Ja je zou het als drie kwart kunnen interpreteren
Goede uitleg! Dankjewel voor deze uitleg. Wij zijn rustig aan het rondkijken, maar dit is een mooie vereiste dan. Een 1.3 zal het dan zeker moeten worden.melcon schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:19:
[...]
De 1.2 TCe kent inderdaad wat problemen met ketting spanners waardoor de ketting kan oprekken. Vooral bij het uitstellen van onderhoud neemt de kans hier op toe of gebruik van verkeerde olie. Het komt echt niet bij elke motor voor maar het percentage waarbij dit optreed ligt wel hoog genoeg dat de kans zeker aanwezig is. Latere versies van de 1.2 TCe hebben een aanpassing in het olie kanaal naar de ketting spanner (iets groter) waardoor deze aanzienlijk minder problemen kennen (vanaf +/- 2021).
Ondanks dat zou ik net als zuma adviseren om gewoon een 1.3 TCe te zoeken, vermogen maakt an sich niets uit, de lagere vermogens versies verschillen alleen in software (bij chiptuning zie je dan ook dat ze allemaal na tunen rond de 165 pk uitkomen, ongeacht of je met een 115/140/160 pk uitvoering komt). Ik zou niet al teveel op het vermogen letten, gewoon kijken wat je mooi vind en in je budget past (en eventueel in de buurt is). Ze halen ongeacht het vermogen wel de 3 a 4 ton zonder echte problemen.
De 1.6 GT is in Nederland inderdaad niet zo lang geleverd vanwege de bpm "boete" die eraan hing was deze niet zo populair. In het buitenland is deze wel langer geleverd. Op zich wel een leuke uitvoering, wat lastiger te vinden en prijs technisch ook een andere klasse als een 1.3 of 1.2. Daarnaast is de DW6 EDC automaat in de GT eigenlijk onderbemeten, althans het koppelingspakket daar in. Die zul je vroeg of laat een keer moeten vervangen, zeker als er vaak een caravan of ander soort trailer achter gehangen heeft. Niet zo vaak als bij de Talisman of de Espace maar wel iets om in je achterhoofd te houden.
Samengevat: als je voor een 1.3 TCe gaat heb je er net z'n goede en betrouwbare auto aan als je huidige Clio 4 maar met een stuk meer ruimte
En mocht je de 1,3 TCE Estate aanschaffen, bij het trekken van een caravan heeft deze auto (5 deurs ook niet) geen last van het Franse gewichtstrucjeVanitas1996 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:55:
[...]
Goede uitleg! Dankjewel voor deze uitleg. Wij zijn rustig aan het rondkijken, maar dit is een mooie vereiste dan. Een 1.3 zal het dan zeker moeten worden.

Verder een heerlijke reisauto, ik heb alleen MAD veren achter laten plaatsen vanwege de caravan.
Dit was bij de vorige trekker (0,9 Clio Estate) wel het geval (het Franse trucje)
[ Voor 9% gewijzigd door aReaRe op 22-01-2025 09:19 ]
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Na jaren een Megane 3 gereden te hebben heb ik twee maanden terug een jonge tweedehands Renault Megane 4 station aangeschaft.
Hoofdzakelijk een zeer fijne auto, echter loop ik toch tegen twee zaken aan die maken dat ik liever fiets.
De auto is al enkele keren bij de Renault-dealer geweest, deze zeggen dat alles normaal is en functioneert.
- Ik voel continue een licht briesje in mijn gezicht, hoe ik de ventilatie ook in stel. Dit stopt alleen als ik de ventilatie volledig uitschakel (waarmee ik een probleem met de deurrubbers heb kunnen uitsluiten).
- Zodra de verwarming inschakelt is het erg benauwd in de auto. Na 20 minuten tot een half uur heb ik hoofdpijn en stap ik liever uit. Alleen de temperatuur op zijn laagst zetten verhelpt het probleem, maar dat is in de winter ook niet bepaald prettig.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen t.a.v. bovenstaande punten en eventuele tips. Ondanks het oordeel van de garage kan ik me niet voorstellen dat dit normaal is. Ik her ken dit totaal niet van de Megane 3 en alle auto's die ik voor mijn werk rij.
Hoofdzakelijk een zeer fijne auto, echter loop ik toch tegen twee zaken aan die maken dat ik liever fiets.
De auto is al enkele keren bij de Renault-dealer geweest, deze zeggen dat alles normaal is en functioneert.
- Ik voel continue een licht briesje in mijn gezicht, hoe ik de ventilatie ook in stel. Dit stopt alleen als ik de ventilatie volledig uitschakel (waarmee ik een probleem met de deurrubbers heb kunnen uitsluiten).
- Zodra de verwarming inschakelt is het erg benauwd in de auto. Na 20 minuten tot een half uur heb ik hoofdpijn en stap ik liever uit. Alleen de temperatuur op zijn laagst zetten verhelpt het probleem, maar dat is in de winter ook niet bepaald prettig.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen t.a.v. bovenstaande punten en eventuele tips. Ondanks het oordeel van de garage kan ik me niet voorstellen dat dit normaal is. Ik her ken dit totaal niet van de Megane 3 en alle auto's die ik voor mijn werk rij.
6 maart mag ik een nieuwe Espace 7 zits Esprit Alpine ophalen, voorzien van alle mogelijke fabrieks opties 
Dus vanaf die dag kunnen we veilig met hele gezin in 1 auto op pad.
Dus vanaf die dag kunnen we veilig met hele gezin in 1 auto op pad.
ICE ICE Baby
@daanNL Wanneer zijn de interieurfilters voor het laatst vervangen? En zijn ze dan vervangen voor de juiste versies?
Nee, merp!
Kleine schop in het topic (ben ik weer). Ik ben in de markt voor een oudere Trafic of Master. Nu zijn er natuurlijk legio's te koop met de 2.0 DCI, maar daar lees ik ook veel horror verhalen over qua injectoren en dat de ketting toch niet zo lang meegaat. Terwijl in een ver veleden ik @melcon nog wel weet die heel goed te spreken was over de 2.0.
Hoe zit dat met de 1.9 DCI? Ik weet dat die oud is, maar die is simpel en betrouwbaar volgens mij.
Voor de Master is er maar 1 keuze, dat is de 2.5 Dci welke oud, gecompliceerd en dus vervelend is. Hoe zit het daar met de betrouwbaarheid?
Hoe zit dat met de 1.9 DCI? Ik weet dat die oud is, maar die is simpel en betrouwbaar volgens mij.
Voor de Master is er maar 1 keuze, dat is de 2.5 Dci welke oud, gecompliceerd en dus vervelend is. Hoe zit het daar met de betrouwbaarheid?
K to the KillaZ
@KillaZ De 2.0 Dci zijn lage vermogens versies die nog langer mee gaan als de reguliere versies. Helaas wordt het onderhoud bij busjes niet al te nauw genomen en te lang doorrijden met verouderde/verdunde olie is inderdaad niet zo gezellig voor je ketting. Hetzelfde geld voor consequent de tank leeg rijden (niet geheel ongebruikelijk bij de gemiddelde busjes bestuurder) niet zo heel fijn voor je piëzo injectoren is om het zacht uit te drukken. Dus ja de 2.0 Dci blijft wel gaan maar je moet er wel een beetje zuinig op zijn.
Voor wat betreft de 1.9 Dci, deze zijn eigenlijk niet te slopen, zelfs zonder olie aan de peilstok kun je er nog vrij lang mee door rijden. Je moet alleen om de 6j/120k er een nieuwe riem om laten draaien. Grootste nadeel is dat ze euro 3 of 4 zijn afhankelijk van leeftijd (miliieuzones). Maar wel veruit de minst gevoelige motor die nog een klein beetje recent is voor je naar voorkamer diesels gaat kijken.
De 2.5 Dci is de bedrijfswagen variant van de 2.2 Dci, gietijzeren blok, aluminium kop,distributieriem en ik geloof distributie tandwielen (riem drijft nokkenas 1 aan, tandwiel van nokkenas 1 drijft nummer 2 aan). Zijn van wat ik begrijp in principe heel betrouwbaar mits goed onderhouden.
Ik zou een 2.0 Dci zoeken met complete onderhoudshistorie die netjes al zijn beurtjes gehad heeft.
Voor wat betreft de 1.9 Dci, deze zijn eigenlijk niet te slopen, zelfs zonder olie aan de peilstok kun je er nog vrij lang mee door rijden. Je moet alleen om de 6j/120k er een nieuwe riem om laten draaien. Grootste nadeel is dat ze euro 3 of 4 zijn afhankelijk van leeftijd (miliieuzones). Maar wel veruit de minst gevoelige motor die nog een klein beetje recent is voor je naar voorkamer diesels gaat kijken.
De 2.5 Dci is de bedrijfswagen variant van de 2.2 Dci, gietijzeren blok, aluminium kop,distributieriem en ik geloof distributie tandwielen (riem drijft nokkenas 1 aan, tandwiel van nokkenas 1 drijft nummer 2 aan). Zijn van wat ik begrijp in principe heel betrouwbaar mits goed onderhouden.
Ik zou een 2.0 Dci zoeken met complete onderhoudshistorie die netjes al zijn beurtjes gehad heeft.
Ook weer z'n <insert auto fabrikant> is geen app bouwer moment. Op Samsung toestel doet de app het goed en zijn teksten zoals ze horen. Op Oneplus is sinds een paar weken de teksten interne app label, die dan op basis van taal instellingen goed moeten zijn. Maar dat is dus spontaan omgevallen.
Nu gebruik ik de app eigenlijk alleen maar voor de laad notificatie. Maar toen pack remote controle er mee op hield kwam ik er achter dat de website net zo goed als de app werkt. Inloggen werkt, pakketje kiezen werkt. pagina 1 van 3 allemaal groene vinkje om naar stap 2 betalen te gaan.... knop werkt niet.
Elke mogelijke browser getest, geen verschil. Ik bellen met Renault, nee de website werkt zeker wel goed. Maar zal een terugbel verzoek neerleggen.
Dag later ik na de garage, daar kon het wel geregeld worden.
Zit nog geen 2 minuten in de auto naar huis, ja met Renault... er is een storing met de betaal module op de website. Joh
Maar ja remote control werkt weer en is met vroeg opstaan wel lekker om een warme auto te hebben.
Nu gebruik ik de app eigenlijk alleen maar voor de laad notificatie. Maar toen pack remote controle er mee op hield kwam ik er achter dat de website net zo goed als de app werkt. Inloggen werkt, pakketje kiezen werkt. pagina 1 van 3 allemaal groene vinkje om naar stap 2 betalen te gaan.... knop werkt niet.
Elke mogelijke browser getest, geen verschil. Ik bellen met Renault, nee de website werkt zeker wel goed. Maar zal een terugbel verzoek neerleggen.
Dag later ik na de garage, daar kon het wel geregeld worden.
Zit nog geen 2 minuten in de auto naar huis, ja met Renault... er is een storing met de betaal module op de website. Joh

Maar ja remote control werkt weer en is met vroeg opstaan wel lekker om een warme auto te hebben.
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
:strip_exif()/f/image/pKhmir7vIUsklDgRCmWN3peM.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo, wordt weer warmer. Man, wat zijn die Clio’s dan toch lekker zuinig. 173km gereden, 3,4l gemiddeld en nog 840km over. Meer dan 1000km geprojecteerde afstand op een tank van 39 liter.
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Mijn 2.0 Dci staat nog maar op 255000 km dus ik kan er niks over zeggen. @KillaZ .
Maar het is een prachtig blok. Ik ben er nog niet een tegengekomen met motorschade. Als je die hebt dan laat het me weten. Liefst een trafic idd. Prachtige camper en trekauto.
:strip_exif()/f/image/DhZ14VXErs4qyBiz75bAW0F7.jpg?f=fotoalbum_large)
Op ander nieuws, gisteren lekker duurzaam de Clio opgeladen met zonnestroom. Vanwege het zout op de weg hier in de regio ben ik nog aan het wachten op een paar lekkere regenbuien. Anders was ik gewoon een rondje gaan rijden met dit prachtige weer.
:strip_exif()/f/image/5GBN1FgC8wptKNWrLmBxiCnN.jpg?f=fotoalbum_large)
En misschien vinden jullie dit ook leuk, ik heb een twingootje staan uit 2004 waar de originele distributie nog omheen zat. Fantastisch een auto zonder sleutel sporen en een die dus volgens fabriek specificatie in elkaar zit. Kwam ook zo los op het vastgeroeste boutje na dan.
Kopje ook al uit elkaar gehaald en daar zien we dat in ieder geval de klep uit cilinder 3 de hardste klap heeft opgevangen. Ik vertrouw er nog 2 niet....maar ik bouw hem sowieso gereviseerd weer dicht.
Vlakken, klepseals direct vervangen 8 nieuwe kleppen. Nieuwe distributieriem, waterpomp etc. Dan wordt dit wel weer wat.
Maar het is een prachtig blok. Ik ben er nog niet een tegengekomen met motorschade. Als je die hebt dan laat het me weten. Liefst een trafic idd. Prachtige camper en trekauto.
:strip_exif()/f/image/DhZ14VXErs4qyBiz75bAW0F7.jpg?f=fotoalbum_large)
Op ander nieuws, gisteren lekker duurzaam de Clio opgeladen met zonnestroom. Vanwege het zout op de weg hier in de regio ben ik nog aan het wachten op een paar lekkere regenbuien. Anders was ik gewoon een rondje gaan rijden met dit prachtige weer.
:strip_exif()/f/image/5GBN1FgC8wptKNWrLmBxiCnN.jpg?f=fotoalbum_large)
En misschien vinden jullie dit ook leuk, ik heb een twingootje staan uit 2004 waar de originele distributie nog omheen zat. Fantastisch een auto zonder sleutel sporen en een die dus volgens fabriek specificatie in elkaar zit. Kwam ook zo los op het vastgeroeste boutje na dan.
Kopje ook al uit elkaar gehaald en daar zien we dat in ieder geval de klep uit cilinder 3 de hardste klap heeft opgevangen. Ik vertrouw er nog 2 niet....maar ik bouw hem sowieso gereviseerd weer dicht.
Vlakken, klepseals direct vervangen 8 nieuwe kleppen. Nieuwe distributieriem, waterpomp etc. Dan wordt dit wel weer wat.
[ Voor 132% gewijzigd door Nico_GTR op 07-03-2025 09:52 ]
Foto's van de nieuwe aanwinst 
:strip_exif()/f/image/SwxiMbxB5v6ryVmowRKOPF9g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bteeep3hTxmseS787KemO4yQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Naast het mooie aangezicht ook een erg fijne reiswagen
:strip_exif()/f/image/SwxiMbxB5v6ryVmowRKOPF9g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bteeep3hTxmseS787KemO4yQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door djmuggs op 08-03-2025 18:28 ]
ICE ICE Baby
Verrassend weinig rumoer over de Renault 5, hier.
Ik heb m inmiddels voor de deur staan
Ben ik de enige? Voor zover ik kan zien is er geen los topic voor?
Ik heb m inmiddels voor de deur staan

Tsja, leuk auto met wat sentiment. Voor de rest kleiner vergeleken met concurrentie binnen deze prijsklasse. Ik snap 'm wel.
Ik ben 'm ook nog maar één keer op de weg tegengekomen, met dealerkenteken..
Ik ben 'm ook nog maar één keer op de weg tegengekomen, met dealerkenteken..
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Sentiment had ik niet zo, maar ik vind m wel heel leuk.Quad schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:01:
Tsja, leuk auto met wat sentiment. Voor de rest kleiner vergeleken met concurrentie binnen deze prijsklasse. Ik snap 'm wel.
