• jk-5
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 12:17
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:25:
[...]

Nee, VoLTE kan gewoon, maar als je 112 belt dan wil(de?) KPN per se via 2G of 3G bellen (ivm meesturen locatie naar alarmcentrale wat niet kan/kon op 4G). Zijn 2G en 3G niet beschikbaar, dan krijg je gewoon direct een foutmelding bij het uitbellen.
Plaatsbepaling is trouwens maar deel van het probleem. De reden dat bellen naar een noodnummer anders werkt heeft te maken met de priorisering. Bij 2G/3G was al gewaarborgd dat je de hoogste prioriteit op het netwerk krijgt, zelfs in overbelaste cellen. Met VoLTE werkt dat niet automatisch omdat het gewoon dataverkeer is. Met VoLTE emergency calling wordt een losse data bearer opgezet als je een noodnummer belt, waarover een hele losse SIP registratie wordt gedaan, waarover je belt. Door deze losstaande sessie wordt de prioriteit gewaarborgd, maar dit is iets wat providers los moeten implementeren.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

• SafariFlow
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 20:11
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:25:
[...]

Nee, VoLTE kan gewoon, maar als je 112 belt dan wil(de?) KPN per se via 2G of 3G bellen (ivm meesturen locatie naar alarmcentrale wat niet kan/kon op 4G). Zijn 2G en 3G niet beschikbaar, dan krijg je gewoon direct een foutmelding bij het uitbellen.
Komt er héél snel aan. Let wel dat dit een provider per provider proces is... ;)

• SafariFlow
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 20:11
jk-5 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:36:
[...]

Plaatsbepaling is trouwens maar deel van het probleem. De reden dat bellen naar een noodnummer anders werkt heeft te maken met de priorisering. Bij 2G/3G was al gewaarborgd dat je de hoogste prioriteit op het netwerk krijgt, zelfs in overbelaste cellen. Met VoLTE werkt dat niet automatisch omdat het gewoon dataverkeer is. Met VoLTE emergency calling wordt een losse data bearer opgezet als je een noodnummer belt, waarover een hele losse SIP registratie wordt gedaan, waarover je belt. Door deze losstaande sessie wordt de prioriteit gewaarborgd, maar dit is iets wat providers los moeten implementeren.
VoLTE is niet gewoon dataverkeer... Plat gezegd wel, maar qua prio niet. VoLTE EC heeft daar ook weer de hoogste prioriteit.

• Sorcerer8472
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19:51
SafariFlow schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:54:
[...]

Komt er héél snel aan. Let wel dat dit een provider per provider proces is... ;)
Dus echt afspraken maken per provider? Is dat dan vooral een probleem voor outbound of voor inbound roaming? Is het makkelijker voor bijv. Vodafone NL om inbound roaming calls op 4G te ondersteunen door Vodafone UK users, of vice versa?

Ik ben ook wel benieuwd hoe fallback dan gaat van 4G naar 2G/3G bij calls bij slecht netwerk. Moet de lokale provider daar dan weer een apart systeem voor hebben aangezien de call een andere route gaat dan normaal bij roaming?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• juliank
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 18:43
Ik zit dus sinds vandaag op KPN mobiel vanaf tm mobiek , wat me gelijk opvalt is dat het in regio randstad vooral snel is, en op thuis locatie zit de latency op 11ms

• pilskes
  • Registratie: april 2009
  • Niet online
Vandaag even gechat met KPN imdat ik over zou willen stappen. Ik zou wel de €25 aansluitkosten in mindering gebracht krijgen omdat we al internet en tv van KPN hebben, helaas kon er geen korting gegeven worden op een abonnement.

Iemand die dit wel ooit heeft gekregen?

Het unlimited abonnement zou denk ik de beste optie zijn aangezien ik zo ook mijn vrouw en dochter kan voorzien van mb's.
Wel jammer dat ik mijn Vodafone abonnement van 15 jaar oud dan moet opzeggen, overzetten naar ander nummer gaat helaas niet anders had mijn vrouw deze gekregen.

• Roos79
  • Registratie: november 2011
  • Nu online
@pilskes Je bent mobiel dus nieuwe klant?
Pas bij verlengen kan je vaak wel een leuk aanbod krijgen

• Napsju
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online
@pilskes Black Friday komt er al weer aan. Idee om dat even af te wachten? Vaak is er dan meer mogelijk bij KPN.

Lekker!

• pilskes
  • Niet online
Roos79 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:22:
@pilskes Je bent mobiel dus nieuwe klant?
Pas bij verlengen kan je vaak wel een leuk aanbod krijgen
Best vreemd toch? Nieuwe klanten krijgen geen leuk aanbod, hoe komen ze dan aan nieuwe klanten? Zou juist zeggen dat je nieuwe klanten moet lokken met leuke aanbiedingen, meestal blijven ze dan wel hangen.
Napsju schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:28:
@pilskes Black Friday komt er al weer aan. Idee om dat even af te wachten? Vaak is er dan meer mogelijk bij KPN.
Wanneer is het Black Friday dit jaar??

• juliank
Waarom perse al die aanbiedingen en hebbe dingetjes? Of korting.. ik ben al blij als het internet jaren probleemloos werkt zonder storing dat is voormij de korting en geen gezeik dat er allemaal weer storing is of iets dergelijks

• WishmasterNL
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19:55

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

pilskes schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:09:
[...]

[...]

Wanneer is het Black Friday dit jaar??
Vrijdag 26 november

BTO 17CL47 | i7-3610qm | Nvidia GTX680m 4GB gddr5 | 256GB Samsung 830serie SSD | 1080P scherm | 8GB 1600mhz ddr3 | win 10 Pro 64bit

• pilskes
  • Niet online
Dat moet wel een enorm goede aanbieding worden.... Dat is namelijk mijn verjaardag!

• juliank
Eindelijk: Apple Watch 4G komt naar Nederland en deze provider doet mee

https://www.iculture.nl/n...tch-4g-nederland-release/

• fl2001
  • Registratie: april 2017
  • Nu online
Maar is 5 a 10 euro extra per maand voor zo iets niet veel?

• babybox
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21-10 18:18
Heeft KPN exclusiviteitsrecht is de vraag zoja dan zullen ze natuurlijk niet nalaten om dat optimaal uit te knijpen. Als vodafone/t-mobile niet mee doen, dan komt het anders te liggen. Vodafone en T-mobile hebben vandaag al aangegeven in het begin niet te starten met Apple Watch cellular.

Firefox - Iphone

• posttoast
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 13:44
RnB schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 21:25:
Vandaag mijn esim geactiveerd op mijn nieuwe iPhone, na deze succesvol op mijn oude iPhone geactiveerd te hebben.

