Ik heb bij alle providers Thuis kortingen meegenomen in het bovenstaande, dus alsnog duurder helaas.Roy Tollenaar schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:15:
[...]
Ligt er maar net aan welke provider je thuis hebt dan krijg je combinatie korting.
En Simyo KPNs dochteronderneming, geven ook dubbele data icm KPN thuis internet.Devaqto schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:30:
[...]
Ik heb bij alle providers Thuis kortingen meegenomen in het bovenstaande, dus alsnog duurder helaas.
Wat raar.Devaqto schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:30:
[...]
Ik heb bij alle providers Thuis kortingen meegenomen in het bovenstaande, dus alsnog duurder helaas.
Tmobile onbeperkt met Thuis: €26,- (1 jaar)
KPN onbeperkt met Thuis: €26,- (1 jaar)
Vodafone onbeperkt F&F: €23.50 (1 jaar)
[ Voor 6% gewijzigd door Incognitum op 11-08-2023 08:59 ]
Dit is mij ook opgevallen, ik merk dat de SNR en de algehele signaal kwaliteit bij VF veel beter is dan bij KPN. Ik ben ook wel benieuwd waar dat aan ligt.herrieschopper schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:44:
Valt me op dat de er bij KPN een groot verschil zit tussen RSRP en RSSI (vaak wel 20+ dBm) en dat de SNR heel snel al negatief wordt. Bij Vodafone zitten RSRP en RSSI veel dichter bij elkaar en is de SNR ook altijd stukken hoger.
Wat ik in de praktijk merk is dat ook al staat een KPN mast dichterbij dan die Vodafone, dan toch blijft het signaal van Vodafone veel langer bruikbaar.
Iemand enig idee waarom de SNR van KPN vaak zo slecht is?
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Is het niet zo dat dit o.a. veroorzaakt kan worden doordat het netwerk erg druk is? Wellicht ook door MIMO (-3dB per kanaal)?Jassy schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:27:
[...]
Dit is mij ook opgevallen, ik merk dat de SNR en de algehele signaal kwaliteit bij VF veel beter is dan bij KPN. Ik ben ook wel benieuwd waar dat aan ligt.
Ben wel benieuwd of er hier mensen zijn die meer inzicht kunnen geven.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
De onbeperkt pakketten liggen dichter bij elkaar inderdaad, ik keek naar de kleinere pakketten waaronder 12 GB met de Thuis voordelen.Incognitum schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:56:
[...]
Wat raar.
Tmobile onbeperkt met Thuis: €26,- (1 jaar)
KPN onbeperkt met Thuis: €26,- (1 jaar)
Vodafone onbeperkt F&F: €23.50 (1 jaar)
Simyo.nl is ook KPN netwerk, ben je voor 9 euro klaar 12GB en 400minuten.Devaqto schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 08:28:
[...]
De onbeperkt pakketten liggen dichter bij elkaar inderdaad, ik keek naar de kleinere pakketten waaronder 12 GB met de Thuis voordelen.
Maar dan heb je geen 5G, mocht dat uitmaken.stormfly schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:11:
[...]
Simyo.nl is ook KPN netwerk, ben je voor 9 euro klaar 12GB en 400minuten.
Misschien merk antenne/apparatuur?Jassy schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:27:
[...]
Dit is mij ook opgevallen, ik merk dat de SNR en de algehele signaal kwaliteit bij VF veel beter is dan bij KPN. Ik ben ook wel benieuwd waar dat aan ligt.
Ik ben een paar jaar geleden ook overgestapt van KPN naar Simyo vanwege het grote verschil in prijs.stormfly schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:11:
[...]
Simyo.nl is ook KPN netwerk, ben je voor 9 euro klaar 12GB en 400minuten.
Inderdaad geen 5G, maar daar heb ik weinig last van.
Over het algemeen voldoet Simyo prima, maar je merkt wel verschil met KPN. Op drukke momenten heeft mijn vrouw (die nog bij KPN is blijven hangen) een fatsoenlijke verbinding, terwijl ik amper een appje kan versturen. Er is dus wel verschil, ook al zit je op het zelfde netwerk. Als je daar meer kunt leven, dan is Simyo een prima keuze.
[ Voor 0% gewijzigd door Out.of.Control op 12-08-2023 19:32 . Reden: Typo ]
Ik merk het ook 's nachts en door het hele land heen. Heb het idee dat het te maken heeft met de gekozen apparatuur, dichtheid van antennelocaties lijkt namelijk geen groot verschil te maken.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:38:
[...]
Is het niet zo dat dit o.a. veroorzaakt kan worden doordat het netwerk erg druk is? Wellicht ook door MIMO (-3dB per kanaal)?
Ben wel benieuwd of er hier mensen zijn die meer inzicht kunnen geven.
Maar ik ben ook erg benieuwd of iemand met meer kennis hier iets over kan zeggen
Verwijderd
Hoe zit dat met unlimited KPN, kan je de bundel ophogenmet een SMS? Heb nu nog T Mobile (daar moet alles helaas via de app)
Bij KPN kan het allebei, zowel in de app als via SMS.Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:28:
Hoe zit dat met unlimited KPN, kan je de bundel ophogenmet een SMS? Heb nu nog T Mobile (daar moet alles helaas via de app)
Ik vind het een interessante observatie, maar durf zelf geen reden te noemen. Het kan alleen al te maken hebben met het vermogen waarop wordt gezonden, of bijvoorbeeld ingestelde downtilt waardoor sites meer overlappen. Alle 3 providers in NL gebruiken voornamelijk antennes van Huawei, de actieve RAN apparatuur is verschillend (Huawei en Ericsson, waar KPN nu overal Huawei heeft, T-Mobile ook op 80%, 20% Ericsson, en Vodafone overal Ericsson).herrieschopper schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:37:
[...]
Ik merk het ook 's nachts en door het hele land heen. Heb het idee dat het te maken heeft met de gekozen apparatuur, dichtheid van antennelocaties lijkt namelijk geen groot verschil te maken.
Maar ik ben ook erg benieuwd of iemand met meer kennis hier iets over kan zeggen
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Kan je gewoon automatiseren via SMS. Er komt dan 2GB bijVerwijderd schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:28:
NL2000 aan naar 1266 sturen en binnen enkele seconden staat er dan weer data bij. Dit kan ook als je de dagbundel van 10GB nog niet hebt verbruikt of de 2GB extra bundel nog niet volledig hebt verbruikt. Met een beetje slim tweaken kan je het dus zonder beperking van de snelheid blijven gebruiken.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik tegenwoordig best veel mobiele data verbruik en alsnog de 10GB per dag eigenlijk niet opkrijg. Alleen bij echt grote downloads zoals ISO's loop je de kans om de 10GB op te maken.
[ Voor 15% gewijzigd door krakendmodem op 14-08-2023 12:24 ]
Ik zag in de app van KPN een melding over nieuwe bundels voor internet in Canada, VS en Caraïben. Een lokale sim is nog altijd goedkoper, maar dit is makkelijker. 10 Gb voor 31 dagen voor 25 Euro en 15 Gb voor 35 Euro.
Yes, is eerder ook langsgekomen in dit topic. De oude bundels zijn verdwenen dus bellen is nu altijd duur vanuit de VS. De vorige keer dat ik er was heb ik 5 uur oid gebeld, dat zou nu 300 euro kosten, toen 30 euro.swhnld schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 07:21:
Ik zag in de app van KPN een melding over nieuwe bundels voor internet in Canada, VS en Caraïben. Een lokale sim is nog altijd goedkoper, maar dit is makkelijker. 10 Gb voor 31 dagen voor 25 Euro en 15 Gb voor 35 Euro.
Flinke prijsverhoging dus. Hetzelfde geldt voor de Antillen, Canada, Turkije, Marokko. Lullig want da's juist de reden dat ik een KPN-bundel gebruik, anders kun je idd beter lokale sim gebruiken want een KPN-bundel heeft geen meerwaarde. Airalo is ook goedkoper dan KPN nu trouwens.
Mijn iPhone (14 Pro) heeft de laatste maanden last van onverklaarbaar hoog batterijverbruik. Bij geen gebruik (bijvoorbeeld ook in de nacht) loopt de accu met 5 procent per uur leeg. Ik gebruik een Kpn eSIM en een Vodafone fysieke SIM.
In de batterij instellingen vond ik geen aanwijzingen. Na wat experimenten valt me het volgende op:
Alleen KPN actief: hoog batterijverbruik
KPN + Vf actief: hoog batterijverbruik
Alleen VF actief: geen hoog batterijverbruik.
Het bereik van KPN is erg goed. Wel of geen 5G actief en wel of geen Wifi verbinding maakt geen verschil. Hetzelfde ervaar ik op elke locatie (binnen Nederland, in het buitenland, op drukke plekken of rustige plekken)
Een telefoon reset heeft geen verschil gegeven en het opnieuw installeren van de eSim ook niet.
Komt iemand dit bekend voor en valt er iets aan te doen? 5% per uur accu verliezen is in de praktijk erg lastig omdat mijn telefoon aan het einde van de dag zo'n beetje leeg is zonder dat ik deze heb gebruikt. Mijn kpn sim uitschakelen is niet ideaal omdat ik dan onbereikbaar ben.
In de batterij instellingen vond ik geen aanwijzingen. Na wat experimenten valt me het volgende op:
Het bereik van KPN is erg goed. Wel of geen 5G actief en wel of geen Wifi verbinding maakt geen verschil. Hetzelfde ervaar ik op elke locatie (binnen Nederland, in het buitenland, op drukke plekken of rustige plekken)
Een telefoon reset heeft geen verschil gegeven en het opnieuw installeren van de eSim ook niet.
Komt iemand dit bekend voor en valt er iets aan te doen? 5% per uur accu verliezen is in de praktijk erg lastig omdat mijn telefoon aan het einde van de dag zo'n beetje leeg is zonder dat ik deze heb gebruikt. Mijn kpn sim uitschakelen is niet ideaal omdat ik dan onbereikbaar ben.
Oost west 127.0.0.1 best
Wie zegt dat het door je provider(s) danwel simkaarten komt? De apps en het os maken gebruik van je batterij. Daar ligt de oorzaak lijkt me.draak42 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:00:
Mijn iPhone (14 Pro) heeft de laatste maanden last van onverklaarbaar hoog batterijverbruik. Bij geen gebruik (bijvoorbeeld ook in de nacht) loopt de accu met 5 procent per uur leeg. Ik gebruik een Kpn eSIM en een Vodafone fysieke SIM.
Mijn vermoeden dat het door de provider komt heb ik omdat ik de kpn sim kan uitschakelen en het hoge batterijverbruik dan in een keer stopt. Zodra de sim weer actief is is ook het hoge batterijverbruik weer terug.YaYo86 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:39:
[...]
Wie zegt dat het door je provider(s) danwel simkaarten komt? De apps en het os maken gebruik van je batterij. Daar ligt de oorzaak lijkt me.
Oost west 127.0.0.1 best
VF en KPN maken gebruik van andere frequenties, het kan zijn dat de KPN meer drain veroorzaakt omdat die radio module meer energiekost. Verschil in drain tussen 4G en 5G modules was bij m'n ex-S21 ook groot, misschien dat het verschil daarin zit?draak42 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:46:
[...]
Mijn vermoeden dat het door de provider komt heb ik omdat ik de kpn sim kan uitschakelen en het hoge batterijverbruik dan in een keer stopt. Zodra de sim weer actief is is ook het hoge batterijverbruik weer terug.
Hier hetzelfde, hoge battery drain met KPN e-sim en VF normale sim (ook beide e-sim en beide fysieke sim getest, dezelfde problemen).draak42 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:00:
VF geen batterydrain, KPN wel. En getest met een Samsung S21, Pixel 7 en Samsung S23 Ultra, allemaal dezelfde problemen, dus het idd KPN gerelateerd. T-M ook geen problemen.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
interessant, ik heb ook last van battery drain op een Iphone 12.draak42 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:00:
Heb mijn toestel nu op 4G gezet wat voor een (iets) mindere battery drain zorgt.
-RSB, Vergeet je me niet te quote'n als je een reactie op mijn bericht heb? ;-)
Exact dit heb ik ook! BIj mij helpt het snachts om 5G uit te zetten
draak42 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:00:
Het viel mij ook op dat de batterij van mijn iPhone sneller leeg is dan normaal. Ik dacht dat het aan de laatste update lag.andriesb435 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:57:
Exact dit heb ik ook! BIj mij helpt het snachts om 5G uit te zetten
[...]
Ik ga de komende 2 nachten een test doen. Vanaf 0:00 mijn iPhone 14 Pro Max en iPad Pro 11th op Vodafone en om 7:30 kijken hoeveel batterij ik nog over heb. Volgende nacht het zelfde met KPN.
Update: Ik ga met mijn Samsung S23+ deze test ook doen.
[ Voor 7% gewijzigd door ikbenjoeri op 15-08-2023 23:40 ]
Uitslag van de eerste test
iPhone: 86% > 85%
Samsung: 100% > 98%
iPad: 100% > 100%
Op het Vodafone netwerk met alleen 4G. (geen 5G bereik)
Mijn iPhone weer op KPN gezet met 5G in 1 uur tijd van 85% > 81%
Ik heb mijn iPhone nu op 4G only gezet met KPN.
Dank voor je reactie / bevestiging. Ik ben beniwued waar dit aan ligt. Ook even bij een huisgenoot gekeken (zelfde locatie met KPN) en zijn iPhone SE 2022 heeft hier geen last van. Het lijkt dus niet bij iedere configuratie / elk toestel hetzelfde probleem te geven.The Wizard schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:18:
[...]
Hier hetzelfde, hoge battery drain met KPN e-sim en VF normale sim (ook beide e-sim en beide fysieke sim getest, dezelfde problemen).
VF geen batterydrain, KPN wel. En getest met een Samsung S21, Pixel 7 en Samsung S23 Ultra, allemaal dezelfde problemen, dus het idd KPN gerelateerd. T-M ook geen problemen.
Je schrijft dat T-Mobile hier geen problemen mee heeft. In dat geval ga ik sterk overwegen om over te stappen als mijn abonnement afgelopen is eind september.
