Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:14
Ik wil graag de overstap maken naar een hot hatch. Momenteel rij ik met een BMW E90 318d (2011) met 143pk, maar deze is nogal zwaar (1500 kg), niet bepaald snel... en eerder een leuke comfort cruiser. Ik snak maw naar iets sportiever / vinniger.

Uiteraard kom je dan nogal snel bij het Renault Sport gamma terecht (amongst others). Enerzijds de Clio RS, anderzijds de Mégane RS. Daarbij richt ik mijn pijlen dan vooral op de tweedehandsmarkt. Als ik het goed heb komen dan vooral volgende versies in aanmerking:
  • Clio RS IV 200 EDC (facelift gekregen in '16)
  • Clio RS IV 220 Trophy (harder onderstel, iets meer PK)
Over de versnellingsbak van de pre-facelift Clio RS lees ik weinig positieve zaken. Lijkt me dan beter om op een gefacelift exemplaar te mikken?

Wat de Mégane betreft -waarvan de Mégane IV RS net is voorgesteld, maar ver boven mijn budget ligt-.. blijkbaar zijn er nogal wat versies:
  • Mégane III RS 250 (2010)
  • Mégane III RS Trophy (2011)
  • Mégane III RS 265 (2012)
  • Mégane III RS RS 275 Trophy (2014)
Een Mégane IV GT line lijkt mij trouwens ook nog wel interessant. Minder PK's, maar het interieur van de vorige generatie is nogal snel oudbollig als je dit vergelijkt met een IV.

Zeer veel keuze dus, is er iemand die één van bovenstaande modellen (gehad) heeft? Zijn er bepaalde modellen waar ik beter van weg blijf, of bepaalde must have opties? De wagen is trouwens een daily driver, dus misschien zijn de Trophy versies al net iets te hardcore voor dagelijks gebruik.

Alvast bedankt! :)

[ Voor 5% gewijzigd door SanderH_ op 17-02-2018 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Iemand hier ondertussen z'n nieuwe Megane met 1.5dci al laten chippen? Zo ja : hoe bevalt dat?
SanderH_ schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 15:20:

Zeer veel keuze dus, is er iemand die één van bovenstaande modellen (gehad) heeft? Zijn er bepaalde modellen waar ik beter van weg blijf, of bepaalde must have opties? De wagen is trouwens een daily driver, dus misschien zijn de Trophy versies al net iets te hardcore voor dagelijks gebruik.

Ik rijd al bijna een jaar een IV GT-Line EDC. Fijne auto hoor :) Je kan hem altijd nog laten chippen om het wat feller te krijgen, want zo fel als een echte GT is ie natuurlijk niet!

[ Voor 76% gewijzigd door DennusB op 17-02-2018 15:53 ]

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-05 11:45
Aggressor schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 12:25:
op welke merk banden worden de Meganes tegenwoordig geleverd?
Ik heb mijn auto 2e hands gekocht.. bijna 30k.

En hier zitten cotis EcoContact 5 onder....
of kan je eventueel kiezen welke banden bij nieuwe aflevering van je auto?
want de meeste hebben volgens mij Michelin

-edit-

En welke snelheidsindex heb ik nodig?
Ik kwam nu ook Michellin Primacy HP3 tegen ... alleen deze hebben snelheidsindex H

Michelin Primacy 3 205/50 R17 93 H X LFSL

Is H wel goed genoeg? origineel zit er volgens mij V onder....
of dan worden het Y banden. (zoals Goodyear of Vredestein)

Heeft dit nog nadelige gevolgen? misschien dat Y stugger is ofso?
Gaat om een 1.6 130pk

-edit-

In het boekje kan ik hier ook niks over vinden... alleen meer in de trend van "vraag een bandenexpert"
Zelf rij ik aardig wat kilometers, maar ik rij sinds kort op rotalla. Moet eerlijk zeggen dat deze band niet onder doet aan de “reguliere” merken. Prijs verschil is fors en kan nog niks zeggen over slijtage. Maar goed, jij zult denk ik zieken naar andere merken ivm afleveren.

[ Voor 4% gewijzigd door grote_oever op 17-02-2018 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:17
grote_oever schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 16:01:
[...]

Zelf rij ik aardig wat kilometers, maar ik rij sinds kort op rotalla. Moet eerlijk zeggen dat deze band niet onder doet aan de “reguliere” merken. Prijs verschil is fors en kan nog niks zeggen over slijtage. Maar goed, jij zult denk ik zieken naar andere merken ivm afleveren.
ja klopt.. liever een wat bekender merk
maar jij hebt ook geen antwoord op mijn vraag denk ik? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-05 11:45
Aggressor schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 16:12:
[...]

ja klopt.. liever een wat bekender merk
maar jij hebt ook geen antwoord op mijn vraag denk ik? :P
Ligt er natuurlijk aan waar je hem koopt. Zelf had ik in begin Michelin eronder liggen en kreeg ik deze bij afleveren. Mijn schoonvader heeft de auto in onderhoud, maar is tegen Michelin. Dus uiteindelijk heb ik er hancooks eronder gelegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-05 19:58

Martinspire

Awesomeness

Ik wil graag de overstap maken naar een hot hatch. Momenteel rij ik met een BMW E90 318d (2011) met 143pk, maar deze is nogal zwaar (1500 kg), niet bepaald snel... en eerder een leuke comfort cruiser. Ik snak maw naar iets sportiever / vinniger.

Uiteraard kom je dan nogal snel bij het Renault Sport gamma terecht (amongst others). Enerzijds de Clio RS, anderzijds de Mégane RS. Daarbij richt ik mijn pijlen dan vooral op de tweedehandsmarkt. Als ik het goed heb komen dan vooral volgende versies in aanmerking:
  • Clio RS IV 200 EDC (facelift gekregen in '16)
  • Clio RS IV 220 Trophy (harder onderstel, iets meer PK)
Over de versnellingsbak van de pre-facelift Clio RS lees ik weinig positieve zaken. Lijkt me dan beter om op een gefacelift exemplaar te mikken?

Wat de Mégane betreft -waarvan de Mégane IV RS net is voorgesteld, maar ver boven mijn budget ligt-.. blijkbaar zijn er nogal wat versies:
  • Mégane III RS 250 (2010)
  • Mégane III RS Trophy (2011)
  • Mégane III RS 265 (2012)
  • Mégane III RS RS 275 Trophy (2014)
Een Mégane IV GT line lijkt mij trouwens ook nog wel interessant. Minder PK's, maar het interieur van de vorige generatie is nogal snel oudbollig als je dit vergelijkt met een IV.

De GT en GT-Line zijn 2 verschillende types. De GT heeft 205 pk, de GT-Line max 130. De GT heeft nog meer foefjes die ook op de RS zitten trouwens (meesturende achterwielen, sportievere vering, etc). Verschil met de RS is dan niet zo groot meer. En qua interieur is ie moderner en met mooiere materialen dan de Clio heeft (ook de 4 RS). Je krijgt imo meer waar voor je geld met een Mégane GT dan een Clio RS en hij is ook wel vlot genoeg. Tenminste, het verschil met 143 naar 205 merk je heus wel.

Had zelf de versie met 18 inch velgen en Continental ContiSport trouwens. Prima zomerband. Qua winterband moet ik even kijken of ik misschien niet zelf wat wil aanschaffen, want wat ik nu heb is gewoon echt niet top (leasemaatschappij en dealer hebben er flutbanden op zitten die vooral met nat wegdek zwaar teleur stellen)

Martinspire - PC, PS4, X1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor

-edit-

Ik kwam nu ook Michellin Primacy HP3 tegen ... alleen deze hebben snelheidsindex H

Gaat om een 1.6 130pk

-edit-

In het boekje kan ik hier ook niks over vinden... alleen meer in de trend van "vraag een bandenexpert"
en nog een aanvulling hierop:

Is het makkelijk om de sensoren over te plaatsen naar een andere velg?
of heb je dan kans dat er een sensor of een rubber kapot gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-04 17:23

Wat is er niet duidelijk aan?

https://www.tirendo.be/draagvermogen-en-snelheidsindex

Zolang je niet vaak 210 km/u doet is H voldoende, mogelijk kan Y wel iets langer mee.

Volgens mij is ook de laadindex 630kg per as op de Mégane 4 estate en volstaat 92, zo zijn de 18" bandjes toch.
Een 17" band met 92 laadindex ga je wel beperkt vinden. 93 (XL dus) komt vaker voor.

Sensoren overzetten trek je ze garantie vroeg of laat kapot, prijs van tpms sensoren is heus niet hoog (4x30 euro). Is trouwens plug&play (uh drive :P )
Priyantha Bleeker schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 19:06:
@melcon en/of @adinsx jullie zitten meestal lekker dicht op het vuur ;)
Ik ben heel erg sterk aan het overwegen om een Mégane Estate Série Signature Exclusiv te laten bestellen met de TCe 130 motor, maar ik hoor en lees overal verhalen over het nare schokken van de motor.
Misschien motor afhankelijk maar ik heb daar nog nooit last van gehad (ook niet pre-tuning, al is post-tuning 150pk/279nm het wel een leuker motortje).

Het is natuurlijk een downsized benzineblokje met een turbo. Mensen die een normale geaspireerde 2 liter benzinemotor of een diesel gewoon zijn moeten beseffen dat het 1.2 blokje niet gemaakt is om op 1000 tpm geen gas te geven. Een nadeel aan die 1.2 vind ik de turbolag, maar of dat bij die 1.3 allemaal verdwenen is betwijfel ik sterk. Een ander nadeel is dat ik met mijn rijstijl wel aan 8.5l/100km kom wat ver van de brochure-waarden ligt (zoals bij elk merk wel).

Wat je allemaal op somt zijn wel grote verschillen tussen.
Een Trophy is geen auto die geschikt is als daily driver, een GT-line is gewoon een standaard mégane met een andere bumper.
Als het sportief moet wezen ga voor de GT 205pk.

Ik las ergens dat er op termijn ook een 1.3 tce 160pk zou komen. In andere landen is de tce165 toch al beschikbaar uitsluitend als EDC.

[ Voor 65% gewijzigd door anessie op 18-02-2018 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Weet iemand hoe Megane IV sensoren precies werken?
Ik heb een setje originele gt-line velgen + sensoren erin gekocht.

Als ik ze onder de auto monteer, moeten de sensoren dan ook nog ingeleerd worden?
Of gebeurd zoiets automatisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-04 17:23
http://nl.e-guide.renault.com/nld/R-LINK2/BANDENSPANNING

Meer dan reset was hier niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-05 00:04

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Megane met 1.3 motoren in lijstje
Op deze URL: http://bandeninactie.nl/pages/nieuw/Home#/rims
Een website van Bochane, staat de Megane 1.3 vermeld met 103KW en 120KW, dit is een selector voor banden+velgen :)

Dat die motoren eraan komen was natuurlijk al wel bekend ;) maar ze staan dus ook al in de systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-05 13:56

-edit-

Gaat om een 1.6 130pk

-edit-

Snelheidsindex zegt inderdaad iets over de samenstelling v/d banden. Een Y band rijdt anders dan een H band ook al is het hetzelfde type van het zelfde merk. Niet dat de verschillen enorm groot zijn maar wel merkbaar, de Y band is een stuk stugger omdat deze ook bij 300 rond moet blijven. Voor een H band geld dat uiteraard niet (daarom mag je er ook geen 300 mee rijden). Met een 1.6 130 pk zul je niet vaak boven de 210 rijden dus een H band zal zeer zeker voldoen.

@SanderH_ Fijne auto's die E90's maar inderdaad niet super sportief. Een Clio 4 R.S. / Megane III R.S. / Megane IV G.T. zal je in alle gevallen dan niet tegen vallen. Het is maar net wat je zoekt en wat je acceptabel vind voor dagelijks gebruik.

[] Voor de clio IV geld dat ze echt enorm betrouwbaar zijn en eigenlijk geen echte aandachtspunten hebben, vroege exemplaren kunnen last hebben van wind geruis.
Dat is eenvoudig op te lossen, oorzaak is de afdichting van het mini stijltje van het eerste kleine raampje op de voor deuren.
Fase 2 rubbers plaatsen is de beste oplossing maar gebruik van een (zwarte) tochtstrip achter de afdek strip van het stijltje werkt ook goed en is niet zichtbaar.

Zijn wel wat terugroep acties geweest, brandstof leiding die te dicht langs de airco loopt, remschijven van vroege exemplaren waren kwalitatief zo goed als een pannenkoek maar lijkt me sterk dat die nog in omloop zijn (vervangings schijven gaan wel lang mee). Op een heel beperkt aantal auto's is er wat met de achterbank waarvoor een balkje geplaatst moet worden onder de achterbank (kun je wel zien op rdw.nl middels kenteken of er terugroep actie van toepassing is en uitgevoerd is).

Voor de rest standaard onderhoud en gaat er eigenlijk niets stuk aan de Clio IV. Fase 1 verlichting is niet geweldig, Fase 2 full led verlichting is dan weer fantastisch. Dus indien het budget het toe laat ga voor een fase 2. Ander dingen om op te letten zjin wil je R-Link of MediaNAV? Laatste is echt heel basic maar doet wat het moet doen. Met R-Link heb je alle fratsen erbij incl. R.S. monitor. Geen van allen mechanisch sper, Trophy heeft +20 pk en beter onderstel als de gewone.

De EDC bakken zijn oké maar het kan sneller, die van de Trophy is wel af-fabriek goed. De EDC bakken zijn bij een tuner te reprogrammeren zodat ze wel naar tevredenheid hun werk doen. Ik vond ze persoonlijk snel genoeg maar het kan sneller.

Laatste dingetje, ze zijn diefstal gevoelig dus zorg voor een goed anti-diefstal systeem (dat kan ook iets heel eenvoudigs zijn als een verborgen knop om de brandstof pomp te onderbreken).

[] Voor de megane 3 R.S.:
- Fusee kogels revo-knuckle fusee (Renault vervangt het gehele fusee in geval speling --> prijzig. Alternatief is de kogels vervangen maar vergt creativeit en verkrijgbaarheid juiste kogels)
- Door condensatie van vocht in de deuren sneuvelt er nog wel eens elektromotor of bedienings knop van de elek. ramen (sporadisch maar het komt voor)
- Lekkage kofferbak (via 3e remlicht of via kunststof kuip kofferruimte)
- Wangen v/d recaros willen nog wel eens slijtage plekken vertonen
- Distributieriem moet elke 120K/6jaar maar zou 5 jaar aan houden
- nokkenas versteller moet mee vervangen worden met distributie(!) check dit in de historie, deze gaan nog wel eens stuk en dan kun je gelijk de rest ook vervangen, dus altijd mee
nemen met distributie wissel (de 2 R.S. had dit niet vanwege geen vvt)
- remklauwen willen wel eens vast gaan zitten maar dit is een kwestie van goed onderhoud (jaarlijks reinigen v/d gehele klauw en smeren van de geleiders).

Voor de rest zitten ze best goed in elkaar en waar je nog meer op kan letten:
- koppeling is over bemeten en kan heel veel hebben (vergaande tuning tot minstens 600 Nm dus geen probleem).
- zoek er 1 met sper differentieel (is eigenlijk een must)
- remmen gaan lang mee (dusdanig groot dat warmte ontwikkeling en afvoer goed is en ze dus niet snel slijten)
- radio's zijn niet van deze tijd, iets om rekening mee te houden en ook veel verschillen in wat er wel/niet op zit
- R.S. Monitor of navigatie of geen van beiden?
- Banden slijten natuurlijk een stuk sneller, dus goed opletten hoeveel profiel nog aanwezig is
- Uiteraard bestaat de kans dat de auto goed gebruikt is waar die voor bedoeld is, circuit gebruik is geen bezwaar zo lang het onderhoud goed gedaan is. Auto moet dus goed schakelen, koppelen en remmen zonder scheef te trekken
- onderhoudshistorie bij voorkeur uiteraard aanwezig van begin tot heden
- Navigatie met de huidige telefonie mogelijkheden van smartphones zou ik niet erg belangrijk vinden. RS monitor V1 is dan een leuke goodie.
- Auto's vanaf 2014 hebben de mogelijkheid op R-Link1, dit is grafischer wel een stuk netter dan het normale TomTom systeem. Met RS monitor V2 heb je er een mooie extra bij.
- de standaard stoelen hebben lendesteul verstelling en stapt makkelijker in/uit en zitten ook goed
- Loop alle versnellingen goed door, ook onder vollast, zijn enkele gevallen van bekend dat de 5 en 6 dan stroever gaan.
- 18'' inch of 19'' maakt voor de rijbeleving een groot verschil, zeker in combinatie met cup onderstel is 19'' best hard.
- Als ze gechipt zijn let dan even op waar dat gebeurt is (je wil geen chip van iets als zip tuning, tenzij je van pingelen houdt).
- Auto's met katvervanger moet de originele kat er het liefste bij zijn (in principe geen apk afkeur indien afwezig mits geen foutcodes opgeslagen). Maar je kan er een WOK melding op
krijgen bij een fuik / algemene controle.
- auto's die verder dan 35 mm verlaagd zijn hebben aandrijfas verbreders nodig om te voorkomen dat de aandrijfassen stuk gaan
- bedenk voor je zelf of je een niet gemodificeerde auto wil of dat een auto z'n modificaties mag hebben

Megane I.V. GT:
- vierwiel besturing is echt fijn, in het begin even wennen maar het stuurt ongelooflijk goed als je het eenmaal gewend bent
- zelfde motor als in de clio IV R.S., doet z'n werk erg goed
- de 7 traps EDC, past goed bij deze auto en is ook goed bij de les
- R-Link 2, zoek het topic maar eens door ;) het werkt in principe goed maar heeft wel z'n dingetjes en updaten kan lastig zijn (alleen de modellen na april/mei 2017 hebben android auto/apple car play)
- stoelen zijn ook goed, bieden voldoende steun en op langere trips stap je uitgerust uit bij wijze van
- vast nog wel mensen die hier wat aanvullingen op hebben ;)

Voor de rest, ik zou ze allemaal gaan proef rijden, ze rijden allemaal anders en zijn allemaal goed in waar ze voor gemaakt zijn. De megane 3 R.S. is by far de beste als het op sturen en rijbeleving aan komt. Maar kan wat minder zijn voor dagelijks gebruik. De Clio IV R.S. combineert goed sturen met goed dagelijks gebruik, dat geld ook voor de trophy uitvoering. De clio maakt gebruik van schokdempers met hydraulische bump stops (zo als gebruikt in rally auto's), daardoor comfortabel en toch strak tegelijk. De Megane IV GT gaat weer meer een stapje richting comfort t.o.v. de clio/megane3 maar met genoeg sportieve inborst om lekker te kunnen sturen.

Bedenk ook, kwa afwerking krijg je niet het niveau zo als je dat gewent bent bij BMW, maar dat zie je ook terug in de prijs. Je krijgt wel een beter sturende auto 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-05 09:25
Qua revo-knuckle fusee kun je via bijvoorbeeld de Renault-tuning club wel in contact komen met Tutuur. Die heeft ruilhandel in die fusee's. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:07
Ik denk ook dat het handig is om het lijstje iets te verkleinen. Dus wat voor soort auto wil je rijden? Een Clio RS is een ander soort auto dan een Mégane RS. Dat zit hem in de basis van de auto al.

Dus wat is belangrijker. Echt puur rijplezier of wil je ook wat meer luxe en comfort om je heen hebben? Ik zou aanraden om eerst even een proefrit te maken met beide modellen. Gewoon de RS die dichtbij staat en daarna bedenken wat de prioriteit heeft.

Zeker wanneer het een dagelijkse auto is kan ik me voorstellen dat je iets minder hardcore op den duur meer gaat waarderen dan het hele pure.

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:05
@melcon

Kan ik het 3e remlicht van de Clio er gewoon uitwippen, of zit hij ergens anders ook nog vast? Heb het net geprobeerd, maar hij kwam nog niet echt los.

Nvm, is gelukt, altijd iets meer kracht zetten dan je denkt dat nodig is en de clipjes losmaken hielp ook wel :+

Gelukkig was alleen het lampje defect, wat minder gelukkig is dat dat specifieke lampje nergens te krijgen is in Groningen. Morgen de Brezan maar eens proberen.

[ Voor 45% gewijzigd door Knul op 18-02-2018 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SanderH_
Kudo's voor de zeer uitgebreide reply _/-\o_

Alles is nieuw voor mij wat Renault betreft, maar ik leer met iedere zoekopdracht een beetje bij :9
Wat de Mégane betreft: alles voor 2014 valt af gezien de toch wel ingrijpende facelift. De neus ziet er toch echt wel stukken beter uit. Wat voor mij de must-have opties zijn moet ik nog ééns uitzoeken, maar R-link lijkt mij er inderdaad wel 1 van. Het befaamde cup chassis is blijkbaar ook interessant te noemen.

Prijzen van de Mégane IV GT (niet GT line :+) liggen op de tweedehandsmarkt momenteel nog vrij hoog. Hij is uiteraard ook iets zwaarder dan een Clio en heeft bijgevolg het hoogste aantal kg/pk van de drie. Ga ik toch voor moeten passen vrees ik... ook al zijn er enkele zaken die in het voordeel van de GT speelden, vooral qua looks dan.

Wat de Clio betreft. Moet ik de Trophy versie als de verbeterde versie zien van de 200 EDC, en zover mogelijk wegblijven van die laatstgenoemde? De clio heeft in het algemeen blijkbaar een facelift in 2016 gekregen als ik het goed heb, dus alles met bouwjaar < 2016 ga ik ook uitfilteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
SanderH_ schreef op zondag 18 februari 2018 @ 19:43:
[...]

Wat de Clio betreft. Moet ik de Trophy versie als de verbeterde versie zien van de 200 EDC, en zover mogelijk wegblijven van die laatstgenoemde? De clio heeft in het algemeen blijkbaar een facelift in 2016 gekregen als ik het goed heb, dus alles met bouwjaar < 2016 ga ik ook uitfilteren.
De Clio IV moest op boksen tegen de (bijna briljante) Clio III RS. Die laatste was echt een hardcore straat racer. Dus toen de Clio IV uitkwam waren veel mensen teleurgesteld over het rijgedrag en het missen van het 'echte' RS gevoel. 4 deurs, geen handbak, een motor die wat tam was, allemaal vergeleken met de Clio III RS.

Om daar antwoord op te geven kwam Renault al snel met de trophy, vooral de bak schakelde sneller, en er werd nog wat extra vermogen uit het blokje gehaald. Men kon niet verder gaan qua vermogen want dan zou het een te grote concurrent worden voor de Megane RS. Peugeot bevoorbeeld laat zien dat 1.6l slag volume ook veel vermogen kan leveren. Dus is het een verbeterde versie? De trophy is net dat stapje meer naar hardcore, maar zo goed als de Clio III zal het niet worden.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
De trophy is ook echt merkbaar harder dan een "gewone" Clio RS. Bovendien kan je het schakelgedrag van de EDC bak laten aanpassen bij tuners.
Als de keuze valt op een Clio raad ik je aan om met beide versies te gaan rijden want of je kunt leven met het onderstel van de Trophy of niet is heel persoonlijk.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-05 14:40
Het wel/niet dagelijks kunnen rijden in de betreffende auto's is ook wel een beetje persoonlijke voorkeur. Zelf heb ik meer dan 40k km in een Clio III RS gereden(zonder cup onderstel) en inmiddels ook alweer meer dan 40k km in een Megane III RS(incl cup onderstel, andere veren, nogal stijf.. wel 18") en dat is goed te doen voor mijn woon-werk verkeer maar ik kan mij goed voorstellen dat er mensen zijn die dat minder van gediend zijn omdat het toch te veel van het goede is. Kwestie van testrijden.

Aangezien je van een BMW afkomt.. ik zou je willen aanraden eerst een Clio IV RS te gaan rijden(trophy of niet), voor mij had een Clio IV RS te weinig beleving na een Clio III RS maar het bied wel een stuk meer comfort ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@SanderH_ Een trophy uitvoering is bij Renault Sport een wat meer hardcore uitvoering van de gewone versie. Dat kan een extreme variant zijn (zo als de megane 3 R.S. 275 Trophy.R) maar ook wat minder extreem zo als bij de Clio 220 Trophy. In het geval v/d Clio een wat beter afgestemd onderstel, motorisch wat aanpassingen richting 220 pk (dat is niet alleen software, ze kunnen ook verder gechipt worden als de 200 EDC) en betere software op de EDC zodat deze sneller schakelt. De EDC v/d Trophy is hetzelfde als in de "gewone", dus wat PauseBreak zegt, een tuner kan de EDC aanpassen zo dat deze hetzelfde schakelt als de Trophy.

Voor de rest is de Clio echt gebouwd voor dagelijks gebruik en om goed te verkopen, dus zo hardcode als - net wat Derby zegt - de legendarische Clio 3 R.S. wordt het niet maar je kan er wel serieus lekker mee sturen. Ze hebben ook echt wel hun best gedaan om er wat moois van te maken: goede stoelen, de titanium schakel flippers komen rechtstreek uit Nissan GT-R om maar wat te noemen, launch control is ook geinig, onderstel is ook gewoon goed en kwa bochtsnelheid doet het niet onder voor een Clio 3 R.S.. Uit een Clio 3 R.S. kun je wel meer voldoening halen omdat je er echt voor moet werken om daar serieus hard mee te gaan (geen turbo motor die overal koppel heeft). Staat tegenover dat je met de Clio 3 ook een hele goede stuurman moet zijn wil je er wat mee kunnen, bij de Clio IV kan iedereen die aardig kan sturen er ook goed hard mee.

Zo als la_fusion aangeeft, met een megane III met Cup onderstel kun je ook prima dagelijks rijden, zo lang je niet in België woont :+ ;)

In elk geval slim om voor de fase 2s (facelift) te gaan kijken, die zijn bij Renault meestal stukken beter als de fase 1 (pre-facelift). Bij de Megane wil dat uiteraard niet.

Voor alle 3 de auto's geld dat ze goed te tunen zijn maar de Megane heeft het meeste potentie. Megane gaat zonder hardwarematige aanpassingen naar +/- 310 pk. De 1.6 Turbo's gaan naar ongeveer 240 pk (de Trophy 250-260). Veel verder moet je ook niet gaan met de 1.6 i.c.m. de EDC, die zit rond 260 pk (en dan vooral het daarbij behorende koppel) aan z'n maximum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalZero
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:42
FatalZero schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 06:50:
[...]

TLDR: Geklooi en getreuzel bij Renault, meer dan een maand mijn Talisman (van bijna 50k euro) kwijt te zijn erachter komen dat de garage het nog steeds niet heeft gemaakt...
Een nieuwe ontwikkeling. Vorige week vrijdag heeft Renault zelf een second opinion op de versnellingsbak gedaan.

Conclusie: versnellingsbak ‘mogelijk’ defect (na 45.000km, bizar snel). Er komt een nieuwe versnellingsbak in, blijkbaar is er nu een nieuwe versie ten opzichte van productiedatum december 2016.

Als het goed is word de bak a.s. vrijdag geleverd en zal mijn auto ergens midden volgende week wel gerepareerd moeten zijn...

Nou hopen dat alle punten echt opgelost zijn. Ik ben er echt zo klaar mee. Ik heb ook niet de illusie dat mijn auto hiermee weer probleemvrij is...

Opper-prutser

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adinsx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:13
Als je een echte hothatch wil dan zou ik de III RS hoog aan je lijstje zetten. Bedenk wel even dat die altijd een coupé zijn. In tegenstelling tot de Clio RS en Megane IV GT. Beide vijfdeurs.

Ik heb nu een IV Estate GT205 en dat rijdt heerlijk hoor. De IV GTline laten staan. Dat onderstel is niet sportief zoals bij de III wel was (GTline had nagenoeg het GT onderstel).

Dus tja, ik zou een III RS zoeken mits je niet 5 deurs nodig hebt en de ruimte.
Ik heb jaren een II R26 gereden. Cup-onderstel, 18" en ik vond het prima te doen. Anderen stevig zat.
Daarna een III GTline op 18" en die was iets minder stevig maar stuurde wel verdomd goed.

Nu de IV GT, onderstel is fantastisch zeker ook door de vierwielsturing. Demping is minder straf, dus iets comfortabeler om kilometers te maken, maar je gaat ongemerkt hard. De automaat is daarbij een prettige metgezel ;)

Bindend advies; zoek de III RS met mechanisch sper, cuponderstel en op 18" in het prachtige Jaune Sirius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
FatalZero schreef op maandag 19 februari 2018 @ 21:47:
[...]

Een nieuwe ontwikkeling. Vorige week vrijdag heeft Renault zelf een second opinion op de versnellingsbak gedaan.

Conclusie: versnellingsbak mogelijk defect (na 45.000km, bizar snel). Er komt een nieuwe versnellingsbak in, blijkbaar is er nu een nieuwe versie ten opzichte van productiedatum december 2016.

Als het goed is word de bak a.s. vrijdag geleverd en zal mijn auto ergens midden volgende week wel gerepareerd moeten zijn...

Nou hopen dat alle punten echt opgelost zijn. Ik ben er echt zo klaar mee. Ik heb ook niet de illusie dat mijn auto hiermee weer probleemvrij is...
Fixed that for you ;) die second opinion hadden ze meteen moeten doen. In elk geval goed nieuws dat ze er een nieuwe bak in gaan knopen en eindelijk een beetje probleem oplossend bezig gaan i.p.v. de boot af te houden. Als de bak vrijdag geleverd wordt zou ik als dealer zorgen dat deze er maandag, uiterlijk dinsdag in ligt (dan plan je maar een monteur op de zaterdag in om hem in te bouwen). Je hebt als klant lang genoeg mogen wachten. En het is niet dat een EDC bakje wisselen in een Talisman zo veel werk is, het kan zelfs zonder de motor er uit te halen als je de beschikking hebt over een brug. Dat hebben ze als het goed is... :+ :P

Gisteren ff paar keer de clio 4 0-100 gedaan met Torque (gebruikt de snelheids meting v/d auto, en dan voor correctie, dus klokt af op 104 op de teller), en dat ging nog best snel op winterbanden. Op zomerbanden komt die wel onder de 10, op winterbanden wielspin in 1 en 2 :P
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/x_RVbHPNVjgfacj9PTmgJnCTEtc8UyOkdoPRHSc2nqLuK8B0TWFbyAXsGOd5b2Xdhra-rJJDkDwFb9phE-nqc2kXppZcTac7U62fQEJzJekHViqC8H1SyT19UHRKAfcz5VU7xNH4Uj0=w540-h959-no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tormbo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-03 21:35

Tormbo

Father, Gamer, Teacher

Nou, het heeft niet lang mogen duren. Afgelopen zaterdag de Megane laten afslepen naar de dealer. Turbo in de storing. Gelukkig onder garantie, maar niet een prettig begin.

PC: I7-4790, MSI GTX 1070 Gaming X 8G, 16GB HyperX Blu, Crucial BX100, Logitech G710+, Logitech G300s, Logitech Attack 3, Logitech F310, Logitech G430 Consoles: NES, SNES, N64, GameCube, WiiU, Gameboy, GBA, DSi XL, PS2, Xbox 360, Atari 2600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-03 08:07
Ik heb afgelopen weekend een tweedehands Renault Megane 3 grandtour 1.5 dci 110pk gekocht via een particulier.

De wagen heeft net geen 85 000 km en hij rijdt goed. Alleen merk ik bij het optrekken in de lagere versnellingen een soort ratelend geluid dat je enkel hoort tussen 1400 en 2800 toeren. Het geluid is er enkel als je optrekt en iets meer gas geeft (geen plankgas, gewoon goed optrekken). Bij rustig optrekken hoor je het geluid niet. Het lijkt ook erger bij een koude motor als bij een warme.

Ik heb ook eens getest in neutraal maar dan hoor je het geluid niet. Enkel onder belasting hoor je het.

Het geluid kan ik het beste omschrijven als diesel geratel.

De wagen heeft zijn onderhoudsbeurten gehad zoals aangegeven door Renault. Ik heb het oliepeil gecontroleerd en dat was nog in orde.

Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn? Op google vind je allerlei verschillende problemen maar niks dat hier het beste met overeen komt.

Edit, ik zal vanavond eens proberen om een filmpje te maken waar het geluid hoorbaar is.

[ Voor 4% gewijzigd door glennvho op 20-02-2018 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tormbo

Tormbo

Father, Gamer, Teacher

glennvho schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:56:
Ik heb afgelopen weekend een tweedehands Renault Megane 3 grandtour 1.5 dci 110pk gekocht via een particulier.

De wagen heeft net geen 85 000 km en hij rijdt goed. Alleen merk ik bij het optrekken in de lagere versnellingen een soort ratelend geluid dat je enkel hoort tussen 1400 en 2800 toeren. Het geluid is er enkel als je optrekt en iets meer gas geeft (geen plankgas, gewoon goed optrekken). Bij rustig optrekken hoor je het geluid niet. Het lijkt ook erger bij een koude motor als bij een warme.

Ik heb ook eens getest in neutraal maar dan hoor je het geluid niet. Enkel onder belasting hoor je het.

Het geluid kan ik het beste omschrijven als diesel geratel.

De wagen heeft zijn onderhoudsbeurten gehad zoals aangegeven door Renault. Ik heb het oliepeil gecontroleerd en dat was nog in orde.

Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn? Op google vind je allerlei verschillende problemen maar niks dat hier het beste met overeen komt.

Edit, ik zal vanavond eens proberen om een filmpje te maken waar het geluid hoorbaar is.
Had/heeft die van mij inderdaad ook, een 2012 1.5 dCI. Expliciet verzocht om daar naar te kijken voor aankoop, ze konden naar eigen zeggen niets vinden. Deze auto staat dus nu, na twee weken al bij de garage vanwege storing in de turbo.

PC: I7-4790, MSI GTX 1070 Gaming X 8G, 16GB HyperX Blu, Crucial BX100, Logitech G710+, Logitech G300s, Logitech Attack 3, Logitech F310, Logitech G430 Consoles: NES, SNES, N64, GameCube, WiiU, Gameboy, GBA, DSi XL, PS2, Xbox 360, Atari 2600.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:51
Tormbo schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 13:37:
[...]

Had/heeft die van mij inderdaad ook, een 2012 1.5 dCI. Expliciet verzocht om daar naar te kijken voor aankoop, ze konden naar eigen zeggen niets vinden. Deze auto staat dus nu, na twee weken al bij de garage vanwege storing in de turbo.
Dat typische diesel ratel geluid heeft mijn dci 1.5 uit 2012 ook. Echter rij ik er al 150K kilometers probleemloos in rond, gechipped zelfs nog. Volgens mij hoort dat geluid gewoon bij dit type motor. Ik weet niet beter of hij maakt dat geluid tussen de 1500 en 2800 rpm als ik hem de sporen geef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tormbo

Tormbo

Father, Gamer, Teacher

Galaxis schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 13:42:
[...]

Dat typische diesel ratel geluid heeft mijn dci 1.5 uit 2012 ook. Echter rij ik er al 150K kilometers probleemloos in rond, gechipped zelfs nog. Volgens mij hoort dat geluid gewoon bij dit type motor. Ik weet niet beter of hij maakt dat geluid tussen de 1500 en 2800 rpm als ik hem de sporen geef.
Dat kan inderdaad, ik wilde er ook niet mee suggereren dat dat het probleem was waardoor hij nou bij de garage staat. Ik snap dat mijn bericht misschien een beetje zo leek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
melcon schreef op maandag 19 februari 2018 @ 07:57:
@SanderH_
...

Zo als la_fusion aangeeft, met een megane III met Cup onderstel kun je ook prima dagelijks rijden, zo lang je niet in België woont :+ ;)

...
Guilty as charged :)B

Ik moet wel zeggen dat ik qua ophanging al iets gewoon ben. Onder mijn E90 heb ik momenteel een Bilstein B12 zitten + hardere ophangingsrubbers (M3 draagarmen, enkele Powerflex rubbers). Uiteraard wel niet altijd even aangenaam als je over de (echt) slechte wegen moet rijden, maar ik kan het best hebben.

Heeft Renault trouwens doorhéén de jaren alle verschillende versies (250, 265, 275,... ) door elkaar verkocht?
De 265 heeft tov de 250 enkele kleine aanpassingen ondergaan als ik het goed heb, maar het verschil tussen beide zou niet bijster groot zijn. De 275 is er enkel in Trophy uitvoering, en is de "light" versie van de 275 Trophy-R met het befaamde Ring record..?
adinsx schreef op maandag 19 februari 2018 @ 23:37:
Als je een echte hothatch wil dan zou ik de III RS hoog aan je lijstje zetten. Bedenk wel even dat die altijd een coupé zijn. In tegenstelling tot de Clio RS en Megane IV GT. Beide vijfdeurs.

Ik heb nu een IV Estate GT205 en dat rijdt heerlijk hoor. De IV GTline laten staan. Dat onderstel is niet sportief zoals bij de III wel was (GTline had nagenoeg het GT onderstel).

Dus tja, ik zou een III RS zoeken mits je niet 5 deurs nodig hebt en de ruimte.
Ik heb jaren een II R26 gereden. Cup-onderstel, 18" en ik vond het prima te doen. Anderen stevig zat.
Daarna een III GTline op 18" en die was iets minder stevig maar stuurde wel verdomd goed.

Nu de IV GT, onderstel is fantastisch zeker ook door de vierwielsturing. Demping is minder straf, dus iets comfortabeler om kilometers te maken, maar je gaat ongemerkt hard. De automaat is daarbij een prettige metgezel ;)

Bindend advies; zoek de III RS met mechanisch sper, cuponderstel en op 18" in het prachtige Jaune Sirius
De versies met Cup pack hebben sowieso een LSD als ik het goed heb? Recaro zetels & R-Link lijken mij ook wel mooi meegenomen.

Ik kijk rustig uit, maar ga om te beginnen ééns een testrit proberen te boeken met een Clio RS (Trophy).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Het is inderdaad een beetje een zooitje met de 250/265/275 geworden maar ter info:

Phase 1: 250 standaard, 265 iets later als Trophy beschikbaar.
Phase 2: 265 standaard.
Phase 3: 265 standaard, 275 iets later als Trophy beschikbaar.

Maar goed, heel veel M3RS zijn gechipped bij Fastchip richting de 310 pk waardoor het cup onderstel(en dus LSD) belangrijker is dan de basisvermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Let er wel even op dat in ieder geval voor de phase 1 motoren dergelijke vermogens niet gehaald kunnen worden zonder de turbo te vervangen.
Zover ik weet is de turbo met de verschillende facelifts niet vervangen door een exemplaar met meer hoofdruimte, maar @melcon kan daar vast meer over vertellen.

Hoe dan ook niet zomaar aannemen dat vermogens boven de 280-290pk betrouwbaar gehaald kunnen worden.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Weet iemand of dit normaal is?
Beetje roest achter de velgen... Als je inzoomt zie je het beter...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L2jn8OIoO8iOLcMfSvGqgCzb/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@SanderH_ @PauseBreak Wat Pausebreak zegt klopt, de 250 gaat iets minder ver, tot ongeveer 290 pk. Het precieze verschil weet ik zo niet uit mijn hoofd (Dacht injectoren) maar iets om rekening mee te houden. Blokken zijn verder wel gelijk, het zijn echt de randzaken die verschillen dus met een 250 kun je met aanpassingen ook naar 310 (of verder). Cup chassis = LSD inderdaad, de 275 Trophy is inderdaad een Trophy-R maar dan met extra gewicht (of luxe). Een Trophy-R zou ik sowieso niet dagelijks rijden maar een gewone Trophy kan dat prima als je powerflex i.c.m. Bilstein gewend bent, geen probleem.

@Aggressor Dat is volkomen normaal, met nieuwe remschijven zal het weer een tijdje weg zijn maar vroeg of laat gaat het weer roesten. Als je het roestige op de velgen zelf bedoeld, ook dit is normaal, de legering waar van de velgen gemaakt zijn roest niet, maar omgevingsroest kan zich er wel over verspreiden. Het kan er gewoon weer af met een product als Monello non-ferro, even inspuiten en het loopt er af alsof het er nooit op gezeten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
@melcon non ferro heb ik ook .. dan gaat het remvloeistof er zo af ja :) goed spul!

Ik bedoel wat acher de velg zit ...
IK heb het gemarkeerd ..... dit hoort ook bij de remschijf?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7Io5e5e1DkhzCfsNkjl3yotS/medium.jpg

en 4 sensoren inleren .. 30minuten werk .. kost 50 euro?
zijn dit normale prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@Aggressor fantastisch spul inderdaad!

Dat is inderdaad onderdeel v/d remschijf :)
Afbeeldingslocatie: https://www.estateservices.nl/media/catalog/product/cache/1/small_image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/7/270739-s1.jpg

50 euro voor 4 sensoren is inderdaad wel gemiddeld, eigenlijk absurd maar goed toe maar.
Mooiste is als het gewoon het aantal omwentinlgen gemeten wordt via abs/esp sensoren en op basis daarvan bepaald wordt of een band leeg loopt. Hoef je geen sensoren in te leren, alleen even te calibreren na het wisselen (en dat kun je zelf). Helaas is dat nog niet standaard op alle Renaults.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Is het systeem niet meer zelflerend? Op de Vel Satis kan je gewoon de banden wisselen en de auto leert zelf wel wat waar zit en hoeveel druk er dus in welke band zit. Hoef je het ding niet voor aan de computer te hangen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Op mijn IV GT leert hij zichzelf in inderdaad over de positie van de sensoren, maar je moet de eerste keer wel de sensoren kenbaar maken. De zomerset inleren op mijn Mégane een tijdje terug:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xapYaKa.jpg

De Mégane IV kan er acht 'onthouden', in mijn geval dus zomer en winterset.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-03 08:07
Galaxis schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 13:42:
[...]

Het kan inderdaad normaal zijn, het viel mij gewoon extra hard op omdat je bij een nieuwe (tweedehands) wagen altijd extra aandachtig bent denk ik.

Gisteren en deze ochtend starte de wagen echter moeilijker, waarschijnlijk door het koude weer maar toen ik de motor startte schokte hij na gestart te zijn 2 keer, ook het toerental leek even variabel te zijn.

Verder heb ik wel gezien dat het koelvloeistof niveau nog maar net boven het minimum zit, niet echt een probleem dus maar wat mij ook wel opviel is dat je bij een lopende motor allemaal luchtbelletjes ziet meegaan naar de radiator. Dit lijkt mij niet de bedoeling?

Omdat de wagen zijn laatste onderhoud 1 jaar en 7 maand geleden heeft gekregen en hij binnen 5000km toch aan het onderhoudsinterval zit heb ik morgen een afspraak in de garage voor zijn onderhoud. Ik zal het bovenstaande dan ook aanhalen. Dat zal sowieso geen kwaad kunnen denk ik.

• Tormbo

Tormbo

Father, Gamer, Teacher

Nou, de bolide is weer opgehaald door vrouwlief, zelf helaas geen tijd en met de boodschappenwagen naar werk. Ze hebben de regelklep van de turbo vervangen. Eens zien of hij weer spint als een katje morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Is dit een goed uitgerust exemplaar, voor een Megane RS 265 zijnde?

Ziet er wat mij betreft wel ok uit, of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 4% gewijzigd door SanderH_ op 23-02-2018 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordiv30
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 05-05 11:53
Wat kan ik toch boos worden op de R-Link navigatie in de Megane. Vorige week reed ik 's avonds laat terug naar huis en toen ik bij het tankstation even stopte om te tanken bleef de navigatie gewoon doorlopen. Toen ik weer begon te rijden zag hij weer waar ik stond, maar vanaf dat moment bleef hij op dat punt hangen. Het pijltje ging steeds een beetje naar voren en dan weer terug naar de plek waar hij begon. Toen heb ik Google Maps er maar even bijgepakt.

De volgende dag gingen we een weekendje weg en hadden we de navigatie dus weer nodig. Toen ik de auto startte stond het pijltje echter nog steeds op dezelfde plek als gisterenavond 8)7 . Opnieuw opstarten door de aan/uitknop lang ingedrukt te houden hielp niets. Pas toen ik de moed had opgegeven en met Google Maps klaar zat om te vertrekken, begon hij het opeens weer te doen.

Rare mensen, die Fransen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelatNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:10
jordiv30 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 10:03:
Wat kan ik toch boos worden op de R-Link navigatie in de Megane. Vorige week reed ik 's avonds laat terug naar huis en toen ik bij het tankstation even stopte om te tanken bleef de navigatie gewoon doorlopen. Toen ik weer begon te rijden zag hij weer waar ik stond, maar vanaf dat moment bleef hij op dat punt hangen. Het pijltje ging steeds een beetje naar voren en dan weer terug naar de plek waar hij begon. Toen heb ik Google Maps er maar even bijgepakt.

De volgende dag gingen we een weekendje weg en hadden we de navigatie dus weer nodig. Toen ik de auto startte stond het pijltje echter nog steeds op dezelfde plek als gisterenavond 8)7 . Opnieuw opstarten door de aan/uitknop lang ingedrukt te houden hielp niets. Pas toen ik de moed had opgegeven en met Google Maps klaar zat om te vertrekken, begon hij het opeens weer te doen.

Rare mensen, die Fransen. 8)7
Zit er een groot dak op dat tankstation? Lijkt alsof die denkt dat de auto een tunnel in rijdt. Die functie kun je overigens uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordiv30
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 05-05 11:53
MichelatNL schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 11:30:
[...]

Zit er een groot dak op dat tankstation? Lijkt alsof die denkt dat de auto een tunnel in rijdt. Die functie kun je overigens uitzetten.
Valt best mee volgens mij :P. Er stonden wel veel huizen langs de weg, maar dat mag niet uitmaken volgens mij.

[ Voor 41% gewijzigd door jordiv30 op 24-02-2018 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02 13:26
Vraagje, ik vind een speedlimiter altijd fijn werken, de Ford heeft dat ook. Is de Megane 4 in staat om per km in te stellen of alleen in grotere stappen? De Focus kon ook alleen 5, alleen kun je het ook op afwijkingen hiervan doen, maar dat vergt alleen wat oefening.

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik had vandaag wat vogelpoep op het dak zitten, en vaak haal ik het dan even bij het tankstation weg, daar staan van die emmers met water en zo'n ding om je ramen te poetsen. Nu zat er schijnbaar een beetje ijs aan dat ding (dat had ik dus niet gemerkt) en nu zitten er redelijk wat krassen in de lak waar die vogelpoep zat..

Niet heel groot, maar toch vrij diep, de als ik met m'n vinger erover wrijf voel ik de krassen. Nu al even een krasverwijder setje gekocht met twee substanties, dat heeft het iets beter gemaakt, maar het is nog steeds vrij duidelijk zichtbaar, toch zonde op een auto van nog geen drie maanden oud.

Hebben jullie tips? De kleur van de auro is Bleu Berlin, ik zag dat er wel lakstiften te bestellen zijn in dezelfde kleur (Kleurcode RQE geloof ik). Is dit aan te raden, of is er een andere manier?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
meelmark schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 15:42:
Vraagje, ik vind een speedlimiter altijd fijn werken, de Ford heeft dat ook. Is de Megane 4 in staat om per km in te stellen of alleen in grotere stappen? De Focus kon ook alleen 5, alleen kun je het ook op afwijkingen hiervan doen, maar dat vergt alleen wat oefening.
Bij de Megane is het in stappen van 2 km/h. Werkt erg goed imho. Ik gebruik meestal ACC voor <150 km/h, daarboven is dat niet beschikbaar. Als ik af en toe 's nachts rij dan stel ik de begrenzer in op 160, werkt prima. Met de knoppen op het stuur kun je + of - 2 km/h doen.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

meelmark schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 15:42:
Het gaat per 2 km en als je geen cruise control maar adaptive cruise control hebt, dan werkt ie niet boven de 150. En volgens mij werken geen van beiden onder de 30 (ook al heb je automaat). De afstand die hij met ACC houdt is ook wel groot en werkt in Nederlands verkeer niet altijd prettig. Zeker in de spits niet. Ik zou mensen dan ook eerder aanraden om de normale CC te kiezen en niet voor de ACC optie te gaan en dan zelf de snelheid aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02 13:26
Klinkt allemaal prima voor de speedlimiter als ik dat zo hoor. Komend weekend hopelijk een proefrit en dan mogelijk snel bestellen!

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Martinspire schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 16:03:
[...]

Het gaat per 2 km en als je geen cruise control maar adaptive cruise control hebt, dan werkt ie niet boven de 150. En volgens mij werken geen van beiden onder de 30 (ook al heb je automaat). De afstand die hij met ACC houdt is ook wel groot en werkt in Nederlands verkeer niet altijd prettig. Zeker in de spits niet. Ik zou mensen dan ook eerder aanraden om de normale CC te kiezen en niet voor de ACC optie te gaan en dan zelf de snelheid aan te passen.
Kan ACC wel zelfstandig tot stilstand komen en weer vertrekken? Of gaat hij gewoon uit onder de 30 en moet je het daarna zelf doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

S_Chief schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 16:54:
[...]

Kan ACC wel zelfstandig tot stilstand komen en weer vertrekken? Of gaat hij gewoon uit onder de 30 en moet je het daarna zelf doen?
ACC schakelt zichzelf (iig bij mij) uit zodra je onder de 40 km/h komt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Duidelijk, thanks. Wel jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
jordiv30 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 13:54:
[...]

Valt best mee volgens mij :P. Er stonden wel veel huizen langs de weg, maar dat mag niet uitmaken volgens mij.
Zou gewoon moeten werken inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 16:40

The Wizard

Moderator Mobile
S_Chief schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 16:54:
[...]

Dat komt doordat er maar gebruik wordt gemaakt van 1 type radar. Voor file rijden heb je een andere type radar nodig die ook lage snelheden kan detecteren.
Martinspire schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 16:03:
[...]

Ik dus echt niet, kan niet meer zonder de ACC (icm EDC). De afstand is zeker niet te groot, op de kleinste afstand houdt hij maar 1 sec afstand, dat het gevoelsmatig een relatief groot gat is doet niks af aan het feit dat je op die stand al behoorlijk dicht op je voorganger zit.

Zo te lezen heb je ook niet eerder mee gereden aangezien je niet weet wanneer de ACC er mee ophoudt (< 40 km/u). In de NL spits werkt hij zonder problemen, gewoon je verstand gebruiken en uitschakelen om rustig een file in te rijden, gaten op te vullen, etc. Het is een aanvulling, geen vervanging! De meesten denken dat het een volautomatisch systeem is, het is alleen maar een aanvulling op de normale CC waarbij automatisch wordt gehouden dmv een radar, hij denkt niet na over invoegend verkeer, veranderde weeromstandigheden, etc.

Ik rij ca 4/5 uur per dag en kan echt niet meer zonder dit systeem, het geeft veel rust in de auto en je komt uitgeruster aan.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik moet zeggen dat ik in het begin ook sceptisch was of ik wel ACC moest nemen. Dit omdat ik een "gewone" CC gewend was op mijn Seat Leon, en ik had ook het idee dat ACC veel te veel afstand hield. Vooral gebaseerd op verhalen, wat achteraf gezien idd spookverhalen blijken te zijn geweest.

In de praktijk blijkt dat heel erg mee te vallen, zeker als je op de minimumstand van ACC (er zijn 3 standen) qua afstand zit, zit je vrij dicht op je voorligger. Zeker niet te ver, gezien de remweg die je evt hebt.

Ja, soms reageert hij iets te fel met afremmen, maar imho niet echt heel erg storend.

Ik ben er wel over te spreken, en ik ben blijk dat ik de optie toch genomen heb. Het is prima bruikbaar, óók in drukker verkeer, als je weet hoe je het systeem moet gebruiken, en hem op tijd uitschakelt, zoals @The Wizard hierboven ook al meldt. Het rijdt inderdaad heerlijk relaxed (ik rijd zo'n 2 uur per dag).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meeterea
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-02 12:34
Doet bij jullie de ACC het vanaf 40 km/u?
Bij mij pas helaas vanaf 50 km/u, onder de 50 km/u kan ik de ACC niet inschakelen en zo gauw ik met rijden onder de 50 km/u kom schakelt deze uit en krijg daar ook een melding in het geel van in het display.
Is dit soms per type Megane verschillend?

Ik zie overigens net dat in het instructieboekje (vanaf bladzijde 2.61) ook geschreven wordt over 50 km/u.

Culemborg, 2.720Wp Zuidzijde; PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Klopt, inschakelen kan pas vanaf 50 km/h. Uitschakelen doet hij zodra je onder de 40 km/h komt. Tussen 40 en 50 km/h krijg je dan idd wel die gele melding die je noemt ja.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
zijn dit de goede wissers voor de megane 4?

https://www.amazon.de/gp/product/B0039234V8/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
SanderH_ schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 22:32:
Is dit een goed uitgerust exemplaar, voor een Megane RS 265 zijnde?

Ziet er wat mij betreft wel ok uit, of zie ik iets over het hoofd?
Ziet er wel gaaf uit met alle stickers, voor de rest lijkt het mij een prima exemplaar o.b.v. v/d info en foto's. Realiteit kan uiteraard anders zijn maar de advertentie wekt een goede indruk.

@miicker Mogelijk kun je met goed polijsten een heel eind komen, als je er geen ervaring mee hebt laat het even over aan iemand met wel ervaring. Tuintje hier op GoT is b.v. wel een aanrader en komen wel meer tweakers (zie het grote detailing topic). Die kan je vast helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Nou, mijn megane III staat wederom bij de dealer. Zaterdagochtend de wagen gestart om boodschappen te gaan doen. Ik was de straat nog niet uit of hij maakte een paar harde "klakklak" geluiden met wat gebonk en viel uit. Daarna was er geen land meer mee te bezeilen helaas.

Nu maar eens afwachten wat de diagnose is. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:08

Barrycade

Through the...

Barrycade in "Het grote Renault topic - Deel 6"

Bleek achteraf toch de slangen van de roetfilter te zijn. Mijn universele garage wist het niet meer (kreeg niet alles uit de computer) en heeft de Megane naar de Renault dealer gebracht waar ze de slangen vervangen hebben. Nu geen problemen meer met inspuiting controleren en luchtvervuiling controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FatalZero
FatalZero schreef op maandag 19 februari 2018 @ 21:47:
[...]
...
...
Nieuwe update... vrijdag heeft Renault de 7DCT300 versnellingsbak niet geleverd aan de garage, wat ik van de leasemaatschappij heb begrepen is dat ze de bak kwijt zijn en niet kunnen traceren.

Vandaag opnieuw gebeld. De versnellingsbak staat in de back-order en niemand weet wanneer er een nieuwe versnellingsbak komt. -O-

Inmiddels ga ik richting de twee maanden zonder Talisman. Ben 'm al sinds 6 januari kwijt.

Opper-prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Nu ben ik in zoverre 'fan' van Renault dat ik zeker de RS modellen goed kan waarderen en ook de overige modellen over het algemeen veel waarde voor hun geld vind bieden(2e hands, nieuw geen idee van) maar dit soort dingen is toch wel echt slecht. Weet niet hoe het bij andere merken eraan toe gaat en of dit een uitzondering op de regel is maar dit is toch ronduit slecht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
FatalZero schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:44:
[...]

Nieuwe update... vrijdag heeft Renault de 7DCT300 versnellingsbak niet geleverd aan de garage, wat ik van de leasemaatschappij heb begrepen is dat ze de bak kwijt zijn en niet kunnen traceren.

Vandaag opnieuw gebeld. De versnellingsbak staat in de back-order en niemand weet wanneer er een nieuwe versnellingsbak komt. -O-

Inmiddels ga ik richting de twee maanden zonder Talisman. Ben 'm al sinds 6 januari kwijt.
Tijd om het leasecontract te laten ontbinden en een andere auto uit te zoeken? Dan mag de leasemij het zelf uitvechten met Renault zonder dat jij er last van hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalZero
@DennusB Heb ik ook al overlegd. Echter is dat geen optie omdat de leasemij echt zijn uiterste best doet om het op te lossen met Renault. Daarnaast zorgen zij voor vergelijkbaar vervoer (Goede d-segmenter met automaat etc.).
Het leasecontract zou alleen maar afgekocht kunnen worden, er is geen grond voor ontbinden, maar mijn werkgever wil dat uiteraard niet betalen. Ik ook niet, want de kosten om een contract na 1 jaar af te komen zijn significant!

Opper-prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Galaxis schreef op maandag 26 februari 2018 @ 08:01:
Nou, mijn megane III staat wederom bij de dealer. Zaterdagochtend de wagen gestart om boodschappen te gaan doen. Ik was de straat nog niet uit of hij maakte een paar harde "klakklak" geluiden met wat gebonk en viel uit. Daarna was er geen land meer mee te bezeilen helaas.

Nu maar eens afwachten wat de diagnose is. :(
Gisterenmiddag de auto weer opgehaald. Het slecht lopen en uitvallen hoort bij dit type motor en bouwjaar is mij verteld. Ik moet gewoon de eerste 2 min stationair het gas er op houden 8)7 . Ze krijgen meerdere auto's binnen met deze klacht, schijn normaal te zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
la_fusion schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:57:
Nu ben ik in zoverre 'fan' van Renault dat ik zeker de RS modellen goed kan waarderen en ook de overige modellen over het algemeen veel waarde voor hun geld vind bieden(2e hands, nieuw geen idee van) maar dit soort dingen is toch wel echt slecht. Weet niet hoe het bij andere merken eraan toe gaat en of dit een uitzondering op de regel is maar dit is toch ronduit slecht.
Renault is over het algemeen nog redelijk coulant maar je moet wel een meewerkende dealer hebben die een beetje ambassadeur speelt (eigenlijk zo als het hoort). Als klant krijg je weinig gedaan bij Renault NL, via de dealer wel (en dat schijnt ook het vastgelegde proces te zijn). Maar ja... dan moet je wel een dealer hebben die je best voor je doet.

V.w.b. andere merken, wel eens van pon gehoord? Die weigeren zelfs mee te werken aan garantie als die er zelfs officieel van uit vag in Duitsland is. Ik heb een jaar in een polo (2011 model) gereden en dat was echt een dramatisch slechte auto. Dan laat ik nog maar even comfort/prestaties etc. achterwege maar puur de betrouwbaarheid. Nog nooit zo vaak stil gestaan in 1 jaar :P

Eerste leasert, daarvoor reed ik altijd oude auto's met minimaal 200k op de teller waar je nooit wat mee had :o :+ In elk geval, zo lang het allemaal goed afgehandeld wordt valt daar mee te leven en an sich ging dat in de eerste instantie ook prima. Tot op een dag je een melding krijgt in de richting van storing emissie systeem en stop je mag niet door rijden. Vluchtstrook op en bellen, naar de dealer in Nijkerk (juist ja, de hoofd vestigiging van Pon). Auto binnen gereden, ja nee hij is stuk inderdaad. Krijg je een leenauto mee, dagje later telefoon EGR is stuk moet een nieuwe op, levertijd een week we bellen als die klaar is.

Week later auto inderdaad klaar, daarheen om hem op te halen, op zaterdag uiteraard, ga er geen vrij voor nemen. Dus in de vrije tijd daar heen gereden (1 uur rijden), komen we daar kunnen we de auto niet mee nemen omdat er een vrachtauto voor staat _/-\o_ en de sleutels zijn er niet, met de chauffeur mee naar huis kom volgende week maar terug 8)7 week later terug gekomen, ruil truc lukte toen wel. Dus ding mee naar huis, bijna thuis, koelvloeistof lampje aan motor te warm, stop in het display. Dus wederom de vluchstrook op, ding afgesleept naar dichtsbijzijnde dealer. Blijkt er olie in het kvs reservoir te zitten O+

Dat werdt weer opgelost maar het leukste kwam een paar weken later, blijken ze in Nijkerk keihard te ontkennen dat ze hem afgevuld hebben met olie en dat de berijder dat zelf gedaan moet hebben (Echt wauw _/-\o_ ). Uiteindelijk is dat een welles-nietes verhaal geworden en heeft uiteindelijk mijn werkgever het opgelost door de kosten te nemen (dikke pluim voor mijn werkgever), die waren van mening dat ik daar niet het slachtoffer van mocht worden. Maar goed, dat verdiende allerminst de schoonheidsprijs.

Dan ga je een beetje op internet loeren en blijken zulke praktijken bij Pon z'n beetje dagelijks te zijn, dus ja... ondanks dat vag echt best leuke auto's maakt (die polo niet overigens, dat was een verplichte auto, geen keus) is dat geen optie meer.

Maar ook bij andere merken kom je bizarre verhalen tegen, als je collega's spreekt gebeuren er bij elk merk wel bijzondere dingen. Rode draad daar in is wel hoe het opgelost wordt door de dealer heel belangrijk is voor de beleving v/d klant. Als het goed opgelost wordt dan is het veel makkelijker om iets wat niet goed werkt achter je te laten nadat het opgelost is. Het blijft massa productie dus er zullen altijd exemplaren tussen zitten waar wat aan mankeert, niet erg zo lang het maar goed opgelost wordt.

Wat dat betreft kan ik Fatalzero geen ongelijk geven als hij zegt ik laat Renault ff liggen na dit verhaal. Hele beroerde behandeling van je dealer. En dan nu weer een bak die kwijt is :P als je bijgelovig bent zou je zeggen dat de auto vervloekt is :o
Galaxis schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 07:47:
[...]

Gisterenmiddag de auto weer opgehaald. Het slecht lopen en uitvallen hoort bij dit type motor en bouwjaar is mij verteld. Ik moet gewoon de eerste 2 min stationair het gas er op houden 8)7 . Ze krijgen meerdere auto's binnen met deze klacht, schijn normaal te zijn ?
Dat durfden ze glashard te zeggen alsof ze het serieus meenden? Weet ff niet meer welke motor je hebt en bouwjaar je auto is? In elk geval, het hoort bij geen enkele motor/bouwjaar combinatie maar ik kan wel even voor je nagaan wat de oorzaak bij jou kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
@melcon betreffende ene megane III station 1.5DCI ECO2 bouwjaar 2012.

Vanochtend de koudstart gefilmd, vanaf 22 seconden begint de ellende, bij 28 seconden maakt de motor geen fijne geluiden meer.

[ Voor 19% gewijzigd door Galaxis op 27-02-2018 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@Galaxis Loopt over duidelijk op 3 cilinders (lijkt zelfs heel even 2), dus er doet iets niet mee zo lang het koud is. Met een klein beetje gas geven kun je dat inderdaad wel oplossen maar dat is symptoon bestrijding en neemt niet de oorzaak weg. Gloeibougie is een hoofd verdachte maar kan me herinneren dat ze bij jou recent vervangen zijn? Optie nummer twee is een injector die lichte vervuiling heeft, zal wanneer het koud is niet goed openen/sluiten.

Zou voor een second opinion gaan bij een concullega :-)

Voor je beeldvorming, mijn vorige clio (2012, 1.5 dci) liep bij -25 (in Zwitserland) echt snaar strak zonder schommelen, eerste 10-15 seconden klinkt die dan wel als een tractor uiteraard maar daarna liep het zelfs kwa geluid heel mooi.

[ Voor 18% gewijzigd door melcon op 27-02-2018 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Vraagje : Ik heb een Megane uit 2017 met Keyless entry & start. Nu wilde ik vanochtend vast m'n auto even laten ontdooien, dus ik stapte in, startte de auto en liep weer weg. Maar ik kan hem dan met de afstandsbediening niet meer op slot doen... waardoor in principe iedereen weg kan rijden met die auto. Is daar geen slim trucje voor of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
melcon schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 08:32:
@Galaxis Loopt over duidelijk op 3 cilinders (lijkt zelfs heel even 2), dus er doet iets niet mee zo lang het koud is. Met een klein beetje gas geven kun je dat inderdaad wel oplossen maar dat is symptoon bestrijding en neemt niet de oorzaak weg. Gloeibougie is een hoofd verdachte maar kan me herinneren dat ze bij jou recent vervangen zijn? Optie nummer twee is een injector die lichte vervuiling heeft, zal wanneer het koud is niet goed openen/sluiten.

Zou voor een second opinion gaan bij een concullega :-)
Dat dacht ik ook al. Laatst is er inderdaad al een gloeispiraal vervangen ( 1stuks ) . En het is niet een beetje gas bij geven om hem te laten draaien, ik heb vanaf 22 seconden het gaspedaal plat op de bodem liggen, als ik dat niet doe valt hij gewoon uit.

Hij start trouwens gewoon normaal in het begin, hij gloeit even voor ( best kort ) gaat 1 keer rond en loopt. Maar dan na een aantal seconden heb ik dus de ellende van het filmpje hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
nvm .. komt goed

[ Voor 104% gewijzigd door Aggressor op 27-02-2018 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@Galaxis Ga er maar vanuit dat 1 v/d andere 3 gloeibougies overleden zijn of daar mee bezig zijn (of zelfs alle 3). Als je hem plankgas hebt vanaf 22 seconden dan zijn het er twee, dan ben je bezig met 2 cilinders je motor op gang aan het houden tot de andere 2 weer mee gaan doen als ze warm genoeg zijn.

Dat de gloeibougie tijdens het starten zijn werk doet en daarna (door oplopende weerstand) er mee stopt komt vaker voor trouwens, dus dat de start goed gaat zegt niet alles.

@Aggressor Scheelt dat je de veroorzaker gevonden hebt, uiteraard gewoon laten herstellen, het is verhaalbare schade dus niet moeilijk over doen (je buurman is er gewoon voor verzekerd). Jammer dat de man niet gelijk even is langs gekomen zodat je inderdaad samen er naar kan kijken. De schade zelf kan waarschijnlijk hersteld worden zonder nieuwe bumper, mits de ophang punten te herstellen zijn (doen ze d.m.v. plastic lassen). Zou dat even overleggen met de schade hersteller, als een nieuwe bumper naar zijn mening nodig is dan daar uiteraard voor gaan.

@DennusB Ik heb het trucje nog niet gevonden, maar weet wat je bedoeld, lijkt niet mogelijk te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door melcon op 27-02-2018 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
@melcon ja dat vind ik ook jammer.
heb je de auto net 2 maanden ....en dit gezeik alweer, ik schiet er ook helemaal niks mee op. Kost mijn alleen maar tijd en moeite.

Ik ga straks ook aangeven, indien nodig .. dan maar een nieuwe bumper.
Zolang het maar weer in nieuwstaat is.
En tegenwoordig heb je weinig tot geen kleurverschil meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:08

Barrycade

Through the...

Die gloeistaven zijn wel berucht.

Ik heb dezelfde motor en zijn ook al vervangen. De reactie van de garage was toen; 1e is stuk dus de rest zal snel volgen is onze ervaring en ze hebben alle staven toen preventief vervangen.

Konden ze trouwens gewoon uitlezen. Dat ze je gewoon weg sturen is belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@Aggressor Vooral dat inderdaad, de tijd en moeite die het kost om het weer goed te krijgen. Gewoon jammer. Je hebt geen moeilijke kleur dus kleur verschil ga je niet zien (wordt uitgespoten dus je krijgt een onzichtbare overgang). Als je wel kleur verschil ziet bij het ophalen gelijk laten staan, dan hebben ze niet genoeg hun best gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
@melcon oke dankjewel. Daarom heb ik voor de Renault dealer gekozen om het te laten herstellen. (Adb)
En hopelijk ook geen sinasappeleffect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
@Barrycade

Ze hebben hem uitgelezen , echter komt er geen enkele foutmelding naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@Aggressor Gewoon goed kijken bij het ophalen of alles hersteld is zo als het hoort, neem een led zak lamp mee, dan kun je het goed bekijken.

@Galaxis Geen foutcode opgeslagen wellicht, maar het juiste wat ze hadden moeten doen, s'ochtends vroeg wanneer het vriest even starten en op dat moment uit lezen, dan komt het wel naar voren. Durf wel te stellen dat dat niet gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
melcon schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 08:57:
@Aggressor Gewoon goed kijken bij het ophalen of alles hersteld is zo als het hoort, neem een led zak lamp mee, dan kun je het goed bekijken.

@Galaxis Geen foutcode opgeslagen wellicht, maar het juiste wat ze hadden moeten doen, s'ochtends vroeg wanneer het vriest even starten en op dat moment uit lezen, dan komt het wel naar voren. Durf wel te stellen dat dat niet gebeurd is.
@melcon

De wagen is zaterdagochtend weggebracht naar de garage omdat hij dit toen ook al deed, enkel nog erger. Gebeld , en kon hem meteen wegzetten en netjes vervangend vervoer meegekregen. Tevens vroeg ik of ze naar een soort van aanlopend geluid wilde kijken onder de kap bij stationair draaien. Ze hebben hem dus gisterenochtend met koud start uitgelezen ( denk ik ? )

Toen ik hem gisteren ophaalde kreeg ik te horen dat ze de waterpomp onder coulance hebben vervangen omdat deze lek was. ( 2 weken terug een nieuwe op gegaan met nieuwe distributieriem ) . over de koud start moest ik mij geen zorgen maken, dat was op deze manier normaal werd mij verteld.

[ Voor 3% gewijzigd door Galaxis op 27-02-2018 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@Galaxis Dan zou ik ze dat filmpje even laten zien, dan hoop ik dat ze daar op terug komen en ze aan een andere koud start denken c.q. ervaren hebben dan wat jij ervaart / beschreven hebt. In elk geval absoluut niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
melcon schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:02:
@Galaxis Dan zou ik ze dat filmpje even laten zien, dan hoop ik dat ze daar op terug komen en ze aan een andere koud start denken c.q. ervaren hebben dan wat jij ervaart / beschreven hebt. In elk geval absoluut niet normaal.
@melcon Ik heb ze vanochtend al gebeld, en heb ze de link van het filmpje toegestuurd. Het is nu even op hun reactie wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 09:44
Iemand bekend met levertijd van Megane IV Estate Bose uitvoering?
Krijg bericht van mijn leasebedrijf dat er een groot leverprobleem schijnt te zijn en dat de verwachting 13 april gaat worden. Ik heb de offerte in oktober ingediend.

[ Voor 11% gewijzigd door Genestealer op 27-02-2018 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Hmm.. vreemd. Ik heb mijn IV GT205 Estate op 30 oktober besteld en die kwam 29 december binnen. Is voorzien van Boseradio als optie, dus daar kan het toch niet aan liggen.

Met welke motor? Want de 1.2 TCe130 is niet meer bestelbaar inmiddels en bestellingen worden mogelijk, net als bij de Scénic (een collega bestelde gelijk met mij een Grand Scénic TCe130, die auto komt pas week 17), overgezet naar de 1.3 TCe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Vraag van mijn kant. De IV GT bevalt echt meer dan goed, maar ik blijf 'ruzie' houden met de boordcomputer. Die reset zich geregeld, meestal bij wat langer stilstaan. Dus om 17.00 uur thuis komen en de volgende ochtend om 08.30 weg resulteert in een nieuwe rit en daarmee ook reset van de gemiddelden waarden.

Erg irritant want ik wil het zelf bepalen, namelijk na een tankbeurt. Iemand een idee of ergens al eens gelezen of het een producteigenschap, of toch een instelling/storing is? Rlink2 al helemaal doorgeakkerd, maar kan geen instelling vinden. Tot slot: Elke ochtend staat het cockpitdisplay op de sportweergave, terwijl de rest op Neutral staat.

Ergens matchen Rlink2 en ik nog niet helemaal heb ik het idee. Tips? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dstaals
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-04-2024
Ottovw schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:08:
Iemand bekend met levertijd van Megane IV Estate Bose uitvoering?
Krijg bericht van mijn leasebedrijf dat er een groot leverprobleem schijnt te zijn en dat de verwachting 13 april gaat worden. Ik heb de offerte in oktober ingediend.
Megane Estate Serie Exclusive besteld op 30 Januari, levering verwacht in de week van 25 Mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
adinsx schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:30:
Hmm.. vreemd. Ik heb mijn IV GT205 Estate op 30 oktober besteld en die kwam 29 december binnen. Is voorzien van Boseradio als optie, dus daar kan het toch niet aan liggen.

Met welke motor? Want de 1.2 TCe130 is niet meer bestelbaar inmiddels en bestellingen worden mogelijk, net als bij de Scénic (een collega bestelde gelijk met mij een Grand Scénic TCe130, die auto komt pas week 17), overgezet naar de 1.3 TCe.
Inderdaad een 1.2 TCe130 van oorsprong. Enige idee waarom ze afstappen van de 1.2 TCe?
dstaals schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:44:
[...]

Megane Estate Serie Exclusive besteld op 30 Januari, levering verwacht in de week van 25 Mei.
Ook de 1.2 TCe130?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dstaals
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-04-2024
Ottovw schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:47:
[...]

Inderdaad een 1.2 TCe130 van oorsprong. Enige idee waarom ze afstappen van de 1.2 TCe?
[...]

Ook de 1.2 TCe130?
sorry, ik was niet compleet. Het is de 1.10 Diesel uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
[...]

[...]
Ja, de 1.2 TCe zijn toch wel wat problemen mee. Kettingspanner, met kettingrek tot gevolg.
Mijn 1.2 TCe130 in de III ging na 80k stuk. Werd toen een nieuw motorblok omdat ik een van de eerste was met dit probleem. Inmiddels hebben ze het redelijk onder controle, maar de 1.2 TCe130 wordt versneld uitgefaseerd.

Vorige week kondigde Renault aan de 1.3 TCe ook in Captur en Scénic (laatste was al mogelijk). Voor de Mégane IV is de 1.2 130 niet meer te bestellen, maar er is ook nog geen definitief akkoord op de 1.3 TCe begreep ik vorige week.

Komt nog wel, dus 99% zeker dat dit het probleem is.
De Grand Scénic van mijn collega zou week 5 komen, maar komt nu dus week 17. Hij krijgt nu de 1.3 TCe140 ipv 1.2 TCe130.

Je kan dus even specifiek navragen of de samenstelling anders wordt. Het heeft namelijk ook gevolgen voor je fiscale prijs (indien lease). Scheelt meen ik 200,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-05 22:07
[...]

[...]

Ook de 1.2 TCe130?
Die van mij is rond 20 januari besteld en staat op levering, week van 13 mei. Nog niks gehoord over uitstel, of andere moter. (1.2 TCE 130 EDC). Ben wel benieuwd of dit bij mij dan gewijzigd wordt, mijn huidige moet namelijk rond die tijd er ook uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Bartjeh schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:00:
[...]

Die van mij is rond 20 januari besteld en staat op levering, week van 13 mei. Nog niks gehoord over uitstel, of andere moter. (1.2 TCE 130 EDC). Ben wel benieuwd of dit bij mij dan gewijzigd wordt, mijn huidige moet namelijk rond die tijd er ook uit...
Ben benieuwd. Voor de geintresseerde heb ik wat meer informatie gevonden.
http://ww2.autoscout24.nl...en-mercedes/44462/583044/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

adinsx schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:32:
Vraag van mijn kant. De IV GT bevalt echt meer dan goed, maar ik blijf 'ruzie' houden met de boordcomputer. Die reset zich geregeld, meestal bij wat langer stilstaan. Dus om 17.00 uur thuis komen en de volgende ochtend om 08.30 weg resulteert in een nieuwe rit en daarmee ook reset van de gemiddelden waarden.

Erg irritant want ik wil het zelf bepalen, namelijk na een tankbeurt. Iemand een idee of ergens al eens gelezen of het een producteigenschap, of toch een instelling/storing is? Rlink2 al helemaal doorgeakkerd, maar kan geen instelling vinden. Tot slot: Elke ochtend staat het cockpitdisplay op de sportweergave, terwijl de rest op Neutral staat.

Ergens matchen Rlink2 en ik nog niet helemaal heb ik het idee. Tips? :9
Het is mij onbekend en volgens mij zit ik ook nog gewoon op de laatste versie. Denk dat het een storing is, al zou je tot een bandenwissel kunnen wachten tot ze het uitzoeken als het geen grote haast heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glade008
  • Laatst online: 02-05 15:33
Bartjeh schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:00:
[...]

De mijne is ook 20 januari besteld, ook 1.2 TCE 130 EDC.. begin mei word hij geleverd maar ook nog niets gehoord over nieuwe motor... kan dit nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Martinspire schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:58:
[...]

Het is mij onbekend en volgens mij zit ik ook nog gewoon op de laatste versie. Denk dat het een storing is, al zou je tot een bandenwissel kunnen wachten tot ze het uitzoeken als het geen grote haast heeft.
Bandenwissel doe ik zelf bij mijn ouderlijk huis (brug in de garage), zodat ik niet in de wachtrij hoef te staan bij Euromaster ;). Kom dus sowieso niet bij de dealer voor de bandenwissel.

Maar de lijntjes zijn kort. Maak wel even een melding via m'n pa (Cotech bij een dealer) aan bij Renault. Wellicht dat in Actis het een bekend ding is. Het is dus geen producteigenschap ;)

Overigens, heb jij niet Rlink 2.2.* Martin? Ik heb de 3.3.* met Carplay/AndroidAuto, etc. Wellicht is dat een belangrijk verschil tussen onze GT's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
glade008 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:18:
[...]

De mijne is ook 20 januari besteld, ook 1.2 TCE 130 EDC.. begin mei word hij geleverd maar ook nog niets gehoord over nieuwe motor... kan dit nog?
Bij de Bochane-groep lijkt de 1.3 TCe al wel in de database te staan bij de Mégane:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cYDQw1f.png

Maar wat ik dus vorige week begreep is dat er nog geen productie-akkoord is, terwijl de 1.2 TCe130 niet meer bestelbaar is. Of ie helemaal niet meer gemaakt wordt weet ik niet, maar gezien jullie reactie met vertraagde levertijd én dat de GS van mijn collega is vertraagd met wel de 1.2 -> 1.3 wissel lijkt het me een logisch verband.

Volgende week ben ik in Genève tijdens de tweede persdag. Zal eens kijken of de pr-dame van RN er dan nog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

adinsx schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:30:
[...]

Bandenwissel doe ik zelf bij mijn ouderlijk huis (brug in de garage), zodat ik niet in de wachtrij hoef te staan bij Euromaster ;). Kom dus sowieso niet bij de dealer voor de bandenwissel.

Maar de lijntjes zijn kort. Maak wel even een melding via m'n pa (Cotech bij een dealer) aan bij Renault. Wellicht dat in Actis het een bekend ding is. Het is dus geen producteigenschap ;)

Overigens, heb jij niet Rlink 2.2.* Martin? Ik heb de 3.3.* met Carplay/AndroidAuto, etc. Wellicht is dat een belangrijk verschil tussen onze GT's.
Die van mij heeft ook AA en CP, dus lijkt me sterk dat dat het is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BubbaNL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:14
dstaals schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:44:
[...]

mijn dealer heeft mijn leaser (ook Megane Estate Serie Exclusiv dCI 110 EDC vorige week besteld en staat volgens hen op wk18 (eerste week mei) hoewel de leasemij eerste week juni aanhoud :)
benieuwd wie er gelijk gaat krijgen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

25287

.

[ Voor 168% gewijzigd door 25287 op 23-03-2019 01:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
adinsx schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:51:
[...]

Ja, de 1.2 TCe zijn toch wel wat problemen mee. Kettingspanner, met kettingrek tot gevolg.
Mijn 1.2 TCe130 in de III ging na 80k stuk. Werd toen een nieuw motorblok omdat ik een van de eerste was met dit probleem. Inmiddels hebben ze het redelijk onder controle, maar de 1.2 TCe130 wordt versneld uitgefaseerd.

Vorige week kondigde Renault aan de 1.3 TCe ook in Captur en Scénic (laatste was al mogelijk). Voor de Mégane IV is de 1.2 130 niet meer te bestellen, maar er is ook nog geen definitief akkoord op de 1.3 TCe begreep ik vorige week.

Komt nog wel, dus 99% zeker dat dit het probleem is.
De Grand Scénic van mijn collega zou week 5 komen, maar komt nu dus week 17. Hij krijgt nu de 1.3 TCe140 ipv 1.2 TCe130.

Je kan dus even specifiek navragen of de samenstelling anders wordt. Het heeft namelijk ook gevolgen voor je fiscale prijs (indien lease). Scheelt meen ik 200,-.
Zijn inderdaad wel wat meer problemen mee geweest als de normaal bij Renault motoren maar de problemen vallen nog steeds onder een hele kleine marge. Voornaamste reden voor de 1.3 is om een blok te hebben wat goed presteert in de nieuwe WLTP cyclus (de 1.2 gaat dat niet doen, die is geënt op de NEDC). In de WLTP wordt nu gemeten op Nox uitstoot i.p.v. Co2 en dan ook nog in een praktijk test.

Die praktijk test is heel anders als NEDC:
- 34 procent stads verkeer
- 33 procent buiten weg
- 33 procent snelweg (met minimaal 5 minuten boven de 100)
- onder toezicht van rdw/tuv/oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Galaxis schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:03:
[...]

@melcon Ik heb ze vanochtend al gebeld, en heb ze de link van het filmpje toegestuurd. Het is nu even op hun reactie wachten.
@melcon Zojuist contact gehad met de dealer. Ze gaan vandaag de mapping eraf halen van de tuning. Dus de software gaat terug naar stock van de megane. Kijken of het dan morgenochtend is opgelost of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@Galaxis ben benieuwd of het daadwerkelijk de tuning is, kan het me haast niet voorstellen of het moet een mapping geweest zijn waar een fout in zit / zat.
Pagina: 1 ... 4 ... 55 Laatste