• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

MIVD schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:03:
Binnenkort wil ik een Renault Mégane Estate aanschaffen. Zijn er tips vanuit jullie Renault experts waarop ik moet letten?

Ik hoorde bijvoorbeeld dat sommige Renault TCe motoren voor storingen zorgen, maar na welk bouwjaar is dat bijvoorbeeld opgelost?

Mijn zoektermen op dit moment zijn:

- Bouwjaar vanaf 2018
- KM tot 60K
- Budget tot 16K EUR
- Benzine
- Schakel / Automaat
En? Leveren deze zoekcriteria ook redelijk wat resultaten op?

Testing, one, two ...

• MIVD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-01 12:29
Ja zeker! Alleen ik kom overal de TCe motor tegen..en weet dus niet of dat erg is..

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:07
MIVD schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:44:
Ja zeker! Alleen ik kom overal de TCe motor tegen..en weet dus niet of dat erg is..
Dat zijn gewoon de turbo motoren van Renault, die zitten al 10-15 jaar in heel veel Renaults.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-03 19:31
Ben benieuwd of je voor dat budget een megane estate gaat vinden.
Een jaar geleden lukte het mij niet met die eisen, of een hele kale uitvoering.
De prijzen zijn inmiddels weer aardig gestegen.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:08
Ik heb dus een Renault Clio hybrid 2021 sinds een paar weken. Ga nu eindelijk dat infotainment systeem uitzoeken en ben echt stomverbaasd.

Het lijkt wel alsof ze bewust hebben gedacht: hoe kunnen we de bestuurder lekker dwars zitten ??

Bijvoorbeeld 1 knop verborgen achter 3 puntjes. Terwijl de enige optie reset is.

Of de rijmodus: je hebt My Sense, Sport en Eco. Maar wat je ook instelt, als je de auto start heb je altijd My Sense. Wtf?

Radio op DAB ingesteld, maar je krijgt altijd FM voorgeschoteld.

Het scherm indelen, ik lijn alles onder uit, ipv boven, dichter bij mijn hand. Maar het item navigatie (en zo wel meer) mag niet 3 rijen groot zijn. Dus heb ik nu een zwarte leegte op mijn scherm boven.

En over die rijmodus, je kan alleen wat lichtkleurtjes en felheid instellen. Verder vrijwel niks. Bij MultiSense kan ik bij aandrijving niet voor Eco kiezen bijvoorbeeld. Alleen besturing en kleurtjes.
Bij Ecomodus kan ik echt alleen kleurtjes kiezen.

Dus dat is toch eigenlijk gewoon een grote grap? En waarvoor heb je dan meerdere gebruikers? Ook gek als je zo weinig erin kan opslaan en nieteens de rijmodus wordt onthouden.

Hoe doen anderen dit?

Ook bizar: kaartupdate zegt 200 MB, 2021.12, maar ik kan helemaal niks aanklikken.
Mijn eigen huisadres is in 2017 opgeleverd. De straat bestaat niet eens in de navigatie.. ondanks dat de auto van bouwjaar 2021 is.

De auto zelf vind ik echt heerlijk hoor. Maar dit infotainment systeem is ongelooflijk slecht.. het is natuurlijk allemaal closed source dus vast geen alternatief mogelijk?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Jazco2nd schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:26:
Ik heb dus een Renault Clio hybrid 2021 sinds een paar weken. Ga nu eindelijk dat infotainment systeem uitzoeken en ben echt stomverbaasd.

Het lijkt wel alsof ze bewust hebben gedacht: hoe kunnen we de bestuurder lekker dwars zitten ??

Bijvoorbeeld 1 knop verborgen achter 3 puntjes. Terwijl de enige optie reset is.

Of de rijmodus: je hebt My Sense, Sport en Eco. Maar wat je ook instelt, als je de auto start heb je altijd My Sense. Wtf?

Het scherm indelen, ik lijn alles onder uit, ipv boven, dichter bij mijn hand. Maar het item navigatie (en zo wel meer) mag niet 3 rijen groot zijn. Dus heb ik nu een zwarte leegte op mijn scherm boven.

En over die rijmodus, je kan alleen wat lichtkleurtjes en felheid instellen. Verder vrijwel niks. Bij MultiSense kan ik bij aandrijving niet voor Eco kiezen bijvoorbeeld. Alleen besturing en kleurtjes.

Dus dat is toch eigenlijk gewoon een grote grap? En waarvoor heb je dan meerdere gebruikers? Ook gek als je zo weinig erin kan opslaan en nieteens de rijmodus wordt onthouden.

Hoe doen anderen dit?

Ook bizar: kaartupdate zegt 200 MB, 2021.12, maar ik kan helemaal niks aanklikken.
Mijn eigen huisadres is in 2017 opgeleverd. De straat bestaat niet eens in de navigatie.. ondanks dat de auto van bouwjaar 2021 is.

De auto zelf vind ik echt heerlijk hoor. Maar dit infotainment systeem is ongelooflijk slecht.. het is natuurlijk allemaal closed source dus vast geen alternatief mogelijk?
Ja volgens mij zijn 'Sport' en 'Eco' inderdaad nodig als je wat mechanische (of eigenlijk elektronische gas) aanpassingen wilt doorvoeren én wilt behouden. Gelukkig zit er wel een gemakkelijke wissel-van-profiel-want-wij-Fransozen-weten-dat-dit-eigenlijk-ook-voor-geen-meter-werkt-knopje. En inderdaad, je kunt niet in Sport starten, maar ik dacht dat starten in Eco wel kon (of ook niet?).

Bij mij werkt DAB wel gewoon altijd (m.u.v. zeer selectieve gebieden), één of twee keer gehad (en parkeergarages) in een jaar tijd. Hij schakelt in een parkeergarage dan automatisch over op dezelfde zender op FM (indien beschikbaar) en schakelt ook weer terug. Ik denk dat je een instelling ergens 'fout' hebt staan die dat bewerkstelligd.

Schermindeling heb ik eerst ook heel verfijnd geprobeerd, maar dat werkte eigenlijk ook gewoon niet echt. Heb uiteindelijk een paar handige zaken er in gezet en dat is het wel.

Volgens mij (hoop ik voor die eigenaren althans) dat je met een wat duurdere uitvoering je profiel kunt koppelen aan de sleutel. En wanneer je ook een elektrische stoel hebt én de spiegels gekoppeld kunnen worden aan een profiel je op die manier je eigen instellingen hebt.

Mijn vriendin en ik waren het zat na een maandje en hebben gewoon voor één profiel gekozen, mede omdat het wisselen tussen profielen weer bizar omslachtig is met bevestigingen en het in onze uitvoering dus ook niet per sleutelkaart afgesteld wordt.

Kaarten zijn wat mij betreft wel goed, koppelt met Google Maps dus ik heb altijd de laatste info en tevens ook telefoonnummers van bedrijven die ik direct kan bellen. Maar langere ritten is het toch telefoon aansluiten voor Android Auto dus dan gebruik ik het niet.

• Jazco2nd
@True helaas starten gebeurd alleen in "My Sense", niet Eco.
Koppelen aan sleutels is geen optie. We hebben 2 van die hele dikke creditcard formaat sleutels. Eentje is dus reserve.

Wat een absolute ondingen zijn dat. Ik vind dat een nog sterker minpunt dan het infotainment systeem. Je kan het niet aan een sleutelbos hangen (geen ringetje) en het is belachelijk groot. Heeft verder exact dezelfde functie als die druppel dingen die de meeste andere autos hebben (incl onze Ford Fiesta). Die zijn een stuk kleiner en kunnen prima aan je sleutels hangen.

We hebben 1 van de meest uitgebreide modellen, Series Limitee. Maar geen elektrische stoel. In een Clio misschien ook beetje gek.
Buitenspiegels zijn elektrisch maar niet per profiel.

Ik denk dat wij ook voor 1 profiel gaan, want van de 15 dingen die je op je homescreen kan indelen zijn er maar 5 die toegevoegde waarde hebben. Om dan een ander profiel te maken puur voor hoe je 5 items weergeeft slaat nergens op.

Goed voorbeeld is ADA, dat lijkt een interactieve animatie maar is gewoon een statische koppeling naar de instellingen (die je maar eenmalig hoeft in te stellen).

Snap niet hoe je zo een geweldige auto kan bouwen en dan dit systeem ontwerpt.

Ooh nog zoiets geks: de visualisatie waarmee je ziet welke motor actief is en of stroom wordt geleverd richting aandrijving of accu, die is dus diep verstopt in de instellingen.
Het is een vrij kleine animatie (had duidelijker gekund), die makkelijk op een homescreen had gepast, maar dat kan dus juist weer niet! Heel dom.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Jazco2nd schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:51:
@True helaas starten gebeurd alleen in "My Sense", niet Eco.
Koppelen aan sleutels is geen optie. We hebben 2 van die hele dikke creditcard formaat sleutels. Eentje is dus reserve.

Wat een absolute ondingen zijn dat. Ik vind dat een nog sterker minpunt dan het infotainment systeem. Je kan het niet aan een sleutelbos hangen (geen ringetje) en het is belachelijk groot. Heeft verder exact dezelfde functie als die druppel dingen die de meeste andere autos hebben (incl onze Ford Fiesta). Die zijn een stuk kleiner en kunnen prima aan je sleutels hangen.

We hebben 1 van de meest uitgebreide modellen, Series Limitee. Maar geen elektrische stoel. In een Clio misschien ook beetje gek.
Buitenspiegels zijn elektrisch maar niet per profiel.

Ik denk dat wij ook voor 1 profiel gaan, want van de 15 dingen die je op je homescreen kan indelen zijn er maar 5 die toegevoegde waarde hebben. Om dan een ander profiel te maken puur voor hoe je 5 items weergeeft slaat nergens op.

Goed voorbeeld is ADA, dat lijkt een interactieve animatie maar is gewoon een statische koppeling naar de instellingen (die je maar eenmalig hoeft in te stellen).

Snap niet hoe je zo een geweldige auto kan bouwen en dan dit systeem ontwerpt.

Ooh nog zoiets geks: de visualisatie waarmee je ziet welke motor actief is en of stroom wordt geleverd richting aandrijving of accu, die is dus diep verstopt in de instellingen.
Het is een vrij kleine animatie (had duidelijker gekund), die makkelijk op een homescreen had gepast, maar dat kan dus juist weer niet! Heel dom.
Ik heb dezelfde sleutels, an sich niet een probleem voor mij ze passen prima naast mijn pasjes houder in de broekzak. Bij mijn vriendin verdwijnt die in de handtas om er pas weer uit te komen als ze weer thuis is.
Die sleutels hebben wel meerdere functies, even los van het ringetje waarmee ze wel aan iets kunt vastmaken (oké niet heel handig ..) kun je ze ook indien nodig open drukken om de ouderwetse sleutel te pakken. Mocht je batterij leeg zijn óf je accu en je zou de motorkap moeten openen. Dan werkt die volgens mij ook nog met NFC in de middenconsole bij de handrem om de auto te kunnen starten wanneer je een lege batterij hebt. Dit laatste weet ik niet zo heel zeker overigens.
Het keyless entry-systeem met de sleutel is oprecht fenomenaal te noemen die werkt bij mij echt in 100% van de gevallen.

Maar zo'n geweldige auto ;) heb je toevallig al een keer de kofferbak geopend, een aparte hendel die je niet kunt gebruiken om de bak mee los te trekken. Ik denk dat die ontwerper inmiddels al ergens in de Atlantische oceaan gedumpt is, wat een gompie.

Wat ik wel echt bezwaarlijk vind is de lane-assist en lane-control systemen. Die werken niet lekker, niet goed, niet praktisch en ondeugdelijk. Je kunt er niet op vertrouwen (oké het is assist ..) maar het werkt sowieso pas vanaf een hogere snelheid, dus een 60 of 70 weg pak je al niet mee. En een 80 weg is meestal te moeilijk omdat die de belijning niet goed kan detecteren (met de dubbele belijning van tegenwoordig althans). Mijn Yaris uit 2021 deed dat echt vele malen beter.

Al met al zijn mijn lange ritten ondanks het ontbreken van ACC voor mij best comfortabel op de snelweg. Genoeg vermogen met de 1.5l motor en erg goed licht (met de led dimlichten). Voor de relatief lage fiscale waarde is die voor mij in de bijtelling ook nog gunstig (voor 200€ netto/mnd kan ik echt geen vergelijkbare auto rijden).

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-03 19:00
Binnenkort wil ik een Renault Mégane Estate aanschaffen. Zijn er tips vanuit jullie Renault experts waarop ik moet letten?

Ik hoorde bijvoorbeeld dat sommige Renault TCe motoren voor storingen zorgen, maar na welk bouwjaar is dat bijvoorbeeld opgelost?

- Bouwjaar vanaf 2018
- KM tot 60K
- Budget tot 16K EUR
- Bezine
- Schakel / Automaat
Ik heb een Megane IV van 2018 met TCe 1.2 motorblok. 2,5 jaar geleden aangeschaft bij een Renault dealer met 30.000 km op de teller. TCe 100 uitvoering zonder al te veel extras, trekhaak en DAB+ en Android Auto waren mijn eisen ;).
2,5 jaar geleden 16 K euro voor betaald met een jaar garantie. Zonder op occasion sites te zoeken lijkt me dat je nu voor dat bedrag ook een heel eind moet kunnen komen :+

Auto gekocht nadat ik bij mijn nieuwe baan geen leaseauto meer had. Daarvoor 6 jaar lang 380.000 km gereden met 2 Meganes van de 3e generatie. Ontzettend betrouwbare auto's, de enige leaseauto waarbij ik 0 keer ongepland naar de dealer moest. Een eigen auto moest dus zonder twijfel weer een Megane zijn :)

Hartstikke tevreden mee. Ondertussen 75.000 km op de teller. Enige onverwachte onderhoud is een leeg aircosysteem geweest.
Fora zijn niet unaniem positief over de TCe 1.2. Grootste problemen zijn vervuiling van de kleppen door directe inspuiting en problemen met de distributieketting bij (denk ik) hogere kilometerstanden.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

chielmi schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:03:
[...]

Ik heb een Megane IV van 2018 met TCe 1.2 motorblok. 2,5 jaar geleden aangeschaft bij een Renault dealer met 30.000 km op de teller. TCe 100 uitvoering zonder al te veel extras, trekhaak en DAB+ en Android Auto waren mijn eisen ;).
2,5 jaar geleden 16 K euro voor betaald met een jaar garantie. Zonder op occasion sites te zoeken lijkt me dat je nu voor dat bedrag ook een heel eind moet kunnen komen :+

Auto gekocht nadat ik bij mijn nieuwe baan geen leaseauto meer had. Daarvoor 6 jaar lang 380.000 km gereden met 2 Meganes van de 3e generatie. Ontzettend betrouwbare auto's, de enige leaseauto waarbij ik 0 keer ongepland naar de dealer moest. Een eigen auto moest dus zonder twijfel weer een Megane zijn :)

Hartstikke tevreden mee. Ondertussen 75.000 km op de teller. Enige onverwachte onderhoud is een leeg aircosysteem geweest.
Fora zijn niet unaniem positief over de TCe 1.2. Grootste problemen zijn vervuiling van de kleppen door directe inspuiting en problemen met de distributieketting bij (denk ik) hogere kilometerstanden.
Ik denk dat je niet scherp hebt hoe hard de autoprijzen omhoog gegaan zijn tijdens en door covid.
19 stuks uit 2018 met 20-40dkm twee stuks onder de 16k te vinden. Over alle 19 is de gemiddelde prijs 22.200€.

Ik heb voor covid een Fabia gekocht, tijdens covid verkocht en heb er 15% winst op gemaakt.

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-03 19:00
True schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:14:
[...]

Ik denk dat je niet scherp hebt hoe hard de autoprijzen omhoog gegaan zijn tijdens en door covid.
19 stuks uit 2018 met 20-40dkm twee stuks onder de 16k te vinden. Over alle 19 is de gemiddelde prijs 22.200€.

Ik heb voor covid een Fabia gekocht, tijdens covid verkocht en heb er 15% winst op gemaakt.
Waarschijnlijk heb je gelijk ;). Ik heb de Megane redelijk aan het begin van de Corona crisis gekocht bij een Renault dealer in Lelystad die een gigantische hoeveelheid occasions had staan. Op dat moment lag de hele markt op z'n gat en had ik een topdeal.

• El-Loco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:22
Ik heb een technische uitdaging, volgens mij is hier ook gelegenheid voor basis-raad. Betreft een Mégane III uit 2010.

Ik had daar een Parrot in zitten (laten inbouwen) maar heb die weer verwijderd. Sindsdien heb ik geen stroom meer op de radio, en (toeval?) ook niet meer op de sigarettenaansteker. Het TomTom-scherm bovenin staat vast op de tijd en de buitentemp.

Het snoer lijkt onaangetast, dus wilde ik naar de zekeringen kijken. Alleen er zitten 3x zoveel zekeringen in dan wat de handleiding omschrijft. Iemand tips hoe nu verder? Een nieuwe aanpak mag natuurlijk ook. :)

• Jazco2nd
@True je weet dat alles wat jij beschrijft ook gewoon met de veel kleinere druppelsleutels gebeurd met andere autos? Allemaal exact hetzelfde. Er is dan ook niks veranderd op dit gebied tov vorige auto. Behalve dat ik nu een joekel heb. Mijn pasjeshouder is een Slimmy Classic, leer, voel je vrijwel niet in de broekzak. Dit erbij is niet prettig.
Het formaat is dus niet op basis van de functies uit te leggen.
Bij mijn oude auto had ik dezelfde knopjes, de echte sleutel zat er ook in verstopt en er zat ook zo'n chip erin voor de herkenning.

kofferbak weet ik niet wat je bedoeld. Gaat met remote of het knopje boven kenteken van het slot en vervolgens til je hem gewoon open?
Ik rij inmiddels 18 jaar en ben niet anders gewend? Misschien ander model?
Dicht kan via de horizontale hendel of gewoon met de hand. Hendel zit weliswaar maar aan 1 kant. Bedoel je dat?

Lane Assist was bij mijn Ford Fiesta (2018) juist heel agressief, stuur ging extreem tegen sturen, vrij moeilijk om tegenin te gaan.
Maar die auto stuurde ook automatisch (ik noem dat geen correctie meer, auto hield zichzelf binnen de lijntjes zonder dat ik iets deed) soms ging dat mis. Dan ruk je aan het stuur om niet in de vangrail te belanden!
Met name A10 Zuid, afrit naar West, steevast wilde die auto mij de vangrail op laten rijden die ineens uit de grond komt in een bocht.
Dan vind ik de Clio op dit gebied wel prettig, stukje subtieler. Maar het zou mooi zijn als dit instelbaar was.
Dat vanaf 70km/u ontdekte ik vandaag pas. Ongelooflijk.

Geen idee wat de volgende auto dan wordt (ik voorspel dat je in +/- 2026 een compacte EV occasion van 2024 voor 25K kan kopen met alle opties). Ik dacht aan de komende Renault 5 maar nu niet meer met hun rare by design dingen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Jazco2nd schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:59:
@True je weet dat alles wat jij beschrijft ook gewoon met de veel kleinere druppelsleutels gebeurd met andere autos? Allemaal exact hetzelfde. Er is dan ook niks veranderd op dit gebied tov vorige auto. Behalve dat ik nu een joekel heb. Mijn pasjeshouder is een Slimmy Classic, leer, voel je vrijwel niet in de broekzak. Dit erbij is niet prettig.
Het formaat is dus niet op basis van de functies uit te leggen.
Bij mijn oude auto had ik dezelfde knopjes, de echte sleutel zat er ook in verstopt en er zat ook zo'n chip erin voor de herkenning.

kofferbak weet ik niet wat je bedoeld. Gaat met remote of het knopje boven kenteken van het slot en vervolgens til je hem gewoon open?
Ik rij inmiddels 18 jaar en ben niet anders gewend? Misschien ander model?
Dicht kan via de horizontale hendel of gewoon met de hand. Hendel zit weliswaar maar aan 1 kant. Bedoel je dat?

Lane Assist was bij mijn Ford Fiesta (2018) juist heel agressief, stuur ging extreem tegen sturen, vrij moeilijk om tegenin te gaan.
Maar die auto stuurde ook automatisch (ik noem dat geen correctie meer, auto hield zichzelf binnen de lijntjes zonder dat ik iets deed) soms ging dat mis. Dan ruk je aan het stuur om niet in de vangrail te belanden!
Met name A10 Zuid, afrit naar West, steevast wilde die auto mij de vangrail op laten rijden die ineens uit de grond komt in een bocht.
Dan vind ik de Clio op dit gebied wel prettig, stukje subtieler. Maar het zou mooi zijn als dit instelbaar was.
Dat vanaf 70km/u ontdekte ik vandaag pas. Ongelooflijk.

Geen idee wat de volgende auto dan wordt (ik voorspel dat je in +/- 2026 een compacte EV occasion van 2024 voor 25K kan kopen met alle opties). Ik dacht aan de komende Renault 5 maar nu niet meer met hun rare by design dingen.
Mwah ik ben het niet helemaal met je eens dat de sleutels kleiner zijn. Ik ken bijv. de keyless entry van VAG en dat is wel meer een sleutel, maar die is dan ook weer wat dikker. Als ik zo online zoek lijkt die van Ford daar ook wel een beetje op qua formaat. Renault heeft dan een elegantere sleutel, maar het moet je maar net passen denk ik. Persoonlijk had ik denk ik liever ook een andere form gehad.

M.b.t. de kofferbak bedoel ik dat de handmatige knop voor openen niet gebruikt kan worden om de kofferbak mee omhoog te drukken. Je moet dus eerst naar de knop reiken, daarna naar de opening in de kofferbak waar je de kofferbak mee kunt vast pakken. Andere auto's hebben gewoon één voor beide, waardoor je niet twee keer moet grijpen.

• Jazco2nd
True schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:17:
[...]

M.b.t. de kofferbak bedoel ik dat de handmatige knop voor openen niet gebruikt kan worden om de kofferbak mee omhoog te drukken. Je moet dus eerst naar de knop reiken, daarna naar de opening in de kofferbak waar je de kofferbak mee kunt vast pakken. Andere auto's hebben gewoon één voor beide, waardoor je niet twee keer moet grijpen.
Aha! Helemaal mee eens. Weer zoiets doms.. pff.

Ik ging voor de Clio na op vakantie met de hybride gereden te hebben, Ibiza. Dankzij de heuvels superweinig benzine verbruikt en het reed heerlijk. Voor het eerst een compact die lekkerder reed dan de Fiesta.
Wilde absoluut geen Toyota, maar wel iets zuinigers en de Fiesta zat al op 98.000 dus dan krijg je nog net een mooie inruilwaarde.
Dus de Clio was een no brainer toen deze versie voorbij kwam in een alert van Gaspedaal.
Maar dit soort dingetjes waren bij Ford echt veel beter geregeld. Jammer dat Ford helemaal geen compacte autos meer gaat maken. Alleen nog hele grote autos.

[Voor 3% gewijzigd door Jazco2nd op 02-01-2023 23:29]

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

RIP Sammy 20-12-2021

- Bouwjaar vanaf 2018
- KM tot 60K
- Budget tot 16K EUR
- Bezine
- Schakel / Automaat
Let ook op originele Nederlandse auto's op kenteken gezet, en niet geïmporteerde auto's die eerst op buitenlands kenteken hebben gestaan. RDW (en NAP pas) zal een niet controleerbare kilometerstand op geven, dit gaat gevolgen hebben voor je inruilwaarde voor als je de auto verkoopt (los van de fabrieksgarantie).

Renault Clio Estate 1.2 TCE EDC 120pk Zen met aan de haak een Caravelair Antares Titanium 390
gambieter schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:51 Stelletje idioten zijn bezig met de dekstoelen van de Titanic te reorganiseren terwijl het schip zinkt.

Jazco2nd schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:26:

Hoe doen anderen dit?

Het is jammer dat in de Clio nog niet het Open R systeem zit (het Google systeem), dat is echt een verademing t.o.v. eigenlijk alle entertainment die voorheen standaard in auto's gepropt werd. Ik verwacht dat dat systeem wel in de fase 2 standaard word. Voor kaarten zou ik lekker android auto of carplay gebruiken, dat werkt altijd beter dan geïntegreerde navigatie.

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

RIP Sammy 20-12-2021

aReaRe schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:45:
En de SPH-EVO62DAB-CLIO van Pioneer is besteld, installatie ergens medio 3e week oktober.
En deze is afbesteld, ook niks aanbetaald. Alle lof voor AST Lelystad.
Iedere keer werd de levering uitgesteld door Pioneer, dus ik blijf de Media Nav fabrieksradio gebruiken.

Renault Clio Estate 1.2 TCE EDC 120pk Zen met aan de haak een Caravelair Antares Titanium 390
gambieter schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:51 Stelletje idioten zijn bezig met de dekstoelen van de Titanic te reorganiseren terwijl het schip zinkt.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

rant
Renault Clio dec 2021, 15dkm op de teller. Verkregen in maart 2022 met 150km op de teller als poolauto (niet zelf gekozen dus mogelijk is mijn rant iets kritischer).

Rare fratsen en elektrische verstoringen:
  • Achteruitrijsensor die heel frequent akoestische signalen laat klinken (alsof iets er tegenaan staat) en dan uit gaat (+/- 5x maar inmiddels al maanden niet meer).
  • Achteruitrijsensor die heel frequent akoestische signalen laat klinken (alsof iets er tegenaan staat) en dan niet uit gaat en pas uit gaat als je weer schakelt naar een andere versnelling en wel weer werkt als je terugschakelt naar de achteruitversnelling (+/- 4x maar ook al heel lang niet gezien).
  • Achteruitrijsensor die überhaupt niet actief wordt bij schakelen naar de achteruitversnelling (geen aanpassing van scherm met optische weergave van afstand en geen akoestische signalen) en weer werkt bij schakelen naar een andere versnelling en terugschakelt naar de achteruitversnelling (+/- 3x).
  • Richtingaanwijzer die zeer sporadisch geen akoestische signalen laat klinken (+/- 5x).
  • Rode melding en akoestische signalen bij wegrijden iets in de trant van "elektrische verstoring rij niet verder" die na enkele seconden weggaat (+/- 5x).
  • Gehele infotainmentsysteem welke gedurende een rit ineens volledig uitschakelt en uit zichzelf herstart wat in dit geval zo'n 30 à 40 seconden duurt (3x).
  • De navigatie die niet geopend kan worden via een shortcut (tile) op het hoofdscherm én niet geopend kan worden via de navigatieknop in het snelstartscherm. Andere tiles werken wel en vingerdrukken worden wel herkent. Meerdere uit- en inschakelpogingen van zowel het infotainmentsysteem én de motor én het sluiten van de auto op afstand over twee dagen lossen niets op. Op de derde dag werkt het weer (1x).
  • SOS-systeem welke een storingsmelding geeft.
  • Achteruitrijsensor die überhaupt niet actief wordt bij schakelen naar de achteruitversnelling (geen aanpassing van scherm met optische weergave van afstand en geen akoestische signalen) en weer werkt bij schakelen naar een andere versnelling en terugschakelt naar de achteruitversnelling momenteel niet op te lossen en afspraak bij de dealer gemaakt. edit: blijkbaar heeft auto de parkeersensoren uitgeschakeld was met de menu optie weer in te schakelen, wel komisch gezien wij hier absoluut niet aangezeten hebben.
  • De melding dat er een nieuwe software update geïnstalleerd is. Die kun je wegdrukken en dan is die weer terug bij de volgende start van de motor.
Het probleem is dat (vanuit mijn perspectief als IT'er) dit soort rare vage en tevens niet reproduceerbare problemen gewoon zeer matig oplosbaar zijn én tot aan deze week niet aanbleven én tevens ook niet mijn tijd waard zijn om hier een melding van te maken en iemand naar te laten kijken.

Renault :')

[Voor 6% gewijzigd door True op 07-02-2023 22:43]

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Iemand bekend met het probleem bij de Clio dat de koplampen even minder dan een seconde dimmen en weer aangaan bij gebruik van je knipperlicht? Wanneer ik mijn knipperlicht aanzet is er niks aan de hand maar wanneer ik hem uitzet valt de verlichting van de koplampen minder dan een 1 seconde even uit..

Nu lijkt het alsof ik aan het seinen ben namelijk. Er zijn laatst nieuwe koplampen ingezet, heb een accu en dynamo die nog geen jaar oud zijn.

Betreft een Renault Clio uit 2018

" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.”

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

True schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:19:
rant
Renault Clio dec 2021, 15dkm op de teller. Verkregen in maart 2022 met 150km op de teller als poolauto (niet zelf gekozen dus mogelijk is mijn rant iets kritischer).

• Achteruitrijsensor die heel frequent akoestische signalen laat klinken (alsof iets er tegenaan staat) en dan uit gaat (+/- 5x maar inmiddels al maanden niet meer).
  • Achteruitrijsensor die heel frequent akoestische signalen laat klinken (alsof iets er tegenaan staat) en dan niet uit gaat en pas uit gaat als je weer schakelt naar een andere versnelling en wel weer werkt als je terugschakelt naar de achteruitversnelling (+/- 4x maar ook al heel lang niet gezien).
  • Achteruitrijsensor die überhaupt niet actief wordt bij schakelen naar de achteruitversnelling (geen aanpassing van scherm met optische weergave van afstand en geen akoestische signalen) en weer werkt bij schakelen naar een andere versnelling en terugschakelt naar de achteruitversnelling (+/- 3x).
  • Richtingaanwijzer die zeer sporadisch geen akoestische signalen laat klinken (+/- 5x).
  • Rode melding en akoestische signalen bij wegrijden iets in de trant van "elektrische verstoring rij niet verder" die na enkele seconden weggaat (+/- 5x).
  • Gehele infotainmentsysteem welke gedurende een rit ineens volledig uitschakelt en uit zichzelf herstart wat in dit geval zo'n 30 à 40 seconden duurt (3x).
  • De navigatie die niet geopend kan worden via een shortcut (tile) op het hoofdscherm én niet geopend kan worden via de navigatieknop in het snelstartscherm. Andere tiles werken wel en vingerdrukken worden wel herkent. Meerdere uit- en inschakelpogingen van zowel het infotainmentsysteem én de motor én het sluiten van de auto op afstand over twee dagen lossen niets op. Op de derde dag werkt het weer (1x).
  • Achteruitrijsensor die überhaupt niet actief wordt bij schakelen naar de achteruitversnelling (geen aanpassing van scherm met optische weergave van afstand en geen akoestische signalen) en weer werkt bij schakelen naar een andere versnelling en terugschakelt naar de achteruitversnelling momenteel niet op te lossen en afspraak bij de dealer gemaakt.
Het probleem is dat (vanuit mijn perspectief als IT'er) dit soort rare vage en tevens niet reproduceerbare problemen gewoon zeer matig oplosbaar zijn én tot aan deze week niet aanbleven én tevens ook niet mijn tijd waard zijn om hier een melding van te maken en iemand naar te laten kijken.

Vanochtend naar de garage geweest.
Het was een menu-optie. 8)7 En dat is wel een leuke, want zowel ik als mijn vriendin hebben daar 100% niet aangezeten.
Maar om maar even te bevestigen wat voor troep er bij Renault de band af rolt, de dealer gaf aan dat ze vergeten waren mij een knopje te geven voor elektrisch inklapbare spiegels en die heb ik nu alsnog gekregen. Van de ene verbazing naar de andere hier. De andere problemen konden ze niet direct zien of oplossing (goh).

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:45
G_Dragon schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:09:
Iemand bekend met het probleem bij de Clio dat de koplampen even minder dan een seconde dimmen en weer aangaan bij gebruik van je knipperlicht? Wanneer ik mijn knipperlicht aanzet is er niks aan de hand maar wanneer ik hem uitzet valt de verlichting van de koplampen minder dan een 1 seconde even uit..

Nu lijkt het alsof ik aan het seinen ben namelijk. Er zijn laatst nieuwe koplampen ingezet, heb een accu en dynamo die nog geen jaar oud zijn.

Betreft een Renault Clio uit 2018
Klinkt als een massaprobleem of een kabelbreuk/niet goed vastzittende connector.

Nee, merp!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

PauseBreak schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:42:
[...]

Klinkt als een massaprobleem of een kabelbreuk/niet goed vastzittende connector.
Oke bedankt voor je reactie dan toch maar eens een afspraak gaan plannen met de garage, word wel pas na het weekend want we moeten Vrijdag met de auto naar de andere kant van Nederland dus kan hem deze week niet missen :D.

Gisteren heb ik er nog wel samen met mijn maat (hij werkt zelf al meer dan 10 jaar in de autowereld) naar gekeken en gecontroleerd of alle lampen goed vastzaten, maar kwamen niet veel verder vanwege weinig gereedschap die je normaal bij een garage wel hebt.

" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.”

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:02
Hopelijk zit ik in het juiste topic met mijn vraag.
Recentelijk mijn oog laten vallen op een Clio intense, 3 jaren oud. 360 graden camera, groot scherm. Eigenlijk veel meer opties voor hetzelfde geld in vergelijking met zijn concurrenten. Buiten de sport modus vind ik hem alleen vanaf stilstand wat lastiger optrekken, je moet veel gas geven.
Echter lees ik her en der dat er nogal wat problemen lijken te zijn met betrekking tot elektronica. Infotainment dat wegvalt, camera en sensoren die het niet doen, regelmatig meldingen dat de accu bijna leeg is.

