Ik meld me ook een keer in dit topic!
Heb sinds jaren een '95 Astra caravan. Heb hem jaren geleden gekocht voor "weinig", ik zocht een auto waarmee ik naast de auto van het werk de kinderen mee op kon halen, deze reed ik namelijk niet privé (het was een bestelwagen).
Vanaf nu gaat het een lang verhaal worden, ik zal proberen het zo kort mogelijk te houden.

Ik ben een 80's guy en ook een groot liefhebber van 80's en 90's auto's, het kan me niet vierkant genoeg zijn, alhoewel deze Astra erg rond is (volgens mij was Opel daar toen heel vooruitstrevend mee).
Mijn opa die had vroeger ook altijd Opel en ik ken hem niet beter dan dat ie een Kadett had en daarna zo'n zelfde Astra.
Ik was al een tijdje aan het zoeken en ineens vond ik hem. Het was geen nieuwe, maar hij was van een Opel liefhebber geweest en hij gebruikte hem zelf als de zogenaamde pekel bak.
Afgezien van de gebruikelijke deukjes en krassen (hij was toen al 20 jaar oud), was hij technisch gezien helemaal goed, en het belangrijkste, niet rot op de bekende punten (er ook dan ook echt nergens roest).
Hij had hem wat lager gezet, stond de auto ook goed. Daarnaast zat er een trekhaak op, dat was allemaal mooi mee genomen.
Na verloop van tijd blijkt hij het heel erg goed te doen en inmiddels zijn we er al meerdere keren mee op vakantie geweest, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg.
De auto tot het dak aan toe vol geladen, de trekhaak bijna op de grond, maar als een vorst reden we rond.
Er stond toen ongeveer 240.000 km op de teller, ik heb er zelf nog redelijk wat mee gereden, na een tijdje ging ik ergens anders werken en toen had ik eindelijk een auto waar ik ook privé mee kon rijden (en die betaalbaar was), waarna deze "overbodig" was.
Ik heb er wat klein onderhoud aan gehad, de auto was in topstaat, maar de auto proberen te verkopen via Markplaats, dat ging hem niet worden, sterker nog, zelfs de sloop wilde hem niet eens (niet dat ik hem naar de sloop wilde brengen...).
Gelukkig kon mijn pa de auto wel waarderen, uiteindelijk heb ik hem dan ook aan mijn vader gegeven.
Die heeft er jaren mee rond gereden. Doordat hij hem dag in dag uit gebruikte, moesten er zaken onderhoud hebben en hij was dan ook de gelukkige hier mee.
Ik heb er toen meteen al een nieuwe accu ingezet omdat ik wist dat de oude wel "oud" was, en je merkte dat hij met starten een beetje "lui" was.
Na een tijdje ging de startmotor kapot (waarschijnlijk door de nieuwe accu), kan gebeuren, er stond toen al 260.000 km op. Uiteindelijk zijn er nog 4 nieuwe bandjes op gekomen; voor nieuwe remschijven en blokken, achter nieuwe remschoenen, van dat werk.
Na een paar jaar begon het blok geluid te maken. Ze hebben mijn pa wijs gemaakt dat het blok kapot was. Ze vonden het de auto niet meer waard om nog te maken/nog na te kijken.
Ik vond het geen strak plan om de auto naar de sloop te brengen, dus ik heb hem weer terug gekregen, en mijn pa heeft een andere auto gekocht (hij had er geen zin meer in om het nog na te laten kijken).
Ik had het allang gehoord en wist zelf ook wel bijna zeker dat er niks met het blok was, dus toen ik de auto weer terug had, ben ik het op mijn gemak eens na gaan kijken.
Eerst een keer goed overal luisteren, ik heb toen de multiriem een keer los gehaald, maar toen was het geluid er nog. In eerste instantie dacht ik dat het óf de dynamo was (het ratelende geluid kwam wel sterk daar vandaan, maar dat was het niet aangezien het geluid er nog was nadat ik de riem had los gehaald), óf de waterpomp (dat zit daar namelijk ook, echter aangedreven door de distributieriem).
Ik heb dat toen daar allemaal een keer los gehaald, maar ik moest te veel van de motor afslopen om echt de distributieriem los te maken, en ik dacht, als ik dan alles toch los heb, dan wil ik het ook meteen allemaal vervangen, dus toen heb ik het maar gewoon laten doen.
Uiteindelijk was het dus inderdaad de waterpomp á 20 euro. Ik heb er toen meteen een nieuwe distributieriem op laten leggen, waterpomp, thermostaat, nieuwe radiateur (was lek), en heb dus alles maar meteen laten doen wat daar in de buurt zat. Voor "weinig" was ik klaar.
Uiteraard was dit meer dan wat de auto daadwerkelijk waard was, maar dat is al heel snel bij zo'n oude auto.
Sindsdien rijd ie weer als een nieuwe.
