ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
De lekkerste handbakken komen wat mij betreft van VW en Honda.
[ Voor 28% gewijzigd door leonbong op 04-03-2020 09:25 ]
Dramatisch is mij een te groot woord, maar hij is niet perfect. Er valt prima mee te rijden als je eraan gewend bent, maar de tweede versnelling is vrij nutteloos. De overgang is amper soepel te krijgen. De overige versnellingen geen probleem. Ga regelmatig van 1 meteen naar 3 en dat is veel soepeler.leonbong schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:24:
Peugeot bakken zijn altijd dramatisch alsof je in bak moeren aan het roeren bent.
De lekkerste handbakken komen wat mij betreft van VW en Honda.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Andere radio er in hangen die A2DP en AVRCP ondersteunt en SWC support heeft.CryRaven schreef op zondag 23 februari 2020 @ 10:35:
[...]
Klopt, die heb ik er in zitten.
Ik heb wel gelezen dat je een touchscreen in kan bouwen met software, alleen word me dat toch wat te prijzig.
A2DP + AVRCP is bluetooth audiostreaming en besturing over bluetooth. SWC is Stuurwielbediening.
Genoeg radio's die dat hebben. Ff een adapterframe erbij om het in te kunnen bouwen in je Corsa en een SWC adapter om van de signalen van je auto naar de nieuwe radio te komen.
Mocht je een radio halen met DAB+ en geen extra antenne willen plaatsen voor het vangen van DAB+ golven, dan kan je er ook nog een actieve splitter bij halen die je standaard dakantenne gebruikt voor zowel gewone als DAB radio. Die splitst de frequenties dan zodat ze naar de twee verschillende antenne inputs van je radio gaan.
Je moet dan denken aan 150 voor de radio, 50 voor het adapterframe, 70 voor de SWC adapter en nog eens 30 voor een DAB splitter.
Radio mag ook gewoon een single-DIN unit zijn trouwens, dan krijg je met t adapterframe gewoon een extra opbergvakje onder de radio.
Hoef je geen dure double-DIN unit voor te halen.
[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 04-03-2020 13:09 ]
Jij praat over de bakverhoudingen van de versnellingen, dat is keuze van de fabrikant. Dat kan al anders zijn per motorisering.Ophidian schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:41:
[...]
Dramatisch is mij een te groot woord, maar hij is niet perfect. Er valt prima mee te rijden als je eraan gewend bent, maar de tweede versnelling is vrij nutteloos. De overgang is amper soepel te krijgen. De overige versnellingen geen probleem. Ga regelmatig van 1 meteen naar 3 en dat is veel soepeler.
Ik bedoel het fysiek schakelen/bewegen van de pook.
Voorbeeld:
Ik had astra J 1.4T 120pk met m32 bak MZ4
Nu Zafira C 1.4T 120pk met m32 bak M60
Ik kan je vertellen de versnellingen hebben hele andere verhoudingen. De zafira heeft met hetzelfde motortype kortere versnellingen, dus een hoger toerental op de snelweg.
Dat is natuurlijk om koppel te winnen aan de wielen want de zafira is een stuk zwaarder. 1437 vs 1613kg
Ik ga gokken dat de bak in de meeste gevallen hetzelfde is, maar de eindreductie verschilt per motorisatie en type wagen.
Yes, but no.
Nee zoek maar op, het is niet alleen de eindoverbrenging.
https://www.opel-infos.de/technik/getriebe/m32.html
Hebben besloten full (street legal) circuit bak te gaan, dus hebben echt alles wat je kan bedenken eruit getrokken. Kachel weg, elk plaatje beugeltje enz eruit.
Hebben nu een stuurhuis zonder stuurbekrachtiging en dus is de pomp ook weg.
:strip_exif()/f/image/SYQq8VCJCeB9hwEbboLGUgVJ.jpg?f=fotoalbum_medium)
Dus moesten een oplossing maken voor de multiriem. Vond een spanner voor dynamo die iemand uit engeland zelf maakt :
:strip_exif()/f/image/9pbvysAhInY8kbRgRVHofIwP.jpg?f=fotoalbum_medium)
Hebben een rolkooi besteld :

Alleen die komt uit italie en dat gaat momenteel wat trager(begrijpelijk!).
En heb de versnellingsbak hellemaal schoon gemaakt en gespoten :
:strip_exif()/f/image/8HC1KyJmnIn2ZKquwvXiLZQz.jpg?f=fotoalbum_medium)
Verder is lexaan ramen set met sliders net binnen geen fotos nog.
En hebben een alu radiator met slim fan erop.
:strip_exif()/f/image/vvJK32cFbmEhH572vSGT6n8P.jpg?f=fotoalbum_medium)
Whiteline stuurhuisrubbers uit australie zijn onderweg.
Vergeet vast een hoop maar dat komt wel later. In ieder geval genoeg te doen
Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!
Ik heb zelf dit ook moeten doen voor mijn ombouw in m'n A Corsav8power67 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 00:37:
Dus moesten een oplossing maken voor de multiriem. Vond een spanner voor dynamo die iemand uit engeland zelf maakt :
[Afbeelding]

Hoeveel kilometer gaat dat al goed?Aapje schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:22:
[...]
Ik heb zelf dit ook moeten doen voor mijn ombouw in m'n A CorsaAlleen had ik ook geen ruimte voor de multiriem. Dus heb zelfs de poelie overgezet van een oude 8v dynamo... De spanner overgenomen van de 1.6 8v astra-g motoren
Lekker OEM gebleven dus, alleen iets moeten bijslijpen zodat ie wat scherpere hoek in kon
M'n v-snaar was te kort anders
![]()
[Afbeelding]
| live and give like no one else |
Owh das een mooie oplossing idd. Had zelfde gelezen op forums maar zag toen dit en dacht ziet er leuk uit en makkelijk. Zelf riem opgemeten en eentje besteld in die maat en klaar was ikAapje schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:22:
[...]
Ik heb zelf dit ook moeten doen voor mijn ombouw in m'n A CorsaAlleen had ik ook geen ruimte voor de multiriem. Dus heb zelfs de poelie overgezet van een oude 8v dynamo... De spanner overgenomen van de 1.6 8v astra-g motoren
Lekker OEM gebleven dus, alleen iets moeten bijslijpen zodat ie wat scherpere hoek in kon
M'n v-snaar was te kort anders
![]()
[Afbeelding]
Moet alleen nog de motorsteun aanpassen waar die stuurbekrachtiging pomp aan zit. Die is weg dus liever een steun zonder dat hele gedoe voor de pomp eraan !
Dunno moet brandstof systeem nog ombouwen
Zal even de crosspost ook hier posten hoe mijn motorruimte in de afgelopen 4 jaar eruit zag..
Voor:

Voor:

Voor:

Na:

