Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwandoerie
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-08 17:40
Jcrs7 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:38:

Is het mogelijk om 17.5.1 te downgraden? Voor mij begonnen de problemen ook nadat ik de ios had geupdated.
Of het mogelijk is of niet, bespaar je de moeite want ook op iOS 17.6 (en eerdere versies) speelt het probleem.
Lijkt er eerder op dat de switch op 22/23 mei van een frequentieband van 4G naar 5G het probleem heeft veroorzaakt, zie ook de reacties onder dit nieuwsitem KPN-klanten met iPhone 11 of 12 melden sinds begin juni 4G- of 5G-storing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:08
Kwandoerie schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 23:14:
[...]

Of het mogelijk is of niet, bespaar je de moeite want ook op iOS 17.6 (en eerdere versies) speelt het probleem.
Lijkt er eerder op dat de switch op 22/23 mei van een frequentieband van 4G naar 5G het probleem heeft veroorzaakt, zie ook de reacties onder dit nieuwsitem KPN-klanten met iPhone 11 of 12 melden sinds begin juni 4G- of 5G-storing
Dan laat ik die moeite dus achterwegen.

Alleen zit Ik in dubio met het volgende;
Prive heb ik de iphone 11 gekocht, waarvan de aankoopbon nog aanwezig is. De iphone gebruik ik als prive en werk telefoon, kpn werk simkaart erin en prive gebruik ik een esim via simyo. Uiteraard bij beide ervaar ik de problemen met bellen en 4G.

Zou ik mn klacht via simyo moeten laten lopen? Ik weet niet hoe ze erin staan doordat kpn wel mogelijk de iphone 11 gaat omruilen met een 13, zoals op het kpn forum rondgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glassertje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02:43
Jcrs7 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 00:20:
[...]

Dan laat ik die moeite dus achterwegen.

Alleen zit Ik in dubio met het volgende;
Prive heb ik de iphone 11 gekocht, waarvan de aankoopbon nog aanwezig is. De iphone gebruik ik als prive en werk telefoon, kpn werk simkaart erin en prive gebruik ik een esim via simyo. Uiteraard bij beide ervaar ik de problemen met bellen en 4G.

Zou ik mn klacht via simyo moeten laten lopen? Ik weet niet hoe ze erin staan doordat kpn wel mogelijk de iphone 11 gaat omruilen met een 13, zoals op het kpn forum rondgaat.
Ik neem aan dat je een abonnement van je baas hebt? Volgens mij is hij dan degene die een klacht bij KPN kan indienen. Hij is de abonnement houder.

Jij kan dan alleen bij Simyo terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:24
Jcrs7 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 00:20:
[...]
, kpn werk simkaart erin en prive gebruik ik een esim via simyo. Uiteraard bij beide ervaar ik de problemen met bellen en 4G.
Ik dacht dat de storing alleen was met data omdat de verbinding terugschakelt naar 2G. Dan zou je wel nog moeten kunnen bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glassertje
swhnld schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:10:
[...]

Ik dacht dat de storing alleen was met data omdat de verbinding terugschakelt naar 2G. Dan zou je wel nog moeten kunnen bellen.
Nee, op het KPN forum zijn veel mensen niet meer bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A71T6
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Zal 5G stand-alone ook beschikbaar zijn voor MVNO providers? (Youfone, Simyo, etc.) Of zal voor deze providers alleen 5G NSA beschikbaar zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01:07
A71T6 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:24:
Zal 5G stand-alone ook beschikbaar zijn voor MVNO providers? (Youfone, Simyo, etc.) Of zal voor deze providers alleen 5G NSA beschikbaar zijn?
5G SA zal in eerste instantie alleen voor de provider zelf zijn en later de MVNO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentAbee
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-08 23:16
Thanks, maar hoe kan ik zien welke band bijv 3,5ghz is?

Edit: hier ene goede site gevonden met uitleg voor de overige belangstellenden https://antennekaart.nl/page/frequencies

[ Voor 17% gewijzigd door VincentAbee op 03-08-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteHwk
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:15
Hoe kan je zien met een sterretjes code of je telefoon gebruik maakt van het 3,5 ghz band?

En is het een myth dat 5g meer data gebruikt dan 4g of 4g+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WhiteHwk schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 05:52:
Hoe kan je zien met een sterretjes code of je telefoon gebruik maakt van het 3,5 ghz band?

Welke telefoon?

En er zijn telefoons die meer data gebruiken op 5G ja. Bij iPhones is dat een instelling. Hij synchroniseert bijvoorbeeld vaker, preloadt bepaalde dingen, of haalt hogere kwaliteit video op (ik ken de details niet):
https://support.apple.com...omatic%20iCloud%20backups.

Verder kan een hogere snelheid sowieso ertoe leiden dat je op hogere kwaliteit streamt, ook met normale settings, maar als 4G ook heel snel is dan zal dat niet echt merkbaar zijn.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteHwk
Op mijn S22 basic, nou de 3,5 ghz band er is wou ik het weer een kans geven. Maar ik browsde alleen in chrome en nou heb ik al heel veel data er door heen gekregen.

4g en 5g verschilt kwa snelheid bij mij. Ene keer zegt speedtest.net dat 4g sneller is. En gisteren 5g 60 mb sneller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:35

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

In eerste instantie zou ik zeggen nee.

Kan wel zo zijn dat als je toestel ruime bandbreedte constateert bijv het kijken van een video automatisch op een hogere resolutie gebeurd.

Bij de overgang van 3G naar 4G had je dat sterker dan nu bij de overgang van 4G naar 5G. 4G is al toereikend voor meeste toepassingen.

Antenne en masten malloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glassertje
*#0011# kun je kijken of je n78 gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10 23:50
Ik lees hier over die 2100mhz band die omgeschakeld is van 4 naar 5G. Is er na te gaan wanneer dit voor mijn regio gebeurd is? Ik heb sinds 13 juli last van wegvallende data op mijn Oneplus Nord 2T5G, zie [Android] dns_probe_finished_bad_config

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
FastFred schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:15:
Ik lees hier over die 2100mhz band die omgeschakeld is van 4 naar 5G. Is er na te gaan wanneer dit voor mijn regio gebeurd is? Ik heb sinds 13 juli last van wegvallende data op mijn Oneplus Nord 2T5G
Op ~ 22 mei was de sunrise van 2100 MHZ op 5G landelijk. Daarvoor heeft het kort test gedraaid in Limuburg. Rond 11 juli was de sunrise van 3500 MHZ op 5G.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik heb Netmonster ook even geinstalleerd, zag de naam in dit topic voorbij komen. Maar daar wordt ik echt niet wijs uit, het zegt me allemaal niks en zowat iedere 2 seconden verspringt alles naar wat anders, is dat normaal of kan dit met mijn issue te maken hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 06-08-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:02
Net KPN maar weer eens gebeld. Op de 16de van juli gebeld en het zou genoteerd zijn maar 0 respons of updates gehad in de afgelopen 3 weken dus.

