Het grote Renault topic - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 54 55 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
daanNL schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:18:
Bedankt voor de reacties. Dan laat ik dat toch de doorslag geven en kies ik voor de auto met Bose radio.

Vind het wel vreemd/jammer dat ik nergens specificaties of uitleg kan vinden over het Bose-systeem, anders dan de aanduiding van het betrokken merk.
Voordat ik mijn Arkana samenstelde heb ik er ook wat over gezocht, maar meer dan dat het een stuk of wat 'premium' speakers zijn met een fresh air subwoofer kon ik niet vinden. Er staat wel heel summier iets op de website van Bose, ook voor jouw megane: https://automotive.bose.co.uk/vehicles/renault/megane

Ik had in mijn vorige auto (Seat Leon) ook zo'n upgrade geluidssysteem. Dat was toen mijn tweede Seat Leon en wat ik merkte tov de eerste (die geen premium sound had) is dat je het vooral harder kunt zetten zonder dat er van alles mee gaat trillen. In mijn Arkana kan het ook gewoon hard zonder resonanties. En de subwoofer zorgt voor wat meer laag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:17

OMD

Palomar schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:38:
[...]

Voordat ik mijn Arkana samenstelde heb ik er ook wat over gezocht, maar meer dan dat het een stuk of wat 'premium' speakers zijn met een fresh air subwoofer kon ik niet vinden. Er staat wel heel summier iets op de website van Bose, ook voor jouw megane: https://automotive.bose.co.uk/vehicles/renault/megane

Ik had in mijn vorige auto (Seat Leon) ook zo'n upgrade geluidssysteem. Dat was toen mijn tweede Seat Leon en wat ik merkte tov de eerste (die geen premium sound had) is dat je het vooral harder kunt zetten zonder dat er van alles mee gaat trillen. In mijn Arkana kan het ook gewoon hard zonder resonanties. En de subwoofer zorgt voor wat meer laag.
Het is echt substantieel beter. Standaard audio is wel een prima installatie maar absoluut niet te vergelijken met de upgrade.

Seat is troep. Ofwel je had Beats by Dre of een el cheapo JBL upgrade. Niet dat de Bose uit Renault fantastisch is (B&O uit mijn vorige Focus is echt veel beter) maar beter dan die Seat dingen.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMrq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-07 13:49
Prullenbak84 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 07:19:
Verrassend weinig rumoer over de Renault 5, hier.

Ik heb m inmiddels voor de deur staan *O*

Ben ik de enige? Voor zover ik kan zien is er geen los topic voor?
Te weinig!

Vandaag een proefrit gemaakt. Wat een leuke en volwassen auto is het…

De range houdt me tegen. Zelf rij ik regelmatig 170 snelweg kilometers op een dag. Op papier kan dat, maar als je 80% tankt, in de winter rijdt, en je rekent wat degradatie… dan houdt het niet echt over, toch?

Maktub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mijn Renault Arkana is dronken. Of behekst. Of zoiets.

Vanochtend een ritje gemaakt, geeft hij aan dat hij over 14 dagen een beurt nodig heeft (21.800 km op de teller nu).

Na een tussenstop, 10 km verderop, is het opeens "30 dagen".

En net, weer een kilometer of 15 verderop, geeft hij aan "21 dagen".

Please, make up your mind :P

(en ja, de beurt staat al gepland, op 19 mei is het zover)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 00:09
MrMrq schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:07:
[...]

Te weinig!

Vandaag een proefrit gemaakt. Wat een leuke en volwassen auto is het…

De range houdt me tegen. Zelf rij ik regelmatig 170 snelweg kilometers op een dag. Op papier kan dat, maar als je 80% tankt, in de winter rijdt, en je rekent wat degradatie… dan houdt het niet echt over, toch?
Mmm..hij haalt natuurlijk met alle gemak 170km (en 85 al helemaaaaal geen probleem, want je kan op je bestemming ook misschien wel ff laden). Ook in de winter, wel hoor. En je kan toch prima tot 100% laden? Zeker als je toch de volgende dag gelijk weer gaat rijden? (Het is vooral slechter voor je accu om hem vol stil te laten staan, maar vol laden is neit per se slecht...affijn, hier kunne ze je in het algemene ev topic van alles over vertellen en uiteraard vol over discussieren ;) ) Ik haalde van het voorjaar toen het nog best koud was wel ruim 250 ofzo. En nu gaat ie wel dik over de 300 denk ik (ik houd t eigenlijk niet zo bij, dat leer je af als je langer elektrisch rijdt :P). Ik heb t wel over de 50kWh versie, trouwens. met de urban range wordt het een ander verhaal uiteraard. Accudegradatie maak ik me niet echt druk om, eerlijk gezegd. Bleek bij mijn vorige auto (corsa e) ook geen probleem in de praktijk. Gewoon lekker laden wanner het nodig is (of kan) en gebruiken dat ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMrq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-07 13:49
Prullenbak84 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:44:
[...]

Ik haalde van het voorjaar toen het nog best koud was wel ruim 250 ofzo. En nu gaat ie wel dik over de 300 denk ik (ik houd t eigenlijk niet zo bij, dat leer je af als je langer elektrisch rijdt.
Klopt het dat je dan naar het gemengd verbruik kijkt, of heb je het over snelweg kilometers?

Aanvulling: dit is een interessante wintertest op de snelweg!
Bij 2 graden en 100km/u halen ze 247km bij 100 per uur en 175km bij 130km/u…

[ Voor 28% gewijzigd door MrMrq op 25-04-2025 19:22 ]

Maktub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:37

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0wEobq99wXgW0ZDYA5uU0sOhwaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/13xQe0cbravDsgHVFXyMutwp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb olie aan de bovenkant van de motor. Welk onderdeel is dit en moet ik hier werk van gaan maken? Nu schoongemaakt en even kijken hoe snel het terugkomt.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-07 20:50
Lastig te zien, iets van carterontluchting lijkt het en ja dat zal in de loop der jaren wel iets opbouwen.
Als het wel snel terugkomt dan dicht het niet helemaal lekker meer af, dat kan komen door wat vervuiling waardoor schoonmaken al voldoende kan zijn. Anders wordt het vervangen als je er vanaf wil, helaas betekent dat meestal de gehele set c.q. het gehele slangen stelsel (prijzig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
wildhagen schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:09:
Mijn Renault Arkana is dronken. Of behekst. Of zoiets.

Vanochtend een ritje gemaakt, geeft hij aan dat hij over 14 dagen een beurt nodig heeft (21.800 km op de teller nu).

Na een tussenstop, 10 km verderop, is het opeens "30 dagen".

En net, weer een kilometer of 15 verderop, geeft hij aan "21 dagen".

Please, make up your mind :P

(en ja, de beurt staat al gepland, op 19 mei is het zover)
Waar kan je dat überhaupt zien of geeft hij het aan in je display?

Bij mij heeft hij niets aan en ik heb nergens iets in een menu kunnen vinden.

De app is ook erg vaag, daar word aangegeven dat ik in december pas voor een beurt moet, en ik zit nu bijna op 28k

Heb al een beurt gepland maar is allemaal erg onduidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

koesie schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:06:
[...]

Waar kan je dat überhaupt zien of geeft hij het aan in je display?
Geeft hij aan in het main display (waar normaal gesproken de km-stand staat) na het starten, gedurende een seconde of 30 ofzo. Je kan het met de OK knop wegdrukken.

Volgens mij bepaalt je auto zelf wanneer hij een beurt nodig heeft en hoeft het pas dan, en niet meer zoals vroeger elke 15/20/25.000 km (afhankelijk per merk). Wel nog minimaal één keer per jaar geloof ik.

Mijn beurt staat gepland voor 19 mei iig.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:08:
[...]

Geeft hij aan in het main display (waar normaal gesproken de km-stand staat) na het starten, gedurende een seconde of 30 ofzo. Je kan het met de OK knop wegdrukken.

Volgens mij bepaalt je auto zelf wanneer hij een beurt nodig heeft en hoeft het pas dan, en niet meer zoals vroeger elke 15/20/25.000 km (afhankelijk per merk). Wel nog minimaal één keer per jaar geloof ik.

Mijn beurt staat gepland voor 19 mei iig.
Ok heb ik nog niet gezien in mijn display.
Kreeg wel een mail van de dealer dat het tijd werd voor een beurt dus heb al een afspraak staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

koesie schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:52:
[...]

Ok heb ik nog niet gezien in mijn display.
Kreeg wel een mail van de dealer dat het tijd werd voor een beurt dus heb al een afspraak staan.
Ja, zo'n mail van "het wordt tijd voor uw beurt" kreeg ik al 6 maanden na aflevering van de auto. Toen stond er net iets minder dan 9.000 km op de teller. Vond ik iets te snel en heb ik destijds maar genegeerd.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:53:
[...]

Ja, zo'n mail van "het wordt tijd voor uw beurt" kreeg ik al 6 maanden na aflevering van de auto. Toen stond er net iets minder dan 9.000 km op de teller. Vond ik iets te snel en heb ik destijds maar genegeerd.
En daar was ie dan voor het eerst gisteren ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hJbQWcch/Screenshot-2025-04-29-115941.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

koesie schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:09:
[...]

En daar was ie dan voor het eerst gisteren ;)

[Afbeelding]
Ja precies die bedoel ik helemaal :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Na die 30 dagen rijdt je met zo een irritante uitroepteken in je dashboard tezamen met een moersleutel.

Ik moest 6,5 week wachten voor ik terecht kon bij mijn dealer dus rijdt inmiddels een week of 2 met die melding in mn dash. 7 mei kan ik pas, pffff.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

OMD schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:48:
Na die 30 dagen rijdt je met zo een irritante uitroepteken in je dashboard tezamen met een moersleutel.

Ik moest 6,5 week wachten voor ik terecht kon bij mijn dealer dus rijdt inmiddels een week of 2 met die melding in mn dash. 7 mei kan ik pas, pffff.
Bij mij moest ik bij de dichtstbijzijnde dealer in mijn eigen stad maar liefst 7 (!) weken wachten. Bij de dealer een stad verderop kon ik in ruim 3 weken terecht. Daar heb ik dus de afspraak.