Benzine 1.2S --> Diesel 1.5TD --> Diesel 1.7TD --> Benzine 1.6 16v
@v8power67
Die steun, gewoon van een x12sz/c14nz corsa b halen. Die zijn zonder stuurbekrachtiging geleverd. Als je hun stuurhuis gelijk pakt, heb je gelijk wat betere overbrenging met je rotaties en sturen
[ Voor 9% gewijzigd door Aapje op 19-03-2020 12:59 ]
Ah top effe op de sloop regelen. En stuurhuis heb ik nieuwe gekocht. 56 euro op winparts. Hoop dat wat is haha. Maare zal leuk bommetje zijn zo een corsa a met x16xe(c16xe?) erin ! Vond al leuk in de B maar een a is nog veel lichter !Aapje schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:58:
[...]
Dunno moet brandstof systeem nog ombouwenMaar zal niet spannend zijn, want std. heeft opel het zelfde spansysteem op andere dynamo's zitten
Zal even de crosspost ook hier posten hoe mijn motorruimte in de afgelopen 4 jaar eruit zag..
Voor:
[Afbeelding]
Voor:
[Afbeelding]
Voor:
[Afbeelding]
Na:
[Afbeelding]
Benzine 1.2S --> Diesel 1.5TD --> Diesel 1.7TD --> Benzine 1.6 16v
@v8power67
Die steun, gewoon van een x12sz/c14nz corsa b halen. Die zijn zonder stuurbekrachtiging geleverd. Als je hun stuurhuis gelijk pakt, heb je gelijk wat betere overbrenging met je rotaties en sturen
Ik gok dat ie vrij rap zal zijn jav8power67 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:12:
[...]
Ah top effe op de sloop regelen. En stuurhuis heb ik nieuwe gekocht. 56 euro op winparts. Hoop dat wat is haha. Maare zal leuk bommetje zijn zo een corsa a met x16xe(c16xe?) erin ! Vond al leuk in de B maar een a is nog veel lichter !
Ik kan dus als ie niet zo rap is wat dingen nog veranderen. Bijvoorbeeld de korte v-bak, maar ook een plat vliegwiel ipv. komvliegwiel. Maar voor het gemak heb ik het kom-vliegwiel ook nog even laten zitten.
Tevens is het een X16XE, maar iets verbouwde aansturing. Namelijk de draadboom + ecu van een C16SE A Corsa GSi.
Wil zeggen dat ik geen EGR, nokkenas, klopsensor meer heb. Maar verder wel de DIS ontsteking e.d.
Waarom? Wou eigenlijk geen onnodige zooi meer hebben zoals de EGR en c16xe draadbomen e.d. vinden is allemaal lastig tegenwoordig en ik heb van alles op voorraad van C16Se's liggen.
Leuke is ook dat ik een eigen gemaakte powerbox erop heb zitten tevens met een c16se gasklephuis
Hahah dat gaat dan flink hard worden met kleine 1200 toeren erbij !Aapje schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:19:
[...]
Ik gok dat ie vrij rap zal zijn jaIk liep in de Corsa B uit de begrenzer door de korte v-bak. Deze A Corsa van mij heeft natuurlijk nog de diesel versnellingsbak. Langste combinatie die je vinden kan (3,55 diff + 0,707 5de versnelling). Dus ben benieuwd wat z'n top snelheid nu gaat zijn, de diesel motor zat in de toernebegrezener op 5500rpm... met 210km/h
Ik kan dus als ie niet zo rap is wat dingen nog veranderen. Bijvoorbeeld de korte v-bak, maar ook een plat vliegwiel ipv. komvliegwiel. Maar voor het gemak heb ik het kom-vliegwiel ook nog even laten zitten.
Tevens is het een X16XE, maar iets verbouwde aansturing. Namelijk de draadboom + ecu van een C16SE A Corsa GSi.
Wil zeggen dat ik geen EGR, nokkenas, klopsensor meer heb. Maar verder wel de DIS ontsteking e.d.
Waarom? Wou eigenlijk geen onnodige zooi meer hebben zoals de EGR en c16xe draadbomen e.d. vinden is allemaal lastig tegenwoordig en ik heb van alles op voorraad van C16Se's liggen.
Leuke is ook dat ik een eigen gemaakte powerbox erop heb zitten tevens met een c16se gasklephuis
En dat van kabelboom is slim gedaan dan !! En als je toch hebt liggen waarom niet scheelt hoop!
En zelf gemaakte powerbox is gaaf ! Respect. Heb zelf gewoon een mantzel gescoord en klaar
Had ik liggen en monteerde een stuk makkelijker dan de x16xe klep (zelfde diameter volgens mij). Simpelere flens zit erop in elk gevalv8power67 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:05:
[...]
Hahah dat gaat dan flink hard worden met kleine 1200 toeren erbij !
En dat van kabelboom is slim gedaan dan !! En als je toch hebt liggen waarom niet scheelt hoop!
En zelf gemaakte powerbox is gaaf ! Respect. Heb zelf gewoon een mantzel gescoord en klaaria de c16se klep groter ? Of ook gewoon omdat je had liggen ?
:strip_exif()/f/image/0UIJoUQhKaJ6XISs6jQ69SCc.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/Bv14h4Zm0bpzrXKRcAgHlPsU.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/KHGpribrmWNqSC0jdR2qbiY1.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/coMrStg3JV7WUOCoGnoeOO6x.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/TlnJy2WeS1kXDZSZMVgsYwqA.jpg?f=fotoalbum_medium)
We hadden niet de juiste popnagels dus nu met zelftappers gedaan maar popnagels komen nog erin.
Kreeg net bericht dat de whiteline stuurhuis rubber in nederland zijn vanuit Australië. Dus deze week binnen als goed is en dan kan alles weer opgebouwd worden !
[ Voor 10% gewijzigd door v8power67 op 23-03-2020 18:04 ]
Zie hier bijvoorbeeld stuur 1 van een Business+ uit 2016 en hier stuur 2 van een Business+ uit 2016. Beide hebben het Intellilink 900 systeem, dus daar zit het niet in. Weet iemand hoe dit zit? Thanks.
Ander/uitgebreider scherm tussen de tellers bij stuur 1Barns schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:20:
Hallo, ik oriënteer wat op een Astra K (vanaf 2016). Nu viel het me op dat sommige K's een ander stuur hebben dan anderen. Ik kan niet ontdekken waar dit in zit.
Zie hier bijvoorbeeld stuur 1 van een Business+ uit 2016 en hier stuur 2 van een Business+ uit 2016. Beide hebben het Intellilink 900 systeem, dus daar zit het niet in. Weet iemand hoe dit zit? Thanks.
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Ah, check. Dankzij jou opmerking heb ik de hele lijst van veranderingen kunnen vinden. Het gaat blijkbaar om de MY17 (of MY16.5) changes ("Tech Line models & optional Navi 900 on Design & Energy models - instrument cluster with colour display replaced by monochrome display"). Hier vind je de hele lijst.MK_ schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 23:03:
[...]
Ander/uitgebreider scherm tussen de tellers bij stuur 1
Ah, juist. Hogere uitvoering/andere optiepakketten (Forward Collision Warning & Opel Eye) hebben wel nog het kleurenscherm/stuur 1. Er is ook nog een derde stuur (MY2018) wat stuur1 vervangt (dus ook i.c.m het kleurenscherm), om het overzichtelijk te houdenBarns schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:23:
[...]
Ah, check. Dankzij jou opmerking heb ik de hele lijst van veranderingen kunnen vinden. Het gaat blijkbaar om de MY17 (of MY16.5) changes ("Tech Line models & optional Navi 900 on Design & Energy models - instrument cluster with colour display replaced by monochrome display"). Hier vind je de hele lijst.
Let trouwens op dat UK-uitvoeringen (en Duitse, Belgische...) niet overeenkomen met de Nederlandse uitvoeringen. Eventueel kun je Duitse brochures en prijslijsten hier terug vinden:
https://www.opel-infos.de/modelle/astra_k5t.html
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Distributie wissel op een 2017 Astra? Erg vroeg, niet?mieJas schreef op zondag 29 maart 2020 @ 22:24:
Onlangs een grote broer voorzien voor onze Corsa E: een Astra K Sports Tourer uit 2017 met 81 kW diesel. Geen foto's, want ondertussen terug bij de dealer om de distributieketting te vervangen. Wel deze:
[Afbeelding]

Afgelopen weekend gekregen van m'n oude garagehouder

Ook thuis even m'n Corsa volgetankt gezien die tank maar 5L erin had en hij nu benzine is ipv. diesel...

De kofferbak van de astra even voorzien van een dieselmotor....

De voorkant ontdaan van z'n benzinemotor...

En mijn 2de project corsa voorzien van een benzine motor..

En even gezwaaid naar de donor
Vond ik ook. Dat is zowat het enige ernstige euvel dat ik had gevonden over Astra K diesel. De kettingspanner kan op korte termijn defect gaan, ook bij het opvolgen van het voorgeschreven onderhoudsinterval. De ketting begint te ratelen, op te rekken en uiteindelijk krijg je een moeilijk startende en onrustig lopen motor. Zo ook mijn Astra met 75k km op de klok. Vermoedelijk is de olie op 30k kilometer te vervuild waardoor de kanaaltjes van de spanner verstoppen. Een beter interval had allicht 10-15k kilometer geweest, maar is qua marketing moeilijk te verkopen, veronderstel ik.MK_ schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:19:
[...]
Distributie wissel op een 2017 Astra? Erg vroeg, niet?
Deze video vond ik wel heel frappant, trouwens. De spanner voor een deel afgebroken.
Bij de proefrit was er geen lawaai niet opgevallen en ook bij oplevering geen problemen ondervonden. Pas na twee weken begon het de kop op te steken. De dealer kon het meerdere keren reproduceren, dus wordt de boel vervangen. Dit is blijkbaar een operatie waarbij de versnellingsbak eruit moet, dus gelukkig valt het allemaal onder garantie. Vanaf nu wordt de olie dus sneller vervangen.
Yes, but no.
Opvallend! Gelukkig nog onder garantie vervangen, kan je weer jaren met een gerust hart vooruitmieJas schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:56:
[...]
Vond ik ook. Dat is zowat het enige ernstige euvel dat ik had gevonden over Astra K diesel. De kettingspanner kan op korte termijn defect gaan, ook bij het opvolgen van het voorgeschreven onderhoudsinterval. De ketting begint te ratelen, op te rekken en uiteindelijk krijg je een moeilijk startende en onrustig lopen motor. Zo ook mijn Astra met 75k km op de klok. Vermoedelijk is de olie op 30k kilometer te vervuild waardoor de kanaaltjes van de spanner verstoppen. Een beter interval had allicht 10-15k kilometer geweest, maar is qua marketing moeilijk te verkopen, veronderstel ik.
Deze video vond ik wel heel frappant, trouwens. De spanner voor een deel afgebroken.
Bij de proefrit was er geen lawaai niet opgevallen en ook bij oplevering geen problemen ondervonden. Pas na twee weken begon het de kop op te steken. De dealer kon het meerdere keren reproduceren, dus wordt de boel vervangen. Dit is blijkbaar een operatie waarbij de versnellingsbak eruit moet, dus gelukkig valt het allemaal onder garantie. Vanaf nu wordt de olie dus sneller vervangen.

