Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:48

Meneer aard

Porsche rulez!

dmstr schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:27:
Zijn hier anderen die een Megane IV (Grandtour) hebben met een rammel(ende achteras)?

Wij hebben sindskort een Megane IV en deze begint nu een rammel te ontwikkelen. Hier en daar lees je online over een rammelende achteras. Maar misschien dat iemand er ervaring mee heeft?
Dit geluid heb ik ook een tijd gehoord, buitentemperatuur onafhankelijk. Was jammer genoeg niet reproduceerbaar.
Op internet ben ik ook gaan zoeken, kwam inderdaad dit filmpje ook tegen. Het was vooral met lage snelheid, waarbij het niet afhankelijk was van de hoek van de voorwielen. Het kwam letterlijk door het schutbord heen terug in je koppelingspedaal.

Met de chef werkplaats een rondje gereden om het te proberen reproduceren (scherp insturen, wisselende lasten). Dacht aan een homokineet oid, of het leek uit de bak te komen was echt een metaal schrapend geluid.
Ik heb het nu niet meer gehoord (3/4 jaar verder en 30k).
Ook aan de abs heb ik zitten denken maar was niet reproduceerbaar, ook voertuig uitlezen was geen fouten.

Recentelijk zijn wel de stabilisatorstangen vervangen (bij 80K)..die waren behoorlijk aan het klapperen en maakte de auto onrustig, met name ook op de snelweg bij het opvangen van kuilen en/of wegverkanting.
De stangen zijn wel een bekende kwaal, kwam met de klacht van een klapperend onderstel wat in mijn ervaring leek op versleten draagarm bussen of stabi stokjes..Die man achter de balie; is die megane van u? Ja, oh dan zijn het zeker te weten de stabi stokjes..en inderdaad.

Betreft een megane grandtour van december 2018 diesel met nu 83k ervaring. Jammer genoeg al de nodige reparaties gehad (wat ik persoonlijk veel vind)
-Storing in de handrem
-Storing in de remhulp systemen (uitval van ACC, remhulp etc).
-Storing in ad-blue systeem
-Kapotte stabilisatorstangen

[ Voor 8% gewijzigd door Meneer aard op 01-09-2020 17:51 ]

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmstr
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-09 17:41
Dan gaat hij binnenkort maar even naar de garage, zeker omdat hij net 40k op de teller heeft en nog een half jaar fabrieksgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaelos
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:53
ik moet met mijn Megane station 2018 volgende week naar de garage..
als ik over oneffen wegen rij dan rammelt er iets, Renault garage gebeld en die wisten het meteen.
Stabilisatorstangen moeten vervangen worden want er was een betere/sterkere vervanging voor, waarop ik antwoord: dis gaat toch zeker onder coulance hij heeft nog geen 30K gelopen.
kon hij geen uitspraak over doen, dus we gaat het meemaken.. word vervolgt.

Z790, 4070Ti, 13600K, 32gb DDR5 6200mhz, Samsung 980pro 2TB, Scythe Mugen rev C , Corsair 4000D airflow | Seat Leon Cupra 300 ST 4DRIVE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmstr
Interessant, mogelijk is dat hier bij mij ook. Eentje uit 2019, nog in de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:48
Bijzonder om te lezen dat Renault dit dus al sinds 2008 niet onder controle heeft. De stabilisatorstangen achter van mijn Vel Satis moet ik bijna jaarlijks vervangen en dat is helaas niet overdreven. Gelukkig zijn die dingen niet heel prijzig.

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmstr
Nee, maar hij moet natuurlijk wel weer uitgelijnd worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khaelos
dmstr schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:27:
Zijn hier anderen die een Megane IV (Grandtour) hebben met een rammel(ende achteras)?

Wij hebben sindskort een Megane IV en deze begint nu een rammel te ontwikkelen. Hier en daar lees je online over een rammelende achteras. Maar misschien dat iemand er ervaring mee heeft?
Hoi, zoals gister gepost zou ik de garage bellen zijn waarschijnlijk stabilisator stangen

Het klinkt zo ongeveer gok ik (eigen upload)
YouTube: Renault Megane 4 rammel

[ Voor 11% gewijzigd door Khaelos op 03-09-2020 12:24 ]

Z790, 4070Ti, 13600K, 32gb DDR5 6200mhz, Samsung 980pro 2TB, Scythe Mugen rev C , Corsair 4000D airflow | Seat Leon Cupra 300 ST 4DRIVE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 21:22
melcon schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:01:
Ik gok dat de leverancier een aanpassing moet maken in hoe ze de hellingshoek uitlezen, als je geluk hebt is er al een andere leverancier die het wel al klaar heeft voor de nieuwste Zoe.
De dealer heeft de handdoek in de ring gegooid. Ze hebben een nieuw Clifford alarmsysteem besteld (klasse 3 - zou geschikt moeten zijn) voor de Zoë Fase III, maar ook dit werkt simpelweg niet.
Hij belde op dat we 2 keuzes hadden: Of een klasse 2 alarmsysteem van Renault zelf (geen SCM), of een extra kastje in het zicht op het dashboard (!) met een extra ab/bediening die je elke keer apart moet in- en uitschakelen. Dus een compleet gescheiden systeem van je autosleutel, als je per sé klasse 3 wilt hebben.
Dit voelt zó 1990 dat we dat niet gaan doen.

We gaan dus maar voor het gewone Renault alarmsysteem (zonder certificaat). De verzekering boeit het niet, die zegt dat alarmsystemen niks meer toevoegen in auto's dus de premie en vergoedingen zijn hetzelfde.
We laten wel een extra GPS tracker inbouwen - netjes verborgen en via internet altijd te volgen.

Hopelijk dus zaterdag de auto halen, maar dat was onzeker - omdat ze nu nog een Renault systeem moet bestellen en inbouwen.

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 14:17
@Soeski Voor de verzekering maakt het inderdaad niet meer uit, die eisen alleen nog bij zeer hoge cataloguswaarde alarmsystemen met scm certificaat.

• PauseBreak
dmstr schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:03:
Nee, maar hij moet natuurlijk wel weer uitgelijnd worden...
Dat laat ik ook jaarlijks doen. Een keer bij de wissel naar winterbanden en een keer bij de wissel naar zomerbanden. Stabistangen vervangen dus daar omheen plannen :+

Nee, merp!

• dmstr
Khaelos schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:06:
[...]

Hoi, zoals gister gepost zou ik de garage bellen zijn waarschijnlijk stabilisator stangen

Het klinkt zo ongeveer gok ik (eigen upload)
YouTube: Renault Megane 4 rammel
Juist, precies dat.
Ik ga toch even de garage bellen waar ik hem gekocht heb (42k op de teller en 2,5 maand in bezit). Vindt dat er dan wel wat mee gedaan mag worden qua kosten, zeker als het een bekend probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaelos
Zo de auto is bij de Renault Garage, een aantal dingen gemeld waar ze mee aan de slag gaan.
- de bovengenoemde rammen (stabilisatorstangen) aangezien de auto ouders dan 2 jaar is valt het niet onder garantie maar coulance en betaalt Renault 60% ik 40% :X
- kaarten zijn verouderd (worden gratis geüpdatet tot 3 jaar na aanschaf)
- ruitenwissers voor worden vervangen
- banden voor 3mm achter 7mm worden omgewisseld (er komt volgend jaar een hele nieuwe set op maar 235/35/R19 set goede (premium) banden is zomaar 5 á 600 euro :P)
tenzij iemand nog een goed merk weet die goedkoper is en toch goed presteert

totale kosten 143 euro

[ Voor 7% gewijzigd door Khaelos op 08-09-2020 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 15:42
Khaelos schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:09:
...
- banden voor 3mm achter 7mm worden omgewisseld (er komt volgend jaar een hele nieuwe set op maar 235/35/R19 set goede (premium) banden is zomaar 5 á 600 euro :P)
...
Maxxis banden een optie? € 110~120,- p/st

Kwa duurzaamheid haal je er met normale rijstijl 50 a 60k op, rol geluid valt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:08
@Khaelos Ik heb er laatst twee stuks Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 onder laten zetten. Tot nu toe bevalt het prima. Ik heb deze gekozen vanwege dit filmpje YouTube: Michelin Pilot Sport 4 vs Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 vs Continen...

In mijn maat (225/40 R18) waren die 83 euro per stuk bij bandenconcurrent.nl Maar jouw maatje is wel erg duur zo te zien :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaelos
iemand verstand van een andere (voordeligere) bandenmaat er onder doen op dezelfde velgen?
bijvoorbeeld 225/35/19 of 235/40/19 of 230/35/19
vind de banden wel erg weinig rijrubber hebben en dempen dus niet zo veel.

https://tiresize.com/tyre-size-calculator/

ik zit hier te kijken en deze geeft een aantal maten aan die ook zouden kunnen waaronder 235/40/R18 dit scheelt 40 euro per band. 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door Khaelos op 08-09-2020 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Khaelos schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:45:
iemand verstand van een andere (voordeligere) bandenmaat er onder doen op dezelfde velgen?
bijvoorbeeld 225/35/19 of 235/40/19 of 230/35/19
vind de banden wel erg weinig rijrubber hebben en dempen dus niet zo veel.

https://tiresize.com/tyre-size-calculator/

ik zit hier te kijken en deze geeft een aantal maten aan die ook zouden kunnen waaronder 235/40/R18 dit scheelt 40 euro per band. 8)7
Je snelheidsmeter zal / kilometerteller zal iets af gaan wijken. Als je er een iets kleinere band onder gooit rij je iets minder snel dan aangegeven, terwijl bij een iets grotere band, je iets sneller rijdt dan aangegeven. Dat kun je redelijk makkelijk hier checken. Volgens mij kun je wel weer je snelheidsmeter opnieuw (laten) kalibreren maar geen idee of de oplossing andere wielen dan nog steeds de moeite waard is

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmstr
Khaelos schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:09:
Zo de auto is bij de Renault Garage, een aantal dingen gemeld waar ze mee aan de slag gaan.
- de bovengenoemde rammen (stabilisatorstangen) aangezien de auto ouders dan 2 jaar is valt het niet onder garantie maar coulance en betaalt Renault 60% ik 40% :X
- kaarten zijn verouderd (worden gratis geüpdatet tot 3 jaar na aanschaf)
- ruitenwissers voor worden vervangen

totale kosten 143 euro
Hier gaat de Megane eind van de maand naar de garage voor de rammel linksvoor (eerder mogelijkheid hadden ze niet...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaelos
JohnR schreef op woensdag 9 september 2020 @ 07:23:
[...]

Je snelheidsmeter zal / kilometerteller zal iets af gaan wijken. Als je er een iets kleinere band onder gooit rij je iets minder snel dan aangegeven, terwijl bij een iets grotere band, je iets sneller rijdt dan aangegeven. Dat kun je redelijk makkelijk hier checken. Volgens mij kun je wel weer je snelheidsmeter opnieuw (laten) kalibreren maar geen idee of de oplossing andere wielen dan nog steeds de moeite waard is
bedankt! als ik dus 235/40/R18 zou nemen dan is het verschil op 150kmph 0.7 kmph :+ dus dit zit ruim binnen de marge :D

eens kijken of ik nog andere opties heb O-)

• melcon
Khaelos schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:47:
[...]

bedankt! als ik dus 235/40/R18 zou nemen dan is het verschil op 150kmph 0.7 kmph :+ dus dit zit ruim binnen de marge :D

eens kijken of ik nog andere opties heb O-)
Je hebt het in je eerste bericht over 19 inch, je weet neem ik aan dat 18 inch banden niet passen op 19 inch velgen? Als je meer "wang" wil voor iets meer comfort dan moet je dus inderdaad een inch maat kleiner gaan in velgen. Dat dan ook nog aardig wat scheelt in de prijs per band is een mooie bijkomstigheid. Je zal dan wel een ander setje velgen moeten zien te scoren.

• Khaelos
Oh dat is dan wel weer jammer.. naja dan maar op zoek naar een setje 19" met hogere wang

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:08
@Khaelos Anders marktplaats even in de gaten houden voor een ander setje.
Velgen van de Megane IV GT: https://link.marktplaats.nl/m1592571555
Die van de Megane III GT passen ook: https://link.marktplaats.nl/m1592570170 (Het zijn geen RS velgen zoals in de advertentie staat)

Maar als je echt meer comfort wil hebben zou ik voor 17" gaan. Dan heb je 205/50R17 nodig, of 225/45R17
Voor 18" is dat 225/40R18 Daarmee rijd ik in de zomer, in de winter op 17". Dat verschil merk je wel.

(Of kijk over de grens naar leuke setjes: https://www.ebay-kleinanz...elgen/1497011858-223-1384)

• PauseBreak
Khaelos schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:00:
Oh dat is dan wel weer jammer.. naja dan maar op zoek naar een setje 19" met hogere wang
Let wel even op dat je de banden niet zo groot kiest dat ze niet meer in de wielkasten passen.

Nee, merp!

• Khaelos
perslucht schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:18:
@Khaelos Anders marktplaats even in de gaten houden voor een ander setje.
Velgen van de Megane IV GT: https://link.marktplaats.nl/m1592571555
Die van de Megane III GT passen ook: https://link.marktplaats.nl/m1592570170 (Het zijn geen RS velgen zoals in de advertentie staat)

Maar als je echt meer comfort wil hebben zou ik voor 17" gaan. Dan heb je 205/50R17 nodig, of 225/45R17
Voor 18" is dat 225/40R18 Daarmee rijd ik in de zomer, in de winter op 17". Dat verschil merk je wel.

(Of kijk over de grens naar leuke setjes: https://www.ebay-kleinanz...elgen/1497011858-223-1384)
bedankt voor de tips maar om 400-500 euro aan een nieuw setje velgen plus dan nog eens datzelfde aan banden is me ook weer een beetje te veel van het goede haha!
235/40/R19 zou er denk ik wel onder moeten passen, maat van me zij laatst je moet hem verlagen hij staat hoog op z'n poten :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flugelisoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:54
Wij zijn op zoek naar wat leuks voor erbij, de twijfel tussen de Clio IV RS en de Mégane 3 RS is het.

Heeft iemand er ervaring mee? En waar ik ook over twijfel is de prijsklasse / km stand. Vaak rond de 12000 a 13000 heb je wel een Mégane RS, maar wel met hogere km stand. Is dit onveilig om te kopen? Het is wel echt een auto voor erbij, zal max 4000km per jaar zijn.

Wat zou dan wijsheid zijn, een auto voor een meer schappelijke prijs, maar met hogere km stand. Of een duizenden euro's duurdere auto met minder km?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@flugelisoke Voor wat betreft kilometerstand versus prijs, dat is meer een gevoelskwestie. Nederlanders zijn over het algemeen ontzettend bang voor hoge kilometerstanden terwijl je veel beter naar het totaalplaatje kan kijken.

Een auto met goede algehele indruk + alle onderhoudshistorie aanwezig en volgens schema (of beter) uitgevoerd is veel interessanter als een auto met weinig kilometers waar de helft van de historie niet aanwezig c.q. niet gedaan is en een beetje mwoah indruk geeft (b merk banden, smoezelig interieur/exterieur, bovengemiddelde slijtage in het interieur, dat soort dingen). Je kan vaak snel zien of de vorige eigenaar wel of niet zuinig op de auto is geweest.

Mijn advies is in elk geval sluit auto's met hoge km standen niet bij voorbaat uit, ik zelf koop zelden auto's met minder dan 180k op de teller omdat het nogal scheelt in de aanschaf prijs. Als het onderhoud verder in orde is en de auto er goed uitziet zie ik geen bezwaar. Mechanisch is het bij Renault ook allemaal in orde dus wat dat betreft ook geen zorgen over hoge km. standen. De F motor in de Megane draait met goed onderhoud gewoon minimaal 500k zo niet meer. De motor in de Clio geldt hetzelfde voor, dat is alleen een Nissan blok.

Voor wat betreft de keuze Megane of Clio, dat is een afweging die jezelf moet maken, het zijn twee hele verschillende auto's. De Megane is echt het summum van snelheid onder FWD maar ook best wel hardcore, zeker met cup chassis. Voor lange afstanden is het zeker goed te doen maar het is niet het toppunt van comfort als je begrijpt wat ik bedoel. De Clio bied beiden, is ook snel maar daarnaast ook gewoon comfortabel. Met cup chassis ook zeker wat harder maar niet zo hard als de Megane. Voor een auto voor erbij zou ik lekker de tijd nemen en van beide modellen een aantal exemplaren proefrijden, dan krijg je ook goed een indruk wat er bij een auto hoort en wat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:54

The Wizard

Moderator Mobile
Hoe vaak doet een 1.5 dCi (hier in een Megane 2017) zijn regeneratie van de roetfilter? Via de OBD zag ik op een gegeven moment de temperatuur van de "katalysator" oplopen tot boven de 700 graden, wat normaal rond de 300 ligt. Hier bleef hij wel een tijdje in hangen.

Ook tijdens het constant rijden gaat af en toe de temperatuur omhoog naar 500/600 graden (enkele seconden) om daarna weer te normaliseren. Verbruik stijgt dan ook iets (ca 0.3 L/100 km).

Ik rij 95% v/d tijd op snelwegen, meestal > 1 uur onderweg. Geen idee wat de criteria is voor de regeneratie cyclus.

Wat je ook mooi kan zien is het opladen van de accu, bij een koude start wordt deze niet opgeladen (in mijn geval, zal anders zijn bij een lagere bedrijfsspanning), en bij gas los stijgt deze naar 15,0 Volt. Dus opladen met het uitrollen van de auto. Wanneer de spanning te laag is laad hij ongeveer met 13,5 tot 14,0 Volt. Wanneer de accu voldoende geladen (80%?) is wordt er niet meer bijgeladen, alleen bij gas los situaties.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Hebben jullie ervaring met een telefoonhouder die je in je ventilatierooster stopt? Ik heb een Renaul Megane, en welke houder ik ook gebruik het is allemaal flut. Ik ben zoekende naar iets fatsoenlijks. (NB: zonder boren oid, want lease.)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

pven schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:41:
Hebben jullie ervaring met een telefoonhouder die je in je ventilatierooster stopt? Ik heb een Renaul Megane, en welke houder ik ook gebruik het is allemaal flut. Ik ben zoekende naar iets fatsoenlijks. (NB: zonder boren oid, want lease.)
Ik heb er eentje van floveme en dat ging compleet bagger. Het ding viel om de haverklap eraf, maar bleek dat ik 'm nooit goed erin geklikt had. Ik heb een exemplaar met een verdikt stukje plastic aan een veer, die je door het rooster klikt. Ik snap nog steeds niet hoe maar na een drempel verschoof daarbinnen iets en sindsdien zit ie muurvast (en geen idee of ik 'm er ooit nog uit ga krijgen)

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:54
melcon schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:10:
@flugelisoke Voor wat betreft kilometerstand versus prijs, dat is meer een gevoelskwestie. Nederlanders zijn over het algemeen ontzettend bang voor hoge kilometerstanden terwijl je veel beter naar het totaalplaatje kan kijken.

Een auto met goede algehele indruk + alle onderhoudshistorie aanwezig en volgens schema (of beter) uitgevoerd is veel interessanter als een auto met weinig kilometers waar de helft van de historie niet aanwezig c.q. niet gedaan is en een beetje mwoah indruk geeft (b merk banden, smoezelig interieur/exterieur, bovengemiddelde slijtage in het interieur, dat soort dingen). Je kan vaak snel zien of de vorige eigenaar wel of niet zuinig op de auto is geweest.

Mijn advies is in elk geval sluit auto's met hoge km standen niet bij voorbaat uit, ik zelf koop zelden auto's met minder dan 180k op de teller omdat het nogal scheelt in de aanschaf prijs. Als het onderhoud verder in orde is en de auto er goed uitziet zie ik geen bezwaar. Mechanisch is het bij Renault ook allemaal in orde dus wat dat betreft ook geen zorgen over hoge km. standen. De F motor in de Megane draait met goed onderhoud gewoon minimaal 500k zo niet meer. De motor in de Clio geldt hetzelfde voor, dat is alleen een Nissan blok.

Voor wat betreft de keuze Megane of Clio, dat is een afweging die jezelf moet maken, het zijn twee hele verschillende auto's. De Megane is echt het summum van snelheid onder FWD maar ook best wel hardcore, zeker met cup chassis. Voor lange afstanden is het zeker goed te doen maar het is niet het toppunt van comfort als je begrijpt wat ik bedoel. De Clio bied beiden, is ook snel maar daarnaast ook gewoon comfortabel. Met cup chassis ook zeker wat harder maar niet zo hard als de Megane. Voor een auto voor erbij zou ik lekker de tijd nemen en van beide modellen een aantal exemplaren proefrijden, dan krijg je ook goed een indruk wat er bij een auto hoort en wat niet.
Dank je voor de uitgebreide toelichting! Inderdaad zie je vaak ook aan de band die erop ligt of er wordt bezuinigd op de auto, goede.

Uiteraard is het zoals je aangaf ook belangrijk om de historie in te zien en of het onderhoud goed is uitgevoerd. We gaan zeker gaspedaal.nl in de gaten houden :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:46
Haal een Brodit. Kost wat, maar het werkt gewoon goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

The Wizard schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:34:
Hoe vaak doet een 1.5 dCi (hier in een Megane 2017) zijn regeneratie van de roetfilter? Via de OBD zag ik op een gegeven moment de temperatuur van de "katalysator" oplopen tot boven de 700 graden, wat normaal rond de 300 ligt. Hier bleef hij wel een tijdje in hangen.

Ook tijdens het constant rijden gaat af en toe de temperatuur omhoog naar 500/600 graden (enkele seconden) om daarna weer te normaliseren. Verbruik stijgt dan ook iets (ca 0.3 L/100 km).

Ik rij 95% v/d tijd op snelwegen, meestal > 1 uur onderweg. Geen idee wat de criteria is voor de regeneratie cyclus.

Wat je ook mooi kan zien is het opladen van de accu, bij een koude start wordt deze niet opgeladen (in mijn geval, zal anders zijn bij een lagere bedrijfsspanning), en bij gas los stijgt deze naar 15,0 Volt. Dus opladen met het uitrollen van de auto. Wanneer de spanning te laag is laad hij ongeveer met 13,5 tot 14,0 Volt. Wanneer de accu voldoende geladen (80%?) is wordt er niet meer bijgeladen, alleen bij gas los situaties.
Daar kun je geen peil op trekken wanneer er geregenereerd wordt. Dacht altijd dat voor een bepaalde tijd x toerental aangehouden moet worden om een generatie te triggeren, maar dat doet ie te pas en te onpas.
Zelf rijd ik ook 95% snelweg verkeer, je zou denken dat er minder roet afzet is omdat het filter toch wel warm is..maar door extra inspuiting van diesel wordt op die manier de temperatuur van het filter verhoogd.

Wat me opgevallen is dat er meer regeneratie nodig is op moment dat je de schakelindicator volgt..Heb voor 1000 km de indicator gevolgd, maar uiteindelijk stond dat ding aan de lopende band te regenereren en reed ook niet fijn..Schakel zelf tussen de 2500-3000 toeren, onderin heeft dat ding heeft geen sjoege.

Wat betreft het opladen van de accu zal dat ook eens monitoren via OBD..erger me regelmatig aan het feit wanneer je koud start je de ruitenwissers activeert deze als een bejaarde heen en weer gaan...Eveneens de ruitensproeier installatie..die zeikt dan alsof opa tegen je voorruit staat te druppelen..
Gewoon een brodit halen, zo`n pro clip. Heb deze ook in de megane, klik je zo vast geen geboor niks, en ziet toch vrij solide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Meneer aard schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:02:
[...]
Daar kun je geen peil op trekken wanneer er geregenereerd wordt. Dacht altijd dat voor een bepaalde tijd x toerental aangehouden moet worden om een generatie te triggeren, maar dat doet ie te pas en te onpas.
Zelf rijd ik ook 95% snelweg verkeer, je zou denken dat er minder roet afzet is omdat het filter toch wel warm is..maar door extra inspuiting van diesel wordt op die manier de temperatuur van het filter verhoogd.
Heb nog geen regeneratie gezien buiten de snelweg om, zo gauw je ook maar iets afremt wordt de regeneratie afgebroken.
Wat me opgevallen is dat er meer regeneratie nodig is op moment dat je de schakelindicator volgt..Heb voor 1000 km de indicator gevolgd, maar uiteindelijk stond dat ding aan de lopende band te regenereren en reed ook niet fijn..Schakel zelf tussen de 2500-3000 toeren, onderin heeft dat ding heeft geen sjoege.
Ik heb een EDC, dus daar heb ik geen "last" van. Wel in de sportstand wat betreft de aandrijving, dus later schakelen. Doortrekken zal zeker wel een effect hebben, je ziet de temperatuur ook snel omhoog schieten bij doortrekken.
Wat betreft het opladen van de accu zal dat ook eens monitoren via OBD..erger me regelmatig aan het feit wanneer je koud start je de ruitenwissers activeert deze als een bejaarde heen en weer gaan...Eveneens de ruitensproeier installatie..die zeikt dan alsof opa tegen je voorruit staat te druppelen..
Ruitensproeier kan je wel vergeten, helemaal als je in Duitsland rijdt (in de winter met de pekelzooi) met 150+, dan haalt ie nauwelijks de voorruit. Waardeloos pompje.

Wat de ruitenwissers betreft, even goed de voorruit schoonmaken met een ontvetter op de plek van de sensor, scheelt enorm. Na een wasstraat maak ik hem ook altijd schoon, anders krijg je idd dat nerveuze gedrag. Ook elk jaar nieuwe ruitenwissers helpen.

[...]
Gewoon een brodit halen, zo`n pro clip. Heb deze ook in de megane, klik je zo vast geen geboor niks, en ziet toch vrij solide.
Klopt, heb hem ook al sinds het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

The Wizard schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:08:
[...]

Heb nog geen regeneratie gezien buiten de snelweg om, zo gauw je ook maar iets afremt wordt de regeneratie afgebroken.

[...]

Ik heb een EDC, dus daar heb ik geen "last" van. Wel in de sportstand wat betreft de aandrijving, dus later schakelen. Doortrekken zal zeker wel een effect hebben, je ziet de temperatuur ook snel omhoog schieten bij doortrekken.

[...]

Ruitensproeier kan je wel vergeten, helemaal als je in Duitsland rijdt (in de winter met de pekelzooi) met 150+, dan haalt ie nauwelijks de voorruit. Waardeloos pompje.

Wat de ruitenwissers betreft, even goed de voorruit schoonmaken met een ontvetter op de plek van de sensor, scheelt enorm. Na een wasstraat maak ik hem ook altijd schoon, anders krijg je idd dat nerveuze gedrag. Ook elk jaar nieuwe ruitenwissers helpen.

[...]

[...]

Klopt, heb hem ook al sinds het begin.
Buiten de snelweg zeer regelmatig. Jammer dat er geen feedback van de boordcomputer komt dat er geregenereerd wordt. Dan zou je (indien gewenst) 5 tal minuten door rijden (extra blokje om), zodat de cyclus eindigt..
Ik kan het wel merken wanneer die in de modus zit, dan wordt ie erg bokkig en klinkt wat zwaarder, daarnaast draait ie dan 900 toeren ipv 800-850.

Heb al vaak zat gehad dat wanneer je op bestemming komt en ding nog in z`n cyclus zit die vervolgens een weet ik hoe lange periode (langer als 10 min iig) staat te koelen door z`n ventilator aan te gooien..Eerste paar keer stonk het alsof er een lijk onder de auto lag..Maar goed dat zal het inbranden wel zijn geweest.

Maar sowieso die ruitenwissers schiet gewoon niet op, klopt ook wat je zegt hoor ding maakt niks klaar op de snelweg als je wilt sproeien. Dat nerveuze gedrag van de ruitenwissers is ook wel. Maar ondanks schoonmaken en tijdig wissers vervangen vind ik het echt geen top systeem.
Systeem is veel te nerveus, wist in 90% van de tijd te langzaam en de snelheid schiet al vrij snel op standje veels te snel voor het type regen..

En als het echt met bakken uit de lucht komt duurt het te lang voordat ie overgaat van interval naar constant..En ja je kunt het instellen maar daar blijf je aan draaien.
In mijn voorgaande auto`s nooit ellende gehad met die regensensoren dat was 1x instellen en klaar maar hier blijf je mee pielen.

Was leuk zo`n "uitstapje" naar Renault maar ben blij als ik hem kan inleveren volgend jaar..het is iig niet mijn merk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Meneer aard schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:19:
[...]

Buiten de snelweg zeer regelmatig. Jammer dat er geen feedback van de boordcomputer komt dat er geregenereerd wordt. Dan zou je (indien gewenst) 5 tal minuten door rijden (extra blokje om), zodat de cyclus eindigt..
Ik kan het wel merken wanneer die in de modus zit, dan wordt ie erg bokkig en klinkt wat zwaarder, daarnaast draait ie dan 900 toeren ipv 800-850.

Heb al vaak zat gehad dat wanneer je op bestemming komt en ding nog in z`n cyclus zit die vervolgens een weet ik hoe lange periode (langer als 10 min iig) staat te koelen door z`n ventilator aan te gooien..Eerste paar keer stonk het alsof er een lijk onder de auto lag..Maar goed dat zal het inbranden wel zijn geweest.

Maar sowieso die ruitenwissers schiet gewoon niet op, klopt ook wat je zegt hoor ding maakt niks klaar op de snelweg als je wilt sproeien. Dat nerveuze gedrag van de ruitenwissers is ook wel. Maar ondanks schoonmaken en tijdig wissers vervangen vind ik het echt geen top systeem.
Systeem is veel te nerveus, wist in 90% van de tijd te langzaam en de snelheid schiet al vrij snel op standje veels te snel voor het type regen..

En als het echt met bakken uit de lucht komt duurt het te lang voordat ie overgaat van interval naar constant..En ja je kunt het instellen maar daar blijf je aan draaien.
In mijn voorgaande auto`s nooit ellende gehad met die regensensoren dat was 1x instellen en klaar maar hier blijf je mee pielen.

Was leuk zo`n "uitstapje" naar Renault maar ben blij als ik hem kan inleveren volgend jaar..het is iig niet mijn merk :+
Nou je het zegt, ook vaak een branderige lucht gehad rond de auto na een rit, dacht dat het de remmen waren, maar dat kan ook goed de regeneratie zijn geweest :P.

De regensensor is idd echt ruk, heb een weekje een Mercedes A gehad (berucht probleem met het ijs in de intercooler), daar kon je de sensor niet eens instellen maar dat ding werkte briljant.

Dit is ook mijn laatste Megane, motorisch niks aan de hand, maar elektronisch... Straks over naar een Corolla TS 2.0, weer terug naar de Japanners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

The Wizard schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:22:
[...]

Nou je het zegt, ook vaak een branderige lucht gehad rond de auto na een rit, dacht dat het de remmen waren, maar dat kan ook goed de regeneratie zijn geweest :P.

De regensensor is idd echt ruk, heb een weekje een Mercedes A gehad (berucht probleem met het ijs in de intercooler), daar kon je de sensor niet eens instellen maar dat ding werkte briljant.

Dit is ook mijn laatste Megane, motorisch niks aan de hand, maar elektronisch... Straks over naar een Corolla TS 2.0, weer terug naar de Japanners.
Dat ijs in de intercooler ja..geweldig. De dealer tegen mij maar zeggen dat ik ook gebeld zou worden :+ Toen ik zei dat het wel een beetje gek met een watergekoelde intercooler trokken ze de keutel in..
Elektronisch hou maar op wat een bende...blijft een franse slag in alles. Dat Rlink hebben ze ook laten coderen door een blinde, hoe on gebruiksvriendelijk..Je kunt niet eens fatsoenlijk en snel je kaarten op dagmodus zetten als je overdag je verlichting aan hebt..

Het zijn leuke auto`s, leuke opties maar totaal niet doordacht oid. Het rijd, maar daar houd alles mee op.
Had laatst een Grand Scenic mee als vervangde auto..Dat ding voelde je gewoon doorflexen in de bochten..En dan rijd ik echt niet als Nikky Lauda..maar damn wat was die koets slap.

Kan ook nog steeds niet geloven dat een groot deel van mijn familie merk trouw is aan Renault..Rijden al weet ik hoelang Renault, en ze hebben echt genoeg ellende gezien maar toch iedere keer zo`n ding kopen |:( 8)7 .

Ik ben er nu al na 1,5 jaar en 90k al klaar mee..Volgende wordt idd of japans of duits (en dan geen VAG troep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Knul schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:36:
[...]

Haal een Brodit. Kost wat, maar het werkt gewoon goed.
Brodit is toch specifiek voor dat merk? Ik weet niet hoe lang ik deze auto nog moet rijden. Liefst ruil ik hem meteen in, maar mijn werkgever kan nog geen duidelijkheid verschaffen.

Overigens ga ik wel kijken wat een Brodit ongeveer kost.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:45
Even een vraag tussendoor, want ik zit met een issue. Zelf totaal niet onderligt in auto's en de problemen die ik oplos op gebied van auto rijken niet verder dan het verwisselen van een lampje. Vandaar niet echt mijn bijdrage in dit topic, maar ben wel benieuwd naar jullie blik op het volgende.

Zelf heb ik een Renault Megane uit 2012. KMstand 163.000km op teller. Deze kwam uit de lease en heb ik, met boekje, overgenomen in 2015. Eigenlijk nooit problemen gehad, los van een luchtslang. Zeer goedkoop gereden.

Gisteren krijg ik opeens een melding dat ik de auto direct moet uitzetten om schade te voorkomen. Dit heb ik gedaan en heb de auto laten afslepen (samen met mijn schoonvader, dus geen kosten voor slepen). Vandaag heeft de officele Renault garage er naar gekeken en ze koppelde mij het resultaat terug.

Het goede nieuws:
De reparatie kunnen ze doen voor ongeveer 700 euro/800 euro. En donderdag rij ik weer.

Het slechte nieuws:
De verstuiver is defect. Volgens de persoon bij de garage zien ze dit vaker bij auto's die in het verleden een keer op benzine hebben gereden. Gezien ik alles keurig bijhoud weet ik zekere dat ik nooit benzine heb gereden. Echter merk ik op dat er toch dingen aan de auto gebeurt zijn buiten het onderhoudsboekje (er is schade gereden aan de auto die daarin niet geregistreerd staat). De garage adviseert (wij van wc eend..) om toch na te denken over de toekomst van de auto. Vaak zien ze na 1 verstuiver de overige 3 verstuivers ook kapot gaan. Reden omdat tussen 2012 en 2015 misschien de auto een keer op benzine heeft gereden. Het vervangen van een heel brandstof systeem is ongeveer 5000 a 6000 euro en dat is deze megane nu gewoon niet waard. Hij wilde niet de brenger van slecht nieuws zijn en misschien heeft de auto niet op bezine gereden, maar ik moest er toch maar even over nadenken.

Achterhalen of de auto op benzine gereden is lukt mij niet denk ik niet. Want de auto is in het westen in de lease gezeten en is "geimporteerd" door de persoon waarvan ik hem gekocht hebt (bekende dealer in onze buurt).

Nu ben ik even benieuwd. Wat zouden jullie aanraden? De reparatie van 800 euro zal ik moeten uitvoeren, maar het knaagt me wel over het vervolg van de auto. KMstand is niet dusdanig veel (ook niet weinig) en diesel is nu niet echt een seksie auto om te kopen. Misschien is het een toevalstreffer en rijd de auto nog jaren door. Maar de monteur ziet dit als eerste reparatie van een reeks. Ik geloof in zijn professionaliteit en probeer dat niet in twijfel te trekken, maar voor iemand die heel goedkoop gereden heeft komt zijn advies om toch op korte termijn naar een nieuwe auto te kijken wel als een schok over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Meneer aard schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:31:
[...]

Dat ijs in de intercooler ja..geweldig. De dealer tegen mij maar zeggen dat ik ook gebeld zou worden :+ Toen ik zei dat het wel een beetje gek met een watergekoelde intercooler trokken ze de keutel in..
Elektronisch hou maar op wat een bende...blijft een franse slag in alles. Dat Rlink hebben ze ook laten coderen door een blinde, hoe on gebruiksvriendelijk..Je kunt niet eens fatsoenlijk en snel je kaarten op dagmodus zetten als je overdag je verlichting aan hebt..

Het zijn leuke auto`s, leuke opties maar totaal niet doordacht oid. Het rijd, maar daar houd alles mee op.
Had laatst een Grand Scenic mee als vervangde auto..Dat ding voelde je gewoon doorflexen in de bochten..En dan rijd ik echt niet als Nikky Lauda..maar damn wat was die koets slap.

Kan ook nog steeds niet geloven dat een groot deel van mijn familie merk trouw is aan Renault..Rijden al weet ik hoelang Renault, en ze hebben echt genoeg ellende gezien maar toch iedere keer zo`n ding kopen |:( 8)7 .

Ik ben er nu al na 1,5 jaar en 90k al klaar mee..Volgende wordt idd of japans of duits (en dan geen VAG troep).
Nou, bij mij zat er echt wel een dikke ijsklomp in de onderste pijp van de intercooler, hij is afgesleept, zekering van de startmotor doorgefikt, is zo’n grote bij de pluspool van 100A dacht ik.

Vandaag ook weer wat curieus gezien. Normaal ligt de koelvloeistof temp rond de 79/80 en de meter staat keurig in het midden.

Vandaag met het warme weer liep ie op tot 100 graden zonder een millimeter verschoven te zijn op de teller :?. Schiet mij maar lek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

The Wizard schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:19:
[...]

Nou, bij mij zat er echt wel een dikke ijsklomp in de onderste pijp van de intercooler, hij is afgesleept, zekering van de startmotor doorgefikt, is zo’n grote bij de pluspool van 100A dacht ik.

Vandaag ook weer wat curieus gezien. Normaal ligt de koelvloeistof temp rond de 79/80 en de meter staat keurig in het midden.

Vandaag met het warme weer liep ie op tot 100 graden zonder een millimeter verschoven te zijn op de teller :?. Schiet mij maar lek...
Dat zijn de luchtgekoelde intercooler modellen, de euro 6 blue (met adbue) vanaf eind 2018 hebben die problemen niet meer. Die hebben om de euro 6 te halen allemaal watergekoelde intercoolers.

De luchtgekoelde maakte letterlijk een waterslag..Door de EGR komt er condens in het inlaat traject, welke in het laagste punt stollen. Hierdoor (met geluk dankzij de constructie) brand de zekering door ipv je drijfstangen..

Tja die temperatuur meters zijn allemaal gemoduleerd door de software. Als het te laat is gaat het pas omhoog. Idem met die lampjes. Dan ben je sowieso te laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
grote_oever schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:45:
Even een vraag tussendoor, want ik zit met een issue. Zelf totaal niet onderligt in auto's en de problemen die ik oplos op gebied van auto rijken niet verder dan het verwisselen van een lampje. Vandaar niet echt mijn bijdrage in dit topic, maar ben wel benieuwd naar jullie blik op het volgende.

Zelf heb ik een Renault Megane uit 2012. KMstand 163.000km op teller. Deze kwam uit de lease en heb ik, met boekje, overgenomen in 2015. Eigenlijk nooit problemen gehad, los van een luchtslang. Zeer goedkoop gereden.

Gisteren krijg ik opeens een melding dat ik de auto direct moet uitzetten om schade te voorkomen. Dit heb ik gedaan en heb de auto laten afslepen (samen met mijn schoonvader, dus geen kosten voor slepen). Vandaag heeft de officele Renault garage er naar gekeken en ze koppelde mij het resultaat terug.

Het goede nieuws:
De reparatie kunnen ze doen voor ongeveer 700 euro/800 euro. En donderdag rij ik weer.

Het slechte nieuws:
De verstuiver is defect. Volgens de persoon bij de garage zien ze dit vaker bij auto's die in het verleden een keer op benzine hebben gereden. Gezien ik alles keurig bijhoud weet ik zekere dat ik nooit benzine heb gereden. Echter merk ik op dat er toch dingen aan de auto gebeurt zijn buiten het onderhoudsboekje (er is schade gereden aan de auto die daarin niet geregistreerd staat). De garage adviseert (wij van wc eend..) om toch na te denken over de toekomst van de auto. Vaak zien ze na 1 verstuiver de overige 3 verstuivers ook kapot gaan. Reden omdat tussen 2012 en 2015 misschien de auto een keer op benzine heeft gereden. Het vervangen van een heel brandstof systeem is ongeveer 5000 a 6000 euro en dat is deze megane nu gewoon niet waard. Hij wilde niet de brenger van slecht nieuws zijn en misschien heeft de auto niet op bezine gereden, maar ik moest er toch maar even over nadenken.

Achterhalen of de auto op benzine gereden is lukt mij niet denk ik niet. Want de auto is in het westen in de lease gezeten en is "geimporteerd" door de persoon waarvan ik hem gekocht hebt (bekende dealer in onze buurt).

Nu ben ik even benieuwd. Wat zouden jullie aanraden? De reparatie van 800 euro zal ik moeten uitvoeren, maar het knaagt me wel over het vervolg van de auto. KMstand is niet dusdanig veel (ook niet weinig) en diesel is nu niet echt een seksie auto om te kopen. Misschien is het een toevalstreffer en rijd de auto nog jaren door. Maar de monteur ziet dit als eerste reparatie van een reeks. Ik geloof in zijn professionaliteit en probeer dat niet in twijfel te trekken, maar voor iemand die heel goedkoop gereden heeft komt zijn advies om toch op korte termijn naar een nieuwe auto te kijken wel als een schok over.
De toekomst voorspellen kan niemand, ook je monteur niet ;) Verstuivers gaan ook wel eens gewoon stuk, dat is niet per definitie door een keer tanken van benzine. Afhankelijk van km. stand, dagwaarde en hoeveel je afgeschreven hebt en hoeveel er nog af te schrijven valt zou je zeker wel eens keer naar wat anders kunnen kijken natuurlijk.

Het vervangen van verstuivers is het makkelijkste en is inderdaad wat ze standaard bij de Renault garage/dealer zullen doen. Een revisie of ruil verstuiver is echter ook een optie en dan ben je voor +/- 150 euro klaar (incl. meetrapport en garantie), uiteraard komen daar nog de uren bij voor uit/inbouw. Meestal ben je voor minder dan de helft klaar van wat een dealer rekent.

Persoonlijk zou ik lekker doorrijden, de auto zal niet heel veel meer afschrijven de komende jaren en je weet wat je hebt gezien je hem al 5 jaar in bezit hebt. Bij een andere auto kun je uiteraard goed onderzoek doen en dan heb je een idee wat je krijgt maar zeker weten doe je het nooit. Andere kant, je hebt nu wel 5 jaar probleemloos kunnen genieten van deze auto, dus in die zin kun je ook zeggen misschien is het ook wel een keer tijd voor wat anders ;)

Gezien de km. stand kunnen er best wel wat dingen aan komen zoals schokdempers, een keer een aandrijfas of homokineet, schijven+lagers achterzijde, dat soort dingen. In principe gewoon de slijtagedelen die bij hogere km. standen komen maar wel iets om rekening mee te houden.

@Meneer aard Dat noemen we een charge cooler, inderdaad standaard op de Blue Dci. Dit om het inlaat traject zo kort mogelijk te houden (uiteraard vanwege het beperken van de uitstoot). De waterslag werd inderdaad veroorzaakt door een te vroeg geopende EGR waardoor de intercooler de lucht kon afkoelen tot onder het vriespunt. Met als gevolg uiteraard het bevriezen van het condenswater. De modificatie was aanpassing software + aanpassing intercooler waardoor condens kan ontsnappen voor het kan opbouwen tot ijs.

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:30
The Wizard schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:22:
[...]

Nouja ik lees zoveel geklaag over de elektronica, maar dat weet je toch van te voren als je naar een Renault gaat? Daar staan ze al zo ontiegelijk lang om bekend dat ze het niet voor elkaar krijgen.
Toch ondanks dat iedereen het weet blijven ze het merk kopen haha, niet de schuld van Renault lijkt mij? Nee zonder dolle, ik ken ze niet, maar er zullen ook mensen zijn die geen (elektronische) problemen ervaren.

Ik kwam heel toevallig hier lurken om te kijken hoe het tegenwoordig elektronisch ervoor stond, nou he, wat een toeval :P

Waar Renault trouwens wel zeer goed in is (vraag Mercedes, BMW (Mini) of wie dan ook): Diesel motoren. Daar zijn de met vlag en wimpel de beste van de beste in. Voor de rest, tsja :P

• PauseBreak
Ach je kunt altijd pech hebben. Ieder merk heeft zijn eigen dingetjes. Ik heb twee Renaults, straks nog maar eentje, en geen van beiden kennen grote problemen. Komt ook doordat het beiden occassions zijn geweest, dus je kunt aan de onderhoudshistorie al het een en ander deduceren. Bij een nieuwe auto is het toch meer een gok hoe die zich uiteindelijk zal houden.

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@LopendeVogel Perceptie is waarheid ;-) Wat je veelal online leest zijn uiteraard over het algemeen de mensen die iets te klagen hebben. Neem dat eens heel ruim, stuk of 10 op GoT per merken topic, stuk of 100 op alle andere fora / sites en dan als scope auto's van maximaal 5 jaar oud. Na die leeftijd krijgen de meeste autos wel een keer iets wat niet naar wens werkt. Laten we dan voor de vorm de klagers keer 10 doen, dus zeg 1100 mensen. In de afgelopen 5 jaar zijn er gemiddeld z'n 151000 auto's per top 10 merk verkocht (incl. het tegenvallende 2020). Dan heb je het over 0,7% van de mensen die iets "vindt" en dat heel graag wil roepen. Lijkt me niet heel onaardig voor een in massa geproduceerd product. Die andere 99,3% zullen inderdaad weinig tot geen problemen ervaren en merk x blijven kopen.

Ik schrijf expres merk x, want dit kun je natuurlijk op elk merk toepassen. Wie wil er nou in een VAG product rondrijden, de ketting rammelt er in de showroom al af, gescheurde cilinder koppen, weigerende DSG bakken, you name it they've got it ;-). Swirl flaps bij BMW? Rekkende kettingen? Ook allemaal present. D4D diesel met elke 60k een lekke koppakking? Geen probleem bij Toyota, dat kunnen ze leveren net als vreemd aanvoelende rempedalen onder bepaalde omstandigheden en haperende boordcomputers. Het punt is, over elk merk kun je wel wat moddergooien als je dat wil. Ik denk niet dat je dat moet willen, onder de streep zijn het gewoon allemaal auto's en de ene sluit wat beter aan bij wat je persoonlijk prettig vind als het andere merk/model. Voor de rest moet het wat meezitten dat er niet teveel aan stuk gaat in de tijd dat je ermee rijdt, bij massa productie zal er altijd een 0,x procent deel zijn wat niet goed geproduceerd is en te vroeg stuk gaat.

In het kader van n=1, persoonlijk rij ik al heel erg lang Renault, altijd zonder problemen (zowel mechanisch als elektronisch). Uiteraard wel gewoon de slijtage dingen en tuurlijk gaat er ook wel eens iets stuk in de inmiddels 18 jaar dat ik diverse Renaults rij / gereden heb maar niets waar ik me heel erg druk om gemaakt heb. Voor mij is het belangrijkste dat je een beetje van een auto kan genieten, maar voor is een auto meer dan een vervoermiddel van A naar B en hoort het stukje beleving er ook bij (geen elektrische auto voor mij dus ;-)).

BMW maakt trouwens geen gebruik van Renault diesel, Mercedes wel inderdaad. BMW/Mini heeft wel wat benzine motoren gebruikt uit de PSA groep maar dat lijkt me niet het beste voorbeeld gezien alle problemen met die PSA motor :+

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
De 1.5 dci is idd een heel fijn blokje, geeft ook totaal geen problemen, staat nu 170.000 op de teller. Electronica is en blijft een zwak punt bij Renaults, mijn vader heeft er 6 gehad, allemaal wel met (kleine) problemen. Het is niet zo dat ie stil komt te staan, maar dode hoek sensoren die na een uur rijden uitvallen, ACC die spontaan uitvalt, Hill start assist storingen, etc, zijn van die kleine erger puntjes, vooral als je dagelijks meerdere uren rijdt.

EDC en de motor hoor je mij zeker niet over klagen, heb nog geen druppel olie bij hoeven te vullen tussen de beurten door. Rij ook nog met de orginele remmerij voor en achter.

• LopendeVogel
melcon schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:59:
@LopendeVogel Perceptie is waarheid ;-) Wat je veelal online leest zijn uiteraard over het algemeen de mensen die iets te klagen hebben. Neem dat eens heel ruim, stuk of 10 op GoT per merken topic, stuk of 100 op alle andere fora / sites en dan als scope auto's van maximaal 5 jaar oud. Na die leeftijd krijgen de meeste autos wel een keer iets wat niet naar wens werkt. Laten we dan voor de vorm de klagers keer 10 doen, dus zeg 1100 mensen. In de afgelopen 5 jaar zijn er gemiddeld z'n 151000 auto's per top 10 merk verkocht (incl. het tegenvallende 2020). Dan heb je het over 0,7% van de mensen die iets "vindt" en dat heel graag wil roepen. Lijkt me niet heel onaardig voor een in massa geproduceerd product. Die andere 99,3% zullen inderdaad weinig tot geen problemen ervaren en merk x blijven kopen.

Ik schrijf expres merk x, want dit kun je natuurlijk op elk merk toepassen. Wie wil er nou in een VAG product rondrijden, de ketting rammelt er in de showroom al af, gescheurde cilinder koppen, weigerende DSG bakken, you name it they've got it ;-). Swirl flaps bij BMW? Rekkende kettingen? Ook allemaal present. D4D diesel met elke 60k een lekke koppakking? Geen probleem bij Toyota, dat kunnen ze leveren net als vreemd aanvoelende rempedalen onder bepaalde omstandigheden en haperende boordcomputers. Het punt is, over elk merk kun je wel wat moddergooien als je dat wil. Ik denk niet dat je dat moet willen, onder de streep zijn het gewoon allemaal auto's en de ene sluit wat beter aan bij wat je persoonlijk prettig vind als het andere merk/model. Voor de rest moet het wat meezitten dat er niet teveel aan stuk gaat in de tijd dat je ermee rijdt, bij massa productie zal er altijd een 0,x procent deel zijn wat niet goed geproduceerd is en te vroeg stuk gaat.

In het kader van n=1, persoonlijk rij ik al heel erg lang Renault, altijd zonder problemen (zowel mechanisch als elektronisch). Uiteraard wel gewoon de slijtage dingen en tuurlijk gaat er ook wel eens iets stuk in de inmiddels 18 jaar dat ik diverse Renaults rij / gereden heb maar niets waar ik me heel erg druk om gemaakt heb. Voor mij is het belangrijkste dat je een beetje van een auto kan genieten, maar voor is een auto meer dan een vervoermiddel van A naar B en hoort het stukje beleving er ook bij (geen elektrische auto voor mij dus ;-)).

BMW maakt trouwens geen gebruik van Renault diesel, Mercedes wel inderdaad. BMW/Mini heeft wel wat benzine motoren gebruikt uit de PSA groep maar dat lijkt me niet het beste voorbeeld gezien alle problemen met die PSA motor :+
Ook BMW (Mini) vind het leuk om Renault diesels te gebruiken :)

Ik ben het er tevens niet mee eens dat je alleen maar negatieve berichten online leest, indien we het over Ziggo of KPN (of welke internet/tv/mobiele provider dan ook) geef ik je gelijk. Over auto's zijn mensen veelal toch volwassener.

Uiteraard klachten.nl daar zul je klachten lezen, neem bijvoorbeeld tweakers. Indien jij van mening bent dat mensen hier vooral hun negatieve ervaringen delen ben ik het er niet mee eens.

Maar het zijn problemen (ik heb ook naar een Renault gekeken om tijdelijk in te rijden, ze zijn immers allemaal goedkoop 2ehands tenzij je een RS wilt) die al zolang spelen bij Renault. En je leest er nog altijd over :)
Er zullen vast wel mensen zijn die probleemloos Renaults blijven kopen vanwege hun positieve ervaringen, ik ken ze niet en ik lees er ook eigenlijk niet over.

Sinds wanneer valt Renault onder PSA en niet onder Renault automotive? Voor zover ik weet is Renault helemaal geen onderdeel van PSA, wel Peugeot Citroen (nu ook Opel) etc.Maar nee Renault en PSA hebben voor zover ik weet nooit bij elkaar gehoord...

Edit:
Even gecheckt omdat ik aan mijn eigen begon te twijfelen, en inderdaad Renault valt helemaal niet onder PSA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Heb 15 jaar lang lease gereden, 65.000 per jaar. Door andere baan nu geen leaseauto meer vanwege thuiswerken. In die 15 jaar elke 3 jaar een auto opgereden...

De grootste problemen gehad met een Toyota Avensis d4d. Dat hok verbruikte zo veel olie dat het roetfilter keer op keer vol liep waarna de auto in noodloop gaat. Ben op de meest gekke plekken afgesleept. Ook uitermate beroerd starten in de winter. Volgens de dealer was het olieverbruik binnen de specs met gemiddeld 1 liter per 2 tankbeurten...

Daarna 2 keer een Renault Megane (bouwjaar 2009 en 2012) met 1.5 diesel opgereden. 6 jaar lang totaal probleemloos gereden, nooit onverwachte garagebezoeken of rariteiten. Oerbetrouwbare dingen wat mij betreft.

Vervolgens een Opel Insignia van 2015 met 2.0 diesel. Ontzettend fijne en comfortabele rijdersauto, maar wel hartstikke slappe koets (hele auto tordeert bij een bocht) en niet-passend dashboard. En elke ~10.000 kromme remschijven, zijn keer op keer vervangen zonder dat de oorzaak werd gevonden. Opvallend slecht dealernetwerk ook. Ik ben nog nooit zo beroerd geholpen.

Daarnaast kortere tijd met allerlei voorloop auto's gereden.

Toen ik in juni geen lease auto meer had heb ik direct een Megane gekocht, geen diesel maar een 1.2 benzine van 2018. Ik hoop dat het recente model net zo betrouwbaar gaat zijn als mijn lease Meganes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
The Wizard schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:37:
De 1.5 dci is idd een heel fijn blokje, geeft ook totaal geen problemen, staat nu 170.000 op de teller. Electronica is en blijft een zwak punt bij Renaults, mijn vader heeft er 6 gehad, allemaal wel met (kleine) problemen. Het is niet zo dat ie stil komt te staan, maar dode hoek sensoren die na een uur rijden uitvallen, ACC die spontaan uitvalt, Hill start assist storingen, etc, zijn van die kleine erger puntjes, vooral als je dagelijks meerdere uren rijdt.

EDC en de motor hoor je mij zeker niet over klagen, heb nog geen druppel olie bij hoeven te vullen tussen de beurten door. Rij ook nog met de orginele remmerij voor en achter.
Dat is ook een gevalletje pech hebben. Mijn vaders Golf is ook alweer 3x terug geweest omdat de ACC hele vreemde dingen deed (noodremming inzetten als je naast vrachtwagens reed bijv), en de premium navi is ook niet probleemloos. Het laatste probleem was een brandstoftoevoerleiding die poreus was geworden aan de binnenkant en in de motor (1.8tsi) is geschoten. Ben je ook even €1500 verder voordat het ding weer rijdt.

Punt is dat je altijd pech kunt hebben. Met ieder merk en iedere auto. Het blijft massaproductie en op deze schaalgrootte is een foutmarge van 0,3% al een paar duizend voertuigen op jaarbasis die problemen gaan krijgen. Het belangrijkste vind ik hoe die problemen worden opgelost.

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:56
Je zal inderdaad wel altijd iemand vinden die over een bepaald merk klaagt. Ik hoorde vroeger altijd 2 collega's klagen over hun Opel, een andere collega klaagde omdat hij het vliegwiel van zijn Toyota moest vervangen, ik ken iemand die geen Mercedes meer wil, ... En zelf was ik altijd best tevreden over mijn Focus terwijl er gegarandeerd anderen zijn die nooit geen Ford meer willen :P

Wagens worden ook altijd complexer. Over die vliegwielen gesproken, ik geloof dat bijna alle merken problemen hadden met de eerste generatie(s) dubbelmassavliegwielen. Ik heb er 2 moeten vervangen :X, één op mijn 2de Focus en één op mijn Mazda. Met die laatste had ik dan ook nog andere problemen; turbo-problemen (bleek een simpel vacuumklepje te zijn), knipperend DPF lampje, airbag module vervangen (zeer dure grap, ik zou het nu zelf proberen), ...

Toch zou ik niet zeggen dat Mazda slecht is, ik had gewoon pech :P Plus dat ik geen 2.0 diesel meer zou kopen voor mijn korte woon-werk-verkeer. De motor is één van de redenen dat ik nu voor een Megane 1.3 TCE ben gegaan. Bij Mazda waren de motoren te groot voor mijn kleine afstanden en bij Ford vond ik de 1.0 dan weer te klein.

[ Voor 7% gewijzigd door D-Three op 16-09-2020 23:34 ]

• melcon
LopendeVogel schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:42:
[...]

Ook BMW (Mini) vind het leuk om Renault diesels te gebruiken :)

Ik ben het er tevens niet mee eens dat je alleen maar negatieve berichten online leest, indien we het over Ziggo of KPN (of welke internet/tv/mobiele provider dan ook) geef ik je gelijk. Over auto's zijn mensen veelal toch volwassener.

Uiteraard klachten.nl daar zul je klachten lezen, neem bijvoorbeeld tweakers. Indien jij van mening bent dat mensen hier vooral hun negatieve ervaringen delen ben ik het er niet mee eens.

Maar het zijn problemen (ik heb ook naar een Renault gekeken om tijdelijk in te rijden, ze zijn immers allemaal goedkoop 2ehands tenzij je een RS wilt) die al zolang spelen bij Renault. En je leest er nog altijd over :)
Er zullen vast wel mensen zijn die probleemloos Renaults blijven kopen vanwege hun positieve ervaringen, ik ken ze niet en ik lees er ook eigenlijk niet over.

Sinds wanneer valt Renault onder PSA en niet onder Renault automotive? Voor zover ik weet is Renault helemaal geen onderdeel van PSA, wel Peugeot Citroen (nu ook Opel) etc.Maar nee Renault en PSA hebben voor zover ik weet nooit bij elkaar gehoord...

Edit:
Even gecheckt omdat ik aan mijn eigen begon te twijfelen, en inderdaad Renault valt helemaal niet onder PSA.
Heb je een bron welke Renault diesel er bij BMW en/of Mini gebruikt wordt dan? Dat Mercedes de K9K (1.5 Dci) op grote schaal gebruikt t/m zelfs de C klasse is algemeen bekend. Dat er een Renault diesel door BMW/Mini gebruikt zou worden hoor ik voor het eerst.

Ik zeg ook niet dat je alleen maar negatieve berichten online leest, ik zeg alleen dat je van elk merk eenvoudig negatieve berichten kan vinden. Dat er ook meer dan genoeg positieve berichten te vinden zijn moge duidelijk zijn, ik heb ook niet gezegd dat mensen hier vooral hun negatieve ervaringen delen (eerder het tegenovergestelde). In die zijn zijn we het dus gewoon met elkaar eens ;)

Dat er mensen zijn die Renault blijven kopen vanwege hun positieve ervaringen moge duidelijk zijn, misschien moet je dit topic eens goed doorlezen ;). Zo als je zelf schrijft, mensen delen hier niet alleen hun negatieve ervaringen. Ander voorbeeld is uiteraard de reviews op autoweek, neem deze: https://www.autoweek.nl/r...e-20-16v-t-205-gt-2010-3/
Of blader deze eens door: https://www.autoweek.nl/reviews/renault/ toch allemaal ruim 4 sterren van de 5.
Dat wil uiteraard niet zeggen dat Renault niets verkeerd doet en er nooit iets stuk gaat, maar de meeste mensen zijn toch gewoon tevreden.

Renault valt inderdaad niet onder de PSA groep dat klopt, dat schrijf ik ook nergens. Ik vermeld dat BMW/Mini gebruik maakt van benzine motoren (Wikipedia: Prince engine) uit de PSA groep en niet van Renault motoren. Hecht niet teveel waarde aan de verdere inhoud van het artikel m.b.t. dat het een nieuw ontwikkelde motor zou zijn, als je een TU blok hebt gezien en deze naast de N13/N14/N18 parkeert zie je gelijk dat het een doorontwikkeling is.

Een kleine google leert dat de Cooper D gebruik maakt van een HDi blok van PSA: Wikipedia: PSA HDi engine. Dat is uiteraard ook geen Renault blok. Nogmaals, heb je een bron dat BMW/Mini Renault motoren gebruikt? Ik denk dat je jezelf vergist maar als je mijn ongelijk kan bewijzen, graag! Zou mooi zijn als BMW/Mini ook gebruik maakt van Renault motoren natuurlijk 8)

Nog een kleine aanvulling, Renault is ook zeer goed in het bouwen van benzine motoren ;)

[ Voor 3% gewijzigd door melcon op 17-09-2020 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
melcon schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:58:
[...]

Heb je een bron welke Renault diesel er bij BMW en/of Mini gebruikt wordt dan? Dat Mercedes de K9K (1.5 Dci) op grote schaal gebruikt t/m zelfs de C klasse is algemeen bekend. Dat er een Renault diesel door BMW/Mini gebruikt zou worden hoor ik voor het eerst.

Ik zeg ook niet dat je alleen maar negatieve berichten online leest, ik zeg alleen dat je van elk merk eenvoudig negatieve berichten kan vinden. Dat er ook meer dan genoeg positieve berichten te vinden zijn moge duidelijk zijn, ik heb ook niet gezegd dat mensen hier vooral hun negatieve ervaringen delen (eerder het tegenovergestelde). In die zijn zijn we het dus gewoon met elkaar eens ;)

Dat er mensen zijn die Renault blijven kopen vanwege hun positieve ervaringen moge duidelijk zijn, misschien moet je dit topic eens goed doorlezen ;). Zo als je zelf schrijft, mensen delen hier niet alleen hun negatieve ervaringen. Ander voorbeeld is uiteraard de reviews op autoweek, neem deze: https://www.autoweek.nl/r...e-20-16v-t-205-gt-2010-3/
Of blader deze eens door: https://www.autoweek.nl/reviews/renault/ toch allemaal ruim 4 sterren van de 5.
Dat wil uiteraard niet zeggen dat Renault niets verkeerd doet en er nooit iets stuk gaat, maar de meeste mensen zijn toch gewoon tevreden.

Renault valt inderdaad niet onder de PSA groep dat klopt, dat schrijf ik ook nergens. Ik vermeld dat BMW/Mini gebruik maakt van benzine motoren (Wikipedia: Prince engine) uit de PSA groep en niet van Renault motoren. Hecht niet teveel waarde aan de verdere inhoud van het artikel m.b.t. dat het een nieuw ontwikkelde motor zou zijn, als je een TU blok hebt gezien en deze naast de N13/N14/N18 parkeert zie je gelijk dat het een doorontwikkeling is.

Een kleine google leert dat de Cooper D gebruik maakt van een HDi blok van PSA: Wikipedia: PSA HDi engine. Dat is uiteraard ook geen Renault blok. Nogmaals, heb je een bron dat BMW/Mini Renault motoren gebruikt? Ik denk dat je jezelf vergist maar als je mijn ongelijk kan bewijzen, graag! Zou mooi zijn als BMW/Mini ook gebruik maakt van Renault motoren natuurlijk 8)

Nog een kleine aanvulling, Renault is ook zeer goed in het bouwen van benzine motoren ;)
8)7 Jep BMW heeft samengewerkt (nog altijd?) met Peugeot. Ik was er heilig van overtuigd dat het om Renault ging en dan specifiek de diesels. Hier ga ik dus ook geen bron van vinden want BMW heeft nooit iets met Renault willen doen.

Volgens mij was het die Laguna waar ik interesses in had, een stationwagen. Totdat ik dus over de (benzine) motorische (elektrisch deel?) las wat bij het laatste bouwjaar van die reeks pas opgelost zou zijn? Het was in ieder geval duidelijk dat ook dat model veel problemen kende (je ziet ze dan ook niet voor niks vrijwel niet meer rijden). Want ik vond die auto voor het geld veel bieden, maar aangezien ik een noodoplossing nodig had, vooral voor mijn werk, heb ik het niet gedaan omdat ook die weer niet betrouwbaar zou zijn (benzine in ieder geval, diesel weet ik niet).

Maar nogmaals, kan zijn dat het bouwjaar (advertentie) wat ik toen op het oog had gewoon een fout jaar was, dat kan natuurlijk altijd.

Benzine motoren in het algemeen van Renault dat weet ik niet, ik weet wel dat ze erom bekend staan heel veel en heel lang ervaring hebben met de dieseltjes en dat die van Renault vrijwel superieur zouden moeten zijn (op de elektrische dingetjes die erbij komen kijken na natuurlijk :P ).
Daarom vind ik het ook raar dat er genoeg Mercedes liefhebbers zijn zich hieraan kunnen opvreten, een premium auto kopen en dan een b product onder de motorkap, dit terwijl er volgens mij niemand anders aan Renault diesels kan tippen.

Echter op gebied van elektronica kan je mij niet ompraten, daar stonden ze (negatief) bekend om en daar staan ze nog altijd bekend om :) Dit is niet iets zoals: VAG auto's slurpen olie, er is inderdaad een jaar geweest (2012?) waarbij bepaalde motoren olie slurpte, dit is voorheen nooit geweest en na dit ''gedoe'' ook gelijk weer opgelost. Ondanks dat VAG nu een naam heeft over olie problemen voor sommige (nee ik rij geen VAG)
Over BMW/Mini - Renault nogmaals, ja een hele lompe fout van mij, excuses moi _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
melcon schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:58:
Dat Mercedes de K9K (1.5 Dci) op grote schaal gebruikt t/m zelfs de C klasse is algemeen bekend.
Dit was tot voor kort zo. De C180 heeft nu een 1.6 van Mercedes zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@LopendeVogel Renault biedt inderdaad heel veel waarde voor het geld, zal ongetwijfeld ook onderdeel zijn waarom veel mensen er voor kiezen. De Laguna II van 2001-2004 kon je inderdaad beter met een grote boog omheen lopen. De exemplaren die nu nog over zijn zijn of helemaal af, en degene die niet af zijn en er goed uit zien en goed rijden zullen in zijn geheel voorzien zijn van alle gemodificeerde onderdelen (en dus inmiddels wel betrouwbaar).

In 2005 kwam de phase II, die ontwikkeld is onder het commitment to quality programma wat Renault destijds introduceerde, vooral naar aanleiding van de "ramp" die Laguna II heette. De Phase II van 2005/2006 scoorde destijds extreem goed (in positieve zin) in de betrouwbaarheidsstatistieken van de Adac. Die kun je dus rustig kopen. De Laguna 3 borduurde daar weer op voort waarbij de aandacht vooral uitging naar dat de auto goed in elkaar moest zitten. Vandaar het behoudende design van de Laguna 3, voornaamste verschil was dat de auto wat gegroeid is in afmetingen en het design daarin mee gegroeid is met enige echte verschil de neus, de rest van de lijnen komen aardig overeen met de voorganger.

Ik rij zelf een Laguna GT (2.0T, met andere mapping, 235pk/375Nm) en dat is in het jaar dat we hem nu rijden een extreem betrouwbare auto gebleken. Ik heb alleen de schokdempers achter vervangen maar gezien de km. stand had ik die verwacht (bekend dat die rond de 160/180k overlijden). Naast de Laguna (de gezindsdaily zeg maar) rij ik een Clio 4 Estate met de 1.5 Dci 110pk/260Nm en die is geheel probleemloos tot dus ver. Die is 3 jaar oud / 80k op de klok. Hiervoor een Clio 4 hatch gehad met de 90 Pk 1.5 Dci, die heeft probleemloos 4,5 jaar zijn ding gedaan en ging eruit met 166k op de klok. De Clio is overigens lease, de Laguna is prive bezit. Daarnaast bezit ik nog wat circuit speelgoed in de vorm van een R19, die heeft 278k op de klok en is 27 jaar oud. Originele motor die de laatste 10 jaar voornamelijk alleen het circuit heeft gezien.

Kwa diesels hebben ze inderdaad veel en lang ervaring, en over het algemeen blijven ze inderdaad heel en rijden ze fijn met veel koppel onderin. Benzine motoren doen ze al net zo langer net zo goed, recent kun je eigenlijk alleen kritiek hebben op de 0.9/1.2 Tce waarbij een serie crappy kettingspanners gebruikt is (helaas, de M4R benzine en M9R diesel maken wel gebruik van een fatsoenlijk kettingsysteem).

De oude 1.9 TDI waren uitstekende motoren, het is jammer dat bij VAG ergens na 2005 dingen gebeurd zijn waardoor ze hun goede naam te grabbel gegooid hebben. Dat Renault niet altijd bekend staat om hun elektronica mag bekend zijn, maar laten we wel wezen, het zijn ook geen italianen ;)
Geen excuus nodig hoor, soms ben je ergens van overtuigd en is het toch niet zo, hebben we allemaal wel eens O-) Zo lang we maar groot genoeg zijn om het te erkennen :)

@D-Three Goed om te weten, vast vanwege de WLTP waarbij grotere motoren beter uit de verf komen en de 1.3 die ze samen ontwikkeld hebben geen optie was/is.

• D-Three
Ik wist zelfs niet dat er 1.3 diesel was?

• Worteltjestaart
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09-2024
D-Three schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:41:
Dit was tot voor kort zo. De C180 heeft nu een 1.6 van Mercedes zelf.
Weet je dat zeker?
Misschien ligt het aan je definitie, maar de 1.6 diesel die in de huidige C-klasse te krijgen is, lijkt wel degelijk van Renault, hooguit met een modificatie door Mercedes zelf.

De nieuwe Renaultmodellen zijn ook leverbaar met de 1.6 turbodiesels.
Het is vrij onwaarschijnlijk dat Mercedes daar niet ook gebruik van zou maken.

Overigens, over de betrouwbaarheid van Renault - mijn garagist (merkloze Bovag-garage), van oorsprong fan van Koreaanse merken, is qua betrouwbaarheid juist gecharmeerd van Renault (en dan bedoel ik niet in de zin dat hij daar het meeste omzet in maakt...).
En ik herken dat, alhoewelniettegengestaand misschien anekdotisch: wij bezitten 2 Renaults (één Clio Estate uit 2011 met TCe100-motor en één Mégane Estate 1.5dCi uit 2015) en ze zijn beide vrijwel probleemloos.
Grootste euvel met de Clio is het knerpende koppelingspedaal (jaja), de Mégane is ooit gestrand met een vastzittend tankklepje omdat het vergrendelpalletje door vuil niet meer wilde bewegen. Dat is alles.

Dit soort betrouwbaarheid heb ik niet meegemaakt met onze eerdere auto's (meerdere Citroën C5'en, een Saxo, een Corsa, een 307) en ook niet die van (schoon)ouders (Tacuma, Picasso, Zafira, 5008).

Als er één ding is wat ik nu het meest ergerlijk vindt aan mijn Mégane is een bepaald geluid uit de motorruimte wat blijkbaar het gevolg is van een varïerende brandstofdruk en een daardoor resonerende hogedrukbrandstofleiding. Schijnt meer voor te komen, is nul probleem maar hooguit enigszins irritant.

Ik voor mij ben er wel uit: als ik nu weer een auto zou moeten kiezen zou het zó een moderne Renault kunnen zijn. Probleemloos en dientengevolge weinig garagekosten.

• PauseBreak
D-Three schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:37:
Ik vermoed dat @melcon zich vergist met de nieuwe benzinemotorfamilie van Renault-Nissan-Daimler.

@Worteltjestaart ik geloof dat de Mercedes 1.6d een kleinere variant is van de 2.0d en dus wel van Mercedes zelf is. Als ik het me goed voor de geest heb dan is die motor ook mild-hybride compatibel en de Renault-Nissan 1.6dCi niet per se.

Nee, merp!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Mijn Laguna 3 10/2008 heeft een probleem met de cv/keyless entry. Bestuurderszijde detecteert niet of pas na paar keer aan handgreep trekken en de passagierszijde is vaak niet te openen vanaf de buitenzijde. Is dit iets waar ik zelf iets aan kan doen?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
D-Three schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:37:
Ik dacht dat je het over benzine had (gezien je het niet had over c180d) :) Tijd om er even in te duiken dus ;)
De Mercedes C klasse C 180 d - my 2020 uiteraard - heeft volgens de duitse Mercedes site (waar technische daten wel bij staan gelukkig, op de NL site staat dat niet :+ ) een cilinderinhoud van 1598 cc en levert 122 pk / 300 Nm. Voor de volledigheid nemen we de C 200 d ook maar gelijk mee, die heeft ook een cilinderinhoud van 1598 cc en levert 160 pk / 360 Nm.

Samengevat, de 1.6 in de C klasse 180d/200d:
- inhoud: 1598 cc
- boring x slag: 80x79.5 mm
- compressie ratio: 15.4 op 1
- 122 pk / 300 Nm & 160 pk / 360 Nm

Dan de R4M, dus de 1.6 diesel zo als ontwikkeld door Renault:
- inhoud: 1598 cc
- boring x slag: 80x79.5 mm
- compressie ratio: 15.4 op 1
- diverse varianten van 130 pk tot 180 pk / 320 Nm tot 400 Nm

Conclusie, dat is nog gewoon de 1.6 dci van Renault, uiteraard met eigen software en zonder Renault logos op het blok. Ik kan inderdaad wel wat artikelen vinden waar gesproken wordt dat de c180d/c200d weer 2 liter motoren zouden worden van Mercedes zelf. Echter de realiteit blijkt anders (als de gegevens op mercedes.de correct zijn tenminste, waar ik wel vanuit ga). De 2 liter krijg je pas met de C220d.

@PauseBreak Ik ging er inderdaad vanuit dat D-Three het over de benzine variant had. Ik kan zo geen mild hybrid variant vinden op de site van Mercedes i.c.m. de 1.6. Die lijkt altijd i.c.m. minimaal de 2 liter te zijn. Ik ben er net als worteltjestaart wel zeker van dit nog steeds de 1.6 Dci is, zeker gezien Mercedes geen recent modern 1.6 diesel blok voorhanden heeft wat uiteraard al de reden was om te shoppen bij Renault. Je gaat geen splinternieuw diesel blok ontwikkelen in deze tijd als één van je stakeholders een blok beschikbaar heeft (de Renault groep heeft 6.8% van de aandelen van Daimler/Mercedes, vandaar ook dat ze veel samenwerken op allerlei gebieden). En als je dan al een nieuw blok ontwikkeld is de kans nihil dat je op precies dezelfde boringxslag en inhoud uit komt, al is het maar om te voorkomen dat de fabrikant waar je voorheen shopte moeilijk gaat doen dat je een motor geracingpoint gekopieerd hebt.

@evilution Het eerste wat je kan doen is controleren of de spiegeltjes aan de binnenzijde van de handgreep nog aanwezig zijn. Als deze niet aanwezig zijn moet je inderdaad twee keer trekken voor het "oogje" je hand ziet. Als de spiegeltjes nog wel aanwezig zijn kan er vocht in het oogje zitten, dan wordt het deurslot vervangen.

[ Voor 5% gewijzigd door melcon op 18-09-2020 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
evilution schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:52:
Mijn Laguna 3 10/2008 heeft een probleem met de cv/keyless entry. Bestuurderszijde detecteert niet of pas na paar keer aan handgreep trekken en de passagierszijde is vaak niet te openen vanaf de buitenzijde. Is dit iets waar ik zelf iets aan kan doen?
Passagierskant zal het slot zelf zijn. Bestuurderskant kan alles van de bedrading van de sensor in de deurgreep zijn, de sensor zelf of het slot zelf.

@melcon klinkt logisch, maar de Duitse pers heeft het wel over een eigen blok. Heeft ook dezelfde motorcode als de tweeliter. Al bedenk ik me dat die tweeliter ook best de BluedCi 200 kan zijn, gezien ook dat blok een samenwerking was.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@PauseBreak Klopt, je leest overal in de pers inderdaad dat het om een eigen blok zou gaan. Wellicht gevoed vanuit een marketing department, maar op basis van de technische gegevens is er maar 1 conclusie mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:02

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

melcon schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:06:
@Tjebakka Als het daadwerkelijk de homokineet is zijn er twee mogelijkheden:
- hij is versleten en dient vervangen te worden, dan kun je er inderdaad op gokken om door te rijden tot de APK (dat lukt 9/10 gevallen zeker wel).
- de as hoes is lek, in dat geval kan het lonen om z.s.m. de ashoes te vervangen en de homokineet schoon te maken en opnieuw in te vetten zodat je niet de homekineet of de gehele aandrijfas hoeft te vervangen. Maar dan moet je er op tijd bij zijn anders kan het alsnog.

Zou dus in elk geval even (laten) controleren of de as hoezen heel zijn.
Vrijdag wordt de rechterachterband vervangen. Ik merkte dat er in de wang een bobbel zat, dus die gaat niet lang meer mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNPLFw6ABrc2iFE6y3mccGThdL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KskNvJJWmCNqGRxeQRwbL1Ny.jpg?f=fotoalbum_large

Op 2 oktober ga ik naar de garage om de aandrijfassen te laten controleren. Gister merkte ik dat zowel links als rechts hetzelfde bonkende geluid geven. Hij rijdt overigens verder prima, maar bij lage snelheid en (bijna) maximale stuuruitslag hoor ik dus zoiets als 'doekdoekdoekdoek'.

Een van de lampjes achter de toerenteller is ook een beetje wispelturig. Die doet het bij maximale helderheid vaak niet. Helderheid omlaag gezet en nu geen problemen meer.

Ik hou er wel van, zo'n auto met karakter :P

[ Voor 12% gewijzigd door Tjebakka op 21-09-2020 10:58 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@Tjebakka Dat is een mooie bobbel! Vredesteins zie ik, wat een troep is dat! Ik had ze voor ook onder de Laguna (zaten er op bij aanschaf), maar daarvan begon het loopvlak los te laten(!). Echt bizar, die heb ik vervangen door Michelin PS4, 2 ribben armer maar stuk beter voor de gemoedsrust. In een ver verleden ook al vergelijkbare ervaringen met Vredestein gehad helaas, dus dat merk staat bij mij op de "don't even think about it" lijst ;).

Dat zijn inderdaad de aandrijfassen! Wel balen dat je gelijk beide kanten mag vervangen. Mogelijk komen er nog wat karaktervolle lampjes achteraan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

melcon schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:07:
@Tjebakka Dat is een mooie bobbel! Vredesteins zie ik, wat een troep is dat! Ik had ze voor ook onder de Laguna (zaten er op bij aanschaf), maar daarvan begon het loopvlak los te laten(!). Echt bizar, die heb ik vervangen door Michelin PS4, 2 ribben armer maar stuk beter voor de gemoedsrust. In een ver verleden ook al vergelijkbare ervaringen met Vredestein gehad helaas, dus dat merk staat bij mij op de "don't even think about it" lijst ;).

Dat zijn inderdaad de aandrijfassen! Wel balen dat je gelijk beide kanten mag vervangen. Mogelijk komen er nog wat karaktervolle lampjes achteraan :+
Ach dan is dat tenminste maar gebeurd voordat ik er echt veel kilometers mee ga maken. Hij moet van mij nog minimaal 60k mee. Ben wel benieuwd wat het vervangen gaat kosten.. En hopelijk is de garage een beetje coulant want hij is net 2 maanden in mijn bezit.

@PauseBreak ik reed onlangs van België terug naar huis en ter hoogte van Den Bosch hoorde ik een harde klap tegen m'n auto aan. Het geluid kwam ook van rechtsachter. Ik denk dat ik daar iets losliggends heb geraakt. Helaas niet kunnen zien wat het was, want het was druk op de weg.

[ Voor 16% gewijzigd door Tjebakka op 21-09-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
melcon schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:07:

Bij Vredestein banden gewoon een band nemen met hogere loadindex en je voorkomt de problemen. Heb ze er onder de Mégane onder gehad en nu ook onder de Modus, geen problemen maar dus wel een hogere loadindex dan normaal.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:46
Tjebakka schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:52:
[...]

Vrijdag wordt de rechterachterband vervangen. Ik merkte dat er in de wang een bobbel zat, dus die gaat niet lang meer mee.

[Afbeelding]
Ik had exact dezelfde bobbel op twee(!) Sportrac 5's :X Banden waren nog geen 4 jaar oud..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@PauseBreak Wat er onder zat was al de hoogste load index in die maat van Vredestein. Er staat Vredestein op maar kwa kwaliteit lijkt het wel Apollo (...). In elk geval, met 235 pk / 375 Nm is een band als de PS4 wel iets prettiger, hebben toch iets meer grip en dat is zacht uitgedrukt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Volgende keer dat de banden aan vervanging toe zijn doe ik wel iets anders eronder. Voor nu gewoon eenzelfde Sportrac 5.

@melcon enig idee wat het vervangen van 2 assen kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Tjebakka schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:42:
Volgende keer dat de banden aan vervanging toe zijn doe ik wel iets anders eronder. Voor nu gewoon eenzelfde Sportrac 5.

@melcon enig idee wat het vervangen van 2 assen kost?
2 ribben :+ Uitgaande van dealer prijzen en dus montage van fatsoenlijk spul (SKF). Voor de korte zullen ze iets van 150/160 voor rekenen gok ik, de lange rond de 200 (die heeft een extra lager). Dan moet het er nog onder, zeg een uur per kant dus 2 uur werk a gemiddeld 80 euro = 160 euro voor uren. Dus ik zou voorzichtig rekening houden met 500 euro.

Ik heb toevallig voor de Laguna net de rechter binnen, die maakt een klein beetje lawaai dus die ga ik preventief vervangen. Die is 140 euro en dat is via Duitsland, de dealer vraagt er 220 voor (dezelfde SKF as). Nu zijn Laguna onderdelen uiteraard wat duurder dus vandaar bovenstaande idee kwa prijs. Ik zet hem er zelf onder, scheelt nogal en vind het wel leuk om af en toe te sleutelen, voor mijn werk zit ik al de hele dag achter het bureau dus moet af en toe wel wat fysiek werk doen natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

melcon schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:51:
[...]

2 ribben :+ Uitgaande van dealer prijzen en dus montage van fatsoenlijk spul (SKF). Voor de korte zullen ze iets van 150/160 voor rekenen gok ik, de lange rond de 200 (die heeft een extra lager). Dan moet het er nog onder, zeg een uur per kant dus 2 uur werk a gemiddeld 80 euro = 160 euro voor uren. Dus ik zou voorzichtig rekening houden met 500 euro.

Ik heb toevallig voor de Laguna net de rechter binnen, die maakt een klein beetje lawaai dus die ga ik preventief vervangen. Die is 140 euro en dat is via Duitsland, de dealer vraagt er 220 voor (dezelfde SKF as). Nu zijn Laguna onderdelen uiteraard wat duurder dus vandaar bovenstaande idee kwa prijs. Ik zet hem er zelf onder, scheelt nogal en vind het wel leuk om af en toe te sleutelen, voor mijn werk zit ik al de hele dag achter het bureau dus moet af en toe wel wat fysiek werk doen natuurlijk :+
Thanks! Ik dacht dat het veel duurder was. Jij woont in Assen toch? Ik moet regelmatig naar Zuidlaren ... hint hint :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Tjebakka schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:34:
[...]

Thanks! Ik dacht dat het veel duurder was. Jij woont in Assen toch? Ik moet regelmatig naar Zuidlaren ... hint hint :+
Is een schatting hoor pin me er niet op vast O-) Ik woon inderdaad in Assen, ik sleutel bij mijn ouders in Ekehaar ;) Dat is overigens ook vlakbij Assen en normaal gesproken zou ik zeker zeggen dat we best een keer een datum kunnen prikken om z'n klusje te doen, maar ik heb thuis een kabouter - inmiddels - rond lopen van 1 jaar oud en dat heeft wel zo zijn invloed op de hoeveelheid tijd die ik beschikbaar heb (wat uiteraard niet erg is, z'n kabouter is echt fantastisch 8) ). Met een paar jaar als ze naar school gaat kan ik er wel weer wat bij doen maar dat duurt nog een aantal jaren :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
melcon schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:33:
@PauseBreak Wat er onder zat was al de hoogste load index in die maat van Vredestein. Er staat Vredestein op maar kwa kwaliteit lijkt het wel Apollo (...). In elk geval, met 235 pk / 375 Nm is een band als de PS4 wel iets prettiger, hebben toch iets meer grip en dat is zacht uitgedrukt 8)
Het is net alsof het (helaas) van Apollo is :+ Maar inderdaad, Vel Satis heeft er Michelin Primacy 4 onder zitten. Uitstekende band en helemaal niet extreem duur. Daarvoor Hankook VentusPrime3. Ook prima band maar met 30.000km echt helemaal op, op beide assen. Niet echt top met een zware bak dus :p

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Alsof die Vredestein er iets mee te maken heeft, heb je die massive stoeprand schade gezien precies op die plek? Die auto is gewoon flink langs een rand ergens op gegaan.

Ik ben persoonlijk van Michelin Primacy 3 afgestapt. Ze hebben een "uniek" profiel dat onregelmatig is om.
Het zou geluid minderen, maar nadat ik overstapte op een Pirelli kwam ik erachter dat dat de oorzaak was van het geluid wat ik altijd al in de auto heb dat klink alsof je wiellagers aan vernieuwing toe zijn.

[ Voor 48% gewijzigd door _eLMo_ op 21-09-2020 22:55 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
Vredestein heeft wel vaker dan andere premium merken problemen met het karkas van de banden (de bobbels die je ziet). Nu ze daar 50% van het personeel moeten wegbezuinigen door problemen bij het moederbedrijf zie ik hun QA problemen ook niet snel verbeteren.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
_eLMo_ schreef op maandag 21 september 2020 @ 22:54:
Alsof die Vredestein er iets mee te maken heeft, heb je die massive stoeprand schade gezien precies op die plek? Die auto is gewoon flink langs een rand ergens op gegaan.

Ik ben persoonlijk van Michelin Primacy 3 afgestapt. Ze hebben een "uniek" profiel dat onregelmatig is om.
Het zou geluid minderen, maar nadat ik overstapte op een Pirelli kwam ik erachter dat dat de oorzaak was van het geluid wat ik altijd al in de auto heb dat klink alsof je wiellagers aan vernieuwing toe zijn.
Ja echt massive, laten we niet overdrijven :P Daarnaast weet je niet of die stoeprand schade van voor of na de montage van deze band is. En dan ga ik nog even buitenom dat een band daar tegen hoort te kunnen als je een keer een stoeprand per ongeluk mee neemt tijdens het parkeren. Als je dat 2 keer per dag doet, 365 dagen per jaar is dat een ander verhaal natuurlijk maar dan zien je velgen er ook wel anders uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
melcon schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:51:
[...]

Ja echt massive, laten we niet overdrijven :P Daarnaast weet je niet of die stoeprand schade van voor of na de montage van deze band is. En dan ga ik nog even buitenom dat een band daar tegen hoort te kunnen als je een keer een stoeprand per ongeluk mee neemt tijdens het parkeren. Als je dat 2 keer per dag doet, 365 dagen per jaar is dat een ander verhaal natuurlijk maar dan zien je velgen er ook wel anders uit :+
Ik doe aannames net zoals jullie dat doen, voor hetzelfde geld is het wel een flinke klap geweest. Wat mij betreft erg toevallig dat precies bij deze bult schade op de (voor de rest schone lichtmetalen!) velg zit.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Ik denk dus dat er met 100km/u iets tegen het wiel aan is gekomen. Of ik ben ergens overheen gereden. Parkeren doe ik niet zo ruig. Maar wie weet heeft de vorige eigenaar er wel hard mee geparkeerd. Zó mooi is de auto ook niet meer van buiten te noemen :P

[ Voor 32% gewijzigd door Tjebakka op 22-09-2020 11:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThisGuy
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online

ThisGuy

Get mad, then get over it.

Hoi! Ik meld me ook alvast even. Ik kom overgewaaid van het grote Volkswagen topic omdat ik van de week een voorraad model Captur Intens 100 TCE heb besteld ter vervanging van mijn prachtige Golf van ellende mk 7. Ooit eerder een Clio (2004) gehad, nu een maatje groter en weinig poespas; een stevige captur. Foto volgt na levering begin november..

"Don't let the fear of losing be greater than the excitement of winning."

• Moxxii
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20-10-2024
Hoi allemaal, ik bezit sinds eind vorige maand een Renault Twingo 1.2 Ph2 uit 2012 en heb een paar simpele vraagjes wat betreft technische opvallendheden.

Dit zijn dingen die tijdens de proefrit niet naar voren zijn gekomen, en in de eerste paar weken ook niet aanwezig waren.

Sinds kort merk ik namelijk dat de auto steeds moeilijker aan lijkt te springen tijdens een koude start. Als de auto dan is gestart en ik zet de motor uit en start opnieuw, dan springt de auto vrijwel direct aan. Waar ik dan uit afleidt dat het in ieder geval niet de accu is. Verder loopt de auto zoals je van een Twingo kunt verwachten. Lichte vibraties bij stationair, maar bij rijden niks aan de hand.

Daarnaast is ook de overbrenging tussen de versnellingsbak en koppeling gaan klapperen op het moment dat de auto in zijn vrij staat, stationair draait en de koppeling niet ingetrapt is. Trap ik de koppeling in, dan verdwijnt het klapperen.

Een ander puntje, misschien gerelateerd aan het 2e puntje hierboven is dat ik vanaf ongeveer 50km/h een fluitend/gierend geluid krijg vanuit de aandrijving. Dit geluid wordt hoger naarmate de snelheid toeneemt, maar verdwijnt niet. Echter bij 100+ is het amper nog hoorbaar over de rijgeluiden. Trap ik de koppeling dan in, verdwijnt dit geluid ook.

Ik wil liever niet met de auto blijven staan, en denk dat mocht punt 1 echt een probleem zijn, ik dit wel snel opgelost wil hebben.

Probleem twee en drie weet ik niet in hoeverre deze dingen prioriteit hebben. Alleen dat als dit schades zijn, het flink geld zal gaan kosten. Versnellingsbakken en koppelingen zijn nou niet echt heel goedkoop.

Kan ik hiermee doorrijden of moet ik er een garage naar laten kijken? Zelf heb ik enige technische kennis, maar niet de durf en tools om dingen uit elkaar te gaan schroeven.

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
Moxxii schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:07:
Hoi allemaal, ik bezit sinds eind vorige maand een Renault Twingo 1.2 Ph2 uit 2012 en heb een paar simpele vraagjes wat betreft technische opvallendheden.

Dit zijn dingen die tijdens de proefrit niet naar voren zijn gekomen, en in de eerste paar weken ook niet aanwezig waren.

Sinds kort merk ik namelijk dat de auto steeds moeilijker aan lijkt te springen tijdens een koude start. Als de auto dan is gestart en ik zet de motor uit en start opnieuw, dan springt de auto vrijwel direct aan. Waar ik dan uit afleidt dat het in ieder geval niet de accu is. Verder loopt de auto zoals je van een Twingo kunt verwachten. Lichte vibraties bij stationair, maar bij rijden niks aan de hand.

Daarnaast is ook de overbrenging tussen de versnellingsbak en koppeling gaan klapperen op het moment dat de auto in zijn vrij staat, stationair draait en de koppeling niet ingetrapt is. Trap ik de koppeling in, dan verdwijnt het klapperen.

Een ander puntje, misschien gerelateerd aan het 2e puntje hierboven is dat ik vanaf ongeveer 50km/h een fluitend/gierend geluid krijg vanuit de aandrijving. Dit geluid wordt hoger naarmate de snelheid toeneemt, maar verdwijnt niet. Echter bij 100+ is het amper nog hoorbaar over de rijgeluiden. Trap ik de koppeling dan in, verdwijnt dit geluid ook.

Ik wil liever niet met de auto blijven staan, en denk dat mocht punt 1 echt een probleem zijn, ik dit wel snel opgelost wil hebben.

Probleem twee en drie weet ik niet in hoeverre deze dingen prioriteit hebben. Alleen dat als dit schades zijn, het flink geld zal gaan kosten. Versnellingsbakken en koppelingen zijn nou niet echt heel goedkoop.

Kan ik hiermee doorrijden of moet ik er een garage naar laten kijken? Zelf heb ik enige technische kennis, maar niet de durf en tools om dingen uit elkaar te gaan schroeven.
Terug gaan naar de garage waar je hem gehaald hebt. Klinkt als een versnellingsbak die herrie maakt

• PauseBreak
@melcon Vel Satis mag uit de TS. Deze is vandaag verkocht. Net als de Modus overigens. Er is een andere Renault voor teruggekomen. Morgen even foto’s schieten :)

Nee, merp!

• Moxxii
Mapro schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:38:
[...]

Terug gaan naar de garage waar je hem gehaald hebt. Klinkt als een versnellingsbak die herrie maakt
Denk je dat ze nog veel zullen doen nadat ik er in die tijd zo’n 2k km op heb gezet? Ook net weer balen dat het een garage is die op een uur rijden zit...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PauseBreak
@melcon deze kan in de TS.

Zowel Vel Satis als Modus zijn verkocht, dit is het compromis waar we op uitkwamen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0KHsE0Wl.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/al3G36gl.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZUhjGaFl.jpg

Specs:
Renault Mégane Estate 2.0 aut Privilège Luxe, 2010, 215k km.
Bijna full options, mist alleen het panoramadak. Verder leren bekleding, stoelverwarming, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, meedraaiende bi-xenon koplampen, alarm klasse 3, en uiteraard TomTom. Motor is de Renault-Nissan M4R met de Nissan Xtronic CVT erachter.

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@Moxxii Daar zou ik inderdaad mee teruggaan, dat is de bak en is non-conformiteit, ook zonder garantie hoort het opgelost te worden.

@PauseBreak Wat een fantastische mooie machine 8)

• PauseBreak
Nouuu @melcon, hij is nu vooral nog mooi van ver weg :+
Heb de binnenkant helemaal lekker schoongemaakt, buitenkant gaat binnenkort professioneel gedaan worden. Zeker de koplampen moeten even opgeknapt worden.

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@PauseBreak Niets wat een goede poetsbeurt niet kan oplossen dus :*) Dat splittertje staat ook erg goed.
Mijn Laguna heeft de koplampen bovenop ook wat verweerd, moet ik ook nog even mee bezig (heb de opknap set met alle schijven etc. al in huis, alleen nog even tijd vinden :+ )

[ Voor 62% gewijzigd door melcon op 24-09-2020 16:30 ]

• Mapro
Moxxii schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:48:
[...]

Denk je dat ze nog veel zullen doen nadat ik er in die tijd zo’n 2k km op heb gezet? Ook net weer balen dat het een garage is die op een uur rijden zit...
Heb je de auto gekocht zoals gezien en bereden of met garantie?

• Moxxii
@Mapro gekocht zoals gezien en gereden. Er was toen nog helemaal niks aan de hand wat problemen deed vermoeden. Hebben er toen uitgebreid mee gereden en ook van buiten geluisterd en bekeken. Dat is ook wel het bijzondere er aan.

Een euvel aan een versnellingsbak o.i.d. is vaak moeilijk te verhullen. En het is best aannemelijk dat een lager in 2000km opspeelt en daarvoor niet te merken was, lijkt mij.

• Mapro
Moxxii schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:30:
@Mapro gekocht zoals gezien en gereden. Er was toen nog helemaal niks aan de hand wat problemen deed vermoeden. Hebben er toen uitgebreid mee gereden en ook van buiten geluisterd en bekeken. Dat is ook wel het bijzondere er aan.

Een euvel aan een versnellingsbak o.i.d. is vaak moeilijk te verhullen. En het is best aannemelijk dat een lager in 2000km opspeelt en daarvoor niet te merken was, lijkt mij.
Dan zijn ze niets verplicht volgens mij.. kunt altijd bellen en misschien dat ze schappelijk zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Mapro schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:02:
[...]

Dan zijn ze niets verplicht volgens mij.. kunt altijd bellen en misschien dat ze schappelijk zijn
Ja dat is altijd lastig inschatten bij een occasion. Ik merkte het 'probleem' van de versleten aandrijfassen/homokineten ook pas nadat ik zo'n 1500km heb gereden. Volgende week ga ik langs en dan kijken ze er even naar. Ik heb er zelf voor gekozen om hem te kopen zonder Bovag-garantie, dus ik verwacht geen coulance maar ik hoop er wel een beetje op.

Bandje met de bobbel is inmiddels ook vervangen. Ik had een vergissing gemaakt en had de afspraak op 2 oktober staan in plaats van vandaag. Dat was gelukkig geen probleem :) Overigens was het geen schade op de velg maar viezigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-08 17:56
Reed gisteren met m'n Clio 3 ri huis, door de bocht: Alsof we een waterval voorbij reden :/

Bocht de andere kant op: Hetzelfde geluid...
"Nondeju, dat klopt niet..." dacht ik.

Vandaag gecontroleerd: Afvoer van de paravan aan beide kanten potdicht :F
Stond zoveel water in, dat m'n hele hand erin verdween. Ruitenwissers gemarkeerd en losgehaald, paravan losgehaald, afvoer eruit getrokken en schoongemaakt (zelfs eikeldopjes kwamen voorbij, zal de garage er eens op aanspreken waarom ze dat niet checken). Lappie er overheen en weer netjes :*)

Was ik tijdens het sleutelen, een dopje 10 kwijt geraakt (viel ergen het blok in, nergens meer te vinden |:( |:( ). Plastic afdek kap aan de onderzijde aan de voorkant losgehaald, geen dopje gevonden. Hoop dat ie maar geen schade maakt...

Maar tijdens het loeren ernaar, kwam ik iets verontrustend tegen ;(

Dit is mijn distributieriem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJ6JweOqVdiVaj1oFMOLqCRtfko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2iuJfh36Jdp783IMBztoIqDq.jpg?f=fotoalbum_large

Ga morgen gelijk de garage bellen, want lees in het onderboudsboekje dat ie gedaan is bij 64K in 2013 (Hij staat nu ergens op 136K ofzo). Kan me bijna niet voorstellen dat dat niet tussentijds nog een keer gedaan is (1 keer in de 5 jaar meen ik?) en kan nu niet bij de facturen komen...

Maar dit is niet ok toch? Als dat ding knapt, ben ik helemaal de sjaak ;w :r

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moxxii
@Dwazer zolang dat dopje niet in de motor zelf is gevallen zal het daar niet echt schade veroorzaken. Hooguit dat ie tijdens het rijden er uitvalt en je band of die van een ander kapot steekt. Zou je toch aanraden om even achter je bodemplaat te kijken.

Daarnaast is dit god zij dank niet je distributieriem, maar je multiriem.
Als dit je distributieriem was geweest, had je motor al niet meer gelopen.
Multiriem is ook zeker niet onbelangrijk, maar als die knapt is de schade waarschijnlijk klein. Met een riem in zo’n staat zou ik echter ook niet te lang wachten. Kan vervelend zijn als je er te laat achter komt en je accu plat is of je airco het niet meer doet.

Meestal drijft de multiriem je dynamo, airco pomp en wat andere zaken aan zoals stuurbekrachtiging (niet bij de meeste Renaults geloof ik).

Het is echter zeker een erg kwalijke zaak dat de garage dit niet heeft gezien of vermeldt. Toch maar eens kijken naar een andere garage zou ik zeggen.

Het verschil tussen een multiriem en distributieriem is te zien aan de ribbels die aan de binnenkant zitten van de riem. Een distributieriem heeft ze in de breedte zitten, een multiriem in de lengte. Daarnaast is een distributieriem altijd afgedekt achter een kap.

Ps: een multiriem is makkelijk zelf te vervangen met wat gereedschap, geduld, een klein beetje technische kennis en durf. Youtube heeft genoeg voorbeelden staan hoe het moet, en leg vooral voordat je begint goed vast hoe de oude riem zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• melcon
Dwazer schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:02:
Reed gisteren met m'n Clio 3 ri huis, door de bocht: Alsof we een waterval voorbij reden :/

Bocht de andere kant op: Hetzelfde geluid...
"Nondeju, dat klopt niet..." dacht ik.

Vandaag gecontroleerd: Afvoer van de paravan aan beide kanten potdicht :F
Stond zoveel water in, dat m'n hele hand erin verdween. Ruitenwissers gemarkeerd en losgehaald, paravan losgehaald, afvoer eruit getrokken en schoongemaakt (zelfs eikeldopjes kwamen voorbij, zal de garage er eens op aanspreken waarom ze dat niet checken). Lappie er overheen en weer netjes :*)

Was ik tijdens het sleutelen, een dopje 10 kwijt geraakt (viel ergen het blok in, nergens meer te vinden |:( |:( ). Plastic afdek kap aan de onderzijde aan de voorkant losgehaald, geen dopje gevonden. Hoop dat ie maar geen schade maakt...

Maar tijdens het loeren ernaar, kwam ik iets verontrustend tegen ;(

Dit is mijn distributieriem:
[Afbeelding]

Ga morgen gelijk de garage bellen, want lees in het onderboudsboekje dat ie gedaan is bij 64K in 2013 (Hij staat nu ergens op 136K ofzo). Kan me bijna niet voorstellen dat dat niet tussentijds nog een keer gedaan is (1 keer in de 5 jaar meen ik?) en kan nu niet bij de facturen komen...

Maar dit is niet ok toch? Als dat ding knapt, ben ik helemaal de sjaak ;w :r
Dat is een bekend euvel van een Clio 3, die moet je jaarlijks schoonmaken. Garages doen dat helaas niet uit zichzelf. Gevolgen kunnen zijn defecte ruitenwissermotor en defecte aanjager (van de kachel) motor.
Dat dopje zal verder geen schade maken, die ligt ergens op het subframe wie weet je kom je hem nog een keer op je oprit/parkeerplaats tegen.

Zo als Moxxii zegt, dat is gelukkig niet je d-riem maar je multiriem. In elk geval dynamo+airco loopt er op mee, afhankelijk van motor type ook de waterpomp. Stuurbekrachtiging is elektrisch bij de Clio 3 dus die loopt er niet op mee. Zou hem wel z.s.m. vervangen, als die knapt is er een kans dat die in het gaatje van de distributie kap verdwijnt en door de distributie riem wordt opgegeten met alle gevolgen van dien(!). Kans is heel klein maar je zou niet de eerste zijn ;)
Zelf vervangen is ook prima te doen maar zorg dan wel dat je ergens binnen kan sleutelen en van goed gereedschap voorzien bent.

Wanneer is de distributie zelf voor het laatst gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Even toevoegend aan de heren en/of dames en/of printers hierboven. Doorgaans worden distributieriem en multiriem gelijktijdig vervangen want je bent er toch bezig en alles ligt toch los. Ik zou dus zeker even kijken of het nodig of wenselijk is je distributieriem ook te vervangen. En neem dan gelijk je waterpomp ook mee.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
En als je een nokkenasversteller hebt laat deze dan ook gelijk vervangen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:22
Nou hier is de oude megane 2 toch overleden afgelopen vakantie.

Nu een "nieuwe" auto gekocht, een megane 3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ipm16GfBCzA-3f3LK6uVG2f1f6c=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcQRv5HI5Fw5NQPyxaHUvmWv.jpg?f=fotoalbum_medium

Er zit helaas geen bluetooth in het radio systeem maar ik kom er niet helemaal uit hoe ik dit het makkelijkste kan toevoegen.
Volgens mij heb ik het Radiosat Classic systeem met TomTom in mijn auto zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHKL3osJeglhyiyeeGq7FgDeGTQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dRDDxyKwiDFYkwtEL8eJhYUe.jpg?f=fotoalbum_medium

In de vorige auto had ik zelf een Yatour module besteld en ingebouwd en dat werkte perfect, maar helaas zijn er volgens mij geen modules die geschikt zijn voor mijn radio. Wat zou de makkelijkste manier zijn om bluetooth in de auto te krijgen? (liefst met behoud stuurwielbediening)

Ik lees ook dat er (op aliexpress) betaalbare android systemen te koop zijn als vervanging van de TomTom en radio, zijn hier mensen die daar ervaring mee hebben?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moxxii
melcon schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:08:
[...]

Dat is een bekend euvel van een Clio 3, die moet je jaarlijks schoonmaken. Garages doen dat helaas niet uit zichzelf. Gevolgen kunnen zijn defecte ruitenwissermotor en defecte aanjager (van de kachel) motor.
Dat dopje zal verder geen schade maken, die ligt ergens op het subframe wie weet je kom je hem nog een keer op je oprit/parkeerplaats tegen.

Zo als Moxxii zegt, dat is gelukkig niet je d-riem maar je multiriem. In elk geval dynamo+airco loopt er op mee, afhankelijk van motor type ook de waterpomp. Stuurbekrachtiging is elektrisch bij de Clio 3 dus die loopt er niet op mee. Zou hem wel z.s.m. vervangen, als die knapt is er een kans dat die in het gaatje van de distributie kap verdwijnt en door de distributie riem wordt opgegeten met alle gevolgen van dien(!). Kans is heel klein maar je zou niet de eerste zijn ;)
Zelf vervangen is ook prima te doen maar zorg dan wel dat je ergens binnen kan sleutelen en van goed gereedschap voorzien bent.
Kijk, iemand met net iets meer specifieke ervaring op dit gebied. Ik weet dat technisch mijn Twingo op het platform van de Clio 3 staat en voor een groot deel overeenkomt, motorisch weet ik verder niet wat er allemaal anders is, maar dat heb ik ook niet opgezocht.
Wanneer is de distributie zelf voor het laatst gedaan?
Volgens @Dwazer in 2013. Ik had er niet bij stilgestaan, maar dan is ie inderdaad behoorlijk over tijd. Al durf ik niet te zeggen dat een riem er na 8 jaar zo erg uit ziet.

Lijkt er eerder op dat deze riem nog nooit gedaan is.
De distri moet inderdaad iedere 6 jaar of 120d km op mijn Twingo. Als dit een 1.2 is zal er niet heel veel verschil in zitten.

Dus oei oei oei, dat gaat duur worden.

Nieuwe distributieriem + spanners
Nieuwe waterpomp
Nieuwe multiriem + spanners

Op zijn minst.
Ik denk dat je in dat geval beter de garage de boel kunt laten doen. Als ze toch bezig zijn.
De extra kosten zullen niet enorm zijn, maar je kunt altijd twee offertes aanvragen. Eentje met en eentje zonder multiriem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
Pindakaas schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:58:
Nou hier is de oude megane 2 toch overleden afgelopen vakantie.

Nu een "nieuwe" auto gekocht, een megane 3:
[Afbeelding]

Er zit helaas geen bluetooth in het radio systeem maar ik kom er niet helemaal uit hoe ik dit het makkelijkste kan toevoegen.
Volgens mij heb ik het Radiosat Classic systeem met TomTom in mijn auto zitten.

[Afbeelding]

In de vorige auto had ik zelf een Yatour module besteld en ingebouwd en dat werkte perfect, maar helaas zijn er volgens mij geen modules die geschikt zijn voor mijn radio. Wat zou de makkelijkste manier zijn om bluetooth in de auto te krijgen? (liefst met behoud stuurwielbediening)

Ik lees ook dat er (op aliexpress) betaalbare android systemen te koop zijn als vervanging van de TomTom en radio, zijn hier mensen die daar ervaring mee hebben?
@pretpik Heeft een megane 3 systeem in zijn Laguna gebouwd, moet goed werken :)

@Moxxii Inderdaad prijzig maar goedkoper dan 16 nieuwe kleppen en een motor revisie ;) gelukkig loopt een d-riem niet zo maar stuk, zeker tegenwoordig niet. Die 6jaar/120k is wat de fabrikant minimaal garandeert (vroeger was het 5jaar/100k). PSA heeft zelfs een tijdje 240k aangegeven als interval, daar zijn ze dan wel van terug gekomen.

[ Voor 7% gewijzigd door melcon op 28-09-2020 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:00
Pindakaas schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:58:

Stuur me even een PB met foto's van de aansluiting van je bestaande radio. Ik heb inderdaad een (goed) werkend systeem in m'n Laguna gebouwd van Ali Express.

Waarschijnlijk heeft niet veel voeten in de aarde. :)

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:31
melcon schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:08:
[...]

[..]
[..]
@Dwazer En toch zou ik even op zoek gaan naar dat dopje.. voor je het weet vliegt ie ineens op de snelweg onder je auto vandaan met alle gevolgen van dien. Dan zou ik toch niet graag achter je rijden. :X

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@DonJunior Final Destination gekeken? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:31