Het grote Opel topic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 36 ... 51 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 16:14

India Sierra

Learn by failure

Heeft iemand enig idee hoe je bij de corsa-e de accu kan voorverwarmen om het snelladen wat sneller te krijgen?

De accu doet maximaal 55kW bij <25 graden celcius maar ik heb het gisteren en vandaag dus niet voor elkaar gekregen om deze warm te krijgen.

Accu 95% SoC, 6 graden bij vertrek, 150km gereden in "normaal" en 16 graden bij aankomst met ~20% resterend.

Vertrokken met 40% SoC in "sport" accu temp 8 graden. 40km gereden en aangekomen met 20% bij supercharger in Duiven, 14 graden celcius. 20 graden bij stoppen met laden (67%) om vervolgens met 22 graden celcius thuis aan te komen (na 100km met "normaal").

Lijkt mij er dus op dat je accu sneller warm wordt in "sport" maar niet helemaal super, vooralsnog wel een beetje teleurstellend gezien je die 25 graden celciuls moet halen om die 100kW curve te hebben.

Wel mooi plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Moz06QB8xNCZ8fNPI5X4ux6NLCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLvbnMkvR21zmLi66HqlcY9s.jpg?f=fotoalbum_large

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@India Sierra
Veel hard optrekken en vaak remmen/regenereren. Daar wordt een accu warmer van.
Continu 100km/h rijden vergt weinig van een accu.
Snelladen doe ik niet vaak, maar 100kW heb ik nog nooit gehaald...

Werkt dat appje voor de accu status een beetje icm ABRP?

[ Voor 12% gewijzigd door Paling1 op 06-12-2021 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Paling1 schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:45:
@India Sierra
Veel hard optrekken en vaak remmen/regenereren. Daar wordt een accu warmer van.
Continu 100km/h rijden vergt weinig van een accu.
Snelladen doe ik niet vaak, maar 100kW heb ik nog nooit gehaald...

Werkt dat appje voor de accu status een beetje icm ABRP?
Die app werkt prima, moet alleen een andere OBD lezer kopen want deze moet ik op een aan knopje drukken, niet zo handig als ie achter een paneel zit :)

Vervolgens in ABRP werkt alles heel netjes qua verbruik en range. Alleen ABRP zelf is nogal een buggy mess. Vooral het 100/130 rijden in NL snapt ie niet (gaat altijd uit van 100, pas daar op) + routeplannen faalt ie soms ook hard in.
Voorbeeldje:
Ik stond letterlijk te laden bij die supercharger. Ik plan mijn route naar huis met de opties "fewer stops". Wil hij me dus zonder te laden wegsturen met de ~43% die ik toen had, 50km/h op de snelweg om met -7% aan te komen thuis 8)7

Route plannen met "quickest arrival" werkte wel naar behoren gelukkig. Behalve dat het opladen significant langer duurde omdat de accu te koud was.

Verder tekent de app mooie grafiekjes met verwacht verbruik en gemeten verbruik (en verwachte laadcurve en daadwerkelijke) maar als de app minimized is gooit ie al zijn data weg dus die grafiek klopt alleen als je die app *niet* sluit / minimized.

Vind het alsnog wel raar dat je de accu niet kan preheaten voor het laden (naast raar gaan rijden dan). Maar wie weet komt dat in een volgende update (op dat duitse forum had iemand het over wederom een grote update in het voorjaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@India Sierra
Accu opwarmen kost heel veel energie... Ik denk niet dat dat een optie in de app wordt.
Het is toch een dikke 400kg die zeker in de winter zomaar enkele tientallen graden opgewarmd moet worden.

Grafiekjes met ABRP bedoel je? Of met die OBD app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Paling1 schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:29:
@India Sierra
Accu opwarmen kost heel veel energie... Ik denk niet dat dat een optie in de app wordt.
Het is toch een dikke 400kg die zeker in de winter zomaar enkele tientallen graden opgewarmd moet worden.

Grafiekjes met ABRP bedoel je? Of met die OBD app?
Als ik toch naar de snellader moet zou het iig handig zijn als de accu dan op temperatuur is om zo snel mogelijk te laden. Als je het kan kiezen zou ik al tevreden zijn :)

De grafiekjes zijn in de ABRP app, die OBD app laat alleen wat tekst zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wij hebben sinds eerder dit jaar een EV en zijn daar zo enorm tevreden mee dat we ook onze kleine koekblik willen vervangen, een Aygo uit 2014. EV's zijn echter nog vrij duur, tenzij je het hebt over de allereerste Zoe en Leaf modellen. Nu kwam ik erachter dat er natuurlijk ook nog de Opel Ampera plug-in hybride is en het Chevrolet zusje ervan. Zo grofweg tussen de 9k en 13k zie ik wel een paar wat recentere opties.

Ik kan me herinneren dat ze in het verleden niet al te best te boek stonden, maar wat mij tov alle andere PHEVs in het bijzonder aanspreekt is de grote accu (16 kWh) en het feit dat deze auto EV first is en de brandstofmotor met name als aggregaat dient als de accu op zou zijn. Ik lees ook elders hier dat je 50-90 km ver moet kunnen komen. 50 km op zeg 14 kWh is een aardig verbruik (28 kWh/100km) maar dat zal voor winter gelden en de auto is dusdanig aantrekkelijk geprijsd in aanschaf dat het wat hogere verbruik geen probleem hoeft te zijn.

Voor ons gaat het vooral om de Aygo vervangen voor iets groters, het liefst elektrisch of PHEV zoals de Ampera. Zal met name voor kortere ritten van 40 km heen en terug gebruikt worden, vandaar dat PHEVs zoals van BMW en Mini afvallen. Kortom: zijn er mensen hier die nog in een Ampera rijden of er eentje hebben gereden en wat is jullie mening: is het vandaag de dag nog een goede koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Zijn er nog mensen met een Astra H hier die hetzelfde ervaren? Elke keer als de kachel een beetje warm begint te worden, dan krijg ik hardnekkige condens aan de onderkant van de voorruit, altijd verspreid op dezelfde plekken zoals op de foto. Met name bij de rode pijl is altijd de grootste, en ook als laatste weg. Als ik de lucht op zijn koudst zet dan verdwijnen die plekken sneller.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/teYHc-94gyvXFFLxFF3_bWn2C_4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XG14QA2Ar5LNixGc8AOqcU6t.jpg?f=user_large

Tevens kan ik gewoon de airco (ECC) inschakelen, ook al is het zoals op de foto 1,5 graden buiten. Dat moet eigenlijk ook niet kunnen, toch?

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 09:02
MooDyBLueS schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:23:
Wij hebben sinds eerder dit jaar een EV en zijn daar zo enorm tevreden mee dat we ook onze kleine koekblik willen vervangen, een Aygo uit 2014. EV's zijn echter nog vrij duur, tenzij je het hebt over de allereerste Zoe en Leaf modellen. Nu kwam ik erachter dat er natuurlijk ook nog de Opel Ampera plug-in hybride is en het Chevrolet zusje ervan. Zo grofweg tussen de 9k en 13k zie ik wel een paar wat recentere opties.

Ik kan me herinneren dat ze in het verleden niet al te best te boek stonden, maar wat mij tov alle andere PHEVs in het bijzonder aanspreekt is de grote accu (16 kWh) en het feit dat deze auto EV first is en de brandstofmotor met name als aggregaat dient als de accu op zou zijn. Ik lees ook elders hier dat je 50-90 km ver moet kunnen komen. 50 km op zeg 14 kWh is een aardig verbruik (28 kWh/100km) maar dat zal voor winter gelden en de auto is dusdanig aantrekkelijk geprijsd in aanschaf dat het wat hogere verbruik geen probleem hoeft te zijn.

Voor ons gaat het vooral om de Aygo vervangen voor iets groters, het liefst elektrisch of PHEV zoals de Ampera. Zal met name voor kortere ritten van 40 km heen en terug gebruikt worden, vandaar dat PHEVs zoals van BMW en Mini afvallen. Kortom: zijn er mensen hier die nog in een Ampera rijden of er eentje hebben gereden en wat is jullie mening: is het vandaag de dag nog een goede koop?
Ja, ik, zie een paar pagina's terug. Ik heb hem nu iets meer dan 3 maanden en bijna 10000km, en hij bevalt uitstekend. Onze overwegingen om hem aan te schaffen waren in het kort:
Willen graag elektrisch, maar elektrisch met een realistisch bereik van 300 km valt niet binnen het budget van €10000,-
Private lease is niet handig met waarschijnlijk toekomstig hypotheek uitbreiding
Meeste verkeer is woonwerk en is vaak 40 km enkele reis, dus PHEV is een leuke optie.
Eigenlijk alleen de Opel/Chevy binnen budget, maar met goed zoeken zou een Mits Outlander, Volvo V60 of Ford C-max Energi, ook kunnen. Volvo viel, ondanks mijn Volvo hart, af omdat diesel, en dan in 2025 >€200 per maand aan belasting :X. en eigenlijk is van deze de Opel/Chevy het meest PHEV, verreweg het hoogste EV bereik, en een REX ipv normale aandrijving.

Nu realiteit: Die van mij staat sinds september 2013 op kenteken, helaas is hij in 2012 gebouwd. Dit betekend dat toen ik hem eind van de zomer kreeg, ik met redelijk gemak 60 km haalde. Ik reed wel veel binnendoor, mijn vrouw die meer snelweg rijd haalde iets meer dan 50. Nu het kouder wordt zakt het bereik richting de 40. Vanwege fam op ong 125 a 150 km afstand (vandaar die 300 km eis voor een EV), rijden we ook regelmatig langere afstanden, en hebben we gemiddeld over die 10000km 1 op 40 gereden. Ik geloof dan als de accu leeg is je ongeveer 1 op 14 a 15 rijdt.

Voor zover ik weet, en tijdens de zoektocht tegenkwam, zijn er eigenlijk geen hele zwakke punten, de accu is zwaar overbemeten en heeft dan ook nauwelijks degradatie, van de 16 kWh is er maar 10 bruikbaar, dus je verbruik wordt dan 20 kWh/ 100 km. De eerste bouwjaren, kunnen last hebben van een zwakker baklager, als die faalt ben je een fiks bedrag verder. Echter falen die meestal in de eerste 100k km, dus over het algemeen zijn ze al een keer vervangen, en dan, als het goed is, voor een sterkere. Daarnaast gaat er wel eens iets mis met het stuurslot, dat is meestal te verhelpen door een reset (12v accu afkoppelen) en dan ben je weer op gang, het is dan echter wel zaak om hem te laten vervangen. Verder zijn er bij mij geen structureel zwakke punten bekent.

Advies, probeer er 1 te vinden met het daadwerkelijke bouwjaar van 2013 of later, die hebben een hoger EV bereik, en bluetooth streamen ipv alleen bellen. Het is alleen lastig te zien. Als hij dingen heeft als forward collision warning etc, dan is hij sowieso nieuwer dan 2013, maar heeft hij dat niet kan je het zien aan de software. Je hebt bij de nieuwere een extra zetting op hoofdscherm waarmee je de energie stromen kan zien, ik kan die alleen op het scherm in de middenconsole bekijken. De Volt is sowieso zeldzamer dan de Ampera, maar met met daadwerkelijk bouwjaar 2013 helemaal.

Als je verder nog vragen hebt, laat maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Minneyar schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:11:
[...]

Ja, ik, zie een paar pagina's terug. Ik heb hem nu iets meer dan 3 maanden en bijna 10000km, en hij bevalt uitstekend. Onze overwegingen om hem aan te schaffen waren in het kort:
Willen graag elektrisch, maar elektrisch met een realistisch bereik van 300 km valt niet binnen het budget van €10000,-
Dat is ook onze reden om deze auto te overwegen. 300 km bereik is niet nodig, maar een Opel Corsa-e met 250 km is toch wel de volgende stap na een oude Renault ZOE bijv. wat enorme koekblikken zijn (net als onze huidige Aygo trouwens, maar daar willen we juist van af). PL vinden we eventueel nog een optie, maar heel goedkoop is dat ook niet en zou voor ons alleen interessant zijn als we ook een leuk bedrag te horen krijgen waarvoor hij dan na 60 maanden alsnog over te nemen is.
Private lease is niet handig met waarschijnlijk toekomstig hypotheek uitbreiding
Mee eens, wij hebben vorig jaar deze woning gekocht en voorlopig zitten we dus goed daarmee. Maar dan nog: 48/60 maanden is nogal wat en je weet niet wat de toekomst brengt. Straks zien we ineens over 2-3 jaar onze droomwoning of willen we ook hypotheek uitbreiden vanwege verbouwing ofzo en kan het niet omdat de PL in de weg zit.
Meeste verkeer is woonwerk en is vaak 40 km enkele reis, dus PHEV is een leuke optie.
Eigenlijk alleen de Opel/Chevy binnen budget, maar met goed zoeken zou een Mits Outlander, Volvo V60 of Ford C-max Energi, ook kunnen. Volvo viel, ondanks mijn Volvo hart, af omdat diesel, en dan in 2025 >€200 per maand aan belasting :X. en eigenlijk is van deze de Opel/Chevy het meest PHEV, verreweg het hoogste EV bereik, en een REX ipv normale aandrijving.
Voor ons is het vaak 40 km retour, dus de wat oudere PHEVs naast de Opel/Chevy zijn dan vaak nét niet toereikend met 30-50 km NEDC en dus in de praktijk 25-35 km. Dat is hem net niet. Wij willen graag dat mijn vrouw die 40 km woon-werk kan doen volledig elektrisch en dan voor de weekenden de REX achter de hand hebben mocht het nodig zijn. Ook de Outlander schijnt echt op het randje te zitten, we kennen iemand met de eerste versie en daar is het verbruik ook niet grappig van als de accu leeg is. 1 op 8-10 is dan niet raar.
Nu realiteit: Die van mij staat sinds september 2013 op kenteken, helaas is hij in 2012 gebouwd. Dit betekend dat toen ik hem eind van de zomer kreeg, ik met redelijk gemak 60 km haalde. Ik reed wel veel binnendoor, mijn vrouw die meer snelweg rijd haalde iets meer dan 50. Nu het kouder wordt zakt het bereik richting de 40. Vanwege fam op ong 125 a 150 km afstand (vandaar die 300 km eis voor een EV), rijden we ook regelmatig langere afstanden, en hebben we gemiddeld over die 10000km 1 op 40 gereden. Ik geloof dan als de accu leeg is je ongeveer 1 op 14 a 15 rijdt.
Dit is goed om te weten, die 40 km nu is eigenlijk prima voor ons. En omdat het een REX heeft, is het geen ramp als hij de laatste paar km toch even wat brandstof verstookt, stel dat ie maar 35 km hartje winter haalt. En 1 op 14/15 zit niet ver van de 1 op 16,5 van de Aygo af, maar die doet dat natuurlijk altijd, de Opel alleen als de accu leeg is, dus daar valt prima mee te leven lijkt mij. Dit klinkt heel positief.
Voor zover ik weet, en tijdens de zoektocht tegenkwam, zijn er eigenlijk geen hele zwakke punten, de accu is zwaar overbemeten en heeft dan ook nauwelijks degradatie, van de 16 kWh is er maar 10 bruikbaar, dus je verbruik wordt dan 20 kWh/ 100 km, de eerste bouwjaren, kunnen last hebben van een zwakker baklager, als die faalt ben je een fiks bedrag verder, echter falen die meestal in de eerste 100k km, dus over het algemeen zijn ze al een keer vervangen, en dan, als het goed is, voor een sterkere.
Wow, 10 kWh maar, dat verklaart wel dat het bereik ±50 km is ja, maar 20 kWh/100 km is zeer netjes voor een auto die nog een ICE aan boord heeft. Ik weet namelijk dat onze pure EV (Kia e-Soul 64 kWh) gemiddeld 18 kWh/100 km haalt en de Mazda MX-30 die we PL eventueel overwegen zit ook op de 20 kWh ondanks de kleine 35 kWh accu en de Opel Corsa-e zit geloof ik ook maar iets onder de 20 kWh (250 km op 50 kWh).

Dat baklager is zeker wel een belangrijke om naar te kijken dus, ik koop sowieso nooit een auto als het onderhoud niet kloppend is, dus dit zou ik zeker nakijken en desnoods bij een Opel dealer op kenteken navragen of zelfs na laten kijken als dat mogelijk is (aankoopkeuring bijv).
Daarnaast gaat er wel eens iets mis met het stuurslot, dat is meestal te verhelpen door een reset (12v accu afkoppelen) en dan ben je weer op gang, het is dan echter wel zaak om hem te laten vervangen. Verder zijn er bij mij geen structureel zwakke punten bekent.
Dit valt me erg mee. Dat stuurslot zal ook niet het einde van de wereld zijn qua kosten en gezien de leeftijd kan het zomaar zijn dat de meeste dit al een keer vervangen hebben, net als de baklager wat je al aangaf. En anders is het maar zo. Geen enkele auto is perfect.
Advies, probeer er 1 te vinden met het daadwerkelijke bouwjaar van 2013 of later, die hebben een hoger EV bereik, en bluetooth streamen ipv alleen bellen. Het is alleen lastig te zien, maar je kan het merken aan de software, je hebt bij de nieuwere een extra zetting op hoofdscherm waarmee je de energie stromen kan zien, ik kan die alleen op het scherm in de middenconsole bekijken. De Volt is sowieso zeldzamer dan de Ampera, maar met met daadwerkelijk bouwjaar 2013 helemaal.

Als je verder nog vragen hebt, laat maar weten.
Dat is dan zeker een goede en zou ik zeker voor een 2013 of later willen gaan. BT streamen is makkelijk te testen natuurlijk. En het hoofdscherm bedoel je dus die achter het stuur zit begrijp ik?
En voor de duidelijkheid: bedoel je dat de Volt in 2013 en latere bouwjaren moeilijker te vinden is? Sowieso heb ik wel een lichte voorkeur voor een Opel logo op de neus, ondanks dat het identieke auto's zijn, doet Chevrolet mij niks en aangezien ik in het verleden wel Opels heb gereden (Corsa/Astra) houd ik toch altijd een klein zwak voor het merk.

Thanks voor alle uitgebreide info, zeer nuttig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
Mick1990 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:54:
Zijn er nog mensen met een Astra H hier die hetzelfde ervaren? Elke keer als de kachel een beetje warm begint te worden, dan krijg ik hardnekkige condens aan de onderkant van de voorruit, altijd verspreid op dezelfde plekken zoals op de foto. Met name bij de rode pijl is altijd de grootste, en ook als laatste weg. Als ik de lucht op zijn koudst zet dan verdwijnen die plekken sneller.

[Afbeelding]

Tevens kan ik gewoon de airco (ECC) inschakelen, ook al is het zoals op de foto 1,5 graden buiten. Dat moet eigenlijk ook niet kunnen, toch?
Onder de 4 graden doet die niks normaal nee, maar het lampje/.. kan nog altijd branden :P

In de motorruimte kan het trouwens wel wat warmer worden, dus dat die als de motor wat op temperatuur is de airco pomp ook in een warmere ruimte bevindt, en wel werkt :P

M.b.t de hardnekkige condensatie: die heb ik nog niet eerder zo gezien. Het is wel typisch dat de volledige voorruit beslaat, maar niet enkel de plekken waar de ventilator blaast :z Paravaan misschien vol met vochtige bladeren? Vochtige bladeren in het interieurfilter? Er moet volgens mij ergens iets zijn waar het kachelsysteem aardig wat vocht aanzuigt

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:32

LankHoar

Langharig tuig

@Mick1990 ik heb een Astra K en heb hetzelfde. Niet helemaal hetzelfde patroon, maar altijd een hardnekkige condens aan de onderkant van de vooruit. Dan moet ik weer verplicht de max voorruitblazer opzetten, en dan verdwijnt het. Het komt dan niet altijd terug. Het gebeurd ook niet altijd, maar wel vaak. Snap er geen iota van :X

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 09:02
MooDyBLueS schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:45:

[...]

Voor ons is het vaak 40 km retour, dus de wat oudere PHEVs naast de Opel/Chevy zijn dan vaak nét niet toereikend met 30-50 km NEDC en dus in de praktijk 25-35 km. Dat is hem net niet. Wij willen graag dat mijn vrouw die 40 km woon-werk kan doen volledig elektrisch en dan voor de weekenden de REX achter de hand hebben mocht het nodig zijn. Ook de Outlander schijnt echt op het randje te zitten, we kennen iemand met de eerste versie en daar is het verbruik ook niet grappig van als de accu leeg is. 1 op 8-10 is dan niet raar.
Mijn vrouw zit op dik 40 km enkele reis, maar heeft een laadpaal bij het werk, dus die komt ook mooi elektrisch heen en weer.
[...]

Dit is goed om te weten, die 40 km nu is eigenlijk prima voor ons. En omdat het een REX heeft, is het geen ramp als hij de laatste paar km toch even wat brandstof verstookt, stel dat ie maar 35 km hartje winter haalt. En 1 op 14/15 zit niet ver van de 1 op 16,5 van de Aygo af, maar die doet dat natuurlijk altijd, de Opel alleen als de accu leeg is, dus daar valt prima mee te leven lijkt mij. Dit klinkt heel positief.
We merken nu wel dat het van belang is om hem voor te verwarmen, dat kan alleen met de sleutel en 2 x 10 min. dus even aan denken 20 min voor je weg gaat, en dan na 10 nog een keertje aanzetten. Het schijnt zo te zijn dat als het erg koud is, en hij is niet goed voorverwarmd dat hij in het begin ook de REX laat draaien om de boel op te warmen, dit hebben we zelf nog niet gemerkt.
[...]

Wow, 10 kWh maar, dat verklaart wel dat het bereik ±50 km is ja, maar 20 kWh/100 km is zeer netjes voor een auto die nog een ICE aan boord heeft. Ik weet namelijk dat onze pure EV (Kia e-Soul 64 kWh) gemiddeld 18 kWh/100 km haalt en de Mazda MX-30 die we PL eventueel overwegen zit ook op de 20 kWh ondanks de kleine 35 kWh accu en de Opel Corsa-e zit geloof ik ook maar iets onder de 20 kWh (250 km op 50 kWh).
Ja ondanks dat het een van de eerste, zo niet de eerste PHEV was, is het ook een van de betere. Als ik de specificaties van nieuwere PHEVs bekijk, doet hij het niet eens heel slecht. JA PHEV is misschien niet een ideale oplossing, maar voor bepaalde use-cases en met name budgetten, zeker een goede oplossing om zoveel mogelijk elektrisch te rijden.
Dat baklager is zeker wel een belangrijke om naar te kijken dus, ik koop sowieso nooit een auto als het onderhoud niet kloppend is, dus dit zou ik zeker nakijken en desnoods bij een Opel dealer op kenteken navragen of zelfs na laten kijken als dat mogelijk is (aankoopkeuring bijv).
Even voor de helderheid, het is dus niet zo dat elke vroege ampera/volt een slechte baklager heeft, het waren bepaalde batches o.i.d. maar als ze het hebben, dat ze dan voor een ton wel kapot gaan. Maar ook hiervoor geld de update van 2013 is aan te raden, na de update hebben ze er niet of nauwelijks last van.
[...]

Dit valt me erg mee. Dat stuurslot zal ook niet het einde van de wereld zijn qua kosten en gezien de leeftijd kan het zomaar zijn dat de meeste dit al een keer vervangen hebben, net als de baklager wat je al aangaf. En anders is het maar zo. Geen enkele auto is perfect.

[...]

Dat is dan zeker een goede en zou ik zeker voor een 2013 of later willen gaan. BT streamen is makkelijk te testen natuurlijk. En het hoofdscherm bedoel je dus die achter het stuur zit begrijp ik?
En voor de duidelijkheid: bedoel je dat de Volt in 2013 en latere bouwjaren moeilijker te vinden is? Sowieso heb ik wel een lichte voorkeur voor een Opel logo op de neus, ondanks dat het identieke auto's zijn, doet Chevrolet mij niks en aangezien ik in het verleden wel Opels heb gereden (Corsa/Astra) houd ik toch altijd een klein zwak voor het merk.

Thanks voor alle uitgebreide info, zeer nuttig!
Geen probleem, en ja dat bedoel ik het het hoofdscherm, is vast een betere term voor maar ik kan er niet opkomen :$ .
Ik had trouwens juist voorkeur voor de Chevrolet, vind het neusje iets mooier, en hij heeft een witte middenconsole, staat toch leuker dan dat saaie antraciet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
MK_ schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:58:
[...]

