floriz87 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 13:36:
Mijn parkeerhulp werkt niet meer in mijn Renault Espace IV ph2 (2007) V6 . Ik heb de ecu uitgelezen en geen foutmelding gevonden. Als ik de waarden uitlees staat deze voor alle sensoren op 255cm (standaard getal als er niks voor gemeten wordt). Als je er dan voorlangs loopt zie je normaliter de waarden veranderen, maar dat is nu niet zo. Bij het opvragen van de system state krijg ik het volgende:
[Afbeelding]
Ik zie dat de spanning voor de sensoren op 0 staat. Zou dit de verklaring kunnen zijn van het probleem, en hoe zou dit op te lossen zijn? Ik heb eerder defecte sensoren gehad en deze vervangen, maar dan zag je een melding voor de individuele sensor, dus ik vermoed dat dat nu niet aan de hand is. Zou de PDC/ECU defect kunnen zijn?
edit:
een mogelijk hieraan gerelateerde error die ik voorheen niet had is DF098 GEEN MULTIPLEX-EMISSIE CUI
Na vanalles te hebben doorgemeten, krijg ik het probleem niet opgelost met de parkeersensoren. Het is me een raadsel. Ik ben daarom aan de slag gegaan met parkeercamera's, voor en achter. Deze zijn inmiddels geïnstalleerd en werken perfect (moet kabels nog even netjes wegwerken bij het scherm).
Wel kwam ik er tijdens mijn geknutsel achter dat de accu steeds heel snel leegloopt (dit viel me de laatste tijd wel vaker op). Heb gisteren een half uurtje snelweg gepakt, direct daarna gemeten (stilstaande motor) en kwam op 12.4 volt (terwijl ik vertrok rond de 11 volt). Onderweg getankt en auto kon uit zichzelf starten. Dynamo lijkt dus ok. Maar vanochtend had ik nog maar 11.2 volt op de accu. Ik heb vervolgens de stroom gemeten op de losgekoppelde minpool vs de aarde, om zo de lekstroom te bepalen. Blijkt er 4.3 ampere te lopen, bij een auto die uit staat. Vond het overigens wel vreemd dat ik een negatieve stroom kreeg, terwijl ik rood op de minpool had en zwart op de aarde. Hierna zekeringen 1 voor 1 losgekoppeld, en de stroom viel terug naar 0 toen ik zekering F11 (10A) eruit trok. Hier staat een motorsymbool bij. Ik heb deze zekering inmiddels kunnen terugvinden in het bedradingsschema, zie hieronder.
1216 = bediening automatische parkeerrem
225 = diagnose aansluiting
1217 = rekeneenheid automatische parkeerrem
597 = relais/zekering in motorruimte
Edit 3: Dit is het bedradingsschema voor de handrem zeg maar (formeel: BEDIENINGSHUIS HANDGREEP AUTOMATISCHE PARKEERREM). Maar de zekering leidt ook naar de kaartlezer en de start/stop knop.
Maar hoe nu verder? Diagnosemeldingen zijn niet zo betrouwbaar bij lage accuspanning en gebruik jumpstarter.
@
PauseBreak @
melcon Jullie hebben me al vaker op weg geholpen, dus ik tag jullie even
EDIT: never mind, had iets langer moeten wachten met meten lekstroom, heb het net even opnieuw gedaan met alles gesloten (behalve motorkap) en 30 minuten gewacht. Daarna opnieuw gemeten en lekstroom van 27 milliampere. Blijkbaar was dat circuit achter F11 nog actief (geen idee waarom).
Lost het probleem met de accu niet op, maar misschien is de accu gewoon gaar, of moet ik een heel flink eind rijden. Weet niet of ik die accu nu ga vervangen net 1 week voor ik op vakantie naar Frankrijk ga, kost me ook weer 100 euro en weet niet of het echt nodig is.
EDIT2: Zekering van multimeter is niet goed meer, nog even dubbelchecken met nieuwe zekering, maar die heb ik pas net besteld

. De 2e lekstroom meting vertrouw ik niet zo. Heb nog eens gemeten op de 1A zekering, en hij geeft een foutmelding, vermoedelijk omdat die boven de 1A uitkomt en er dus risico is dat de zekering doorbrandt. Snel dus weer gestopt, maar ik was nieuwsgierig

. Ben dus bang dat de lekstroom er wel degelijk is. Sorry voor de chaos.
[
Voor 29% gewijzigd door
floriz87 op 24-07-2026 18:57
]