Voor nu zo veel mogelijk weg kunnen halen. Zover ik kan zien is het alleen het begin van de dorpel die aan het roesten is en zijn die plekken op de dorpel gewoon vlekken die zijn meegenomen door water.
:strip_exif()/f/image/Ud1ShfhOemO3MDiX7TCMjmBC.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/OzTdxcEkgLV6lP2uEAnw5CrH.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/U3ZqdndQ5P70MUaQPtEp41bz.jpg?f=fotoalbum_medium)
WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300
Ik heb zelf geen vaste garage, maar zijn er eventueel aanraders in omgeving Amsterdam?
Ieder jaar 1 beurt is sowieso aanbevolen en wat dan nodig is staat in het boekje (minimaal olie en filter).Amps schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 20:01:
Binnenkort moet ik mijn Astra K (uit 2016) weer langsbrengen voor een APK keuring. Ik heb afgelopen jaar zo'n kleine 16k km gereden en er staat nu 62k km op de teller. Op de boordcomputer staat dat de olieversheid inmiddeld 2% is. Lijkt me handig om de APK keuring te combineren met een kleine beurt? Zijn nog andere onderhoudsdingetjes waar ik eventueel ook (beter) kan laten uitvoeren (wat is wijsheid)?
Ik heb zelf geen vaste garage, maar zijn er eventueel aanraders in omgeving Amsterdam?
Heb de wagen opgehaald. Voor de volledigheid meld ik maar even wat de werken zijn geweest. Beide kettingen zijn vervangen, kettingspanner en geleiders en de oliepomp (omdat de boel toch open lag). Na 400 km nog geen ratelend lawaai gehoord. Wel een zacht, fluitend lawaai dat mee gaat met de draaisnelheid van de motor. Heb nog nooit een diesel gereden hiervoor, dus geen idee of dit normaal is. Zien we later wel weer; voorlopig kunnen we verder.MK_ schreef op maandag 30 maart 2020 @ 15:58:
[...]
Opvallend! Gelukkig nog onder garantie vervangen, kan je weer jaren met een gerust hart vooruit
Yes, but no.
Kwam op Ebay een hele mooie oplossing tegen, een cover die niet scharniert zoals het origineel, maar gefixeerd zit en zo dus ook niet meer af kan breken. Gezien ik toch nooit dakdragers ga gebuiken, ben ik hier erg blij mee. Twijfel nog of ik ze in dezelfde kleur ga spuiten als mijn autolak.
:strip_exif()/f/image/Y4QXch74Ocpw1nOS0751bZH7.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/2M2ws6RWmKc4GeSkxvK05Jm8.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/zpMbGlY5W5q7wbdmG1XjwLKq.jpg?f=fotoalbum_medium)
WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300
Misschien even de ebay link in je bericht plakken. Handig voor anderen die ook opzoek zijnMick1990 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:57:
Wie met een Astra H kent de vreselijke slecht ontworpen covers voor de dakdragers die zeer snel afbreken niet? Vooral in de wasstraat... laatst was het alweer raak en zit je met zo’n lelijk gat in het dak.
Kwam op Ebay een hele mooie oplossing tegen, een cover die niet scharniert zoals het origineel, maar gefixeerd zit en zo dus ook niet meer af kan breken. Gezien ik toch nooit dakdragers ga gebuiken, ben ik hier erg blij mee. Twijfel nog of ik ze in dezelfde kleur ga spuiten als mijn autolak.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben er idd ook naar op zoekAegir2002 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:25:
[...]
Misschien even de ebay link in je bericht plakken. Handig voor anderen die ook opzoek zijn
Ook mijn tijd is gekomen na 108.000km... mijn M32 bak is aan het overlijden

Wat een wereld van verschil een nieuwe generatie auto toch kan maken. Ook al is de Corsa het goedkope broertje van de 208/C3/DS3 het lijkt gewoon een goede auto.
Wat wel een beetje lijkt, dat de ev-versie van de Corsa een mank achterpootje lijkt te hebben, die is iets geplaatst achter het centrum van de wielkast.
Normaal lurk ik hier alleen , maar ik wilde toch ook even mijn Opel delen
Het betreft een Astra J 1.4T.
Met Navi900, AGR stoelen, Xenon met AFL, Afneembare trekhaak, 19 inch Opel velgen en nog wat snufjes hier en daar. Een paar foto's dan :
Afgelopen zomer in Oostenrijk. Heerlijke autobahn auto.
:strip_exif()/f/image/DvZIsFExXcQD7z0rK5jbHh3s.jpg?f=fotoalbum_large)
Een van de meest fijne sturen die ik ooit in een auto gehad heb. Lekkere grip.
Interieur is top kwaliteit imo. Geen 1 piepje of kraakje.
:strip_exif()/f/image/CbgN6WrEpeQobE0hsG7qJwHq.jpg?f=fotoalbum_large)
Auto staat in de zomer op 19 inch originele Opel velgen. Met conti's.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ltYB5tvw7uEwEsapIKAd7m72.jpg?f=user_large)
Nog een vakantiefoto
:strip_exif()/f/image/RcVj78CVuhDW5HthgZg3uLDx.jpg?f=fotoalbum_large)
Na een grondige poetsbeurt

:strip_exif()/f/image/aX61yh2VIRUm1mmuJFQGV7We.jpg?f=fotoalbum_large)
De xenon met AFL geeft een bak licht, zou niet meer zonder willen
:strip_exif()/f/image/YwpLAUHi2nCMkMo7cOFaNtLa.jpg?f=fotoalbum_large)
Al met al zeer tevreden over mijn Opel, hij zal zeker nog vele jaren bij ons blijven
Uiteindelijk heeft de garage een grote beurt aanbevolen omdat in het verleden alleen maar kleine beurten zijn gedaan. Tevens ook remblokken achter op aanraden laten vervangen. Hopelijk kan hij er weer jaren tegenaanAmps schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 20:01:
Binnenkort moet ik mijn Astra K (uit 2016) weer langsbrengen voor een APK keuring. Ik heb afgelopen jaar zo'n kleine 16k km gereden en er staat nu 62k km op de teller. Op de boordcomputer staat dat de olieversheid inmiddeld 2% is. Lijkt me handig om de APK keuring te combineren met een kleine beurt? Zijn nog andere onderhoudsdingetjes waar ik eventueel ook (beter) kan laten uitvoeren (wat is wijsheid)?
Ik was me vandaag hierin aan het verdiepen in de mogelijkheden en vraag me af wat hiervoor nodig is?
Ik kwam op dit idee omdat ik graag de Android auto update zelf wil installeren. Ik had al een paar dealers aangeschreven over de mogelijkheid en kosten voor Android auto, maar het blijft telkens stil na een offerte aanvraag.
Nu zag ik dat SPS 45 euro per 2 uur kost en de Android auto update kost 80 euro per 24 uur. Dus er kunnen voor 80 euro meerdere auto's de Android auto update krijgen. Iemand die hier meer van weet en ervaring mee heeft?
Verder zag ik op YouTube dat SPS je geen overzicht geeft over de beschikbare updates die er voor je auto zijn. Het lijkt erop in de YouTube video die ik zag dat je door elke ECU moet bladeren om te zien of er een update beschikbaar is. En aangezien je betaald per 2 uur tikt de tijd lekker door. Weet iemand of je op voorhand kunt zien welke updates er voor je auto beschikbaar zijn? Ik ga er eigenlijk vanuit dat Opel/GM/PSA toch wel ergens een database heeft staan per VIN welke updates er al uitgevoerd zijn?
In dit topic verwijzen ze naar deze tool: https://tis2web.service.gm.com/tis2web/. Ik weet of dit accuraat is/ waar deze info vandaan komt.xcode35 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 00:06:
Zijn er hier eigenlijk mensen die zelf hun Astra K doen updaten met SPS?
Ik was me vandaag hierin aan het verdiepen in de mogelijkheden en vraag me af wat hiervoor nodig is?
Ik kwam op dit idee omdat ik graag de Android auto update zelf wil installeren. Ik had al een paar dealers aangeschreven over de mogelijkheid en kosten voor Android auto, maar het blijft telkens stil na een offerte aanvraag.
Nu zag ik dat SPS 45 euro per 2 uur kost en de Android auto update kost 80 euro per 24 uur. Dus er kunnen voor 80 euro meerdere auto's de Android auto update krijgen. Iemand die hier meer van weet en ervaring mee heeft?
Verder zag ik op YouTube dat SPS je geen overzicht geeft over de beschikbare updates die er voor je auto zijn. Het lijkt erop in de YouTube video die ik zag dat je door elke ECU moet bladeren om te zien of er een update beschikbaar is. En aangezien je betaald per 2 uur tikt de tijd lekker door. Weet iemand of je op voorhand kunt zien welke updates er voor je auto beschikbaar zijn? Ik ga er eigenlijk vanuit dat Opel/GM/PSA toch wel ergens een database heeft staan per VIN welke updates er al uitgevoerd zijn?
nu heeft de kwik fit ook de accu nagemeten, en deze is niet helemaal goed meer.
Hij laat ook een merkenbeurt uitvoeren ..
maar de accu is in de 200 euro?
Kwik fit zegt dat het een duurdere accu is vanwege start stop systeem?
Start-stop accu's zijn altijd duurder ja, voor een Corsa (ik ga even uit van een 1.2) heb je dan iets als een Varta E39 70AH Silver Dynamic AGM accu nodig, bij de eerste de beste webshop is die €130. Waarschijnlijk gebruikt Kwikfit de adviesprijs (€199), dan nog loodtoeslag en montage, dan gaan ze over de 200 euro vragen ja.Aggressor schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:27:
mijn broertje heeft wat problemen met zijn auto .. (corsa D uit 2012) ?
nu heeft de kwik fit ook de accu nagemeten, en deze is niet helemaal goed meer.
Hij laat ook een merkenbeurt uitvoeren ..
maar de accu is in de 200 euro?
Kwik fit zegt dat het een duurdere accu is vanwege start stop systeem?
Beetje een extreem late reactie (Amps schreef op donderdag 16 april 2020 @ 19:42:
[...]
Uiteindelijk heeft de garage een grote beurt aanbevolen omdat in het verleden alleen maar kleine beurten zijn gedaan. Tevens ook remblokken achter op aanraden laten vervangen. Hopelijk kan hij er weer jaren tegenaan
Het beste is om (in het algemeen) minstens jaarlijks een onderhoudsbeurt uit te voeren. Dit doe je afwisselend grote beurt/kleine beurt. Dit jaar heb je een grote beurt gedaan, dan komt volgend jaar een kleine beurt. Bijkomstig kan je garage bijhouden wanneer bijvoorbeeld zaken als remvloeistof, multiriem, distributieriem etc vervangen moeten worden.
Heel mooi uitgerust exemplaaremi schreef op donderdag 16 april 2020 @ 18:21:
Hoi allemaal!
Normaal lurk ik hier alleen , maar ik wilde toch ook even mijn Opel delen![]()
Het betreft een Astra J 1.4T.
Met Navi900, AGR stoelen, Xenon met AFL, Afneembare trekhaak, 19 inch Opel velgen en nog wat snufjes hier en daar. Een paar foto's dan :
Afgelopen zomer in Oostenrijk. Heerlijke autobahn auto.
[Afbeelding]
Een van de meest fijne sturen die ik ooit in een auto gehad heb. Lekkere grip.
Interieur is top kwaliteit imo. Geen 1 piepje of kraakje.
[Afbeelding]
Auto staat in de zomer op 19 inch originele Opel velgen. Met conti's.
[Afbeelding]
Nog een vakantiefoto![]()
[Afbeelding]
Na een grondige poetsbeurt![]()
[Afbeelding]
De xenon met AFL geeft een bak licht, zou niet meer zonder willen![]()
[Afbeelding]
Al met al zeer tevreden over mijn Opel, hij zal zeker nog vele jaren bij ons blijven![]()