Onder de 4 graden doet die niks normaal nee, maar het lampje/.. kan nog altijd branden :P
Hij schakelt echt voelbaar in. Hoor de magneetkoppeling inschakelen en heb ook duidelijk minder vermogen. Plus dat beslagen ramen vrijwel direct verholpen zijn :9. Ik rijd in principe altijd met de airco ingeschakeld, maar ben nu vooral bang dat als ik het vergeet uit te zetten dat straks de verdamper een grote blok ijs is en doorscheurt oid ;(
M.b.t de hardnekkige condensatie: die heb ik nog niet eerder zo gezien. Het is wel typisch dat de volledige voorruit beslaat, maar niet enkel de plekken waar de ventilator blaast :z Paravaan misschien vol met vochtige bladeren? Vochtige bladeren in het interieurfilter? Er moet volgens mij ergens iets zijn waar het kachelsysteem aardig wat vocht aanzuigt
Het is ook niet echt de soort condens die je normaal gesproken tegenkomt. Als de voorruit bij koude start al condensvrij is, en de ECC na een paar minuten warme lucht begint te blazen, juist dan ontstaat er op die plekken op de foto condens. Het begint altijd op de plek van de rode pijl, en die plek is ook altijd als laatste weer weg. Moet dan letterlijk minutenlang de kachel op de voorruit zetten op de hoogste stand voordat het weg is.

Alles is trouwens schoon, geen bladeren, vers interieurfilter etc. Dat heb ik wel geleerd van mijn vorige Astra G :+. Koelvloeistofpeil is ook al jaren hetzelfde, dus ook geen lek interieurkachel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcyZzMQHMMR9lJI0mInl_tSupeY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B106kEwkMnGf0FF8F4Ce90JO.png?f=user_large

Vind net wel dit stukje van een Astra-H lijn uit een Opel fabriek. Omcirkelde lijkt verdacht veel op de plekken waar de condens ontstaat. Volgens mij worden die uitsparen gebruikt om het dashboard in het chassis te haken. Misschien dat als de kachel warme lucht gaat blazen, er dan koude lucht onttrokken wordt onder het dasboard vandaan en er zo condens ontstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:50

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Deze maand komt mijn nieuwe auto binnen. Tijd om de oude, trouwe Opel Corsa D uit 2011 te verkopen. Hij heeft mij 6 jaar lang fantastisch geholpen en mij nooit teleur gesteld :) Maar ik denk dat hij doorheeft dat zijn vervanger bijna voor de deur staat.

Want net in de laatste maand heb ik een tikkend geluid te pakken onder de motorkap. Een maat van mij heeft geadviseerd om te kijken naar het oliepijl, dit heeft helaas niets uitgemaakt en zit goed vol. Nu kan ik hem opnieuw naar mijn maat toe brengen welke in een garage werkt, maar tja daar gaan ook weer onderzoekskosten in zitten. Misschien weet een handige Tweaker meteen waar het pijnpunt zit.

Ik heb er geluidsfragmenten van opgenomen vanaf de bestuurdersstoel met een warme motor. Het getik is er enkel bij meer gas geven, zoals te horen is. Het geluid kan ik niet horen wanneer de versnellingsbak in zijn vrij staat met gas geven. Dat sluit voor mijn leken hoofd een aantal dingen uit zoals cilinders etc. Ook in neutraal zou je die met wat gas moeten horen lijkt mij dan.

Zelf heb ik al wat gezocht en ik vermoed mogelijk de distributieketting. Echter hoor je het getik niet constant terwijl die ketting vrolijk door draait. Tegelijk staat er wel meer druk op de ketting bij gas geven dus tja... Ik snap er maar weinig meer van :)

Erg goed te horen rond 0:06.
https://drive.google.com/...t_9DcrTU/view?usp=sharing

Bij 0:13 en 0:22 goed te horen.
https://drive.google.com/...B0vTQFTd/view?usp=sharing

[ Voor 7% gewijzigd door Yariva op 08-12-2021 19:51 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:29

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Yariva schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:48:
Deze maand komt mijn nieuwe auto binnen. Tijd om de oude, trouwe Opel Corsa D uit 2011 te verkopen. Hij heeft mij 6 jaar lang fantastisch geholpen en mij nooit teleur gesteld :) Maar ik denk dat hij doorheeft dat zijn vervanger bijna voor de deur staat.

Want net in de laatste maand heb ik een tikkend geluid te pakken onder de motorkap. Een maat van mij heeft geadviseerd om te kijken naar het oliepijl, dit heeft helaas niets uitgemaakt en zit goed vol. Nu kan ik hem opnieuw naar mijn maat toe brengen welke in een garage werkt, maar tja daar gaan ook weer onderzoekskosten in zitten. Misschien weet een handige Tweaker meteen waar het pijnpunt zit.

Ik heb er geluidsfragmenten van opgenomen vanaf de bestuurdersstoel met een warme motor. Het getik is er enkel bij meer gas geven, zoals te horen is. Het geluid kan ik niet horen wanneer de versnellingsbak in zijn vrij staat met gas geven. Dat sluit voor mijn leken hoofd een aantal dingen uit zoals cilinders etc. Ook in neutraal zou je die met wat gas moeten horen lijkt mij dan.

Zelf heb ik al wat gezocht en ik vermoed mogelijk de distributieketting. Echter hoor je het getik niet constant terwijl die ketting vrolijk door draait. Tegelijk staat er wel meer druk op de ketting bij gas geven dus tja... Ik snap er maar weinig meer van :)

Erg goed te horen rond 0:06.
https://drive.google.com/...t_9DcrTU/view?usp=sharing

Bij 0:13 en 0:22 goed te horen.
https://drive.google.com/...B0vTQFTd/view?usp=sharing
Wat doet die direct na het starten op een koud blok? Hoor je hem dan ook?

Desnoods met raampjes open starten.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Touchdomex schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:52:
[...]

Wat doet die direct na het starten op een koud blok? Hoor je hem dan ook?

Desnoods met raampjes open starten.
Ik heb het zeker vaker gehoord met een koude motor. Al bij 5 seconden na weg rijden. Echter ervaar ik dit niet altijd, erg inconsistent en ik vindt het maar moeilijk om de variabelen te verminderen. Ik weet namelijk van mijzelf dat ik een stuk minder gas geef op een koude motor.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Uit eindelijk maar eieren voor mijn geld gekozen. Het getik zal voor mij een misterie blijven. Ik heb de geluidsfragmenten aan de lokale garage laten horen en zij hebben een (inmiddels geaccepteerd) bod op de auto gemaakt, wetende van het getik. Mijn morele hartje is weer blij en ik kan uitkijken naar de nieuwe auto :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Mick1990 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:09:
[...]
Hij schakelt echt voelbaar in. Hoor de magneetkoppeling inschakelen en heb ook duidelijk minder vermogen. Plus dat beslagen ramen vrijwel direct verholpen zijn :9. Ik rijd in principe altijd met de airco ingeschakeld, maar ben nu vooral bang dat als ik het vergeet uit te zetten dat straks de verdamper een grote blok ijs is en doorscheurt oid ;(
[...]
Het is ook niet echt de soort condens die je normaal gesproken tegenkomt. Als de voorruit bij koude start al condensvrij is, en de ECC na een paar minuten warme lucht begint te blazen, juist dan ontstaat er op die plekken op de foto condens. Het begint altijd op de plek van de rode pijl, en die plek is ook altijd als laatste weer weg. Moet dan letterlijk minutenlang de kachel op de voorruit zetten op de hoogste stand voordat het weg is.

Alles is trouwens schoon, geen bladeren, vers interieurfilter etc. Dat heb ik wel geleerd van mijn vorige Astra G :+. Koelvloeistofpeil is ook al jaren hetzelfde, dus ook geen lek interieurkachel.

[Afbeelding]

Vind net wel dit stukje van een Astra-H lijn uit een Opel fabriek. Omcirkelde lijkt verdacht veel op de plekken waar de condens ontstaat. Volgens mij worden die uitsparen gebruikt om het dashboard in het chassis te haken. Misschien dat als de kachel warme lucht gaat blazen, er dan koude lucht onttrokken wordt onder het dasboard vandaan en er zo condens ontstaat?
Ik zou het je helaas niet durven zeggen, zo ver reikt mijn kennis niet van de Astra H :/ Opvallend vind ik het wel :P
Yariva schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:02:
Uit eindelijk maar eieren voor mijn geld gekozen. Het getik zal voor mij een misterie blijven. Ik heb de geluidsfragmenten aan de lokale garage laten horen en zij hebben een (inmiddels geaccepteerd) bod op de auto gemaakt, wetende van het getik. Mijn morele hartje is weer blij en ik kan uitkijken naar de nieuwe auto :P
Ik wou al voorstellen om te controleren of de bougies fatsoenlijk vast zitten... bij die van mij kwam er bij warm en onder load een gepiep uit de motor, maar heb ook wel eens gehoord dat het daardoor wel eens kon gaan tikken afhankelijk van hoe ver los of hoe vuil ze zijn :P

Wat wordt de vervanger :o

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

MK_ schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:34:
[...]

Ik zou het je helaas niet durven zeggen, zo ver reikt mijn kennis niet van de Astra H :/ Opvallend vind ik het wel :P

[...]

Ik wou al voorstellen om te controleren of de bougies fatsoenlijk vast zitten... bij die van mij kwam er bij warm en onder load een gepiep uit de motor, maar heb ook wel eens gehoord dat het daardoor wel eens kon gaan tikken afhankelijk van hoe ver los of hoe vuil ze zijn :P

Wat wordt de vervanger :o
Ik heb deze bak sinds het halen van mijn rijbewijs (6 jaar geleden) dus het is spijtig om het Opel teken weg te zien gaan. Ik schakel namelijk over naar een Kia e-niro en ga elektrisch rijden.

Ik heb nog even gekeken naar de Opel Corsa-E en Mokka-E maar de Corsa begint nu eigenlijk te klein te worden voor mij en de Mokka-E vond ik niet lekker zitten met mijn lange stelten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Yariva schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:53:
[...]

Ik heb deze bak sinds het halen van mijn rijbewijs (6 jaar geleden) dus het is spijtig om het Opel teken weg te zien gaan. Ik schakel namelijk over naar een Kia e-niro en ga elektrisch rijden.

Ik heb nog even gekeken naar de Opel Corsa-E en Mokka-E maar de Corsa begint nu eigenlijk te klein te worden voor mij en de Mokka-E vond ik niet lekker zitten met mijn lange stelten.
Ik ken je gevoel, rij zelf ook een 2011 (MY2012) Corsa, eerste auto gekocht toen ik nog 17 was zelfs, ondertussen 5.5 jaar geleden. Afscheid nemen zou ook pijn doen :P

En met de Corsa-e en Mokka-e, ook die ervaring deel ik :P Ben zelf 1m94 met relatief lange benen, in beide kan ik niet echt fatsoenlijk zitten. Mokka(-e) vond ik de instap ook ontzettend raar, hoge vloer maar dan lage zit t.o.v de vloer, en dat i.c.m met een dikke en hoge dorpel... nee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

MK_ schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:47:
[...]

Ik ken je gevoel, rij zelf ook een 2011 (MY2012) Corsa, eerste auto gekocht toen ik nog 17 was zelfs, ondertussen 5.5 jaar geleden. Afscheid nemen zou ook pijn doen :P

En met de Corsa-e en Mokka-e, ook die ervaring deel ik :P Ben zelf 1m94 met relatief lange benen, in beide kan ik niet echt fatsoenlijk zitten. Mokka(-e) vond ik de instap ook ontzettend raar, hoge vloer maar dan lage zit t.o.v de vloer, en dat i.c.m met een dikke en hoge dorpel... nee :P
Het begint een beetje eng te worden dit... Ik heb de Corsa D rond mijn 18de gekocht en ben zelf 1.96 :P Zelfde klachten over de Mokka en Corsa 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR_Henkenstein
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Goedenavond,
Ik ben aan het kijken voor mijn eerste auto en ben zelf gek van de Opel Corsa c. Mijn vriendin heeft er ook een en ik ken alle kleine hoekjes en gaatjes van de auto.

Nu ben ik vanmiddag wezen kijken bij een bedrijf die een mooie 5 deurs 1.2 uit 2005 had staan. Helaas zat er iets te veel werk aan dus ik heb hem toch laten staan. Nu ben ik weer verder aan het kijken en ik vroeg mij af of er nog ergens de optie lijst te vinden is voor de Corsa c en misschien om preciezer te zijn de facelift versie(na2004).

Ik heb dit forum al door gebladerd en google en duckduckgo maar ben bang dat ik er langs opkijk, misschien dat de tweaker hivemind mij wel de juiste kant op kan sturen:$.

Ik zoek het vooral omdat ik wil kunnen herkennen welke motor/model voorbereid is op welke opties en ik vroeg mij af of climate control een optie is die alleen in duitsland te krijgen was? Want tot nu toe zie ik het alleen op geïmporteerde Corsa's uit duitsland.

Alvast bedankt voor de tijd en informatie!
M.v.g, Dhijs

Edit: ik heb nu een duitse site gevonden die alle info lijkt te hebben. Opel-infos.de
Ziet er wel interessant uit, ik vroeg mij wel nog steeds af of iemand kan bevestigen dat climate control alleen in duitsland te krijgen is en dat wij airco genoeg vonden.

[ Voor 11% gewijzigd door DR_Henkenstein op 12-12-2021 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:17
Zo naar 2 weken met probleempjes rond gereden te hebben, nu spint de auto zoals het hoort!
Meteen ook motorkap gepolijst ivm er een verweervlek in zat en koplampen gepolijst al kan het beter vervangen worden. Was dus de krukassensor die problemen gaf en met vervangen er van kan er weer gas gegeven worden.
Ook meteen bougies filters en olie vervangen. Mooi karretje voor 1900 euro en 150 euro onderhouds onderdelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfIFoBJhLTRZD27LEpDfdlddSyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PCru2BvlyJe0CpEKtd6M3tcA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:17

[Afbeelding]

ooh bij mijn gaan ze snel weg en airco kan ik gewoon altijd ingeschakeld hebben. en dan is het helemaal snel weg die condens onder het raam.
Merk wel dat de roosters die warme lucht blazen voor het voorraam stukje terug liggen ipv meteen onderaan het raam ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
DR_Henkenstein schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:54:
Goedenavond,
Ik ben aan het kijken voor mijn eerste auto en ben zelf gek van de Opel Corsa c. Mijn vriendin heeft er ook een en ik ken alle kleine hoekjes en gaatjes van de auto.

Nu ben ik vanmiddag wezen kijken bij een bedrijf die een mooie 5 deurs 1.2 uit 2005 had staan. Helaas zat er iets te veel werk aan dus ik heb hem toch laten staan. Nu ben ik weer verder aan het kijken en ik vroeg mij af of er nog ergens de optie lijst te vinden is voor de Corsa c en misschien om preciezer te zijn de facelift versie(na2004).

Ik heb dit forum al door gebladerd en google en duckduckgo maar ben bang dat ik er langs opkijk, misschien dat de tweaker hivemind mij wel de juiste kant op kan sturen:$.

Ik zoek het vooral omdat ik wil kunnen herkennen welke motor/model voorbereid is op welke opties en ik vroeg mij af of climate control een optie is die alleen in duitsland te krijgen was? Want tot nu toe zie ik het alleen op geïmporteerde Corsa's uit duitsland.

Alvast bedankt voor de tijd en informatie!
M.v.g, Dhijs

Edit: ik heb nu een duitse site gevonden die alle info lijkt te hebben. Opel-infos.de
Ziet er wel interessant uit, ik vroeg mij wel nog steeds af of iemand kan bevestigen dat climate control alleen in duitsland te krijgen is en dat wij airco genoeg vonden.
Jawel, het was origineel te bestellen in Nederland op een Corsa C. Zie bijvoorbeeld deze Corsa 1.2 Rhythm, origineel Nederlands met ECC :)

Als ik bij die ook het vin decode
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
dan zie je daar code FOR NETHERLANDS (CT5) en FOR ELECTRONIC AIR CONDITIONING (C68) :)

Máár, het was op geen enkele normale uitvoering standaard en een relatief prijzige optie, iets wat de Nederlanders blijkbaar niet nodig achten. Hell, mijn opa bestelde zelfs in 2003 een Corsa Njoy nieuw zonder airconditioning :P Die €1000 voor airconditioning was blijkbaar te veel :P

De enige uitvoering in Nederland waar ECC standaard was, was de GSi. In Nederland verder vrij zeldzaam, dus als je het al vindt zijn het meestal imports en/of GSi's :P

Nederlandse prijslijsten heb ik tot nu toe ook nergens kunnen vinden, als leidraad kan je inderdaad opel-infos.de aanhouden (stond ook in de OP ;) ). Maar Duitse uitvoeringen komen niet altijd 1 op 1 overeen met de Nederlandse uitvoeringen, in grote lijnen echter vaak wel :)
ibothead schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:42:
Zo naar 2 weken met probleempjes rond gereden te hebben, nu spint de auto zoals het hoort!
Meteen ook motorkap gepolijst ivm er een verweervlek in zat en koplampen gepolijst al kan het beter vervangen worden. Was dus de krukassensor die problemen gaf en met vervangen er van kan er weer gas gegeven worden.
Ook meteen bougies filters en olie vervangen. Mooi karretje voor 1900 euro en 150 euro onderhouds onderdelen

[Afbeelding]
Fijn dat het makkelijk op te lossen was, nu heb je voor een net bedrag een zeer nette auto :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir2002
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 09:14
Ik krijg sinds gisteren regelmatig de melding "Dienst dodehoek-waarschuwings-systeem". In mijn 2016 Insignia.
Heb gisteravond de parkeersensoren schoongemaakt, maar zonder succes.
Iemand ervaring met deze storing?
Ik zag deze reparatie op youtube zou kabelbreuk dus de oorzaak zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:11
Aegir2002 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:23:
Ik krijg sinds gisteren regelmatig de melding "Dienst dodehoek-waarschuwings-systeem". In mijn 2016 Insignia.
Heb gisteravond de parkeersensoren schoongemaakt, maar zonder succes.
Iemand ervaring met deze storing?
Ik zag deze reparatie op youtube zou kabelbreuk dus de oorzaak zijn?
Soms zit er een kabel breuk bij één van de modules die in de achterbumper zitten.
Er zitten in de achterbumper nog 2 modules die voor het dodehoek systeem zorgen.
Je parkeersensoren hebben hier niks mee te maken (bij deze insignia dan).
Vaak gaan helaas ook de module(s) defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 16:21
Hoi, vanochtend viel het me op dat er ijs aan de binnenkant van de voorruit zat. Het is misschien een keer -4 geweest ofzo, lijkt me toch niet koud genoeg om de binnenkant te laten bevriezen? Op dit soort dagen duurt het ook super lang (10 minuten) voordat de condens van de ruiten af is (blower aan, airco aan, front en rear aan). Als de condens van de ruiten is beslaat daarna ook nog eens de binnenspiegel volledig. Ik heb dat nog nooit gehad bij een andere auto. Astra K kwaaltje of doet mijn airco niet meer wat het moet doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Barns schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:05:
Hoi, vanochtend viel het me op dat er ijs aan de binnenkant van de voorruit zat. Het is misschien een keer -4 geweest ofzo, lijkt me toch niet koud genoeg om de binnenkant te laten bevriezen? Op dit soort dagen duurt het ook super lang (10 minuten) voordat de condens van de ruiten af is (blower aan, airco aan, front en rear aan). Als de condens van de ruiten is beslaat daarna ook nog eens de binnenspiegel volledig. Ik heb dat nog nooit gehad bij een andere auto. Astra K kwaaltje of doet mijn airco niet meer wat het moet doen?
Als zelfs de binnenkant van je ruit bevriest en je erg lang de blower moet gebruiken om te ontwasemen, dan dat duidt dat meestal op erg veel vocht in de auto. Begin eens met bladeren en ander vuil te verwijderen onder de motorkap, en kijk of de aftwaterkanaaltjes ook goed vrij zijn. Hoe lang geleden is je interieurfilter vervangen?

Maar het kan van alles zijn: lekkage, aircoafvoer verstopt, oud en muf interieurfilter, kachelhuis vol met vochtige bladeren, kachelradiator lek (check ook koelvloeistofpeil).

Een airco zou het eigenlijk sowieso niet mogen doen onder zo'n 3,5 graden. Wat dan kan gebeuren is dat je verdamper na een tijdje een groot blok ijs wordt = minder of zelfs helemaal geen verse lucht meer = meer vocht in de auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir2002
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 09:14
ComTech schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:27:
[...]

Soms zit er een kabel breuk bij één van de modules die in de achterbumper zitten.
Er zitten in de achterbumper nog 2 modules die voor het dodehoek systeem zorgen.
Je parkeersensoren hebben hier niks mee te maken (bij deze insignia dan).
Vaak gaan helaas ook de module(s) defect.
Gistermiddag en vanochtend geen storing, vanmiddag weer wel. Elke rit is zo'n 45 km. Daardoor vermoed ik dat het een los contact is ipv een defecte module. Ga in de kerstvakantie wel eens de tijd nemen om de bumper te demonteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09
Gisteren is de Corsa-e voor de grote beurt geweest. 15 maanden oud en de achterremmen piepte flink, dus moesten gesmeerd worden. 95 euro. Maar nu achteraf vraag ik mij af of dit niet toch eigenlijk gewoon onder fabrieksgarantie hoort. Wat denken jullie?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Ophidian schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:50:
Gisteren is de Corsa-e voor de grote beurt geweest. 15 maanden oud en de achterremmen piepte flink, dus moesten gesmeerd worden. 95 euro. Maar nu achteraf vraag ik mij af of dit niet toch eigenlijk gewoon onder fabrieksgarantie hoort. Wat denken jullie?
Hoezo is dat een defect en niet een slijtageding?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Touchdomex schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:03:
[...]

Hoezo is dat een defect en niet een slijtageding?
Dat is dus een vraag. Mag je van een jaar oude auto al dit soort dingen verwachten.

Dan heb ik weinig aan een wedervraag :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Ophidian schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:13:
[...]
Dat is dus een vraag. Mag je van een jaar oude auto al dit soort dingen verwachten.

Zijn dat trommeltjes?

Weer een vraag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

[...]

Ja. Valt wat mij betreft onder onderhoud dus vandaar de wedervraag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Nee schijfremmen. Ik vind het zelf wat snel. Überhaupt vallen mij meer dingen op wat ik raar vind.

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 19:21
Ophidian schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:21:
Nee schijfremmen. Ik vind het zelf wat snel. Überhaupt vallen mij meer dingen op wat ik raar vind.
Welke zaken vallen je op dan? Ik heb de Corsa-e momenteel op de shortlist staan als nieuwe auto, gisteren mee proefgereden, dus ben nog onderzoekende

• Barns
Mick1990 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:07:
[...]

Als zelfs de binnenkant van je ruit bevriest en je erg lang de blower moet gebruiken om te ontwasemen, dan dat duidt dat meestal op erg veel vocht in de auto. Begin eens met bladeren en ander vuil te verwijderen onder de motorkap, en kijk of de aftwaterkanaaltjes ook goed vrij zijn. Hoe lang geleden is je interieurfilter vervangen?

Maar het kan van alles zijn: lekkage, aircoafvoer verstopt, oud en muf interieurfilter, kachelhuis vol met vochtige bladeren, kachelradiator lek (check ook koelvloeistofpeil).

Een airco zou het eigenlijk sowieso niet mogen doen onder zo'n 3,5 graden. Wat dan kan gebeuren is dat je verdamper na een tijdje een groot blok ijs wordt = minder of zelfs helemaal geen verse lucht meer = meer vocht in de auto
Ik heb met de vorst na mijn bericht hier geen last meer gehad. Vermoed dat de auto gewoon heel vochtig was van de dagen daarvoor. Gelukkig verder geen gedoe. In september is nog een airco check gedaan en het interieurfilter vervangen trouwens. Thanks in ieder geval nog voor je bericht :)

• Ophidian
@Paling1 @India Sierra @Aapje @Prullenbak84
Pas op met drempels met jullie Corsa-E. Hier 1 keer helaas toch een drempel geschaafd toen die tussen de wielen zat. Hierbij is de voorste bodemplaat gebroken bij 2 bevestigingspunten. Kosten waarschijnlijk 205 euro ex btw ex montage. Vind het persoonlijk maar een dun stukje plastic, dus gaan eerst kijken of we met grotere ringen ertussen het weer aanliggend krijgen. Maar als ik zie hoe gemakkelijk dit stuk gegaan is ben ik niet snel geneigd er een nieuwe onder te laten zetten. Dan blijf je bezig.
omgwtfbbq schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:27:
[...]

Welke zaken vallen je op dan? Ik heb de Corsa-e momenteel op de shortlist staan als nieuwe auto, gisteren mee proefgereden, dus ben nog onderzoekende
Het waren meer wat dingetjes die tegelijk gebeurde. Vandaag een gesprek gehad met de dealer en het uit gesproken. Helaas merk je wel dat er vanuit Opel steeds meer bezuinigd wordt. Waar je eerst nog netjes Europa pechhulp kreeg bij je onderhoudsbeurten, heb je nu alleen nog NL pechhulp zonder lekke bandenservice. Eerst kreeg je netjes een leenauto bij garantie zaken, nu alleen nog maar bij onderhoudsbeurten, etc. De app die erbij zit werkt gewoon slecht. Je kan de verwarming ermee bedienen, maar vlekkeloos is het niet. De vertaling is nog steeds slecht. Beloofde toevoegingen aan de app zijn niet gedaan. Ik vind dat onverstandig, waarom zou ik dan nog bij Opel blijven als ze zo met hun klanten omgaan. Wat dat betreft lijkt dat wel de vinger die PSA in de pap heeft.

