• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:32
DjAntoon schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:54:
@voipmeister
Alles samen, kan ik dan beter een 15kWh thuisaccu neerzetten, en dan zelf een laadpaal maken met een smart evse, dan heb ik wel zelf controle via domotica. (domoticz) Ik heb ook nog zelf gebouwde sturing voor SWW met boilers die ik daaruit regel.
Ik heb trouwens van de week geleerd over ere certificaten, dat word dan geen eigen laadpaal bouwen...

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:09

NoFearCreations

3DPrint the world!

Mijn ouders hebben sinds kort een Austral, uit 2025. Heel tevreden mee, al m'n vader vroeg zich af of er een mogelijkheid is om de rij modi permanent in eco modus te zetten. Nu springt hij na uitzetten altijd terug naar de standaard rijmodus.

---RAWE CEEK!!!---

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:10
Kan niet en mag niet vanwege EU regelgeving.

• Andres
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:07
Volgens mij kan je in de perso modus wel de instellingen van eco overnemen. De perso modus blijft wel aan.

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:26
Voorheen werdt ECO modus gewoon onthouden, op de nieuwe modellen dus niet meer? Dat is toch wel weer bijzonder. Kan me overigens niet voorstellen dat het ingeschakeld willen houden tegen gehouden wordt door EU regelgeving? Dat zou dan eerder andersom zijn net als b.v. start-stop wat altijd weer aan staat.

• AnthonyR
Je start altijd in comfort. Zoals de WLTP-waarde wordt gehomologeerd. Dat is al jaren zo.

• Andres
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:07
Dat is niet al jaren. Onze Megane van 3 jaar oud en onze Clio van 4 jaar oud staat altijd in Perso modus.

• AnthonyR
Dat zijn modellen die in een veel eerder stadium zijn gehomologeerd. Te weten Clio V en Megane IV.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:58
melcon schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:00:
Voorheen werdt ECO modus gewoon onthouden, op de nieuwe modellen dus niet meer? Dat is toch wel weer bijzonder. Kan me overigens niet voorstellen dat het ingeschakeld willen houden tegen gehouden wordt door EU regelgeving? Dat zou dan eerder andersom zijn net als b.v. start-stop wat altijd weer aan staat.
Het is enige jaren geleden gewijzigd (iets met sjoemelen met uitstoot enzo) dat de rijmodus waarin een voertuig wordt gehomologeerd, ook de rijmodus moet zijn waarin het voertuig 'by default' opstart. Sommige fabrikanten hebben meerdere rijmodi gehomologeerd waardoor je flexibel bent in welke rijmodus je standaard kunt gebruiken maar de meeste fabrikanten homologeren maar één rijmodus.

Nee, merp!

• voipmeister
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-05 20:33
DjAntoon schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:48:
De auto is aangeschaft: renault 5 Etech comfort range iconic cinq 52 kwh, in het geel met de geel grijze bekleding. Nu nog de laadpaal oplossing...
Gefeliciteerd! Heb je een voorraadmodel kunnen kopen, of ga je 3 maanden in blijde verwachting zijn?

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Bij mij start de Mégane IV 1,3 TCE EDC (oktober 2019) altijd in de Neutral mode, vind dat prima behalve als de hut erachter hangt dan zet ik hem handmatig in de Sport stand. Tijdens het optrekken gewoon de automaat het werk laten doen alleen tijdens cruisen op de snelweg zet ik de automaat vast in de 5e versnelling (90 km/h).
Verbruikt de combi het minst en de toerenteller is dan ongeveer zo rond de 3200 tpm.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• DjAntoon
voipmeister schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:04:
[...]

Gefeliciteerd! Heb je een voorraadmodel kunnen kopen, of ga je 3 maanden in blijde verwachting zijn?
Een voorraad model begrijp ik. Eind Mei misschien levering. Zit nog wel met de banden, blijkbaar met zomerbanden, en we wilden all weather.

[ Voor 4% gewijzigd door DjAntoon op 22-04-2026 17:09 ]

• voipmeister
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-05 20:33
DjAntoon schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:25:
[...]
Ik heb trouwens van de week geleerd over ere certificaten, dat word dan geen eigen laadpaal bouwen...
Daar moet ik nog eens induiken, je laadpaal moet daar wel geschikt voor zijn geloof ik. De vraag is of dat extra geld kost en of het dan nog interessant is :)
DjAntoon schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:09:
[...]

Een voorraad model begrijp ik. Eind Mei misschien levering. Zit nog wel met de banden, blijkbaar met zomerbanden, en we wilden all weather.
Ah, maar 4 weekjes nog!
Ik begreep van verkoper die wij spraken dat af fabriek all season banden €400 zijn en bij nabestelling €800. Misschien kun je ze er nog bij regelen, al is dat misschien lastig met een voorraadauto.

[ Voor 28% gewijzigd door voipmeister op 24-04-2026 08:52 ]

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:58
DjAntoon schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:09:
[...]

Je kunt ze natuurlijk gewoon eerst oprijden en dan in de winter eventueel wisselen naar all seasons. Of een andere set velgen met winterbanden als dat op dat moment voor jouw gebruik uit kan.

Nee, merp!

• melcon
DjAntoon schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:25:
[...]

Dat is geen probleem, je kan ook een MID meter in je meterkast plaatsen. Dat voldoet ook voor de ERE certificaten.

• DjAntoon
melcon schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:18:
[...]

Dat is geen probleem, je kan ook een MID meter in je meterkast plaatsen. Dat voldoet ook voor de ERE certificaten.
Ik begrijp dat dit dus net niet mag, hem je een linkje waarin het tegendeel bewezen word?

• DjAntoon
PauseBreak schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:25:
[...]

Je kunt ze natuurlijk gewoon eerst oprijden en dan in de winter eventueel wisselen naar all seasons. Of een andere set velgen met winterbanden als dat op dat moment voor jouw gebruik uit kan.
Ja het zal oprijden en dan wisselen worden, de dealer is weinig toegeefleek... Jammer dat het met de verkoop niet aangekaart is, ik werd achteraf verrast.

• melcon
DjAntoon schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:52:
[...]

Ik begrijp dat dit dus net niet mag, hem je een linkje waarin het tegendeel bewezen word?
Dat is inderdaad inmiddels aangepast lees ik, jammer genoeg. Ik neem aan dat je bekend met dit topic:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen

In de wet tekst staat dat de meter in de laadpaal moet zitten, in de praktijk lijken veel aanbieders te sturen op merk+type paal die dit af-fabriek ingebouwd hebben maar wettelijk gezien klopt dat natuurlijk niet (het is wel makkelijk voor de aanbieder).

Alternatief is exclusief aansluit punt, dat mag ook maar of dat zo handig is voor thuis kun je je natuurlijk af vragen :+
Pagina: 1 ... 57 58 Laatste