Kleiner valt mee. Hij is van buiten 10cm
Korter dan mijn Corsa, maar ook iets hoger. In de praktijk merk je dit eigenlijk alleen en vooral op de achterbank. Kofferbak is zelfs iets groter (en ook dat merk je weer op de achterbank). Dat is wel met de bank omhoog. Grappig genoeg (en logisch ook) was met de banken naar beneden de Corsa juist weer wat groter.
Ik nu een keer of 3, denk ik.Ik ben 'm ook nog maar één keer op de weg tegengekomen, met dealerkenteken..
[ Voor 8% gewijzigd door Prullenbak84 op 11-03-2025 08:11 ]
Ik kom er regelmatig al ééntje tegen terwijl ze nog maar beperkt uitgeleverd worden, de leveringen beginnen nu pas op gang te komen. Voor de rest fantastische auto, ik vind hem echt leuk.
Ik ga hem binnenkort wel zien als ik de Mégane naar de dealer breng voor onderhoud en APK. Wat ik gezien heb is een leuk karretje, en compleet anders dan het oer-model R5 die ik geleend had van 2e vrouw van Pa (pa had hem gekocht) en op de weg naar Harderwijk total loss heb gereden (ik hing in mijn autogordel)melcon schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:59:
Ik kom er regelmatig al ééntje tegen terwijl ze nog maar beperkt uitgeleverd worden, de leveringen beginnen nu pas op gang te komen. Voor de rest fantastische auto, ik vind hem echt leuk.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Aaiii klinkt minder (maar achteraf hopelijk alleen een goed verhaal aan over gehouden?)aReaRe schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:01:
[...]
Ik ga hem binnenkort wel zien als ik de Mégane naar de dealer breng voor onderhoud en APK. Wat ik gezien heb is een leuk karretje, en compleet anders dan het oer-model R5 die ik geleend had van 2e vrouw van Pa (pa had hem gekocht) en op de weg naar Harderwijk total loss heb gereden (ik hing in mijn autogordel)![]()
Ik ben niet van plan zoiets met de mijne te doen
Ik denk dat je wel iets meer NCAP sterren hebt dan het oer model maar toch is het geen aanrader nee
Ik zit eigenlijk vooral een beetje te wachten op een niet-SUV variant van de Mégane. Een R5 en ook de R4 vind ik hele leuke autootjes, maar niet geschikt voor ons gebruik.Een meer traditionele invulling van de Mégane zou wel aantrekkelijk kunnen zijn.
Nee, merp!
Is dat dan niet de Mégane? Want dat lijkt me de niet-suv variant van de Scenic? (ik vind de megane gewoon niet echt een suv...)PauseBreak schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:48:
Ik zit eigenlijk vooral een beetje te wachten op een niet-SUV variant van de Mégane. Een R5 en ook de R4 vind ik hele leuke autootjes, maar niet geschikt voor ons gebruik.Een meer traditionele invulling van de Mégane zou wel aantrekkelijk kunnen zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Prullenbak84 op 12-03-2025 14:48 ]
Nee, de huidige Mégane is een SUV/crossover. Mijn leaseauto wordt al een crossover (op verzoek van mijn vrouw ivm bagagaruimte), maar ik hou zelf niet van de hogere auto's. Geef mij maar een lekkere station of sedan en daar voldoet de Mégane nu niet aan.Prullenbak84 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:47:
[...]
Is dat dan niet de Mégane? Want dat lijkt me de niet-suv variant van de Scenic? (ik vind de megane gewoon niet echt een suv...)
Nee, merp!
De categorieën zijn vaag. Maar cross-over lijkt me inderdaad meer hoe ik de megane zou omschrijven. En op zich is dat ook net weer een woord wat bestaat omdat de categorieën vaag zijnPauseBreak schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:54:
[...]
Nee, de huidige Mégane is een SUV/crossover. Mijn leaseauto wordt al een crossover (op verzoek van mijn vrouw ivm bagagaruimte), maar ik hou zelf niet van de hogere auto's. Geef mij maar een lekkere station of sedan en daar voldoet de Mégane nu niet aan.
De Megane is wel wat hoger dan gebruikelijk maar Renault classificeert hem als hatchback, een in die zin nog normalere Megane gaat er niet komen. De scenic is idd de suv variant.
Hij is 1,50 hoog. Mijn megane 2 RS is 1,42. Het accupakket is erg dun gemaakt.PauseBreak schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:54:
[...]
Nee, de huidige Mégane is een SUV/crossover. Mijn leaseauto wordt al een crossover (op verzoek van mijn vrouw ivm bagagaruimte), maar ik hou zelf niet van de hogere auto's. Geef mij maar een lekkere station of sedan en daar voldoet de Mégane nu niet aan.
Dat is mooi maar betekent niet dat ik in de huidige Mégane wil rijden. Het is geen lage auto, geen hatchback/sedan/station, vormgeving is dat van een crossover.Nico_GTR schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 00:40:
[...]
Hij is 1,50 hoog. Mijn megane 2 RS is 1,42. Het accupakket is erg dun gemaakt.
Kortom, niet mijn auto.
Nee, merp!
Dat mag natuurlijk. Smaak en eigen redenen, etc. Ik zou, zoals ik zei, de megane ook een cross-over noemen. Of net hatchback.PauseBreak schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 07:14:
[...]
Dat is mooi maar betekent niet dat ik in de huidige Mégane wil rijden. Het is geen lage auto, geen hatchback/sedan/station, vormgeving is dat van een crossover.
Kortom, niet mijn auto.
Maar de feiten zijn wel gewoon feiten. Hij is 7mm hoger dan mijn 5. Maar wel 30cm langer. Dan is t gewoon naar huidige maatstaven een vrij laag model.
Vind het een serieus gaaf karretje en ik zit er naar te kijken als mogelijke opvolger van mijn Model 3 eind dit jaar. Inderdaad, een heel stuk kleiner maar geen kids en zit er toch meestal alleen in. En door het vele thuiswerken rij ik jaarlijks net aan 10.000km. Scheelt ook nog eens een slok op een borrel qua bijtelling.Prullenbak84 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 07:19:
Ik heb m inmiddels voor de deur staan![]()
Moet nog een proefrit gaan maken maar vrees dat het met mijn 1.96m toch net wat te krap wordt voorin.
Ik ben zo’n drie centimeter korter dan jij. Ik heb voorin totaal geen ruimte tekort. Dus denk eigenlijk dat dat geen probleem is. Iemand achter jou op de achterbank zetten, wordt wél onmogelijkkazuka schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:54:
[...]
Vind het een serieus gaaf karretje en ik zit er naar te kijken als mogelijke opvolger van mijn Model 3 eind dit jaar. Inderdaad, een heel stuk kleiner maar geen kids en zit er toch meestal alleen in. En door het vele thuiswerken rij ik jaarlijks net aan 10.000km. Scheelt ook nog eens een slok op een borrel qua bijtelling.
Moet nog een proefrit gaan maken maar vrees dat het met mijn 1.96m toch net wat te krap wordt voorin.
Dat is goed om the horen. De 5, Megane en Born staan bovenaan het lijstje momenteel maar ik ben echt erg gecharmeerd van de 5, Renault is goed bezig de laatste tijd. Voorheen had ik echt helemaal niets met het merk grappig genoegPrullenbak84 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:13:
[...]
Ik ben zo’n drie centimeter korter dan jij. Ik heb voorin totaal geen ruimte tekort. Dus denk eigenlijk dat dat geen probleem is. Iemand achter jou op de achterbank zetten, wordt wél onmogelijk
Welke uitvoering heb je? En heb je misschien wat plaatjes die je kunt delen?
Waarom een crossover als je bagageruimte wil? Dan moet je daar juist niet zijn en een station oid nemenPauseBreak schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:54:
[...]
Ik heb eigenlijk ook nooit iets met Renault gehad. Maar momenteel wel echt goed bezig inderdaad. Als ik een grotere auto gezocht zou hebben, zou een megane of scenic ook hoog op mijn lijstje staan.kazuka schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:16:
[...]
