Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Logi
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 06-04 12:23
@melcon
Geen idee of dat is gedaan, werd wel gemeld dat er mogelijk ijsvorming was in de intercooler. Vanochtend was het zonder horten en stoten starten en gaan.

• Batsgeit
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14:35
En dit is dus wat er gebeurd bij de intercooler:

Batsgeit wijzigde deze reactie 24-01-2019 10:30 (46%)

• fezzz
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23-04 18:44
pretpik schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:47:
Zijn er hier eigenaren van een Laguna 3 met stoelverwarming? Bij mijn auto vind ik het maar magertjes werken, de garage heeft de regelelectronica in beide stoelen reeds vervangen en gooit het op 'comfortverwarming'. De stoelen worden wel warm, op de hoogste stand worden de stoelen net zo warm als bij Volvo in de laagste stand. Misschien ben ik verwend, maar van comfortverwarming heb ik nog nooit gehoord. Het is overigens leren bekleding.
Ik vind ook dat de stoelen niet heel warm worden (ook leren stoelen), maar de temperatuur is voor mij prima (geen zweet reet).

edit > gister toevallig in een Volvo getest, is idd veeeeeel warmer :)

fezzz wijzigde deze reactie 25-01-2019 12:44 (5%)

• Meneer aard
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 08:31

Meneer aard

Porsche rulez!

Batsgeit schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:27:
En dit is dus wat er gebeurd bij de intercooler:

[Afbeelding]
Kijk ik hier gewoon op een klomp ijs?
Met mijn 2018 Megane nog (klopt af...) geen problemen gehad. Rijd overigens wel lange stukken en standaard start/stop uit.

Maar als zo`n hoofdzekering breekt, bij doorstarten lijkt me niet echt redelijk logisch? Daar zou die zekering aan moeten kunnen. Misschien dat er dan toch een hydrolock plaats vind omdat er ook wordt vermeld hier dat de injectoren eruit moetne..
Nog even door google getrokken:
https://radar.avrotros.nl...de-kou-dit-moet-je-weten/

K9K motor? Iemand dat kan bevestigen?

Meneer aard wijzigde deze reactie 24-01-2019 18:21 (12%)

Rial spaak velgen te koop!|Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• CriticalHit_NL
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 02:47
ebis schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 19:30:
[...]
De airco wordt beneden een bepaalde buitentemperatuur uitgeschakeld omdat deze anders kapot gaat. Dit is iets wat volgens mij bij alle merken zo is maar niet altijd duidelijk zichtbaar is omdat het lampje blijft branden. Bij mijn BMW en daarvoor de Toyota en Lexus was het in ieder geval ook duidelijk zichtbaar.
melcon schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 07:59:
@ebis Klopt inderdaad, aircopomp is op druk beveiligd en schakelt alleen in bij een bepaalde minimum druk. Daar zit uiteraard een verhouding in met de temperatuur, meestal rond de 5-7 graden.
M'n, volgens sommigen 'Peugeootje 206 (2008)' (#lekker-denigrerend), met handmatige airco deed het anders vanmorgen zonder problemen met ongeveer -4°C hoor, en dat is niet de eerste winter. :)
Heb hem zelfs al een keer aan gehad toen het zo'n -8°C was vorig jaar.
Uiteraard laat ik hem niet verkoelen maar verwarmen, op deze manier kan hij ook de lucht ontvochtigen.
Je voelt ook dat hij is ingeschakeld omdat de motor er iets harder aan moet trekken, maar niet veel.

Ze raden juist ook in de winter regelmatig de airco te gebruiken om lekkages door uitdrogen van de pakkingen/afdichtingen, muffe lucht, condens, bacterie/schimmelvorming te voorkomen in het systeem.
In ieder geval één keer per 1-2 weken zo'n 10 minuten, maar vaker kan ook geen kwaad, een airco ondervind juist sneller slijtage en lekkages als deze niet regelmatig in gebruik is.

Men lijkt haast wel geïndoctrineerd dat het gewoon onmogelijk is te gebruiken omdat ze bij veel auto's het systeem niet in laten schakelen.
Ik vraag me af of dat incompetentie is qua het ontwikkelen van een degelijk airco systeem zonder er schade ervan te ondervinden in de koude temperaturen.
Met de airco koelen in de winter is natuurlijk kolder, dat is wel zo.

Overigens druppels of enige ijsvorming heb ik aan de binnenkant nog nooit gezien, zelfs niet bij de 306 break (1999) die al veel ouder is. Dat lijkt me totaal niet normaal en dat lijkt te duiden op een overvloed aan vocht ergens in de cabine (lekkage e.d) of misschien zelfs een probleem met de ruit?
Doet me denken aan dubbele beglazing en condens indien de tussenlaag lek is, maar een auto heeft bij 99% van de modellen geen dubbelglas. (Citroën C6 is een uitzondering)

- Rent snel het Renault topic uit voordat de hooivorken eraan komen :+ -

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Meneer aard schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 18:16:
[...]

Kijk ik hier gewoon op een klomp ijs?
Met mijn 2018 Megane nog (klopt af...) geen problemen gehad. Rijd overigens wel lange stukken en standaard start/stop uit.

Maar als zo`n hoofdzekering breekt, bij doorstarten lijkt me niet echt redelijk logisch? Daar zou die zekering aan moeten kunnen. Misschien dat er dan toch een hydrolock plaats vind omdat er ook wordt vermeld hier dat de injectoren eruit moetne..
Nog even door google getrokken:
https://radar.avrotros.nl...de-kou-dit-moet-je-weten/

K9K motor? Iemand dat kan bevestigen?
Nog even een toevoeging:
Heb contact gehad met de dealer, welke mijn auto heeft afgeleverd. Er komt een re-call over dit probleem (wat we ook mogen verwachten)..

Ben benieuwd op wat voor termijn..

Rial spaak velgen te koop!|Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

@RvL Lijkt me een rare gewaarwording!

@Logi Ze zijn zich dus wel bewust van de mogelijke oorzaak maar sturen je gewoon weer op pad zonder er iets aan te doen, dat is ook fraai... zie foto Batsgeit ;-)

@Meneer aard Het is inderdaad waterslag ten gevolge van een condenserende intercooler. Dat komt door een EGR klep die onder bepaalde omstandigheden te vroeg opent. Dat heeft weer als gevolg dat de uitlaatgas temperatuur teveel af neemt. In combinatie met een flinke intercooler die goed z'n werk doet krijg je condens wat bij lage temperaturen ook nog eens gaat bevriezen. En dan krijg je het resultaat zo als op de foto bij Batsgeit. De stroom door de startmotor bij waterslag is uiteraard flink hoger als bij normaal starten waardoor de zekering het begeeft.

@CriticalHit_NL Niets mis met een 206, zijn leuke auto's. In jouw geval is de airco dus niet op druk beveiligd, dat kan uiteraard, bij handmatige systemen kwam dat vroeger zelfs veel voor. Besef wel dat de kans bestaat dat je condensvorming op je verdamper krijgt bij zulke lage temperaturen. Uiteraard kan deze condens dan bevriezen en je verdamper beschadigen, dit is de reden dat airco's in de loop der tijd op druk beveiligd worden.
Vochtvorming aan de binnenkant is inderdaad niet normaal, voor geen enkele auto en houdt inderdaad in dat er vocht in de auto komt. Het zijn inderdaad het meeste slecht geplakte voorruiten wat bij nieuwe auto's de oorzaak is van vocht aan de binnenkant.

melcon wijzigde deze reactie 25-01-2019 07:40 (13%)

• ppeterr
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 14:58
Hoi! Hier een verse Captur rijder. Ben erg blij met de auto.

Maar om gelijk maar met de deur in huis te vallen, iets minder blij met
het r-link systeem. En de geluids kwaliteit in de auto.

Het systeem werkt naar behoren dat wel, en android auto werkt ook gewoon.
Maar ben niet geheel onder de indruk. In mijn vorige auto (VW) had ik een android
head unit ingebouwd die alles net iets beter, mooier, sneller deed.

Nou ben ik niet van plan om de r-link er uit te halen, want het is wel fantastisch
mooi geintegreerd in de wagen. En misschien moet ik er even aan wennen.

Maar hebben jullie iets verbeterd aan het systeem, om het geluid mooier te krijgen.
Ik heb al een uurtje lopen spelen met de settings maar veel meer dan bass/treble
en ruimtelijke weergave is er eigenlijk niet.

MENTAL SHUTDOWN

• pretpik
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 13:05
fezzz schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 16:23:
[...]

Ik vind ook dat de stoelen niet heel warm worden (ook leren stoelen), maar de temperatuur is voor mij prima (geen zweet reet).

edit > gister toevallig in een Volvo getest, is idd veeeeeel warmer :)
Dank voor je reactie :) . Is blijkbaar dus wel normaal.

PSN: pretpikkie

@ppeterr Is het een nieuwe Captur of een ouder bouwjaar? Er zitten veel verschil tussen eerdere en latere bouwjaren. Een setje goede speakers kan al een wereld van verschil maken op de eerdere bouwjaren.

• ppeterr
melcon schreef op maandag 28 januari 2019 @ 07:50:
@ppeterr Is het een nieuwe Captur of een ouder bouwjaar? Er zitten veel verschil tussen eerdere en latere bouwjaren. Een setje goede speakers kan al een wereld van verschil maken op de eerdere bouwjaren.
2018 model. Misschien stel ik te hoge eisen aan de audio Dat kan natuurlijk ook

MENTAL SHUTDOWN

@ppeterr Weet niet hoe de installatie van de Captur zich verhoud tot de Clio maar ik verwacht vergelijkbaar. Het volume kan voldoende hoog zonder te vervormen, tot een niveau dat het te luid is wat mij betreft. Kwa klank en bereik is het acceptabel, zeker voor in de auto, voldoende laag en hoog. Mijn referentie is een 2018 Clio (wel GT-Line, die heeft weer andere speakers als de expression en andere lagere uitvoeringen, dus wellicht dat dat ook nog mee speelt). De R-Link head unit heeft in elk geval genoeg in zich om speakers fatsoenlijk aan te sturen, dus een setje andere speakers kan de moeite waard zijn.

• RobKJ
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 15:13
Nou, ik kon de Megane vandaag weer ophalen. Alles lijkt goed, enkel werkt het knipperlicht linksvoor niet. Ik denk zelf dat de stekker er niet in zit omdat de voorbumper eraf is geweest..

Donderdag maar weer langs de dealer....

Asus ROG GL552VW-CN104T <>Minix X8-H <> Shuttle ST20G5 Xpenology <> Philips 32PFK5709 <> LG BH7420P <> Apple iPhone 6 64GB

• ppeterr
@melcon Ik denk dat je gelijk hebt, en dat het met wat betere speakers een boel
kan schelen. Het is ook voldoende hoog, en laag. Maar door de zeer ruimtelijke weergave
lijkt er een boel midden te ontbreken. Door te spelen met de balans, en het geluid meer
naar achteren te zetten neemt dat ruimtelijke geluid waardoor het enigszins minder hol
klinkt af. Maar klinkt het gelijk ontzettend vlak.

Tijd om langs de lokale auto audio boer te gaan, of om het te laten rusten :) Dank voor je antwoord.

Dan iets anders. Ik haat kabeltjes, en vind het dus ook ontzettend jammer dat er zo
weinig apps voor rlink zijn. het zou onwijs tof geweest zijn als er spotify of deezer
opgezet zou kunnen worden. Nou werkt Deezer wel wat ik heb via android auto..maar kabeltje....

Dus ik een usb-c desktop standje gekocht, zo van dan zet ik dat vast in de midden console
en prik ik er hopsa de telefoon in. Maar nee dat werkt voor geen meter......
Ik ga AA nog een 2e kans geven, maar nu met een super klein usb kabeltje....

ppeterr wijzigde deze reactie 29-01-2019 17:18 (35%)

MENTAL SHUTDOWN

• The Wizard
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 23-04 09:18

The Wizard

Moderator Mobile
RobKJ schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:45:
Nou, ik kon de Megane vandaag weer ophalen. Alles lijkt goed, enkel werkt het knipperlicht linksvoor niet. Ik denk zelf dat de stekker er niet in zit omdat de voorbumper eraf is geweest..

Donderdag maar weer langs de dealer....
Ik heb hem gisteren ook weer teruggekregen. Geen idee of Renault NL de dealers geïnstrueerd heeft om extra lief te doen :P. Auto was helemaal gepoetst, gezogen, winterbeurtje gekregen en zelfs olie ververst... Ben 3x gebeld door dealer over de voortgang.

6760 kWp, 3 subsystemen (19x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• RobKJ
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 15:13
The Wizard schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:55:
[...]

Ik heb hem gisteren ook weer teruggekregen. Geen idee of Renault NL de dealers geïnstrueerd heeft om extra lief te doen :P. Auto was helemaal gepoetst, gezogen, winterbeurtje gekregen en zelfs olie ververst... Ben 3x gebeld door dealer over de voortgang.
Gepoetst: Nope
Gezogen: Nope
Beurt: Nope
Olie ververst: Nope
Op de hoogte gehouden: Nope
Zelf bellen, terugbelverzoek achterlaten en dan gebeld worden?: Nope
7 Dagen je auto kwijt zonder update: Yep!

Nee, ik ben niet heel erg tevreden....

RobKJ wijzigde deze reactie 29-01-2019 17:04 (3%)

Asus ROG GL552VW-CN104T <>Minix X8-H <> Shuttle ST20G5 Xpenology <> Philips 32PFK5709 <> LG BH7420P <> Apple iPhone 6 64GB

• Mrjraider
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 12:35

Mrjraider

De mannelijke zuster

Het rijden van een occasion is, zoals ik in een ander topic aanhaalde, russische roulette. Soms heb je mazzel en soms heb je pech. Ik rijd een Megane II ph 1.
Vandaag naar een andere garage dan mijn eigen gegaan omdat er een rammel in de rechter voorwiel zit. Ik kreeg een offerte van 2300 euro onder mijn neus gedrukt. Naast enkele lagers die wat versleten zijn is er blijkbaar meer mis met deze occassion die net 5 maand in mijn bezit is. Te weten:
- Motor kantelsteun speling; rubber ontbreekt. Er zit wel kit
- Veer rechtsachter gebroken; had al zo'n vermoeden. Veer werkt echter nog prima. Klein puntje is afgebroken aan het einde
- Achterbanden versleten; weet ik. Stond op de agenda dit voorjaar
- Remblokken en schijven rechtsachter versleten; raar want dan had dit bij de apk naar boven moeten komen. Rechtsachter heeft een blauwe gloed = dus te heet geweest.
- Wiellagers speling rechts voor en links voor; huh? Mijn beide banden zijn in november nog van de auto geweest? Dan had men dit toch gevoeld?
- Spoorstangen voor hebben speling; de bekende "rammelstangen van renault"
- Aandrijf as rechts voor; te veel speling/stuk
- Aandrijf as links voor; muur en muur vast. Iets speling scheen normaal te zijn maar deze as zit dusdanig vast dat de krachten van het wiel direct over gedragen worden op de motor en versnellingsbak (Aldus de monteur die ik sprak)

Om alles te maken ben ik 2300 euro kwijt :/
En dat is mij deze auto niet waard momenteel. En ik heb dat niet in mijn bank verstopt zitten dus dit was sowieso een no-go.

Dus naar mijn eigen garage gegaan en verhaal gehaald. Bepaalde dingen kunnen op den duur zijn gekomen of door "gebruik" maar ik ben in november nog geweest voor onderhoud en ook het rammeltje en die konden ze destijds (lees twee maanden terug) niet herleiden/reproduceren.
Volgende week ga ik met de beste monteurs om tafel..

Volgens iedereen kan ik nog veilig de weg op.
Bepaalde dingen MOETEN worden gemaakt, ik heb na alle ellende geen geld voor een nieuwe occasion :'(

At the end of the line a survivor will be born

• PauseBreak
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 14:17
Je kunt ook overwegen om die zaken niet te laten maken en de auto in te ruilen.

Wel een dingetje dat ik je wil meegeven: kijk zelf even rond op internet naar onderdeelprijzen. Dat kan heel veel schelen.
En, vervang veren per twee want nieuwe veren moeten nog inzakken. Het is vervelend (en soms gevaarlijk) om maar 1 veer te vervangen en dan te rijden in een auto die niet recht staat.

Overigens heb ik een deel van die mankementen ook gehad aan mijn Megane en dat koste echt niet eens in de buurt van €2300,-. Twee veren, twee spoorstangen en twee wiellagers waren voor mij klaar rond de €500,- inclusief arbeid en btw. Nu ga ik normaliter wel naar een garage die gunstig is geprijsd qua uurtarief maar dan nog klinkt 2300 voor al die zaken enigszins aan de dure kant.

Nee, merp!

• Ambianz
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 14:18
RobKJ schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 17:04:
[...]

Gepoetst: Nope
Gezogen: Nope
Beurt: Nope
Olie ververst: Nope
Op de hoogte gehouden: Nope
Zelf bellen, terugbelverzoek achterlaten en dan gebeld worden?: Nope
7 Dagen je auto kwijt zonder update: Yep!

Nee, ik ben niet heel erg tevreden....
Gebeld over de voortgang: nope
Auto 2 weken kwijt: yes

Ben benieuwd. Maar eens gebeld en kan hem als het goed is donderdag of vrijdag ophalen. Startmotor was helemaal stuk en die moest blijkbaar besteld worden.

Zal tzt de andere punten invullen :)

• ppeterr
Nou, morgen gaat mijn captur voor de eerste keer terug naar de garage.

1ste jaars beurt - onderhoudsplan A.

Gewoon afspraak in de ochtend, en ik kon er wel op wachten want de wagen heeft maar 6k op de teller.
Wel even 113 euro aftikken. Hopelijk doen ze meer dan de ruitenwisser vloeistof bijvullen.

MENTAL SHUTDOWN

• perslucht
  • Registratie: oktober 2007
  • Nu online
@Mrjraider Dat is een flink bedrag. Wellicht heb je in de omgeving iemand die een beetje handig is, want veel van deze zaken zijn vrij makkelijk te fixen.
Mrjraider schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 19:18:
- Motor kantelsteun speling; rubber ontbreekt. Er zit wel kit
Heel simpel op te lossen met een gewone doppenset. Gewoon even onder de auto gaan liggen, beschermplaat verwijderen, steuntje losmaken, nieuwe steun er voor in de plaats en weer vastdraaien. Ik denk maximaal 25 minuten werk. Kost je denk ik tussen de 10 en 30 euro.
- Veer rechtsachter gebroken; had al zo'n vermoeden. Veer werkt echter nog prima. Klein puntje is afgebroken aan het einde
Dit is wel iets meer werk. Ik denk ongeveer een uur per veerpoot (ik zou de beide vervangen).
Ook heb je hier een verenklem nodig. Je zou ook de schokbrekers en de veerpootlagers kunnen vervangen op dit moment.

Lees dat het acher is, dan is het al helemaal makkelijk. Als je de schokbreker losmaakt van de achteras dan kan je de veer er zo uit pakken.
- Remblokken en schijven rechtsachter versleten; raar want dan had dit bij de apk naar boven moeten komen. Rechtsachter heeft een blauwe gloed = dus te heet geweest.
Erg vervelend, maar gelukkig geen lastige klus. Wel duur helaas ivm geintegreerd wiellager.
- Wiellagers speling rechts voor en links voor; huh? Mijn beide banden zijn in november nog van de auto geweest? Dan had men dit toch gevoeld?
Dat is helaas niet zo makkelijk om zelf te doen. Je zou de fusees wel wel naar een garage kunnen brengen om de lagers te laten vervangen als je de veerpoten toch al los hebt.
Je kan het overigens wel zelf doen, maar alleen met een lagertrekset. Je kan ook nog wel speciaal gereedschap nodig hebben als de aandrijfassen in de naaf zitten gelijmd. Dan krijg je die alleen los met een gigantische pulley trekker.
- Spoorstangen voor hebben speling; de bekende "rammelstangen van renault"
Eenvoudig klusje, zeker als de boel al los is ivm de veerpoot.
- Aandrijf as rechts voor; te veel speling/stuk
- Aandrijf as links voor; muur en muur vast.
Aandrijfassen vervangen is ook niet extreem moeilijk. Aangezien alles al los zit hoef je ze alleen maar uit de versnellingsbak te trekken. Wel de bakolie eerst aftappen en daarna met nieuwe aanvullen.

Wat alles gaat kosten kan ik wel eens voor je uitzoeken op de bekende onderdelensites.
Ik heb bovenstaande klusjes zelf ook allemaal uitgevoerd op mijn Megane II _/-\o_ Maar dan verspreid over 4 jaar.

• PauseBreak
Veren bij de Mégane II zitten heel simpel vast. Als je weet wat je doet ben je in 15-20 minuten klaar met twee veren. Als je niet weet wat je doet duurt het iets langer :+
De remschijven achter voor een Mégane II doen zo'n €33 - €80 per stuk. Afhankelijk van of jouw specifieke model geïntegreerde wiellager heeft of niet (is niet bij iedere motorisering zo).
Wiellagers voorzijde zou ik echt 100% niet zelf doen. Wat een ontzettende kloteklus. Lekker uitbesteden. Wel wat prijziger maar dan heb je in ieder geval garantie voor het geval een lager al DOA is.

Nee, merp!

• Mrjraider

Mrjraider

De mannelijke zuster

Volgende week ga ik eerst eens met mijn garage zitten. De man die een rondje meereed liet al door schemeren enigszins coulant te willen zijn want dit is wel veel. Van wat ik begreep zijn enkele punten apk en enkele punten niet. Die aandrijfassen moeten volgens mij sowieso dus als men daar toch al mee bezig is kunnen die lagers ed meteen meenemen lijkt me?. Ik zie wel.

• PauseBreak
Jup. Vering achter zou ik ook niet mee wachten trouwens. Kapotte achterveren kunnen leiden tot onvoorspelbaar rijgedrag als je bocht uit op het gas gaat en de auto zich opnieuw moet zetten. Kost wederom niet belachelijk veel qua onderdelen (35-91 euro per veer).

Nee, merp!

• perslucht
  • Nu online
@Mrjraider Heb je wat meer informatie over je auto? Dan ik even zoeken :P

• Mrjraider

Mrjraider

De mannelijke zuster

perslucht schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 20:59:
@Mrjraider Heb je wat meer informatie over je auto? Dan ik even zoeken :P
Zoals? Ik heb een Mégane 2 phase 1. 1.6 expression basis.

• perslucht
  • Nu online
@Mrjraider Ja dat is wel het minimale. Een hatchback neem ik aan? Hoeveel deuren? Handgeschakeld?

perslucht wijzigde deze reactie 29-01-2019 21:35 (29%)

• Mrjraider

Mrjraider

De mannelijke zuster

perslucht schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 21:31:
@Mrjraider Ja dat is wel het minimale. Een hatchback neem ik aan? Hoeveel deuren? Handgeschakeld?
5 deurs handgeschakeld hatchback.
161k km op de teller sinds vorige week.

• PauseBreak
Mrjraider schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 21:40:
[...]

5 deurs handgeschakeld hatchback.
161k km op de teller sinds vorige week.
Wat je kunt doen is even naar mister auto gaan, je kenteken invoeren en dan nog even de juiste uitvoering aanklikken en even rondkijken naar wat je zoal kwijt kunt zijn. Zoals ik al eerder zei, aan onderdelen is het echt niet overdreven duur (zeker niet richting de 2300). Het zal eerder het arbeidsloon zijn waar de kosten in gaan zitten.

Nee, merp!

• perslucht
  • Nu online
Ik heb in plaats van mister auto even bij autodoc gekeken, daar kom ik ongeveer op onderstaande prijzen uit.
Ik heb gezocht op het Renault onderdeelnummer. Je kan ook even je kenteken invoeren.

Veerpoot achter
8200276539
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/oem/8200276539
15-40 euro per stuk

Aandrijfas Links
8200690053
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/oem/8200690053
60 - 180 euro

Aandrijfas Rechts
8200613827
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/oem/8200613827
70 - 180 euro

Remschijf achter
7701207823
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/oem/7701207823

Remblokken achter
440661332R
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/oem/440661332r
10-20 euro

Spoorstang Rechts en Links deel 1
7701474795
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/oem/7701474795
10-20 euro

Spoorstang Rechts en Links deel 2
7701474448
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/oem/7701474448
10-20 euro

Wiellager voor
7701207677
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/oem/7701207677
15-30 euro

Naaf voor
402022048R
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/oem/402022048r
30-50 euro

Motorsteun
112383665R
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/oem/112383665r
20-30 euro
Ik kom op 691 euro aan onderdelen uit (zonder korting). Het kan vast nog wel goedkoper met de allergoedkoopste onderdelen, maar ik heb een lijstje gemaakt van alle merken die ik wel vertrouw.

https://www.autodoc.nl/trw/2191943

https://www.autodoc.nl/kyb/830801

https://www.autodoc.nl/optimal/7568165

https://www.autodoc.nl/febi-bilstein/7004815

https://www.autodoc.nl/skf/1362737

https://www.autodoc.nl/brembo/1656634

https://www.autodoc.nl/skf/14859

https://www.autodoc.nl/skf/7128658

https://www.autodoc.nl/ruville/12786775

perslucht wijzigde deze reactie 29-01-2019 22:25 (22%)

@Mrjraider Het is allemaal niet rampzalig maar alles bij elkaar een wat lange lijst inderdaad. Voor de apk wordt er alleen gekeken of er voering op de blokken zit, ook al is dat 0,01 mm en is er geen metaal zichtbaar, dan is dit goedkeur. De klauw v/d schijf die blauw geworden is moet even gangbaar gemaakt worden, is een bekend euvel van vooral Clio's uit die tijd maar ook de Megane heeft er wel eens last van.

Je hoeft het hele lijstje ook niet in 1 keer te doen, die kantelsteun zit er alleen om te voorkomen dat je motor veel kantelt bij overgang geen belasting naar wel belasting en vice versa (Dus gas er op, gas los :P ). Zonder werkende kantelsteun zal die uiteraard wat meer kantelen maar dat is het, je motor zal er niet uitvallen oid :+

Aandrijfas links voor vind ik een rare trouwens, die zit direct in je versnellingsbak en daarmee altijd in bakolie. Lijkt me zeer stug dat deze vast zou zitten, hij kan namelijk niet vast roesten. Als je volledig ingestuurd een rondje rijdt linksom en rechtsom, hoor je dan rare geluiden? Zo niet dan zou ik de aandrijfassen lekker laten zitten want dan is er helemaal niets mis mee.

@The Wizard Eigenlijk is dat zoals het hoort, zeker na zo iets :)

• Mrjraider

Mrjraider

De mannelijke zuster

melcon schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 07:43:
@Mrjraider Het is allemaal niet rampzalig maar alles bij elkaar een wat lange lijst inderdaad. Voor de apk wordt er alleen gekeken of er voering op de blokken zit, ook al is dat 0,01 mm en is er geen metaal zichtbaar, dan is dit goedkeur. De klauw v/d schijf die blauw geworden is moet even gangbaar gemaakt worden, is een bekend euvel van vooral Clio's uit die tijd maar ook de Megane heeft er wel eens last van.

Je hoeft het hele lijstje ook niet in 1 keer te doen, die kantelsteun zit er alleen om te voorkomen dat je motor veel kantelt bij overgang geen belasting naar wel belasting en vice versa (Dus gas er op, gas los :P ). Zonder werkende kantelsteun zal die uiteraard wat meer kantelen maar dat is het, je motor zal er niet uitvallen oid :+

Aandrijfas links voor vind ik een rare trouwens, die zit direct in je versnellingsbak en daarmee altijd in bakolie. Lijkt me zeer stug dat deze vast zou zitten, hij kan namelijk niet vast roesten. Als je volledig ingestuurd een rondje rijdt linksom en rechtsom, hoor je dan rare geluiden? Zo niet dan zou ik de aandrijfassen lekker laten zitten want dan is er helemaal niets mis mee.
Rechts voor komt een schrapend knarsend geluid weg welke vooral hoorbaar is bij gas geven. Zodra de auto op snelheid is en ik gas geef zodat ik 80 blijf rijden is het geluid weg.

Links voor hoor ik dus een soort "plop plop plop" geluid zodra ik links stuur.

Beide geluiden waren iets hoorbaar in augustus vorig jaar maar met name het geluid wat rechts weg komt is in twee maanden tijd enorm toegenomen.

Oke dan wordt het wel tijd om ze te vervangen :D

• Mrjraider

Mrjraider

De mannelijke zuster

Volgende week gaat ie terug naar mijn eigen garage. Ik heb een offerte liggen van plusminus 500 voor beide assen inclusief montage. Even aanhoren of dat ook daadwerkelijk de prijs gaat worden of niet.
De banden, rem, veren neem ik mee met de apk in augustus, dan heb ik ook weer wat geld op zij kunnen zetten.

• perslucht
  • Nu online
Neem dan ook gelijk de spoorstangen en de wiellagers mee, als je de assen vervangt dan zit de boel toch al los ;)

• PauseBreak
Precies. Als je de boel toch al los hebt liggen neem dan direct de rest mee. Dat scheelt je arbeidsloon want het ligt al los.

Nee, merp!

• Polycom
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 23-04 09:38
Polycom schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 11:28:
[...]

Als je zin hebt om vaak bij de garage te staan...
Mrjraider schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 11:39:
[...]

Ben vooraf gaan Googlen en volgens mij valt het wel mee. Maar goed ik kijk en rij een rondje en zie wel.
Don't want to say I told you so
But I told you so :D

Polycom wijzigde deze reactie 30-01-2019 14:56 (19%)

• Mrjraider

Mrjraider

De mannelijke zuster

Polycom schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:54:
[...]

[...]

Don't want to say I told you so
But I told you so :D
Insert middel vinger..
Dit is gewoon een verborgen gebrek. Elektronisch 0 problemen gehad. :+

• ppeterr
tja. en dan heb je hem pas een week he.
Stelletje schoften.

Kras kunnen weg poetsen, kunstof niet dus....

http://i64.tinypic.com/2i0xf6q.jpg

ppeterr wijzigde deze reactie 30-01-2019 15:38 (20%)

MENTAL SHUTDOWN

Lekker dan, uiteraard geen briefje natuurlijk?

• ppeterr
melcon schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 07:39:
Lekker dan, uiteraard geen briefje natuurlijk?
Nee, geen briefje. Ow wat is dit balen :-(

Iets anders, ik heb wel android auto wireless aan de gang :)

MENTAL SHUTDOWN

@ppeterr hoe cool is dat! uiteraard willen we weten hoe je dat gedaan hebt :*)

• ppeterr
@melcon

Het is stiekem niet geheel wireless, maar je hoeft in ieder geval niet meer je usb aan te sluiten.

In het kort komt het er op neer dat je een host aansluit op de usb poort.
In mijn geval is dat een oud android toestel. (kan ook een android tv stick zijn)
En daarop draai je een proxy. Op je normale telefoon draai je dezelfde apk.

Als ik nou in de auto stap, dan connect hij met de rlink via bluetooth, start de hotspot op.
En verbind met de host op de usb poort in de auto. Hopsa android auto.

https://forum.xda-develop...way-android-auto-t3813163

Ik zie het nog als een soort van test setup. Uiteindelijk zal ik dit ook voor elkaar krijgen
met een klein android tv stickje, die gevoed en geheel headless in de auto geprikt zit.

MENTAL SHUTDOWN

@ppeterr Tof! Bookmarked, heb nog een mooie oude Moto G liggen die dit heel goed zou kunnen :)

• freddyathlon
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22-04 22:05

freddyathlon

McLaren Renault 2019 ;)

Gisteren definitief besteld;

De (nieuwe) Kadjar Black Edition met 160pk automaat. In de kleur iron blue.

Ik heb begrepen dat mijn gekozen model, met het Easy Life Pack en een panoramadak op voorraad staat bij de Renault dealer. Dat scheelt toch weer een aantal weken wachttijd.
Met een beetje geluk rijdt ik over twee weken met de nieuwe aanwinst rond.

Voor mijn vrouw een nieuwe Clio Limited in de kleur Rouge Flamme besteld.
Wordt binnenkort een mooie Renault feestje voor de deur. Van 2x Ford naar 2x Renault ;).

(Foto van website, is niet de 'mijne')

iPhone X 64GB Space Grey  iPhone SE 32GB Space Grey  Macbook Pro Retina 2015 13" ○ Renault Kadjar 2019 Black Edition

Gefeliciteerd! Mooie kleur uitgekozen :)

• m0c
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23-04 22:36
Goedemorgen allemaal, kan iemand mij vertellen waar in mijn Clio 4 Initiale uit 2017 de luchtkwaliteitssensor zich precies zou (of had) moeten bevinden en wat het partnummer is? Een plaatje uit Dialogys zou mooi zijn :)

Ik heb ooit met ddt4all in R-link de luchtkwaliteitsmonitor en de automatische recirculatie ingeschakeld. Omdat hij nog nooit luchtvervuiling heeft aangegeven en ik ook nog nooit gemerkt heb dat de buitenluchttoevoer wordt afgesloten vermoed ik dat bij mij de sensor ontbreekt. Misschien is Renault ermee gestopt vanwege het debacle met de Scenic waarbij vanwege die feature bij vorst continu de ruiten besloegen.

Ik weet dat er Clio 4's rondrijden waarin de sensor wél (nog) aanwezig is, dus ik zou het bij mij ook graag eens werkend zien. Mocht het niet bevallen dan zet ik het gewoon weer uit. Voordat ik zo'n ding bestel wil ik uiteraard wel eerst nagaan of de connector er al ligt, vandaar mijn vraag.

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 07:46
Hoi, ik werd hier naar toe doorverwezen;

Vraag;

Vrouw heeft en Twingo ; RENAULT TWINGO I (C06_)
Daar zit de fabrieksradio in met een bedieng aan zo'n hendel als je ruitenwisserhendel . Nu wil ik haar oude radio plaatsen, een pioneer. Nu moet ik daar een adaptor voor kopen, maar dan zie ik eigenlijk het bos niet meer ; ik heb mogelijk iets gevonden, maar twijfel verschrikkelijk.

DIt heb ik gevonden ;
https://www.ebay.nl/itm/250958165778

Haar radio ziet er idd zo uit;
https://budgetcaraudio.co...roducts/stalk/rn004-1.png

Zit ik goed?

Er werd aangegeven wat voor aansluitingen, maar daar heb ik geen idee van. Haar oude radio heb ik nog nooit verwijderd.
Als de radio inderdaad er hetzelfde uitziet kun je er redelijkerwijs van uit gaan dat dit het goeie is. Uiteraard kun je de radio even omhoog trekken om te controleren of de aansluitingen inderdaad overeenkomen. Het is de gele stekker.

• Whisky
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 23-04 12:56
Vraagje,

Ik heb een Renault Megane Estate 3 Phase 2.

Nu zitten onder de koplampen standaard ledstrips, echter wil ik ook mijn koplampen van led's voorzien. Is het net zo simpel zoals in deze video te zien is?

Of zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden zoals waarschuwingen op het dashboard of over/onderbelasting van de led lampen op de accu? (Can/bus error o.i.d.)

Wellicht dat iemand hier ervaring heeft met plaatsen van led lampen en kan mij adviseren een bepaald merk te kiezen? De lampjes uit de video kosten op Ali express geen drol (zie hier)

Freedom for everyone..

• PauseBreak
Ik zou niet al te bang zijn voor spanningsproblemen als je een goed setje koopt. Advies daarvoor kan je denk ik beter hier vragen: LED Verlichting auto+motor

Nee, merp!

• NL_Scratch
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 12:59
Ik ben in de running voor een Renault MEgane Bose TCE 130 van bouwjaar juni 2018.
Ik lees de ene keer dat er een DAB ontvanger in zit, en de andere keer een DAB+.
Kan het inderdaad kloppen dat er verschillen in zitten of is er altijd een DAB+ ontvanger?

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
NL_Scratch schreef op maandag 4 februari 2019 @ 18:59:
Ik ben in de running voor een Renault MEgane Bose TCE 130 van bouwjaar juni 2018.
Ik lees de ene keer dat er een DAB ontvanger in zit, en de andere keer een DAB+.
Kan het inderdaad kloppen dat er verschillen in zitten of is er altijd een DAB+ ontvanger?
Dat is altijd t zelfde voor zover ik weet!

Is het al bijna vrijdag?

• Ambianz
Iedereen zijn auto al terug na het fiasco met de bevroren intercoolers?

Wacht hier nog altijd op de mijne.. staat er inmiddels al 2.5 week... Blijkbaar zijn de onderdelen niet meer aan te slepen

• NL_Scratch
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 12:59
DennusB schreef op maandag 4 februari 2019 @ 20:44:
[...]

Dat is altijd t zelfde voor zover ik weet!
Oké, dus elke megane die DAB heeft is dus eigenlijk DAB+ ?

• Josefien
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 11:38
DAB is inmiddels dermate verouderd (en in NL vrijwel niet meer uitgezonden) dat je ervan uit kunt gaan dat hetgeen wat de afgelopen jaren is geleverd ook DAB+ kan ontvangen.

• PauseBreak
Renault heeft voor zover ik weet op de personenauto’s ook alleen DAB+ apparatuur geleverd.

Nee, merp!

• BubbaNL
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 06:47
Ambianz schreef op maandag 4 februari 2019 @ 20:58:

Wacht hier nog altijd op de mijne.. staat er inmiddels al 2.5 week... Blijkbaar zijn de onderdelen niet meer aan te slepen
Ik heb de mijne sinds afgelopen woensdag terug, ruime week dus. Hij stond in Groningen en heeft daar naast een zekering ook de 'kapjes'?! gekregen als fix.
Whisky schreef op maandag 4 februari 2019 @ 15:49:
Vraagje,

Ik heb een Renault Megane Estate 3 Phase 2.

[Afbeelding]

Nu zitten onder de koplampen standaard ledstrips, echter wil ik ook mijn koplampen van led's voorzien. Is het net zo simpel zoals in deze video te zien is?

[YouTube: Renault Megane III NAO LED Headlight]

Of zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden zoals waarschuwingen op het dashboard of over/onderbelasting van de led lampen op de accu? (Can/bus error o.i.d.)

Wellicht dat iemand hier ervaring heeft met plaatsen van led lampen en kan mij adviseren een bepaald merk te kiezen? De lampjes uit de video kosten op Ali express geen drol (zie hier)
Can bus errors etc. hoef je niet bang voor te zijn. Zorg uiteraard dat je het juiste type lamp koopt en lees het topic wat Pausebreak aan geeft ook even goed door. Er zit veel verschil in correct lichtbeeld en je wil uiteraard niet zo als destijds met after-market xenons veel gebeurde iedereen van de weg afschijnen :P :+
Je koplampen zijn er in elk geval zeer geschikt voor (helder glas, projectie lenzen) dus met de juiste lampen heb je hetzelfde of zelfs beter lichtbeeld als met halogeen en daarbinnen een aanzienlijk hogere lichtopbrengst (en daar is het je vast om te doen :) |).

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Ambianz schreef op maandag 4 februari 2019 @ 20:58:

Volgens de dealer zou er een terugroepactie worden uitgeschreven, al heb ik nog niks gehoord..

Moet zeggen (*klopt af) heb nog geen problemen ondervonden..Rijdt doorgaans lange stukken en standaard staat de start/stop uit.

• Shiver23
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Even voor mij als leek. Wat is de invloed van start/stop op dit verhaal?

PSN: Shiver23 //

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Een aantal pagina`s terug wordt aangegeven over de toedracht van het probleem, dat de EGR te vroeg opent waardoor er condens water optreedt in in het inlaat traject.
Ik kan mij goed voorstellen (weet alleen niet waar deze gelokaliseerd zit bij de megane) dat het water terug de intercooler inloopt en het zich verzameld en vervolgens tot ijs gekoeld wordt door de rijwind..

Precieze toedracht ken ik niet helemaal, maar wellicht dat start/stop daar wel een invloed op heeft dat de motor uitschakelt bij file/stoplicht waardoor de motor wat afkoelt en er wat meer condens optreedt dan normaal wat wellicht een verergering van het probleem geeft.

• PauseBreak
Meneer aard schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 08:51:
[...]

Volgens de dealer zou er een terugroepactie worden uitgeschreven, al heb ik nog niks gehoord..

Moet zeggen (*klopt af) heb nog geen problemen ondervonden..Rijdt doorgaans lange stukken en standaard staat de start/stop uit.
Die terugroepactie is er ook nog niet doorheen. Mogelijk komt dat doordat het probleem voornamelijk in Nederland en België speelt en eigenlijk alleen bij de ecomotoren. Als je een 1.6dCi 130 of 165 hebt, dan heb je dit probleem niet. Zelfde bij de TCe's, heb je een 1.6TCe 150-205 dan speelt dit probleem niet. Het zijn puur de mueslimotoren met dit probleem, mogelijk omdat die sowieso niet zo warm worden als de niet-ecomotoren en omdat alles economischer staat afgesteld - zo gaat de motor net iets eerder uit bij een 1.5dCi dan bij een 1.6dCi doordat start/stop agressiever staat afgesteld.

Nee, merp!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Meneer aard schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:16:
Een aantal pagina`s terug wordt aangegeven over de toedracht van het probleem, dat de EGR te vroeg opent waardoor er condens water optreedt in in het inlaat traject.
Ik kan mij goed voorstellen (weet alleen niet waar deze gelokaliseerd zit bij de megane) dat het water terug de intercooler inloopt en het zich verzameld en vervolgens tot ijs gekoeld wordt door de rijwind..

Precieze toedracht ken ik niet helemaal, maar wellicht dat start/stop daar wel een invloed op heeft dat de motor uitschakelt bij file/stoplicht waardoor de motor wat afkoelt en er wat meer condens optreedt dan normaal wat wellicht een verergering van het probleem geeft.
Start/Stop heeft geen invloed, een motor koelt nauwelijks af bij 30 sec stoplicht wachten, de warmte van de motor zorgt er dan juist voor dat de intercooler warmer wordt. Bij mij kwam het juist doordat ik geen file/stoplicht had op het hele traject, en daarna 6 uur stilgestaan.
PauseBreak schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:29:
[...]

Die terugroepactie is er ook nog niet doorheen. Mogelijk komt dat doordat het probleem voornamelijk in Nederland en België speelt en eigenlijk alleen bij de ecomotoren. Als je een 1.6dCi 130 of 165 hebt, dan heb je dit probleem niet. Zelfde bij de TCe's, heb je een 1.6TCe 150-205 dan speelt dit probleem niet. Het zijn puur de mueslimotoren met dit probleem, mogelijk omdat die sowieso niet zo warm worden als de niet-ecomotoren en omdat alles economischer staat afgesteld - zo gaat de motor net iets eerder uit bij een 1.5dCi dan bij een 1.6dCi doordat start/stop agressiever staat afgesteld.
Het ligt niet aan het blokje, aangezien de Mercedessen/Nissans/etc geen last hebben gehad van dit probleem, het lijkt erop dat het met de opbouw van de intercooler te maken heeft.

• PauseBreak
Mercedes, Dacia en Nissan gebruiken andere mapping voor de motor dan Renault.

Nee, merp!

• BubbaNL
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 06:47
The Wizard schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 11:31:
[...]

Start/Stop heeft geen invloed, een motor koelt nauwelijks af bij 30 sec stoplicht wachten, de warmte van de motor zorgt er dan juist voor dat de intercooler warmer wordt. Bij mij kwam het juist doordat ik geen file/stoplicht had op het hele traject, en daarna 6 uur stilgestaan.
Bij mij was het ook, ±170km en dan 9u geparkeerd was voldoende. Vorig jaar een collega exact zo.
PauseBreak schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:29:
[...]

en @Meneer aard

Het zijn inderdaad de ECO2 blokken die vooral in NL/BE populair zijn die hier hinder van ondervinden. Het echte en meest voorname probleem is dat deze bij Renault afgesteld staan om zo snel mogelijk te openen. Dit heeft uiteraard als resultaat dat de motor zeer snel opgewarmd is en dus snel naar het - zuinige - warm programma kan. Tot zo ver geen probleem onder normale omstandigheden.

Het lastige hieraan is dat met de EGR open een deel van de uitlaat gassen direct van de uitlaat terug naar de inlaat gaan(zie YouTube: Renault Moteur K9K 110 CV), en dus niet door de intercooler (dit wil je uiteraard ook niet, EGR bij een diesel is vooral bedoeld om z.s.m. op te warmen). De resterende uitlaatgassen komen hier dus al relatief cool bij de intercooler aan waardoor de mogelijkheid bestaat dat er condensatie kan optreden onder de "juiste omstandigheden".

Dat wil zeggen, lage temperatuur en wind onder de juiste hoek op de intercooler. Als het condens eenmaal bevroren is blijft dit ook bevroren (het doel van de intercooler is koelen en de intercooler op de megane en clio zijn beide zeer efficient) en krijg je vaak pas problemen als de auto ergens warm stil gestaan heeft, na een lange rit. Het ijs zal dan smelten en dan krijg je waterslag. Soms zie je dat het ijs zich ook nog over meerdere dagen opgebouwd heeft tot bijna de turbo aan toe.

De aanpassingen die gedaan zijn om het te voorkomen zijn uiteraard om onder koude omstandigheden de EGR minder ver en later te openen zodat er voldoende warme uitlaatgassen naar de intercooler gaan om condensatie te voorkomen. Dit is de belangrijkste aanpassing, de overigen aanpassingen zijn om problemen te voorkomen mocht het toch nog optreden. De ring bij de intercooler voert vocht af wanneer aanwezig (en dicht af onder druk als de turbo spoelt). De iets aangepaste zekering is w.m.b. niet nodig.

Nissan/Mercedes/Dacia gebruiken inderdaad een wat conservatievere EGR regeling, net als de niet ECO2 blokken (Dci 110 in de Captur/Clio, en uiteraard de 1.6 Dci in alle varianten).

Toevallig nog wat gevonden van de vorige Clio, waarbij deze problemen ook speelden dus voor de gein wat gelogd met Torque.

Dat was na 25 minuten snelweg op minder legale snelheden, inlaat temperatuur zit dan nog steeds op 20 graden. Helaas toen geen screenshot gemaakt van vlak na het starten, maar toen zat de inlaat temp op 1/2 graden, in ECO mode daalde die naar 0/-1. Dus niet ondenkbaar dat het zou kunnen leiden tot condens en bevriezing.

melcon wijzigde deze reactie 05-02-2019 12:08 (18%)
Reden: toevoeging sceenshot

• JelleGouds
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 15:14
Beste alleen. Ik heb sinds juli dit jaar een Renault Scenic 2 1.5DCI 100PK uit 2005. Wij kregen namelijk een gezinsuitbreiding en met het beperkte budget dat wij hadden kwamen wij al snel bij deze auto uit. Ik heb er de 4 maanden behoorlijk wat kosten aan gehad. Achteraf allemaal verborgen gebreken. Echter blijven wij aanmodderen met 1 euvel en ik vraag mij toch af wat dat zou kunnen zijn. Ik had hier al een vraag over geopend.
Ik kreeg daar het advies om ook hier even mijn vraag te herhalen. Heeft een van jullie hier misschien suggesties of ideeën over? Aangezien wij niet al te veel geld hebben om te kunnen investeren in specialisten. En eerlijk dat deze auto waarschijnlijk ook niet meer waard is.

• ppeterr
Wel een zuipschuitje zeg mijn captur 1.2/118pk EDC.

Ding rijd 1op10.6. Misschien eens mijn rijstijl aanpassen. Of die eco mode proberen.

MENTAL SHUTDOWN

@JelleGouds Dat kan van alles zijn, heb je hem al laten uitlezen of er storingscodes zijn opgeslagen?
Lijstje met mogelijkheden die deze foutmelding geven:
- EGR klep die niet goed sluit/opent
- Turbodruk regelaar
- Turbodruk sensor
- Gescheurde turboslang
- inlaat klep indien aanwezig (hebben ze niet allemaal)
- druk sensor airco defect (Geeft deze melding ook bij deze bouwjaren)
- gloeibougies/stiften
- retour druk te laag (1 of meerdere lekkende verstuivers of retour leidingen, geeft ook hoger brandstof verbruik).

En dan zijn er nog wel wat meer zaken die achter deze melding weg kunnen komen, maar dit zijn de meest voorkomende. Uitlezen en kijken wel storingscode het echt is, geeft je een goede richting om te zoeken.

Met auto's van deze leeftijd in deze categorie loop je inderdaad vaak tegen achterstallig onderhoud en allerlei leuke problemen aan helaas. Gezien je aan geeft er niet al te veel geld voor over te hebben, is het een optie om hem zelf uit te lezen? Dit kan m.b.v. een ELM 327 bluetooth dongel (of de wifi variant daarvan) en een smartphone met Torque Pro. De dongel kun je via internet voor 15-20 euro op de kop tikken, Torque Pro kost 3,55 €. Voor iphone zijn er ook apps om ODB2 zaken te doen, welke de beste zijn kan ik je niet vertellen, ik heb nog nooit een iphone gebruikt.

• JelleGouds
@melcon Dank je voor de reactie. Ik heb gelijk die OBD2 reader besteld en deze zou morgen binnen moeten komen ik heb in het verleden al met een reader aan de slag gegaan maar er waren toen geen codes opgeslagen in het motor management. Het service lampje gaat namelijk ook gelijk weer uit. Hopelijk dat ik in real time wel een duidelijk beeld krijg.
Ik heb best wel wat gereserveerd voor onderhoud en ben ook niet te beroerd er wat aan uit te geven. Maar de auto is dus al in 4 maanden tijd voor 6 dingen weg geweest. Dus liever probeer ik zelf een heel eind op te kunnen lossen. Bepaalde zaken waren al na gekeken door mijn garage maar zonder enig verschil. Deze auto is toen gekocht voor €1800,- inclusief extra winterbanden. En heeft inmiddels een dag waarden van nog geen €1000,-. Hierdoor is hij al snel economisch totaal los.
@JelleGouds Daarom is z'n reader ook ideaal, kun je zelf realtime monitoren. Tip is om de EX extensions voor Renault er ook bij te kopen, kun je nog net wat meer zien.

Tuurlijk, als je zelf handig bent zeker zo veel mogelijk dingen zelf doen, zeker bij auto's van die leeftijd. Ik doe ook zo veel mogelijk zelf, scheelt nogal in onderhoudskosten en dan uiteraard vooral het uurloon. Plus dat je weet dat het goed gedaan is omdat je het zelf doet.

• ppeterr
Weet iemand, of de usb aansluiting in het middenconsole van een Captur zonder
prik komt te staan als je de auto uitzet. Ik kan het een beetje moeilijk beoordelen
omdat na het uitzetten, de radio en dergelijke aan blijven. Tot ik uitgestapt ben.

Ik wil er namelijk iets ingeprikt laten zitten, maar wel dat het dus niet stroom blijft vragen.

MENTAL SHUTDOWN

@ppeterr Zodra je de deur open doet gaat de head unit uit en is het usb gedeelte ook spanningsloos. Dus het blijft ongetwijfeld wel stroom vragen maar krijgt het niet :+

• ppeterr
melcon schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 15:01:
@ppeterr Zodra je de deur open doet gaat de head unit uit en is het usb gedeelte ook spanningsloos. Dus het blijft ongetwijfeld wel stroom vragen maar krijgt het niet :+
Ow top. Dan kan mijn stickje die android auto wireless maakt er dus lekker in blijven zitten :)

MENTAL SHUTDOWN

• Pindakaas
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 14:59
@JelleGouds 2 jaar geleden dezelfde foutmelding gehad met mijn Megane 2 1.5dCi. Kwam ook spontaan en ging vanzelf weer weg. Uiteindelijk hebben ze volgens mij onderstaand probleem opgelost met een nieuwe retourleiding. (laten doen door een Renault specialist beunhaas, welke regio zit jij?)
melcon schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 14:18:
- retour druk te laag (1 of meerdere lekkende verstuivers of retour leidingen, geeft ook hoger brandstof verbruik).

Pindakaas wijzigde deze reactie 06-02-2019 15:41 (7%)

don't mind me

• JelleGouds
@Pindakaas dank je voor de suggestie. Merkte u toen ook een hoger brandstof verbruik op?

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23-04 15:07

WiLLoW_TieN

Damn al ruim 15 jaar op GoT

Lees net over al die problematiek i.v.m. koud weer en de 1.5DCi ( 90 ) ....Rij zelf een Clio 1.5DCi ( 90 ) uit 4-2014. Had zelf totaal geen problemen. Is er nu een terugroepactie voor deze wagens vanuit Renault ?

• Pindakaas
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 14:59
JelleGouds schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 15:49:
@Pindakaas dank je voor de suggestie. Merkte u toen ook een hoger brandstof verbruik op?
Niet perse, maar ik lette er ook niet echt op toen. Melding kwam ook maar heel sporadisch. totdat hij opeens veel vaker kwam en niet meer weg ging uiteindelijk.

don't mind me

WiLLoW_TieN schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 15:51:
Lees net over al die problematiek i.v.m. koud weer en de 1.5DCi ( 90 ) ....Rij zelf een Clio 1.5DCi ( 90 ) uit 4-2014. Had zelf totaal geen problemen. Is er nu een terugroepactie voor deze wagens vanuit Renault ?
Kan zijn dat je auto al een tijdens een beurt een software update heeft gehad. Er schijnt nu wel een terugroepactie te komen.

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 15:02

vhal

ಠ_ಠ

Ken je die grap met die trillende Renault Clio? Nee, mooi....ik ook niet!

Godzijdank gaat dat ding na 7 maanden bakkeleien en procederen retour dealer, we hebben een naar mijn mening een goede schikking getroffen maar daarvoor heeft de rechter wel moeten wrikken want als het aan de dealer had gelegen gebeurde er helemaal 3 keer niks. :r

Ach ja, eind goed al goed :X

vhal wijzigde deze reactie 07-02-2019 17:13 (9%)

ME is geen bezittelijk voornaamwoord

• Mrjraider

Mrjraider

De mannelijke zuster

Pfft wat een gedoe...

In ander nieuws. Mijn megammel staat bij de garage voor in ieder geval twee nieuwe aandrijf assen en spoorstangen. De overige geconstateerde punten neem ik mee zodra ik een bank heb beroofd :+

• JelleGouds
@melcon ik vandaag opweg naar huis de OBD2 reader aangesloten. Wat een hoop info krijg je dan. Wat ik zie gebeuren en merk is het volgende. De melding inspuiting controleren komt in beeld. De auto houd in. Ik zie op torque day de turbo druk van 20 PSI naar 9 PSI zakt. Wanneer de melding verdwijnt. Weer 20 PSI druk en vermogen als normaal. Daarna bij error codes kwam er error P0235 te staan. Dit zou iets met de turbo druk sensor kunnen zijn als ik het goed begrijp. Zou dat mijn hogere verbruik ook kunnen verklaren? En is dan een kwestie van een nieuwe MAP sensor installeren en dan zou alles weer goed moeten zijn?
@JelleGouds Ja je kan ontzettend veel informatie uit ODB-2 halen :) Met andere software b.v. in het geval van Renault OpenDDT kun je nog heel veel meer dan met Torque maar dan moet je wel weten wat je doet.

Je kan nu in elk geval vrijwel zeker stellen dat het de turbodruk sensor is, zeker gezien het gedrag, als je ergens lekkage hebt in het inlaat traject zou de waarde meer fluctueren. Zou die inderdaad gewoon vervangen, even goed zoeken waar je 1 voor een acceptabele prijs op de kop kan tikken. Ik verwacht dat je daarna van het probleem af bent :)

Kan inderdaad ook een wat hoger verbruik verklaren, inspuiting gebeurt op basis van combinatie toerental, hoeveelheid gemeten lucht v/d LMM en de turbo druk sensor (en uiteraard nog diverse andere waarden als gas pedaal stand, kvs temperatuur, etc.). Als 1 van deze waarden afwijkt t.o.v. de realiteit kan het zijn dat er teveel ingespoten wordt en je verbruik dus hoger is.

melcon wijzigde deze reactie 08-02-2019 08:33 (25%)

• Mrjraider

Mrjraider

De mannelijke zuster

Ennnnn de megammel staat weer op de parkeerplaats. Schade: 546 eu. Ik ben wel flink gematst aldus de beste man (hoewel ze dat wel vaker zeggen).
Wat is gedaan: aandrijfas rechts is vervangen, motorsteun is vervangen, nieuwe bakolie erin.
Heeft het geholpen? JA :Y het getril is weg, het geratel/schurend geluid/"kloenk" geluid is compleet verdwenen en de auto rijdt weer heerlijk. Geen rare geluiden met sturen of wat dan ook... Ik is blij :D
Er zit geen speling op de wiellagers, na vervangen is dat niet meer gevoeld (misschien de aandrijfas geweest?)

Achterbanden en veren moeten nog maar die kunnen nog wel eventjes :)

• Ambianz
En ik wacht nog altijd op m'n Clio. Staat inmiddels al 3 weken bij de makert. Startmotor niet meer leverbaar...

• PauseBreak
Ik heb het even nagekeken bij de Nederlandse auto-onderdelenshops en alleen mister auto heeft nog 1 startmotor op voorraad voor de Clio IV 1.5dCi. Dus heel vreemd klinkt het niet. Wel wat jammer dit. In de tussentijd in ieder geval een fatsoenlijke leenauto?

Nee, merp!

• Ambianz
@PauseBreak

Ook niet echt helaas. Van de Clio DCI dus naar een bestikkerde Twingo benzine.. hopelijk begin volgende week dan eindelijk klaar. Het zal dan wel een beetje voelen als een nieuwe auto ophalen :p

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Is die startmotor dan anders dan die van de andere 1.5 dCi modellen?

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Zo, dat was het dan. De Clio is vandaag overgeschreven en ik ben er vanaf :) Dus mijn auto in de TS mag er uit @melcon

Het waren 9308 fijne trillende kilometers :+

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• sgouman
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 12:47
Weet iemand toevallig of een verwachting wanneer de clio V te koop is.
Ik wil graag gaan private leasen met de nieuwe clio maar mijn huidige clio moet eigenlijk over 30 dagen voor een beurt. Als ik nou even wacht totdat de nieuwe er is kan ik dat namelijk even uitstellen.

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

sgouman schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 15:49:
Weet iemand toevallig of een verwachting wanneer de clio V te koop is.
Ik wil graag gaan private leasen met de nieuwe clio maar mijn huidige clio moet eigenlijk over 30 dagen voor een beurt. Als ik nou even wacht totdat de nieuwe er is kan ik dat namelijk even uitstellen.
@sgouman, https://www.autowereld.co...we-renault-clio-echt-waar

Prijzen nieuwe Renault Clio 2019
Meer informatie over het aanbod, de beschikbaarheid en de prijzen van de nieuwe Renault Clio wordt begin maart bekend gemaakt. In juni 2019 staat de nieuwe Clio bij de Renault-dealers.

A smile a day....

• sgouman
hardware-lover schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 16:32:
[...]

@sgouman, https://www.autowereld.co...we-renault-clio-echt-waar

Prijzen nieuwe Renault Clio 2019
Meer informatie over het aanbod, de beschikbaarheid en de prijzen van de nieuwe Renault Clio wordt begin maart bekend gemaakt. In juni 2019 staat de nieuwe Clio bij de Renault-dealers.
Hmm dat is redelijk laat.
Dan moet ik waarschijnlijk wel de kleine beurt laten doen?

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Mei/juni, ik hoorde vanochtend dat de Clio Estate in zijn huidige vorm nog geleverd wordt tot eind dit jaar.

• PauseBreak
sgouman schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 17:34:
[...]

Hmm dat is redelijk laat.
Dan moet ik waarschijnlijk wel de kleine beurt laten doen?
Zou ik wel doen. Ook voor je eigen gezondheid want interieurfilters gaan eigenlijk niet langer dan 10.000-15.000km mee.

Nee, merp!

• sgouman
Mijn auto heeft 36k km gereden en mijn remmen beginnen te piepen. Dit is niet altijd het geval meestal als ik zachtjes rem. Nu moeten volgens de dealer de remblokken voor vervangen worden. Persoonlijk vind ik dit erg snel. Ik hen er zelf eigenlijk alleen snelweg in gereden tussen amersfoort en ede(ong 20k km) mijn voorganger weet ik niet.

Ik heb hier een foto van hoe het er nu uitziet.

Moeten de remblokken vervangen worden of kunnen ze nog wel even mee?

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Zit zo te zien nog meer dan genoeg vlees op. Ik heb nu 103.000 op mijn auto staan en heeft nog steeds de originele blokken/schijven. Ligt uiteraard ook aan je rijgedrag, maar 30.000 moet in principe elk setje sowieso wel mee kunnen.

• sgouman
The Wizard schreef op zondag 10 februari 2019 @ 09:27:
Zit zo te zien nog meer dan genoeg vlees op. Ik heb nu 103.000 op mijn auto staan en heeft nog steeds de originele blokken/schijven. Ligt uiteraard ook aan je rijgedrag, maar 30.000 moet in principe elk setje sowieso wel mee kunnen.
Hoelang denk je dat deze ongeveer nog mee zouden kunnen? Ervan uitgaande dat er nu 36k km mee gereden is.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@sgouman Met mijn oude Mégane Estate 3 heb ik de remblokken (voor) pas rond 90K vervangen :/ Maar die zagen er een stuk meer versleten uit dat jouw exemplaar

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Over een week of drie staat hier onze eerste Renault voor de deur :) De Renault motor in onze Mercedes B klasse niet meegerekend :D

Een Clio Estate in het vlamrood.
Pagina: 1 ... 20 ... 25 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True