Het feit dat zijn telefoon forbidden aangeeft (in dit geval bij AT&T) doet mij vrij zeker stellen dat het geen iPhone is, want daarop kan je dat niet zien. En @
oliveroms gaf zal al aan dat het Android telefoons zijn.

Bij iPhone kom je daar helaas namelijk alleen achter door handmatig het netwerk te selecteren en hopen dat je verbinding krijgt en er niet 'Geen Service' blijft staan.
Op iPhones kan je inderdaad prima dataroaming uit laten staan en blijft VoLTE Roaming en ook smsen gewoon mogelijk, ook op 4G-only netwerken in de USA. Ik heb zelf geen Android dus ik durf niet met zekerheid te stellen of dat daar ook zo is?
oliveroms schreef op woensdag 6 december 2023 @ 03:10:
[...]
Maar bellen en smsen (met name sms-en) kan toch over het traditionele netwerk? Los daarvan, zie ik inderdaad 4g AT&T en heb 5G uit gezet, maar mag niet baten. VoLTE heb ik toch niet nodig voor SMS?
Maar denk dat ik eerst verbonden moet zijn, ongeacht of het 2, 3 of 4G is? Network zegt namelijk 'No service' Mobile Network State: 'Disconnected' en Serivce State 'out of service'. Denk dat dat eerst 'aan' moet staan, niet waar.
Helaas zijn er in Amerika echt nagenoeg 0 traditionele netwerken meer, als je daar 2G of 3G mee bedoelt. Tenzij op jouw locatie ook nog lokale providers actief zijn, die hebben soms nog wel 2G of 3G (
klik).
Ook heeft T-Mobile US in sommige staten en regio's nog wel een schilfertje 2G aan staan, maar daar kom je, zeker als roamer, heel moeilijk op. Je telefoon en je verbinding met KPN (of andere NL provider) moet dus echt VoLTE Roaming ondersteunen, anders kan je helemaal niet bellen of smsen in de VS, niet eens naar 911.
(op een paar uitzonderingslocaties na dus).
Wat als je even heel kort dataroaming aan zet? Doet ie het dan wel? Misschien moet je telefoon bepaalde configuratieinstellingen ophalen, al lijkt me dat dit dan ook via WiFi moet kunnen?
Soms kan het verbinden met een netwerk ook eventjes duren, zeker als het niet het 1ste voorkeursnetwerk is van je provider (voor KPN merk ik is dat AT&T, Vodafone merkte ik neigt meer naar Verizon en Odido (logisch) nog steeds naar T-Mobile US).
Dat was althans mijn ervaring ~2 maanden terug in New York.
@
oliveroms Heb je het ook al even op andere plekken geprobeerd, en zowel binnen als buiten? Misschien is het bereik op jouw locatie niet heel denderend. Zie je alleen de grote 3 providers staan in je lijst, of ook andere lokale providers? En wat gebeurd er als je daar probeert te verbinden?
En weet je 100% zeker dat je in Nederland wel VoLTE hebt tijdens het bellen, blijft er 4G in beeld staan als je daar een telefoongesprek voert?
Dat is namelijk wel een minimale vereiste voordat VoLTE Roaming werkt. En aangezien je een Android telefoon hebt, kan het ook nog meespelen of je wel al de juiste carrier settings gepusht hebt gekregen van ofwel de fabrikant of de provider/markt waar je hem gekocht hebt. (dat hangt dus sterk af van waar de telefoon gekocht is).
Als laatste kan ik je nog aanraden om KPN per chat te proberen te contacten! En leg uit dat je niet per Twitter/X of per telefoon met ze kan spreken (als ze gaan piepen dat ze je niet kunnen helpen, want dat kunnen ze wel via chat).
Vraag dan of ze je VoLTE / 4G Bellen settings kunnen resetten, dat schijnt vaker problemen te verhelpen met VoLTE (Roaming), wat ook is gemerkt eerder in dit topic!

The_Wireless_Guy schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:27:
[...]
Ja, VoLTE heb je wel nodig voor SMS, SMS ging traditioneel over de signalering voor 2G en 3G maar aangezien dat er niet meer is moet het via een andere weg en dat is via het achterliggende systeem waar VoLTE op draait, de IMS, die stuurt jouw sms dan vervolgens doorstuurt naar de ouderwetse SMS centrale etc etc
Is dat zo? Ik moet bekennen dat ik het niet zeker weet, maar ik weet wel dat ik lang voordat VoLTE (en VoLTE Roaming) een feit was ik smsjes kon ontvangen terwijl mijn telefoon nog 4G aangaf. Of gaat dat dus stiekem achter de schermen nog via 2G/3G, en dat je telefoon dus even terugschakelt zonder dat je het merkt? Dan heb ik weer wat geleerd.

MooDyBLueS schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:55:
[...]
Ja, dat van 2FA enzo ben ik me maar al te bewust van. Het is ook onderdeel van mijn werk namelijk, dus vandaar dat ik wat sneller daaraan denk dan de gemiddelde persoon. Tegelijkertijd weet ik ook dat sms helemaal niet zo veilig is en hoewel het onderscheppen van een 2FA sms-code voor de gemiddelde Nederlander niet snel een risico vormt, is het wel een risico en zeker hoe belangrijker de dienst en de persoon erachter is, hoe groter het risico in potentie wordt. Daarom probeer ik wel altijd als het kan 2FA op een losse authenticator app te registreren en niet op mijn 06, maar dat puur even terzijde als mijn 2 centjes.

Wat betreft het probleem met telefoonnummer spoofing, daar lijkt ook al enige tijd een familielid van mij last van te hebben, die toevallig ook bij KPN zit.
Die wordt ongeveer 1x per week gebeld door steeds een ander onbekend persoon die dan beweerd door mijn familielid gebeld te zijn, wat niet zo is.
Het lijkt er dus inderdaad op dat bepaalde Nederlandse 06 nummers actief misbruikt worden voor spoofing.
Dat familielid van mij heeft inderdaad overigens ook af en toe last van spam en phishing smsjes, het telefoonnummer is dus gewoon een keer buitgemaakt bij een hack op een website of webshop. Waarschijnlijk staat het nummer dus in een database die ook door spoofers gebruikt wordt.
Helaas vervelend en kan je er zelf weinig anders aan doen dan een ander nummer nemen, al vraag ik me af hoe praktisch dat tegenwoordig is. Niet alleen inderdaad het probleem met 2FA, maar ook gewoon een hele rits aan contacten/bedrijven/overheden die je moet gaan inlichten. 100% dat je bepaalde oproepen of smsjes gaat missen, ofwel van een contact of van een bedrijf, het is de vraag of dat opweegt tegen de irritatie van de spoofing, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Want providers kunnen volgens mij wel bepaalde anti-spoofing maatregelen nemen, maar hoe goed dat werkt (iig niet tegen phishing), welke NL providers dit wellicht wel al goed geimplementeerd hebben én of dit ook internationaal werkt, durf ik niet te zeggen, misschien weet @
jk-5 daar meer van?
[
Voor 23% gewijzigd door
AlesT op 06-12-2023 21:41
]