Zijn dit bekende problemen bij deze uitvoering? Of pechgevallen? Want zonder fabrieksgarantie ga ik dit gokje denk ik niet nemen dan...

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:04
@champion16 Ik rijd nu sinds juli ‘22 een Clio IV Intens Estate uit 2019. Mijn keuze voor een Clio heb ik juist gemaakt, doordat deze generatie Clio’s geen problemen kent, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, en erg betrouwbaar zijn. Ik heb wel nog garantie tot juli ‘23, maar verwacht niet dat ik daar gebruik van ga maken. Wel ben ik in het begin een keer terug geweest voor een algehele uitlijning van de auto.

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11:50
Op zich fijne auto's die Renaults van de huidige generatie, maar met de elektronica kun je geluk of pech hebben. Wij hebben een Captur van 2 jaar oud en die heeft al een kapotte mild hybrid accu gehad, defecte interne computer en nu een sketchy spiegelcamera (geeft soms zwart beeld). Dat laatste wordt bij de beurt nog onder garantie gefixt, maar dan houdt de garantie wel op. Infotainment reboot ook wel eens spontaan. Dus qua betrouwbaarheid van de elektronica valt wel wat op af te dingen.

• PauseBreak
Dat is helaas bij steeds meer merken het geval. Je hebt wat geluk nodig met de elektronica. Daarom moet je bij een proefrit ook echt alles testen. Neem er echt even uitgebreid de tijd voor, pak de handleiding(en) erbij en controleer alle functies die je kunt controleren.

Nee, merp!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

RIP Sammy 20-12-2021

En controleer de onderhoud boekjes en de NAP pas @champion16 .

• Tripwire999
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-03 10:28
Wij gaan vanmiddag een proefrit maken met een occasion Renault Captur nadat mijn Aygo total loss is gereden op de A9 afgelopen maandag.. Nog tips waar ik op moet letten? Zoals @PauseBreak al schreef sowieso alle functies testen van het electronica systeem. Maar zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

• Trichoglossus
Mijn clio geeft de melding: stop en start controleren. Lampje op knopje op dashboard is ook rood.
Ik heb de stop en start functie in het verkeer nooit gebruikt.
Zal wel een gevalletje nieuwe accu worden na 6 jaar?

Met starten en rijden totaal geen problemen trouwens.
Dat is inderdaad je stop-start accu.

@Tripwire999 Ik zou ook even vragen naar de onderhoudshistorie en deze door nemen.

• Tripwire999
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-03 10:28
melcon schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:18:

@Tripwire999 Ik zou ook even vragen naar de onderhoudshistorie en deze door nemen.
ja ik heb net even zelf wat onderzoek gedaan (ook een kenteken check) en auto blijkt import te zijn uit Duitsland en de prijs dus lager zou moeten zijn dan de aangeboden prijs. Ze kunnen ook de KM stand niet garanderen dus dat zijn ook wat negatieve puntjes. Maar een goeie tip, ga ik zeker naar vragen!
Import is geen ramp maar dan is het zeker fijn als de onderhoudshistorie erbij zit, anders heb je helemaal geen inzicht.

• Trichoglossus
melcon schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:18:
In hoeverre kan ik daar nog mee blijven doorrijden? Ik neem niet aan dat de accu er binnen een week of 2 mee stopt?
Een gewone accu zal zeker niet kunnen qua systeem. Dat hele start en stop gebeuren had er niet in hoeven zitten. Net als de eco stand. Gewoon gas derop en gaan :+

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Trichoglossus schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:20:
[...]

In hoeverre kan ik daar nog mee blijven doorrijden? Ik neem niet aan dat de accu er binnen een week of 2 mee stopt?
Een gewone accu zal zeker niet kunnen qua systeem. Dat hele start en stop gebeuren had er niet in hoeven zitten. Net als de eco stand. Gewoon gas derop en gaan :+
Dagen tot jaren.
Punt is de accu is waarschijnlijk niet goed genoeg meer om genoeg kracht te hebben voor het frequent stoppen en starten v.d. motor t.b.v. brandstofbesparing wanneer je de auto in de vrij zet en de koppeling los laat. Maar tussen dat moment ('gezondheid v.d. accu') en accu is zo vergaan dat je niet meer normaal kunt starten zal normaliter echt wel een maand of twee zitten. Behalve als je accu op z'n laatste poten loopt.

Persoonlijk zou ik met vertrouwen deze maand een nieuwe accu zoeken en laten vervangen (bij mijn Fabia moest ik 'm laten inleren voor het stop/start systeem, geen idee of dat bij Renault moet).

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@melcon is dat een aparte accu voor stop/start of wordt daarvoor dezelfde accu gebruikt die ook de overige taken voor zijn rekening neemt? In mijn auto (tegenwoordig niet Renault), is dat namelijk een aparte accu.

Testing, one, two ...

Bij de Clio is dat nog één en dezelfde accu, voor het reguliere starten zal die vrijwel zeker nog jaren mee gaan. Voor start/stop zal die te snel ontladen c.q. niet snel genoeg laden of hij meet onvoldoende capaciteit. Je kan er inderdaad geen standaard accu inzetten maar een AGM/Gel accu. Dus let even goed op welke accu je haalt, inleren is niet nodig gelukkig.

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-03 13:44
ik had me eerder gemeld in dit topic (ergens 2022) voor een tweedehands Renault Megane.
Nog overwogen om een Volvo V70 te kopen of een Toyota Avensis, maar er is nu een Megane op mijn pad gekomen. Het gaat om een Megane Station uit 2010 met een 2.0 benzinemotor met automaat. Motorcode is M4R F7. Auto heeft 148.000 op de teller en word aangeboden voor nog geen €7000. Het is een Expression met Business pack

@melcon had eerder al gezegd dat de M4R geen slechte motor is (althans, hij staat niet bekend als een probleemgeval).

Zou dit een redelijk exemplaar kunnen zijn voor dit geld met deze kilometerstand? Of is dit te mooi om waar te zijn?

Was van plan om morgen te gaan bellen voor een proefrit....

• PauseBreak
Wees je er van bewust dat de automaat de Nissan CVT-bak is. Ik heb er eentje gehad (deze) en zuinig rijden en die automaat zijn geen goede vrienden van elkaar. Beter dan 1:11 werd het gewoon niet, zelfs niet met lang laten uitrollen etc.

Motor was verder prima, maar is een ongeblazen benzinemotor. Dus je hebt niet het koppel van de modernere turboblokken. Je komt echter prima mee met het verkeer maar het is geen strepentrekker.

Zelf zou ik zeggen dat het echt belangrijk is om te kijken of je goed kunt zitten in de stoelen van de Mégane III. Verder alles qua elektronica zo goed mogelijk nalopen. Aandachtspuntje, ook bij de Scénic III, is de aansluiting van de GPS-antenne waar wel eens wat water tussen wil lopen en dat gaat roesten na verloop van tijd. Gevolg is dat je navigatie er daardoor soms enkele honderden kilometers naast zit.

Daarnaast is de Mégane III slap geveerd aan de achterkant. Dit betekent dat je bij drempels wel eens wil nadeinen, maar meer dan 1x nadeinen is niet normaal. De achterveren zijn gevoelig voor breuken op het midden en bovenin de veer. Als een voertuig veel stadskilometers heeft gemaakt en dus veel drempels heeft gehad, even goed kijken hoe het met de vering is.
Als je graag wat minder slappe veren eronder wilt gooien dan kan dat. Er zijn genoeg aftermarket setjes te koop voor een redelijke prijs.

Pluspunt is trouwens wat mij betreft dat je echt veel troep in een Mégane kwijt kunt. Zeker de stationvariant is ideaal als je met je gezin onderweg bent. Ik kon meer meuk meeslepen in de Mégane dan nu in de C-klasse station.

Nee, merp!

• badkuip
Waarom noem je de stoelen specifiek? Ik ken de auto wel een beetje, heb een Megane 3 Bose in de lease gehad. Mij viel op dat de zitting gemaakt was voor Franse korte beentjes. Maar zo oncomfortabel als een Opel Astra is het zeker niet.

Goed punt over die automaat en het verbruik. Niet bij stilgestaan….

• El-Loco
badkuip schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:44:
ik had me eerder gemeld in dit topic (ergens 2022) voor een tweedehands Renault Megane.
Nog overwogen om een Volvo V70 te kopen of een Toyota Avensis, maar er is nu een Megane op mijn pad gekomen. Het gaat om een Megane Station uit 2010 met een 2.0 benzinemotor met automaat. Motorcode is M4R F7. Auto heeft 148.000 op de teller en word aangeboden voor nog geen €7000. Het is een Expression met Business pack

@melcon had eerder al gezegd dat de M4R geen slechte motor is (althans, hij staat niet bekend als een probleemgeval).

Zou dit een redelijk exemplaar kunnen zijn voor dit geld met deze kilometerstand? Of is dit te mooi om waar te zijn?

Of koop mijn 2010 Mégane Estate GT 😎

• PauseBreak
badkuip schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:10:
Waarom noem je de stoelen specifiek? Ik ken de auto wel een beetje, heb een Megane 3 Bose in de lease gehad. Mij viel op dat de zitting gemaakt was voor Franse korte beentjes. Maar zo oncomfortabel als een Opel Astra is het zeker niet.

Goed punt over die automaat en het verbruik. Niet bij stilgestaan….
Ik heb die auto .... 11 maanden (55k km) gehad. Nooit goed in kunnen zitten. Zitting te kort, en stoel in het algemeen on-Frans hard. Máár, de uitvoering die ik had, had er andere stoelen in zitten dan je in een Exception hebt zitten. Dus vandaar, let er goed op. Zou zonde zijn om er later achter te komen dat je toch niet lekker zit.

Nee, merp!

@badkuip Zou gewoon lekker gaan proef rijden, let even op de punten die pausebreak noemt, dat van de stoelen klopt, verschillende uitrustingniveau's hebben verschillende stoelen. Die M4R is verder een uitstekende motor met distributie ketting (en dan niet zoals bij peugeot/vw en sommige 0.9/1.2 tce's maar gewoon een fatsoenlijke degelijke ketting), dus je hoeft niet elke 5/6 jaar een riem te vervangen. Het is inderdaad geen turbo motor maar wel koppel rijker in het lage toeren gebied als de F4R (die weer meer vermogen heeft bovenin). De CVT moet je liggen, echt zuinig wordt het daar niet mee en hoe de motor soms op toeren gehouden kan worden kan ook storend zijn.

Daarom gewoon even proef gaan rijden, kijken wat je er vind en als je overtuigd bent dan lijkt mij een zeer scherpe prijs voor bouwjaar/km. stand gezien de Megane 3 nog steeds populair is omdat het gewoon goede auto's zijn, zeker in vergelijking met de concurrentie binnen het segment die veelal meer kosten voor minder uitrusting.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:01
Nu is bij de Clio (2019 geloof ik) van mijn vrouw de ontgrendeling van het rechterportier (soms) defect. Hij gaat dus af en toe niet automatisch open. Er kunnen natuurlijk wel dingen stuk gaan, maar ik vind het wél sterk dat ik precies hetzelfde gehad heb met mijn eigen Laguna (2010)...