Aan de auto zelf daar zit niks op wat nog kapot kan, het is een GL en daar zit niks op.
Ik ben er na dit vorig jaar nog een keer mee naar Luxemburg gereden met heel de familie, tijdens de corona periode (was toen geel en we hebben een leuke vakantie gehad).
Momenteel heb ik de auto nog steeds, maar ik gebruik hem dus enkel voor "plezier" ritjes.
"Vroeger" had ik er een goede versterker en subwoofer in zitten, maar die heb ik er toen uitgehaald. Wel zaten de speakers er nog in die ik er toen in had gezet.
De auto staat dus weliswaar aan de deur, maar wordt weinig gebruikt. Soms staat hij ongebruikt 2 weken stil. Maar hij start daarna wel altijd meteen, ook als het die weken goed koud en nat is geweest.
Ik snap er nog steeds niks van dat die auto het maar blijft doen (staat inmiddels bijna 3 ton op de teller).
Ik wil nog wel wat meer met de auto gaan doen, sowieso zou ik er dit jaar weer mee op vakantie willen gaan.
Het probleem waar ik nu een beetje tegen aanloop, is dat het slechts een 1.4tje is (C14NZ), en het trekgewicht is beperkt. 800 kg geremd of 350 ongeremd.
Behalve dat 800 kg geremd niet echt heel veel is, is het mij niet bekend of je er wel echt 800 kg aan kan hangen.
Ik heb namelijk uiteraard gemerkt dat je geen haast moet hebben. Moest zeggen dat ie voor zo'n oude auto met zo'n klein motortje, nog heel behoorlijk mee kan, maar als het allemaal wat "ruiger" wordt (dus met heel de familie er in, en dan ook nog eens berg op), dan merk je wel dat het niet meer zo snel gaat.
Ik vind dat kneuterige zelf wel wat hebben, maar toch.
Volgens mij zijn die blokjes oersterk en vooral het "vermogen" zit lekker diep onderin, maar heeft er iemand ervaring van het trekken van iets met zo'n 1.4?
Waar ik zelf aan dacht is een motor trailer en daar mijn motor achterop te zetten. Ik weet dat er trailers zijn die niet zwaarder zijn dan 800 kg, inclusief motor.
Als ik even ga rekenen dan denk ik dat zo'n trailer maximaal 150 kg weegt, en mijn motor net iets boven de 210 kg.
Een indruk van hoe zo'n 1.4 blokje uit midden jaren '90 er uit ziet:
Als iemand anders nog leuke ideeën heeft... Ik heb er zo'n beetje alles al mee gedaan, het zal geen nieuwe meer worden, maar hij is niet rot, niet vies, hij is zuinig (ca 1:15 is makkelijk haalbaar), olieverbruik is niet echt aanwezig, banden zijn nieuw. Binnenkort bouw ik er een andere Bluetooth radio in, ik heb er een tijdje geleden een bij Conrad besteld (was ca 30 euro), maar dat geluid is echt niet om aan te horen. En ik ben een muziekliefhebber en dit werd me echt wat te gortig. Verder hangt het hemeltje een beetje, daar wil ik nog wat aan doen.
Ik heb van het werk een auto (204 pk

) en deze is er echt voor de hobby, mijn vrouw heeft ook een auto (private lease), echter die laatste wordt niet meer mee gereden vanwege de corona helaas (bijna 2 jaar oud en net 10.000 km op de teller). Het is een private lease auto, ik heb uiteraard ook zitten rekenen en kom al jaren tot de conclusie dat in ons geval het leasen van een auto de beste oplossing is (financieel gezien). Alles wat je aan een auto besteed is aan de ene kant weggegooid geld, aan de andere kant, je krijgt er natuurlijk wel wat voor terug (mobiliteit). Ik verwacht er financieel nooit beter op te worden, dus vandaar.
Het probleem nu is, dat mijn vrouw dus helaas werk zoekende is, en we over een paar maanden wel echt moeten gaan nadenken wat de volgende auto gaat worden. Ik neem aan dat ze weer werk heeft. Waarschijnlijk is een private lease ook dan weer een optie, maar uiteraard als het aan mij ligt, zie ik liever een 90's Opel voor de deur staat, zo eentje met grote degelijke knoppen, ik denk dan zelf aan een Vectra of Omega, en dan van vóór de facelift. Maar die wil ze niet, dus dat is meer iets waar ik alleen maar zelf van kan dromen.
Qua private lease is nu telkens een Peugeot (vraag me niet waarom), ik heb ook zitten kijken naar een Corsa (GS line als het zou kunnen), maar dat is net zo goed een Peugeot. Afhankelijk van hoe we er financieel voor staan, kan ik over een paar maanden melden wat het geworden is.
[
Voor 9% gewijzigd door
eX0duS op 03-01-2021 16:12
]