Het heeft maar 4 jaar geduurd (
Stille hoop dat er weinig tot niets zou mankeren, maar helaas staan we nu voor een groot dilemma.
Sinds kort hoorden we ook een ratelend geluid uit de motorruimte bij stationair draaien, bij toeren verdween het geluid..
Aangegeven bij het wegbrengen van de auto dat ze maar even moeten kijken hoe en wat het kan zijn.
We hebben een goede relatie met de garagehouder en hij doet vaak wel wat extra onderzoek zonder kosten door te rekenen..
Ik kreeg zojuist een telefoontje dat de auto door de APK heen is, maar qua onderhoud wel het nodige aandacht nodig heeft..
- Grote beurt zou die echt wel nodig hebben. (450 euro)
- Nieuwe distributieriem, het ratelende geluid komt hier vandaag.. (500 euro)
- 2 nieuwe achterbanden ivm uitdroging (150 euro)
Totaal 11-1200 euro onderhoudskosten op een auto met een dagwaarde van ook ongeveer 1250 euro..
Had gehoopt met 2-300 euro klaar te zijn en nog een jaartje door te kunnen..
Vorig jaar was de airco al kapot gegaan en hebben we niet laten repareren vanwege de hoge kosten (500-600 euro)
Ik voel een afscheid aankomen voor deze auto, er zit nu wel weer een nieuwe APK op, hopelijk geeft ons dat wat meer ruimte op om een goede inruilprijs te krijgen op een auto van 5-6 jaar oud.
Maar ik ben bang dat we er niet meer dan 1000 euro aan inruil voor terug krijgen..
We hadden eigenlijk andere plannen met het spaargeld (verbouwing woonkamer/keuken volgend jaar), misschien toch die plannen maar 1-2 jaar uitstellen
Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Hopelijk gaat dit niet zo snel stuk normaal en gaat de lease niet lastig doen over de reparatie.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Njah opzich geen bijzondere problemen, voornamelijk regulier onderhoud. Snap uiteraard wel dat het een hoop geld is... vandaar dat aan zulke "oudere" auto's vaak zelf gesleuteld wordt. In onderdelen is namelijk totaal niet duur om te repareren, de manuren maken het relatief prijzig.verstappen33 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:58:
Vandaag onze 15 jaar oude Meriva weg gebracht voor een kleine inspectie + APK.
Stille hoop dat er weinig tot niets zou mankeren, maar helaas staan we nu voor een groot dilemma.
Sinds kort hoorden we ook een ratelend geluid uit de motorruimte bij stationair draaien, bij toeren verdween het geluid..
Aangegeven bij het wegbrengen van de auto dat ze maar even moeten kijken hoe en wat het kan zijn.
We hebben een goede relatie met de garagehouder en hij doet vaak wel wat extra onderzoek zonder kosten door te rekenen..
Ik kreeg zojuist een telefoontje dat de auto door de APK heen is, maar qua onderhoud wel het nodige aandacht nodig heeft..
- Grote beurt zou die echt wel nodig hebben. (450 euro)
- Nieuwe distributieriem, het ratelende geluid komt hier vandaag.. (500 euro)
- 2 nieuwe achterbanden ivm uitdroging (150 euro)
Totaal 11-1200 euro onderhoudskosten op een auto met een dagwaarde van ook ongeveer 1250 euro..
Had gehoopt met 2-300 euro klaar te zijn en nog een jaartje door te kunnen..
Vorig jaar was de airco al kapot gegaan en hebben we niet laten repareren vanwege de hoge kosten (500-600 euro)
Ik voel een afscheid aankomen voor deze auto, er zit nu wel weer een nieuwe APK op, hopelijk geeft ons dat wat meer ruimte op om een goede inruilprijs te krijgen op een auto van 5-6 jaar oud.
Maar ik ben bang dat we er niet meer dan 1000 euro aan inruil voor terug krijgen..
We hadden eigenlijk andere plannen met het spaargeld (verbouwing woonkamer/keuken volgend jaar), misschien toch die plannen maar 1-2 jaar uitstellen
Aan de andere kant, als je er nog jaren mee doet valt het best mee. Banden slijt je op elke auto, onderhoudsbeurten komen ook op elke auto ieder jaar en met een distributiewissel kan je ook weer jaren vooruit (ken de jaartallen van je onbekende motor niet
Aan de andere kant 2.0, voor €7-8k haal je ook al een 2013 Meriva...
Astra K toch? Zit daar niet toevallig nog garantie op?MeNTaL_TO schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:39:
Hmm, na 32k kilometer opeens de melding dat de hoogte regeling van mijn Astra in storing is (en daardoor doet mijn AFL het ook niet), vrijdag mag die naar de garage hiervoor, ik hoop dat mijn lichtbeeld niet erg storend is voor de mede weggebruikers aangezien LED best wel fel is en ik tot vanavond laat bij een klant zit.
Hopelijk gaat dit niet zo snel stuk normaal en gaat de lease niet lastig doen over de reparatie.
Anyway, jij kan daar niet echt iets fout mee gedaan hebben, dus lijkt me niet dat de leasemaatschappij daar lastig over gaat doen. Alleen is die volledige unit nogal dichtgebouwd, de laatste keer dat ik een Astra K Intellilux probleem heb gehoord is de volledige koplampunit vervangen

En de volgende dag was de melding en de storing weer weg, dus afspraak afgezegd, blijft raar dat ie een hele dag de storing blijft geven (ook na uitzetten motor) en de volgende dag als ie wat langer stilstaat verdwijnt. Maar goed, als ie wegblijft vind ik het prima.MK_ schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:59:
[...]
[...]
Astra K toch? Zit daar niet toevallig nog garantie op?
Anyway, jij kan daar niet echt iets fout mee gedaan hebben, dus lijkt me niet dat de leasemaatschappij daar lastig over gaat doen. Alleen is die volledige unit nogal dichtgebouwd, de laatste keer dat ik een Astra K Intellilux probleem heb gehoord is de volledige koplampunit vervangenMeestal is het ook de rechter unit.
Idd een Astra K.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Klopt, het is voornamelijk regulier onderhoud op de distributieriem na, die is 4 jaar en 40k oud, die zou nog zeker 2 jaar mee moeten gaan, maarja dingen kunnen ook kapot.MK_ schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:59:
[...]
Njah opzich geen bijzondere problemen, voornamelijk regulier onderhoud. Snap uiteraard wel dat het een hoop geld is... vandaar dat aan zulke "oudere" auto's vaak zelf gesleuteld wordt. In onderdelen is namelijk totaal niet duur om te repareren, de manuren maken het relatief prijzig.
Aan de andere kant, als je er nog jaren mee doet valt het best mee. Banden slijt je op elke auto, onderhoudsbeurten komen ook op elke auto ieder jaar en met een distributiewissel kan je ook weer jaren vooruit (ken de jaartallen van je onbekende motor niet). Zit je alleen nog met de defecte airco... en eventueel andere potentiele problemen in de toekomst (Weet je km-stand niet)
Aan de andere kant 2.0, voor €7-8k haal je ook al een 2013 Meriva...
Ik ben totaal niet handig met auto's, een lampje, zekering vervangen of vloeistoffen bijvullen gaat nog wel, maar echt sleutelen, nee..
Auto is economisch nu afgeschreven, en heeft ons de afgelopen 6 jaar een goede dienst gedaan zonder al teveel problemen.
Onze voorkeur gaat inderdaad uit om te kijken naar een opvolger, misschien een andere meriva uit 2012-2013 zoals jij aangeeft, of een vergelijkbaar model, een Ford C-Max oid.
Binnenkort maar eens wat rondkijken bij garages en kijken wat er mogelijk is.
Rijdt prima met de 1.4Turbo dat is dezelfde motor die ik in mijn loodzware zafira heb zitten en daarvoor in mijn Astra J had.
Niks mis mee, het verbruik is prima +/-1 op 14 en stuk beter dan mijn zafria 1 op 11,5.
Wel alleen 5 versnellingen, is misschien wel een voordeel deze bak schijnt minder vaak kapot te gaan.
Nu moet ik zeggen zo'n B-max zonder tussen stijl en een schuifdeur dat is super met kinderen. Ik heb zo'n zafira tourer en die heeft enorme deuren achter wat nog wel eens probleem oplevert met kinderen.
Het is de Innovation uitvoering met nog wat losse opties zoals ACC, winterpakket en (en nu komt het) een panoramisch glazen schuif-/kanteldak.
Weet iemand of het mogelijk is om dat dak automatisch te laten sluiten bij het uitschakelen van de auto, bijvoorbeeld via een 'verborgen' software optie zoals dat bij VAG-auto's mogelijk is?
M'n bekleding is inmiddels weer droog, gelukkig.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Hopelijk blieft het weg inderdaad... particulier zou zoiets vervangen trouwens een duur grapje zijn, aangezien een koplamp ruim €1000 kostMeNTaL_TO schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:12:
[...]
En de volgende dag was de melding en de storing weer weg, dus afspraak afgezegd, blijft raar dat ie een hele dag de storing blijft geven (ook na uitzetten motor) en de volgende dag als ie wat langer stilstaat verdwijnt. Maar goed, als ie wegblijft vind ik het prima.
Idd een Astra K.
Voor zover ik weet is dat (nog) niet mogelijk... lang de sluit knop van de sleutel inhouden heb je al geprobeerd zeker?ralpje schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:19:
Oké, sinds eind vorig jaar rijd ik in een MY2020 Insignia Sports Tourer.
Het is de Innovation uitvoering met nog wat losse opties zoals ACC, winterpakket en (en nu komt het) een panoramisch glazen schuif-/kanteldak.
Weet iemand of het mogelijk is om dat dak automatisch te laten sluiten bij het uitschakelen van de auto, bijvoorbeeld via een 'verborgen' software optie zoals dat bij VAG-auto's mogelijk is?
M'n bekleding is inmiddels weer droog, gelukkig.
Begrijpelijkverstappen33 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:00:
[...]
Klopt, het is voornamelijk regulier onderhoud op de distributieriem na, die is 4 jaar en 40k oud, die zou nog zeker 2 jaar mee moeten gaan, maarja dingen kunnen ook kapot.
Ik ben totaal niet handig met auto's, een lampje, zekering vervangen of vloeistoffen bijvullen gaat nog wel, maar echt sleutelen, nee..
Auto is economisch nu afgeschreven, en heeft ons de afgelopen 6 jaar een goede dienst gedaan zonder al teveel problemen.
Onze voorkeur gaat inderdaad uit om te kijken naar een opvolger, misschien een andere meriva uit 2012-2013 zoals jij aangeeft, of een vergelijkbaar model, een Ford C-Max oid.
Binnenkort maar eens wat rondkijken bij garages en kijken wat er mogelijk is.

