Ik heb het ff nagevraagd, er was een kortstondige storing in en rond Tilburg op vast en mobiel, die zou nu klaar moeten zijnstijnec1 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:10:
in Tilburg momenteel een storing, geen enkele collega kan nog bellen of internetten via mobiel
Weet iemand misschien iets meer over de 5G SA uitrol? Volgens een KPN medewerker zou het in Q2 2025 live gaan, maar Q2 is al inmiddels geweest.
KPN gaat dit jaar een FWA product lanceren (vergelijkbaar met Odido K&K), vermoedelijk direct op standalone 5G. Geen idee of en wanneer ze plannen hebben om SA te lanceren op 'gewone' mobiele abonnementen. Het heeft wat implicaties voor bellen (VoNR moet werken) waardoor de implementatie wat ingewikkelder is dan data-only. Maar misschien zijn ze al zo ver, geen idee. In elk geval denk ik dat de lancering van KPN's FWA product het eerste breed ingezette standalone 5G is in NL.Pilovali schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:58:
Weet iemand misschien iets meer over de 5G SA uitrol? Volgens een KPN medewerker zou het in Q2 2025 live gaan, maar Q2 is al inmiddels geweest.
Standalone en non-standalone zullen sowieso een tijd naast elkaar blijven bestaan. Via SA loopt de signalling via 5G en bij NSA loopt de signalling via 4G. Dat kan technisch prima naast elkaar bestaan
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Voor wie net als ik FWA even moest googlen: Fixed Wireless Access
Sometimes you need to plan for coincidence
Ahh oké. Bedankt voor de update en een nieuw product is altijd welkom.jk-5 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:14:
[...]
KPN gaat dit jaar een FWA product lanceren (vergelijkbaar met Odido K&K), vermoedelijk direct op standalone 5G. Geen idee of en wanneer ze plannen hebben om SA te lanceren op 'gewone' mobiele abonnementen. Het heeft wat implicaties voor bellen (VoNR moet werken) waardoor de implementatie wat ingewikkelder is dan data-only. Maar misschien zijn ze al zo ver, geen idee. In elk geval denk ik dat de lancering van KPN's FWA product het eerste breed ingezette standalone 5G is in NL.
Standalone en non-standalone zullen sowieso een tijd naast elkaar blijven bestaan. Via SA loopt de signalling via 5G en bij NSA loopt de signalling via 4G. Dat kan technisch prima naast elkaar bestaan
Als KPN een beetje opschiet met 3500 MHz upgrades, dan kan dit nog sneller werken dan Odido K&K.
In mijn regio heeft Odido alleen maar straalverbindingen terwijl KPN de boel op glasvezel heeft.
Ze moeten hier nog maar eens beginnen, zelfs Vodafone heeft al een start gemaakt hier.Pilovali schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:52:
[...]
Ahh oké. Bedankt voor de update en een nieuw product is altijd welkom.
Als KPN een beetje opschiet met 3500 MHz upgrades, dan kan dit nog sneller werken dan Odido K&K.
In mijn regio heeft Odido alleen maar straalverbindingen terwijl KPN de boel op glasvezel heeft.
There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think
In dat geval heb ik ook wel een leuke ontdekt. Odido is op dit moment in erg rap tempo bezig om naar sites die nog geen glas hebben glasvezelverbindingen aan te legen van... KPN! Ze maken hierbij gebruik van de kabels die KPN al naar de mast heeft liggen. Lezend op de stickers die op deze glasvezeldoosjes zitten lopen deze kabels naar de KPN MC/MDF locaties. Odido is op vrijwel al die locaties al aanwezig omdat ze Tele2 hebben gekocht die daar al zaten met het oude Versatel netwerk. Ik heb nog nergens gezien dat het live is, maar ik schat dat er al zo'n 50 tot 100 sites zijn waar dit nu is aangelegd. Als jij in een regio woont waar voornamelijk straalverbindingen zijn is de kans groot dat ook daar een aantal Odido sites KPN glas gaan krijgenPilovali schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:52:
[...]
Ahh oké. Bedankt voor de update en een nieuw product is altijd welkom.
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Hoe kun je dat zien?jk-5 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:19:
[...]
In dat geval heb ik ook wel een leuke ontdekt. Odido is op dit moment in erg rap tempo bezig om naar sites die nog geen glas hebben glasvezelverbindingen aan te legen van... KPN! Ze maken hierbij gebruik van de kabels die KPN al naar de mast heeft liggen. Lezend op de stickers die op deze glasvezeldoosjes zitten lopen deze kabels naar de KPN MC/MDF locaties. Odido is op vrijwel al die locaties al aanwezig omdat ze Tele2 hebben gekocht die daar al zaten met het oude Versatel netwerk. Ik heb nog nergens gezien dat het live is, maar ik schat dat er al zo'n 50 tot 100 sites zijn waar dit nu is aangelegd. Als jij in een regio woont waar voornamelijk straalverbindingen zijn is de kans groot dat ook daar een aantal Odido sites KPN glas gaan krijgen
Ik kan wel een paar sites bij mij in de buurt bezoeken. Ik woon in zuidoost Drenthe en daar is het straalverbindingfestijn met Odido.
Je kan ze herkennen aan het zwarte blokje waar de glasvezel in is afgemonteerd. Je kan ze bijna altijd vinden achter het voedingskastje van Odido. Als je ze ziet graag een foto maken van het labeltjePilovali schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:42:
[...]
Hoe kun je dat zien?
Ik kan wel een paar sites bij mij in de buurt bezoeken. Ik woon in zuidoost Drenthe en daar is het straalverbindingfestijn met Odido.
:strip_exif()/f/image/FMlKwQSBl2aKspI9DsVTNW1Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Gk1K5qaD33fxk5QnC24N6T4K.jpg?f=fotoalbum_large)
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Oh leuk! Ik ga bij mij in de buurt eens kijken.The Wizard schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:34:
[...]
Je kan ze herkennen aan het zwarte blokje waar de glasvezel in is afgemonteerd. Je kan ze bijna altijd vinden achter het voedingskastje van Odido. Als je ze ziet graag een foto maken van het labeltje.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
KPN stuk? Ik heb alleen noodoproep en zie op allestoringen.nl een gigantische piek van KPN en bijbehorende MVNO's.
Iemand ervaring met hoe je KPN het meest succesvol belobbyd om de dekking in een bepaald gebied te verbeteren? Er staat een Vodafone vakwerkmast precies waar je ze wou willen hebben, helpt dat?
Probeer eens via de dorpsraad of de gemeente. Vaak kunnen zij wat meer druk zetten dan een paar individuelen.Nanax schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:54:
Iemand ervaring met hoe je KPN het meest succesvol belobbyd om de dekking in een bepaald gebied te verbeteren? Er staat een Vodafone vakwerkmast precies waar je ze wou willen hebben, helpt dat?
De telefoonlijn is nu, 6 weken na de eerste melding, pas weer bereikbaar. In de tussentijd werd ik door de "klantenservice" aan het lijntje gehouden, niet teruggebeld (op de mobiele telefoon) wanneer ik teruggebeld zou worden, en kan niemand me nu vertellen waarom de lijn nu weer wel werkt. Als het koperpaar uitgeschakeld wordt, ben ik vertrokken bij KPN, dat heb ik ze nu ook gezegd, de service is minder dan belabberd.BGLAdmin schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:43:
[...]
Ik begrijp ook wel dat je even je stoom af wil blazen.
Dit lijkt niet op een KPN mobiel probleem, maar eerder een probleem met de E-POTS centrale bij jou in de buurt. E-POTS houd in dat in de wijkcentrale het analoge signaal overgezet wordt naar IP.
Als je nog een ouderwetse koper lijn gebruikt zou je misschien kunnen overwegen om toch over te stappen telefonie via je internet aansluiting, die techniek is moderner en wordt inmiddels veel meer gebruikt en daarom zal daar meer prioriteit van de provider op zitten als er een verstoring is.
Dat riedeltje over "stap maar over naar iets anders" kreeg ik ook van de klantenservice te horen. Dat is nogal woedeopwekkend als je gewoon een storing op een bestaande service opgelost wilt hebben. "Ja, ga maar ergens anders heen, hier is niemand meer die weet hoe dingen werken, doei!"
@Fret Raket
Wat een slechte en onbeschofte service zeg.
En de laatste "helpdesk"-medewerker klonk alsof hij ondertussen een boterham aan het eten was, en kon volgens hem niet eens een storing terug vinden. Zat iets te brabbelen over electrische telefoons.Naafkap schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:31:
@Fret Raket
Ik denk dat alle oude PTT monteurs met pensioen zijn gegaan, of ergens anders zijn gaan werken. Het was in 2018 al helemaal mis, toen was er ook niemand meer die met ISDN om kon gaan, daarom is het vervroegd "uitgefaseerd", denk ik.
Ik hou mijn hart vast als ze straks weer een paar beunhazen de glasvezel komen laten leggen in de straat, ze kregen het ergens anders voor elkaar om het riool te breken bij het graven...
Bij mijn ouders in het dorp is in 2023 de vergunning afgegeven voor een nieuwe mast. Nu juli 2025 is deze geplaatst (zonder antennes nog). Dus reken maar uit hoelang het duurt.Nanax schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:54:
Thanks. @jk-5 is er een manier om te achterhalen wie de eigenaar van een mast is? bijv in dit voorbeeld zou 'ebij hangen' het meest logisch klinken, maar allicht is die mast van VF zelf?
De zomervakantie is begonnen! Ga je naar het buitenland? Laat dan weten met welk netwerk je daar kon roamen, en of 4G/5G en/of bellen via 4G (VoLTE) werkte.
Input: https://docs.google.com/f...EKFEXkK4H-k26VGg/viewform
Sheet: https://docs.google.com/s...pex135lk/edit?usp=sharing
Input: https://docs.google.com/f...EKFEXkK4H-k26VGg/viewform
Sheet: https://docs.google.com/s...pex135lk/edit?usp=sharing
Op antennekaart staat als je op een site klikt onder veldgegevens vaak een eigenaar. Maar als hij nog niet op de kaart staat is dat natuurlijk niet zo. Welke mast bedoel je? Vaak/soms is een mast bij mij wel al bekend voordat er iets in hangt (op basis van vergunningen of andere dingen)Nanax schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:19:
Thanks. @jk-5 is er een manier om te achterhalen wie de eigenaar van een mast is? bijv in dit voorbeeld zou 'ebij hangen' het meest logisch klinken, maar allicht is die mast van VF zelf?
Site ID S11088 / TAC 21903. Zonder vodafone is het niet te doen qua dekking / latency daar
Check! Die mast is van Vodafone zelf idd. Maar er is een wet in NL dat eigenaren van dat soort objecten altijd andere providers toe moeten laten, en dat doen ze ook. Ik heb al sporen gezien van een nieuwbouw Odido site in die exacte mast. Van KPN is mij niks bekend, maar dat wil niet zeggen dat ze daar niet met iets bezig zijn. Ze hebben daar op het strand heel recent wel een nieuwe mast neergezet met dikke sites voor alle providers, maar daar heb je daar niks aan.Nanax schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:29:
Site ID S11088 / TAC 21903. Zonder vodafone is het niet te doen qua dekking / latency daar
Iets verderop speelt wel iets voor KPN. Ze hebben hier een tijdelijke mast staan: https://antennekaart.nl/k...934&zoom=19&providers=kpn
Daar wordt een nieuwe permanente mast gebouwd. Mogelijk wordt die hoger dan de huidige tijdelijke mast waar je iets aan zou kunnen hebben
Dit is superinfo. Thanks, ik zal anders even wat foto's maken als ik er ben en 1-1 aan je doorsturen ikv of de odido opbouw dan iig al wat vooruit gaat want daar zullen mensen ook erg blij mee zijn.
Nieuwe update van KPN weer op antennekaart, en mijn regio is eindelijk aan de beurt, Effect is direct merkbaar ookal is de site naast mijn huis nog niet omgebouwd. Loop nu op hele rustige momenten indoor tegen de 700mbit aan, gemiddeld tussen de 300 en 500mbit overdag, twee nieuwe/vervangen sites in Alphen beiden Maxwell antennes.
https://antennekaart.nl/k...e5-4676-a600-928a2e85c890
https://antennekaart.nl/k...e5-4676-a600-928a2e85c890
[ Voor 7% gewijzigd door netblade op 17-07-2025 09:17 ]
En daarbij komt nog een leuke: Een permanente festivaloplossing bij de Zwarte Cross. Het feest begint daar vandaag. Is iemand van hier toevallig op het terrein? Foto's zijn heel erg welkom!
Ik ben er zaterdag en zal een poging wagen!jk-5 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:20:
En daarbij komt nog een leuke: Een permanente festivaloplossing bij de Zwarte Cross. Het feest begint daar vandaag. Is iemand van hier toevallig op het terrein? Foto's zijn heel erg welkom!
Ik was er vandaag en KPN deed het op het hoofd terrein bijzonder slecht, zeg maar meeste van de tijd niet. Bij de crossbaan, en dus op de andere COW, ging het wel heel goed.glenn456 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:20:
[...]
Ik ben er zaterdag en zal een poging wagen!
Vodafone had alleen maar 4G, dus geen 5G, en Odido ging als de brandweer.
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Ja ik ervaarde precies hetzelfde, vodafone en odido gingen door maar met KPN was niks te doen. Teleurstellend toch wel een dag eerder in Nijmegen hetzelfde ervaren waarbij dit precies hetzelfde was.Jassy schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:52:
[...]
Ik was er vandaag en KPN deed het op het hoofd terrein bijzonder slecht, zeg maar meeste van de tijd niet. Bij de crossbaan, en dus op de andere COW, ging het wel heel goed.
Vodafone had alleen maar 4G, dus geen 5G, en Odido ging als de brandweer.
Nog even terugkomend op de slechte dekking (van mobiel internet) op de perrons van Schiphol, ik begrijp uit bovenstaande reactie dat dit niet snel verbeterd zal worden. Toch vrij bizar dat je op zo’n druk en belangrijk station op het perron (5-6) niet eens de reisplanner kunt raadplegen (met KPN). Reden voor mij om over te stappen naar Vodafone, die werkt beter merkte ik.jk-5 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:33:
[...]
Deel van de indoorinstallatie is daar uitgeschakeld tijdens onderhoud in de tunnel. Maar de hele indoorinstallatie is daar sterk verouderd en moet vervangen worden. Dit is een gedeeld DAS systeem, gedeeld met alle drie providers. Vodafone is de hoofdbeheerder van deze installatie en zij zijn verantwoordelijk voor het vervangen ervan. Als dat gebeurd is kunnen ook KPN en Odido hier met meer capaciteit op inkoppelen. Geen idee wat de exacte tijdlijn is, ik heb al ergens gelezen dat het dit jaar niet meer opgelost gaat worden maar mogelijk begin 2026. Dit zal dus helaas nog wel even zo blijven.
Even wat frustratie droppen hoor, ik heb al tijden een multisim het activeren op mijn oude watch was al een avontuur van meerdere dagen omdat er ergens een oud imei nummer hing, nu is het weer raak hoor. Heb een watch8 classic lte aangeschaft, moest op de oude de multisim opzeggen om deze op de nieuwe te kunnen activeren.
Gisterenavond error en nu hangt er weer een order, totale doorloop tijd is 5 werkdagen. Altijd gezeik met dit soort diensten bij KPN. Iemand een idee of die werkt bij KPN die dit een schop kan geven, want 5 werkdagen slaan natuurlijk helemaal nergens op
Gisterenavond error en nu hangt er weer een order, totale doorloop tijd is 5 werkdagen. Altijd gezeik met dit soort diensten bij KPN. Iemand een idee of die werkt bij KPN die dit een schop kan geven, want 5 werkdagen slaan natuurlijk helemaal nergens op
[ Voor 4% gewijzigd door netblade op 25-07-2025 08:35 ]
Wat ik zie, en zelf heb ervaren, wanneer mensen interfereren in het normale proces bij KPN, en dat gaat fout, dan wordt het ineens veel langer dan 5 dagen, waarbij natuurlijk ook niet helpt dat het nu vakantietijd is. Even geduld hebben kan dat voorkomen.netblade schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:18:
Even wat frustratie droppen hoor, ik heb al tijden een multisim het activeren op mijn oude watch was al een avontuur van meerdere dagen omdat er ergens een oud imei nummer hing, nu is het weer raak hoor. Heb een watch8 classic lte aangeschaft, moest op de oude de multisim opzeggen om deze op de nieuwe te kunnen activeren.
De basisdienst van KPN is prima, maar zodra er iets mis gaat met aanvullende diensten wordt het vervelend. Ik wacht wel weer af, maar het is wel weer typisch dat het elke keer mis gaat bij mij wat dat betreft. Odido nooit gedoe gehad. Als ik bundels aanpas moet ik ook 9/10x er achteraan bellen voor mn korting omdat men dat opeens weghaalt.swhnld schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:38:
[...]
Wat ik zie, en zelf heb ervaren, wanneer mensen interfereren in het normale proces bij KPN, en dat gaat fout, dan wordt het ineens veel langer dan 5 dagen, waarbij natuurlijk ook niet helpt dat het nu vakantietijd is. Even geduld hebben kan dat voorkomen.
Ik neem deze ervaring iig mee als ik over 1,5 jaar weer contractvrij ben.
[ Voor 12% gewijzigd door netblade op 25-07-2025 11:41 ]
Dat is de beste keuze, als waar jij komt de dekking slecht is (en klagen niet snel helpt), pak een andere aanbieder met betere dekking voor jou situatie. Je ziet overigens hetzelfde soort probleem voorbij komen in het Vodafone of Odido topic op andere plaatsen in het land, dus het is ook niet uniek.jszvd schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:20:
[...]
Nog even terugkomend op de slechte dekking (van mobiel internet) op de perrons van Schiphol, ik begrijp uit bovenstaande reactie dat dit niet snel verbeterd zal worden. Toch vrij bizar dat je op zo’n druk en belangrijk station op het perron (5-6) niet eens de reisplanner kunt raadplegen (met KPN). Reden voor mij om over te stappen naar Vodafone, die werkt beter merkte ik.
Zelf heb ik overigens een zakelijke en een privé nummer, en beide op een ander netwerk. Dat helpt ook.
Ik ben dus niet de enige met deze ervaring.netblade schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:40:
[...] Als ik bundels aanpas moet ik ook 9/10x er achteraan bellen voor mn korting omdat men dat opeens weghaalt.
Ik neem deze ervaring iig mee als ik over 1,5 jaar weer contractvrij ben.
Vorig jaar heb ik voor de zomermaanden mijn bundel aangepast van onbeperkt (25pm) naar 0GB voor 12,50, omdat we in de zomer een maandelijks opzegbaar onbeperkt sim hadden voor hotspot buitenshuis en ik dus GB met mijzelf kon delen. Ik voelde de bui al hangen, dus voordat ik deze wijziging deed heb ik met KPN gebeld en in de winkel geweest met de vraag of ik weer terug kwam op 25pm als ik later terugzet naar hoe het was. Dit werd 2x bevestigd.