Er was in diezelfde stad nog een tweede dealer, daar kon ik zelfs al binnen 1.5 week terecht, maar die zit op een voor mij nogal rottig aan te rijden plek. En zoveel haast had het nu ook weer niet.

Rondkijken bij andere dealers in de buurt kan dus lonen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Mijn Mégane moet voor de APK voor 31 mei gekeurd worden, dus als de Renault dealer hier in het deurp Lelystad geen tijd heeft, ga ik wel naar de Vakgarage hier (Noordersluis). Prima ervaringen mee, de Fiat Panda was daar in prima handen voor onderhoud.

Dus ik twijfel, het is een privé auto en geen leasebak. Misschien maar een prijsopgave opvragen.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

wildhagen schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:54:
[...]

Bij mij moest ik bij de dichtstbijzijnde dealer in mijn eigen stad maar liefst 7 (!) weken wachten. Bij de dealer een stad verderop kon ik in ruim 3 weken terecht. Daar heb ik dus de afspraak.

Er was in diezelfde stad nog een tweede dealer, daar kon ik zelfs al binnen 1.5 week terecht, maar die zit op een voor mij nogal rottig aan te rijden plek. En zoveel haast had het nu ook weer niet.

Rondkijken bij andere dealers in de buurt kan dus lonen.
Het is een lease geval. Mag wel bij andere Zeeuw en Zeeuw dealers maar die hadden ook geen tijd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

OMD schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:03:
[...]

Het is een lease geval. Mag wel bij andere Zeeuw en Zeeuw dealers maar die hadden ook geen tijd :+
Ik heb ook lease, via Alphabet Lease. Onderhoudsbeurten en reparaties moeten wij verplicht bij Profile uit laten voeren.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

aReaRe schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:00:
Mijn Mégane moet voor de APK voor 31 mei gekeurd worden, dus als de Renault dealer hier in het deurp Lelystad geen tijd heeft, ga ik wel naar de Vakgarage hier (Noordersluis). Prima ervaringen mee, de Fiat Panda was daar in prima handen voor onderhoud.

Dus ik twijfel, het is een privé auto en geen leasebak. Misschien maar een prijsopgave opvragen.
Vakgarage Noordersluis heeft de komende 2 maanden geen tijd, dus afspraak maar gemaakt met Bochane.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

En een nette offerte mogen ontvangen van Bochane, waarop ook vermeld staat dat ze de EDC bak de versnellingsbak olie vervangen (auto heeft net geen 100.000 km gereden), is dat net zoiets als flushen @melcon :?

Motortype: H5H B4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Ik zou het wel uitvoeren bij die kilometerstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@aReaRe Een EDC is eigenlijk 2 aan elkaar geplakte handbakken met wat actuatoren voor het inleggen van de versnellingen en bediening van de koppelingen. Het is dus niet zo dat zoals bij een traditionele automaat dat je 3/4 keer moet vervangen voor je de meeste olie ververst hebt. Als je hem af tapt dan is in principe vrijwel alle olie eruit, dus verversen is echt verversen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

melcon schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:39:
@aReaRe Een EDC is eigenlijk 2 aan elkaar geplakte handbakken met wat actuatoren voor het inleggen van de versnellingen en bediening van de koppelingen. Het is dus niet zo dat zoals bij een traditionele automaat dat je 3/4 keer moet vervangen voor je de meeste olie ververst hebt. Als je hem af tapt dan is in principe vrijwel alle olie eruit, dus verversen is echt verversen :)
EDC is gelijk aan die DSG bakken :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-07 13:44
aReaRe schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:06:
[...]

Het is hetzelfde principe, maar zover mij bekend zijn alle EDC-bakken oliegevuld waar je DSG-bakken ook kunt hebben zonder olie. En dat zijn ook de bakken die problemen geven.

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
Niet alle EDC bakken zijn olie gevuld, DC4 in de Clio 4 RS is bijvoorbeeld droge plaat.
DW5 (zoals b.v. in Megane 4 + GT) zijn de bakken die niet echt bullet proof zijn, waar je zeker 1 keer in de 200k een nieuw koppelingspakket moet in drukken (zo niet vaker). Een DW6 zoals in de Megane 4 RS is dan wel weer in de categorie bullet proof. Dus natte of droge koppeling zegt ook niet alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
aReaRe schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:06:
[...]

Klopt! Werking is gelijk, alleen Renault neemt ze af van Getrag (inmiddels in Indiase handen) i.p.v. eigen ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-SkyLimit
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-07 18:52
Mr Pingu schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:36:
En de boel afgemaakt, juiste coding en nieuwe speakers.
Wacht overigens nog steeds op de stekker voor de BIC.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe is je ervaring met deze speakers? Is het het geld waard? Heb je ook een losse versterker aangesloten? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-SkyLimit
Goedemorgen beste forumleden,

Ik ben inmiddels bijna ruim een jaar de eigenaar van een Renault Megane 1.3 TCE met 140-PK uit 2020. Nu heb ik bij meerdere garages diagnose laten stellen aan de auto i.v.m. het veel bewegen van de versnellingspook bij gas geven en loslaten.

De Renault dealer en andere garages zeggen dat alles er gewoon goed uit zit en dit een product eigenschap is. Ik blijf erbij dat dit niet hoort aangezien de gehele aandrijflijn heel schokkerig/bonkerig overkomt.

Nu vraag ik me af of hier meerdere mensen zijn die dit ook zo ervaren? Of juist helemaal niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

D-SkyLimit schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:02:

Ik ben inmiddels bijna ruim een jaar de eigenaar van een Renault Megane 1.3 TCE met 140-PK uit 2020. Nu heb ik bij meerdere garages diagnose laten stellen aan de auto i.v.m. het veel bewegen van de versnellingspook bij gas geven en loslaten.

De Renault dealer en andere garages zeggen dat alles er gewoon goed uit zit en dit een product eigenschap is. Ik blijf erbij dat dit niet hoort aangezien de gehele aandrijflijn heel schokkerig/bonkerig overkomt.

Nu vraag ik me af of hier meerdere mensen zijn die dit ook zo ervaren? Of juist helemaal niet?
Ik heb dezelfde motor (Mégane model 4) maar ik heb de automaat versie, die ook wat nukkig is bij wegrijden (zeker bij koude motor) maar verder herken ik dit gedrag van bonkerig rijden niet.

Het wachten is op @melcon :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:14

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb de renault Megane diesel 1.5 met 110pk. Handmatig geschakeld. Ik herken niet wat je zegt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:37

Mr Pingu

Professioneel Prutser

D-SkyLimit schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:40:
[...]

Hoe is je ervaring met deze speakers? Is het het geld waard? Heb je ook een losse versterker aangesloten? :)
Een zeker verbetering met de komst van tweeters (want die had ik niet) daarnaast geen losse versterker aangesloten, overwogen dat wel te doen maar de kosten en het werk zag ik niet zitten. Steek ik liever in de BMW X1 waar wel een Match 10DSP versterker inzit en de auto is voor de langere ritten. Irriteerde me alleen groen en geel aan de beroerde kwaliteit met de fabrieksspeakers en voor 100 euro was dit een welkome upgrade. Dit is wat mijn inziens hoe het uit de fabriek had moeten klinken. Komt niet in de buurt van de BMW maar nu kan ik ook in de captur gewoon genieten van een muziekje zonder me te ergeren aan het gebrek van totaal afwezige helderheid ;)

Qua geld waard, ik kon hem zoals ik zei tweedehands maar wel nieuw in doos voor 100 euro oppikken en dat vond ik dubbel en dwars waard.
Overigens is dit dus op de originele MediaNAV1 als speler/headunit.

Edit:
En als je nog meer overtuiging nodig hebt; een vriendin die de auto leende (en dit wel vaker doet als wij even geen 2 auto’s nodig hebben) stuurde mij een appje of ik wat aan het geluid had gedaan. Dit had ik niet gezegd ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Mr Pingu op 11-05-2025 07:27 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
Hey allemaal,

Ik heb vorige week m’n rijexamen gehaald en zodra m’n rijbewijs binnen is, kan ik eindelijk de weg op!

M’n auto kan ik eind deze week al ophalen. Zelf mag ik dan nog niet rijden, maar ik kan er wel al als passagier van meegenieten en het lijkt me echt heerlijk om straks zelf te kunnen rijden.

Het gaat om een Renault Megane 1.2 TCe Bose uit 2016, 131 pk (96 kW) met motortype H5F F4. Ik lees online best wat wisselende verhalen over deze motoren.

Nu vraag ik me af of mijn auto onder de ‘probleemgevallen’ valt. Ik zie vaak dingen als "Van X tot 2016" of juist "Tussen X tot 2016", maar het is me niet helemaal duidelijk of mijn bouwjaar dan nog bij de kwetsbare serie hoort. Volgens mij is dit een Megane IV, waar al wat verbeteringen zijn doorgevoerd, toch? Maar ik lees ook dat sommige problemen alsnog voor kunnen komen.

Heeft iemand hier misschien wat duidelijkheid over?

Als je nog tips hebt, hoor ik dat ook graag! waardeer het enorm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
D-SkyLimit schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:02:

Het gaat om een handgeschakelde variant? De automaat kan koud inderdaad wat minder vloeiend zijn tot de olie is opgewarmd.

Het bewegen van de koop is in elk geval ongebruibelijk, de bak maakt gebruik van (bowden) kabels, dus zelfs als motor+bak wat meer bewegen omdat de motorsteunen wat minder worden zou je hier weinig van merken (bij schakel stangen zoals 25 jaar en langer geleden gebruikelijk merk je het meteen). Hebben de garages de motorsteunen goed onderzocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-SkyLimit
@melcon

Het betreft inderdaad een handgeschakelde variant. Ik was ook al helemaal verbaasd dat dit gewoon onder product eigenschap wordt gegooid, zelf door een officieel Renault dealer. Het is vooral merkbaar als de auto in sportstand staat, maar ook in 'Neutral'

Ze zeggen dat ze de motorsteunen goed hebben onderzocht en dat alles er gewoon goed uit ziet. De eindconclusie van de Renault dealer was: hij doet dit niet meer of minder dan andere Renault's met dit type motor en handgeschakelde versnellingsbak. Een antwoord waar je dus niet heel veel mee kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@D-SkyLimit Ik heb het even nagezocht, er hangt een PK4 achter. Dat is een versnellingsbak die al ruim twintig jaar mee gaat en in heel Renault modellen in combinatie met heel veel motoren gebruikt is. In principe zou het niet nodig moeten zijn dat er zoveel beweging in zit maar kan een ontwerp keuze zijn (slappere motorsteunen vertaald zich in minder motorgeluid wat doorgegeven wordt aan de carroserie).

Als je denkt dat het geen product eigenschap is zou ik gewoon kijken of je ergens anders een paar handgeschakelde varianten kan proefrijden om te vergelijken om de bewering van de dealer te bevestigen dan wel ontkrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:09
Hallo mede-tweakers,

Gezien de leeftijd van mijn huidige auto kijk ik naar wat anders. De Renault Zoé met een 40 of 50 kwh accu voldoet op papier aan de meeste van mijn eisen. Nu heb ik wel een serieuze bedenking. Ik ga geen accuhuur betalen. Er moet al een koopaccu zijn of een redelijke afkoopprijs.

Nu zie ik bijvoorbeeld dit horror verhaal: https://www.renaultforum....t-geblokkeerd-t39005.html waar de auto onklaar wordt gemaakt op afstand en je moet wachten op email reactie. Dan nog een ander verhaal (die ik niet weer kan vinden) waar een import auto met koopaccu werd verkocht maar na een jaar de auto onklaar werd gemaakt en zowel de dealer als Renault niet meewerkten.

De zoé handleiding is onbehulpzaam bij de foutmelding: "Laden geweigerd Contract geblok"
Opladen verboden door de organisatie waar u de accu huurt. Regel de situatie.

Kan iemand mij vertellen hoe dit systeem werkt?
  • Kan ik tijdens een proefrit ergens in de infotainment zien of de accu nog aan het huursysteem zit?
  • Is het een periodieke controle bij servers van Mobilize Financial Services?
  • Als die servers uitgeschakeld worden (zeg over 5 of 10 jaar), worden dan alle Renault's die oorspronkelijk met een huuraccu verkocht werden onklaar gemaakt?
  • Gezien dit een behoorlijk beveiligingsrisico is wil ik dit graag uitschakelen, als ik de 3G/4G antenne en simkaart loskoppel, blijft dan de auto verder gewoon werken? (Android auto via mijn telefoon vindt ik meer dan genoeg slimheid, voorverwarmen via die app moet met een abonnement... ik gebruik de timer wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
In principe willen ze van alle huur accus af, dus die redelijke afkoop prijs gaat lukken. Het uitzetten kan inderdaad alleen als de auto kan communiceren, het uitschakelen van de data verbinding (verwijderen van de sim kaart) is inderdaad voldoende om te voorkomen dat de laadfunctie op afstand uit gezet kan worden. Deze wordt uitgezet als er 6 maanden geen accu huur betaald is bij een lopend accu huur contract (lijkt me een hele redelijke termijn). Bij een koop accu wordt de accu geregistreerd als koop en kan het laden niet op afstand uit gezet worden.

Ik zou inderdaad de sim kaart los koppelen als je het echt zeker wil weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Nu online
Redelijke afkoopsom is een illusie. Je kan geen handjeklappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Misschien niet het antwoord waar je naar zoekt.
Ik heb een renault Zoe met een accu van 42kWh accukoop.
Erg fijne auto en gebruik hem voor nagenoeg alle ritten <120km of <250km enkeltje met laad plaats.
Ik vind het elektrische erg fijn. De opties van de auto zijn prima voor de prijsklasse. (Stoelverwarming had prettig geweest)
Alleen 1 waarschuwing waarin de garage mij verkeerd heeft voorgelicht (en ja, ik heb plicht zelf alles uit te zoeken, ik zoek geen discussie hierover). De garage had mij toegezegd dat ik elke snellader kon gebruiken. Aangeraden pasjes van Fastned te halen en Tesla te installeren etc. Ook tarieven hiervan laten zien.
Maar mijn Renault Zoe kan helemaal geen snelladen. Ik kan enkel met de Type2 aan een laadpaal in het dorp laden op 11kW. En dus niet snel wat bijprikken.
Dit was toen ik erachter kwam best een domper en zou ik bij een volgende elektrische auto echt wel op letten.
Dit is ook de reden dat ik (behalve voor vakantie) de diesel Megane nog voor de deur moet houden.

Net als dinsdag moet ik reanimatie cursus geven in Amsterdam 240km totaal. Maar wel spits tijden en kans op geen laadplek. Dus ik ga met de Megane om geen risicos te lopen.
Als ik onderweg bij van de valk of Shell even had kunnen bijladen was er geen probleem.

Mocht snelladen op je wensenlijstje staan zou ik het nogmaals goed uitzoeken of het gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Laatst online: 06:09
AnthonyR schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 21:25:
Redelijke afkoopsom is een illusie. Je kan geen handjeklappen.
Wat redelijk is hangt volgens mij af van de restwaarde van de auto en de staat van de accu. Daar zit ook nog een persoonlijke mening aan. Anders is wordt het een andere auto. Onderhandelingen verwacht ik hier niet bij.

Die lading zoe's op autotrack met een 22kWh huuraccu voor +- €3000 heb ik al helemaal afgeschreven.
Dennis1812 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 21:49:
Misschien niet het antwoord waar je naar zoekt.
Ik heb een renault Zoe met een accu van 42kWh accukoop.
Erg fijne auto en gebruik hem voor nagenoeg alle ritten <120km of <250km enkeltje met laad plaats.
Ik vind het elektrische erg fijn. De opties van de auto zijn prima voor de prijsklasse. (Stoelverwarming had prettig geweest)
Alleen 1 waarschuwing waarin de garage mij verkeerd heeft voorgelicht (en ja, ik heb plicht zelf alles uit te zoeken, ik zoek geen discussie hierover). De garage had mij toegezegd dat ik elke snellader kon gebruiken. Aangeraden pasjes van Fastned te halen en Tesla te installeren etc. Ook tarieven hiervan laten zien.
Maar mijn Renault Zoe kan helemaal geen snelladen. Ik kan enkel met de Type2 aan een laadpaal in het dorp laden op 11kW. En dus niet snel wat bijprikken.
Dit was toen ik erachter kwam best een domper en zou ik bij een volgende elektrische auto echt wel op letten.
Dit is ook de reden dat ik (behalve voor vakantie) de diesel Megane nog voor de deur moet houden.

Net als dinsdag moet ik reanimatie cursus geven in Amsterdam 240km totaal. Maar wel spits tijden en kans op geen laadplek. Dus ik ga met de Megane om geen risicos te lopen.
Als ik onderweg bij van de valk of Shell even had kunnen bijladen was er geen probleem.

Mocht snelladen op je wensenlijstje staan zou ik het nogmaals goed uitzoeken of het gaat lukken.
Dat de 41 en 52kWh zoe's niet of langzaam (50kw) snelladen is bij mij bekend. Dat is inderdaad 1 van de 2 compromissen die ik nu kan/wil maken. Wellicht is dat over een paar jaar anders. Die 250km enkele reis verwacht ik nu nooit te doen.

Anders heb je het over auto's die nu grofweg twee keer zoveel kosten met politiek gedoe (2019 Tesla model 3). Op de occasion markt heeft Tesla nog steeds een gigantische techniek voorsprong. Ik verbaas mij over de prijzen van de meeste merken voor auto's die niet geschikt zijn voor lange afstanden. Eén fase boordladers, kleine (<30kwh) accu's en dan ook nog niet of traag snelladen.
melcon schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:51:
In principe willen ze van alle huur accus af, dus die redelijke afkoop prijs gaat lukken. Het uitzetten kan inderdaad alleen als de auto kan communiceren, het uitschakelen van de data verbinding (verwijderen van de sim kaart) is inderdaad voldoende om te voorkomen dat de laadfunctie op afstand uit gezet kan worden. Deze wordt uitgezet als er 6 maanden geen accu huur betaald is bij een lopend accu huur contract (lijkt me een hele redelijke termijn). Bij een koop accu wordt de accu geregistreerd als koop en kan het laden niet op afstand uit gezet worden.

Ik zou inderdaad de sim kaart los koppelen als je het echt zeker wil weten.
Dat is een duidelijke uitleg, bedankt.

De enige onduidelijkheid is of dit te zien is in de infotainment, maar dat is waarschijnlijk alleen een probleem bij import auto's / particuliere verkopers waar het niet 100% zeker is.

[ Voor 15% gewijzigd door Ricko1 op 16-05-2025 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Nu online
Accuwaarde wordt bepaald vanuit leeftijd en km’s maar ook betaalde huur. Daar staat de staat van de auto los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Auto naar de garage voor de APK en een 100.000 km beurt, begroot €800 (multi-riem vervangen, automaat-bak spoelen, motorolie en wat er bij die kilometerstand moet gebeuren).

Ik kreeg een telefoontje van de garage dat rondom de remschijven en remblokken vervangen moeten worden vanwege APK afkeur :/

Daar gaat mijn vakantiegeld ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mijn Arkana heeft vandaag ook zijn eerste beurt gehad. Lease, dus gratis.

Geen bijzonderheden, maar dat had ik ook niet verwacht met circa 22.000 kilometer op de teller, en een leeftijd van net 50 weken. Hij kan er weer een jaar (en 2 vakanties naar Frankrijk en Spanje) tegenaan.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

wildhagen schreef op maandag 19 mei 2025 @ 18:00:
Mijn Arkana heeft vandaag ook zijn eerste beurt gehad. Lease, dus gratis.

Geen bijzonderheden, maar dat had ik ook niet verwacht met circa 22.000 kilometer op de teller, en een leeftijd van net 50 weken. Hij kan er weer een jaar (en 2 vakanties naar Frankrijk en Spanje) tegenaan.
Moet je de auto wel heel houden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

aReaRe schreef op maandag 19 mei 2025 @ 18:17:
[...]

Moet je de auto wel heel houden :+
Haha, was ik wel van plan.

En hij heeft al meer kilometers dan de Megane had toen ik die total loss reed, en mezelf bijna ook (ongeveer 21000 km).

Het gaat dus de goede kant op...

[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 19-05-2025 18:21 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

De Mégane opgehaald bij de Renault dealer en bij de eerste kilometers al merkte ik het verschil van het vervangen van de automaatversnellingsbak olie, wat schakelt de automaat weer lekker soepel (bij koude motor). En wat remt hij weer lekker, mag ook wel, rondom remschijven en remblokken vervangen, het is was alleen schrikken bij het pin apparaat :/

Inclusief een 100.000 km beurt.

En de APK is goed gekeurd.

[ Voor 6% gewijzigd door aReaRe op 22-05-2025 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
  • Laatst online: 15-07 11:53
Dag allen,

Over een jaartje mag/moet ik een nieuwe leaseauto uitzoeken. Ik rijd nu een Skoda Enyaq, en wil weer een EV. De Scenic staat hoog op mijn lijstje.

Ik vind het verrassend dat ik hem zo weinig in het wild zie, terwijl het wel de auto van het jaar was. Kijk ik gewoon verkeerd, of is hij nog niet zo heel veel verkocht?

Dzjam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
dzjam schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:01:
Dag allen,

Over een jaartje mag/moet ik een nieuwe leaseauto uitzoeken. Ik rijd nu een Skoda Enyaq, en wil weer een EV. De Scenic staat hoog op mijn lijstje.

Ik vind het verrassend dat ik hem zo weinig in het wild zie, terwijl het wel de auto van het jaar was. Kijk ik gewoon verkeerd, of is hij nog niet zo heel veel verkocht?

Dzjam
Scenic is een mooie wagen inderdaad. Ik had mijn Arkana gekozen voordat de Scenic werd gepresenteerd. Ben verder tevreden met de Arkana, maar grote kans dat het een Scenic zou zijn geworden als ik een jaar later een nieuwe auto zou moeten uitzoeken. Mooie auto, goede prijs, ruim en goede range.

En ik zie hem toch wel regelmatig rijden. Niet zoveel als Tesla of VW IDx uiteraard. De Scenic is natuurlijk wel net uitgekomen toen er veel nieuwe scherp geprijsde EV's zijn bijgekomen. Concurrentie is denk ik best wel groot. Naast de Scenic zou ik ook neigen naar de Skoda Elroq, Kia EV3, Ford Explorer. Of misschien toch die model Y of een van de vele scherp geprijsde Chinezen. Snap wel dat dit drukt op de verkopen van de Scenic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-07 13:44
dzjam schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:01:
Dag allen,

Dzjam
De ene regio ziet meer Scénics dan de andere, maar in het algemeen geldt dat Renault meer verkopen had verwacht van de Scénic en Mégane E-Tech. Komt ook doordat de concurrentie mega is natuurlijk, en de Scénic moet je ding zijn. Het is een hele handige auto, echt duidelijk meer gericht op comfort, maar kent wel wat .... karaktervolle oplossingen. Zoals het scherm van de navi/multimedia dat niet mat is maar spiegelend.

Daarnaast is het snelladen niet echt briljant natuurlijk, en het verbruik in de winter kan ook beter.

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dzjam
  • Laatst online: 15-07 11:53
Interessant :)
Wat voor karaktervolle oplossingen zijn er nog meer die handig zijn om te weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yezzer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-07 13:06
Renault Arkana mild hybride 140EDC evolution

Deze nieuw aangekochte wagen 10/2024 heeft momenteel nog geen 5000 km op de teller. Helaas heb ik enkele vrij storende zaken ontdekt, gewoon door het dagdagelijkse gebruik. Ik vermoed dat ook andere modellen (zoals Captur, Clio, Megane...) wel met dezelfde problemen kunnen geconfronteerd worden als het dezelfde 1,3 tce motor met 140 pk betreft in de mild hybride uitvoering.

Situatie: je zit na een lange rit amper 10 minuten met de radio aan te wachten in de wagen. Opeens wordt het systeem gewoonweg afgesloten en gaat het display in spaarstand. Weg radio ontvangst. En melding " 12 volt batterij zwak" ofwel 'systeem wordt uitgeschakeld om batterij te besparen'

Situatie: je wil zelf je wagen eens grondig poetsen, dus dan zorg je er toch wel voor dat die zeker niet op slot gaat (je poetst immers ook de deuren en de binnenkant), en dat ook de spiegels uitgeklapt zijn en uitgeklapt blijven (dus sleutelkaart in de wagen). Gegarandeerd dat je dan naderhand te maken hebt met de melding 'batterij zwak: start de motor' en nog van die leuke zaken wat het batterij niveau betreft. Ook zal het start-stop systeem en het coasten 'zeilen' hierdoor dan voor een lange tijd niet meer werken. Diezelfde melding dat de batterij dient opgeladen te worden krijg je regelmatig ook als je 5 of 10 minuten in de wagen blijft zitten met de radio aan.

Volgens mij zijn er toch ook een aantal design fouten, zoals:

je kan onmogelijk de gewone lichten (niet de dag rij verlichting dus) op of in stand "nul" zetten zoals bij de meeste VAG wagens dat wél kan (die uiteraard ook een automatische stand hebben als je die inschakelt): dat wil zeggen, als bestuurder ZELF kunnen en mogen beslissen wanneer uw gewone dimlichten aangaan. Bij mijn Renault Arkana: dat is totaal onmogelijk. Zelfs bij het binnen rijden van mijn garage floepen die dimlichten aan, en dat wil ik eigenlijk niet. Uitzetten is niet mogelijk. Nog een geluk dat je dat met de ruitenwissers wel hebt...een stand nul :)

Er is een kilometer teller en een dag teller maar helaas geen TRIP teller. Met andere woorden, als je na een rit wil weten hoeveel kilometer je eigenlijk dan al afgelegd hebt, dan moet je beginnen rekenen of steeds de dagteller op nul gaan zetten. (en dat laatste doe ik liever niet aangezien ik het werkelijk brandstof verbruik monitor). Mijn oude Octavia van 2009 had dat wel al aan boord.

Waar ik wel over te spreken ben: de wagen rijdt erg goed en is zacht af geveerd, redelijk weinig motor geluid en is goed geïsoleerd. En die verbruikt 5,5 liter per 100 km op voorwaarde dat je het gaspedaal vrij 'poeslief' behandelt en de functies ingeschakeld laat zoals 'zeilen' en start/stop. (als ze wegens zwakke batterij werken natuurlijk) En dat zeilen, dat is eigenlijk toch iets dat je wel gewoon moet worden, want het voelt vrij onnatuurlijk aan: als je het gaspedaal lost, verwacht je dat de wagen normaal in snelheid afneemt. Bij zo'n mild hybride met zeilfunctie bolt de wagen langer uit op de startmotor die als extra hulp fungeert, terwijl dan de motor ook uitgeschakeld is.

Toch heb ik spijt dat ik enkel op gevoel en op uitzicht gekocht heb: ben de toonzaal binnengestapt op een open deur dag, en ik heb geen proefrit gemaakt om het rijgedrag van een mild hybride aan de lijve te mogen ondervinden. Want dat is toch wel heel anders dan hetgeen ik de afgelopen 16 jaar met mijn octavia diesel gewoon was.

Van de (vervelende) rijhulpmiddelen en al de diverse waarschuwingen die door Europa opgelegd zijn, en die de wagen eigenlijk duizenden euro's duurder maken, zwijgen we: je kan ze immers bij Renault met 'n knop nog uitzetten. (uiteraard in het begin van iedere rit nietwaar...tenzij je dat wellicht laat uitprogrammeren)
Ik rij al van 1982 met de wagen, en ben dus echt geen beginnend bestuurder zonder ervaring.
En mijn garagehouder werd al meermaals geconfronteerd met mijn ongenoegen inzake de volgens mij veel te zwakke batterij die Renault in haar mild hybride wagens monteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD

OMD

Ik kan me niet echt in je verhaal vinden. Ik rijd een Clio en heb eigenlijk geen problemen, zeker niet met de 12v accu. Wij hebben wel de hybride, misschien dat daar een verschil in zit.

Lichten: tsja, je bent waarschijnlijk een zeldzaamheid die niet wil dat zijn lichten automatisch aangaan. Denk dat 99,9% van de mensen hier geen bezwaar tegen hebben.

Entertainment systeem geen problemen mee.
Heb nu in 1 jaar 2x gehad dat er een reset gedaan moest worden. Iets wat dagelijks moest in onze oude ford focus (nieuwe gen 2018)

De Clio is super zuinig. Vorige week naar Duitsland geweest (Eifel). In de bergen gewoon gemiddeld 3,7l/100km. Ongekend voor mijn gevoel.

In de stad doe ik zo een 3,9-4,0l/100km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yezzer
Beste OMD hartelijk bedankt voor uw inbreng, uw vlugge reply en uw antwoord.
Inderdaad, een hybride ten opzichte van een mild hybride, dat maakt toch wel degelijk een verschil blijkbaar..
De reden dat ik toch voor een mild hybride ben gegaan, is dat ik her en der gelezen heb dat de hybride aandrijflijn eigenlijk regelmatig onnodig veel in de hoge toeren klimt (met dito lawaai erbij) terwijl dat eigenlijk niet nodig is.
Maar wellicht zijn er daar wel de nodige updates voor gekomen die dat euvel wel aangepakt hebben (voor zover dat eigenlijk storend was/is).
https://www.renaultforum....ruik-naar-18l-t37333.html
Zeer mooi en netjes verbruik dat ik hier in uw reply mag lezen, dat is super, inderdaad ongekend.
Misschien moest ik dat genegeerd hebben en ook voor die hybride gegaan zijn in plaats van de mild hybrid.
Dat 'coasten' of zeilen (uitbollen op de electro startmotor) is en blijft eigenlijk onnatuurlijk....en in de stad soms zelfs gevaarlijk naar mijn gevoel.
ps: de allereerste over the air update (OTA) van het infotainment systeem was op 3/6/2025, maar veel verschil zie ik hier niet (nog steeds die melding zwakke batterij als je 10 minuten in de wagen op iemand moet wachten zonder de motor aan, en met de radio aan...die dan na verloop van korte tijd automatisch wordt uitgezet....en dit anno 2025)

[ Voor 14% gewijzigd door yezzer op 05-06-2025 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
Dat van de accu is niet zoals het hoort, de capaciteit van de accu is juist hoger zodat deze beter kan helpen tijdens het hybride rijden. Je boordcomputer/display zou een trip + dag teller moeten hebben, los van elkaar. Zou ook in te zien moeten zijn via het entertainment/navigatie systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yezzer
Beste Melcon, dank voor uw reactie hoor.
Hetgeen u schrijft over de accu zou ik ook zo interpreteren en verwachten, maar in de praktijk blijkt dat toch zeker niet het geval te zijn. Toen ik bij het eerste nazicht na ongeveer tweeduizend km bij de dealer op bezoek ging, heeft hij de accu uitgemeten. En toeval was ze dan blijkbaar net voldoende opgeladen om niet in aanmerking te komen voor een gratis vervanging. Plus daarenboven, als ik het allemaal goed voor heb, zit er onder de passagierszetel ook nog een kleine extra accu die het hele 'mild hybride' gebeuren bijstaat of aanvult. Welke accu (of beiden?) getest werd(en) weet ik echter niet.
Wat de boordcomputer van de evolution uitvoering betreft: deze heeft geen mogelijkheid om de trip afstand te zien die u per dag gereden heeft. Dat heb ik aan de dealer ook nadien duidelijk nagevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
yezzer schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:40:
Renault Arkana mild hybride 140EDC evolution

Deze nieuw aangekochte wagen 10/2024 heeft momenteel nog geen 5000 km op de teller. Helaas heb ik enkele vrij storende zaken ontdekt, gewoon door het dagdagelijkse gebruik. Ik vermoed dat ook andere modellen (zoals Captur, Clio, Megane...) wel met dezelfde problemen kunnen geconfronteerd worden als het dezelfde 1,3 tce motor met 140 pk betreft in de mild hybride uitvoering.

Situatie: je zit na een lange rit amper 10 minuten met de radio aan te wachten in de wagen. Opeens wordt het systeem gewoonweg afgesloten en gaat het display in spaarstand. Weg radio ontvangst. En melding " 12 volt batterij zwak" ofwel 'systeem wordt uitgeschakeld om batterij te besparen'

Situatie: je wil zelf je wagen eens grondig poetsen, dus dan zorg je er toch wel voor dat die zeker niet op slot gaat (je poetst immers ook de deuren en de binnenkant), en dat ook de spiegels uitgeklapt zijn en uitgeklapt blijven (dus sleutelkaart in de wagen). Gegarandeerd dat je dan naderhand te maken hebt met de melding 'batterij zwak: start de motor' en nog van die leuke zaken wat het batterij niveau betreft. Ook zal het start-stop systeem en het coasten 'zeilen' hierdoor dan voor een lange tijd niet meer werken. Diezelfde melding dat de batterij dient opgeladen te worden krijg je regelmatig ook als je 5 of 10 minuten in de wagen blijft zitten met de radio aan.

Volgens mij zijn er toch ook een aantal design fouten, zoals:

je kan onmogelijk de gewone lichten (niet de dag rij verlichting dus) op of in stand "nul" zetten zoals bij de meeste VAG wagens dat wél kan (die uiteraard ook een automatische stand hebben als je die inschakelt): dat wil zeggen, als bestuurder ZELF kunnen en mogen beslissen wanneer uw gewone dimlichten aangaan. Bij mijn Renault Arkana: dat is totaal onmogelijk. Zelfs bij het binnen rijden van mijn garage floepen die dimlichten aan, en dat wil ik eigenlijk niet. Uitzetten is niet mogelijk. Nog een geluk dat je dat met de ruitenwissers wel hebt...een stand nul :)

Er is een kilometer teller en een dag teller maar helaas geen TRIP teller. Met andere woorden, als je na een rit wil weten hoeveel kilometer je eigenlijk dan al afgelegd hebt, dan moet je beginnen rekenen of steeds de dagteller op nul gaan zetten. (en dat laatste doe ik liever niet aangezien ik het werkelijk brandstof verbruik monitor). Mijn oude Octavia van 2009 had dat wel al aan boord.

Waar ik wel over te spreken ben: de wagen rijdt erg goed en is zacht af geveerd, redelijk weinig motor geluid en is goed geïsoleerd. En die verbruikt 5,5 liter per 100 km op voorwaarde dat je het gaspedaal vrij 'poeslief' behandelt en de functies ingeschakeld laat zoals 'zeilen' en start/stop. (als ze wegens zwakke batterij werken natuurlijk) En dat zeilen, dat is eigenlijk toch iets dat je wel gewoon moet worden, want het voelt vrij onnatuurlijk aan: als je het gaspedaal lost, verwacht je dat de wagen normaal in snelheid afneemt. Bij zo'n mild hybride met zeilfunctie bolt de wagen langer uit op de startmotor die als extra hulp fungeert, terwijl dan de motor ook uitgeschakeld is.

Toch heb ik spijt dat ik enkel op gevoel en op uitzicht gekocht heb: ben de toonzaal binnengestapt op een open deur dag, en ik heb geen proefrit gemaakt om het rijgedrag van een mild hybride aan de lijve te mogen ondervinden. Want dat is toch wel heel anders dan hetgeen ik de afgelopen 16 jaar met mijn octavia diesel gewoon was.

Van de (vervelende) rijhulpmiddelen en al de diverse waarschuwingen die door Europa opgelegd zijn, en die de wagen eigenlijk duizenden euro's duurder maken, zwijgen we: je kan ze immers bij Renault met 'n knop nog uitzetten. (uiteraard in het begin van iedere rit nietwaar...tenzij je dat wellicht laat uitprogrammeren)
Ik rij al van 1982 met de wagen, en ben dus echt geen beginnend bestuurder zonder ervaring.
En mijn garagehouder werd al meermaals geconfronteerd met mijn ongenoegen inzake de volgens mij veel te zwakke batterij die Renault in haar mild hybride wagens monteert.
Rij je dan alleen korte ritjes? je moet namelijk ook langere ritjes maken om de accu genoeg tijd te geven om het op te laden. 5.5l op 100km lijkt me nog degelijk voor in de stad rijden oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yezzer
Dag ilaurensnl, nee hoor zeker niet: woon-werkverkeer enkele rit is ongeveer 20 km
En wat de accu betreft: zelfs na een lange(re) rit heb je net hetzelfde voor: die accu is dan weliswaar goed (vol) geladen, maar durf je 10 minuten ergens moeten wachten met de radio aan, dan heb je daarna meteen opnieuw prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Nu online
melcon schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:31:
Dat van de accu is niet zoals het hoort, de capaciteit van de accu is juist hoger zodat deze beter kan helpen tijdens het hybride rijden. Je boordcomputer/display zou een trip + dag teller moeten hebben, los van elkaar. Zou ook in te zien moeten zijn via het entertainment/navigatie systeem.
Het ‘hybride’ rijden wordt gevoed door een 48v accu. De multimedia systemen draaien op de 12v. Het is heel normaal dat het systeem vrij snel aangeeft ‘accu bespaarstand dan wel de melding van accu zwak. 10 minuten alle systemen aan van je auto met diverse rekeneenheden kost hedendaags genoeg stroom waardoor het systeem dat beveiligd.

Als je twijfelt kan je de accu een keer door laten meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yezzer
Dag AnthonyR
Dank voor uw inbreng. Evenwel, de arkana mild hybride motor 140pk en 160 pk werken niet op een 48v accu maar op een 12v accu, dat kunt u hier lezen: https://www.renault.nl/mild-hybrid.html (srcol even tot midden de pagina om de verschilpunten te zien)
Het is de "advanced" 130 pk uitvoering die op 48v werkt, de rest werkt op 12v
En ik vind persoonlijk dat die 12v accu toch wat te zwak is uitgevoerd, maar begrijp wel wat u wilt zeggen dat 10 minuten genoeg stroom kost om het systeem te beveiligen.
Dus even zelf uw auto poetsen in plaats van daarmee naar de wasstraat te rijden is al ruim voldoende om dat systeem op zijn kop te zetten doordat je toch graag hebt dat en de deuren open zijn als u de wagen poetst en dat de spiegels zijn uitgeklapt tijdens het poetsen. Dus uw sleutelkaart moet daarvoor eigenlijk in de wagen liggen. Ik vind dat de ingenieurs van Renault (en wellicht ook bij andere merken) daar dan veel te weinig over nagedacht hebben om daar een oplossing voor te vinden anno 2025.

[ Voor 3% gewijzigd door yezzer op 06-06-2025 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik heb een Arkana hybride en die meldingen over 12v spaarstand herken ik wel. Vooral als je de auto aan het inpakken bent oid en vaak heen en weer loopt. Aldoor gaan weer de spiegels in/uitklappen, media systeem wordt gestart etc. En al snel is de accu laag.

Oorzaak is dat de keyless entry alleen werkt op basis van nabijheid en geen fysieke handeling vereist. Bij mijn vorige Seat moest je eerst het handvat van de deur vastpakken voordat de deuren ontgrendeld worden en de spiegels uitklapten. Dan krijg je niet dat constant in/uitklappen van de spiegels als je er alleen maar langsloopt. Echter ging die Seat niet automatisch op slot, wat ik bij de Renault wel weer handig vind (eigenlijk nooit twijfelen of je de auto wel op slot hebt gedaan),

En de sleutel in de auto laten liggen om dit automatisch in/uitklappen van de spiegels etc. te voorkomen vind ik tricky. Stel dat ie toch wel opeens op slot gaat omdat ie de sleutel even niet kan vinden. Dan krijg je je auto niet meer open. Wat ik dan nog een eens doe is een deur open laten staan. Maarja, dan moet je dat weer niet vergeten mocht het opeens hard gaan regenen oid...

Wat ik bijvoorbeeld ook irritant vind is als je tijdens het rijden de achterruitverwarming aanzet dat die al heel snel weer automatisch uitgaat. Ws. ook om energie te sparen. En die gebruik ik juist vaker, omdat er geen achterruitwisser is. Idem voor de kofferbak/binnenverlichting. Die gaat ook vrij snel uit terwijl je nog aan het inladen bent.

Verder bevalt de auto uitstekend. Je moet wel iets te klagen houden ;) Ik had hiervoor dus een VAG-auto en dan zijn dit soort oplossingen vaak wat minder 'met de franse slag' uitgevoerd ;)

[ Voor 60% gewijzigd door Palomar op 07-06-2025 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Ik moet wel zeggen dat ik dus de keyless entry direct heb uitgezet bij aanschaf. Wellicht dat dat erg helpt met de accu en dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:43
Palomar schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 07:12:
Ik heb een Arkana hybride en die meldingen over 12v spaarstand herken ik wel. Vooral als je de auto aan het inpakken bent oid en vaak heen en weer loopt. Aldoor gaan weer de spiegels in/uitklappen, media systeem wordt gestart etc. En al snel is de accu laag.

Oorzaak is dat de keyless entry alleen werkt op basis van nabijheid en geen fysieke handeling vereist. Bij mijn vorige Seat moest je eerst het handvat van de deur vastpakken voordat de deuren ontgrendeld worden en de spiegels uitklapten. Dan krijg je niet dat constant in/uitklappen van de spiegels als je er alleen maar langsloopt. Echter ging die Seat niet automatisch op slot, wat ik bij de Renault wel weer handig vind (eigenlijk nooit twijfelen of je de auto wel op slot hebt gedaan),

En de sleutel in de auto laten liggen om dit automatisch in/uitklappen van de spiegels etc. te voorkomen vind ik tricky. Stel dat ie toch wel opeens op slot gaat omdat ie de sleutel even niet kan vinden. Dan krijg je je auto niet meer open. Wat ik dan nog een eens doe is een deur open laten staan. Maarja, dan moet je dat weer niet vergeten mocht het opeens hard gaan regenen oid...

Wat ik bijvoorbeeld ook irritant vind is als je tijdens het rijden de achterruitverwarming aanzet dat die al heel snel weer automatisch uitgaat. Ws. ook om energie te sparen. En die gebruik ik juist vaker, omdat er geen achterruitwisser is. Idem voor de kofferbak/binnenverlichting. Die gaat ook vrij snel uit terwijl je nog aan het inladen bent.

Verder bevalt de auto uitstekend. Je moet wel iets te klagen houden ;) Ik had hiervoor dus een VAG-auto en dan zijn dit soort oplossingen vaak wat minder 'met de franse slag' uitgevoerd ;)
Toch wel bijzonder, in mijn Megane 3 coupe heb ik ook keyless. Een auto van 16 jaar oud. Die keyless hoef ik helemaal niks voor de doen en de deuren openen als ik in de buurt loop.

De achterruitverwarming gaat bij alle autos automatisch uit, alleen in de Megane zit daar wel 10-15min tussen. Toch bijzonder hoe de ingenieurs niet leren van een oude auto. Bij mij zit er ook een scherm in, navi etc, weliswaar sterk verouderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yezzer
dag Palomar en Lightning89 bedankt voor jullie inbreng.

Inderdaad, Palomar, die melding batterij zwak of systeem wordt in spaarstand afgesloten om de batterij te sparen, dat lijkt tegenwoordig een gebeuren te zijn die we 'als normaal' zouden moeten gaan bestempelen, terwijl dat m.i. eigenlijk helemaal niet normaal is. Ik vind: dat hoort zo niet dat je geen 10 minuten in uw wagen kunt zitten wachten en na 5 minuten valt de radio al uit om de batterij te sparen. De deur open laten zoals u zegt, ja maar toch niet als u de wagen zelf wast nietwaar: dan horen de deuren niet op slot te gaan en blijven de spiegels best uitgeklapt als je ze ook wilt mee wassen...(en daardoor blijft het systeem voor een ruime tijd actief, en dat verbruikt veel stroom)
Deze namiddag heb ik dus ongeveer een dik anderhalf uur mijn wagen zelf gepoetst. Resultaat is dat ik mijn wagen aan de batterijlader heb mogen hangen, want de melding batterij zwak kwam natuurlijk weeral opduiken toen ik gedaan had en die in mijn garage wou plaatsen. Toen ik de lader aansloot: slecht 1 streepje (van de 5) en 12,3 volt. Na een uur of 5 laden met 5 ampère was ze opnieuw vol (5 streepjes op de lader en 13,4 volt). Natuurlijk, ik kon het ook zo laten, maar dan zou ik meerdere ritten geen mild hybride ondersteuning hebben, omdat de batterij onvoldoende geladen is.. Uiteraard zou de dynamo van de wagen tijdens het rijden de batterij weliswaar bijladen, maar dat zou de nodige tijd en kilometers in beslag nemen. Hoe dan ook, Franse wagen of niet: zoiets als zelf bijladen hoort men als gebruiker eigenlijk niet te moeten ondernemen om met volledige mild hybride ondersteuning de eerstvolgende rit te kunnen aanvatten.
Voor de rest bevalt de wagen ook weliswaar goed, maar dit vind ik echt niet kunnen anno 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

aReaRe schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:58:
De Mégane opgehaald bij de Renault dealer en bij de eerste kilometers al merkte ik het verschil van het vervangen van de automaatversnellingsbak olie, wat schakelt de automaat weer lekker soepel (bij koude motor). En wat remt hij weer lekker, mag ook wel, rondom remschijven en remblokken vervangen, het is was alleen schrikken bij het pin apparaat :/

Inclusief een 100.000 km beurt.

En de APK is goed gekeurd.
Wat een faal |:(

Garage is vergeten de boordcomputer te resetten dus ik startte de auto vanochtend en ik kreeg de melding dat de auto binnenkort een grote beurt nodig heeft :F

Morgen langs de dealer om dit te laten resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Nu online
Kan je zelf ook als contact aanstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@yezzer ezzer
Klopt, dat is het nadeel aan dit systeem en waardoor je relatief snel die melding krijgt. Mooier is natuurlijk het 48V systeem, dan heb je dit probleem aanzienlijk minder (maar die is dan weer hoger in de markt geprijsd). Overigens geven beetje afhankelijk van model en bouwjaar de lage accu spanning melding pas veel later (tussen de 11 en 12,0 volt), dus in die zin staat de waarschuwing ook wel vroeg. Dat zal ongetwijfeld met hybride deel te maken hebben (staat me zelfs van iets bij dat achteruit alleen elektrisch kan maar dat weet ik niet zeker).

@aReaRe YouTube: Renault Megane 2019 service reset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Mag de garage lekker fixen, ik rij er zo langs. Zal wel iets zijn met een ODB uitlezen zijn en een bitje op 0 of 1 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:07
Bij de dealer kreeg ik niet een duidelijk antwoord, misschien heeft iemand hier het wel eens uitgezocht:

Ik ben in de markt voor vervanging van de lease-auto, heb een caravan van 1500 kg.
Om deze te trekken wil ik zoveel mogelijk koppel. VW, Skoda etc hebben bijv een PHEV met 350Nm gecombineerd.

De Renaults (Rafale, Espace bijv) hebben 230 en 205 Nm (benz en electr). Volgens de dealer mag je dat bij Renault niet optellen en er wordt ook geen gecombineerd koppel opgegeven.
Hij kon het verder niet echt uitleggen.

Wie weet hoe dit zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
Het werkgebied van brandstofmotor loopt niet gelijk met het werkgebied van de elektromotor, de elektromotor zal ook niet bij alle snelheden maximale ondersteuning leveren. Dus het zomaar bij elkaar optellen is inderdaad niet de bedoeling (ook al is dat vanuit marketing oogpunt bekeken natuurlijk wel mooi om te doen). Dit geld in meer of mindere mate voor alle hybrides. Er is wel ergens een snelheid waar het aardig in de buurt komt vermoed ik maar dan zou de brandstof motor wel op het juiste toerental moeten draaien waar die zijn maximum koppel levert en waar de elektromotor ook nog in zijn werkgebied zit. Dat is niet bij een kruis snelheid van b.v. 90 maar eerder ergens rond de 30/40, dus vooral bij acceleratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
djiedjee schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:49:
Bij de dealer kreeg ik niet een duidelijk antwoord, misschien heeft iemand hier het wel eens uitgezocht:

Ik ben in de markt voor vervanging van de lease-auto, heb een caravan van 1500 kg.
Om deze te trekken wil ik zoveel mogelijk koppel. VW, Skoda etc hebben bijv een PHEV met 350Nm gecombineerd.

De Renaults (Rafale, Espace bijv) hebben 230 en 205 Nm (benz en electr). Volgens de dealer mag je dat bij Renault niet optellen en er wordt ook geen gecombineerd koppel opgegeven.

Wie weet hoe dit zit?
dat is verwarrend inderdaad. Want mijn Arkana hybride heeft bijv. 250Nm als gecombineerd koppel, terwijl die motor minder krachtig is dan de motor in de Rafale of Espace. Trekgewicht is ook veel lager (750 vs 1600). Het punt is wel een beetje dat als de accu leeg raakt (en dat gaat snel op een lange/steile helling) dan blijft er niet veel koppel meer over. Echter met zo'n hoger trekgewicht is het misschien veiliger om uit te gaan van alleen het koppel van de brandstofmotor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:48
djiedjee schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:49:

Wie weet hoe dit zit?
Waarschijnlijk omdat het bij Renault geen PHEV betreft, mogen ze dit dus niet optellen. Ze gaan dan uit van wat de verbrandingsmotor aan zich kan leveren, aangezien de Rafale bijvoorbeeld maar een 2kWh-accu heeft. Mis je dus enorm een groot deel van het koppel als de accu leeg is. Nu rijd je bij normaal gebruik vrijwel nooit de accu geheel leeg en is er altijd ruimte voor een 'korte' boost. Daarbij rijd je nooit lang op vol vermogen / koppel, als je dit überhaupt al doet.

[ Voor 3% gewijzigd door Puddi Puddin op 19-06-2025 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:07
Bedankt voor de antwoorden.

Samenvattend is het idee:
Er is bij het wegrijden wel een overlappend gebied waarbij het gecombineerd koppel groter dan 230 Nm is. Hoeveel precies is niet duidelijk.

De accu is ook behoorlijk snel leeg en dan moet je doen met het koppel van de verbrandingsmotor.

In Nederland gaat het nog wel lukken met 230Nm, maar eigenlijk gewoon niet zo'n goed caravantrekker voor in het buitenland dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• melcon
Nee berg op zal het wel tegenvallen, met een phev zal dat wel wat beter zijn want die accus zijn een stuk groter. Maar uiteindelijk zijn die ook leeg. Aan de andere kant, 20-25 jaar geleden knoopten we 1500 kg achter atmosferische 2 liters met 180/190 Nm koppel bij 5000 toeren. Dan is 230 Nm bij 2000 toeren helemaal zo slecht nog niet. Maar als je max koppel zoekt dan zou ik inderdaad verder zoeken.

[ Voor 45% gewijzigd door melcon op 19-06-2025 13:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ja, met mijn Arkana met vouwwagen erachter en volle bepakking merk je heel goed bij langere hellingen dat de accu op een gegeven moment leeg is. Hij gaat dan vol in de toeren om het gemis van de accu te compenseren. Je hebt dan alleen nog een verbrandingsmotor met niet bar veel koppel. Met de Espace/Austral heeft de verbrandingsmotor gelukkig wel wat meer koppel en zoals hierboven gezegd, daarmee kom je prima de berg op. En het mooie van het systeem is dat als er geen 100% vermogen van de verbrandingsmotor wordt gevraagd is dat ie bergop soms ook gewoon de accu bijlaadt. Ik denk dat je prima uit kunt gaan van het door de fabrikant opgegeven trekgewicht. Dat bepalen ze niet zomaar.

Met een PHEV heb je overigens net zo goed dat de accu leeg raakt, want de eerste 50km rij je elektrisch en de overige 1000km van je vakantierit met caravan ga je niet aan de laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD

OMD

Palomar schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:24:
Ja, met mijn Arkana met vouwwagen erachter en volle bepakking merk je heel goed bij langere hellingen dat de accu op een gegeven moment leeg is. Hij gaat dan vol in de toeren om het gemis van de accu te compenseren. Je hebt dan alleen nog een verbrandingsmotor met niet bar veel koppel. Met de Espace/Austral heeft de verbrandingsmotor gelukkig wel wat meer koppel en zoals hierboven gezegd, daarmee kom je prima de berg op. En het mooie van het systeem is dat als er geen 100% vermogen van de verbrandingsmotor wordt gevraagd is dat ie bergop soms ook gewoon de accu bijlaadt. Ik denk dat je prima uit kunt gaan van het door de fabrikant opgegeven trekgewicht. Dat bepalen ze niet zomaar.

Met een PHEV heb je overigens net zo goed dat de accu leeg raakt, want de eerste 50km rij je elektrisch en de overige 1000km van je vakantierit met caravan ga je niet aan de laadpaal.
Maar je kan wel die 50km sparen en pas gebruiken indien nodig. Neem aan dat Renault die optie ook heeft….berg op gebruiken, bergje af bijladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
OMD schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:27:
[...]

Maar je kan wel die 50km sparen en pas gebruiken indien nodig. Neem aan dat Renault die optie ook heeft….berg op gebruiken, bergje af bijladen.
Geen idee, bij de plugins die ik heb gereden kunnen dat soort dingen alleen ingewikkeld via menu's op het scherm. Iets van een fysieke knop op het stuur met 'electro aan/uit' zou je dan moeten hebben, maar dat heb ik nog nooit gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Nu online
Palomar schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:56:
[...]

Geen idee, bij de plugins die ik heb gereden kunnen dat soort dingen alleen ingewikkeld via menu's op het scherm. Iets van een fysieke knop op het stuur met 'electro aan/uit' zou je dan moeten hebben, maar dat heb ik nog nooit gezien.
Mijn Rafale PHEV heeft gewoon een knop, waarbij je kiest tussen Hybrid - Elektrisch - EV Save. Ideaal, het bestaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Vandaag nog even bij de Renault dealer geweest. Hij had een klant een Scenic IV verkocht vorig jaar met Android Auto/Apple Carplay. Maar na aankoop bleek dat niet erin te zitten.
Omdat ik op mijn Clio met R-Link dit had ingeschakeld en hij dat wist, werd ik een tijdje terug door hem gebeld.
Vandaag even geweest en met behulp van DDT4ALL gelukt om het in te schakelen. Klant blij en dealer blij want de koopovereenkomst wordt nu aan voldaan. ;) Had de dealer veel geld gekost anders denk ik.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-07 14:53
Arjan90 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:31:
Meer mensen ervaring met het bestellen van een nieuwe keycard voor de auto?
Nog een goede gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:22
Na zo'n 9 maaanden wachten hadden ze er één. Om te janken, wat een slecht service.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• melcon
Voor de Clio 3 van mijn zoon Slotenmaker de Slotenlijn gebruikt (5,0 sterren uit meer dan 100 reviews op Google), komt gewoon op locatie (Geen voorrij kosten), slijpt ook gelijk de fysieke reservesleutel en leert de kaarten uiteraard in. Uitstekende service en aanzienljik goedkoper dan onze vrienden van de dealer.

[ Voor 6% gewijzigd door melcon op 24-06-2025 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
Hier een kangoo 3 met easylink media systeem. Kan niet goed vinden hoe ik zorg dat alles uit gaat bij stilstand. Sta op een festival met regelmatig de deuren open. Media systeem slaat dan vaak aan en krijg nu al meningen dat mijn accu bijna leeg is. Kan ik nog iets behalve de auto afsluiten?
Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asprine
Asprine schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:48:
Hier een kangoo 3 met easylink media systeem. Kan niet goed vinden hoe ik zorg dat all3 elektrische systemen uit gaan bij stilstand.
Gevonden, volume knop ingedrukt houden, power knop indrukken en los laten. Dan verschijnen verschillende power down opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:56
Mocht weer een nieuwe auto uitkiezen via de werkgever (iets eerder dan normaal ivm bijtelling wijziging 2026)
Eerst een short list gemaakt van diverse merken en na wat garage bezoeken bleef Astra E business edition over (met groot + punt de AGR stoelen).
Of Renault Megane E-Tech, de Renault 5 stond ook wel met een schuin oog op de lijst maar dacht dat ik wel wat groters/ luxer wou na de Zoe.
Tot ik de Megane zag en dacht, ja dit lijkt gewoon (interieur) op een Zoe en daardoor niet echt een nieuw gevoel.
En in de garage stond ook een Renault 5 in de gele kleur stelling en dat springt er toch wel erg leuk uit.
Na het nodige vergelijken en in afwezig genomen dat ik qua kilometers eigenlijk helemaal niet zoveel rijd. Toch gegaan voor de Renault 5 Iconiq Cinq met premiun audio en safety pack.
Ik mag alleen kiezen tussen wit of zwart, dus de combinatie wit met zwart dak en rode lijst gekozen :)
En het hebben van een knop om specifieke safety features in 1 keer uit te kunnen zetten ipv via menu's is ook een nice to have
En ja ik weet dat de Renault 5 eigenlijk een heel klein stapje kleiner is tov de Zoe

[ Voor 3% gewijzigd door The-Source op 14-07-2025 09:25 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
The-Source schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:24:
Mocht weer een nieuwe auto uitkiezen via de werkgever (iets eerder dan normaal ivm bijtelling wijziging 2026)
Eerst een short list gemaakt van diverse merken en na wat garage bezoeken bleef Astra E business edition over (met groot + punt de AGR stoelen).
Of Renault Megane E-Tech, de Renault 5 stond ook wel met een schuin oog op de lijst maar dacht dat ik wel wat groters/ luxer wou na de Zoe.
Tot ik de Megane zag en dacht, ja dit lijkt gewoon (interieur) op een Zoe en daardoor niet echt een nieuw gevoel.
En in de garage stond ook een Renault 5 in de gele kleur stelling en dat springt er toch wel erg leuk uit.
Na het nodige vergelijken en in afwezig genomen dat ik qua kilometers eigenlijk helemaal niet zoveel rijd. Toch gegaan voor de Renault 5 Iconiq Cinq met premiun audio en safety pack.
Ik mag alleen kiezen tussen wit of zwart, dus de combinatie wit met zwart dak en rode lijst gekozen :)
En het hebben van een knop om specifieke safety features in 1 keer uit te kunnen zetten ipv via menu's is ook een nice to have
En ja ik weet dat de Renault 5 eigenlijk een heel klein stapje kleiner is tov de Zoe
Veel plezier, ik rijd ook net een R5, het is meer een 2+2 dan 4 zits. Verbruik valt me tegen. Boordcomputer geeft 15 kwh aan, terwijl ik de KM's deel door het aantal KWh wat erin komt (die de auto zelf aangeeft) dan kom ik op een zomerverbruik van 18kwh (50/50 snelweg/binnendoor). Ritje op de snelweg van 100km met 120km/h is 22 kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Lightning89 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:51:
[...]

Veel plezier, ik rijd ook net een R5, het is meer een 2+2 dan 4 zits. Verbruik valt me tegen. Boordcomputer geeft 15 kwh aan, terwijl ik de KM's deel door het aantal KWh wat erin komt (die de auto zelf aangeeft) dan kom ik op een zomerverbruik van 18kwh (50/50 snelweg/binnendoor). Ritje op de snelweg van 100km met 120km/h is 22 kwh.
Ik heb wat filmpjes bekeken over verbruik en ook hoeveel je nog kan rijden met 0% accu.
Er lijkt zo'n 2kWh reserve te zijn en dus eigenlijk een 54kWh accu maar dat is in zo goed als nieuw situatie. Hoe dat zich na een aantal jaar en degradatie zich verhoud is lastig te zeggen.

Ik rij zakelijk lease dus het echt verbruik is voor mij wat minder belangrijk O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Nu online
Heb je wel echt in een Mégane E-Tech gekeken qua interieur? Want de ZOE & Mégane E zijn wel lichtjaren verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Gekeken ja maar niet verder gebruikt, de zoe die ik heb komt uit 2022 en vond persoonlijk de verschillen te klein. Dat er in de software het nodige is aangepakt in die tijd geloof ik ook wel, maar door middel console display werd het bij mij een te bekend gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
The-Source schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:05:
[...]

Ik heb wat filmpjes bekeken over verbruik en ook hoeveel je nog kan rijden met 0% accu.
Er lijkt zo'n 2kWh reserve te zijn en dus eigenlijk een 54kWh accu maar dat is in zo goed als nieuw situatie. Hoe dat zich na een aantal jaar en degradatie zich verhoud is lastig te zeggen.

Ik rij zakelijk lease dus het echt verbruik is voor mij wat minder belangrijk O-)
Bij 14% moest er 45,75 kwH in, dat impliceert 53,2 kWh capaciteit. Autoweek geeft ook 55 kWh bruto aan en 52kWh netto. Dus dat lijkt te kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
Lightning89 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:17:
[...]

Bij 14% moest er 45,75 kwH in, dat impliceert 53,2 kWh capaciteit. Autoweek geeft ook 55 kWh bruto aan en 52kWh netto. Dus dat lijkt te kloppen.
Zie ook YouTube: Renault 5 E-Tech Sunday driving hij heeft meerdere tests met de Renault 5 erop staan ( ook andere EVs met oa dus tot nu en onder 0% tests) En heeft naast dus ook cell voltage en dergelijk zichtbaar, SOC gemeld door BMS

[ Voor 7% gewijzigd door The-Source op 14-07-2025 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lightning89
The-Source schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:21:
[...]

Zie ook YouTube: Renault 5 E-Tech Sunday driving hij heeft meerdere tests met de Renault 5 erop staan ( ook andere EVs met oa dus tot nu en onder 0% tests) En heeft naast dus ook cell voltage en dergelijk zichtbaar, SOC gemeld door BMS
Ik geloofde je al gelijk :). Ik heb alleen wel grotere verschillen met wat er in de auto gaat en wat ik rij en de bmc aangeeft. Ik baseer het simpelweg op wat de auto aangeeft aan kWh geladen en het aantal km gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Lightning89 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:07:
[...]

Ik geloofde je al gelijk :). Ik heb alleen wel grotere verschillen met wat er in de auto gaat en wat ik rij en de bmc aangeeft. Ik baseer het simpelweg op wat de auto aangeeft aan kWh geladen en het aantal km gereden.
Doe ik ook, alleen dagteller en de hoeveelheid getankte liters benzine :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-07 17:38
aReaRe schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:17:
[...]

Doe ik ook, alleen dagteller en de hoeveelheid getankte liters benzine :P
Ik kijk daar zeker niet meer naar, word ik alleen maar verdrietig van (3,5L V6 espace)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

zuma schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:12:
[...]

Ik kijk daar zeker niet meer naar, word ik alleen maar verdrietig van (3,5L V6 espace)
LPG is een optie,toch :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-07 17:38
Ja op de plek van de reserverwiel. Ergo alleen geschikt voor korte afstanden. ivm mijn kampeerhobby gebruik ik liever alle beschikbare laadruimte en een range van 700km op een volle tank is ook lekker... Wegenbelasting wordt ook hoger met gas. Dus met een beperkte LPG tank en relatief weinig km's (alleen vakanties en kampeerweekenden langere afstanden) haal ik het er niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:25

DKP

Lightning89 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:51:
[...]

Het was mijn droom om een e-R5 te kopen, vooral omdat mijn allereerste auto een R5 van 1984 was, het oude model dus, waar de nieuwe 5 erg mooi op lijkt.

Maar omdat de "goedkopere" versie pas vanaf 2025 bestelbaar was, waardoor die niet meer in aanmerking kwam voor de Vlaamse premie, is het een Citroën ë-C3 geworden.
Lang niet zo mooi en knap als de R5, want ja, de R5 is gewoon erg knap vind ik ... heeft de Citroën WEL ruim plaats voor 4 (niet voor 5, ondanks het officieel een 5 zitter is).
De Citroën mag ook iets meer trekken, namelijk 550kg tegenover 500kg voor de R5, al maakt die 50kg extra weinig uit.

De Citroën heeft in de 6 maand die ik ermee rijd, al onnoemelijk veel software problemen gehad, gelukkig alles onder garantie ....

Maar, om op uw punt van verbruik te komen, ook de Citroën heeft een torenhoog verbruik als je ook maar een beetje doorrijdt. Ik dacht dus echt dat dit een probleem van Citroën was, maar blijkbaar hebben alle EV's een (zeer) hoog verbruik bij snelheden boven de 100km/u?

Bij de ë-C3 geven ze aan tot max 320km.
in de winter moet je daarvoor de verwarming uitlaten, en vooral van de snelweg afblijven, dan kan je met wat moeite 300km halen.
In de zomer kan je WEL de airco aanzetten, die doet weinig aan het verbruik (gelukkig maar!!!), en dan kan je zelfs aan 90km/u op de snelweg 300km afleggen, maar als je 120 (125) rijdt, haalt die met moeite 200km, m.a.w, dan zit die ook aan 21 tot 23 kWh/100km.

Één keer ben ik erin geslaagd, en daar heb ik bewust veel moeite voor gedaan, iets meer dan 400km gedaan op 1 batterij lading, maar dan is het rijplezier er echt wel af 8)7 ... maar ik wilde het een keer proberen, omdat ik zag dat het kón :*)

Verder is de Citroën erg ruim en comfortabel, dat zeer zeker, maar wat betreft design, looks en feeling komt die toch helemaal niet eens in de buurt van de nieuwe R5, want die R5 vind ik gewoon bloedmooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
DKP schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:46:
[...]

Het was mijn droom om een e-R5 te kopen, vooral omdat mijn allereerste auto een R5 van 1984 was, het oude model dus, waar de nieuwe 5 erg mooi op lijkt.

Maar omdat de "goedkopere" versie pas vanaf 2025 bestelbaar was, waardoor die niet meer in aanmerking kwam voor de Vlaamse premie, is het een Citroën ë-C3 geworden.
Lang niet zo mooi en knap als de R5, want ja, de R5 is gewoon erg knap vind ik ... heeft de Citroën WEL ruim plaats voor 4 (niet voor 5, ondanks het officieel een 5 zitter is).
De Citroën mag ook iets meer trekken, namelijk 550kg tegenover 500kg voor de R5, al maakt die 50kg extra weinig uit.

De Citroën heeft in de 6 maand die ik ermee rijd, al onnoemelijk veel software problemen gehad, gelukkig alles onder garantie ....

Maar, om op uw punt van verbruik te komen, ook de Citroën heeft een torenhoog verbruik als je ook maar een beetje doorrijdt. Ik dacht dus echt dat dit een probleem van Citroën was, maar blijkbaar hebben alle EV's een (zeer) hoog verbruik bij snelheden boven de 100km/u?

Bij de ë-C3 geven ze aan tot max 320km.
in de winter moet je daarvoor de verwarming uitlaten, en vooral van de snelweg afblijven, dan kan je met wat moeite 300km halen.
In de zomer kan je WEL de airco aanzetten, die doet weinig aan het verbruik (gelukkig maar!!!), en dan kan je zelfs aan 90km/u op de snelweg 300km afleggen, maar als je 120 (125) rijdt, haalt die met moeite 200km, m.a.w, dan zit die ook aan 21 tot 23 kWh/100km.

Één keer ben ik erin geslaagd, en daar heb ik bewust veel moeite voor gedaan, iets meer dan 400km gedaan op 1 batterij lading, maar dan is het rijplezier er echt wel af 8)7 ... maar ik wilde het een keer proberen, omdat ik zag dat het kón :*)

Verder is de Citroën erg ruim en comfortabel, dat zeer zeker, maar wat betreft design, looks en feeling komt die toch helemaal niet eens in de buurt van de nieuwe R5, want die R5 vind ik gewoon bloedmooi!
De volgende sessie ga ik even met 100km/h testen. Mijn referentie nu is 18kWh/100km aan de laadpaal (15kwh volgens de auto). Airco op 21C, 80km per dag waarvan 50% met 120km/h en 25% provinciaal 70km/h en 25% stads 40km/h.

Snelweg gaat naar 100km/h en provinciaal 60km/h. Airco blijft aan. Ik rij met motor in middel stand, dat deed ik al.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Elektrische autos kan je beter rond de 100 blijven hangen ja. Of achter die vrachtauto blijven plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:25

DKP

Lightning89 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:42:
[...]

De volgende sessie ga ik even met 100km/h testen. Mijn referentie nu is 18kWh/100km aan de laadpaal (15kwh volgens de auto). Airco op 21C, 80km per dag waarvan 50% met 120km/h en 25% provinciaal 70km/h en 25% stads 40km/h.

Snelweg gaat naar 100km/h en provinciaal 60km/h. Airco blijft aan. Ik rij met motor in middel stand, dat deed ik al.
O ja, wat dat betreft was ik nog vergeten te zeggen, qua boordcomputer is de Citroën ë-C3 erg basic.
Geen gemiddeld verbruik, geen weergave hoeveel geladen (dat kijk ik na op de thuislader of laadapp), geen gemiddelde snelheid enz ... ook geen courant verbruik (wel een grafiekbalk in 3 delen, linkse deel groen en dus charging bij afremmen op de motor, middendeel blauw en ECO, rechter deel wit en POWER).
Geen toerenteller (hoeft eigenlijk ook niet).
Dashboard is echtvwel basic. Maar daardoor is het ook wel simpel en niet te afleidend.

Wat ik wel een groot gemis vind, is dat de crouse controle niet adaptief is, dat is dacht ik bij de R5 gewoon standaard.
Pagina: 1 ... 54 55 Laatste