B-Max is wel beduidend krapper van binnen heb ik gemerkt, staat ook op een Fiesta basis wat een kleinere auto isleonbong schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:49:
Mijn schoonvader heeft een meriva B uit ik denk 2014.
Rijdt prima met de 1.4Turbo dat is dezelfde motor die ik in mijn loodzware zafira heb zitten en daarvoor in mijn Astra J had.
Niks mis mee, het verbruik is prima +/-1 op 14 en stuk beter dan mijn zafria 1 op 11,5.
Wel alleen 5 versnellingen, is misschien wel een voordeel deze bak schijnt minder vaak kapot te gaan.
Nu moet ik zeggen zo'n B-max zonder tussen stijl en een schuifdeur dat is super met kinderen. Ik heb zo'n zafira tourer en die heeft enorme deuren achter wat nog wel eens probleem oplevert met kinderen.
Hier hebben mijn ouders ook een Meriva B, 12/2011. Ook de 1.4 Turbo, 5-bak (specifiek voor gekozen inderdaad
Afhankelijk van de leeftijd van de kids is een Meriva ook handig, zeker met het installeren van een kinderzitje of het plaatsen van kinderen in een stoel is de achterwaarts scharnierende deur ideaal (zelfde als met een schuifdeur van een B-Max inderdaad).
De ruimte in meriva is vertoont voorin heel veel gelijkenissen met corsa D, dat weet ik want die heb ik ook gehad. Het is bijvoorbeeld smaller dan Astra J die tegelijk op markt kwam.
Ik blijk een echte opel rijder te zijn.
Corsa D (2007-2011)
Astra J (2011-2017)
Zafira C (2017-
Karl (2015 -
Ik woon ook in echte opel straat 5 huizen op rij met opels.
[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 15-05-2020 12:27 ]
Meriva B staat toch op een ingekort Zafira platform als ik me niet vergis?leonbong schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:26:
Een meriva B staat op een Corsa D/Fiat Punto platform met wat kleine aanpassingen wat betreft geen verschil met Bmax/Fiesta.
De ruimte in meriva is vertoont voorin heel veel gelijkenissen met corsa D, dat weet ik want die heb ik ook gehad.
Ik blijk een echte opel rijder te zijn.
Corsa D (2007-2011)
Astra J (2011-2017)
Zafira C (2017-
Karl (2015 -
Ik woon ook in echte opel straat 5 huizen op rij met opels.
Edit: Wikipedia: GM Delta platform
GM Delta II, zelfde platform als de Astra J, Zafira C etc
[ Voor 12% gewijzigd door MK_ op 15-05-2020 12:31 ]
Een zafira tourer staat op soort mengelmoes onderstel, vooras van insignia achteras astra j.
Dynamische dempers kan je ook niet op meriva B krijgen terwijl de astra J en Zafria dat wel kunnen hebben. Daarnaast watts-link stangen zijn er ook niet.
Maar je ziet het ook simpele dingen als een meriva heeft dezelfde wielnaaf als corsa D OPC. De wielen zitten bijvoorbeeld ook bouten ipv moeren zoals je dat ziet op Astra J of insignia A.
De overeenkomsten tussen meriva B en Corsa D zijn groter dan Meriva B en Astra J.
Mijn schoonvader heeft Meriva B en Corsa D lpg je ziet meteen.
Daarnaast zijn de toegestane trekgewichten op Meriva B veel lager dan Astra J met dezelfde motor.
Dat komt omdat toegestane as-last door de constructie veel minder is.
[ Voor 41% gewijzigd door leonbong op 15-05-2020 13:05 ]
Ja, dat werkt. Maar dat vereist wel dat ik er aan denk bij het verlaten van de auto, dat is het grootste probleemMK_ schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:15:
[...]
Voor zover ik weet is dat (nog) niet mogelijk... lang de sluit knop van de sleutel inhouden heb je al geprobeerd zeker?
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Zijn er nog bepaalde bekende of veel voorkomende problemen/gebreken waar ik op moet letten bij een Meriva B Cosmo uit 2014-2015?
Als ik autoscout en autotrack bekijk zie ik een behoorlijke range qua prijzen (9 tot 12k) voor hetzelfde model/opties etc..
Het liefst blijf ik onder de 10k (incl inruil huidige Meriva A).
Vraag me ook af wat die zal doen qua inruilprijs, Indicatie van wijkopenautos.nl zit ik rond de 1600 euro aan waarde. Maarja dat is wanneer die ik "top" staat is.
Mijn heeft onderhoud nodig en heeft wat kleine plekjes..
Of zal het beter zijn om die auto zo te verkopen (evt bij een handelaar zoals wijkopenautos) voor 1000-1200 euro en een andere weer kopen en onderhandelen over de prijs zonder inruil..
Misschien krijg ik er zo ook nog eens 1000-1500 euro af bij een vraagprijs van 10-11k.
Dan pak ik dubbele winst.
[ Voor 20% gewijzigd door verstappen33 op 15-05-2020 12:57 ]
Daarnaast de M32 6 versnellingsbak altijd een zwak punt speelt iets minder bij meriva B want daar zijn bijna geen 6-bakken.
Loop met een boog om de 1.4 72kw motor deze gaat niet stuk maar is vooruit te branden.
Nee klik eens op de link van Meriva B daar wordt het Fiat/GM small platform genoemd ipv delta.MK_ schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:28:
[...]
Meriva B staat toch op een ingekort Zafira platform als ik me niet vergis?
Edit: Wikipedia: GM Delta platform
GM Delta II, zelfde platform als de Astra J, Zafira C etc
Maar uiteindelijk niet zo veel uit, Meriva B is prettige auto maar Bmax ook hoor en formaat schelen ze echt heel weinig.
[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 15-05-2020 13:43 ]
Deze video review maakt een vergelijking tussen beide auto's. Als het gaat om betrouwbaarheid, praktische bruikbaarheid, aandrijflijn en onderstel heeft de B-max een streepje voor, de opel heeft daarintegen mooie naar achter openslaande achterdeuren.leonbong schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:29:
[...]
Nee klik eens op de link van Meriva B daar wordt het Fiat/GM small platform genoemd ipv delta.
Maar uiteindelijk niet zo veel uit, Meriva B is prettige auto maar Bmax ook hoor en formaat schelen ze echt heel weinig.
Effectief is de Opel dus gewoon de Rolls Royce Phantom onder de B-klasse mpv's, ook heeft hij standaard een luxe elektrische handrem, die de B-max niet eens als optie heeft.
Daar verkijk je je op hoor, de Meriva is 10cm breder dan de Corsa D en slechts 2mm smaller dan de Astra J (Corsa D 1713mm, Meriva B 1812mm, Astra J 1814mm, Zafira C 1884mm). Daarnaast werd niet de 3-deurs Corsa in spanje gebouwd, maar de 5-deursleonbong schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:34:
Een mariva B is intern smaller dan Astra J. Hij werd ook op dezelfde lijn gebouwd als Corsa D 3-deurs in spanje.
Een zafira tourer staat op soort mengelmoes onderstel, vooras van insignia achteras astra j.
Dynamische dempers kan je ook niet op meriva B krijgen terwijl de astra J en Zafria dat wel kunnen hebben. Daarnaast watts-link stangen zijn er ook niet.
Maar je ziet het ook simpele dingen als een meriva heeft dezelfde wielnaaf als corsa D OPC. De wielen zitten bijvoorbeeld ook bouten ipv moeren zoals je dat ziet op Astra J of insignia A.
De overeenkomsten tussen meriva B en Corsa D zijn groter dan Meriva B en Astra J.
Mijn schoonvader heeft Meriva B en Corsa D lpg je ziet meteen.
Daarnaast zijn de toegestane trekgewichten op Meriva B veel lager dan Astra J met dezelfde motor.
Dat komt omdat toegestane as-last door de constructie veel minder is.
Grote kans dat de Meriva B ook een mengelmoes is van verschillende onderdelen, dat durf ik niet te zeggen. Neemt niet weg dat de basis structuur van de Meriva B het Delta II platform is net zoals de Astra J en Zafira C (in tegenstelling tot de Insignia A, welke op het Epsilon II platform staat).
