Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-05 07:29
Is er al iets bekent over de prijzen van de clio 5? of volgt dit ook pas begin maart?

Persoonlijk hoop ik dat de private lease prijzen mee gaan vallen. zodat ik een automaat en een paar opties kan aanvinken voor een mooi bedragje per maand.

[ Voor 48% gewijzigd door sgouman op 10-02-2019 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-05 08:05
sgouman schreef op zondag 10 februari 2019 @ 08:19:
Mijn auto heeft 36k km gereden en mijn remmen beginnen te piepen. Dit is niet altijd het geval meestal als ik zachtjes rem. Nu moeten volgens de dealer de remblokken voor vervangen worden. Persoonlijk vind ik dit erg snel. Ik hen er zelf eigenlijk alleen snelweg in gereden tussen amersfoort en ede(ong 20k km) mijn voorganger weet ik niet.

Ik heb hier een foto van hoe het er nu uitziet. [Afbeelding]

Moeten de remblokken vervangen worden of kunnen ze nog wel even mee?
Ze hoeven natuurljk niet versleten te zijn om van jouw klacht het piepen af te komen.

Is je vraag of de remblokken versleten zijn, dat weten we niet; binnenkant kan versleten zijn, andere wiel kan versleten zijn.

Als je en diagnose van de dealer is twijfel trekt is de vraag, moeten mij remblokken vervangen worden om van het piepen af te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
wd200 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 22:24:
[...]

Ze hoeven natuurljk niet versleten te zijn om van jouw klacht het piepen af te komen.

Is je vraag of de remblokken versleten zijn, dat weten we niet; binnenkant kan versleten zijn, andere wiel kan versleten zijn.

Als je en diagnose van de dealer is twijfel trekt is de vraag, moeten mij remblokken vervangen worden om van het piepen af te zijn.
Zie mijn foto van een paar posts hierboven. Zo ziet het andere wiel er ook uit. Ik weet wel dat piepende remmen een kwaaltje van Renault is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-05 16:02
The Wizard schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:07:
Is die startmotor dan anders dan die van de andere 1.5 dCi modellen?
Die van de 90 pk is inderdaad anders t.o.v. de 110 (andere versnellingsbak), en ook t.o.v. de modellen zonder start & stop. De variant van zonder start & stop past overigens wel, maar is niet z'n lang leven beschoren als je veel gebruikt maakt van S&S.
vhal schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 13:18:
Zo, dat was het dan. De Clio is vandaag overgeschreven en ik ben er vanaf :) Dus mijn auto in de TS mag er uit @melcon

Het waren 9308 fijne trillende kilometers :+

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Jammer dat het niet fatsoenlijk opgelost kon worden, in elk geval gunstig dat je wel een schikking hebt kunnen treffen waardoor je er vanaf bent. Commercieel directeur heeft in elk geval nog wat te leren net als de rest van deze toko blijkbaar ;)

@sgouman Die zijn inderdaad nog lang niet op, misschien net halverwege maar dat is op basis van een foto giswerk ;) Piepende remmen zijn overigens geen Renault dingetje (zou ook niet logisch zijn, Renault maakt zelf geen remmen maar maakt gebruik van remmen v/d bekende remmen fabrikanten, brembo, bendix, bosch, etc.). In elk geval piepende remmen zijn meestal snel opgelost door de remmen even aan de achterkant van een likje kopervet te voorzien en te zorgen dat ze kunnen bewegen in de klauw.

Als ze piepen dan klemmen ze in de klauw wat het gepiep veroorzaakt. In sommige gevallen kan het nog nodig zijn de houder (niet de voering!) lichtjes 45 graden af te ronden aan de randen zodat ze niet zo snel klemmen. De dealer stelt inderdaad meestal voor om de blokken te vervangen, waarmee het probleem niet eens altijd opgelost is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-05 23:41

freddyathlon

McLaren Mercedes

Jeeej! Te horen gekregen dat mijn nieuw bestelde Clio Limited in Rouge Flamme volgende week kan worden opgehaald bij de Renault dealer.

Deel 1 van 2 is binnen. Nu nog wachten op het ophaal-belletje voor de nieuwe Kadjar :).
Bijna helemaal compleet dus. Van dubbel-Ford naar dubbel-Renault.

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
freddyathlon schreef op maandag 11 februari 2019 @ 10:15:
Jeeej! Te horen gekregen dat mijn nieuw bestelde Clio Limited in Rouge Flamme volgende week kan worden opgehaald bij de Renault dealer.

Deel 1 van 2 is binnen. Nu nog wachten op het ophaal-belletje voor de nieuwe Kadjar :).
Bijna helemaal compleet dus. Van dubbel-Ford naar dubbel-Renault.
Mag ik vragen waarom je toch voor deze clio hebt gekozen terwijl er over enkele maanden ook een nieuwe uitkomt?
of was dat toen niet bekend toen de clio werd besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

sgouman schreef op maandag 11 februari 2019 @ 11:12:
[...]

Mag ik vragen waarom je toch voor deze clio hebt gekozen terwijl er over enkele maanden ook een nieuwe uitkomt?
Dat mag je zeker vragen;

Ten eerste wordt de Clio een auto voor erbij. Mijn vrouw zal deze regelmatig besturen voor haar werk.
Puntje 2 is dat grotere scherm van 10 inch (als ik mij niet vergis); dit vinden zowel ik als mijn vrouw niet mooi.

De komst van de nieuwe Clio was ons bekend en werd zelfs door de dealer kenbaar gemaakt, maar toch hebben we voor het huidige model gekozen. De doorslag zat hem in de lagere prijs en mooie aanbieding op dit moment. Daarnaast liep de oude 2e auto die wij hadden echt op zijn eind en hebben we dus gekozen voor een voorraadmodel Clio, om zo snel te kunnen rijden weer.

Snelheid van levering en prijs heeft de doorslag gegeven uiteindelijk. (Daarnaast lijkt er niet enorm veel verschil in uiterlijk te zijn van de nieuwe en huidige generatie.)

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Ik heb een nieuwe Kadjar besteld uit voorraad. Deze zal binnenkort worden afgeleverd.

De Kadjar Black Edition is het geworden met panorama-dak en het Easy Life Pack.
De dealer was ook het Pack Technology aan het bijverkopen. Enige extra t.o.v. Easy Life is de automatische rem bij een dreigende aanrijding.

Nu vraag ik me af of zo'n systeem echt meerwaarde heeft en wie dit absoluut in zijn nieuwe auto zou meebestellen. Is dit voor jou een eis? Niet dat ik nu toch nog twijfel, de bestelling is tenslotte gedaan, maar vraag het me gewoon af.

Het model wat ik graag wou, 160pk met automaat, kleur Iron Blue en Easy Life Pack, was gelukkig op voorraad. Deze gaat het dus worden.

Het andere voorraadmodel met Technology, was ook nog voorzien van koplampsproeiers (LELIJK!!! ;)) en een panorama-dak. Meerprijs is toch een kleine € 1.000,- en dat vindt ik dan zonde/jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
freddyathlon schreef op maandag 11 februari 2019 @ 11:23:
Ik heb een nieuwe Kadjar besteld uit voorraad. Deze zal binnenkort worden afgeleverd.

De Kadjar Black Edition is het geworden met panorama-dak en het Easy Life Pack.
De dealer was ook het Pack Technology aan het bijverkopen. Enige extra t.o.v. Easy Life is de automatische rem bij een dreigende aanrijding.

Nu vraag ik me af of zo'n systeem echt meerwaarde heeft en wie dit absoluut in zijn nieuwe auto zou meebestellen. Is dit voor jou een eis? Niet dat ik nu toch nog twijfel, de bestelling is tenslotte gedaan, maar vraag het me gewoon af.

