Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Mrjraider
  • Registratie: juli 2012
  • Nu online

Mrjraider

De mannelijke zuster

Nou diagnose van mijn Mégane is binnen. Vermoeden is een tandwiel in de motor (ik ga dus uit van de nokkenas versteller na googlen en enkele antwoorden van hier) die word op kosten van de garage vervangen maar omdat ook de complete distributie eraf moet en dat geld en arbeid is, kost mij dat wel geld. 550 eu om precies te zijn.... Pfft

At the end of the line a survivor will be born

• kelwin123
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 22-04 17:04
Met alle plezier rij ik nu 8 maanden in een Mégane II PH2 1.6 16V uit 2008.
Nudat het kouder wordt is het starten soms moeilijk. Bij het starten valt hij gelijk uit of blijft hij op 500 tpm hangne met trillen tot gevolg.
Een klein tikje op het gas en het probleem is verholpen; dan loop hij weer zoals het hoort.
Het probleem komt heel willekeurig voor. Ene dag wel, de andere dag weer niet.

Ik heb overigens verder nergens last van; niet van vermogensverlies en geen geratel tijdens het starten.

Niet dat het mij écht stoort, maar ik ben alleen erg benieuwd wat het kan zijn. Iemand enig idee?
Mrjraider schreef op maandag 19 november 2018 @ 12:22:
Nou diagnose van mijn Mégane is binnen. Vermoeden is een tandwiel in de motor (ik ga dus uit van de nokkenas versteller na googlen en enkele antwoorden van hier) die word op kosten van de garage vervangen maar omdat ook de complete distributie eraf moet en dat geld en arbeid is, kost mij dat wel geld. 550 eu om precies te zijn.... Pfft
Daarom altijd de versteller mee vervangen met de distributie vervangen, anders kun je een goede distributie gaan vervangen vanwege een defecte nokkenas versteller. Het is een besparing van net 100 euro om hem niet mee te vervangen met distributie vervanging maar je ziet vaak dat die stuk gaat 1 a 2 jaar na distributie vervanging.

@kelwin123 Vervuild gasklephuis, en dan vooral de omloopklep v/d stationair regeling.

• Mrjraider
  • Nu online

Mrjraider

De mannelijke zuster

melcon schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:15:
[...]

Daarom altijd de versteller mee vervangen met de distributie vervangen, anders kun je een goede distributie gaan vervangen vanwege een defecte nokkenas versteller. Het is een besparing van net 100 euro om hem niet mee te vervangen met distributie vervanging maar je ziet vaak dat die stuk gaat 1 a 2 jaar na distributie vervanging.

@kelwin123 Vervuild gasklephuis, en dan vooral de omloopklep v/d stationair regeling.
Daar ligt ook het probleem vorig jaar is de distributie vervangen maar ik weet dus niet of de nokkenas versteller is mee genomen. Ik verwacht van niet. Dus dit is iets wat ik nooit had kunnen weten. En het is extra knudde want ik heb de auto pas 3 maand.

@Mrjraider Ga er maar vanuit dat dat niet gebeurd is, idd ontzettend knudde, niets aan te doen maar wel ontzettend vervelend.

• Mrjraider
  • Nu online

Mrjraider

De mannelijke zuster

Maar goed. Ding is wordt weer gemaakt. En dan moeten er eind dit jaar nieuwe all seasons onder en dan is het weer in orde. Verder dan dat mankeert er niets bijzonders aan en rijd ie heerlijk.

• kelwin123
melcon schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:15:
[...]

Daar zou ik verbaasd over zijn. Afgelopen zomer heb ik het gasklephuis volledig schoongemaakt.
@kelwin123 Pakking vervangen bij schoonmaken? Makkelijkste test is om even met remmenreiniger te spuiten in de omgeving v/h gasklep huis om te controleren op eventuele lekkages. Reageert de motor daar op dan heb je ergens lekkage, reageert ie niet dan zit dat goed. Welke kleur stekker heeft je BDP sensor? Een blauwe?

• kelwin123
melcon schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:56:
@kelwin123 Pakking vervangen bij schoonmaken? Makkelijkste test is om even met remmenreiniger te spuiten in de omgeving v/h gasklep huis om te controleren op eventuele lekkages. Reageert de motor daar op dan heb je ergens lekkage, reageert ie niet dan zit dat goed. Welke kleur stekker heeft je BDP sensor? Een blauwe?
De pakking heb ik niet vervangen. De tip van de remmenreiniger wist ik nog niet, dat zal ik binnenkort proberen.

Dat over de BDP sensor wist ik ook nog niet. Ik heb opgezocht waar die sensor zou moeten zitten, ik hoop dat ik daar überhaupt bij kan komen.. Ik heb echter niks opvallend blauw gezien onder de motorkap tot nu toe.

P.S. Wat zou het verschil zijn tussen een zwarte en een blauwe?

kelwin123 wijzigde deze reactie 20-11-2018 16:06 (4%)

• Mrjraider
  • Nu online

Mrjraider

De mannelijke zuster

Zo mijn Megane staat weer voor de deur. Het ratelen in z'n twee en met starten is weg. Vanmiddag en vanavond een aantal keer moeten starten (weg geweest, tanken etc) en geen hinder. Ze hebben er een nieuwe distrubitie, waterpomp en nokkenasversteller op gezet. De motor lijkt net even anders te lopen. Rustiger? In ieder geval is dat verholpen. Ze hebben uit voorzorg de accu ook vervangen vanwege het fenomeen van vorige week; toen wilde de auto niet starten en heeft de auto dik vijf minuten staan loeien voordat de auto aansloeg.
De kachelmotor is ook weer gemaakt; zekering was stuk? In ieder geval doen alle vier de standen het weer :+

Enige wat niet gemaakt is? Of in ieder geval wat ze niet kunnen reproduceren is het tikken/ratelen met sturen? Ik draaide de weg op en ik hoorde het meteen.... dus euhm.. ja.. volgende keer weer.

Rekening was eigenlijk boven de 1000 euro. Vooral de werkplaatskosten waren hoog (10 uur maal 46) Echter hebben ze de nokkenas versteller (a 150), helft van de werkplaatsuren, accu, vervanging zekering/kachelmotor. Voor eigen rekening genomen. Scheelde mij 400 euro..
Totale schade is 1 rib en 625 euro :+

@kelwin123 Degene met een blauwe stekker is een gemodificeerde, die een wat betere houdbaarheidsdatum heeft ;-) oftewel die met de originele stekker ging nog wel eens voortijdig stuk met de door jou genoemde klachten tot gevolg (eigenlijk dezelfde klachten als een vervuild gasklephuis). Hij zit bovenop de versnellingsbak, vrijwel tegen de motor aan (boven het vliegwiel), zo uit mijn hoofd zul je bij een Megane II even de accu en de accu steun/bak moeten verwijderen. Daarna zou je er prima bij moeten kunnen.

@Mrjraider Dat valt kwa prijs nog mee, dat is wel netjes, ook al kost het je alsnog anderhalve rib :P Een goed werkende nokkenasversteller zorgt er zeker voor de motor mooier loopt, maakt ook deel uit van de stationair regeling.

• RobKJ
  • Registratie: januari 2012
  • Nu online
Vrijdag als lease een Megane 4 Bose in ontvangst genomen, super auto. Heb alleen dat Multisense steeds teruggaat naar de modus "Neutral". Volgens de e-guide zou de laatst gekozen modus moeten starten, maar hij start dus steeds met "Neutral". Komt dit vaker voor?

Asus ROG GL552VW-CN104T <>Minix X8-H <> Shuttle ST20G5 Xpenology <> Philips 32PFK5709 <> LG BH7420P <> Apple iPhone 6 64GB

• Bartjeh
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23-04 10:53
RobKJ schreef op woensdag 21 november 2018 @ 08:37:
Vrijdag als lease een Megane 4 Bose in ontvangst genomen, super auto. Heb alleen dat Multisense steeds teruggaat naar de modus "Neutral". Volgens de e-guide zou de laatst gekozen modus moeten starten, maar hij start dus steeds met "Neutral". Komt dit vaker voor?
Ja, als jij hem in sport zet zal hij daarna altijd weer in Neutral staan bij opnieuw starten (alhoewel die bij mij binnen een aantal minuten nog wel in sport staat).

Alle andere modi blijven wel, eco, neutral enzo

• RobKJ
  • Nu online
Bartjeh schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:50:
[...]

Ja, als jij hem in sport zet zal hij daarna altijd weer in Neutral staan bij opnieuw starten (alhoewel die bij mij binnen een aantal minuten nog wel in sport staat).

Alle andere modi blijven wel, eco, neutral enzo
Yes danku! Zag inderdaad dat een instelling op sport stond. Nu staat die op Neutral en hij begint met Perso. Danku :)

Asus ROG GL552VW-CN104T <>Minix X8-H <> Shuttle ST20G5 Xpenology <> Philips 32PFK5709 <> LG BH7420P <> Apple iPhone 6 64GB

• Mrjraider
  • Nu online

Mrjraider

De mannelijke zuster

Iemand ervaring met het herstellen van een doffe koplamp op een Megane 2? Ik heb een koplamp die nog kraakhelder is en eentje die al aardig dof begint te worden. Licht opbrengst is nog meer dan prima maar het is zichtbaar dat het net wat minder is. Dus ik wil of de koplamp vervangen (even langs de lokale demontage bedrijf die ze vast wel heeft liggen) of polijsten.
Ervaringen met polijsten? Ik zie bijvoorbeeld dit: https://www.tuning-gids.nl/koplampen-polijsten.htm# en dan onderaan. Wellicht is dat een optie om eerst te proberen?

• Logi
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 06-04 12:23
Denk dat voor het geld wat nu uitbesteed wordt aan het polijsten, je misschien wel een vervangende koplamp hebt. Wel heb ik ooit voor dezelfde situatie gestaan en had de koplampen vervangen. Met een beetje geluk misschien ook een nieuwere/facelift type koplamp mits alles 1-op-1 over te zetten is.

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Mrjraider schreef op donderdag 22 november 2018 @ 18:39:
[knip]
Ervaringen met polijsten? Ik zie bijvoorbeeld dit: https://www.tuning-gids.nl/koplampen-polijsten.htm# en dan onderaan. Wellicht is dat een optie om eerst te proberen?
Heb ik jaren geleden zelf eens gedaan bij een Ford Windstar, het eindresultaat was zeker de aanschaf van het setje waard destijds.

A smile a day....

• Aggressor
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 23:22
De clio vanaf 2017 heb je in diesel 1.5 90pk en 110k

Klopt dit? En zijn er nog verschillen tussen deze 2 motoren?
En welke zal zuiniger zijn.. veel verschil?
Aggressor schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:19:
De clio vanaf 2017 heb je in diesel 1.5 90pk en 110k

Klopt dit? En zijn er nog verschillen tussen deze 2 motoren?
En welke zal zuiniger zijn.. veel verschil?
1 versnelling (5 vooruit vs 6 vooruit) :+

Zonder gekheid, ik rij nu de 110 pk en heb hiervoor de 90 pk gereden. De 90 pk is duidelijk afgestemd op economisch rijden, lange versnellingen met vooral een lange 5e versnelling (2500 toeren bij 150). De 110 pk is 1 op 1 over gelepeld uit de Megane (of eigenlijk Captur, en daar was het een 1 op 1 uit de megane). Bakverhoudingen zijn dus voor een Clio eigenlijk gewoon lekker en niet zo overdreven lang --> 2950 toeren bij 150.

Buiten de versnellingsbak om zijn er motorisch ook verschillen:
- de 110 heeft een turbo met variabele geometrie --> brede powerband (1500-4000 toeren echt wakker)
- de 110 heeft een hogere inspuitdruk i.c.m. andere HD pomp (geeft een iets betere verbranding onder alle omstandigheden).

Ik zou altijd voor de 110 gaan als je 1 kan vinden binnen budget, rijdt echt aanzienlijk lekkerder en is daadwerkelijk veel sneller (niet alleen gevoelsmatig). 0-100 in minder dan 10 seconden vs +/- 12.5 seconden en op de tussenacceleratie zijn de verschillen helemaal groot. Voor de rest is de 110 beter geïsoleerd kwa geluid, dus in het interieur is die zelfs wat stiller als de 90 pk. Enige reden om voor de 90 te gaan is w.m.b. als je verbruik heel belangrijk vind. De 90 pk reed 1 op 22/23 mee, met de 110 is het zo rond de 1 op 20 (+/- 0,5). Daarbij moet ik wel toegeven dat ik wat sneller rijdt met de 110 als met de 90, omdat het zo makkelijk gaat :P

melcon wijzigde deze reactie 26-11-2018 07:46 (9%)

• eborn
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23-04 20:08
Inmiddels sleept mijn ABS probleem nog 'lekker' voort. Na het vervangen van de ABS pomp in maart al weer drie keer langs de snelweg stilgestaan met een gesprongen zekering en een auto die op geen enkele manier van zijn plek wil komen. Zelfs een oplegger oprijden vraagt al teveel vermogen en dat wil de auto in fail-safe niet meer geven.

Het is wel duidelijk dat het compleet vervangen van de ABS pomp niet het gewenste resultaat heeft gegeven. De 1e zekering die sprong kon men nog onder 'oude zekering' gooien. Maar inmiddels is er zowel afgelopen woensdag als gisteren een compleet nieuwe uitgeklapt (goed hoorbaar tijdens het rijden), welke volgens de garage ook nog meer ampere aan moet kunnen dan de normale. De ANWB vermoed dat er tussen de boordcomputer en de ABS pomp toch nog iets van sluiting gemaakt wordt. Maar goed, ik verwacht van hun ook niet dat ze het probleem oplossen waar de Renault Dealer niet uitkomt. Er lijkt ook geen enkele regelmaat in te zitten; soms gebeurt het maanden niet, en zoals gisteren opeens na een paar dagen al.

Nu maar aansturen op het opnieuw nalopen van de bekabeling onder garantie. Want ik heb de pomp laten vervangen met de gedachte dat het probleem weg zou zijn. En eigenlijk ben ik na een krappe 2.000 euro geen klap verder.

Iemand enig idee of het vervangen van de bekabeling tussen boordcomputer en ABS uberhaubt bij een Megane uit 2011 mogelijk is zonder de wagen helemaal uit elkaar te halen?

• Aggressor
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 23:22
@melcon bedankt.
En hoe zIjn de bass reflex speakers?

• Iuigi
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 23-04 08:01
Ik heb een clio intens van 2018 met R-link navigatie systeem.
Helaas is bij mijn auto Android auto niet geactiveerd.
Is er iemand in de omgeving gelderland die via ddt4all en een kabel mij daarmee zou kunnen helpen in ruil voor een paar lekkere biertjes of iets dergelijks?

• PauseBreak
  • Registratie: november 2006
  • Nu online
@eborn Ik zou me daar geen zorgen over maken. Auto moet aan de voorkant hoe dan ook uit elkaar als je de bekabeling wilt nalopen of vervangen. Reken op een paar dagen werk als de Renault dealer dat moet doen. Ik weet niet of je rechtsbijstandsverzekering hebt, maar anders is dit een mooie casus voor ze als je nul op het rekest krijgt van de dealer.

Nee, merp!

• Lastpak010
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 10-02 17:19
Hoi,
Ik ben nieuw hier en van plan om een renault megane gt line te leasen.
Ik heb 2 vraagjes:

1: welke versie heeft de electrische handrem?
2: is het mogelijk om er een sharkfin antenne op te (laten) zetten?

• MichelatNL
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 07:25

MichelatNL

PSN ID: Michel--NL

Ben aan het twijfelen of de verwarming in mijn Megane 2016 GT-line wel goed werkt.

Nu het buiten koud aan het worden is krijg ik het in de auto niet meer aangenaam warm op de automatische stand.
Als ik de auto start dan wil hij nog wel automatisch de verwarming op de voorruit en de benen zetten. Maar zodra de motor van de auto iets warmer is geworden dan schakelt de verwarming terug naar stand 3 en alleen op de benen. Met voor mijn gevoel koude lucht.

Zet ik hem op HI, dan komt er warme lucht uit, maar blijft die nog steeds alleen op de benen blazen en in stand 4.
Alles tussen de 22 en 25.5 graden is stand drie en op de benen, met koude lucht.
Tussen de 25.5 en 26.5 is stand vier, op de benen en heel een beetje door de roosters die op je gezicht blazen. Terwijl op het informatiepaneel alleen de benen staat aangeduid. De lucht die eruit komt voelt nog steeds koud aan.

Ben bij de dealer langs geweest en die vond het ook niet echt warm worden en ze hebben hem een dag gehouden. Conclusie was dat er niks aan de hand was en ze hebben dit vergeleken met een andere identieke auto en die deed het zelfde.

Voor mij is nu alleen de manier om het warm te krijgen, de verwarming op HI en dan met de hand op benen / voorruit en dan stand 6. Als het dan warm is, verlaag ik hem naar stand 4.

Er komt dus wel warme lucht uit, maar alleen op HI. Zelf heb ik een vermoeden dat de thermostaat (als die er is) in de auto niet goed werkt en dus niet kan meten hoe warm het in de auto is. Daarbij vermoed ik dat HI altijd warme lucht blaast.

Hoe is dat bij jullie in de auto en wat denken jullie van het idee van de thermostaat?
Ben ook nog aan het denken om bij een andere dealer eens langs te gaan.