Maar waar ik de eerste keer niet per sms hoefde te authenticeren, moest dat nu wel. Blij dat ik mijn oude telefoon nog niet had gewiped.

Erg onhandig voor wanneer je een defecte telefoon hebt en je esim op een andere telefoon moet activeren.
Hier ben ik wel benieuwd naar. Hoe werkt dat als je inderdaad bijvoorbeeld met een stoomwals over je iPhone rijdt en een nieuwe haalt? Hoe activeer je dan de eSim?

omniscale.nl

• St00mwals
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19:06
posttoast schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:29:
[...]

Hier ben ik wel benieuwd naar. Hoe werkt dat als je inderdaad bijvoorbeeld met een stoomwals over je iPhone rijdt en een nieuwe haalt? Hoe activeer je dan de eSim?
En dan heb ik het ineens weer gedaan.... :+

Maar wel een interessante vraag inderdaad.
Misschien legitimeren in de KPN-winkel?
Of eerst een echte sim opgestuurd krijgen en deze vervolgens weer om laten zetten naar e-sim??

• AMD and INTEL
  • Registratie: april 2016
fl2001 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:50:
Maar is 5 a 10 euro extra per maand voor zo iets niet veel?
Misschien bij unlimited in het pakket erbij?

Extra zetje in de rug om dan toch unlimited te nemen :)

• Jassy
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online
Ik zit sinds twee weken weer op het KPN netwerk, nadat ik ruim 5 jaar bij T-Mobile heb gezeten. Toen ik van KPN naar T-Mobile ging in die tijd was ik onder de indruk van de snelheid van het netwerk van T-Mobile en voelde KPN vooral heel traag aan.

In die 5 jaar is er veel veranderd, en ik heb niet het gevoel dat ik bij KPN vaak op 2 carriers 4G zit (ik zit voornamelijk nog in Ericsson gebied) in plaats van 5 bij T-Mobile, als het gaat om dagelijks gebruik. Daar waar ik wel op Huawei sites zit is de snelheid uitstekend en hoger dan T-Mobile, en de latency is stukken beter omdat gevoelsmatig alles op glasvezel hangt. 15ms is niet heel bijzonder bij KPN, maar bij T-Mobile heb ik dit nooit gezien.

Het bereik is ook stukken beter buiten de steden, en ook bij heel zwak signaal gaat er nog data heen en weer. Dat laatste is bij T-Mobile minder vaak mogelijk, gevoelsmatig staan de sites van hun met veel vermogen te toeteren en kan de telefoon geen bruikbaar signaal meer terugzenden en komt er dus geen data door.

Wel word ik af en toe naar 3G gegooid, vooral in de auto tijdens het streamen, maar ik vind het niet erg hinderlijk omdat radio streams onderbrekingsvrij door blijven lopen. Over een paar maanden, als 3G uit gaat, is dit probleem sowieso passé. Ik ben benieuwd wat KPN met de gewonnen ruimte gaat doen, vooral op de 900MHz band.

Het blijft altijd een persoonlijke ervaring, maar ik ben tevreden met mijn overstap terug naar KPN.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• juliank
Jassy schreef op donderdag 16 september 2021 @ 21:00:
Ik zit sinds twee weken weer op het KPN netwerk, nadat ik ruim 5 jaar bij T-Mobile heb gezeten. Toen ik van KPN naar T-Mobile ging in die tijd was ik onder de indruk van de snelheid van het netwerk van T-Mobile en voelde KPN vooral heel traag aan.

In die 5 jaar is er veel veranderd, en ik heb niet het gevoel dat ik bij KPN vaak op 2 carriers 4G zit (ik zit voornamelijk nog in Ericsson gebied) in plaats van 5 bij T-Mobile, als het gaat om dagelijks gebruik. Daar waar ik wel op Huawei sites zit is de snelheid uitstekend en hoger dan T-Mobile, en de latency is stukken beter omdat gevoelsmatig alles op glasvezel hangt. 15ms is niet heel bijzonder bij KPN, maar bij T-Mobile heb ik dit nooit gezien.

Het bereik is ook stukken beter buiten de steden, en ook bij heel zwak signaal gaat er nog data heen en weer. Dat laatste is bij T-Mobile minder vaak mogelijk, gevoelsmatig staan de sites van hun met veel vermogen te toeteren en kan de telefoon geen bruikbaar signaal meer terugzenden en komt er dus geen data door.

Wel word ik af en toe naar 3G gegooid, vooral in de auto tijdens het streamen, maar ik vind het niet erg hinderlijk omdat radio streams onderbrekingsvrij door blijven lopen. Over een paar maanden, als 3G uit gaat, is dit probleem sowieso passé. Ik ben benieuwd wat KPN met de gewonnen ruimte gaat doen, vooral op de 900MHz band.

Het blijft altijd een persoonlijke ervaring, maar ik ben tevreden met mijn overstap terug naar KPN.
Ik heb het zelfde als jij, ben het er ook mee eens. Na jaren klant geweest bij tm toch naar de concurrentie gegaan

• jk-5
De laatste 2 maanden lijkt de Huawei ombouw zich voornamelijk af te spelen in Enschede, Groningen en Zwolle. De P3/Umlaut tests komen er weer aan. Buiten het Huawei gebied lijkt KPN hier en daar nu strategisch om te bouwen rond hoofdwegen om nog wat meer capaciteit vrij te maken. Ze lijken de ambitie om het netwerk binnen 2 jaar om te bouwen al lang achter zich te hebben gelaten, want op het huidige tempo van tussen de 15 en 20 sites per week zijn ze nog zeker anderhalf tot twee jaar bezig.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

• Jassy
  • Nu online
jk-5 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 21:42:
De laatste 2 maanden lijkt de Huawei ombouw zich voornamelijk af te spelen in Enschede, Groningen en Zwolle. De P3/Umlaut tests komen er weer aan. Buiten het Huawei gebied lijkt KPN hier en daar nu strategisch om te bouwen rond hoofdwegen om nog wat meer capaciteit vrij te maken. Ze lijken de ambitie om het netwerk binnen 2 jaar om te bouwen al lang achter zich te hebben gelaten, want op het huidige tempo van tussen de 15 en 20 sites per week zijn ze nog zeker anderhalf tot twee jaar bezig.

[Afbeelding]
Er staan 3G only sites op jou kaart die zijn omgebouwd maar nog niet in het AR zijn verwerkt. Is dit jou eigen waarneming geweest of heeft KPN een update naar AR gepushed?

• jk-5
Jassy schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:01:
[...]

Er staan 3G only sites op jou kaart die zijn omgebouwd maar nog niet in het AR zijn verwerkt. Is dit jou eigen waarneming geweest of heeft KPN een update naar AR gepushed?
Dit kaartje is gebaseerd op een officieel wekelijks lijstje van KPN met om te bouwen sites. Maar die data is helaas niet betrouwbaar genoeg om de kaart direct op aan te passen. Ik ben alleen wel bezig om gepland onderhoud te tonen op de kaart, dan kun je ze zien aankomen

• jk-5
Er is vannacht een zendmast afgebrand bij ons in Emmen. Het is nog niet officieel bevestigd dat het om brandstichting gaat. Net even wezen kijken en de politie en recherche staan te wachten op iemand met een sleutel van het hek. Voor Vodafone was dit ook een straalverbinding hub voor de omgeving, dus voor Vodafone zijn zeker 5 sites offline, bij KPN maar 1.

https://antennekaart.nl/k...82&lng=6.88478529&zoom=19

https://www.rtvdrenthe.nl...f-naast-Emmer-voetbalclub

• Victor Belli
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 19:18
jk-5 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 21:42:

[Afbeelding]
Eigenlijk zie je dat sinds het live gaan van het 5G netwerk bij de providers, KPN en T-Mobile een tandje teruggeschroefd hebben. T-Mobile was natuurlijk ook in afwachting tot het verkocht werd.

Naar mijn idee kun je daaraan zien dat er met 3 providers er echt weinig onderlinge concurrentie is.

https://www.youtube.com/c/TheCryptoBubble

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22-10 10:09

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Victor Belli schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 17:57:
[...]

Eigenlijk zie je dat sinds het live gaan van het 5G netwerk bij de providers, KPN en T-Mobile een tandje teruggeschroefd hebben. T-Mobile was natuurlijk ook in afwachting tot het verkocht werd.

Naar mijn idee kun je daaraan zien dat er met 3 providers er echt weinig onderlinge concurrentie is.
Je doet hier een aanname die mijn inziens gebaseerd is op gevoel. Alle operators zijn druk aan het investeren, al dan niet zichtbaar.

KPN is druk bezig zijn hele radio netwerk om te bouwen van Ericsson naar Huawei. T-Mobile is druk bezig met het integreren van het vaste netwerk van Tele2 en daarnaast ook 5G toevoegen aan het bestaande Huawei netwerk. En Vodafone is sinds het samengaan met Ziggo ook bezig met in elkaar schuiven van de 2 netwerken. Niet alles is zichtbaar voor de buitenwereld,

Bij de ombouw van KPN is eerst het laaghangend fruit aangepakt. Dus alle sites die eenvoudig zijn om te bouwen als eerste. Naarmate dat vordert gaat het proces vanzelf langzamer. Dat zelfde was 5 à 6 jaar geleden ook te zien bij T-Mobile. Daar zijn nu nog steeds sites die nog niet volledig zijn omgebouwd en nu pas worden meegenomen in de 5G ombouw.

Bij T-Mobile kan een Euro maar 1 maal uitgegeven worden of aan mobiel of aan vast. En bij Vodafone is dat niet anders.

Als je een oordeel wil vellen over investeringen dan zal je de jaarcijfers van meerder jaren achtereen moeten gaan uitpluizen.

Redacteur 4Gmasten.nl

• Raider095
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 19:38
The_Wireless_Guy schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 23:00:
Bij de ombouw van KPN is eerst het laaghangend fruit aangepakt. Dus alle sites die eenvoudig zijn om te bouwen als eerste. Naarmate dat vordert gaat het proces vanzelf langzamer. Dat zelfde was 5 à 6 jaar geleden ook te zien bij T-Mobile. Daar zijn nu nog steeds sites die nog niet volledig zijn omgebouwd en nu pas worden meegenomen in de 5G ombouw.
De kans is ook heel groot dat sites die niet zijn omgebouwd in een gebied waar de rest wel is omgebouwd, op termijn weg zullen gaan. Denk bijvoorbeeld aan hoogspanningsmasten. Zelf heb ik volgens mij (maar kan me vergissen) nog geen KPN Huawei gezien bij hoogspanningsmasten.

• krakendmodem
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 17:12
Raider095 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 09:29:
[...]

De kans is ook heel groot dat sites die niet zijn omgebouwd in een gebied waar de rest wel is omgebouwd, op termijn weg zullen gaan. Denk bijvoorbeeld aan hoogspanningsmasten. Zelf heb ik volgens mij (maar kan me vergissen) nog geen KPN Huawei gezien bij hoogspanningsmasten.
Ik wel :+

In Haren (GR) is er eentje die nu een paar maanden terug is ongebouwd. (Borgsingel) (9753CE)

En in meppel twee naast de A32 (thv Mcdonalds)
Is wel goed te zien als je kijkt op antennekaart, zijn de enige twee Huawei’s.

Zal ze eens opzoeken op de pc. Wat lastig met de telefoon

Nu is er in het Noorden ook nog maar weinig omgebouwd door KPN dus valt het wat sneller op zeg maar :+

[Voor 6% gewijzigd door krakendmodem op 18-09-2021 10:03]

• Dj-sannieboy
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
[...]

Tussen Lelystad en Diemen zijn ze bezig met de hoogspanningsmasten, lijkt mij de uitgelezen kans om gelijk de masten te vervangen.

• RSB
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 16:15

Vind jij ze qua audio (bij bellen) ook beter?
En is het bereik gelijk aan T-Mobile?

-RSB, Vergeet je me niet te quote'n als je een reactie op mijn bericht heb? ;-)

• juliank
RSB schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 14:33:
[...]

Ik vind van wel tegenwoordig zijn ze hard bezig, verbetering zit er zeker in Whatsapp bellen gaat ook erg vlot en geen gehaper. En ookal heb je vaak 1/2streep 4/5g ligt de snelheid vaak nog steeds best hoog

• RSB
juliank schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 14:56:
[...]

Ik vind van wel tegenwoordig zijn ze hard bezig, verbetering zit er zeker in Whatsapp bellen gaat ook erg vlot en geen gehaper. En ookal heb je vaak 1/2streep 4/5g ligt de snelheid vaak nog steeds best hoog
Dus jou ervaring bij KPN is beter dan bij T-Mobile?

• juliank
RSB schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 15:01:
[...]

Dus jou ervaring bij KPN is beter dan bij T-Mobile?
Klopt, er is echt vooruitgang bij kpn, ben zelf jaren klant geweest bij Tm

• AMD and INTEL
  • Registratie: april 2016

Zelfde hier, nu sinds een maand bij KPN na 4 jaar bij T-Mobile en alhoewel ik in het begin super tevreden was bij T-Mobile voelt het nu alsof ze het voor de verkoop een beetje hadden verwaarloosd.

Ik ben iniedergeval ook tevreden met mijn overstap en vindt het unlimited systeem bij KPN ook beter. ( bij tmobile moet je wachten om aan te vullen )

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22-10 10:09

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

[...]

Die zijn er zeker wel, op dit overzicht op antennekaart al 69 en worden er gereld omgebouwd: https://antennekaart.nl/k...n-huawei&power-pylon=true

Hoogspanningsmasten worden door alle operators verlaten als er een alternatief voorhanden is. Is die er niet dan worden ze gewoon omgebouwd.

Redacteur 4Gmasten.nl

Zijn er mensen met een ( Samsung S7 of nieuwer ) telefoon die kunnen testen met Band selection of je nog CA combo's kunt doen met B38 bij KPN? Update: Op Huawei sites.

Meestal werkt:
B3+B1+B38
B20+B38

Hier echter kan ik alleen nog B38-only doen, niet meer met andere banden samen.

[Voor 4% gewijzigd door neeecht op 18-09-2021 17:46]

• Jassy
  • Nu online
B20 + B38 ben ik afgelopen week veel tegen gekomen in de Kop van Overijssel op oude Ericsson sites, zonder Band Selection. Op een Huawei site heb ik nog nooit B38 gezien onder Band Selection.

[Voor 6% gewijzigd door Jassy op 18-09-2021 17:44]

@Jassy klopt.
De vraag is nu: Kun je B38 op Huawei sites (vergeten erbij te vragen)

B38 + andere banden dus.
Nu lukt alleen nog B38-only bij mij. Met S21.

• TomSt
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 20:30
neeecht schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 17:46:
@Jassy klopt.
De vraag is nu: Kun je B38 op Huawei sites (vergeten erbij te vragen)

B38 + andere banden dus.
Nu lukt alleen nog B38-only bij mij. Met S21.
Gisteren kwam ik nog B20+B38 ,op een recent omgebouwde mast. Zuidwolde, Groningen (Note 10+)

https://ibb.co/PGqHq9T
@TomSt cool dan is het een lokaal dingetje of hopelijk iets gaande met 5G telefoons. :p

• Raider095
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 19:38
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 10:03:
Tussen Lelystad en Diemen zijn ze bezig met de hoogspanningsmasten, lijkt mij de uitgelezen kans om gelijk de masten te vervangen.
Alle operators hebben het beleid om de hoogspanningsmasten op termijn te verlaten. De ene sneller dan de ander (de ene mast, sneller dan de ander). Dit heeft diverse redenen. Het wel vervangen van een opstelpunt kan ook weer verschillende redenen hebben, maar in de praktijk zul je merken dat er meer opstelpunten uit hoogspanningsmasten verdwijnen dan er omgebouwd zullen worden. Als er al omgebouwd of uitgebreid wordt, dan zijn dit meestal quick-wins waarbij alleen grondwerk wordt uitgevoerd.

• Jassy
  • Nu online
RSB schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 14:33:
[...]

Qua audio vind ik beide wel goed, maar het is fijn dat KPN HD-voice ook met Vodafone heeft, daar waar T-Mobile dit alleen maar over 3G heeft en bijna niemand meer gebruikt.

Het bereik is in mijn geval stukken beter bij KPN dan T-Mobile. KPN heeft de laatste jaren in deze regio 6 masten gebouwd en dat merk je aanzienlijk. Het zal per regio verschillen maar KPN heeft hier duidelijk de leiding genomen.

• krakendmodem
Jassy schreef op zondag 19 september 2021 @ 22:11:
[...]

Qua audio vind ik beide wel goed, maar het is fijn dat KPN HD-voice ook met Vodafone heeft, daar waar T-Mobile dit alleen maar over 3G heeft en bijna niemand meer gebruikt.

Het bereik is in mijn geval stukken beter bij KPN dan T-Mobile. KPN heeft de laatste jaren in deze regio 6 masten gebouwd en dat merk je aanzienlijk. Het zal per regio verschillen maar KPN heeft hier duidelijk de leiding genomen.
Zelfs als je vanaf KPN belt naar een T-Mobile 3G (of Ben,simpel) aansluiting krijg je niet altijd HD-voice. Uitgeprobeerd met twee Ben abonnementen en bellen alleen over 3G te doen, maar ik krijg er soms HD voor terug, soms niet.

Nu heeft Ben ook WIFI bellen ingeschakeld (niet nodig, maar ok) en bellen over 4G, maar de geluidskwaliteit blijft meh.

Ik had een goedkoop sim-only genomen bij Ben voor mijn moeder. Ze is geen poweruser, dus qua dataverbruik is het allemaal wel prima, maar ze belt af en toe wel eens en dan hoor je dat direct. Ze stoort zich er niet zo aan, maar voor hetzelfde geld had ik bij hollandsnieuwe een kraakheldere verbinding via VF. Ik ga dus ook zeker weer terug naar VF of KPN
tag: @Jassy @jk-5
Hmm B38 doet het weer bij KPN in CA.

B3+B1+B20+B38 werkt nu zelfs, was dat altijd al zo?
De dagen ervoor kon niets B38+een andere band.

• jk-5
neeecht schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:05:

Die heb ik nog nooit gezien bij KPN. Op de S9 was zelfs 3+38 en 20+38 het enige wat in de carrier policy zat. Ze zijn dus wel iets aan het aanpassen.

KPN B3+B38+B1+B20 doet het goed! Met upload lijkt B38 compleet niet gebruikt te worden. Alleen B3 dan.
In CA wordt B38 dan alleen als downlink gebruikt, TM:3.

Download idle:

Download speedtest:

Zie 2605 MHz.

Een test eerder:

Hier B38 only, download en upload, screenshot is download. Toen 20mbit down, 3mbit up.

Het leuke is te zien het verschil in piek op het spectrum. Mijn vermoeden is dat de beamforming is.

• jk-5
neeecht schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:35:
KPN B3+B38+B1+B20 doet het goed! Met upload lijkt B38 compleet niet gebruikt te worden. Alleen B3 dan.
In CA wordt B38 dan alleen als downlink gebruikt, TM:3.

Download idle:
[Afbeelding]

Download speedtest:
[Afbeelding]

Zie 2605 MHz.

Een test eerder:
[Afbeelding]
Hier B38 only, download en upload, screenshot is download. Toen 20mbit down, 3mbit up.

Het leuke is te zien het verschil in piek op het spectrum. Mijn vermoeden is dat de beamforming is.
Als de cell niet erg belast is doen ze gewoon TM3. Omdat het TDD is kunnen ze wel wat sturen met het vermogen, maar geen echte volwaardige beamforming. Als het drukker wordt krijg je TM8 (Dual layer beamforming), als het nog drukker is TM7 (Single layer beamforming)

@jk-5 als ik B38 only kies, krijg ik bijna altijd TM:7 of TM:8.
B38 met de andere banden tot nu toe alleen TM:3. Ik ben al zeker 20x heen en weer gelopen. :P

• Jassy
  • Nu online
Ik zal dit morgen gaan testen, aangezien ik nu niet in de buurt van een Huawei setup ben. Overigens wordt er as we speak nu wel een site omgebouwd naar Huawei bij mij in de buurt, ik ben benieuwd of dit ook een type 2 is of toch een type 1.

@jk-5 Was je al verder met het op de kaart laten zien van het geplande onderhoud bij KPN? Ben daar wel heel nieuwsgierig naar.

• jk-5
Jassy schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:40:
Ik zal dit morgen gaan testen, aangezien ik nu niet in de buurt van een Huawei setup ben. Overigens wordt er as we speak nu wel een site omgebouwd naar Huawei bij mij in de buurt, ik ben benieuwd of dit ook een type 2 is of toch een type 1.

@jk-5 Was je al verder met het op de kaart laten zien van het geplande onderhoud bij KPN? Ben daar wel heel nieuwsgierig naar.
Ik hoop eind deze week, misschien volgende week iets te kunnen laten zien ;)

• Jassy
  • Nu online
neeecht schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:05:

Ik heb nu een aantal Huawei Sites getest en krijg op mijn S10 alleen B7 te zien en niet B38. Ook op verschillende plekken in Nederland getest.

Jassy schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:28:
[...]

Ik heb nu een aantal Huawei Sites getest en krijg op mijn S10 alleen B7 te zien en niet B38. Ook op verschillende plekken in Nederland getest.
Je moet sowieso band selection gebruiken, anders komt B38 niet te voorschijn.
Als ik B1+B3+B7+B20+B38 in band selection kiest, wil de de S21 vaak voor B3+B38+B1+B20 kiezen.
En soms B7 ipv B38.

De S10 doet sowieso maar 3CA met B38.

• TomSt
neeecht schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:18:
[...]

Je moet sowieso band selection gebruiken, anders komt B38 niet te voorschijn.
Als ik B1+B3+B7+B20+B38 in band selection kiest, wil de de S21 vaak voor B3+B38+B1+B20 kiezen.
En soms B7 ipv B38.

De S10 doet sowieso maar 3CA met B38.
Vanmiddag heb ik even wat lopen proberen met band selection op den nieuwe KPN Huawei site, en ik kreeg met een Note 10+ idd max 3CA B3+B38+B1 dus geen B20 erbij, met B7 kan die wel 4CA doen. Best jammer dat KPN die carrier policy niet meer update van oude telefoons. Bij T-Mobile heb ik al heel vaak met een update nieuwe combos er bijgekregen, zo ook B3+3+1+38+8 volle 5CA.

B3+38+1 is wel nieuwe mogelijkheid kon eerst alleen maar B20+38 krijgen.

KPN B38 3CA:
https://ibb.co/tcVW0G2
@TomSt ik denk dat de S10 maar max 3CA kan FDD+TDD LTE hardware matig.
Vraag me niet waarom, maar daar lijkt het op!

Op Ericcson werkte B3+B38+B1 altijd, sinds Huawei niet meer. Ook op de S10 en denk zelfs de S7!
Nu dus weer wel, via band selection. Dat lijkt dit weekend te zijn gebeurt.

Ik kon voor dit weekend enkele dagen niet op B38 komen, in geen enkele combo of alleen B38.

• jk-5

Resultaat van de brand bij de mast in Emmen. De KPN kasten zijn zeker afgeschreven. Vodafone heeft een paar nieuwe tijdelijke kabels getrokken voor de straalverbindingen die hier hangen. Het is een verdeelpunt met glasvezel en de Vodafone kasten zijn amper beschadigd. De sectorantennes in de mast en alle bekabeling moet zeker worden vervangen.

Het hek is zover verbogen dat iemand met mijn postuur er makkelijk doorpast. Of dat een aanwijzing is voor brandstichting weet ik niet, maar de kans lijkt me erg groot.

• TomSt
neeecht schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 18:32:
@TomSt ik denk dat de S10 maar max 3CA kan FDD+TDD LTE hardware matig.
Vraag me niet waarom, maar daar lijkt het op!

Op Ericcson werkte B3+B38+B1 altijd, sinds Huawei niet meer. Ook op de S10 en denk zelfs de S7!
Nu dus weer wel, via band selection. Dat lijkt dit weekend te zijn gebeurt.

Ik kon voor dit weekend enkele dagen niet op B38 komen, in geen enkele combo of alleen B38.
3CA max door hardware limiet kan niet want heb met T-Mobile wel 5CA inclusief B38. Waar B38 wel voor zorgt bij de Note 10+ is dat 4x4 uit gaat, zodra er B38 in de combo zit doet niks meer 4x4 dus dat lijkt wel een limiet van de telefoon. In sommige gevallen is het dan ook zonder B38 sneller omdat hij dan 4x4 kan pakken op B3 bijvoorbeeld.

Dus ben zeer benieuwd wat een eventuele nieuwere telefoons zouden kunnen doen, waar B38 4x4 ook nog eens mogelijk is.
@TomSt ohja, natuurlijk dat was ik vergeten! Ja inderdaad wachten op nieuwere telefoons. Thanks voor de info!

• TomSt
neeecht schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 18:40:
@TomSt ohja, natuurlijk dat was ik vergeten! Ja inderdaad wachten op nieuwere telefoons. Thanks voor de info!
Waar ik zelf wel heel blij mee ben is dat B32 bij T-Mobile wel werkt! B20-3-32, B20-32 en B3-3-32 zijn de combos die ik kan doen, volgensmij is 3CA wel de limiet bij deze telefoon als het gaat om B32. Zelfs de 10mhz wat T-Mobile heeft, geeft al een echte boost! Rond -105 dbm gaf het nogsteeds 80+Mbps.

Erg jammer dat KPN geen nieuwe combos meer toevoegd aan oudere telefoons.

Kan ook niet wachten op de B20-8 combos. Hopelijk komen die ook volgend jaar naar de mainstream phones.
@jk-5 mogelijk aangestoken ivm met '5G'? Ironisch genoeg gaan ze dat nu krijgen van KPN.
Tijd voor wat IP cameratjes. Geen voorstander van, maar je moet wat met dit soort dwazen.

• jk-5
neeecht schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 18:45:
@jk-5 mogelijk aangestoken ivm met '5G'? Ironisch genoeg gaan ze dat nu krijgen van KPN.
Tijd voor wat IP cameratjes. Geen voorstander van, maar je moet wat met dit soort dwazen.
Precies. Vodafone had hier wel 5G, maar KPN niet. Die hangen er nu een dikke Huawei setup in met nog meer banden.

Deze mast staat zo afgelegen achter op een parkeerplaats dat je er eigenlijk al niks te zoeken hebt. Camera's doen ze alleen nog maar bij C2000, maar het zou hier ook zeker geen gek idee zijn.

• Vinnienerd
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
Klopt het dat de korting die je krijgt bij meerdere mobiele aansluitingen op één adres bij nieuwe abbo's of verlengingen niet meer gegeven wordt?

• Hmmbob
  • Laatst online: 19:02
jk-5 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 18:47:
Deze mast staat zo afgelegen achter op een parkeerplaats dat je er eigenlijk al niks te zoeken hebt. Camera's doen ze alleen nog maar bij C2000, maar het zou hier ook zeker geen gek idee zijn.
Mja, een camera doet verder ook niets anders dan dat je het eventueel kan detecteren als er iets aan de hand is (mits er iemand al die beelden uitkijkt) en dan moet je er alsnog iemand naartoe sturen om te reageren. Weet niet of dat in deze situatie veel verschil had gemaakt.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• king006
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 19:13
Vinnienerd schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 19:14:
Klopt het dat de korting die je krijgt bij meerdere mobiele aansluitingen op één adres bij nieuwe abbo's of verlengingen niet meer gegeven wordt?
Je krijg 2,50 euro per abonnement aan korting, de mogelijkheid tot MB’s delen (Hussel) en onderling gratis bellen.

• Hmmbob
En met vast internet op hetzelfde adres zelfs 5 euro korting

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• king006
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 19:13
Hmmbob schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:21:
En met vast internet op hetzelfde adres zelfs 5 euro korting
Dat is alleen met Unlimited ;) Als je dat niet heb, is max 2,50 korting.

• jk-5
KPN heeft weer een update geplaatst. Weinig bijzonders, wel weer veel omgebouwde sites. Voornamelijk rond Groningen, Zwolle en Enschede.

https://antennekaart.nl/k...f6-4aa6-aa96-b3867fc3e5ba

• netblade
  • Laatst online: 13:04

netblade

Sunrise

Na bijna 20 jaar T-Mobile vandaag aangesloten bij KPN, ik had al een data abo daar maar vermoedelijk zit daar een cap op daar ik nooit boven de 300 uitkwam daarmee. Vandaag gewoon in omgebouwd gebied minimaal 300 met uitschieters tegen de 500 aan, dat over 4g of 5g. Data aanvullen is ook geen gedoe meer via sms, al met al de eerste indruk is prima :)

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

@jk-5 @Jassy @TomSt B38 werkt hier weer niet bij KPN in CA.
Weer voor het weekend. Zou het een 'powersave' optie zijn of testen hoe vaak B38 nodig is? :)

B38 only lijkt vooral te connecten met Massive Mimo panelen nu.
De masten in de buurt worden nu overgeslagen en kan ik niet mee connecten.
Dat zie ik ook in het spectrum.

Update:
Niet alleen Massive Mimo antennes. Dat was fout.
Ik connect nu wel met B38 sites die het netwerk lijkt te willen.
Het lijkt erop dat masten direct gericht op mijn telefoon de voorkeur krijgen nu.
TM:8 wordt ook constant gebruikt.

Echt heel gaaf om te zien hoe beamforming in de praktijk werkt. Zeker als je een van de weinige op de antennes bent.
http://x264.nl/dump/kpn-b...-25-signalling_2.5mhz.jpg
http://x264.nl/dump/kpn-b...-25-signalling_5.0mhz.jpg
Upload signalen gaan in 5 of 2.5 MHz blokken nu. Echter daadwerkelijk uploaden met B38-only werkt nu niet. Speedtest app geeft een error.
Klopt ook wel, want ik connect met sites die hier niet in de buurt staan. Waarom, geen idee.

[Voor 55% gewijzigd door neeecht op 25-09-2021 02:12]

• julius007
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 23-10 09:10

Lekker hoor 444 mbit. Hoogste ooit gehaald.

• Jassy
  • Nu online
neeecht schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 00:00:
@jk-5 @Jassy @TomSt B38 werkt hier weer niet bij KPN in CA.
Weer voor het weekend. Zou het een 'powersave' optie zijn of testen hoe vaak B38 nodig is? :)

B38 only lijkt vooral te connecten met Massive Mimo panelen nu.
De masten in de buurt worden nu overgeslagen en kan ik niet mee connecten.
Dat zie ik ook in het spectrum.

Update:
Niet alleen Massive Mimo antennes. Dat was fout.
Ik connect nu wel met B38 sites die het netwerk lijkt te willen.
Het lijkt erop dat masten direct gericht op mijn telefoon de voorkeur krijgen nu.
TM:8 wordt ook constant gebruikt.

Echt heel gaaf om te zien hoe beamforming in de praktijk werkt. Zeker als je een van de weinige op de antennes bent.
http://x264.nl/dump/kpn-b...-25-signalling_2.5mhz.jpg
http://x264.nl/dump/kpn-b...-25-signalling_5.0mhz.jpg
Upload signalen gaan in 5 of 2.5 MHz blokken nu. Echter daadwerkelijk uploaden met B38-only werkt nu niet. Speedtest app geeft een error.
Klopt ook wel, want ik connect met sites die hier niet in de buurt staan. Waarom, geen idee.
Vanmorgen op een Huawei site, zonder Band Selection:

Update: nu doet Band 1 ook mee samen met B38:

Het lijkt er dus op dat met name met B20 er een aantal combinaties met B38 zijn, maar alleen met TM:3. Dit is overigens met een S10.

[Voor 14% gewijzigd door Jassy op 26-09-2021 11:10]

@Jassy dan is het blijkbaar een regio B38 test.
Ik verwacht morgen of na 00:00 weer met B38 te kunnen connecten in CA.
Nu werkt alleen B38 only hier nog steeds. S21.
@jk-5 @Jassy update!
Ik vermoed na 19:00 en B38 connect weer in CA.
B3+B1+B38. Ohja zal B20 ook nog proberen. Ja B20 erbij ook, 4CA.
Ik kan het verschil direct zien in het spectrum. ..... wilde ik typen.

Ineens viel B38 weer uit op het spectrum en nu lukt connecten weer niet.
Misschien mag een Samsung B38 niet 'activeren'!

• Dj-sannieboy
  • Niet online
Dit weekend weer eens mogen ervaren dat het netwerk buiten de grote steden verre van optimaal is.

Lang geleden dat ik binnenshuis geen bereik of 1 streepje 4G had waarmee geen eens een Whatsapp bericht te versturen was.

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 19:43
@Dj-sannieboy Dat hangt heel erg van de locatie en isolatie van de woning af. Is wel erg generaliserend.

• posttoast
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 13:44
posttoast schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:29:
[...]

OK, inmiddels is het me duidelijk: als dit gebeurt ben je de pineut. Je moet dan éérst een nieuwe simkaart aanvragen (een fysieke) en daarna kun je die weer omzetten naar een eSim. Behoorlijk onhandig dus. In theorie zou je met enkel een code een eSim kunnen activeren vanuit je iPhone, maar dat ondersteunt KPN niet. Zij willen persé dat je éérst een fysieke sim hebt en dan vanuit de MijnKPN-app omzet naar eSim. Super onhandig dus...

omniscale.nl

• Dj-sannieboy
  • Niet online
jongetje schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:23:
@Dj-sannieboy Dat hangt heel erg van de locatie en isolatie van de woning af. Is wel erg generaliserend.
Als ik de Antennekaart bekijk verbaasd het mij niet:

@Dj-sannieboy ja dat is erg lullig.

Lijkt erop dat alle providers in een grote boog om dat gebied heen zitten.
Ook noordelijker staat er niets. Wordt tijd voor een gemeente mast of een mast op een boeren terrein.
Of verhuizen. :p

• Dj-sannieboy
  • Niet online
neeecht schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:43:
@Dj-sannieboy ja dat is erg lullig.

Lijkt erop dat alle providers in een grote boog om dat gebied heen zitten.
Ook noordelijker staat er niets. Wordt tijd voor een gemeente mast of een mast op een boeren terrein.
Of verhuizen. :p
Ik was er alleen tijdens een weekend weg, dus verder geen issue voor mij!

• krakendmodem
Dj-sannieboy schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:46:
[...]

Ik was er alleen tijdens een weekend weg, dus verder geen issue voor mij!
Aangezien ik in dezelfde provincie woonachtig ben: Heb je op meerdere plekken geen dekking ervaren?
Vrijwel overal in Friesland heb ik eigenlijk prima werkbaar 4G. Niet dat ik dagelijkse door heel de provincie tour, maar overal bruikbaar signaal heb,.

Dat van je voorbeeld geeft het wel heel mooi aan waarom de dekking er niet is ;p

• Dj-sannieboy
  • Niet online
krakendmodem schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 17:32:
[...]

Aangezien ik in dezelfde provincie woonachtig ben: Heb je op meerdere plekken geen dekking ervaren?
Vrijwel overal in Friesland heb ik eigenlijk prima werkbaar 4G. Niet dat ik dagelijkse door heel de provincie tour, maar overal bruikbaar signaal heb,.

Dat van je voorbeeld geeft het wel heel mooi aan waarom de dekking er niet is ;p
Dit was eigenlijk de enige plek waar binnen geen bereik was. Iets verderop buiten wel gewoon werkbaar 4G en in de buurt verder ook geen problemen ervaren. (Op het meer trouwens prima verbinding)

• Sony2go
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 19-10 11:54
Hoi,

In het Sony topic had ik dit bericht ook gepost maar niet veel mensen hebben deze telefoon nog denk ik.
(Sony Xperia XZ1 compact)

Ik heb een vreemd probleem met mijn telefoon. Had nog een oude telfort simkaart die kpn wilde updaten maar om bereikbaar te blijven heb ik zelf een nieuwe kpn simkaart besteld en geactiveerd. Nu werken bepaalde apps niet meer, ze geven allemaal aan dat ik geen internet zou hebben.

Maar internet doet het wel, ik kan bellen/smsen/mailen, de browser doet het, een aantal apps wel maar veel ook niet. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Via wifi werkt alles wel maar dus niet op 4G.

Apps die het bijvoorbeeld niet meer doen; marktplaats, nu.nl, ali-express, kpn app, ah, twitter en weerapps die niet kunnen verversen.

De simkaart in een andere telefoon geprobeerd en daar werken diezelfde apps wel. Telefoon aan/uit en die apps opnieuw installeren heeft niet geholpen :/

Hebben meer mensen hier problemen mee gehad?

• ikbenjoeri
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 19:37
Mensen die iPhone 13 pro / max hebben besteld bij KPN maar nog niet hebben ontvangen, vandaag heeft KPN nieuwe batch ontvangen en die worden vandaag en morgen verwerkt.

[Voor 7% gewijzigd door ikbenjoeri op 29-09-2021 22:56]

@Jassy @jk-5 @TomSt
http://x264.nl/dump/kpn-b...2021-09-30-signalling.jpg

Mijn telefoon connect nu lokaal niet meer met B38.
In het spectrum is B38 ook bijna niet meer te zien!

De telefoon roept nu heel hard: HIER BEN IK, vandaar de grote signalen in het spectrum, dat is de telefoon.
Maar vaak boven in het geen verbinding icoontje. B38 wordt lokaal dus ook niet actief zelfs niet met B38-only!

Ik ben nu verbonden met een site in Amsterdam:
https://antennekaart.nl/k...480&zoom=19&providers=kpn
Op het Nissan gebouw. Dat is toevallig ook de site waarmee in connecte toen hier in de regio een keer alle stroom uit viel.

jk-5 dacht al dat KPN met B38 powersave bezig was, dat blijk nu hier ook.

Zo ziet het eruit zonder connectie:
http://x264.nl/dump/kpn-b38-spectrum-2021-09-30-spectrum.jpg

De lokale site ging toch even on air met B38, om daarna toch geen verbinding te houden.
Laten we hopen dat dit de volgende stap naar N38 5G is!

En net voor Verstuur is het toch gelukt!
De lokale Massive Mimo antenne actief gekregen:
http://x264.nl/dump/kpn-b...0-massive-mimo-on-air.jpg

En ook de andere site hier om de hoek connect ik nu mee. Via de speedtest app gingen de masten echt aan!
Leuk, zo'n prive band! :P

• Gaston
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 00:31
Vandaag zag ik in Duitsland met KPN ineens 5G in beeld verschijnen op mijn iPhone 13 Pro met Vodafone.de. Iemand die weet of er in andere EU-landen ook al 5G roaming is geactiveerd met KPN?

• netblade

netblade

Sunrise

Nu een klein maandje over naar KPN vanaf T-Mobile, dit soort snelheden haal ik regelmatig. Bij tmobile kwam ik net aan boven de 300 op een rustige site. Al met al denk ik dat KPN voorlopig genoeg capaciteit heeft. Dit is overigens via 5g

https://www.speedtest.net/my-result/a/7807580604

• ikbenjoeri
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 19:37
netblade schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:19:
Nu een klein maandje over naar KPN vanaf T-Mobile, dit soort snelheden haal ik regelmatig. Bij tmobile kwam ik net aan boven de 300 op een rustige site. Al met al denk ik dat KPN voorlopig genoeg capaciteit heeft. Dit is overigens via 5g

https://www.speedtest.net/my-result/a/7807580604
Heb je een locatie waar je dit hebt getest, ben wel benieuwd naar de masten.

• netblade

netblade

Sunrise

ikbenjoeri schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:33:
[...]

Heb je een locatie waar je dit hebt getest, ben wel benieuwd naar de masten.
50 meter van deze mast af (ik woon daar) https://antennekaart.nl/k...88&lng=4.65342343&zoom=18

Banden 7 en 1 samen met NR28 en band 3, s20fe 5g

• Hmmbob
Was de datum waarop 3G uitgezet gaat worden eigenlijk al bekend voor KPN?

In de nieuwsbrief die ik zojuist ontving noemen ze 31 maart 2022: https://www.kpn.com/service/mobiel/van-3-naar-4g.htm

Edit; ah, in de FAQ nog een leuk detail:
Gaat een deel van het 3G-netwerk eerder uit?
Ons 3G-netwerk bestaat uit 2 delen. De 2100 MHz frequentie en de 900 MHz frequentie. Deze vormen samen ons 3G-netwerk. Aangezien de 2100 MHz frequentie nauwelijks wordt gebruikt, zetten wij dit deel van ons 3G-netwerk uit op 1 november 2021. Heb jij hier last van dan informeren wij je hierover. Lees er meer over op onze 3G stopt pagina.

[Voor 54% gewijzigd door Hmmbob op 14-10-2021 12:26]

• jk-5
Hmmbob schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:21:
Was de datum waarop 3G uitgezet gaat worden eigenlijk al bekend voor KPN?

In de nieuwsbrief die ik zojuist ontving noemen ze 31 maart 2022: https://www.kpn.com/service/mobiel/van-3-naar-4g.htm

Edit; ah, in de FAQ nog een leuk detail:

[...]
Begin maart was idd al bekend, maar wel een leuke vondst dat 3G2100 op 1 November al uitgaat. We zagen al 2 kleine testgebieden in Amsterdam en Rotterdam. Ze zullen dus vrij snel de 4G carrier 20MHz breed maken.

@Hmmbob @jk-5
De technologie om ons heen verandert continu. Ons netwerk verandert mee. Daarom stoppen we in 2022 met 3G. De netwerkruimte die daardoor vrijkomt, gebruiken we voor ons 4G-en 5G-netwerk. Zo kun je nog sneller, veiliger en stabieler internetten en bellen.

Ons 3G-netwerk bestaat uit 2 delen. Een klein deel op de 2100 MHz frequentie en een groter deel op de 900 MHz frequentie. Deze vormen samen ons 3G-netwerk. Aangezien bijna niemand de 2100 MHz frequentie meer gebruikt, zetten wij dit deel van ons 3G-netwerk uit op 1 november 2021.
Grappig, hier in de buurt alleen maar 3G op 2100 MHz.
En nooit op 900 MHz in het spectrum actief!

En een klein deel? Allebei 5 MHz bandbreedte, dus 50% minder capaciteit!!
Mja, we gaan het zien! :)

Wel altijd toevallig dat de providers, zeker vaak T-Mobile en KPN, altijd op ongeveer hetzelfde moment veranderingen in het netwerk doen. Durf te wedden dat Vodafone ook naar 20 MHz bandbreedte gaat.

• jk-5
neeecht schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 17:56:
@Hmmbob @jk-5

[...]

Wel altijd toevallig dat de providers, zeker vaak T-Mobile en KPN, altijd op ongeveer hetzelfde moment veranderingen in het netwerk doen. Durf te wedden dat Vodafone ook naar 20 MHz bandbreedte gaat.
Het is dan ook niet raar dat er nu dingen gebeuren; Umlaut/P3 komt er binnenkort weer aan

• Jassy
  • Nu online
neeecht schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 17:56:
@Hmmbob @jk-5

[...]

Dat is wel grappig want ik zit, als ik op 3G zit bij KPN, altijd op 900MHz en niet op 2100MHz. Met LTE zit ik dan wel weer direct op B1, dus aan de ontvangst ligt het niet.

• juliank
er is geen concrete informatie nog wanneer KPN de apple watch 7 gaat ondersteunen met 4g

https://twitter.com/KPNwe.../1451510351019786241?s=20

• RSB
SInds enkele dagen bij KPN.
Hoe houden jullie bij hoeveel GB jullie hebben van de dagelijkse 8GB bij Unlimited?
Er staat gek genoeg geen informatie hoeveel data ik nog over heb ervan...

• Roy Tollenaar
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 20:04
RSB schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 18:27:
Hoe houden jullie bij hoeveel GB jullie hebben van de dagelijkse 8GB bij Unlimited?
Je krijgt vanzelf een SMS als je 80% van de 8GB hebt verbruikt. Bij mij is dit meestal rond 13:00 al (hotspot verbruik) en dan krijg je ook weer sms als je 80% van de 2GB hebt verbruikt.

• juliank
RSB schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 18:27:
Niet, je krijgt een sms wanneer je 80% verbruikt heb… en deze kan je ook achter elkaar aanvullen met sms

• RSB
juliank schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 18:41:
[...]

Niet, je krijgt een sms wanneer je 80% verbruikt heb… en deze kan je ook achter elkaar aanvullen met sms
Ah, je kan dus meerdere keren 2GB aanvragen en krijgt die ook?

• juliank
RSB schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 18:55:
[...]

Ah, je kan dus meerdere keren 2GB aanvragen en krijgt die ook?
klopt

• RSB
Nice das idd anders dan bij T-Mobile. :D

• juliank
Pagina: 1 ... 25 26 27 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee