Zo, inmiddels de S25 een paar weken in gebruik. Overgestapt van een Pixel 4a en met een leuke inruilkorting was dit de beste optie voor mij. Had eerst de Pixel 10 in gedachte, maar die vond ik toch tegenvallen uiteindelijk.
Aantal dingen die zijn opgevallen (positief/negatief):
- Zoals bekend staan er de (on)nodige Samsung apps op. Eigenlijk van alle standaard Google apps is er wel een vergelijkbare app. Met ADB het nodige kunnen opschonen. Was nog wel een werkje om te zorgen dat je niet per ongeluk iets sloopt.
Deze sheet heeft daarbij veel geholpen.
- De camera's zijn echt dik in orde. Toch wel weer een mooie upgrade met 2 lenzen erbij. Erg blij mee.
- Ook zeer tevreden over de accuduur. Dat kon haast niet anders, met de versleten accu in de 4a die ook nog eens geknepen was door Google.
- Toestel is net een tikje groter en zwaarder, maar nog wel acceptabel.
- De vingerafdrukscanner werkt minder snel (ondanks dat deze ultrasoon is) en vaak is een 2e of 3e poging nodig. Soms ook omdat je vinger niet helemaal op de juiste plaats zit. Bij een scanner op de achterkant (of zijkant) heb je daar minder last van. Misschien dat iemand nog tips heeft om deze beter in te stellen? Bijv. harder of zachter drukken? Ik gebruik overigens geen screen protector.
- Het geluid van de speaker(s) valt enorm tegen. Ik heb niet zo'n goed vergelijk met huidige andere toestellen, maar naast de 4a klinkt het nasaal en scherp. Die was alleen niet waterdicht, misschien dat dat nog invloed heeft? Ik zet regelmatig podcasts aan op de speaker, maar zelfs met de EQ aangepast blijft het vermoeiend om naar te luisteren.
- Het scrollen (swipen) werkt niet lekker. Het is naar mijn idee veels te gevoelig, waardoor je onbedoeld te ver naar boven of beneden scrolt. Misschien een kwestie van wennen. Jammer dat hiervoor niks is in te stellen.
- Ik gebruik nog steeds de ouderwetse navigatieknoppen (ipv gestures). Het valt me op dat in sommige apps de content onder de knoppen zit en daardoor niet leesbaar of nog erger, niet klikbaar is. Dat zoiets anno 2025 nog in een UI zit verbaast mij.
- Op de Pixel kon je o.a. tekst selecteren/kopieren vanaf het "recente apps" scherm. Bij Samsung niet, maar gelukkig kan je wel de homeknop ingedrukt houden voor dezelfde functionaliteit.
Op wat kleine ergernissen na dus wel tevreden met de overstap!