DropjesLover schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 19:20:
Klein vraagje over mijn Megane 3 1.5dci.
De motor komt steeds langzamer op temperatuur, zeker met de lage temperaturen nu. Het duurt, rijdend 5 minuten tot het eerste blokje en ruim 15 minuten, incl snelweg (124km/u in z'n 6) voordat het 2 blokje er bij komt. Stilstaand voor het stoplicht en het 2e blokje gaat zelfs uit...
Anyway, is dit normaal of is het tijd om de thermostaat te vervangen, en hoe doe ik dat?
Heb je dan ook iets van voorruit verwarming aan staan? Common rail diesels zijn behoorlijk efficiënt dus zeker i.c.m. interieur verwarming die vol staat kan het best zijn dat de koelvloeistof iets afkoelt. Daarnaast zijn deze motoren voorzien van een warmtewisselaar, dus de kvs warmt ook eerst de olie op, dus zeker de eerste 10-15 minuten van een rit kan het inderdaad gebeuren dat bij erg lage temperaturen de koelvloeistof temperatuur iets terugloopt als je ergens stil staat zo als inderdaad een verkeerslicht. Na 10 minuten op de snelweg moet het geheel wel gewoon op temperatuur zijn (tenzij je op 500 meter van de oprit v/d snelweg woont

).
Daarop aanvullend, als er 1 of meer gloeistiften niet goed werken kan bovenstaande gedrag wat verergeren, dus daar zou je ook last van kunnen hebben. De thermostaat in deze motoren zijn dubbelwerkend (voorzien van een "kortsluit" kanaal), deze gaan vrijwel niet stuk en zeker niet op deze leeftijd.
V.w.b. de koppeling zou 3 ton normaal gesproken geen probleem moeten zijn, maar e.e.a is uiteraard wel afhankelijk van gebruik en hoe eventuele berijders er mee om gegaan zijn. Dat wil niet zeggen dat Gri77ie z'n koppeling gesloopt heeft natuurlijk maar eventuele eerdere berijders hebben misschien vaak een kar getrokken of lieten de koppeling vaak slippen.
Gri77ie schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 19:35:
[...]
Ah... ik heb een GT uitvoering. Met analoog metertje. Maar temp zakt niet bij verkeerslicht.
Koppeling slipt nu af en toe.... staat 261K op... dus zit er aan te komen. Maar vond het pittig aan de prijs.
Vandaar dat ik me afvroeg of dit een normale prijs is. Na de nieuwe koppeling gaat ie wel naar de chiptuning...
Het kan wel wat goedkoper maar 900-1000 is wel het minimum incl. uurloon, het is een koppeling met dubbelmassavliegwiel, en deze dien je mee te vervangen. En die zijn erg prijzig, wel noodzakelijk voor een trillingsvrije loop. Als je gaat chippen kijk dan even wat de mogelijkheden zijn voor een wat sterkere koppeling, dan gaat die aanzienlijk langer mee. Gezien het toch los moet en het prijsverschil t.o.v. een sterkere koppeling niet heel groot gaat zijn is het gewoon slim om te doen.
perslucht schreef op zondag 20 januari 2019 @ 16:34:
@
.Maarten Dat kapotte plastic is helaas niet los te vervangen (zo lijkt het in ieder geval). De reservebobines zitten iets anders in elkaar, dus onderdelen uitwisselen gaat 'm niet worden denk ik.
Hier een foto van de bougies die ik een tijdje terug heb vervangen (De bougies was de eerste verdachte). Zoals je ziet is nummer 4 vrij bruin en de rest normaal. Ik denk dat het probleem is ontstaan bij bobine 4. Doordat 1 en 4 in serie staan denk ik dat nummer 1 ook op zijn donder heeft gehad (?) en is daarom uiteindelijk ook overleden.
[
Afbeelding]
Bougies lezen blijf ik lastig vinden. Deze bougies hebben er volgens mij een jaartje in gezeten.
Ik heb inmiddels een mooie aanbieding voor Beru bobines gevonden. Die ga ik waarschijnlijk bestellen. Nu even met de twee reserve door het leven.
Penbobines zijn inderdaad niet uitwisselbaar, gewoon de Berus bestellen dan hoef je ze nooit weer te vervangen. De eerste 3 bougies zien er perfect uit (grijze neus, electrode / rond de isolator mooi bruin), de 4e is nog net OK maar vonkt niet sterk genoeg (vandaar dat deze rond de isolator rood kleurt, verbrandingstemperatuur is net te laag om alles mooi schoon te branden. De neus is net aan grijs, dus je bent op tijd maar op termijn zou deze cylinder gaan haperen). Als je de penbobines vervangen vervangt, vervang dan ook gelijk de bougies mee, dat zijn de kosten niet. Eventueel heb je daarna ook een betrouwbare indicatie als je ze na een tijdje zou bekijken.
Rubman schreef op zondag 20 januari 2019 @ 10:21:
Ik heb vrij veel problemen met mijn Medianav in de Clio IV.
Met name op het gebied van Bluetooth streaming, een continu gehaper van nummers die afgespeeld worden.
Meer mensen met dit issue en nog beter mogelijke oplossingen.
Synchroniseren van contacten uit zetten was destijds bij mij de oplossing (onder verbonden apparaten --> bluetooth --> medianav --> contacten delen uit vinken). Nu met R-Link uiteraard geen last meer van maar dat was destijds een klein manco van MediaNAV. Hopelijk voor jou dit ook de oplossing.
pretpik schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:47:
Zijn er hier eigenaren van een Laguna 3 met stoelverwarming? Bij mijn auto vind ik het maar magertjes werken, de garage heeft de regelelectronica in beide stoelen reeds vervangen en gooit het op 'comfortverwarming'. De stoelen worden wel warm, op de hoogste stand worden de stoelen net zo warm als bij Volvo in de laagste stand. Misschien ben ik verwend, maar van comfortverwarming heb ik nog nooit gehoord. Het is overigens leren bekleding.
Jup, althans, wel ervaring mee met de Laguna GT van m'n ouders. Draaiknopje op 1 is voelbaar warm, standje 2 is aangenaam warm, standje 3 is vooral handig als het 15 graden vriest, die wordt lekker heet zeg maar

Toevallig een kennis met een V70 en eigenlijk worden ze gelijke warm. Dus klinkt me niet 100% ok in jouw geval.
[
Voor 7% gewijzigd door
melcon op 21-01-2019 10:02
]