Net gewoon tijdens het bellen na een minuut of 3 wachten valt de lijn dood en valt mijn 5G gewoon weg van 4 strepen naar 0 duurt een paar tellen en nu heb ik alleen maar gsm, niet eens EDGE (wel vol bereik overigens ;) )

Update

iPhone 12 nog geen concrete oplossing ook hier nog geen sprake van compensatie of vervangen toestel

iPhone 11 gebruikers worden gecompenseerd vanaf het moment van de verstoring en krijgen een alternatief toestel aangeboden. Wanneer en hoe en wat volgt nog. Maar mensen worden gebeld over de afhandeling

Dit is zojuist aan de telefoon aan mij verteld

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:01
Ik heb zojuist ook nog maar even gebeld om te vragen hoe het er mee staat, in de tussentijd ben ik niet op de hoogte gehouden. Klantenservice meneer kon mij, in slecht Nederlands, vertellen dat ik maar een andere telefoon moest kopen, verder kon hij er niks over zeggen.

Waardeloze klantenservice heeft die KPN.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kwandoerie
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-08 17:40
SpoekGTi schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:58:
Net KPN maar weer eens gebeld. Op de 16de van juli gebeld en het zou genoteerd zijn maar 0 respons of updates gehad in de afgelopen 3 weken dus.

Net gewoon tijdens het bellen na een minuut of 3 wachten valt de lijn dood en valt mijn 5G gewoon weg van 4 strepen naar 0 duurt een paar tellen en nu heb ik alleen maar gsm, niet eens EDGE (wel vol bereik overigens ;) )

Update

iPhone 12 nog geen concrete oplossing ook hier nog geen sprake van compensatie of vervangen toestel

iPhone 11 gebruikers worden gecompenseerd vanaf het moment van de verstoring en krijgen een alternatief toestel aangeboden. Wanneer en hoe en wat volgt nog. Maar mensen worden gebeld over de afhandeling

Dit is zojuist aan de telefoon aan mij verteld
Gisteren inderdaad ongeveer hetzelfde verhaal (via klantenservice Simyo) gehoord...
Weliswaar 3x 20 min voor in de wacht moeten staan (eerste gesprek: medewerker ging me even in de wacht zetten om wat na te vragen bij andere afdeling, 5 min later verbinding verbroken, tweede gesprek: medewerker neemt op, zegt niks, verbreekt verbinding, derde gesprek kreeg ik iemand aan de lijn die zich met deze problematiek bezig hield en er inhoudelijk wat meer van af wist.)

Ruim een uur verder dus te horen gekregen dat de technische dienst 'de lijst' van de iPhone 11 gebruikers afgaat om na te gaan of er daadwerkelijk problemen in de logs te vinden zijn met het 06nr (genoeg mensen die horen dat er -mogelijk- een nieuwe telefoon gegeven gaat worden, en zich dus ook maar met 'hetzelfde probleem' melden).
Vervolgens geeft de technische dienst een lijst aan de klantenservice terug met klanten die in aanmerking komen voor de wissel, waarna de klantenservice de klant weer probeert te contacten (lastig als je slecht bereikbaar bent ;)) om de omruil in gang te zetten (lees: klant moet telefoon opsturen, telefoon wordt technisch nagekeken, klant krijgt nieuwe telefoon of wordt ander defect geconstateerd en krijgt klant prijsopgave voor reparatie).

Wel met de kanttekening dat de medewerker niet kon aangeven of het nog een paar dagen kon gaan duren voordat ik gebeld zou worden, een week, of wellicht zelfs 2, 3 of 4 weken. Waarbij dat laatste ook zeker niet uitgesloten moest worden.

Kortom; ergens in de verte is een (tussen)oplossing in zicht, maar hoe lang ik nog met een brakke verbinding rond moet lopen kon niemand me vertellen. Vraag me dan ook oprecht af wat het achterliggende probleem/oorzaak van dit alles is, en waarom het dermate geëscaleerd wordt dat ze maar een nieuwer model iPhone geven 'om het probleem op te lossen'.

Hopelijk lezen we binnenkort nog ergens achtergrond info over deze materie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:39
FastFred schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:15:
Ik lees hier over die 2100mhz band die omgeschakeld is van 4 naar 5G. Is er na te gaan wanneer dit voor mijn regio gebeurd is? Ik heb sinds 13 juli last van wegvallende data op mijn Oneplus Nord 2T5G, zie [Android] dns_probe_finished_bad_config
Hier met Simyo icm een OnePlus Nord 3 5G ook sinds paar weken om de zoveel tijd in Chrome de error 'DNS_PROBE_FINISHED_BAD_CONFIG'.

Bij mij helpt het om ff vliegtuigmodus aan en weer uit te zetten, hierna heb ik meestal weer een werkende 4G verbinding.

Irritant is het wel, hopelijk wordt het snel opgelost, maar zo te horen is dit een vergelijkbaar probleem wat al langer speelt met iPhone 11 en 12 toestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ah dat is ook toevallig. Nu dus 3 abbo's (2x Simyo, 1x KPN (3x KPN dus), 2 toestellen) met hetzelfde issue. 100% dus een KPN probleem wat mij betreft.

Ik heb vanmiddag bij onze MSP (die o.a. onze KPN abbo's regelt etc.) een ticket ingeschoten over dit issue, maar zei zeggen stellig dat dit issue echt alleen speelt bij iPhone 11 en 12.... Ik kan een onderzoek laten starten maar dan moet ik exacte locatie, datum en tijdstip gaan bijhouden van iedere keer dat het voorkomt.

[ Voor 14% gewijzigd door FastFred op 06-08-2024 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-10 23:05
Hier een 12 pro met hetzelfde probleem…
Afwachten wat ze gaan doen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@Roos79 iPhone of Oneplus? En dezelfde error in Chrome? Want dan heb ik morgen een grotere stok om mee terug te meppen als ik weer contact opneem met onze MSP :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glassertje
FastFred schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 20:59:
@Roos79 iPhone of Oneplus? En dezelfde error in Chrome? Want dan heb ik morgen een grotere stok om mee terug te meppen als ik weer contact opneem met onze MSP :P
Er is geen OnePlus 12 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
jant schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:59:
[...]

Op ~ 22 mei was de sunrise van 2100 MHZ op 5G landelijk. Daarvoor heeft het kort test gedraaid in Limuburg. Rond 11 juli was de sunrise van 3500 MHZ op 5G.
Met sunrise bedoel je uitrol/activatie van 5G op 3500Mhz?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-10 19:10
FastFred schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:01:
[...]

Met sunrise bedoel je uitrol/activatie van 5G op 3500Mhz?
Correct. Sunset is het uitzetten van een netwerk/band/frequentie

[ Voor 12% gewijzigd door Sir_Killalot op 07-08-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
En uitzetten betekent aanzetten denk ik...

ninja edit: sunset uitzetten, sunrise aanzetten. Zeg dat dan gewoon :/

[ Voor 46% gewijzigd door FastFred op 07-08-2024 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
jant schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:59:
[...]