De auto zelf rijdt echt heel goed. Lekker vlot, door het gewicht is het een kart op de weg. Dus op zich daar heel tevreden mee. Plastic gebruik zou wat mooier kunnen bij de deuren, maar dat zijn kleine dingen. Eigenlijk zou die net een maatje groter moeten zijn, dan was hij perfect voor ons gebruik. Nu toch maar een EV of PHEV erbij zoeken volgend jaar.

Overigens lijkt het wel alsof al die oude fabrikanten problemen hebben met een fatsoenlijke app. Volkswagen en Cupra lees je ook veel problemen. Kia E-niro lijkt ook niet fantastisch. Als je goede app wil zit je volgens mij sowieso aan een Tesla.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Ophidian
Ik zal er aan denken als ik hier in de buurt over landweggetjes knal....
Toch al aardig wat gaten en kuilen tegen gekomen, maar volgens mij nog geen problemen met mijn bodemplaat.

@omgwtfbbq
Ik heb mijn Corsa in de lease. Gekozen zonder proefrit. Vorige auto was een Citroën cactus.
Ik heb hem nu iets meer dan een jaar en heb er nu 14.000 km gereden.
Vergeleken met mijn cactus is de Corsa een stuk kleiner. Vooral de kofferbak is eigenlijk net te klein.
Qua wegligging is de Corsa wel beter. Waarschijnlijk door het veel hogere gewicht.
Maar ondanks dat is er een hoop te verbeteren aan de wegligging.
Naar mijn mening is vooral de achtervering te slap.
Dat merk je goed bij hobbels in de weg en bij hard optrekken.
Omdat de auto behoorlijk achterover helt bij optrekken heb je heel snel last van spinnende wielen. Traction control is vrij matig.
De sportstand is waardeloos als er maar regen voorspeld is voor de komende dagen.
Interieur is echt top vind ik. Heb een gs-line met sportstoelen. Die zitten vrij goed. Beter dan de stoelen van mijn cactus.
Gelukkig ook veel fysieke knoppen voor belangrijke functies ipv alles via touchscreen.
App is hopeloos, maar daarom ook niet echt noodzakelijk. Airco is niet helemaal toereikend denk ik. Vaak last van condens in de auto.
Qua rijden is de auto heerlijk stil.
Matrix led is echt een super uitvinding!
Geen klachten verder over mijn dealer. Wordt netjes en snel geholpen en heb elke keer een vervangende auto mee gekregen.
Al met al is het zeker geen slechte auto, maar met een iets betere wegligging en 50 km meer range zou het echt een heel veel betere auto zijn.
Ik heb in ieder geval geen spijt van mijn keuze.

[ Voor 79% gewijzigd door Paling1 op 30-12-2021 22:10 ]

• Ophidian
@Paling1 Had zelf ook niks door, maar zagen het bij onderhoud. Wel een klap geld voor dun stukje plastic. Montage punten zijn ook niet heel stevig zag ik. :/

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Ophidian
Die montage punten zijn natuurlijk express niet heel solide om verdere schade aan de auto te voorkomen.

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:12
[...]

Ik rijd weleens een blokje om over de snelweg en rem een paar keer extra hard bij de afritten. Je remt natuurlijk veel minder met een EV. Normaal gesproken rem ik helemaal niet met het rempedaal tijdens een autorit. Op den duur gaat alles natuurlijk helemaal vast zitten als je dat niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black!
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:07
Heeft er iemand ervaring met het vervangen van een ruitenwisserarm achter bij een Astra J? Toen ik de auto kocht was de arm al gebroken en opnieuw gelijmd maar bij het vervangen van de wisser brak deze laatst opnieuw op hetzelfde punt. Nu heb ik een nieuwe ruitenwisserarm gekocht en dacht ik dat het enkel het losdraaien van de bout was om deze te vervangen... er is echter geen beweging in te krijgen om de arm te demonteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0g4CpcHCnmC1mnvACu0BHAxXSXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cV8KTbrqA7pzvQ9wmBuBjJZS.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand hoe ik deze los kan krijgen zonder de rest stuk te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Black! schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:44:
Heeft er iemand ervaring met het vervangen van een ruitenwisserarm achter bij een Astra J? Toen ik de auto kocht was de arm al gebroken en opnieuw gelijmd maar bij het vervangen van de wisser brak deze laatst opnieuw op hetzelfde punt. Nu heb ik een nieuwe ruitenwisserarm gekocht en dacht ik dat het enkel het losdraaien van de bout was om deze te vervangen... er is echter geen beweging in te krijgen om de arm te demonteren.

[Afbeelding]

Weet iemand hoe ik deze los kan krijgen zonder de rest stuk te maken?
Je hebt daar een speciaal soort trekker/puller/... voor nodig.

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71r5Kt-2-NL._AC_SX355_.jpg
Zoiets als deze, er zijn verschillende soorten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perenor
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-10-2024
Heb de laatste tijd veel filmpjes gekeken over de nieuwe Astra. Nu eindelijk eentje waarin er ook kort in de auto gereden wordt, echter wel in het Duits:

YouTube: Opel Astra Ultimate (180 PS): Besser als Golf und Co.? Der Plug-in H...

Ik heb hem overigens vorige week besteld in GS line uitvoering in de kleur white jade, met volgende opties :
- White Jade
- Multimedia Navi Pro met Pure Panel Pro, Intelli-HUD en HiFi Audio
- 18" Lichtmetalen velgen Diamond Cut met rode accenten, Pentagon
- IntelliLux Pixel LED verlichtin
- Elektrisch bedienbaar schuif/kantel panoramadak
- Alcantara bekleding met AGR-gecertificeerde bestuurders- en passagiersstoel
- Draadloze telefoonlader (Inductie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Perenor schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:19:
Heb de laatste tijd veel filmpjes gekeken over de nieuwe Astra. Nu eindelijk eentje waarin er ook kort in de auto gereden wordt, echter wel in het Duits:

YouTube: Opel Astra Ultimate (180 PS): Besser als Golf und Co.? Der Plug-in H...

Ik heb hem overigens vorige week besteld in GS line uitvoering in de kleur white jade, met volgende opties :
- White Jade
- Multimedia Navi Pro met Pure Panel Pro, Intelli-HUD en HiFi Audio
- 18" Lichtmetalen velgen Diamond Cut met rode accenten, Pentagon
- IntelliLux Pixel LED verlichtin
- Elektrisch bedienbaar schuif/kantel panoramadak
- Alcantara bekleding met AGR-gecertificeerde bestuurders- en passagiersstoel
- Draadloze telefoonlader (Inductie)
Welke motor? :9

Lijkt me een nette volle uitrusting :Y Niet voor de Drive Assist (1.0/2.0) gekozen? Zeker 1.0 had ik er wel bij gepakt denk ik:
Rear Cross trafic alert (UFG); Intelligente snelheidsaanpassing (ISA); Dode hoek sensor (UKC); Lane positioning assist (ULP); Adaptieve Cruise Control (K59); Collision imminent braking all-speed (UGN); Active lane keep assist (UHX); Driver attention alert (AHM); Verkeersbordherkenning (UVX)
En ik had waarschijnlijk Amber Yellow gehouden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perenor
MK_ schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:36:
[...]

Welke motor? :9

Lijkt me een nette volle uitrusting :Y Niet voor de Drive Assist (1.0/2.0) gekozen? Zeker 1.0 had ik er wel bij gepakt denk ik:

[...]

En ik had waarschijnlijk Amber Yellow gehouden :9
Ik ben voor de 130 PK handgeschakelde versie gegaan. En v.w.b. Drive Assist. Had mezelf een bepaald netto budget voorgehouden, daar ben ik nog met een tientje over heen gegaan. Daarnaast ben ik niet zo voor van die veiligheidssystemen. Heb dat vaker in vervangautos gehad. Vond ik maar wat vervelend. Overigens is de configuratie 20 euro duurder dan wat ik met een vergelijkbaar uitgeruste Golf R-Line had gehad. Om budget redenen ben ik daarom ook niet voor de Ultimate gegaan.

V.w.b. dat Amber Yellow - grote kans dat straks iedereen daar in rijdt, vandaar wit. En ik vond in de configurator wit erg mooi met al dat zwart en de 18" velgen. En zeker ook in het filmpje als je de Astra in wit "personaliseert". Persoonlijk had ik liever Kristall Zilver gehad (is op de Overzicht pagina te "personaliseren"). Maar dat is pas vanaf mei te bestellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Perenor op 08-02-2022 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@Perenor Zal meevallen denk ik. Bij de Corsa is Orange Fizz de standaard kleur en die zie je niet heel vaak in het wild ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

[Afbeelding]

Yes dat heb ik ook, voornamelijk als het onder de 5C is buiten. Maar zolang het niet in het zicht zit heb ik er geen last van.

En de airco schakelt automatisch uit als het te koud is, ook al brand het lampje. Gaat pas weer aan als het "kan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perenor
Ophidian schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 07:57:
@Perenor Zal meevallen denk ik. Bij de Corsa is Orange Fizz de standaard kleur en die zie je niet heel vaak in het wild ;)
Nou vind ik het Geel van de Astra wel veel mooier dan dat Oranje van de Corsa. Maar goed, dat is een persoonlijke voorkeur. Daarnaast houden ze bij ons in het bedrijf niet zo van van die felle kleurtjes, omdat men ze niet business like vindt. Dat deze überhaupt te kiezen is, heeft waarschijnlijk juist ermee te maken dat het de standaard kleur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Die lekker felle kleuren voor de nieuw modellen vind ik wel leuk. Beetje kleur op de weg!
Zelf heb ik een oranje Corsa. Zie je inderdaad minder vaak rijden, maar alle andere kleuren dan oranje vind ik op de Corsa minder mooi.
Die groene kleur op de Mokka is ook erg leuk. Wij hadden heeeel vroeger een Rekord in die kleur.
Bij Peugeot doen ze ook lekker felle kleuren op de nieuwe modellen. Die donkergroen op de 308 is ook erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Perenor schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 07:25:
[...]

Ik ben voor de 130 PK handgeschakelde versie gegaan. En v.w.b. Drive Assist. Had mezelf een bepaald netto budget voorgehouden, daar ben ik nog met een tientje over heen gegaan. Daarnaast ben ik niet zo voor van die veiligheidssystemen. Heb dat vaker in vervangautos gehad. Vond ik maar wat vervelend. Overigens is de configuratie 20 euro duurder dan wat ik met een vergelijkbaar uitgeruste Golf R-Line had gehad. Om budget redenen ben ik daarom ook niet voor de Ultimate gegaan.

V.w.b. dat Amber Yellow - grote kans dat straks iedereen daar in rijdt, vandaar wit. En ik vond in de configurator wit erg mooi met al dat zwart en de 18" velgen. En zeker ook in het filmpje als je de Astra in wit "personaliseert". Persoonlijk had ik liever Kristall Zilver gehad (is op de Overzicht pagina te "personaliseren"). Maar dat is pas vanaf mei te bestellen.
Ik begrijp je helemaal :Y Persoonlijk was het het voor mij wel waard geweest, vooral i.c.m ACC en dodehoekwaarschuwing. De rest interesseert me ook niet zo :+

En dat wit met zwart dak netjes is kan ik alleen maar beamen, rij zelf al 6 jaar in een Corsa in die kleurstelling :+

1.2T is verder ook een fijne aandrijflijn :Y

Klopt het dat met Alcantara je ook direct een elektronisch verstelbare bestuurdersstoel krijgt t.o.v de standaard GS-Line bekleding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perenor
MK_ schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:56:
[...]

Ik begrijp je helemaal :Y Persoonlijk was het het voor mij wel waard geweest, vooral i.c.m ACC en dodehoekwaarschuwing. De rest interesseert me ook niet zo :+

En dat wit met zwart dak netjes is kan ik alleen maar beamen, rij zelf al 6 jaar in een Corsa in die kleurstelling :+

1.2T is verder ook een fijne aandrijflijn :Y

Klopt het dat met Alcantara je ook direct een elektronisch verstelbare bestuurdersstoel krijgt t.o.v de standaard GS-Line bekleding?
V.w.b. de Alcantara kleding, volgens mij is die inderdaad elektronisch verstelbaar. En volgens Autoweek zouden alle contactdelen van leer voorzien zijn. Ik had daarnaar gevraagd in het filmpje van Sjoerd op YouTube:

YouTube: Waarom de Opel Astra een afwijkend gezicht heeft | Sjoerds Weetjes #...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Perenor schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:21:
[...]
V.w.b. de Alcantara kleding, volgens mij is die inderdaad elektronisch verstelbaar. En volgens Autoweek zouden alle contactdelen van leer voorzien zijn. Ik had daarnaar gevraagd in het filmpje van Sjoerd op YouTube:

YouTube: Waarom de Opel Astra een afwijkend gezicht heeft | Sjoerds Weetjes #...
Die video had ik bekeken ja :D Maar contactpunten, dat is het stuurwiel etc. Bedoelen ze daar ook de stoelen mee? Geen idee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perenor
MK_ schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:56:
[...]

Die video had ik bekeken ja :D Maar contactpunten, dat is het stuurwiel etc. Bedoelen ze daar ook de stoelen mee? Geen idee :P
Op basis van het antwoord zou ik zeggen de stoelen. Maar ja, ik weet het pas echt zeker als ik de auto een keer in het echt gezien heb.

Het stuur is in de GS Line en Ultimate sowieso al van leder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Perenor schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:10:
[...]
Op basis van het antwoord zou ik zeggen de stoelen. Maar ja, ik weet het pas echt zeker als ik de auto een keer in het echt gezien heb.

Het stuur is in de GS Line en Ultimate sowieso al van leder.
Elke Astra krijgt (gelukkig) een lederen stuurwiel als standaard, GS Line en Ultimate krijgen het "geperforeerd lederen sportstuur" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perenor
MK_ schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:25:
[...]

Elke Astra krijgt (gelukkig) een lederen stuurwiel als standaard, GS Line en Ultimate krijgen het "geperforeerd lederen sportstuur" ;)
En het stuur is afgevlakt. <3 oOo :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegazz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-09 17:09
Ik heb een Opel Corsa, uit 2020. Ik heb My Opel gekoppeld en telkens als ik mijn telefoon (iPhone 12 Pro) via de kabel verbind, vraagt de telefoon of de My Opel app geopend kan worden, wat prima is.

Echter wordt het "rijgedrag" niet meer bijgehouden. Van de ruim 2000 kilometer die ik gereden heb, zijn er 7 "trajecten" van totaal 295 km geregistreerd..

Iemand een idee hoe dit op te lossen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Perenor schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:35:
[...]
En het stuur is afgevlakt. <3 oOo :Y
Veel beter ja :Y

Zou zelf waarschijnlijk ook voor een GS-Line gegaan zijn ja :Y

Laat wel maar eens goed zien hoe duur auto's zijn geworden... als ik hem juist heb samengesteld kom ik uit op €38767 (€39666 incl. rijklaarmaakkosten)... veel geld voor een C-segmenter :o 10 jaar terug kocht je een Astra J OPC voor €42k :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perenor
MK_ schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:14:
[...]

Veel beter ja :Y

Zou zelf waarschijnlijk ook voor een GS-Line gegaan zijn ja :Y

Laat wel maar eens goed zien hoe duur auto's zijn geworden... als ik hem juist heb samengesteld kom ik uit op €38767 (€39666 incl. rijklaarmaakkosten)... veel geld voor een C-segmenter :o 10 jaar terug kocht je een Astra J OPC voor €42k :P
En een Golf zou nog eens 2K duurder zijn geweest. In vergelijkbare configuratie (R-Line Business met wat extra opties). En initieel had ik eigenlijk een Mercedes A Klasse in Business Solution Luxury willen leasen. Maar met ingang van januari hebben ze die business solution uitvoeringen afgeschaft. En is de instapprijs voor een Mercedes A Klasse naar 39K gegaan ( :? 7(8)7 ) . Grosso modo zijn de A-Klasses 4 a 5K duurder geworden t.o.v. vorig jaar. Niet normaal, wat mij betreft, voor een veredelde Golf / C-segmenter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Perenor schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:34:
[...]

En een Golf zou nog eens 2K duurder zijn geweest. In vergelijkbare configuratie (R-Line Business met wat extra opties). En initieel had ik eigenlijk een Mercedes A Klasse in Business Solution Luxury willen leasen. Maar met ingang van januari hebben ze die business solution uitvoeringen afgeschaft. En is de instapprijs voor een Mercedes A Klasse naar 39K gegaan ( :? 7(8)7 ) . Grosso modo zijn de A-Klasses 4 a 5K duurder geworden t.o.v. vorig jaar. Niet normaal, wat mij betreft, voor een veredelde Golf / C-segmenter.
Yup ik weet het _o- Schrappen van de Business oetvoeringen zal ook iets te maken hebben met "chiptekorten", en dat daar standaard iets op zat wat ze praktisch niet konden leveren? Geen idee.

Bij Opel is trouwens ook wat met de prijzen geschoven van reguliere modellen.. de Corsa is zo ook €1700 gestegen, en dat komt niet door BPM-wijzigingen :P

Ik vind het wel raar dat Opel het niet de moeite vindt om een Business GS-Line aan te bieden van de Astra... ik denk dat ze daar veel baat bij zouden hebben. De Business uitvoeringen zijn voor de lease natuurlijk interessant want een lagere cataloguswaarde, en de GS-Line zou i.v.m de bumpers en velgen-opties absoluut mijn keuze zijn:
Afbeeldingslocatie: https://opel.pics/Picture.aspx?picture=BASEv01_GBO_FRONTBUMPER-DPDGV-DPDGU-GBO_REARBUMPER-DPDGV-DPDGX-A5-GBO_DTC00-A5-DJD20_DYD00-DCX01-GBO_A5-GROUNDSHADOW_DTC07-A5-BASE_A5-REARLAMP_FRONT-A5-HEATWIRE_BASEBUMPER-DZZ01-A5-NAMEPLATE_X4FX-A5-SEAT_BLACK-A5-DIZ28_BLACK-DQK15-MIRROR_DLA10_FRONT-PRIMER_SIDE-BADGE_REAR-PRIMER_DOY06-BRAKEFRONT_DQH02-A5-BRAKEREAR_DCX01-DASHBOARD_PAINT-A5-GBO_INNER-REAR-A5-GLASS_DCX01-WIPERFRONT_REAR-A5-WIPERREAR_TRUNK-FRONT-A5-PRIMER_REAR-A5-GLASS_INNER-FRONT-GLASS_FRONT-GLASS_A5-ANTENNA_ASTRA-A5-LETTERING_CHROME-DZZ01-A5-BADGEREAR_CHROME-DZZ01-BADGEFRONT_CHROME-VIZORFRAME_HYBRID-A5-BADGE_A5-TIRE17_DZZ01-A5-DZHYJ_A5-DVD09_INNER-A5-DVD09_A5-DGV04&ccl=GBO&trm=TAY3&gmmy=2022B&wheel=skip&folder=0E%2048&format=png&w=380&v=2&s=front
Business Executive
Afbeeldingslocatie: https://opel.pics/Picture.aspx?picture=BASEv01_GBO_FRONTBUMPER-DPDGW-DPDGX-GBO_REARBUMPER-DPDGW-A5-GBO_DTC00-A5-DJD20_DYD00-DCX01-GBO_A5-GROUNDSHADOW_DTC07-A5-BASE_A5-REARLAMP_FRONT-A5-HEATWIRE_BASEBUMPER-DZZ01-A5-NAMEPLATE_X4FX-A5-SEAT_BLACK-A5-DIZ28_BLACK-DQK15-MIRROR_DLA10_FRONT-PRIMER_SIDE-BADGE_REAR-PRIMER_DOY06-BRAKEFRONT_DQH02-A5-BRAKEREAR_DCX01-DASHBOARD_PAINT-A5-GBO_INNER-REAR-A5-GLASS_DCX01-WIPERFRONT_REAR-A5-WIPERREAR_TRUNK-FRONT-A5-PRIMER_REAR-A5-GLASS_INNER-FRONT-GLASS_FRONT-GLASS_A5-ANTENNA_ASTRA-BLACK-A5-LETTERING_BLACK-DZZ01-A5-BADGEREAR_BLACK-DZZ01-BADGEFRONT_BLACK-VIZORFRAME_HYBRID-A5-BADGE_A5-TIRE18_DZZ01-A5-DZHYI_A5-DVD09_INNER-A5-DVD09_A5-DGV05&ccl=GBO&trm=TAY4&gmmy=2022B&wheel=skip&folder=0E%2048&format=png&w=380&v=2&s=front
GS-Line

Een Business-uitvoering is €950 goedkoper op de cataloguswaarde... helpt toch mee als je een vast budget hebt :P En nog iets luxer ook. Als dat het geval was, kon je voor ~€40k waarschijnlijk het volgende krijgen:
• Astra 5-deurs GS Line Business
• 1.6 Turbo Hybrid 133kW (180pk) 8-traps automaat
• Amber Yellow (kosten besparen waar het kan >:) )
• 18" Lichtmetalen velgen Diamond Cut met rode accenten, Pentagon
• IntelliLux Pixel LED verlichting (XAII)

Alleen kan je op de Business uitvoeringen dan weer niet kiezen voor Hi-Fi en/of IntelliHUD :/

Maar goed, zeker waar tegenwoordig alles R-Design/R-Line/S-Line/AMG-Line/M-Sport/GR Sport/ST-Line/... is lijkt me dat een gemiste kans...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
ArcticWolf schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:01:
[...]

Yes dat heb ik ook, voornamelijk als het onder de 5C is buiten. Maar zolang het niet in het zicht zit heb ik er geen last van.

En de airco schakelt automatisch uit als het te koud is, ook al brand het lampje. Gaat pas weer aan als het "kan".
Heb jij toevallig ook climate control op je Astra H? Voel jij bij dit onderdeel net boven het gaspedaal ook een vrij koude tocht stromen als de kachel een beetje warm is geworden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Smx95gdBw4qXVVD0z5dt7CeeMHY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LstH1E5AlnUyDktJP0uRjLSz.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mick1990 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:14:
[...]

Heb jij toevallig ook climate control op je Astra H? Voel jij bij dit onderdeel net boven het gaspedaal ook een vrij koude tocht stromen als de kachel een beetje warm is geworden?

[Afbeelding]
Heb idd climate control, zal binnenkort eens checken! M'n OPC komt tegenwoordig niet meer zoveel buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Alleen bij de OPC of bij alle Astra H's met climate? Want dan zal ik het binnenkort ook eens testen.Neem aan dat ik het ook kan controleren na een rit?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterX
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-09 08:42
Zijn er hier mensen die recent een Opel Corsa geleverd hebben gekregen? Wat was jullie levertijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimRam
  • Registratie: Januari 2006
Opel Corsa 100 PK GS-line Automaat Juli besteld December geleverd

Opel Corsa 100 PK Elegance Automaat Partner zelfde dag besteld voorlopige lever datum eind april

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-03 18:53

-_-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4EbvlOq_BUC0VrmnNgJBXmGos4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ya7DPP27WcBnMBAKm1PmKceL.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien is dit een betere plek om mijn vraag te stellen.
Ik heb een Opel Zafira van 2018. De bandenspanning is niet meer zichtbaar na de wissel van zomer naar winterbanden. Ik zie nu geen bandenspanning meer, vorig jaar was er niks aan de hand.
Iemand een idee hoe je de bandenspanning gereset krijgt? Het indrukken van de "clear" button/knop werkt niet.

Ik heb een TPMS apparaatje (EL-50448) liggen om de bandenspanning in te lezen. Ik kom echter niet aan deze stap toe omdat het navigatiemenu niets doet bij "Bandenspanning".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

@fisherman Heb jij je Opel Ampera-E accuwissel al gehad? Ik heb het inmiddels gehad maar ik vermoed dat men de software niet heeft geupdate om het laadlimiet eraf te halen. Ik zie denk ik geen verschil in de voorspelde range.

[ Voor 4% gewijzigd door Sebazzz op 21-02-2022 10:30 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
-_- schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:49:
[Afbeelding]

Ik heb een Opel Zafira van 2018. De bandenspanning is niet meer zichtbaar na de wissel van zomer naar winterbanden. Ik zie nu geen bandenspanning meer, vorig jaar was er niks aan de hand.
Iemand een idee hoe je de bandenspanning gereset krijgt? Het indrukken van de "clear" button/knop werkt niet.

Ik heb een TPMS apparaatje (EL-50448) liggen om de bandenspanning in te lezen. Ik kom echter niet aan deze stap toe omdat het navigatiemenu niets doet bij "Bandenspanning".
Rare vraag, maar zitten er sensoren in de winterbanden? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barns
[Afbeelding]

Als je dit filmpje volgt zou het moeten werken, mits de nieuwe velgen inderdaad sensoren hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Sebazzz schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:30:
@fisherman Heb jij je Opel Ampera-E accuwissel al gehad? Ik heb het inmiddels gehad maar ik vermoed dat men de software niet heeft geupdate om het laadlimiet eraf te halen. Ik zie denk ik geen verschil in de voorspelde range.
Nee, nog niet gehad. Heb je ook een MY19?
Welke update had je voor de wissel? Er is een nieuwe update, daarbij kan je tot 80 procent laden. Daarnaast kan je hem wel weer leegrijden. Er is nog geen update die je de 66kWh accu de volledig laat benutten. Dus als je nu je volledige capaciteit niet haalt, is dat verklaarbaar.
Hopelijk heb je de een na laatste update, dan mis je niet veel capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
[Afbeelding]

Je moet hem eerst resetten. Dan toetert de auto als het goed is een paar keer. Daarna kan je beginnen met inlezen mbv dat apparaat. Hij toetert heel kort per wiel als inlezen gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

fisherman schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:50:
[...]

Nee, nog niet gehad. Heb je ook een MY19?
Alle Ampera-E's zijn toch 2017 Bolts?
Welke update had je voor de wissel? Er is een nieuwe update, daarbij kan je tot 80 procent laden. Daarnaast kan je hem wel weer leegrijden. Er is nog geen update die je de 66kWh accu de volledig laat benutten. Dus als je nu je volledige capaciteit niet haalt, is dat verklaarbaar.
Dat is vreemd, waarom bij de Bolt dan wel?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

fisherman schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:53:
[...]

Je moet hem eerst resetten. Dan toetert de auto als het goed is een paar keer. Daarna kan je beginnen met inlezen mbv dat apparaat. Hij toetert heel kort per wiel als inlezen gelukt is.
probleem is dat het resetten niet werkt. Ik kom niet toe aan de stap van het toeteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
Sebazzz schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:09:
[...]
Alle Ampera-E's zijn toch 2017 Bolts?
Nee hoor, mijn auto is van 2020, een MY19. Ik heb ergens gelezen dat tijdens de voorgaande update een meting verricht is. Die metint bepaalt de volgorde. Maar volgens mijn dealer was het random.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
-_- schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:29:
[...]

probleem is dat het resetten niet werkt. Ik kom niet toe aan de stap van het toeteren
Dan weet ik het niet. Even langs de dealer dan maar lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rahulk
  • Laatst online: 13-09 19:34
Hey hallo,

Ik heb een vraagje. ik ben sinds 2016 een trotse eigenaar van een Opel astra k 1.4t 150pk. Ik haal een gemiddelde verbruik van 1 op 13/14. Dat vind ik best weinig. Nu overweeg ik om hem te gaan chippen. Heeft iemand daar ervaring mee? Heeft dit ook invloed op het verbruik? Hoor het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -_-

-_-

[Afbeelding]

Ik ben bij de dealer langs geweest.

Puur ter info. De truc is als volgt:
1). Auto op de handrem zetten
2). Versnelling in neutraal
3). Nu werkt het proces!

Stap 1 en 2 moet je doen anders werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
rahulk schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 02:15:
Hey hallo,

Ik heb een vraagje. ik ben sinds 2016 een trotse eigenaar van een Opel astra k 1.4t 150pk. Ik haal een gemiddelde verbruik van 1 op 13/14. Dat vind ik best weinig. Nu overweeg ik om hem te gaan chippen. Heeft iemand daar ervaring mee? Heeft dit ook invloed op het verbruik? Hoor het graag.
Met heel gemiddeld genomen ritten zou je zo'n 1:15 wel moeten halen. Mer meer autosnelweg zit 1:17 er wel in, veel "stads" 1:13 wel normaal.

Chippen kan wel iets helpen, verschilt erg ook weer van rijstijl :p Wel kan je er een fijnere, soepelere motor voor terug krijgen, verbruik is dan extra bonus :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

fisherman schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:06:
[...]

Nee hoor, mijn auto is van 2020, een MY19. Ik heb ergens gelezen dat tijdens de voorgaande update een meting verricht is. Die metint bepaalt de volgorde. Maar volgens mijn dealer was het random.
Volgens mijn garage was het omdat ze van bepaalde VINs een hoger risico op problemen zien, en dat het niet random is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Sebazzz schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:18:
[...]

Volgens mijn garage was het omdat ze van bepaalde VINs een hoger risico op problemen zien, en dat het niet random is.
Klopt, ik heb op meerdere plekken gelezen dat het niet random is. Of op VIN of dmv metingen. Soms weten dealers ook gewoon niet wat ze moeten vertellen. De enige zekerheid is dat er een nieuwe accu komt. Ze hadden er al 3 vervangen zeiden ze. Geen idee hoeveel dealers dat mogen doen overigens.

• rahulk
MK_ schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:57:
[...]

Met heel gemiddeld genomen ritten zou je zo'n 1:15 wel moeten halen. Mer meer autosnelweg zit 1:17 er wel in, veel "stads" 1:13 wel normaal.

Chippen kan wel iets helpen, verschilt erg ook weer van rijstijl :p Wel kan je er een fijnere, soepelere motor voor terug krijgen, verbruik is dan extra bonus :p
Hey MK_,

Ik rij best veel gecombineerd. maar heb sinds ik de auto heb nog geen 1 keer 1o 15 gehaald. vond het daarom vreemd. Ook met lange snelwegkilometers niet.... Maar moet wel zeggen ik rij dan niet constant 100 :F . mijn max wat ik aanhoud is 130km.

Heb op internet niks kunnen vinden over mogelijke nadelen. Zijn die er ook met het chippen? Is een gechipte motor merkbaar? en zo ja, hoe komt dit tot uiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
rahulk schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:04:
[...]

Hey MK_,

Ik rij best veel gecombineerd. maar heb sinds ik de auto heb nog geen 1 keer 1o 15 gehaald. vond het daarom vreemd. Ook met lange snelwegkilometers niet.... Maar moet wel zeggen ik rij dan niet constant 100 :F . mijn max wat ik aanhoud is 130km.

Heb op internet niks kunnen vinden over mogelijke nadelen. Zijn die er ook met het chippen? Is een gechipte motor merkbaar? en zo ja, hoe komt dit tot uiting?
Ja, snelheid van 130km/h heeft daar ook wel invloed op :P Ik weet ook niet hoe lang je de auto hebt, maar 's winters rij je uiteraard minder zuinig.

Mogelijke nadelen... niet zwart op wit, enkel speculatie. Zeker met een normale tune (~185pk / 290Nm) zal je niet nare consequenties ervaren, dat kunnen alle componenten prima aan.

Sommige mensen roepen ook nog wel eens over "extra slijtage voor koppeling/druklager/..." maar ook daar hoef je je absoluut geen zorgen over te maken: je bak alsook koppeling etc is bestand tegen 320Nm.

TL;DR: nee, niet echt met een normale tune :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rahulk
MK_ schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 22:38:
[...]

Ja, snelheid van 130km/h heeft daar ook wel invloed op :P Ik weet ook niet hoe lang je de auto hebt, maar 's winters rij je uiteraard minder zuinig.

Mogelijke nadelen... niet zwart op wit, enkel speculatie. Zeker met een normale tune (~185pk / 290Nm) zal je niet nare consequenties ervaren, dat kunnen alle componenten prima aan.

Sommige mensen roepen ook nog wel eens over "extra slijtage voor koppeling/druklager/..." maar ook daar hoef je je absoluut geen zorgen over te maken: je bak alsook koppeling etc is bestand tegen 320Nm.

TL;DR: nee, niet echt met een normale tune :P
Ah bedankt! Heb mijn Astra al 7 jaar. Maar vond het verbruik altijd al tegenvallen. Maar nooit echt wat mee gedaan. Maar gezien de huidige benzineprijzen zat ik erover na te denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
rahulk schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 14:43:
[...]
Ah bedankt! Heb mijn Astra al 7 jaar. Maar vond het verbruik altijd al tegenvallen. Maar nooit echt wat mee gedaan. Maar gezien de huidige benzineprijzen zat ik erover na te denken
Ah :P

Als ik op Spritmonitor met wat filters speel kom ik uit op ~1:14.5 gemiddeld met de 1.4 Turbo, en Autoweek Verbruiksmonitor 1:14.7. Maar goed, iedere rijstijl verschilt ook :P

Chippen kan zuiniger zijn maar is niet per definitie zo. Onzuiniger zal hij normaliter niet worden (tenzij je ook harder gaat rijden door het extra vermogen :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
MK_ schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 15:27:
[...]

Ah :P

Als ik op Spritmonitor met wat filters speel kom ik uit op ~1:14.5 gemiddeld met de 1.4 Turbo, en Autoweek Verbruiksmonitor 1:14.7. Maar goed, iedere rijstijl verschilt ook :P

Chippen kan zuiniger zijn maar is niet per definitie zo. Onzuiniger zal hij normaliter niet worden (tenzij je ook harder gaat rijden door het extra vermogen :P )
Dat is wel heel zuinig. Ik had hiervoor een auto met dezelfde motor, maar ik haalde als ik heel zuinig reed 1:13. Meestal reed ik 1:12. Maar ik had ook de 120pk versie. Die is eigenlijk ook niet krachtig genoeg voor het gewicht van de auto. Dat zal ook wel te verklaren zijn dat als je een auto chipt, dat deze zuiniger kan worden. Ook met een wat pittigere rijstijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
fisherman schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:43:
[...]
Dat is wel heel zuinig. Ik had hiervoor een auto met dezelfde motor, maar ik haalde als ik heel zuinig reed 1:13. Meestal reed ik 1:12. Maar ik had ook de 120pk versie. Die is eigenlijk ook niet krachtig genoeg voor het gewicht van de auto. Dat zal ook wel te verklaren zijn dat als je een auto chipt, dat deze zuiniger kan worden. Ook met een wat pittigere rijstijl.
120pk is dan de Astra J geweest. Dit is de Astra K, met een volledig nieuwe motor :>

Meriva B 1.4T 120pk (zelfde blok als wat in je oude Astra J lag) doet sinds aanschaf (2017) ook 1:14.7 :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
MK_ schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:39:
[...]

120pk is dan de Astra J geweest. Dit is de Astra K, met een volledig nieuwe motor :>

Meriva B 1.4T 120pk (zelfde blok als wat in je oude Astra J lag) doet sinds aanschaf (2017) ook 1:14.7 :7
Ja klopt, was een J inderdaad. Was op zich geen slechte motor, maar op een of andere manier was het altijd alsof de turbo het niet deed. Ik heb ook weleens in auto's van de VAG groep gereden met een TSI motor. Die hebben vaak minder PK, maar voelen veel levendiger aan. Maar goed, die kennen over het algemeen wel wat meer problemen dan de motoren die Opel voorheen gebruikte. Uiteindelijk moet het allemaal wel blijven werken natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
fisherman schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:03:
[...]
Ja klopt, was een J inderdaad. Was op zich geen slechte motor, maar op een of andere manier was het altijd alsof de turbo het niet deed. Ik heb ook weleens in auto's van de VAG groep gereden met een TSI motor. Die hebben vaak minder PK, maar voelen veel levendiger aan. Maar goed, die kennen over het algemeen wel wat meer problemen dan de motoren die Opel voorheen gebruikte. Uiteindelijk moet het allemaal wel blijven werken natuurlijk.
Astra J was ook wel een zware jongen :>

Chipped naar 170pk/250Nm (door vorige eigenaar) is het best een fijn blok :Y De VAG-motoren hadden iets meer koppel onderin vooral. Alleen liep die gegarandeerd stuk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:31

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Ik heb een rare waar wellicht iemand een idee over heeft.

Eind 2015 heb ik een gloednieuwe Opel Corsa (e model) gekocht. Deze loopt prima echter op koude dagen heb ik soms het probleem dat ik een melding krijg "Motorvermogen beperkt" en dan loopt de auto voor geen meter. Hier ben ik meerdere malen mee naar de garage geweest en dit zou volgens hun een sensor zijn bij het gaspedaal wat (mogelijk vocht?) niet goed werkt en daardoor die melding geeft. Als ik de auto dan even een minuutje aan de kant zet (helemaal uit) dan loopt die weer als normaal.

Hier hebben ondertussen al meerdere garages heen gekeken waaronder 2 originele Opel garages maar niemand kan dit probleem oplossen buiten de sensor te vervangen (is al meerdere keren gebeurd) echter komt het probleem steeds terug waarbij 1x zelfs al na een week hetzelfde euvel gaf. In de computer staat ook niets van foutcodes gemeld hierover volgens elke garage dus ik heb eigenlijk geen flauw idee of dit wel op te lossen is.

Dit hele gebeuren speelt dus alleen af als het een koude dag is onder de 3 graden zoiets en zelfs dan ook niet altijd. Ik dacht zelf dat het kwam door een combi van verwarming etc maar ook dat is steeds verschillend.

Kent iemand dit probleem en weet die misschien ook een oplossing hiervoor?

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Het is alweer even geleden dat ik hier wat poste, maar ik meld me weer :)

Ik wil graag een trekhaak op mijn Astra K installeren. Nu heb ik van Kwikfit een offerte gekregen voor 600 euro Het is me niet duidelijk of dit afneembaar of vast is, want beiden word genoemd in de offerte. Ze raden een afneembare aan voor auto's met parkeersensoren. Ik zou liever een vast hebben, want dan heb je hem altijd bij je en is doorgaans voordeliger. Maar heb geen zin om geen parkeersensoren meer te kunnen gebruiken, dus dan zou ik wel voor een afneembare gaan. Wat is jullie ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Yagermeister schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:46:
Ik heb een rare waar wellicht iemand een idee over heeft.

Eind 2015 heb ik een gloednieuwe Opel Corsa (e model) gekocht. Deze loopt prima echter op koude dagen heb ik soms het probleem dat ik een melding krijg "Motorvermogen beperkt" en dan loopt de auto voor geen meter. Hier ben ik meerdere malen mee naar de garage geweest en dit zou volgens hun een sensor zijn bij het gaspedaal wat (mogelijk vocht?) niet goed werkt en daardoor die melding geeft. Als ik de auto dan even een minuutje aan de kant zet (helemaal uit) dan loopt die weer als normaal.

Hier hebben ondertussen al meerdere garages heen gekeken waaronder 2 originele Opel garages maar niemand kan dit probleem oplossen buiten de sensor te vervangen (is al meerdere keren gebeurd) echter komt het probleem steeds terug waarbij 1x zelfs al na een week hetzelfde euvel gaf. In de computer staat ook niets van foutcodes gemeld hierover volgens elke garage dus ik heb eigenlijk geen flauw idee of dit wel op te lossen is.

Dit hele gebeuren speelt dus alleen af als het een koude dag is onder de 3 graden zoiets en zelfs dan ook niet altijd. Ik dacht zelf dat het kwam door een combi van verwarming etc maar ook dat is steeds verschillend.

Kent iemand dit probleem en weet die misschien ook een oplossing hiervoor?
Beetje late reactie, maar dat lijkt me eerder een sensor probleem? O2-sensor of LMM, die dan met kouder weer minder functioneert?
LankHoar schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:22:
Het is alweer even geleden dat ik hier wat poste, maar ik meld me weer :)

Ik wil graag een trekhaak op mijn Astra K installeren. Nu heb ik van Kwikfit een offerte gekregen voor 600 euro Het is me niet duidelijk of dit afneembaar of vast is, want beiden word genoemd in de offerte. Ze raden een afneembare aan voor auto's met parkeersensoren. Ik zou liever een vast hebben, want dan heb je hem altijd bij je en is doorgaans voordeliger. Maar heb geen zin om geen parkeersensoren meer te kunnen gebruiken, dus dan zou ik wel voor een afneembare gaan. Wat is jullie ervaring?
Volgens mij kan daar prima een vaste trekhaak onder. De parkeersensoren zitten niet in het midden (zoals bij sommige auto's, dan gaan ze wel continu af), en er zit ook geen kentekenplaat in de weg. Vast lijkt me prima te doen :P

Probeer het zelf maar eens door iets wat circa trekhaak formaat is op 10cm van de bumper af te zetten in het midden van de bumper. De sensoren zullen niet af gaan :P

Ik zie trouwens in de Opel catalogus dat daar een trekhaak goedkoper is?
https://www.opel-accessories.com/nl-NL/opel/parts/39151250/
Tenzij dat het niet met installatie is, al staat er "Getoonde prijzen zijn advies consumentenprijzen inclusief btw en montagekosten indien van toepassing" :7 Dus anders de dealer eens opbellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

MK_ schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:03:
Volgens mij kan daar prima een vaste trekhaak onder. De parkeersensoren zitten niet in het midden (zoals bij sommige auto's, dan gaan ze wel continu af), en er zit ook geen kentekenplaat in de weg. Vast lijkt me prima te doen :P

Probeer het zelf maar eens door iets wat circa trekhaak formaat is op 10cm van de bumper af te zetten in het midden van de bumper. De sensoren zullen niet af gaan :P

Ik zie trouwens in de Opel catalogus dat daar een trekhaak goedkoper is?
https://www.opel-accessories.com/nl-NL/opel/parts/39151250/
Tenzij dat het niet met installatie is, al staat er "Getoonde prijzen zijn advies consumentenprijzen inclusief btw en montagekosten indien van toepassing" :7 Dus anders de dealer eens opbellen :P
Dat ga ik eens proberen dan, goede tip.

Heb al een Opel dealer gemaild, en daar zou het 740 euro kosten voor een vaste trekhaak, dus die 440 euro van de Opel catalogus zal (ondanks de opmerking die er staat) wel zonder montage zijn :+. Dit stond er in de mail:
Trekhaak met vaste kogel, kabelset 13 polig (7 polig aangesloten) en witte kentekenplaat €739,-

Meerprijs voor een afneembare kogel is €100,-

Meerprijs kabelset compleet aangesloten dus incl. geschakelde voeding en constante voeding €199,-

Prijzen zijn incl. BTW.
Wat mij dan niet duidelijk is, is het verschil tussen een 7-polig aangesloten trekhaak, een geschakelde voeding en constante voeding. Ik wil gewoon een fietsendrager en aanhangwagen/caravan kunnen trekken wanneer nodig :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
LankHoar schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:06:
[...]
Dat ga ik eens proberen dan, goede tip.

Heb al een Opel dealer gemaild, en daar zou het 740 euro kosten voor een vaste trekhaak, dus die 440 euro van de Opel catalogus zal (ondanks de opmerking die er staat) wel zonder montage zijn :+. Dit stond er in de mail:

[...]

Wat mij dan niet duidelijk is, is het verschil tussen een 7-polig aangesloten trekhaak, een geschakelde voeding en constante voeding. Ik wil gewoon een fietsendrager en aanhangwagen/caravan kunnen trekken wanneer nodig :+
13 polig heeft ook een achteruitrijlicht, en eventueel voeding voor apparaten aan boord van de caravan bijvoorbeeld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

MK_ schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:09:
[...]

13 polig heeft ook een achteruitrijlicht, en eventueel voeding voor apparaten aan boord van de caravan bijvoorbeeld :)
Ah duidelijk, dus dan is het zeker wel verstandig om een 13-polige te nemen. Wellicht koop ik nog eens een caravan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Ligt het aan mij of zijn de Opel Astra's onder PSA een stuk duurder en karig qua uitrusting dan onder GM?
Configurator doet het ook niet helemaal lekker, maar heb nu een aantal opties die ik volgens mij niet meer kan kiezen en optie pakketten lijken ook een stuk minder.
En waarom kan ik onder Ultimate niet de meest krachtige motor nemen (de hybride). Ga binnenkort maar eens bij de dealer langs. Wilde eigenlijk een Insignia, maar die heeft nog maar 1 benzine motor en mag geen diesel meer leasen.Grandland X wil ik eigenlijk niet (niet echt een SUV fan)

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:41
MeNTaL_TO schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:43:
Ligt het aan mij of zijn de Opel Astra's onder PSA een stuk duurder en karig qua uitrusting dan onder GM?
Configurator doet het ook niet helemaal lekker, maar heb nu een aantal opties die ik volgens mij niet meer kan kiezen en optie pakketten lijken ook een stuk minder.
En waarom kan ik onder Ultimate niet de meest krachtige motor nemen (de hybride). Ga binnenkort maar eens bij de dealer langs. Wilde eigenlijk een Insignia, maar die heeft nog maar 1 benzine motor en mag geen diesel meer leasen.Grandland X wil ik eigenlijk niet (niet echt een SUV fan)
Ik heb een Insignia.
Ik kan je de Passat van harte aanbevelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
MeNTaL_TO schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:43:
Alles is duurder geworden, en zeker auto's de laatste 2 jaren :/

Maar in verhouding valt het nog mee volgens mij. In 2020 kostte een Astra K Edition 1.2 Turbo 110pk (instap variant) €25399, Business Edition €25449. Dat is nu €29599 dus meer, al is de luxere Business Edition met €28549 goedkoper dan de Edition.

Ga je uitrustingen met elkaar vergelijken, dan is de nieuwe Astra beduidend rijker uitgerust dan het uitgaande model. Vergelijken we de Business Editions (€3100 verschil) krijg je o.a:
• Dual zone climate control i.p.v handbediende airconditioning
• Armsteun
• Stoel en stuurwiel verwarming
• Achteruitrijcamera 180°
• AGR bestuurdersstoel
• Getinte ramen achter
• Elektronische handrem
• Parkeersensoren voor
• 12" infotainment
• Metallic lak (geel)
En vast nog wat veiligheidszaken die ik te lui ben om uit te zoeken :p Nu was dat wel aardig op te lossen met Winterpakket (€499), Business+ Pakket (€699), Achteruitrijcamera Analoog (€249), getinte ramen (€199) en elektrische handrem (€199), al wordt het verschil dan €1850 kleiner naar €1250...

Dus ja, duurder. Maar nee, niet schokkend veel. En kariger, mwah. Zeker een uitvoering als de Business Elegance biedt aardig wat waar voor zijn geld. Helaas bestaat er (nog) geen Business GS-Line -O-

Insignia Benzine is in NL vooral duur i.v.m enkel de 2.0 Turbo met automaat... dat tikt met de Nederlandse BPM aardig aan. Helaas... Prachtige auto de Insignia B :Y
Raymond schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 23:13:
[...]
Ik heb een Insignia.
Ik kan je de Passat van harte aanbevelen.
Zeg dan ook direct wat je probleem er mee is i.p.v zo'n halve post.

En had je hem niet al maanden geleden moeten afgeven?

Dan nog maar een halve post: voor elke VW bestaat er een beter alternatief elders in het concern :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

MK_ schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 00:18:
[...]

Alles is duurder geworden, en zeker auto's de laatste 2 jaren :/

Maar in verhouding valt het nog mee volgens mij. In 2020 kostte een Astra K Edition 1.2 Turbo 110pk (instap variant) €25399, Business Edition €25449. Dat is nu €29599 dus meer, al is de luxere Business Edition met €28549 goedkoper dan de Edition.

Ga je uitrustingen met elkaar vergelijken, dan is de nieuwe Astra beduidend rijker uitgerust dan het uitgaande model. Vergelijken we de Business Editions (€3100 verschil) krijg je o.a:
• Dual zone climate control i.p.v handbediende airconditioning
• Armsteun
• Stoel en stuurwiel verwarming
• Achteruitrijcamera 180°
• AGR bestuurdersstoel
• Getinte ramen achter
• Elektronische handrem
• Parkeersensoren voor
• 12" infotainment
• Metallic lak (geel)
En vast nog wat veiligheidszaken die ik te lui ben om uit te zoeken :p Nu was dat wel aardig op te lossen met Winterpakket (€499), Business+ Pakket (€699), Achteruitrijcamera Analoog (€249), getinte ramen (€199) en elektrische handrem (€199), al wordt het verschil dan €1850 kleiner naar €1250...

Dus ja, duurder. Maar nee, niet schokkend veel. En kariger, mwah. Zeker een uitvoering als de Business Elegance biedt aardig wat waar voor zijn geld. Helaas bestaat er (nog) geen Business GS-Line -O-

Insignia Benzine is in NL vooral duur i.v.m enkel de 2.0 Turbo met automaat... dat tikt met de Nederlandse BPM aardig aan. Helaas... Prachtige auto de Insignia B :Y

[...]

Zeg dan ook direct wat je probleem er mee is i.p.v zo'n halve post.

En had je hem niet al maanden geleden moeten afgeven?

Dan nog maar een halve post: voor elke VW bestaat er een beter alternatief elders in het concern :>
Ik vergelijk hem met de innovation+ (1.4T) die ik nu heb, dan is die iets uitgebreider in Elegance, maar moet er toch nog een hoop opties bijgooien om de auto gelijk te krijgen.
Eerst maar eens een proefrit doen, dashboard is een hoop handige knoppen kwijt geraakt en moet kijken of dat me wel bevalt.

Pagina: 1 ... 36 ... 51 Laatste