Toch wel bijzonder, in mijn Megane 3 coupe heb ik ook keyless. Een auto van 16 jaar oud. Die keyless hoef ik helemaal niks voor de doen en de deuren openen als ik in de buurt loop.Palomar schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 07:12:
Ik heb een Arkana hybride en die meldingen over 12v spaarstand herken ik wel. Vooral als je de auto aan het inpakken bent oid en vaak heen en weer loopt. Aldoor gaan weer de spiegels in/uitklappen, media systeem wordt gestart etc. En al snel is de accu laag.
Oorzaak is dat de keyless entry alleen werkt op basis van nabijheid en geen fysieke handeling vereist. Bij mijn vorige Seat moest je eerst het handvat van de deur vastpakken voordat de deuren ontgrendeld worden en de spiegels uitklapten. Dan krijg je niet dat constant in/uitklappen van de spiegels als je er alleen maar langsloopt. Echter ging die Seat niet automatisch op slot, wat ik bij de Renault wel weer handig vind (eigenlijk nooit twijfelen of je de auto wel op slot hebt gedaan),
En de sleutel in de auto laten liggen om dit automatisch in/uitklappen van de spiegels etc. te voorkomen vind ik tricky. Stel dat ie toch wel opeens op slot gaat omdat ie de sleutel even niet kan vinden. Dan krijg je je auto niet meer open. Wat ik dan nog een eens doe is een deur open laten staan. Maarja, dan moet je dat weer niet vergeten mocht het opeens hard gaan regenen oid...
Wat ik bijvoorbeeld ook irritant vind is als je tijdens het rijden de achterruitverwarming aanzet dat die al heel snel weer automatisch uitgaat. Ws. ook om energie te sparen. En die gebruik ik juist vaker, omdat er geen achterruitwisser is. Idem voor de kofferbak/binnenverlichting. Die gaat ook vrij snel uit terwijl je nog aan het inladen bent.
Verder bevalt de auto uitstekend. Je moet wel iets te klagen houdenIk had hiervoor dus een VAG-auto en dan zijn dit soort oplossingen vaak wat minder 'met de franse slag' uitgevoerd
De achterruitverwarming gaat bij alle autos automatisch uit, alleen in de Megane zit daar wel 10-15min tussen. Toch bijzonder hoe de ingenieurs niet leren van een oude auto. Bij mij zit er ook een scherm in, navi etc, weliswaar sterk verouderd.