Behalve dat dus een iPhone 11 geen 5G ondersteund en het issue dus voornamelijk daar speelt. Ook de 12 heeft wel 5G maar ook op 4G only lazert de connectie er uit.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Even een vraag over KPN en die storing (ook op Simyo forum dagelijks wel iemand die zich meld) met vooral iPhone 11 en 12.

Wat ik mij afvraag. Waarom is het zo random?

Mogelijk komt de storing door een bepaalde frequentie die sinds x tijd actief is en vooral iPhone 11 en 12 hebben er last van.

Is die storing nog mogelijk nog regio afhankelijk?

Dus dat niet overal de frequentie actief of heeft een bepaalde iPhone 11 of 12 pech/geluk (ivm de hardware in de tel)?

Schoon fam die hebben allemaal iPhone van SE tot en met 13 en zitten bij KPN. Dan zou ik verwachten dat die paar 11 en 12 die ze hebben ook problemen hebben maar ik hoor niemand klagen...

Voor de zekerheid even gevraagd als ze geen problemen hebben. Reactie 'nee hoor doet het gewoon'.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattXIII
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-08 21:33
RobbyTown schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:33:
Even een vraag over KPN en die storing (ook op Simyo forum dagelijks wel iemand die zich meld) met vooral iPhone 11 en 12.

Mogelijk komt de storing door een bepaalde frequentie die sinds x tijd actief is en vooral iPhone 11 en 12 hebben er last van.

Dus dat niet overal de frequentie actief of heeft een bepaalde iPhone 11 of 12 pech/geluk (ivm de hardware in de tel)?

Schoon fam die hebben allemaal iPhone van SE tot en met 13 en zitten bij KPN. Dan zou ik verwachten dat die paar 11 en 12 die ze hebben ook problemen hebben maar ik hoor niemand klagen...

Voor de zekerheid even gevraagd als ze geen problemen hebben. Reactie 'nee hoor doet het gewoon'.
Geen idee, maar de medewerker aan de telefoon wist mij te vertellen dat het om minstens 8000 klanten ging bij KPN die een ticket hebben aangemaakt. Je ziet ook niet dat 4G weg gaat, het icoontje blijft staan. Alleen krijg je geen data. Maar het moet zeker wel opvallen als je vaak buiten bent (gemiste gesprekken, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeachboyNL
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-10 13:37
Helaas ervaar ik ook het probleem met mijn iPhone 12 Pro op het KPN 5G/Edge-netwerk. Na advies van het KPN-forum heb ik contact opgenomen met KPN om een ticket aan te maken voor mijn probleem. Dit gebeurde meer dan een maand geleden. Tot mijn verbazing bleek er deze week geen ticket te zijn aangemaakt toen ik deze week contact had opgenomen en kon KPN geen enkele correspondentie vinden tussen hen en mij over dit probleem.

Ik heb opnieuw gevraagd of ze een ticket voor mij konden aanmaken, en opnieuw werd mij verteld dat dit was gebeurd. Echter, toen ik vroeg naar het ticket-ID, bleef het stil…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 16:15
Ik heb zojuist een sms ontvangen van KPN

Beste klant, we hebben een update over de problemen met je toestel. Ga naar Instellingen > Algemeen > Software-update om te updaten naar de nieuwste iOS 17.6.1. Deze update kun je zelf uitvoeren. Dank voor je geduld en begrip. Hulp nodig of een andere vraag? Dan staan we uiteraard voor je klaar via 0800 0402. Groet, KPN

Ga die zo eerst maar eens installeren. Hopelijk lost dit wat op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Laatst online: 09-10 11:58
krakendmodem schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:19:
Ik heb zojuist een sms ontvangen van KPN

Beste klant, we hebben een update over de problemen met je toestel. Ga naar Instellingen > Algemeen > Software-update om te updaten naar de nieuwste iOS 17.6.1. Deze update kun je zelf uitvoeren. Dank voor je geduld en begrip. Hulp nodig of een andere vraag? Dan staan we uiteraard voor je klaar via 0800 0402. Groet, KPN

Ga die zo eerst maar eens installeren. Hopelijk lost dit wat op
Same.

Nog niks over compensatie overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
RobbyTown schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:33:

Ten eerste, het probleem speelt in ieder geval ook bij Vodafone. Niet alleen op iPhone maar ook andere toestellen zoals Samsung en OnePlus met hardware uit 2019/2020 wordt dit gerapporteerd.

Mijn theorie is dat het probleem zit in de modems van die toestellen. 4G zat op zijn hoogtepunt, 5G was er net en sommige 4G opstelling werden als 5G vermomd (met toestemming van de 5G standaardisatie organisatie die bekostigd wordt door hun leden in de telecom die geld verdienen...). Dus feitelijk leunen die toestellen veel meer op 4G dan op 5G.
Echter dit jaar zijn alle providers begonnen hun frequentiebanden te herindelen, waarnbij er meer ruimte en snelheden in de 5G banden beschikbaar kwamen. Echter gaat dat ten koste van de capaciteit in de 4G banden. En ik denk dat KPN en Vodafone zich verkeken hebben hoeveel klanten hun telefoon nog op 4G hebben staan, of het nu komt dat ze niet anders kunnen, firmware, of vanwege batterijbesparing handmatig gedaan. Ik weet dat Vodafone op een bepaald moment SMS berichten is gaan uitsturen naar mensen met een 5G toestel dat op alleen 4G stond dat die mensen internet problemen konden gaan ervaren.
En dat is ook de reden dat niet iedereen het altijd en overal ervaart, want capaciteit verschilt per plaats en zendmast, daarnaast of je het merkt hangt ook van je gebruik af (veel onderweg gebruik of meest thuis op de wifi).
De oplossing kan zijn de frequenties ombouwen zodat er meer 4G en minder 5G is, maar dat heeft invloed op elkaars frequenties in de zendmasten, dus is niet zomaar even gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattXIII
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-08 21:33
swhnld schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:28:
[...]

Ten eerste, het probleem speelt in ieder geval ook bij Vodafone. Niet alleen op iPhone maar ook andere toestellen zoals Samsung en OnePlus met hardware uit 2019/2020 wordt dit gerapporteerd.

