Dat is ook onze reden om deze auto te overwegen. 300 km bereik is niet nodig, maar een Opel Corsa-e met 250 km is toch wel de volgende stap na een oude Renault ZOE bijv. wat enorme koekblikken zijn (net als onze huidige Aygo trouwens, maar daar willen we juist van af). PL vinden we eventueel nog een optie, maar heel goedkoop is dat ook niet en zou voor ons alleen interessant zijn als we ook een leuk bedrag te horen krijgen waarvoor hij dan na 60 maanden alsnog over te nemen is.
Private lease is niet handig met waarschijnlijk toekomstig hypotheek uitbreiding
Mee eens, wij hebben vorig jaar deze woning gekocht en voorlopig zitten we dus goed daarmee. Maar dan nog: 48/60 maanden is nogal wat en je weet niet wat de toekomst brengt. Straks zien we ineens over 2-3 jaar onze droomwoning of willen we ook hypotheek uitbreiden vanwege verbouwing ofzo en kan het niet omdat de PL in de weg zit.
Meeste verkeer is woonwerk en is vaak 40 km enkele reis, dus PHEV is een leuke optie.
Eigenlijk alleen de Opel/Chevy binnen budget, maar met goed zoeken zou een Mits Outlander, Volvo V60 of Ford C-max Energi, ook kunnen. Volvo viel, ondanks mijn Volvo hart, af omdat diesel, en dan in 2025 >€200 per maand aan belasting

. en eigenlijk is van deze de Opel/Chevy het meest PHEV, verreweg het hoogste EV bereik, en een REX ipv normale aandrijving.
Voor ons is het vaak 40 km retour, dus de wat oudere PHEVs naast de Opel/Chevy zijn dan vaak nét niet toereikend met 30-50 km NEDC en dus in de praktijk 25-35 km. Dat is hem net niet. Wij willen graag dat mijn vrouw die 40 km woon-werk kan doen volledig elektrisch en dan voor de weekenden de REX achter de hand hebben mocht het nodig zijn. Ook de Outlander schijnt echt op het randje te zitten, we kennen iemand met de eerste versie en daar is het verbruik ook niet grappig van als de accu leeg is. 1 op 8-10 is dan niet raar.
Nu realiteit: Die van mij staat sinds september 2013 op kenteken, helaas is hij in 2012 gebouwd. Dit betekend dat toen ik hem eind van de zomer kreeg, ik met redelijk gemak 60 km haalde. Ik reed wel veel binnendoor, mijn vrouw die meer snelweg rijd haalde iets meer dan 50. Nu het kouder wordt zakt het bereik richting de 40. Vanwege fam op ong 125 a 150 km afstand (vandaar die 300 km eis voor een EV), rijden we ook regelmatig langere afstanden, en hebben we gemiddeld over die 10000km 1 op 40 gereden. Ik geloof dan als de accu leeg is je ongeveer 1 op 14 a 15 rijdt.
Dit is goed om te weten, die 40 km nu is eigenlijk prima voor ons. En omdat het een REX heeft, is het geen ramp als hij de laatste paar km toch even wat brandstof verstookt, stel dat ie maar 35 km hartje winter haalt. En 1 op 14/15 zit niet ver van de 1 op 16,5 van de Aygo af, maar die doet dat natuurlijk altijd, de Opel alleen als de accu leeg is, dus daar valt prima mee te leven lijkt mij. Dit klinkt heel positief.
Voor zover ik weet, en tijdens de zoektocht tegenkwam, zijn er eigenlijk geen hele zwakke punten, de accu is zwaar overbemeten en heeft dan ook nauwelijks degradatie, van de 16 kWh is er maar 10 bruikbaar, dus je verbruik wordt dan 20 kWh/ 100 km, de eerste bouwjaren, kunnen last hebben van een zwakker baklager, als die faalt ben je een fiks bedrag verder, echter falen die meestal in de eerste 100k km, dus over het algemeen zijn ze al een keer vervangen, en dan, als het goed is, voor een sterkere.
Wow, 10 kWh maar, dat verklaart wel dat het bereik ±50 km is ja, maar 20 kWh/100 km is zeer netjes voor een auto die nog een ICE aan boord heeft. Ik weet namelijk dat onze pure EV (Kia e-Soul 64 kWh) gemiddeld 18 kWh/100 km haalt en de Mazda MX-30 die we PL eventueel overwegen zit ook op de 20 kWh ondanks de kleine 35 kWh accu en de Opel Corsa-e zit geloof ik ook maar iets onder de 20 kWh (250 km op 50 kWh).
Dat baklager is zeker wel een belangrijke om naar te kijken dus, ik koop sowieso nooit een auto als het onderhoud niet kloppend is, dus dit zou ik zeker nakijken en desnoods bij een Opel dealer op kenteken navragen of zelfs na laten kijken als dat mogelijk is (aankoopkeuring bijv).
Daarnaast gaat er wel eens iets mis met het stuurslot, dat is meestal te verhelpen door een reset (12v accu afkoppelen) en dan ben je weer op gang, het is dan echter wel zaak om hem te laten vervangen. Verder zijn er bij mij geen structureel zwakke punten bekent.
Dit valt me erg mee. Dat stuurslot zal ook niet het einde van de wereld zijn qua kosten en gezien de leeftijd kan het zomaar zijn dat de meeste dit al een keer vervangen hebben, net als de baklager wat je al aangaf. En anders is het maar zo. Geen enkele auto is perfect.
Advies, probeer er 1 te vinden met het daadwerkelijke bouwjaar van 2013 of later, die hebben een hoger EV bereik, en bluetooth streamen ipv alleen bellen. Het is alleen lastig te zien, maar je kan het merken aan de software, je hebt bij de nieuwere een extra zetting op hoofdscherm waarmee je de energie stromen kan zien, ik kan die alleen op het scherm in de middenconsole bekijken. De Volt is sowieso zeldzamer dan de Ampera, maar met met daadwerkelijk bouwjaar 2013 helemaal.
Als je verder nog vragen hebt, laat maar weten.
Dat is dan zeker een goede en zou ik zeker voor een 2013 of later willen gaan. BT streamen is makkelijk te testen natuurlijk. En het hoofdscherm bedoel je dus die achter het stuur zit begrijp ik?
En voor de duidelijkheid: bedoel je dat de Volt in 2013 en latere bouwjaren moeilijker te vinden is? Sowieso heb ik wel een lichte voorkeur voor een Opel logo op de neus, ondanks dat het identieke auto's zijn, doet Chevrolet mij niks en aangezien ik in het verleden wel Opels heb gereden (Corsa/Astra) houd ik toch altijd een klein zwak voor het merk.
Thanks voor alle uitgebreide info, zeer nuttig!