Kimi-Alonso schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:06:
[...]
Ben wel benieuwd. Ik heb ook interesse in de Techno standaard wit of pearl. Ik heb wel wat proefritten gemaakt in de Captur 1.6 en Arkana 1.6. Het hybrid rijden was wel even wennen maar daar kan ik wel mee leven. De Captur heb ik op vakantie in Portugal als huurauto gereden en daar merkten we op dat de kofferbak iets aan de kleine kant is. Dan vind ik de Arkana een stuk ruimer en mooier!
Wat voor levertijd en opties heb je trouwens?
Die Captur is idd een stukje kleiner en was voor mij geen optie. In mijn zoektocht naar een nieuwe auto is de Arkana wel eens voorbij gekomen. Maar ik las toen dat ie gebaseerd was op het Clio onderstel en dat leek me te klein, want ik was op zoek naar een ruime gezinsauto. Later toch eens bij de dealer alles gaan opmeten. Ruimte tussen de voordeuren, ruimte tussen de achterdeuren, ruimte tussen de isofix-aansluitingen (ik moet er 2 kinderstoeltjes in kwijt en nog een kind er tussen), oppervlakte van de bagageruimte is allemaal vergelijkbaar met mijn huidige station (Seat Leon ST). Alleen is de bagageruimte in de hoogte minder, maar het komt niet heel vaak voor dat ik zoveel bagage mee heb. Voor de vakanties heb ik sowieso al een dakkoffer.
Qua looks vind ik het ook een mooie auto en qua techniek wilde ik sowieso wel graag een hybride (geheel elektrisch nog niet, vanwege de range). Het elektrisch wegrijden gaat erg soepel. Qua uitrusting is ie ook erg compleet. En in de lease bleek ie best goed geprijsd.
Heb in mijn zoektocht ook andere auto's overwogen. Weer een Seat/Skoda/VAG station vond ik wel wat afgezaagd (en lange levertijd) en vanwege de hoge prijzen tegenwoordig moest ik dan voor een handgeschakelde kiezen bij vergelijkbare opties als mijn huidige auto (terwijl ik nu al wel automaat heb). Ook nog bij de Kia Ceed station en en Toyota Corolla station gekeken, maar werd ik ook niet heel enthousiast van (ook weer een station die niet veel anders is dan mijn huidige auto). Gaf me gewoon niet echt het 'nieuwe auto gevoel' als ik het vergeleek met mijn huidige auto uit 2018. Heb zelfs nog de Dacia Jogger bekeken met zeven zitplaatsen (komt ook met dezelfde aandrijflijn als de Arkana), want die is lekker ruim en heeft best veel opties en vind hem er best aardig uitzien. Het praktische sprak me wel aan en icm de lage prijs vond ik hem ook wel sympathiek. Alleen was dat in de praktijk toch een wat spartaanse auto (simpele stoelen, simpele infotainment) waarbij ik twijfels heb of ik het daar als autoliefhebber 4 jaar mee uithoud...
Als wensen had ik verder:
- Automaat
- Voorkeur hybride, niet elektrisch
- Opties als lane assist, parkeersensoren rondom (helaas nog steeds niet bij elke auto standaard), achteruitrijcamera, automatische airco, keyless entry
- Goed audiosysteem
- Digitale cockpit en groot infotainmentscherm
- Trekhaak voor fietsendrager/vouwwagen (750KG dus)
- 500+ liter bagageruimte
De Arkana heeft het allemaal, alleen de bagageruime moet ik iets op inleveren (480 liter). Daarnaast is het coupe model met de 18" velgen toch weer eens iets anders en verfrissends tov. wat je meestal ziet. Ik vind hem ook oprecht mooi, vooral in de parelmoerwitte kleur

Proefrit beviel ook goed. Hij heeft niet de power van mijn 150PK Seat Leon FR met DSG automaat, maar op papier scheelt het niet veel (150 vs 145PK). Je hebt goed overzicht door de hogere zit en de cockpit voelt kwalitatief aan en is mooi om je heen gebouwd. Audio klonk al behoorlijk goed, maar omdat ik nog wat leasebudget over had heb ik het Bose systeem erbij besteld. Naast de pearl white lak en een trekhaak was dat de enige optie die ik erbij heb besteld.
Levertijd is nog niet helemaal duidelijk. Had hem in februari besteld bij de leasemaatschappij en de indicatie was eind juni, maar ik heb het idee dat ie bij de dealer pas vorige week echt is besteld en die geven een grove indicatie van eind augustus, maar dat moeten ze nog officieel doorkrijgen. We zullen zien. Heb hem ook eigenlijk liever na mijn vakantie in augustus, dan is ie niet direct uitgewoond door de kinderen op de achterbank na een paar lange ritten met lekkende drinkpakjes en kruimelende chocoladerepen