Mijn theorie is dat het probleem zit in de modems van die toestellen. 4G zat op zijn hoogtepunt, 5G was er net en sommige 4G opstelling werden als 5G vermomd (met toestemming van de 5G standaardisatie organisatie die bekostigd wordt door hun leden in de telecom die geld verdienen...). Dus feitelijk leunen die toestellen veel meer op 4G dan op 5G.
Echter dit jaar zijn alle providers begonnen hun frequentiebanden te herindelen, waarnbij er meer ruimte en snelheden in de 5G banden beschikbaar kwamen. Echter gaat dat ten koste van de capaciteit in de 4G banden. En ik denk dat KPN en Vodafone zich verkeken hebben hoeveel klanten hun telefoon nog op 4G hebben staan, of het nu komt dat ze niet anders kunnen, firmware, of vanwege batterijbesparing handmatig gedaan. Ik weet dat Vodafone op een bepaald moment SMS berichten is gaan uitsturen naar mensen met een 5G toestel dat op alleen 4G stond dat die mensen internet problemen konden gaan ervaren.
En dat is ook de reden dat niet iedereen het altijd en overal ervaart, want capaciteit verschilt per plaats en zendmast, daarnaast of je het merkt hangt ook van je gebruik af (veel onderweg gebruik of meest thuis op de wifi).
De oplossing kan zijn de frequenties ombouwen zodat er meer 4G en minder 5G is, maar dat heeft invloed op elkaars frequenties in de zendmasten, dus is niet zomaar even gedaan.
Maar als je kijkt op forums van de verschillende providers, zie je dagelijks iPhone 11/12 topics voorbij komen op die van o.a. KPN en Simyo, terwijl het op forums als die van Vodafone en Odido erg rustig lijkt wanneer het gaat om dit specifieke probleem. Kan natuurlijk kloppen wat je zegt, maar het valt wel erg op.
En zou dit dan enkel in Nederland zijn? Ik lees er amper wat over en als ik er iets over lees heeft het meestal te maken met iemand die verbonden is met het KPN netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
MattXIII schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:45:
[...]

Maar als je kijkt op forums van de verschillende providers, zie je dagelijks iPhone 11/12 topics voorbij komen op die van o.a. KPN en Simyo, terwijl het op forums als die van Vodafone en Odido erg rustig lijkt wanneer het gaat om dit specifieke probleem. Kan natuurlijk kloppen wat je zegt, maar het valt wel erg op.
En zou dit dan enkel in Nederland zijn? Ik lees er amper wat over en als ik er iets over lees heeft het meestal te maken met iemand die verbonden is met het KPN netwerk.
Hier lees je ook over Vodafone.
[Vodafone] ook iPhone 11 problemen (zoals bij KPN)?
Verschil kan zijn doordat Vodafone beter geanticipeerd heeft zoals ik al melde met de waarschuwing sms. Of door andere afhandeling in het netwerk. Of ander type klanten. Of gewoon dat meer mensen zijn gaan opletten en zoeken bij kpn, zeker ook na geruchten van een mogelijk vervangende telefoon aanbod.
Zolang alle providers hun mond houden blijft het gokken.
Odido heb ik nog geen klachten op gehoord. Mogelijk doordat hun netwerk veel meer zendmasten kent van vroeger of andere apparatuur met meer capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 14:55

The Wizard

Moderator Mobile
swhnld schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:28:
[...]

Er is meer dan genoeg 4G only capaciteit bij de providers. Het verbruik per techniek wordt continue gemonitord. Nu met n78 is er duidelijk een snelheidsverschil tussen 4G en 5G. KPN heeft de 2100 MHz band (b1) omgezet naar 5G (n1). Dit geeft bij 5G meer capaciteit. Bij KPN is er nog 4G capaciteit zat, b3, b7, b8, b20 en b32 en soms ook nog b38. Deze problemen worden dus niet veroorzaakt door te weinig capaciteit maar eerder een compatibiliteitsprobleem tussen Apple (firm-/hardware) en de gebruikte apparatuur bij de provider(s).

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-09 09:06
BeachboyNL schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:58:
Helaas ervaar ik ook het probleem met mijn iPhone 12 Pro op het KPN 5G/Edge-netwerk. Na advies van het KPN-forum heb ik contact opgenomen met KPN om een ticket aan te maken voor mijn probleem. Dit gebeurde meer dan een maand geleden. Tot mijn verbazing bleek er deze week geen ticket te zijn aangemaakt toen ik deze week contact had opgenomen en kon KPN geen enkele correspondentie vinden tussen hen en mij over dit probleem.

Ik heb opnieuw gevraagd of ze een ticket voor mij konden aanmaken, en opnieuw werd mij verteld dat dit was gebeurd. Echter, toen ik vroeg naar het ticket-ID, bleef het stil…
Same here, medewerker zegt een ticket aan te maken en het wordt gewoon niet gedaan. Betreft hier thuis 3x een iPhone 11 en 1x een 12. Heb de hoop maar opgeven, kost teveel energie om iedere keer uur aan de lijn te hangen en met een kluitje het riet in te worden gestuurd.

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Hier sinds de update naar iOS 17.6.1 nog geen E gezien! Voorlopig dus hoopvol. Betreft een iPhone 12 Pro

[ Voor 12% gewijzigd door Dj-sannieboy op 10-08-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Ik ga het zo ook even testen. Op bepaalde plaatsen kon ik het probleem echt perfect reproduceren, tussen verschillende zendmasten in. Zal zo eens naar die plek rijden. Zolang ik binnen een cell blijf ging het eigenlijk altijd wel goed.

Bij de Efteling afgelopen woensdag de hele dag op Edge gehangen. Ik gok dat er veel mensen die dag op E zaten, zelfs Whatsapp berichtje was niet te doen.

Lees op het kpn forum nog wel wat boze gebeuikers die roepen dat het niks helpt, “want die update is voor alle providers en niet voor kpn” joh :')

[ Voor 16% gewijzigd door krakendmodem op 10-08-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
krakendmodem schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:53:
Ik ga het zo ook even testen. Op bepaalde plaatsen kon ik het probleem echt perfect reproduceren, tussen verschillende zendmasten in. Zal zo eens naar die plek rijden. Zolang ik binnen een cell blijf ging het eigenlijk altijd wel goed.

Bij de Efteling afgelopen woensdag de hele dag op Edge gehangen. Ik gok dat er veel mensen die dag op E zaten, zelfs Whatsapp berichtje was niet te doen.

Lees op het kpn forum nog wel wat boze gebeuikers die roepen dat het niks helpt, “want die update is voor alle providers en niet voor kpn” joh :')
Heel gek want ik heb gisteren heel de dag in de Efteling wel gewoon 4G gehad op KPN en een iPhone 12 Pro

Geen enkele keer de vliegtuigmodus aan en uit hoeven te zetten… zou er dan toch mogelijk iets zijn gewijzigd qua netwerk settings bij KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
SpoekGTi schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:14:
[...]

Heel gek want ik heb gisteren heel de dag in de Efteling wel gewoon 4G gehad op KPN en een iPhone 12 Pro

Geen enkele keer de vliegtuigmodus aan en uit hoeven te zetten… zou er dan toch mogelijk iets zijn gewijzigd qua netwerk settings bij KPN?
Ik had toen nog niet die iOS update gedaan, die had ik dus donderdag geïnstalleerd. Jij al wel dus? In de Efteling eigenlijk af en toe die vliegtuigmodus aan om toch even weer alles bij te werken. De rest kwam via E minuten later wel binnen

Ben nu even op de locatie waar het bij mij vaak misging. Dat gaat hier nu wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
krakendmodem schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:53:
[...]

