Ik vind mijn reactie zeker niet apart, sta er nog steeds 100% achter. De reactie van @
jongetje sterkt mij in die gedachte. Laat het mij uitleggen
Hiermee geef je aan het blijkbaar allemaal wel best te vinden. Waar het mij om gaat is dat er wordt geschermd (niet door Simpel alleen, maar door alle providers) met gelijke tarieven in heel de EU. Nu had ik steeds gedacht dat Nederland zich in diezelfde EU bevindt en verwacht je eigenlijk gewoon één tarief. Ik heb dus de indruk dat de providers hier een soort maasje in de wet hebben gevonden om toch buitenbundel kosten in rekening te kunnen brengen.
Klopt, NL is EU maar de provider waarmee een consument in zee gaat is wel baas op eigen netwerk, dat is marktwerking en daarmee wil de EU zich niet bemoeien. Als er behoefte is, zullen er dus providers (moeten) opstaan die bellen vanuit NL naar de EU voor lagere tarieven aanbieden. Het is niet aan de Europese overheid om zich hiermee te bemoeien.
Want volgens mij was de wet bedoeld om aan al die wirwar van "roaming" tarieven een eind te maken zodat het voor iedereen transparant wordt en je niet meer voor verrassingen komt te staan als je belt binnen de EU.
Precies wat je zegt, de wirwar van roaming tarieven in de EU is met deze regelgeving verleden tijd. maar als je in NL bent, roam je niet.
En wat zou ik nog een keer goed moeten lezen? Het is toch duidelijk waar het om gaat en wat ik bedoel? Ook zeg je dat dit onderwerp al "uitgekauwd" is, maar ik zie dat er hier weinig tot niet over gediscussieerd wordt. Het komt op mij over dat je dit beleid verdedigt!
Het uitgekauwd gaat over de terugkerende discussie (hier ook weer) van hoge tarieven voor bellen naar de EU als de gebruiker zich op het thuisnetwerk bevind. Die discussie is allang platgeslagen
Zo is het ook nog steeds niet duidelijk of het bellen met een Nederlands nummer vanuit Zone 1 naar een ander Nederlands nummer die zich ook in een Zone 1 land bevindt wordt gezien als "bellen binnen Zone 1" óf "bellen naar Nederland". Dat bedoelde ik dus met "Pas op als je op vakantie gaat en je belt met je vrienden/familie onderling in het Zone 1 vakantieland waar jij en je vrienden/familie op dat moment verblijft en je later alsnog met een hoge rekening wordt geconfronteerd. Ook blijf ik het bizar vinden dat je als Nederlander vanuit bijvoorbeeld Portugal wel binnen de bundel kan bellen naar Duitsland om maar eens een dwarsstraat te noemen, maar je eigen land wordt uitgesloten.

Dat laatste voorbeeld is gewoon niet correct. Als jij vanuit Portugal naar een nummer belt van een land in zone 1 (inclusief NL!) dan bel je uit je bundel en dit is gereguleerd door de EU. Waar die beller zich bevindt is niet belangrijk, ook al zit hij/zij in Bolivia.
Gezien de reacties ben ik blijkbaar de enige die dit vreemd vindt.
Klopt, ik snap ook wel dat het verwarring opwekt maar in essentie is het correcte regelgeving. Alleen merken veel gebruikers dit pas als het leed geleden is en er een hoge telefoonrekening op de deurmat valt. Deze gebruikers melden zich dan vaak op fora las deze met ferm taalgebruik. Daarom lijkt het misschien dat 'niemand' deze regels begrijpt.