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• psy
biobak schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:28:
Op zich fijne auto's die Renaults van de huidige generatie, maar met de elektronica kun je geluk of pech hebben. Wij hebben een Captur van 2 jaar oud en die heeft al een kapotte mild hybrid accu gehad, defecte interne computer en nu een sketchy spiegelcamera (geeft soms zwart beeld). Dat laatste wordt bij de beurt nog onder garantie gefixt, maar dan houdt de garantie wel op. Infotainment reboot ook wel eens spontaan. Dus qua betrouwbaarheid van de elektronica valt wel wat op af te dingen.
Vrij nieuwe auto's worden tegenwoordig eerder dan normaal total-loss verklaard omdat de electronica vroegtijdig de geest geeft en veel te duur is om te vervangen. Heb dit over BMW's gelezen maar het zal vast bij meer merken spelen.

Met al die grote schermen van tegenwoordig verbaast het me niet eigenlijk.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• psy
Heb nog een kleine update voor wat betreft de Laguna GT...mijn winterbanden waren van 2013 dus ik vond het wel eens tijd om ze vanwege ouderdom te vervangen (alle 4 nog boven de 4 mm).

Nu ik de nieuwe heb, valt me op hoe bizar zacht die nieuwe banden (Bridgestone Blizzak LM005) zijn in vergelijking met de oude banden. Terwijl ik die nog relatief zacht vond aanvoelen, nou, dat was dus helemaal niet zo. Volgende keer ga ik ze toch wat eerder vervangen want het is nu een stuk stiller in de auto en heb merkbaar meer tractie bij vlot wegrijden.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe leaseauto en mijn oog is gevallen op de Renault Arkana. Er is echter tussen modellen verschil in led koplampen, nl. led pure vision en performance led pure vision. Iemand een idee wat het verschil is? Kan er met Google niks over vinden...

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:52
Palomar schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:37:
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe leaseauto en mijn oog is gevallen op de Renault Arkana. Er is echter tussen modellen verschil in led koplampen, nl. led pure vision en performance led pure vision. Iemand een idee wat het verschil is? Kan er met Google niks over vinden...
De non-performance zitten alleen in de evolution, en wat het verschil is is nergens te vinden.
Dus als je al niet in de markt bent voor de instap uitrusting dan is het niet eens een issue, ik denk dat de marketing kreet performance interessanter lijkt dan dat het meer of beter licht opbrengt.
Ik heb hem ook overwogen voor de lease maar het is wel een hele smalle auto als je uit een Kadjar komt aangezien deze op het zelfde platform staat als een Clio/Captur.

• PauseBreak
kosz schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:18:
[...]

De non-performance zitten alleen in de evolution, en wat het verschil is is nergens te vinden.
Dus als je al niet in de markt bent voor de instap uitrusting dan is het niet eens een issue, ik denk dat de marketing kreet performance interessanter lijkt dan dat het meer of beter licht opbrengt.
Ik heb hem ook overwogen voor de lease maar het is wel een hele smalle auto als je uit een Kadjar komt aangezien deze op het zelfde platform staat als een Clio/Captur.
Ik kan je opmerking over een smalle auto niet goed plaatsen. Een Arkana is 1820mm breed, een Kadjar 1840mm. Dat is een verschil dat je in de praktijk niet zult merken.

Nee, merp!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

PauseBreak schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:35:
[...]

Ik kan je opmerking over een smalle auto niet goed plaatsen. Een Arkana is 1820mm breed, een Kadjar 1840mm. Dat is een verschil dat je in de praktijk niet zult merken.
Ze kunnen 'm wel zo breed (of smal) maken, maar de Clio V is gebouwd op het CMF-B HS platform en de Kadjar op het CMF-C/D platform.
Ik heb de specificaties niet, maar er zal ongetwijfeld verschil zitten in de ruimte tussen de stoelen links/rechts voor/achter de wielbasis e.d.

• kosz
PauseBreak schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:35:
[...]

Ga er maar eens inzitten, de armsteun is net zo breed als een trapleuning in een Arkana
Jij hebt het over spoorbreedte, ik over binnenruimte.

• PauseBreak
kosz schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:54:
[...]

Ga er maar eens inzitten, de armsteun is net zo breed als een trapleuning in een Arkana
Jij hebt het over spoorbreedte, ik over binnenruimte.
Ik heb het over de breedte van het voertuig. Dat is de breedte exclusief buitenspiegels. Spoorbreedte is iets anders. Als je het hebt over de binnenruimte dan heeft de Arkana meer ruimte in de breedte (1530mm) dan de Kadjar (1490mm).

Nee, merp!

psy schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:59:
Nu is bij de Clio (2019 geloof ik) van mijn vrouw de ontgrendeling van het rechterportier (soms) defect. Hij gaat dus af en toe niet automatisch open. Er kunnen natuurlijk wel dingen stuk gaan, maar ik vind het wél sterk dat ik precies hetzelfde gehad heb met mijn eigen Laguna (2010)...
Zo sterk is dat niet, de Clio maakt gebruik van dezelfde slot constructie :)

• Palomar
  • Niet online
kosz schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:18:
[...]

Ik ga idd ws. voor een Techno-uitvoering, maar was toch eens de verschillen aan het vergelijken. Die Evolution is nl. ook al behoorlijk compleet, want die overwoog ik ook. De Techno heeft vnl. mooiere velgen. Maar qua verlichting zal het dan idd niks uitmaken.

• kosz
PauseBreak schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:59:
[...]

Ik heb het over de breedte van het voertuig. Dat is de breedte exclusief buitenspiegels. Spoorbreedte is iets anders. Als je het hebt over de binnenruimte dan heeft de Arkana meer ruimte in de breedte (1530mm) dan de Kadjar (1490mm).
Maar heb je er wel eens ingezeten vanuit een Kadjar ? ik wel namelijk. Dit wordt ook veroorzaakt door de naar binnenlopende daklijn van de Arkana, het is ook wel te zien aan de afstand tussen de hoofdsteunen van de voorstoelen.
Verder hoeft het ook geen welles/nietes te worden, voor mij is de Arkana afgevallen en heb een Austral in bestelling staan 8)

• Palomar
  • Niet online
En qua smalle auto. Dat is idd wel een dingetje. De Arkana kwam eerst niet op mijn shortlist voor, omdat ik een grote gezinsauto zoek en de Arkana dat op het eerste gezicht niet lijkt. Toen ik ik bij de Renault-dealer toch eens erin ging zitten was ik toch wel positief verrast (ja, de middenarmsteun is idd smal ;)). Dat ie gebaseerd is op het Clio-onderstel zat nog steeds in mijn achterhoofd, maar toen ik eens ging meten was ie qua interieurafmetingen eigenlijk vergelijkbaar met mijn huidige Seat Leon station. De 2 binnenste ISOFIX-bevestigingen voor de kinderzitjes zitten ook precies op dezelfde afstand. Ook de bagageruimte is onder de hoedenplank vergelijkbaar. Ik heb kleine kinderen, dus beenruimte achterin is nog niet zo'n issue. Dan ga je ook kijken, hoe vaak zit je er alleen in en hoe vaak met het hele gezin. En hoe vaak heb je dan ook nog eens de volledige bagageruimte nodig (ja, een stationcar is ruimer als je bagage opstapelt tot boven de hoedenplank). Dat is bij vakanties 3-4 keer per jaar. Daarvoor heb ik ook een dakkoffer.

Terugkomend op de Arkana. Ik heb ook een proefrit gemaakt en vond echt dat je er heerlijk in zit, de hybride-aandrijving werkt erg prettig. Hij is minder rap dan mijn huidige 150PK met DSG-bak, maar het rijdt echt wel lekker door. Het alternatief was weer een VAG-groep station op benzine en vanwege de huidige prijzen viel een automaat niet meer binnen het budget. Ook wat Japanse/Koreaanse merken bekeken (Toyota/Kia), maar werd ik uiteindelijk niet super enthousiast van (komt allemaal een beetje gedateerd over). Een elektrische auto (bijv. VW ID4) was ook een optie, maar dan met de kleine batterij en dat durf ik nog niet aan. Een hybride auto met automaat was dan een goede tussenweg. Daarnaast ben ik ook altijd al gecharmeerd geweest van Franse auto's (ja, de Arkana wordt daar niet gemaakt ;)) en wilde het toch eens proberen. Heb nu best een goede deal liggen met veel opties, wat je bij VAG en andere merken niet krijgt voor dat geld. Wat ook meespeelt is de levertijd. De Arkana zou zo'n 6-9 maanden levertijd hebben. Van een Skoda Octavia station hoor je dat mensen er al anderhalf jaar op aan het wachten zijn.

[Voor 6% gewijzigd door Palomar op 08-02-2023 16:18]

• PauseBreak
kosz schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:09:
[...]

Maar heb je er wel eens ingezeten vanuit een Kadjar ? ik wel namelijk. Dit wordt ook veroorzaakt door de naar binnenlopende daklijn van de Arkana, het is ook wel te zien aan de afstand tussen de hoofdsteunen van de voorstoelen.
Verder hoeft het ook geen welles/nietes te worden, voor mij is de Arkana afgevallen en heb een Austral in bestelling staan 8)

[Afbeelding]
Ik heb in beide auto's gezeten en vond het geen noemenswaardig verschil. Wat ik wel een aardig verschil vond maken was de materialisering. Dat is bij de Austral toch echt wel beter voor elkaar, net als de isolatie. Maar in basis zijn het allebei prima auto's voor de lange afstand.

Nee, merp!

• kosz
Palomar schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:10:
Wat ook meespeelt is de levertijd
Dat zeker !
Skoda Octavia heeft mijn collega maar gecancelled, dat ging nu richting de 14 maanden na 2x leverdatum met 3 maanden verschuiven, net zoals een Opel Grandland X
Kia Sportage GT-line Plus PHEV heb ik serieus overwogen, maar die staat nu ook opeen levertijd 12 maanden+
Renault is nog te doen met 6-9 maanden dus ik moet nog even wachten op mn Austral Techno full-hybrid, die beviel mij prima na een proefrit. Heel wat anders 200PK hybrid tov mijn huidige Dci110 :P

• Palomar
  • Niet online
kosz schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:22:
[...]

Dat zeker !
Skoda Octavia heeft mijn collega maar gecancelled, dat ging nu richting de 14 maanden na 2x leverdatum met 3 maanden verschuiven, net zoals een Opel Grandland X
Kia Sportage GT-line Plus PHEV heb ik serieus overwogen, maar die staat nu ook opeen levertijd 12 maanden+
Renault is nog te doen met 6-9 maanden dus ik moet nog even wachten op mn Austral Techno full-hybrid, die beviel mij prima na een proefrit. Heel wat anders 200PK hybrid tov mijn huidige Dci110 :P
Die Austral is ook een mooie wagen, zeker! Viel bij mij helaas net buiten het budget. Terwijl de goedkoopste versie goedkoper is dan de Arkana die ik nu in bestelling heb. Zal wel met verwachte afschrijving te maken hebben oid...?