Ik had toen nog niet die iOS update gedaan, die had ik dus donderdag geïnstalleerd. Jij al wel dus? In de Efteling eigenlijk af en toe die vliegtuigmodus aan om toch even weer alles bij te werken. De rest kwam via E minuten later wel binnen

Ben nu even op de locatie waar het bij mij vaak misging. Dat gaat hier nu wel goed.
Ellende is dat ik die update al sinds release draai en dus nog problemen ervoer. Ik twijfel dus enorm of 17.6.1 überhaupt een verschil maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
SpoekGTi schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:02:
[...]

Ellende is dat ik die update al sinds release draai en dus nog problemen ervoer. Ik twijfel dus enorm of 17.6.1 überhaupt een verschil maakt
Eens. Eerst maar eens testen. Ik heb er dan ook sporadisch echt veel hinder van. Er zitten dagen bij dat het hier gewoon zonder problemen gaat op een iPhone 12.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pumpidumpi
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-10 14:16
krakendmodem schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:23:
[...]

Eens. Eerst maar eens testen. Ik heb er dan ook sporadisch echt veel hinder van. Er zitten dagen bij dat het hier gewoon zonder problemen gaat op een iPhone 12.
Ik wil niet te vroeg juichen natuurlijk, maar de laatste dagen ziet het er hier goed uit met 17.6.1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• draak42
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-10 22:35
Hier ook veel problemen gehad op een iPhone 12 Mini, maar na de update naar 17.6.1 heb ik nergens last meer van gehad. Hopelijk blijft dit zo idd.

Oost west 127.0.0.1 best

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
pumpidumpi schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:32:
[...]

Ik wil niet te vroeg juichen natuurlijk, maar de laatste dagen ziet het er hier goed uit met 17.6.1.
Ik denk dat het hier ook opgelost is met deze update.

Er zaten geloof ik wel nieuwe instellingen in voor de aanbieder. Dus zou zomaar kunnen dat dat het probleem al verholpen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Gisteren contact gehad met de KPN helpdesk om een ticket aan te laten maken. Medewerker bevestigde dat ik al eind mei contact heb gehad over dit probleem. Hij noemde ook dat er een creditering gaat volgen (geheel of gedeeltelijk?) voor de periode van eind mei tot het moment dat de problemen opgelost zijn.

Het gaat om de iPhone 11 van mijn vrouw. Ik ben benieuwd of ze merkt dat de verbinding verbeterd is.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrFreeZe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-05 13:19
Het enige verschil dat ik merk met 17.6.1 op twee iphone's 12 die een gesprek voeren, is dat de verbinding niet meer naar E schiet en je dan stilte hoort, maar dat de gesprekken om de haverklap hard worden verbroken.

Gisteren veel last daarvan gehad, vandaag weer helemaal niet, geen pijl op te trekken.

Like this yall...

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-10 15:31
Op de iPhone 11 heeft de update niets gedaan, nog steeds zelfde issue

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Klopt, bij de 11 lijkt het niet te werken zo nieuwsbericht van zojuist: nieuws: KPN: iOS-update lost netwerkproblemen met iPhone 12-toestellen op

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Iemand al iets van KPN vernomen over het kwijtschelden van abonnementskosten, zoals genoemd wordt in het artikel op de frontpage?

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Las hier door het topic heen dat er al 8000 man zich hadden gemeld en x tijd geen abbo kosten kregen zolang de storing er was.

Nog mensen uit Limburg hier die een verschil zagen nadat KPN daar weer de nieuwe 5G-frequenties uitzette?

• gielie
  • Laatst online: 15:01
Dj-sannieboy schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:54:
Iemand al iets van KPN vernomen over het kwijtschelden van abonnementskosten, zoals genoemd wordt in het artikel op de frontpage?
Nope, wel paar keer zelf gebeld en ze beloven altijd “volgende week hoort u iets”
Soms slechte adviezen tot “u kunt beter een nieuwe telefoon kopen” aan toe.
Tijd voor kpn om de communicatie te verbeteren.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

RobbyTown schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 18:04:
Las hier door het topic heen dat er al 8000 man zich hadden gemeld en x tijd geen abbo kosten kregen zolang de storing er was.
Ik had destijds een melding van de storing gedaan bij KPN, maar deze maand is het abonnementsgeld gewoon geïncasseerd.

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Dj-sannieboy schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:27:
[...]

Ik had destijds een melding van de storing gedaan bij KPN, maar deze maand is het abonnementsgeld gewoon geïncasseerd.
Dan nogmaals melden/ticket laten registreren. Het word hier (KPN forum ipv tweakers, foutje 8)7 ) meermaals herhaalt in elk geval:
https://community.kpn.com...-12-en-samsung-s22-618471
https://community.kpn.com...-12-geen-4-5g-meer-618744
https://community.kpn.com...ng-iphone-11-en-4g-617858

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik heb een SMS als bevestiging van mijn ticket gekregen en later ook een SMS gekregen dat de update naar iOS 17.6.1 het probleem moet verhelpen. Zal morgen eens bellen.

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:32
Dj-sannieboy schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:09:
[...]

Ik heb een SMS als bevestiging van mijn ticket gekregen en later ook een SMS gekregen dat se update naar iOS 17.6.1 het probleem moet verhelpen. Zal morgen eens bellen.
Ik heb dus nog nooit iets gehoord nadat ik mij gemeld heb met dit probleem.
Zodra ik terug ben uit het buitenland maar weer eens bellen. Mag toch aannemen dat ze wel kunnen zien dat ik 11 juli met ze gebeld heb 🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhak
  • Laatst online: 08-10 08:03
Dj-sannieboy schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:54:
Doen ze uitermate moeilijk over. De chat is alleen een interactieve zoekmachine, je moet dus bellen, dan spreek je in wat het probleem is. Dan krijg je een linkje per sms naar de verkeerde pagina en wordt de verbinding bot verbroken.

Daarna nog een keer bellen dat je echt een medewerker wilt spreken en niet een smsje met een linkje wilt. Die medewerker wil bij collega`s navragen wat er geregeld kan worden, die hangt dan na een half uur wachten gewoon op.

Vandaag opnieuw gebeld. Dit probleem wordt niet erkend, ze erkennen deze nieuwsberichten niet, ze erkennen de uitspraken van hun eigen woordvoerders niet. Ze willen per individuele klant een onderzoek doen of het wel aan hun ligt. Helaas liggen er genoeg klachten dat dit weken gaat duren.

Je moet aangeven wat je allemaal geprobeerd hebt om het probleem te verhelpen. Ik heb uiteraard mijn toestel aan en uit gezet, netwerkinstellingen opnieuw opgehaald etc, altijd de laatste updates geïnstalleerd, maar de 17.6.1 update werd mij pas 12 augustus op mijn wifi thuis aangeboden. (niet 7 augustus op vakantie via Franse 4G) Ze vallen erover dat ik op vakantie niet in een ander toestel mijn simkaart geprobeerd heb. Althans, dat was de checklist die nog niet met mij gedeeld.is. Ik had geen bericht van KPN gehad dat er aan hun kant was speelde, dus zocht in de verkeerde richtingen.

Er is geen begrip dat je op vakantie niet storing kan zoeken, zeker niet op een verbinding die niet continu wegvalt. Dat is niet mijn werk, dat is het werk van KPN.

Zelf heb ik van 2 augustus tot en met 12 augustus stotterend mobiel internet gehad in België & Frankrijk met een iPhone 12. Dit is vooral storend als navigatie-apps terugschieten op een offline modus. Mijn vrouw met hetzelfde abonnement, vergelijkbare simkaart en iPhone 14 had nergens last van.

De kwaliteit van het netwerk en de klantenservice is niet conform wat ik verwacht bij een A-merk.

mijn email is <username>@gmail.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:14
nieuws: KPN: iOS-update lost netwerkproblemen met iPhone 12-toestellen op

Is het ook echt opgelost met iOS 17.6.1? (zelf geen KPN klant)

[ Voor 41% gewijzigd door stormfly op 16-08-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhak
Als je de changelog leest van Apple, dan is daar geen aanleiding toe.

Als je de KPN community forum leest, dan zie je dat meerdere klanten vragen waarom KPN deze verwachting heeft. Daarop kwam ondanks aandringen geen inhoudelijk antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
sanderhak schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:23:
[...]

Als je de changelog leest van Apple, dan is daar geen aanleiding toe.

Als je de KPN community forum leest, dan zie je dat meerdere klanten vragen waarom KPN deze verwachting heeft. Daarop kwam ondanks aandringen geen inhoudelijk antwoord.
De changelog van Apple gaat niet zo diep als tot modemfirmware etc, het is niet des Apple om die details te delen. KPN zal met Apple contact hebben gehad en hebben gezamenlijk besloten dat 17.6.1 een oplossing biedt voor de iPhone 12 toestellen. Ik ben benieuwd naar feedback van gebruikers, op de frontpage staat niet echt een gebruiker die meldt dat het opgelost is.

[ Voor 94% gewijzigd door stormfly op 16-08-2024 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:19

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Ik lees intern bij KPN "Mogelijk"
Er is een software-update live gezet (iOS 17.6.1), welke mogelijk een verbetering kan bieden voor verbindingsproblemen die jouw klanten ervaren.

Let op: het gaat hier om het probleem waarbij het toestel terugschakelt naar Edge (2G) en hierop blijft hangen.

Alle gebruikers krijgen deze versie de komende tijd automatisch 'gepusht', maar de gebruiker kan de update ook forceren via:Instellingen - Algemeen - Software-update.
Dus dat valt nog te bezien, wachten op feedback

[ Voor 30% gewijzigd door CrankyGamerOG op 16-08-2024 11:58 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhak
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:35:
[...]

Ik lees intern bij KPN "Mogelijk"

[...]

Dus dat valt nog te bezien, zoals wel vaker.
Dat "mogelijk" ontbreekt extern hier:
nieuws: KPN: iOS-update lost netwerkproblemen met iPhone 12-toestellen op en in sms-verkeer aan klagende klanten. https://community.kpn.com...ostid=1983679#post1983679

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Er staan al wat feedback regels hieronder
pumpidumpi schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:32:
[...]

krakendmodem schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:25:
[...]

Ik denk dat het hier ook opgelost is met deze update.

Er zaten geloof ik wel nieuwe instellingen in voor de aanbieder. Dus zou zomaar kunnen dat dat het probleem al verholpen heeft.
draak42 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:44:
Hier ook veel problemen gehad op een iPhone 12 Mini, maar na de update naar 17.6.1 heb ik nergens last meer van gehad. Hopelijk blijft dit zo idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Laatst online: 14:56
Weet iemand wanneer KPN 5G SA uit gaat rollen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 14:55

The Wizard

Moderator Mobile
Vinnienerd schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:00:
Weet iemand wanneer KPN 5G SA uit gaat rollen?
Dat gaat nog wel even duren, vooralsnog is daar nog niks over bekend.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
stormfly schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:40:
Er staan al wat feedback regels hieronder

[...]

[...]

[...]
Hier niet helaas…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjarn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-09 16:14
Bjarn schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:23:
[...]

Die houd ik even in de gaten, want zodra ik ook maar iets switch dan doet KPN het ook weer, dus of het een betrouwbare test is, not sure.

Die SIM is van Hollandsnieuwe, Vodafone netwerk, maar die heeft alleen 4G LTE en geen 5G.
Update!

Ik heb een maand lang een fysieke SIM gebruikt: 0 problemen ervaren.

Sinds nog geen week terug op een esim, en vandaag weer dezelfde issues: 5G vol bereik, maar niks laad. Data uit en weer aan en het werkt weer. Probleem treed na het locken (met scherm uit) van m'n iPhone weer opnieuw op, dus voor je gevoel na een minuut oid.

Ben benieuwd of KPN hier uit gaat komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:30
Ik heb sinds ongeveer een week een raar probleem met KPN, constant ben ik 5G kwijt en gaat mn telefoon naar het ‘E’ netwerk, waar ik misschien net een appje mee kan versturen als ik geluk hebt. Komt iemand dit bekend voor?

Edit: ik lees het nu hierboven, ik ga updaten, bedankt!

[ Voor 18% gewijzigd door Santee op 18-08-2024 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhak
Santee schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:23:
Ik heb sinds ongeveer een week een raar probleem met KPN, constant ben ik 5G kwijt en gaat mn telefoon naar het ‘E’ netwerk, waar ik misschien net een appje mee kan versturen als ik geluk hebt. Komt iemand dit bekend voor?

Edit: ik lees het nu hierboven, ik ga updaten, bedankt!
Ik heb de update sinds 12 augustus, net weer mijn iPhone 12 volledig mogen herstarten om m van E naar 4G te krijgen.

Zelfs dit berichtje plaatsen vind KPN 4G lastig.

Mijn klacht is nog niet door KPN backoffice behandeld

• Roos79
@sanderhak Hoe lang geleden gemeld bij KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 12:49
Ik had eigenlijk al wel weer een update van de antennekaart verwacht; de vorige revisie is van een maand geleden. Ben benieuwd naar de 3500mhz locaties (y)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:01

netblade

Sunrise

Hmmbob schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:21:
Ik had eigenlijk al wel weer een update van de antennekaart verwacht; de vorige revisie is van een maand geleden. Ben benieuwd naar de 3500mhz locaties (y)
Ik vermoed dat alle providers een maandje vakantie hebben met betrekking tot het doorgeven van updates op het antenneregister. Ben ook wel benieuwd waar ik die 2e band n78 vandaan haal.

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:52
Hmmbob schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:21:
Say no more: https://antennekaart.nl/k...ed-4ec6-8239-7fc6afc53930

Update stond er toevallig vanmorgen in. Afgelopen vrijdag trouwens ook een Vodafone update met alleen 5G data erin, vandaag zit de 2G data erbij. Geen 4G data voor Vodafone dus. Maar weer flink wat ombouw naar de nieuwe antennes. Ook is 4G2100 weer uit in Limburg. Ze zullen daar getest hebben met het iPhone probleem, maar dat is nu allemaal teruggedraaid.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 12:49
Toeval bestaat niet :+

Dank!

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Hoe werkt dat inter-ca nu eigenlijk
Ik woon in Zuid Alphen aan den Rijn, er staat hier binnen een straal van 5KM geen enkele 3500 site en toch ontvang ik in de halve stad een 'brak' 3500 signaal wat mn snelheden echt niet ten goede komt. Had gehoopt dat er een site in de buurt zou zijn maar nee. 5g wil op mn samsung daardoor ook geen LTE1400 meer koppelen.

[ Voor 9% gewijzigd door netblade op 26-08-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netblade schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:21:
Hoe werkt dat inter-ca nu eigenlijk
Ik woon in Zuid Alphen aan den Rijn, er staat hier binnen een straal van 5KM geen enkele 3500 site en toch ontvang ik in de halve stad een 'brak' 3500 signaal wat mn snelheden echt niet ten goede komt. Had gehoopt dat er een site in de buurt zou zijn maar nee. 5g wil op mn samsung daardoor ook geen LTE1400 meer koppelen.
Ja sinds N1 is B32 met 5G al zo goed als overal verdwenen met nieuwe Samsung telefoons.
We gaan bidden dat de nieuwste grote update dit gaat fixen.

En ja, N78 intersite CA komt buiten echt heel ver.

Een test:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFWfoghxop2V5XB7weySSWivva0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NWg3UAvBp8yHDk1uJxhukcUL.jpg?f=fotoalbum_large

En even een snelle update van dit plaatje:
De mast ernaast met rode circel is nu ook Maxwell en rechts stonden er al twee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1tatheFQW2R2mEUXxviW59X53I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdgoPUonPAYA7NnyDGTZFTjB.jpg?f=fotoalbum_large

De drie groene circel sites zijn dus Huawei Maxwell N78 antennes.
Die regio dus weinig intersite-ca want eigen mast heeft N78.

Ten noorden van Station Zaandam, waar dus Massive Mimo N78 panelen hangen, overal intersite-ca verbinding met één sector.

In mijn geval: B3 + N1 + N78 (NR CA, Intersite CA) + B7 + B20 (meestal) of B8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/229Iny1oyczxVMV16b6HJMPoFkc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MkE79T6htiIx7QnYyW5470oG.png?f=fotoalbum_large

Nou ik woon dus bij het station, er zijn hier een 3tal sites 'in de buurt' die 3500 hebben, ik vind het nog al wat als ik bij het station een site van Nieuwkoop denk ik opvang? Of die site bij de N207 maar alsnog vind ik de afstand veel te ver.

Overigens heb ik nog wel plekken waar ik B32 krijg icm 5G maar dat worden steeds minder plekken.
De site bij de haven in Alphen (tv mast) is bijvoorbeeld zo'n voorbeeld, in bereik van die site krijg je gewoon B32 bij 5g in CA.

Rode circels zijn de plekken waar ik sowieso een CA met N78 opvang, nooit als primaire band overigens.

[ Voor 14% gewijzigd door netblade op 26-08-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jant
  • Niet online
Iets noordelijker (aan het doodlopende straatje) van deze verwijderde mast is een tijdelijke mast geplaatst. Wellicht dat het correleert. Grondapparatuur was slecht te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hr21qeLbqEpdxwZweRq78gahsWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SdSUpzurgB3I7Jw1zUfhlYGy.jpg?f=fotoalbum_large

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jant schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:04:
[...]

Iets noordelijker (aan het doodlopende straatje) van deze verwijderde mast is een tijdelijke mast geplaatst. Wellicht dat het correleert. Grondapparatuur was slecht te zien.

[Afbeelding]
Als ik moet gokken, en dat moet, dan denk ik dat die mast Vodafone is.
Sowieso geen KPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Krijg net dit mailtje binnen van KPN:
Jouw Unlimited, nu nóg beter
We zijn blij met je. Daarom verbeteren we per 1 september jouw Unlimited abonnement met nummer 06-XXXXXXXX. Jij krijgt nu nog meer GB's in je dagbundel, data om binnen de EU te roamen en data om te delen. Een kadootje, elke maand weer. Voor Jou. En hier hoef je niets voor te doen.

Dit krijg je straks elke maand
Oude situatie
10 GB in je dagbundel
50 GB binnen de EU
50 GB om te delen

Nieuwe situatie
20 GB in je dagbundel
75 GB binnen de EU
75 GB om te delen

• Roos79
Tdem schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:31:

[...]
Ben benieuwd welke abonnementen dit zijn die deze upgrade krijgen…

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 13:53
Roos79 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:50:
[...]

Ben benieuwd welke abonnementen dit zijn die deze upgrade krijgen…
Dit betreft de oude Unlimited abonnementen waarbij er geen snelheidslimiet is. Die van 25 euro icm 2 jarig contract, 26 met jaarcontract en 27,50 voor de maandelijks opzegbare variant.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

timmie1 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:53:
[...]

Dit betreft de oude Unlimited abonnementen waarbij er geen snelheidslimiet is. Die van 25 euro icm 2 jarig contract, 26 met jaarcontract en 27,50 voor de maandelijks opzegbare variant.
Hoe oud zijn dan die abbo's? 2 jaar terug was het al 32,50 voor onbeperkt (die met beperkte snelheid is pas vorig jaar dit jaar gekomen). Of noem je de prijzen nu met korting samen met KPN internet (denk het)?

[ Voor 24% gewijzigd door RobbyTown op 29-08-2024 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
RobbyTown schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:00:
[...]

Hoe oud zijn dan die abbo's? 2 jaar terug was het al 32,50 voor onbeperkt (die met beperkte snelheid is pas vorig jaar dit jaar gekomen). Of noem je de prijzen nu met korting samen met KPN internet (denk het)?
Dit gaat over het onbeperkte abonnement voor een jaar. Afgesloten in november 2023. Kost dankzij combivoordeel 26 euro per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Tdem schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:31:

[...]
Zelfde mail gehad, betreft een Unlimited abo welke in mei nog verlengd is. €26 p/m met combi voordeel.

[ Voor 5% gewijzigd door Dj-sannieboy op 29-08-2024 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
timmie1 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:53:
[...]

Ook ik heb mail dus ik vermoed dat ze alle Unlimited gelijk trekken

• tv94
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12:18
Ook de mail gehad is het oude unlimited inderdaad zonder cap ?
Heb het idee dat op 500 Mbit/s toch een cap zit.

• Tdem
  • Niet online
tv94 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:58:
Ook de mail gehad is het oude unlimited inderdaad zonder cap ?
Heb het idee dat op 500 Mbit/s toch een cap zit.
Inderdaad! Misschien wordt in de mail daarom bewust niet over snelheden gesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Tdem schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:01:
[...]

Inderdaad! Misschien wordt in de mail daarom bewust niet over snelheden gesproken?
De oude abonnementen hebben nooit een cap gehad, die gingen -daar waar het mogelijk was- al tot 600mbit down. Maar meestal trok ik er ook niet meer dan 500 uit, meer was op dat moment gewoon niet te leveren vanuit het netwerk.

Nu 3500Mhz actief is tik ik de 600 wel aan. Bij het starten van de speedtest is schiet 'ie ver voorbij de 600, om vervolgens net onder de 600 te zakken. Netwerk wil en kan wel harder, maar hier merk je de 600Mb limiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrhp
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-10 21:40
krakendmodem schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:35:
[...]

De oude abonnementen hebben nooit een cap gehad, die gingen -daar waar het mogelijk was- al tot 600mbit down. Maar meestal trok ik er ook niet meer dan 500 uit, meer was op dat moment gewoon niet te leveren vanuit het netwerk.

Nu 3500Mhz actief is tik ik de 600 wel aan. Bij het starten van de speedtest is schiet 'ie ver voorbij de 600, om vervolgens net onder de 600 te zakken. Netwerk wil en kan wel harder, maar hier merk je de 600Mb limiet.
Vrij opmerkelijk dat KPN nog geen abonnement beschikbaar heeft met 1000/1200mbit snelheid en de snelste 600mbit is. Zeker nu deze snelheden in de praktijk mogelijk zijn en niet meer theoretische snelheden zijn.

Je zou zeggen dat hier een mooie marketingkans ligt: snelste netwerk, meer is beter -> net als op een specsheet. Het toevoegen van een unlimited abonnement aan de bovenkant van je lineup zal er vast ook voor zorgen dat men sneller neigt naar het kiezen voor een sneller abonnement. Waar wachten ze op? Op een landelijke(re) dekking van de 3500MHz?

Een tegenpool is Vodafone: sinds ze 5G hebben adverteren ze al met 1000mbit snelheid, een theoretische claim waar ze in de praktijk met hun 700MHz met DSS bij lange na niet in de buurt komen/kwamen (en lachwekkend als je naar gehaalde snelheden kijkt in de laatste Umlaut)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mrhp wat een gedoe hierover.

Vodafone heeft in die Umlaut-test een betere score dan Odido bij "90% faster than" bij downloads in alle walk, drive en railway tests. Uploads wel duidelijk langzamer. De vraag is hoeveel consumenten het boeit.

Als je professioneel fotograaf bent en je moet hi-res afbeeldingen snel bij een redactie hebben, dan begint het wel veel uit te maken. Of als je data-heavy werk doet op afstand en op locatie, in die gevallen is Vodafone misschien niet de beste keuze.

KPN wil wellicht dit nog niet aanbieden omdat het 3.5 GHz-netwerk nog niet breed genoeg uitgerold is. Ik zag gisteren wel toevallig dat ze aan de slag waren op de Kardinaal de Jongweg in Utrecht dus er wordt nog hard aan de weg getimmerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrhp
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-10 21:40
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:53:
@mrhp wat een gedoe hierover.

Vodafone heeft in die Umlaut-test een betere score dan Odido bij "90% faster than" bij downloads in alle walk, drive en railway tests. Uploads wel duidelijk langzamer. De vraag is hoeveel consumenten het boeit.

Als je professioneel fotograaf bent en je moet hi-res afbeeldingen snel bij een redactie hebben, dan begint het wel veel uit te maken. Of als je data-heavy werk doet op afstand en op locatie, in die gevallen is Vodafone misschien niet de beste keuze.

KPN wil wellicht dit nog niet aanbieden omdat het 3.5 GHz-netwerk nog niet breed genoeg uitgerold is. Ik zag gisteren wel toevallig dat ze aan de slag waren op de Kardinaal de Jongweg in Utrecht dus er wordt nog hard aan de weg getimmerd :)
Hoezo gedoe? Ik maak enkel de observatie dat KPN en Vodafone momenteel tegenovergestelde strategieën voeren wat betreft de (theoretische max) snelheid die ze communiceren & wat het netwerk daadwerkelijk aankan.

Meer providers hebben er een handje van (gehad), maar geruime tijd met 1000mbit adverteren en vervolgens in de cities walktest in slechts 10% van de metingen hoger uitkomen dan slechts 132,6 mbit down... je zou het misleiding kunnen noemen. Pas als 3500MHz breed wordt uitgerold (waar VF inmiddels mee is begonnen volgens de antennekaart) zullen ze in de buurt kunnen komen.

Dit betekent niet dat een netwerk slecht is, de gemiddelde consument zou prima tevreden zijn met elk van de drie netwerken, met of zonder 3500MHz. Hoeveel snelheid je overhoudt in de 10% langzaamste gevallen (achterin de Bijenkorf, rijdend door de Veluwse bossen) is misschien bepalender voor de ervaring en tevens een andere discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Laatst online: 10-10 11:16
Inmiddels is mijn dagbundel nu 20GB geworden, komend van 10GB. Roaming en te delen MB's is nog 50GB, maar dat zal bij de nieuwe bundelmaand dan 75GB gaan worden.

Heel erg fijn zo. Er is voor mij zo geen reden meer om te verlengen naar Superunlimited.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Ok de kids Sim bundel is omhoog gegaan zag ik bij mijn oudste zoontje :) 2GB per maand ipv 1GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteHwk
Worden nu alle KPN abonnementen data bundels verhoogd of?

Bij mij is de 12 GB sim only nog het zelfde gebleven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glassertje
WhiteHwk schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:22:
Worden nu alle KPN abonnementen data bundels verhoogd of?

Bij mij is de 12 GB sim only nog het zelfde gebleven
Alleen de KPN dagbundels van unlimited abonnement verhoogd van 10GB naar 20GB en binnen de EU zijn de bundels verhoogd. Unlimited50-abonnement mogen 40GB gebruiken, Unlimited300 gaat dat naar 50GB. Klanten met SuperUnlimited mogen 75GB gebruiken

Er wordt nergens vermeld dat jouw abonnement verhoogd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteHwk
Glassertje schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:04:
[...]

Alleen de KPN dagbundels van unlimited abonnement verhoogd van 10GB naar 20GB en binnen de EU zijn de bundels verhoogd. Unlimited50-abonnement mogen 40GB gebruiken, Unlimited300 gaat dat naar 50GB. Klanten met SuperUnlimited mogen 75GB gebruiken

Er wordt nergens vermeld dat jouw abonnement verhoogd wordt.
Jammer :)
Pagina: 1 ... 44 ... 51 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Mobiel, andere onderwerpen horen in:
- KPN Glasvezel: ~[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie