Het rijden van een occasion is, zoals ik in een ander topic aanhaalde, russische roulette. Soms heb je mazzel en soms heb je pech. Ik rijd een Megane II ph 1.
Vandaag naar een andere garage dan mijn eigen gegaan omdat er een rammel in de rechter voorwiel zit. Ik kreeg een offerte van 2300 euro onder mijn neus gedrukt. Naast enkele lagers die wat versleten zijn is er blijkbaar meer mis met deze occassion die net 5 maand in mijn bezit is. Te weten:
- Motor kantelsteun speling; rubber ontbreekt. Er zit wel kit
- Veer rechtsachter gebroken; had al zo'n vermoeden. Veer werkt echter nog prima. Klein puntje is afgebroken aan het einde
- Achterbanden versleten; weet ik. Stond op de agenda dit voorjaar
- Remblokken en schijven rechtsachter versleten; raar want dan had dit bij de apk naar boven moeten komen. Rechtsachter heeft een blauwe gloed = dus te heet geweest.
- Wiellagers speling rechts voor en links voor; huh? Mijn beide banden zijn in november nog van de auto geweest? Dan had men dit toch gevoeld?
- Spoorstangen voor hebben speling; de bekende "rammelstangen van renault"
- Aandrijf as rechts voor; te veel speling/stuk
- Aandrijf as links voor; muur en muur vast. Iets speling scheen normaal te zijn maar deze as zit dusdanig vast dat de krachten van het wiel direct over gedragen worden op de motor en versnellingsbak (Aldus de monteur die ik sprak)
Om alles te maken ben ik 2300 euro kwijt
En dat is mij deze auto niet waard momenteel. En ik heb dat niet in mijn bank verstopt zitten dus dit was sowieso een no-go.
Dus naar mijn eigen garage gegaan en verhaal gehaald. Bepaalde dingen kunnen op den duur zijn gekomen of door "gebruik" maar ik ben in november nog geweest voor onderhoud en ook het rammeltje en die konden ze destijds (lees twee maanden terug) niet herleiden/reproduceren.
Volgende week ga ik met de beste monteurs om tafel..
Volgens iedereen kan ik nog veilig de weg op.
Bepaalde dingen MOETEN worden gemaakt, ik heb na alle ellende geen geld voor een nieuwe occasion