MK_ schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 15:24:
[...]
Van mij mag je
Even samenvattend: het gaat dus om een Astra H TwinTop, en dan de Z18XER (1.8) als ik het goed begrijp?
Astra H weet ik niet zo heel veel van, misschien dat @
ArcticWolf je meer kan zeggen
De 1.8 is een turboloze motor, dus deze chippen zal niet héél veel verschil geven. Ik denk dat je dan van 140pk/175Nm naar zo'n 150-160pk/190-200Nm gaat. Niet verkeerd natuurlijk
Als ik even gauw kijk in bepaalde topics kom ik de volgende aandachtpunten tegen:
- Problemen met kleptijdverstelling, oliefilters naar de stellers gaan verstopt, deze preventief verwijderen lost dit op.
- Controleer de onderkant van de auto op roest, met name het subframe en de schokdempers.
- De dorpels van de TwinTop gaan nog wel eens roesten. Ze zijn aangepast om meer stijfheid te geven, maar daardoor blijft er water in staan. Een “quick & dirty” fix is om een paar gaten in de pluggen van de afwateringskanalen te boren.
- Uitvallen van het derde remlicht in de koffer
- Niet goed sluitend dak waardoor er water in het interieur komen
Oeh, Z18XER. Die heb ik ook.
Kleptijdverstelling, aka VVT. Oliefilters verstopt? Meer info please! Waar zit dat en wat is de procedure?
Heb me nog helemaal niet gemeld hier, maar ik rijd inmiddels een maandje of 3 in een Vectra C GTS 1.8i Sport uit 2006.

Foto courtesy of @
Destruction
Helaas blijkt het toch wel een beetje een draak te zijn.
Hardstikke mooi van buiten en binnen, maar aandacht heeftie de laatste jaren klaarblijkelijk niet of nauwelijks gehad.
Plus, de tent waar hij vandaan komt blijkt echt een beroerde club te zijn.
Eitherway, er is dus het nodige aan gebeurd de afgelopen periode.
- Nieuwe schokbrekers achter
- Nieuwe voorste lambdasonde
- Nieuwe luchtmassameter
- Nieuwe kleppendekselpakking
- Onderhoudsbeurtje (olie+filter, bougies, benzinefilter, luchtfilter, interieurfilter)
(waarbij de filter in stukjes naar buiten kwam, zie onder)
- APKtje
- 2 nieuwe achterbanden (winter)
En er zit nog wel wat werk aan te komen ook.
- Zomersloffen erbij halen
- Laten uitlijnen (oude achterbanden waren iets scheef versleten)
- Ergens zit nog een bonkje/rammeltje in de achterophanging
- Carterontluchting nog eens nalopen/schoonmaken
- Vrij snel nieuwe olie er in en evt flushen (oude olie was zo zwart dat de nieuwe ook wel veel rommel zal absorberen)
- Benzineverbruik doet raar. Wisselt met een hele liter per 100km op exact dezelfde rit en exact dezelfde snelheid
- Vermoedelijk koplampje rechts niet chill meer, knipperlicht doet t niet meer en is al gecheckt. Gok dat contactje in de koplamp afgeknapt is.
Anyway, meer (horror) plaatjes en verhalen.
Vlak na aanschaf gaf de ECU een P0170 storing. Bluetooth ELM diagnosereader gekocht en Torque geinstalleerd om alles maar te monitoren. (P0170 is echt een klote code om te diagnostiseren)
Luchtmassameter vervangen, hielp niks. Voorste lambdasonde vervangen, nogsteeds nada.
Meermaals op zoek geweest naar een vacuumlek en niks kunnen vinden.
Uiteindelijk toch de kleppendeksel er maar af getrokken en tot m'n verbazing had de verkopende garage de kleppendeksel er op zo'n verwrongen manier tussen gezet (ze hadden gezegd 'm te hebben vervangen ivm lekkage) dat een stuk afgesneden was tussen deksel en blok. Sja dan heb je wel een vacuumlek, en nog wel zo ver van de intake dat er op spuiten met remmenreiniger geen effect heeft op het gedrag van de motor.
Naja, dat opgelost. Verbruik zakte al een beetje, dus dat was prettig.
Hoe de oliefilter er uit is gekomen:
Hoe de bougies er aan toe waren (0,9mm gap normaal, deze waren afgefikt tot +/- 2mm en verzopen in de olie van het gare kleppendekselpakking):
Plus nog wat andere onderhoudszaken gedaan (luchtfilter, benzinefilter, interieurfilter enzo).
Inmiddels staat het verbruik gemiddeld een halve liter op de 100km lager.
Van ruim 8L/100km (hoogste: 8,18) aan t begin naar 7,75L/100km na het kleppendekselpakking, en na de onderhoudsbeurt (o.a. verse olie) is het iets minder dan 7,5L/100km (laagste 7,20). Gerekend over 15 tankbeurten, ongeveer 625 liters.
Ik kruip nu naar de 0,75L/100km gemiddelde besparing wegens reparaties en onderhoud.
Opzich geen heel gek getal voor een vrij grote auto en een redelijk krachtig blok, maar toch klopt er nog iets niet.
Ik rij vaak hetzelfde stuk snelweg (rustige weg, weinig afremmen/optrekken) met 120kmh op de cruisecontrol. De vebruiksmeter op het display is bij Opel (naar mijn weten) redelijk acuraat te noemen, en die heb ik dan ook regelmatig aan staan.
Wat daar aan opvalt, is dat ik de ene rit constant hoog (7,5-8,5L op 100km) zit in het verbruik en de andere rit constant laag (6,5-7,5L op 100km). Gewoon een hele liter op 100km verschil.
Het wisselt eigenlijk nooit gedurende de rit. Alsof hij wakker wordt uit z'n slaap en dan soms met het verkeerde been uit bed is gestapt, en dat humeur blijft tot hij weer een tukkie mag doen.
Daarna is het de gok met welk been hij uit bed komt bij de volgende rit.
Ik dacht pas nog gespot te hebben dat hij laag ging zitten nadat ik vol gas de oprit op ging (korte oprit, even aanpoten, 5000rpm+ in zn 3), maar dat effect heb ik niet meer kunnen repliceren.
Wat wel goed te zien is, is dat het vanaf het moment van starten dus al zo is. En dan zet je 'm weg om een tijdje later weer in de auto te stappen en dan is het verbruik precies andersom als de vorige rit.
Kortom, heel vaag, en ik zat pas al te denken of het niet misschien aan de VVT kan liggen. Verstopte oliekanalen ofzo, wat verklaarbaar zou zijn wegens de totaal gedesintegreerde oliefilter en gitzwarte olie. Dus vandaar de vraag bovenaan. Waar zitten die filters?

Of anders aan de wervelkleppen van de Twinport intake? maar die zijn elektrisch geregeld toch? Misschien n likje olie ergens? zwaar lopende actuator/servo?
[
Voor 3% gewijzigd door
McKaamos op 05-03-2019 12:53
]