carplay/spotify vastloopt.
Het scherm is dan al een keer uitgevallen en het gehele systeem is zelfs al een keer gereboot door het vastlopen. Alsook het dashboard..
Volgende week gaat de dealer kijken voor een update.
Soms ook dat het beeld van de camera bevriest. Auto uitzetten en na een paar minuten weer aan, helpt dan.
Wel heb ik met enige regelmaat dat mijn automatische verlichting af en toe het grootlicht aan laat staan. Soms ook dat ie het grootlicht juist niet aanzet.
@India Sierra
Al wat gehoord van de dealer? Of rijd je nu in een supersjieke leenauto?
Het valt me ook net in dat de nieuwe astra nog niet wijdverdeeld isMK_ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:23:
Ik geloof alleen dat Asteroid een Astra L heeft, en da's een compleet ander systeem als in Corsa F's

Dan zou ik beter even bij de franse buren gaan kijken.
Da’s toch hetzelfde infotainment?
Enkel de nieuwe 308 en DS 4 heeft het nieuwe systeem vooralsnog volgens mij. Ik meen dat de C5 X etc nog een doorontwikkeling van de oude hadden.Asterion schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:50:
[...]
Het valt me ook net in dat de nieuwe astra nog niet wijdverdeeld is![]()
Dan zou ik beter even bij de franse buren gaan kijken.
Da’s toch hetzelfde infotainment?
De 308 is wel al langer op de markt dan de opel denk ik?MK_ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:33:
[...]
Enkel de nieuwe 308 en DS 4 heeft het nieuwe systeem vooralsnog volgens mij. Ik meen dat de C5 X etc nog een doorontwikkeling van de oude hadden.
Ik zie hem toch vaak voorbij rijden (in België).
Echt maar een maand of 2 langer!Asterion schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:27:
[...]
De 308 is wel al langer op de markt dan de opel denk ik?
Ik zie hem toch vaak voorbij rijden (in België).
Ik rijd nog steeds in de ultra fijne leenauto, zal vandaag maar eens bellen naar de dealer.. zucht, moet overal zelf achteraan bellen. "We maken een terugbelverzoek voor u aan, dan wordt u later vandaag teruggebeld" nee hoor.Paling1 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:27:
[...]
...
@India Sierra
Al wat gehoord van de dealer? Of rijd je nu in een supersjieke leenauto?
Edit: Ik verbaas me trouwens echt hoe aftands het vorige model corsa is. Deze heeft bouwjaar 2019 maar had net zo goed 1999 kunnen zijn, wow. Alle knopjes voelen alsof je op een spons drukt en het interieur ziet er niet anders uit dan de hyundai atos uit 2000 die ik een tijd gereden heb. Van buiten is ie wel ok, alleen jammer dat heel de lak kapot is door krassen, deuken en vogelpoep.
[ Voor 30% gewijzigd door India Sierra op 21-09-2022 11:50 ]
Tja, de Corsa van het e-model is eigenlijk niet veel meer dan een ingrijpende facelift van het D-model. En die stamt al uit 2006 als ik het goed heb. Maar goed, je hebt tenminste vervoer.
Hopelijk kan je de dealer nog een beetje wakker schudden. Is echt geen goede reclame voor deze dealer.
Overdrijven is ook een vakIndia Sierra schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:15:
[...]
Edit: Ik verbaas me trouwens echt hoe aftands het vorige model corsa is. Deze heeft bouwjaar 2019 maar had net zo goed 1999 kunnen zijn, wow. Alle knopjes voelen alsof je op een spons drukt en het interieur ziet er niet anders uit dan de hyundai atos uit 2000 die ik een tijd gereden heb. Van buiten is ie wel ok, alleen jammer dat heel de lak kapot is door krassen, deuken en vogelpoep.

Ja joh, 2 druppels water

Ik weet niet welke uitvoering je laat zien maar de corsa de ik heb gekregen ziet er absoluut niet zo uit van binnenMK_ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:16:
[...]
Overdrijven is ook een vak
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja joh, 2 druppels waterOm nog maar te zwijgen over de plastics die in zo'n Hyundai gebruikt werden, zelfs de Action zou dat nog niet gebruiken om een afwasbak van te maken.
Snelle google (mis een paar van de knopjes op het stuur in mijn uitvoering maar goed):
:fill(white):strip_exif()/f/image/TflW8n0OhEj3oVqTtmyleog6.png?f=user_large)
Maar nogal overdreven idd

Die foto wat ik postte is een luxere Color Edition (of GSi, maar denk Color Edition)India Sierra schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:16:
[...]
Ik weet niet welke uitvoering je laat zien maar de corsa de ik heb gekregen ziet er absoluut niet zo uit van binnen![]()
Snelle google (mis een paar van de knopjes op het stuur in mijn uitvoering maar goed):
[Afbeelding]
Maar nogal overdreven iddAlsnog een shock als je uit de corsa F serie stapt die in hetzelfde jaar de markt op ging als het bouwjaar van deze
Maar ja, als je niet alle knopjes op het stuur hebt, dan heb je een goedkope uitvoering mee gekregen ook
Wees blij dat het nieuwe model vooruitgang is en geen achteruitgang
Een Corsa F kan je trouwens ook heel basaal krijgen

Ik ben zeker blij met de vooruitgang met het nieuwe model. Maar ik vind het gewoon nogal een stretch om dit een vergelijkbare leenauto te noemen.MK_ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:37:
[...]
Die foto wat ik postte is een luxere Color Edition (of GSi, maar denk Color Edition)
Maar ja, als je niet alle knopjes op het stuur hebt, dan heb je een goedkope uitvoering mee gekregen ookDan mis je CC/limiter (links) of audiocontrols (rechts), en heb je ook geen leder stuurwiel etc denk ik. Zal wel een basis Edition uitvoering zijn geweest dan, of misschien Online Edition/120 Jahre Edition als hij Intellilink R4.0 heeft.
Wees blij dat het nieuwe model vooruitgang is en geen achteruitgang
Een Corsa F kan je trouwens ook heel basaal krijgen
[Afbeelding]
Njah het is een B-segmenter...India Sierra schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:39:
[...]
Ik ben zeker blij met de vooruitgang met het nieuwe model. Maar ik vind het gewoon nogal een stretch om dit een vergelijkbare leenauto te noemen.
Ik denk dat je met een Corsa F 1.2 75pk als leenauto neet veel beter af was
Wat ligt er als motor in? Als het de 1.0 Turbo is is dat wel zeker een beter blok dan de 1.2 75pk zonder turbo
* MK_ tokkelt lekker door in zijn 2011 Corsa D 1.2
Buiten de beurtjes ziet hij de garage niet
Het is verrassend genoeg wel de 1.4l. Maar puur PK is niet alles natuurlijk om het gelijkwaardig te noemenMK_ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:48:
[...]
Njah het is een B-segmenter...
Ik denk dat je met een Corsa F 1.2 75pk als leenauto neet veel beter af was
Wat ligt er als motor in? Als het de 1.0 Turbo is is dat wel zeker een beter blok dan de 1.2 75pk zonder turboAls het de 1.4 90pk is... tsja dan is het om het even
* MK_ tokkelt lekker door in zijn 2011 Corsa D 1.2
Buiten de beurtjes ziet hij de garage niet
Nouja de 1.4 is imho het mindere blok, de 1.0 Turbo 90pk rijdt vlotter met een lager brandstofverbruik dan de 1.4. Qua rijbeleving verschilt de oude 1.4 90pk en de nieuwe 1.2 75pk niet veel. Wat ik dus eigenlijk wilde zeggen:India Sierra schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:53:
[...]
Het is verrassend genoeg wel de 1.4l. Maar puur PK is niet alles natuurlijk om het gelijkwaardig te noemen
- Corsa E 1.4 90pk vs Corsa F 1.2 75pk: om het even
- Corsa E 1.0 Turbo 90 pk vs Corsa F 1.2 75pk: Corsa E 1.0 Turbo
Maar ik moet niet veel zeggen, want rij zelf met de "oude" 1.2, en hoewel niet snel is het verder een prima ding
De wagen was zoals verwacht/gevreesd total loss. Omdat we geen insignia vonden in de buurt die even interessant was van prijs/km-stand, zijn we naar andere merken gaan zien.
De opel gaat vervangen worden door een Volvo V60 met 2400 km op de teller (dus zo goed als nieuw). Hopelijk hebben we hier dan langer plezier van

Ik ben heel benieuwd naar de hybride variant en wat het gemiddelde verbruik is over langere afstanden??
Ik ben zelf helemaal nog niet thuis in de hybride oplossingen, maar ik rijd regelmatig 200+ kilometers op een dag.
Het is leuk als je de eerste 60km electrisch kunt maar vervolgens daarna met 1:15 op benzine verder rijdt vind ik dan minder.
Weet iemand het gemiddelde verbruik in de hybrid modus op de snelwegen?
Ik overweeg namelijk mijn K komend jaar in te ruilen voor de Astra L ST 1.6 PHEV.
Veel ritjes zijn lokaal en kan ik dus 100% electrisch rijden, maar mijn familie woont aan de andere kant van het land en wil daar ook zo efficient mogelijk naar toe kunnen rijden.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Jammer van de Insignia, zeldzame auto's zeker na de facelift. Maar gelukkig (ga ik van uit) gaat het met je gezin goed, en wens in je veel en langer plezier van de Volvo V60benoben1988 schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:15:
Even een update vanuit mijn kant ivm mijn ongeval.
De wagen was zoals verwacht/gevreesd total loss. Omdat we geen insignia vonden in de buurt die even interessant was van prijs/km-stand, zijn we naar andere merken gaan zien.
De opel gaat vervangen worden door een Volvo V60 met 2400 km op de teller (dus zo goed als nieuw). Hopelijk hebben we hier dan langer plezier van![]()

@Asterion is volgens mij vooralsnog de enige met een Astra L Hybrid die hem reeds ontvangen heeftverstappen33 schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:08:
Zijn er hier al Astra L rijders??
Ik ben heel benieuwd naar de hybride variant en wat het gemiddelde verbruik is over langere afstanden??
Ik ben zelf helemaal nog niet thuis in de hybride oplossingen, maar ik rijd regelmatig 200+ kilometers op een dag.
Het is leuk als je de eerste 60km electrisch kunt maar vervolgens daarna met 1:15 op benzine verder rijdt vind ik dan minder.
Ik overweeg namelijk mijn K komend jaar in te ruilen voor de Astra L ST 1.6 PHEV.
Veel ritjes zijn lokaal en kan ik dus 100% electrisch rijden, maar mijn familie woont aan de andere kant van het land en wil daar ook zo efficient mogelijk naar toe kunnen rijden.
Ik doe voornamelijk korte afstanden maar het verbruik ligt denk ik rond de 6l/100km op de snelweg als je op benzine rijdt in hybride modus.verstappen33 schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:08:
Zijn er hier al Astra L rijders??
In sportmodus komt daar volgens mij wel een litertje bij omdat hij dan constant de motor laat draaien.
Als je wil zet ik hier wel even mijn statistieken van de afgelopen maanden.
Zo heb ik in augustus heel weinig verbruikt en elke dag opgeladen en kom ik op 2,6l/100km
September was al wat slechter weer dus daarom minder opgeladen en kom ik op 4,8l/100km.
Dat is dan zowel hybride als enkele keren in sportstand.
Edit: 11 september 124 km gereden met een verbruik van 3,4l/100 km. Met een volledig opgeladen wagen gestart en direct in hybride modus.
De verbruikte liters worden dus gewoon door het aantal km verrekend. Dat geeft natuurlijk wel een lager verbruik.
Hoeveel exact verbruikt wordt op het aantal gereden benzine km’s wordt niet weergegeven.
[ Voor 11% gewijzigd door Asterion op 26-09-2022 14:53 ]
Dank u wel MK_! Ja hij is vrij zeldzaam geworden, daarom dat we er niet echt één vonden naar onze zin. Nu duimen dat de V60 inderdaad langer mee gaat...MK_ schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:14:
[...]
Jammer van de Insignia, zeldzame auto's zeker na de facelift. Maar gelukkig (ga ik van uit) gaat het met je gezin goed, en wens in je veel en langer plezier van de Volvo V60