PS4 | ApexOnlineRacing | YouTube | Fanatec CSL Elite Racing Wheel (LC) + McLaren GT3 | RSeat S1 | Project CARS 2

Aggressor schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:57:
@melcon bedankt.
En hoe zIjn de bass reflex speakers?
Geluid is uiteraard heel persoonlijk, ze kunnen in elk geval op een hoog volume dat het onaangenaam is zonder te vervormen. Ze hebben voldoende laag wat mij betreft, en in mijn uitvoering hebben ze aparte tweeters in het dashboard, dit hebben niet alle uitvoeringen dus wel iets om op te letten. Er zijn uiteraard aftermarket speakers die het beter doen maar ik vind het standaard spul prima voldoen. Wat in de 90 pk zat overigens niet, dat was w.m.b matig/voldoende. Dat was wel i.c.m. MediaNAV dus sowieso een andere combinatie en ook zonder tweeters in het dashboard.
(Ik heb thuis een setje Heco Mythos 500 i.c.m. Harman Kardon HK 3480 stereo versterker staan dus ik kan goed geluid wel waarderen, maar in een auto blijft het altijd een dingetje, zodra je onderweg bent heb je al dusdanig veel omgevingsgeluid dat ik het al prima vind als het een beetje hard kan en de scheiding hoog/midden/laag voldoende is :P ).

@Lastpak010 Sharkfin is achteraf mogelijk in overleg met de dealer, die elektronische handrem weet ik zo niet, maar als je de configurator invult op www.renault.nl staat het wel vermeld of hij er op zit of niet :)

@MichelatNL Toevallig wat gelezen over iemand die hetzelfde had op z'n net geleverde Megane 4 R.S., daar bleek een dopje - om dingen mee vast te zetten zo als isolatie panelen en interieur zaken - klem te zitten in de toevoerslang naar de kachel radiator (hoe die er in komt is er uit een tweede). Na verwijderen van dat dopje werdt de kachel wel gewoon warm zo als het hoort op de normale instellingen. Wellicht speelt dat ook bij jou? Standje 22 / 22.5 is normaal wel aardig warm in een Megane 4 en zeker niet koud :P

• eborn
PauseBreak schreef op maandag 26 november 2018 @ 13:49:
@eborn Ik zou me daar geen zorgen over maken. Auto moet aan de voorkant hoe dan ook uit elkaar als je de bekabeling wilt nalopen of vervangen. Reken op een paar dagen werk als de Renault dealer dat moet doen. Ik weet niet of je rechtsbijstandsverzekering hebt, maar anders is dit een mooie casus voor ze als je nul op het rekest krijgt van de dealer.
Men heeft vandaag geconstateerd dat de remlichten blijven branden, zelfs als men het rempedaal, ABS-unit en alles wat op die keten zit loskoppelt. Het irritante is dat men vorig jaar bij een andere garage al de remlichtschakelaar heeft vervangen, omdat men toen hetzelfde constateerde. Ergens in die hele keten zit dus iets niet lekker. En laten die remlichten nu juist op dezelfde zekering als de ABS zitten... Laten we hopen dat men met het vervangen van de ABS-unit de juiste keuze heeft gemaakt en dat het uiteindelijk niet gewoon corrosie richting de remlichten is...

• PauseBreak
  • Nu online
Heb je ooit lekkage gehad of regelmatig je remlichten moeten laten vervangen? Er zijn een paar series geweest waarbij er wat problemen met de kitranden van de achterlichten waren waardoor er vocht bij kon komen en dat leidde tot verhoogde aantallen defecte lampen.

In jouw geval zou ik echt eerst kijken naar de zekering of die nog goed is, en daarna de bekabeling naar de achterlichten. De andere zaken zijn zo te lezen al vervangen. Een zekering is goedkoper dus daar eerst eens naar kijken.

Nee, merp!

• Tariko
  • Registratie: september 2012
  • Nu online
Goedmorgen,

Ik heb een vreemde situatie in mijn Renault Clio 4 Estate uit 2015, als ik gebruik maak van de cruise control en ik activeer mijn knipperlicht naar rechts dan gaat de cruise control uit. Heeft iemand anders dit probleem ook een gehad?

• Meneer aard
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 08:31

Meneer aard

Porsche rulez!

Zijn er mensen bekend met een recente (verwacht van deze week) recall ten aanzien van de megane IV? Kreeg vandaag bericht van de dealer dat er een blokkade voor uitgifte is voor nieuwe voertuigen (mijn megane zou morgen afgeleverd worden).

Ze waren erg terug houdend in het geven van info, op internet kom ik ook bar weinig tegen. Nu ben ik niet bekend met een uitgifte blokkade vanuit de importeur, maar immers rijden er ook nog zat van die wagens rond zou je zeggen..Ten aanzien van impact.

Rial spaak velgen te koop!|Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• Iuigi
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 23-04 08:01
Heeft iemand ooit ddt4all gebruikt en zou mij eens ergens mee willen helpen? Ik mis namelijk Androidauto in mijn clio

• eborn
PauseBreak schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 22:11:
Heb je ooit lekkage gehad of regelmatig je remlichten moeten laten vervangen? Er zijn een paar series geweest waarbij er wat problemen met de kitranden van de achterlichten waren waardoor er vocht bij kon komen en dat leidde tot verhoogde aantallen defecte lampen.

In jouw geval zou ik echt eerst kijken naar de zekering of die nog goed is, en daarna de bekabeling naar de achterlichten. De andere zaken zijn zo te lezen al vervangen. Een zekering is goedkoper dus daar eerst eens naar kijken.
Remlichten niet, maar er is (blijkbaar) lekkage geweest doordat de carterpan overstroomd was, waardoor er water bij de ABS-unit is blijven staan.

De zekering is inmiddels een aantal keer vervangen, maar sluit elke keer na een bepaalde tijd kort. Soms binnen minuten, soms binnen dagen en vaak gaat het maanden goed.

Inmiddels heb ik contact gehad met de dealer en die kwamen natuurlijk met een antwoord waar ik niets mee kan: "We zien dat er op de CAN-bus een plus-pool mist. We vermoeden dat er ergens sluiting gemaakt wordt, maar we moeten alles kabeltje voor kabeltje gaan doormeten. En dat kan een paar uur duren of 2 dagen." En eigenlijk kreeg ik geen enkele garantie dat het ook bij 2 dagen ging blijven. Met de tarieven van een Renault Dealer wordt je daar niet vrolijk van... En daar komt nog bij dat ten tijde van de nieuwe ABS-pomp het verhaal was dat dit 'het echt was', en ik nu dus weer carte-blanche moet geven om 1.000+ euro uit te gaan geven, zonder enige garantie dat dit het ook echt is.

Ik zit er daarom serieus over na te denken om mijn verlies maar te pakken en op zoek te gaan naar een wel normaal functionerende auto. Daar maar een model kleiner of ouder, maar dit soort grappen zijn erg slecht voor je humeur en rijplezier. Inmiddels zit er alleen bij deze dealer al ruim 2.000 euro in dit grapje.

• PauseBreak
  • Nu online
Je zou eens kunnen kijken naar een Renault specialist in je buurt. Als er een pluspool mist dan zou ook moeten worden aangegeven welke, dus heel bijzonder veel werk hoeft het niet te zijn als je weet wat je doet (en het lijkt er zo uit je posts een beetje op dat de dealer dat niet echt weet).

Nee, merp!

• eborn
PauseBreak schreef op maandag 3 december 2018 @ 17:12:
Je zou eens kunnen kijken naar een Renault specialist in je buurt. Als er een pluspool mist dan zou ook moeten worden aangegeven welke, dus heel bijzonder veel werk hoeft het niet te zijn als je weet wat je doet (en het lijkt er zo uit je posts een beetje op dat de dealer dat niet echt weet).
Nee, dat besef krijg ik ook steeds meer. En heel eerlijk denk ik dat ze ook helemaal niet op zo'n problemenauto zitten te wachten. Men gaf net ook aan de telefoon aan dat dit probleem eigenlijk nooit voorkwam en ze dus geen zicht hadden op de oplostijd.

Even voor mij als leek: loopt de CAN-bus tussen de ABS-unit en boordcomputer en zitten daar ook andere apparaten op aangesloten? Vergelijkbaar met een CAN-bus bij een quadcopter?

Ik zal eens rondneuzen in de regio Bodegraven/Alphen a/d Rijn wat er aan specialisten te vinden is.

• PauseBreak
  • Nu online
Bij een auto zit alles op de canbus aangesloten en met de juiste software (die de dealer echt wel heeft) kan je er heel veel mee zien en dus ook gericht werken.

Vwb de specialist in die omgeving, misschien weet @melcon er eentje.

Nee, merp!

• eborn
PauseBreak schreef op maandag 3 december 2018 @ 17:41:
Vwb de specialist in die omgeving, misschien weet @melcon er eentje.
Dank! Ik heb ook maar eens contact gezocht met Renault Nederland. Niet dat ik daar veel van verwacht, maar dan heb ik het in ieder geval geprobeerd. Wat mij betreft mag de dealer toch wel wat coulance tonen, aangezien ik me niet kan voorstellen dat dit probleem niet al eerder vastgesteld had kunnen worden.
@eborn Je hebt gewoon iemand nodig met verstand van elektronica en een isolatieweerstandsmeter (ook wel megger genoemd). Daarna ga je gewoon alle stekkers van de kabelboom meggeren, dan kom je vanzelf ergens uit waar de weerstand t.o.v. de isolatie te laag is (d.w.z. potentieel kortsluiting). Er is zelfs megger apparatuur die de afstand nauwkeurig kan schatten waar de kortsluiting zit.

Voor de rest, diagnose apparatuur kan aardig wat meten en testen op elektronica gebied (o.a. of er op een can low draad ook low staat en niet high en vice versa en/of er 12V i.p.v. 3/6 op een hi/lo aansluiting staat), maar meten of een plus ontbreekt zit er echt niet in. Denk eerder dat er gemeten wordt dat er geen signaal staat op een can hi/lo aansluiting waar die wel verwacht wordt. Dat wordt dan naar de klant vertaald als er mist een plus aansluiting.

Anyway, afhankelijk van hoeveel zin je er in hebt zou ik een elektronica specialist zoeken dan wel de auto gewoon inruilen voor wat anders. Deze auto heeft of een verleden waarbij er wat gerommeld is in de bekabeling of er is tijdens de productie al wat niet goed gegaan. Ik ga er trouwens vanuit dat ja paravaan overstroomd is geweest, niet je carterpan :+

Uiteraard is het gewoon goed te krijgen maar daar gaat wel een paar uur zoeken in zitten, ik heb een keer iemand geholpen met een Ibiza - en dan ook nog zonder isolatieweerstandmeter maar gewoon bekabeling visueel inspecteren - waarbij de auto op de meest onvoorspelbare momenten niet wou starten en nog geen minuut later weer wel. Daar bleek er een stuk kabelboom beschadigd die langs het schutbord liep. Hier ging de CAN informatie voor startonderbreking door die dus heel af en toe niet aan kwam. Daar lagen 2 aders bloot waardoor er soms 12V op de can bus kwam te staan en dan wil de communicatie niet meer :+ :P Beschadiging moet tijdens productie in de fabriek al gebeurd zijn, de kabelboom zat nog netjes in zijn originele bescherming/inbinding tape.

• eborn
melcon schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 09:47:
Ik ga er trouwens vanuit dat ja paravaan overstroomd is geweest, niet je carterpan :+

Uiteraard is het gewoon goed te krijgen maar daar gaat wel een paar uur zoeken in zitten
Bedankt voor je uitgebreidde post. En je hebt natuurlijk helemaal gelijk, carterpan wordt wel heel lastig 😄

Paar uur werk zou ik nog wel overwegen. Maar dat is een verschil met de indicatie die ik nu krijg dat het eigenlijk een open eind is. Dus dat ga ik sowieso niet laten doen. En dan na 10 uur horen dat toch de boordcomputer overleden is...

Dus of ze doen het onder garantie van de vorige reparatie (wat waarschijnlijk niet gaat gebeuren) of ik moet iemand anders vinden die wel vooraf iets durft te roepen.

• Mrjraider
  • Nu online

Mrjraider

De mannelijke zuster

Ah daarom valt de front speaker uit zo nu en dan... water.. de speaker zelf is kurk droog, het afdakje van de speaker zit er nog gewoon in maar het drupt een beetje om de aansluiting/stekker heen. Scheelt dat er geen zekeringen geknalt zijn ofzo :+

En gemaakt ;)

Droog gemaakt met een keukenpapiertje wd40 en geduld. Stekkertje ertussen gezet en met huishoudfoli ingepakt om nattigheid te voorkomen.

Mrjraider wijzigde deze reactie 06-12-2018 14:32 (24%)

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Betreft mijn Renault Clio-issue, ik ben benieuwd wat de rechter gaat zeggen...

De rechtsbijstandverzekering van de dealer heeft hun conclusie van antwoord ingediend, ik wacht dus nu op een datum van de zitting maar ik verwacht pas ergens in januari 2019 . :+

Tot die tijd trillen we er lekker op los al lijkt het minder aanwezig te zijn met lage temperaturen (of het duurt langer voordat de motor warm is). Bijkomstigheid is dat ik die Renault radioreclames niet meer aan kan horen na dit gezeik :X

vhal wijzigde deze reactie 07-12-2018 12:59 (10%)

ME is geen bezittelijk voornaamwoord

• Rubman
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

Rubman

Just as clear as a foggy night

Ik ben sinds vandaag in het bezig van een Clio Estate DCI 90 ECO Expression uit 2015 met een Medianav erin.
Nu heb ik al wat proberen in te lezen en er is een alternatieve firmware beschikbaar genaamd Medianav Plus.

Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben en dan ook met name hoe deze te installeren? Kan namelijk enkel Italiaanse sites vinden waar ik niet goed uit de instructies kom.

En dan ook maar meteen de vraag wat is er nog meer te verbeteren aan de Clio? Automatische verlichting bijvoorbeeld, dus bij contact lampen aan en uit zodat je niet continu die knop hoeft om te draaien en dat soort zaken.

tl;dr
Wat is er allemaal te tweaken aan de clio en bijbehorende medianav >:)

Ik ben achteruit de toekomst in gestruikeld. - van Rossum M.
Laaiend enthousiast kwam hij uit de brandende kerncentrale en keek stralend om zich heen.

• PauseBreak
  • Nu online
Je zou eens die Italiaanse sites door DeepL kunnen halen. Dan heb je in ieder geval een bruikbare vertaling :)

Nee, merp!

• Rubman
  • Nu online

Rubman

Inmiddels via Clio forum een handleiding gevonden die ik vertaald heb en aan het installeren.

Zal spoedig een foto plaatsen voor in de TS O:)

Zijn er ook Via OBD o.i.d. dingen aan te passen aan de Clio. Hierbij doelend op verlichting altijd aan bij contact, DRL ook achter mee etc etc.

Laaiend enthousiast kwam hij uit de brandende kerncentrale en keek stralend om zich heen.

• PauseBreak
  • Nu online
Ja, dat kan via een opensource pakket waarvan ik de naam ben vergeten. @melcon weet welk programma en database ik bedoel.

Nee, merp!

@Rubman @PauseBreak DDT4All heet dat, met een beetje goed zoeken op Google kun je een kant en klare download vinden (dus DDT4All + database). Het programma zelf is open source en vrij verkrijgbaar, de database die je nodig hebt om het werkend te krijgen officieel niet. Enige wat je uiteraard verder nodig hebt is een ELM-327 ODB-II dongel, ik gebruik een ELM-327 via bluetooth. De wifi/usb versies werken ook gewoon. Verlichting altijd aan is niet in te schakelen, achterlichten altijd aan is wel in te stellen.

• miicker
  • Registratie: juni 2011
  • Niet online
Sinds de laatste versie van Android Auto worden de navigatie instructies in de HUD niet meer weergegeven, voorheen werkte dit (ik merk meteen dat ik de HUD veel vaker gebruik dan ik dacht). Hebben meer mensen hier last van?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Het is weer lekker druk bij Renault (Veghel), 4 weken van tevoren een bezoekje plannen enkel voor een APK, tjonge. Ik heb wel eens minder volle agenda's meegemaakt daar ;)

A smile a day....

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Zojuist hebben we de brief mogen ontvangen van de rechtbank betreft casus "trillende Clio=producteigenschap". Dit is vlotter dan ik had gedacht want over een kleine 6 weken is de zitting, voor de rechtbank Rotterdam is dat best snel :P

ME is geen bezittelijk voornaamwoord

• Nico_GTR
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 16-03 00:20
Oef wat fraai! Stralen, Epoxyprimer, "black chrome poedercoat" en hoogglans blanke lak.

Direct de bandjes er maar om laten leggen. Hankook Ventus Prime 3 K125 in 195/45R16 84V XL.....

Dat moest er dus ook onder na 17:00

Oh wat rijd dat goed!

Zit wel nog een lichte trilling in de auto boven de 130, daar mag de garage binnenkort even naar kijken.

Vanochtend ook weer aan het werk, nieuwe poetsspullen bekijken en aanvragen via een nieuwe leverancier. Ik was er al langer bekend mee maar ook fijn om te zien hoe het op de zaak snel werd opgepakt en hoeveel sneller het wassen ging met behulp van de nieuwe spullen.

Clio moest er toen ook maar aan geloven.

Ik kan er echt uren naar kijken op deze manier

Dit handige apparaatje ook een paar weken terug kunnen introduceren. Het veroorzaakt een vortex waarmee je alle vervuiling zoals stof, zand en evt. nog andere dingen (met behulp van wat schoonmaakmiddel) uit het tapijt en de stoelen trekt.

Als nieuw.

256.000 km, iemand?

• miicker
  • Niet online
@Nico_GTR die laatste foto's _/-\o_ dat moet toch een behoorlijk bevredigend gevoel geven!

• Bommes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 08:45

Bommes

Capo del formaggio

Ik rijd nu zakelijk een Clio estate dci 110, welke erg goed bevalt, alleen heb ik een beetje spijt dat ik geen automaat heb gekozen, en een station is misschien niet echt met nodig.

Er zit een kans in dat ik weer opnieuw een auto kan/mag gaan uitzoeken en wil graag voor een Captur gaan kijken maar online kan ik geen diesel variant selecteren.
Gaat er iets mis met de online configurator of is er inderdaad geen diesel variant van de Captur?

life is what happens to you while you're busy making other plans ~ Lennon

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Bommes schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:03:
Ik rijd nu zakelijk een Clio estate dci 110, welke erg goed bevalt, alleen heb ik een beetje spijt dat ik geen automaat heb gekozen, en een station is misschien niet echt met nodig.

Er zit een kans in dat ik weer opnieuw een auto kan/mag gaan uitzoeken en wil graag voor een Captur gaan kijken maar online kan ik geen diesel variant selecteren.
Gaat er iets mis met de online configurator of is er inderdaad geen diesel variant van de Captur?
Klopt, de Captur wordt niet meer met dieselmotoren geleverd. Zie bijvoorbeeld https://www.autoweek.nl/a...-schrapt-diverse-diesels/

Is sinds halverwege dit jaar, daarvoor kon je nog wel dieselmotoren kiezen (90 en 110 pk).

Virussen? Scan ze hier!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Hhmm balen, viel me bij andere merken ook al op. De diesels gaan er uit.
Opzich geen probleem maar de meeste werkgevers lopen nog wat achter en willen dat bij functies waarbij veel gereden wordt er alleen voor een diesel gekozen kan worden.

Bommes wijzigde deze reactie 16-12-2018 13:17 (4%)

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Nico_GTR schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 21:13:
[knip]

Dit handige apparaatje ook een paar weken terug kunnen introduceren. Het veroorzaakt een vortex waarmee je alle vervuiling zoals stof, zand en evt. nog andere dingen (met behulp van wat schoonmaakmiddel) uit het tapijt en de stoelen trekt.

[knip]
Dat wil ik dan ook wel eens gaan proberen. We gaan tamelijk zuinig om met het interieur maar bij een lichtere bekleding is vlekvrij houden vrijwel niet mogelijk.

A smile a day....

• Rico1984
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 06-02 23:06
Hallo allen,

Mijn renault:

RENAULT MEGANE I COACH (DA) 1.4 16V (DA0D, DA1H, DA0W, DA10) 2001

Kan iemand mij vertellen welk onderdeel in de foto mist??!!

https://www.mupload.nl/img/7bx0xhgv5lptr.jpg

Als je van voorkant auto naar motorblok kijkt is het aan de rechterkant van het blok en normaal zit de luchtfilter behuizing er voor.

Ben dit onderdeel (vreemd genoeg) verloren en de olie zit nu overal.
Ben al zoekende in workshopmanuals (slecht te vinden) maar als non-technisch persoon kom ik nog niet echt verder.

Alvast bedankt

Rico1984 wijzigde deze reactie 16-12-2018 15:10 (16%)

• perslucht
  • Registratie: oktober 2007
  • Nu online
Balen. Die dopjes zijn gelukkig los verkrijgbaar.
Waarschijnlijk is die bij de distributiewissel niet goed vastgedrukt en dus weer losgekomen.

Nummer 8 heb je nodig. 7700106271

• Nico_GTR
miicker schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 23:52:
@Nico_GTR die laatste foto's _/-\o_ dat moet toch een behoorlijk bevredigend gevoel geven!
Zeker weten! En ook zo lekker om dan je eigen handen te wassen en weer naar huis te rijden terwijl alles heerlijk schoon aanvoelt. :)
hardware-lover schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:40:
[...]

Dat wil ik dan ook wel eens gaan proberen. We gaan tamelijk zuinig om met het interieur maar bij een lichtere bekleding is vlekvrij houden vrijwel niet mogelijk.
https://www.ebay.com/itm/...terior-Tool-/132863914605

Het zijn deze dingen, ik heb hem via Riwax, dat is een grote leverancier van autopoetsmiddelen in Nederland. Wel een stuk duurder maar dan heb je ook direct de support. ;)

Nico_GTR wijzigde deze reactie 16-12-2018 17:46 (46%)

Bommes schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:13:
Hhmm balen, viel me bij andere merken ook al op. De diesels gaan er uit.
Opzich geen probleem maar de meeste werkgevers lopen nog wat achter en willen dat bij functies waarbij veel gereden wordt er alleen voor een diesel gekozen kan worden.
Waarom is dat achterlopen? Vanaf een bepaalde hoeveel kilometers kost het onder de streep gewoon minder om een diesel te rijden (ook rekening houdend met restwaarde). Dat is nog even buitenom dat diesels weliswaar meer Co2 uitstoten - waar de focus in onze fantastische media op ligt - maar aanzienlijk minder fijnstof als de laatste generatie direct ingespoten benzine motoren. Direct ingespoten benzine motoren stoten echt belachelijk veel fijn stof uit. Drie keer raden wat schadelijker is voor de gezondheid van de mens ;)

Dat is nog even buitenom dat NL verantwoordelijk is voor minder dan 2% van de wereldwijde Co2 uitstoot, bovenaan staat China op ruime afstand gevolgd door de VS (en dan India). De transport sector is maar verantwoordelijk voor 12% van dat totaal (dat is dus personenvervoer maar ook vrachtvervoer en luchtvaart!). Huishoudens i.c.m. landbouw / industrie zijn samen voor meer dan de helft van de totale Co2 uitstoot verantwoordelijk (53,4% om precies te zijn).

Geloof niet alles wat de media loopt te kwakken hoe slecht de auto's wel niet voor het milieu zijn terwijl hun aandeel daarin minimaal is. Alle cijfers zijn gewoon openbaar te vinden (b.v. https://www.cbs.nl/nl-nl/...-het-eerste-kwartaal-2018 & http://www.standaard.be/cnt/dmf20151008_01909397).

En als laatste toevoeging, de meeste bedrijven hanteren tegenwoordig een beleid op uitstoot voor hun lease auto's, d.w.z. b.v.:
  • lease categorie 1: max 90 gram Co2 per km
  • lease categorie 1: max 100 gram Co2 per km
  • lease categorie 1: max 110 gram Co2 per km
En dat lijkt me een beter beleid als keuze voor de brandstof, enige wat ze daarin wat mij betreft nog mogen toevoegen is de hoeveelheid uitgestoten fijnstof per km gezien dat direct van invloed is op onze gezondheid. Binnen steden is dat veel relevanter als de hoeveelheid Co2 uitstoot, sommige steden hebben echt een flinke stalen plaat voor hun kop door diesels te verbieden.
Bommes schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:03:

De Captur wordt nog wel geleverd met diesel, alleen niet meer in Nederland (helaas). Op de configurator op www.renault.fr kun je de Dci 90 nog gewoon kiezen. Binnenkort wordt daar ook de blue dci 115 leverbaar (wel af en toe Ad-Blue bijvullen maar de verbranding is nog schoner, onder WLTP een Co2 uitstoot van 104 gram per kilometer in de megane 4, maar nog veel belangrijker, met SCR/Adblue gaat de fijnstof nog verder omlaag!). Er komt volgend jaar waarschijnlijk een volledig elektrische captur, die wordt ongetwijfeld wel leverbaar in NL maar gezien je veel km's rijdt maak ik op uit je bericht is die waarschijnlijk niet interessant.

@Rico1984 Zorg dat je die dop er z.s.m. in krijgt, die zijn niet alleen voor afdichting (daarom vind je nu alle olie in de motorruimte, wel goede roestpreventie :P ) maar ook om de nokkenas speling te minimaliseren. Beste laat je ze er even door de garage in slaan, het is belangrijk dat ze recht zitten. Wel vreemd dat je er 1 mist, deze zitten echt goed vast wanneer ze er volledig recht in geslagen zijn.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@melcon ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen.
Werkgever wil dat je diesel kiest vanwege aantal gereden kilometers, wat ik volledig begrijp.
Echter verdwijnen de diesels langzaam aan uit de showrooms en zijn er dus al modellen niet meer te krijgen in diesel variant.
Keuze wordt steeds beperkter zeg maar..

@Bommes Ja daar heb je een heel goed punt :o Dat is wel een dingetje natuurlijk, Frankfrijk is een echt diesel land, dus Franse auto's blijven voorlopig nog wel leverbaar met diesel. Het is jammer dat dan weer niet alle modellen in NL geleverd worden. En dan heb je uiteraard nog een heleboel merken die helemaal stoppen met diesel! De keuze wordt dan inderdaad wel heel beperkt :/

• Rico1984
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 06-02 23:06
@perslucht thanks!! Ga ik direct bestellen.
@melcon Zal ik laten doen👍

Bedankt voor de snelle reacties! Top

Ps: Brezan heeft m op voorraad, vandaag nog opgelost voor 15 euries. :) 8)

Rico1984 wijzigde deze reactie 17-12-2018 09:20 (24%)

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

melcon schreef op maandag 17 december 2018 @ 08:26:
@Bommes Ja daar heb je een heel goed punt :o Dat is wel een dingetje natuurlijk, Frankfrijk is een echt diesel land, dus Franse auto's blijven voorlopig nog wel leverbaar met diesel. Het is jammer dat dan weer niet alle modellen in NL geleverd worden. En dan heb je uiteraard nog een heleboel merken die helemaal stoppen met diesel! De keuze wordt dan inderdaad wel heel beperkt :/
In mijn geval bevalt mijn Clio echt uitstekend, denk dat ik daar dus weer voor kies.
Dit keer dan wel met automaat en niet weer met 17 inch lichtmetaal. Dat stuitert me iets te hard.. :P

• RobKJ
  • Nu online
Zijn er hier mensen die last hebben van weigerende keyless entry handgrepen?

Bij mijn Megane IV doen drie van de vier handgrepen goed, op de bestuurderskant na. Krijg geen melding in de boordcomputer...

• DropjesLover
  • Registratie: november 2004
  • Nu online

DropjesLover

Terug van weggeweest

Klein vraagje voor een 110 DCi, bij een distributieriem & waterpomp wissel, gaat het blok er dan uit?
Indien ja, dan is dat ook het ideale moment om even de koppeling te vervangen lijkt me...

Afgelopen week (zelf) de winterbanden (op stalen velg) er op gezet, precies op tijd. Alleen... Nu piepen mn remmen een beetje bij licht remmen :?
Of gewoon door het vochtige weer een beetje verglaasde remblokjes?
Schijven en blokken zijn 50k km geleden vervangen (bij 90k km, nu 140k km)
Oh, en bij de staaltjes zaten ook geen naafkappen/doppen, bij mn vooras draait de naafmoer (met open draad) nu in de vrije lucht, en alle zout en zand en zooi... Kan je die ergens zo kopen?

DropjesLover wijzigde deze reactie 17-12-2018 20:24 (16%)

^dat dus

Bommes schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:37:
[...]

In mijn geval bevalt mijn Clio echt uitstekend, denk dat ik daar dus weer voor kies.
Dit keer dan wel met automaat en niet weer met 17 inch lichtmetaal. Dat stuitert me iets te hard.. :P
Dci 110 in de clio is inderdaad echt lekker... echter in NL ook niet meer leverbaar, alleen de 90 pk :+
Met dank aan de WLTP ;w

@DropjesLover Blok blijft gewoon zitten bij distributie wissel, wiel gaat er af, wielkuipen gaan er uit en dan kunnen ze overal bij. Heb je klachten over de koppeling? Zou een koppeling nooit preventief vervangen zo lang die nog goed is. Je kan altijd een visuele inspectie doen (m.b.v. inspectiecamera / endoscoop) als je twijfelt.

Piepen komt door pekel / strooizout, klauwen/blokken/schijven goed afspoelen (al is dat wat lastiger met stalen velgen). Stalen velgen hebben inderdaad het nadeel dat de naven niet beschermd zijn op de vooras, naafkappen plaats je alleen op niet aangedreven naven (meestal achter dus bij een fwd). Je hebt 3 opties:
- wieldoppen :P
- er zijn ook kapjes beschikbaar die achter de wielmoeren geklemd worden in het hart van de velg (soort van mini wieldoppen)
- zo laten en regelmatig afspoelen

• RobKJ
  • Nu online
RobKJ schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:26:
Zijn er hier mensen die last hebben van weigerende keyless entry handgrepen?

Bij mijn Megane IV doen drie van de vier handgrepen goed, op de bestuurderskant na. Krijg geen melding in de boordcomputer...
En nu doet zelfs de hele linkerkant niet meer :/

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Terug van weggeweest

melcon schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 07:32:
@DropjesLover Blok blijft gewoon zitten bij distributie wissel, wiel gaat er af, wielkuipen gaan er uit en dan kunnen ze overal bij. Heb je klachten over de koppeling? Zou een koppeling nooit preventief vervangen zo lang die nog goed is. Je kan altijd een visuele inspectie doen (m.b.v. inspectiecamera / endoscoop) als je twijfelt.
Geen klachten, maar ik weet niet of hij bijv. wat bijgesteld is bij de garage waar ik hem 20k km geleden kocht. Een koppeling gaat doorgaans ~150k km mee, eigenlijk gelijk aan de d-riem. Dus als ze dan toch bezig zijn, als het blok er uit ligt is de koppeling meepakken nauwelijks extra werk. Maar als ze beiden via de wielkuipen doen, dan natuurlijk wel.
Piepen komt door pekel / strooizout, klauwen/blokken/schijven goed afspoelen (al is dat wat lastiger met stalen velgen). Stalen velgen hebben inderdaad het nadeel dat de naven niet beschermd zijn op de vooras, naafkappen plaats je alleen op niet aangedreven naven (meestal achter dus bij een fwd). Je hebt 3 opties:
- wieldoppen :P
- er zijn ook kapjes beschikbaar die achter de wielmoeren geklemd worden in het hart van de velg (soort van mini wieldoppen)
- zo laten en regelmatig afspoelen
Meh, dan laat ik het wel :P

^dat dus

@DropjesLover Jouw koppeling wordt hydraulisch bediend en is volledig zelfstellend. Afhankelijk van gebruik gaat deze zeker 300k mee en over het algemeen wordt de 4k of 5k ook gehaald voor die echt versleten is (als je niet teveel met zware aanhangwagens/trailers/etc. rijdt). Er zijn inderdaad wel auto's waar de koppeling korter mee gaat (107/c1/aygo vaak al voor de 100k!), maar bij Renault diesels over het algemeen minimaal 300k. De benzine motoren minimaal 200k maar vaak aanzienlijk meer.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

melcon schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 07:32:
[...]

Dci 110 in de clio is inderdaad echt lekker... echter in NL ook niet meer leverbaar, alleen de 90 pk :+
Met dank aan de WLTP ;w
Dat is balen, 90 DCI vind ik echt niet genoeg.
Dat wordt dus uitwijken naar een ander merk die wel nog wat meer pk's in de diesel varianten in het gamma heeft.

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Terug van weggeweest

melcon schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:23:
@DropjesLover Jouw koppeling wordt hydraulisch bediend en is volledig zelfstellend. Afhankelijk van gebruik gaat deze zeker 300k mee en over het algemeen wordt de 4k of 5k ook gehaald voor die echt versleten is (als je niet teveel met zware aanhangwagens/trailers/etc. rijdt). Er zijn inderdaad wel auto's waar de koppeling korter mee gaat (107/c1/aygo vaak al voor de 100k!), maar bij Renault diesels over het algemeen minimaal 300k. De benzine motoren minimaal 200k maar vaak aanzienlijk meer.
Ah kijk, ik dacht dat dat nog ging zoals in de jaren '90 met een druklager en een heugeltje en een kabeltje naar je pedaal :P

Nee, dan hoeft de koppeling nog lang niet, bedankt!

^dat dus

@Bommes Diesel en meer dan 100 pk in B segment is zeer beperkt op het moment, volgens mij kun je de mini nog krijgen met 116 pk diesel. En een Q2 met 150 pk TDI maar daar moet je van houden en kost ook nog eens een godsvermogen :P

@DropjesLover De tijden van een kabel en een hevel zijn wel voorbij ja O-)

• PauseBreak
  • Nu online
Er komen vanzelf weer meer keuze in diesels in het B-segment. Gewoon even wachten tot het nieuwe jaar.

Nee, merp!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

melcon schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 12:11:
@Bommes Diesel en meer dan 100 pk in B segment is zeer beperkt op het moment, volgens mij kun je de mini nog krijgen met 116 pk diesel. En een Q2 met 150 pk TDI maar daar moet je van houden en kost ook nog eens een godsvermogen :P

@DropjesLover De tijden van een kabel en een hevel zijn wel voorbij ja O-)
De C3 (Citroën) is nog met de 120 pk te krijgen.
PauseBreak schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 12:24:
Er komen vanzelf weer meer keuze in diesels in het B-segment. Gewoon even wachten tot het nieuwe jaar.
Tegen de tijd dat ik weer mag winkelen is het wel weer een stukje het nieuwe jaar in.
Wie weet wat er inderdaad op de markt komt.

@Bommes De HDi 120 is ook slachtoffer van de WLTP, de C3 kun je alleen nog met BlueHDI 100 krijgen. Nog ff dubbel gecheckt op de site van Citroën en daar kun je alleen de BlueHDI (100) kiezen in de configurator.

Met wat geluk zijn er begin volgend jaar wat meer vermogende modellen door de WLTP homologatie, net wat Pausebreak zegt.

• Rubman
  • Nu online

Rubman

Ik heb inmiddels Medianav Plus geprobeerd, maar kreeg hem niet lekker werkend.

Nu ben ik aan het kijken om mijn Medianav via dat Franse forum te voorzien van 7.05MD om zo meer uit de medianav te halen en de kaarten te kunnen bijwerken naar nieuwere versies.

Is er een goede handleiding hierover te vinden, want op die franse site heb ik het idee 6 dingen door elkaar te moeten doen.

• PauseBreak
  • Nu online
Zover ik weet niet. Doorgaans kiest men voor R-Link(2) i.p.v. Medianav, dus heel veel wordt er niet geëxperimenteerd met Medianav.
Misschien dat er iets te vinden is op het Renault Tuning forum.

Nee, merp!

• Bioflap
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22-04 15:40
Iemand een idee wanneer de DCI 115 leverbaar wordt als automaat? Heb afgelopen zaterdag een proefrit gehad in een Renault Megane Estate GT Line automaat. Rijdt heerlijk, helaas nog niet te bestellen...

• Nico_GTR
En dan is dit het eindresultaat.

• Panini
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 23-04 15:00
Iemand hier ervaring met Renault Can Clip apparaten van AliExpress?

Er zijn een aantal foutcodes die na het herstel van de auto uit het systeem gelezen moeten worden. Is al eens geprobeerd met andere software, echter dit werkt jammer genoeg niet. Heb afgelopen jaar een Renault Clio IV uit 2015 hersteld waar dit bij nodig is.

• miicker
  • Niet online
Bij mijn renault megane IV uit 2017 doet ineens de sproeier waar de vloeistof uitkomt voor de achterruit het niet meer, Ik dacht eerst nog dat deze misschien bevroren was, maar ook toen het de hele dag 6 graden was deed hij het niet, iemand enig idee wat dit kan zijn?

• perslucht
  • Nu online
Panini schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:25:
Iemand hier ervaring met Renault Can Clip apparaten van AliExpress?

Er zijn een aantal foutcodes die na het herstel van de auto uit het systeem gelezen moeten worden. Is al eens geprobeerd met andere software, echter dit werkt jammer genoeg niet. Heb afgelopen jaar een Renault Clio IV uit 2015 hersteld waar dit bij nodig is.
Probeer anders eerst eens PyRen Dan heb je geen Clip nodig maar je hebt wel de meeste functies.

Ik heb ook een Clip, ooit via Marktplaats gekocht, dus geen ervaring met Clips van Ali.
Er zijn ook Clips te koop met een slecht moederbord. Ik zou je daar eens goed in verdiepen voordat je er eentje aanschaft. Maar volgens mij is het risico dat je een slecht exemplaar krijgt niet zo groot als je een beetje kritisch kijkt naar de verkopers.

• Panini
perslucht schreef op donderdag 27 december 2018 @ 11:06:
[...]

Probeer anders eerst eens PyRen Dan heb je geen Clip nodig maar je hebt wel de meeste functies.

Ik heb ook een Clip, ooit via Marktplaats gekocht, dus geen ervaring met Clips van Ali.
Er zijn ook Clips te koop met een slecht moederbord. Ik zou je daar eens goed in verdiepen voordat je er eentje aanschaft. Maar volgens mij is het risico dat je een slecht exemplaar krijgt niet zo groot als je een beetje kritisch kijkt naar de verkopers.
Bedankt voor de tip, ik zal wat verder op zoek gaan naar de mogelijkheden van PyRen. Heb bij vooronderzoek over te gebruiken programma's voor Renault gelezen dat er vaak veel functionaliteit mist wanneer Renault Clip niet wordt gebruikt. Zo moet de airbag module gerest worden na de crash, iets wat vaak niet kan met andere software.

Het is wel te zien dat veel aanbieders op Ali twee soorten clips aanbieden met verschillende moederborden. Prijsverschil van 30 euro hierbij ongeveer, wat ik best veel vind. Blijkbaar kan een oscillator van de goedkopere bords voor problemen zorgen, goed dat je mij erop wees. :)

• perslucht
  • Nu online
@Panini PyRen gebruikt de database van Clip. Dus de meeste functionaliteit werkt gewoon ;)
Ik weet niet zeker of je een airbagmodule kan resetten met Clip (nooit gedaan). Volgens mij moet je dan gaan rommelen in de dump (hex code) en weer terugschrijven. Om wat voor model gaat het?

• Panini
perslucht schreef op donderdag 27 december 2018 @ 13:11:
@Panini PyRen gebruikt de database van Clip. Dus de meeste functionaliteit werkt gewoon ;)
Ik weet niet zeker of je een airbagmodule kan resetten met Clip (nooit gedaan). Volgens mij moet je dan gaan rommelen in de dump (hex code) en weer terugschrijven. Om wat voor model gaat het?
Ik kan jammer genoeg ook vrij weinig vinden over de airbag reset via de Clip. Kan tot nu toe, op werk, online ook geen handleiding voor de Can Clip vinden, dus daar ga ik ook nog even naar op zoek.

Ik vind wel een hoop aanbieders die voor 70-90 euro de module zouden resetten. En wat aanbieders die apparatuur+software aanbieden om het zelf te doen voor ongeveer (40-50 euro). Ik vrees dan al voor de prijs die de Renault dealer ervoor zal vragen. :X

Het is inderdaad onvermijdelijk om met de datadump aan de slag te gaan, zal dus ook de data moeten bemachtigen van een airbag computer zonder crashdata. Ik heb een Renault Clio 4 uit 2015 met de 0.9 TCe motor.

Andere optie is om de module te vervangen, maar veel van de modules die 2ehands aangeboden worden komen van schade auto's. Daar schiet ik dus ook niks mee op.

Panini wijzigde deze reactie 27-12-2018 13:46 (5%)

miicker schreef op donderdag 27 december 2018 @ 00:51:
Bij mijn renault megane IV uit 2017 doet ineens de sproeier waar de vloeistof uitkomt voor de achterruit het niet meer, Ik dacht eerst nog dat deze misschien bevroren was, maar ook toen het de hele dag 6 graden was deed hij het niet, iemand enig idee wat dit kan zijn?
Niveau al gecontroleerd? Pompje voor achter zit op een andere plek als voor voor en stopt er als eerste mee (althans bij z'n voorganger, maar bij deze waarschijnlijk ook).

@Nico_GTR Kleurtje staat goed onder rood 8)

• miicker
  • Niet online
melcon schreef op donderdag 27 december 2018 @ 15:11:
[...]

Niveau al gecontroleerd? Pompje voor achter zit op een andere plek als voor voor en stopt er als eerste mee (althans bij z'n voorganger, maar bij deze waarschijnlijk ook).

@Nico_GTR Kleurtje staat goed onder rood 8)
Ja dat had ik als eerst gedaan, er zat niet meer veel in, maar heb hem toen toch bijgevuld.

• Josefien
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 06:00
perslucht schreef op donderdag 27 december 2018 @ 11:06:
[...]

Werkt PyRen alleen met nieuwe auto's wat uitlezen betreft? De oudste in de lijst is een Mégane II. Dus de Mégane 1 phase 2 van 2002 (met OBD2) is niet ondersteund? :/ Met een clone-CLIP werkte hij vroeger wel, helaas heb ik die CLIP niet meer (gestolen bij een inbraak).

• perslucht
  • Nu online
@Josefien Ja, daar lijkt het wel op. In de map vehicles staat TCOM_005.xml, daarin staat in de header dat hij voor model X64 is, dat is de Megane/Scenic.

• Josefien
@perslucht Dus PyRen werkt toch niet met dezelfde database als CLIP? :/ Want de auto was onder CLIP wel uitleesbaar :F

Josefien wijzigde deze reactie 27-12-2018 23:47 (5%)

• perslucht
  • Nu online
@Josefien Jawel, de map Vehicles komt rechtstreeks uit Clip ;)

• Josefien
@perslucht Natuurlijk, omdat PyRen uitgepakt moest worden in een directory van een geïnstalleerde CLIP. Daarom vind ik het juist vreemd dat de Mégane 1 niet in de lijst van PyRen staat.

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 02:13
Panini schreef op donderdag 27 december 2018 @ 12:07:
[...]

Zo moet de airbag module gerest worden na de crash, iets wat vaak niet kan met andere software.
De airbagmodule moet vervangen worden als er airbags af zijn gegaan bij een crash. Dat is wel het laatste waar ik op zou bezuinigen, je wilt toch geen letsel oplopen bij een aanrijding omdat je te vrekkig was om je auto correct te herstellen?

Ik heb me daar ooit eens in verdiept (jaren geleden een keer een aanrijding gehad met mijn vorige Espace) en je wordt er niet blij van. Naast het normale herstel van de carrosserie, technische uitrusting en natuurlijk de airbags, moet je het volledige dashboard vervangen omdat de bijrijders-airbag is afgegaan (terwijl daar niet eens iemand zat). En bij het afgaan van de gordelspanners moet het frame van de betreffende stoel vervangen worden. Alle gordels die in gebruik waren tijdens de aanrijding dienen ook vervangen te worden. Dat levert al heel snel een totalloss op...

• Panini
PhilipsFan schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 00:36:
[...]

De airbagmodule moet vervangen worden als er airbags af zijn gegaan bij een crash. Dat is wel het laatste waar ik op zou bezuinigen, je wilt toch geen letsel oplopen bij een aanrijding omdat je te vrekkig was om je auto correct te herstellen?

Ik heb me daar ooit eens in verdiept (jaren geleden een keer een aanrijding gehad met mijn vorige Espace) en je wordt er niet blij van. Naast het normale herstel van de carrosserie, technische uitrusting en natuurlijk de airbags, moet je het volledige dashboard vervangen omdat de bijrijders-airbag is afgegaan (terwijl daar niet eens iemand zat). En bij het afgaan van de gordelspanners moet het frame van de betreffende stoel vervangen worden. Alle gordels die in gebruik waren tijdens de aanrijding dienen ook vervangen te worden. Dat levert al heel snel een totalloss op...
De module hoeft dus niet perse te vervangen worden. De crashdata kan gewist worden uit de airbagmodule waarna deze weer normaal functioneert. En ik heb het er nergens over dat ik het minimale uit wilt geven voor de auto, immers het herstellen ervan is ook niet op bespaard. Zie mijzelf echter niet als 'vrekkig' omdat ik niet de hoofdprijs wil betalen bij een dealer en alternatieven zoek.

Al die zaken die jij noemt zijn trouwens ook vervangen en hersteld, en het was best wel een werk inderdaad. Maar uiteindelijk na herstel, importkosten en keuring bij het RDW scheelde het alsnog een hoop geld.

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 02:13
Panini schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 10:02:
[...]

De module hoeft dus niet perse te vervangen worden. De crashdata kan gewist worden uit de airbagmodule waarna deze weer normaal functioneert. En ik heb het er nergens over dat ik het minimale uit wilt geven voor de auto, immers het herstellen ervan is ook niet op bespaard. Zie mijzelf echter niet als 'vrekkig' omdat ik niet de hoofdprijs wil betalen bij een dealer en alternatieven zoek.

Al die zaken die jij noemt zijn trouwens ook vervangen en hersteld, en het was best wel een werk inderdaad. Maar uiteindelijk na herstel, importkosten en keuring bij het RDW scheelde het alsnog een hoop geld.
Vrekkig was misschien wat te, maar Renault geeft zelf aan in de documentatie dat de werking van de airbagmodule niet meer gegarandeerd kan worden nadat deze een keer gewerkt heeft. Blijkbaar worden die dingen gespecificeerd voor eenmalig gebruik. Of dat is zodat Renault een nieuw onderdeel kan verkopen of dat het puur een kwestie is van op safe spelen, dat weet ik niet. Ik zou er zelf iig geen risico mee willen lopen.
miicker schreef op donderdag 27 december 2018 @ 15:28:
[...]

Ja dat had ik als eerst gedaan, er zat niet meer veel in, maar heb hem toen toch bijgevuld.
Dan zou ik hem even laten checken als dat het niet was.

@PhilipsFan De module gaat niet stuk door het laten afgaan van een airbag, je zal inderdaad wel de hex data naar originele waarden moeten herschrijven voor die weer wat doet. Een fabrikant dan wel herstelbedrijf laat uiteraard geen enkele ruimte voor eventuele discussie omtrent aansprakelijkheid en zal dus inderdaad logischerwijze altijd een nieuwe monteren. Dat wil niet zeggen dat ze niet opnieuw te programmeren zijn en net zo goed werken als nieuwe.

• Josefien
Ik heb nog steeds de Renault Mégane Break 1.6 16v automaat uit 2002. Inmiddels ruim 302k op de teller. Een paar maanden geleden is er ook een LPG-installatie (dampgas-injectie) in gegaan.

Nu heeft hij sinds enige tijd een vaag probleem. De motor wil soms (eens in de ongeveer 1000km) niet starten. Startmotor draait wel krachtig rond, maar je kan doorstarten wat je wil, hij gaat niet aan. Pas na vele pogingen (of minutenlang wachten) wil hij plots weer starten en is er niks meer aan de hand. Die "minutenlang" is de ene keer 5 minuten, de andere keer 30 secondes.

Het is gebeurt bij zowel koude als warme motor. Hij is zelfs een keer stationair draaiend afgeslagen waarna dit startprobleem volgde.

Bij uitlezen zijn er geen foutcodes. Tijdens het starten branden geen storingslampjes. En het probleem is niet met opzet reproduceerbaar.

Het gaspedaal bedienen tijdens het starten heeft geen effect (dus probleem met stappenmotor, die paar maanden terug al is vervangen, kan worden uitgesloten?).

Starten gaat altijd op benzine. Geforceerd op LPG starten werkt in geval van deze startproblemen ook niet (heeft wel 1x gewerkt, maar blijkt dus toeval).

Problemen met de brandstofpomp (of verstopt brandstoffilter) lijken me uitgesloten. Want de keer dat hij stationair afsloeg en daarna niet meer startte was hij op LPG aan het lopen. En bij een defecte brandstofpomp zou hij geforceerd op LPG alsnog moeten starten.

Aangezien de LPG-injectoren worden aangestuurd op basis van het signaal van de ECU naar de benzine-injectoren, zou er dan de conclusie getrokken kunnen worden dat de ECU òf de benzine-injectoren niet aanstuurt òf niet vonkt waardoor ook starten op LPG niet lukt?

De BDP-sensor is in juni 2017 bij 233k al vervangen geweest door een nieuw exemplaar met blauwe stekker.

Bougies en penbobines zijn 10k geleden (okt. 2018) vervangen.

De garage weet ook niet wat het is, aangezien het niet reproduceerbaar is. Hij vermoedt dat de ECU soms kuren vertoont. Alleen, het is niet altijd, dus opsturen naar een specialist om te testen levert waarschijnlijk niks op.

De ECU "even" uitwisselen zit er niet in door de startonderbreker. Er schijnen wel adressen te zijn die het geheugen van de bestaande ECU kunnen kopiëren naar een gebruikte, maar da's niet goedkoop.

Buiten de keren dat hij niet start doet 'ie het prima. Slaat ook met koude temperaturen meteen aan. Het is dus onwaarschijnlijk dat het een motorisch probleem is.

Kunnen er nog andere oorzaken van dit probleem zijn dan "mogelijk een defecte ECU"? :/

• PauseBreak
  • Nu online
Je hebt de injectoren al uitgesloten? Bougies en kabels zijn ook in orde?

Bij dit soort dingen altijd van klein naar groot werken.

Nee, merp!

• Mrjraider
  • Nu online

Mrjraider

De mannelijke zuster

Hoe klinkt het als ie wel start? Mijn Mégane wilde ook soms niet starten of viel zelfs stationair uit maar dat bleek een versleten nokkenassteller te zijn.

• Josefien
PauseBreak schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 08:50:
Je hebt de injectoren al uitgesloten? Bougies en kabels zijn ook in orde?

Bij dit soort dingen altijd van klein naar groot werken.
Bougies en penbobines zijn net 10k oud, iets meer dan 2 maanden geleden vervangen.

Het lijkt me sowieso niet aannemelijk dat ze bij alle 4 cilinders tegelijk stuk zullen zijn.

De benzine-injectoren lijken niet het probleem te kunnen zijn. Ook hier, het is niet waarschijnlijk dat ze alle 4 tegelijk stuk zijn. En bovendien start hij ook niet op LPG, dan worden de benzine-injectoren niet gebruikt.
Mrjraider schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:21:
Hoe klinkt het als ie wel start? Mijn Mégane wilde ook soms niet starten of viel zelfs stationair uit maar dat bleek een versleten nokkenassteller te zijn.
Op het moment dat 'ie start klinkt hij normaal, "zoals nieuw".

• Mrjraider
  • Nu online

Mrjraider

De mannelijke zuster

En de keren dat ie dat niet doet?

Pagina: 1 ... 18 ... 25 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True