Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
Dan klinkt hij niet anders. Gewoon als een motor die door de startmotor wordt rondgedraaid.

Filmpje van toen hij gisterenavond even geen zin had om te starten:
[YouTube: VID 20190103 181108629]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-06 21:52
@Josefien vrijwel zeker bdp sensor dan wel nokkenas positie sensor, maar ik zet in op de eerste. Gewoon vervangen, komt meestal met uitlezen niet direct naar voren, pas als het erger wordt en je hem uitleest op het moment dat die niet start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Gaat de "nieuwe versie" van die sensoren ook stuk? Bij deze is 'ie 1,5 jaar geleden al eens vervangen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 09:12
Aggressor schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:31:
[...]

ja ik ook :D
ik download hem via de toolbox programma... dzit nu op 3% .. nog 9 uur
Dit was voor mij de reden een klacht neer te leggen bij Renault Nederland. Ik heb mijn Grand Scenic nu een jaar en krijg kaartupdates van een jaar oud! Dit terwijl er doodleuk op de site van Renault staat dat je je kaarten wel goed up to date moet houden ivm veranderende wegen...

Overigens heeft deze klacht niets meer opgeleverd dan begrip voor de vervelende situatie van hun kant... Begin het een beetje zat te worden dat ik in een auto van € 38.000 nog met een losse TomTom moet rijden!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YX7Xfp9/IMG-20190106-195030.jpg

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Josefien schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 17:34:
Gaat de "nieuwe versie" van die sensoren ook stuk? Bij deze is 'ie 1,5 jaar geleden al eens vervangen :/
Hebben ze de stekker ook mee vervangen? De sensor zelf is eigenlijk het probleem niet maar de stekker wel. Bij een nieuwe sensor daarom ook altijd de stekker aan de kabelboom zijde mee (laten) vervangen, anders komt het probleem vroeg of laat weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
melcon schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:05:
[...]

Hebben ze de stekker ook mee vervangen? De sensor zelf is eigenlijk het probleem niet maar de stekker wel. Bij een nieuwe sensor daarom ook altijd de stekker aan de kabelboom zijde mee (laten) vervangen, anders komt het probleem vroeg of laat weer terug.
Ja, dat was gedaan. Er zit nu een blauwe stekker op :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@Josefien Dan is in dit geval de nokkenas positie sensor waarschijnlijker :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
melcon schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:32:
@Josefien Dan is in dit geval de nokkenas positie sensor waarschijnlijker :-)
Weet je heel zeker dat de 1.6 16v (K4M) motor een nokkenassensor heeft?

Op Winparts krijg ik alleen deze:
https://www.winparts.nl/s...80-412-bosch/p763412.html

En die is volgens de lijst daar alleen geschikt voor uitvoeringen met een dieselmotor :?

In een oude Hayes manual vind ik ook niks over een nokkenassensor :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-06 17:32

Rubman

Retarded or just overjoyed!

In het kader nu vriendin en ik toch dezelfde telefoon hebben op zoek naar een beetje degelijke actieve telefoonhouder.

Ik ken Brodit, maar zijn er nog andere die een beetje kwalitatief goede houders leveren?
Zoek dus wel een actieve houder waarbij ik het liefste nog alles achter het dashboard weg kan werken qua bedrading en dergelijken.

gaat om een Clio Estate uit 2015 icm een Oneplus 6T
8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Rubman op 07-01-2019 12:23 . Reden: Vergeet je de specs van auto en tel erbij te zetten ]

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 17:06
Wij hebben deze houder jarenlang gebruikt naar tevredenheid. Nu met de Vel Satis niet meer want past niet op het dashboard zonder in de weg te staan, maar dat is met een andere auto waarschijnlijk geen probleem.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

PauseBreak schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:53:
Wij hebben deze houder jarenlang gebruikt naar tevredenheid. Nu met de Vel Satis niet meer want past niet op het dashboard zonder in de weg te staan, maar dat is met een andere auto waarschijnlijk geen probleem.
Dat wil ik dus net niet meer, altijd gezeik met die dingen gehad.
Heb er behoorlijk wat gehad en wil nu dus een degelijke oplossing en actieve houder, wat deze dus ook al niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Rubman schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:02:
[...]

Dat wil ik dus net niet meer, altijd gezeik met die dingen gehad.
Heb er behoorlijk wat gehad en wil nu dus een degelijke oplossing en actieve houder, wat deze dus ook al niet is.
Nou dan snuffel je toch wat verder op de site van coolblue of bol.com of aliexpress? Kleine moeite, zeker op cb of bol met alle categorieën die ze hebben :p

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Rubman, even wachten tot de mist uit mijn glazen bol is opgetrokken, dan kan ik zien voor welke telefoon én model Renault het bedoeld is....

@Rubman, het lijkt idd voornamelijk Brodit te zijn die actieve oplossingen voor dat toestel beschikbaar heeft.

[ Voor 29% gewijzigd door hardware-lover op 08-01-2019 12:49 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Josefien schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:13:
[...]

Weet je heel zeker dat de 1.6 16v (K4M) motor een nokkenassensor heeft?

Op Winparts krijg ik alleen deze:
https://www.winparts.nl/s...80-412-bosch/p763412.html

En die is volgens de lijst daar alleen geschikt voor uitvoeringen met een dieselmotor :?

In een oude Hayes manual vind ik ook niks over een nokkenassensor :?
Jup, K4M heeft nokkenasverstelling dus ook een nokkenas positie sensor.
Onderdeelnummer 8200033686, zie b.v.:
https://www.auto-onderdelen24.nl/oen/8200033686

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
melcon schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:28:
[...]

Jup, K4M heeft nokkenasverstelling dus ook een nokkenas positie sensor.
Onderdeelnummer 8200033686, zie b.v.:
https://www.auto-onderdelen24.nl/oen/8200033686
Waar zou deze moeten zitten? Ik kan nergens iets vinden wat er ook maar op lijkt :/ Of zit het op een moeilijk bereikbare plek?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IXimw7Sl.jpg

Aan de kant van de distributie zie ik helemaal geen sensoren. Onder het inlaatspruitstuk kan ik niet bij, er zitten nu ook onderdelen van de gasinstallatie in :/

[ Voor 15% gewijzigd door Josefien op 08-01-2019 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-06 12:34
De K4M in de Megane I heeft géén nokkenasverstelling. Dus ook geen sensor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
perslucht schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:55:
De K4M in de Megane I heeft géén nokkenasverstelling. Dus ook geen sensor ;)
Ah! Megane 1 die had ik even gemist, die heeft inderdaad geen nokkenasverstelling en dus ook geen sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flancor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-05 10:05
Josefien schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 14:47:
Dan klinkt hij niet anders. Gewoon als een motor die door de startmotor wordt rondgedraaid.

Filmpje van toen hij gisterenavond even geen zin had om te starten:
[YouTube: VID 20190103 181108629]
Ik heb beperkt verstand van auto's, maar mijn ervaring met auto's is wel dat als je gelijk doorstart (sleutel in contact en gelijk helemaal doordraaien), de auto soms niet wil starten (zeker bij wat kouder/vochtiger weer of bij wat slechter onderhoud (al is dat zo te lezen niet van toepassing hier)).

Maakt het nog verschil als je eerst de sleutel van het contact doordraait tot voor je de startmotor activeert, dan een paar seconden wachten tot de controlelampjes gedoofd zijn, en dan pas doorstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Bij deze maakt het niks uit. Bij de keren dat 'ie niet start doet 'ie het ook niet na even op contact aan te laten voordat je 'm verder draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@Josefien We kunnen in elk geval redelijkerwijs aannemen dat het niet de BDP sensor is, zowel stekker als sensor zijn dus nieuw. Als je hem op contact zet hoor je dan de brandstof pomp wel lopen? Heb je 2 sleutels bij de auto? Op het moment dat de auto niet wil starten, start deze wel als je het met de andere probeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Laatst online: 17-05 17:05
Mijn Renault Megane van 2018 ziet android auto plotseling niet meer. Ik heb dat een paar keer eerder gehad en het installeren van een nieuwe versie van de apk loste dat altijd weer op. Maar ondanks het installeren van de nieuwe versie (3.9.585054) is hij met geen mogelijkheid meer te verbinden met android auto. Ik heb al een nieuwe USB kabel gebruikt, machtigingen staan allemaal aan. Ik zie wel dat hij verbind met de telefoon maar hij gaat dan niet naar android auto. Als ik de app in de telefoon (S8) zelf opstart gebeurt er niets in het scherm van de auto. Opnieuw opstarten helpt ook niet, ik weet het even niet meer. Iemand suggesties?

[ Voor 3% gewijzigd door Poecillia op 12-01-2019 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
melcon schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 19:15:
@Josefien We kunnen in elk geval redelijkerwijs aannemen dat het niet de BDP sensor is, zowel stekker als sensor zijn dus nieuw. Als je hem op contact zet hoor je dan de brandstof pomp wel lopen? Heb je 2 sleutels bij de auto? Op het moment dat de auto niet wil starten, start deze wel als je het met de andere probeert?
De brandstofpomp loopt, zoemt normaal bij aanzetten contact. Los daarvan, als hij niet start dan start hij geforceerd op LPG ook niet, dus zou een probleem veroorzaakt door de brandstofpomp uitgesloten moeten zijn.

De 2e sleutel heb ik nog niet geprobeerd omdat ik ze nooit beide bij me heb. Ik zal voortaan de 2e sleutel permanent gebruiken.

Het lampje van de startonderbreker ging trouwens wel netjes uit bij de keren dat hij niet startte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Poecillia schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 20:23:
Mijn Renault Megane van 2018 ziet android auto plotseling niet meer. Ik heb dat een paar keer eerder gehad en het installeren van een nieuwe versie van de apk loste dat altijd weer op. Maar ondanks het installeren van de nieuwe versie (3.9.585054) is hij met geen mogelijkheid meer te verbinden met android auto. Ik heb al een nieuwe USB kabel gebruikt, machtigingen staan allemaal aan. Ik zie wel dat hij verbind met de telefoon maar hij gaat dan niet naar android auto. Als ik de app in de telefoon (S8) zelf opstart gebeurt er niets in het scherm van de auto. Opnieuw opstarten helpt ook niet, ik weet het even niet meer. Iemand suggesties?
Naar de dealer gaan en RLink laten nakijken. Lijkt me een probleem met de hardware en niet de software.

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poecillia
PauseBreak schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 20:55:
[...]

Naar de dealer gaan en RLink laten nakijken. Lijkt me een probleem met de hardware en niet de software.
De oplossing bleek gelukkig simpeler. Ik heb de app volledig verwijderd van de telefoon, opnieuw opgestart en daarna de apk opnieuw geïnstalleerd. Alle rechten weer toekennen en voila hij doet het weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@Poecillia Leek me al iets waarschijnlijker gezien die wel verbinding maakt, alleen AA wordt niet gestart dat zal eerder aan telefoon/android liggen dan aan R-Link. Als het eerste niet gebeurd dan zou het uiteraard nog R-Link kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Iemand hier met een nieuwe Megane met Bose die een extra sub heeft aangesloten i.p.v. die bij het reservewiel? Is dat makkelijk? De kabels liggen er al zou je zeggen toch?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
Belangrijkste is om te weten of de kabels die er liggen lijn kabels zijn of dat er al een versterkt signaal op staat. Oftewel zit de versterker van deze sub hij het reservewiel of ergens anders. Dan weet je wat nodig hebt / kan aansluiten. Als het lijn kabels zijn heb je een sub + versterker nodig. Is het al een versterkt signaal kun je uiteraard puur een sub aansluiten en hopen dat de bestaande versterker voldoende vermogen heeft om deze aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
melcon schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 08:05:
Belangrijkste is om te weten of de kabels die er liggen lijn kabels zijn of dat er al een versterkt signaal op staat. Oftewel zit de versterker van deze sub hij het reservewiel of ergens anders. Dan weet je wat nodig hebt / kan aansluiten. Als het lijn kabels zijn heb je een sub + versterker nodig. Is het al een versterkt signaal kun je uiteraard puur een sub aansluiten en hopen dat de bestaande versterker voldoende vermogen heeft om deze aan te sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Voor mensen die R-Link 2.2 hebben en toch Android Auto willen, er is nu een werkende manier om te upgraden naar 3.3 en Android Auto te activeren : https://www.foroclub.es/m...ewtopic.php?f=420&t=20311

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Vanmorgen de “KAARTLEZER DEFECT” melding op het dashboard met het SERVICE lampje aan. Echter na verwijderen van de kaart verdwijnt de melding en het lampje gaat uit en opnieuw insteken van de kaart geeft deze melding niet opnieuw. Net meerdere malen in en uit gestapt en dus de kaart uit de auto gehaald, deur op slot etc en tot op heden geen melding meer gezien.. is dit een voorbode voor gezeik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Mrjraider schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:33:
Vanmorgen de “KAARTLEZER DEFECT” melding op het dashboard met het SERVICE lampje aan. Echter na verwijderen van de kaart verdwijnt de melding en het lampje gaat uit en opnieuw insteken van de kaart geeft deze melding niet opnieuw. Net meerdere malen in en uit gestapt en dus de kaart uit de auto gehaald, deur op slot etc en tot op heden geen melding meer gezien.. is dit een voorbode voor gezeik?
Bizar dat als je SD-kaart lezer het niet doet het servicelampje aan gaat wel :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Heb een Megane II ph1 btw... weet je wel.. dat ding met electronische problemen aldus internet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Gaat vast over de startkaart en niet over de SD kaart :P

Kan zijn dat je kaart lezer aan het overlijden is, kan ook zijn dat er wat (zand, steentje, you name it) tussen gezeten heeft en het probleem niet weer terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Momenteel is mijn zus met de auto op weg dus ik hoor het vanzelf wel. Heb de melding heel de tijd niet meer gehad dus een vuiltje kan best. Houden zo zullen we maar zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Klein vraagje over mijn Megane 3 1.5dci.
De motor komt steeds langzamer op temperatuur, zeker met de lage temperaturen nu. Het duurt, rijdend 5 minuten tot het eerste blokje en ruim 15 minuten, incl snelweg (124km/u in z'n 6) voordat het 2 blokje er bij komt. Stilstaand voor het stoplicht en het 2e blokje gaat zelfs uit...

Anyway, is dit normaal of is het tijd om de thermostaat te vervangen, en hoe doe ik dat?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-05 16:00

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

DropjesLover schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 19:20:
De motor komt steeds langzamer op temperatuur, zeker met de lage temperaturen nu. Het duurt, rijdend 5 minuten tot het eerste blokje en ruim 15 minuten, incl snelweg (124km/u in z'n 6) voordat het 2 blokje er bij komt. Stilstaand voor het stoplicht en het 2e blokje gaat zelfs uit...

Anyway, is dit normaal of is het tijd om de thermostaat te vervangen, en hoe doe ik dat?
ola Dropje, heb dezelfde auto en nee ik heb daar geen last van. Met 10 minuten is mijn blok warm staat de meter keurig in het midden !

Voor de overige meelezers hier.... vervangen van de koppeling incluis koppelingscillinder... is 1400 euro een normale prijs.... schrok er een beetje van...just asking

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Gri77ie schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 19:22:
[...]

ola Dropje, heb dezelfde auto en nee ik heb daar geen last van. Met 10 minuten is mijn blok warm staat de meter keurig in het midden !
Ik heb een Bose, een digitaal metertje... 3 lampjes/dingetjes die aan kunnen.

Maar zakt jouw temperatuur ook wanneer je stil staat voor het stoplicht (met start-stop)?
Voor de overige meelezers hier.... vervangen van de koppeling incluis koppelingscillinder... is 1400 euro een normale prijs.... schrok er een beetje van...just asking
Holy shit!
Moest het ook? Een ander hier beweerde dat een Megane 3 koppeling 3 ton mee gaat...

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-05 16:00

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

DropjesLover schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 19:31:
[...]
Ik heb een Bose, een digitaal metertje... 3 lampjes/dingetjes die aan kunnen.

Maar zakt jouw temperatuur ook wanneer je stil staat voor het stoplicht (met start-stop)?

[...]

Holy shit!
Moest het ook? Een ander hier beweerde dat een Megane 3 koppeling 3 ton mee gaat...
Ah... ik heb een GT uitvoering. Met analoog metertje. Maar temp zakt niet bij verkeerslicht.
Koppeling slipt nu af en toe.... staat 261K op... dus zit er aan te komen. Maar vond het pittig aan de prijs.
Vandaar dat ik me afvroeg of dit een normale prijs is. Na de nieuwe koppeling gaat ie wel naar de chiptuning...

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
Even een vraagje aan de techneuten hier.
Mijn Megane II 1.6 op houdt af en toe in op LPG. Mijn vermoeden gaan naar de bobines, ik heb ze daarom even doorgemeten.

Ik heb ook nog twee reserve bobines, deze heb ik ook doorgemeten.

#Primair (Ω)Secundair (kΩ)
Cil 1 Valeo2,310,52
Cil 2 Valeo2,410,30
Cil 3 Valeo2,310,81
Cil 4 Valeo2,39,68
Reserve Beru2,26,63
Reserve Renault2,36,6

Het lijkt er op dat alles nog wel binnen de marge valt, alleen de bobine van cilinder 4 wijkt het meeste af, 9,68 kΩ
Waarom de primaire weerstand zoveel afwijkt van wat er in de handleiding staat weet ik trouwens niet. Het is wel consequent.

De werkplaatshandleiding geeft voor de K4M en F4R de volgende gegevens voor Sagem bobines:
Vier bobines
Weerstand primair: aansluitingen 1 en 2 ongeveer 0,5
Ω
Weerstand secondair: aansl. 1 en
hoogspanningsuitgang : 10,5 ± 1,5 kΩ
2-polige stekker:
- 1: voeding + 12 V
- 2: commando door massa
Voor de F4R 776 gelden andere waardes voor Beru bobines
Vier bobines
Weerstand primair: aansluitingen 1 en 2 ongeveer 0,5
Ω
Weerstand secondair: aansl. 1 en
hoogspanningsuitgang : 6,70 ± 0,7 kΩ
2-polige stekker:
- 1: voeding + 12 V
- 2: commando door massa
Dus het lijkt er op dat mijn reserve bobines voor de F4R 776 zijn.
Nu is mijn vraag. Kan het kwaad deze de combineren met de 'normale' versie? Iets zegt mij dat combineren van verschillende weerstandswaardes niet zo'n goed idee is.
Zou ik dan wellicht zowel die van cilinder 1 en 4 moeten vervangen omdat die in serie staan?

Binnenkort ga ik ook een compressietest doen. Even kijken of er misschien een klep lekt. Het blok heeft immers al bijna 280k gelopen.

Edit: Inmiddels wat verder. Ik heb de bobines even gedeeltelijk geopend. Wat blijkt, die van cilinder 1 en 4 zijn kapot en de veer die onderin zit heeft een flinke aanslag. Het lijkt er op dat hij behoorlijk heet is geworden.
Nu rest nog steeds de vraag. Kan ik de reserve bobinies hiervoor in de plaats zetten?

Bobine 1
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/KYYV570BC1l7HorAGhCnJwkxiIDVpEm8URk6Cu-GYk7oBdd9r6innAN06QoEd6IseNIxM4qcZdoUdspa5oKi6zigHM_E2GE1Chd-WjCvz5EdDjK6Fhz7DoWwekp3IAg2tMbPtRGv0fOdKoa6sPSf6rp--nuxrl49OXpcOHeKs2LRmxeYve_7n1TBsIEaYTaZwh63wKFObSrv5a1ruZ6UWV5UPSNYhJoClxFdZScfQnNhM3TVvYfB32ATXMvkgzGWaeJDgHJLArIi9Ebdb8cBa4Cb11tmH0-tc1M7ItRa1aoGX5w9GfjThpAcvce9kAlvnxP3JQvNVgzs4cQP2LxR-ckKo65Z9g0CigNeeEGVgOkOagwDq_4KoFQ1PQjaiYqgp8gVpn4ptxInbvnoSyqWnbkomwcLqdtYUmfEZhuXPuKVYVbZR9SkyswWVbwSzUXn6k-1n11H-H_5TwwHr6-JThniqH6V4LNsBxahlHqzwJMMa4SP9af1TFZyCI4K-48iowvZA4gegFOBvW7At1JgrRKV_kvac4U-Cie77ghP9aUijXmVW2_vi9dwyGTo_0RtxdHBgHuAJvtDUKAmmkNHo2Azvst4qMxK3hfjoHYm2lmaWKbp8f-zcLhW-zIS42zjtK1dRnsFESzS6LFu_y6wPUPCLhsIrt9435-uem5XK5izX58JzvWtcvUUiH7BsTjrLAG-mOldlcfS9duqLHU=w600

Bobine 4
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/cW_hjW4O-OLMd8KnUIHA2tIE9UkF9UN1gmAOVnZIdbKZnqAd0ap9YbJGphk0OUnD98sVcbapw6gHo3_CMYuDf9Y8JCJr5VMa6UgnAKxZ-BPiRh811tzakU0ElzTlh6dKcEfigPSOOL1fkGWfV0d3A3_qHapHCpzA0Mn9HSgzQ-Tr08HtMOD15k7pLKYXC-UuLtGl_U5KEeBek-6O1JlNYDBiQ5ii217Gibxv4Vbs5wrwK7SqPTMgIJNvsn397twx5fmtwNWXPjhQJBviJjCnyUO8r-eL9PmXSrC7JBzi5_2ar4RuFN5oMhsaTXmpmgfdjxwQ8R8NCjOn639YZMAN1m3585BTKP2V-1vlu3GyF_3_1sL5TaVa_O_EQS8GAIqU70qRDTheTAu0ltsGnq3EMJ1aMmbd0xDVBzAOPgbK2Yiz9bCvZCRt8x3D4REcxV7oEyMr4itQLpV67PGuY8VgwCfrxdFu8uBsxiWmQkPagoQ-g9MDTnhpIfEYRLMWfEuf6ozMBXMDgRihGWJPW3Si9dO0QIfbtR3-JJjz7vGaRQHedbN8YV6-nuPqwG8mL7Q2-Bb3ga9cMJRUgc-y82KoSnvnYbA4nHvxisH3LyE27mtIqsOPNzjnU99_2qOH_yAULUFCUzfJV-E5YcIc_mgWvJFy-LW2OqqTip5lF9NzGlQgJ4LjRhF2nJsgQi4PeI8jxyjMimrcIZhZ6Pks30s=w600

De andere twee
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/wqHJ-1MzCdvjnBCaJEXRioMerFB1_i6xz841WgxEFxhMzJONVX--85npqJjX0WcQZ8-LPL7rgmWq7SV4I-gF_Ms8yWoFKfDWulEF3hqOYesPemZriNpePgmlTf44JeDuAcBiHiV1rur11LF5xIR4DxOFM40UspxPe95X5WE5Y7BKTm0OJ1HXo0z992zLy-FpwJ-4R0D6hmMFlPRyfbtEKSvLNh3O7BLi-2IUCdWUc1BCTe2RBzcjlZzrjj718yM7e7fO5dG9tkgQXNUG4SZ57opMEFgl3h1bIbIRhlylOyk3JOg_xxCQ9FbUmzORfWRO_3GUX37Ho905c2TAQQryCyhd3lZvI1xI2kxZyKxXKGTZCoPvOMR6hm6hydkm7tM4lY473XR4t3ZYathjxBc-fqxM49gVBrs1ebs3r2Rm6cQUMobc-qzyeKgtrztN01tV-yBFTRzidTQrkMoKMwiuHc9YzVGkuZeUh5WV7YHzer3Qo4Ktz-zodCsxvduCcoRTcAQNgF5pqeb1MOYfqO_SMTUkFTAwALoQo3VZQrz_yAUH_nA8FCdej3sVRGjgW5yNCRyORAIe2jMhuJ5ZqwBouC6g66ILkJ7aCc8RZuJyN2zMCfXrsHdx44oefCm804LRYab72mp5dRnVXJbwRmO3L3uhEi8o2n8tcgKvCpqnY82uFiFkb_PfY1SByujulAmwdmbzYXD510Qvgd4mkZY=w350Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/wa3xtU-UBInSfFXt5F4kdBd6SABHyjwT_qUAp2c2RTaUoKeNFzbl2KFtOly_0ggwr2_5_ZY-U-RIdTiujqVk_nZgVoAXpICvSADxWYO0zUhoJ9gN5MQ8ky6h-T_J2f42C516qPvxz7Mp-Uhel9QDW99Foo_9iIBzCMbvOcAUjL3xNQmIjBS0jp05EfG4-Flz97WDj7qGSXOxSH_nUI_Jb4z-czssrptycwDVb033tnqxEle5TWwF2Br2Lcosx4PdyF2Jdw6MfybFI3jxaAvBAopwbSeVg2FzsDRiyXf7WR_-Y3BdKWKb11EkMQC-iZzbT17v8Ma1RIKUADx76sP54Grsh6ZrKeOSJ_zvOlEyGeMoL5OG-_iIostutWgEOEn3CHnEyQucBe562MJyWzQPJ470oaV24WBNH8S0qkb-dJT1YrNNjSJ5Bin8yf6QyBujnL0SBxbv3TCSR7G8ro8vo2z8DFJRX8xWXtcZweiocarQwtVAUe5EOxoRrY-UxuRgzpDX3Vsdd-pSq6TaSLerwK6-PYVe5RTWEeGtukBJaFCAhYa4W5yoAqviHp398UK2qqrcUgZ8xwGSiicO9g9rga-IEQvZPhXwYWzJnbrq_INL0F8pyyYcwrAqZqQ6T-Uw7IqUcSAmBxSqNDicRy-gd1-949GXW3I6lUtAKawbcF0wPetksbNJb0vlS6UY7bJiollGY8SHSBpSRv73qBY=w350

[ Voor 46% gewijzigd door perslucht op 19-01-2019 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yone
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Ik heb altijd maar 1 blokje, alleen in de zomer, in de bergen, komt er soms een blokje bij. Renault-dealer zegt dat dit normaal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Yone schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 14:23:
[...]

Ik heb altijd maar 1 blokje, alleen in de zomer, in de bergen, komt er soms een blokje bij. Renault-dealer zegt dat dit normaal is?
Hier hetzelfde. Zelden een tweede blokje gezien. 1.5dci phase 3.

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Yone schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 14:23:
[...]

Hmmm, okay dan... Ik heb altijd 2 blokjes, het eerste al best snel, tweede na ~8km voordat ik de snelweg op ga. Lijkt mij dat de eerste voor lage temperatuur, 2e voor goede temperatuur (~80 graden) en 3e voor hoge temperatuur is. Rondrijden met een koud blok is ook niet goed, rond de 80 graden is de smering van de olie het beste...

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:47
Privé heb ik een Renault Clio IV estate 2014 waar boven x km/u automatisch de deuren op slot gaan. Zakelijk rij ik dezelfde auto maar dan de facelift versie uit 2018. Hier gaan de deuren niet automatisch op slot. Is dit in te stellen?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Ik heb vrij veel problemen met mijn Medianav in de Clio IV.

Met name op het gebied van Bluetooth streaming, een continu gehaper van nummers die afgespeeld worden.

Meer mensen met dit issue en nog beter mogelijke oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
DennusB schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:27:
Iemand hier met een nieuwe Megane met Bose die een extra sub heeft aangesloten i.p.v. die bij het reservewiel? Is dat makkelijk? De kabels liggen er al zou je zeggen toch?
Ik heb die sub eruit gegooid omdat die heel weinig doet. Je kunt eenvoudig de connector losmaken en het ding eruit gooien. Dan komt er veel bruikbare ruimte beschikbaar. Ik heb wel een 8 ohm 10W weerstandje tussen de connectoren gezet voor de zekerheid. Ik mis de sub totaal niet. De basluidsprekers voorin de auto geven voldoende bas, ook bij hoge volumes. Misschien mis je wat sub-bas, maar golflengtes die veel langer zijn dan de ruimte (in een auto maximaal een meter of vier) hoor je toch niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmstr
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-06 10:09
Bo0bz schreef op zondag 20 januari 2019 @ 08:01:
Privé heb ik een Renault Clio IV estate 2014 waar boven x km/u automatisch de deuren op slot gaan. Zakelijk rij ik dezelfde auto maar dan de facelift versie uit 2018. Hier gaan de deuren niet automatisch op slot. Is dit in te stellen?
Het knopje op het dasboard waarmee je de deuren op slot doet +- 10 seconden indrukken tot je een geluidje hoort. Volgens mij is het zoiets om dat aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 15:03
Rubman schreef op zondag 20 januari 2019 @ 10:21:

Met name op het gebied van Bluetooth streaming, een continu gehaper van nummers die afgespeeld worden.

Heb hier ook last van ja. Weet helaas de oplossing niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:42
perslucht schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 14:03:
Even een vraagje aan de techneuten hier.
Mijn Megane II 1.6 op houdt af en toe in op LPG. Mijn vermoeden gaan naar de bobines, ik heb ze daarom even doorgemeten.

Edit: Inmiddels wat verder. Ik heb de bobines even gedeeltelijk geopend. Wat blijkt, die van cilinder 1 en 4 zijn kapot en de veer die onderin zit heeft een flinke aanslag. Het lijkt er op dat hij behoorlijk heet is geworden.
Nu rest nog steeds de vraag. Kan ik de reserve bobinies hiervoor in de plaats zetten?
Kun je dat voorste gedeelte samen met de veer niet los vervangen? Dat je die onderdelen even van de reserve bobines afhaalt. Check ook de bougies eens. Hoe zien de bovenkanten daarvan eruit? Die zouden dan ook niet netjes moeten zijn als ze slecht contact maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
@.Maarten Dat kapotte plastic is helaas niet los te vervangen (zo lijkt het in ieder geval). De reservebobines zitten iets anders in elkaar, dus onderdelen uitwisselen gaat 'm niet worden denk ik.

Hier een foto van de bougies die ik een tijdje terug heb vervangen (De bougies was de eerste verdachte). Zoals je ziet is nummer 4 vrij bruin en de rest normaal. Ik denk dat het probleem is ontstaan bij bobine 4. Doordat 1 en 4 in serie staan denk ik dat nummer 1 ook op zijn donder heeft gehad (?) en is daarom uiteindelijk ook overleden.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/DCMNHU3-eUpZYeHcmxCVS9lSlxHnE0KfemZOTb6xQCXrg_csHdTu1_P7hpXs1ViJg4fLEMPqjcOTMcALPJFZhH2TeCsfjyvaOu3tCh0822r0G97BDvv2Tqt7ZQic0VucR2lvSF-z4r7JOrywuer9AkX3NQXo1OdKf73Dg1fmOe3aI14lzhiUfnnxHMet-8_YjyNG3FQlO1JwSvuzUaN2tAStyYeNl3VQwBCQWwds9DinYm7XOBDChOeRvpqa5xJVLm789A2ec29oCXOWYeaeOpYNXyj0n-tKCYeoyviNnPddpZ4bc7P_Q-4oDDJ4tDCe6nwm4oDM4ZB68eav-9AMdFyRlzk3HBmAvNG26Wa1J-9qDfrrUZw3_1SA1-OiAdbX77gFsgLmFbT97fGYwL01VBjEwoST_yBTeVsHEe1JKzvy3xw8cgs_TBf48GHaUnqGg0pSTyVr47HOxyOrQXrubZ6NZTA-naO8GBDlYDCn2LP0wog63jDd4HFfUw0RRr206tDU1IyUjMQY1QxwFxzXZlfPj2mg8k9ZCEP8JuTlZzdGBlR-WGsvjbMsFQ4Ng9RUofsJp7zavkyYDBCZa-WD56clUfqEdrZcaNVFwolcgiQolqrDKG72N75wQHuWBoBHbG9xPEyk4_Mru_PQ2MpdYWvGN0MJBTYgiiQGb-JqIz8FOtYFt506VquyOFSlKl43o4TF77gPpklamuH6DZA=w550

12
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/gxXBZCBOCR42MXwnXzIzWsszDIUk2WZVO8f8HocCJjKNTvQlBVtfomsmxOnjcEskgjXb2ZyieKnhS4yPc2pBrSbv_E0AaVaKGDAFqbCBQex7REP8rNjmS72VsoB2lREwk9wPz3W-geOKFTM__5WyLns0v8fyamFXt8iVI2hHaZiaBCa-DFU8rnd9p78V8sdrg7CfAG7EQpwlTv5QVNF3-TCEsrYD21Gi4--kyWULVJGz0HaBDUeXaQuQwVhFh1_RJFFaDoO--WrY9J1TP2lpwGi-Pm4y0tI4UeCLA2v1g04WZJez1KyinJN3Zr9BD71A4LZqGscbp4AZ9oGRhQ0J39oN_bJhCGBaWJt-pAEqujRpbqaXoWYn_LWRiiUctCWvFTnO4iTfNuJ_RXVAmR5iZ1-2x8ZVvI5yKPB5wbe6ipJXpPpWY8hJElzOkry9bCTAlysTegn5lS9ZwZBD6saEId4GDYnUQz350nY589M1J0A5N5eQS1k5lzJAD3h3xJooUfFnPJYTTVogaDqy8W73Zz-n1zhSLcUMfRwy7CHXIzTqKbLtbsTqRge8bclcRec3BSsp_MM0zCgufr1kVcK9rzAhzZDpkpUkxg06ahw6UJWBnK656clnvsOHqf3X58fqdAnWDxLbsrcGn2an1rfLXKdKXZ7xEckBEuarwx9vV4Il_Ww3iJUI1nTgH-KOQXWrpimL6C57UKFcdaTwlrM=w300Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/li5sQbvwKPVzfadPIVx5MpPfnK9kPVlGEmabznuKjhrkNk8RRwVhcmic3stoNti8_iVmot68ouMvvfIvleaonf38G7TQgTDYZ2L4MzjZrkzz70s2b01BO8-K_wtsAjrjAPv1Mh1UxQl_8H95URcPZLlBZjvnBDDM1o_EfbMA45_u68rCWc7Wn72nzPdB7_8GNZupMJYitUzVAUVN4a_A4aSK0vkui-Cwp4eUZ9ig2b2SfcwulC5TBG1fg6HvpmR1Gxo0g1AfNzXsyZuhsfkakL0KfRKJXESN_NDL84x6WbXWgErMGb3riqXT_9k-FOJ88sILFl4_4yY7zc_cHYJcgMuEgh0yh1wpZSoXJdg9xGVioBQRg08UvcqLuKqHlvFqL1RKDED7WeJvph8W3lDX9ZgosKy5o1OQIhcquUSO1qZPlTMCeFiGFZdwzpeNqa1rL98nBqY06QhPE2W0aIxIWtFI6XwLwIwk1iecrWp7FnMdlFEQc9sNCu05WQyqD9zNklYGBnp7ZGM9hFRQ1HoX9kTFlBrxKJ4PD0IgFOFVrFrmu7EUPKqhT1GyGqHXhMGzoJpQ5CgJWV2j5ghNIF5uvnQg3htAMZx_O6dEXYU5uIkUviQWHG4lR9Krd3CzOBDNVmn4ShbcRuzbup_dejYanAriloRBDCvdhfX7SMgOchIGxGSJkTTyz6x8vBA9NtnzmBNajax8jQcYQZrUTLg=w300
34
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/XDangB45WBtqH3NzgYLJbYt4IYEsGMZctceNhKwZgR_JosIxt8HeO_LXLqE19A1qEzZwVN4XR3oym-UfGGPwZx4fkhrFDR3RLKz3mCWrkNGrXEA5i_vEXiC6YJbFowYW1cJN9fus474I8wmR3EQ3XvIUk2VOYqxnQ3O2MBHIzUnLO3ZtgrfVJXgvsXm5W2pFrQh5Pstj8kRf1ORhe7WPdrPI7NRRKrwfF__4j4sgGtLCIvVeQuq-oUpIKtn8vmyAOFfN9lH8cIkZG3rd9RENpelM2IOP0CRCRJTYvEbIvCwOUQ04RtK_ut2oNwtbz-WLN4Lh7ZGB-2W5cLYb_YVuH9hV6TVK1WfFvHR8cEDfvFqq3f5tGKzZkvTOXJkazIybyRyeUfDwxhVzZ9IREwaoIU_Pz5M4n17nky4pJ9X3YOioT20KzcG8-rZsZYzYRbkpWi53S8xd3Vh4K8LpihxZ5wkHrNWPr1qsSpzAWFMW7tp6NaLZL5KXa3Yi9x6KII9mPjaU6r24iLJpI3s6ESs3zHUOUc913Y6jDShRrSz6ulyCpEGB_LJG4BIR_2uQLE9RLUb8S0dG1RM8xdyZ6Q_8CE-N_wqLemhJY-GGNsqSKBbZVoWpGfeNaihdhAnVJqgNKn8ugHZZm5EItxhU5Od1RbyvSQ0vPHcfyBYqjJvBJbgCd3AOgY2LrvTjwAQbyYqm44zqZHjcBL8vxb2H8ts=w300Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/D0ULV1fypXzK7qNeEUwKdzueCcm6G01QVPd1oAK6DEtV0OZpOm0pCvKnZ-xLlr-MKNmdpw-2vK6co3ZKSUFNSasKt5SRuvR_VsbttH2nyhq_BrAhpB71GYelsFE1khP5LkUW1yqy0W-hpd3EqufDvk-VHEs138sLV2_P7ziYaVulBpa1OCpVP2TVqKOFCpgtmFR8mNKLO_G1uZfPXLbPq6DymSmDSMBRRwR8URtdtneI44qHgE8-oKwek8ZkQW5d-RIgRxnL-JTNltig1ixD3ThOZ5h0tJhEtuPpdQLN0Xc90bZuRA1pexDFgR9V8BrEy3AJ9CfzKhVnJUr-85HD296CNH43xCXCvrPGNK2wcztoxWDVYwFY5BtyFrLmRMxEyfFcrHTlJf0llPGpKb2YnsphZfSxPrLXWOGl7Kk_xE92tFVkwy_fhbZyn_hB5ZkG1lXIKFn2VSsku3iw8lw8oF7AwTEA9v6ZLQOjwZqP0SI_u1RzqfrITvbMC_yz3CwP2Ny_hRXo1psgXTRk_BCSyvU-B9HRgMsJNfqiiFPzKBymG-lZpzPAXY-Dt9S3Ypg5jpcat3yNZTGIQKHG9LvT2oa22l7DUOUjGEA-REsqSEeM2l19YX4Ju83rQzidPOBOyJPp8gAsW7f3tt3SYGGHApKb_56PdCRdkZULTo7AU13UpC-eT-Je6Prrn15Kd4LBfVYApa-RAfgZ4bK0Mnw=w300

Bougies lezen blijf ik lastig vinden. Deze bougies hebben er volgens mij een jaartje in gezeten.

Ik heb inmiddels een mooie aanbieding voor Beru bobines gevonden. Die ga ik waarschijnlijk bestellen. Nu even met de twee reserve door het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:26
Zijn er hier eigenaren van een Laguna 3 met stoelverwarming? Bij mijn auto vind ik het maar magertjes werken, de garage heeft de regelelectronica in beide stoelen reeds vervangen en gooit het op 'comfortverwarming'. De stoelen worden wel warm, op de hoogste stand worden de stoelen net zo warm als bij Volvo in de laagste stand. Misschien ben ik verwend, maar van comfortverwarming heb ik nog nooit gehoord. Het is overigens leren bekleding.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 12:30

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Dit herken ik ook wel ja, dit had ik ook, met mijn Android telefoons iig.
Toen ik er vervolgens een iPhone 4s aanhing ging het wel goed, ik heb dan ook toen een hele tijd een iPhone 4s als veredelde mediaspeler in mijn auto gehad toen ik de Clio IV had ;)

Het is misschien geen 'oplossing' maar dit was mijn ervaring.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• melcon

Heb je dan ook iets van voorruit verwarming aan staan? Common rail diesels zijn behoorlijk efficiënt dus zeker i.c.m. interieur verwarming die vol staat kan het best zijn dat de koelvloeistof iets afkoelt. Daarnaast zijn deze motoren voorzien van een warmtewisselaar, dus de kvs warmt ook eerst de olie op, dus zeker de eerste 10-15 minuten van een rit kan het inderdaad gebeuren dat bij erg lage temperaturen de koelvloeistof temperatuur iets terugloopt als je ergens stil staat zo als inderdaad een verkeerslicht. Na 10 minuten op de snelweg moet het geheel wel gewoon op temperatuur zijn (tenzij je op 500 meter van de oprit v/d snelweg woont :P ).

Daarop aanvullend, als er 1 of meer gloeistiften niet goed werken kan bovenstaande gedrag wat verergeren, dus daar zou je ook last van kunnen hebben. De thermostaat in deze motoren zijn dubbelwerkend (voorzien van een "kortsluit" kanaal), deze gaan vrijwel niet stuk en zeker niet op deze leeftijd.

V.w.b. de koppeling zou 3 ton normaal gesproken geen probleem moeten zijn, maar e.e.a is uiteraard wel afhankelijk van gebruik en hoe eventuele berijders er mee om gegaan zijn. Dat wil niet zeggen dat Gri77ie z'n koppeling gesloopt heeft natuurlijk maar eventuele eerdere berijders hebben misschien vaak een kar getrokken of lieten de koppeling vaak slippen.
Gri77ie schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 19:35:
[...]

Ah... ik heb een GT uitvoering. Met analoog metertje. Maar temp zakt niet bij verkeerslicht.
Koppeling slipt nu af en toe.... staat 261K op... dus zit er aan te komen. Maar vond het pittig aan de prijs.
Vandaar dat ik me afvroeg of dit een normale prijs is. Na de nieuwe koppeling gaat ie wel naar de chiptuning...
Het kan wel wat goedkoper maar 900-1000 is wel het minimum incl. uurloon, het is een koppeling met dubbelmassavliegwiel, en deze dien je mee te vervangen. En die zijn erg prijzig, wel noodzakelijk voor een trillingsvrije loop. Als je gaat chippen kijk dan even wat de mogelijkheden zijn voor een wat sterkere koppeling, dan gaat die aanzienlijk langer mee. Gezien het toch los moet en het prijsverschil t.o.v. een sterkere koppeling niet heel groot gaat zijn is het gewoon slim om te doen.
perslucht schreef op zondag 20 januari 2019 @ 16:34:
@.Maarten Dat kapotte plastic is helaas niet los te vervangen (zo lijkt het in ieder geval). De reservebobines zitten iets anders in elkaar, dus onderdelen uitwisselen gaat 'm niet worden denk ik.

Hier een foto van de bougies die ik een tijdje terug heb vervangen (De bougies was de eerste verdachte). Zoals je ziet is nummer 4 vrij bruin en de rest normaal. Ik denk dat het probleem is ontstaan bij bobine 4. Doordat 1 en 4 in serie staan denk ik dat nummer 1 ook op zijn donder heeft gehad (?) en is daarom uiteindelijk ook overleden.

[Afbeelding]

12
[Afbeelding][Afbeelding]
34
[Afbeelding][Afbeelding]

Bougies lezen blijf ik lastig vinden. Deze bougies hebben er volgens mij een jaartje in gezeten.

Ik heb inmiddels een mooie aanbieding voor Beru bobines gevonden. Die ga ik waarschijnlijk bestellen. Nu even met de twee reserve door het leven.
Penbobines zijn inderdaad niet uitwisselbaar, gewoon de Berus bestellen dan hoef je ze nooit weer te vervangen. De eerste 3 bougies zien er perfect uit (grijze neus, electrode / rond de isolator mooi bruin), de 4e is nog net OK maar vonkt niet sterk genoeg (vandaar dat deze rond de isolator rood kleurt, verbrandingstemperatuur is net te laag om alles mooi schoon te branden. De neus is net aan grijs, dus je bent op tijd maar op termijn zou deze cylinder gaan haperen). Als je de penbobines vervangen vervangt, vervang dan ook gelijk de bougies mee, dat zijn de kosten niet. Eventueel heb je daarna ook een betrouwbare indicatie als je ze na een tijdje zou bekijken.

Synchroniseren van contacten uit zetten was destijds bij mij de oplossing (onder verbonden apparaten --> bluetooth --> medianav --> contacten delen uit vinken). Nu met R-Link uiteraard geen last meer van maar dat was destijds een klein manco van MediaNAV. Hopelijk voor jou dit ook de oplossing.
pretpik schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:47:
Zijn er hier eigenaren van een Laguna 3 met stoelverwarming? Bij mijn auto vind ik het maar magertjes werken, de garage heeft de regelelectronica in beide stoelen reeds vervangen en gooit het op 'comfortverwarming'. De stoelen worden wel warm, op de hoogste stand worden de stoelen net zo warm als bij Volvo in de laagste stand. Misschien ben ik verwend, maar van comfortverwarming heb ik nog nooit gehoord. Het is overigens leren bekleding.
Jup, althans, wel ervaring mee met de Laguna GT van m'n ouders. Draaiknopje op 1 is voelbaar warm, standje 2 is aangenaam warm, standje 3 is vooral handig als het 15 graden vriest, die wordt lekker heet zeg maar :P Toevallig een kennis met een V70 en eigenlijk worden ze gelijke warm. Dus klinkt me niet 100% ok in jouw geval.

[ Voor 7% gewijzigd door melcon op 21-01-2019 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

melcon schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:48:
[...]

Heb je dan ook iets van voorruit verwarming aan staan? Common rail diesels zijn behoorlijk efficiënt dus zeker i.c.m. interieur verwarming die vol staat kan het best zijn dat de koelvloeistof iets afkoelt. Daarnaast zijn deze motoren voorzien van een warmtewisselaar, dus de kvs warmt ook eerst de olie op, dus zeker de eerste 10-15 minuten van een rit kan het inderdaad gebeuren dat bij erg lage temperaturen de koelvloeistof temperatuur iets terugloopt als je ergens stil staat zo als inderdaad een verkeerslicht. Na 10 minuten op de snelweg moet het geheel wel gewoon op temperatuur zijn (tenzij je op 500 meter van de oprit v/d snelweg woont :P ).
Zoals ik zei:
Doorgaans ~8 minuten rijden voordat het 2e blokje aan gaat, vrijdag was het zelfs 15 minuten snelweg @ 108km/u. Duurde ook enorm lang voordat het 1e blokje aan ging.
Na 30 minuten opgewarmd te zijn voor een stoplicht staan, temperatuur zakt weer tot 1 blokje
Daarop aanvullend, als er 1 of meer gloeistiften niet goed werken kan bovenstaande gedrag wat verergeren, dus daar zou je ook last van kunnen hebben.
Gloeistift heeft alleen effect op koud starten... Die verwarmt de diesel voor zodat het vlampunt weer op het goede druk/temperatuur komt te liggen voor ontbranding. Een slechte gloeistift leidt tot moeilijker starten, en in de geheel automatische (start-knop) huidige auto's zou het enkel langer duren voordat hij daadwerkelijk start.
De thermostaat in deze motoren zijn dubbelwerkend (voorzien van een "kortsluit" kanaal), deze gaan vrijwel niet stuk en zeker niet op deze leeftijd.
Zo werkt elke thermostaat, anders zou de vloeistof in het koelkanaal stil staan bij een koude motor, terwijl de pomp wel draait. Door geleiding wordt dat spul niet snel genoeg warm ;)
V.w.b. de koppeling zou 3 ton normaal gesproken geen probleem moeten zijn, maar e.e.a is uiteraard wel afhankelijk van gebruik en hoe eventuele berijders er mee om gegaan zijn. Dat wil niet zeggen dat Gri77ie z'n koppeling gesloopt heeft natuurlijk maar eventuele eerdere berijders hebben misschien vaak een kar getrokken of lieten de koppeling vaak slippen.
Zijn GT heeft 26x.xxx gelopen dat is toch redelijk richting de 3 ton ;)

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

melcon schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:48:
[...]

Synchroniseren van contacten uit zetten was destijds bij mij de oplossing (onder verbonden apparaten --> bluetooth --> medianav --> contacten delen uit vinken). Nu met R-Link uiteraard geen last meer van maar dat was destijds een klein manco van MediaNAV. Hopelijk voor jou dit ook de oplossing.
Dat is nog iets om te proberen, ik laat weten of het gelukt is.

Nu heb ik al medianav Plus erop staan en veel mensen geven aan dat het dan opgelost is, maar helaas niet.

Misschien toch eens een andere alternatieve software proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Nou, de Megane heb ik op 't werk kunnen laten staan. Ding wou niet meer starten :(
Paar foutmeldingen van ondder andere;
- Controleer parkeerrem
- Controleer hill assist control
- Controleer voertuit
- Controleer ESC

Nu maar hopen dat er morgen een vervangende auto geregeld kan worden... :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ambianz
RobKJ schreef op maandag 21 januari 2019 @ 18:20:
Nou, de Megane heb ik op 't werk kunnen laten staan. Ding wou niet meer starten :(
- Controleer parkeerrem
- Controleer voertuit
- Controleer ESC

précies hetzelfde net gebeurd. Met een clio 4, zelfde meldingen. Ding doet helemaal niks meer, dagrijverlichting knippert een beetje maar daar blijft het wel bij..

Startte vanochtend nog als een zonnetje, helemaal niks aan de hand. Omstandigheden op de parkeerplekken, thuis/werk zijn vrijwel hetzelfde.

[ Voor 10% gewijzigd door Ambianz op 21-01-2019 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
- Controleer parkeerrem
- Controleer voertuit
- Controleer ESC

Oh dat heb ik ook 1x in de zoveel tijd, ff uitzetten en weer starten en dan doet ie het weer hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobKJ
  • Nu online
Ambianz schreef op maandag 21 januari 2019 @ 18:31:
[...]

précies hetzelfde net gebeurd. Met een clio 4, zelfde meldingen. Ding doet helemaal niks meer, dagrijverlichting knippert een beetje maar daar blijft het wel bij..

Startte vanochtend nog als een zonnetje, helemaal niks aan de hand. Omstandigheden op de parkeerplekken, thuis/werk zijn vrijwel hetzelfde.
Na 't werk heb ik wel 10x proberen te starten... Niks noppes
DennusB schreef op maandag 21 januari 2019 @ 18:34:
[...]

Oh dat heb ik ook 1x in de zoveel tijd, ff uitzetten en weer starten en dan doet ie het weer hier!
Helaas, bij mij werkt het niet. Ben wel een half uur aan het klooien geweest...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:52
Klinkt in beide gevallen eigenlijk als een lege accu, dat kan hele vage storingen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• striner
  • Laatst online: 03-03 14:42
- Controleer parkeerrem
- Controleer voertuit
- Controleer ESC

Same here in parkeergarage.
Gebeld met leasemaatschappij (20 min in de wacht), die verbonden me door met de Renault service (45 min in de wacht), "oh ja meneer, dat gebeurt bij recente auto's van 2015 tot nu, hoofdzekering waarschijnlijk gesprongen. U staat in de parkeergarage? Dan kunnen we niet de standaard takelwagen langssturen vanwege doorrijhoogte, maar een Jeep die er wel doorheen past. Helaas zijn die er niet zoveel van, dus kan nog wel 1,5 uur tot 2 uur duren".

Daar zitten we dan, weer terug op kantoor en wachten maar :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alter88
  • Laatst online: 05-06 23:52
- Controleer parkeerrem
- Controleer voertuit
- Controleer ESC

En hier ook met een Talisman. Exact hetzelfde. Startte vanmorgen met -5 ook prima, maar nu dus niet...
Sleepdienst gaf aan dat er al een kleine 30 Renaults getakeld zijn...

[ Voor 5% gewijzigd door alter88 op 21-01-2019 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobKJ
  • Nu online
striner schreef op maandag 21 januari 2019 @ 18:41:
[...]

Same here in parkeergarage.
Gebeld met leasemaatschappij (20 min in de wacht), die verbonden me door met de Renault service (45 min in de wacht), "oh ja meneer, dat gebeurt bij recente auto's van 2015 tot nu, hoofdzekering waarschijnlijk gesprongen. U staat in de parkeergarage? Dan kunnen we niet de standaard takelwagen langssturen vanwege doorrijhoogte, maar een Jeep die er wel doorheen past. Helaas zijn die er niet zoveel van, dus kan nog wel 1,5 uur tot 2 uur duren".

Daar zitten we dan, weer terug op kantoor en wachten maar :+
Dat lees ik ook, met de hoofdzekering... Moet dan wel een grote zekering zijn als door een niet-standaard takelwagen opgelost moet worden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striner
@RobKJ Het feit dat het door een niet-standaard takelwagen moet worden opgelost heeft te maken met de doorrijhoogte van de parkeergarage. Een standaard takelwagen past daar niet doorheen, dus moesten ze een Jeep sturen die wat lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Nu online
striner schreef op maandag 21 januari 2019 @ 19:04:
@RobKJ Het feit dat het door een niet-standaard takelwagen moet worden opgelost heeft te maken met de doorrijhoogte van de parkeergarage. Een standaard takelwagen past daar niet doorheen, dus moesten ze een Jeep sturen die wat lager is.
Ah oke. Ben benieuwd wat bij jou het uiteindelijke issue is, succes nog even! Morgen komt onder werktijd iemand langs voor de Megane....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Weer dat hoofd zekeringen verhaal? Dat was vorig jaar ook al een issue. Raar dat ze die dingen niet preventief vervangen voor een gemodificeerd model.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• striner
@Derby kost teveel geld natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Er zijn merken waarbij als je je voertuig brengt voor onderhoud er tijdens de beurt allerlei terugroep acties en preventieve vervangings acties gedaan worden. Voornamelijk om de naam te beschermen. Jammer dat ze dat bij Renault niet doen, of ze hebben nog geen oplossing, dat kan ook.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
Iemand een idee wat zo'n grapje met een kapotte hoofdzekering kost? Heb m'n auto maar laten staan. Morgen verder kijken . Hoor wel graag als iemand updates heeft !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Vanmiddag ook twee keer start problemen met de Talisman. Uiteindelijk na vele pogingen blijft de motor lopen maar ben benieuwd hoe lang dit nog goed gaat. Moest nog bij de garage langs om een afspraak te maken voor een onderhoudsbeurt en daar hadden ze nog nooit van het probleem gehoord. Ik was, zoals inmiddels gebruikelijk, weer eens de eerste met dit probleem :(

Gelukkig begon de dag al goed en mocht ik na het ijsvrij maken van de ruiten aan de buitenkant dit nogmaals herhalen aan de binnenkant :'( Ook al zo iets wat ze na anderhalf jaar klagen niet opgelost krijgen. De vlag gaat hier uit als ik de auto over een paar week mag inleveren. Nog nooit een auto gehad met zoveel kleine irritatie punten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• striner
Nou, auto weggesleept maar zowel het bergingsbedrijf als de leasemaatschappij had geen vervangende auto's meer over. Volgens de bergingsmeneer hadden ze alleen al in Brabant 300 renaults moeten afslepen, zat hun centrale vol mensen die aan het wachten waren tot ze konden worden opgehaald, en waren collega's die eigenlijk om 4 uur al klaar waren om 7 uur nog steeds aan het rondrijden om de meldingen weg te werken.
Gelukkig kon ik vrienden bellen die in eindhoven wonen (waar mijn auto stond), nog wat kunnen eten, en dan nu weer in de trein naar Zuid-Limburg (beter nu dan morgen).
Het stoort me nu wel inderdaad erg dat hoewel dit blijkbaar een bekend probleem is, dat ze het hierop laten aankomen en waarschijnlijk nog steeds niks preventief gaan doen aan dit issue hierna.
Denk dat mijn volgende bak dan toch geen renault wordt, als dit is hoe je met je klanten omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Dit koude weer is niet heel prettig, ik heb er een hekel aan maar mijn megammel schijnbaar ook. De eerste vijf km is de power nogal ver te zoeken, en dan is ie ineens goed op temperatuur en dan is er niks aan de hand :/ en komt de power terug. Ik hoor ook een hoge toon als de power weg is, alsof ie in noodloop staat (zit vanzelfsprekend geen turbo op want ik ben niet zo luxe)
Dit heb ik alleen na een nachtje stilstaan en niet als ik de ochtend heb gewerkt, auto wegzet en ‘s avonds opnieuw pak..
Leuk winters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
DropjesLover schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:34:
[...]

Zoals ik zei:
Doorgaans ~8 minuten rijden voordat het 2e blokje aan gaat, vrijdag was het zelfs 15 minuten snelweg @ 108km/u. Duurde ook enorm lang voordat het 1e blokje aan ging.
Na 30 minuten opgewarmd te zijn voor een stoplicht staan, temperatuur zakt weer tot 1 blokje

[...]
Gloeistift heeft alleen effect op koud starten... Die verwarmt de diesel voor zodat het vlampunt weer op het goede druk/temperatuur komt te liggen voor ontbranding. Een slechte gloeistift leidt tot moeilijker starten, en in de geheel automatische (start-knop) huidige auto's zou het enkel langer duren voordat hij daadwerkelijk start.

[...]
Zo werkt elke thermostaat, anders zou de vloeistof in het koelkanaal stil staan bij een koude motor, terwijl de pomp wel draait. Door geleiding wordt dat spul niet snel genoeg warm ;)

[...]
Zijn GT heeft 26x.xxx gelopen dat is toch redelijk richting de 3 ton ;)
Dat zit bij een common rail diesel toch echt even anders, daar worden ze eigenlijk meestal niet gebruikt voor de koude start, alleen ter ondersteuning als het echt koud is (onder het vriespunt). Vanwege de hogere inspuit druk start een common rail altijd wel, ook zonder gloeistiften. Gloeistiften worden bij een common rail diesel vooral gebruikt voor de emissie en geluids reductie tijdens de opwarmfase na het starten om de motor z.s.m. op temperatuur te krijgen. Indien je meerdere defecte gloeistiften hebt kan het zelfs 30-45 minuten duren voor een common rail diesel op temperatuur is. Zie b.v. https://www.amt.nl/techni...oeibougies-2011-3-1012659

Er zit toch echt verschil tussen een enkel en dubbel werkende thermostaat, ik zou zeggen Google er eens op dan snap je het ;) Een dubbel werkende thermostaat heeft als voordeel dat de motor/cilinderkop gelijkmatig opwarmt en als bijkomend voordeel een constructie wijze die betrouwbaarder is. Bij een enkel werkende thermostaat is er geen bypass buiten de kop om en circuleert het koelwater door de cylinderkop waardoor deze niet gelijkmatig opwarmt.

Zijnn GT komt inderdaad aardig richting de 3 ton, maar 262 is wel wat aan de vroege kant :)

Als je na 30 minuten bij het verkeers licht staat en de temperatuur zakt 1 blokje, wat doet je toerental op dat moment? Blijft deze constant of wordt deze op dat moment ook licht verhoogd? De indicatie op het dashboard is namelijk een aparte sensor t.o.v. de sensor die de ECU gebruikt, wanneer het toerental niet verhoogd wordt kan het ook gewoon aan de sensor liggen die gebruikt wordt voor de indicatie op het dashboard. Je zou hem een keer uit kunnen laten lezen bij de dealer na een snelweg rit om te kijken wat de temperatuur echt is (in graden en niet in blokjes :P ). Als je een ODB-2 dongle hebt zou je het uiteraard ook zelf kunnen uitlezen. Indien hij inderdaad daadwerkelijk niet goed op temperatuur komt kun je gaan kijken wat de oorzaak is.

@Knul Klinkt inderdaad als een lege accu maar het zou ook het (condenserende) intercooler probleem kunnen zijn. Dat leidt dan inderdaad weer tot een gesprongen hoofdzekering vanwege waterslag. Op zich is dat goed, waterslag kan je blok slopen evenals je startmotor, dan is de hoofdzekering beter in dat geval. Er is overigens wel een voorschrift geweest om die intercoolers preventief te vervangen.

@Mrjraider Ligt waarschijnlijk aan je pioneer speakers :+ :P Het is een 1.6 toch? Kan zijn dat de pakking tussen je gasklephuis en luchtfilter gescheurd is, dan krijg je valse lucht. Naarmate het spul opwarmte dicht het af omdat het uitzet en is alles weer normaal. Dat verklaart ook de fluittoon die je hoort ;) Komt nog wel eens voor bij de Megane met de 1.6

[ Voor 5% gewijzigd door melcon op 22-01-2019 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

melcon schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 08:24:
[...]

Dat zit bij een common rail diesel toch echt even anders, daar worden ze eigenlijk meestal niet gebruikt voor de koude start, alleen ter ondersteuning als het echt koud is (onder het vriespunt). Vanwege de hogere inspuit druk start een common rail altijd wel, ook zonder gloeistiften. Gloeistiften worden bij een common rail diesel vooral gebruikt voor de emissie en geluids reductie tijdens de opwarmfase na het starten om de motor z.s.m. op temperatuur te krijgen. Indien je meerdere defecte gloeistiften hebt kan het zelfs 30-45 minuten duren voor een common rail diesel op temperatuur is. Zie b.v. https://www.amt.nl/techni...oeibougies-2011-3-1012659

Er zit toch echt verschil tussen een enkel en dubbel werkende thermostaat, ik zou zeggen Google er eens op dan snap je het ;) Een dubbel werkende thermostaat heeft als voordeel dat de motor/cilinderkop gelijkmatig opwarmt en als bijkomend voordeel een constructie wijze die betrouwbaarder is. Bij een enkel werkende thermostaat is er geen bypass buiten de kop om en circuleert het koelwater door de cylinderkop waardoor deze niet gelijkmatig opwarmt.
Bedankt voor de correcties :)
Mijn voertuigtechniek is het meeste wat ik weet van wagens die ik 6 tot 12 jaar geleden reed, allemaal uit begin jaren '90. Er is best veel veranderd wat ik niet verwacht had :/
Als je na 30 minuten bij het verkeers licht staat en de temperatuur zakt 1 blokje, wat doet je toerental op dat moment? Blijft deze constant of wordt deze op dat moment ook licht verhoogd? De indicatie op het dashboard is namelijk een aparte sensor t.o.v. de sensor die de ECU gebruikt, wanneer het toerental niet verhoogd wordt kan het ook gewoon aan de sensor liggen die gebruikt wordt voor de indicatie op het dashboard. Je zou hem een keer uit kunnen laten lezen bij de dealer na een snelweg rit om te kijken wat de temperatuur echt is (in graden en niet in blokjes :P ). Als je een ODB-2 dongle hebt zou je het uiteraard ook zelf kunnen uitlezen. Indien hij inderdaad daadwerkelijk niet goed op temperatuur komt kun je gaan kijken wat de oorzaak is.
Geen verandering in toerental, gewoon stationair ~900 rpm.
De OBD2 dongle en Torque heb ik, zal hem daar eens in opzoeken.

Hmmm, de Megane 3 start elke ochtend wat moeilijker met dit koude weer. Heeft nog de originele accu. Wordt een duur jaar aan reparaties :/
Remblokjes piepen / lopen al een paar weken aan bij zachtjes remmen bij lage snelheid, de accu en sowieso dit jaar de distributieriem + waterpomp :/

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logi
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-12-2022
Gistermiddag had ik ook startproblemen met de Clio (IV dci 90 uit 2017). Na 4 pogingen lukte het, maar toen bleven de lampjes voor de motor en gloeibougie/-stiften branden. Vervolgens weer opnieuw gestart en waren alle meldingen en lampjes niet meer te zien. Uiteindelijk dus 5 pogingen om de auto normaal te starten. Als ik bovenstaande posts lees, is dit voor Renault een bekend verschijnsel bij vrieskou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
melcon schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 08:24:
[...]

@Mrjraider Ligt waarschijnlijk aan je pioneer speakers :+ :P Het is een 1.6 toch? Kan zijn dat de pakking tussen je gasklephuis en luchtfilter gescheurd is, dan krijg je valse lucht. Naarmate het spul opwarmte dicht het af omdat het uitzet en is alles weer normaal. Dat verklaart ook de fluittoon die je hoort ;) Komt nog wel eens voor bij de Megane met de 1.6
29 jan gaat de beste jongen voor onderhoud (want er is iets met de ophanging van de voorwielen) naar de garage. Ik zal dit ook eens opperen. Veel kosten? Dat van die pakking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:15
https://www.telegraaf.nl/...s-gestrand-door-winterkou
"Bestuurders van een Renault met een dieselmotor hebben te maken met winterperikelen. De autoproducent heeft vanuit Nederland meer dan 100 meldingen binnen van wagens die niet willen starten door de weersomstandigheden."
Hadden jullie hier ook last van? Mijn 4 jaar oude clio wilde gistermiddag héél moeizaam starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striner
@Piet_Piraat7 lees eens een paar posts terug ;)

[ Voor 19% gewijzigd door striner op 22-01-2019 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-06 20:53

Bommes

Capo del formaggio

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 11:11:

[...]

Hadden jullie hier ook last van? Mijn 4 jaar oude clio wilde gistermiddag héél moeizaam starten.
Mijn Clio 1.5 DCI (110pk) uit 2018 start(e) zonder problemen, dat doet hij al sinds ik hem heb (juni 2018) en dat gaat de afgelopen 27.000km al goed.

* Bommes klopt op hout

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobKJ
  • Nu online
Hier net de wegenwacht op de stoep gehad. Hoofdzekering erdoor. Geprobeerd om te slepen, maar stuurslot ging er steeds op, dus nu wordt de auto afgesleept. Bij de wegenwacht had men al 500 (!!) Renaults afgesleept gisteren en vandaag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-06 17:18

Aapje

Opel-beun
RobKJ schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 11:35:
Hier net de wegenwacht op de stoep gehad. Hoofdzekering erdoor. Geprobeerd om te slepen, maar stuurslot ging er steeds op, dus nu wordt de auto afgesleept. Bij de wegenwacht had men al 500 (!!) Renaults afgesleept gisteren en vandaag...
Karma, beetje mij pesten met m'n Opels ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@DropjesLover Jup, ondanks dat de verbrandingsmotor ruim 100 jaar oud is vinden er nog steeds heel erg veel innovaties op plaats. Dat is uiteraard interessant, bij mij is het ook allemaal begonnen met jaren 90 techniek en gaandeweg kom je erachter dat er ook na de jaren 90 nog heel innovatie heeft plaats gevonden :)
(naarmate je nieuwere auto's rijdt :P)

Autorijden kost geld inderdaad, helaas :P

@Logi Het komt voor, dus in die zin is het inderdaad een bekend verschijnsel. Het hoort niet zo, ik zou er zeker even mee langs de dealer gaan gezien de leeftijd v/d auto. Mijn Clio IV starte gisteren probleemloos (-10 gaf de temp. meter aan), wel een Dci 110 van 2018 dus niet geheel dezelfde motor. Maar de Clio IV daarvoor was wel een 90 Dci, die ging ook altijd probleemloos, ook in Zwitserland bij -22 :o

@Mrjraider Die pakking was voorheen niet spectaculair duur (iets van 26 euro), ik durf niet te zeggen wat die nu kost. Komt uiteraard een klein beetje arbeidsloon bij als je het laat doen (een half uur schat ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Toppie bedankt :) ik benoem het volgende week als ie toch naar de garage gaat. Bedankt voor de informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Josefien schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 23:02:
Ik heb nog steeds de Renault Mégane Break 1.6 16v automaat uit 2002. Inmiddels ruim 302k op de teller. Een paar maanden geleden is er ook een LPG-installatie (dampgas-injectie) in gegaan.

Nu heeft hij sinds enige tijd een vaag probleem. De motor wil soms (eens in de ongeveer 1000km) niet starten. Startmotor draait wel krachtig rond, maar je kan doorstarten wat je wil, hij gaat niet aan. Pas na vele pogingen (of minutenlang wachten) wil hij plots weer starten en is er niks meer aan de hand. Die "minutenlang" is de ene keer 5 minuten, de andere keer 30 secondes.

Het is gebeurt bij zowel koude als warme motor. Hij is zelfs een keer stationair draaiend afgeslagen waarna dit startprobleem volgde.

Bij uitlezen zijn er geen foutcodes. Tijdens het starten branden geen storingslampjes. En het probleem is niet met opzet reproduceerbaar.

Het gaspedaal bedienen tijdens het starten heeft geen effect (dus probleem met stappenmotor, die paar maanden terug al is vervangen, kan worden uitgesloten?).

Starten gaat altijd op benzine. Geforceerd op LPG starten werkt in geval van deze startproblemen ook niet (heeft wel 1x gewerkt, maar blijkt dus toeval).

Problemen met de brandstofpomp (of verstopt brandstoffilter) lijken me uitgesloten. Want de keer dat hij stationair afsloeg en daarna niet meer startte was hij op LPG aan het lopen. En bij een defecte brandstofpomp zou hij geforceerd op LPG alsnog moeten starten.

Aangezien de LPG-injectoren worden aangestuurd op basis van het signaal van de ECU naar de benzine-injectoren, zou er dan de conclusie getrokken kunnen worden dat de ECU òf de benzine-injectoren niet aanstuurt òf niet vonkt waardoor ook starten op LPG niet lukt?

De BDP-sensor is in juni 2017 bij 233k al vervangen geweest door een nieuw exemplaar met blauwe stekker.

Bougies en penbobines zijn 10k geleden (okt. 2018) vervangen.

De garage weet ook niet wat het is, aangezien het niet reproduceerbaar is. Hij vermoedt dat de ECU soms kuren vertoont. Alleen, het is niet altijd, dus opsturen naar een specialist om te testen levert waarschijnlijk niks op.

De ECU "even" uitwisselen zit er niet in door de startonderbreker. Er schijnen wel adressen te zijn die het geheugen van de bestaande ECU kunnen kopiëren naar een gebruikte, maar da's niet goedkoop.

Buiten de keren dat hij niet start doet 'ie het prima. Slaat ook met koude temperaturen meteen aan. Het is dus onwaarschijnlijk dat het een motorisch probleem is.

Kunnen er nog andere oorzaken van dit probleem zijn dan "mogelijk een defecte ECU"? :/
Dit probleem is een kleine 2 weken weggebleven om daarna 3 dagen op rij bij de eerste start v/d dag terug te komen. Erbij gekomen is dat als 'ie eindelijk aanslaat hij eerst nog een paar secondes gaat pruttelen, de startmotor moet dat even blijven draaien tot hij echt op gang is. Meteen gisteren naar de garage gebracht en daar laten overnachten in de verwachting dat 'ie vandaag ook moeilijk ging starten bij de garage en ze 'm tijdens het starten kunnen uitlezen... maar nee... hij deed het opeens weer perfect :'(

Ik heb de opdracht gegeven om preventief de (1,5 jaar oude) BDP-sensor nog eens te vervangen en krijg 'm morgen weer terug.

Als het probleem niet opgelost is ermee weet de garage het ook niet meer. Blijft dan echt een defecte ECU over? :/

Het probleem weigert op te treden op de momenten dat de auto bij de garage staat. En de garage kan ook niet wekenlang gaan proefrijden ermee, 4 dagen p/w minimaal 100km per dag. Ze kunnen 'm dus nooit uitlezen tijdens de momenten dat 'ie niet start.

Niet repareren is geen optie, ik kan de auto zo niet vertrouwen als 'ie zomaar kan weigeren te aan te slaan.

Edit: Op momenten dat hij niet aanslaat geeft toerental uitlezen met een ELM327 en Torque-app "0" aan. Echter, geen idee of het betrouwbaar is. Volgens de garage moet 'ie tijdens het starten rond 200-300rpm geven. Op de toerenteller op het dashboard is het niet te zien, die begint pas bij 500 :/

[ Voor 3% gewijzigd door Josefien op 22-01-2019 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-06 16:13

The Wizard

Moderator Mobile
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 11:11:

[...]

Net zoals enkele anderen is die van mij ook gisteren afgesleept. Hoofdzekering kaduuk. Wegenwacht kon het niet vinden, zag het zelf.
Zekering

Gelukkig wel relatief snel een wegenwacht en later een berger, zat in Winterswijk, 150 km van huis.
Nu een Mercedes B-klasse als leenauto, dus kon gisteren wel thuis komen.

Auto is vandaag naar mijn dealer getransporteerd, onderdelen zijn besteld, maar ja, als er 500 hoofdzekeringen vervangen moeten worden...
Vraag me af waarom dit een complexe zekering is, dat hele zekeringsblok moet vervangen worden.
Ze gaan ook een modificatie plaatsen had de chef werkplaats over, geen idee wat ze daar nou tegen willen doen, condensatie voorkom je haast niet, maar moet haast wel een constructief probleem zijn als de andere merken er een stuk minder last van hebben.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
ebis schreef op maandag 21 januari 2019 @ 21:25:
Vanmiddag ook twee keer start problemen met de Talisman. Uiteindelijk na vele pogingen blijft de motor lopen maar ben benieuwd hoe lang dit nog goed gaat. Moest nog bij de garage langs om een afspraak te maken voor een onderhoudsbeurt en daar hadden ze nog nooit van het probleem gehoord. Ik was, zoals inmiddels gebruikelijk, weer eens de eerste met dit probleem :(
Mijn Kadjar reed eind van de middag probleemloos weg, gelukkig.

Maar wat betreft je "ik was de eerste", ik heb het gevoel dat "nee je bent de eerste met dit probleem" de "ik heb hem zelf ook" van garagehouders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitt3nz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:08
Hier hetzelfde euvel met een Clio IV uit 2015 :-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebis
  • Niet online
CurtPoindexter schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:31:
[...]

Mijn Kadjar reed eind van de middag probleemloos weg, gelukkig.

Maar wat betreft je "ik was de eerste", ik heb het gevoel dat "nee je bent de eerste met dit probleem" de "ik heb hem zelf ook" van garagehouders is.
Ik zou niet te vroeg juichen, vanochtend was ik alsnog aan de beurt. Gelukkig gewoon thuis voor de deur dus kon lekker warm bij de kachel wachten en hoefde de ramen verder niet meer te krabben.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/BQ1ypLzP/5-C3-E567-C-D7-CC-41-B2-B1-B8-FE9-E4-DD9-D950.jpg

Resultaat na het schoonmaken van de voorruit, het ijs wat nu nog zichtbaar is zit aan de binnenkant. Hebben ze bij Renault geen oplossing voor behalve de suggestie om de aanjager wel op de hoogste stand te zetten |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Laatst online: 10:09

Lief Adje

Love is in the air

Gister middag sloeg mijn Clio IV (1.5 uit 2015) ook aardig moeilijk aan, leek wel of maar de helft van het blok draaide (tjoeke tjoek), en toen broemm)
Vandaag weer helemaal geen problemen

[ Voor 14% gewijzigd door Lief Adje op 22-01-2019 23:00 ]

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• melcon
@Josefien Dat is nuttige informatie, hij moet zelfs 400 toeren aangeven (start toerental van K4M). Als Torque 0 toeren aangeeft tijdens het starten, dan zal de ECU/inspuit computer ook 0 toeren registreren. Zonder deze informatie weet de ECU niet wanneer er ingespoten en ontstoken moet worden, en zal de motor dus ook niet aanslaan. Die informatie komt van de BDP sensor, dus ik zou het inderdaad daar in gaan zoeken. Kan de sensor zelf zijn, maar het kan ook in de bedrading zitten.

@The Wizard Het is niet zo zeer een complexe zekering, maar een hoog ampere zekering. Je startmotor trekt 200-250A (op een diesel uiteraard, benzine ligt het wat lager). Als je deze wil afzekeren heb je een zekering nodig waar 250A ampere door kan en dat maakt ze wat lastiger als de gewone zekeringen in je auto. Voordeel is uiteraard dat je startmotor heel blijft en je alleen de zekering hoeft te vervangen (minder werk en goedkoper als je het zelf zou moeten betalen).

In elk geval, wat ze gaan doen (en w.m.b. al hadden moeten doen tijdens onderhoud) is het plaatsen van een extra ring tussen intercooler en intercooler slang. Hierdoor kan het eventuele vocht weg indien aanwezig. Daarnaast wordt er een iets aangepaste zekering geplaatst die iets minder snel breekt. Verder een software update die de werking van de EGR aanpast zodat de uitlaatgassen richting intercooler op temperatuur blijven om condensatie te voorkomen.

Het is vooral een software dingetje m.b.t. EGR werking en alleen eco modellen zijn getroffen, en dat lijken vooral auto's geleverd in NL/BE te zijn. De extra ring bij de intercooler is eigenlijk overbodig na de software aanpassing maar is een better safe than sorry oplossing. Die B klasse - mits kleine diesel - heeft dezelfde motor als je eigen auto. Alleen andere schrijft mercedes zelf de mapping/software en heeft er dus geen last van.

@ebis Dat is een k oplossing, ijs aan de binnenkant hoort niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Nu online
@melcon Weet je toevallig ook wat een gemiddelde reparatietijd is? Moet je dan denken aan een uur per auto ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
ebis schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 22:42:
[...]

Ik zou niet te vroeg juichen, vanochtend was ik alsnog aan de beurt. Gelukkig gewoon thuis voor de deur dus kon lekker warm bij de kachel wachten en hoefde de ramen verder niet meer te krabben.

[Afbeelding]

Resultaat na het schoonmaken van de voorruit, het ijs wat nu nog zichtbaar is zit aan de binnenkant. Hebben ze bij Renault geen oplossing voor behalve de suggestie om de aanjager wel op de hoogste stand te zetten |:(
Het ging weer goed vanmorgen * CurtPoindexter klopt af.

Vocht aan de binnenkant is niet heel tof. Mij valt het op dat als je de kachel op auto zet, het lampje van de airco niet brandt. Heb jij dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@RobKJ Zekering vervangen is 5-10 minuten werk als je het vaker gedaan hebt, die ring plaatsen neemt uiteraard wat meer tijd in beslag (voorbumper mag er af). Software update neemt ook wel een kwartiertje in beslag. Voor de rest zullen ze de verstuivers nog even loshalen om te controleren of er water in de cilinders staat en dit verwijderen indien aanwezig. Alles bij elkaar zit je inderdaad al snel op een uur a anderhalf uur werk. En dan mag je hopen op een slimme dealer die n.a.v. vorig jaar een voorraadje van die zekeringen aangelegd heeft ;) anders mag je daar ook nog op wachten :+

[ Voor 15% gewijzigd door melcon op 23-01-2019 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
Borger net langs geweest, die geeft aan dat bij mij waarschijnlijk de startmotor is overleden aangezien de auto wel wát probeert te doen. Zou mooi zuur zijn dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Nu online
melcon schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:05:
@RobKJ Zekering vervangen is 5-10 minuten werk als je het vaker gedaan hebt, die ring plaatsen neemt uiteraard wat meer tijd in beslag (voorbumper mag er af). Software update neemt ook wel een kwartiertje in beslag. Voor de rest zullen ze de verstuivers nog even loshalen om te controleren of er water in de cilinders staat en dit verwijderen indien aanwezig. Alles bij elkaar zit je inderdaad al snel op een uur a anderhalf uur werk. En dan mag je hopen op een slimme dealer die n.a.v. vorig jaar een voorraadje van die zekeringen aangelegd heeft ;) anders mag je daar ook nog op wachten :+
Net inderdaad even voor de grap gebeld. Men had het over volgende week... Gelukkig is er nog de leenauto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Laatst online: 10:38

RvL

Hier gelukkig geen problemen met starten. Tenminste, ik heb de wederhelft er niet over gehoord. Zelf gisteren thuis gebleven en vandaag met de trein omdat de Peugeot 206 (252.000km) met een kapot druklager bij de garage staat.....

Wel heb ik de laatste tijd heel veel problemen met m'n sleutelkaart. Die begon een tijdje geleden te zeuren om een nieuwe batterij. Dus ik een nieuwe batterij er in (goede kwaliteit, geen Action meuk) en sindsdien een hoop geneuzel met dat de kaart niet gevonden kan worden terwijl hij in m'n jaszak of broekzak zit. Deuren die ik om die reden niet kan afsluiten, motor die ik niet kan starten of (normaal) uit kan zetten. Erg vervelend dus...

Zo maar eens bellen met de garage of daar iets aan te doen valt en afhankelijk van het antwoord in overleg met de leasemij of zij het zien zitten om een nieuwe sleutel te bestellen.

Het lijkt alsof ik alleen maar pech heb met die sleutelkaarten. Men is er bij onderhoud ook al eens 1tje kwijt geraakt....

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striner
Op de avond zelf toen mijn Megane het begaf was er ook in de wijde omtrek geen leenauto te vinden, dus met de trein naar huis gegaan. Volgende ochtend gebeld met de leasemaatschappij, en die hele dag was er ook in heel Limburg niks te vinden, Alleen volgende ochtend (vanochtend dus) was er een Audi A1 in Weert te krijgen. Die avond belde de garage dat ze de Megane binnen hadden, maar door de enorme hoeveleheid Renaults die ze moeten gaan repareren kon het nog wel eens tot volgende week duren.
Vanochtend met OV die leenauto gaan halen (met natuurlijk een seinstoring op het spoort en bussen in Weert die met een half uur vertraging rijden door de sneeuw). Het bleek wel een A1 s-line te zijn, best leuk, klein, kek autootje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logi
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-12-2022
Lief Adje schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 23:00:
Gister middag sloeg mijn Clio IV (1.5 uit 2015) ook aardig moeilijk aan, leek wel of maar de helft van het blok draaide (tjoeke tjoek), en toen broemm)
Vandaag weer helemaal geen problemen
Zo ging het bij mij dus ook. Vanochtend in 1x kunnen starten, wel weer met lampjes voor motor en gloeibougies aan, daarna weer opnieuw gestart en alle lampjes weer uit. Ook ermee langs de dealer geweest, maar die konden niets vinden. Er wordt een koude nacht verwacht, ben benieuwd hoe het morgen zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebis
  • Niet online
CurtPoindexter schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 08:54:
[...]

Het ging weer goed vanmorgen * CurtPoindexter klopt af.

Vocht aan de binnenkant is niet heel tof. Mij valt het op dat als je de kachel op auto zet, het lampje van de airco niet brandt. Heb jij dat ook?
De airco wordt beneden een bepaalde buitentemperatuur uitgeschakeld omdat deze anders kapot gaat. Dit is iets wat volgens mij bij alle merken zo is maar niet altijd duidelijk zichtbaar is omdat het lampje blijft branden. Bij mijn BMW en daarvoor de Toyota en Lexus was het in ieder geval ook duidelijk zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@Ambianz Clio/Captur dan denk ik? Die zijn niet afgezekerd.

@RvL Hoe kun je nou een startkaart / sleutel kwijt raken met onderhoud }:O in jouw geval lijkt me een nieuwe startkaart de oplossing.

@Logi Ik neem aan dat ze wel even de intercooler slang los getrokken hebben om te kijken of daar vocht/ijs in zat?

@ebis Klopt inderdaad, aircopomp is op druk beveiligd en schakelt alleen in bij een bepaalde minimum druk. Daar zit uiteraard een verhouding in met de temperatuur, meestal rond de 5-7 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Laatst online: 10:38

RvL

@melcon
Dat vroeg ik me dus ook af maar het is toch echt gebeurd. Je brengt m voor een normale onderhoudsbeurt, 30k km als ik me goed herinner en vervolgens wordt je gebeld dat ze een ‘probleempje’ hebben. Ik dacht in eerste instantie dat ze m kort hadden gereden tijdens een proefrit of zo maar nee, men kon de sleutelkaart niet meer vinden....

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Pagina: 1 ... 19 ... 55 Laatste