Iemand misbruikt mijn nummer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghjer
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-06 22:41
Zojuist werd ik gebeld door een onbekend persoon die beweert dat hij mij terugbelt.
Ik vertelde dat ik hem niet heb gebeld en zei dat hij waarschijnlijk een verkeerd nummer heeft ingetypt.
Het is blijkbaar geen digit beet en best wel een tech savvy persoon, want hij stuurt mij zojuist via whatsapp een screenshot van een inkomend telefoongesprek in zijn bel geschiedenis (inderdaad mijn nummer) en een geluidsfragment van een voicemail bericht welke klinkt als een spam belletje (Engels voicemail bericht).

Het lijkt dus dat een spam callcenter mijn telefoon weet te gebruiken om mensen te bellen. Ik heb geen verstand van telecom en ik weet ook niet hoe makkelijk het is om belletje te "spoofen".

Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand of dit mogelijk is? En moet ik mij zorgen maken over mijn 06-nummer?

Beste antwoord (via ghjer op 18-09-2023 16:56)

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

ghjer schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:09:
Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand of dit mogelijk is?
Ja, is een kwestie van jouw nummer invoeren in een aangepaste 'telefoon' en klaar. Stelt helemaal niks meer voor.
En moet ik mij zorgen maken over mijn 06-nummer?
Je kunt je wel zorgen maken, maar je wint er niks mee. Als je een ander nummer zou hebben dan kunnen ze die net zo goed spoofen.
Het risico zit 'm in mensen die jij kent die niet weten wat spoofen is, die zullen dus niet zomaar geloven dat jij ze niet hebt gebeld.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Spoofen is niet heel moeilijk helaas. Wat de risico’s zijn is lastig te zeggen (voor mij)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online