Oost west 127.0.0.1 best
Deze cijfers herken ik inderdaad ook. VF wel/geen 5G maakt in deze test geen tot weinig verschil bij mij.ikbenjoeri schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:49:
Uitslag van de eerste test
Oost west 127.0.0.1 best
In anderhalf uur tijd 4 a 5% verbruikt op 4G met KPN. Ik ga vannacht weer testen met KPN dan wordt de telefoon ook niet gebruikt.draak42 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:11:
[...]
Deze cijfers herken ik inderdaad ook. VF wel/geen 5G maakt in deze test geen tot weinig verschil bij mij.
Ik merk ook een flinke battery drain met een iPhone 12 Pro en KPN mobiel. Heb ‘m nu op 4G ingesteld, eens zien of dat verbetering oplevert.
iPhones gebruiken 5G als het goed is niet zomaar met het scherm uit tenzij er heel veel data over de lijn gaat, afaik.
Ook mensen die deze ervaring hebben als de telefoon in de nacht wifi gebruikt?
Ik heb al een tijdje het idee dat m'n telefoon iets sneller leeg gaat maar hij is ook alweer een dagje ouder
Ik heb al een tijdje het idee dat m'n telefoon iets sneller leeg gaat maar hij is ook alweer een dagje ouder
Wat laat je batterij verbruik inzicht zien, de top 5 waar bestaat deze uit? Telefoon/Achtergrond is een item in deze lijst ook is "slechte ontvangst" een item in de ze lijst.ikbenjoeri schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 07:42:
Mijn iPhone is van 100% naar 87% gezakt met KPN en 5G. Komende nacht eens test doen met alleen 4G.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is het mogelijk dat er een App draait, homeassitant oid, die elke keer zijn GPS locatie verstuurd. Waardoor hij meer moet zenden, maar niet gedreven vanuit iOS maar vanuit een App.
Met Vodafone bij de eerste test had ik geen problemen. Ik heb niks bijzonders draaien op de achtergrond.stormfly schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:46:
[...]
Wat laat je batterij verbruik inzicht zien, de top 5 waar bestaat deze uit? Telefoon/Achtergrond is een item in deze lijst ook is "slechte ontvangst" een item in de ze lijst.
Is het mogelijk dat er een App draait, homeassitant oid, die elke keer zijn GPS locatie verstuurd. Waardoor hij meer moet zenden, maar niet gedreven vanuit iOS maar vanuit een App.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Volgens mij gebeurd dat alleen wanneer je iPhone met 5G op hogere frequentiebanden verbonden is, zoals 3500MHz of zelfs hoger op mmWave. Aangezien die beide er in Nederland (nog) niet zijn, gebeurd dat terugschakelen dus volgens mij ook niet, ik heb het althans nog nooit zien gebeuren in NL.Sorcerer8472 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:24:
iPhones gebruiken 5G als het goed is niet zomaar met het scherm uit tenzij er heel veel data over de lijn gaat, afaik.
Hier in het Verenigd Koninkrijk zie ik het namelijk heel duidelijk gebeuren wanneer ik het scherm van mijn iPhone aanzet, dat ‘ie heel snel van 4G naar 5G gaat (met band n78, 3500MHz).
Bij de lagere frequenties en ook bij DSS gebeurd dit dus volgens mij niet, ik heb het althans nog nooit gemerkt in NL zoals dat ik hier in het VK merkte (en in andere EU landen met ‘echt’ 5G).
—————-
Wat betreft de mogelijke hogere battery drain op KPN 4G of 5G, daar ben ik ook wel geïnteresseerd naar.
Blijkbaar zijn er dus nog best wel grote verschillen dus de implementaties in de 4G/5G netwerken van de verschillende providers in NL, ook al zou je denken dat ze zich allemaal aan dezelfde 3GPP standaarden moeten houden.
Maar dit soort situaties komen dus wel eens voor, zoals vorig jaar nog met KPN en bepaalde iPhone 11 (non-Pro) modellen en eerder ook met T-Mobile met de iPhone 8. Dat zijn althans de gevallen die mij bekend zijn.
Tweakers had over het KPN & iPhone 11 probleem een artikel gewijd, maar helaas zonder verdere technische diepgang over hoe en waarom.
Daar werd ook een aantal keer in de comments onder het artikel beklag over gedaan. Dit is immers toch Tweakers, dus een beetje diepgang mag je wel verwachten!
Al vermoed ik dat in die situatie KPN waarschijnlijk zich niet verplicht voelt om op zulke technische vragen antwoord te geven (die wellicht wel door Tweakers gesteld zijn), mogelijk onder het mom van ‘concurrentiegevoeligheid’. Ze vinden daar waarschijnlijk dat wij als consument al lang blij moeten zijn met de oplossing die gegeven werd, namelijk een gratis swap naar iPhone 12 voor iedereen met iPhone 11 issues.
Aangezien er nooit verder in is gegaan op de reden van het KPN iPhone 11 probleem, is trouwens ook nooit helemaal duidelijk geworden of het probleem niet ook deels aan Apple lag, aangezien andere iPhone modellen het probleem niet leken te hebben. Apple vermoed ik zal enkel in stilte met KPN het probleem hebben willen oplossen. Maar getuigen het feit dat alleen consumenten bij KPN recht hadden op de iPhone swap en niet eens klanten bij KPN’s dochter merken of bij MVNO’s op KPN’s netwerk, vermoed ik dat toch KPN zelf deze swap geïnitieerd had en ze niet vanuit Apple geleverd kreeg, en/of dus ook geen oplossing voor het probleem had (en wellicht daarom stil blijft over wat er precies aan de hand was).
Nog verder in het verleden (2009/2010) was er trouwens een situatie met T-Mobile icm iPhones door een techniek die T-Mobile gebruikte die ‘network controlled fast-dormancy’ heette, uit het 3G tijdperk en ook voor flink wat problemen zorgde toen. Daar werd toen dus wel wat technische uitleg gegeven, +1 voor T-Mobile.
Maar goed, genoeg voorbeelden dus, maar ik ben wel zeer benieuwd naar de technische diepgang hierachter, al kan het best wel flinke materie zijn, wellicht is er op GoT iemand die hier meer vanaf weet? (Durf te vragen)
[ Voor 58% gewijzigd door AlesT op 17-08-2023 13:50 ]
@AlesT hij lijkt hier ook band 28 er niet bij te pakken als er maar weinig data over de lijn gaat, als ik de (zeer matige) field test app mag geloven 
4G/5G-indicator zijn afhankelijk van wat het netwerk wil dat je ziet. In NL zie je 5G op elke mast die het ondersteunt, ook als je op band 20 zit en het eigenlijk niet gebruikt maar wel theoretisch kan gebruiken. Ik heb hier wel een uitzondering voor gezien, op band 38 lijkt hij wel 4G aan te geven om eoa reden die ik verder niet ken.
Hoe dan ook, netwerkinstellingen kunnen dit zeker veroorzaken. Vroeger bij GSM kon je op de grens van een LAC zitten waardoor je telefoon telkens van regio switchte, en waren er ook verschillen tussen hoe vaak je telefoon een idle pingetje naar de mast moest sturen. Da's allemaal iets complexer nu maar soortgelijke zaken kunnen nog steeds invloed hebben lijkt me zo.
4G/5G-indicator zijn afhankelijk van wat het netwerk wil dat je ziet. In NL zie je 5G op elke mast die het ondersteunt, ook als je op band 20 zit en het eigenlijk niet gebruikt maar wel theoretisch kan gebruiken. Ik heb hier wel een uitzondering voor gezien, op band 38 lijkt hij wel 4G aan te geven om eoa reden die ik verder niet ken.
Hoe dan ook, netwerkinstellingen kunnen dit zeker veroorzaken. Vroeger bij GSM kon je op de grens van een LAC zitten waardoor je telefoon telkens van regio switchte, en waren er ook verschillen tussen hoe vaak je telefoon een idle pingetje naar de mast moest sturen. Da's allemaal iets complexer nu maar soortgelijke zaken kunnen nog steeds invloed hebben lijkt me zo.
Afgelopen nacht de test gedaan met mijn iPhone 14 Pro Max KPN 4G. (0:00 tot 7:30)
Van 100% > 94% dit lijkt mij weer realistisch voor 7 en half uur.
Komende dagen nog testen met Vodafone en T-Mobile.
Van 100% > 94% dit lijkt mij weer realistisch voor 7 en half uur.
Komende dagen nog testen met Vodafone en T-Mobile.
Ik zal deze vanavond ook eens aanzetten. iPhone 12 64GB.
Gisteravond had ik deze al aangezet maar was ik even vergeten dat de telefoon z’n software-updates snachts heeft geïnstalleerd. Die meting was dus niet helemaal correct.
Gisteravond had ik deze al aangezet maar was ik even vergeten dat de telefoon z’n software-updates snachts heeft geïnstalleerd. Die meting was dus niet helemaal correct.
Bij T-Mobile zie ik ook een veel lagere SNR die vergelijkbaar met KPN is. Mijn hypothese is dat de Huawei-hardware dit als "producteigenschap" meebrengt.jk-5 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:07:
[...]
Ik vind het een interessante observatie, maar durf zelf geen reden te noemen. Het kan alleen al te maken hebben met het vermogen waarop wordt gezonden, of bijvoorbeeld ingestelde downtilt waardoor sites meer overlappen. Alle 3 providers in NL gebruiken voornamelijk antennes van Huawei, de actieve RAN apparatuur is verschillend (Huawei en Ericsson, waar KPN nu overal Huawei heeft, T-Mobile ook op 80%, 20% Ericsson, en Vodafone overal Ericsson).
Zo kan de dekking bij T-Mobile en KPN soms dus ondanks meer antennelocaties toch slechter zijn dan van Vodafone
[ Voor 7% gewijzigd door herrieschopper op 19-08-2023 08:44 ]
Merk je dat ook, dat je dan geen data kunt versturen bijvoorbeeld bij de twee genoemde netwerken? Kijken we naar een operationeel issue, of naar een cosmetische waarde?herrieschopper schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:39:
[...]
Bij T-Mobile zie ik ook een veel lagere SNR die vergelijkbaar met KPN is. Mijn hypothese is dat de Huawei-hardware dit als "producteigenschap" meebrengt.
Zo kan de dekking bij T-Mobile en KPN soms dus ondanks meer antennelocaties toch slechter zijn dan van VodafoneDe SNR die ik bij KPN en T-Mobile haal als ik onder de antenne sta is vergelijkbaar met wanneer ik op 500-1000m van een Vodafone-antenne sta.
SNR kan ook nog scheef gaan zodra het de coax/antenne ingaat meen ik, is dat een gelijkwaardige setup?
Tussen gisteravond 23:23 en vanochtend 8:45 een kleine 9% accu verbruikt. Dus grofweg 1% per uur gebruik als de verbinding op 5G staat. (5G automatisch). Alle apps waren gesloten/sluimer en scherm niet aan geweest.krakendmodem schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:29:
Ik zal deze vanavond ook eens aanzetten. iPhone 12 64GB.
Kleine opmerking: deze iPhone 12 is bijna drie jaar oud. Accuconditie is 84%.
Ik kan 4G vanavond eens aanzetten en dan kijken wat het verschil is. Maar ik verwacht hetzelfde resultaat.
Voorheen had ik altijd als extra een KPN eSim voor 5G en dat ging perfect. Dus ik dacht laat ik eens overstappen naar Vodafone, wat een drama en nu na 5 maanden kan ik eindelijk van contract af (Vodafone heeft het contract geannuleerd). De ervaring met Vodafone is zo erg want rondom Amsterdam/Amstelveen zeer beroerd qua netwerk (geen verbinding, traag, Edge verbinding) maar ook onderweg in het land maar ook buitenland terwijl ik met KPN nooit deze issues heb gehad. Ik moest ook steeds schakelen naar mijn KPN simkaart voor de data om weer verbinding te krijgen. Ben zo blij om weer terug te kunnen naar KPN. Ik dacht dat Vodafone wel een van de betere netwerken waren maar dit had ik niet verwacht.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Toch bijzonder dat het verbruik bij KPN zoveel hoger ligt. Voor betrouwbare resultaten zul je de test echter meermaals moeten uitvoeren.ikbenjoeri schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:15:
Afgelopen nacht nog keer getest met Vodafone met 100% accu ipv 87%.
In 7 uur tijd 0% accu verbruikt. Vorige keer was dit 1%
[Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
En hoe zit dit op wifi?ikbenjoeri schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:15:
Afgelopen nacht nog keer getest met Vodafone met 100% accu ipv 87%.
In 7 uur tijd 0% accu verbruikt. Vorige keer was dit 1%
[Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik blijf de komende dag testen, alleen kan ik dit s'nachts doen omdat ik mijn telefoon overdag nodig heb.Dj-sannieboy schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:23:
[...]
Toch bijzonder dat het verbruik bij KPN zoveel hoger ligt. Voor betrouwbare resultaten zul je de test echter meermaals moeten uitvoeren.
Goed punt, ik zal dit ook testen als ik de tests voor 4G en 5G klaar heb.
Lijkt me niet verstandig, je introduceert weer nieuwe variabelen die eerder geen rol speelden (back-ups worden mogelijk via WiFi gedaan en niet over mobiele data). Gewoon mobiele data en wifi uit lijkt mij het zuiverst om mee te testen (en een nachtje offline valt te overleven toch
Ik merk dat hij eerder terugschakelt naar lagere frequenties. Vodafone blijft bijvoorbeeld op 2100+1800+800MHz verbonden en bij KPN gebruikt hij enkel 800MHz nog maar. En dat terwijl de RSSI van KPN 4G2100 hoger is dan bij Vodafone in dit voorbeeld, oftewel: de significant lagere SNR resulteert in een operationeel "issue" (ongeveer -20dBm lagere RSRP bij gelijke RSSI) en is niet slechts cosmetisch.stormfly schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:40:
[...]
Merk je dat ook, dat je dan geen data kunt versturen bijvoorbeeld bij de twee genoemde netwerken? Kijken we naar een operationeel issue, of naar een cosmetische waarde?
SNR kan ook nog scheef gaan zodra het de coax/antenne ingaat meen ik, is dat een gelijkwaardige setup?
Daarnaast zie ik dat mijn telefoon bijna continu op 23dBm moet zenden terwijl dit bij Vodafone bijna altijd lager is (tenzij je echt tegen de randen van het bereik (RSSI) aanloopt).
[ Voor 53% gewijzigd door herrieschopper op 19-08-2023 17:42 ]
Afgelopen nacht ook een test gedaan met T-Mobile, hierbij ook geen last dat de batterij snel leegt gaat.
Ik ga op een later moment ook een topic aanmaken op het KPN forum om dit onder de aandracht brengen en wellicht dat daar ook bevestigingen komen van anderen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/QnjaOh9WlHrbq61WS2kx0D20.png?f=user_large)
Ik ga op een later moment ook een topic aanmaken op het KPN forum om dit onder de aandracht brengen en wellicht dat daar ook bevestigingen komen van anderen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/QnjaOh9WlHrbq61WS2kx0D20.png?f=user_large)
![]() | ![]() |
[ Voor 6% gewijzigd door ikbenjoeri op 20-08-2023 12:45 ]
Ik heb inmiddels ook een forum topic gemaakt bij KPN om dit onder de aandacht te brengen. Wellicht kunnen jullie dit ook bevestigen zodat KPN er hopelijk iets mee gaat doen.
https://forum.kpn.com/mob...n-bij-concurrenten-597560
Ook heb ik nu test gestart met mijn Samsung S23+ in duur van 5:22 9% batterij verlies. Met Vodafone in de eerste test op mijn Samsung had ik 2% in 7 uur tijd.
Ook heb ik nu test gestart met mijn Samsung S23+ in duur van 5:22 9% batterij verlies. Met Vodafone in de eerste test op mijn Samsung had ik 2% in 7 uur tijd.
[ Voor 10% gewijzigd door ikbenjoeri op 21-08-2023 00:14 ]
De genoemde batterij drain ervaar ik ook met een iPhone 13 Pro Max. Ik heb geen precieze nummers over afgelopen nacht maar als ik mij goed herinner ging ik naar bed met 40% en was het accupercentage gedaald naar 18% toen ik weer wakker werd.
Ik zal de komende dagen eens wat beter opletten en dit topic in de gaten houden.
Ik zal de komende dagen eens wat beter opletten en dit topic in de gaten houden.
Even een cross post, maar zeer informatief voor Samsung S22 gebruikers:
neeecht in "[Samsung Galaxy S22-serie] Ervaringen & Discussie"
Met de laatste Samsung S22 update doet KPN maar max 4CA.
Bijvoorbeeld in 5G modus:
B3 + N28 + B1 + B7
of
B3 + N28 + B1 + B32 (op de lichtere sites.).
https://antennekaart.nl/k...668&zoom=11&providers=kpn
Dit betekend dat speedtest en de gemiddelde snelheid vooral in huis een stuk langzamer zal zijn op de zwaardere sites.
Sowieso gemiddeld een stuk langzamer, want er mist één band.
Dit is puur een profiel update, of op verzoek van KPN of door een fout na de update van Samsung.
Bij T-Mobile speelt dit niet en werken alle banden nog prima.
neeecht in "[Samsung Galaxy S22-serie] Ervaringen & Discussie"
Met de laatste Samsung S22 update doet KPN maar max 4CA.
Bijvoorbeeld in 5G modus:
B3 + N28 + B1 + B7
of
B3 + N28 + B1 + B32 (op de lichtere sites.).
https://antennekaart.nl/k...668&zoom=11&providers=kpn
Dit betekend dat speedtest en de gemiddelde snelheid vooral in huis een stuk langzamer zal zijn op de zwaardere sites.
Sowieso gemiddeld een stuk langzamer, want er mist één band.
Dit is puur een profiel update, of op verzoek van KPN of door een fout na de update van Samsung.
Bij T-Mobile speelt dit niet en werken alle banden nog prima.
Buitenshuis gebruik ik Wireguard om vanaf mijn iPhone een VPN-verbinding op te zetten naar mijn thuislocatie, en ik maak daarbij ook gebruik van het KPN mobiele netwerk. Mijn thuislocatie heeft (nog wel) een dual stack internetaansluiting, met permanente IPv4 en IPv6 adressen; en de Wireguard-server thuis kan beide adrestypes afhandelen. Dit werkt allemaal perfect, met uitzondering van IPv6 over het KPN mobiele netwerk.
Ik zie in de logs dat een aanvankelijke IPv6-verbinding wordt gemaakt, maar het daarop volgende handshake-verzoek vanaf de iPhone bereikt de server niet meer en wordt kennelijk geblokkeerd door KPN. Dit speelt ongeacht de gebruikte UDP-poort (default 51820 of een laaggenummerde service poort 53, 123, 500).
Het vreemde is dat Wireguard prima werkt met IPv4 over het KPN mobiele netwerk (met elk van die UDP-poorten). Heeft iemand een idee waarom het in dit geval niet werkt met IPv6?
Ik zie in de logs dat een aanvankelijke IPv6-verbinding wordt gemaakt, maar het daarop volgende handshake-verzoek vanaf de iPhone bereikt de server niet meer en wordt kennelijk geblokkeerd door KPN. Dit speelt ongeacht de gebruikte UDP-poort (default 51820 of een laaggenummerde service poort 53, 123, 500).
Het vreemde is dat Wireguard prima werkt met IPv4 over het KPN mobiele netwerk (met elk van die UDP-poorten). Heeft iemand een idee waarom het in dit geval niet werkt met IPv6?
@ikbenjoeri Zie jij met wifi aan een nog grotere drain?
Ik kom op de iPhone 13 PM tot de volgende scores na twee nachtjes. Max batterijcapaciteit is 89%.
5G automatisch + wifi
23:12 - 53% naar 7:12 - 33%
4G + wifi
00:12 - 41% naar 7:14 - 26%
Ik kom op de iPhone 13 PM tot de volgende scores na twee nachtjes. Max batterijcapaciteit is 89%.
5G automatisch + wifi
4G + wifi
Even een kleine mededeling: ik heb de meldingen van batterydrain gezien en ben bezig met een verhaal erover voor volgende week. Ik probeer de hier gemelde drain ook te reproduceren en heb KPN gevraagd om een reactie. Hoop dat dit snel is opgelost!
Met WiFi heb ik nog niet getest maar zal ik ook doen.LightLuke schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 07:25:
@ikbenjoeri Zie jij met wifi aan een nog grotere drain?
5G automatisch + wifi
4G + wifi
Mogelijke oorzaak van het batterijverbruik zou kunnen zijn de DRX optie op 4G en 5G. Bij T-Mobile en Vodafone staat dit aan. Zover ik heb kunnen testen, lijkt dit uit te staan bij KPN.
Meer info over DRX: http://howltestuffworks.b...6/connected-mode-drx.html
Dit kan je goed testen als je telefoon op 4G of 5G zit en je laat je telefoon een paar minuten op standby en je ontvangt een whatsapp bericht dat je telefoon niet direct afgaat.
Als ik een whatsapp bericht stuur naar telefoon met T-Mobile duurt soms 5 seconden voordat deze afgaat. Bij KPN is dit direct.
Ik lees ook even mee met de problemen met het energieverbruik. Dacht dat de batterij van het toestel aan vervanging toe was, maar het is te toevallig dat de overige toestellen hier op het KPN netwerk hetzelfde vertonen zolang zij met het 4G/5G netwerk verbonden zijn.
Ook hebben ze nu een vreemd routeringsprobleem met gesprekken naar bepaalde buitenlandse telecomaanbieders wat al enige tijd speelt, zich voordoet op zowel vaste als mobiele aansluitingen en momenteel onderzocht wordt.
Ook hebben ze nu een vreemd routeringsprobleem met gesprekken naar bepaalde buitenlandse telecomaanbieders wat al enige tijd speelt, zich voordoet op zowel vaste als mobiele aansluitingen en momenteel onderzocht wordt.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Even voor de zekerheid, speelt dit probleem sinds kort of al langer?
Kan het zijn dat KPN recent een instelling heeft aangepast? Zoals bijvoorbeeld DRX wat @ikbenjoeri hierboven al aangaf?
Tevens top dat je zo uitgebreid aan het testen bent Joeri en dat je dit probleem zo goed hebt aangekaart!
Ben benieuwd naar toekomstige T.net artikel en ook naar de reactie van KPN!
Kan het zijn dat KPN recent een instelling heeft aangepast? Zoals bijvoorbeeld DRX wat @ikbenjoeri hierboven al aangaf?
Tevens top dat je zo uitgebreid aan het testen bent Joeri en dat je dit probleem zo goed hebt aangekaart!
Goed om te lezen dat je dit breder onder de aandacht brengt. Ik ben benieuwd naar de eventuele reactie van KPN. Ik had niet verwacht dat dit bij zo veel meer mensen zou spelen toen ik voor het eerst een bericht plaatste in dit topic.arnoudwokke schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:12:
Even een kleine mededeling: ik heb de meldingen van batterydrain gezien en ben bezig met een verhaal erover voor volgende week. Ik probeer de hier gemelde drain ook te reproduceren en heb KPN gevraagd om een reactie. Hoop dat dit snel is opgelost!
Oost west 127.0.0.1 best
Ik heb via KPN Partner Network eerste reactie ontvangen:
Er loopt momenteel een onderzoek hiervoor bij ProductHouse.
Zodra we hier een update over hebben zal ik het je direct laten weten.
Ter info:
We kregen nog een andere klacht vanuit een andere partner hierover. Zij hebben er contact over gehad met Apple Support en het lijkt erop dat het geen provider issue is maar een toestel issue (probleem zou in de iPhone zitten). Echter is dit nog niet bevestigd, dus laten we niet te snel conclusies trekken.
Ter info:
We kregen nog een andere klacht vanuit een andere partner hierover. Zij hebben er contact over gehad met Apple Support en het lijkt erop dat het geen provider issue is maar een toestel issue (probleem zou in de iPhone zitten). Echter is dit nog niet bevestigd, dus laten we niet te snel conclusies trekken.
Goh dat zei ik hier ook al maar werd min of meer weggewuifdYaYo86 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:39:
[...]
Wie zegt dat het door je provider(s) danwel simkaarten komt? De apps en het os maken gebruik van je batterij. Daar ligt de oorzaak lijkt me.

Ik durf dat niet met zekerheid te zeggen. Echter, het viel mij op 1 à 2 maanden geleden op; soms vergeet ik mijn iPhone op te laden en merkte op dat deze vrij snel leeg raakte. Hierdoor overwoog ik om mijn iPhone te vervangen door een Samsung. Deze gedachte bleef echter op de achtergrond tot ik het eerste bericht zag van iemand op Tweakers.AlesT schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:39:
Ik heb meerdere tests uitgevoerd met dezelfde iPhone elke nacht maar dan elke keer met een andere provider. En elke keer kwam het hoge batterijverbruik naar boven bij KPN.YaYo86 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:39:
[...]
Buiten het forum hoor ik ook dat mensen veel last hiervan hebben met iPhone en Samsung. Maar over T-Mobile of Vodafone heb ik nog niemand gehoord.
[ Voor 14% gewijzigd door ikbenjoeri op 24-08-2023 15:32 ]
Het is niet toestel gerelateerd, ik heb het ook met een S21, Pixel 7 en S23U, allemaal een drain op KPN (in dual-sim in dit geval). Ook niet technologie gerelateerd, met de toestellen op 2G, 4G of 5G is allemaal een drain aanwezig, zowel op e-sim als een fysieke sim. Het is netwerk gerelateerd. VF en TM ook getest, deze hebben idd deze drain niet.ikbenjoeri schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:24:
Ter info:
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Ik kan de berichten van @ikbenjoeri bevestigen. Ik heb ook meerdere tests uitgevoerd waarbij ik steeds zie dat met een kpn verbinding actief het batterijverbruik 4 tot 5 procent per uur is, waar bij een andere provider (getest met Vodafone) dit niet het geval is. Ik heb alleen op een iPhone 14 Pro kunnen testen, een ander toestel heb ik niet helaas. Dus dat het deels een toestel issue is kan ik niet uitsluiten, maar dan wel een specifiek issue in combinatie met de kpn simkaart.
Oost west 127.0.0.1 best
Afgelopen nacht ook even getest op een iPhone 13 met WiFi uit en 5G op altijd aan, en maar 1% verloren.ikbenjoeri schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:24:
Ter info:
/f/image/MWdXw12EQy5XLS2CtLaRIXi8.png?f=fotoalbum_large)
Zou je het volgende kunnen checken?Roy Tollenaar schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:52:
[...]
Afgelopen nacht ook even getest op een iPhone 13 met WiFi uit en 5G op altijd aan, en maar 1% verloren. [Afbeelding]
Welke iOS versie?
Gesprekken en data? (5G auto of 5G aan)
Aanbieder? (Instellingen > Info > SIM of eSim Onder netwerk staat Aanbieder iets van KPN NL 5X.0
ikbenjoeri schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:30:
[...]
Zou je het volgende kunnen checken?
Welke iOS versie?
Gesprekken en data? (5G auto of 5G aan)
Aanbieder? (Instellingen > Info > SIM of eSim Onder netwerk staat Aanbieder iets van KPN NL 5X.0
:strip_exif()/f/image/0l4CdswLCgVbtSKiRmzqJceV.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/i9Cg64VWdU9wAzH0fsr5RMhf.png?f=fotoalbum_large)
Knip, voor je eigen veiligheid even de afbeelding met oa het imei verwijderd.
[ Voor 17% gewijzigd door 13art op 25-08-2023 16:42 ]
Bijzonder, ik zit op KPN NL 55.0.
Hierin zit de carrier policy/profile in verwerkt, mogelijk zit er een fout in KPN NL 55.0
[ Voor 13% gewijzigd door 13art op 25-08-2023 16:43 ]
Met KPN 54.0 en 5G automagisch op iOS16.6 ervaart ondernaastgetekende ook de grote batterij leegloop.
[ Voor 7% gewijzigd door jant op 25-08-2023 17:11 ]
Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8
Even een vraagje. Mijn vrouw is overgestapt van VF naar KPN. Datum dat ze over gaat is 02-10-2023.
Vandaag simkaart ontvangen en daar staat iets op over de simkaart activeren. Is dat nodig bij overstappen of kan ze het activeren overslaan.
Vandaag simkaart ontvangen en daar staat iets op over de simkaart activeren. Is dat nodig bij overstappen of kan ze het activeren overslaan.
I intend to live forever. So far, so good.
Je dient je sim zsm te activeren ivm nummerbehoud. Je abbo gaat gewoon in op afgesproken datum.IkWilbert schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:55:
Even een vraagje. Mijn vrouw is overgestapt van VF naar KPN. Datum dat ze over gaat is 02-10-2023.
Wauw, @arnoudwokke die in een topic wat schrijft die ik gestart heb. Mijn levensdoelen zijn nu compleetarnoudwokke schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:12:
Maar even zonder gekheid, @ikbenjoeri ik was in het buitenland waar ik een andere simkaart gebruikte dan kpn. En merk zelfs als ik nu op wifi zit dat mijn batterij sneller leeg gaat (met de kpn simkaart) dan dat ik met de andere simkaart in het buitenland continue op 4G zat.
Toen ik met mijn andere telefoon op het Vodafone netwerk zat (vorige telefoon), merkte ik dit al. Had daarna tele2 (nog zonder het tmobile gedeelte nu) en daar was de battery drain hoger dan Vodafone. Dit was dus al in 2019/2020, daarvoor ooit simyo (kpn netwerk) gehad in 2016/17 en merkte ook al dat mijn batterij sneller leeg ging. Dit speelt dus al langer dan vandaag.
Ik had dit al in 2015/16 toen ik nog bij simyo zat. Merkte toen al dat mijn batterij wat sneller leeg ging.AlesT schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:39:
Mmm en vanmorgen contact gehad met mobiel.nl en die geven aan dat activeren niet hoeft...Incognitum schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:41:
[...]
Je dient je sim zsm te activeren ivm nummerbehoud. Je abbo gaat gewoon in op afgesproken datum.
Mij valt de battery drain met het KPN netwerk ook op, echt vervelend.
Je kunt daardoor niet hele dag met de telefoon doen zonder deze bij te laden. Accu is overigens nieuw.
Heb bewust een maandelijks opzegbaar abonnement (al twee jaar), juist om deze netwerkproblemen te kunnen vermijden als ze zich voordoen zonder 2jaar vast te zitten aan een provider. In het verleden beroerde belkwaliteit op iphone X. Iphone icm t-mobile was een ongelukkige combinatie. Uiteraard ontkenden zowel apple als t-mobile destijds.
Dan maar iets meer betalen per maand en de mogelijkheid hebben om over te stappen.
Snel leeglopende batterij op het KPN netwerk heb ik met de volgende parameters:
Iphone 12 Pro IOS 16.6 KPN 54.0
Meer te lezen op:
Overigens een officiële reactie van KPN of erkenning van het probleem is in geen velden of wegen te bekennen. Communicatie over problemen is helaas bij de meeste bedrijven bedroevend slecht en veelal erg laat.
Je kunt daardoor niet hele dag met de telefoon doen zonder deze bij te laden. Accu is overigens nieuw.
Heb bewust een maandelijks opzegbaar abonnement (al twee jaar), juist om deze netwerkproblemen te kunnen vermijden als ze zich voordoen zonder 2jaar vast te zitten aan een provider. In het verleden beroerde belkwaliteit op iphone X. Iphone icm t-mobile was een ongelukkige combinatie. Uiteraard ontkenden zowel apple als t-mobile destijds.
Dan maar iets meer betalen per maand en de mogelijkheid hebben om over te stappen.
Snel leeglopende batterij op het KPN netwerk heb ik met de volgende parameters:
Iphone 12 Pro IOS 16.6 KPN 54.0
Meer te lezen op:
Overigens een officiële reactie van KPN of erkenning van het probleem is in geen velden of wegen te bekennen. Communicatie over problemen is helaas bij de meeste bedrijven bedroevend slecht en veelal erg laat.
[ Voor 59% gewijzigd door babybox op 26-08-2023 11:35 ]
Firefox - Iphone
Dat activeren is toch gewoon een controle dat je de sim hebt ontvangen?IkWilbert schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:05:
[...]
Mmm en vanmorgen contact gehad met mobiel.nl en die geven aan dat activeren niet hoeft...
Heeft iemand een link naar een handleiding hoe je de databundel sms'jes van KPN kunt automatiseren? Dus automatisch NL2000 Aan versturen als de SMS met 80% verbruik binnenkomt. Ik heb Samsung Routines onderzocht maar heb daar geen optie om verzending of ontvangst van bepaalde SMS berichten te selecteren.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Het staat trouwens ook letterlijk in hun mail die je gekregen hebt.IkWilbert schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:05:
[...]
Mmm en vanmorgen contact gehad met mobiel.nl en die geven aan dat activeren niet hoeft...
:strip_exif()/f/image/DWirB5oN7Ihu10dgV4QTs0ee.jpg?f=fotoalbum_large)
Die heb ik dus niet gehad. Ben al bezig met hun hierover.Incognitum schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:48:
[...]
Het staat trouwens ook letterlijk in hun mail die je gekregen hebt.
[Afbeelding]
Nu nog eens getest met 2 KPN esim actief en nog steeds geen drain.Roy Tollenaar schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:52:
[...]
Afgelopen nacht ook even getest op een iPhone 13 met WiFi uit en 5G op altijd aan, en maar 1% verloren. [Afbeelding]
/f/image/Sk5TwCFjbSLAowSdWqnLh3P1.png?f=fotoalbum_large)
Als een bedrijf zo snel conclusies zou trekken als jou dan geeft dat een veel te eenzijdig beeld. KPN is bezig op de achtergrond met de specialisten om het te reproduceren. Pas als je het zelf hebt kunnen reproduceren dan kan je na gaan denken over een probleemdefinitie en een oplossing zoeken met externe partijen. Er werken honderden mensen en tientallen afdelingen aan zo'n kritisch mobiel netwerk, dat gaat niet over 1 nacht ijs.babybox schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:30:
Meer te lezen op:
Een direct antwoord heb ik hier niet op maar ik heb dit vraagstuk wel meteen doorgestuurd binnen de organisatie. Hier gaat uiteraard naar gekeken worden en de terugkoppeling zal hopelijk snel volgen. Zodra ik meer weet dan laat ik jullie dat hier uiteraard direct weten!
Bedoel je met deze post:Roy Tollenaar schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 08:07:
[...]
Nu nog eens getest met 2 KPN esim actief en nog steeds geen drain. [Afbeelding]
-Ik ervaar het gehele probleem niet met mijn toestel?
of
-Ik toon aan dat het probleem met esims niet bestaat?
Ik hoop dat het niet waar is wat betreft de battery drain.. ik heb namelijk mijn goed werkende telefoon (s20) vorige week vervangen wanwege de batterydrain! Dus mogelijk afgeschrenev en kosten gemaakt die niet nodig zijn
Mijn probleem was precies wat hier wordt beschreven
Een echte golver is nooit uitgeput
En hoe gaat de batterijleegloop met je nieuwe telefoon ?LoBbY_1 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:24:
Ik hoop dat het niet waar is wat betreft de battery drain.. ik heb namelijk mijn goed werkende telefoon (s20) vorige week vervangen wanwege de batterydrain! Dus mogelijk afgeschrenev en kosten gemaakt die niet nodig zijn![]()
Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8
Minder snel (die s20 was natuurlijk niet de nieuwste), ik heb mijn nieuwe telefoon nu een dag of 6. Ik ben van plan om komende week te testen wat het verschil is met en zonder kpn op 4g. Tot dusver houd de nieuwe het wel beter vol. Kom er op terug:)jant schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:26:
[...]
En hoe gaat de batterijleegloop met je nieuwe telefoon ?
Een echte golver is nooit uitgeput
Bij mijn Edge 30 fusion is de drain 's nachts ook aanzienlijk (15%). Ik heb wel via debugging aangezet dat zowel Wifi als GSM tegelijkertijd aanstaan, zal dat eens uitzetten en kijken hoeveel drain ik heb 's nachts.
Batterij gaat in idle ook veel sneller leeg met kpn, in het buitenland met een andere simkaart kon ik veel langer doen. Nu tikken de percentages weg.
Komt die drain niet gewoon door de nachtelijke iCloud backup die tegenwoordig ook via 5G gaat?
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Ik heb eens Samsung, dus geen icloud. Er is door @ikbenjoeri ook een test gedaan over 4g. Waarom is het probleem alleen bij kpn en bij de andere providers niet?MichielFRL schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:51:
Komt die drain niet gewoon door de nachtelijke iCloud backup die tegenwoordig ook via 5G gaat?
Ik mag over 2 dagen voor het eerst verlengen bij KPN mobiel, even een vraagje misschien dat iemand anders hier wat nuttige info kan verstreken want op google kon ik niks vinden.
Als ik nu een iphone 14 pro (als nieuwe klant) zou kiezen moet ik eenmalig een toestel bedrag van €70 betalen, en dan uiteraard een X bedrag voor bellen/GB en daarnaast de afkoop som per maand voor het restant van het toestel.
Als je als bestaande klant verlengd krijg je dan nog extra korting (dus bv €0 bij betaling) of zijn er stappen die ik moet ondernemen om een betere deal te scoren?
Als ik nu een iphone 14 pro (als nieuwe klant) zou kiezen moet ik eenmalig een toestel bedrag van €70 betalen, en dan uiteraard een X bedrag voor bellen/GB en daarnaast de afkoop som per maand voor het restant van het toestel.
Als je als bestaande klant verlengd krijg je dan nog extra korting (dus bv €0 bij betaling) of zijn er stappen die ik moet ondernemen om een betere deal te scoren?
Ik heb geen tips wat betreft het verlengen. Als je nog een maand kan wachten is de iPhone 15 uit. Misschien het overwegen waard.
Je krijgt meestal geen extra korting op het toestel maar wel op het abonnement. Je kan bellen en vragen naar de afdeling opzeggingen. Hier aangeven dat je overweegt over te stappen en of ze nog iets in de prijs van het abonnement kunnen doen.Inhumanous schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:52:
Ik mag over 2 dagen voor het eerst verlengen bij KPN mobiel, even een vraagje misschien dat iemand anders hier wat nuttige info kan verstreken want op google kon ik niks vinden.
Heb ik ook aan zitten denken, maar denk dat deze nog duurder wordt dan de iphone 14 Pro afgelopen jaar.turambar schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:50:
Ik heb geen tips wat betreft het verlengen. Als je nog een maand kan wachten is de iPhone 15 uit. Misschien het overwegen waard.
Op dit moment is de 14 pro bij de provider ook een paar honderd goedkoper als bij Apple zelf.
Vandaar de keuze voor iPhone 14 pro
KPN heeft gereageerd over het batterijverbruik probleem:
Source: https://forum.kpn.com/mob...ostid=1811490#post1811490Via Tweakers en op dit KPN forum kwamen meldingen over leegloop van de batterij van de mobiele telefoon en de verschillen tussen de netwerken.
We hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar deze meldingen en gezocht naar veranderingen in het netwerk die dit zouden kunnen veroorzaken. Uit dit onderzoek (door KPN, leveranciers en onafhankelijke partijen) komt naar voren dat het mobiele netwerk van KPN geen snellere leegloop van de mobiele batterij veroorzaakt dan andere providers. De meldingen zoals geschetst op het forum konden niet gereproduceerd worden of hadden andere oorzaken.
Er kunnen wel degelijk (minimale) verschillen zijn in batterij verbruik van je mobiele telefoon als je twee providers met elkaar vergelijkt. De belangrijkste reden hiervoor is je locatie. De zendmast van de ene provider bevindt zich vaak verder dan de andere, waardoor je telefoon soms 'harder moet werken’. Verder kan de smartphone gebruiker het batterij gebruik beïnvloeden door gebruik te maken van energiebesparing opties, apps met achtergrond refresh te beperken en de helderheid en de refresh rate van het scherm niet op maximaal te zetten.
Tot slot nog een aantal tips:
De ervaring van veel iPhone en Android SmartPhone gebruikers is dat de software wel eens ‘in de war’ is, waardoor het toestel uit zichzelf al traag en warm wordt, en daardoor de batterij onnodig veel sneller leeg raakt. Wat eigenlijk bijna altijd helpt is het toestel even uit en weer aan zetten. In sporadische gevallen is bij hardnekkige software-problemen zelfs een factory reset van de telefoon nodig.
Sowieso is het verstandig om 1x per week eens je telefoon helemaal uit en weer aan te zetten.
Het is vrij eenvoudig om in je telefoon te zien waar de batterij door leeg geraakt is de afgelopen tijd (bijv. dag of week). Je kan dan ook zien welke App(s) dit veroorzaak(t)(en), misschien is het wel een van die nieuwe Apps die je kort geleden geïnstalleerd hebt, die op de achtergrond continu dingen staat te doen. In je SmartPhone kun je dit vinden onder Instellingen – Batterij -> Batterijgebruik
Opmerkelijk. Kan je met onderstaand niet de ontvangst levels van je test locatie in kaart brengen? Dan geef je invulling aan hun variabele component “je locatie (tot de mast)”ikbenjoeri schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:13:
KPN heeft gereageerd over het batterijverbruik probleem:
[...]
Source: https://forum.kpn.com/mob...ostid=1811490#post1811490
Apple *3001#12345#* en dan de bel toets.
Helaas werkt de cell info niet goed en wordt de info niet bijgewerkt of blijft deze laden. Maar KPN signaal is juist beter dan TM en VF.stormfly schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:27:
[...]
Opmerkelijk. Kan je met onderstaand niet de ontvangst levels van je test locatie in kaart brengen? Dan geef je invulling aan hun variabele component “je locatie (tot de mast)”
Apple *3001#12345#* en dan de bel toets.
Tja ik vind het erg opmerkelijk toch? Wat vinden andere tweakers ervan, je kunt het 100% reproduceren? En het KPN signaal is sterker dan van TM en VF?ikbenjoeri schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:34:
[...]
Helaas werkt de cell info niet goed en wordt de info niet bijgewerkt of blijft deze laden. Maar KPN signaal is juist beter dan TM en VF.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Mobiel, andere onderwerpen horen in:
- KPN Glasvezel: ~[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Mobiel, andere onderwerpen horen in:
- KPN Glasvezel: ~[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie