Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ligt er ook aan wat je wilt qua opladen. Heb zelf een tijdlang een draadloze qi lader gehad die je in een ventilatierooster klemt. Kabeltje netjes wegwerken en je hebt een vrij nette oplossing. In mijn huidige auto ben ik nu Android auto gaan gebruiken en dat kan alleen bedraad. Daarom overgestapt naar een Brodit houder en dat is kwalitatief erg goed. Alleen van te voren wel goed bedenken of je je telefoon los met een kabeltje aansluit, of dat je een Brodit houder koopt met ingebouwde usb-kabel. Voordeel is dat je je telefoon direct op de kabel inklikt. Die laatste is wel een stuk duurder. Ik heb de simpele variant waarbij je zelf het kabeltje nog moet inpluggen, maar met er naar om de versie met kabel te kopen. Is toch wat handiger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roybr
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-01 13:27
Is er iemand die mij op weg kan helpen met het updaten van het infotainment systeem (R-link 2)? Voornaamste issue waar ik tegenaan loop is dit ik geen muziek van Spotify af kan spelen.

Huidige versie is 2.2.19.300 en volgens de officiële Renault website is er geen update beschikbaar. Wellicht dat een mede tweaker op weg kan helpen?

Heb ook al gekeken naar DDT4ALL maar ik hoop een tussenoplossing te vinden.

Het betreft een Renault Megane Estate Gt-line uit 05-2017.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K64PgxdYuo8wmfBov_9AHlOTY6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aR1nVYBzvyH3dTNqqY7bzufM.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: afspraak gemaakt bij de Renault dealer voor een update naar de 7 versie.

[ Voor 32% gewijzigd door roybr op 13-03-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:44
En paar topics terug werd over AA wireless gepraat. Als je een bedrade AA hebt, kan je deze gewoon wireless maken door bv de Carsifi (daar heb ik ervaring mee). Je head-unit hoeft er niet specifiek ondersteuning voor te hebben.
Op mn 2016 CLIO met R-LINK (v1) kon ik AA activeren (eenvoudige hack) en heb er jarenlang probleemloos mee gereden. De eerste weken/km's werd mn telefoon erg heet en ging de batterij snel leeg, maar dit ging naar verloop van tijd beter, want ik kon het afgelopen jaar prima naar Drenthe rijden (~200km voor me) en aankomen met een batterij die nog op ongeveer 50% stond.

Nu overgestapt naar een nieuwe (lease) Megane Estate. Nog steeds geen AA wireless, maar de Carsifi werkt hier ook perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evant87
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09-2023
Sinds kort ben ik eigenaar van een 2dehands Clio Estate uit 2018. Nu heb ik een technische en praktische vraag. :)

Technisch:
Ik merk nu pas goed op dat de versnellingspook een beetje beweegt op het moment dat je gas loslaat (naar achteren) en naar voren bij het gasgeven. Vooral in de 5e versnelling merk ik dit. Verder schakelt en rijd de auto zo ver ik kan beoordelen wel goed. Echter maak ik mij hier toch een beetje zorgen over, maar lees hele verschillende verhalen op internet over auto's hierover. De auto heeft momenteel een kilometerstand van 107k. De Clio heeft bij een km stand van 74k een compleet nieuwe versnellingsbak + koppeling gehad. Hier zou het dus niet aan kunnen liggen lijkt mij?

Praktisch:
Ik benieuwd wat voor telefoonhouder de mensen hier gebruiken om de telefoon aan het dashboard te bevestigen? En welke positie ervaren jullie als het meest praktisch?
Ik heb zelf nog een houder liggen die je in het ventilatierooster kan bevestigen, maar dat werkt voor geen meter hier... De telefoon gaat dan steeds omlaag hangen door het gewicht op het ventilatierooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 17:41
Ik heb deze. De eisen waren simpel: de telefoon moet goed positioneerbaar zijn en er makkelijk in en uit kunnen, of er nu een hoesje omheen zit of niet. Deze houder werkt eigenlijk prima. Voor mij is er geen probleem, want ik ben de enige die mijn auto gebruikt, maar als je een auto deelt met iemand die een ander type telefoon heeft, dan is het wat minder handig. De breedte van het hoesje wordt namelijk ingesteld met een schroef, dat is niet heel snel aan te passen.

Zie de foto hieronder voor de plek: op de middenconsole onder het rolluikje, ik heb de houder daar gewoon met dubbelzijdige tape vastgemaakt. Het toestel zit daar precies goed: ik kan er met m'n vingers precies bij als m'n arm op de middenconsole steunt, het zit een beetje naar me toe gedraaid en zelfs de gezichtsherkenning werkt als ik even opzij kijk, maar dat is meestal niet nodig omdat de telefoon niet vergrendelt bij navigatie. De kabel gaat onder de houder door het vakje in, daar zit de usb-aansluiting, dus geen lelijke lange kabel door m'n auto. Alleen jammer dat het rolluikje niet dicht kan, de usb-stekker zit in de weg. Ooit nog eens kijken of dat anders kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zzm08uSNvdP5eRJr2fYAnuj27s4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRKdeuoEK06m84TH0SqeOu9e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 14:17
@Evant87 In principe normaal, mits het niet te extreem is, dan kan het zijn dat één van de kantelsteunen wat slap aan het worden is (die je dan kan vervangen).

Voor de Clio 4 is een Brodit pro clip verkrijgbaar, hoef je niets te schroeven/plakken en zit je telefoon goed vast en mooi in de houder (https://broditnederland.n...cten_Renault_Clio_IV.html).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evant87
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09-2023
melcon schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:46:
@Evant87 In principe normaal, mits het niet te extreem is, dan kan het zijn dat één van de kantelsteunen wat slap aan het worden is (die je dan kan vervangen).

Voor de Clio 4 is een Brodit pro clip verkrijgbaar, hoef je niets te schroeven/plakken en zit je telefoon goed vast en mooi in de houder (https://broditnederland.n...cten_Renault_Clio_IV.html).
Ik heb inmiddels een Brodit houder besteld vanwege de mooie pasvorm en kwaliteit, ben benieuwd!
Wat betreft de beweging van de versnellingspook. Ben hiervoor langs een garage gereden die ook bevestigd dat dit normaal is en de motorsteunen nog goed zijn gelukkig. Het is sowieso even wennen om van een 4 naar een 3 cilinder te gaan, het bromt en trilt iets meer.

Nu heb ik toch nog een andere vraag. Over het windgeruis zijn al vele fora vol geschreven. Ondanks dat ik een phase 2 heb en geen windgeruis hoor bij de spiegels, valt mij bij een wat hogere snelheid wel op dat ik ergens een fluitend geluid hoor. Ik kan tot op heden nog niet goed plaatsen waar het vandaan komt? Mogelijk het dak/ de rails?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09-2024
Zijn er hier ook mensen met een Mégane 3 Estate die enorm last hebben van rammelen van de bagage-afdekhoes?
Om de één of andere reden rammelt de mijne ergens rechtsachter maar ik kan niet vinden waar het door komt. Als ik hem weghaal houdt het rammelen op, als ik hem omdraai blijft de rammel op dezelfde plek, ik heb (schuim)rubber getest om trillingen te dempen maar dat werkt niet... heb eerlijk geen idee wat er nou rammelt.

Iemand ervaringen??
Ik wil liever niet altijd zonder die afdekhoes rijden, dempt ook de holle klankkast wat af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Worteltjestaart schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:12:
Zijn er hier ook mensen met een Mégane 3 Estate die enorm last hebben van rammelen van de bagage-afdekhoes?
Om de één of andere reden rammelt de mijne ergens rechtsachter maar ik kan niet vinden waar het door komt. Als ik hem weghaal houdt het rammelen op, als ik hem omdraai blijft de rammel op dezelfde plek, ik heb (schuim)rubber getest om trillingen te dempen maar dat werkt niet... heb eerlijk geen idee wat er nou rammelt.

Iemand ervaringen??
Ik wil liever niet altijd zonder die afdekhoes rijden, dempt ook de holle klankkast wat af :)
Nee, die heb ik niet.
Wel een rammeltje in het dakraam :/

En weer een probleem...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nS-NMUcfffhzpOnU27gsvIjhh18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HkZkyW6ip1EHHhbGf7ee9N7B.jpg?f=fotoalbum_large
Pechhulpmeneer las hem even uit, enkel een fout in de labdasensor. Ook bij starten en stilstaan een uitlaatgas lucht binnen. Bij even flink doortrekken en in toeren houden (2500rpm+) verdwijnt de fout.
Even later kwam ook een fout van het emissiesysteem (egr) op.
Lijkt me een lekke pakking ergens, maar waar..

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Wat zijn hier de ervaringen met een Renault Megane 4 (station) 1.3 bezine?
We zijn een beetje aan het kijken voor een benzine vervanger van de Megane 3 diesel.
An sich was het het een goede auto, maar nu 12 jaar oud en 260k km op de klok komen er meer en meer dure reparaties aan (vorig jaar schokdempers en koppeling à 1800, nu een fout in de uitlaatsensor oid), terwijl de inruilwaarde maar €3000 is -O-

Een 2018/2019 Megane benzine gaat voor ~13k, wat ongeveer ons budget is.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• melcon
Megane 3 is inderdaad een hele goede auto waar weinig mis mee gaat. Op hoge km. stand krijg je inderdaad wel de duurde slijtage delen. Dan wordt het inderdaad een afweging komen er nog meer dure dingen aan en wordt het tijd voor wat anders of rijden we lekker door. De Megane 4 an sich is in elk geval een prima auto en de 1.3 kent ook niet de ketting problemen die bij de 1.2 nog wel eens voor komen. Met een 2018/2019 heb je ook AA/Carplay (wat de eerste lichting niet had tot mid 2017, AA is achteraf nog wel aan te zetten, Car play niet). Inruilwaarde met z'n km. stand is inderdaad niet om over naar huis te schrijven maar is wel wat aan de lage kant (ze zetten hem rustig voor minstens 5k weer te koop) dus kun je nog wat meer uit slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09-2024
Eigenlijk vind ik €3k inruilwaarde voor 12 jaar en 260k op de klok, diesel, nog niet heel slecht...

De mijne is 8 jaar met evenveel kilometers, als we daar uitgaan van dezelfde inruilwaarde heeft ie in 190k km totaal €10k afgeschreven; dat is 5.3 cent per kilometer. Vind ik echt niet slecht!

Kilometerprijs is dan 5.3 (afschrijving) + 4.0 (MRB) + 1.3 (Verzekering allrisk) + 4.2 (onderhoud en reparaties) + 7.6 (brandstof) = 22.4 cent.

Doe dat maar eens na...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:49
DropjesLover schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:59:
We zijn een beetje aan het kijken voor een benzine vervanger van de Megane 3 diesel.
An sich was het het een goede auto, maar nu 12 jaar oud en 260k km op de klok komen er meer en meer dure reparaties aan (vorig jaar schokdempers en koppeling à 1800, nu een fout in de uitlaatsensor oid), terwijl de inruilwaarde maar €3000 is -O-

13k inclusief de 3k inruilwaarde bedoel je? Tweedehands auto's zijn behoorlijk in prijs gestegen de afgelopen jaren.
Voor 13k verkoopprijs kom je wel bij modellen uit met > 1 ton op de teller wat ik zo zie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Worteltjestaart schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:28:
Eigenlijk vind ik €3k inruilwaarde voor 12 jaar en 260k op de klok, diesel, nog niet heel slecht...

De mijne is 8 jaar met evenveel kilometers, als we daar uitgaan van dezelfde inruilwaarde heeft ie in 190k km totaal €10k afgeschreven; dat is 5.3 cent per kilometer. Vind ik echt niet slecht!

Kilometerprijs is dan 5.3 (afschrijving) + 4.0 (MRB) + 1.3 (Verzekering allrisk) + 4.2 (onderhoud en reparaties) + 7.6 (brandstof) = 22.4 cent.

Doe dat maar eens na...
Ik moet m'n excel nog eens update (met 2,5 jaar gegevens) maar ik vermoed ook zo rond de 22 à 24ct/km uit te komen. Zeker niet slecht
Al slaat in 1 jaar dus een koppeling + schokdempers + gebroken veer + lekkage uitlaat bij de motor wel een deuk in dat cijfer :/
Trichoglossus schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:24:
[...]

13k inclusief de 3k inruilwaarde bedoel je? Tweedehands auto's zijn behoorlijk in prijs gestegen de afgelopen jaren.
Voor 13k verkoopprijs kom je wel bij modellen uit met > 1 ton op de teller wat ik zo zie.
Ze zag er eentje staan voor €13k meeneemprijs, met nieuwe distributieriem.
Ik kijk nu even naar modellen <140k km op de teller. Ik verwacht er maar 10 à 15.000/jaar mee te rijden, en veel kilometers in korte tijd zijn snelwegkilometers, helemaal niet slecht. Die 3-4 jaar rijden naar net onder de 2 ton is nog prima voor de verkoop.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Woensdag even op en neer geweest naar Schiphol, een ritje van zo'n 400 kilometer. Het was 's avonds dus rustig op de weg en ik kon gewoon V-Max rijden. Dat betekent dus vooral 130, soms 120 of 100. Die stukken van 120 en vooral 130 zijn niet echt zuinig. Bij het opnieuw voltanken bleek dat ik liefst 1 op 8,1 had gereden.
Ik weet uit ervaring dat ik uitkom op ongeveer 1 op 10 als ik niet harder ga dan zo'n 110 km/h. Een groot verschil dus.

Let wel. Allemaal op LPG en ik tank momenteel voor 75 cent dus het is prima te doen. Maar de F4RT is logischerwijs duidelijk niet op zuinigheid gebouwd. Het is ook een beetje jammer dat de 6 niet wat langer is. Had heel goed gekund.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:54
Heeft er hier iemand ervaring met Renault Clip klonen van bijv. Aliexpress?
Zoals deze (https://nl.aliexpress.com/item/1005003417184408.html) of deze (https://nl.aliexpress.com/item/1005003417031694.html)?

Ik wil graag een werkende Renault Clip zodat ik in mijn Mégane uit 2002 foutcodes kan uitlezen/wissen uit andere modules dan alleen de ECU (zoals de TCU) of een sensor kan kalibreren. Simpele dingen die erg veel tijd kosten als je daarvoor naar de garage moet. En soms kan de tijd dat de auto bij de garage achter moet blijven ook verkort worden als je bij het afspraak maken al kan vertellen wat er mis is.

In 2016 heb ik eens eentje van Marktplaats gekocht, die koste 100 of 150 euro, maar was een miskoop omdat hij elke paar minuten de verbinding verbrak. Niet bruikbaar als je even de live data wil bekijken. Dat apparaat is ook in hetzelfde jaar bij een inbraak gestolen 8)7

Ik wil nu niet dezelfde miskoop begaan. Op Aliexpress worden over het algemeen "standard chip" en "full chip" verkocht, resp. voor rond 130 en 220 euro. Van wat ik heb begrepen kan je met "full chip" ook programmeren en met "standard" niet en ook zou de "full chip" stabieler zijn. Die is overigens ook weer verkrijgbaar met "AN2131QC" of "AN2135SC" USB controller chip, waarbij die laatste nog een tientje duurder is.

Toch lees ik elders (https://mhhauto.com/Threa...ction-every-2-mins-solved) dat die "full chip" ook last van disconnects kan hebben :?

Zijn er hier ook ervaringen hiermee? Ik ben wel bereid om het bedrag van zo'n "full chip" te betalen, maar dan wil ik wel graag een bruikbaar apparaat... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@psy Laguna GT toch? Die heeft zelfs een iets kortere 6 i.p.v. de gewone overdrive zodat die ook in de 6 lekker door trekt.

@Josefien Al eens naar Pyren gekeken? Dan heb je alleen een geschikte ODB2 dongle (20-30 euro) nodigen de DDT database. Dan maak je gebruik van dezelfde database als de Clip met Pyren als front-end. Je kan dus precies hetzelfde (dus alle verschillende ECU's uitlezen en instellen/programmeren) als bij de clip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
melcon schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:52:

@Josefien Al eens naar Pyren gekeken? Dan heb je alleen een geschikte ODB2 dongle (20-30 euro) nodigen de DDT database. Dan maak je gebruik van dezelfde database als de Clip met Pyren als front-end. Je kan dus precies hetzelfde (dus alle verschillende ECU's uitlezen en instellen/programmeren) als bij de clip.
PyRen is al eens voorbij gekomen, maar die ondersteunt mijn auto niet. De ondersteuning begint pas bij Mégane 2, de mijne is een latere 1 waar OBD2 in zit. Als ik in PyRen de 2 kies, detecteert hij niks in mijn auto.

Ik meen me te herinneren dat in Clip een oude en nieuwe interface is. PyRen ondersteunt alleen de auto's die de nieuwe interface gebruiken, maar mijn wagen valt onder de oude.

[ Voor 12% gewijzigd door Josefien op 24-04-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Ja dat klopt helemaal, ODB1 (ook al is het een odb2 stekker) heb je inderdaad een clip voor nodig en dan ook nog met de oude database (nieuwste versie zitten de databases niet meer in voor de odb1 auto's). Niet dat je er heel veel mee kan, weinig instellingen en gaat maar weinig over de can bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Dus met de software bij de nieuwe kloon Clips kan ik niks in mijn auto? Welke versie werkt daar dan nog wel mee?

Mégane 1 is er overigens in OBD1 en OBD2. Mijn vorige uit 1999 was OBD1 en daar kon ik met een ELM327 zelfs de ECU niet uitlezen, maar dat kan bij het 2002 exemplaar wel, die volgens mij wel OBD2 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
De klonen volgen de reguliere clip, ook kwa software, dus goed opletten welke software er bij zit. Ik denk dat je met goed zoeken wel een kloon kan vinden met de software die ook geschikt is voor oudere types.

Een megane 1 phase 2 (2002 en later) is inderdaad normaal gesproken wel ODB2 en daar zou Pyren ook gewoon op moeten werken (zeker als je met een ELM 327 de ECU kan uitlezen, dan werkt Pyren ook).

[ Voor 35% gewijzigd door melcon op 24-04-2023 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
In PyRen zit geen ondersteuning voor Mégane 1, hij staat op de lijst op de GitHub van PyRen ook als "not supported". Je kunt 'm simpelweg niet kiezen en als je Mégane 2 selecteert detect hij niks.

Is het bekend vanaf welke versie Clip de Mégane 1 niet meer wordt ondersteunt? Dan kan ik erop letten bij het bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Met de juiste database zou het wel moeten werken, zie b.v.: https://www.lesamisdudiag...lete-vag-com-iso-8-a.html

In die database zit de X64 nog als optie, heb even gekeken bij mijn Pyren maar die van mij heeft inderdaad ook geen X64 megane_scenic er in zitten. Ik heb versie 182 dus ik vermoed dat je echt een hele oude versie nodig gaat hebben (120 oid of nog ouder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Hmmm... van de klonen die worden aangeboden op AliExpress is de oudste versie v215. Dus het lijkt erop dat ik naderhand zelf een oude versie erbij moet zoeken in de hoop dat het werkt :/

Hoe doen ze dat tegenwoordig bij de Renault dealer als iemand met een oude Renault binnenkomt, die kunnen ze niet meer uitlezen? Mijn Mègane is net 21 jaar oud, het is niet de enige die nog bestaat.

Ik kan me wel herinneren dat toen een paar jaar geleden de automaatbak software eigenlijk bijgewerkt moest worden dat nergens gedaan kon/wilde worden. Dan was hij misschien toen ook al niet ondersteund. Wat een ellende is het met computers in auto's zodra het ouder wordt...

Nu wil ik eigenlijk de (vervangen) gaskleppositiesensor opnieuw kalibreren. Dat is een functie in het TCU menu waarbij je 1x het gaspedaal moet indrukken. Maar de eigen garage wil dat ik daarvoor de auto een hele dag achterlaat omdat ze dit nooit gedaan hebben bij dit model en eerst willen uitzoeken hoe en of het kan met hun apparatuur. Bij een andere garage mag ik het aanwijzen en is het in 10min gedaan, maar wil er goud geld voor zien. Aangezien het vast niet de enige keer gaat zijn dat die sensor stuk gaat, wil ik dat zelf kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 22:35
melcon schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:44:
Megane 3 is inderdaad een hele goede auto waar weinig mis mee gaat. Op hoge km. stand krijg je inderdaad wel de duurde slijtage delen.
Valt me helaas ook tegen. Zelf heb ik net geen 190.000km op de teller staan, maar ik begin de ene naar de andere slijtage te krijgen. Dit keer weer een luchtklep in de uitlaat -> reparatie kosten 520 euro. Heb tot aan de 170.000km echt 0 last gehad van reparaties, maar nu krijg ik de ene naar de andere voor de kiezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3UNYjDXMBYxIZv4KpqpzIeNpz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxsdrVYpYccrKsq1tD6PC9Hm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-RS
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-09 20:17
Tja het hoort er ook een beetje bij denk ik bij oudere auto's en hogere kilomterstanden. Dan kan er eens wat kapot gaan, die pech kun je bij andere auto's ook hebben. Een 1.5dCi scoort daar volgens mij niet veel slechter op dan bijvoorbeeld Volkswagen of BMW met vergelijkbare leeftijd/kilomterstand.

Zelf ben ik dit weekend op weg naar Italië ook gestrand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-oAnC4Pl9NSvYoIwiQUPynsgElY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLCqmdA91t9QtmCSjvYWNFsW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44k0gmc5liffPuI9xWH5n1lGShs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bq9xj5Qa9dm7rTFi7lpdXUan.jpg?f=fotoalbum_large

Geluk bij een ongeluk, we stonden langs de A31 in Duitsland op een uur van m'n ouders. Dus ze hebben onze auto opgehaald en die van m'n vader meegenomen zodat wij verder konden.

Inmiddels staan we aan het Gardameer. Maar onderweg was het nog even spannend, want ook de leenauto schoot in de noodloop 😵 Het duurde weer even voordat ik er vertrouwen in had, maar het is gelukt. Er hangt wel 1500kg aan de haak, dus ze hebben het zwaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 13:20
DropjesLover schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:59:

Ik rij nu 2 jaar een 2019 megane estate 1.3. (140PK versie)
Ik ben er zelf tevreden over, maar ik kwam wel van een peugeot 307 cc af uit 2004. Ben geen veel rijder heb hem gekocht met 31k op de teller en er zit nu 38k op. Voor mijn gevoel rijd hij wat als een diesel. De 1.3 heeft door de turbo veel kracht op lage toeren. Dus op-schakelen onder de 2000 toeren. op de nederlandse snelwegen met 100kpu ligt het verbruik 4 op 100, belgische snelweg op 6,5 per 100 (130kpu en belgische ardennen)

Ik weet niet of je naar een specifieke ervaring op zoek bent of vragen hebt... laat het gerust weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@S-RS Inderdaad, bij hogere km. standen kun je toch wel een keer wat verwachten.

@grote_oever Dat bij 190k z'n luchtklep een keer overlijd is geen schande, dat er 520 euro gevraagd wordt om hem te vervangen wellicht wel :o schokdempers bijvoorbeeld zullen er ook wel een keer aan komen rond deze km. stand. Alles heeft zo z'n levensduur maar geloof me, z'n Megane 3 zit een stuk beter in elkaar als alles wat vandaag de dag verkocht wordt met ingebouwde veroudering, dat is echt gemaakt om precies de garantieperiode/kilometers mee te gaan en dan gaat het echt hard. De auto's die vandaag verkocht worden gaan de 500k niet meer zo eenvoudig/zo veel halen als 10 jaar terug. De kosten van reparatie spelen daar uiteraard ook in mee, radar voor de adaptive cruise control? 3000 euro... led koplampen? 2500 euro, met matrix? 5000 euro. En ga zo maar door, al die technologie is echt prachtig als het werkt maar als je het moet herstellen en het is geen lease auto dan wordt je daar heel verdrietig van ....

[ Voor 19% gewijzigd door melcon op 26-04-2023 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:07
grote_oever schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:04:
[...]

Valt me helaas ook tegen. Zelf heb ik net geen 190.000km op de teller staan, maar ik begin de ene naar de andere slijtage te krijgen. Dit keer weer een luchtklep in de uitlaat -> reparatie kosten 520 euro. Heb tot aan de 170.000km echt 0 last gehad van reparaties, maar nu krijg ik de ene naar de andere voor de kiezen.

[Afbeelding]
Deze melding heb ik inmiddels ook al 3x gehad. Maar het uitlezen van de storingscode gaf geen antwoord, dus werden deze gewist en moet ik asap terugkomen als het weer in beeld kwam. Tot 2x toe niks kunnen vinden.

Wat hebben ze bij jou auto gevonden, en hoe is 't verholpen?

Ik heb een Megane 3 2012 1.5 dCi btw. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 22:35
Chalk schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:55:
[...]

Ik heb een Megane 3 2012 1.5 dCi btw. ;)
Luchtklep in de uitlaat

Ik kreeg 3 meldingen tegelijk, wat vermoedelijk allemaal met elkaar te maken heeft:
- Storing inspuitsysteem
- Storing regelaar
- Controleer luchtverontreiniging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fSWcJ7ZVlo4-1gQfQyCpyqMLzq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ikW4l9ZvSBlkd0UbKjZn3Oul.jpg?f=fotoalbum_large
melcon schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:31:
@S-RS Inderdaad, bij hogere km. standen kun je toch wel een keer wat verwachten.

@grote_oever Dat bij 190k z'n luchtklep een keer overlijd is geen schande, dat er 520 euro gevraagd wordt om hem te vervangen wellicht wel :o schokdempers bijvoorbeeld zullen er ook wel een keer aan komen rond deze km. stand. Alles heeft zo z'n levensduur maar geloof me, z'n Megane 3 zit een stuk beter in elkaar als alles wat vandaag de dag verkocht wordt met ingebouwde veroudering, dat is echt gemaakt om precies de garantieperiode/kilometers mee te gaan en dan gaat het echt hard. De auto's die vandaag verkocht worden gaan de 500k niet meer zo eenvoudig/zo veel halen als 10 jaar terug. De kosten van reparatie spelen daar uiteraard ook in mee, radar voor de adaptive cruise control? 3000 euro... led koplampen? 2500 euro, met matrix? 5000 euro. En ga zo maar door, al die technologie is echt prachtig als het werkt maar als je het moet herstellen en het is geen lease auto dan wordt je daar heel verdrietig van ....
True, maar gevoelsmatig komt alles in dezelfde periode. Wat weer zuur maakt.

Wat overigens niet prettig is. Op de snelweg remmen voor een spontane file en dan opeens "storing remsysteem" zien.

Daarnaast is de airco lek en doet die het niet meer. Ik krijg elke dag een melding dat ik mijn start/stop syteem moet controleren ivm zwakke accu. Verbruiksartikelen komen er weer bij, remschijven, remblokjes. Dat begint allemaal wel zuur te worden voor een auto van 190.000km. Schokdempers heb ik vorig jaar al gehad.

Ding heeft echt tot de 180.000 gratis gereden. Nooit wat mee gehad. Heb hem gekocht met 40.000km op de teller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
Ja typisch allemaal dingetjes die rond die kilometerstand optreden en met een beetje pech ook nog tegelijk en dan kan het best aan tikken. Wat je vaak ziet is dat er dan volop geïnvesteerd wordt, er nog 1 dingetje komt en mensen de auto dan weg doen omdat ze er flauw van zijn met z'n 200-220k op de klok. Degene die hem dan op de kop tik heeft er dan vervolgens weer 200k lang niets mee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
Ik ben sinds een maand de gebruiker (lease) van een Megane Estate met automatische versnellingsbak.
Mooie, heerlijk rijdende machine. Maar.....
Het start/stop systeem staat veel te vroeg afgesteld. Ik heb bv geleerd met remmen op het laatste moment de rem los(ser) te laten, zodat de auto niet in de vering duikt. Als ik dat met de Megane doe, dan slaat de motor af maar omdat hij nog net niet helemaal stil staat dan slaat de motor gelijk weer aan.
Ook bij inparkeren: ik stop en wil de auto in achteruit zetten maar de motor is dan al afgeslagen maar start weer onmiddellijk als ik de pook verzet. Ik vind het maar een rommelig gedoe met stop en startende motor.
Dealer geeft aan dit niet te kunnen wijzigen.
Optie staat elke keer aan bij starten.

Weet iemand iets erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

ArnieNFW schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:36:
Ik ben sinds een maand de gebruiker (lease) van een Megane Estate met automatische versnellingsbak.
Het start/stop systeem staat veel te vroeg afgesteld. Ik heb bv geleerd met remmen op het laatste moment de rem los(ser) te laten, zodat de auto niet in de vering duikt. Als ik dat met de Megane doe, dan slaat de motor af maar omdat hij nog net niet helemaal stil staat dan slaat de motor gelijk weer aan.
Ook bij inparkeren: ik stop en wil de auto in achteruit zetten maar de motor is dan al afgeslagen maar start weer onmiddellijk als ik de pook verzet. Ik vind het maar een rommelig gedoe met stop en startende motor.

Weet iemand iets erop?
Ik geloof er niets van dat het stop/start systeem niet gewoon uitgeschakeld kan worden.
Overigens kun je wel zelf wat geleidelijker remmen (zeker de laatste meters) zodat je ook op die manier niet vol in de vering klapt. Maar al met al, wat is daar überhaupt het probleem, aannemend dat je niet je rempedaal tot de vloer trapt bij elk verkeerslicht?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
ArnieNFW schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:36:

Weet iemand iets erop?
exact hetzelfde doet mijn huidige Seat Leon DSG ook. Heb in het begin met zo'n bluetooth dongle en een app dat uit kunnen zetten (bestaat wellicht ook voor Renault), maar toen de auto naar de dealer moest toch maar weer op fabrieksinstellingen gezet en uiteindelijk went het wel. Het is ook een leaseauto en dus is het ook niet mijn probleem als de startmotor hier wellicht hard door slijt.

Dealer kan/mag dat uiteraard niet wijzigen, want de milieuprestaties zijn gebaseerd op de aanwezigheid van een startstopsysteem.

Mijn vorige auto had een handbak en toen was het simpeler door gewoon de versnelling niet in de neutraal te zetten, zodat het startstopsysteem ook niet af ging. Bij een automaat is het iets hardnekkiger ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Palomar op 03-05-2023 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-09 21:54
Heeft iemand toevallig zijn ELM327 KW902 dongle een uurtje te leen (regio Haarlem / Utrecht / Eindhoven)? Ik had er eentje maar ben hem kwijt :p Ik moet eenmalig de SOH van onze Zoe uitlezen ivm verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
Palomar schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:41:
[...]

exact hetzelfde doet mijn huidige Seat Leon DSG ook. Heb in het begin met zo'n bluetooth dongle en een app dat uit kunnen zetten (bestaat wellicht ook voor Renault), maar toen de auto naar de dealer moest toch maar weer op fabrieksinstellingen gezet en uiteindelijk went het wel. Het is ook een leaseauto en dus is het ook niet mijn probleem als de startmotor hier wellicht hard door slijt.

Dealer kan/mag dat uiteraard niet wijzigen, want de milieuprestaties zijn gebaseerd op de aanwezigheid van een startstopsysteem.

Mijn vorige auto had een handbak en toen was het simpeler door gewoon de versnelling niet in de neutraal te zetten, zodat het startstopsysteem ook niet af ging. Bij een automaat is het iets hardnekkiger ;)
Ik heb ook zo'n OBD kabeltje gemaakt om bij mn vorige auto (CLIO) Android Auto te activeren in R-LINK1. Ik meen me te herinneren dat je daarmee ook het start/stop systeem default uit kon zetten.
Voor deze auto zal ik een recentere database moeten hebben. Nog niet kunnen vinden.
Het had gewoon fijn geweest als het s/s systeem gewoon 2seconden later de motor uitschakelde. Nu staat de auto te schudden bij uitgaan/onmiddellijk weer starten. Is gewoon slordig geïmplementeerd vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andres
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:47
Ik heb een Megane 4 gehad met handbak. Hier was start stop gewoon uit te schakelen. Bouwjaar 2016

[ Voor 7% gewijzigd door Andres op 03-05-2023 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
Andres schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:14:
Ik heb een Megane 4 gehad met handbak. Hier was start stop gewoon uit te schakelen. Bouwjaar 2016
Is wel uit te schakelen, maar staat elke keer na starten default aan. Zoals Palomar al aangeeft: dit moet om de milieu prestaties goed te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Hoe verstandig is het eigenlijk om een gebruikte airco-pomp te laten plaatsen als in hoe groot is de kans dat het nog een hele tijd blijft werken?

De poelie v/d airco-pomp begon gisteren te slingeren en zeer waarschijnlijk is het lager ervan stuk. De airco werkt nog wel.

De garage kan een nieuwe monteren van bijna €300 excl. BTW en dan komt er ook nog zo'n 2 uren arbeid bij.

Ik krijg ook de keuze om zelf een 2e hands pomp te regelen (zo'n 70-80 euro incl.), dan betaal ik daar alleen de arbeid, maar is uiteraard op eigen risico als de pomp niet werkt of snel stuk gaat.

De auto (Mégane Break '02) is 21 jaar en heeft bijna 583k gelopen. Met ontzettend veel kosten in het afgelopen jaar en ook nog wat dingen die eraan zullen komen wil ik eigenlijk als het kan wat besparen op de airco-pomp omdat het toch iets is wat alleen op de warme dagen v/h jaar wordt gebruikt.

Echter, is het verstandig om in dit geval voor een gebruikte pomp te gaan? Het exemplaar wat er nu in zit is nog de originele. Als een gebruikte zeg 2 ton gebruikt is, wil dat zeggen dat 'ie nog wel 2 ton mee gaat?

Ik zie op bijv. Onderdelenlijn dat bij sommige de aansluitingen voor de leidingen afgedopt zijn. Ik lees elders dat compressor-olie vocht aantrekt en roest kan veroorzaken als de pomp te lang in het magazijn heeft gelegen. Is dan per definitie zo'n afgedopte "beter"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 20:12
Josefien schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:37:
....omdat het toch iets is wat alleen op de warme dagen v/h jaar wordt gebruikt.
Huh?!?

Dus op een koude dag of een natte dag heb jij je airco niet aan, omdat 'je deze toch alleen maar op warme dagen gebruikt'? Weet je dat het gebruik van de airco, dus ook in op niet warme dagen, het beslaan van de ramen tegen gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 19:54
Klinkt als mijn schoonmoeder die klaagde over de muffe lucht als de airco aan werd gezet in de zomer.. Nee raam open was net zo goed en kreeg je tenminste geen vochtige stoelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
RicoK schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:03:
[...]

Huh?!?

Dus op een koude dag of een natte dag heb jij je airco niet aan, omdat 'je deze toch alleen maar op warme dagen gebruikt'? Weet je dat het gebruik van de airco, dus ook in op niet warme dagen, het beslaan van de ramen tegen gaat?
Ik weet het. Maar het is slechts sporadisch nodig omdat de ramen niet beslaan. Alleen als het ècht hard regent en ik verregend in de auto stap is het een keer nodig de airco aan te zetten. Maar als het pas tijdens het rijden regent beslaan de ruiten doorgaans niet. Oh, en tijdens regen met meer personen in de auto zitten, dan wil het ook beslaan, maar meestal zit ik alleen.

Het speelt waarschijnlijk ook mee dat ik een koukleum ben en in de winter de kachel altijd erg hoog heb staan, gecombineerd met meestal lange ritten zit er dan sowieso niet zoveel vocht in de auto. En als 'ie wel een keer beslaat is dat vaak bij echt lage temperaturen rond 5 graden en dan werkt de airco sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Indien het climate control betreft is de airco een vitaal onderdeel van het systeem en wordt niet alleen gebruikt om te koelen maar ook - indien nodig - om te ontvochtigen. Ook wordt koude lucht met de warme lucht gemengd indien nodig om zo een juiste uitstroom temperatuur te bereiken. Zonder CC met handmatige in/uit-schakeling van de A/C maakt het niet zo veel uit.

2e hands AC pomp is een gokje wat je prima kan nemen, vaak zit er 3 maand garantie op bij de meeste sloperijen. Je kan de huidige ook laten reviseren trouwens, wordt er o.a. een nieuw lager in gezet. Kosten voor revisie zitten meestal tussen nieuw en 2e hands in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik heb in februari een Arkana E-Tech Techno besteld en de dealer gaf toen aan dat de levertijd minder dan een half jaar was. Een paar weken na bestelling kreeg ik al de melding dat het een maand langer werd en onlangs een bericht dat het nog 3 maanden later wordt (eind november). Allemaal nog te overzien (november is +- 9 maanden wachttijd), maar ik had ook voor een Renault gekozen omdat de levertijd te overzien was (itt VAG-merken). En als ik binnen 2 maanden tijd al 2 berichten heb dat de levering vertraagd wordt ben ik benieuwd hoe meer het nog verder gaat oplopen ;) Dacht dat die chiptekorten e.d. inmiddels wel een beetje voorbij waren. Was benieuwd of er meer mensen onlangs een Renault hebben besteld en iets kunnen zeggen over de levertijd?
Ik heb verder geen spannende opties. Alleen een Bose geluidssysteem.

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 08-05-2023 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
melcon schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:01:
Indien het climate control betreft is de airco een vitaal onderdeel van het systeem en wordt niet alleen gebruikt om te koelen maar ook - indien nodig - om te ontvochtigen. Ook wordt koude lucht met de warme lucht gemengd indien nodig om zo een juiste uitstroom temperatuur te bereiken. Zonder CC met handmatige in/uit-schakeling van de A/C maakt het niet zo veel uit.

2e hands AC pomp is een gokje wat je prima kan nemen, vaak zit er 3 maand garantie op bij de meeste sloperijen. Je kan de huidige ook laten reviseren trouwens, wordt er o.a. een nieuw lager in gezet. Kosten voor revisie zitten meestal tussen nieuw en 2e hands in.
Revisie heeft de garage niet aangeboden, vermoedelijk omdat de auto dan langer daar moet blijven.

Op een 2e hands zit inderdaad garantie. Echter, de garage zei dat het zeker 2 uur arbeid kost om de pomp te vervangen. Als hij kapot blijkt kost het weer 2 uur wat snel 150 euro is. Èn ik zou de pomp zelf terug moeten brengen naar de verkoper, terwijl de auto niet rijdt zonder pomp (multiriem past dan niet meer) en dit de enige auto is die ik tot mijn beschikking heb :P

Edit: Het lager en de poelie zijn bij navraag wel los te vervangen voor 120 excl. BTW. Echter werd dat als riskant gezien omdat het compressor-gedeelte v/d pomp ook onderhevig is aan slijtage en dat is al 21 jaar/583k km oud. Daarnaast kan voor demontage niet bepaald worden of het defect daadwerkelijk enkel het lager is, terwijl de spullen niet retourneerbaar zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Josefien op 08-05-2023 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andres
@Palomar lees het forum op tweakers maar van de etech. Daar blijkt dat er geen touw aan vast te knopen is wat levertijd betreft. Ik had hem binnen 6 maanden, sommige wachten een jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
@Andres Op dat forum ben ik nu volgens mij? ;) Kan niet heel veel over levertijden vinden, maar ik snap ook wel dat dat nooit heel transparant is. Ik wacht wel gewoon af en blijf erop vertrouwen dat het niet zo erg wordt als bijv. Skoda (mensen die al 1,5 jaar wachten). Dat was juist de reden dat ik niet voor een Octavia ben gegaan.

Enige voordeel nu is dat ik de auto iig niet vlak voor mijn vakantie krijg, want als je ziet hoe een auto eruit ziet met kleine kinderen op de achterbank na een vakantie dan ga je spontaan huilen.. vooral bij een splinternieuwe auto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 12:46
floriz87 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:59:
[...]

Kom nog even terug op bovenstaand de melding. Probleem is weer terug (inspuiting defect en emissie systeem controleren) , en zie onder andere in pyren het volgende. Iemand een hint wat er aan de hand kan zijn?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nb is het op de een of andere manier te controleren of de beschrijvingen bij de df codes kloppen?
Om hier nog maar eens op terug te komen. Vervangen van accu heeft niet geholpen. Melding bleef komen (inspuiting defect). Nu inmiddels niet meer, en ik weet bijna zeker dat dit met de buitentemperatuur te maken heeft. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn als het inderdaad een temperatuurafhankelijk probleem is?

NB: auto rijdt verder prima

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• melcon
@Palomar Andres doelt op het Megane E-tech vermoed ik (apart topic). Levertijden zijn inderdaad geen touw aan vast te knopen, soms duurt het 3 maanden langer, anderen krijgen bericht dat het 6 maanden langer duurt en een maand later staat die al op kenteken en wordt die afgeleverd. De tekorten zijn in elk geval nog niet volledig voorbij, dat is niet alleen op chips gebied maar zelfs materialen.

@floriz87 Die opgeslagen multiplex meldingen zou ik even laten voor wat het is, die komen er ook snel in als het vochtig en/of koud weer is. Die df345 is je probleem, het meest waarschijnlijke is een penbobine of een bougie. Helaas heb je geen indicatie van de cilinder dus lastiger te bepalen welke het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
melcon schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:02:

@floriz87 Die opgeslagen multiplex meldingen zou ik even laten voor wat het is, die komen er ook snel in als het vochtig en/of koud weer is. Die df345 is je probleem, het meest waarschijnlijke is een penbobine of een bougie. Helaas heb je geen indicatie van de cilinder dus lastiger te bepalen welke het is.
Ah ja, dat was ik vergeten te zeggen, die multiplex meldingen zie ik niet meer. Het is vooral die df345 die steeds terugkomt. Maar bij kapotte bobine of bougie zou je dat toch moeten merken aan het starten of rijden? Eigenlijk wil ik die melding wel weg hebben, maar heb ik geen zin om hele operaties te moeten betalen zonder zeker te weten of dat het probleem oplost. Bovendien is er bij het rijden zelf dus geen probleem, eigenlijk is de melding zelf vooral het probleem }:O . Lastig die afwegingen, wat een tweedehands auto waard is qua geld/moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@floriz87 Die melding is het begin, de ecu doet een stukje zelf diagnose en als iets buiten de parameters valt krijg je die melding. Dat staat redelijk scherp om ergere problemen voor te zijn, als je er mee door rijdt zal die vermoed ik uiteindelijk op 3 cilinders gaan lopen. Dan wordt de diagnose welke bougie en/of penbobine stuk is natuurlijk wel een stuk makkelijker :+ Je kan uiteraard beginnen met alle bougies vervangen, te lang door rijden met dezelfde bougies is vaak de reden dan penbobines overlijden.

Wat een auto waard is kwa reparatie is een afweging die je zelf moet maken, je hebt er in elk geval meestal geen andere auto voor :P (tenzij je het accu pakket van een elektrische auto moet vervangen, dan wel :o ).

[ Voor 10% gewijzigd door melcon op 09-05-2023 13:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:09
Al enige tijd op zoek naar een 2e auto voor mij en mijn partner. Ik heb een leasebak, maar wanneer we allebei, los van elkaar, op pad willen - werd dat soms lastig.

Afijn; hier flink wat gereden in Renault. Mijn eerste auto was een Clio uit 2001, wat meer recentelijk hebben we ook een Clio uit 2015 en later 2017 gehad. Omdat ik de prijs tussen een gebruikte Clio en Megane relatief klein vond, nu besloten om voor een Megane te gaan. Toch wat meer ruimte, voor onze hobby's komt dat goed van pas.

Het is een Megane uit 2017 geworden. Net 80k KM op de teller. Stond te koop bij een Renault dealer - man, wat ben ik die auto verkopers zat. M'n schoonvader zei altijd al 'er is een speciaal plekje in de hel voor autoverkopers én keukenverkopers', nou - daar heeft hij gelijk in. Uiteindelijk toch een redelijke prijs weten af te spreken, maar dat was wel toen we eigenlijk al op waren gestaan om naar huis te gaan. We mogen over 2 weken de auto ophalen, ik zal tegen die tijd wat foto's delen hier.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
melcon schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:23:
@floriz87 Die melding is het begin, de ecu doet een stukje zelf diagnose en als iets buiten de parameters valt krijg je die melding. Dat staat redelijk scherp om ergere problemen voor te zijn, als je er mee door rijdt zal die vermoed ik uiteindelijk op 3 cilinders gaan lopen. Dan wordt de diagnose welke bougie en/of penbobine stuk is natuurlijk wel een stuk makkelijker :+ Je kan uiteraard beginnen met alle bougies vervangen, te lang door rijden met dezelfde bougies is vaak de reden dan penbobines overlijden.

Wat een auto waard is kwa reparatie is een afweging die je zelf moet maken, je hebt er in elk geval meestal geen andere auto voor :P (tenzij je het accu pakket van een elektrische auto moet vervangen, dan wel :o ).
Tis een V6, dus dat maakt de operatie nu nog wat ingewikkelder :P . En volgens mij zijn de achterste 3 (of 2? weet even niet hoe het blok geplaatst is) ook heel moeilijk bereikbaar. Alleen wachten tot ie gaat haperen kan gevaarlijk zijn. Ik zal wel even met de garagist overleggen (afspraak gepland ivm apk). Een nieuwe (en nog onbekend voor mij) omdat ik net verhuisd ben, dus ik weet niet wat zijn ervaring is hiermee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• melcon
@Hammetje gefelicteerd! Ja de meeste auto verkopers voldoen wel aan het stereo type beeld...

@floriz87 O ja de Espace! De achterste zijn inderdaad wat moeilijk bereikbaar, dan is het misschien verstandig om als het toch los is gelijk de pen bobines mee te nemen, anders heb je die uren nog een keer mocht het wel een achterste pen bobine zijn (of binnenkort worden, kan natuurlijk ook nog, zullen allemaal van een vergelijkbare leeftijd zijn).

[ Voor 12% gewijzigd door melcon op 10-05-2023 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:30
Ik volg dit topic al een tijdje op het Clio club forum
Ik heb inmiddels zelf ook een LAN5810WR0 besteld uit polen. Alleen kan ik bijna nergens in de buurt een OBD2 adapter vindein met de PIC18F25K80 chip. Volgens dit topic moet ik de OBD2 adapter aanpassen geen probleem maar eentje met schakelaar vinden is blijkbaar erg moeilijk. Behalve dan Ali express maar dan duurt de levering erg lang. Iemand toevallig een winkel waar je deze kan bestelen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 10:15
2 juni kan ik de Talisman Estate Initiale Paris bj juni 2018 ophalen. Prachtige wagen! :)

https://broekhuis.nl/aanb...ktrische-stoelen/33918571

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
Hammetje schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:42:
Het is een Megane uit 2017 geworden. Net 80k KM op de teller. Stond te koop bij een Renault dealer - man, wat ben ik die auto verkopers zat. M'n schoonvader zei altijd al 'er is een speciaal plekje in de hel voor autoverkopers én keukenverkopers', nou - daar heeft hij gelijk in. Uiteindelijk toch een redelijke prijs weten af te spreken, maar dat was wel toen we eigenlijk al op waren gestaan om naar huis te gaan. We mogen over 2 weken de auto ophalen, ik zal tegen die tijd wat foto's delen hier.
Ongelooflijk he.... Ze zijn ook echt allemaal hetzelfde. Was hier met het komen tot een prijs voor een Talisman (bij diverse garages overigens) niet anders. Sommige garages zaten echt te schrapen om mn Audi A3 (dubbel S-line, automaat, 158K km, eind 2011) te kopen. Gaat op de markt voor zo'n € 11K weg en bieden ze € 6,5K..... de groeten. Uiteindelijk een dealer in de buurt gevonden die meteen een eerlijke prijs voor mijn A3 bood én een mooie Talisman had staan. Qua prijs wilden ze uiteindelijk niet heel veel meer, maar wel prima gratis afleverpakketten gekregen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
@Hulleman gefeliciteerd; prachtige bak. Talisman heb ik ook sinds lancering een mooie auto gevonden.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Hammetje schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:32:
@Hulleman gefeliciteerd; prachtige bak. Talisman heb ik ook sinds lancering een mooie auto gevonden.
Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Hulleman schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 08:37:
2 juni kan ik de Talisman Estate Initiale Paris bj juni 2018 ophalen. Prachtige wagen! :)

https://broekhuis.nl/aanb...ktrische-stoelen/33918571
Dank voor de link, nu ben ik aan het twijfelen over die Talisman uit 2017, ietsje meer luxe dan de Clio die ik nu heb en meer trekcapaciteit voor de hut die erachter moet :+

Een kwartier voordat ik er was, is de auto verkocht :(

[ Voor 5% gewijzigd door aReaRe op 19-05-2023 17:37 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
aReaRe schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:38:
[...]

Dank voor de link, nu ben ik aan het twijfelen over die Talisman uit 2017, ietsje meer luxe dan de Clio die ik nu heb en meer trekcapaciteit voor de hut die erachter moet :+

Zuur! De Talismannen komen nu steeds meer op de occasion markt, dus er komt er wel weer eentje voorbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:04

Convoy

g44p

aReaRe schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:38:
[...]

Mijn full option Talisman Estate Initiale Paris 2017 gaat binnenkort ook in de verkoop 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Convoy schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 14:39:
[...]

Mijn full option Talisman Estate Initiale Paris 2017 gaat binnenkort ook in de verkoop 8)
Te laat :$ 8)
Net bij de dealer geweest, goede prijs voor de Clio terug gekregen :P De Clio kon de hut wel trekken maar het hield niet over dus uiteindelijk gezwicht voor de Renault Mégane Estate 1.3 TCe Bose.

Levering 3 juni oOo

Vermogen 103 kW (140 PK)
Koppel 240 Nm
Maximaal toerental 5.000 rpm
Max. koppel bij aant. toeren 1.600 rpm
Kleur: Noir etoile gne
Transmissie: PDC 7 baks automaat
Bekleding: Leer
Achterbank in delen neerklapbaar
Airco (automatisch)
Alarm klasse 1(startblokkering)
Anti Blokkeer Systeem
Anti doorSlip Regeling
Apple Carplay/Android Auto
Armsteun achter
Armsteun voor
Audio installatie premium
Bandenspanningscontrolesysteem
Bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar
Binnenspiegel automatisch dimmend
Bluetooth telefoonvoorbereiding
Boordcomputer
Brake Assist System
Buitenspiegels elektrisch inklapbaar
Buitenspiegels elektrisch verstel- en verwarmbaar
Buitenspiegels in carrosseriekleur
Chroom delen exterieur
Cruise control
DAB ontvanger
Dakrails
Dimlichten automatisch
Elektrische ramen achter
Elektrische ramen voor
Elektronisch Stabiliteits Programma
Elektronische remkrachtverdeling
Extra getint glas
Grootlichtassistent
Hill hold functie
Hoofd airbag(s) achter
Hoofd airbag(s) voor
Hoofdsteunen actief
Keyless entry
LED achterlichten
LED dagrijverlichting
Lederen bekleding
Lederen stuurwiel
Lendesteunen (verstelbaar)
Lichtmetalen velgen 17"
Mistlampen voor
Multimedia-voorbereiding
Navigatiesysteem full map
Parkeersensor achter
Passagiersstoel in hoogte verstelbaar
Regensensor
Rijstrooksensor
Stof/kunstlederen bekleding
Stuur verstelbaar
Stuurbekrachtiging
Stuurwiel multifunctioneel
Trekhaak met dop
Verkeersbord detectie
WiFi voorbereiding
Zij airbag(s) voor

Auto's
Renault Mégane Estate 1.3 TCe Bose (01-10-2019)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJC3SPpYVb-BkpWG1S72J5cO6Rg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XZh0CldtAsHufH4bbvBkVeDl.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4pzkpLatAc8iCwyuq9a8ib-Vjk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MnFwhNEEUgy3wowJJfIgFBDi.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPK-VmjJZfq-DiicEIAOp2HVZlU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNkBrcBCtQ7YlmjlW3teez4r.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3QVi3YQdMjdlbjVXu_2KzmWd_8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAEb9rOjwZGad3lhoesBL7uB.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCNBs8blV-gAP9Bh5meapmjBvTI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yewObh4XQHCYlm5VuFJUXymb.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flYAYka1AxVZaSOLNrpXiUZxxbI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1uHsYj1qlSL0CTxJvk52ybc.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mt5etDKEmbZeNpkZ16usJJmT_VQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ygo2dBBF8YtP7lTXvZyZJzXW.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnoKeVC7uln2e5FTizRSZyChQi4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Z1c5aWWrkdyHWRgIbnLtVcH.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17gsXBD-mdXiZAHzamrIxdKTtgs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1HvNMnDFuYhpVkJRmiXMeJN.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knUL8y0WD5dsaixGvAtxPqV-UGA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pvlb5m8idq5B8XNYDh4EW68E.jpg?f=fotoalbum_small

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 19:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-a_gLvKdp7CN2-ceRBvDHSWLPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J9IthlRfRkSQwwqNBVhUzcgq.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee waar ik op moet drukken om lampje bandenspanning weg te krijgen bij mijn clio estate? Banden zijn op sterkte en is al tijdje mee gereden, maar melding blijft staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Brammos85 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:12:
[Afbeelding]

Iemand een idee waar ik op moet drukken om lampje bandenspanning weg te krijgen bij mijn clio estate? Banden zijn op sterkte en is al tijdje mee gereden, maar melding blijft staan
Als je geen apart knopje hebt voor de bandenspanning (die je dan iets van 5 sec moet indrukken) moet dat waarschijnlijk via de boordcomputer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicoK
Brammos85 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:12:Iemand een idee waar ik op moet drukken om lampje bandenspanning weg te krijgen bij mijn clio estate? Banden zijn op sterkte en is al tijdje mee gereden, maar melding blijft staan
Auto starten, niet rijden en in de BC gaan zoeken naar Bandenspanning (re)setten.

Edit: of..... open je dashboardkastje en pak de manual er even bij.........

[ Voor 9% gewijzigd door RicoK op 23-05-2023 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos85
RicoK schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:33:
[...]

Auto starten, niet rijden en in de BC gaan zoeken naar Bandenspanning (re)setten.

Edit: of..... open je dashboardkastje en pak de manual er even bij.........
Dat kan ik dus niet vinden! En die handleiding is er wel, maar alleen en Francais 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicoK
@Brammos85 Zie hier.

Er is geen andere manier. Dit moet lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
De link van Rico klopt, ff met de stengel door het menu bladeren (motor uit), boven of onder vasthouden tot je de melding set tpw gestart krijgt en dan stukje rijden om in te leren en dan moet die weg zijn. Dit systeem werkt op basis van abs/esp, als het ene wiel iets meer of minder omwentingelen maakt t.o.v. de ander concludeert het systeem dat de bandenspanning niet klopt. Dus er zal 1 band iets minder spanning hebben, heel soms komt de melding ook naar voren bij iets ongelijke slijtage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brammos85
melcon schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 07:56:
De link van Rico klopt, ff met de stengel door het menu bladeren (motor uit), boven of onder vasthouden tot je de melding set tpw gestart krijgt en dan stukje rijden om in te leren en dan moet die weg zijn. Dit systeem werkt op basis van abs/esp, als het ene wiel iets meer of minder omwentingelen maakt t.o.v. de ander concludeert het systeem dat de bandenspanning niet klopt. Dus er zal 1 band iets minder spanning hebben, heel soms komt de melding ook naar voren bij iets ongelijke slijtage.
Dank allen! De truc was inderdaad om het met motor uit te doen, melding weg, hoezee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Brammos85 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:30:
[...]

Dank allen! De truc was inderdaad om het met motor uit te doen, melding weg, hoezee!
Ik heb er ook mee lopen klooien ondanks een Nederlandstalige handleiding :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Trichoglossus schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:58:
Mijn clio geeft de melding: stop en start controleren. Lampje op knopje op dashboard is ook rood.
Ik heb de stop en start functie in het verkeer nooit gebruikt.
Zal wel een gevalletje nieuwe accu worden na 6 jaar?

Met starten en rijden totaal geen problemen trouwens.
Eindelijk de accu eens vervangen. In eerste instantie gaf de nieuwe accu dezelfde melding :+

Maar na het koffiedrinken en opnieuw starten was de melding weg. Mogelijk reset er nog wat als de auto op slot gaat :?

160 euro armer, maar vervangen is appeltje eitje.
Er zit wel een raar plastic buisje aan de accu, die los in een gaatje in de accu zit?? Soort rietje. Loopt ook nergens heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Morgen de Mégane ophalen oOo

Foto's volgen,.

[ Voor 24% gewijzigd door aReaRe op 02-06-2023 17:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

De eerste 50 kilometer gereden in de Renault Mégane 1.3 Tce EDC. 8)

Eerste reactie is deze motor nog pittiger dan de Clio, ligt goed op de weg en dat multi-sense systeem moet ik nog doorgronden. Zo als het er nu naar uitziet is mijn favoriete standen comfort en sport. In de laatste stand veranderd de auto in een hooligan :+ lijkt het (gas vasthouden en niet meteen doorschakelen). :+

Dat Bose soundsysteem blaast de auto op en ook kort met Android auto gespeeld :P

De 17 inch velgen zien er goed uit, geen stoeprand schade.

Auto's
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC Bose(10-2019)
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC Bose (10-2019)Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC Bose (10-2019)Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC Bose (10-2019)
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC Bose (10-2019)

[ Voor 4% gewijzigd door aReaRe op 03-06-2023 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uNoTopia
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-08 14:29
Ik ben op zoek naar een sportief ogende occasion voor klein gezin (ouders & 1 baby/kind). Ik heb m’n oog laten vallen op een Renault Megane IV non-estate als vervanger van onze Clio uit 2006.

De 1.3l / 140pk / Bose Meganes vind ik echt een lust voor het oog, maar we twijfelen of het groot genoeg is. Iemand ervaring met de non-estate en of je voldoende ruimte hebt voor alle zooi als je met z’n 3’en bent? De estates lijken mij echt veel te groot namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

uNoTopia schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:46:
Ik ben op zoek naar een sportief ogende occasion voor klein gezin (ouders & 1 baby/kind). Ik heb m’n oog laten vallen op een Renault Megane IV non-estate als vervanger van onze Clio uit 2006.

De 1.3l / 140pk / Bose Meganes vind ik echt een lust voor het oog, maar we twijfelen of het groot genoeg is. Iemand ervaring met de non-estate en of je voldoende ruimte hebt voor alle zooi als je met z’n 3’en bent? De estates lijken mij echt veel te groot namelijk.
Die krijg je sneller vol dan je denkt, zelfs in je ééntje :P Vouwfiets gaat in de auto, koelbox, boodschappen en kleding als de auto voor de caravan aangehaakt wordt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Vraagje waar kan ik updates voor de Rlink2 downloaden (kaarten voornamelijk).

Vanochtend update gedaan, en nu weer USB stick in de PC gestoken krijg dit te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_OxLY4rGmgVHhBWzPid-yWpmCQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ne7F42fE6Ig3nROhgrmRAU7W.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hammetje

Wij hebben sinds 3 weken een Megane (non -estate) uit 2017 in bezit. Er gaan 2 golftassen in de breedte in de auto, dan hebben we nog ruimte voor spullen als schoenen/tas met lunch enzo. Niet ontevreden over. Als je in de buurt van Pijnacker woont, mag je wel eens komen kijken hoe ruim ie is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uNoTopia
aReaRe schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 17:34:
[...]

Die krijg je sneller vol dan je denkt, zelfs in je ééntje :P Vouwfiets gaat in de auto, koelbox, boodschappen en kleding als de auto voor de caravan aangehaakt wordt :+
Je bedoelt dat je de Megane estate makkelijk vol krijgt? :P geen vouwfietsen, caravan of koelboxen hier momenteel, dus we oriënteren ons vooralsnog op 5-deurs hatchbacks ;)

We rijden weinig voor werk omdat we allebei op fietsafstand wonen. Het zou verstandig zijn om iets goedkopers te rijden gezien het relatief lage aantal kilometers per jaar, maar ik vind autorijden erg leuk en we rijden wel regelmatig voor uitjes/vakantie en we willen dan graag een moderne auto. We zijn klaar met de Clio (die had in augustus al een nieuwe distributieriem nodig, maar ook qua gevoel willen we wat anders).

We willen daarom een auto ‘op de groei’ kopen, we zijn nog maar met z’n 2en en een baby/kind duurt nog wel 1-2 jaar. Daarom lijkt een estate ons onnodig groot en zonde van de hogere wegenbelasting. Tegelijkertijd hebben we ook geen babyspul, kinderwagen etc om mee te nemen naar een proefrit om te kijken of alles past.

Dus vandaar even mijn rondvraag hier. Misschien moet ik gewoon eens een kinderwagen lenen en wat kratten meenemen naar een proefrit. Bij het aantal liters bagageruimte kan ik mij echt geen voorstelling maken namelijk :+
Hammetje schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:10:
[...]

Wij hebben sinds 3 weken een Megane (non -estate) uit 2017 in bezit. Er gaan 2 golftassen in de breedte in de auto, dan hebben we nog ruimte voor spullen als schoenen/tas met lunch enzo. Niet ontevreden over. Als je in de buurt van Pijnacker woont, mag je wel eens komen kijken hoe ruim ie is.
Dat is echt heel aardig van je, thanks voor het aanbod. Maar dat is iets te ver van huis en we gaan na onze vakantie snel een proefrit maken ;) vandaag besloten, nu nog ergens een mooi exemplaar zoeken met 1.3l 140pk

Qua handbak of automaat heb ik geen voorkeur, maar we rijden nu in Italië in een huurauto (Peugeot 207) met automaat en dat is wel heel fijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

uNoTopia schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:58:
[...]

Je bedoelt dat je de Megane estate makkelijk vol krijgt? :P geen vouwfietsen, caravan of koelboxen hier momenteel, dus we oriënteren ons vooralsnog op 5-deurs hatchbacks ;)
Hoe groter de auto des te makkelijker het is om meer meer spullen mee te krijgen, zeker als je vrouw meeneemt :+

/althans volgens een vriend, ik ben vrijgezel :P
Qua handbak of automaat heb ik geen voorkeur, maar we rijden nu in Italië in een huurauto (Peugeot 207) met automaat en dat is wel heel fijn
De Renault automaat is goed, een DSG bak alleen Renault noemt het EDC. Te beïnvloeden middels het Multi sense systeem (sport, comfort, neutral en ECO).

Het is wennen , maar de voorgaande auto een Clio Estate had ook EDC zonder Multi sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

De Renault Clio (90pk 3 cilinder) uit december 2021 mag er aan geloven ik krijg donderdag wat anders. Met iets meer dan 22k km gereden sinds maart 2022 (vanaf 150km) en 6,42L/100km.
In alle eerlijkheid zal ik iedereen een Renault en een Clio afraden om die zo nieuw te rijden als deze was. Ik ben denk ik iets van 6 of 7 keer bij de garage geweest voor van alles en nog wat m.b.t. elektrische systemen en infotainment. Stel dat deze auto 5 jaar oud zou zijn, zullen de meeste bugs wel opgelost zijn, maar om dit te leasen raad ik iedereen af.
Rijdt op zich wel oké, kan goed meekomen maar dat zijn eigenlijk wel eisen waarvan ik bij elke auto verwacht dat die gehaald worden. Lane departure warning e.d. systemen werken echt voor geen ene meter. Dubbele belijnen is te moeilijk en lane assist wordt een ping-pong effect wat erger wordt. Je kunt er gewoon niet op vertrouwen.
Multi sense systeem wat elke start reset is ook geweldig, of de verschillende profielen van de auto die je telkens onhandig moet selecteren als je wil wisselen. Koppeling aan de sleutel werkt dan niet. Dat gezegd hebben werkt keyless entry echt 100% perfect.

Oh en als ik ooit de Fransoos tegenkom die bedacht heeft om de kofferbakklephendel niet te verwerken in de kofferbakgreep maar in de bumper sla ik 'm met een stokbrood om zijn oren, wat een afschuwelijke onpraktische keuze.

Kortom leuke auto om te zien, maar een kreng om in te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andres
Gelukkig heb ik met mijn Clio hybrid totaal nergens last van, behalve de kofferbak natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Middels hulp van de dealer de link gevonden naar de updates voor de Rlink store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Als ik Android Auto op heb staan, en ik wil dan de radio aanzetten dan moet ik drie keer een optie selecteren (eerst dat ding linksonder, dan naar het hoofdmenu en vervolgens Radio). Kan dat niet korter?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
@pven weet niet welke auto het is maar bij mijn mégane staat er een "source" knopje op het één van de hendeltjes aan het stuur. Heeft een jaar geduurd eer ik het doorhad maar het is er wel (in geval van mijn mégane)

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:27
Na 50k in de Clio te hebben gereden bijna uitsluitend zakelijk, nu maar eens de auto vol gegooid voor vakantie. Met een dakkoffer, volle kofferbak, vrouw en twee kinderen op vakantie. Ik moet wel zeggen dat je in bergachtig gebied wel ouderwets flink moet schakelen, want je moet gewoon vermogen met de 90pk versie. Desalniettemin was ik wel positief verrast over hoe de dakkoffer de auto niet onstabiel maakte. Was een skikoffer, en daarmee kon in de achterklep niet meer geheel openen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@pven Wat Kenhas zegt, op je stuurbediening zit een source knop, is nog steeds niet 1 stap maar wel 1 knop om bij de radio te komen.

@me_mrtn Ja dan wordt het wel aardig wat gewicht voor z'n 3 cilinder en dan ook nog de extra luchtweerstand van z'n dakkoffer dan merk je dat echt wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
me_mrtn schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:22:
Na 50k in de Clio te hebben gereden bijna uitsluitend zakelijk, nu maar eens de auto vol gegooid voor vakantie. Met een dakkoffer, volle kofferbak, vrouw en twee kinderen op vakantie. Ik moet wel zeggen dat je in bergachtig gebied wel ouderwets flink moet schakelen, want je moet gewoon vermogen met de 90pk versie. Desalniettemin was ik wel positief verrast over hoe de dakkoffer de auto niet onstabiel maakte. Was een skikoffer, en daarmee kon in de achterklep niet meer geheel openen. :+
Ik kwam met mijn oude clio 1.6 16v in Oostenrijk niet echt tegen sommige bergen op met 3 man in de auto. In de aanloop beginnende in de 4e versnelling, maar vrij vlot eindigend in de 1e :o

Ik vraag me wel af of mijn huidige 1.2 met turbo dat beter zou doen. Koppel is wel hoger nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

melcon schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:27:

@me_mrtn Ja dan wordt het wel aardig wat gewicht voor z'n 3 cilinder en dan ook nog de extra luchtweerstand van z'n dakkoffer dan merk je dat echt wel :P
Hang er een caravan van 1000kg achter en je komt met moeite de Ketelmeerbrug over :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Kenhas schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:53:
@pven weet niet welke auto het is maar bij mijn mégane staat er een "source" knopje op het één van de hendeltjes aan het stuur. Heeft een jaar geduurd eer ik het doorhad maar het is er wel (in geval van mijn mégane)
Dit werkt prima voor mij. Ik wist ook niet dat het daar zat. :D Dank! _O_

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvHeel
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 01-07-2023
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 03-07-2023 23:14 . Reden: Hier hebben we Vraag en Aanbod voor ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-08 10:15
Dat zijn niet de kosten.... aantrekkelijke deal!

Ik heb nu zo iets als huurauto mee overigens. Valt niks tegen alleen mag het onderstel wel ietsje harder en de koppeling iets minder gevoelloos.

Verder echt wel fijn blokje, mooi koppelverkoop, lekker soepel, 160 op cruise houd die best prima vol.
En vrij zuinig! 6,9 liter per 100 km staat die nu op.

Ik denk overigens in Nederlands verkeer dat je er met gemak 5,5 liter per 100 km mee rijd, want daar stond die op toen ik de landsgrens tussen NL en D overstak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvHeel
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 01-07-2023
Nico_GTR schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:05:
Ik denk overigens in Nederlands verkeer dat je er met gemak 5,5 liter per 100 km mee rijd, want daar stond die op toen ik de landsgrens tussen NL en D overstak.
Klopt, zeker een fijne auto!
Als ik veel snelwegkilometers maak rijd ik zo'n 5,2l per 100km, bij gecombineerd gebruik blijf ik meestal wel onder de 6,0l per 100 km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uNoTopia

Update: we zijn geslaagd ;)
Het is een 160 pk bose variant geworden uit 2019. Automaat en zowat full options. Kek ding!

We zoeken nu nog naar een nieuwe eigenaar van onze oude auto want we vonden het inruilbod wat karig. Maar via ikwilvanmijnautoaf en anwb enzo is het niet veel beter helaas.

Over 1-2 weken ophalen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

uNoTopia schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:41:
[...]

Update: we zijn geslaagd ;)
Het is een 160 pk bose variant geworden uit 2019. Automaat en zowat full options. Kek ding!

We zoeken nu nog naar een nieuwe eigenaar van onze oude auto want we vonden het inruilbod wat karig. Maar via ikwilvanmijnautoaf en anwb enzo is het niet veel beter helaas.

Over 1-2 weken ophalen _/-\o_
Mooie aanschaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 10:45
Megane 3 1.5dci met ongeveer 250k op de klok.
Krijg nu de melding 'risico op motorschade' en als ik hem uitleest p242f.
Is er een kans dat dit alleen de sensor of het slangetje er naartoe is? Of waarschijnlijk toch toe aan een nieuwe roetfilter?

Edit: weet iemand waar ik het onderdeelnummer kan vinden van de roetfilter van mijn auto?

[ Voor 15% gewijzigd door Pindakaas op 01-07-2023 12:01 ]

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@Pindakaas Universeel uitgelezen gezien de p code (de p242f is niet te vertalen naar een Renault DF code). Het is aannemelijk dat de schuldige inderdaad 1 van de 2 slangetjes is. Mis je ook vermogen (wat zou duiden op een verstopt roetfilter)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
@melcon Nee vermogen is nog hetzelfde. Wel stottert de motor soms bij 100km/u in de 6e versnelling, als ik dan accelereer is het weg. 5e versnelling heeft hier veel minder last van, ik gok door het hogere toerental.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Dan schat ik zo in dat je roetfilter niet dicht zit, stotteren staat los van een verstopt roetfilter (dat zou je permanent merken). Dat zal eerder een sensor of een injector of een haperende VGT op je turbo zijn om maar wat voorbeelden te noemen. Dat soort dingen schaar ik onder de wachten tot het erger wordt en je de oorzaak kan aanwijzen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Ja zoiets dacht ik ook inderdaad. Ben gewoon doorgereden ermee in ieder geval.

Van de week even langs mijn lievelings beunhaas die de goeie uitlees software heeft. Wellicht kan hij adviseren wat handig is. Ding heeft nu 255k gelopen dus dat er wat onderhoud aan zit te komen is duidelijk, maar het moet niet uit de hand lopen natuurlijk. Er moet sowieso komende maand 2 nieuwe banden + distributieset op (ook niet goedkoop), dus als roetfilters en verstuivers ook problemen gaan geven wordt het bijna niet meer rendabel om hem op te lappen.

don't mind me

Pagina: 1 ... 48 ... 56 Laatste