Hoe staat het eigenlijk met de seamless voice handover feature die er in het 3G tijdperk bestond?
Bestaat dit nog steeds in NL? En is dit al mogelijk met VoLTE/VoNR?
Het lijkt i.i.g. niet dat dit nu op 4G/5G werkt, anders had je die momenten zonder bereik niet mogen verwachten bij het overgaan van de grens. En 3G is niet meer te testen want dat heeft KPN niet meer. Heeft KPN überhaupt toentertijd zo’n seamless voice handover feature gehad op 3G? (en 2G, als dat al kon). Of was dat toen enkel T-Mobile NL met hun DE zus en Vodafone NL met hun DE zus?
Misschien dat het implementeren hiervan de grootste roaming handover problemen aan de BE/DE grens fixt.
Hoe ervaren onze zuider en oosterburen dit eigenlijk als zij de grens met NL oversteken, bestaat er bij hun een soortgelijk probleem met handovers op KPN? Want dan zou het ook wel echt een technisch aspect hebben, ipv enkel commercieel zoals nu wel hier de consensus lijkt te zijn.
Ik kan in ieder geval wel stellen dat een O2 UK sim geen handover issues ervaarde van KPN naar O2 DE (misschien heeft Telefonica natuurlijk meer voorkeur dat je op een van hun dochternetwerken roamt, zoals Vodafone volgens mij ook heeft).
Anders zou de EU wellicht toch de roam like home wetgeving moeten updaten met meer technische regels over roaming, want ik neem voor het gemak even aan dat aan roaming handover niet werd gedacht, toen ze in Brussel de roaming regels opstelde.
[
Voor 16% gewijzigd door
AlesT op 18-10-2025 18:06
]