Het model wat ik graag wou, 160pk met automaat, kleur Iron Blue en Easy Life Pack, was gelukkig op voorraad. Deze gaat het dus worden.

Het andere voorraadmodel met Technology, was ook nog voorzien van koplampsproeiers (LELIJK!!! ;)) en een panorama-dak. Meerprijs is toch een kleine € 1.000,- en dat vindt ik dan zonde/jammer.
De nieuwe clio is smaak ik vind hem persoonlijk er erg mooi uit zien kwa exterieur en intereur en ik kijk ook erg uit naar de private lease prijzen.

Automatisch remsysteem hebben wij in onze mercedes. Dit zit hierbij echter standaard dus zonder meerprijs. Ik ben er nu in een jaar tijd 2x door gered omdat ze ineens voormij stilstonden. De auto remt veel harder af dan dat ik dat ooit zou kunnen doen. Of ik het een meerprijs waard zou vinden denk ik persoonlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
sgouman schreef op maandag 11 februari 2019 @ 11:12:
[...]

Voor ons was het omdat het een mooie aanbieding uit voorraad was. Wij zijn nogal prijsgevoelig en dan is een model dat op zijn laatste benen loopt een goede keuze. Ook hier is het een tweede auto overigens. In het vlamrood omdat mijn vrouw daar wel (een beetje) geld aan wou uitgeven :P
freddyathlon schreef op maandag 11 februari 2019 @ 11:23:
Wij hebben een systeem gebaseerd op radar in een Mercedes. Ik vind het geen absolute must en in die vier jaar heeft het nog maar één keer actief ingegrepen. Ik had toen het gevoel dat ik zelf ook nog snel genoeg was geweest. Wel heb ik al een aantal nuttige waarschuwing gekregen. Het systeem piept voor hij actief ingrijpt. Als je zelf begint te remmen dan remt hij eventueel mee maar niet meer autonoom.

[ Voor 39% gewijzigd door Admiral Freebee op 11-02-2019 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Admiral Freebee schreef op maandag 11 februari 2019 @ 12:51:
[...]

Voor ons was het omdat het een mooie aanbieding uit voorraad was. Wij zijn nogal prijsgevoelig en dan is een model dat op zijn laatste benen loopt een goede keuze. Ook hier is het een tweede auto overigens. In het vlamrood omdat mijn vrouw daar wel (een beetje) geld aan wou uitgeven :P

[...]

Wij hebben een systeem gebaseerd op radar in een Mercedes. Ik vind het geen absolute must en in die vier jaar heeft het nog maar één keer actief ingegrepen. Ik had toen het gevoel dat ik zelf ook nog snel genoeg was geweest. Wel heb ik al een aantal nuttige waarschuwing gekregen. Het systeem piept voor hij actief ingrijpt. Als je zelf begint te remmen dan remt hij eventueel mee maar niet meer autonoom.
Ja wat je zegt klopt inderdaad over het systeem in de mercedes.
Ik weet niet hoeveel het bij renault kost maar als het niet heel veel zou kosten zou ik persoonlijk wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
sgouman schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:29:
[...]

Ja wat je zegt klopt inderdaad over het systeem in de mercedes.
Ik weet niet hoeveel het bij renault kost maar als het niet heel veel zou kosten zou ik persoonlijk wel doen.
Ja hoor, voor een relatief kleine prijs zou ik het ook doen. Je mag er enkel niet op vertrouwen. Afstand houden blijft belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@freddyathlon Gefeliciteerd! Het automatische remsysteem is een extra veiligheids voorziening (niet te verwarren met EBD / automatische noodstop bekrachtiging, dat zit er uiteraard gewoon op, zo als eigenlijk alle recente auto's). Uiteraard is het een systeem wat je bij een moment van onoplettendheid zou kunnen redden. Maar als je goed anticiperend rijdt en voldoende afstand houd ga je het niet missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:08

Oekol

waka waka hey hey

Vraagje, gisteren even de motorpeil gecheckt in twingo van vriendin en die staat gewoon droog. Dus nu wil ik voordat we een meter gaan rijden nieuwe olie er in mikken. Maar in het onderhoudsboekje staat het maar vaag welke we moeten hebben, bedoel wat moet ik met die graden doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zzI9IUpGFcoBH6ka9ulJ35D2/full.jpg

Het is een Renault twingo uit 2001,
Renault Twingo 1.2-16V Epicéa
Brandstof
benzine
Topsnelheid
168 km/h
Acceleratie
11,7 seconden
Vermogen
75 PK
Gewicht
820 kg
1e toel. NL
24-04-2001
Cilinderinhoud
1149 cm³
Nieuwprijs
€ 10.895,-
APK
26-10-2019
Wil gewoon even naar de action fietsen en wat er in pleuren, maar wat :D

[ Voor 5% gewijzigd door Oekol op 12-02-2019 07:33 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Leoon. schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 07:32:
Vraagje, gisteren even de motorpeil gecheckt in twingo van vriendin en die staat gewoon droog. Dus nu wil ik voordat we een meter gaan rijden nieuwe olie er in mikken. Maar in het onderhoudsboekje staat het maar vaag welke we moeten hebben, bedoel wat moet ik met die graden doen?

[Afbeelding]

Het is een Renault twingo uit 2001,

[...]

Wil gewoon even naar de action fietsen en wat er in pleuren, maar wat :D
Alles wat aan ACEA A1/A3 voldoet is goed, je weet niet wat er nu kwa viscositeit in zit zeker? Veiligste keuze is 10W40, dat is in NL de normale olie voor auto's uit die periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

melcon schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 07:43:
[...]

Alles wat aan ACEA A1/A3 voldoet is goed, je weet niet wat er nu kwa viscositeit in zit zeker? Veiligste keuze is 10W40, dat is in NL de normale olie voor auto's uit die periode.
Nee vorige keer heeft vriendin 't gewoon bij de garage gedaan. Kan niks in 't boekje vinden wat er in zit. Op deze website heb ik kenteken ingevuld en komt er het volgende uit:

https://www.overwegolie.n...ault-twingo-12-16v/89gzdd

Van 0w40 tot 10w40 en 0w30 tot 5w30.

Nogal wat keuze dus. Zal eens straks naar action fietsen kijken wat ze daar hebben. Zal voor 10w40 gaan, mochten ze het niet hebben wat is dan een goeie 2e keus? Is 0w40 beter dan 5w40 omdat die 0w40 bovenaan in de lijst staat bij die website? :D

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@Leoon. Als er nu 10W40 in zit, zal de rest een dunnere olie zijn met mogelijke kans op lekkage langs keerringen. Veiligste keuze blijft dus 10W40, als ze geen 10W40 hebben zou een 5W40 nog een optie zijn, die is alleen koud iets dunner als een 10W40. De rest v/d mogelijkheden zou ik buiten beschouwing laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

melcon schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 07:52:
@Leoon. Als er nu 10W40 in zit, zal de rest een dunnere olie zijn met mogelijke kans op lekkage langs keerringen. Veiligste keuze blijft dus 10W40, als ze geen 10W40 hebben zou een 5W40 nog een optie zijn, die is alleen koud iets dunner als een 10W40. De rest v/d mogelijkheden zou ik buiten beschouwing laten.
Denk dat ik dan 10w40 ga doen thanks! Sowieso heeft die auto een probleem die 't niet waard is om te maken, die drinkt z'n olie net zo snel als ik een kratje hertog jan soldaat maak. Bedankt voor je hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Leoon. schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 08:01:
[...]
Denk dat ik dan 10w40 ga doen thanks! Sowieso heeft die auto een probleem die 't niet waard is om te maken, die drinkt z'n olie net zo snel als ik een kratje hertog jan soldaat maak. Bedankt voor je hulp!
Dit is een vergelijking die ik ook kan maken, maar dat zou in mijn geval dan aangeven dat er nauwelijks olie wordt verbruikt 8)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

melcon schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 07:52:
Nou was ook wel nodig, ging bijna 4 liter in. Gok 3.5. Bedacht ik me om daarna ook nog even de ruitebvkoeistof bij te vullen maar had alles al afgesloten, dus motorkap moest weer open. Dus ik vraag aan vriendin, is het duwen of trekken? 2 momenten later is de motorkap nog dicht en heb ik dat plastic knopje in m'n hand, afgebroken en al :+ _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Weet iemand wat dit betekend:

https://easyconnect.renau...02-2019&ORIGIN=MOBILE_APP

Ik snap dat ik het systeem moet updaten maar ik heb het nog nooit zo groot op de site zien staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lytsepier
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:57
Dit heeft te maken met de GPS 1024 week number rollover (WNRO)... Een soort van “ milennium bug” voor het GPS.

Google maar, dan vind je een hoop info. De rollover gebeurt van 6 op 7 april

[ Voor 3% gewijzigd door Lytsepier op 12-02-2019 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ik wil even iets kwijt over mijn captur TCE 120pk automaatje.

Ik vraag mij echt af, waarom het verbruik zo hoog is. Ik heb nu 4 keer getankt,
En ik blijf rond de 1 op 10 hangen. Ik rijd dus minder dan 400km op 1 tank.
Nou kom ik van een zeer zuinig langzaam polo'tje. Die 1 op 22 reed ongeveer (diesel). Maar dat
was natuurlijk ook een sloom handgeschakelde auto. Het doet dus een beetje pijn dat ik
2 keer zoveel moet tanken. Nu is het wel zo, dat de renault 10x beter rijd. En in het begin
met die automaat trek je natuurlijk in vergelijk met een diesel handbak veel vlotter op. En
dus dan begrijp ik het verbruik natuurlijk wel. Maar goed.

De laatste 2 tankbeurten ben ik er echt op gaan letten. Rijgedrag...acceleratie...etc.
Zelfs nu op de eco stand. (waar ik amper verschil in rijgedrag mee bemerk).

10.4/100

Nu maak ik vrij snel een vergelijk met de vorige auto, en dat is natuurlijk niet helemaal fair.
Maar valt dit onder "normaal". Is het iets wat beter kan denken jullie ?

Ik vind het voor een modern motor blok wel een beetje hoog.

Ow en een ander klein vraagje, is het mogelijk om de airco standaard uit te krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
sgouman schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 19:44:
Weet iemand wat dit betekend:

https://easyconnect.renau...02-2019&ORIGIN=MOBILE_APP

Ik snap dat ik het systeem moet updaten maar ik heb het nog nooit zo groot op de site zien staan.
Als het weer zo'n nachtmerrie is om te upgraden laat ik het lekker gaan. Altijd zo'n geklungel. Ik moest voor mijn Kadjar instructies buiten Renault om zoeken om het gefixt te krijgen. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@Leoon. Dan was die nog niet helemaal leeg maar het scheelde niet veel :P plastic van die hendels wil nog wel eens broos worden inderdaad, ff nieuwe van de sloop halen. Je kan de kap gewoon open krijgen door aan de kabel te trekken, dat kost uiteraard aanzienlijk meer kracht zonder hefboom ;)

@sgouman Hier staat het uitgelegd wat het inhoud en waarom het slim is om te updaten:
https://www.spirent.com/b...january/gps-rollover-week
In het kort wat Lytsepier zegt :)

@ppeterr Wat is de kilometerstand? Wat is je patroon, veel stadsverkeer of veel snelweg of een combinatie? Vanaf +/- 10k kilometers zal het verbruik normaliseren, dan is het motorblok echt ingelopen. Op spritmonitor ligt het gemiddelde tussen 1 op 11 en 1 op 13, dus daar zit je niet heel ver vanaf. Afhankelijk wat voor verkeer je rijdt kan het normaal zijn. Daarnaast heeft de brandstof ook nog een lichte invloed, v/d witte pomp zal het verbruik iets hoger liggen (niets spectaculairs maar zeker de moeite waard om uit te proberen als je nu bij de witte pomp tankt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

melcon schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:43:
@Leoon. Dan was die nog niet helemaal leeg maar het scheelde niet veel :P plastic van die hendels wil nog wel eens broos worden inderdaad, ff nieuwe van de sloop halen. Je kan de kap gewoon open krijgen door aan de kabel te trekken, dat kost uiteraard aanzienlijk meer kracht zonder hefboom ;)
Nee klopt, was hard nodig. In oktober ook 4 liter ingegooid door garage. Zit gewoon ergens een probleem en is het maken niet waard.

Nou ik wist ook niet precies of ik moest trekken of duwen dus ik sloopte het maar.. Goeie tip overigens, wat denk je wat zoiets zou moeten kosten. Zodat ik niet opgelicht wordt door iemand die er veel meer verstand van heeft :+ ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@Leoon. 5 a 10 euro is wel de max als je niet opgelicht wil worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weststar
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-05 15:43
Sinds een maand zijn we de eigenaar van een Megane Estate 1.5 Dci uit 2013 met 176.000 op de teller, die onze Octavia Combi verving die ons 302.000 km probleemloos heeft vervoerd.

Vanwege de zuinige motor en 1500 kg trekgewicht, paste de Megane het beste bij ons (o.a. Veel rijden met paardentrailer)

Na 2 weken in gebruik begon de motor bij koude start enorm te ratelen (knikkergeluiden) en was het rijden letterlijk een schokkende ervaring. Omdat ik niet verder wilde rijden, heb ik hem bij een garage op de hoek gebracht. Zij hebben er naar gekeken, maar konden niks vinden. Het uitlezen van de auto gaf geen foutmeldingen. Hun vermoeden was echter dat het een probleem zou kunnen zijn van één van de verstuivers. Hiervoor heb ik afspraak gemaakt dat ze deze verder gingen onderzoeken. Ik kon wel met de auto verder rijden omdat, als de motor warm was, het geratel weg bleef en de rijervaring normaal was.

De volgende dagen heb ik echter probleemloos in de auto kunnen rijden. Ter extra controle ben ik nog bij de Renault dealer (ABD) langsgeweest om er daar ook nog even naar te laten kijken. Ook daar vonden ze niks en de monteur vond de auto prima rijden.
Hierop heb ik de reparatieafspraak afgezegd en hebben we een week zonder problemen kunnen rijden.

Totdat vanmorgen het geratel weer helemaal terug was. Ook de straat uitrijden ging met horten en stoten. Als ik hem dan even flink doortrek, rijdt de auto weer prima en bij een warme motor is het geratel ook weer verdwenen.

Ikzelf twijfel nu wat te doen (de vrouw is het vertrouwen in de wagen al helemaal kwijt, die verlangt weer terug naar de Octavia). De auto is gekocht bij ABD, zonder garantie (was ons met €1000,- veel te duur....).

Hebben jullie een soortgelijke ervaring en is het relatief simpel op te lossen (lees ook veel over Luchtmassameters die problemen geven) of investeer ik flink in de onderzoekskosten en vervangen van de verstuivers (al dan niet met coulanceregeling van ABD)?

Ryzen 5 5700X3D | Asrock B450m Steel Legend | MSI RTX4070ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
@melcon

Er staat een kleine 7000km op de teller nu, en ik rijd meer stadsverkeer dan snelweg.
Dus het sluit wel aan bij het "normaal zijn" dan denk ik.
Nu moet ik het zelf nog even normaal gaan vinden :)

Dankjewel voor de uitleg. Ik ga maar genieten van de wagen, ipv op de tank te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Laatst online: 31-05 19:40

Dhrax

Prog Lord

weststar schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:55:
Sinds een maand zijn we de eigenaar van een Megane Estate 1.5 Dci uit 2013 met 176.000 op de teller, die onze Octavia Combi verving die ons 302.000 km probleemloos heeft vervoerd.

Vanwege de zuinige motor en 1500 kg trekgewicht, paste de Megane het beste bij ons (o.a. Veel rijden met paardentrailer)

Na 2 weken in gebruik begon de motor bij koude start enorm te ratelen (knikkergeluiden) en was het rijden letterlijk een schokkende ervaring. Omdat ik niet verder wilde rijden, heb ik hem bij een garage op de hoek gebracht. Zij hebben er naar gekeken, maar konden niks vinden. Het uitlezen van de auto gaf geen foutmeldingen. Hun vermoeden was echter dat het een probleem zou kunnen zijn van één van de verstuivers. Hiervoor heb ik afspraak gemaakt dat ze deze verder gingen onderzoeken. Ik kon wel met de auto verder rijden omdat, als de motor warm was, het geratel weg bleef en de rijervaring normaal was.

De volgende dagen heb ik echter probleemloos in de auto kunnen rijden. Ter extra controle ben ik nog bij de Renault dealer (ABD) langsgeweest om er daar ook nog even naar te laten kijken. Ook daar vonden ze niks en de monteur vond de auto prima rijden.
Hierop heb ik de reparatieafspraak afgezegd en hebben we een week zonder problemen kunnen rijden.

Totdat vanmorgen het geratel weer helemaal terug was. Ook de straat uitrijden ging met horten en stoten. Als ik hem dan even flink doortrek, rijdt de auto weer prima en bij een warme motor is het geratel ook weer verdwenen.

Ikzelf twijfel nu wat te doen (de vrouw is het vertrouwen in de wagen al helemaal kwijt, die verlangt weer terug naar de Octavia). De auto is gekocht bij ABD, zonder garantie (was ons met €1000,- veel te duur....).

Hebben jullie een soortgelijke ervaring en is het relatief simpel op te lossen (lees ook veel over Luchtmassameters die problemen geven) of investeer ik flink in de onderzoekskosten en vervangen van de verstuivers (al dan niet met coulanceregeling van ABD)?
Turbosensor kapot ... of als je pech hebt de turbo zelf :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@peterR Gewoon lekker gaan genieten inderdaad, zeker met meer stadsverkeer is het een heel normaal verbruik. Hij zal in elk geval nooit zo zuinig zijn als een zuinige diesel ;)

@weststar Gloeibougies dan wel verstuivers, 1 v/d 2, zijn in vrijwel de meeste gevallen oorzaak van ratelen/nagelen bij koude motor. Komt niet altijd direct met uitlezen naar voren. Er zijn 2 dingen die je zou kunnen doen, preventief gloeibougies + verstuivers vervangen, of doorrijden tot er wel een storing opgeslagen wordt en dan weet je wie de boosdoener is. Je zou ook nog even langs een diesel specialist kunnen rijden, die hebben over het algemeen net even wat meer kennis en feeling met problemen waar een dealer geen tijd in wil steken. (Overigens, de megane is van dit bouwjaar is over het algemeen heel betrouwbaar maar er kan uiteraard altijd wat stuk gaan, het blijven auto's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:37
Er bestaat ook nog een wettelijke garantie toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0c
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-10-2022

m0c

ppeterr schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 08:52:
Ik vraag mij echt af, waarom het verbruik zo hoog is. Ik heb nu 4 keer getankt,
En ik blijf rond de 1 op 10 hangen. Ik rijd dus minder dan 400km op 1 tank.
Ik kan je geruststellen, want ik heb vergelijkbare ervaringen met mijn Clio 120 TCe. In de stad zuipt hij als een ketter (gemiddeld 1:9 en regelmatig nog slechter), maar op de snelweg wordt dat weer gecompenseerd (1:18 of beter, afhankelijk van de snelheid en tegenwind).

Ik neem aan dat de turbo hier debet aan is. Voortaan dus alleen maar snelweg rijden :) Of gewoon lak aan hebben en lekker genieten als je in de kussens wordt gedrukt. Lang leve de CO2-footprint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
m0c schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:17:
[...]
Of gewoon lak aan hebben en lekker genieten als je in de kussens wordt gedrukt. Lang leve de CO2-footprint.
Precies zo! Ik heb dat ECO ook maar weer uitgezet, heb het idee dat het niks helpt.
Of zou dat niet persee zuiniger zijn, maar alleen schoner }:O :P Lekker karre met ding dan maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
ppeterr schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:21:
[...]

Precies zo! Ik heb dat ECO ook maar weer uitgezet, heb het idee dat het niks helpt.
Of zou dat niet persee zuiniger zijn, maar alleen schoner }:O :P Lekker karre met ding dan maar!
Op mijn Kadjar betekent het alleen dat-ie (nog) langzamer optrekt. Zeker op de snelweg, je houdt er nog geen vrachtwagen mee bij. Dus die staat ook permanent uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
CurtPoindexter schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 17:21:
[...]

Op mijn Kadjar betekent het alleen dat-ie (nog) langzamer optrekt. Zeker op de snelweg, je houdt er nog geen vrachtwagen mee bij. Dus die staat ook permanent uit.
Geloof mij, ik ben van 72pk diesel handbak, naar 120pk benzine automaat gegaan.
En dat ding schakelt zo soepel. Ik voel mij af en toe max verstappen O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Mijn clio gt uit 2016 rijdt gewoon altijd 1 op 11 ik rijd 60 km per dag eigenlijk alleen snelweg maar hoger dan 1 op 11.5 heb ik hem nooit gekregen

• m0c

m0c

ppeterr schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 08:52:
Ow en een ander klein vraagje, is het mogelijk om de airco standaard uit te krijgen ?
Ik heb even gezocht in de opties van ddt4all maar ben niets tegengekomen. Aannemend dat je climate control hebt zit er dus niets anders op dan iedere keer na het starten op de "A/C off" knop te drukken.

Ik vind het een gemis dat er op het dashboard totaal niet te zien is of de aircopomp ingeschakeld is. Ooit wil ik daarom achter de "A/C off" knop een extra (groene) led solderen en die op de een of andere manier op de koppeling van de aircopomp aansluiten. Wordt wel priegelwerk, want het zijn minuscule SMD-ledjes.

Wat overigens wél standaard uit te schakelen is is de irritante stop/start mode :)

• ppeterr
  • Nu online
m0c schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 00:01:
[...]

Ik heb even gezocht in de opties van ddt4all maar ben niets tegengekomen. Aannemend dat je climate control hebt zit er dus niets anders op dan iedere keer na het starten op de "A/C off" knop te drukken.

Ik vind het een gemis dat er op het dashboard totaal niet te zien is of de aircopomp ingeschakeld is. Ooit wil ik daarom achter de "A/C off" knop een extra (groene) led solderen en die op de een of andere manier op de koppeling van de aircopomp aansluiten. Wordt wel priegelwerk, want het zijn minuscule SMD-ledjes.

Wat overigens wél standaard uit te schakelen is is de irritante stop/start mode :)
Interresant, thanks voor het checken. Ik zat al rond te kijken naar VCD opties voor de renault.
Leuk dat ddt4all. Maar voor ik daar aan begin, zal ik toch echt wat moed moeten verzamelen.
Heb overigens wel al een ELM327 liggen.

• melcon
ppeterr schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 07:27:
[...]

Interresant, thanks voor het checken. Ik zat al rond te kijken naar VCD opties voor de renault.
Leuk dat ddt4all. Maar voor ik daar aan begin, zal ik toch echt wat moed moeten verzamelen.
Heb overigens wel al een ELM327 liggen.
Gewoon vooraf screenshot maken van alles wat je wil proberen, kun je altijd weer terug naar de originele waarden. En sommige dingen gewoon uit de buurt blijven, kenvelden van de ecu b.v. :P Maar er zijn ook genoeg andere dingen waar je wel rustig even kan proberen, ik heb b.v. de auto verteld dat de achterlichten altijd mogen branden ongeacht of er voor drl of dimlicht aan staat. (dit stond op achterlichten uit wanneer drl aan).

• m0c

m0c

Een waarschuwing bij aanpassingen in de EMM (die voor veel verlichtingszaken zorgt) is ook wel op z'n plaats. Er zijn verhalen bekend van mensen die 'm hebben gebricked en vervolgens naar de dealer moesten om 'm te laten vullen met default parameters. Schijnt voor te kunnen komen bij aanpassingen aan EMM's met softwareversie lager dan SW14. Vooral het toevoegen van bochtverlichting kan voor dit soort problemen zorgen.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:31

vhal

ಠ_ಠ

@ppeterr @m0c ik heb 7 maanden met de handgeschakelde versie gereden van de TCe120 in de Clio IV, het verbruik op de boordcomputer was uiteindelijk 6.3l/100KM, werkelijk verbruik lag wat hoger met 6.8l/100KM met voornamelijk N- en snelwegen. De ECO-knop heb ik nooit gebruikt. Overigens qua prestaties is het een leuke motor al is de drivability m.i. een stuk minder doordat hij vrij nerveus is qua gasresponse.

Strava

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:20
zijn er nog meer mensen met de nieuwste versie van de twingo (die van mij is uit 2016)? Als ik mijn versnellingspookhoes omhoog trek (kun je er gewoon aftrekken), dan zit daar een draadje/stekkertje wat nergens op aangesloten zit. Hebben anderen dit ook?
Er lopen bij mij daar 2 draadjes, 1 gaat naar het snelheidsbegrensknopje. de andere dus nergens heen. Ik heb het vermoeden dat het andere draadje of voor de cruisecontrol is (dus dat je de snelheid ook kan behouden), of voor de eco modus.
Weet iemand of je deze knopjes ook ergens kan krijgen? Zou een goedkope "upgrade" zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0c

m0c

@vhal Mijn woon-werkverkeer is voornamelijk stadsverkeer met een klein stukje snelweg (lees: file), dus daar komt mijn teleurstellende verbruik vandaan. Bij lange ritten en een rustige rechtervoet kom ik ook rond jouw waardes. Verbruikscijfers in l/100km vind ik altijd lastig interpreteren, want ik heb via ddt4all de weergave van mijn boordcompu naar km/l omgeschakeld :)

@koendio Ik denk dat je daar een ECO-knop op kunt aansluiten. Met een beetje mazzel staat de software al aan. Heeft je snelheidsbegrensknopje geen drie standen zoals bij mijn Clio..? Ik kan met één knop voor zowel "snelheid behouden" als "snelheid begrenzen" kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@m0c apart, ik was niet echt de meest truttige rijder in die Clio :P Veel N-wegen en toch redelijk wat file (A4 bij Leiden e.d.). Maar wellicht dat de automaat wat 'onzuiniger' is met stadsverkeer. Overigens heeft l/100KM ook niet echt mijn voorkeur maar goed om te weten dat het met ddt4all opgelost is.

@koendio ik zal eens kijken in de Twingo (2018) van mijn vrouw, volgens mij zit er een tuimelschakelaar bij de pook voor de begrenzer maar ook om de CC te activeren. ECO-modus zit er bij haar niet op, dat ding rijdt sowieso al ECO genoeg :P

Strava

• m0c

m0c

@vhal Ik ben 1e eigenaar van een Clio Initiale van november 2017 met handbak.

• koendio
m0c schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:48:
@koendio Ik denk dat je daar een ECO-knop op kunt aansluiten. Met een beetje mazzel staat de software al aan. Heeft je snelheidsbegrensknopje geen drie standen zoals bij mijn Clio..? Ik kan met één knop voor zowel "snelheid behouden" als "snelheid begrenzen" kiezen.
De mogelijkheid om een eco-knopje te plaatsen zit er, maar er zit nu een afdekplaatje. Heb dan dus wel zo’n knopje nodig, maar heb nog niet gevonden waar deze dingen te bestellen zijn. Het knopje voor de snelheid kan nu maar 1 kant uit, en alleen begrenzen (en “uit”. Mogelijk dat een simpele modificatie ervoor kan zorgen dat ie ook de andere kant op kan, en dan dus mogelijk ook de snelheid vast kan houden

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@koendio maar moeten er dan geen knoppen op het stuur zitten om de regelaar (cc dus) te kunnen gebruiken?

http://nl.e-guide.renault.com/nld/Twingo/SNELHEIDSBEGRENZER
http://nl.e-guide.renault.com/nld/Twingo/SNELHEIDSREGELAAR

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0c

m0c

@koendio Je kunt hier de juiste partnummers voor de diverse schakelaars vinden. De dealer kan ze zo voor je bestellen.

• koendio
die zitten er op, maar daarmee kan ik hem in/uitschakelen, en de (begrenste) snelheid instellen. Het geheel aan/uit zetten doe je met de knop bij de versnellingspook. het knopje wat daar zit heeft een begrens-teken, en een "off". Bij mij staat linksboven op het rechthoekige knopje wat bij de versnelling zit "off". zoals hier https://www.cdn.renault.c....jpg.ximg.l_6_m.smart.jpg

• m0c

m0c

Kennelijk bestaat er dus ook een "budgetversie" van de cruise control, met alleen een snelheidsbegrenzer. Om de snelheid vast te kunnen houden zonder voet op het gas zijn er behalve die 3-standenschakelaar bij de versnellingspook ook pedaalschakelaars op zowel het koppelings- als het rempedaal nodig.

EDIT: Ik ben uit nieuwsgierigheid even gaan googlen en lees in dit forum dat het gewoon een kwestie is van de schakelaar vervangen door het exemplaar met 3 standen :) Je moet volgens mij de 255503653R hebben en ik schat dat die bij de dealer ca. 20 euro kost. Ik zou meteen die eco-schakelaar erbij nemen.

[ Voor 41% gewijzigd door m0c op 14-02-2019 15:49 ]

• koendio
heb net maar eens een mailtje naar de lokale renault dealer gestuurd met de onderdeelnummers en de vraag of ik deze via hen kan bestellen...

• m0c

m0c

Bestellen moet waarschijnlijk persoonlijk aan de balie en met vooruitbetaling. Ze geven desgevraagd ook nooit onderdelennummers, want anders gaat iedereen direct online shoppen voor een fractie van de prijs :)

• sgouman
Ik zit heel erg te twijfelen.
Mijn private lease contract loopt af en ik wil graag upgraden. Nu kan ik of voor een polo gaan voor 400pm of wachten op de clio en dan tussentijds even een auto huren. Echter weet niemand wanneer de clio prijzen bekend zijn en wanneer deze uberhaubt bij de dealer staat.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@sgouman iemand anders vroeg vorige week dezelfde vraag. Prijzen worden bekend medio maart en de auto staat ergens in mei in de showroom. Ik weet niet wat de levertijden worden. Je kan altijd even een barrel kopen voor €500 om de tijd uit te zingen, huren of shortlease is niet echt goedkoop.

Strava

• sgouman
vhal schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 22:06:
@sgouman iemand anders vroeg vorige week dezelfde vraag. Prijzen worden bekend medio maart en de auto staat ergens in mei in de showroom. Ik weet niet wat de levertijden worden. Je kan altijd even een barrel kopen voor €500 om de tijd uit te zingen, huren of shortlease is niet echt goedkoop.
Klopt inderdaad. Zodra ik de prijzen weet weet ik ongeveer ook Hoeveel het gaat kosten per maand. Dus hopelijk komen de prijzen in maart beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
m0c schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 08:25:
Een waarschuwing bij aanpassingen in de EMM (die voor veel verlichtingszaken zorgt) is ook wel op z'n plaats. Er zijn verhalen bekend van mensen die 'm hebben gebricked en vervolgens naar de dealer moesten om 'm te laten vullen met default parameters. Schijnt voor te kunnen komen bij aanpassingen aan EMM's met softwareversie lager dan SW14. Vooral het toevoegen van bochtverlichting kan voor dit soort problemen zorgen.
Daarom altijd vooraf een screenshot maken van de instellingen zodat je het terug kan zetten mocht er iets niet werken. Dat is het grootste risico dat je niet meer weet wat de originele parameters zijn.
m0c schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 15:19:
Kennelijk bestaat er dus ook een "budgetversie" van de cruise control, met alleen een snelheidsbegrenzer. Om de snelheid vast te kunnen houden zonder voet op het gas zijn er behalve die 3-standenschakelaar bij de versnellingspook ook pedaalschakelaars op zowel het koppelings- als het rempedaal nodig.

EDIT: Ik ben uit nieuwsgierigheid even gaan googlen en lees in dit forum dat het gewoon een kwestie is van de schakelaar vervangen door het exemplaar met 3 standen :) Je moet volgens mij de 255503653R hebben en ik schat dat die bij de dealer ca. 20 euro kost. Ik zou meteen die eco-schakelaar erbij nemen.
Geweldig, op de clio 2 zonder CC kon je eeb vergelijkbare truc ook al uithalen :P (CC/Begrenzer knopje bestellen, aansluiten en de knoppen op het stuur bestellen en aansluiten en je had CC voor iets van 35 euro destijds :o )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-05 20:47
Vandaag staat mijn niet-Renault bij de garage voor wat kleine storingen. Heb een Captur 1.2 TCe met automaat meegekregen als leenauto.

Rijd lang niet gek, maar de automaat is niet heel erg soepel en de stembesturing reageert heel erg traag.

En van dat harde pianolak zwarte plastic op het stuur krijg je gruwelijk oude handen als het gevroren heeft.

De cruisecontrol was ff zoeken, naast de handrem. En de letters voor P, R, N, D en M zijn erg lastig te lezen.

[ Voor 13% gewijzigd door FastFred op 15-02-2019 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
tot mijn grote verbazing is private lease bij renault best wel duur.

Als ik de clio luxe pak voor 309 pm komt dat na 60 maanden op 18450 euro.
Dezelfde auto kost nieuw 18990. wat betekend dat ik dus 97.6% betaal.

Bij bijna elk ander merk betaal je max 75% van de normale aanschafwaarde van de auto.

Weet iemand waar dit in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0c

m0c

melcon schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 09:38:
[...]

Daarom altijd vooraf een screenshot maken van de instellingen zodat je het terug kan zetten mocht er iets niet werken. Dat is het grootste risico dat je niet meer weet wat de originele parameters zijn.
Na het bricken van de EMM heb je helaas ook niets meer aan een screenshot van je oude parameters :'(
Ddt4all krijgt de boel dan gewoon niet meer aan de praat. De dealer kan met zijn Clip e.e.a. wel weer herstellen, maar zal dat waarschijnlijk niet gratis doen...
melcon schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 09:38:
[...]

Geweldig, op de clio 2 zonder CC kon je een vergelijkbare truc ook al uithalen :P (CC/Begrenzer knopje bestellen, aansluiten en de knoppen op het stuur bestellen en aansluiten en je had CC voor iets van 35 euro destijds :o )
Inderdaad, maar vergeet de sleepring, de pedaalschakelaars en de kabelboom bij de pedalen niet; de complete ombouw kon best nog wel in de papieren lopen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0c

m0c

sgouman schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:32:
[...]

Mijn private lease contract loopt af en ik wil graag upgraden.
Joh, ik zou toch zweren dat je momenteel een Clio GT uit 2016 van Auto Smeeing bezit, met piepende remmen die je wilt laten vervangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@moc bij sommige zat alles er al behalve de knoppen op het stuur en het cc knopje, zelfs de pedaal schakelaars. Als je iets minder mazzel had moest je inderdaad iets meer aanschaffen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
m0c schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:24:
[...]

Joh, ik zou toch zweren dat je momenteel een Clio GT uit 2016 van Auto Smeeing bezit, met piepende remmen die je wilt laten vervangen ;)
Klopt echter bieden zij ook private lease aan enoopt maar mijn contract van af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

FastFred schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 10:01:
[knip] En de letters voor P, R, N, D en M zijn erg lastig te lezen.
@FastFred, naast de pook of in het display? Of laat deze auto de gekozen versnelling niet zien in een display?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@hardware-lover hij laat ze inderdaad ook in het display zien zag ik later.

Maar dan is het alsnog niet heel praktisch dat het randje rond de versnellingspook chroom is, de letters daar ingestanst staan en die ook chroom zijn. Het ziet er mooi uit, maar maakt het lastig leesbaar.

Je raakt er wel vrij snel aan gewend trouwens.

Verder prima kar. Die automaat is alleen niet heel soepel, heeft 6 versnellingen. Is die automaat een dualclutch systeem? Want aan de manier van schakelen zou ik afleiden dat het een robotbak is maar van wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is het een dualclutch automaat.

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 15-02-2019 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
@FastFred Dat is dan een model van voor 2017 zeker ? Ik heb hier ook dat chrome
plaatje onder de pook. Maar daar staat enkel de manuele aanduiding.
Bovenop is de pook ook chrome, met de letters verzonken en in het zwart.

heel duidelijk.

En over dat schakelen, ik rijd pas nu een aantal weken automaat, en heb er eens
extra opgelet. Eigenlijk bij normaal rustig rij gedrag merk ik amper tot niet dat hij
schakelt. Geef ik behoorlijk gas, dan gaat hij super lekker vlot door schakelen. Maar
goed eerlijk is eerlijk ik heb geen referentie :)

[ Voor 38% gewijzigd door ppeterr op 15-02-2019 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@FastFred, na een week ken je het uit je hoofd en kijk je er al niet meer naar, ik niet tenminste, het gaat "automatisch" ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@ppeterr 2015 model idd met 36k op de klok. Ik heb het over het chroom aan de voet van de pook, zit er rondom heen, en daarin zitten die letters gestanst.

Ik weet niet of je ooit DSG van Volkswagen ervaren hebt, maar daarmee vergeleken gaat het bij de Renault nogal met bokken en stoten. Als ik als een oud wijf optrek dan merk je er idd weinig van, maar nog steeds voelbaar. Kan natuurlijk ook een mankement zijn, misschien dat er wat mis is.

@hardware-lover ik ben er nu al aan gewend, was alleen gister ff turen toen ik thuis kwam en in z'n achteruit moest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
FastFred schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 13:10:
@ppeterr 2015 model idd met 36k op de klok. Ik heb het over het chroom aan de voet van de pook, zit er rondom heen, en daarin zitten die letters gestanst.

Ik weet niet of je ooit DSG van Volkswagen ervaren hebt, maar daarmee vergeleken gaat het bij de Renault nogal met bokken en stoten. Als ik als een oud wijf optrek dan merk je er idd weinig van, maar nog steeds voelbaar. Kan natuurlijk ook een mankement zijn, misschien dat er wat mis is.

@hardware-lover ik ben er nu al aan gewend, was alleen gister ff turen toen ik thuis kwam en in z'n achteruit moest.
Als ik mijn GT automaat doortrap dan voel ik hem echt niet schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Dan zal deze wel wat mankeren gok ik, ook terug schakelen als ik rem gaat niet soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-05 22:46
Iemand ervaringen met de Clio Limited TCe 90pk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:44

DropjesLover

Dit dus ->

doobieters schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 19:45:
Iemand ervaringen met de Clio Limited TCe 90pk?
Daar heb ik een half jaar in gereden, shortlease via m'n werkgever.
Reed verrassend goed met die 0,9l, ook door heuvelachtig Duitsland :)
Ook compleet genoeg met airco, navigatie en cruise control / snelheidsbegrenzer.
Het touch scherm is resistief ipv capacitief, en de instel-opties wat beperkt, maar verder prima.

Hmmm, het piepen bij zachtjes remmen op lage snelheid is nu schuren geworden, zowel rechts voor als achter. En een remschijf lijkt een beetje krom te zijn. Schijven en blokken zijn 55k km geleden nog vervangen :/
En ivm de automatische handrem kan je het ook niet zelf makkelijk vervangen :/
Iemand die de prijs er voor weet? Aan materiaal is het volgens webshops al zo'n €175...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@FastFred Het is een Getrag DCT6, inderdaad met dubbele koppeling. Van de concullega's van Borg Warner (de makers v/d DSG). Net als bij de DSG is de ene EDC de andere niet, en zijn ze in de loop der tijd ook aanzienlijk verbeterd. De 2015 variant in de Captur zijn wel software updates voor die het schakelgedrag aanzienlijk verbeteren. Ze hebben overigens geen van allen het probleem dat ze bij koud weer niet in de achteruit willen zo als bij DSG nog wel eens voor kwam (of zelfs sporadisch nog voor komt) ;)

In de Alpine A110 ligt een DCT7, die schakelt net zo snel als de snelste DSG, maar uiteraard vind je die niet terug in een Captur net als dat je de snelste DSG niet terugvindt in een ik noem wat polo blote konten uitvoering :P

Overigens geheel met je eens v.w.b. de leesbaarheid, dit is inmiddels ook veranderd --> letters zijn nu zwart en staan boven op de pook, zo als ppeterr aan geeft.

@DropjesLover Het kan eenvoudiger, elektronische handrem uitzetten (dit kan voor gebieden waar het -20 graden vriest, zie onderhoudsboekje), daarna kun je alles vervangen en daarna weer inschakelen. Systeem reset zich zelf dan automatisch (omdat het uit is geweest) en dan ben je good to go. Zuiger terugdraaien kan wat moeite kosten (handigste om z'n setje daarvoor te gebruiken van 2 tientjes bij de Brezan).

Andere optie is de stekker van het motortje pakken en m.b.v. een accu 12v op zetten, draait ie de verkeerde kant op dan polariteit omdraaien, dan draai je de zuigers zo in/uit. Uiteraard ook vooraf uitschakelen en weer inschakelen t.b.v. het resetten / automatisch stellen.

[ Voor 26% gewijzigd door melcon op 18-02-2019 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Heb m'n moeder vrijdagavond ff laten rijden in de Captur, nu wil zij er ook 1 :P Alleen niet de automaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-05 21:53
Gisteren de Megane met de hand gewassen, wat een prachtige kleur is dit toch ook O+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lx0nWw0.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6yUHZM7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
RobKJ schreef op maandag 18 februari 2019 @ 08:57:
Gisteren de Megane met de hand gewassen, wat een prachtige kleur is dit toch ook O+
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vette auto. Vooral die vinnen op de moterkap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik de Mégane IV en de Talisman erg mooie maar ook stoer uitziende auto's vind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 16:19

The Wizard

Moderator Mobile
RobKJ schreef op maandag 18 februari 2019 @ 08:57:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die opel daarnaast heeft het slim bekeken, kan je de olie op de plaat zo weer hergebruiken :P

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobKJ
The Wizard schreef op maandag 18 februari 2019 @ 10:57:
[...]

Die opel daarnaast heeft het slim bekeken, kan je de olie op de plaat zo weer hergebruiken :P
Moet zeggen dat die Corsa wonderbaarlijk genoeg geen olie verbruikt of lekt. De bak die eronder ligt is tegen steenmarters :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
RobKJ schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:28:
[...]

Moet zeggen dat die Corsa wonderbaarlijk genoeg geen olie verbruikt of lekt. De bak die eronder ligt is tegen steenmarters :)
en dat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
Een beschermde diersoort die het fijn vindt aan kabels van auto's te knagen
https://ongediertebestrij...arter-vijand-van-de-auto/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 16:19

The Wizard

Moderator Mobile
RobKJ schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:28:
[...]

En helpt daar een bak tegen? Is het een zwembadje om aantrekkelijker te zijn dan de onder de motorkap? :+

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobKJ
The Wizard schreef op maandag 18 februari 2019 @ 12:14:
[...]

En helpt daar een bak tegen? Is het een zwembadje om aantrekkelijker te zijn dan de onder de motorkap? :+
Yep, steenmarters kunnen niet klimmen op een bak waar kippengaas op ligt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliootje
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-05 13:48
Ik heb al een tijdje een issue met Android Auto in mijn Renault Captur 2018: als ik Maps of Waze gebruik in het donker, dan gaat de navigatie app niet in nachtmodus. Bijzonder irritant als dat helder witte scherm je in je smoel blijft stralen. Ik lees dat meerdere mensen hier last van hebben, maar kan geen werkend antwoord vinden. Ik heb ook de vraag aan Renault gesteld welke instellingen ik moet uitvoeren, maar Renault blijft helemaal stil, en antwoordt niet.
Heeft iemand een idee, of (nog liever) een oplossing voor dit vervelende issue..?

Thx !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0c

m0c

Gevonden op Google:

...het zit onder de 'ontwikkelaarsinstellingen' (daar waar je ook 720p kunt selecteren om een groter scherm te krijgen). Hier zit ook een dag/nacht modus. Daar kun je kiezen voor: beheerd door auto/beheerd door telefoon/Dag/Nacht. Bij mij stond deze op "Dag"......en ik laat hem nu door de auto beheren. Werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliootje
m0c schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:26:
Gevonden op Google:

...het zit onder de 'ontwikkelaarsinstellingen' (daar waar je ook 720p kunt selecteren om een groter scherm te krijgen). Hier zit ook een dag/nacht modus. Daar kun je kiezen voor: beheerd door auto/beheerd door telefoon/Dag/Nacht. Bij mij stond deze op "Dag"......en ik laat hem nu door de auto beheren. Werkt!
Thx voor je snelle reply. Deze optie heb ik geprobeerd.....geen succes
Heb Android Auto er eens helemaal afgegooid en geherinstalleerd. Strakjes proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
m0c schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:26:
Gevonden op Google:

Klopt inderdaad, bij mij stond die standaard op beheerd door auto maar had hem wel gezien met 720p inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

melcon schreef op maandag 18 februari 2019 @ 08:20:
@DropjesLover Het kan eenvoudiger, elektronische handrem uitzetten (dit kan voor gebieden waar het -20 graden vriest, zie onderhoudsboekje), daarna kun je alles vervangen en daarna weer inschakelen. Systeem reset zich zelf dan automatisch (omdat het uit is geweest) en dan ben je good to go. Zuiger terugdraaien kan wat moeite kosten (handigste om z'n setje daarvoor te gebruiken van 2 tientjes bij de Brezan).

Andere optie is de stekker van het motortje pakken en m.b.v. een accu 12v op zetten, draait ie de verkeerde kant op dan polariteit omdraaien, dan draai je de zuigers zo in/uit. Uiteraard ook vooraf uitschakelen en weer inschakelen t.b.v. het resetten / automatisch stellen.
Volgens de Renault onderhoudspagina kost het bij de dealer €950 rondom schijven en blokken :X
Terwijl het volgens een youtube filmpje door een pro binnen 10 minuten kan.

Klik ik de onderdelen bij elkaar, dan ben ik zo'n €200 kwijt (schijven, blokken, verklikkertjes).
Is er verschil tussen merken? Brembo vs een ander, of wat is een goede site? O-)
www.auto-onderdelen24.nl ofzo?

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirnsum
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-05 20:31
Paganstars schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 08:12:
K*t, mijn massage functie in mijn Megane houdt er na 1 cyclus mee op.
Hebben meer mensen dat?
Maakt niet uit op welke snelheid, intensiteit of functie het is, hij nokt ongeveer thv mijn schouderbladen en gaat daarna uit.
Heb je hier iets op gevonden. Heb namelijk precies hetzelfde euvel in mijn nieuwe grand Scenic

Steam profiel UPlay JirnsumNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
DropjesLover schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:17:
[...]

Volgens de Renault onderhoudspagina kost het bij de dealer €950 rondom schijven en blokken :X
Terwijl het volgens een youtube filmpje door een pro binnen 10 minuten kan.

Klik ik de onderdelen bij elkaar, dan ben ik zo'n €200 kwijt (schijven, blokken, verklikkertjes).
Is er verschil tussen merken? Brembo vs een ander, of wat is een goede site? O-)
www.auto-onderdelen24.nl ofzo?
Dealer vraagt wel vaker bizarre bedragen, komt ook deels doordat onderdelen prijzen soms echt belachelijk zijn. Wat je er aan de achterzijde op schroeft maakt niet zo heel veel uit, dat remt alleen mee voor stabiliteit. Voorzijde is uiteraard een ander verhaal. Ik bestel meestal bij winparts maar dat komt omdat ik er vanuit mijn werk langs kan rijden om het op te halen (geen verzendkosten). Maar heb ook wel eens wat bij auto-onderdelen24 en bogijn en anderen, maar net wie het op voorraad heeft. Eigenlijk nog nergens meegemaakt dat het niet goed kwam, alleen soms dat levering een paar dagen langer duurt dan beloofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

melcon schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:51:
[...]

Dealer vraagt wel vaker bizarre bedragen, komt ook deels doordat onderdelen prijzen soms echt belachelijk zijn. Wat je er aan de achterzijde op schroeft maakt niet zo heel veel uit, dat remt alleen mee voor stabiliteit. Voorzijde is uiteraard een ander verhaal. Ik bestel meestal bij winparts maar dat komt omdat ik er vanuit mijn werk langs kan rijden om het op te halen (geen verzendkosten). Maar heb ook wel eens wat bij auto-onderdelen24 en bogijn en anderen, maar net wie het op voorraad heeft. Eigenlijk nog nergens meegemaakt dat het niet goed kwam, alleen soms dat levering een paar dagen langer duurt dan beloofd.
Ook een toko als Euromaster rekent gewoon €225 per as voor een set blokken + schijven, gewoon het dubbele ten opzichte van zelf bestellen :/
En 1 uur werk (€90) per as. Dan gaat het hard ja :/

Hmmm, qua schijven is het niet zo'n probleem, maar de remblokjes zijn weer gesorteerd op remsysteem-leverancier. Iemand een idee wat er bij een Nederlandse Megane 3 onder zit? Lucas of Bosch...

[ Voor 9% gewijzigd door DropjesLover op 19-02-2019 09:09 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@DropjesLover Ja echt bizarre bedragen, tuurlijk de schijven zijn wel wat prijzig omdat er lagers in zitten maar een uur werk rekenen per as is wel een beetje heel erg veel. Dan tikt het wel aan ja, terwijl je beide zijden in een half uur kan doen en dat is incl. netjes werken en het geheel even schoonmaken als je er toch bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

melcon schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 10:35:
@DropjesLover Ja echt bizarre bedragen, tuurlijk de schijven zijn wel wat prijzig omdat er lagers in zitten maar een uur werk rekenen per as is wel een beetje heel erg veel. Dan tikt het wel aan ja, terwijl je beide zijden in een half uur kan doen en dat is incl. netjes werken en het geheel even schoonmaken als je er toch bij kan.
Nouja, een lagertje van dat formaat kost een paar euro, dat zijn echt de kosten niet.
Moet je dat oude lager ook verwijderen/er af trekken met een pullytrekker oid, of komt alles makkelijk lost als de naafmoer los is?
An sich vind ik het niet zo'n probleem om 1 à 2 uur arbeid te betalen, maar wel als de materialen 2x zo duur gerekend worden vergeleken met zelf bestellen :/
tuurlijk, er moet een beetje marge op zitten. Bij ons bedrijf rekenen we een factor 1,5 tot 2,5, maar hier is het verkopen van spares niet onze core-business en krijgen we sowieso op veel onderdelen 20 tot 80 % korting. Een garage krijgt ook flinke kortingen en heeft het wel als core-business.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:58
Jirnsum schreef op maandag 18 februari 2019 @ 23:19:
[...]

Heb je hier iets op gevonden. Heb namelijk precies hetzelfde euvel in mijn nieuwe grand Scenic
Ja de stoel niet in de diepste positie zetten... Garage moest er wel aan te pas komen om dit te achterhalen. Het lijkt alsof er soort van kabelbreuk/connector/vals contact plaats vindt

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@DropjesLover Nee zit gewoon in de schijf, dus naafmoer los draaien, dan pak je de schijf met lager er af, nieuwe schijf met lager er op, naafmoer vastdraaien en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliootje
melcon schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:21:
[...]

Klopt inderdaad, bij mij stond die standaard op beheerd door auto maar had hem wel gezien met 720p inschakelen.
Werkt bij mij jammergenoeg niet :| Ik ga eens een andere telefoon proberen. Ik heb inmiddels zoveel geprobeerd dat er misschien iets anders in de weg zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@Cliootje Zou kunnen inderdaad, voor mij werkt het zoals verwacht (Moto G5S) dus het kan wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirnsum
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-05 20:31
Paganstars schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:13:
[...]

Ja de stoel niet in de diepste positie zetten... Garage moest er wel aan te pas komen om dit te achterhalen. Het lijkt alsof er soort van kabelbreuk/connector/vals contact plaats vindt

Steam profiel UPlay JirnsumNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

melcon schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:36:
@DropjesLover Nee zit gewoon in de schijf, dus naafmoer los draaien, dan pak je de schijf met lager er af, nieuwe schijf met lager er op, naafmoer vastdraaien en klaar is kees.
Heb jij (jij weet nogal veel :P ) of iemand anders een idee wat voor een merk remsysteem zit op een 2012 megane estate 1.5dCi met automatische handrem? Of waar ik dat kan zien/vinden?
Bosch, Lucas, Teves... En er zit nogal wat verschil in prijs in ook :/

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BubbaNL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:31
Stap ik gisteren in de auto, USB in mn telefoon; druk op Android auto en roep netjes 'OK Google, navigeer naar... ' piept ie voor ik OK, Google af kon maken een keer en stopt.
blijkt erna dat ik ook niet kan bellen. carkit kapt gewoon het gesprek af.

na wat testen en proberen; microfoon niet herkent... geen RLink stembesturing, geen carkit, geen google assistent.
moest een reset (5 sec uit knop van RLINK in) uitvoeren om alles weer werkend te krijgen. vreemd genoeg was er verder niets gereset..

iemand al eens zoiets gehad? ik heb een Megane met 8" RLINK 2 op 3.3.x
Pagina: 1 ... 21 ... 55 Laatste