Maar qua ruimte zullen we het zien. Het is natuurlijk geen VW Up oid en vroeger gingen hele families op vakantie in een Eend, dus het is ook relatief hoe groot een auto is ;) Ik denk dat de Arkana voldoet voor ons gezin met 3 kleine kinderen waarvoor inmiddels geen grote kinderwagens meer hoeven te worden meegesleept (en waarbij ik de auto zelf ook nog mooi vind ;)). En als dat niet zo is gaat ie over 4 jaar toch weer weg ;)
Heb ook gekeken naar het goedkope ruimtewonder van Dacia (de Jogger). Rationeel gezien moet je zo'n auto halen als je goedkoop veel ruimte wil. Hij is ook erg compleet. Zag het als autoliefhebber toch niet zitten om het daar 4 jaar mee te moeten doen, want uiteindelijk is alles toch vrij basic. Ook al kan er veel meer mee.

• Palomar
  • Niet online
Hebben mensen ook ervaring met het Bose audiosysteem? Liefst in de Arkana, maar in andere modellen is het ws. vergelijkbaar? Er wordt niet heel goed omschreven wat het inhoudt, maar van de Bose site maak ik op dat er wel een 'fresh air' subwoofer bij zit. Klinkt dit ook echt beter dan het standaard systeem?
Heb bij mijn Seat destijds ook een premium soundsysteem besteld en dat klinkt vrij goed. Echter bij andere merken (bijvoorbeeld Kia) lees ik dan weer dat het premium systeem weinig toegevoegde waarde biedt.
Bose voegt zeker wel wat toe, het is nog geen high end natuurlijk maar wel aanzienlijk beter dan het standaard audio systeem. Echter audio is wel subjectief dus ik zou je willen aanraden om gewoon bij een dealer binnen te stappen en zelf te luisteren als je het echt heel belangrijk vind (er is vast een dealer te vinden waar een arkana met bose staat).

• badkuip
@PauseBreak @melcon @El-Loco Helaas, de Megane is het niet geworden.
De eerste auto waar we in gingen proefrijden was een Ford Focus en dat beviel zo goed dat we die gekocht hebben. Ik hoop niet dat ik mensen tegen het zere been stoot :P

De Focus is een hartstikke saaie auto in tegenstelling tot de Megane, die ik serieus wel mooier vindt.
Al met al blijven het stationwagons waarvan mij hart niet sneller gaat kloppen en gaat het ook om de aanschafprijs en de maandelijkse kosten. Die Ford's staan bekend dat ze lang meegaan dus hoop dat ik er een paar jaar geen omkijken naar heb.

• PauseBreak
Veel plezier ermee gewenst en ik hoop dat je er meer plezier van hebt dan ik destijds van mijn focus had (motor vervangen).

Nee, merp!

@badkuip Een Focus rijdt inderdaad erg lekker!

• El-Loco
Niks mis met een Focus!

• Palomar
  • Niet online
Ik heb inmiddels een Renault Arkana met E-Tech hybride motor besteld. Dit wordt voor mij de eerste auto met andere aandrijving dan de traditionele diesel/benzine-verbrandingsmotor. Ik was me daarom eens aan het inlezen hoe zo'n motor precies werkt. Ik heb er op gegoogeld en dan vind je vnl. de filmpjes/uitleg van Renault wat meer marketingmateriaal is dan een gedegen technische uitleg. Het werkt weer anders dan bijv. Toyota-hybrides, dus de uitleg daarvan is dan weer anders. Ik was vnl. benieuwd naar:

- Drijft de verbrandingsmotor de wielen ook rechtstreeks aan? Of werkt ie alleen als een soort aggregaat om de elektromotor(s) aan te drijven?

- Als de batterij leeg reekt (bijv. omdat je de hele tijd plankgas rijdt op de snelweg), heb je dan opeens minder vermogen en valt de snelheid/acceleratie terug? Of wordt de elektromotor altijd door de verbrandingsmotor van stroom voorzien?

Linkjes met meer info zijn ook welkom :)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Palomar schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:34:
Ik heb inmiddels een Renault Arkana met E-Tech hybride motor besteld. Dit wordt voor mij de eerste auto met andere aandrijving dan de traditionele diesel/benzine-verbrandingsmotor. Ik was me daarom eens aan het inlezen hoe zo'n motor precies werkt. Ik heb er op gegoogeld en dan vind je vnl. de filmpjes/uitleg van Renault wat meer marketingmateriaal is dan een gedegen technische uitleg. Het werkt weer anders dan bijv. Toyota-hybrides, dus de uitleg daarvan is dan weer anders. Ik was vnl. benieuwd naar:

- Drijft de verbrandingsmotor de wielen ook rechtstreeks aan? Of werkt ie alleen als een soort aggregaat om de elektromotor(s) aan te drijven?

- Als de batterij leeg reekt (bijv. omdat je de hele tijd plankgas rijdt op de snelweg), heb je dan opeens minder vermogen en valt de snelheid/acceleratie terug? Of wordt de elektromotor altijd door de verbrandingsmotor van stroom voorzien?

Linkjes met meer info zijn ook welkom :)
De eerste hit die ik kreeg: YouTube: Renault E-TECH Explained | 4K legt het wat mij betreft prima uit met wat voorbeelden en mechanische plaatjes.
Ze hebben het concept in Lego bedacht, er zijn ergens instructies van, kun je het zelf nabouwen 8)

• Andres
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
@ True, inmiddels je vraag gevonden op YouTube? Heb al een paar jaar een Clio hybrid dus heb wat ervaring met deze motor.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Andres schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:35:
@ True, inmiddels je vraag gevonden op YouTube? Heb al een paar jaar een Clio hybrid dus heb wat ervaring met deze motor.
Ik heb geen vragen, dat was @Palomar .

• Andres
  • Nu online
Sorry, niet goed opgelet

• Palomar
  • Niet online
Andres schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:35:
Nog bedankt, dat filmpje is idd al wat duidelijker dan de filmpjes die ik vond :)

Hoe lang kun jij alleen elektrisch rijden? Er zit in EV-knop op, maar tijdens de proefrit vond ik het wat onduidelijk hoe dat werkt, want zonder dat ik het doorhad reed ie toch al snel weer met de verbrandingsmotor aan (vziw geen melding in beeld waarom). Ik heb ook een proefrit in een Toyota hybride gemaakt en die gaf op het display aan dat je het gas te hard intrapte, waardoor EV-modus uitgeschakeld werd.

Het zou me wel handig lijken om een kort ritje naar de supermarkt oid elektrisch te doen, zodat je toch nog een beetje milieuvriendelijk bezig bent ;)

[Voor 3% gewijzigd door Palomar op 23-02-2023 11:11]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Palomar schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:11:
[...]

Nog bedankt, dat filmpje is idd al wat duidelijker dan de filmpjes die ik vond :)

Hoe lang kun jij alleen elektrisch rijden? Er zit in EV-knop op, maar tijdens de proefrit vond ik het wat onduidelijk hoe dat werkt, want zonder dat ik het doorhad reed ie toch al snel weer met de verbrandingsmotor aan (vziw geen melding in beeld waarom). Ik heb ook een proefrit in een Toyota hybride gemaakt en die gaf op het display aan dat je het gas te hard intrapte, waardoor EV-modus uitgeschakeld werd.

Het zou me wel handig lijken om een kort ritje naar de supermarkt oid elektrisch te doen, zodat je toch nog een beetje milieuvriendelijk bezig bent ;)
M.i. zolang je geen PHEV rijdt is het het slimste om de auto gewoon de keuze te laten maken of je volledig EV rijdt of niet. Eventueel kun je nog een eco-optie (MySense bij Renault) activeren en wat minder toeren en meer EV verbruik stimuleren.
Het punt is, omdat je de hybride batterij laadt met verbruik van benzine (direct bij toeren/dynamo en indirect bij regeneratie) en niet met een stekker zul je nooit netto efficiënter/zuiniger zijn met gebruik van een 'Full-EV knopje' dan wanneer de computer v.d. wagen goed is ingeregeld én leert van jouw rijgedrag.
Ergo, zo'n 'Full-EV knopje' is bij een PHEV vooral leuk voor het idee óf als je heel toevallig ergens rijdt waar je zeer bewust geen uitstoot wilt hebben óf mag hebben. Milieuvriendelijker is waarschijnlijk de wagen zelf de keuze te laten maken. Mijn ervaring met Toyota is dat die heel mooi overschakelt naar full EV op lage snelheid indien de batterij vol genoeg is.

• Andres
  • Nu online
EV knop gebruik ik nooit, laat altijd zelf de auto bepalen of bij elektrisch gebruikt of benzine. Bij normaal gebruik laad hij de accu tot 75%, schakelt over op EV tot 50% en weer opnieuw. Bij file rijden blijft hij in EV tot 25%

• Palomar
  • Niet online
Aha ok, dank. Ik moet voorlopig nog even wachten tot ik de auto heb en zal dan natuurlijk ook zelf wel ondervinden hoe het in de praktijk rijdt :) Maar altijd leuk om van te voren een beetje in te lezen ;)

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

Ik heb nu een Medianav Evo1 in mijn Renault Clio uit 2018 en kan voor 350 euro een Medianav Evo2 krijgen met Android Auto, is dit het waard? Want ik wil zelf al best lang naar Android Auto vanwege Google Maps, maar is het zoveel geld waard twijfel ik nog aan :).

Daarom ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen met Android Auto?

• Palomar
  • Niet online
G_Dragon schreef op zondag 26 februari 2023 @ 11:43:
Ik heb nu een Medianav Evo1 in mijn Renault Clio uit 2018 en kan voor 350 euro een Medianav Evo2 krijgen met Android Auto, is dit het waard? Want ik wil zelf al best lang naar Android Auto vanwege Google Maps, maar is het zoveel geld waard twijfel ik nog aan :).

Daarom ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen met Android Auto?
Ik heb op dit moment nog een Seat uit 2018 met Android Auto. Heb AA eigenlijk nooit gebruikt, omdat niet alles wat ik wil ermee werkt. Bijvoorbeeld Flitsmeister heeft er lang niet op gewerkt. Tegenwoordig wel, echter mag het van Google er alleen verpakt als navigatie-app op staan. De functionaliteit/interface is dus beperkt en als je bijv. met Google Maps wilt navigeren werkt Flitsmeister niet, omdat er maar 1 navigatie app tegelijk actief kan zijn. Ook is alles vanwege de veiligheid tijdens het rijden nogal beperkt (bijv. geen adressen invoeren tijdens het rijden e.d.).
Navigatie van mijn auto gebruikte ik echter nooit, omdat die kaarten altijd achterhaald zijn en invoeren van bestemming erg omslachtig is. Gebruikte daarom eigenlijk altijd mijn telefoon in een dashboardhouden voor Google Maps en Flitsmeister en dan muziek op Spotify via bluetooth naar het mediasysteem van mijn auto.

Heb onlangs Android Auto weer eens geprobeerd en moet zeggen dat het nu al een stuk beter/stabieler/logischer werkt dan een paar jaar geleden. Vooral met de nieuwe versie van AA (Coolwalk, met splitscreen). Navigatie op het grote scherm is ook een stuk duidelijker dan op je kleine telefoonschermpje. Toen ik onlangs een proefrit maakte in de Arkana die ik inmiddels besteld heb werkte het ook erg goed. Zelfs het display achter het stuur toonde navigatieaanwijzingen (waar bij mijn Seat uit 2018 de virtual cockpit de hele kaartweergave uitschakelt zogauw je met Android Auto navigeert). Ik zit nog wel ermee dat Google Maps en Flitsmeiser niet tegelijk gebruikt kunnen worden (Flitsmeister voor navigatie is minder goed), maar op zich komen de flitsmeldingen nog wel via de speakers binnen en ik neig er naar om de telefoon voor FM toch op het dashboard te houden.

Of het voor jou die 350 euro waard is kan ik niet zeggen. Het is natuurlijk wel een fors bedrag, maar AA is tegenwoordig wel zo goed dat het wel meerwaarde heeft.

• Andres
  • Nu online
In onze Clio Hybrid gebruik ik AA zelden omdat ik mijn telefoon dan bedraad moet aansluiten en dit te veel werk vind. In onze Megane Etech pakt hij AA draadloos en gebruik ik het wel en ook veel. Heb altijd Flitsmeister aan staan en WhatsApp is ook top. Navi gebruik ik wat in de Renault zit.

Wat Palomar ook zegt, vind je het zelf waard. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken. Heb je de Navi al een keer geüpdatet of heb je vaak wegen die niet kloppen.

• Aurora
  • Laatst online: 20-03 20:08
Voor iedereen die naar een Austral zit te kijken en vragen heeft. Ik rijd een aantal weken in mijn Iconic Esprit Alpine Hybride 200 in gris schiste satin. Vraag maar raak, mocht je dat willen.

[Voor 3% gewijzigd door Aurora op 26-02-2023 18:01]

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

• Palomar
  • Niet online
Andres schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:05:
In onze Clio Hybrid gebruik ik AA zelden omdat ik mijn telefoon dan bedraad moet aansluiten en dit te veel werk vind. In onze Megane Etech pakt hij AA draadloos en gebruik ik het wel en ook veel. Heb altijd Flitsmeister aan staan en WhatsApp is ook top. Navi gebruik ik wat in de Renault zit.

Wat Palomar ook zegt, vind je het zelf waard. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken. Heb je de Navi al een keer geüpdatet of heb je vaak wegen die niet kloppen.
qua wireless zou je nog kunnen kijken naar aawireless. Een kastje dat Android auto draadloos maakt. Ben er zelf nog niet over uit of ik die aan ga schaffen. Lees nl dat de batterij van je telefoon vrij snel leeg gaat met draadloze Android auto. En dan moet je alsnog een laadkabel aansluiten. Of je moet hem op de draadloze lader leggen, maar vraag me af of die genoeg kan bijladen en of de telefoon niet te heet wordt tijdens het opladen. Heb dat met mijn huidige S22 wel regelmatig bij draadloos laden en bijvoorbeeld Flitsmeister aan.

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

Palomar schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:50:
[...]

Ik heb op dit moment nog een Seat uit 2018 met Android Auto. Heb AA eigenlijk nooit gebruikt, omdat niet alles wat ik wil ermee werkt. Bijvoorbeeld Flitsmeister heeft er lang niet op gewerkt. Tegenwoordig wel, echter mag het van Google er alleen verpakt als navigatie-app op staan. De functionaliteit/interface is dus beperkt en als je bijv. met Google Maps wilt navigeren werkt Flitsmeister niet, omdat er maar 1 navigatie app tegelijk actief kan zijn. Ook is alles vanwege de veiligheid tijdens het rijden nogal beperkt (bijv. geen adressen invoeren tijdens het rijden e.d.).
Navigatie van mijn auto gebruikte ik echter nooit, omdat die kaarten altijd achterhaald zijn en invoeren van bestemming erg omslachtig is. Gebruikte daarom eigenlijk altijd mijn telefoon in een dashboardhouden voor Google Maps en Flitsmeister en dan muziek op Spotify via bluetooth naar het mediasysteem van mijn auto.

Heb onlangs Android Auto weer eens geprobeerd en moet zeggen dat het nu al een stuk beter/stabieler/logischer werkt dan een paar jaar geleden. Vooral met de nieuwe versie van AA (Coolwalk, met splitscreen). Navigatie op het grote scherm is ook een stuk duidelijker dan op je kleine telefoonschermpje. Toen ik onlangs een proefrit maakte in de Arkana die ik inmiddels besteld heb werkte het ook erg goed. Zelfs het display achter het stuur toonde navigatieaanwijzingen (waar bij mijn Seat uit 2018 de virtual cockpit de hele kaartweergave uitschakelt zogauw je met Android Auto navigeert). Ik zit nog wel ermee dat Google Maps en Flitsmeiser niet tegelijk gebruikt kunnen worden (Flitsmeister voor navigatie is minder goed), maar op zich komen de flitsmeldingen nog wel via de speakers binnen en ik neig er naar om de telefoon voor FM toch op het dashboard te houden.

Of het voor jou die 350 euro waard is kan ik niet zeggen. Het is natuurlijk wel een fors bedrag, maar AA is tegenwoordig wel zo goed dat het wel meerwaarde heeft.
Ja ik twijfel dus nog best wel, want ik zet nu gewoon mijn telefoon aan voor de navigatie en daar heb ik allemaal opgeslagen adressen in. Het rijdt zoals ik het nu heb ook allemaal prima, maar Android Auto zorgt er in mijn ogen juist voor dat je de telefoon gewoon weg kan leggen en zo ook geen batterij gebruikt, wat ik natuurlijk nu wel heb waardoor die aan een lader moet tijdens het rijden. Vooral dit punt is voor mij een grote winst, maar is dit ook waarheid want verbruikt Android Auto ook batterij? :D

Flitsmeister wil ik gaan gebruiken wanneer ze het mogelijk maken om adressen ook een naam te geven, want nu kan je alleen nog maar adressen opslaan zonder dat je weet wie het is :F

[Voor 3% gewijzigd door G_Dragon op 27-02-2023 09:07]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

offtopic:
AA is m.i. hier eigenlijk compleet OT. Dat gezegd hebbende gebruik ik het altijd als ik een rit heb langer dan 15 minuten en/of naar een adres waar ik niet eerder geweest ben. Flitsmeister loopt mij bij via de speakers en start automagisch bij koppelen bluetooth. Ik zou geen auto zonder AA willen.
In de Clio gebruikte ik AA eigenlijk altijd, telefoon ernaast in de houder met Flitsmeister aan en Waze op het R-Link scherm. Wat mij betreft de perfecte combinatie, zowel flitsmeister in beeld als goede navigatie op je auto scherm. 350 is overigens een hele redelijke prijs voor de evo2, als je het er voor over hebt gewoon doen.

• Trichoglossus
melcon schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:28:
In de Clio gebruikte ik AA eigenlijk altijd, telefoon ernaast in de houder met Flitsmeister aan en Waze op het R-Link scherm. Wat mij betreft de perfecte combinatie, zowel flitsmeister in beeld als goede navigatie op je auto scherm. 350 is overigens een hele redelijke prijs voor de evo2, als je het er voor over hebt gewoon doen.
Dat AA werkt alleen met een kabeltje? Ik heb er al wat geprobeerd maar kreeg nog geen verbinding met R-Link.

Nou rij ik niet dagelijks in de clio, maar wil het wel eens werkend zien.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Trichoglossus schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:16:
[...]

Dat AA werkt alleen met een kabeltje? Ik heb er al wat geprobeerd maar kreeg nog geen verbinding met R-Link.

AA kan ook draadloos, maar daar moet het infotainment ook ondersteuning voor hebben. Dit zie je alleen nog terug in de nieuwere modellen auto's en zelfs dan niet altijd.
AA draadloos maken kan met bijv. [Android Auto Wireless] Ervaringen & Discussie of een andere vergelijkbare oplossing (er zijn er enkele op de markt).
Trichoglossus schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:16:
[...]

Bij R-Link in de Clio 4 alleen met een kabeltje, daarbij moet het ook aanstaan in R-Link zelf, is pas standaard aangezet vanaf halverwege 2017 (tegelijk met carplay) zo uit mijn hoofd. Het kan achteraf aangezet worden (in tegenstelling tot carplay), maar dan moet de nieuwste software er wel op staan.

[Voor 8% gewijzigd door melcon op 28-02-2023 16:10]

• Fascinerend
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 09-03 10:30
Ik heb in mijn Renault clio uit 2015 de oude medianav versie 4.1.5 (uit m'n hoofd). Ik heb echter altijd problemen met het haperen en wegvallen van de bluetooth. Ik lees op dit forum dat men heeft geprobeerd om een andere versie te installeren. Heeft iemand hier ervaring mee en werkt dat een beetje?

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:22

DropjesLover

Dit dus ->

psy schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:06:
Heb nog een kleine update voor wat betreft de Laguna GT...mijn winterbanden waren van 2013 dus ik vond het wel eens tijd om ze vanwege ouderdom te vervangen (alle 4 nog boven de 4 mm).

Nu ik de nieuwe heb, valt me op hoe bizar zacht die nieuwe banden (Bridgestone Blizzak LM005) zijn in vergelijking met de oude banden. Terwijl ik die nog relatief zacht vond aanvoelen, nou, dat was dus helemaal niet zo. Volgende keer ga ik ze toch wat eerder vervangen want het is nu een stuk stiller in de auto en heb merkbaar meer tractie bij vlot wegrijden.
Het rubber hardt ook uit over tijd, dus een zachte winterband is 9 jaar later een stuk harder dan dezelfde band "vers" :)
En het is natuurlijk iets dat sluipenderwijs gaat.
badkuip schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:44:

Ik ben eigenlijk erg tevreden over de mijne (Bose station, 1.5 diesel, met panorama dak en trekhaak).
Persoonlijk vind ik hem duur voor 7000, de mijne heb ik gekocht met 7 jaar oud met 120k km op de klok, voor 10k. ik weet dat de tweedehandsprijzen flink gestegen zijn, maar toch, de prijs verbaast me voor eentje van 13 jaar oud.

Wel een vervelende, de voordeur deurhendels breken af. Het plastic wordt bros en ook bij niet lomp dicht gooien breekt het gewoon af. Bij mij nu al bij beide kanten. Nieuw deurpaneel is 400+/stuk, repareren kan met een klodder 2k hars en nieuw gat boren.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Kimi-Alonso
  • Niet online
Tweakers hier in het bezit van een Arkana 1.6 hybrid? Ben benieuwd naar de ervaringen. Is een kanshebber om m'n volgende auto te worden.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

True schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:19:
rant

• SOS-systeem welke een storingsmelding geeft.
  • Achteruitrijsensor die überhaupt niet actief wordt bij schakelen naar de achteruitversnelling (geen aanpassing van scherm met optische weergave van afstand en geen akoestische signalen) en weer werkt bij schakelen naar een andere versnelling en terugschakelt naar de achteruitversnelling momenteel niet op te lossen en afspraak bij de dealer gemaakt. edit: blijkbaar heeft auto de parkeersensoren uitgeschakeld was met de menu optie weer in te schakelen, wel komisch gezien wij hier absoluut niet aangezeten hebben.
  • De melding dat er een nieuwe software update geïnstalleerd is. Die kun je wegdrukken en dan is die weer terug bij de volgende start van de motor.

Self quote O-)
Drie weken geleden bij de dealer geweest voor onderhoud en ze hebben ook software updates meegenomen om de 'vage' problemen op te lossen. Sindsdien heb ik die vage probleempjes niet teruggezien en de nieuwe android auto (coolwalk) werkt ook wel lekker.
Helaas liep ik afgelopen donderdag wel tegen wat nieuws aan, na een lange rit (2+ uur) liep ik even vijf minuten de auto uit en bij het opnieuw starten van de auto had ik geen infotainmentsysteem meer. Geen radio, navigatie, AA of iets alleen een zwart scherm. Herstarten van de Clio mocht niet baten, ook even uit de auto gelopen en de auto laten locken (keyless entry) hielp niet. Direct maar naar de dealer gereden, die kon er ook niets mee en zei dat ze maar moesten gaan kijken of er een nieuwe software update was (.. ik dacht dat ik net twee weken de nieuwste had .. ) de volgende dag kon ik de auto er neerzetten. Thuis nogmaals een paar keer geprobeerd te herstarten, maar geen soelaas. 's Avonds nam mijn vriendin de auto mee zowaar alles werkt weer.
Je zult maar op je AA en/of navigatie willen rekenen als je ergens zit waar je niet bekend bent en dan zo'n probleem krijgen. Voor een auto van 1 jr oud is dit eigenlijk wel erg bar gesteld.

• Palomar
  • Niet online
Kimi-Alonso schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:23:
Tweakers hier in het bezit van een Arkana 1.6 hybrid? Ben benieuwd naar de ervaringen. Is een kanshebber om m'n volgende auto te worden.
Ik heb er eentje in bestelling staan ;) Techno in pearl white. Maar duurt nog wel een paar maanden tot ie geleverd wordt. Mocht je geïnteresseerd zijn in mijn redenen om voor deze te gaan dan hoor ik het wel ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!
@True Er zit een vertraging in tot het moment wanneer alles stroomloos (inclusief je head unit) gemaakt wordt. De periode tussen thuis komen en dat je vriendin de auto mee nam was lang genoeg en daarmee start het systeem schoon op. Er is ook vast een functie voor een reboot van het systeem, in de Clio 4 was dat 6x kort achter elkaar op home drukken, volgens mij is het bij de Clio V de aan/uit knop ingedrukt houden tot het systeem herstart (zou je dealer overigens gewoon moeten weten, ze hadden ook de massa even los kunnen gooien vd accu).

• Kimi-Alonso
  • Niet online
Palomar schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:47:
[...]

Ik heb er eentje in bestelling staan ;) Techno in pearl white. Maar duurt nog wel een paar maanden tot ie geleverd wordt. Mocht je geïnteresseerd zijn in mijn redenen om voor deze te gaan dan hoor ik het wel ;)
Ben wel benieuwd. Ik heb ook interesse in de Techno standaard wit of pearl. Ik heb wel wat proefritten gemaakt in de Captur 1.6 en Arkana 1.6. Het hybrid rijden was wel even wennen maar daar kan ik wel mee leven. De Captur heb ik op vakantie in Portugal als huurauto gereden en daar merkten we op dat de kofferbak iets aan de kleine kant is. Dan vind ik de Arkana een stuk ruimer en mooier!

Wat voor levertijd en opties heb je trouwens?

[Voor 3% gewijzigd door Kimi-Alonso op 08-03-2023 16:07]

• Andres
  • Nu online
Hybride motor in Arkana is geweldig. Auto op zich is wat zwaar waardoor hij niet heel zuinig rijdt. Looks zijn heel goed. Infotainment vind ik wat tegen vallen zeker in vergelijking met de nieuwe Etech.

• Palomar
  • Niet online
Kimi-Alonso schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:06:
[...]

Ben wel benieuwd. Ik heb ook interesse in de Techno standaard wit of pearl. Ik heb wel wat proefritten gemaakt in de Captur 1.6 en Arkana 1.6. Het hybrid rijden was wel even wennen maar daar kan ik wel mee leven. De Captur heb ik op vakantie in Portugal als huurauto gereden en daar merkten we op dat de kofferbak iets aan de kleine kant is. Dan vind ik de Arkana een stuk ruimer en mooier!

Wat voor levertijd en opties heb je trouwens?
Die Captur is idd een stukje kleiner en was voor mij geen optie. In mijn zoektocht naar een nieuwe auto is de Arkana wel eens voorbij gekomen. Maar ik las toen dat ie gebaseerd was op het Clio onderstel en dat leek me te klein, want ik was op zoek naar een ruime gezinsauto. Later toch eens bij de dealer alles gaan opmeten. Ruimte tussen de voordeuren, ruimte tussen de achterdeuren, ruimte tussen de isofix-aansluitingen (ik moet er 2 kinderstoeltjes in kwijt en nog een kind er tussen), oppervlakte van de bagageruimte is allemaal vergelijkbaar met mijn huidige station (Seat Leon ST). Alleen is de bagageruimte in de hoogte minder, maar het komt niet heel vaak voor dat ik zoveel bagage mee heb. Voor de vakanties heb ik sowieso al een dakkoffer.

Qua looks vind ik het ook een mooie auto en qua techniek wilde ik sowieso wel graag een hybride (geheel elektrisch nog niet, vanwege de range). Het elektrisch wegrijden gaat erg soepel. Qua uitrusting is ie ook erg compleet. En in de lease bleek ie best goed geprijsd.

Heb in mijn zoektocht ook andere auto's overwogen. Weer een Seat/Skoda/VAG station vond ik wel wat afgezaagd (en lange levertijd) en vanwege de hoge prijzen tegenwoordig moest ik dan voor een handgeschakelde kiezen bij vergelijkbare opties als mijn huidige auto (terwijl ik nu al wel automaat heb). Ook nog bij de Kia Ceed station en en Toyota Corolla station gekeken, maar werd ik ook niet heel enthousiast van (ook weer een station die niet veel anders is dan mijn huidige auto). Gaf me gewoon niet echt het 'nieuwe auto gevoel' als ik het vergeleek met mijn huidige auto uit 2018. Heb zelfs nog de Dacia Jogger bekeken met zeven zitplaatsen (komt ook met dezelfde aandrijflijn als de Arkana), want die is lekker ruim en heeft best veel opties en vind hem er best aardig uitzien. Het praktische sprak me wel aan en icm de lage prijs vond ik hem ook wel sympathiek. Alleen was dat in de praktijk toch een wat spartaanse auto (simpele stoelen, simpele infotainment) waarbij ik twijfels heb of ik het daar als autoliefhebber 4 jaar mee uithoud...

Als wensen had ik verder:
- Automaat
- Voorkeur hybride, niet elektrisch
- Opties als lane assist, parkeersensoren rondom (helaas nog steeds niet bij elke auto standaard), achteruitrijcamera, automatische airco, keyless entry
- Goed audiosysteem
- Digitale cockpit en groot infotainmentscherm
- Trekhaak voor fietsendrager/vouwwagen (750KG dus)
- 500+ liter bagageruimte

De Arkana heeft het allemaal, alleen de bagageruime moet ik iets op inleveren (480 liter). Daarnaast is het coupe model met de 18" velgen toch weer eens iets anders en verfrissends tov. wat je meestal ziet. Ik vind hem ook oprecht mooi, vooral in de parelmoerwitte kleur :) Proefrit beviel ook goed. Hij heeft niet de power van mijn 150PK Seat Leon FR met DSG automaat, maar op papier scheelt het niet veel (150 vs 145PK). Je hebt goed overzicht door de hogere zit en de cockpit voelt kwalitatief aan en is mooi om je heen gebouwd. Audio klonk al behoorlijk goed, maar omdat ik nog wat leasebudget over had heb ik het Bose systeem erbij besteld. Naast de pearl white lak en een trekhaak was dat de enige optie die ik erbij heb besteld.

Levertijd is nog niet helemaal duidelijk. Had hem in februari besteld bij de leasemaatschappij en de indicatie was eind juni, maar ik heb het idee dat ie bij de dealer pas vorige week echt is besteld en die geven een grove indicatie van eind augustus, maar dat moeten ze nog officieel doorkrijgen. We zullen zien. Heb hem ook eigenlijk liever na mijn vakantie in augustus, dan is ie niet direct uitgewoond door de kinderen op de achterbank na een paar lange ritten met lekkende drinkpakjes en kruimelende chocoladerepen ;)

• Andres
  • Nu online
Lane assist heeft geen centreer functie waardoor je toch zelf blijft corrigeren. Bij de witte lijn trekt het stuur vaak. Ik heb het uitgezet.

• Palomar
  • Niet online
Andres schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:25:
Lane assist heeft geen centreer functie waardoor je toch zelf blijft corrigeren. Bij de witte lijn trekt het stuur vaak. Ik heb het uitgezet.
aha ok, ik ken lane assist alleen van mijn huidige Seat Leon en dat werkt erg goed. Als ie niet na een paar seconden zou gaan piepen dat je je handen aan het stuur moet houden zou ik er hele stukken snelweg autonoom mee kunnen rijden. Blijft altijd netjes tussen de lijntjes. Heb tijdens de proefrit in de Arkana wel een stukje snelweg gereden en ook kort lane assist getest en toen ie de lijn dreigde over te gaan stuurde die wel bij. Verder dan dat heb ik het niet getest. Kennelijk gaat ie 'zwalken' tussen de linker en de rechter lijn ;) Ik kijk het dan wel even aan. Lane assist is geen keiharde eis, maar vind het (zoals in mijn huidige auto) wel handig. Had laatst een VW polo als leenauto mee en daarmee viel me idd ook op dat ie van de linker lijn naar de rechter lijn bleef zwalken alsof je een glaasje teveel op had. Dacht dat dat een instelling was, maar kennelijk dus gewoon een eenvoudigere versie van lane assist...

[Voor 12% gewijzigd door Palomar op 10-03-2023 09:24]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Palomar schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:21:
[...]

aha ok, ik ken lane assist alleen van mijn huidige Seat Leon en dat werkt erg goed. Als ie niet na een paar seconden zou gaan piepen dat je je handen aan het stuur moet houden zou ik er hele stukken snelweg autonoom mee kunnen rijden. Blijft altijd netjes tussen de lijntjes. Heb tijdens de proefrit in de Arkana wel een stukje snelweg gereden en ook kort lane assist getest en toen ie de lijn dreigde over te gaan stuurde die wel bij. Verder dan dat heb ik het niet getest. Kennelijk gaat ie 'zwalken' tussen de linker en de rechter lijn ;) Ik kijk het dan wel even aan. Lane assist is geen keiharde eis, maar vind het (zoals in mijn huidige auto) wel handig. Had laatst een VW polo als leenauto mee en daarmee viel me idd ook op dat ie van de linker lijn naar de rechter lijn bleef zwalken alsof je een glaasje teveel op had. Dacht dat dat een instelling was, maar kennelijk dus gewoon een eenvoudigere versie van lane assist...
Dat is ook mijn ervaring; er zit een wezenlijk verschil tussen merken en soms modellen binnen één merk als het op lane assist aankomt. Een Yaris of Corolla blijft keurig in het midden van een rijstrook terwijl een Clio
(iets overdreven) je van de ene lijn terug naar de andere lijn pingpongt.

• markschilder11
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-03 11:09
Heeft iemand goede ervaring met een telefoonhouder? Ik heb namelijk een nieuwe telefoonhouder nodig voor in mijn Twingo.
Brodit Pro Clip!
Pagina: 1 ... 46 47 48 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee