Acties:
  • +13 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:42
Ik heb gisteren kort contact gehad met KPN. Ze gaan met 2 telefoons van mij metingen doen.

Op hun verzoek heb ik afgelopen nacht een nieuwe test gedaan met mijn iPhone en Samsung.

iPhone 14 Pro Max
Start: 0:17 (100%)
End: 7:15 (99%)

Samsung S23+
Start: 0:16 (100%)
End: 7:30 (89%)

Omdat mijn eigen nummer al is omgezet naar T-Mobile op de iPhone heb ik een nieuwe KPN eSim aangemaakt en hiermee getest. Voor het eerst is het batterijverbruik normaal. Ik heb deze resultaten ook gedeeld met KPN.

Ik ben er toen zelf dieper ingedoken waarom deze nieuwe KPN eSim opeens geen problemen heeft. Wat blijkt, de mogelijke oorzaak zit hem in de APN.

Ik gebruik advancedinternet APN omdat ik via KPN ÉÉN MKB altijd een vast IP adres heb gehad. Ook speelt mee dat er performance problemen zijn op de internet APN welke niet spelen op de advancedinternet. Andere mensen die geklaagd hebben over de performance op de internet APN is geadviseerd om de advancedinternet te gebruiken.

Wat is het verschil tussen internet en advancedinternet APN?

Internet APN wordt standaard gebruikt op alle apparaten, hierbij heb je een privé IP adres achter een NAT firewall waarbij je een public IP deelt met anderen.

Advancedinternet APN levert een dynamisch IP adres met alle poorten open, bijvoorbeeld handig als je de simkaart in een router gebruikt en je wilt bepaalde poorten open hebben voor gamen of voor een camera die je remote wilt bereiken. Wanneer je advancedinternet gebruikt bij een KPN ÉÉN MKB abonnement heb je de optie om een vast IP adres af te nemen.

Doordat je met advancedinternet een publiek IP-adres heeft kan alles op het internet je telefoon bereiken. Denk aan brute force aanvallen om te kijken of je device een lek of slecht wachtwoord heeft. Het verkeer is hiervan nihil maar zorgt er wel voor dat er een continue data sessie actief blijft wat zorgt voor dit hogere batterijverbruik. Met het internet APN zit je achter een firewall waardoor apparaten op het internet niet rechtstreeks kunnen verbinden met je telefoon.
Terugkomend over de performance problemen op de internet APN zou het fijn zijn als KPN dit onderzoekt want dit probleem speelt sinds ongeveer vorig jaar augustus september. Ik zal dit ook weer aankaarten bij KPN om dit te onderzoeken zodat mensen ook gewoon internet APN kunnen gebruiken als ze geen publiek IP nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ikbenjoeri schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:50:

Ik gebruik advancedinternet APN <snip>
Idem hier. De APN instellingen inmiddels weer naar internet gezet. Eens kijken wat dat doet voor de batterij leegloop. Mooie vondst.

2023-09-01:
Evident dat de APN instelling de oorzaak was. Geen leegloop meer.

[ Voor 12% gewijzigd door jant op 01-09-2023 11:30 ]

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

ikbenjoeri schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:50:
Ik heb gisteren kort contact gehad met KPN. Ze gaan met 2 telefoons van mij metingen doen.

Op hun verzoek heb ik afgelopen nacht een nieuwe test gedaan met mijn iPhone en Samsung.

iPhone 14 Pro Max
Start: 0:17 (100%)
End: 7:15 (99%)

Samsung S23+
Start: 0:16 (100%)
End: 7:30 (89%)

Omdat mijn eigen nummer al is omgezet naar T-Mobile op de iPhone heb ik een nieuwe KPN eSim aangemaakt en hiermee getest. Voor het eerst is het batterijverbruik normaal. Ik heb deze resultaten ook gedeeld met KPN.

Ik ben er toen zelf dieper ingedoken waarom deze nieuwe KPN eSim opeens geen problemen heeft. Wat blijkt, de mogelijke oorzaak zit hem in de APN.

Ik gebruik advancedinternet APN omdat ik via KPN ÉÉN MKB altijd een vast IP adres heb gehad. Ook speelt mee dat er performance problemen zijn op de internet APN welke niet spelen op de advancedinternet. Andere mensen die geklaagd hebben over de performance op de internet APN is geadviseerd om de advancedinternet te gebruiken.

Wat is het verschil tussen internet en advancedinternet APN?

Internet APN wordt standaard gebruikt op alle apparaten, hierbij heb je een privé IP adres achter een NAT firewall waarbij je een public IP deelt met anderen.

Advancedinternet APN levert een dynamisch IP adres met alle poorten open, bijvoorbeeld handig als je de simkaart in een router gebruikt en je wilt bepaalde poorten open hebben voor gamen of voor een camera die je remote wilt bereiken. Wanneer je advancedinternet gebruikt bij een KPN ÉÉN MKB abonnement heb je de optie om een vast IP adres af te nemen.

Doordat je met advancedinternet een publiek IP-adres heeft kan alles op het internet je telefoon bereiken. Denk aan brute force aanvallen om te kijken of je device een lek of slecht wachtwoord heeft. Het verkeer is hiervan nihil maar zorgt er wel voor dat er een continue data sessie actief blijft wat zorgt voor dit hogere batterijverbruik. Met het internet APN zit je achter een firewall waardoor apparaten op het internet niet rechtstreeks kunnen verbinden met je telefoon.
Terugkomend over de performance problemen op de internet APN zou het fijn zijn als KPN dit onderzoekt want dit probleem speelt sinds ongeveer vorig jaar augustus september. Ik zal dit ook weer aankaarten bij KPN om dit te onderzoeken zodat mensen ook gewoon internet APN kunnen gebruiken als ze geen publiek IP nodig hebben.
Ik gebruikte ook advancedinternet, maar heb sinds kort een nieuwe (fysieke) simkaart en daarbij weer standaard internet APN. Ik blijf het batterijverbruik even in de gaten houden.

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:03
Hier had ik eigenlijk sinds langere tijd weer de standaard internet APN ingeschakeld. Dat maakt bij mij geen verschil qua gebruik. (10% verbruik in 9 uur).

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ikbenjoeri
Staat een artikel online over het batterijverbruik bij KPN Mobiel

review: Hoe een tweaker uitploos waarom sommige telefoons op KPN snel leeg gi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightLuke
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:49
Kleine update van mijn kant na eveneens contact met KPN is dat op de reguliere internet APN de drain in 7 uur tijd ongeveer 5% bedraagt. Ik check vanavond of 4G daarin ook nog verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien heb ik het gemist, maar kijkt men hier ook naar het verschil tussen normale SIM en eSIM?

Want ik maak op uit de reacties hier dat het APN aanpassen ook geen soelaas biedt voor mensen hier?

Als het probleem bij 'advancedinternet' pas sinds een jaar optreedt kan dat natuurlijk ook komen door wijzigingen in firewall-instellingen bij KPN e.d.

[ Voor 56% gewijzigd door Sorcerer8472 op 01-09-2023 12:23 ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oké en nu? Vanuit kpn krijg ik het gevoel, niet ons probleem en zoek het een beetje maar uit. Want vanuit hun kant is er nu toch niks gedaan? Dus het. Probleem bestaat toch nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
dutchnltweaker schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:50:
[...]

Oké en nu? Vanuit kpn krijg ik het gevoel, niet ons probleem en zoek het een beetje maar uit. Want vanuit hun kant is er nu toch niks gedaan? Dus het. Probleem bestaat toch nog?
Hoog batterijverbruik met de advancedinternet kunnen ze niks aan doen. Omdat je telefoon direct verbonden is met het internet. Doordat je een public IP hebt kan alles en iedereen een connectie opzetten met je telefoon waardoor je telefoon de hele tijd een actieve data sessie heeft ipv idle zoals bij de internet APN.

Als je een public IP zou hebben met T-Mobile en Vodafone zou je het zelfde probleem hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door ikbenjoeri op 01-09-2023 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:21:
Misschien heb ik het gemist, maar kijkt men hier ook naar het verschil tussen normale SIM en eSIM?

Want ik maak op uit de reacties hier dat het APN aanpassen ook geen soelaas biedt voor mensen hier?

Als het probleem bij 'advancedinternet' pas sinds een jaar optreedt kan dat natuurlijk ook komen door wijzigingen in firewall-instellingen bij KPN e.d.
Met de advancedinternet is er geen firewall, alles staat open naar je mobiel. Enige wat zou kunnen spelen dat hackers alle IPs scannen van KPN om te zoeken voor lekken en dat dit meer is geworden. Er zijn hoop IPs met advancedinternet waarbij de router interface of camera vrij toegankelijk is zonder een ACL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ikbenjoeri schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:54:
[...]

Met de advancedinternet is er geen firewall, alles staat open naar je mobiel. Enige wat zou kunnen spelen dat hackers alle IPs scannen van KPN om te zoeken voor lekken en dat dit meer is geworden. Er zijn hoop IPs met advancedinternet waarbij de router interface of camera vrij toegankelijk is zonder een ACL.
Wat ik bedoel is dat het mogelijk "minder open" stond vroeger, bijv. als portscans gedetecteerd werden dan werden deze wel geblokkeerd, maar gerichte pogingen om te connecten met een poort worden dan wel geaccepteerd.

Zou mooi zijn als er per klant een gerichte manier zou zijn om dit in te stellen, dat scheelt veel energieverbruik voor al dit soort apparaten. Past ook bij KPN's groene ambities ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightLuke
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:49
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:21:

Ik vraag me af of er een verschil zit in SIM en eSIM. Zoals @ikbenjoeri aangeeft gaat er extra data naar je telefoon bij het advancedinternet APN, die bij de reguliere internet APN niet aanwezig is. Dat zal voor beide simkaart types een gelijk verbruik opleveren lijkt mij zo.

Het aanpassen van de APN levert mij zeker 15% meer batterij op dan op 'advancedinternet' laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-09 08:16
Credits aan @ikbenjoeri voor het puik onderzoekswerk, dat zelfs heeft geleid door een frontpage artikel! ;)
Laten we hopen dat het nu dusdanig onder de aandacht is gebracht bij KPN en dat ze wat kunnen doen aan de battery drain op hun advancedinternet APN.
Ik maakte in het verleden namelijk ook gebruik van die APN op mijn 5G tablet en merkte ook vooral snellere performance. Een jaar geleden ongeveer ben ik weer terug gegaan naar de normale APN, want ik merkte dat bij advancedinternet de datasessies in het buitenland het vaker niet dan wel deden. Op de normale APN geen last van. Maar totaal geen batterydrain gemerkt of iets toen.
Dus mijn vermoeden is ook dat KPN ergens in de laatste 9 tot 12 maanden iets heeft aangepast (in hun core?), waardoor allerlei IP scans en connection requests nu wel doorgelaten worden (of minder goed worden gefilterd).
Natuurlijk kan KPN er ook niet zoveel aan doen als hackers het sinds kort meer gemunt hebben op hun IP's, want ik merk thuis (ook KPN) op mijn server ook sinds kort een flinke toename in de hoeveelheid IP/port scans en connection requests uit allerlei (voornamelijk ongure) landen.

Even iets totaal anders over wat ook @ikbenjoeri bijhoudt van KPN (en ook T-Mobile) en dat is een lijst van providers (en technieken) waarop je kunt roamen in het buitenland.
Ik weet niet zeker of het al eerder was opgemerkt hier, maar het viel me op dat KPN onderaan deze webpage ook zo'n lijst gepubliceerd heeft van netwerken en de technieken die ze ondersteunen. Alleen voor de EU/EEA en niet eens al deze landen en er wordt ook niets vermeld over VoLTE Roaming.
Vodafone heeft overigens op deze webpage ook zo'n lijstje, maar die lijkt al wat ouder (en nog kariger), maar daar wordt in ieder geval wel gerept over VoLTE roaming!

Ze zijn beide helaas verre van actueel of compleet, het lijkt erop alsof zowel KPN als Vodafone éénmalig zo'n lijst publiekelijk hebben willen maken, maar het daarna er niet meer willen of vergeten bij te werken..
Ookal weten wij hier vermoed ik allemaal wel dat ze zulke lijstjes (intern) zeker wel hebben..
LightLuke schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:24:
[...]

Ik vraag me af of er een verschil zit in SIM en eSIM. Zoals @ikbenjoeri aangeeft gaat er extra data naar je telefoon bij het advancedinternet APN, die bij de reguliere internet APN niet aanwezig is. Dat zal voor beide simkaart types een gelijk verbruik opleveren lijkt mij zo.

Het aanpassen van de APN levert mij zeker 15% meer batterij op dan op 'advancedinternet' laten staan.
Het zou best kunnen dat er een licht hogere battery drain is met fysieke SIM i.t.t. eSIMs, maar dat vermoed ik zal dusdanig klein zijn dat het misschien niet meetbaar is. Het enige verschil is puur het stukje plastic met een chip (en de hardware in de telefoon die de chip uitleest door er een kleine hoeveelheid spanning op te zetten).
Maar dat is voornamelijk mijn vermoeden, dus ik laat het zeker graag ontkracht worden hier! :)

[ Voor 9% gewijzigd door AlesT op 01-09-2023 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteHwk
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:51
Ik heb ook kpn sim only , en hij gaat snel leeg op mijn s22 . Maakt het apn nog uit?

Ik gebruik de standaard apn internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 12:04

The Wizard

Moderator Mobile
LightLuke schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:24:
[...]

Nee, ik heb het getest en er was geen meetbaar verschil tussen de beide sim versies.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Afgelopen nacht was m'n drain relatief laag (5% tov 14% normaal). KPN zegt wel leuk dat het aan bepaalde instellingen ligt, maar ik heb niks veranderd (standaard internet APN) en opeens is de drain anders. Geen nieuwe apps of updates geïnstalleerd en van de ene op de andere dag is het anders.

Volgens mij hebben ze wel wat aan de netwerk instellingen veranderd aan hun zijde.

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 01-09-2023 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 12:04

The Wizard

Moderator Mobile
WhiteHwk schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 19:18:
Ik heb ook kpn sim only , en hij gaat snel leeg op mijn s22 . Maakt het apn nog uit?

Ik gebruik de standaard apn internet
Er kunnen nog legio andere zaken dit veroorzaken. Als je APN internet is kan je dat in ieder geval uitsluiten.

99/100 gevallen is puur door een app.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteHwk
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:51
The Wizard schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:30:
[...]

Er kunnen nog legio andere zaken dit veroorzaken. Als je APN internet is kan je dat in ieder geval uitsluiten.

99/100 gevallen is puur door een app.
Oke dank voor je reactie, zal het topic ook volgen. Is wel interessantte theorie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nog iets trouwens: iPhones blijven vrij lang op 100% hangen, alsof ze eigenlijk opladen naar 108% (wat dan naar 100% genormaliseerd is), maar pas als ze onder de 100% zakken het lagere percentage laten zien.

Dat geeft een fijner gevoel dan wanneer je hem van de stroom haalt en hij na een paar minuten al naar 99% zakt, ws doen ze het daarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er mensen die de KPN ESIM ipv een fysieke SIMkaart gebruiken?

Ik zie verschillende nadelen:

1. wat als je telefoon defect raakt? Dan kun je niet even gauw je simkaart omswitchen naar een reservetelefoon.

2. Bij diefstal of je raakt telefoon kwijt moet je een nieuwe fysieke sim aanvragen, maar hoe zit het met als je multisim hebt icm met een samsung of apple watch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_PAu1JrDZ89ILGGGnR_yGGsl00=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D8Qn5Rt4VvBlj5Xxd9mo6Pzi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:38
Verwijderd schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:15:
[…]

Ik zie verschillende nadelen:

1. wat als je telefoon defect raakt? Dan kun je niet even gauw je simkaart omswitchen naar een reservetelefoon.

[…]

[Afbeelding]
Dat heb ik begin dit jaar dus gehad, gelukkig was alleen de touch van mijn scherm defect, waardoor ik nog wel de 2factor code kon lezen van sms’jes (behalve die van de KPN, want die beginnen met een heel verhaal)

Dat was voor mij precies de reden waarom ik daarna de fysieke sim ben blijven gebruiken. We begon ik afgelopen vakantie in Duitsland te twijfelen om hem ter plekke om te zetten een een lokale prepaid data sim te halen ivm klote WiFi en kinderen. Maar durfde daar niet de omzetting te doen. Zul je zien dat het misgaat omdat je in het buitenland zit, op het punt dat je sim al disabled is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan-458
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 31-08 16:02
Hi @ikbenjoeri,

Ervaar je ook stabiliteitsissues bij het gebruik van APN "portalmmm.nl"? Of alleen "Internet", bij mij werkt "portalmmm.nl" namelijk probleemloos.

Met "Internet" inderdaad wat vaker issues gehad, voornamelijk in het buitenland.

[ Voor 14% gewijzigd door Jonathan-458 op 03-09-2023 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lHybridl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 22:00
Vraagje. Ik heb nu al een paar jaar een sim only van kpn. Ik zit te denken om de nieuwe iPhone te halen samen met een nieuw abbo. Is dat mogelijk om van sim only weer terug te switchen naar abbo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:15
lHybridl schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:56:
Vraagje. Ik heb nu al een paar jaar een sim only van kpn. Ik zit te denken om de nieuwe iPhone te halen samen met een nieuw abbo. Is dat mogelijk om van sim only weer terug te switchen naar abbo?
Het is mogelijk, maar waarom zou je dat willen? Je krijgt niet ineens grote korting op je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lHybridl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 22:00
Sjoerd001 schreef op zondag 3 september 2023 @ 13:11:
[...]

Het is mogelijk, maar waarom zou je dat willen? Je krijgt niet ineens grote korting op je telefoon.
Ah oke. Aan hoeveel moet ik denken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:14
lHybridl schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:56:
0800-0402 lijkt me de beste plek voor deze vraag.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:15:
[...]

Is hier wat aan tedoen? Ga minimaal 2 euro per maand meer betalen..
Nee, staat in de voorwaarden...

Heb in april 2022 een simonly voor 2 jaar afgesloten... doe ik dus ook niet meer, ben van 32,50 naar 34,49 gegaan vorig jaar oktober en ga nu dus 36,99 per maand betalen tot april 24
Zat voorheen altijd bij Vodafone en heb dat toen nooit meegemaakt (maar kan zijn dat zij het tegenwoordig ook doen). Maar sluit de volgende keer wel steeds een jaar af en stap dan over van de een naar de ander :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Zijn de verhoogde prijzen al gecommuniceerd naar de betreffende abonnementhouders? Of zijn dit eigen berekeningen? Ik ben medio juli geswitcht van abonnement binnen KPN. Afhankelijk van hoe je dat interpreteert ben ik wel/niet een abonnee van voor 1 juli. Heb nog geen bericht ontvangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JME schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 23:04:
Zijn de verhoogde prijzen al gecommuniceerd naar de betreffende abonnementhouders? Of zijn dit eigen berekeningen? Ik ben medio juli geswitcht van abonnement binnen KPN. Afhankelijk van hoe je dat interpreteert ben ik wel/niet een abonnee van voor 1 juli. Heb nog geen bericht ontvangen..
Laatste mail bij volgende rekening stond de percentage erbij. 8,4% komt boven het bedrag... Maar dan vraag ik me nu af, het bedrag met of zonder korting.. Vorige keer was op het bedrag zonder korting en dan wordt het nog duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ArcticWolf schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:27:
[...]

Nee, staat in de voorwaarden...

Heb in april 2022 een simonly voor 2 jaar afgesloten... doe ik dus ook niet meer, ben van 32,50 naar 34,49 gegaan vorig jaar oktober en ga nu dus 36,99 per maand betalen tot april 24
Zat voorheen altijd bij Vodafone en heb dat toen nooit meegemaakt (maar kan zijn dat zij het tegenwoordig ook doen). Maar sluit de volgende keer wel steeds een jaar af en stap dan over van de een naar de ander :+
Oh Vodafone deed dat bij mij al in 2019/2020.
Tegenwoordig moet je nooit langer dan 1 jaar nemen, dat is zonde en heeft geen enkel voordeel meer helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
JME schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 23:04:
Ik heb nog geen bericht gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dutchnltweaker schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 23:10:
[...]

Laatste mail bij volgende rekening stond de percentage erbij. 8,4% komt boven het bedrag... Maar dan vraag ik me nu af, het bedrag met of zonder korting.. Vorige keer was op het bedrag zonder korting en dan wordt het nog duurder.
Dat is niet toegestaan. De korting moet meegroeien anders is het een verkapte manier om de prijs meer dan inflatie te verhogen. Bij mij groeit de korting bij KPN dan ook wel gewoon mee waardoor het bedrag met korting 8,4% hoger wordt. Kun je nog eens dubbelchecken bij jou?

Wat wel weer toegestaan is, is dat kortingen met een vaste hoogte, zoals de 5 euro korting als je 2 of meer abo's hebt, niet meegroeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ArcticWolf schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:44:
[...]

Ik heb nog geen bericht gehad.
Werd vorige keer op de factuur waarop de verhoging erbij kwam pas aangegeven geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sorcerer8472 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:08:
[...]

Dat is niet toegestaan. De korting moet meegroeien anders is het een verkapte manier om de prijs meer dan inflatie te verhogen. Bij mij groeit de korting bij KPN dan ook wel gewoon mee waardoor het bedrag met korting 8,4% hoger wordt. Kun je nog eens dubbelchecken bij jou?

Wat wel weer toegestaan is, is dat kortingen met een vaste hoogte, zoals de 5 euro korting als je 2 of meer abo's hebt, niet meegroeien.
Factuur voor augustus gekregen met nog geen verandering. Zal wat er verandert in oktober voor september.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
OP update:
  • Opfrissing OP en toevoeging van Netwerk Tabel
Als iemand nog suggesties heeft, hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:25
Ziet er niet zo goed uit in dark mode...

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jogai schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:50:
Ziet er niet zo goed uit in dark mode...
Daar heb ik geen invloed op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Er zijn kleurcodes opgenomen, en dat werkt dus niet icm dark mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jogai schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:49:
[...]

Er zijn kleurcodes opgenomen, en dat werkt dus niet icm dark mode.
Dat is wel met meer OP toch? Wat stel je dan voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
dutchnltweaker schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:26:
[...]

Dat is wel met meer OP toch? Wat stel je dan voor?
Dat is waar, maar ik denk vooral omdat tweakers heel lang nog geen dark mode had. Deze op heeft geen issues in dark mode, en die is ook tijdens de light-only tijd gemaakt: Jogai in "[Serie] The Rings of Power" Dus ik denk als je de kleuren eruit haalt dat het al okay is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 14-09 21:48
Ik zie het probleem niet zo? Ziet er keurig uit, en imho is je voorgestelde tabel juist minder duidelijk. Maar goed, smaken verschillen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xprSbxgqps1h7f_heM7cUyvaCbg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iRe8BJO6xMcT9m0hl6iLkkmb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Hmmbob op 12-09-2023 14:16 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Hmmbob schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:15:
Ik zie het probleem niet zo? Ziet er keurig uit, en imho is je voorgestelde tabel juist minder duidelijk. Maar goed, smaken verschillen.

[Afbeelding]
Het is geen probleem idd, maar zo een wit vlak in een donkere website is naar mijn smaak onlogisch. Mijn voorbeeld is verder de standaard stijl van tweakers, dus daar neem ik geen verantwoording voor ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Jogai op 12-09-2023 14:41 ]

• Komadi
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11-09 15:49
Wat is de klantenservice van KPN frustrerend zeg. Ik heb nu al 3x gebeld omdat ik het mobiele netwerk op mijn Apple Watch niet kan instellen. Ik had het ingesteld maar had een nieuwe KPN eSIM op mijn telefoon geïnstalleerd. Hierdoor moest het horloge ook opnieuw ingesteld worden. Maar bij het instellen geeft KPN steeds aan dat de multisim al op een ander horloge is ingesteld. De vorige keer dat ik had gebeld hadden ze mij een nieuwe simkaart opgestuurd. Dat hielp niet. Nu was vandaag opnieuw de "oplossing" om een nieuwe simkaart te versturen. Ook nadat ik meerdere keren had gezegd dat dit al was gedaan en niet had geholpen.
Komadi schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:03:
Wat is de klantenservice van KPN frustrerend zeg. Ik heb nu al 3x gebeld omdat ik het mobiele netwerk op mijn Apple Watch niet kan instellen. Ik had het ingesteld maar had een nieuwe KPN eSIM op mijn telefoon geïnstalleerd. Hierdoor moest het horloge ook opnieuw ingesteld worden. Maar bij het instellen geeft KPN steeds aan dat de multisim al op een ander horloge is ingesteld. De vorige keer dat ik had gebeld hadden ze mij een nieuwe simkaart opgestuurd. Dat hielp niet. Nu was vandaag opnieuw de "oplossing" om een nieuwe simkaart te versturen. Ook nadat ik meerdere keren had gezegd dat dit al was gedaan en niet had geholpen.
Misschien even op hun forum het probleem voorleggen? Daar moet echt iemand technisch naar kijken om iets te wijzigen in het systeem.

• Komadi
dutchnltweaker schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:18:
[...]

Misschien even op hun forum het probleem voorleggen? Daar moet echt iemand technisch naar kijken om iets te wijzigen in het systeem.
Ik heb afgelopen vrijdag daar ook al een topic aangemaakt. Tot op heden heeft nog geen medewerker daar op gereageerd. Wel is een bericht van een andere klant die met mij had meegedacht als antwoord gemarkeerd door een moderator. Dit terwijl het probleem nog helemaal niet was opgelost.

• Jonathan-458
@Komadi
Neem contact op met KPN en vraag om jouw Multisim op te heffen. (beperk verdere info, doe dit niet in het weekend)

Zodra de Multisim is opgeheven kun je na ontvangst sms of 24 uur wachttijd deze opnieuw aanvragen en activeren.

(neem aan dat je hem dan ook van je Apple Watch hebt verwijderd)

[ Voor 9% gewijzigd door Jonathan-458 op 20-09-2023 17:53 ]

• Komadi
Jonathan-458 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:50:
@Komadi
Neem contact op met KPN en vraag om jouw Multisim op te heffen. (beperk verdere info, doe dit niet in het weekend)

Zodra de Multisim is opgeheven kun je na ontvangst sms of 24 uur wachttijd deze opnieuw aanvragen en activeren.

(neem aan dat je hem dan ook van je Apple Watch hebt verwijderd)
Deze tip kreeg ik inderdaad ook van een andere gebruiker op het KPN forum. Ik heb dus een paar dagen geleden gebeld (wel op zaterdag dus misschien dat het daardoor mis is gegaan) en ze hadden de multisim opgezegd. Ik zie hem ook niet meer in MijnKPN staan. Dit was ook de eerste keer dat ik hier over belde naar KPN. Alleen krijg ik nu nog steeds de melding dat de multisim op een ander horloge staat. Ik heb maar 1 horloge en daar staat de sim zeker niet op.

• Jonathan-458
@Komadi
Uhm, heb je eerst de oude SIM geswapt naar eSIM en hierna de Multisim laten deactiveren en/of verwijderd van de Apple Watch?

Zo ja dan zal KPN vanuit hen technisch beheer moeten fixen.

Reboot en volledig verwijderen oude SIM is ook nodig.

@KPN Webcare
Kunnen jullie dit doen?

[ Voor 11% gewijzigd door Jonathan-458 op 20-09-2023 19:11 ]

• Komadi
Jonathan-458 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:05:
@Komadi
Uhm, heb je eerst de oude SIM geswapt naar eSIM en hierna de Multisim laten deactiveren en/of verwijderd van de Apple Watch?

Zo ja dan zal KPN vanuit hen technisch beheer moeten fixen.

Reboot en volledig verwijderen oude SIM is ook nodig.

@KPN Webcare
Kunnen jullie dit doen?
Ja exact! Ik heb de oude sim uit m’n telefoon gehaald en de sim op m’n Watch ook verwijderd.

Ik heb geprobeerd dat uit te leggen aan de klantenservice maar in plaats van dat ze dat doen blijven ze nieuwe duosims sturen.

Als @KPN Webcare hier mijn probleem kan oplossen zou dat echt top zijn!
Komadi schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:18:
[...]

Ja exact! Ik heb de oude sim uit m’n telefoon gehaald en de sim op m’n Watch ook verwijderd.

Ik heb geprobeerd dat uit te leggen aan de klantenservice maar in plaats van dat ze dat doen blijven ze nieuwe duosims sturen.

Als @KPN Webcare hier mijn probleem kan oplossen zou dat echt top zijn!
Zal er niet op rekenen. Laatste reactie van @KPN Webcare is van 2017.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netblade
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:57

netblade

Sunrise

Het lijkt er op dat KPN klaar is met de ombouw, ik zie nog 1 oude Ericsson site (small cell) in Wassenaar maar de rest is nu omgebouwd. Verder gaan ze nog steeds alle TDD Massive Mimo sites af om de antennes te vervangen voor een 3400 variant.

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

• Jonathan-458
@dutchnltweaker ja, dat gaat dan denk niet goedkomen.

@Komadi Zou het via de chat of X webcare team proberen, mocht het nog niet gelukt zijn.

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-07 15:38
Ik las in dit topic dat bij mobiel sim-only van KPN de snelheid wordt teruggeschroefd als de data-bundel op is. Is de verlaagde snelheid van 64 Kbit/s down- en 32 Kbit/s upload voldoende voor:
  1. Sturen van text berichten met WhatsApp
  2. live file informatie en route updates voor autonavigatie met Waze
  3. Raadplegen van de NS app

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:19
Apollyon schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:54:
Ik las in dit topic dat bij mobiel sim-only van KPN de snelheid wordt teruggeschroefd als de data-bundel op is. Is de verlaagde snelheid van 64 Kbit/s down- en 32 Kbit/s upload voldoende voor:
Ja
Nee
Misschien

Zou mijn idee zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Apollyon schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:54:
Welke bundel heb je?

Je moet er niet veel van verwachten, het is meer een geste vanuit KPN dat je toch nog bereikbaar blijft via whatsapp bijvoorbeeld. Dus whatsapp en telegram ja.

Ik heb even de Throttly app geïnstalleerd ( niet meer te vinden in de app store voor android maar nog wel online, daarmee kan je bandbreedte afknijpen. Even gezet op de 64 en 32 kbit en Telegram en Whatsapp werken, duurt wel ongeveer 10 seconden bij telegram en bij whatsapp is het bericht instant.

Ns app laadt zeker, duurde precies 37 seconden om mijn route te tonen maar het werkte wel!

Waze werkt soortvan ook als je al een bestaande route hebt gehad, daar laat hij ook de route zien en de live informatie. Maar dit is een hit en mis. Als je een compleet nieuwe route wil berekenen weet ik niet of het werkt, test het nu voor je op de afgeknepen snelheid en al bijna 2 minuten bezig ( wel een grote route).

Dus 2 van de 3 dingen kan je zeker gebruiken.
Hopelijk antwoord op je vraag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-07 15:38
Ik had een oud sim-only abonnement met sms / belminuten zonder internet.
Je moet er niet veel van verwachten, het is meer een geste vanuit KPN dat je toch nog bereikbaar blijft via whatsapp bijvoorbeeld. Dus whatsapp en telegram ja.

Ik heb even de Throttly app geïnstalleerd ( niet meer te vinden in de app store voor android maar nog wel online, daarmee kan je bandbreedte afknijpen. Even gezet op de 64 en 32 kbit en Telegram en Whatsapp werken, duurt wel ongeveer 10 seconden bij telegram en bij whatsapp is het bericht instant.

Ns app laadt zeker, duurde precies 37 seconden om mijn route te tonen maar het werkte wel!

Waze werkt soortvan ook als je al een bestaande route hebt gehad, daar laat hij ook de route zien en de live informatie. Maar dit is een hit en mis. Als je een compleet nieuwe route wil berekenen weet ik niet of het werkt, test het nu voor je op de afgeknepen snelheid en al bijna 2 minuten bezig ( wel een grote route).

Dus 2 van de 3 dingen kan je zeker gebruiken.
Hopelijk antwoord op je vraag! :)
Dank je wel voor het testen! Tof dat jij die moeite hebt gedaan.
Ik heb een KPN sim-only met de kleinste databundel besteld. Dan kan ik data delen met mijn vriendin. Zij heeft altijd MB's over.

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlesT
nieuws: KPN ondersteunt dataroaming met 4G-versie Apple Watch

Dit had ik al even kort onder het betreffende nieuwsartikel geschreven, als reactie op @Sorcerer8472, maar ik neem aan (deels uit mijn eigen ervaring) dat dit alleen werkt op de Europese netwerken waarbij roaming vanuit je bundel gaat (dus EEA+CH+VK).
Uit mijn ervaring in het verleden blokkeert KPN standaard je dataverbinding als je aan het roamen bent in een land dat buiten je normale bundel valt, tenzij je natuurlijk een tijdelijke bundel aanschaft voor dat land of het expliciet zelf aangeeft dat je kosten wilt maken. Of heeft KPN dit recentelijk gewijzigd?
In ieder geval is VoLTE Roaming een vereiste voor Apple Watch Cellular roaming, dus ik ben benieuwd of Apple Watch Cellular roaming ook zal werken met KPN in de VS! :P

KPN heeft naar mijn weten (kijkende naar het lijstje van @ikbenjoeri) al in een aantal EEA landen (+CH&UK) VoLTE roaming werkend, maar dus nog lang niet op alle Europese netwerken. Vooral jammer dat zowel KPN als VF geen (publiekelijke) lijst hiervan actief bijhouden. Dit heb ik al vaker hier had gemeld, en heb het zeker ook bij de koppige rode en groene provider aangekaart, maar zonder succes…:( Tot nu toe houdt alleen T-Mobile Odido dit bij.
Waar Vodafone vrijwel op al hun zusternetwerken VoLTE Roaming nu wel werkend heeft, lijkt KPN zich vooral te focussen op de grootste roaming markten, onze buurlanden en de landen waar 2G/3G wordt uitgefaseerd. In de meeste vooral kleinere EU landen werkt het nog niet.

Hier in het VK werkt VoLTE met KPN (en dus ook Apple Watch roaming) op zowel 3 UK en op O2 UK, waarvan 3 UK zeer waarschijnlijk binnenkort toch gaat verdwijnen (vermoedelijk ook de roaming-overeenkomst), door de aangekondigde fusie met Vodafone UK. Op VF UK kan ik met geen mogelijkheid verbinden met KPN (privé abbo), maar dat terzijde.
KPN's voorkeursnetwerk hier lijkt wel nog steeds 3 UK te zijn, wat vrij opmerkelijk is want je komt met KPN op geen mogelijkheid op 3 UK's 5G netwerk, terwijl je prima op O2 UK en ook EE zijn 5G netwerk kan. :+
Waarschijnlijk is 3 UK gewoon het voordeligst voor KPN. :9

Edit:

Nog een wellicht interessant weetje; je iPhone en Cellular Apple Watch hoeven niet met hetzelfde netwerk verbonden te zijn, buiten het feit natuurlijk dat de Apple Watch gewoon verbonden kan zijn zonder dat je iPhone aan staat, of in flight mode is of niet met internet verbonden.
Dus dat werkt helemaal gescheiden van elkaar, je iPhone kan gewoon met een netwerk verbonden zijn wat geen VoLTE Roaming ondersteunt met KPN. Op de Watch kan je overigens niet handmatig een netwerk kiezen, bij mij is het hier meestal O2 UK 4G (soms zelfs 3G op m'n Watch :+) en af en toe 3 UK. (Deze twee zijn momenteel de enige netwerken in VK met KPN VoLTE Roaming :))

[ Voor 48% gewijzigd door AlesT op 02-10-2023 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dutchnltweaker schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:46:
[...]

Je vraagt je af of ze niet een halve bibliotheek proberen door te sturen samen met je route die in principe in een JSON van een paar kB zou moeten passen. Dit is echt waar mobiele developers meer aan zouden moeten doen. Soms zijn er grote simpele winsten haalbaar zoals gewoon gzip aanzetten op een webserver maar is men niet kundig genoeg om het voor elkaar te krijgen.

@AlesT: 3 UK vind ik nou niet echt geweldig, dus in het VK switch ik altijd even handmatig. Te vaak terugval naar 3G en dan langdurig onbruikbare verbinding :{

Buiten de EU betaal je standaard per MB trouwens toch? Wordt niet geblokkeerd dacht ik.

En over 3.5 GHz: weet iemand hoe ver KPN hiermee is? Zijn het alle antennes die nu geen 2.6 GHz mass-MIMO meer hebben?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-09 21:34
Sorcerer8472 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:26:
[...]

En over 3.5 GHz: weet iemand hoe ver KPN hiermee is? Zijn het alle antennes die nu geen 2.6 GHz mass-MIMO meer hebben?
Yes. Alle sites die 2600MHz TDD massive mimo hadden maar nu helemaal geen b38 meer hebben op de kaart. De paar testlocaties in Breda gebruikten de AAU5636w die alleen de onderste helft van de band deed. Maar de brede uitrol is de AAU5646 die wel de hele band ondersteunt. Op sites zonder massive mimo hebben we nog niks gezien. We kunnen speculeren hoe ze het daar gaan doen, maar dat blijft onzeker totdat we het zien. Mogelijk daar ook b38 vervangen door een 8T8R RRU voor 3500MHz? Of een losse 32x32 of 64x64 antenne?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYHVPOeQ4rBTH6MEojktL3qWliY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r1yMjcWC38GgwxaPtU2ScLPj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rFd_MMCS4pslX434datsK_5ALco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xWA9HK88dw4nDgGOaXsYkEpF.jpg?f=fotoalbum_large

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jk-5 ondersteunen de grote antennepanelen die ze nu gebruiken dan 3.5 GHz? :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-09 21:34
Sorcerer8472 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:37:
@jk-5 ondersteunen de grote antennepanelen die ze nu gebruiken dan 3.5 GHz? :o
De passieve antennes die ze overal ophangen hebben 8T8R clusterpoorten die 2600-3700MHz doen. Dus ze kunnen de 2600MHz TDD RRU vervangen door een 3500MHz exemplaar. In theorie kunnen ze zelfs een 8T8R combiner gebruiken met twee RRU's om beide banden te doen.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlesT
Sorcerer8472 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:26:

@AlesT: 3 UK vind ik nou niet echt geweldig, dus in het VK switch ik altijd even handmatig. Te vaak terugval naar 3G en dan langdurig onbruikbare verbinding :{
Je hebt helemaal gelijk, 3 UK staat nou niet bepaald bekend om zijn goede dekking, buiten het feit dat ik merk dat in de UK bij alle providers je nog steeds sneller naar 3G wordt gegooid bij slechtere dekking (wat we ook voorheen in NL zagen, toen 3G nog actief was). Maar goed 3 UK gaat als het goed is over op Vodafone UK, als de merger wordt goedgekeurd (lijkt me van wel want VF UK en 3UK zijn resp. de 3e en 4e provider, en ook nu er ook geen EU meer is om dit af te keuren). De merger tussen 3 UK en O2 UK was afgeketst aantal jaar terug. 4 providers is gewoon onlogisch naar mijn idee, als je een efficiënte verdeling van spectrum wilt. Kijk maar eens naar de spectrum verdeling in de UK nu, dat is al helemaal niet normaal (en eigenlijk bizar dat Ofcom, de UK variant van de ACM/RDI, hier niets aan doet).

Zelf zit ik ook liever handmatig op EE, maar als je eenmaal gewend bent aan wideband voice (wat je ook krijgt bij VoLTE Roaming) wil je niet snel weer terug naar het blikkerige geluid van narrowband :P
Dus sinds kort zet ik m'n KPN sim maar op O2 UK, daar is én 5G én VoLTE Roaming, en sinds vorige week lijkt dit gewoon stabiel te blijven, voorheen nog vaak dropped calls en vervolgens bij opnieuw bellen ging je terug naar 3G (CSFB), er lijkt dus een soort timeout te zitten op VoLTE als je issues hebt.

@jk-5
Werkt SRVCC überhaupt ook bij VoLTE Roaming? Heb het nog niet zien, alleen dropped calls.
En HD Voice bij roaming op 3G of zelfs 2G heb ik ook nog nooit gezien, lijkt me wel iets dat mogelijk moet zijn?
In Nederland werkte dat wel op 3G (en nu nog bij Odido), en zelfs op 2G bij Vodafone en later KPN!
Het werkt ook O2 UK met hun eigen sim (en ik vermoed de andere providers ook, VF UK is de enige die al begonnen is met afbouw van 3G, opvallend dat ze hierin net zoals in NL en DE de eerste provider zijn).

Fun fact: in NL is het volgens mij nog vrij berucht dat als je met VF of KPN naar T-Mobile Odido belt, er geen HD Voice interconnect is.
Maar nu merk ik dat als ik bel via VoLTE op VF UK (met mijn VF NL sim), dan is de Odido persoon die ik in NL bel toch echt kraakhelder te verstaan! Grappig dat er dus echt verschil in de (internationale) interconnects lijkt te zijn. Vraag me nu steeds meer af waarom dat nationaal in NL zo moeilijk is, iets waar de ACM misschien achteraan zou moeten?
Buiten de EU betaal je standaard per MB trouwens toch? Wordt niet geblokkeerd dacht ik.
Ik zit pas sinds kort privé weer bij KPN, maar in het verleden (ook na 2017 met EU Roaming) was het altijd zo dat als je buiten EU was, en je geen tijdelijke maandbundel voor dat land had gekocht, en je vervolgens een webpagina ging laden, je automatisch door werd verwezen naar een KPN webpagina waarin stond dat dataverbinding was uitgeschakeld. Daar stond dan ook oa de optie om een (maand)bundel af te sluiten, of akkoord te gaan met internetten per MB (weet niet zeker of dat max €50 ex BTW was of gewoon onbeperkt, vermoed het eerste).
Nog niet met mijn nieuwe KPN sim buiten de EU geweest, dus nog niet kunnen testen. Lijkt me wel opmerkelijk, zelfs bizar, als KPN mensen nu gewoon standaard laat betalen per MB? :/
Volgens mij was de hele reden waarom ze dit blokkeerden omdat de meeste mensen sinds de EU roaming dataroaming standaard aan hebben gezet, en je anders dus wel heel snel even €60,50 armer bent.
Ook benieuwd naar! Zag op antennekaart.nl dat recentelijk Odido allerlei 3500MHz sites door heeft gegeven aan het AR! Die staan natuurlijk nog niet aan (lijkt me, want nog geen vergunning). Ze staan ook boven de lijn Amsterdam-Zwolle, eigenlijk in elke grote stad. Wel mooi om te zien hoe ver Odido hier al mee is.

Snap ook niet waarom de veiling steeds wordt uitgesteld, een interim oplossing is er toch al lang gewoon, als de 3 providers ieder (tijdelijk) een blok van 50MHz krijgen? Dan kunnen lokale gebruikers (Schiphol/Gem A'dam/Port of R'dam) de onderste en bovenste 50MHz gebruiken en Inmarsat houdt een blok van 130MHz, totdat ze volledig over zijn zijn in Griekenland (is al lang gereed daar, maar ze willen garanties vanuit Brussel & NL/GR).
Kijk maar eens op spectrummonitoring.com naar de verdeling van de 3500MHz van Nederland, daar haal ik mijn informatie vandaan.

[ Voor 9% gewijzigd door AlesT op 04-10-2023 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
@AlesT KPN heeft inmiddels HD Voice met Odido. (Eindelijk) sinds een paar maandjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

krakendmodem schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:04:
@AlesT KPN heeft inmiddels HD Voice met Odido. (Eindelijk) sinds een paar maandjes
Kleine opmerking, enkel als odido abonnee jou belt. Bel jij zelf naar een odido nummer klinkt het nog steeds als een oud gsm gesprek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Laatst online: 13:38
netblade schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:38:
[...]

Kleine opmerking, enkel als odido abonnee jou belt. Bel jij zelf naar een odido nummer klinkt het nog steeds als een oud gsm gesprek
Is dat dan een config fout van KPN of zit dat probleem bij Odido?

Ik heb geen idee hoe dat technisch werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@AlesT Vodafone NL had al heel veel jaren geleden voor elkaar dat je vanuit het buitenland met Vodafone UK en Vodafone DE via HD Voice kon bellen. Je moest wel op 3G zitten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
netblade schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:38:
[...]

Net getest. Krijg vanaf KPN naar Tmobile sim gelijk HD voice.

Andersom niet. Als ik vanaf Tmob naar KPN bel, dan krijg ik dat doffe geluid. Maar dat komt omdat dit zakelijke mobiele nummer ook is gekoppeld aan Hosted Voice en ik dus met een “vast” nummer als afzender bel. Dan zou ik dit nummer even moeten ontkoppelen vanuit Hosted Voice en dan nogmaals proberen, gok dat het dan wel goed gaat.

Ik zal het morgen eens met een ander prepaid kaartje proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesT
Sorcerer8472 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:29:
@AlesT Vodafone NL had al heel veel jaren geleden voor elkaar dat je vanuit het buitenland met Vodafone UK en Vodafone DE via HD Voice kon bellen. Je moest wel op 3G zitten dan.
Dank voor bevestiging @Sorcerer8472 en dat Vodafone dat ondersteunt op zijn twee grootste (buur) zusternetwerken was ook wel logisch, zeker omdat dit inderdaad een van de kwaliteiten van Vodafone is (zoals op dit moment in het specifieke Vodafone topic hier wordt besproken). Vodafone is meer georiënteerd op de internationale (zakelijke) klant, en wat minder op absolute topsnelheid c.q. zwaar uitgevoerde zendmasten. Ze waren ook als een van de eerste providers in Nederland met VoLTE Roaming (vrijwel stilzwijgend) en nog steeds lopen ze voor op de andere 2 NL providers. Jammer dat alle drie de providers hier zo weinig ruchtbaarheid aan geven, maar ik kan me ook voorstellen dat het gros van de klanten (en werknemers van de betreffende provider) hier gewoon niet dagelijks mee te maken heeft.

Het is dat ik het nu ook niet kan testen hier, aangezien Glasgow een van de 5 steden is waar Vodafone UK 3G al volledig heeft uitgezet, eerder al op 2100MHz en sinds kort ook 900MHz. Helaas kan je met wat nieuwere iPhones alleen nog maar 5G aan of uitzetten, niet meer 3G of 2G forceren, maar heb nog ergens een iPhone 6 liggen, zal eens kijken of HD voice met VF NL ook op 2G werkt met VF UK!
De resultaten zal ik wel in het Vodafone topic posten, zodat we het hier weer kunnen beperken tot KPN en zijn roaming activiteiten. :P

Wel nog even interessant om te melden dat sinds eind juni Vodafone als eerste UK operator Standalone 5G aanbiedt voor hun klanten. :) Helaas nog niet op iPhone, had gehoopt dat dit bij iOS 17 zou zijn, want het schijnt (kijkende naar andere Standalone 5G netwerken) dat dit per provider via Apple gaat middels een software update, niet met simpelweg een carrier update.

Vraag me dan ook gelijk af of Standalone 5G wel direct zal werken als VoLTE roamende klant, zal vast ook wel weer configuratie vereisen (of moet de home provider eerst ook standalone 5G actief hebben?).

[ Voor 14% gewijzigd door AlesT op 05-10-2023 02:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Volgens mij was HD Voice juist niet beschikbaar op 2G, iig in het VK.

Bij Vodafone DE heb ik o.a. wel gezien dat hij van 2G naar 3G kon springen tijdens een (circuit-switched), dat heb ik daarvoor en daarna nergens anders meer gezien :)

Overigens lijken de issues die ik met KPN Roaming had nu niet meer te spelen, dus dit gaat beter. Dat ze nu geen belbundels hebben in bepaalde landen is wel een red flag. Je kon eerst nog bijv. 2 uur bellen vanuit een bundel van 30 euro. Nu ben je dan 120 euro kwijt voor die 2 uur. In sommige landen 240 euro.

Dan is er ook geen reden meer om KPN te gebruiken in het buitenland maar kan ik beter een Airolo e-simmetje nemen voor een tientje, maar wellicht ben ik een uitzondering en pushen ze andere klanten niet weg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

krakendmodem schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:48:
[...]

Net getest. Krijg vanaf KPN naar Tmobile sim gelijk HD voice.

Andersom niet. Als ik vanaf Tmob naar KPN bel, dan krijg ik dat doffe geluid. Maar dat komt omdat dit zakelijke mobiele nummer ook is gekoppeld aan Hosted Voice en ik dus met een “vast” nummer als afzender bel. Dan zou ik dit nummer even moeten ontkoppelen vanuit Hosted Voice en dan nogmaals proberen, gok dat het dan wel goed gaat.

Ik zal het morgen eens met een ander prepaid kaartje proberen.
Heel apart, mijn beide ouders hebben Odido, als ik hun bel is het een kwalitatief 'ouderwets' gsm gesprek. Waarbij als ze mij bellen het geluid echt stukken beter is en de HD indicator ook in beeld staat. Bel ik hun ontbreekt deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:05
Afgelopen week ben ik overgestapt van Simyo naar KPN, van eSim naar eSim. Sinds mijn overstap naar KPN kan ik niet meer tegelijkertijd bellen en internetten. Zodra ik een call opzet valt direct de 4g/5g verbinding weg.

Zover ik na kan gaan staat Volte automatisch aan op de iPhone 14 pro.

Uiteraard met KPN gebeld, KPN geeft aan dat Volte ingeschakeld staat en dat het wellicht aan de eSim zou kunnen liggen. Ik krijg nu weer een fysieke eSim opgestuurd.

Ik gebruik overigens een iPhone 14 pro voorzien van de laatste IOS 17 updates. Mijn network provider is "KPN NL 55.0".

Iemand dit issue eerder gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Nimoleda schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:40:
Afgelopen week ben ik overgestapt van Simyo naar KPN, van eSim naar eSim. Sinds mijn overstap naar KPN kan ik niet meer tegelijkertijd bellen en internetten. Zodra ik een call opzet valt direct de 4g/5g verbinding weg.

Zover ik na kan gaan staat Volte automatisch aan op de iPhone 14 pro.

Uiteraard met KPN gebeld, KPN geeft aan dat Volte ingeschakeld staat en dat het wellicht aan de eSim zou kunnen liggen. Ik krijg nu weer een fysieke eSim opgestuurd.

Ik gebruik overigens een iPhone 14 pro voorzien van de laatste IOS 17 updates. Mijn network provider is "KPN NL 55.0".

Iemand dit issue eerder gehad?
Ik zou eens de netwerk instellingen resetten. Zodat alles weer even in lijn komt met je huidige provider.

Maakt dat verschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nimoleda
stormfly schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:54:
[...]

Ik zou eens de netwerk instellingen resetten. Zodat alles weer even in lijn komt met je huidige provider.

Maakt dat verschil?
Dank voor je reactie! Ik heb dit zojuist geprobeerd maar ook geen juist resultaat helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
@Nimoleda ik ben ook van Simyo naar KPN gegaan ivm iPhone 15.
Net getest maar hier hou ik gewoon 5G tijdens het bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronvgs schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:08:
Dat kan nog niet. Alleen Volte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
Ronvgs schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:08:
Oké, check. En ook een e-sim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Kan iemand checken of die een MB overzicht krijgt en kan delen?

Hier krijg ik errors in de app en op de website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlesT
neeecht schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:21:
[...]

Dat kan nog niet. Alleen Volte.
Dat klopt inderdaad, maar in ieder geval op iPhones blijft tijdens het bellen gewoon 5G in beeld staan (ook al ben je dan niet meer verbonden met een 5G signaal denk ik?)
Weet niet hoe het met de gemiddelde Android telefoon zit, maar in ieder geval schijnt het zo te zijn dat iPhones in sommige gevallen ook een 5G indicator laten zien, terwijl er niet eens met 5G verbonden hoeft te zijn. Interessant is om te weten in welke specifieke situaties dit zo is.

Welke recente Android of iPhones kunnen eigenlijk al low-band CA doen, bijvoorbeeld 5G b8/b20+n28 of bv 4G b8+b20?

[ Voor 6% gewijzigd door AlesT op 07-10-2023 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
Vandaag een nieuwe SIM kaart ontvangen per post. Ook met de fysieke SIM kaart valt internet (4g/5g) direct weg zodra ik een telefoongesprek opzet. KPN gaat nu een ticket inschieten voor de technische support desk.

Tevens de SIM kaart in twee andere telefoons getest, (iPhone 6 en XS) exact hetzelfde issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeven66
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:58
AlesT schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 22:24:
[...]

Dat klopt inderdaad, maar in ieder geval op iPhones blijft tijdens het bellen gewoon 5G in beeld staan (ook al ben je dan niet meer verbonden met een 5G signaal denk ik?)
Weet niet hoe het met de gemiddelde Android telefoon zit, maar in ieder geval schijnt het zo te zijn dat iPhones in sommige gevallen ook een 5G indicator laten zien, terwijl er niet eens met 5G verbonden hoeft te zijn. Interessant is om te weten in welke specifieke situaties dit zo is.

Welke recente Android of iPhones kunnen eigenlijk al low-band CA doen, bijvoorbeeld 5G b8/b20+n28 of bv 4G b8+b20?
Ik weet niet hoe dit softwarematig zit, maar heb een paar keer b8+b20 gezien. Sowieso b20+n28 zie ik al wat jaartjes terug op Android toestellen, in iedergeval op mijn Honor Magic 5 Pro die ik nu heb (Qualcomm X70 modem), S23 Ultra, S22 Ultra.
De iPhone 15 Pro heeft als goed is ook een Qualcomm X70 modem (of iets aangepast voor de iPhone), dus het zou theoretisch moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenjoeri
Nimoleda schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:30:
Vandaag een nieuwe SIM kaart ontvangen per post. Ook met de fysieke SIM kaart valt internet (4g/5g) direct weg zodra ik een telefoongesprek opzet. KPN gaat nu een ticket inschieten voor de technische support desk.

Tevens de SIM kaart in twee andere telefoons getest, (iPhone 6 en XS) exact hetzelfde issue.
Dat gebeurd nog wel eens. Ze zullen een VoLTE reset uitvoeren waarna het weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
ikbenjoeri schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 23:32:
[...]

Dat gebeurd nog wel eens. Ze zullen een VoLTE reset uitvoeren waarna het weer werkt.
Een VoLTE reset? Daar heb ik KPN support nog niet over gehoord, maar het klinkt als iets wat zou kunnen werken! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenjoeri
Nimoleda schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:44:
[...]

Een VoLTE reset? Daar heb ik KPN support nog niet over gehoord, maar het klinkt als iets wat zou kunnen werken! :P
VoLTE = 4G bellen. Het gebeurd nog wel eens dat het profiel niet goed wordt opgeleverd of ingeladen. Na een reset verhelpt dat het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:51
Mede Tweakers. Na jaren van trouwe klant bij KPN, ben ik overgestapt naar Odido enkele jaren geleden ivm multi sim support. Nu ben ik redelijk tevreden maar ervaar toch regelmatig dat ongeacht ik goed signaal heb, ik toch gesprekken mis en smsjes soms met uren vertraging ontvang. Ik heb een iPhone 14 Pro Max (simkaart ook al een x vernieuwd), iOS17, fysieke Odido sim (Prive + multi sim voor de Apple watch) en een esim Odido voor zakelijk.

Gezien KPN nu ook multi SIM aanbiedt (inclusief roaming), zit ik eraan te denken om weer terug over te stappen. Pricewise ben ik bij KPN 4 euro duurder per maand. Maar als de dekking net zo goed is als in het verleden, vind ik het wel waard.

Odido momenteel: onbeperkt bellen/sms, 10GB + multisim en maandelijks opzegbaar 22 euro pm
KPN: onbeperkt bellen.sim, 12 GB + multisim en maandelijks opzegbaar 26 euro pm.
Nu zou ik nog het bellen kunnen beperken naar 150min/smsjes en DATA kunnen beperken tot 3/12GB (gezien ik altijd DATA van mijn zakelijke simkaart aan heb staan, onbeperkt).
Ik meende te herinneren bij KPN dat ongeacht of je het 1 of 2 jaar afsluit, je altijd wel kunt upgraden maar niet downgraden. Is dat correct? Want dan ben ik ook bereid 2 jaar af te nemen, laag in te zetten en vervolgens te upgraden indien nodig.

Ik heb Gegoogled wie het beste Netwerk zou hebben, kom ik tegen dat het Odido is. Zowel telefonie als 4g/5g. Praktijk wijst voor mij anders uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ikbenjoeri
Het lijkt erop dat de performance problemen op de internet APN bij KPN zijn verholpen grotendeels.

Download is veel stabieler en een normale loaded ping times.

Ik heb zelf nog geen reactie gehad vanuit KPN hierover.

review: Hoe een tweaker uitploos waarom sommige telefoons op KPN snel leeg gi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

ikbenjoeri schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:13:
Het lijkt erop dat de performance problemen op de internet APN bij KPN zijn verholpen grotendeels.

Download is veel stabieler en een normale loaded ping times.

Ik heb zelf nog geen reactie gehad vanuit KPN hierover.

Het is inderdaad weer in orde. Ben eigenlijk wel benieuwd waar het probleem in zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLgNDnPhKHrxETgWy2xHbm9AGfk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yfqDkzY0kUvtnNPmp3xiaSaO.jpg?f=fotoalbum_large

Dikke prima nu. Op S23 getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Zo dan welke banden zijn dit allemaal, ik vermoed dat jouw toestel b38 ook vrolijk meepakt. Dat doet m'n flip4 helaas niet met 5g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netblade schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:09:
[...]

Zo dan welke banden zijn dit allemaal, ik vermoed dat jouw toestel b38 ook vrolijk meepakt. Dat doet m'n flip4 helaas niet met 5g.
Nop geen B38.

Gewoon B1 N28 B3 B32 B7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

neeecht schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:16:
[...]

Nop geen B38.

Gewoon B1 N28 B3 B32 B7
Echt puike snelheden hoor, mijn max ligt rond de 500 op 30 meter van de mast af en dezelfde banden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
netblade schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:09:
[...]

B38 werkt niet met 5G.

Oorzaak is mij nog niet gedeeld.

[ Voor 6% gewijzigd door ikbenjoeri op 11-10-2023 13:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
Grootste 'stoorzender' voor supersnel 5G staakt verzet
https://nos.nl/l/2493712

@jk-5 FYI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Die had ik niet gezien, en ook niet gezien dat iemand het hier gepost had. Tnx voor de headsup, zit meer op GoT dan op de frontpage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Hier binnenkort over van Vodafone naar KPN!

Ik wilde in eerste instantie naar T-Mobile, omdat ik daar in het verleden goede ervaringen heb gehad - zowel qua bereik, als andere dingen zoals bundels, snelheid, standaard roaming settings en prijs. Helaas lijken er zich nogal wat problemen voor te doen sinds ze zijn omgedoopt naar Odido.

In dat geval toch maar KPN - hopelijk een goede keus sinds ze bij de vorige Umlaut test het stokje hebben overgenomen van T-Mobile Odido. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Uniciteit op 15-10-2023 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Uniciteit schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:20:
Hier binnenkort over van Vodafone naar KPN!

Ik wilde in eerste instantie naar T-Mobile, omdat ik daar in het verleden goede ervaringen heb gehad - zowel qua bereik, als andere dingen zoals bundels, snelheid, standaard roaming settings en prijs. Helaas lijken er zich nogal wat problemen voor te doen sinds ze zijn omgedoopt naar Odido.

In dat geval toch maar KPN - hopelijk een goede keus sinds ze bij de vorige Umlaut test het stokje hebben overgenomen van T-Mobile Odido. :)
Oh echt, ik wacht echt al een jaar op het moment dat ik weer terug kan naar Vodafone :X nu 1,5 jaar KPN en nog steeds drama tussen Amersfoort en Utrecht, echt spijt van (moet nog tot april). Bij Den Dolder en Bilthoven beland je altijd in een zwart gat, bijna nooit internet. Had dat voorheen nooit...
Handover van KPN van NL naar DE bv. is ook belabberd vergeleken met Vodafone.

En wel iedere oktober inflatie correctie verrekenen.

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 15-10-2023 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

ArcticWolf schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:28:
[...]

Oh echt, ik wacht echt al een jaar op het moment dat ik weer terug kan naar Vodafone :X nu 1,5 jaar KPN en nog steeds drama tussen Amersfoort en Utrecht, echt spijt van (moet nog tot april). Bij Den Dolder en Bilthoven beland je altijd in een zwart gat, bijna nooit internet. Had dat voorheen nooit...
Handover van KPN van NL naar DE bv. is ook belabberd vergeleken met Vodafone.

En wel iedere oktober inflatie correctie verrekenen.
Ik heb bij Vodafone juist weer op een aantal plekken een stuk slechter bereik. Daarnaast vind ik het een nadeel dat je internet in het buitenland buiten de EU niet standaard kan blokkeren, maar altijd de eerste ~60 euro aan kosten maakt. Binnen de EU kan je - net zoals bij de rest - wel buiten je bundel doorgaan op een vertraagde 64 Kbps... dat moet je wel eerst zelfstandig aanzetten, want anders zit je alsnog per MB te betalen. Ook zaken als €25 extra betalen als je je bundel wilt aanpassen vind ik minder. En de inflatiecorrectie die jij noemt... die doet Vodafone helaas ook - en die is effectief hoger dan de 10% die ze communiceren, omdat het over een deel van je vaste kortingen niet wordt verrekend.

Het is allemaal geen ramp, maar als ik bij een 'grote' (niet-budget) provider zit, dan wil ik er vanuit kunnen gaan dat zulke dingen standaard goed geregeld zijn. Zo zie je maar hoe ervaringen kunnen verschillen! :9

Overigens heb ik bij KPN wel voor een maandelijks opzegbaar abonnement gekozen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 22:16
Hmm, ik zat al een tijdje te twijfelen om van Vodafone over te stappen naar KPN. Hier 3x red together voor 55,- , maar als ik het inflatiesommetje maak ga ik er straks 66,- voor betalen. En dat terwijl ik hier thuis alleen maar via VoWiFi bel omdat de verbinding belabberd is. Met het vele thuiswerken kom ik ook bij lange na niet aan de 200GB. Maar goed, niet boeiend voor jullie...

Ik lees KPN en iedere oktober inflatiecorrectie. Ik heb even gezocht op de website (bron):
Aangepaste prijs KPN Mobiel
Elk jaar stijgen de prijzen in Nederland door inflatie. Dat heeft ook invloed op onze kosten. We passen onze prijzen in oktober 2023 aan voor deze inflatie. We gebruiken daarvoor het inflatiepercentage van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat noemen we inflatiecorrectie. Over juli 2022 tot en met juni 2023 is het inflatiepercentage 8,9%.

Wij verhogen onze prijzen met een percentage van 8,4%. We zorgen ervoor dat de verhoging nooit meer is dan 2,50 per abonnement per maand.

Als je abonnement wijzigt, dan ontvang je hierover in september een e-mail, brief of melding op je factuur.
Pagina: 1 ... 37 ... 51 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Mobiel, andere onderwerpen horen in:
- KPN Glasvezel: ~[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie