Iemand misbruikt mijn nummer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghjer
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-06 22:41
Zojuist werd ik gebeld door een onbekend persoon die beweert dat hij mij terugbelt.
Ik vertelde dat ik hem niet heb gebeld en zei dat hij waarschijnlijk een verkeerd nummer heeft ingetypt.
Het is blijkbaar geen digit beet en best wel een tech savvy persoon, want hij stuurt mij zojuist via whatsapp een screenshot van een inkomend telefoongesprek in zijn bel geschiedenis (inderdaad mijn nummer) en een geluidsfragment van een voicemail bericht welke klinkt als een spam belletje (Engels voicemail bericht).

Het lijkt dus dat een spam callcenter mijn telefoon weet te gebruiken om mensen te bellen. Ik heb geen verstand van telecom en ik weet ook niet hoe makkelijk het is om belletje te "spoofen".

Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand of dit mogelijk is? En moet ik mij zorgen maken over mijn 06-nummer?

Beste antwoord (via ghjer op 18-09-2023 16:56)

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

ghjer schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:09:
Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand of dit mogelijk is?
Ja, is een kwestie van jouw nummer invoeren in een aangepaste 'telefoon' en klaar. Stelt helemaal niks meer voor.
En moet ik mij zorgen maken over mijn 06-nummer?
Je kunt je wel zorgen maken, maar je wint er niks mee. Als je een ander nummer zou hebben dan kunnen ze die net zo goed spoofen.
Het risico zit 'm in mensen die jij kent die niet weten wat spoofen is, die zullen dus niet zomaar geloven dat jij ze niet hebt gebeld.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Spoofen is niet heel moeilijk helaas. Wat de risico’s zijn is lastig te zeggen (voor mij)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb het ook eens gehad, ook een terugbeller, een half jaar terug ongeveer.

Is daarna niet nog eens gebeurd, en heb verder geen rare dingen gezien. Met alleen een telefoonnummer kan je ook niet zo veel, zelfs als je er de naam bij vind. Ik heb mer er niet druk over gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@ghjer Er zijn een paar technische systemen om telefoonnummers door te geven aan degene die gebeld wordt. Die nummers kunnen worden vervalst en dat heet "spoofing" (spoof = voordoen als iets/iemand anders).

Vertrouw niet op een telefoonnummer dat je in de display ziet.

Met zelf terugbellen kun je wel bevestiging krijgen, maar weet dat sommige nummers betaalnummers zijn, vaak in het buitenland. Terugbellen kan zo veel geld kosten. Doe dat dus alleen als het voor jou een bekend nummer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:30

D4NG3R

kiwi

:)

Ik zou zeggen neem even contact op met je provider en vraag of zij iets voor je kunnen betekenen.

Er zijn overigens ook scams welke beginnen met een heel nepverhaal over dat jij zogenaamd hun scammed en er mee naar de politie gaan behalve als je betaald. :P

Mijn advies blijft:
Onbekend nummer op een moment dat je geen belletje verwacht van een onbekende = niet opnemen.
Ook niet om uit te vogelen wie of wat het is, genoeg scammerts draaien scripts om te achterhalen of een nummer actief gebruikt wordt, zodra je opneemt ben je vaker de klos.

[ Voor 40% gewijzigd door D4NG3R op 18-09-2023 16:31 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand of dit mogelijk is?
Ja, is een kwestie van jouw nummer invoeren in een aangepaste 'telefoon' en klaar. Stelt helemaal niks meer voor.
Je kunt je wel zorgen maken, maar je wint er niks mee. Als je een ander nummer zou hebben dan kunnen ze die net zo goed spoofen.
Het risico zit 'm in mensen die jij kent die niet weten wat spoofen is, die zullen dus niet zomaar geloven dat jij ze niet hebt gebeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 22:30
Ik heb ooit een Skype account gehad en dan werd mijn mobiele nummer getoond als ik belde via Skype. Blijkbaar kan je telefoonnummers "faken", dus dat zal ook wel voor mindere legale doelen gebruikt worden.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Oon schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:28:
[...]

Yup. Daar zit dan ook het grootste risico: iemand die boos wordt op 'die oplichter met dat telefoonnummer'. En dan jou gaat blijven bellen. Het is dan zaak om, rustig, een goed en duidelijk verhaal te hebben in combinatie met verwijzen naar een te vertrouwen website die uitlegt dat dat kan gebeuren. Bijvoorbeeld https://www.rijksoverheid...-nep-telefoontje-spoofing

Meld het schriftelijk (email. e-formulier, o.i.d.) bij je provider, vooral zodat je 'bewijs' hebt dat gedaan te hebben. En dan houd het realistisch gezien op, helaas. En als het bekenden zijn die worden benaderd door jouw gespoofde nummer: zorg dat bekenden weten dat dit speelt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ja, ook 3 à 4 keer gehad binnen korte tijd. Was opeens ook weer afgelopen dus daar maar op hopen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:05
Niet echt, houdt er rekening mee dat je de komende tijd vaker teruggebeld kunt worden, mogelijk niet altijd op een vriendelijke toon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 22:30
F_J_K schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:46:
En als het bekenden zijn die worden benaderd door jouw gespoofde nummer: zorg dat bekenden weten dat dit speelt.
De kans dat het bekenden zijn is niet zo groot. Ze spoofen gewoon een nummer en -normaal gesproken- weten ze niet wie jij regelmatig belt. Ze kunnen dus niet jouw bekenden bellen, omdat ze niet weten wie dat zijn.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Pagina: 1