jk-5 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:38:
[...]
De site is een beetje traag omdat de site sinds een paar dagen in allerlei wappiegroepen op Facebook wordt gedeeld met de meest rare kreten rond de uitrol van 5G. Dus wees een beetje lief voor de site. Er staat al wat extra capaciteit naast waardoor het nu wel redelijk draait. Erg tof dat we nu KPN 3500MHz inzichtelijk hebben!
KPN is bezig met het uitrollen van een nieuw type antenne, met 64x64 3500MHz ingebouwd, vergelijkbaar met de Odido AIR6418, maar dan een Huawei versie. Binnenkort op de site meer informatie daarover
Typisch dat dit nu weer opspeelt, natuurlijk vanwege de uitrol van 3500MHz, daar zien genoeg wappies blijkbaar reden in dat we deze keer nu écht allemaal er aan gaan.
Voor jou @
jk-5 is dit vooral vervelend aangezien dit jou extra capaciteit (en waarschijnlijk geld) kost, om te zorgen dat de enthousiastelingen zoals wij hier alsnog mooi inzicht hebben in de uitrol van n78, waarvoor dank! Als we iets kunnen doen, financieel of dat we bijvoorbeeld met een flink aantal hier deze FB groepen rapporteren, laat het ons weten!
Wellicht kunnen we FB zover krijgen de links naar jouw site uit de FB posts te halen? Of zal dit een druppel op een gloeiende plaat zijn? Je zult vast natuurlijk al genoeg geprobeerd hebben natuurlijk, en ik weet niet of redirects vanuit FB naar je site volledig te blokkeren zijn?
On topic:
Bij het zoeken naar N78 locaties viel het mij ook ineens op dat KPN nu 10MHz lijkt te gebruiken voor B8 (900MHz). Ik weet niet of dit iets recents is, en of dit hier ook al eens ter sprake is gekomen, maar het is mij in ieder geval pas nu opgevallen!
KPN heeft dan neem ik aan gemerkt dat het gebruik op GSM zodanig is afgenomen, dat ze 2G gewoonweg enkel via de guardband van hun 10MHz bok kunnen zenden, zonder capaciteitsproblemen.
Er zullen neem ik aan dan ook wel wat subcarriers in deze 10MHz brede LTE900 band uitgeschakeld zijn?
Dit zal toch niet ook hebben kunnen bijdragen aan de recente problemen met KPN en iPhone 11 en 12 series, waarbij de telefoon regelmatig terugvalt naar 2G (edge) en daarop blijft hangen?
Het blijf me ook verbazen dat KPN het óf niet lijkt te weten wat het probleem is, óf dat ze het wél weten, maar dat ze deze unieke settings die ze gebruiken (en VF & Odido niet) dus niet uit kunnen of willen schakelen, zodat deze flink grote groep telefoons geen problemen meer zullen ondervinden.
Lijkt me dat er meer dan genoeg klanten zijn met deze iPhones om zoiets te verantwoorden.