Willekeurige belletjes, bij terugbellen geen idee?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 18:39
Excuses voor de cryptische titel, mag maar zoveel tekens gebruiken..

Ik heb de laatste tijd met enige regelmaat dat ik door een mobiele nummer gebeld wordt. Bij het opnemen van mijn mobiel hoor ik verder niks en wordt na X zo'n 5 tot 10 seconden opgehangen. Na een paar keer ben ik het zat geworden en heb een paar keer de nummers teruggebeld. De eigenaar van het nummer neemt dan wel op en blijkt zich van geen kwaad bewust te zijn.

Het zijn ook steeds verschillende personen waarbij ik ondertussen het idee heb dat ze daadwerkelijk van niks weten. Heb vroeger ook cold-calls gekregen vanuit het buitenland, maar die heb ik standaard geblokkeerd. Dit lijkt om iets heel anders te gaan.

Heeft iemand een dergelijke ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeesPimelmees
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Dit heet ook wel spoofing. Is vrij makkelijk te doen, jij ziet dan een ander nummer dan waar er mee gebeld wordt. De rechtmatige eigenaar weet dan waarschijnlijk van niks inderdaad.

Echte nummer is voor jou amper te achterhalen.

Wordt ook veel gebruikt om het nummer van een bank te "spoofen" om zo mensen te doen geloven dat ze met een bankmedewerker spreken.

[ Voor 22% gewijzigd door KeesPimelmees op 27-07-2023 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:52

Tys

Ik krijg ook enorm veel van dat soort telefoontjes. Veelal van nummer waarvan de eerste 2-3 getallen hetzelfde zijn als mijn eigen telefoonnummer. Bij mij is dat sinds dit lek begonnen: nieuws: Gegevens van 272.000 gebruikers van Ledger-hardwarewallet verschijnen....

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegazz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05:46
Is er iets van een patroon te herkennen?

- Tijdstip, elke x minuten/uren?
- Reeks telefoonnummers (Begint altijd met 0612XXXXXX of dergelijke)
- Enkel Nederlandse telefoonnummers?

Jammer genoeg valt er vrij weinig aan te doen, helemaal als het Nederlandse nummers zijn. Buitenlandse nummers kan je vaak bij voorbaat al blokkeren, zeker de meest exotische locaties (Ik werd vroeger platgebeld door een reeks zimbabwaanse nummers, waar ik totaal geen waarde aan had.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 18:39
Lekker, ben ik van het een af, komt het andere weer |:(

Helaas is er geen pijl te trekken op de belletjes.
Soms krijg ik er drie in een week en de andere keer zit er weer een maand tussen.
Het zijn ook allemaal Nederlandse 06 nummers in verschillende reeksen. Dus onbegonnen werk om een provider hierop aan te spreken.

Is niet anders, maar wel vervelend :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-09 21:29
Helaas ben ik zo'n iemand wiens nummer hiervoor misbruikt wordt.
Hele rare telefoongesprekken: "U heeft mij gebeld?" "Uhm, nee?"

Tuurlijk kan ik het, al dan niet tijdelijk, oplossen door een ander nummer te nemen. Maar ik heb mijn 06-nummer al +/- 15 jaar. Dus, maar gewoon even afwachten. Nieuw nummer kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:14
lightemup schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:00:
Helaas ben ik zo'n iemand wiens nummer hiervoor misbruikt wordt.
Hele rare telefoongesprekken: "U heeft mij gebeld?" "Uhm, nee?"

Tuurlijk kan ik het, al dan niet tijdelijk, oplossen door een ander nummer te nemen. Maar ik heb mijn 06-nummer al +/- 15 jaar. Dus, maar gewoon even afwachten. Nieuw nummer kan altijd nog.
Bij welke provider zit je? En heb je die al gesproken of ze iets hiertegen kunnen/willen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:42

Tazzios

..

Indien je de tijden noteert kan de provider volgens mij wel achterhalen waar het vandaan komt en het mogelijk voor je blokkeren. Dat kunnen ze met anonieme bellers in ieder geval.

[ Voor 16% gewijzigd door Tazzios op 28-07-2023 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:07

D4NG3R

kiwi

:)

Doe jezelf een lol en neem onverwachte belletjes van onbekende nummers niet aan.
Hoe meer die partijen doorhebben dat jouw 06 actief gebruikt word, hoe vaker ze bellen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaakmeGek
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:13

MaakmeGek

XBL: XtrordinarY

D4NG3R schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:48:
Doe jezelf een lol en neem onverwachte belletjes van onbekende nummers niet aan.
Hoe meer die partijen doorhebben dat jouw 06 actief gebruikt word, hoe vaker ze bellen.
Inderdaad, ik werd na de Ledger leak eerst platgebeld door buitenlandse nummers, daarna nederlandse 06-nummers. Ik heb ze nooit aangenomen en merkte na een tijdje dat ik ook niet meer werd gebeld. Dus het is voor nu even vervelend maar wanneer je niet meer opneemt od direct ophangt zal het na een tijdje verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:06

Umbrah

The Incredible MapMan

Puur vanwege werk is het wenselijk om de telefoon wel op te nemen. Maar wat wel een factor is die ik me heb aangeleerd, want spoofing is gewoon een ding, en veel scams werken ook zo, is om niet meer op te nemen met mijn naam. Klinkt brutaal, maar het is wel een dingetje. Veel van dit soort calls zijn informatie-inwin calls namelijk. Puur ter voorbereiding van iets wat maanden later kan komen, of om datasets (die al een profiel van je hebben) uit te breiden met naam-gegevens. Als er genoeg info van jou bekend is (bij mij is o.a. bekend wat voor bank ik bij zit in combo met mijn telefoonnummer, maar niet mijn naam...), dan kan zo'n dataset op het darkweb redelijk wat opbrengen.

Dit soort fingerprinting werkt vanuit de regel: hoe meer gegevens gekoppeld zijn, hoe beter de dataset is voor scammers.

De "hallo pappa ik heb een nieuw telefoonnummer, het oude kan je weggooien, kun je me appen?"-ding werkt pas goed als er meer bekend van jou en je relaties (wie mijn naam weet, kan op LinkedIn ook vrij makkelijk achter de naam van mijn familieleden komen...). Met puur dat eerste bericht trap ik er niet in.

Dit soort belletjes zijn soms dan ook puur in de hoop dat jij opneemt, zegt: "Hallo met @ItMeAedri ", en dat een of ander goedkoop overtype-centrum dit dan koppelt. Opnemen met: "Hallo", geeft je vrij snel een goed beeld. Als het een bekende is, opnemen met de (voor)naam van die bekende kan ook een ding zijn. Maar niet gelijk met je eigen naam.

Zo af en toe wordt een marktplaats als Genesis opgerold en dan zien we het resultaat van deze zaken, maar waar één plat gaat, gaan ze vrolijk ergens anders verder. De data-brokers zijn de echte 'winnaars' en blijven vaak buiten beeld, de boefjes die het gebruiken om zich voor te doen als een bank zullen degenen zijn die het eerst het onderspit delven maar daar zijn er veel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:25
ItMeAedri schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:27:
Lekker, ben ik van het een af, komt het andere weer |:(
Tja... en straks ben je hiet weer vanaf en krijg je te maken met mensen zoals jijzelf die gaan terugbellen. :+

Reken er maar op dat jouw nummer hiervoor ook wordt gebruikt, jouw nummer is blijkbaar bekend bij deze groepen dus waarom zouden ze het niet ook gebruiken om te spoofen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Umbrah schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:56:
Puur vanwege werk is het wenselijk om de telefoon wel op te nemen. Maar wat wel een factor is die ik me heb aangeleerd, want spoofing is gewoon een ding, en veel scams werken ook zo, is om niet meer op te nemen met mijn naam. Klinkt brutaal, maar het is wel een dingetje.
Wat is daar brutaal aan :?
Ik neem privé nooit op met mijn naam. Ik ga er van uit dat iemand die mij belt mijn naam wel kent. Indien niet verwacht ik van de beller dat die zich eerst bekend maakt voor ik mijn naam noem of bevestig.
Dat gaat dan zo:
"Hallo?''
"Spreek ik met evilution?''
"Met wie spreek ik?"

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Pagina: 1