Daarnaast werd voor de Corsa 1.4 (non-Turbo) en 1.3 CDTi een 4 x 100 configuratie geleverd, bij de Meriva was dit 5 x 110 (Astra J 5x105/115 tho
Ik heb ze hier thuis ook alle 2 staan (ik een Corsa D, mijn ouders de Meriva B ) maar afgezien de lichtschakelaar zit er geen enkel overeenkomstig onderdeel in
Da's dus foutleonbong schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:29:
[...]
Nee klik eens op de link van Meriva B daar wordt het Fiat/GM small platform genoemd ipv delta.
https://books.google.nl/b...20gm%20delta%20II&f=false
Wikipedia moet dus aangepast worden, foute informatie
Duitse Wikipedia geeft dan weer Delta 1 aan... blijft wel lekker verwarrend zo. Maar 100% zeker dat het een Delta platform is (en v.z.i.w Delta II). Eventueel een versie met simpelere achterophanging/assen, dat is mogelijk.
Anyway, we hebben destijds naast de meriva ook gekeken naar een B-Max, en die was toch echt krapper vanbinnen
Ahzo... zijn ook veel mensen die parkeren met het dakje open of op een kier, misschien dat het daarom er niet op zit? Voor zover ik weet kan het nog niet later ingeprogrameerd wordenralpje schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:48:
[...]
Ja, dat werkt. Maar dat vereist wel dat ik er aan denk bij het verlaten van de auto, dat is het grootste probleem
De eerder genoemde waterpomp/thermostaat/... inderdaad... vaak wordt deze bij een distributiewissel vervangen maar aangezien dat bij een Meriva B niet hoeft, is het een vergeten kindjeverstappen33 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:53:
Lang leve een car-port..
Zijn er nog bepaalde bekende of veel voorkomende problemen/gebreken waar ik op moet letten bij een Meriva B Cosmo uit 2014-2015?
Als ik autoscout en autotrack bekijk zie ik een behoorlijke range qua prijzen (9 tot 12k) voor hetzelfde model/opties etc..
Het liefst blijf ik onder de 10k (incl inruil huidige Meriva A).
Vraag me ook af wat die zal doen qua inruilprijs, Indicatie van wijkopenautos.nl zit ik rond de 1600 euro aan waarde. Maarja dat is wanneer die ik "top" staat is.
Mijn heeft onderhoud nodig en heeft wat kleine plekjes..
Of zal het beter zijn om die auto zo te verkopen (evt bij een handelaar zoals wijkopenautos) voor 1000-1200 euro en een andere weer kopen en onderhandelen over de prijs zonder inruil..
Misschien krijg ik er zo ook nog eens 1000-1500 euro af bij een vraagprijs van 10-11k.
Dan pak ik dubbele winst.
Verder, de 100pk turboloze 1.4 is inderdaad een afrader, te weinig pit. 1.4 Turbo is in beide versie prima (120/140pk, zelfde blok) alleen zit de 140pk per definitie vast aan de M32 6-bak, en die is kwalitatief minder dan de F17+ bak in de 120pk versie. Dat was voor ons ook de reden om voor de 120pk 5-bak te gaan
Onderstel sure, de B-Max gooi je sneller de hoek om. Aandrijflijn, bwah heb al vaker in een Focus 1.0 EcoBoost gereden, om nu te zeggen dat die beter rijdt... nee, zou ik niet zeggen. Praktische bruikbaarheid weet ik ook niet, kofferbak van een Meriva is groter, meer beenruimte op de achterbank, dus dat lijkt me niet. En betrouwbaarheid is ook een natte vinger verhaal zeker?3x3 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:14:
[...]
Deze video review maakt een vergelijking tussen beide auto's. Als het gaat om betrouwbaarheid, praktische bruikbaarheid, aandrijflijn en onderstel heeft de B-max een streepje voor, de opel heeft daarintegen mooie naar achter openslaande achterdeuren.
Ik ben zelf sinds 2017 in het bezit van een Corsa D 1.4 uit 2008.
geimporteerd in 2017 uit Duitsland door de garage waar hij toen stond.
Op wat onderhoud na heeft hij ons altijd zonder problemen en in luxe rondgereden.
De Corsa is voorzien van:
-AFL
-Airco
-Stoel en stuurverwarming
-Cruise control
-Flexfix
-16 inch wieltjes
Wat foto's voor de liefhebbers:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Voorheen woonde ik in het centrum van een klein dorp, helaas is daar niet iedereen even voorzichtig dus inmiddels heeft de Corsa wat ervaring (battle scars)
:strip_exif()/f/image/fQ9qPWPfQcmW8tV5aEuxKJAE.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels heeft ie nu een mooi plekje op zijn eigen oprit.
:strip_exif()/f/image/OKP9VpiyDrm3hMWYIPd1c0vF.jpg?f=fotoalbum_large)
De auto is door mijn vrouw Mr Midnight gedoopt
Mr midnight lust wel een slokje olie, hij drinkt een liter op de 1200km en heeft nu bijn 200k op de teller staan.
De ketting ratelt ook wel wat, maar gezien het olieverbruik loont het de kosten niet die te laten vervangen denk ik.
Ik vul gewoon braaf de olie bij na elke tank beurt, en we zien wel hoe lang het motortje het nog vol houdt.
In de afgelopen drie jaar is nu vervangen:
-schokdempers achter
-banden rondom
-verdamper airco
-bobine
-bougies
en het gewone onderhoud 2x per jaar.
Ik hoop dat ie nog even meegaat ,want het is moelijk om een Corsa met dezelfde uitrusting weer terug te vinden. Vooral de flexfix vind ik geniaal icm mijn hobby, mountainbiken
Hb nog een tijdje met ali express LED lampen rondgereden, maar dat was niet echt en succes. Daarna weer Halogeen in de lampjes gestopt. Had wel erg weinig licht, dus hb toen de lensjes schoongemaakt.
Dat maakte en wereld van verschil, en nu heb ik goed licht met de halogeen lampjes
Haal NOOIT een spookrijder in !
WelkomZtaaB schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:53:
Hoi allemaal,
Ik ben zelf sinds 2017 in het bezit van een Corsa D 1.4 uit 2008.
geimporteerd in 2017 uit Duitsland door de garage waar hij toen stond.
Op wat onderhoud na heeft hij ons altijd zonder problemen en in luxe rondgereden.
De Corsa is voorzien van:
-AFL
-Stoel en stuurverwarming
-Cruise control
-Flexfix![]()
-16 inch wieltjes
Wat foto's voor de liefhebbers:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Voorheen woonde ik in het centrum van een klein dorp, helaas is daar niet iedereen even voorzichtig dus inmiddels heeft de Corsa wat ervaring (battle scars)
[Afbeelding]
Inmiddels heeft ie nu een mooi plekje op zijn eigen oprit.
[Afbeelding]
De auto is door mijn vrouw Mr Midnight gedoopt![]()
Mr midnight lust wel een slokje olie, hij drinkt een liter op de 1200km en heeft nu bijn 200k op de teller staan.
De ketting ratelt ook wel wat, maar gezien het olieverbruik loont het de kosten niet die te laten vervangen denk ik.
Ik vul gewoon braaf de olie bij na elke tank beurt, en we zien wel hoe lang het motortje het nog vol houdt.
In de afgelopen drie jaar is nu vervangen:
-schokdempers achter
-banden rondom
-verdamper airco
-bobine
-bougies
en het gewone onderhoud 2x per jaar.
Ik hoop dat ie nog even meegaat ,want het is moelijk om een Corsa met dezelfde uitrusting weer terug te vinden. Vooral de flexfix vind ik geniaal icm mijn hobby, mountainbiken
Hb nog een tijdje met ali express LED lampen rondgereden, maar dat was niet echt en succes. Daarna weer Halogeen in de lampjes gestopt. Had wel erg weinig licht, dus hb toen de lensjes schoongemaakt.
Dat maakte en wereld van verschil, en nu heb ik goed licht met de halogeen lampjes

Netjes uitgeruste Corsa! Qua lampen zou je eventueel ook nog lampen als Philips WhiteVision/XtremeVision (of Osram versies)... kunnen gebruiken... geven nog meer licht maar hebben uiteraard een kortere levensduur
Rammelende ketting moet je goed mee oppassen... ratelt hij enkel bij een koude start of altijd? Anders zou ik er toch eens naar laten kijken als je van plan bent er nog een paar jaar mee door te rijden, vroeg of laat zal hij waarschijnlijk dan toch vervangen moeten worden. De ketting loopt door de olie, deze moet echt tegen de MAX zitten anders rekken ze sneller. Het verhoogde olieverbruik (weet je wat daar de oorzaak van was/is?) heeft waarschijnlijk de ketting doen rekken

[...]
Ik heb het VIN-nummer van mijn oude corsa D 3 deurs opgezocht en ja Eisenach.
Ik zou even naar spoorbreedtes kijken en niet voertuig breedte.
Ook de autobladen melden allemaal destijds bij introductie dat het onderstel aan de corsa ontleent is.
Voor/Achter/Wielbasis
Corsa D 1485 1478 2511
Meriva 1488 1509 2644
Astra J 1544 1558 2685
Zafira C 1584 1588 2760
Interieur breedte
Corsa D 1390
Meriva 1420
Astra J 1470
Zafira C 1485
Dan mag jij kiezen welke getallen het dicht bij elkaar liggen.
Maar uiteindelijk het is een prettige auto hoor. Laten we er maar over op houden.
De ketting ratelt soms even bij starten, meestal is dat voor mij ook een teken dat er een beetje olie bij moet. Daarna is het een stuk minder.
Hij krijgt van mij Total Quartz Ineo MC3 5W-30 die ik online in 5 flessen van 1 liter koop. Ook een keer een fles van 5 liter gekocht omdat dat goedkoper was, maar bijvullen is dan een ramp en als je knoeit zit je weer een paar dagen in de verbrande olie lucht
Ik heb geen idee waarom hij olie stookt, maar heb het idee gehad dat er in Duitsland wat minder voorzichtig mee is omgesprongen. In ieder geval heeft hij nu altijd verse olie
Het gekke is dat ik geen lekkage heb, geen druppels op de grond, en geen walmen zie. Heel soms hoog in de toeren op de snelweg als er een auto achter mij rijdt zie ik wat in zijn koplampen in het donker. Maar dan alleen als hij even de sporen krijgt.
Dat vind ik niet best en noem ik ook geen slokje. Ik heb destijds bijna een 100k gereden in corsa D en die gebruikte nog steeds niks idem voor mijn Astra.ZtaaB schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:53:
Met zo'n olieverbruik is wachten totdat je egr of katalysator kapot gaat en of lamda-sondes.
Of had je hiervoor een Audi 2.0 olieboot want dan snap ik dat je het weinig vind.
[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 15-05-2020 15:34 ]
Dan weet ik het ook niet meerleonbong schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:18:
[quote]MK_ schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:20:
[...]
Ik heb het VIN-nummer van mijn oude corsa D 3 deurs opgezocht en ja Eisenach.
Ik zou even naar spoorbreedtes kijken en niet voertuig breedte.
Ook de autobladen melden allemaal destijds bij introductie dat het onderstel aan de corsa ontleent is.
Voor/Achter/Wielbasis
Corsa D 1485 1478 2511
Meriva 1488 1509 2644
Astra J 1544 1558 2685
Zafira C 1584 1588 2760
Interieur breedte
Corsa D 1390
Meriva 1420
Astra J 1470
Zafira C 1485
Dan mag jij kiezen welke getallen het dicht bij elkaar liggen.
Maar uiteindelijk het is een prettige auto hoor. Laten we er maar over op houden.

Ah, dan is het dus vooral een olie probleem... Oliefilter ook recentelijk vervangen? Want het verbruik is namelijk vrij hoog, dat is echt teveel eigenlijk. Voordat je straks meer schade hebt...ZtaaB schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:19:
heb er nu inderdaad Philips WhiteVision in zitten, werken prima en de AFL heeft er minder moeite mee omdat bij die LED dingen nog een bult extra draden en zo'n blokje bij de koplamp in zitten.
De ketting ratelt soms even bij starten, meestal is dat voor mij ook een teken dat er een beetje olie bij moet. Daarna is het een stuk minder.
Hij krijgt van mij Total Quartz Ineo MC3 5W-30 die ik online in 5 flessen van 1 liter koop. Ook een keer een fles van 5 liter gekocht omdat dat goedkoper was, maar bijvullen is dan een ramp en als je knoeit zit je weer een paar dagen in de verbrande olie lucht![]()
Ik heb geen idee waarom hij olie stookt, maar heb het idee gehad dat er in Duitsland wat minder voorzichtig mee is omgesprongen. In ieder geval heeft hij nu altijd verse olie
Het gekke is dat ik geen lekkage heb, geen druppels op de grond, en geen walmen zie. Heel soms hoog in de toeren op de snelweg als er een auto achter mij rijdt zie ik wat in zijn koplampen in het donker. Maar dan alleen als hij even de sporen krijgt.
Precies, mijn D verbruikt <0.5 liter op 10.000 kilometerleonbong schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:33:
[...]
Dat vind ik niet best en noem ik ook geen slokje. Ik heb destijds bijna een 100k gereden in corsa D en die gebruikte nog steeds niks idem voor mijn Astra.
Met zo'n olieverbruik is wachten totdat je egr of katalysator kapot gaat en of lamda-sondes.
[ Voor 8% gewijzigd door MK_ op 15-05-2020 15:40 ]
het is idd aan de hoge kant, maar het gaat al een tijd goed en het verbruik blijft stabiel.
Zou misschien wel even een testje kunnen laten doen bij de garage bij de volgende beurt, kijken wat eruit komt
haha gen Audi gehad hiervoor trouwens. Wel een keer een Polo als lease die een liter op de 1000km deed en dat was volgens de garage en leasemaatschappij 'binnen de marge'
Dus misschien heb ik een vertekend beeld bij wat mag
[ Voor 31% gewijzigd door ZtaaB op 15-05-2020 15:55 ]
Grappig, heb net ff gecheckt en het slangetje van de carterventilatie zit dus verstopt. Heb hem er even af gehaald en er zit sludge in. ff geprobeerd erop te blazen, maar krijg er geen lucht door.leonbong schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:55:
Ik zou je carter ventilatie controleren als die goed een droge en natte compressietest.
Zou t zo simpel zijn?
Da's bij VAG misschien binnen fabrieksspecificaties, maar dat hoort eigenlijk nietZtaaB schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:52:
ja oliefilter wordt bij de beurten netjes vervangen.
het is idd aan de hoge kant, maar het gaat al een tijd goed en het verbruik blijft stabiel.
Zou misschien wel even een testje kunnen laten doen bij de garage bij de volgende beurt, kijken wat eruit komt
haha gen Audi gehad hiervoor trouwens. Wel een keer een Polo als lease die een liter op de 1000km deed en dat was volgens de garage en leasemaatschappij 'binnen de marge'
Dus misschien heb ik een vertekend beeld bij wat mag
Klinkt verdacht als verstopte carterventilatie jaZtaaB schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:07:
[...]
Grappig, heb net ff gecheckt en het slangetje van de carterventilatie zit dus verstopt. Heb hem er even af gehaald en er zit sludge in. ff geprobeerd erop te blazen, maar krijg er geen lucht door.
Zou t zo simpel zijn?

Geen idee waar het membraam zit, maar kan m wel ff langs de garage rijden volgende week om het te laten checken. Of is het een simpel klusje?
Meestal in het kleppendeksel, bij de aansluiting van de carterontluchting.ZtaaB schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:16:
Ah bedankt voor de tip!
Geen idee waar het membraam zit, maar kan m wel ff langs de garage rijden volgende week om het te laten checken. Of is het een simpel klusje?
Lullige is dat die er niet zomaar uit komt om te controleren. Dan mag je kleppendeksel er af, want hij zit aan de binnenkant.
Hier dus:

Het betreft dit membraam:

En vaak zien ze er na een tijdje zo uit:

Ik zelf zou het preventief vervangen als ik zo'n olie probleem heb, weet je zeker dat het membraam goed is.
Zat al te denken aan een nieuw blokje erin te laten lepelen als deze ermee ophoudt. Maar als het redelijk simpel is te fixen is dat natuurlijk beter. Maandag maar eens even bellen
Nou..... Als je de url in de plaatjes die ik heb gelinkt pakt, dan vind je die membraampjes wél los ;-)MK_ schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 18:50:
Het probleem is alleen dat het membraan los niet te vervangen is, maar je moet echt de gehele deksel vervangen zoals hierboven aangehaald.
Het is alleen even een prutsklusje. Meen dat ze daar ook de how-to hebben.
Wel verstandig om er een vers kleppendeksel pakking bij de halen. En je hebt E-serie Torx doppen nodig om t deksel los te halen.
De goedkoopste haal je al voor <€100, echt fatsoenlijke van bijvoorbeeld Febi Bilstein kosten nog altijd minder dan €200. Zo'n nieuw slangetje is een tientje, met installatie ± €300 bij elkaar vermoed ik (relatief weinig werk). Goedkoper dan een nieuwe motor/ketting
Ah ik zie ze nu op Ebay, ik dacht dat ze alleen voor de grotere motoren waren. Dan is het helemaal goedkoop te reparatie, pakking + slang + membraan en klaarMcKaamos schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:00:
[...]
Nou..... Als je de url in de plaatjes die ik heb gelinkt pakt, dan vind je die membraampjes wél los ;-)
Het is alleen even een prutsklusje. Meen dat ze daar ook de how-to hebben.
Wel verstandig om er een vers kleppendeksel pakking bij de halen. En je hebt E-serie Torx doppen nodig om t deksel los te halen.
[...]

Als je t zelf doet wel idd. Als je dat door een garage laat doen zit je met het uurtarief en ben je net zo duur uitMK_ schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:45:
[...]
Ah ik zie ze nu op Ebay, ik dacht dat ze alleen voor de grotere motoren waren. Dan is het helemaal goedkoop te reparatie, pakking + slang + membraan en klaar
Bleek trouwens dat de vorige garage er ook de verkeerde olie in gooide dus dat zal ook niet geholpen hebben.
Anyway, nu maar kijken of t olie verbruik minder gaat worden. Anders laat ik t lekker zo
Ik heb een 'probleem', ik heb sinds een week een piep tijdens het optrekken.
Het is alleen als ik gas geef, dus niet met afremmen of als ik een gelijke snelheid rij.
Het maakt ook niet uit of de motor warm of koud is, de piep is er.
Wat nog wel gek is, als de auto in z'n vrij staat en ik geef gas, piep die bijna niet.
Trap ik de koppeling erbij in, dan piep die wel...
Het gaat om een Opel Adam S (150PK) uit 2016 met 71k gereden.
Onderhoud is netjes door de Opel garage gedaan, amper een maand geleden een kleine beurt gehad inc. nieuwe accu.
Ik natuurlijk wel meteen naar de Opel garage gaan, maar elke keer als ik daar binnen kom vliegen de euro's mij uit de broekzak
Dus misschien weten sommige hier wat er aan de hand kan zijn, wat de garage zou mij alles wijs kunnen maken.
Ik vermoed dat het bij de multi snaar wegkomt, maar het geluid is lastig te lokaliseren.
In zijn vrij met de koppeling ingetrapt:
Tijdens het rijden, het is op de achtergrond te horen bij het optrekken (geluid goed hard zetten en niet op de bijgeluiden letten)
Alvast bedankt
Intel i7 8700K / Z370 Maximus X Code / 16GB G-SKILL 3200 C14 / ASUS Strix 3090 / Lian Li O11 Dynamic / NZXT X62 / Samsung 970 EVO 500GB
Klinkt verdacht veel op het geluid wat ik laatst bij mijn Corsa had, bleek een bougie niet goed te zitten waardoor er lucht langs ontsnapte wanneer er druk op de motor stond (oftewel accelereren). Die lucht maakte dit geluid. Stationair Inderdaad niet, afremmen ook niet, constante snelheid ook niet.R-utger schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:18:
Hallo allen,
Ik heb een 'probleem', ik heb sinds een week een piep tijdens het optrekken.
Het is alleen als ik gas geef, dus niet met afremmen of als ik een gelijke snelheid rij.
Het maakt ook niet uit of de motor warm of koud is, de piep is er.
Wat nog wel gek is, als de auto in z'n vrij staat en ik geef gas, piep die bijna niet.
Trap ik de koppeling erbij in, dan piep die wel...![]()
Het gaat om een Opel Adam S (150PK) uit 2016 met 71k gereden.
Onderhoud is netjes door de Opel garage gedaan, amper een maand geleden een kleine beurt gehad inc. nieuwe accu.
Ik natuurlijk wel meteen naar de Opel garage gaan, maar elke keer als ik daar binnen kom vliegen de euro's mij uit de broekzak![]()
Dus misschien weten sommige hier wat er aan de hand kan zijn, wat de garage zou mij alles wijs kunnen maken.
Ik vermoed dat het bij de multi snaar wegkomt, maar het geluid is lastig te lokaliseren.
In zijn vrij met de koppeling ingetrapt:
[YouTube: Opel Adam S piep]
Tijdens het rijden, het is op de achtergrond te horen bij het optrekken (geluid goed hard zetten en niet op de bijgeluiden letten)
[YouTube: Opel Adam S piep]
Alvast bedankt
Ook enkel met een iets warmere motor (na ±5km gereden te hebben)?
Oke, ik kan het controleren of die goed vast zitten.MK_ schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:34:
[...]
Klinkt verdacht veel op het geluid wat ik laatst bij mijn Corsa had, bleek een bougie niet goed te zitten waardoor er lucht langs ontsnapte wanneer er druk op de motor stond (oftewel accelereren). Die lucht maakte dit geluid. Stationair Inderdaad niet, afremmen ook niet, constante snelheid ook niet.
Ook enkel met een iets warmere motor (na ±5km gereden te hebben)?
Maar ik heb dit met een koude en warme motor sinds een week ongeveer.
Intel i7 8700K / Z370 Maximus X Code / 16GB G-SKILL 3200 C14 / ASUS Strix 3090 / Lian Li O11 Dynamic / NZXT X62 / Samsung 970 EVO 500GB
Ik rij laatste 6 jaar in een Meriva A uit 2005, maar deze begint mankementen te vertonen en heeft groot onderhoud nodig. Kostbare aangelegenheid terwijl de auto het niet meer waard is.
Op zoek dus naar een andere goede auto.
Liefst hebben we een hoge instap, maar de nieuwe meriva vinden we niet mooi en de crosslandx is nog te duur.
Zodoende kwamen we uit op een Astra, uit 2016-2017.
Ons budget ligt echt maximaal op 15k incl alle kosten voor aflevering. Liefst iets minder rond de 13-14k.
Qua motoren zit ik dan veel in het 1.0 Turbo segment te kijken met 105pk.
Is deze motor nog een beetje betrouwbaar?
En zijn er nog specifieke punten om op te letten / veel voorkomende problemen??
Deze hebben we momenteel op het oog:
https://www.autoscout24.n...ldtidx=3&cldtsrc=listPage
Uitrusting is ook precies naar wens van ons, dus ik ben benieuwd naar de auto en de prestaties.
Ik hoef geen strepentrekker, maar voor evt vakantieritjes hoop ik dat die redelijk soepel door de bergen kan rijden..
De 1.0 in de Astra bevalt mij erg goed. Voldoende vermogen om gemakkelijk met het verkeer mee te komen. Met de 5-bak ong. 2900 toeren bij 120 km/h. Bij 110 km/h en relatief veel snelweg gemiddeld 5.8/100 verbruik (17" velgen). Persoonlijk zou ik kiezen voor wat meer km's en daarmee een wat goedkopere auto. Bijvoorbeeld deze uitvoering voor 11500 en nog steeds < 100dkm.verstappen33 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:36:
Hoi,
Ik rij laatste 6 jaar in een Meriva A uit 2005, maar deze begint mankementen te vertonen en heeft groot onderhoud nodig. Kostbare aangelegenheid terwijl de auto het niet meer waard is.
Liefst hebben we een hoge instap, maar de nieuwe meriva vinden we niet mooi en de crosslandx is nog te duur.
Ons budget ligt echt maximaal op 15k incl alle kosten voor aflevering. Liefst iets minder rond de 13-14k.
Ik zou niet zo snel een 1.0 nemen. Is deza afkomstig uit de PSA stal? Bij mensen die hem niet bezitten is het waarschijnlijk minder van belang, maar als je hem gaat kopen wil je er waarschijnlijk langere tijd mee doen. Ik zou kijken voor een 1.4 turbo ipv een 1.0verstappen33 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:36:
Hoi,
De 1.0 is een Opel motor. Enkel de 1.2 komt van PSAfisherman schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:49:
[...]
Ik zou niet zo snel een 1.0 nemen. Is deza afkomstig uit de PSA stal? Bij mensen die hem niet bezitten is het waarschijnlijk minder van belang, maar als je hem gaat kopen wil je er waarschijnlijk langere tijd mee doen. Ik zou kijken voor een 1.4 turbo ipv een 1.0
Ik had al wel gezien dat de voorbanden bijna op het eind waren dus die wilde ik aan het eind van de zomer vervangen als de winterwielen er weer opgaan. Dat de garage belde met de melding dat de banden versleten zijn, had ik al verwacht. Volgens de man aan de telefoon zou er 2.5 mm opzitten. Op het keuringsrapport staat niets vermeld, dus het zal meer dan 2.5 geweest zijn anders moest het als adviespunt er op staan.
Verder meldde meneer dat de ruitenvloeistof op was. Die had ik expres al niet bijgevuld omdat ze dit toch standaard doen, maar hij vroeg of ze die mochten bijvullen dus dat vond ik netjes. Is volgens mij anders ook afkeur.
Dan nog zou ik gewoon een 1.4 nemen als je er langere tijd mee wilt doen.RobKJ schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:54:
[...]
De 1.0 is een Opel motor. Enkel de 1.2 komt van PSA
In de Astra ligt een GM 1.2 3 cilinder die ook in de US markt gebruikt wordt: https://gm-techlink.com/?p=12795RobKJ schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:54:
[...]
Alle PSA Opels (Corsa, Grandland) gebruiken het PSA onderstel met PSA motoren.
Best verwarrend om twee totaal verschillende 1.2 3 cilinders in het aanbod te hebben.

Ik ben zelf niet thuis in auto’s en hoewel mijn eigen garage kostenloos een aankoop keuring doet voor mij is het lastig om de juiste modellen te vinden in de regio.
Via de leasemaatschappij zie ik wel potentiële kandidaten langs komen maar die vestigingen zitten 100-150km verderop, dus even een snelle aankoop keuring laten uitvoeren zit er dan niet bij.
In hoeverre kun je deze bedrijven vertrouwen dat ze iemand geen miskoop laten begaan??
De 1.4T 3 cylinder toch ook?RobKJ schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:54:
[...]
Correct, aan de Astra 1.0T hangt altijd de F17 5-bak.MeNTaL_TO schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:08:
Ik heb met de 90 pk versie in een Corsa nooit problemen gehad, de Corsa had er wel een 6 bak aanhangen, de Astra volgens mij altijd een 5bak.
Betrouwbare setup v.z.i.w, prima optieverstappen33 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:36:
Hoi,
Precies anderom dan bij mij, daar gaven ze als APK adviespunt 1.6-2.5mm aan maar alle waren 3+mm...Cheesy schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:08:
Zo, m'n Astra K is ook voor de eerste keer zonder opmerkingen door de APK gekomen.
Ik had al wel gezien dat de voorbanden bijna op het eind waren dus die wilde ik aan het eind van de zomer vervangen als de winterwielen er weer opgaan. Dat de garage belde met de melding dat de banden versleten zijn, had ik al verwacht. Volgens de man aan de telefoon zou er 2.5 mm opzitten. Op het keuringsrapport staat niets vermeld, dus het zal meer dan 2.5 geweest zijn anders moest het als adviespunt er op staan.
Verder meldde meneer dat de ruitenvloeistof op was. Die had ik expres al niet bijgevuld omdat ze dit toch standaard doen, maar hij vroeg of ze die mochten bijvullen dus dat vond ik netjes. Is volgens mij anders ook afkeur.
Anyway, fijn dat hij er door is

Correct, alle motoren in de Astra (en Insignia) zijn nog Opel/GM motoren, zelfs de nieuwe. PSA motoren in een platform hangen waar ze nooit voor bedoeld waren is ook zeer moeilijk.
De 1.5 diesel 3-cilinder trouwens ook