In september/oktober heb ik het weer teruggezet naar onbeperkt. En je raadt het al, in plaats van €25 werd er €32,22 gefactureerd.
Ik bel KPN, vraag hoe dit kan en of combivoordeel goed staat. De mevrouw aan de lijn beweert bij hoog en laag beweert dat dit klopt en ik mega veel kortingen krijg. Er wordt hierbij gewezen naar de factuur waar allerlei onbegrijpelijke extra kosten op staan met kortingen er tegenover waar je geen chocola van kunt maken. Een rookgordijn dus. Ook werd er gewezen naar de inflatiecorrectie, maar die kan natuurlijk geen 30% zijn. Na lang aandringen en 20 min aan de lijn hangen kreeg ik mijn zin en is het uit "coulance" teruggezet op €25, maar gelijk heb ik niet gekregen. Een zure nasmaak aan overgehouden.
Ik vraag mij af of ze dit bij iedereen doen. En hoeveel mensen er zijn die het niet door hebben of geen zin hebben om er achteraan te gaan.
Ik had vandaag telefoongesprek met iemand uit België en tot mijn verbazing was dit gesprek in HD voice (klonk ook echt goed). De persoon gebruikte een mobiele telefoon. Als ik het nummer opzoek kom uit bij Orange of Telenet. Leuk en goed om te zien dat KPN dit ook toepast buiten NL.
:strip_exif()/f/image/KKuOyS7EOrH0AeOD7CsnaXk0.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door ikbenjoeri op 05-08-2025 09:32 ]
Tof om te zien inderdaad, hopelijk weten ze het ooit ook nog eens naar de kant van Odido te fixen, andersom werkt tegenwoordig wel goed.ikbenjoeri schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:31:
Ik had vandaag telefoongesprek met iemand uit België en tot mijn verbazing was dit gesprek in HD voice (klonk ook echt goed). De persoon gebruikte een mobiele telefoon. Als ik het nummer opzoek kom uit bij Orange of Telenet. Leuk en goed om te zien dat KPN dit ook toepast buiten NL.
[Afbeelding]
Kan ook aan Odido liggen als zij eea niet goed announcen. Moeilijk om te weten als outsider.netblade schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:08:
[...]
Tof om te zien inderdaad, hopelijk weten ze het ooit ook nog eens naar de kant van Odido te fixen, andersom werkt tegenwoordig wel goed.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Het is paar keer opgelost geweest, en er is vanuit Vodafone al paar keer contact geweest met Odido maar wordt telkens niet opgelost. (insider).Sorcerer8472 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:23:
[...]
Kan ook aan Odido liggen als zij eea niet goed announcen. Moeilijk om te weten als outsider.
Dus ik vermoed dat KPN en Vodafone het wel opgelost willen hebben maar als Odido geen actie onderneemt houd het op.
[ Voor 15% gewijzigd door ikbenjoeri op 05-08-2025 13:33 ]
Weet iemand toevallig of KPN inderdaad nauwelijks aan steering-of-roaming doet in het buitenland?
Bij andere SIMs zoals bijv. Orange Travel (FR) is er meestal een voorkeursnetwerk waar ik telkens graceful weer naartoe word geswitcht. Ondanks de veel lagere tarieven voor roaming mag ik meestal op alle netwerken bij Orange, bij KPN is dat niet zo.
Bij KPN lijkt de verbinding (bijv. in Duitsland) gewoon lomp te worden verbroken of niet tot stand te komen heel lang, maar met handmatig zoeken kun je op elk netwerk en blijf je daar ook meestal plakken (in heel de wereld).
Vraag me af of er wat mis is met mijn SIM ofzo. Anderen die dit ook zo ervaren?
Bij andere SIMs zoals bijv. Orange Travel (FR) is er meestal een voorkeursnetwerk waar ik telkens graceful weer naartoe word geswitcht. Ondanks de veel lagere tarieven voor roaming mag ik meestal op alle netwerken bij Orange, bij KPN is dat niet zo.
Bij KPN lijkt de verbinding (bijv. in Duitsland) gewoon lomp te worden verbroken of niet tot stand te komen heel lang, maar met handmatig zoeken kun je op elk netwerk en blijf je daar ook meestal plakken (in heel de wereld).
Over het algemeen zijn er 2 manieren waarop telecom bedrijven "stearing-of-roaming" toepassen.Sorcerer8472 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:28:
Weet iemand toevallig of KPN inderdaad nauwelijks aan steering-of-roaming doet in het buitenland?
1. Lijstje met voorkeursnetwerken op de simkaart, de telefoon zal dan automatisch zelf naar een netwerk op de lijst wisselen als dat beschikbaar is. (Dit lijstje kan ook OTA geupdate worden)
2. "Rejects", een andere manier is om tijdens het opzetten van de verbinding met een netwerk de eerste x aantal keer de verbinding te weigeren / te laten falen. Je telefoon gaat standaard 1 voor 1 alle netwerken af en als er eentje faalt dan probeert hij de volgende.
Een combinatie van beide is ook mogelijk. (Vgm doet Vodafone dat)
In mijn KPN simkaart zit geen lijstje met voorkeursnetwerken, waardoor ik vermoed dat KPN dit over het algemeen alleen met de 2e methode doet. Op basis van wat je omschrijft met de Orange sim verwacht ik dat hun alleen methode 1 toepassen.
Wanneer de netwerkselectie op automatisch staat zal je telefoon automatisch wisselen naar het thuisnetwerk of naar een netwerk op de lijst op je simkaart.
Is er niet een methode waarop het thuisnetwerk je van het roaming netwerk disconnect om een nieuwe search te triggeren? Bij Orange lijkt dat te gebeuren.Bjorn032 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:56:
[...]
Over het algemeen zijn er 2 manieren waarop telecom bedrijven "stearing-of-roaming" toepassen.
1. Lijstje met voorkeursnetwerken op de simkaart, de telefoon zal dan automatisch zelf naar een netwerk op de lijst wisselen als dat beschikbaar is. (Dit lijstje kan ook OTA geupdate worden)
2. "Rejects", een andere manier is om tijdens het opzetten van de verbinding met een netwerk de eerste x aantal keer de verbinding te weigeren / te laten falen. Je telefoon gaat standaard 1 voor 1 alle netwerken af en als er eentje faalt dan probeert hij de volgende.
Een combinatie van beide is ook mogelijk. (Vgm doet Vodafone dat)
In mijn KPN simkaart zit geen lijstje met voorkeursnetwerken, waardoor ik vermoed dat KPN dit over het algemeen alleen met de 2e methode doet. Op basis van wat je omschrijft met de Orange sim verwacht ik dat hun alleen methode 1 toepassen.
Wanneer de netwerkselectie op automatisch staat zal je telefoon automatisch wisselen naar het thuisnetwerk of naar een netwerk op de lijst op je simkaart.
Ik merk dat bij KPN je bij het landen in een nieuw land wel connect met het netwerk waarbij ik vermoed dat KPN er de beste deal mee heeft (bijv. Claro in veel landen in Latijns Amerika), maar na één keer ondergronds in een garage oid te zijn geweest komt hij op een lokaal sterker netwerk uit en blijft hij daar.
De Orange SIM zit een minuut later alweer op het voor hen meest voordelige netwerk. Vroeg me daarom ook af of dat misschien aan mijn KPN SIM ligt of dat iedereen die ervaring heeft?
offtopic in een KPN topic, dus weg
[ Voor 93% gewijzigd door PaT op 09-08-2025 21:40 ]
Grappig dat je dit opbrengt: wij zijn net terug van een rondje Duitsland - Oostenrijk - Slovenië, en in Duitsland hadden we om beurten gezeik met netwerken. Het lijkt erop alsof je O2 zonder problemen en snel opkomt, VodafoneDE is een 2e maar Telekom? Dat kan je wel schudden. Ook in Oostenrijk zijn niet alle netwerken even bereikbaar - A1 leek het het beste te doen. In Slovenië leek het niet veel uit te maken, daar heb ik alle kanten op geroamdSorcerer8472 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:28:
Ja, ook een beetje mijn ervaring. In Duitsland is het een onprettige ervaring waarbij je minutenlang over de grens soms nog geen verbinding hebt (met automatische netwerkselectie). Je komt uiteindelijk dan op O2 uit. Maar ik kwam de laatste keer wel nog gewoon op Telekom bij handmatige switch.Hmmbob schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:07:
[...]
Grappig dat je dit opbrengt: wij zijn net terug van een rondje Duitsland - Oostenrijk - Slovenië, en in Duitsland hadden we om beurten gezeik met netwerken. Het lijkt erop alsof je O2 zonder problemen en snel opkomt, VodafoneDE is een 2e maar Telekom? Dat kan je wel schudden. Ook in Oostenrijk zijn niet alle netwerken even bereikbaar - A1 leek het het beste te doen. In Slovenië leek het niet veel uit te maken, daar heb ik alle kanten op geroamd
Het lijkt wel dat het KPN minder boeit hoe minder mensen er op een plek komen (zoals bijv. in Slovenië). Vraag me toch af hoeveel geld ze op de plank laten liggen door niet preciezer te sturen, terwijl de klantervaring nu ook niet geweldig is in de buurlanden?
Ik vind het prima om op een goedkoop netwerk te zitten, als ik maar mag switchen als het niet werkt, en dat kan dus niet altijd. Tegelijkertijd kom ik in de VS vaak gelijk op T-Mobile maar na even dekkingsdip zit ik vervolgens de rest van de reis en 90% van de tijd op Verizon wat ze ws meer kost... Met steering-of-roaming heb je dat dus niet.
Vandaar dat ik me ook afvroeg of er met mijn SIM iets aan de hand is oid (klantenservice weet ws niet waar ik het over heb als ik bel, dus vandaar dat ik het hier vraag
Vanwege dat lijstje in je simkaart zal je telefoon uit zich zelf elke zoveel minuten zoeken naar "gunstigere" netwerken (met lagere tarieven voor de thuis provider) en dan wisselen. Dit is wat er hoogstwaarschijnlijk gebeurt met de Orange simkaart. Daar hoeft de thuis provider niks voor te doen.Sorcerer8472 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 19:52:
[...]
Is er niet een methode waarop het thuisnetwerk je van het roaming netwerk disconnect om een nieuwe search te triggeren? Bij Orange lijkt dat te gebeuren.
In theorie zou het thuisnetwerk dat kunnen initialiseren, maar dan moeten ze je of helemaal van de verbinding aftrappen of het lijstje in de simkaart updaten. Het zou mij erg verbazen als dat het geval was, maar het is zeker niet onmogelijk.
Ik denk niet dat er iets met je simkaart aan de hand is. De ervaringen zoals jij die omschrijft komen ook overeen met mijn ervaringen met zowel KPN als hun budget merk Simyo.Sorcerer8472 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:16:
[...]
Vandaar dat ik me ook afvroeg of er met mijn SIM iets aan de hand is oid (klantenservice weet ws niet waar ik het over heb als ik bel, dus vandaar dat ik het hier vraag)
Persoonlijk vind ik "steering-of-roaming" op de manier die Odido toepast minder irritant dan de manier waarop KPN dit doet, bij Odido kan je makkelijker een ander netwerk kiezen als dat nodig is.
Niet helemaal zeker of het een KPN issue is, maar aangezien het gaat om 2 KPN abonnementen stel ik toch even hier de vraag.
Onlangs hebben we de Ferry van Noorwegen (Bergen) naar Denemarken genomen. Van tevoren op 2 iPhones (18.x en 26) Automatische netwerkselectie uitgezet en een Noors netwerk geselecteerd. Op één ook mobiele data uitgezet. De volgende ochtend stond bij beide telefoons netwerkselectie weer op automatisch en daardoor op de iPhone met data nog aan, flink kosten gemaakt.
Weet iemand hoe dit kan? Is dit verwacht gedrag, met andere woorden, mag ik verwachten dat een telefoon zelf weer terugschakelt naar automatisch? Is dit dan toestel afhankelijk of provider afhankelijk?
Overigens bij het toestel met mobiele data uit, toch 1 cent datakosten...
Onlangs hebben we de Ferry van Noorwegen (Bergen) naar Denemarken genomen. Van tevoren op 2 iPhones (18.x en 26) Automatische netwerkselectie uitgezet en een Noors netwerk geselecteerd. Op één ook mobiele data uitgezet. De volgende ochtend stond bij beide telefoons netwerkselectie weer op automatisch en daardoor op de iPhone met data nog aan, flink kosten gemaakt.
Weet iemand hoe dit kan? Is dit verwacht gedrag, met andere woorden, mag ik verwachten dat een telefoon zelf weer terugschakelt naar automatisch? Is dit dan toestel afhankelijk of provider afhankelijk?
Overigens bij het toestel met mobiele data uit, toch 1 cent datakosten...
Ik denk dat het meer aan de telefoon ligt. Als het handmatig ingestelde netwerk X er langere tijd niet is zit je dus (hoewel nu bewust) zonder netwerk. De telefoon schakelt dan met roamen waarschijnlijk zelf over naar het netwerk van het andere land.
Veiligere optie is inderdaad data of roaming uitzetten.
Veiligere optie is inderdaad data of roaming uitzetten.
@basmq je verbruikt ook data tegenwordig op de signalering met al dat bellen via 4G en 5G.
Ik had een 2de sim kaart van Simpel in mijn telefoon als legacy nummer om op bereikbaar te zijn, om via 4G/5G te bellen moest ik data aanzetten, en heb elke dag wel wat kb verbruik erop, ondanks dat de telefoon standaard als databundel op mijn KPN sim kaart staat.
Ik had een 2de sim kaart van Simpel in mijn telefoon als legacy nummer om op bereikbaar te zijn, om via 4G/5G te bellen moest ik data aanzetten, en heb elke dag wel wat kb verbruik erop, ondanks dat de telefoon standaard als databundel op mijn KPN sim kaart staat.
Ik heb dat opgelost door de APN te verwijderen.swhnld schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 14:18:
@basmq je verbruikt ook data tegenwordig op de signalering met al dat bellen via 4G en 5G.
En de volgende optie (zie antwoord) heb ik aangezet voor reizen, want verder van huis gebruik ik Kolet.
https://community.kpn.com...miet%2Daanpassen%2D599699
Dit klopt niet. Bellen gaat niet via de data-apn en dataverkeer van het bellen wordt niet meegerekend bij je reguliere dataverkeer.swhnld schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 14:18:
Heb even gelezen en er zijn blijkbaar allerlei manieren om via SIM-applicaties/toolkit dingen te doen. Bijvoorbeeld opnieuw een background search triggeren in de telefoon waardoor hij het andere netwerk ziet en graceful kan switchen zodra de (data)verbinding idle is.Bjorn032 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:32:
[...]
Vanwege dat lijstje in je simkaart zal je telefoon uit zich zelf elke zoveel minuten zoeken naar "gunstigere" netwerken (met lagere tarieven voor de thuis provider) en dan wisselen. Dit is wat er hoogstwaarschijnlijk gebeurt met de Orange simkaart. Daar hoeft de thuis provider niks voor te doen.
In theorie zou het thuisnetwerk dat kunnen initialiseren, maar dan moeten ze je of helemaal van de verbinding aftrappen of het lijstje in de simkaart updaten. Het zou mij erg verbazen als dat het geval was, maar het is zeker niet onmogelijk.
Kan me wel voorstellen dat bepaalde methodes niet werken op verouderde SIMs. Zit er dus toch aan te denken om eens een andere SIM aan te vragen. Mijn vriendin heeft het probleem dat ik heb niet als we Duitsland in rijden bijvoorbeeld, en zij heeft ook gewoon KPN met een fysieke SIM. Allebei iPhones. Allebei ingesteld op "automatisch zoeken".
Lost trouwens nog niet op dat de Orange SIM op meer netwerken mag roamen.
Als je op het KPN en Simyo forum kijkt dan zie je hele volksstammen klagen over hoe slecht roaming bij KPN werkt. Precies de door jou beschreven klachten zie je terugkomen en niemand heeft enig idee waar het aan ligt; KPN behandelt elke situatie als losse case en lijkt (?) geen patroon hierin te zien.Sorcerer8472 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 16:26:
[...]
Heb even gelezen en er zijn blijkbaar allerlei manieren om via SIM-applicaties/toolkit dingen te doen. Bijvoorbeeld opnieuw een background search triggeren in de telefoon waardoor hij het andere netwerk ziet en graceful kan switchen zodra de (data)verbinding idle is.
Kan me wel voorstellen dat bepaalde methodes niet werken op verouderde SIMs. Zit er dus toch aan te denken om eens een andere SIM aan te vragen. Mijn vriendin heeft het probleem dat ik heb niet als we Duitsland in rijden bijvoorbeeld, en zij heeft ook gewoon KPN met een fysieke SIM. Allebei iPhones. Allebei ingesteld op "automatisch zoeken".
Lost trouwens nog niet op dat de Orange SIM op meer netwerken mag roamen.
Ik snap niet dat KPN hier zoveel problemen mee kan hebben als je ziet hoeveel beter dit bij KPN en Vodafone lijkt te werken.
Ik ga wekelijks meerdere keren de NL/DE grens over, en heb geen issue behalve dat het een paar minuten duurt voordat ie automatisch op het Duitse net over switcht.
Ik heb sinds 2 jaar een iPhone 15 en heb sindsdien ook een eSIM.
KPN roamt met O2, Vodafone, en DTAG. 5G inclusief.
Dat het meerdere minuten duurt is dus niet bij iedere klant zo. Het lijkt ook wel af te hangen van de locatie zelfs.SampleUser schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:46:
Ik ga wekelijks meerdere keren de NL/DE grens over, en heb geen issue behalve dat het een paar minuten duurt voordat ie automatisch op het Duitse net over switcht.
Maar ze lijken dus zover ik kan zien zo goed als geen steering-of-roaming te doen waarmee ze mogelijk veel geld op de plank laten liggen, en waardoor ze bepaalde netwerken in het buitenland (buiten de EU) blokkeren als ze die te duur vinden.
Dus ipv mensen van die netwerken weg te sturen heb je bijvoorbeeld op je roadtrip door Argentinië op lange stukken weg geen dekking omdat je alleen op Movistar en Claro mag, die buiten de steden veel minder goede dekking hebben. Behalve als je een zakelijk abo hebt misschien zoals toen bij Proximus ook
Ik was toevallig vorige week nog ruim 45 min met een engineer van KPN aan de telefoon, vanwege een issue met roaming, specifiek roam steering. In een EU land waar ik regelmatig kom vanwege familie daar, merk ik dat sinds een aantal weken KPN hun voorkeursnetwerk heeft aangepast. Dit was voorheen een netwerk dat VoLTE roaming en 5G ondersteunt, maar is nu een netwerk met 4G en CSFB (in de praktijk naar 2G want 3G is hier ook bijna overal uit bij deze provider).
Op zich is deze steering nog niet zo erg, want handmatig een netwerk selecteren werkt wel en KPN forceert je niet op hun ‘voorkeursnetwerk’, merk ik. Het is dus niet zo streng als Vodafone NL bijvoorbeeld (die je vrijwel binnen enkele minuten weer terug zet op een Vodafone zuster of partner netwerk).
Waar het specifiek fout gaat is met mijn Apple Watch (Ultra 2, Cellular met KPN Multisim). KPN ondersteunt mooi als enige NL provider roaming op de Apple Watch, dit werkt ook prima in andere landen waar ik kom (zelfs met een buitenlandbundel buiten de EEA). Het probleem is echter dat je op Apple Watches niet handmatig een netwerk kan selecteren, dus je Apple Watch luistert naar wat de provider aangeeft als voorkeursnetwerk. Dat gaat dus blijkbaar fout als het voorkeursnetwerk niet het netwerk is wat VoLTE Roaming ondersteunt, ookal doen (in dit land twee) andere netwerken wel VoLTE Roaming met KPN.
Na een melding te hebben gedaan bij KPN werd ik dus al direct de volgende dag teruggebeld door een netwerk engineer (kudos hiervoor). De netwerk engineer zei dat dit probleem inderdaad door het voorkeursnetwerk van KPN kan komen, en dat het eigenlijk niet (vaak) moet voorkomen dat het voorkeursnetwerk in de EEA geen VoLTE/5G ondersteund, maar dat er (nog) wel uitzonderingen zijn hierop. Hij zij hij dat er helaas geen geen specifieke lijst beschikbaar is met KPN’s voorkeursnetwerken in de EEA landen toen ik daar naar vroeg.
(of misschien is dit is niet openbaar). Wel kan het voorkeursnetwerk verschillen per propositie (zakelijk/consument), de KPN 5G data sim in mijn iPad lijkt bijvoorbeeld niet aan steering te doen.
Ik heb de KPN engineer aan de telefoon ook verteld dat er hier in dit GoT draadje (wat hij kende) het wel eens al eerder was gemeld dat KPN wat eigenaardigheden heeft met roaming, specifiek met handovers als je de BE/DE grens over gaat, en dit ging hij intern doorzetten.
Ik ben nu wel benieuwd hoe KPN precies EEA roaming regelt, of er nou wel of geen (harde) voorkeursnetwerken zijn, want echt agressieve roam steering heb ik ook nog nooit meegemaakt bij KPN, wel dat bijvoorbeeld geen data mogelijk is of enkel 3G (terwijl KPN’s netwerkoverzicht wel aangeeft dat er 4G/5G+VoLTE moet zijn). Dat kan natuurlijk ook een tijdelijke glitch zijn in de HLR/VLR connectie tussen KPN en het roaming netwerk.
Maar zoals al eerder door anderen in dit topic gemeld lijkt het mooie landenoverzicht met beschikbare netwerken niet altijd te kloppen, en kan niet elke KPN sim op alle netwerken die erop worden aangegeven.
Op zich is deze steering nog niet zo erg, want handmatig een netwerk selecteren werkt wel en KPN forceert je niet op hun ‘voorkeursnetwerk’, merk ik. Het is dus niet zo streng als Vodafone NL bijvoorbeeld (die je vrijwel binnen enkele minuten weer terug zet op een Vodafone zuster of partner netwerk).
Waar het specifiek fout gaat is met mijn Apple Watch (Ultra 2, Cellular met KPN Multisim). KPN ondersteunt mooi als enige NL provider roaming op de Apple Watch, dit werkt ook prima in andere landen waar ik kom (zelfs met een buitenlandbundel buiten de EEA). Het probleem is echter dat je op Apple Watches niet handmatig een netwerk kan selecteren, dus je Apple Watch luistert naar wat de provider aangeeft als voorkeursnetwerk. Dat gaat dus blijkbaar fout als het voorkeursnetwerk niet het netwerk is wat VoLTE Roaming ondersteunt, ookal doen (in dit land twee) andere netwerken wel VoLTE Roaming met KPN.
Na een melding te hebben gedaan bij KPN werd ik dus al direct de volgende dag teruggebeld door een netwerk engineer (kudos hiervoor). De netwerk engineer zei dat dit probleem inderdaad door het voorkeursnetwerk van KPN kan komen, en dat het eigenlijk niet (vaak) moet voorkomen dat het voorkeursnetwerk in de EEA geen VoLTE/5G ondersteund, maar dat er (nog) wel uitzonderingen zijn hierop. Hij zij hij dat er helaas geen geen specifieke lijst beschikbaar is met KPN’s voorkeursnetwerken in de EEA landen toen ik daar naar vroeg.
Ik heb de KPN engineer aan de telefoon ook verteld dat er hier in dit GoT draadje (wat hij kende) het wel eens al eerder was gemeld dat KPN wat eigenaardigheden heeft met roaming, specifiek met handovers als je de BE/DE grens over gaat, en dit ging hij intern doorzetten.
Ik ben nu wel benieuwd hoe KPN precies EEA roaming regelt, of er nou wel of geen (harde) voorkeursnetwerken zijn, want echt agressieve roam steering heb ik ook nog nooit meegemaakt bij KPN, wel dat bijvoorbeeld geen data mogelijk is of enkel 3G (terwijl KPN’s netwerkoverzicht wel aangeeft dat er 4G/5G+VoLTE moet zijn). Dat kan natuurlijk ook een tijdelijke glitch zijn in de HLR/VLR connectie tussen KPN en het roaming netwerk.
Maar zoals al eerder door anderen in dit topic gemeld lijkt het mooie landenoverzicht met beschikbare netwerken niet altijd te kloppen, en kan niet elke KPN sim op alle netwerken die erop worden aangegeven.
[ Voor 34% gewijzigd door AlesT op 13-08-2025 16:32 ]
Alleen jammer dat als je dan aan de andere kant van de wereld zit en je alleen op 3G kunt op één netwerk, de KPN engineers je midden in de nacht proberen terug te bellen als je een issue hebt
Gok dat het naar /dev/null gaat. Ik mag toch alsjeblieft hopen dat de engineers zelf ook KPN gebruiken en wel eens in het buitenland komen en dit dan zelf ook opmerken? En als ze dit niet merken dat ze dit in hun monitoring terug zien? Of dat het inmiddels wel een bekend probleem is vanwege alle klachten op hun eigen forum erover en incidenten die erover worden aangemaakt?AlesT schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:44:
Sorry dat ik het zeg maar wat een incompetente ambtenarenbende

Dit komt niet bij iedereen voor, misschien ook niet bij engineers?zwaargeschapen schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:28:
[...]
Gok dat het naar /dev/null gaat. Ik mag toch alsjeblieft hopen dat de engineers zelf ook KPN gebruiken en wel eens in het buitenland komen en dit dan zelf ook opmerken? En als ze dit niet merken dat ze dit in hun monitoring terug zien? Of dat het inmiddels wel een bekend probleem is vanwege alle klachten op hun eigen forum erover en incidenten die erover worden aangemaakt?
Sorry dat ik het zeg maar wat een incompetente ambtenarenbendeIk had meer waardering voor de beste man gehad als hij al had geweten dat het inmiddels zo'n 10+ jaar speelt en met een redelijke reden had gekomen waarom dit proces nog steeds niet in control is.
En als je in een of ander exotisch land problemen hebt (zeg bijv. Ethiopië) dan is dat ook niet per se iets waar engineers zelf tegenaan lopen.
Dan nog zouden ze dit aan klachten van klanten kunnen zien. Of eigen monitoring maar ik denk eerlijk gezegd dat er weinig proactief wordt gemonitord.Sorcerer8472 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:54:
[...]
Dit komt niet bij iedereen voor, misschien ook niet bij engineers?
En als je in een of ander exotisch land problemen hebt (zeg bijv. Ethiopië) dan is dat ook niet per se iets waar engineers zelf tegenaan lopen.
Ethiopië of een ander exotisch land? De problemen spelen zich al af in Duitsland/België/Frankrijk dus ik neem aan dat dat wel opgemerkt moet worden.
Je aanname is wellicht een negatieve connotatie. De onderstaande argumentatie van Sorcerer8472 zou zo maar meer representatief kunnen zijn.zwaargeschapen schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:11:
Ethiopië of een ander exotisch land? De problemen spelen zich al af in Duitsland/België/Frankrijk dus ik neem aan dat dat wel opgemerkt moet worden.
Ondergetekende heeft in ieder geval de ervaring, dat een wat onduidelijk probleem opgelost is. En dat ging verder dan eerstelijns en duurde langer dan een minuut.Sorcerer8472 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:54:
[...]
Dit komt niet bij iedereen voor, misschien ook niet bij engineers?
Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8
???jant schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 23:18:
[...]
Je aanname is wellicht een negatieve connotatie. De onderstaande argumentatie van Sorcerer8472 zou zo maar meer representatief kunnen zijn.
[...]
Ondergetekende heeft in ieder geval de ervaring, dat een wat onduidelijk probleem opgelost is. En dat ging verder dan eerstelijns en duurde langer dan een minuut.
Er kunnen allerlei redenen verzonnen worden om KPN te verdedigen waarom ze dit niet opgemerkt hebben maar als ik even snel op hun eigen forum kijk dan vind ik binnen één minuut al vijf zeer recente topics van mensen die deze problemen rapporteren:
https://community.kpn.com...is-met-een-netwerk-638677
https://community.kpn.com...sland-werkt-slecht-638922
https://community.kpn.com...unlimited-in-de-uk-635557
https://community.kpn.com...-ik-er-op-reis-ben-638637
https://community.kpn.com...-in-het-buitenland-635237
Zie ook in het bijzonder deze reactie en de reacties daar omheen: https://community.kpn.com...ostid=2155524#post2155524
Als ik het als domme consument kan vinden dan moet KPN toch ook in staat zijn om dit als professionele organisatie waar te nemen?
Mijn hypothese is dat 1) KPN hier vanwege kostenoogpunt bewust dataverkeer probeert te besparen en daarmee aandeelhouderswaarde probeert te vergroten of 2) niet de juiste of onvoldoende focus heeft op het buitenlandgedeelte van hun mobiele dienstverlening. Mijn gevoel zegt dat het misschien wel eens een combinatie van 1 en 2 kan zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door zwaargeschapen op 17-08-2025 10:00 ]
Schrale troost, het is niet alleen KPN die er last van heeft, ook Vodafone kent deze ellende. Tijdens mijn vakantie in Denemarken had ik geregeld geen of hoogstens Edge als verbinding en was de enige remedie om een aantal keren naar vliegtuigmodus te schakelen om 5G op te pikken. Ook in Duitsland was het niet veel beter.zwaargeschapen schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:50:
[...]
???
Er kunnen allerlei redenen verzonnen worden om KPN te verdedigen waarom ze dit niet opgemerkt hebben maar als ik even snel op hun eigen forum kijk dan vind ik binnen één minuut al vijf zeer recente topics van mensen die deze problemen rapporteren:
https://community.kpn.com...is-met-een-netwerk-638677
https://community.kpn.com...sland-werkt-slecht-638922
https://community.kpn.com...unlimited-in-de-uk-635557
https://community.kpn.com...-ik-er-op-reis-ben-638637
https://community.kpn.com...-in-het-buitenland-635237
Zie ook in het bijzonder deze reactie en de reacties daar omheen: https://community.kpn.com...ostid=2155524#post2155524
Als ik het als domme consument kan vinden dan moet KPN toch ook in staat zijn om dit als "professionele" organisatie waar te nemen?
De connectie problemen waren op een iPhone 12 van mezelf en de iPhone 14 van mijn vrouw. De iPhone 11 van onze tiener met max 4G had er trouwens beduidend minder last van. Het leek erop alsof 5G netwerken geen prioriteit kregen bij het roamen.
Mijn vrouw heeft van de zaak een simkaart van KPN. Deze krijgen we met geen mogelijkheid zover om te bellen via WiFi/LTE. We dachten eerst dat het aan de telefoon lag, maar ook met de nieuwe telefoon (Fairphone 6) werkt het niet. De instelling voor bellen over WiFi staat echt aan.
Daardoor is het bereik in huis erg beroerd. KPN wil hier maar niks aan doen.
Zodra ik 1 van mijn eigen simkaarten van KPN of Simyo in haar telefoon stop werkt het onmiddellijk
. Het lijkt dus echt aan haar abonnement te liggen.
Weet iemand hier hoe je bij iemand van KPN kan komen die hier wél wat aan kan doen?
Zodra ik 1 van mijn eigen simkaarten van KPN of Simyo in haar telefoon stop werkt het onmiddellijk
Weet iemand hier hoe je bij iemand van KPN kan komen die hier wél wat aan kan doen?
Je moet even contact opnemen met KPN vragen of ze 4G bellen uit en aan willen zetten vaak werkt het weer. Anders maken ze een ticket bij de technische dienst.Noshi schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:10:
Mijn vrouw heeft van de zaak een simkaart van KPN. Deze krijgen we met geen mogelijkheid zover om te bellen via WiFi/LTE. We dachten eerst dat het aan de telefoon lag, maar ook met de nieuwe telefoon (Fairphone 6) werkt het niet. De instelling voor bellen over WiFi staat echt aan.
Zodra ik 1 van mijn eigen simkaarten van KPN of Simyo in haar telefoon stop werkt het onmiddellijk. Het lijkt dus echt aan haar abonnement te liggen.
Het kan ook aan de simkaart liggen, als de simkaart oud is. Je kunt naar een kpn winkel gaan voor een nieuwe simkaart en dan kijken of het werkt. Een nieuwe simkaart is gratis. Of 0800-0402 kpn klantenservice bellen dat ze een nieuwe simkaart op sturen.ikbenjoeri schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:44:
[...]
Je moet even contact opnemen met KPN vragen of ze 4G bellen uit en aan willen zetten vaak werkt het weer. Anders maken ze een ticket bij de technische dienst.
Ik heb met KPN mobile het volgende issue (allen getest op Android mobieltjes).
Het opbouwen van een 2e gesprek (voor een ruggespraak met een 2e partij of om een 3-gesprek op te kunnen bouwen). Zodra VoLTE aan staat, gaat het opzetten van een nieuw gesprek (het lopende gesprek wordt in de wacht gezet) fout en krijg de melding terug "fout bij verbinden server".
Zodra VoLTE uitgezet wordt en de gesprekken over 2G lopen dan werkt het opbouwen van een 2e gesprek wel. Lijkt dus alleen met Android voor te komen en niet met iPhones. Meerdere Android bezitters hier last van?
Het opbouwen van een 2e gesprek (voor een ruggespraak met een 2e partij of om een 3-gesprek op te kunnen bouwen). Zodra VoLTE aan staat, gaat het opzetten van een nieuw gesprek (het lopende gesprek wordt in de wacht gezet) fout en krijg de melding terug "fout bij verbinden server".
Zodra VoLTE uitgezet wordt en de gesprekken over 2G lopen dan werkt het opbouwen van een 2e gesprek wel. Lijkt dus alleen met Android voor te komen en niet met iPhones. Meerdere Android bezitters hier last van?
Sowieso jammer dat groepsgesprekken bij KPN standaard SD zijn. Vodafone heeft dat dan weer beter voor elkaar (en al heel lang).
https://antennekaart.nl/k...6c-43d8-bf1a-8fbfe86b5727 en een nieuwe update, 77 nieuwe sites met n78 erbij
En de 4G data is helaas weggevallen, niet helemaal goedgegaan met de data die KPN heeft opgestuurd naar het Antenneregister. (Als jullie dit lezen, upload even opnieuwnetblade schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:48:
https://antennekaart.nl/k...6c-43d8-bf1a-8fbfe86b5727 en een nieuwe update, 77 nieuwe sites met n78 erbij
De ontbrekende 4G data van KPN is vanmorgen ook geüpload. Dus voor de geïnteresseerden: https://antennekaart.nl/k...=5.63598632&providers=kpn
Enig idee waarom band 8 is uitgeschakeld op 3511EW? Da's de enige site in heel NL waar dat zo is (als het klopt).jk-5 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:54:
De ontbrekende 4G data van KPN is vanmorgen ook geüpload. Dus voor de geïnteresseerden: https://antennekaart.nl/k...=5.63598632&providers=kpn
Enige wat ik kan bedenken is mogelijke storing op GSM-R rond het spoor en/of het station. Om die reden gebruiken ze ook nooit 900MHz op indoorsystemen in spoortunnels en bij treinstations. Kijk maar naar de HSL tunnels, Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal, enzovoortSorcerer8472 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:39:
[...]
Enig idee waarom band 8 is uitgeschakeld op 3511EW? Da's de enige site in heel NL waar dat zo is (als het klopt).
Op alle andere locaties is het wel actief, da's wel bijzonder. Dacht ook niet dat LTE storing zou geven gezien ook Vodafone er nog tussen zit. En het ook niet stoort op hun eigen GSM900.jk-5 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:57:
[...]
Enige wat ik kan bedenken is mogelijke storing op GSM-R rond het spoor en/of het station. Om die reden gebruiken ze ook nooit 900MHz op indoorsystemen in spoortunnels en bij treinstations. Kijk maar naar de HSL tunnels, Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal, enzovoort
Zit GSM-R in die tunnels trouwens ook op dezelfde systemen waar de operators op zitten?
Nee ProRail heeft altijd een eigen systeem voor de tunnels. Vaak leaky coax. Voor de providers kom je dat bijna nooit tegen. Vrijwel altijd antennes op meerdere punten in de tunnel. Ook puur omdat ze niet afhankelijk willen zijn van andere partijen.Sorcerer8472 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:51:
[...]
Op alle andere locaties is het wel actief, da's wel bijzonder. Dacht ook niet dat LTE storing zou geven gezien ook Vodafone er nog tussen zit. En het ook niet stoort op hun eigen GSM900.
Zit GSM-R in die tunnels trouwens ook op dezelfde systemen waar de operators op zitten?
Ondanks dat heeft ProRail op sommige stations ook wat indoor cellen met GSM-R. Zoals bijvoorbeeld op Amsterdam Centraal. Ik heb nog nooit een antenne kunnen ontdekken daarvoor.
Maar het is daadwerkelijk wel policy dat providers op indoor locaties langs het spoor niet op 900MHz mogen zenden. Hoewel die storingen op papier niet uit mogen maken heeft het best wat impact als dat het wel doet
Op zich hebben ze ook meer dan voldoende alternatieve frequenties tegenwoordig.... Denk dat de impact beperkt is?
Voor GSM zouden ze dan B3 in moeten zetten. Vodafone doet dat vaak, die zet dan 15MHz LTE en 5 MHz GSM in
Odido heeft band 8 wel live bij perrons zie ik iig.
Het probleem kan ontstaan als oudere apparatuur last heeft van de breedbandigere LTE-signalen die tegenwoordig ook op de band zitten.
)
Het probleem kan ontstaan als oudere apparatuur last heeft van de breedbandigere LTE-signalen die tegenwoordig ook op de band zitten.
Ja, ik snap niet waarom ze nog steeds niet B8 delen met LTE daar. Kan me niet voorstellen dat ze meer dan 5 MHz nodig hebben aan ruimte voor 2G. Dynamisch alloceren zoals KPN ook doet zou moeten kunnen lijkt me (maar ik ben tuurlijk volkomen oblivious voor alle edge (haha) cases die dat zou triggerenhenk_dh schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:02:
Voor GSM zouden ze dan B3 in moeten zetten. Vodafone doet dat vaak, die zet dan 15MHz LTE en 5 MHz GSM in
Het is al weer even geleden dat je dit postte, sorry dat ik nu pas omhoog haal, maar ik merk dus ook exact hetzelfde (en ook in Latijns AmerikaSorcerer8472 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 19:52:
[...]
Is er niet een methode waarop het thuisnetwerk je van het roaming netwerk disconnect om een nieuwe search te triggeren? Bij Orange lijkt dat te gebeuren.
Ik merk dat bij KPN je bij het landen in een nieuw land wel connect met het netwerk waarbij ik vermoed dat KPN er de beste deal mee heeft (bijv. Claro in veel landen in Latijns Amerika), maar na één keer ondergronds in een garage oid te zijn geweest komt hij op een lokaal sterker netwerk uit en blijft hij daar.
De Orange SIM zit een minuut later alweer op het voor hen meest voordelige netwerk. Vroeg me daarom ook af of dat misschien aan mijn KPN SIM ligt of dat iedereen die ervaring heeft?
Ik ben heel erg benieuwd hoe KPN dit precies doet, had je daar nog antwoord op gekregen? Het lijkt er inderdaad wel op dat KPN dit ook binnen de EEA roaming landen doet.
Dat ze dus bij het binnenrijden/landen je op het netwerk zetten die voor hun het meest gunstig is (soms budget providers, maar niet altijd). Ik heb nog niet meegemaakt dat KPN je op een netwerk 'forceert', dus als je daarna inderdaad handmatig een ander netwerk selecteert gaat dat prima en blijf je daar ook op (tot nu toe op 1 EU land na).
Wel merk ik dat je soms niet op alle netwerken die in de landen/netwerkoverzicht staat, kunt verbinden. Soms wel na een paar keer je device te hebben herstart. Sterker nog, soms lukt het op mijn 5G iPad met privé KPN sim wel, maar mijn privé KPN sim in mijn Phone 15 Pro niet. Heel eigenaardig, niet elke SIM/propositie lijkt dus hetzelfde behandelt te worden, of zit er iets anders achter (meer technisch of wat in het roaming netwerk of de telefoon soms 'glitcht'?).
[ Voor 29% gewijzigd door AlesT op 29-08-2025 09:27 . Reden: Bericht korter gemaakt ]
Ik mag mijn KPN Mobiel abonnement verlengen, maar ik zit nog in een oude propositie van KPN Unlimited data + onbeperkt bellen/sms die ik ongeveer nu 2 jaar geleden heb afgesloten. Met alle destijds beschikbare kortingen betaal ik daar nu €25,75 voor (met de inflatiecorrectie(s) tot op heden, die van dit jaar moet nog komen), zonder de bekende snelheidslimieten. Zijn er momenteel interessante aanbiedingen of loont het om eens te bellen met KPN? Op de verlengpagina zelf krijg ik namelijk geen aantrekkelijk aanbod te zien wat zelfs duurder is nu (27,50), waardoor het lijkt dat ik dit abonnement voorlopig beter gewoon kan aanhouden.
Of iemand moet nog een leuke korting ergens uitgesleept hebben recentelijk
@AlesT ja, zelfs bij handmatig selecteren en dan op automatisch zetten, blijf je op het netwerk zitten.
Bij werkelijk elke andere SIM-kaart die ik ooit heb gehad word je na een tijdje uiteindelijk alsnog op een voorkeursnetwerk gezet. Op zich is dit meestal niet erg trouwens, maar ik vermoed dat ze enorm veel geld op tafel laten liggen nu, terwijl de klantervaring ook suboptimaal is. Ze lijken ook niet de GSMA aanbevelingen voor steering-of-roaming te volgen.
Wellicht dat er ook een reden voor is, bijvoorbeeld dat de verschillende profielen die je noemt een rol spelen. Soms is voice enorm duur bij een bepaalde aanbieder en dan is het okee om een data only-sim ermee te laten connecten maar niet een sim die ook voice doet.
Bij zakelijke abonnees mag je waarschijnlijk nog een aantal extra netwerken op. Daar betaal je dan ook iets meer voor. Ik mag iig hopen dat je dan wel alle netwerken op het KPN-lijstje mag gebruiken?
In welk land ben jij nu?
Bij werkelijk elke andere SIM-kaart die ik ooit heb gehad word je na een tijdje uiteindelijk alsnog op een voorkeursnetwerk gezet. Op zich is dit meestal niet erg trouwens, maar ik vermoed dat ze enorm veel geld op tafel laten liggen nu, terwijl de klantervaring ook suboptimaal is. Ze lijken ook niet de GSMA aanbevelingen voor steering-of-roaming te volgen.
Wellicht dat er ook een reden voor is, bijvoorbeeld dat de verschillende profielen die je noemt een rol spelen. Soms is voice enorm duur bij een bepaalde aanbieder en dan is het okee om een data only-sim ermee te laten connecten maar niet een sim die ook voice doet.
Bij zakelijke abonnees mag je waarschijnlijk nog een aantal extra netwerken op. Daar betaal je dan ook iets meer voor. Ik mag iig hopen dat je dan wel alle netwerken op het KPN-lijstje mag gebruiken?
In welk land ben jij nu?
Altijd bellen en zeggen dat je wil uitkomen op minimaal hetzelfde bedrag of mindergerbenp schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:53:
Ik mag mijn KPN Mobiel abonnement verlengen, maar ik zit nog in een oude propositie van KPN Unlimited data + onbeperkt bellen/sms die ik ongeveer nu 2 jaar geleden heb afgesloten. Met alle destijds beschikbare kortingen betaal ik daar nu €25,75 voor (met de inflatiecorrectie(s) tot op heden, die van dit jaar moet nog komen), zonder de bekende snelheidslimieten. Zijn er momenteel interessante aanbiedingen of loont het om eens te bellen met KPN? Op de verlengpagina zelf krijg ik namelijk geen aantrekkelijk aanbod te zien wat zelfs duurder is nu (27,50), waardoor het lijkt dat ik dit abonnement voorlopig beter gewoon kan aanhouden.
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Ik heb sinds vandaag een transparante 5G icoon op m'n S25+. Voorheen zag ik 4G+ op plekken waar nog geen (goede) 5G dekking is.
Heeft KPN iets aangepast in het netwerk?
Nee is een setting in Samsung telefoons, blijkbaar is het configuratieprofiel aangepast. Hier namelijk bij idle en enkel 4g ontvast ook een doorzichtig 5g logo. Odido en Vodafone hadden dit al langer op Samsung toestellen, dit betekent dat het netwerk 5g 'aware' is, zet je je toestel hard op 4g zul je het oude logo weer zien.Pilovali schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:04:
Ik heb sinds vandaag een transparante 5G icoon op m'n S25+. Voorheen zag ik 4G+ op plekken waar nog geen (goede) 5G dekking is.
En op locaties waar geen 5G op de mast aanwezig is, zie je daar wel nog 4G zoals op iPhone? (met name hoogspanningsmasten met alleen laag spectrum)netblade schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:41:
[...]
Nee is een setting in Samsung telefoons, blijkbaar is het configuratieprofiel aangepast. Hier namelijk bij idle en enkel 4g ontvast ook een doorzichtig 5g logo. Odido en Vodafone hadden dit al langer op Samsung toestellen, dit betekent dat het netwerk 5g 'aware' is, zet je je toestel hard op 4g zul je het oude logo weer zien.
Ik was gisteren in Deventer op een plek waar inderdaad nog een oude 4G-only antenne was. Had voorheen 4G+ en nu transparante 5G icoon.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:19:
[...]
En op locaties waar geen 5G op de mast aanwezig is, zie je daar wel nog 4G zoals op iPhone? (met name hoogspanningsmasten met alleen laag spectrum)
Maar kan zijn dat m'n telefoon wel een soort 5G pakte van de omringende masten?
Wel heb ik een update gehad naar OneUI 8 gehad, misschien dat dat het is.
https://www.samsung.com/u...ean-on-your-galaxy-phone/
Hier staat de uitleg van Samsung over de icoontjes.
Hier staat de uitleg van Samsung over de icoontjes.
LTE network connected in LTE network that includes the 5G network
Klopt wel wat je zegt, trouwens. Ik was net in Emmen bij een 4G-only mast en geen andere 5G masten in de buurt. Toen kreeg ik wel 4G+ te zien.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:19:
[...]
En op locaties waar geen 5G op de mast aanwezig is, zie je daar wel nog 4G zoals op iPhone? (met name hoogspanningsmasten met alleen laag spectrum)
Ik merk dat roaming bij KPN echt een drama is geworden de laatste paar maanden. Bij het inrijden van Duitsland eigenlijk gelijk gezeur met een dataverbinding die niet tot stand komt. Pas na een herstart van de telefoon wil er met moeite wat gebeuren, handmatig netwerk selecteren is eigenlijk geen optie. Bijvoorbeeld Telekom (DTAG) wordt altijd geweigerd, o2 levert alleen Edge verbinding. Vodafone is welliswaar 5G maar vrij traag en instabiel.
Nu ben ik in een vakantiehuisje op Zwitsers netwerk en ook daar is KPN echt instabiel ondanks 5G dekking. Snelheid komt niet verder dan 12 Mbps op een herhaalde speedtest. Terwijl op een travel eSIM op dezelfde plek, zelfde netwerk op 5G tot een veel beter resultaat komt: 62 Mbps. Ook de jitter in de speedtest app is met die sim veel stabieler.
Mocht iemand hier een gouden tip voor hebben met een Android telefoon, heel graag want met navigeren op Android auto is het echt een drama als de verbinding er weer eens mee ophoudt.
Nu ben ik in een vakantiehuisje op Zwitsers netwerk en ook daar is KPN echt instabiel ondanks 5G dekking. Snelheid komt niet verder dan 12 Mbps op een herhaalde speedtest. Terwijl op een travel eSIM op dezelfde plek, zelfde netwerk op 5G tot een veel beter resultaat komt: 62 Mbps. Ook de jitter in de speedtest app is met die sim veel stabieler.
Mocht iemand hier een gouden tip voor hebben met een Android telefoon, heel graag want met navigeren op Android auto is het echt een drama als de verbinding er weer eens mee ophoudt.
Klinkt heel herkenbaar. Hier in Duitsland ook onwijs traag, op meerdere Android-smartphones. Ook in grotere plaatsen. Voortdurend wegvallende verbindingen, erg traag of niet mogelijk om op te registreren. Ik kan juist nooit op o2 aanmelden...LightLuke schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:40:
Ik merk dat roaming bij KPN echt een drama is geworden de laatste paar maanden. Bij het inrijden van Duitsland eigenlijk gelijk gezeur met een dataverbinding die niet tot stand komt. Pas na een herstart van de telefoon wil er met moeite wat gebeuren, handmatig netwerk selecteren is eigenlijk geen optie. Bijvoorbeeld Telekom (DTAG) wordt altijd geweigerd, o2 levert alleen Edge verbinding. Vodafone is welliswaar 5G maar vrij traag en instabiel.
KPN is hier altijd waardeloos in het buitenland. Nieuwe simkaart heeft hier ook niet het verschil in gemaakt...
Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl
Apart ik heb die ervaringen dan weer niet, laatst ook naar Belgie geweest, direct over van het Nederlandse netwerk naar het Belgische netwerk (Proximus), overigens waren 3 van de 4 providers handmatig ook beschikbaar. Route terug ook geen downtime gehad toen ik de grens over reed. Blijft een vreemde issue bij sommigen
Even een klein compliment. Net mijn iPhone gegevens overgezet naar de nieuwe 17 Pro. Tijdens het overzetten werd gevraagd of het huidige nummer op het nieuwe toestel moest komen. Na keuze "Ja" werd automatisch een E-sim op de nieuwe telefoon gezet. In het oude toestel zat een fysieke simkaart.
Geen gedoe met aanvragen via de MijnKPN app of de helpdesk bellen, alles ging automatisch op de achtergrond.
Geen gedoe met aanvragen via de MijnKPN app of de helpdesk bellen, alles ging automatisch op de achtergrond.
Google Maps met offline mode? (je kan kaarten downloaden)LightLuke schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:40:
Dat is een iPhone functie dat werkte onlangs bij Vodafone ook zonder problemen.turambar schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:43:
Even een klein compliment. Net mijn iPhone gegevens overgezet naar de nieuwe 17 Pro. Tijdens het overzetten werd gevraagd of het huidige nummer op het nieuwe toestel moest komen. Na keuze "Ja" werd automatisch een E-sim op de nieuwe telefoon gezet. In het oude toestel zat een fysieke simkaart.
Paar weken geleden precies hetzelfde meegemaakt toen ik met vrienden (met KPN) de grens over ging. De ene kreeg na een paar uur pas toegang tot een buitenlands netwerk en bij de ander leek het wel een 56k verbinding waardoor die echt niks kon opzoeken (niet handig in een vreemde omgeving).LightLuke schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:40:
Mijn Vodafone simkaart werkte gelukkig zonder problemen en heb ze via een hotspot kunnen voorzien van internet.
Voor een betrouwbare verbinding in het buitenland zou ik altijd Odido of Vodafone overwegen en KPN zoveel mogelijk links laten liggen.
[ Voor 4% gewijzigd door zwaargeschapen op 26-09-2025 20:46 ]
Heel vreemd om te lezen dat de ervaring bij meerdere van jullie zo slecht is als het om roaming gaat. Zelf heb ik deze ervaring namelijk helemaal niet en lijkt het zelfs iets beter als een aantal jaar geleden. Paar jaar geleden kon ik bijvoorbeeld niet roamen op bepaalde netwerken zoals A1 in Oostenrijk en Telekom DE in Duitsland. Toen wel contact opgenomen met KPN en had toen instellingen nagekeken, op dat moment veranderde de ervaring niet.
Daarna wel keer nieuwe iPhone gekregen en een esim ipv fysieke simkaart. Zou er verschil zitten tussen profielen van een esim en een fysieke simkaart?
Zeker de laatste 2 jaar geen problemen meer gehad. Bijna op alle providers kunnen roamen en vaak werkte het bij de default provider waar je op kwam gewoon goed. Vlot werkende 5G verbinding en geen problemen gehad. Afgelopen 2 jaar geen probleem gehad in België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland. Voornamelijk in Frankrijk en Duitsland soms wat tragere internet verbinding gehad maar dan was dat omdat er gewoon onvoldoende dekking was (voornamelijk wat meer afgelegen dorpjes).
Overigens heb ik een abonnement via KPN zelf en niet via een virtuele provider zoals bijvoorbeeld Simyo, ik weet niet of dat verschil maakt.
Misschien toch eens contact opnemen met KPN om je instellingen op je simkaart/telefoonnummer na te laten kijken of proberen te bellen wanneer je de problemen ervaart. Desnoods via een andere telefoon als die van jezelf geen bereik heeft, misschien kunnen ze dan iets zien waardoor het niet of slecht werkt.
Daarna wel keer nieuwe iPhone gekregen en een esim ipv fysieke simkaart. Zou er verschil zitten tussen profielen van een esim en een fysieke simkaart?
Zeker de laatste 2 jaar geen problemen meer gehad. Bijna op alle providers kunnen roamen en vaak werkte het bij de default provider waar je op kwam gewoon goed. Vlot werkende 5G verbinding en geen problemen gehad. Afgelopen 2 jaar geen probleem gehad in België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland. Voornamelijk in Frankrijk en Duitsland soms wat tragere internet verbinding gehad maar dan was dat omdat er gewoon onvoldoende dekking was (voornamelijk wat meer afgelegen dorpjes).
Overigens heb ik een abonnement via KPN zelf en niet via een virtuele provider zoals bijvoorbeeld Simyo, ik weet niet of dat verschil maakt.
Misschien toch eens contact opnemen met KPN om je instellingen op je simkaart/telefoonnummer na te laten kijken of proberen te bellen wanneer je de problemen ervaart. Desnoods via een andere telefoon als die van jezelf geen bereik heeft, misschien kunnen ze dan iets zien waardoor het niet of slecht werkt.
Ik denk dat dit een hele goede vraag is. Ook als ik lees van mensen die nu een nieuwe iPhone krijgen en daarbij automatisch van fysieke naar eSim overgaan in het nieuwe toestel als ze willen, bevestigd dat een hogere mate van flexibiliteit.Creative91 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:46:
Zou er verschil zitten tussen profielen van een esim en een fysieke simkaart?
De vraag is dus of aanbieders de eSim kaarten anders behandelen dn hun fysieke simkaarten?
Nee hoor, wat voor soort simkaart maakt niet uit, al die roamingen instellingen worden door de provider zelf geregeld, niet door de simkaart. Uiteraard kan je wel problemen hebben als je een hele oude simkaart hebt, maar dan heb je vaak in NL ook problemen met 5G / VoLTE bijv.
https://www.nu.nl/tech/63...-je-op-vakantie-bent.htmlThe Wizard schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:05:
Nee hoor, wat voor soort simkaart maakt niet uit, al die roamingen instellingen worden door de provider zelf geregeld, niet door de simkaart. Uiteraard kan je wel problemen hebben als je een hele oude simkaart hebt, maar dan heb je vaak in NL ook problemen met 5G / VoLTE bijv.
Providers geven voorkeurnetwerken mee op de SIM kaart volgens bovenstaand artikel. Dus die lijst updaten is iets wat de provider zal moeten doen. Logica zegt dat een eSim als software flexibeler kan zijn dan een fysieke sim kaart met updaten.
Dat is gewoon standaard consumentenpraat, op de simkaart wordt dat niet vastgelegd, dan zou je ieder jaar nieuwe moeten uitgeven voor de roaming wijzigingen, dat wordt een duur geintje.swhnld schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:18:
[...]
https://www.nu.nl/tech/63...-je-op-vakantie-bent.html
Providers geven voorkeurnetwerken mee op de SIM kaart volgens bovenstaand artikel. Dus die lijst updaten is iets wat de provider zal moeten doen. Logica zegt dat een eSim als software flexibeler kan zijn dan een fysieke sim kaart met updaten.
Je telefoon gaat praten met de eerste de beste netwerk waar ie verbinding mee maakt, deze overlegt met je provider en als er een overeenkomst (voorkeurs overeenkomst, soms kan je wel roamen op meerdere netwerken) is zal je verbinden met dat netwerk. Zo niet, dan zoekt de telefoon naar de volgende provider. Dit duurt allemaal niet zo lang, dat het soms lang duurt komt doordat de telefoon primair naar je eigen netwerk zoekt, zo gauw er nog iets van een verbinding mogelijk is (dwz hij kan verbinden, maar je kan er geen call opzetten danwel data gebruiken) dan zal ie daar op blijven hangen.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Mobiel, andere onderwerpen horen in:
- KPN Glasvezel: ~[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Mobiel, andere onderwerpen horen in:
- KPN Glasvezel: ~[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie