Lightning89 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:51:
[...]
Veel plezier, ik rijd ook net een R5, het is meer een 2+2 dan 4 zits. Verbruik valt me tegen. Boordcomputer geeft 15 kwh aan, terwijl ik de KM's deel door het aantal KWh wat erin komt (die de auto zelf aangeeft) dan kom ik op een zomerverbruik van 18kwh (50/50 snelweg/binnendoor). Ritje op de snelweg van 100km met 120km/h is 22 kwh.
Het was mijn droom om een e-R5 te kopen, vooral omdat mijn allereerste auto een R5 van 1984 was, het oude model dus, waar de nieuwe 5 erg mooi op lijkt.
Maar omdat de "goedkopere" versie pas vanaf 2025 bestelbaar was, waardoor die niet meer in aanmerking kwam voor de Vlaamse premie, is het een Citroën ë-C3 geworden.
Lang niet zo mooi en knap als de R5, want ja, de R5 is gewoon erg knap vind ik ... heeft de Citroën WEL ruim plaats voor 4 (niet voor 5, ondanks het officieel een 5 zitter is).
De Citroën mag ook iets meer trekken, namelijk 550kg tegenover 500kg voor de R5, al maakt die 50kg extra weinig uit.
De Citroën heeft in de 6 maand die ik ermee rijd, al onnoemelijk veel software problemen gehad, gelukkig alles onder garantie ....
Maar, om op uw punt van verbruik te komen, ook de Citroën heeft een torenhoog verbruik als je ook maar een beetje doorrijdt. Ik dacht dus echt dat dit een probleem van Citroën was, maar blijkbaar hebben alle EV's een (zeer) hoog verbruik bij snelheden boven de 100km/u?
Bij de ë-C3 geven ze aan tot max 320km.
in de winter moet je daarvoor de verwarming uitlaten, en vooral van de snelweg afblijven, dan kan je met wat moeite 300km halen.
In de zomer kan je WEL de airco aanzetten, die doet weinig aan het verbruik (gelukkig maar!!!), en dan kan je zelfs aan 90km/u op de snelweg 300km afleggen, maar als je 120 (125) rijdt, haalt die met moeite 200km, m.a.w, dan zit die ook aan 21 tot 23 kWh/100km.
Één keer ben ik erin geslaagd, en daar heb ik bewust veel moeite voor gedaan, iets meer dan 400km gedaan op 1 batterij lading, maar dan is het rijplezier er echt wel af

... maar ik wilde het een keer proberen, omdat ik zag dat het kón
Verder is de Citroën erg ruim en comfortabel, dat zeer zeker, maar wat betreft design, looks en feeling komt die toch helemaal niet eens in de buurt van de nieuwe R5, want die R5 vind ik gewoon bloedmooi!