Dat is goed om the horen. De 5, Megane en Born staan bovenaan het lijstje momenteel maar ik ben echt erg gecharmeerd van de 5, Renault is goed bezig de laatste tijd. Voorheen had ik echt helemaal niets met het merk grappig genoeg
Welke uitvoering heb je? En heb je misschien wat plaatjes die je kunt delen?
Ik heb de iconic met verder niks extra’s. De iconic heeft eigenlijk alles al wat ik wilde (en meer). Je kan daar nog 1 of twee pakketten op krijgen maar die voegden voor mij niks belangrijks toe.
De techno heeft naar mijn mening een beetje saaie bekleding en ik ben ook minder fan van de plastic wielkasten.
Verder gewoon de zwarte kleur. Is het goedkoopst en het mooist. In het geel is ie wellicht wel leuker, maar dat hoefde voor mij niet zo. En dat kost best wat geld, volgens mij 700 euro ofzo.
Ik heb best wat plaatjes, maar nog even geen deelbare. Binnenkort vast wel.
Zag gisteren dat er een dimlicht van de Renault Modus kapot was. Om de lamp te vervangen moet de bumper eraf
Eerst garage gebeld, maar kon pas over 1 week te recht omdat ze vol zaten. Maar in het weekend zelf gaan doen, volgens Youtube zou het 1 uurtje werk zijn.
Eerst garage gebeld, maar kon pas over 1 week te recht omdat ze vol zaten. Maar in het weekend zelf gaan doen, volgens Youtube zou het 1 uurtje werk zijn.
Ik zou rekenen op iets meer dan dat. Het zit allemaal niet bepaald makkelijk toegankelijk in elkaar bij een modus.
Nee, merp!
Moet toch zeggen, ik was voor mijn huidige (lease)auto in de markt voor een station als gezinsauto, maar ben uiteindelijk voor een 'crossover' Arkana gegaan omdat die bijna net zoveel bagageruimte heeft als een station. Vooral in de diepte. Liep daar bij de Renault-dealer eigenlijk toevallig tegenaan, omdat ie nooit in mijn shortlist was voorgekomen. Bagageruimte is in de praktijk vergelijkbaar met mijn vorige Seat Leon ST.twowheeler schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:17:
[...]
Waarom een crossover als je bagageruimte wil? Dan moet je daar juist niet zijn en een station oid nemen
Natuurlijk wil je voor vakanties e.d. altijd meer, maar dan doet een dakkoffer ook wonderen (en die had ik bij de Seat ook al nodig).
lijkt me wel heel extreem als de bumper er daarvoor helemaal af moet...?? Die lampjes gaan nog wel eens kapot.zx9r_mario schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:15:
Zag gisteren dat er een dimlicht van de Renault Modus kapot was. Om de lamp te vervangen moet de bumper eraf![]()
Toch voor de grap eens gegoogled en zag dit filmpje: YouTube: How to change headlight bulbs on Renault Modus (heb hem niet helemaal bekeken hoor). Is het op die manier geen optie? Het is sowieso bij veel auto's een gepriegel om via de motorruimte een lampje te vervangen, maar het helpt vaak als je even weet hoe het precies zit met dat klemmetje (en zo'n youtube filmpje geeft dat goed aan).
Ik heb zo’n Modus gehad. De snelste manier is om de bumper te demonteren en dan te priegelen om de lamp te vervangen.
Dit is de generatie modellen die voor wetswijziging vanuit de EU hebben geleid voor wat betreft het zelf als leek kunnen vervangen van je lampen. Dus ja, het is erg onprettig om te doen.
Dit is de generatie modellen die voor wetswijziging vanuit de EU hebben geleid voor wat betreft het zelf als leek kunnen vervangen van je lampen. Dus ja, het is erg onprettig om te doen.
Nee, merp!
Bumpertje er af en er weer op is inderdaad gewoon beste methode, eerste keer zal het even duren maar als je vaker gedaan hebt gaat het binnen een uur.
@Palomar Dat filmpje is van de 2e generatie, ik heb het 2006 model. Daar kom je echt niet tussen volgens mij.
Een goed verhaal, en de enige auto die ik ooit volledig afgeschreven hebPrullenbak84 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:13:
[...]
Aaiii klinkt minder (maar achteraf hopelijk alleen een goed verhaal aan over gehouden?)
Zo eentje maar dan kleur diarree bruin en met vast dakje, met een whopping 850cc motortje. Kan ook een type mark 2 zijn geweest, maar niet die hoekige.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rPgcyxdLUORbEFclrS52ipA6.jpg?f=user_large)
[ Voor 52% gewijzigd door aReaRe op 13-03-2025 20:02 ]
Lamp vervangen van de Modus is gelukt. Wel een pokkewerk en halve middag kwijt als je dit de eerste keer doet.
Je mag blij zijn als het nog zelf te doen is tegenwoordigzx9r_mario schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:01:
Lamp vervangen van de Modus is gelukt. Wel een pokkewerk en halve middag kwijt als je dit de eerste keer doet.

Het was dat hij 4 ton had gelopen en ineens veel kapot had, ik had hem graag langer gehouden

Mooie reisgenootdjmuggs schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:14:
Foto's van de nieuwe aanwinst[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe praktisch is hij met laden?
Ik heb nog altijd lol van de verbaasde blikken bij de ikea als ik een pax kast in de megane schuif met de voorstoel af
Dank je.sweetdude schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:06:
[...]
Mooie reisgenoot![]()
Hoe praktisch is hij met laden?
Ik heb nog altijd lol van de verbaasde blikken bij de ikea als ik een pax kast in de megane schuif met de voorstoel af
Ik ben er nog niet mee bij de ikea geweest, dus geen ervaring nog.
ICE ICE Baby
4800 Nm, is dat veel? Ik vraag dit voor een vriend:
https://www.autoweek.nl/a...ackdaykanon-met-4-800-nm/
https://www.autoweek.nl/a...ackdaykanon-met-4-800-nm/
Hangt er net vanaf hoe je het ziet. Ik heb elektrische stadsbussen ontwikkeld. Dan praat je over 10.000 Nm.
Weet iemand hoe ik er achter kan komen welke radio of opties in de auto heb zodat ik een beetje wegwijs kan worden in de draaddiagrammen.
Dit is het rijtje bij de uitleg. Ik weet dat ik een Medianav 4.1.0 heb maar welke RADxxx is dat dan?
Onderdeelnummer is: 2811 50198R
Is ergens een goede onderdelcatalogus voor renault, waarin je kan zoeken?
ALEVA LIGHTS + AUTOMATIC WIPER
BVA6 6-SPEED AUTOMATIC GEARBOX
BVM5 5-SPEED MANUAL GEARBOX
BVM6 6-SPEED MANUAL GEARBOX
DD RIGHT-HAND DRIVE
DG LEFT-HAND DRIVE
E03A EURO 03 ANTIPOLLUTION STANDARD WITH OBD
E04A EURO 4 EMISSIONS STANDARD WITH OBD
E04C EURO 4 EMISSIONS STANDARD WITH OBD FOR EXPORT
E05E EURO 5 EMISSIONS STANDARD WITH OBD AND IUPR FOR EXPORT TO CHINA
E05R EURO 5 EMISSIONS STANDARD WITH OBD AND IUPR
E06R EURO 06 B EMISSIONS STANDARD WITH OBD AND IUPR
PRAD01 RADIO PRE-EQUIPMENT
RAD06D RADIO TYPE 06 GENERATION D
RAD14D RADIO TYPE 14 GENERATION D
RAD15D RADIO TYPE 15 GENERATION D
RAD28C RADIO TYPE 28 GENERATION C
RAD37A RADIO TYPE 37 GENERATION A
RAD45A RADIO TYPE 45 GENERATION A
SALEVA WITHOUT LIGHTS + AUTOMATIC WIPER
SRADIO VEHICLE WITHOUT RADIO
TCU0G1 TELEMATICS FUNCTION VERSION 0 GENERATION 1
TCU0G2 TELEMATICS FUNCTION VERSION 0 GENERATION 2
Tot nu heb ik er achterkunnen komen dat op mijn auto de volgende opties zitten:
DG = LEFT HAND DRIVE
BVA6 = BVA6 6-SPEED AUTOMATIC GEARBOX
E05R = EURO 5 EMISSIONS STANDARD WITH OBD AND IUPR
ALEVA = LIGHTS + AUTOMATIC WIPER
RAD = ???
Dit is het rijtje bij de uitleg. Ik weet dat ik een Medianav 4.1.0 heb maar welke RADxxx is dat dan?
Onderdeelnummer is: 2811 50198R
Is ergens een goede onderdelcatalogus voor renault, waarin je kan zoeken?
ALEVA LIGHTS + AUTOMATIC WIPER
BVA6 6-SPEED AUTOMATIC GEARBOX
BVM5 5-SPEED MANUAL GEARBOX
BVM6 6-SPEED MANUAL GEARBOX
DD RIGHT-HAND DRIVE
DG LEFT-HAND DRIVE
E03A EURO 03 ANTIPOLLUTION STANDARD WITH OBD
E04A EURO 4 EMISSIONS STANDARD WITH OBD
E04C EURO 4 EMISSIONS STANDARD WITH OBD FOR EXPORT
E05E EURO 5 EMISSIONS STANDARD WITH OBD AND IUPR FOR EXPORT TO CHINA
E05R EURO 5 EMISSIONS STANDARD WITH OBD AND IUPR
E06R EURO 06 B EMISSIONS STANDARD WITH OBD AND IUPR
PRAD01 RADIO PRE-EQUIPMENT
SALEVA WITHOUT LIGHTS + AUTOMATIC WIPER
SRADIO VEHICLE WITHOUT RADIO
TCU0G1 TELEMATICS FUNCTION VERSION 0 GENERATION 1
TCU0G2 TELEMATICS FUNCTION VERSION 0 GENERATION 2
Tot nu heb ik er achterkunnen komen dat op mijn auto de volgende opties zitten:
DG = LEFT HAND DRIVE
BVA6 = BVA6 6-SPEED AUTOMATIC GEARBOX
E05R = EURO 5 EMISSIONS STANDARD WITH OBD AND IUPR
ALEVA = LIGHTS + AUTOMATIC WIPER
RAD = ???
[ Voor 12% gewijzigd door Mr Pingu op 01-04-2025 10:55 ]
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Renault Zoe (2019) rijder hier. We hebben de auto rijd vorig jaar gekocht als 2de auto en ben er vrij content mee.
Er zijn echter een paar dingen die me opvallen en vraag me af of meer mensen die ervaren.
1. Reflectie dashboard. We hebben een zwart dashboard maar alsnog ervaar ik redelijk veel schittering/reflectie, iemand hier een oplossing voor?
2. Ventilatie aan/airco uit zorgt alsnog dat er vrij snel warme lucht wordt geblazen en dat het verbruik stijgt. Waarom is dit? Ik heb vaak dat ik wel ventilatie wil maar geen verwarming en dus een gering meer verbruik verwacht. Nu zet ik vaak de ventilatie uit.
3. Als ik op cruise control rijd, voet op het acceleratie pedaal klaar om handmatig te acceleren en dan de cruise control eraf haal voel ik een vibratie in het acceleratiepedaal, iemand anders die dit ook ervaart?
Er zijn echter een paar dingen die me opvallen en vraag me af of meer mensen die ervaren.
1. Reflectie dashboard. We hebben een zwart dashboard maar alsnog ervaar ik redelijk veel schittering/reflectie, iemand hier een oplossing voor?
2. Ventilatie aan/airco uit zorgt alsnog dat er vrij snel warme lucht wordt geblazen en dat het verbruik stijgt. Waarom is dit? Ik heb vaak dat ik wel ventilatie wil maar geen verwarming en dus een gering meer verbruik verwacht. Nu zet ik vaak de ventilatie uit.
3. Als ik op cruise control rijd, voet op het acceleratie pedaal klaar om handmatig te acceleren en dan de cruise control eraf haal voel ik een vibratie in het acceleratiepedaal, iemand anders die dit ook ervaart?
Maar welke code van de draaddiagrammen hoort daarbij? In de draaddiagramen gaat het alleen over RADxxxmelcon schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:44:
Dat schijnt de LAN5200WR1 te zijn...
Overigens wat verder gekomen afgelopen weekend. Kabels van de achteruitrijcamera liggen nu allemaal netjes onder het handschoenkastje. Moet alleen nog even ergens een het achteruitrijsignaal vandaan toveren. Volgens de officiele handleiding moet ik dat er linksvoor bij de bestuurder achter het zekeringkastje vandaan halen. Van de week maar even kijken of ik dat signaal kan vinden.
Tijdens mij zoektocht naar informatie ook ontdekt dat het vrij triviaal is om een BIC (https://www.dacianer.de/t...ntegration-bic-miu.29919/) te retrofitten en deze vrij goedkoop zijn deze ook maar besteld. Als het dashboard toch open moet...
[ Voor 72% gewijzigd door Mr Pingu op 07-04-2025 08:53 ]
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Weet trouwens iemand welke type crimpterminals gebruikelijk zijn voor renault?
Ik heb hier een doos vol met crimpterminals, maar geen die lijkte te passen op de connectors voor renault
Wat het in ieder geval niet is:
MQS 0.63, MCON 1.2, AMP Superseal, MCP 2.8, Deutsch DT, maar wat wel?-
Het lijken deze te zijn: https://www.aliexpress.co...herSeller%7Cquery_from%3A maar hebben deze nog een naam?
Ik heb hier een doos vol met crimpterminals, maar geen die lijkte te passen op de connectors voor renault
Wat het in ieder geval niet is:
MQS 0.63, MCON 1.2, AMP Superseal, MCP 2.8, Deutsch DT, maar wat wel?-
Het lijken deze te zijn: https://www.aliexpress.co...herSeller%7Cquery_from%3A maar hebben deze nog een naam?
[ Voor 56% gewijzigd door Mr Pingu op 07-04-2025 09:48 ]
Zijn weer iets verder gekomen.
Zowel kabels voor de BIC klaargelegd en het achteruit signaal gevonden.
Al het kabelwerk is dus in principe klaar behalve dus de crimpterminals/stekker voor de BIC.
Ook mooi ambient glasvezelstrips van AlieXpress geinstalleerd.
Morgenavond even kijken of de camera ook in ingeprogrameerd krijgen en evt nog andere leuke opties er in kunnen coden
zoals automatisch vergrendelen bij wegrijden en automatisch spiegels inklappen. Weet niet of dat mogelijk is maar we er in ieder geval naar kijken
Zowel kabels voor de BIC klaargelegd en het achteruit signaal gevonden.
Al het kabelwerk is dus in principe klaar behalve dus de crimpterminals/stekker voor de BIC.
Ook mooi ambient glasvezelstrips van AlieXpress geinstalleerd.
Morgenavond even kijken of de camera ook in ingeprogrameerd krijgen en evt nog andere leuke opties er in kunnen coden
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
En de boel afgemaakt, juiste coding en nieuwe speakers.
Wacht overigens nog steeds op de stekker voor de BIC.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Yes - hier ook. In het geel met rode dakbestickering en al.Prullenbak84 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 07:19:
Maar geen tweakers-auto, natuurlijk. Dat verklaart het ontbreken van een eigen topic.
Geen tweakers auto? Blijkbaar overlappen de doelgroepen elkaar inderdaad niet zo. Maar écht geen idee waarom. Bijna iedere andere ev heeft hier een eigen topicAlargule2 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:33:
[...]
Yes - hier ook. In het geel met rode dakbestickering en al.
Maar geen tweakers-auto, natuurlijk. Dat verklaart het ontbreken van een eigen topic.
Inderdaad - bíjna. De EV's met een eigen topic hebben als rode draad dat het vrijwel allemaal gezinsauto's zijn. Want de doorsnee tweaker is naast goedverdienend IT'er ook papa met kroost dat niet meer op de achterbank van een kleiner model - zoals de Renault 5 - is in te passen.
Voor de goede orde, ik heb geen Zoë, maar wel jaren Renault gereden.Card Nox schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:19:
Renault Zoe (2019) rijder hier. We hebben de auto rijd vorig jaar gekocht als 2de auto en ben er vrij content mee.
Wat de reflectie in je ruiten betreft, dat zie je terug bij zo goed als alle Renault modellen. Kan inderdaad vervelend zijn. Een gepolariseerde zonnebril lost dat wel op trouwens.
Voor #2 lijkt het erop dat er dan ergens een sensor doorgeeft dat de binnentemperatuur te laag is en de verwarming aan moet.
Wat je met het gaspedaal ervaart heb ik niet zo ervaren in een heel aantal Renaults, maar weet niet of dit in de Zoë een producteigenschap is of niet.
Nee, merp!
@PauseBreak, thanks voor je feedback!
Wellicht een 2de zonnebril gaan kopen, die ligt namelijk in de andere auto standaard.
Binnenkort moet de auto voor een beurt, zal dan puntje 2 en 3 eens aangeven en kijken of het hun bekend is.
Wellicht een 2de zonnebril gaan kopen, die ligt namelijk in de andere auto standaard.
Binnenkort moet de auto voor een beurt, zal dan puntje 2 en 3 eens aangeven en kijken of het hun bekend is.
Ik heb voor mijn Arkana de originele Renault dakdragers. Daarop kan ik mbv u-beugels n mijn dakkoffer monteren. Laatst heb ik een fietsendrager gekocht die ook met u-beugels gemonteerd moet worden, echter passen die u-beugels niet om de stang van de dakdragers (beugel is 5cm en de Renault dakdragers zo'n 6 cm). Weet iemand hoe ik daar toch een fietsendrager op krijg?
Als ik Google vind ik montagesystemen met T-track, maar ook dat het systeem van Renault daarvoor weer een speciale adapter vereist. Heeft iemand hier ervaring mee?
[edit] een setje T-track adapters besteld. We zullen zien...
Als ik Google vind ik montagesystemen met T-track, maar ook dat het systeem van Renault daarvoor weer een speciale adapter vereist. Heeft iemand hier ervaring mee?
[edit] een setje T-track adapters besteld. We zullen zien...
[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 22-04-2025 08:40 ]
Ik ben op zoek naar een mooie occasion voor een Megane 4 estate en twijfel tussen twee aanbiedingen.
Een van de aanbiedingen heeft Bose radio/speakers en de andere niet.
Heeft iemand ervaringen met deze radio-upgrade? Ik kan er weinig over terugvinden als ik google.
Heeft iemand ervaringen met deze radio-upgrade? Ik kan er weinig over terugvinden als ik google.
Heeft een goede sound, en met de Bose uitvoering kwamen ook wat extra's,daanNL schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:30:
Ik ben op zoek naar een mooie occasion voor een Megane 4 estate en twijfel tussen twee aanbiedingen.
En ik heb hem zelf ook, de Bose 1,3 Tce EDC uitvoering.
Altijd doen. De standaardaudio bestaat uit koffiefilters waar toevallig iets dat op muziek moet lijken uit komt. Echt om te janken. Bose klinkt nog best goed. Zeker het geld waard.daanNL schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:30:
Nee, merp!
Ik heb ook een Bose systeem in mijn Arkana en dat klinkt prima. Zit een subwoofer bij en de andere speakers zijn (denk ik) ook wat beter dan de standaard. Geen premium geluid oid, maar gewoon prima voor in de auto.
Bedankt voor de reacties. Dan laat ik dat toch de doorslag geven en kies ik voor de auto met Bose radio.
Vind het wel vreemd/jammer dat ik nergens specificaties of uitleg kan vinden over het Bose-systeem, anders dan de aanduiding van het betrokken merk.
Vind het wel vreemd/jammer dat ik nergens specificaties of uitleg kan vinden over het Bose-systeem, anders dan de aanduiding van het betrokken merk.
Voordat ik mijn Arkana samenstelde heb ik er ook wat over gezocht, maar meer dan dat het een stuk of wat 'premium' speakers zijn met een fresh air subwoofer kon ik niet vinden. Er staat wel heel summier iets op de website van Bose, ook voor jouw megane: https://automotive.bose.co.uk/vehicles/renault/meganedaanNL schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:18:
Bedankt voor de reacties. Dan laat ik dat toch de doorslag geven en kies ik voor de auto met Bose radio.
Ik had in mijn vorige auto (Seat Leon) ook zo'n upgrade geluidssysteem. Dat was toen mijn tweede Seat Leon en wat ik merkte tov de eerste (die geen premium sound had) is dat je het vooral harder kunt zetten zonder dat er van alles mee gaat trillen. In mijn Arkana kan het ook gewoon hard zonder resonanties. En de subwoofer zorgt voor wat meer laag.
Het is echt substantieel beter. Standaard audio is wel een prima installatie maar absoluut niet te vergelijken met de upgrade.Palomar schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:38:
[...]
Voordat ik mijn Arkana samenstelde heb ik er ook wat over gezocht, maar meer dan dat het een stuk of wat 'premium' speakers zijn met een fresh air subwoofer kon ik niet vinden. Er staat wel heel summier iets op de website van Bose, ook voor jouw megane: https://automotive.bose.co.uk/vehicles/renault/megane
Ik had in mijn vorige auto (Seat Leon) ook zo'n upgrade geluidssysteem. Dat was toen mijn tweede Seat Leon en wat ik merkte tov de eerste (die geen premium sound had) is dat je het vooral harder kunt zetten zonder dat er van alles mee gaat trillen. In mijn Arkana kan het ook gewoon hard zonder resonanties. En de subwoofer zorgt voor wat meer laag.
Seat is troep. Ofwel je had Beats by Dre of een el cheapo JBL upgrade. Niet dat de Bose uit Renault fantastisch is (B&O uit mijn vorige Focus is echt veel beter) maar beter dan die Seat dingen.
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Te weinig!Prullenbak84 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 07:19:
Vandaag een proefrit gemaakt. Wat een leuke en volwassen auto is het…
De range houdt me tegen. Zelf rij ik regelmatig 170 snelweg kilometers op een dag. Op papier kan dat, maar als je 80% tankt, in de winter rijdt, en je rekent wat degradatie… dan houdt het niet echt over, toch?
Maktub
Mijn Renault Arkana is dronken. Of behekst. Of zoiets.
Vanochtend een ritje gemaakt, geeft hij aan dat hij over 14 dagen een beurt nodig heeft (21.800 km op de teller nu).
Na een tussenstop, 10 km verderop, is het opeens "30 dagen".
En net, weer een kilometer of 15 verderop, geeft hij aan "21 dagen".
Please, make up your mind
(en ja, de beurt staat al gepland, op 19 mei is het zover)
Vanochtend een ritje gemaakt, geeft hij aan dat hij over 14 dagen een beurt nodig heeft (21.800 km op de teller nu).
Virussen? Scan ze hier!
Mmm..hij haalt natuurlijk met alle gemak 170km (en 85 al helemaaaaal geen probleem, want je kan op je bestemming ook misschien wel ff laden). Ook in de winter, wel hoor. En je kan toch prima tot 100% laden? Zeker als je toch de volgende dag gelijk weer gaat rijden? (Het is vooral slechter voor je accu om hem vol stil te laten staan, maar vol laden is neit per se slecht...affijn, hier kunne ze je in het algemene ev topic van alles over vertellen en uiteraard vol over discussierenMrMrq schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:07:
[...]
Te weinig!
Vandaag een proefrit gemaakt. Wat een leuke en volwassen auto is het…
De range houdt me tegen. Zelf rij ik regelmatig 170 snelweg kilometers op een dag. Op papier kan dat, maar als je 80% tankt, in de winter rijdt, en je rekent wat degradatie… dan houdt het niet echt over, toch?
Klopt het dat je dan naar het gemengd verbruik kijkt, of heb je het over snelweg kilometers?Prullenbak84 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:44:
[...]
Ik haalde van het voorjaar toen het nog best koud was wel ruim 250 ofzo. En nu gaat ie wel dik over de 300 denk ik (ik houd t eigenlijk niet zo bij, dat leer je af als je langer elektrisch rijdt.
Aanvulling: dit is een interessante wintertest op de snelweg!
Bij 2 graden en 100km/u halen ze 247km bij 100 per uur en 175km bij 130km/u…
[ Voor 28% gewijzigd door MrMrq op 25-04-2025 19:22 ]
Maktub
:strip_exif()/f/image/13xQe0cbravDsgHVFXyMutwp.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb olie aan de bovenkant van de motor. Welk onderdeel is dit en moet ik hier werk van gaan maken? Nu schoongemaakt en even kijken hoe snel het terugkomt.
Lastig te zien, iets van carterontluchting lijkt het en ja dat zal in de loop der jaren wel iets opbouwen.
Als het wel snel terugkomt dan dicht het niet helemaal lekker meer af, dat kan komen door wat vervuiling waardoor schoonmaken al voldoende kan zijn. Anders wordt het vervangen als je er vanaf wil, helaas betekent dat meestal de gehele set c.q. het gehele slangen stelsel (prijzig).
Als het wel snel terugkomt dan dicht het niet helemaal lekker meer af, dat kan komen door wat vervuiling waardoor schoonmaken al voldoende kan zijn. Anders wordt het vervangen als je er vanaf wil, helaas betekent dat meestal de gehele set c.q. het gehele slangen stelsel (prijzig).
Waar kan je dat überhaupt zien of geeft hij het aan in je display?wildhagen schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:09:
Mijn Renault Arkana is dronken. Of behekst. Of zoiets.
Bij mij heeft hij niets aan en ik heb nergens iets in een menu kunnen vinden.
De app is ook erg vaag, daar word aangegeven dat ik in december pas voor een beurt moet, en ik zit nu bijna op 28k
Heb al een beurt gepland maar is allemaal erg onduidelijk.
Geeft hij aan in het main display (waar normaal gesproken de km-stand staat) na het starten, gedurende een seconde of 30 ofzo. Je kan het met de OK knop wegdrukken.koesie schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:06:
[...]
Waar kan je dat überhaupt zien of geeft hij het aan in je display?
Volgens mij bepaalt je auto zelf wanneer hij een beurt nodig heeft en hoeft het pas dan, en niet meer zoals vroeger elke 15/20/25.000 km (afhankelijk per merk). Wel nog minimaal één keer per jaar geloof ik.
Mijn beurt staat gepland voor 19 mei iig.
Virussen? Scan ze hier!
Ok heb ik nog niet gezien in mijn display.wildhagen schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:08:
[...]
Geeft hij aan in het main display (waar normaal gesproken de km-stand staat) na het starten, gedurende een seconde of 30 ofzo. Je kan het met de OK knop wegdrukken.
Volgens mij bepaalt je auto zelf wanneer hij een beurt nodig heeft en hoeft het pas dan, en niet meer zoals vroeger elke 15/20/25.000 km (afhankelijk per merk). Wel nog minimaal één keer per jaar geloof ik.
Mijn beurt staat gepland voor 19 mei iig.
Kreeg wel een mail van de dealer dat het tijd werd voor een beurt dus heb al een afspraak staan.
Ja, zo'n mail van "het wordt tijd voor uw beurt" kreeg ik al 6 maanden na aflevering van de auto. Toen stond er net iets minder dan 9.000 km op de teller. Vond ik iets te snel en heb ik destijds maar genegeerd.koesie schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:52:
[...]
Ok heb ik nog niet gezien in mijn display.
Kreeg wel een mail van de dealer dat het tijd werd voor een beurt dus heb al een afspraak staan.
Virussen? Scan ze hier!
En daar was ie dan voor het eerst gisterenwildhagen schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:53:
[...]
Ja, zo'n mail van "het wordt tijd voor uw beurt" kreeg ik al 6 maanden na aflevering van de auto. Toen stond er net iets minder dan 9.000 km op de teller. Vond ik iets te snel en heb ik destijds maar genegeerd.

Ja precies die bedoel ik helemaalkoesie schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:09:
[...]
En daar was ie dan voor het eerst gisteren![]()
[Afbeelding]
Virussen? Scan ze hier!
Na die 30 dagen rijdt je met zo een irritante uitroepteken in je dashboard tezamen met een moersleutel.
Ik moest 6,5 week wachten voor ik terecht kon bij mijn dealer dus rijdt inmiddels een week of 2 met die melding in mn dash. 7 mei kan ik pas, pffff.
Ik moest 6,5 week wachten voor ik terecht kon bij mijn dealer dus rijdt inmiddels een week of 2 met die melding in mn dash. 7 mei kan ik pas, pffff.
Bij mij moest ik bij de dichtstbijzijnde dealer in mijn eigen stad maar liefst 7 (!) weken wachten. Bij de dealer een stad verderop kon ik in ruim 3 weken terecht. Daar heb ik dus de afspraak.OMD schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:48:
Na die 30 dagen rijdt je met zo een irritante uitroepteken in je dashboard tezamen met een moersleutel.
Er was in diezelfde stad nog een tweede dealer, daar kon ik zelfs al binnen 1.5 week terecht, maar die zit op een voor mij nogal rottig aan te rijden plek. En zoveel haast had het nu ook weer niet.
Rondkijken bij andere dealers in de buurt kan dus lonen.
Virussen? Scan ze hier!
Mijn Mégane moet voor de APK voor 31 mei gekeurd worden, dus als de Renault dealer hier in het deurp Lelystad geen tijd heeft, ga ik wel naar de Vakgarage hier (Noordersluis). Prima ervaringen mee, de Fiat Panda was daar in prima handen voor onderhoud.
Dus ik twijfel, het is een privé auto en geen leasebak. Misschien maar een prijsopgave opvragen.
Dus ik twijfel, het is een privé auto en geen leasebak. Misschien maar een prijsopgave opvragen.
Het is een lease geval. Mag wel bij andere Zeeuw en Zeeuw dealers maar die hadden ook geen tijdwildhagen schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:54:
[...]
Bij mij moest ik bij de dichtstbijzijnde dealer in mijn eigen stad maar liefst 7 (!) weken wachten. Bij de dealer een stad verderop kon ik in ruim 3 weken terecht. Daar heb ik dus de afspraak.
Er was in diezelfde stad nog een tweede dealer, daar kon ik zelfs al binnen 1.5 week terecht, maar die zit op een voor mij nogal rottig aan te rijden plek. En zoveel haast had het nu ook weer niet.
Rondkijken bij andere dealers in de buurt kan dus lonen.
Ik heb ook lease, via Alphabet Lease. Onderhoudsbeurten en reparaties moeten wij verplicht bij Profile uit laten voeren.OMD schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:03:
[...]
Het is een lease geval. Mag wel bij andere Zeeuw en Zeeuw dealers maar die hadden ook geen tijd
Virussen? Scan ze hier!
Vakgarage Noordersluis heeft de komende 2 maanden geen tijd, dus afspraak maar gemaakt met Bochane.aReaRe schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:00:
Mijn Mégane moet voor de APK voor 31 mei gekeurd worden, dus als de Renault dealer hier in het deurp Lelystad geen tijd heeft, ga ik wel naar de Vakgarage hier (Noordersluis). Prima ervaringen mee, de Fiat Panda was daar in prima handen voor onderhoud.
En een nette offerte mogen ontvangen van Bochane, waarop ook vermeld staat dat ze de EDC bak de versnellingsbak olie vervangen (auto heeft net geen 100.000 km gereden), is dat net zoiets als flushen @melcon
Motortype: H5H B4
Motortype: H5H B4
@aReaRe Een EDC is eigenlijk 2 aan elkaar geplakte handbakken met wat actuatoren voor het inleggen van de versnellingen en bediening van de koppelingen. Het is dus niet zo dat zoals bij een traditionele automaat dat je 3/4 keer moet vervangen voor je de meeste olie ververst hebt. Als je hem af tapt dan is in principe vrijwel alle olie eruit, dus verversen is echt verversen
EDC is gelijk aan die DSG bakkenmelcon schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:39:
@aReaRe Een EDC is eigenlijk 2 aan elkaar geplakte handbakken met wat actuatoren voor het inleggen van de versnellingen en bediening van de koppelingen. Het is dus niet zo dat zoals bij een traditionele automaat dat je 3/4 keer moet vervangen voor je de meeste olie ververst hebt. Als je hem af tapt dan is in principe vrijwel alle olie eruit, dus verversen is echt verversen
Het is hetzelfde principe, maar zover mij bekend zijn alle EDC-bakken oliegevuld waar je DSG-bakken ook kunt hebben zonder olie. En dat zijn ook de bakken die problemen geven.
Nee, merp!
Niet alle EDC bakken zijn olie gevuld, DC4 in de Clio 4 RS is bijvoorbeeld droge plaat.
DW5 (zoals b.v. in Megane 4 + GT) zijn de bakken die niet echt bullet proof zijn, waar je zeker 1 keer in de 200k een nieuw koppelingspakket moet in drukken (zo niet vaker). Een DW6 zoals in de Megane 4 RS is dan wel weer in de categorie bullet proof. Dus natte of droge koppeling zegt ook niet alles.
DW5 (zoals b.v. in Megane 4 + GT) zijn de bakken die niet echt bullet proof zijn, waar je zeker 1 keer in de 200k een nieuw koppelingspakket moet in drukken (zo niet vaker). Een DW6 zoals in de Megane 4 RS is dan wel weer in de categorie bullet proof. Dus natte of droge koppeling zegt ook niet alles.
Hoe is je ervaring met deze speakers? Is het het geld waard? Heb je ook een losse versterker aangesloten?Mr Pingu schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:36:
En de boel afgemaakt, juiste coding en nieuwe speakers.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Goedemorgen beste forumleden,
Ik ben inmiddels bijna ruim een jaar de eigenaar van een Renault Megane 1.3 TCE met 140-PK uit 2020. Nu heb ik bij meerdere garages diagnose laten stellen aan de auto i.v.m. het veel bewegen van de versnellingspook bij gas geven en loslaten.
De Renault dealer en andere garages zeggen dat alles er gewoon goed uit zit en dit een product eigenschap is. Ik blijf erbij dat dit niet hoort aangezien de gehele aandrijflijn heel schokkerig/bonkerig overkomt.
Nu vraag ik me af of hier meerdere mensen zijn die dit ook zo ervaren? Of juist helemaal niet?
Ik ben inmiddels bijna ruim een jaar de eigenaar van een Renault Megane 1.3 TCE met 140-PK uit 2020. Nu heb ik bij meerdere garages diagnose laten stellen aan de auto i.v.m. het veel bewegen van de versnellingspook bij gas geven en loslaten.
De Renault dealer en andere garages zeggen dat alles er gewoon goed uit zit en dit een product eigenschap is. Ik blijf erbij dat dit niet hoort aangezien de gehele aandrijflijn heel schokkerig/bonkerig overkomt.
Nu vraag ik me af of hier meerdere mensen zijn die dit ook zo ervaren? Of juist helemaal niet?
Ik heb dezelfde motor (Mégane model 4) maar ik heb de automaat versie, die ook wat nukkig is bij wegrijden (zeker bij koude motor) maar verder herken ik dit gedrag van bonkerig rijden niet.D-SkyLimit schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:02:
Goedemorgen beste forumleden,
Het wachten is op @melcon
Ik heb de renault Megane diesel 1.5 met 110pk. Handmatig geschakeld. Ik herken niet wat je zegt.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Een zeker verbetering met de komst van tweeters (want die had ik niet) daarnaast geen losse versterker aangesloten, overwogen dat wel te doen maar de kosten en het werk zag ik niet zitten. Steek ik liever in de BMW X1 waar wel een Match 10DSP versterker inzit en de auto is voor de langere ritten. Irriteerde me alleen groen en geel aan de beroerde kwaliteit met de fabrieksspeakers en voor 100 euro was dit een welkome upgrade. Dit is wat mijn inziens hoe het uit de fabriek had moeten klinken. Komt niet in de buurt van de BMW maar nu kan ik ook in de captur gewoon genieten van een muziekje zonder me te ergeren aan het gebrek van totaal afwezige helderheidD-SkyLimit schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:40:
[...]
Hoe is je ervaring met deze speakers? Is het het geld waard? Heb je ook een losse versterker aangesloten?
Qua geld waard, ik kon hem zoals ik zei tweedehands maar wel nieuw in doos voor 100 euro oppikken en dat vond ik dubbel en dwars waard.
Overigens is dit dus op de originele MediaNAV1 als speler/headunit.
Edit:
En als je nog meer overtuiging nodig hebt; een vriendin die de auto leende (en dit wel vaker doet als wij even geen 2 auto’s nodig hebben) stuurde mij een appje of ik wat aan het geluid had gedaan. Dit had ik niet gezegd
[ Voor 9% gewijzigd door Mr Pingu op 11-05-2025 07:27 ]
Hey allemaal,
Ik heb vorige week m’n rijexamen gehaald en zodra m’n rijbewijs binnen is, kan ik eindelijk de weg op!
M’n auto kan ik eind deze week al ophalen. Zelf mag ik dan nog niet rijden, maar ik kan er wel al als passagier van meegenieten en het lijkt me echt heerlijk om straks zelf te kunnen rijden.
Het gaat om een Renault Megane 1.2 TCe Bose uit 2016, 131 pk (96 kW) met motortype H5F F4. Ik lees online best wat wisselende verhalen over deze motoren.
Nu vraag ik me af of mijn auto onder de ‘probleemgevallen’ valt. Ik zie vaak dingen als "Van X tot 2016" of juist "Tussen X tot 2016", maar het is me niet helemaal duidelijk of mijn bouwjaar dan nog bij de kwetsbare serie hoort. Volgens mij is dit een Megane IV, waar al wat verbeteringen zijn doorgevoerd, toch? Maar ik lees ook dat sommige problemen alsnog voor kunnen komen.
Heeft iemand hier misschien wat duidelijkheid over?
Als je nog tips hebt, hoor ik dat ook graag! waardeer het enorm!
Ik heb vorige week m’n rijexamen gehaald en zodra m’n rijbewijs binnen is, kan ik eindelijk de weg op!
M’n auto kan ik eind deze week al ophalen. Zelf mag ik dan nog niet rijden, maar ik kan er wel al als passagier van meegenieten en het lijkt me echt heerlijk om straks zelf te kunnen rijden.
Het gaat om een Renault Megane 1.2 TCe Bose uit 2016, 131 pk (96 kW) met motortype H5F F4. Ik lees online best wat wisselende verhalen over deze motoren.
Nu vraag ik me af of mijn auto onder de ‘probleemgevallen’ valt. Ik zie vaak dingen als "Van X tot 2016" of juist "Tussen X tot 2016", maar het is me niet helemaal duidelijk of mijn bouwjaar dan nog bij de kwetsbare serie hoort. Volgens mij is dit een Megane IV, waar al wat verbeteringen zijn doorgevoerd, toch? Maar ik lees ook dat sommige problemen alsnog voor kunnen komen.
Heeft iemand hier misschien wat duidelijkheid over?
Als je nog tips hebt, hoor ik dat ook graag! waardeer het enorm!